achtergrond

Geenstijl

NPO: 'Polarisatie is schuld van het internet'

topicnieuwsuur.jpgLieve help, de NPO heeft heet weer een nieuwe bugbear ontdekt. In navolging van wat hippe Angelsaksische artikelen weten ze het zeker: door social media krijgen mensen alleen nog maar te lezen wat ze willen lezen. De grote boze algoritmes zorgen ervoor dat PVV-tuigh alleen maar "alle moslims moeten deaud"-links krijgen en het bakfietsvolk krijgt alleen maar foto's van Justin Trudeau met een panda in kopvod. Dat is Heel Erg, want dat betekent dat er polarisering ontstaat en polariseren is het tegenovergestelde van verbinding en dat is heel erg Haram in Hilversum. Met deze stelling is zoveel mis dat we maar even een zendmast boompje hebben opgezet over zoveel oudmediale domheid. Zo is het wel weer erg grappig dat het gesubsidieerde schorriemorrie in Hilversum denkt dat de burgers hun informatie alleen krijgen toegezonden door de media, in plaats van dat ze het zich kunnen inbeelden dat mensen zomaar vanuit hun eigen nieuwsgierigheid op zoek gaan naar informatie. Etatistisch, arrogant propagandadenken en de burger zien als een schaapje dat je maar de juiste waarheid moet voeren, want o wee als de gewone man bepaalde beelden ziet: voor je het weet radicaliseren ze naar "bezorgde burgers" en stemmen ze op de verkeerde partij. Daarnaast is het als je de geschiedenis van de media in pak 'm beet de afgelopen 150 jaar eens wat nader bekijkt nogal raar om juist nu van verzuiling te spreken. Vroeger, toen je alleen nog maar Hilversum 1, 2 en 3 had was de televisie vast een stuk diverser dan nu, nu elke troglodiet met een iPhone zomaar 200.000 volgers op YouTube kan krijgen. Ook qua geschreven media komt de gemiddelde lezer eerder om in keuze dan dat ie te weinig te lezen heeft. Laten we eens een ekspieriementje doen: type eens "Joop.nl" in het zoekvakje van uw browser. U zult zien dat u op een kermis van zieligheidsverering en huildenken terecht komt, maar als u "ha tee tee pee dubbele punt slesj slesj wee wee wee punt geenstijl punt en el" intypt, dan heeft u een bonanza aan kwalijke woordgrappen, tieten en felle zogenaamde "guurrechtse" (niet waar - red.) duidings van het nieuws voor de kiezen. Diversiteit en ineens twee waarheden naast elkaar over nieuws, zomaar in het venstertje van uw browser!
Nee, dan vroeger Vroeger ging dat heel anders. Stelt u zich nu eens voor dat u in de jaren NPO woont en er alleen De Maasbode, een conservatief katholieke krant, op de mat ploft. Als u dan een linkse mening lezen wilt, bijvoorbeeld in De Waarheid, dan moet u aan de kommunistiese vrienden, maar omdat u alleen matties heeft in de eigen zuil gaat dat niet. Ook de bieb in de buurt heeft 'm niet, want naar en links. Mocht u dus een linkse mening lezen willen, dan moet u dus naar een kiosk in het arbeidersdeel van de stad fietsen om een concurrerend krantje te kopen. Nogal veel moeite voor een ander geluid. Nee, dan internet, daar kun je eindeloos surfen op de digitale snelweg en zonder al te veel moeite vergelijkend warenonderzoek doen. Is gezond en leuk, een beetje kijken en vergelijken en anders dan de NPO vinden wij het juist leuk als u dat doet, want een pluriform polariserend medialandschap is een stuk leuker dan wat gezapige verbinders met een meningenmonopolie. Sowieso, die hele NPO is ooit opgezet als een soort safespace voor intellectuele verkokering. Waarom zou het anders zo zijn dat er allerlei omroepjes kwamen om de verschillende zuilen te bedienen? Dat kwam omdat de verzuilde Nederlanders graag binnen de intellectuele lijntjes van hun eigen zuil kleurden en er dus een heleboel parallelle kanalen moesten komen om demense te vertellen wat ze eigenlijk al dachten, maar dan met de autoriteit van het mannetje van de radio. Zo ging dat in het gezagsgetrouwe Nederland van voor de jaren '60. Als de publieke omroep dus gaat zeuren over intellectuele verkokering dan is dat behoorlijk grappig. Als je klaagt over verkokering, dan zou het niet meer dan logisch zijn om te pleiten voor het afschaffen van al die kleine kudtomroepjes due op hun omroepeilandjes drijven in de Zee van Mediapark, maar ja, dat doen de Corleone's van Hilversum dan weer nooit. Met de kristalontvanger het internet op Kent u trouwens die verhalen van oudere Nederlanders die stiekem onder de deken met een kristalontvanger naar zenders van de "verkeerde zuil" luisterden omdat daar de muziek beter was, terwijl vader er in de zitkamer streng op toezag dat de kinderen niet aan de afstelknop zaten? Nou, dat is pas eenrichtingsverkeer aan meningen. Grappig genoeg is de Turk die Nieuwsuur in hun werkje opvoert precies zo'n gekke verzuilde conservatief die overal een complot van de andere zuil achter ziet, maar over de eenzuilige islamitische verzuiling hebben we al genoeg gezeverd, dus dat laten we maar even zitten.
Om het geheel allemaal nog een stuk erger te maken heeft D66 besloten om wat aan dit schijnprobleem te doen. Bij monde van campagneleider Kees V. roeptoetert de partij om wetgeving in te stellen die social media verplicht om hun algoritmes bloot te geven. Prima, maar dan willen we ook, zeg eens wat, het algo in het hoofd van Peter de Marketeer van het jaar 2007, dat van Hans Laroes of dat van Joost Oranje, de hoofdredacteur van Nieuwsuur, die zijn fiat heeft gegeven voor dit foponderzoek, open en bloot hebben, zodat we kunnen zien waar die opmerkelijke redactionele keuzes vandaan komen. Televisie, your medium is dying Kortom, de NPO is heel boos en verdrietig dat er tegenwoordig ook andere partijen zijn die wat aan de burger mogen vertellen, dus wordt er gezocht naar manieren om het eigen falen te projecteren op andere kanalen. De zelf verschrikkelijk gekleurde, verkokerde en selectieve NPO verwijt nu ineens die cowboys van het internet van alle kwalen waar de omroep zelf aan te lijden heeft: een manier van redeneren die eigenlijk alleen past bij de kleine kijkertjes van Nederland 3.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.