Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Fappen op dienstplicht met Sybrand Buma

Army_b5fc1d_259631.jpg Grote kans dat u het een uitstekend idee vindt om de jeugd van tegenwoordig een tijdje onder dwang in een kazerne op te sluiten en 's morgens vroeg rondjes te laten rennen voor het vaderland. Zestig procent kans, om precies te zijn, zo peilt Maurice de Hoax vandaag in opdracht van het CDA. Waarmee de dienstplicht nu officieel de afgelikte boterham is van alle politici die niet creatief genoeg zijn om met serieuze voorstellen aan hun trekken te komen in de media. Vorig jaar bleek de dienstplicht opeens het vluggertje van het kennelijk toch niet zo liberale Voor Nederland, daarna ging MinDef Hennis er even overheen om eens lekker feministisch te kunnen doen, nu is het Sybrand Buma die openlijk staat te fappen op het voorstel tot herinvoering van gedwongen soldaatje spelen. En als we Buma moeten geloven is er inmiddels sprake van een pagga party van epische proporties, want zestig procent van u fapt vrolijk met Buma mee. Hoewel... Volgens Maurice de Hoax ging de vraagstelling in zijn peiling niet alleen over dienstplicht in het leger, maar ook over maatschappelijke dienstplicht (bij de politie, in de zorg, etc). Dat zestig procent van Nederland voorstander blijkt van dwangarbeid in het algemeen was voor Buma kennelijk niet genoeg, want die was zo enthousiast aan het fappen op zijn eigen dienstplicht-plan dat hij dat detail even vergat te melden in het AD. Nou, klinkt als een heul erg goed idee hoor Buma, jongens en meisjes die alleen nog maar van hun reet af komen om Pokémons te vangen een jaar lang tegen hun zin in camouflagepakjes 'pang pang!' laten roepen. Precíes wat onze krijgsmacht nu nodig heeft!

Reaguursels

Inloggen

Kunnen we de kazernes niet vullen met al die vluchtelingen? We kunnen er alles van leren als het gaat om asymetrische oorlogsvoering. Dit idee is naar mijn inziens de Nobelprijs waard.

heilgeil | 12-07-16 | 06:25

@Lefgozer | 11-07-16 | 23:27 In Israël en Zwitserland snappen ze dat al, ik zou het hier ook graag willen."
.
Die laten zich niet (of niet zomaar) voor andermans karretjes apannen. Dat scheelt.

ben kokhals | 12-07-16 | 02:38

Ik zie het ook als een investering die je als land kunt doen.
Kost in eerste instantie veel geld, dienstplicht, maar in de loop van de jaren, en zeker in de loop van de generaties, bouw je ook wat op. Dan heb je een land met veel meer saamhorigheidsgevoel, waar het natuurlijk is om het voor elkaar op te nemen, en een volk dat de vaardigheden heeft om voor elkaar te zorgen. In Israël en Zwitserland snappen ze dat al, ik zou het hier ook graag willen.

Lefgozer | 11-07-16 | 23:27

da,s handig veel jongeren hebben een dubbele nationaliteit
en dus helaas vaak een dubbele loyaliteit(erdogan/is. etc)
lekker een militaire opleiding op onze kosten en dan vlug in dienst van bovengenoemde dictator/ terreurclub slim bezig!!!!

de broeder | 11-07-16 | 21:05

Dit zat er al aan te komen toen ze laatst de dienstplicht ook voor vrouwen verplicht maakte.
Maar geen zorgen jongens.. en meisjes, er is geen opkomst plicht!!
Bluh, wat een doorzichtige engerds.

Musta | 11-07-16 | 20:48

Het leger is geen sociale werkplaats, Buma.

ben kokhals | 11-07-16 | 19:50

Doper | 11-07-16 | 18:29
Nooit onder de wapenen geweest maar wel commentaar leveren.
Ik kan je wel verklappen toen ik onder dienst tijd zat voor mijn nummer kon je daar enorm veel leren en vak diploma"s halen.
Er werd volop bij getekend om hun opleiding af te maken als KVVérs kort verband vrijwilligers.
Wij noemde ze kort verstand verbijsteringers.
Een mooie tijd jammer voor velen dat zij dit nooit mee gemaakt hebben in hun leven.

botbot | 11-07-16 | 19:02

Slecht idee. Discipline leren in de dienstplicht? Alleen als beroeps ben je daar geschikt voor. Degenen die goed meedraaien als militair, hadden allang een baan en/of studie die ze verplicht moeten onderbreken voor de overheid. Degenen die opvoeding het hardst nodig hebben, gaan helemaal niks leren in de dienstplicht. Je creëert dus een probleem voor goede lui, en lost er niks mee op bij slechte lui. Wat een duur kutidee. Kan alleen maar van een afgekeurde komen.

Doper | 11-07-16 | 18:29

Niets anti-liberaal aan een dienstplicht, Hemelrijk.

Hans Gruber | 11-07-16 | 18:25

Dom idee, komt weer van zo een landverrader/CDA man af.
Flikker op met je nutteloos tijdverdrijf.
ik herinner mijn diensttijd niet bepaald als iets waar ik discipline leerde maar waar de meeste vooral leerde zuipen.

miko | 11-07-16 | 17:57

Hennis, Jesse, Rutte, Hans van B., Frans T. in koor op het Binnenhof Tahrir met gebalde vuistjes en met vliegende speeksel: "de EU lente is slechts de trein die wij nemen totdat wij op onze bestemming zijn aangekomen. De pensioenen zijn onze bajonetten, de belastingen onze helmen, het pluche onze kazerne en het plebs onze soldaten/melkkoeien."

HetOorAakel | 11-07-16 | 17:53

@King of the Oneliner | 11-07-16 | 17:29
Zie hier de reden in een notendop waarom ik ooit dienst geweigerd heb. Ik kon/mocht het alleen niet zo motiveren dus moest het over de boeg van gewetenbezwaren gegooid worden van per definitie tegen geweld zijn. Dat ik liever, als het nodig zou zijn, in het geweldadig verzet zou treden en dat dat soort sabotage veel effectiever zou zijn om het land te verdedigen/bevrijden, dat kon al helemaal niet gezegd worden.

Rest In Privacy | 11-07-16 | 17:48

Dienstplicht: je uit laten kafferen door sadistische tokkies en ondergeschikt zijn aan de elite die jou in kan zetten voor hun plannetjes.
Mooi niet.
Ben geen bezit van niemand en een vrij man.
De tijd is voorbij dat miljoenen jonge mannen zich als makke schappen over de top lieten commanderen voor volk en vaderland, om daarna recht in het mitrailleurvuur te lopen en te sterven voor niets.
Terwijl de industriëlen en het militair industrieel complex hun zakken vulden.
Doei!

King of the Oneliner | 11-07-16 | 17:29

In feite gaat het er natuurlijk alleen maar om om "tuig" enkele mores bij te brengen, maar het komt er, zoals altijd weer op neer dat "de goeden" weer moeten lijden onder de kwaden, anders discriminatie ......"rasssiiieeeeeessssss"....
A3an | 11-07-16 | 14:47
Ik denk dat de wapenindustrie bloed nodig heeft. En de minister luistert met een gewillig oor.

hurenisvoorpaupers | 11-07-16 | 17:20

Hier ook een stolzenau ganger ,dochter van beroepsmilitair begin jaren tachtig gewoond.
Ollie2 | 11-07-16 | 16:00
.
Leuk! Wij hebben daar gewoond van maart 1977 t/m november 1985. Een geweldige tijd gehad.

Lupuslupus | 11-07-16 | 17:15

Misschien eens een alternatieve benadering:

Voordat je als politicus je land mag dienen moet je eerst in dienst geweest zijn EN in actief oorlogsgebied geopereerd hebben.

Filter je meteen flink bij te poort! :P

Ethan2k | 11-07-16 | 17:06

Eens. Mits er etnisch geprofileerd gaat worden. Iedereen met maar een heel klein beetje kans op gevaarlijke gedachten mogen plantsoenendienst oid gaan doen. En als de 'pornolat' ook weer terug komt dan wil ondergetekende het weer overdoen. Tikkie trager want ben geen 18 meer

Schmutzige Harry 1 | 11-07-16 | 17:06

We hebben absoluut niets aan dienstplicht voor iedereen. (inclusief salafistfuckers en andere jongeren met
extremistische neigingen?)
Wat we nodig hebben is een modern en slagvaardig beroepsleger, met goede carrièremogelijkheden, voldoende financiële middelen (met minimaal voldoen aan de NAVO norm) en strenge screening vooraf en periodiek tijdens de carriere.
Bejaardenzorg is geen kerntaak van het leger. Dat kan prima aan zorgprofessionals worden overgelaten, aangevuld met mantelzorgers en andere vrijwilligers.

R van Perzie | 11-07-16 | 16:52


Jochies die met de paplepel ingegoten krijgen dat de autochtonen hier niks waard zijn, een militaire opleiding geven?
Strak plan, hoor!
Ik voel meer voor heropvoedingskampen in Siberië of zo.
Als Buma zo nodig zelfmoord wil plegen, dan doet ie dat maar lekker thuis.

Schietmijmaarlek | 11-07-16 | 16:33

Oorlogszuchtige generaals schrijven nu ook al thrillers om ons op te hitsen tegen Rusland, zoals ex-Nato generaal Sir Richard Shirreff "2017 – War with Russia". De directie van Egmont (soort Belgisch Clingendaal) vindt het gelukkig maar nix; maar ja, België heeft in militaire kringen net zo min als NL wat in de melk te brokken vanwege chronische verwaarlozing van de eigen defensie. www.egmontinstitute.be/publication_art...

Ci Ty33 | 11-07-16 | 16:32

Basil Fawlty | 11-07-16 | 15:03
Sybrand was nogal wazig. Het leek erop dat hij zelf niet wist wat hij nou bedoelde.

Glasgow Argus | 11-07-16 | 16:09

McMarx | 11-07-16 | 15:50
Ten eerste is het maar de vraag of zij geboren en getogen in Nederland wel in "vreemde" krijgsdienst mogen treden.
Voor de rest aanpakken die hap, als het gaat zoals bij mijn verplichte nummertje zijn ze binnen een week wel mak.
Met twee woorden spreken ,luisteren en doen wat je opgedragen wordt, red je het niet in je uppie dan zul je hulp aan je maten moeten vragen zo kweekt men saamhorigheid.

botbot | 11-07-16 | 16:03

Dag lupuslupus helemaal gelijk met de laatste reactie.
Hier ook een stolzenau ganger ,dochter van beroepsmilitair begin jaren tachtig gewoond.

Ollie2 | 11-07-16 | 16:00

De diensplicht was destijds noodzakelijk vanwege de dreiging vanuit het oosten. Om nu de "dienstplicht" in te voeren met een bredere inzetbaarheid kennelijk voortkomend uit maatschappelijke problemen die helemaal niets met de problemen van de jongeren te maken hebben of met de verdediging van ons landsbelang, daar ben ik fel op tegen. Ik voorspel dat ze dan allemaal linea recta bij het verzorgingstehuis worden ingedeeld vanwege de problemen aldaar en daar worden de kansloze jongeren echt niet beter van laat staan behoorlijk betaald.

Dienstplicht is bedoeld om je land te kunnen verdedigen en daar moet het ook bij blijven.

Wanneer je mensen/jeugd/werklozen/ of wat al niet meer wil gaan inzetten voor allerlei zogenaamde "diensplichten" dan komt dat primair eerder voort uit geldgebrek dan om je land te dienen,en dan kun je beter eens naar de oorzaak kijken waarom wij in Nederland in deze penibele situatie zijn terechtgekomen. Ze zeggen dan altijd "volg het geld", en wanneer ik dat doe zie ik heel groot op mijn netvlies de letter EU.

ruud-topper | 11-07-16 | 15:56

@ikworstelengadouchen | 11-07-16 | 14:42
De risicogroep weigeren? Het hele idee van die dienstplicht was nou net om die risicogroep aan te pakken. Dat durft men er alleen niet bij te zeggen.
Dus bij deze: men probeert met een oplossing te komen voor het mocrotuig. Dan kunnen ze het beste strenge opvoedkazernes maken met zwaar psychiatrische begeleiding (deprogrammeerprogramma) en een hoop spuitjes om de heethoofdjes wat ontvankelijker te maken.

Rest In Privacy | 11-07-16 | 15:50

Ik ben het er wel mee eens.
Was zelf net voorbij de laatste lichting dienstplicht, maar vind dat achteraf wel jammer.
Je kunt het wel "dwangarbeid" noemen, met een ach en wee klagende toon, maar zoiets bindt een land, een natie, wel samen.
Als je in je jeugd, als snotneus van achtien leert hoe het is om met min twintig met z'n allen je bed uit te moeten om kwart voor vijf, om een hindernisbaan te lopen, of om oude mensen die zelf niet meer naar de wc kunnen te verschonen, omdat dat ook moet gebeuren, of om koksmaatje te zijn in een grootkeuken van een revalidatieziekenhuis; ik zie daar alleen maar voordelen in. Ik hoop dat dat weer komt, van mij mag het. Ik wil zelf ook nog wel op de lijst.

Lefgozer | 11-07-16 | 15:48

@Mark van Leeuwen | 11-07-16 | 15:18
Ik snap je punt. Heus. Het gaat alleen niet werken. De niet gemotiveerden willen niet. Kunnen niet en doen niet. De rest die wel wil, heeft er alleen maar last van. Wil dit een succes worden dan dient er eerst een omslag te komen in de maatschappij. Nederlanders moeten weer trots worden op hun land en het een eer vinden om te dienen. Als het onder dwang plaatsvindt dan krijg je dus weer die trucjes zoals vroeger dat 2 op de 10 goedgekeurd worden en de rest lekker iets anders mag doen.

En de rest dan? De rest mag de verzorging in? Echt niet dat ik wil dat niet gemotiveerde nitwits mijn moedertje gaan verzorgen. Ook daar liever professionele en gemotiveerde mensen aan de bedden.

Mokum Kosher | 11-07-16 | 15:43

Gaat niet werken in onze je mag 2 paspoorten hebben maatschappij want die weten er geheid de kont onder uit te draaien, gewoon alles icm 1 paspoort, want ja loyaliteit daar valt of staat alles mee. En laten we eens beginnen met discipline op school er mag van mij dan ook best een aantal kleerkasten bij het 10 min gesprek zijn om te zorgen voor de broodnodige veiligheid van personeel als het gesprek de ouder(s) niet aanstaat en de ouder(s) zich niet kunnen gedragen.

Umberto die trotzoni | 11-07-16 | 15:43

Laat Buma lekker zijn eigen kinderen de dood insturen ten faveure van de EU en Juncker. Buma je bent totaal de weg kwijt, vriend.

Mark_D_NL | 11-07-16 | 15:42

@ Lupuslupus | 11-07-16 | 15:13

Ik begrijp er vaak erg weinig van en zeg dan ook maar wat. Dus ja
Mark van Leeuwen | 11-07-16 | 15:28
.
Tip:
minder of helemaal niet meer naar de msm luisteren/kijken (want daar wordt u dagelijks voorgelogen) maar informatie via internet (b.v. Youtube) tot u nemen. Dan kunt u op die manier ZELF uw oordeel/mening vormen i.p.v. voorgekauwde bullshit.
Echt, probeer het eens en er gaat een - heel àndere - wereld voor u open.
.
Ik kon de leugens en het gemanipuleer van de msm al jaren geleden niet meer uitstaan en heb toen mijn t.v. op zwart gezet. Dat was een van de beste beslissingen die ik in mijn leven ooit gemaakt heb.

Lupuslupus | 11-07-16 | 15:40

Dus Buma wil dit, Buma wil dat. Nederland wilde in 2005 geen EÜ-grondwet en heeft het CDA toen geluisterd naar de burger? NEE! En trouwens, de jeugd spreekt amper Nederlands. Dat gaat wat worden als ze "pang-pang" moeten roepen.

Uw Psychiater | 11-07-16 | 15:40

Erg handig weer, om zowel ons bestaande leger kapot te bezuinigen en dan er nog eens bij te suggereren dat de mensen die daar desondanks proberen hun werk uit te voeren ook nog eens zonder compensatie babysitter mogen spelen voor de generatie die niet eens meer kan communiceren zonder mobiele telefoon. Zal vooral leuk zijn als er ook nog eens actieve uitzending of een binnenlandse aanval (Parijs iemand?) bijkomt. Kan je proberen te opereren onder de helft van je capaciteit omdat je te druk bezig bent vloggers niet op IED's te laten stappen.

metalj | 11-07-16 | 15:31

Ik wil eerst een vliegdekschip.

Piet Karbiet | 11-07-16 | 15:28

@ Lupuslupus | 11-07-16 | 15:13

Ik begrijp er vaak erg weinig van en zeg dan ook maar wat. Dus ja

Mark van Leeuwen | 11-07-16 | 15:28

Over. Mijn. Lijk.
Parel van het Zuiden | 11-07-16 | 15:02
.
En dat van mij. Plekje voor mijn zoon achter de boekenkast is al in orde.
.
En dat zegt de weduwe van een beroepsmilitair die destijds zijn gouden medaille: 36 jaar trouwe dienst bij de KLu heeft opgespeld gekregen. En als laatste gediend heeft bij de 5e Groep Geleide Wapens in Stolzenau/Dld. Daar tijdens oefeningen bij -15 in een puptentje sliep.
.
Hij draait zich 10x rond in zijn graf.

Lupuslupus | 11-07-16 | 15:26

Ik ben het wel mee eens met die dienstplicht, maar dan wel met SafeSpaces, Bidruimtes, Stilteruimtes, keuze menu glutenvrij, halal, vegan, paleo, atkins, sap, detoxificatie dieet.
Vanzelfsprekend moet er 24/7 100 gb wifi zijn ook op 'missie' (parken schoonmaken enzo) met comfortable stoelen en HD monitoren.
Het weekend is daarbij ook ingedeeld naar religieuze behoeften, alsmede worden soldaten die vasten vrijgesteld van dienst.
Aan alle eventuele vijanden dient een brief namens de koning te worden gestuurd om rekening te houden met het feit dat ons leger daardoor slechts een paar uur per dag enige weerstand kan bieden en daarmee rekening te houden. #DutchLivesMatter

Gingersrule | 11-07-16 | 15:23

Ik kan wel raden wat er gaat gebeuren.
-alle verwijfde mooiboys die ooit twee uur Call of Duty gespeeld hebben verongelukken vanwege stomdebiel zijn en niet met gereedschap om kunnen gaan (en beschouw wapens hier als gereedschap)
-alle potige jongens die wel van wanten weten willen niet met eerstgenoemde en aankomend genoemde groepen in een schuttersputje dus gaan protesteren
-de laatste normale generatie (eind '80-begin '90) is net te oud en hoeft niet meer (inclusief ondergetekende)
-Turken met dubbel paspoort moeten eigenlijk ook de dienstplicht vervullen in Turkije dus dat wordt een probleem HAHAHAHAHAHAHHAHAA
-Marokkaanse reljongeren hebben schijt en doen niet mee en dwingen zal wel weer niet gebeuren met die slappelingen in Nederland, dus komt het weer op de rest aan
-de meeste vrouwen willen niet, degene die wel willen kunnen het niet
-het kost teveel geld en na drie jaar stoppen we er weer mee.

Draak uit Brabant | 11-07-16 | 15:23

Ik ben voor zolang de rechten van de HLNGFRLGHBTHGLRT- en moslim gemeenschappen maar goed gewaarborgd worden. *zucht*

Pedronegro | 11-07-16 | 15:23

Ik zeg ook DOEN! Heel veel van die onopgevoede jeugd zou hier een groot belang bij hebben! En inderdaad: dat geldt voor de jongens en de meisjes!

kommabijmebinnen | 11-07-16 | 15:21

Ik heb geen enkel vertrouwen in het leren van omgaan met wapens aan mensen die dagelijks laten merken dat ze spuwen op de westerse samenleving.
Sorry, ik wordt liever niet in mijn rug geschoten.

Roadblock | 11-07-16 | 15:21

Buma, is dat niet die man die zelf met een smoes onder de dienstplicht uitkwam. Hoefde zelf ook niet terwijl ik in ieder geval fysiek helemaal in orde was maar wat *kuch* problemen met justtie had

Bokito ergo sum | 11-07-16 | 15:20

@Mark van Leeuwen | 11-07-16 | 15:18
Behalve een massa emigratie golf van de kunners en doeners...
Mag je raden wat voorn volk je overhoud.

Rest In Privacy | 11-07-16 | 15:19

Lupuslupus 15:13;
75 cent per dag? nou nou dan ben jij een hele ouwe stomp. (met respect).

storm op komst | 11-07-16 | 15:19

"Defensie moet bestaan uit gemotiveerde professionals en niet uit jeugdige labbekakken. Nederland is gelukkig geen Israel."

Je mag best het hele volk betrekken bij beveiliging. Dan weet iedereen ook gelijk wat het inhoud. Iedereen is immers gebaad bij vrede. Waarom zou een select groepje mensen de boel beschermen voor over verwende millenials? Doe maar eens lekker mee, goed voor je. De professionals geef je dan ook professionele taken. De rest is desnoods kanonnen vlees.

Mark van Leeuwen | 11-07-16 | 15:18

Stationeer hen dan gelijk aan de huidige Oostgrens. Dat komt qua aantal wat serieuzer over naar de Russen toe dan de beloofde honderd man van Rutte.
Mark van Leeuwen | 11-07-16 | 15:09
.
U zegt het goed: de HUIDIGE oostgrens: de *agressie*!!! van het Westen richting Rusland kent letterlijk geen grenzen.
Bent u nou zo dom of doet u alleen maar zo om niet te (willen) begrijpen dat het Westen onder leiding van de VS (die DENKT buiten schot te blijven maar van een koude kermis thuis zal komen) de agressor is en NIET Rusland?

Lupuslupus | 11-07-16 | 15:18

Wel met terugwerkende kracht zodat iedereen die vanaf 1996 in dienst moest alsnog aan de beurt komt.

Ome Gijs | 11-07-16 | 15:16

Nee laten we dat maar eens even anders gaan regelen. Dienstplicht voor alle stemmers die oo de politieke partijen die dit voorstel steunen stemmen.
Parel van het Zuiden | 11-07-16 | 14:48
.
Strak plan.! Maar dan wel minimaal 18 maanden. Tegen een vergoeding van 75 ct per dag en vrij reizen in het weekend. Net zoals "toen".
.
Maar om helemaal eerlijk te zijn denk ik dat dit land NIET meer te redden is. En daar zijn minimaal 2 rubberen tegels generaties debet aan. Dit land is zó verziekt dat het verloren is en alleen weer opgebouwd kan worden na een oorlog (mondiaal of regionaal). En aan dat 1e wordt in de VS door Obama en Clinton keihard gewerkt. Gelukkig voor ons maar pech voor hen dat president Poetin zich (nog) niet laat provoceren en op de knop drukt.

Lupuslupus | 11-07-16 | 15:13

Hoera, het leger wordt weer een dwarsdoorsnee van de maatschappij! Wordt dan ook de VVDM weer opgericht?

simpelman | 11-07-16 | 15:13

Stationeer hen dan gelijk aan de huidige Oostgrens. Dat komt qua aantal wat serieuzer over naar de Russen toe dan de beloofde honderd man van Rutte.

Mark van Leeuwen | 11-07-16 | 15:09

Promedio | 11-07-16 | 14:56

Dat maar ook verveling en slapen. Heel veel slapen.

Basil Fawlty | 11-07-16 | 15:05

Glasgow Argus | 11-07-16 | 14:51

Weet je wat ik denk wat hij eigenlijk bedoelde? Die "bootcamps" die je in de VS hebt om jeugddelinquenten discipline en verantwoordelijkheid bij te brengen. Maar als je woord "bootcamp" laat vallen bij linksdraaiend Nederland gaan ze meteen schuimbekken.

Basil Fawlty | 11-07-16 | 15:03

atheïstisch stemvee | 11-07-16 | 14:57
'Maatschappelijke dienstplicht' is wat mij betreft ook niets anders dan de zoveelste bezuiniging op arbeid. Als je het écht niet meer door werklozen verplicht vrijwillig kunt laten doen en de Polen zijn ook op, en niemand zit op moslims te wachten... dan zijn er altijd wel wat jongetjes en meisjes die verplicht maatschappelijke dienstplicht moeten doen. Kost WEER banen. Doe maar niet.

Adversary | 11-07-16 | 15:02

En hoe moeten we dit bezien in het licht van de Europese ambities inzake de zwaardmacht?
.
Dienstplichtje voor onze kinderen invoeren, illegaal soevereiniteit over het leger afgeven aan Brussel zoals dat eerder op andere beleidsterreinen ook gebeurde, en hoppa naar het Oostfront ermee....
.
Over. Mijn. Lijk.

Parel van het Zuiden | 11-07-16 | 15:02

Dat verhaaltje over discipline bij brengen kennen we wel. Er zijn genoeg jongeren die van huis uit disipline hebben meegekregen. Zij zullen geen baat hebben bij het wachtlopen of schoonpoetsen van trucks.

solcama | 11-07-16 | 15:02

Slechte zaak. Defensie moet bestaan uit gemotiveerde professionals en niet uit jeugdige labbekakken. Nederland is gelukkig geen Israel. het wordt dus niet in haar bestaan bedreigd en dus zal de jeugd niet gemotiveerd zijn. Sneuvelen voor Rutte? Denk niet dat deze generatie het er voor over heeft. Verder leveren wij op deze manier enkele goed getrainde bataljons aan IS of andere terroristenclubjes.

Beter is het, als het dan toch moet gebeuren, om dubbele paspoortigen niet te laten dienen. Maar ja, dat mag je niet zeggen in Nederland 2016.

Anyway, NDL!

Mokum Kosher | 11-07-16 | 14:59

Maar dan wat beter aanpakken dan vroeger!
.
Veertien maanden 2 uur per dag tafels dekken in een lege korporaalsmess om vervolgens alle verse beleg in een vuilniszak klaar te zetten voor de boer uit het dorp. De mess werd nooit bezocht, maar ja, je weet nooit. Zes tafels iedere dag met kaas, vlees en in plakjes gesneden roomboter. Voor de varkens. Veertien uur van huis voor twee uur werken. Alternatief van overnachten was ik wat te oud voor: hele nacht techno, whisky en joints. Korporaals en een enkele sergeant deden lekker mee.
Dienstplicht: de grootste carriere obstructie die ik heb meegemaakt.

metzonderzijwieltjes | 11-07-16 | 14:59

Ik hoor iedere keer dezelfde redenen voor invoering van dienstplicht: structuur, goed voor integratie, discipline bijbrengen, in beweging (fysiek) komen, respect bijbrengen. Eigenlijk allemaal zaken die horen te liggen bij de opvoeders en niet bij de staat.

Maatschappelijke dienstplicht dan. Prima dat iemand eens een aantal maanden meehelpt in een verpleeghuis of ziekenhuis, maar dan graag wel vrijwillig. Je moet er toch niet aan denken dat er zo'n ongemotiveerde puber je dementerende moeder gaat 'helpen'.

atheïstisch stemvee | 11-07-16 | 14:57

-weggejorist-

ikworstelengadouchen | 11-07-16 | 14:57

Zéér slecht idee en dan ook nog van een dienstweigeraar!

Lupuslupus | 11-07-16 | 14:57

Jaren '80: Lubbers - Werkkampen
Jaren '90: Brinkman - Sociale Dienstplicht
Jaren '00: Balkenende - Terugsturen land van herkomst
Jaren '00: Verhagen - Prep Camps
2010 : Buma - Strafdienstplicht
2016. : Buma - Algemene Dienstplicht

Geen van deze CDA plannen bleken betaalbaar.

Ravissant | 11-07-16 | 14:57

Ik heb mijn dienstplicht voldaan (89/3) en mijn ervaring is : weinig discipline gezien maar wel veel drank en wiet.

Promedio | 11-07-16 | 14:56

Ik vraag me af of velen nog steeds voorstander zijn als deze dienstplicht op gaat gelden voor mensen die zelf nooit hun dienstplicht vervuld hebben?
Ik denk dat het snel klaar is als mensen beseffen dat ook zij, ondanks voorbij leeftijd van dpl's ineens doorkrijgen dat ze voor een honder Euro 6 maanden in dienst van de staat moeten zwoegen.
.
Verder begrijp ik de haat naar de jeugd niet, zij krijgen de rekening van niet alleen de babyboomers maar ook de kutgeneraties die er achteraan komen.
Als jongere zou ik hier gewoon lekker mijn opleiding afmaken en het land uitgaan. Op het moment dat de economie instort en de Euro in vrije val raakt heb je je studielening ook voor een habbekrats afbetaald.

General McAuliffe | 11-07-16 | 14:53

-weggejorist-

Watching the Wheels | 11-07-16 | 14:52

-weggejorist-

Watching the Wheels | 11-07-16 | 14:52

sybrand was vanmorgen op radio 1. hij kwam niet echt goed uit zijn woorden. Leek wel of hij er niet echt over had nagedacht. niet of het nu alleen militaire dienstplicht moest zijn, want oh ja sociale dienstplicht kan ook. en jongens en meisjes. ,ar eerst beginnen bij risicogroepen. en racisme is niet normal. de echte aanleiding voor zijn voorstel was dat er op instagram allemaal vervelende prankfilmpjes komen. Een dienstplicht, heel ver weg van hier, voor parlementariers, daar zie ik persoonlijk wel wat in.

Glasgow Argus | 11-07-16 | 14:51

Goed plan, iedereen verplicht een jaar dienstplicht laten uitvoeren. Militair of maatschappelijk, maar wel iedereen doordeweeks intern laten overnachten. Gezellig met 16 man op een kamer in stapelbedden. Goed voor de integratie. Ook maak je even duidelijk dat er niet alleen rechten, maar ook plichten aan een rechtstaat vastzitten.

Duifmans | 11-07-16 | 14:51

Wauw, geinstutioneerd slavernij, en iedereen vind het prima... De nachtmerrie word met de dag erger, wtf is er int Westen int water gestopt???

Rest In Privacy | 11-07-16 | 14:49

@ikworstelengadouchen | 11-07-16 | 14:41

Kijk, kijk, daar komen ze al hoor. De uitzonderingen. Een volstrekt logische natuurlijk ook want onze jonge hoogopgeleiden lopen over van discipline en dienstbaarheid...uhuh.
.
En waar gaat deze plicht dan weer landen? P'cies, bij het deel van onze bevolking dat geminacht en bespuwd wordt door die "hoogopgeleiden", het deel van de bevolking dat mag lijden in de multicultisloppen gecreeerd door het stemgedrag van die "hoogopgeleiden".
.
Nee laten we dat maar eens even anders gaan regelen. Dienstplicht voor alle stemmers die oo de politieke partijen die dit voorstel steunen stemmen.

Parel van het Zuiden | 11-07-16 | 14:48

Bert-Bus  | 11-07-16 | 14:48
Löl mAAnden.

Bert-Bus | 11-07-16 | 14:48

Volgens mij bestaat een jaar nog steeds uit 11 manden en 31 dagen.

Bert-Bus | 11-07-16 | 14:48

-weggejorist-

aero911 | 11-07-16 | 14:47

Het leger gaan gebruiken als opvoedkundig instituut omdat de maatschappij tekortschiet, wat een fantastisch idee.
Niet.

Gags Beasley | 11-07-16 | 14:47

In feite gaat het er natuurlijk alleen maar om om "tuig" enkele mores bij te brengen, maar het komt er, zoals altijd weer op neer dat "de goeden" weer moeten lijden onder de kwaden, anders discriminatie ......"rasssiiieeeeeessssss"....
En dubbele paspoorters moeten we zo wie zo niet in de army. Bij de politie zijn er ook al veel gessnapt i.v.m. samenspannen etc.etc.etc.
Zoals in heel veel beroepsgroepen.

A3an | 11-07-16 | 14:47

Een goede zaak, dan hoeven al die kansenparels niet op trainingskamp in de woestijn, maar kunnen ze het vak gewoon op locatie in de polder onder de knie krijgen.
Ook beter voor het milieu.

jemagookniksmeer | 11-07-16 | 14:44

-weggejorist-

ikworstelengadouchen | 11-07-16 | 14:42

alsof 80.000 dienstplichtig soldaten gratis zijn. Allemaal toezicht, onderdak, gratis vreten en groene kleren. huisvesting in kazernes die al lang tot AZC zijn omgebouwd. En bij gebrek aan meterieel exerceren met een bezemsteel. Volgens mij was de rode lijn voor de meeste dienstplichtigen toch vooral de verveling. lijkt me nu nog erger. Doe maar niet doen, Sybrand. Neem een krantenwijk ofzo, heb je ook iets nuttigs te doen.

Glasgow Argus | 11-07-16 | 14:42

Niks mis mee om vooral de getinte ettertjes eens wat te laten merken wat tegenslag is en discipline bijbrengen. Iets dat de prinsjes van huis uit totaal niet meekrijgen.

sinar2 | 11-07-16 | 14:41

-weggejorist-

ikworstelengadouchen | 11-07-16 | 14:41

Zo lang onze regering Brussel vertegenwoordigt en niet de Nederlandse bevolking zal ik, en mijn kinderen na mij, geen dienstplicht accepteren. Nooit.
.
En die 60% voorstanders kunnen me gestolen worden. Zulke percentages zijn immers ook niet voldoende om een referendumuitslag te respecteren dus waarom zo'n besluit.

Parel van het Zuiden | 11-07-16 | 14:40

Beslissingen voor andere nemen kunnen politici zeer goed, maar toen de lul Buma zelf in dienst moest, draaide hij er tussen uit . Heren in de politiek ,dat jullie massaal ruzie zoeken met Rusland ,moet je zelf weten, maar laat onze kinderen er niet voor kapot schieten ,terwijl jullie op afstand blijven met de woorden ,houd stand . Laffe honden zijn jullie ,allemaal . Verkiezingsgelul .

fleurtje | 11-07-16 | 14:40

ja! Graag dan meld ik mezelf weer aan als sgt de allerhoogste klasse en de ruggengraat van de krijgsmacht om het zelfbenoemde bontkraagjes peloton aan te voeren. Ze mogen zelfs hun pizzaboxen van de scooters meenemen als ballast.

peanutpower | 11-07-16 | 14:38

Het woord "Episch" komt tegenwoordig wel vaak terug op GS.. Iemand van Gameking ingehuurd ofso? :p

miknic | 11-07-16 | 14:38

Goed plan!
We gaan de ons-haters leren om te gaan met vuurwapens, super goed idee!

Bolder | 11-07-16 | 14:36

Verhofstad is vóór. Maar dan wel in Europees verband en nu snel allemaal naar het oostfront want de Baltische staten moeten nodig in een krater veranderd worden. Oh, en moslims krijgen natuurlijk vrijstelling. Want vechten is haram, ofzo.

Adversary | 11-07-16 | 14:36

Het leger als opvangplek voor ongeïnteresseerde jongeren. Dat leidt ook helemaal niet af van de kerntaken of zo.

fail | 11-07-16 | 14:36

Militaire dienstplicht voor jongens en zorgdientplicht voor meisjes. Er mag onderling geruild worden.

Prima idee. Leert onze verwende jeugd dat er een leven is achter het beeldscherm. Ze leren verantwoordelijkheidsbesef. Ze leren dankbaar te zijn. En het houdt de kosten van een strijdmacht en de kosten van de zorg binnen de perken.

Vogelbeest | 11-07-16 | 14:35

"een jaar lang tegen hun zin in camouflagepakjes 'pang pang!' laten roepen"
Die zin zullen ze dus moeten gaan maken.
precies de discipline waarvoor kennelijk dienstplicht nodig is.

Mastermattie | 11-07-16 | 14:33

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken