Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

NPO: 'Polarisatie is schuld van het internet'

topicnieuwsuur.jpgLieve help, de NPO heeft heet weer een nieuwe bugbear ontdekt. In navolging van wat hippe Angelsaksische artikelen weten ze het zeker: door social media krijgen mensen alleen nog maar te lezen wat ze willen lezen. De grote boze algoritmes zorgen ervoor dat PVV-tuigh alleen maar "alle moslims moeten deaud"-links krijgen en het bakfietsvolk krijgt alleen maar foto's van Justin Trudeau met een panda in kopvod. Dat is Heel Erg, want dat betekent dat er polarisering ontstaat en polariseren is het tegenovergestelde van verbinding en dat is heel erg Haram in Hilversum. Met deze stelling is zoveel mis dat we maar even een zendmast boompje hebben opgezet over zoveel oudmediale domheid. Zo is het wel weer erg grappig dat het gesubsidieerde schorriemorrie in Hilversum denkt dat de burgers hun informatie alleen krijgen toegezonden door de media, in plaats van dat ze het zich kunnen inbeelden dat mensen zomaar vanuit hun eigen nieuwsgierigheid op zoek gaan naar informatie. Etatistisch, arrogant propagandadenken en de burger zien als een schaapje dat je maar de juiste waarheid moet voeren, want o wee als de gewone man bepaalde beelden ziet: voor je het weet radicaliseren ze naar "bezorgde burgers" en stemmen ze op de verkeerde partij. Daarnaast is het als je de geschiedenis van de media in pak 'm beet de afgelopen 150 jaar eens wat nader bekijkt nogal raar om juist nu van verzuiling te spreken. Vroeger, toen je alleen nog maar Hilversum 1, 2 en 3 had was de televisie vast een stuk diverser dan nu, nu elke troglodiet met een iPhone zomaar 200.000 volgers op YouTube kan krijgen. Ook qua geschreven media komt de gemiddelde lezer eerder om in keuze dan dat ie te weinig te lezen heeft. Laten we eens een ekspieriementje doen: type eens "Joop.nl" in het zoekvakje van uw browser. U zult zien dat u op een kermis van zieligheidsverering en huildenken terecht komt, maar als u "ha tee tee pee dubbele punt slesj slesj wee wee wee punt geenstijl punt en el" intypt, dan heeft u een bonanza aan kwalijke woordgrappen, tieten en felle zogenaamde "guurrechtse" (niet waar - red.) duidings van het nieuws voor de kiezen. Diversiteit en ineens twee waarheden naast elkaar over nieuws, zomaar in het venstertje van uw browser! Nee, dan vroeger Vroeger ging dat heel anders. Stelt u zich nu eens voor dat u in de jaren NPO woont en er alleen De Maasbode, een conservatief katholieke krant, op de mat ploft. Als u dan een linkse mening lezen wilt, bijvoorbeeld in De Waarheid, dan moet u aan de kommunistiese vrienden, maar omdat u alleen matties heeft in de eigen zuil gaat dat niet. Ook de bieb in de buurt heeft 'm niet, want naar en links. Mocht u dus een linkse mening lezen willen, dan moet u dus naar een kiosk in het arbeidersdeel van de stad fietsen om een concurrerend krantje te kopen. Nogal veel moeite voor een ander geluid. Nee, dan internet, daar kun je eindeloos surfen op de digitale snelweg en zonder al te veel moeite vergelijkend warenonderzoek doen. Is gezond en leuk, een beetje kijken en vergelijken en anders dan de NPO vinden wij het juist leuk als u dat doet, want een pluriform polariserend medialandschap is een stuk leuker dan wat gezapige verbinders met een meningenmonopolie. Sowieso, die hele NPO is ooit opgezet als een soort safespace voor intellectuele verkokering. Waarom zou het anders zo zijn dat er allerlei omroepjes kwamen om de verschillende zuilen te bedienen? Dat kwam omdat de verzuilde Nederlanders graag binnen de intellectuele lijntjes van hun eigen zuil kleurden en er dus een heleboel parallelle kanalen moesten komen om demense te vertellen wat ze eigenlijk al dachten, maar dan met de autoriteit van het mannetje van de radio. Zo ging dat in het gezagsgetrouwe Nederland van voor de jaren '60. Als de publieke omroep dus gaat zeuren over intellectuele verkokering dan is dat behoorlijk grappig. Als je klaagt over verkokering, dan zou het niet meer dan logisch zijn om te pleiten voor het afschaffen van al die kleine kudtomroepjes due op hun omroepeilandjes drijven in de Zee van Mediapark, maar ja, dat doen de Corleone's van Hilversum dan weer nooit. Met de kristalontvanger het internet op Kent u trouwens die verhalen van oudere Nederlanders die stiekem onder de deken met een kristalontvanger naar zenders van de "verkeerde zuil" luisterden omdat daar de muziek beter was, terwijl vader er in de zitkamer streng op toezag dat de kinderen niet aan de afstelknop zaten? Nou, dat is pas eenrichtingsverkeer aan meningen. Grappig genoeg is de Turk die Nieuwsuur in hun werkje opvoert precies zo'n gekke verzuilde conservatief die overal een complot van de andere zuil achter ziet, maar over de eenzuilige islamitische verzuiling hebben we al genoeg gezeverd, dus dat laten we maar even zitten.
Om het geheel allemaal nog een stuk erger te maken heeft D66 besloten om wat aan dit schijnprobleem te doen. Bij monde van campagneleider Kees V. roeptoetert de partij om wetgeving in te stellen die social media verplicht om hun algoritmes bloot te geven. Prima, maar dan willen we ook, zeg eens wat, het algo in het hoofd van Peter de Marketeer van het jaar 2007, dat van Hans Laroes of dat van Joost Oranje, de hoofdredacteur van Nieuwsuur, die zijn fiat heeft gegeven voor dit foponderzoek, open en bloot hebben, zodat we kunnen zien waar die opmerkelijke redactionele keuzes vandaan komen. Televisie, your medium is dying Kortom, de NPO is heel boos en verdrietig dat er tegenwoordig ook andere partijen zijn die wat aan de burger mogen vertellen, dus wordt er gezocht naar manieren om het eigen falen te projecteren op andere kanalen. De zelf verschrikkelijk gekleurde, verkokerde en selectieve NPO verwijt nu ineens die cowboys van het internet van alle kwalen waar de omroep zelf aan te lijden heeft: een manier van redeneren die eigenlijk alleen past bij de kleine kijkertjes van Nederland 3.

Reaguursels

Inloggen

Ik lees nooit maar 1 bron.
Naast GS klik ik soms ook door op de linkjes...
(en dat levert soms opeens weer een HEEEEL ander beeld op... ik zie de tendens dan ineens niet meer, of er ligt opeens een fundament onder het verhaal, of ik zie dat de kwets hoognodig was)

Hemmenaar7 | 19-09-16 | 21:18

Zoals verkeersongevallen de schuld zijn van het asphalt. Schat ik in...

sickworld | 19-09-16 | 19:36

Het lijkt erop dat de NPO op zoek is naar een zondebok voor haar eigen gecreëerde problemen.

Wellicht is het de schuld van het altijd willen/moeten beoordelen ipv. gewoon ongecensureerd verslag geven zoals internet nagenoeg wel altijd in deze behoefte voorziet en de NPO amper tot niet.

Rest In Privacy | 19-09-16 | 18:33

@Schoorsteenveger | 19-09-16 | 17:50 vervolg
Het god is dood principe ging vooral om de consequenties van het feit dat de rede het had gewonnen van god (religie). Het christendom zat tot in de haarvaten van onze samenleving. Vergelijk het met wat zal gebeuren als het Noord-Koreaanse regime nu zou vallen.
Die verminking van post-christendom hebben we nu nog dagelijks mee te maken. Aldus sprak Zarathoestra was een poging daar bovenuit te stijgen. Een nieuw stipje aan de horizon zou men tegenwoordig zeggen. ;)

atheïstisch stemvee | 19-09-16 | 18:26

@Schoorsteenveger | 19-09-16 | 17:50
Ik denk dat je hier een denkfout maakt. Zarathoestra heeft nooit de bedoeling gehad een ideale blauwdruk te zijn voor een samenleving, nog een plan te geven hoe ongewenste elementen daarvan te bestrijden. Integendeel! Zarathoestra waarschuwt voor de natiestaat, zegt weg te blijven van de apen op de rots, sommeert tevens om toch vooral weg te blijven van de deugdzamen, vooraleer zij u meezuigen in hun moeras van deugdzaamheid.

Neen, het boek spoort de nieuwe mens - ook wel de übermensch - aan om vooral weg te blijven van de vliegen der markt. Om naar daar te gaan waar de lucht ijl is en een straffe wind waait. Waar Shopenhauer al zag dat het leven een schouwspel was dat zich eeuwig herhaalde, maar iedere keer met nieuwe acteurs; daar komt de übermensch, die probeert tijdens dit schouwspel over zichzelf uit te stijgen. Die acteurs zijn u en ik; niemand die niet anders kan dan iemand te zijn. Eenieder heeft zijn rol.

atheïstisch stemvee | 19-09-16 | 18:12

atheïstisch stemvee | 19-09-16 | 17:25
Actueler dan ooit, denk ik, al is het niet gemakkelijk om dat hard te maken. De kritiek op het Christendom kan zonder meer als blauwdruk dienen voor een kritiek op de Islam. God is dood, en daar zijn we nog steeds niet overheen, maar Allah moet nog om zeep worden geholpen.

Schoorsteenveger | 19-09-16 | 17:50

@Schoorsteenveger | 19-09-16 | 16:59
Ergens in de jaren '90 was ik door een gat in de bodem van onze maakbare samenleving gevallen. Zwervend door de zelfkant van die samenleving, en op de bibliotheekpas van een ander, las ik dit boek. Dit is zo'n boek dat je altijd bijblijft, dat je leven doordringend kan veranderen. Al gingen de diepere lagen - achteraf gezien - nog aan mij voorbij.

atheïstisch stemvee | 19-09-16 | 17:25

Stop bashing Justin Trudeau!

604-030 | 19-09-16 | 17:19

atheïstisch stemvee | 19-09-16 | 16:34
Ik ook. Wij zijn allen niemand, denk ik. We menen iemand te zijn, met een wil en daarom ook een goed en een kwaad, maar komen er zo langzaamaan achter dat die vrije wil een fictie is, net als God, net als de Waarheid. We doen maar wat en zijn er getuige van. Maar het besef zomaar wat te doen is het meest rijke inzicht tot nu toe. Geen God die ons gebiedt, geen Waarheid die ons leidt, maar één open leegte vóór ons. We kunnen er zo in springen, in die leegte, al dansend, en alle ballast, inclusief dat loodzware vermoeide postmodernisme achter ons latend.
Het gaat me tegenwoordig behoorlijk goed af om niemand te zijn.
Al die lui die zo nodig iemand willen zijn, al die duidenden die maar nooit afscheid kunnen nemen van de afgodsbeelden die ze geschapen hebben en op hun voetstuk hebben gehesen...

Schoorsteenveger | 19-09-16 | 16:59

@Schoorsteenveger | 19-09-16 | 16:25
Aldus sprak Zarathoestra; zoals gezegd een boek voor allen en voor niemand. Ik ben niemand.

atheïstisch stemvee | 19-09-16 | 16:34

atheïstisch stemvee | 19-09-16 | 15:31
U kent uw klassieken.

Schoorsteenveger | 19-09-16 | 16:25

Tuurlijk, NPO.... tuuuuurlijk.
Het liefst zouden ze zien dat het internet verboden zou worden in nederland, al die burgertjes die zelf op zoek gaan naar informatie, dat moeten we natuurlijk helemaal niet willen met zijn allen.

Slipsnifter | 19-09-16 | 16:15

En dan heb je ook nog Noordpolarisatie , dan kom je helemaal van een kouwe kermis thuis. Ik ben op vakantie geweest in de kop van Jutland , daar moet je oppassen voor die gasten met die grote houten hamers !

alshetware | 19-09-16 | 16:02

Als je in een land vol positievelingen duizenden negatievelingen gaat toelaten, dan krijg je vanzelf polarisatie. Nog even en dan volgt er een vonk met een allesvernietigende ontlading. Daarna is er niets meer.

Steinway | 19-09-16 | 15:42

De publieke omroep heeft altijd al veel moeite gehad met alles wat niet uit hun koker kwam.
Toen Veronica begin jaren 60 vanaf zee begon was dat een enorme ergernis voor de publieke omroep, zeker voor het linkse deel.
Een commerciele zender. Vreselijk vonden ze dat. En die werd nog populair ook, groter dan henzelf. Daarna kwamen er nóg meer van die zeezenders.
Wat waren ze blij toen onder aanvoering van de (uiteraard) linkse partijen er een eind aan kwam.
Hadden ze het rijk weer alleen met hun linkse meninkjes.
Commerciele radio én TV werden nog steeds tegengehouden, met kulargumenten. Nee, er is geen plaats voor extra zenders. Boven de 100 mhz is geen ruimte. Echt niet.
Satelliet TV werd door NPO en politiek steeds tegengehouden, tot RTL Veronique zogenaamd uit Luxemburg ging opereren. NPO dacht altijd op een eilandje te zitten wat niemand kon bereiken. Jammer dan, NPO!

Hunebedbouwer | 19-09-16 | 15:41

@Schoorsteenveger | 19-09-16 | 15:07
"Men maakt nog ruzie, maar men verzoent zich vlug – anders bederft het de maag. Men heeft zijn pretje voor de dag en zijn pretje voor de nacht: maar men houdt de gezondheid in ere. ‘Wij hebben het geluk uitgevonden’- zeggen met een knipoog de laatste mensen."
- Friedrich Nietzsche

PS: Clairy - met al die moeilijke termen raak ik het spoor bijster - Polak is lievv ;)

atheïstisch stemvee | 19-09-16 | 15:31

Ondertussen in NYC
http://www.nu.nl/buitenland/4323758/politie-zoekt-28-jarige-verdachte-in-verband-met-explosie-new-york.html
De Amerikaanse politie heeft een 28-jarige Amerikaan van Afghaanse origine aangemerkt als verdachte in het onderzoek naar de explosies in New York van zaterdag.
Fijn he, die multiculti overal.
*verder gaat met polarisering*

Is dit nog nieuws? | 19-09-16 | 15:21

Hoe doder de krant, hoe beter.
Hoe lager de NPO kijkcijfers, hoe beter.
Gubbels nieuws hoef ik niet.

Raider Twix | 19-09-16 | 15:11

atheïstisch stemvee | 19-09-16 | 14:34
Het Filosofisch Kwintet. Een schandvlek. Iedereen ouwehoert er op los, om beurten mogen de gasten hun stokpaardjes berijden, en dan komt Clairy soppend met het vragende "Ad...?" en mag Verbrugge alles zwaar gebarend herleiden tot "de opkomst van de burgerij". Mijn hemel, Creatief met Kurk is er niks bij.
Inderdaad, geen discussie, geen polemiek, niet eens een kwinkslag. Het zou moeten schuren.
Frank & Maarten Meester, Rob Wijnberg, Marli Huijer, Bas Haring, Stine Jensen.... Betrap ze eens op één originele gedachte, nog vóórdat je in al je optimismer op zoek gaat naar een originele gedachte die ook nog eens controversiëel is of op z'n minst tot nadenken stemt.
Nee, men schept willekeurig uit een poel van begrepen, half begrepen en veelal onbegrepen stukken tekst of commentaren op stukken tekst of samenvattingen van commentaren op stukken tekst en vult met die hapklare brokken thematisch een heel Filosofisch Magazine, keer op keer. Pietje dacht er zo over, Kees dacht anders, en Marietje had haar eigen mening weten we dan weer. Voor op de salontafel, of in het eetcafé, onder het genot van wat tapas en een tweede of derde prosecco. Het mag vooral het gemoed en de eetlust niet bederven.
Wij dreigen aan luiheid en cynisme te gronde te gaan, zo lijkt het. Wij zijn De Laatste Mens.

Schoorsteenveger | 19-09-16 | 15:07

Polarisatie wordt veroorzaakt door de overheid, de media doet hier alleen maar verslag van.
Polarisatie heeft als oorzaak:
- duizenden woningen erbij voor asielzoekers/statushouders, terwijl in diezelfde tijd er 13.000 daklozen erbij zijn gekomen,
- dat de politie weigert je aangifte op te nemen als je slachtoffer bent geworden van mocro-mishandelaars www.dichtbij.nl/almere/regionaal-nieuw...
- dat je als christelijke buschauffeur je kruisje niet zichtbaar mag dragen terwijl je moslim collega's wel zichtbaar een hoofddoek mogen dragen www.at5.nl/artikelen/42960/gvb-opnieuw...
- dat 18 blanke medewerkers door een multicultureel terror-team worden weggepest www.telegraaf.nl/binnenland/24954539/_...
- KCT leden die vanuit de nabij gelegen moskee bespied, of 'waargenomen', worden www.telegraaf.nl/premium/reportage/266...
- dat je ziet dat allochtone TK leden, die zelf geen probleem hebben met de verheerlijking van 'hun dictator' - oeps! - 'hun leider', andere mede-TK-leden uitschelden voor Hitler www.dagelijksestandaard.nl/2015/11/tur...
- dat door 1 man, omdat hij het niet kan verkroppen dat zijn moeder 1 x door 1 collega werd uitgemaakt voor 'zwarte piet', probeert immaterieel cultureel erfgoed voor gans Nederland te slopen en zo zijn woede en wraak op heel Nederland botviert zwartepietisracisme.tumblr.com/
- dat overlast door moslim jongeren niet, of pas veel te laat, door burgemeesters wordt aangepakt, www.telegraaf.nl/watuzegt/26611980/___...

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Wat al die losse feitjes gemeen hebben is dat de overheid niks deed, pas veel te laat iets deed of niet voldoende deed.
Mensen pikken dit niet meer.
Hierom is niet de media schuldig aan polarisatie, maar de media.

p.s. Vul gerust mijn lijstje aan. Ik weet zeker dat ik een stuk of honderd andere voorbeelden ben vergeten.

gaffelbaard | 19-09-16 | 14:49

Wat me wel zorgen baart is het gebrek aan bereidheid om echt ergens over na te denken.
@Schoorsteenveger | 19-09-16 | 13:55

Ik dacht ik kopieer die zin gewoon nog een keer.
Je laatste alinea onderschrijf ik. Neem het 'Filosofisch Kwintet' (jazeker, ook ik kijk NPO), iedereen is het met elkaar eens op wat nuances na. Die nuances uiten zich vaak in hoe men iets benoemt. Geen enkele fundamentele discussie of polemiek. Dit alles keurig aan het einde samengevat in een (preek) praatje door vader Verbrugge.

Zelf zou ik graag eens zien dat bv. het boek 'Avondland en Identiteit' van Lukassen (ook maar een politicus) eens als onderwerp zou worden gekozen. Voor- en tegenstanders (dit is redelijk cruciaal!), schiet er maar eens op. Of fileer Sloterdijk eens. Kortom; stop eens met dat 'Einde van de Geschiedenis' geneuzel. Zolang er een toekomst is, kan de geschiedenis niet eindigen.

@Peter Emile | 19-09-16 | 14:27
Zeer herkenbaar!

atheïstisch stemvee | 19-09-16 | 14:34

Ik had ooit abonnementen op liefst vier kranten: De Volkskrant (links), Het Parool (links), Trouw (christelijk links) en het NRC Handelsblad (links). Eén keer per week kocht ik Vrij Nederland (links) en één keer per week ontving ik de VPRO-gids (links). Op de tv keek ik vrijwel uitsluitend naar programma's van de VPRO (links) en de Vara (links). En uiteraard het 8 uur-journaal (links).

Al mijn vrienden, vriendinnen en familieleden deden hetzelfde, lazen de zelfde kranten en tijdschriften, keken naar de zelfde tv-programma's. Kortom: we zaten met zijn allen knus en warm in een wereldje van het Eigen Gelijk.

Nu citeer ik even uit het stukje op NOS.nl:

"Door vooral nieuws te lezen dat past bij je eigen wereldbeeld, kun je terechtkomen in een wereld van je eigen gelijk. En als iedereen dat doet, ligt polarisatie op de loer."

Mijn lees- en kijkgedrag (en dat van al mijn vrienden, vriendinnen en familieleden) was niet alleen iets dat paste bij het eigen wereldbeeld, maar nog veel meer was het sociaal wenselijk gedrag; 'sociaal wenselijk' in tamelijk dwingende zin. Als je de De Telegraaf las, werd er vies naar je gekeken en was je binnen de kortste keren een sociale paria. Als je de Elsevier las, werd je weggezet als 'rechtse bal'. En als je naar 'Avro's Televizier' - een rabiaat-rechtse actualiteitenrubriek - keek in plaats van naar Vara's 'Achter Het Nieuws', werd je voorgehouden dat je dat vooral niet serieus moest nemen.

Over polarisatie gesproken.
Over bevestiging van wereldbeelden gesproken.

Zelfs kindertjes werden door de NPO linksdraaiend geïndoctrineerd via programma's als De Fabeltjeskrant: met de rechts-rabiate, valsige, arrogante en immer voor intriges zorgende Juffrouw Ooievaar, en de goudeerlijke, immer rechtvaardige prototypes van 'den linksen arbeider': de gebroeders Bever, met hun volkse Rotterdamse accent en hun werkmans-kleding.

In de tijd dat 'links' nog tot Algemeen Beschaafd Nederlands Gedrag behoorde, en je het niet moest wagen om te laten merken dat je wel eens De Telegraaf of Elsevier las, of dat je je zorgen maakte over het parasitaire en onaangepaste gedrag van immigranten, was de polarisatie minstens zo sterk als nu, alleen ging die verborgen onder het verstikkende, donzen dekentje van de politieke correctheid en het Algemeen Beschaafd Nederlands (wenselijke) Gedrag.

Wie niet behoorde tot het Algemeen Beschaafd Nederlandse (politiek correcte) kamp, was onderdeel van het plebs. Een pauper. Een onderbuiker. Een onderdeel van het 'klootjesvolk'.

Over 'polarisatie' gesproken.
Over bevestiging van wereldbeelden gesproken.

Kortom: polarisatie is van alle tijden; de ene keer bedekt en onder het tapijt geveegd, zoals in de afgelopen decennia, de andere keer duidelijk zichtbaar.

Duidelijk zichtbaar zoals nu, bijvoorbeeld.
'Polarisatie' is, net als 'populisme', een omschrijving van een verschijnsel dat niet in het linkse straatje past maar dat tegelijkertijd door dat zelfde 'links' is veroorzaakt.
Want 'polarisatie' ontstaat als mensen zich ontworstelen aan sociale en maatschappelijke dwang. De sociale en maatschappelijke dwang van de linkse politieke correctheid bijvoorbeeld.

En het is logisch dat de aanstichters ervan, ook wel te omschrijven als het 'Ancien Régime', dat niet leuk vinden en in hun blinde paniek hun toevlucht nemen tot de rol van de pot die de ketel verwijt dat ie zwart ziet.

Peter Emile | 19-09-16 | 14:27

NPO: een beetje de Hillary van de media. Te laat en dan nog sloom ook.

RRMerlin | 19-09-16 | 14:17

Gezien die NPO al jaren nieuws op één manier inkleurt is elke andere nieuwsbron de oorzaak van de verstoring van een ogenschijnlijk harmonieuze samenleving.

jochum1980 | 19-09-16 | 14:04

Gisteren fileerde Arjan Lubach de berichtgeving van NPO en de NRC in een moeite door.
Geweldige uitzending. Ook over het bijzonder onderwijs en de scheiding tussen kerk en staat was hij messcherp.
Als Arjan een politieke partij begint met deze standpunten ben ik meteen lid.

ristretto | 19-09-16 | 13:59

atheïstisch stemvee | 19-09-16 | 13:30
Ik ben niet zo'n doemdenker. Je moet niet onderschatten wat er aan door de middenklasse opgebouwde infrastructuur lééft en doorgroeit, tegen de verdrukking in. Dat de middenklasse momenteel geen politieke vertegenwoordiging meer heeft is een feit, dat er veel overheidsinstanties zijn die het contact met die structuren kwijtraken (KvK als meest schrijnende voorbeeld) is óók een feit, maar dfe middenklasse hecht aan zijn vrijheden en gebruikt die ook. De wereld der ZZP'ers is volop in beweging, en de Ubers van deze wereld passen precies in hun wereldbeeld en hun plannen en plannetjes. De positie van gevestigde instituties zoals de banken zo zomaar eens kunnen wijzigen, drastisch wijzigen, door allerlei nieuwe vormen van uitwisseling van waarde. Daar komen ook nieuwe politieke initiatieven uit voort die eerst niet begrepen worden, vijandig bejegend door het establishment, maar weldra drijvende kracht zullen worden.
Wat me wel zorgen baart is het gebrek aan bereidheid om echt ergens over na te denken. Er moet weer eens een controversieel filosofisch boek worden geschreven, zo meen ik, dat de boel opschudt en dat lauwe neo-liberalisme met de grond gelijkmaakt.

Schoorsteenveger | 19-09-16 | 13:55

@Dutch_Holland | 19-09-16 | 13:34
Toen de Linkse Politiek door kreeg dat hun macht in heel Europa terug lopende was, bedacht een Links rijk mannetje in Amerika een listig plan. Hij begon met miljoenen rond te strooien, en de uittocht van massa handophouders richting Europa was geboren.

FreeVogelaar | 19-09-16 | 13:47

De linkse elite krijgt ergens pas een probleem mee, als een mening anders is dan hun ideale wereldbeeld. Andere meningen worden altijd aangevallen of belachelijk gemaakt door deze linksmensen.

Dutch_Holland | 19-09-16 | 13:34

-weggejorist-

bArAbAts | 19-09-16 | 13:31

@Schoorsteenveger | 19-09-16 | 12:46
De middenklasse is inderdaad - naast kritisch - ook behoudend. Echter, zonder een gezonde middenklasse is er nauwelijks enige sprake van sociale mobiliteit. Zonder deze mobiliteit is er geen sprake van kritische beschouwing: de hogere klassen spreken vaak vanuit een positie, de lagere klassen proberen slechts het moeilijke leven draaglijker te maken.

Het wegvallen van een brede middenklasse is wat dreigt te gebeuren in westerse economieën. Deels te verklaren door innovatie en automatisering. Politiek wordt de krimpende middenklasse leeggegeten door D'66, PVV en Jan-NagelPartijtjes. Wat rest is een groeiende onderklasse die niet te kritisch is. Loonslaven en uitkeringsontvangers die een beter leven zouden hebben als dé ander er niet was.

Ach we zijn het grotendeels ook wel eens denk ik. Ik ben wat aan het mijmeren over de gevolgen van deze ontwikkeling. Polarisatie zal toenemen, denken in vijandsbeelden. Een kudde op zoek naar een herder.

atheïstisch stemvee | 19-09-16 | 13:30

@Alexander des Burgus | 19-09-16 | 12:27
Oh ja is dat onderzoek representatief dat auto schoner zijn dan vliegtuigen?
Zijn er schone europese auto's in dat onderzoek gebruikt? Of van die vervuilende bakken zoals men in de 3e wereld gebruikt? Wat is de brandstof geweest die men getest heeft, "schone" brandstof zoals duits E-10? Of Afrikaanse zwavelhoudende brandstof? Ook helpt het voor het milieu natuurlijk heel veel als de zwavel hier uit de brandstof wordt gehaald. Om vervolgens in afrikaanse brandstof de markt op te gaan en alsnog het milieu in te gaan. http://nos.nl/artikel/2133147-giftige-brandstof-via-nederlandse-havens-naar-afrika.html
Milieubescherming? 1 grote tyfuszooi.

Is dit nog nieuws? | 19-09-16 | 13:29

HERSTEL:
'Polarisatie is schuld van het internet'
Nee hoor, de mensen worden steeds wijzer, en laten zich niet meer door de Politieke gedachte richting van de Media leiden. De bevolking gaat gelukkig op zoek naar de waarheid, en gebruiken Internet als vademecum voor het vergaren van meer kennis van zaken.

FreeVogelaar | 19-09-16 | 13:28

-weggejorist-

FreeVogelaar | 19-09-16 | 13:27

De NPO is als een batterij met 2 minpolen:
Kost geld, vervuild, levert niks en loopt langzaam leeg.

LuckyGirl | 19-09-16 | 13:18

Wutbürger_ | 19-09-16 | 10:20

Wat dacht je van een Rood Hoedje?

Linkse geïnterviewde politici kregen de vragen ruim van de voren toegestuurd, zodat zij hun schrijnende dom-linkse domheid tegenover rechtse politici goed konden maskeren.

Ook hadden zij invloed op de vragen.

Pim Fortuijn kende dat gegeven van toen hij nog een linksige professor was en daarom dwong hij het gesprek voortdurend een andere kant uit waardoor dom-links genadeloos door de mand viel.

TriestGeval | 19-09-16 | 13:11

@freelux | 19-09-16 | 12:51
De veroorzaker Merkel en haar partij krijgen er stevig van langs. Dus laten we hopen dat het hierin Nederland net zo zal gaan met de Linkse Partijen. Want we gaan nog voor de verkiezingen 2017 veel Linkse pogingen zien die moeten leiden tot een nog veel grotere instroom. GroenLinks en de PvdA werken inmiddels aan een plan om nog meer kinderen die door hun ouders vooruit zijn gestuurd, hier naar binnen te lozen.
www.elsevier.nl/nederland/achtergrond/...

FreeVogelaar | 19-09-16 | 13:11

Internet is gewoon een mening door iedereen voor iedereen en dat kan soms schrikken zijn voor linkse mensen in een ivoren toren.

Dutch_Holland | 19-09-16 | 13:07

Het zijn juist de link(s)en die voor polarisatie zorgen. De problemen met de Islam en moslims zijn gewoon niet meer te ontkennen. Als je dan iedereen die deze problematiek ter sprake brengt stelselmatig uitscheldt voor racisten en fascisten dan zorg je voor polarisatie. En als je dan ook nog eens alle niet welgevallige zaken onder het tapijt veegt, stelsel matig liegt en bedriegt en elk normaal debat over de kwestie onmogelijk maakt, dan zorg je nogmaals voor polarisatie

freelux | 19-09-16 | 12:51

Mijn mening is niet gebaseerd op opinies in social media. Ik, en velen met mij zien wat er gaande is in ons land en onze wijken. Buitenlands tuig die de boel verziekt en de samenleving ontwricht!

Vrijhetzelaar | 19-09-16 | 12:47

atheïstisch stemvee | 19-09-16 | 12:10
De middenklasse is per definitie de drijvende kracht én het kind van de rekening. Al die lente's zijn mislukt bij gebrek aan middenklasse. Waren ze gelukt, dan was de middenklasse het eerst aan de beurt geweest om in de hoek gedreven of, indien nodig, gemuilkorfd te worden.
Voorts is het diezelfde middenklasse die al te snel lui en gelijkhebberig wordt als zijn positie afdoende verbeterd is. Dan zijn er steeds minder kritische geluiden en worden de weinig overgebleven critici tot zeurkousen verklaard en verketterd. D66 zeg maar.

Schoorsteenveger | 19-09-16 | 12:46

Vroeger had je niet drie, doch slechts twee Nederlandse omroepzenders. Die derde, dat is van pas veel later!

borgmonster | 19-09-16 | 12:46

De NPO is toch een werkverschaffingsproject voor loopjongens?
Als het antwoord op deze enigszins retorische vraag juist is dan ga ik er vanuit dat die loopjongens met een bijstandsuitkering + 100 euro beloond worden.

succesvol | 19-09-16 | 12:43

probleem is de NPO gedraagt zich als een dictator die vlak voor het punt zit dat hij de macht verliest en daar niet tegen kan, hun nieuws is opeens niet meer het nieuws, en wat wij als nieuws kregen was vooral een zaak van beleid en aanwijzingen van bovenaf aan de redactie.
Door het internet en social media is de geest al vaak uit de fles voordat ze er uberhaupt van gehoord hebben, dat doet ze pijn en verder niks.

Umberto die trotzoni | 19-09-16 | 12:41

@Vogelbeest | 19-09-16 | 11:21
Qua asielzoekers heb je gelijk, maar dat auto's goed voor het milieu zijn is de grootst mogelijke onzin. Waarom zou het toch helpen om smogvermindering te krijgen door auto's in binnensteden te weren? www.theguardian.com/world/2016/apr/26... Auto's hebben per persoon gezien meer uitstoot van NOx, PM2,5 en CO2 dan alternatieven, zoals de bus, de trein, de EV en de fiets. Auto's zijn wel schoner dan vliegtuigen en brommers.

Alexander des Burgus | 19-09-16 | 12:27

-weggejorist-

Nehemia | 19-09-16 | 12:15

@Nivelleermarionet | 19-09-16 | 11:52
Ja daar moesten vele een week mee rond zien te komen. Maar ik had toen een Oom met een goed betalende baan, daar van kreeg ik geld voor snoep, maar spaarde dat op voor mijn radiodroom, en spoedig daarna bouwde ik mijn eerste echte buizenradio. En ging in 1970 voor Philips werken, zo zie je maar weer.

FreeVogelaar | 19-09-16 | 12:11

Ik moest gelijk aan mijn Ome Bep denken, die kocht de Waarheid én de Telegraaf en legde ze naast elkaar op tafel. Letterlijk. Hij was ook fervent gewichtsheffer en niet onverdienstelijk worstelaar, maar dat terzijde.

Vesta | 19-09-16 | 12:10

@Schoorsteenveger | 19-09-16 | 12:04
In Rusland was het de middenklasse die ging demonstreren voor meer vrijheid en tegen Poetin. Het was dezelfde middenklasse die kon ontstaan dankzij Poetin. De middenklasse is (te) kritisch. Dit verschijnsel zie je overal terugkeren. De ondankbare prijs die verheffers van het volk betalen. Poetin zet inmiddels vol in op de arbeidersklasse (the have-nots).

atheïstisch stemvee | 19-09-16 | 12:10

De oude media weten al decennia niet meer wat onafhankelijke journalistiek is, het zijn propaganda spreekbuizen van de linkse kerk betaald met uw belasting geld.

Dit artikeltje van een links geïndoctrineerde UVA meisje maat dat maar weer eens duidelijk. Wordt het niet eens tijd alle softe "studies", die naam mogen ze niet eens hebben, te verwijderen van universiteiten, die horen objectieve kennis te verspreiden ipv Marxistische propaganda.

GerMonster | 19-09-16 | 12:09

jemagookniksmeer | 19-09-16 | 11:50,

Ik had het specifiek over "antiracisten" die racistisch geweld bijna net zo erg vinden als kritiek op de islam.
Dat zijn er echt hooguit 14.

De meeste zelfbenoemde "antiracisten" hebben namelijk geen enkele moeite met racistisch geweld tegen joden. Zij demonstreren wekelijks tegen Israël, maar nooit tegen de vele honderden islamitische landen en organisaties die uit zijn op vernietiging van Israël en alle joden.

Ook racistisch geweld tegen blanken wordt door de meeste "antiracisten" genegeerd, bejubeld dan wel aangemoedigd; zie de gewelddadige Only Black Lies Matter beweging. Ook grof geweld tussen bijvoorbeeld Arabieren en Afrikanen of tussen Koerden en Turken interesseert de zelfbenoemde antiracisten precies niks. Daar kunnen ze immers geen joden of Nederlanders de schuld van geven.

Mijn punt is dus eigenlijk dat antiracisten vrijwel altijd extreem racistisch zijn.
Churchill had zoiets al gezegd over de fascisten en de antifascisten, maar voor racisten geldt dat net zo goed.

Dandruff | 19-09-16 | 12:09

InAnumPerRegimine | 19-09-16 | 11:09
Men wilde het volk verheffen, maar hield er geen rekening mee dat datzelfde volk niet alleen dankbaarheid toonde, maar ook vrijheid van denken op ging eisen. Dat was eigenlijk nooit de bedoeling. De katholieke kerk wilden alleen maar 'betere' katholieken kweken, de socialistische partijen wilden 'betere' socialisten, enzovoorts. Zelfstandig denken, met het risico dat de betreffende religie of ideologie werd ondervraagd en wellicht afgewezen, hoorde in die toekomstvisie niet thuis.
Wat men nu 'duiding' noemt is de verwaterde vorm van dat ideologische denken. Verheffing des volks is opvoeden van het volk, terechtwijzen van het volk, knechten van het volk. Men leerde lezen en schrijven om de Bijbel of een of ander Manifest te kunnen lezen en doorgeven, om psalmen, liturgieën of strijdliederen van buiten te leren en te kunnen reciteren. De duiders van nu zijn de pseudo-priesters die zich aanmatigen uitverkoren te zijn om het volk te blijven knechten met hun ingekleurde duidinkjes.
Men zou blij moeten zijn met elke poging van een tokkie om zelf na te denken, al is die poging nog zo krakkemikkig. Doel van het onderwijs, doel van informatieverstrekking zou moeten zijn: de individuele burger maximaal de mogelijkheid bieden om zelf te oordelen, zelf conclusies te trekken. Het dedain waarmee die pogingen worden afgedaan is stuitend. Daarmee wordt alles wat ert goed was aan dat ideaal der verheffing, en dat was al niet veel, vernietigd.

Schoorsteenveger | 19-09-16 | 12:04

een week lang kapot internet wereldwijd zou een hoop mensen wel goed doen. Ligt in principe in de handen van een kleine groep sleuteldragers die periodiek bij elkaar komen. Maar dat is weer een geheel andere discussie.

lillendvleesch | 19-09-16 | 12:00

waarom kan er geen beloning tegenover staan tijdens het leven ? of ipv van een behoorlijke bekeuring, een jaar donor zijn.

umeli | 19-09-16 | 11:57

Jongens. Rustig maar. De rechtszaak tegen ene Dhr G. Wilders moet nog beginnen.

TRUMP | 19-09-16 | 11:56

@FreeVogelaar | 19-09-16 | 11:40
Jeetje hee. Nog ouder dan de mijne. Vermoedelijk nog van voor de oorlog. Maar 7 Hollandse Florijnen was toch wel erg veel geld hè?

Nivelleermarionet | 19-09-16 | 11:52

@FreeVogelaar | 19-09-16 | 11:40
Jeetje hee. Nog ouder dan de mijne. Vermoedelijk nog van voor de oorlog. Maar 7 Hollandse Florijnen was toch wel erg veel geld hè?

Nivelleermarionet | 19-09-16 | 11:52

Dandruff | 19-09-16 | 11:33
14 antiracisten?
In Nederland?
Alleen in de tweede kamer zit al bijna het tienvoudige.
En dan heb ik het nog niet eens over de NPO, VK, AI etc gehad.

jemagookniksmeer | 19-09-16 | 11:50

Ja,ik hoorde het de nieuwslezer zeggen. Ik wist niet wat ik hoorde. Ik heb in elk geval in jaren niet meer zo gelachen.

Rest In Privacy | 19-09-16 | 11:49

@InAnumPerRegimine | 19-09-16 | 11:09
Je bent 'laagopgeleide oudere' vergeten in je lijstje. ;-)
De ultieme vorm van framen van de afwijkende mening.

EefjeWentelteefje | 19-09-16 | 11:47

Het is werkelijk van de pot gerukt dat uitgerekend dat blind gesubsidieerde zuilenvolk nu roeptoetert dat het boze internet tot verkokering zou leiden. Als er éen land is waar verkokering tot in de kleinste hoekjes van het onderwijs is gecultiveerd, dan is het wel Nederland met zijn zuilen. Niemand in het buitenland die daar ooit iets van begrepen heeft. Nederland heeft de verkokering uitgevonden!
Nu beweren dat dat vermaledijde internet tot een verkokerd beeld van de werkelijkheid zou leiden is eigenlijk volmondig toegeven dat ons traditionele zuilensysteem er al die 65 jaar een sport van gemaakt heeft om te kokeren, en dat dat dus eigenlijk helemaal niet deugt.
Nu ten strijde trekken tegen verkokering is op een groteske wijze pogen om jezelf als systeem niet volledig overbodig te maken, is van je geloof afvallen, is een 180 graden draai maken.
Ze weten, die nieuwsjongens en -meisjes, dat ze de sjaak zijn, dat er niet meer als vanzelf naar hen geluisterd wordt, en dat hun duiding niet als alleenzaligmakend wordt geslikt, al doen ze nog zo veel suiker in hun actualiteitenpap.
Want dat is het nieuwe credo. "Men heeft duiding nodig, en alleen wij, de professionelen, kunnen het domme volk die duiding brengen." Bull. Bewijs het maar. Jouw duiding tegenover talloze andere duidingen, sommige belazerd slecht, andere middelmatig, sommige behoorlijk goed, en enkele uitmuntend, maar vooral duidingen in alle kleuren van de regenboog. Daar zitten jullie, zuilenmensen, gewoon tussen. Geen enkel privilege meer, geen enkele voorspraak. Wen er maar aan.

Schoorsteenveger | 19-09-16 | 11:41

Met polarisatie an sich is niks mis.
Als je het voortdurende socialistische geweld even wegdenkt, dan waren de afgelopen eeuw polarisatie vanuit arbeidersbeweging, milieubeweging, dierenrechtenbeweging etc vaak niet alleen noodzakelijk, maar zelfs een bron van intellectuele vooruitgang.
Polarisatie zet mensen aan het denken.

Wat onze samenleving splijt is niet de "polarisatie" door openlijke discussie, maar de stijgende gewelddadigheid.
Ik zie en hoor in mijn directe omgeving over een jochie van 12 dat "zomaar" in het ziekenhuis wordt geschopt; een vrouw met kinderwagen die "voor de grap" met flinke stenen wordt bekogeld. De laffe daders worden in allochtone kringen als "stoer" gezien. Wie de landelijke maar vooral de lokale media een beetje volgt weet dat dat steeds normaler wordt gevonden.
Is het raar dat dat mijn mening over massa-immigratie beïnvloed?

En internet blijkt dan een zegen voor wie wil weten wat er ècht gebeurt.
Want het waren niet de overheid en de Staatsmedia die de aanrandingen in Keulen onthulden; die spraken aanvankelijk over een rustig verlopen jaarwisseling. Pas nadat op sociale media zoals Facebook de bom barstte, bleek dat in 1 nacht honderden Keulse vrouwen waren beroofd, aangerand en/of verkracht. Vervolgens bleek dat er nog eens duizenden (!!) slachtoffers waren in andere Duitse, Finse, Oostenrijkse en Zweedse steden. Maar ook dat bleek slechts het topje van de ijsberg; de ene na de andere reeks van verzwegen incidenten werd dankzij internet openbaar.

We worden dus gewoon dom gehouden door de gevestigde media.
Maar zelfs als de Staatsmedia iets bekend maken blijken zij onvolledig.
Een paar maanden geleden zagen we bij Opsporing Verzocht hoe een bejaard echtpaar gehandicapt wordt geschopt; allebei zitten ze sindsdien in een rolstoel, en de man is nu ook nog blind. Maar alleen op GeenStijl lees ik later dat dat geweld gepaard ging met extreem antisemitische scheldpartijen door de daders met hun leipe mocro flavour.

Waarom mochten we dit niet weten?
Om de tegenstanders van antisemitisch geweld (PVV) niet in de kaart te spelen?

En waar was de antiracismebeweging?
Natuurlijk hebben antiracisten gelijk als ze zeggen dat vrijwel alle antiracisten net zo racistisch zijn als Adolf Hitler. Maar je hoort ook voortdurend dat er antiracisten bestaan die racistisch geweld bijna net zo kwalijk vinden als kritiek op de islam. Alleen al in Nederland zou het volgens anonieme bronnen om bijna 14 antiracisten gaan.
Toch hebben we ook van die 14 antiracisten die zeggen dat ze racistisch geweld net zo erg vinden als democratie, helemaal niks gehoord.

Dandruff | 19-09-16 | 11:33

@Vogelbeest | 19-09-16 | 11:21
Er zit maar een ding op, wij moet dit (ons) land heroveren van de Linkse Media en hun Politieke meelopers. Wij moeten niet langer tolereer dat zij onze verworvenheden afnemen, en zij ons opzadelen met massa ondankbare handophouders.

FreeVogelaar | 19-09-16 | 11:32

Feiten ontkennen.
Symptomen bestrijden.
Stinkende wonden.
U bent welkom, welkom in ons land.
Kots.

datzouzomaarkunnen | 19-09-16 | 11:30

Jos Tiebent | 19-09-16 | 10:22
Het is ook een waandenkbeeld van traditioneel links dat "de arbeider" blij is met de islam, of haar aanhangers.

frank87 | 19-09-16 | 11:28

Schijnbaar wil de NPO met alle geweld duidelijk maken dat zij niet openstaan voor een evoluerende toekomst maar in hun conservatieve links-elitaire bolwerk willen blijven vechten tegen steeds meer windmolens. Het is niet anders NPO. Dat krijg je nu eenmaal als je je niet aan de markt hoeft aan te passen wegens bakken gratis publiek geld, dan ga je verwachten dat de markt zich dan wel aan JOU zal aan gaan passen. Naïef. Wel geestig.

Dutchbeaurouge | 19-09-16 | 11:27

Ik had vroeger zo'n kristalontvanger. Daar hoorde je alleen Hilversum 1 en 2 op. Maar daar had ik het volgende op gevonden. Een metalen waslijn als antenne gebruiken en de aarde op de randaarde van een stopcontact aansluiten. Dan kreeg je letterlijk de hele wereld binnen via je ferrietstaafje met een OA79 eraan. Wel kwam dan alles tegelijk binnen. Zowel Radio Luxemburg als Radio Moskou. Toen ik ging werken kocht ik een wereldontvanger en kon ik kiezen wat ik wilde horen. Dat kan nu nog steeds. Kwestie van zelf zoeken naar nieuwsbronnen en je niet door Koekel en Faecesboek aan het handje laten nemen. Die grote boze algoritmes bestaan wel, maar niemand kan je dwingen die te gebruiken. Zelfs de overheid niet, hoe graag ze dat ook zouden willen.

Nivelleermarionet | 19-09-16 | 11:25

Zolang burgerschap en eigen verantwoordelijkheid nemen totaal onbekende concepten blijven in de Islamitische (lees Turkse en Marokkaanse) gemeenschap in Nederland, - toch goed voor bijna 1 miljoen mensen - blijf je die polarisatie houden. Niemand heeft een hekel aan Japanners, terwijl die toch ook een hele andere cultuur hebben?

martymcfly | 19-09-16 | 11:25

Vind het al erg genoeg dat ik verplicht kijk en luistergeld voor Noord-Korea 1,2 en 3 moet betalen.

En nou niet zeggen dat het afgeschaft is want sinds tig jaren zit het bij je belastingen inbegrepen.

Dus met andere woorden.Ook al heb je geen abbo bij de zenderboeren of heb je een schotel dan nog moet je jaarlijks verplicht betalen voor Noord-Korea 1,2 en 3.

komtdatschot | 19-09-16 | 11:25

Muxje 10:44
Geheel met je eens. Dank je.

Short | 19-09-16 | 11:23

Bescheiden menschen zitten niet op liefde te wachten,maar zij die denken door leugens geliefd te worden zijn vooral zichzelf aan het bedriegen.Ik ken een land dat door naar de radio te luisteren een genocide heeft gepleegd,dat terwijl die lui zonder elkaar nooit een land zouden hebben gehad.Als je nu een Rwandese vrouw vraagt of ze een radio voor haar verjaardag wil,dan zal ze zeggen "Nee dank u,ik heb liever een laptop met een internetverbinding".Je kunt je door van alles tegen een ander op laten zetten,vooral door lafaards die zelf niet tegen hun vijanden opgewassen zijn.Ja die proberen jou de vuile klusjes te laten doen.Ruzie?Doe het lekker zelf,de laagste mens is nog altijd een soldaat die voor een ander zijn leven geeft.Vooral die foute ander maakt hem laag,voor mij geen heldendaad.Lekker bescheiden blijven,dan heb je geen NPO nodig.

kzegje | 19-09-16 | 11:22

@NPO: Nee. Als jullie geen gelkeurd nieuws zouden brengen zouden wij niet op zoek hoeven naar alternatieve bronnen.

Vluchtelingen zijn niet zielig. 83% komt om economische redenen.
Rechts is niet gelijk extreem. Links daarentegen gooit met stenen, kraakt panden, bedreigen partijen.
Auto's zijn inet slecht voor het milleu. Ze gaan efficiënt van A naar B met een passagier die dat transport nodig heeft. Lege bussen om 10.00 uur 's avonds daarentegen zijn volledig zinloos.
Electrische auto's zijn iet goed voor het milieu. We hebben kolencentrales.

Vogelbeest | 19-09-16 | 11:21

De functie van de NPO zou kunnen zijn te laten zien hoe een hoogwaardig debat kan verlopen.
Iedere dag een uurtje reflecteren over maatschappelijke ontwikkelingen met de mogelijkheid voor de beschouwer (kijker) om het gespreksonderwerp te bepalen en de debaters te kiezen.
.
Het onderwerp en de stellingnamen van de debaters worden vooraf bekend gemaakt. Heel Nederland mag vooraf argumentatie aanvoeren. Algoritme om dubbele argumentatie te filteren.
.
De gespreksleider kan dan een betoog onderbreken als de basis van een betoog onderuitgehaald is door feiten.
.
Het gaat er niet om om een winnaar te verkrijgen maar om de werkelijkheid maximaal te benaderen. Men kan zelf wel bepalen welke visie men verkiest.

bodemloos | 19-09-16 | 11:19

Polarisatie is de schuld van een achterlijken agressieve parasitaire monocultuur, genaamd islam.
Met andere nieuwkomers (aziaten bv) is er geen enkel probleem.
Veritas Splendor | 19-09-16 | 11:02
.
Die parasitaire monocultuur heeft inderdaad de polarisatie veroorzaakt. Door bij elkaar te klitten, hun kinderen geen Nederlands te laten leren maar nog steeds (t.m. de 4e generatie(!) hun brabbeltaaltje te blijven spreken.
Steeds als ik zo'n kopvod Turks hoor praten tegen haar koter van 4 jaar denk ik; dat is er weer eentje die niet kan meekomen op school en daardoor de hele klas - want hij is de enige niet - op achterstand zet.
.
Maar wat mij betreft mag er nog veel meer gepolariseerd worden. Dank zij internet hoef ik - al jaren (!) - niet meer naar de leugens van de msm te kijken/luisteren.

Lupuslupus | 19-09-16 | 11:16

de pot verwijt de ketel.
ongelooflijk die NPO.
ze "weten"het altijd beter.
ze noemen andere meningen daarom populistisch,rechts radicaal of niet ter zake doende.
en een discussie is scherp wanneer een pvda'er met een d66'er van mening verschilt over de hoeveelheid geld die naar islamitisch buurtwerk moet gaan.
eigenlijk moet de NPO helemaal verdwijnen!

pejoar | 19-09-16 | 11:15

De ironie dat Christel ongetwijfeld volgens dezelfde selectieve mechanismes op deze engellstalige artikelen stuitte zal wel niet aan haar besteed zijn.

Maar goed, hangen in je eigen wereldbeeld is slechts dan problematisch als je niet de correcte meningen bent toegedaan natuurlijk

Gen. Maximus | 19-09-16 | 11:14

Wat mij telkens weer opvalt is dat alles wat niet in de main stream media staat, standaard wordt beschouwd door deze en gene als nevelige, dampende complotwolken. Het woord complot heeft een hele nare connotatie. Een complot kun je echter omschrijven als - een onderlinge afspraak waar men het wijselijk acht dat het publiek daarvan niet op de hoogte moet worden gebracht. In het bedrijfsleven is dat aan de orde van de dag. Het gesjoemel met de Liborrente, de bouwfraude, schimmige deals in de farmacie, kartelvorming.
.
De dossiers hoe Goldman Sachs Griekenland de EU in rommelde. Op staatsniveau of supra-nationale niveau zijn die onderlinge afspraken ook schering en inslag. Achterkamertjes. Het hele lobbycircus. Denk aan de auto-industrie, de tabaksindustrie, de farmacie en industriële sector. Vaak zijn geopolitieke beslissingen veel gelaagder dan dat ze ons op het Staatsjournaal vertellen. Uiteindelijk gaat het toch om macht, geld, grondstoffen en politieke invloed.
.
Er wordt door de geheime diensten op grote schaal afgeluisterd. Assange heeft dit met zijn onthullingen pijnlijk duidelijk gemaakt. Edwards Snowden - kent u die nog. Alles draait om informatie en of het verhullen van informatie. Dat mensen derhalve weinig fiducie hebben in de main stream media omdat ze vaak als reclamezuilen moeten dienen om overheidsbeleid en Brussels beleid te 'verkopen' alsmede in de pas moeten lopen van wereldwijde multinationals die tientallen miljarden tot hun beschikking hebben, zal dan ook geen verrassing zijn. We zien ook de grote zwijgcultuur over alle misdaden rond crimigranten die episch in omvang is. Begrijpelijk vanuit de optiek die deze asielagenda, want er moet wel genoeg publiek draagvlak blijven. Anders krijgen steeds minder mensen zin om - je bent welkom - te zingen.

Nehemia | 19-09-16 | 11:13

De NPO is net zo relevant als die voormalige oost-duitse 'sport'zender. Bij het veranderen van zender kwam je het wel eens tegen om na een paar minuten verwonderd weer aan de afsteMknop te draaien.

brughslurph | 19-09-16 | 11:13

@Is dit nog nieuws? | 19-09-16 | 10:35
Giel Beelen stopt met ochtendshow
Liesl uit Sound of Music overleden
Honkballers weer Europees kampioen
Slotceremonie Paralympische Spelen
Game of Thrones grote winnaar Emmy Awards
Vrijwillige brandweer België struikelt over vogelhuisje

Wat een wit jaren zestig-nieuws en wat een lichtgekleurde presentatoren voor een land wat net zoveel gevluchte islamieten als Libanon moet kunnen gaan opnemen.

Slogra | 19-09-16 | 11:13

De consensus van de NPO is deze:

- Brainwashing is alleen toegestaan als deze door de huidige regering wordt uit / doorgevoerd.
- Het jezelf orienteren en je beslissing opmaken uit vrij toegankelijke bronnen door kritisch te analyseren is alleen toegestaan als dit de huidige regering ten goede komt.
- Alle andere meningen zijn bij voorbaat "extreem rechts" (Raar, nooit eens extreem links), "Islamofoob", "Discriminerend", "De schuld van GeenStijl", "De PVV", "Nazistisch" (Raar, dat was uiteindelijk toch een linkse partij?), "Populistisch", "Egoistisch", "Antisemitisch", "Gewelddadig", "Asociaal". U mag hierbij doorhalen wat het meest niet van toepassing is (maximaal twee, anders is het niet juist)

InAnumPerRegimine | 19-09-16 | 11:09

Pot, ketel, zwart. Alsof omroepen niet precies hetzelfde doen.
Maar er zit wel iets in natuurlijk. De vroege middeleeuwen beleven een renaissence door het internet: geloof, bijgeloof, onwerkzame medicijnen, kwakzalverij, toverkristallen en wonderwater: het is allemaal terug. Wat de verlichting een enorme boost had moeten geven doet in feite het licht uit.

noorderling | 19-09-16 | 11:06

Gisteren deze dienstmededeling aan gehoor-d. Ze hadden wel aardig hun gelijk hoor. 2/3 vertrouwd ze niet meer. Hoe zou dat toch komen? Zou het kunnen dat we de waarheid zelf wel ondervinden? Zou het zomaar kunnen dat iemand iets is overkomen en even later het leest in een lokaal vodje of ziet op tv en bij zichzelf afvraagt, gaat dit over mij? Ik kan uit persoonlijke titel je wel vertellen dat het een verkoopbaar, smeuïg (aangedikt/opgeleukt) verhaal moet zijn. Want interessant, dus lezers + reclame = centjes. Hoppa!

Mr_Pikibelly | 19-09-16 | 11:04

Dat alfabet letters gedoe maakt wel heel veel verschillende woorden en zinnen hier door reaguurders.

am*dam | 19-09-16 | 11:02

Polarisatie is de schuld van een achterlijken agressieve parasitaire monocultuur, genaamd islam.
Met andere nieuwkomers (aziaten bv) is er geen enkel probleem.

Veritas Splendor | 19-09-16 | 11:02

Voor de kleine benepen geestjes die de burelen van de NPO moet je onderwerpen klein houden. Een voorbeeldje van wat mij polariseert tegen de NPO;
.
Een rijtje "talking heads" in beeld brengen die beginnen te reutelen over Islamofobie op het moment dat Islamoordenaars in Bataclan nog aan het slachten zijn terwijl de reeds gevallen lijken nog warm zijn.
.
Ik wenste ze op dat moment een herhaling van Hebdo in die desbetreffende studio toe. Nu ik er aan terug denkt mag zoiets alsnog plaatsvinden.
.
Nou denken mensen misschien "nou, nou Parel, da's wel heel straf" en ze hebben gelijk. Echter, dat is waar ik nu gewoon sta. Ik kan die vijfde colonne simpelweg niet meer luchten of zien. Vergoeilijken en wegkijken is verraad. Daar houd ik dus niet zo van.

Parel van het Zuiden | 19-09-16 | 10:59

@ RickTheDick | 19-09-16 | 10:44
En dat is jouw schuld gemene GS-reaguurder.

TheseDays00 | 19-09-16 | 10:58

@Cuyahoga 10:38: Over die safe spaces: de gütmensch lijkt de strijd in de media en het openbare debat te verliezen, en verleggen hun aandacht nu naar de strijd voor de hearts and minds van onze kinderen:op de universiteiten. Links leerde ons vroeger vooral "krities" naar de wereld te kijken en overal vraagtekens bij te zetten; de volgende generatie academici wordt ingepeperd dat heel veel onderwerpen off limits zijn: niet alleen bepaalde meningen daarover zijn fout, maar de discussie zelf ook. Alleen de van bovenaf opgelegde mening mag te berde gebracht worden.

Gelukkig is dit nog niet op alle universiteiten het geval, maar vergis je niet: juist daar waar onze politici en (zogenaamde) denkers en intellectuelen vandaan komen, worden de koppen gevuld met dit hypercorrecte Noord-Koreaanse vergif.

Muxje | 19-09-16 | 10:57

Eigenlijk is hat al fout gegaan met de beatmuziek, volgens mijn pijprokende oom: hippies, lange haren, vrije sex, drugs, werkschuwtuig. Ja, hij kan het weten... Kut natuurlijk al dat direct beschikbare ongefilterede nieuws. Nee, dat is fijn. Nadelen als podia voor paria (ja, jij Jole), directe domme botte meningen, inderdaad, maar leer er maar mee omgaan, het is een periode waar we wat van moeten leren.

TheseDays00 | 19-09-16 | 10:57

Nu op Radio 1 ook weer een tirade tegen de social media. Publieke omroep en kranten verliezen hun mogelijkheid tot censuur en dat moet nu blijkbaar bestreden worden.

VanWoerden | 19-09-16 | 10:53

Hou het plebs arm, dom en bestuurbaar.
Vroeger werkte dat.
Gelukkig dat de techniek dat nu opengebroken heeft.
Vandaar dat men nu de controle over de techniek wil hebben.

Ing. eslapen | 19-09-16 | 10:53

bisbisbis | 19-09-16 | 10:42
Vergeet het proces tegen Wilders niet!
Verder nog wat 2017 verkiezingspropaganda en natuurlijk onze Mark die echt de onderste steen boven wil krijgen.
Putin moet zwart gemaakt worden.
Treitervloggers zijn zielug.
T gaat goed met de economie.
Misschien nog een aanslag hier of daar waar medeleven aan betuigt moet worden.
Het weer van vandaag moet nog uitgemeten worden. (waarom dat nieuws is? fuck me)
Beetje sport en dan is het weer tijd voor reclame en "entertainment". Iets met sterren zakken door het ijs, of boer slaat vrouw ofzo.

Is dit nog nieuws? | 19-09-16 | 10:51

Een opstapje naar staatscensuur en controle van het internet? De "nieuwsvoorziening" volledig in handen van door de EU gecontroleerde staatsomroepen, dat is toch de natte droom van Juncker en zijn handlangers.

contramien | 19-09-16 | 10:48

NPO-journalistiek is, een enkele uitzondering daargelaten, georganiseerde misdaad. Met het oude politieke systeem zal ook het Mediapark vallen.

De Vrijlansier | 19-09-16 | 10:47

Dat van die algoritmes klopt overigens. www.wired.com/2014/08/i-liked-everyth...
De passieve 'nieuwsconsument' krijgt inderdaad alleen dat wat hij wil horen/lezen.

atheïstisch stemvee | 19-09-16 | 10:46

Commerciële entiteiten klagen over ontwikkelingen die hun verdienmodel aantasten.

In overig nieuws; koe valt bijna in sloot.

dlseth_ | 19-09-16 | 10:45

Verrechtsing en polarisatie is een maatschappelijke ontwikkeling voorkomend uit falend overheidsbeleid. Maar ja, dat kun je niet zeggen bij de NPO.

netniet | 19-09-16 | 10:44

@Short 10:33: Er is een duidelijk aanwijsbare reden voor het wantrouwen in de pers: men kan nu op Internet gemakkelijk feiten checken en andere meningen opdoen. Krijgen wij hier slechts te lezen wat wij willen lezen? Nee dus, en ik heb dat al eerder gezegd: juist door blogs als GeenStijl (en de links / reaguursels alhier!) heb ik mijn mening en wereldbeeld al een aantal keer moeten bijstellen. Dat is mij eerlijk gezegd nooit overkomen toen ik alleen nog kranten las.

Wie blogs leest is zelf verantwoordelijk voor de eindredactie. Kranten en TV nemen ons dat werk uit handen, maar nemen daar wel een vertrouwenspositie in. Men vertrouwd de oude media niet meer omdat keer op keer en steeds duidelijker blijkt dat ze dat vertrouwen absoluut niet waard zijn.

Muxje | 19-09-16 | 10:44

Heb je wel eens een algoritme gezien Hr Kees V? Schermen vol met voor een leek onbegrijpelijke tekst. Het meest te vergelijken met de verkiezingsprogramma's van politieke partijen. Het verschil? Algoritmes worden tot op de letter uitgevoerd...

BonSens | 19-09-16 | 10:44

Eerst volgende wereldoorlog zal uitbreken door een heel gemeen reaguursel.

RickTheDick | 19-09-16 | 10:44

Hierom vind ik het jammer dat nujij.nl weg is. Daar kon je nog wel eens een discussie vinden tussen anders denkende. Helaas is dat niet meer.

Geen01 | 19-09-16 | 10:43

@zwellevertje | 19-09-16 | 10:18
Je hebt wel een punt. Het idee van dit NOS-artikel leek me juist dat doordat de algoritmes van social media je één kant uit opduwen, dat je vervolgens in je eigen zuil wordt getrokken. Voldoende reaguurders die wél hun bronnen weten te vinden, maar Facebook-tokkies (het overgrote deel van onze bevolking spijtig genoeg) doen dit toch een stuk minder, waardoor verzuiling en polarisatie tussen PVV, DENK en die Oude Linkse Garde (plus de gristenen in die groep) op de loer liggen. Hier een voorbeeldje hoe dat uitpakt in de praktijk: www.dumpert.nl/mediabase/6742616/d7b47...

Alexander des Burgus | 19-09-16 | 10:43

@Fapfap | 19-09-16 | 10:29
-
Nog heel even wachten, altublieft. U rent voor de muziek uit.
-
Het schema luidt als volgt: eerst moet Zwarte Piet nog gequincied, daarna moet het grenzenloze consumptie schuldbesef en de zielige vluchteling nog aan bod komen en pas als de scholen weer beginnen in januari komen de verkiezingen er écht aan en is het weer tijd voor de rituele 'polarisatie'dans.

bisbisbis | 19-09-16 | 10:42

Parel van het Zuiden 10:35
Hear Hear! De staatsomroep zit er vooral mee in zijn maag, dat er niet meer gedemoniseerd kan worden, zoals de met Janmaat nog wel kon.

tipo | 19-09-16 | 10:42

Oja nog ff, dat ondekjeplekje moet een andere naam............ verwacht je een masturberende Pia Sijkstraal, krijg je Friesche polderbloemen in beeld dat is echt zo niet knt......!

NB-Stb | 19-09-16 | 10:41

Euhm ... Haha
.
No comment

Centauri3 | 19-09-16 | 10:40

Je merkt een beetje de laatste tijd aan het correctvolk dat ze terrein aan het verliezen zijn, en daar niet goed mee om kunnen gaan.
Al die 'bekende' Nederlanders die in navolging van Femke Halsem stoppen met twitter vanwege 'open riool' 'rechtse gekkies' 'bedreigeingen' etc., die stoppen in feite omdat ze het niet meer op argumenten kunnen winnen, omdat 'het volk' beter geïnformeerd raakt.
Alles is te checken.
Zo zou bijvoorbeeld 20 jaar geleden dit bericht:
twitter.com/parool/status/77759391675...
andere emoties oproepen dan nu.
20 jaar geleden zou de overheersende emotie zijn: "Ah wat zielig", en nu is de overheersende emotie "Flikker op Parool, met je volksverlakkende woordkeus, het zijn geen vluchtelingen maar illegalen."
En dat vindt het goedvolk niet leuk, dat dat soort informatie binnen een paar seconden te verkrijgen is.

Maar ze verliezen terein, kijk naar Janmaat, kijk naar Fortuyn, daar kon je nog gerust tegen zijn, op verjaardagen Janmaat nadoen op zijn van Muiswinkels: alle lachers op je hand.
Zou nu niet meer kunnen, omdat we nu kunnen checken dat Janmaat gelijk had/heeft/zou hebben.

Wat ik ook mooi vond is dat artikel in het NRC:
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2016/09/...
Waar dus alle drogredenen instaan die er zijn, en waar tout correctmenschend Nederland voor uit zijn safespace komt en krampachtig met zijn laatste stuiptrekkingen met moeite een paar druppels klaarkomspul over kan sproeien, omdat ze wanhopig op zoek zijn naar bevesting van hun denk(waan)beelden en argumenten die eigenlijk een versgedraaide drol in cadeauverpakking zijn, omarmen alsof het het nieuwe testament is:
twitter.com/thijsromer/status/7774792...

Cuyahoga | 19-09-16 | 10:38

@short.

Zou niet eerste keer zijn dat GeenStijl stukjes parafraseert. Ze zijn gewoon 'well connected'.

Eerste artikel op Geenstijl van wet 33980 was ook vrijwel exact van eenzelfde strekking als een artikel van een dag eerder op een minder bekend medium.

Pompenkoning | 19-09-16 | 10:38

Gisteren in Nieuwsuur.
Dat vele mensen het nieuws van het internet en FB halen.Met alle gevolgen van dien.Brutale overvallen en mishandelingen van allochtonen ,ook in het buitenland.En ze zeiden ,dat het echt realiteit was.Wat hier niet in het nieuws kwam.Tja dan maken mensen zich zelf een beeld ervan ,en hebben een eigen kijk op het hedendaagse gebeuren in de wereld.En men wordt er niet vrolijk van.

altijdfeest | 19-09-16 | 10:38

Achterhoedegevechten van NPO. En wat is er fout aan polarisatie?

Rest In Privacy | 19-09-16 | 10:37

@gestopt | 19-09-16 | 10:32; zo is dat. In principe is dat een soort van journalistieke wederhoor: even kijken wat de andere te zeggen heeft. Dat dan gemengd met @Short | 19-09-16 | 10:33 , en we zijn in een klein half uurtje aan de basis van het probleem gekomen.

Alexis de T. | 19-09-16 | 10:37

als 'verbinden' je zelfbenoemde bestaansrecht is, wat heb je dan nodig om dat bestaansrecht te claimen, als in la-la-la-geld? Juistem! Polarisatie!
.
als morgen de npo wordt opgeheven krijgen we betere en meer onafhankelijke journalistiek, hetzelfde amusement maar dan niet van belastinggeld. En voor talentontwikkeling hoef je het al helemaal niet te doen, dat gedijt altijd beter zonder subsidie, talent is nl. cool en subsidie per definitie niet.

Bert Konterman | 19-09-16 | 10:37

Ze zouden zich moeten concentreren op sterke, unieke en goed vindbare artikelen en producties. Web-first, dus een goed stuk van 1Vandaag oid direct op het web en wellicht later in de uitzending. Je kunt mensen niet meer voor de gek houden, en zoals Short 10:33 ook al aangeeft, iedere content lijkt hetzelfde.

Sjors W. | 19-09-16 | 10:36

Het is heel erg als mensen verschillende meningen krijgen, aldus de D66 en het Staatsjournaal.

tipo | 19-09-16 | 10:36

Tsja... andere tijden... ooit riep de VARA om het hardst over de radio dat wij toch beslist geen KVP of CHU moesten stemmen, verbood de dominee vanaf de kansel om überhaupt naar de VARA te luisteren en was het verschil tussen 'goed'en 'fout'uit te drukken in wie er westelijk of oostelijk van een muur huisde.
-
DASS war'n noch Zeiten. Tegen de tijd dat ze op het Mediapark klaar zijn met uit te vogelen hoe ze nu eens niét hersenloos en klakkeloos achter de spinselen van door de Church of England gesubsieërde NGO's en Tree Hug Movements aan hoeven rennen, hebben ze zichzelf compleet overbodig geprogrammeerd.
-
Leve het voor altijd vrije internet. Dan maar oorlog. Bring it on.

bisbisbis | 19-09-16 | 10:35

Polariseren is uitstekend voor scherpe discussies. Demoniseren, iets waar juist de politiekcorrecte media zich schuldig aan maken, stokt discussies. Laat ik de leugenachtige berichtgeving door politiekcorrect activisme even buiten beschouwing.
.
Politiekcorrectheid is de doodssteek voor de ratio. Ratio die juist nu, in tijden van religieuze dwang en geweld, zou moeten prevaleren. Politiekcorrectheid maakt het onmogelijk om een tegenwicht te vormen en onze vrije samenleving te beschermen.
.
Het is hoog tijd om van politiekcorrecten de paria's te maken die zij zouden moeten zijn. Bij elke gelegenheid dienen zij de grond in getrapt te worden voor het wangedrag dat zij de afgelopen decennia vertoond hebben. Er moet geen mogelijkheid onbenut blijven om ze aan te vallen op hun verwerpelijke rol in het ondermijnen van onze levenswijze.
.
Let's take the battle to them

Parel van het Zuiden | 19-09-16 | 10:35

Petrus Poortwachter | 19-09-16 | 10:28
Nos nieuws site is al niet veel beter:
http://nos.nl/artikel/2131937-clinton-heeft-er-een-hekel-aan-als-ze-ziek-is.html
Wie heeft er geen hekel aan ziek zijn?
Waarom een verhaaltje over een nobody uit de USA publiceren? Verder in het journaal:
* Giel Beelen stopt met ochtendshow
* Liesl uit Sound of Music overleden
* Honkballers weer Europees kampioen
* Slotceremonie Paralympische Spelen

Is dit nog nieuws? | 19-09-16 | 10:35

"Tweederde van de Nederlandse bevolking heeft weinig of geen vertrouwen in de pers, blijkt uit recente cijfers van het CBS. "
Zou dat misschien tegenwoordig aan de pers kunnen liggen? Alle pers copy/paste's nu nieuws zodat bijna alle pers letterlijk dezelfde artikelen heeft. Originaliteit zit we niet meer tussen.
Bovendien zijn de bronnen van die artikelen in de pers, ANP, REUTERS en BELGA tegenwoordig zo opzichtig manipulerend dat geen mens het meer geloofd.
Dat is de werkelijke rede van de polarisatie tegenwoordig.
JMHO

Short | 19-09-16 | 10:33

Ik lees kranten en kijk TV en ik volg nieuws op twitter. Zo weet ik wat kranten en TV liegen

gestopt | 19-09-16 | 10:32

Ik dacht altijd dat alles de schuld van geenstijl en Wilders was?

Fapfap | 19-09-16 | 10:29

Ach, even geshopt in het aanbod van de NPO van vandaag:
Koken met van Boven?
Memories over bijzondere liefdes?
Proefkonijnen
Ruben en de idioten (kortweg: de idioten)

En gewoon allemaal verplicht meebetalen aan deze ethervervuiling! Ga daar eerst maar wat aan doen!

Petrus Poortwachter | 19-09-16 | 10:28

"type eens "Joop.nl" in het zoekvakje van uw browser"
Nee, dank u, ik ben nog aan het eten.

necrosis | 19-09-16 | 10:25

1984 komt nog steeds dichterbij.

Guido | 19-09-16 | 10:24

Geloof nooit een zich neutraal noemende journalist.
Ik ga even naar de kiosk een "Waarheid" kopen.

frank87 | 19-09-16 | 10:23

Ach ja de NPOpa's hebben altijd wat moeite met veranderingen. Kan me nog goed herinneren toen RTL Veronique begon met uitzenden. Hilversum was te klein. Avond na avond, praatprogramma's gevuld met 'deskundigen', met als centrale vraag: 'hebben wij zulke commerciële troep nodig?' Ik zie dat verbeten gezicht van de discussieleidster nog voor me. Zelfs de polletiek maakte zich er druk over, maar kon niets doen omdat men uitzond vanuit Luxemburg. En nu is het het boze internet dat door hun ideologische landschapjes heen fietst. De brutaliteit.

atheïstisch stemvee | 19-09-16 | 10:23

Door verkruimeling zijn politieke klassen zoals 'links' en 'rechts' allang niet meer duidelijk, of zelfs te benoemen.
Het is nu meer globalisering tegenover nationalistisch. 80% van de mensen gelooft dat PVV een ultrarechtse partij is, maar als je anti-islamisering wegdenkt zou het volgens de oude tradities een superlinkse partij zijn. Daarom is Groen Links net zo achterhaald als de geloofwaardigheid van Rutte, de daadkracht van Didi en het kapsel van Aleks Pechostroyka.

Jos Tiebent | 19-09-16 | 10:22

zwellevertje | 19-09-16 | 10:18
Beperkt u tot het 8 uur journaal!
U gepolariseerde zelfnadenker, foei!
;)

Is dit nog nieuws? | 19-09-16 | 10:21

Door internet zijn mij de ogen opengegaan. Dood aan internet.

Soera 17, vers 46: “En Wij leggen een bedekking over hun hart en doofheid in hun oren zodat zij het niet kunnen begrijpen. En wanneer je in de Koran uw Heer – de Enige – noemt, wenden zij u in afkeer de rug toe.”

Slogra | 19-09-16 | 10:21

Je zou maar voor jezelf kunnen denken, daar houden de voorleesmoeders niet, ze begrijpen echt niet dat ze irrelevant zijn.

Bokito ergo sum | 19-09-16 | 10:21

Ik vind het vooral significant dat je tegenwoordig op drie verschillende websites moet kijken om een beetje een realistisch beeld te krijgen van wat er aan de hand is.

zwellevertje | 19-09-16 | 10:18

Als men het bij Buitenhof over qualiteitskranten heeft moet ik altijd een beetje lachen.

Piet Karbiet | 19-09-16 | 10:18

Ik wil trouwens graag dat de NPO op het internet net als in het 8 uur journaal bepaald wat er gebeurd is in de wereld en dat ze me ook vertellen hoe het volgens hun inelkaar steekt, dan hoef ik zelf niet na te denken of te gaan twijfelen. Bij voorkeur weer door Pia, doet ze waar ze goed in is: Verhaaltjes voorlezen.
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/09/smerige_leugenaars.html

Is dit nog nieuws? | 19-09-16 | 10:18

"Meer dan de helft van de mensen onder de 35 gebruikt wekelijks Facebook voor nieuws." - Ik ken niemand, beneden de 35 jaar, die facebook gebruikt.

Mans5 | 19-09-16 | 10:18

"Door vooral nieuws te lezen dat past bij je eigen wereldbeeld, kun je terechtkomen in een wereld van je eigen gelijk."

Waar zou meisje Christel Voorn die onzin vandaan halen?

Owja!

Universiteit van Amsterdam
Master, Research en redactie voor audiovisuele journalistiek
2011 – 2013

Vrije Universiteit Amsterdam
Sociale en Culturele Antropologie 2006 – Antropologie met keuzevakken in de Sociale geografie en Sociologie op het gebied van immigratie en integratie in Europa.

Malmö högskola
Summer school. Europe: Changing borders, patterns of migration and identities
2007 – 2007

Honorificabilitas | 19-09-16 | 10:17

Beetje in de trend van 'Laten we geweldadige films verbieden want die verheerlijken geweld'. Ooit waren ook de Tom & Jerry cartoons de klos vanwege 'gewelddadig' en niet te vergeten de pc games. Het geeft allemaal blijk van de eindeloze verwaandheid van deze linkse miepers tegenover normale mensen en legt hun betuttelingsdrang voor de zoveelste keer op pijnlijke wijze bloot. Achterlijke kakkers.

Conan de Rabarber | 19-09-16 | 10:17

Is geen schijnprobleem. En GeenStijl is toch voor open internet in de ruimste zin van het woord?

Beetje vreemd om deze openheid te veinzen, maar niet als het aan het verdienmodel blijt te komen. Er staat geen duidelijk waardeoordeel over dit voorstel van D66. Maar het schrijven in de aanleiding kleurt het bericht als 'nutteloos voorstel - niet nodig' en dat klopt niet.

En mij nou niet wegjorissen. Ik ben fan :)

Pompenkoning | 19-09-16 | 10:17

man man man

Bobdesloper | 19-09-16 | 10:15

Tja, als je ophoudt zelf te denken dan ben je afhankelijk van wat derden je voorschotelen. Ik denk dat Jesse Klaver niet eens wist dat Zaandam bestond.

Alexis de T. | 19-09-16 | 10:14

Alles schijnt de schuld van het internet te zijn, dus dat kan er ook nog wel bij.

Peter_K | 19-09-16 | 10:14

KnipplakuitNOSartikel: "En dat kan leiden tot polarisatie, waarbij mensen met uitgesproken meningen tegenover elkaar komen te staan."
Nee dat zouden we niet moeten willen, mensen met uiteenlopende uitgesproken meningen. Wat een rubberentegel maatschappij krijgen we toch.

Nibdib Niddib | 19-09-16 | 10:13

Ik zit hier ook onder dwang te verkondigen dat dit land naar de klote is geholpen door links.
*facedesk*

Is dit nog nieuws? | 19-09-16 | 10:12

Gelukkig gaat Hillary Clinton volgens de NPO dik winnen want die is supertof en goed en liev.

Piet Karbiet | 19-09-16 | 10:12

De polarisatie is een logisch gevolg van het binnenhalen van anti-Westerse bevolkingsgroepen.

Diversity without assimilation is division

Hobbykip | 19-09-16 | 10:08

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland