Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Overheid haat burgers, dus ook cashgeld

sanfieuro.pngCash rules everything around me, cream, get the money, dollar dollar bill, ya'll. Onsterfelijke woorden van de Wu-Tang Clan. Herkenbaar, ook: ulieden hardwerkende Nederlanders zijn ongetwijfeld afgelopen jaar weer druk aan de slag gegaan om uw riches te stacken. Of althans, het deel wat u mag houden van de overheid. Helaas wil de overheid het fysiek stacken alsmede het doen regenen op lichtekooien onmogelijk maken: cash gaat eruit. Dezelfde overheid die u de harde gulden afpakte en verving door de rampzalige tovereuro wil nu nog een stap verder: om het europroject te redden van certain doom, of nuja, de grootbanken en het grootkapitaal overeind te houden moet cash verdwijnen. Ook nu Nederland voorzitter is van de Eurogroep komt het duveltje weer uit het doosje: een van de speerpunten van dit halve jaar is de war on cash. In een voor Nederland kenmerkende euïcide wordt de oude Nederlandse kruideniersmentaliteit afgeschaft voor de YOLO-moraal van de knoflooklanden. Wat dat met de afschaffing van cash te maken heeft leest u na de breek. De reden die de overheid voor de bühne geeft voor het afschaffen van fysiek geld is onverrassend Orwelliaans. Als er geen cash meer mogelijk is, dan kunnen THE TERRORISTS!!!11EENN!!! niet meer hun kalashnikovs, bomvestcouture en baardenvet niet meer contant afrekenen, zo spiegelen de boven ons gestelden ons voor. De Saoedische haatbaarddollars moeten dan digitaal vloeien en dat is uiteraard allemaal veel traceerbaarder door de regenjassen van de geheime dienst. Ook dichter bij huis wordt de crimekaart getrokken: straatboefjes met djoekers en klikklaks hebben weinig te stelen als er geen contant geld meer op straat is. In Amsterdam is het trouwens al aan de gang: daar wordt cash in de bus en tram afgeschaft om buschauffeurs wat minder sitting duck te maken voor de lichtgetinte Top 600. Intussen is er ook wat anders aan de hand. De oorlog tegen cash wordt namelijk ook gevoerd door economen die er heilig in geloven dat de huidige ineenstorting van de Europese economie gestuit kan worden door het bijdrukken van geld en het zoveel mogelijk activeren van de spaartegoeden van de EU-onderzaten, al gaat dat ten koste van geldontwaarding en verpaupering van de middle class, zoals de verenigdestatische econoom Kenneth Rogoff. Dit ronduit gevaarlijke sujet wil namelijk dat het mogelijk wordt voor overheden om ook negatieve rente te kunnen eisen. Dit is de dood van het spaargeld: geld op de bank zetten KOST namelijk dan geld. Na jaren van rente op nul - wat niet werkt - willen politici nu graag onder nul, om zo nog het laatste restje vermogen in handen van de burgers vrij te spelen. Met alle stimulansen via Quantitative Easing en het nieuwe lijk in de kast, ANFA-overeenkomsten moet zo de economische groei weer aangewakkerd worden. In plaats van te sparen voor dingen worden burger aangemoedigd om zoveel mogelijk te lenen. Koop nu, betaal volgend jaar. In plaats van te sparen voor een oto of een nieuwe televisie gaat alles op krediet. Kortom, de middenklasse staat garant voor een enorme bubbel fopgeld, waarvan alleen degenen die het om kunnen zetten in grote hoeveelheden vastgoed, machines en aandelen (instituties en de upper class) van profiteren: koophuis wordt huurhuis, koopauto wordt leaseauto en ga zo maar door: zolang het kapitaal steeds meer geconcentreerd wordt in de handen van een beperkt aantal aanbieders en de gewone man er alleen op krediet gebruik van kan maken dendert de verschrikkelijke ECB-trein voort. Dat de middenklasse dit instinctief eng vindt en daarom wil sparen is een begrijpelijke reactie, maar niet eentje die ze graag zien in de ivoren torens van de ECB, waar alles gericht is op groei en het versnellen van de geldsomloop: om deze drang tot sparen te ontnemen wordt het al jaren ontmoedigd door de inflatie aan te wakkeren en de rente op het vriespunt te houden. Cash moet in dit Grand European Design afgeschaft worden, want als giraal sparen geld kost, dan heeft de spaarder nu nog de mogelijkheid om gewoon het te sparen bedrag onder het matras te deponeren. Die uitvlucht moet, in de krankzinnige logica van Frankfurt, worden afgesneden. Ook cultureel heeft dit gevolgen: de middenklasse wordt van een klasse van spaarders die hun levensloop inrichten rond het sparen en het opbouwen van kapitaal, bijvoorbeeld in de vorm van een huis, getransformeerd in een klasse die gedwongen wordt om zoveel mogelijk en zo snel mogelijk geld uit te geven en daarbij ook nog eens opgezadeld wordt met steeds hogere schulden. Kortom, de war on cash is ook een war on the middle class. Het is misschien een beetje Marxistisch om te zeggen dat zo de middenklasse onder druk van de moordende politiek van de ECB verzakt in het proletariaat, maar het is wel waar. De Calvinistische een-koekje-en-dan-gaat-de-trommel-dicht-mentaliteit van sparen, zuinigheid en bouwen gaat er in ieder geval wel aan en daarmee ook het fundament van de Nederlandse burgerlijke samenleving. We moeten gewoon allemaal lekker smijten met geld zoals ze in warme - Roomsche/Moorse - landen ook doen. Vroeger, voor 1968, mocht je nog zeggen dat júist deze protestantse, noordelijke spaarzaamheid en vlijt juist tot gevolg hadden dat het Westen er ineens zoveel beter voorstond dan de bruinemensenlanden, maarja…

Reaguursels

Inloggen

de overheid kan dat heel makkelijk doen gewoon stoppen met geld drukken

verdwijnt het vanzelf

Petroselinum crispum | 15-02-16 | 09:00

Ruilhandel gaat het weer helemaal worden in 2020... Oude tijden herleven: je computer laten repareren voor een kratje bier en een pakkie zware shag is straks weer helemaal in. :-)
En als straks ook internet (zoals verwacht) onder totaalcontrole van de regering komt, zullen de aloude copypartys(gezellig!) weer helemaal tot bloei komen. Kortom, zoals ik al zei: oude tijden herleven!

prakkie | 15-02-16 | 01:39

@denoorman | 14-02-16 | 15:26
Toen de eerste trein ging rijden in Holland tussen Haarlem en Amsterdam, dachten de bange boertjes dat de paarden op hol zouden slaan en de koeien alleen nog zure melk zouden geven. Bleek ook allemaal erg mee te vallen. 'T is me tog waaa, die vooruutgang!

medusa324 | 14-02-16 | 16:04

er moet eigenlijk een betaalmiddel, een nieuwe munt komen die onafhankelijk is van de centrale banken. Dan hebben we geen euros en dollars enz meer nodig. Een soort bitcoin, maar dan natuurlijk niet zo'n waardeloze onbetrouwbare crypto munt... Ik heb het? We moeten naar.. jawel.. Gouden en zilveren munten!!

denoorman | 14-02-16 | 15:29

Cash is King. Ik stond net voor een ATM en deze wilde geen geld geven. Moest toen direkt denken aan afschaffen van contant geld..... Stel je voor als er alleen nog maar electronisch geld is. En de bank of de overheid besluit dat je er niet meer bij mag. Dan ben je totaal machteloos. Je kan nog geen kopje koffie meer kopen.. Je bent aan de goden overgeleverd. De slaven in de koloniale tijd hadden nog meer vrijheid.

denoorman | 14-02-16 | 15:26

Een gouden muntje zo groot als een stuiver is tussen de 200/300 euro waard..
Ga je daar een brood mee kopen? En wat krijg je dan terug? Zilver is veel praktischer voor de gewone burger en kan zonder enige aarzeling elk gewoon contant betaalmiddel vervangen..
Zo was het duizenden jaren... zo is de menselijke beschaving tot stand gekomen.niks mis mee.

baard van troje | 14-02-16 | 15:22

Als cash verdwijnt, verdwijnt ook een groot deel van iedereens vrijheid.

punt.

fukallahalhollandi | 14-02-16 | 15:14

Afschaffing van contant is natuurlijk gevaarlijk totalitair fascisme, desondanks is dit niet het einde van de zwarte economie, eerder het begin. Want wat er dan gebeurt is dat mensen op zoek gaan naar een bruikbaar alternatief voor giraal geld. Dat begint met ruilhandel bijvoorbeeld in drank, sigaretten en edelmetaal, maar zal snel tot meer gebruiksvriendelijke vormen leiden, Bitcoin misschien maar wie weet waar creatieve ondernemers mee komen.
.
Kortom, cash afschaffen is uitermate slecht, maar brengt de ondergang van de EU misschien wel dichterbij.

vansuyle.com | 14-02-16 | 14:35

de enige reden om het af te schaffen is om meer controle te krijgen over het gepeupel.
sufkut | 13-02-16 | 20:33

Vast en zeker, omdat "het gepeupel" stapels en stapels van 500 en 200 eurobriefjes hebben liggen.

Remy Martin Louis 13 | 14-02-16 | 13:21

-weggejorist-

hopjespapiertjes | 14-02-16 | 13:07

Het einde van het stenen tijdperk kwam niet door een gebrek aan stenen.... en het einde van de Euro komt er niet door een gebrek aan Euro's... Eerder een overvloed aan geld (wat niks meer waard is) of een een beter (betaal)model. Cash geld blijft bestaan en het zal mij niet verbazen, als er een veel grotere zwarte markt gaat ontstaan, waar de staat niet meer bijkomt en waar niemand belasting over betaalt...

PisFinger | 14-02-16 | 13:05

-weggejorist-

John Kreuk | 14-02-16 | 13:03

De Nederlandse Bank (DNB) berichtte enige tijd geleden dat het geheel verdwijnen van contant geld een ongewenste ontwikkeling zou zijn. Immers, er wordt steeds meer electronisch betaald. Maar als de systemen falen, is contant geld de enige achtervang! DNB verklaarde in datzelfde bericht ook dat het vooralsnog geen beleid zou gaan voeren om deze ontwikkeling te stuiten, wat natuurlijk vreemd is. Wij, de verstandige mensen van Nederland, zullen het dan maar zelf moeten doen, als DNB weigert haar verantwoordelijkheid in deze te nemen? U vraagt hoe? Wel, de aankopen die u online doet blijft u electronisch betalen, dit kan nu eenmaal niet anders. Alle overige betalingen gaat u contant verrichten, tenzij het echt niet anders kan. U krijgt op deze manier een veel beter overzicht van uw uitgavenpatroon. Eens in de zoveel tijd neemt u bij een geldautomaat geld op naar draagkracht. Maak gebruik van een geldautomaat die zich binnen in het bankkantoor bevindt, om het risico van skimmen e.d. zoveel mogelijk uit te sluiten. Neem als het kan een wat groter bedrag op, zodat u genoeg heeft voor enkele weken of zelfs maanden. Doe dit dan bij voorkeur uitsluitend in biljetten van honderd euro, zodat we het weer normaal gaan vinden als iemand gebruik maakt van de grotere coupures. Stop met pinnen, betaal alles contant, zoveel mogelijk!!
En als we daar nu eens morgen mee zouden beginnen, met ons allen... Dan zou ik de week erna zo graag de gezichten van een aantal mensen willen zien... Die van de rovers, die huizen in de directiekantoren van de Nederlandse banken!

Rhenium | 14-02-16 | 12:55

" dan kunnen THE TERRORISTS!!!11EENN!!! niet meer hun kalashnikovs .."

artijn | 14-02-16 | 12:54

Zodra dat gerealiseerd is, hebben banken en overheden totale controle en volledige macht over de mensen, en kunnen banken en overheden hun tekorten naar believen aanvullen door het permanent heffen van negatieve rente

ag-kansloos | 14-02-16 | 12:48

"In plaats van te sparen voor dingen worden burger aangemoedigd om zoveel mogelijk te lenen. Koop nu, betaal volgend jaar. In plaats van te sparen voor een oto of een nieuwe televisie gaat alles op krediet."

Ja, fraai kenmerk en uitwas van het kapitalisme. Dus zeurt u hier op GeenStijl, met veelal proponenten van deze verderfelijke gedachten, daar niet over.

Vroeger was alles beter, gaat niet altijd op, maar toen ik mijn loon nog in en klein bruin-papieren zakje kreeg, met enige rudimentaire handgeschreven gegevens erop wist ik aan het eind van de maand hoe ik er voor stond. 't Was nagenoeg op of er was nog wat over voor de spaarpot of en kleine uitspatting.

Spaarzaamheid is de huidige jeugd niet gegeven noch aangeleerd. Men ouwehoededoost en whasappert vrolijk voort met de smartphone en verstookt pegels bij het leven, want men ziet niet hoe ze de virtuele portemonnaie uitvliegen.

Dit alles tot groot genoegen van de financiële machthebbers van deez' aardkloot.

Een ander heilloze weg is dat men steeds meer producten aan wil bieden als "aaS" oftewel "as a Service". In gewoon ordi-NLs beteken dat "huren", met een contract t.b.v de geregelde dwangbetaling.

Ik kijk altijd naar Bright tv. Enig programma, echt leuk en interessant om te zien. Met twee jongens en een meisje en nog een paar bentgenoten, die allerlei nieuwe techni-spullen en ontwikkelingen aanprijzen. Meestal zonder enig besef, van de miserable consequenties van de meeste producten.

OK, nu dan de pointe.

In dat Bright tvprogramma een item over schoenen, natuurlijk uitgerust met allerlei sensoren en divers techsnuffen.

Maar nu komt ut! Aap + Mouw.

De ontwikkelaars wilden die schoen verkopen as a service, dus "SaaS" "Schoenen as a Service" Je neemt een abo op hun schoenen met de verkooptruc erbij dat als je schoene versleten zijn je een nieuw paar krijgt Komt er een update met nieuwe mogelijkheden dan krijg je die versie ook. Van die dingen.

Het grote nadeel is dat je dus vast zit aan maandelijkse, kwartaallijkse of jaarlijkse betalingen. Je hangt weer, wéér een bedrijf, weer met zijn klauwen in jouw portemonnaie.

Als NU je schoen versleten dreigen te raken dan kun je als je dat wilt de aankoop van een nieuw paar nog even uistellen, maar nee, met Saas kan dat dus niet. Abootje nietwaar. Trouwens eens overstappen op een heel ander merk wordt er ook niet makkelijker op, maar dat is een bijzaakje. Overigens ik draag al jaren Birkenstocks en die zie ik niet zo gauw dat soor technospul in hun kurk stoppen.

Nu zijn die schoenen natuurlijk maar klein bier, wat veel erger is dat "Internet of Things"

Ook weer een erg leuk item in Bright-tv betreffende een NLse vinding op dat gebied. (Ja ons NLers bennen best slim!) Maar straks wordt u bespionneert door uw gehackte koelkast. Uw inhoudgegevens worden verkocht aan de verzekeraar en die slaat u aan voor een slagroomwaardige premie vanweg de shit die u voor voedsel aanziet. U eet niet gezond; gaat dus allerlei ontoffe ziektes krijgen en dat kost geld.

Etc. etc. etc. Wollt Ihr den totalen kapitalismus?
Since Fukuyama, sinds de poppenspelers van Reagan, sinds Thatcher: Ja, hoor.
Salut! Evocatus

Evocatus | 14-02-16 | 12:39

medusa324 | 14-02-16 | 12:02 Niet alleen aluhoedjes en complotgekkies, hoop ik.

Ramsesz | 14-02-16 | 12:37

Meest gevaarlijke beroep ter wereld: Bankier/bankmedewerker.
Er lopen al hongerigen rond die een broodje bankiersbloedworst niet zouden afslaan.
En wanhopigen die alleen nog leven voor cash.
Overheid schiet zichzelf hier niet mee in de voet, het schiet zich recht het ene oor in- en het andere oor -uit.
Bloody Hell.

hallevvezool | 14-02-16 | 12:11

@Brou Is Back | 14-02-16 | 11:20
zilvergoudwinkel.nl/blog/goud-kopen-m...

De transactielimiet is op dit moment per bestelling $ 10.000 (circa € 7000) en de limiet per dag is $ 100.000 ( circa € 70.000). Wanneer er voldoende vraag is kan deze limiet worden verhoogd. U kunt uiteraard meerdere bestellingen plaatsen.

Bij goud kopen is legitimatie wettelijk verplicht bij bestellingen vanaf € 11.345. Wij verzenden gratis vanaf € 5000.

Methylfenidaat | 14-02-16 | 12:05

@Ramsesz | 14-02-16 | 11:30
Zal via Smartphone kunnen, of nog makkelijker, via identificatie vingerafdruk of irisscan. Je bent straks een wandelende bankrekening. Hoef je ook niet al die rottige inlogcodes voor van alles en nog wat te onthouden. Makkelijk! Maar ja, door het Big Brother idee gaan er natuurlijk wel een hoop aluhoedjes en complotgekkies compleet uit hun dak.

medusa324 | 14-02-16 | 12:02

Dat wordt een 28-urige werkweek i.p.v. een 40-urige, omdat dat het geld aan het eind van de maand op is en de toeslagen dan binnenstromen.
Cuba-II komt er aan EU-breed.

Raider Twix | 14-02-16 | 12:01

contact = contant

roverheid | 14-02-16 | 12:01

Ik voorzie een onstuimig Europa de komende 20 jaar. De heilstaat EU die stabiliteit en vrede moest brengen heeft de burger van Europa inmiddels aardig tegen zich in het harnas gejaagd. En zelfs bij eu adepten begint door te dringen dat de EU meer negatieve dan positieve effecten heeft op het welzijn van de Europese bevolking. Als we daarbovenop dan ook nog de burgers verder gaan inperken in hun vrijheid door geld volledig controleerbaar te maken, dan denk ik dat Europa nog harder bezig is een kruitvat te worden dan nu al het geval is. Er is oorlog onderweg, gaat niet lang meer duren. Weg met de EU!

Pieter Bas | 14-02-16 | 11:54

Maar, als je dan je pinpas kwijt bent, dan kun je niet even wat geld lenen van iemand. Hm, hoe kun je altijd je digitale moneyz bij je houden, zonder de kans het kwijt te raken... wie durft het antwoord te geven?

Ramsesz | 14-02-16 | 11:30

Totale controle is het doel.
Vergeet wereldoorlog 1 en 2, nummer 3 is aan de gang en gaat over totale digitale afhankelijkheid van alle mensen.

crankshaft | 14-02-16 | 11:23

@Banco Suivi | 13-02-16 | 21:37
.
Waar kun je anoniem goud kopen? Ik wil niet dat iemand weet dat ik goud in huis heb, zowel t.a.v. criminelen en overheid (ook criminelen). Het is vrijwel onmogelijk; overal moet je je ID laten zien.

Brou Is Back | 14-02-16 | 11:20

Alles onder het mom van veiligheid, gemak en vooruitgang. Geld en de weinige alternatieven zoals bitcoin zullen worden gecriminaliseerd, wat al is begonnen met het 500 euro biljet. Kranten zullen verkondigen hoe "ouderwets" cash geld is en hoe veilig en handig pinnen. Winkels zullen steeds minder vaak cash accepteren. Daarna zal het helemaal worden afgeschaft. A Banker's dream.
.
De negatieve rente zal stijgen en particulier bezit van zilver en goud zal, net als vroeger, weer worden verboden.
.
Tegelijk wordt de dienstplicht weer ingevoerd. Ditmaal voor jongens en voor meisjes. De rest laat zich raden.
.
1984... We ain't seen nothing yet.
.
www.metrolyrics.com/revolt-lyrics-muse...

Ramsesz | 14-02-16 | 11:09

"Geld" heeft alleen "waarde" door wat je ermee kunt doen (afnemen van diensten en/of producten). Als je er niks meer mee kunt doen heeft het ook geen waarde meer. Dat geldt voor de armen, en ook voor de rijken. Als ons de huidige middelen voor het onderhouden van een economie worden ontnomen dan komt er of iets anders voor in de plaats (zonder centrale bank) of de economie stort volledig in waardoor ook de "rijken" niks meer af te nemen hebben (diensten of producten).
.
Het beste wat je met je vermogen kunt doen op dit moment is dit investeren in jezelf. Spendeer het aan opleidingen, trainingen, ervaringen en eventueel producten die je kunt gebruiken voor het genereren van welvaart in een geldloos systeem. Die kan niemand je afnemen en wat de toekomst ook brengt, kennis en ervaring blijf je meesjouwen. En het is ook niet zo zwaar als goud.
.
We gaan naar een "skill" based economie waar je waarde wordt afgemeten aan wat je kunt. Die middenklasse (zeg maar de mensen met een echte opleiding en baan)? Die gaat nog eens heel groot worden.

PolarWolf | 14-02-16 | 11:04

Laten we nog een stapje verder gaan.. laten we Alle Geld afschaffen.. Niet meer betalen voor de bus, niet meer betalen voor gezondheidszorg, niet meer betalen voor een huis. Dan is er geen criminaliteit meer, geen risico, geen geld voor terroristen. Alle argumenten die onze beleidsmakers zeggen zo graag te willen.. Helaas zijn dit allemaal nonsens argumenten en willen de overheden gewoon complete controle over de burgers en met het afschaffen van contant geld is dat te realiseren.

denoorman | 14-02-16 | 11:02

Meer polemiek, meer Zantgraaff.
Meer analyse, meer Spartacus.
Meer feiten, meer Feynman.
Minder weg met ons, minder Poetin, minder Van Rossem.

De echte Stolwijker | 14-02-16 | 11:01

Iets zegt me dat dit het einde van onze beschaving verder zal bespoedigen. Niet omdat wij boeterente moeten gaan betalen voor onze spaarcenten (boete, omdat de centjes niet in de economie zijn gestopt) maar omdat een verdere afname van welvaart het gevolg zal zijn. Dus ook meer werkloosheid en dus ook meer criminaltiteit. Elek euro die ik nog op mijn hypotheek moet aflossen blijft als schuld staan, hoofdelijke verantwoordelijk voor. En dus kunnen we niet anders dan de boeterente betalen om te sparen voor een finale aflossing en zullen die boete-euro's niet worden gespendeerd in de reele economie.
Dan is er nog een andere reden: als er geen cash meer is en zullen de losers en kleine criminelen van nu, degene die er vandaag de dag nog mee wegkomen door te sjacheren, in paniek raken. Zij zullen uit puur lijfsbehoud en uit onmacht gaan pakken wat ze willen: diefstal en beroving van goederen zal exploderen. En niet alleen in en om de woning. Het openbaar vervoer zal tot stilstand komen door de kopersdiefstallen, zonnepanelen van daken geroofd, bossen illegaal gekapt. Ik zet 'm even zwaar aan, ik weet het, maar geloof me maar: als er geen ruimte is voor "bewegen" schiet de heleboel een keer in de kramp.

sickworld | 14-02-16 | 10:49

Net als in veel bananen republieken kan je straks dus alleen nog met dollars betalen, want dat zal uiteindelijk het resultaat zijn .

Castor12 | 14-02-16 | 10:49

Gouden tijden voor giraal geld hackers.
Burocraten lopen altijd een paar stapjes achter.
Alsof er niks anders is dan waardeloos papier met de handtekening van een valse munter erop.

squadra | 14-02-16 | 10:45

We moeten gewoon terug naar ruilhandel.

Quichegerechtigde | 14-02-16 | 10:37

enorme sukkelzak | 14-02-16 | 09:14

jij doet je naam ECHT eer aan!

WhaTsHenneping | 14-02-16 | 10:24

Google de namen rotschild en rockenfeller even icm intrest en nwo.. En als je toch bezig bent kijk dan ook gelijk even zeitgeist the movie

Koning één oog | 14-02-16 | 10:23

Altijd ingewikkeld gevonden die negatieve rente.
Ik leen 1500, betaal 0,01% rente over 6 maanden. Dan heb ik betaald aan rente na 6 maanden.
€ 1500 * 0,01 * 6 = € 90.

Ik leen € 1500, betaal nu negatieve rente -0,01% over 6 maanden.
Dan heb ik betaald aan rente na 6 maanden.
€ 1.500 * -0,01% * 6 = - € 90. Ik heb dus of
a) niks betaald, maar meer schuld gemaakt;
b) of de bank betaalt mij nu € 90.

b) heb ik nog nooit meegemaakt, dus het zal wel a) zijn, denk je niet? Zou ook wel passen bij de enorme schuldenpositie wereldwijd toch? Schuld hebben wordt op die manier gewoon nog steeds lucratief. Voor banken. Voor investeerders is het killing natuurlijk maar denk erom dat die hun centjes ook weer ergens terug willen zien.

Dan let op. Je neemt meer cash in huis. In biljetten van
€ 50. En als je grotere betalingen moet doen, > € 500 dan stort je die eerst op je bank. Daar moet je dan wel voor betalen. Dat gebeurt nu al. Ja, wordt dan gesteld, maar dat doe je vanwege de transactie. Met een negatieve rente moet je dan nog meer gaan betalen.

Dus cash is alleen king bij lage bedragen en kan derhalve op die manier niet meer de economie laten draaien. Geld heeft zijn oorspronkelijke doel allang verloren, ruilmiddel.
Er zijn er geweest hoor die geschreeuwd hebben vanaf 2007/2008 wat er fout ging. Maar die zijn qua reputatie vakkundig om zeep geholpen (Ewald Engelen, Joris Luyendijk) en worden nu in economische kringen hartelijk uitgelachen en uitgekotst. Met als smerig bijgevolg, geen toegang meer tot hun informatiekringen. Het is om te janken.

JoyCee | 14-02-16 | 10:23

-weggejorist-

WhaTsHenneping | 14-02-16 | 10:22

Ik denk dat we straks maar weer met ruilhandel moeten beginnen. Ik wil namelijk niet dat cash geld verdwijnt. Met cash heb je veel meer inzicht op je geld uitgaven. Daar komt bij dat de banken dan nog meer macht krijgen dan ze nu al hebben. En ik wil het graag andersom zien. Dit zijn weer van die sneaky rot streken van onze roverheid.

mason1753 | 14-02-16 | 10:05

De politiek wil alles controleren. Ze willen alles van je weten. Nu gaan ze proberen om alle briefjes van 500 uit de markt te halen onder het mom van dat de criminelen deze zouden verzamelen. Iemand die zijn gezonde verstand gebruikt weet wel dat een grote crimineel niets met briefjes van 500 kan.
Het grootste deel van de briefjes van 500 worden bewaard door mensen die hun spaargeld van de bank af hebben gehaald omdat ze de politiek en de banken niet vertrouwen. Maar als de politiek dit wil dan gebeurt dit. Het enige wat je kunt doen is de briefjes van 500 gaan omwisselen bij de bank voor briefjes van 100. Die blijven voorlopig wel bestaan. Dan wordt de oude sok gewoon wat groter en dikker.

bobby33 | 14-02-16 | 10:01

Overigens is dit precies het kontje dat allerlei alternatieve valuta nodig. En er is heel wat meer dan "crypto currencies", overigens.

omanders | 14-02-16 | 09:42

Verdorie, na dit stuk switch ik weer van de PVV naar de SP. Ik vind mijn spaargeld nog steeds iets belangrijker dan vluchtelingen

Rest In Privacy | 14-02-16 | 09:40

@DreHa | 13-02-16 | 21:55


"Crypto-Racistisch"


Wie met dergelijke termen smijt verdient niets dan minachting, hoon en spot.

omanders | 14-02-16 | 09:38

Overigens ben ik vóór het afschaffen van cash in de bus.Ik vind het niet nodig om terwille van een persoonlijke hobby(nl. cash betalen) de chauffeur van de bus risico te laten lopen.
mallekater | 14-02-16 | 08:20
.
Eens. Maar dan moeten de strippenkaarten wel weer terugkomen (en te koop zijn in elke supermarkt) want daar was helemaal niets mis mee.

Lupuslupus | 14-02-16 | 09:33

Gestoord.

swassannuf | 14-02-16 | 09:17

Laten we hopen dat dit idee door gaat

Ik denk dat hierdoor de overheid juist de controle zal verliezen over de burger .
Het zal erg stimuleren om alternatieve - niet door de overheid gecontroleerde - betaal systemen op te zetten
Kortom een " blessing in disguise "

enorme sukkelzak | 14-02-16 | 09:14

Weer zo`n dom idee ,cash geld afschaffen ,laten ze beter kijken wie het geld zogenaamd legaal weg sluist uit de economie van de EU.

pedro300 | 14-02-16 | 09:00

Ik heb geen verstand van economie maar heb toch het idee dat het niet goed is voor een maatschappij als zwartwerken uitgebannen wordt.

Carmelita | 14-02-16 | 08:48

het zou al kunnen worden ingedamd als massaal alle reaguurders en lezers van G.S. vanaf heden alleen nog contant gaan betalen voor bedragen tot een 500 euro bijv. Daarna is het al verplicht dit over te maken of per pin te betalen. overigens is vorige jaar een staking van BRink geweest waardoor de automaten niet werden gevuld. De staking betrof de re-organisaties bij deze geldleverancier aan automaten. Ik blijf erbij dat dit een gerichte aktie was om burgers te dwingen tot het alleen kunnen betalen met plastic. Braaf deden deze burgers dat enkele dagen waarop de politiek aangaf dat het veel 'veiliger en beter' was om dit in de toekomst verder aan te moedigen.De akties bij de winkels om zelfs kleine bedragen te laten pinnen etc etc.Over 5 jaar betaald niemand meer met cash geld. Zelfs op de markt etc zijn mobiele pin mogelijkheden al ingevoerd.

fikkieblijf! | 14-02-16 | 08:46

We moeten ons dan wel gaan afvragen hoe we er mee om gaan als het digitale vertalingsverkeer uitvalt/gehackt wordt mochten we ooit in conflict raken met een natie die niet geheel bestaat uit herders, bedoeïen en boeren...

Als bijvoorbeeld een tegenstander als China een week ons betalingsverkeer er uit gooit door enkele banken te hacken, is het over met onze maatschappij.

Steefzor | 14-02-16 | 08:33

-weggejorist-

VicVictor | 14-02-16 | 08:21

Overigens ben ik vóór het afschaffen van cash in de bus.Ik vind het niet nodig om terwille van een persoonlijke hobby(nl. cash betalen) de chauffeur van de bus risico te laten lopen.

mallekater | 14-02-16 | 08:20

De overheid kan de pot op.
Cashgeld is nog steeds een wettig betaalmiddel en zal dat ook blijven, winkels waar je verplicht moet pinnen dien je te mijden en op de markt verdom ik het ook om te pinnen.Kijk: wanneer je een bedragje van 12.000 Euro moet betalen is het handiger dat over te maken, niemand moet zoveel geld in huis hebben, al is het maar voorje eigen veiligheid, maar kleine bedragen, collectes, marktkoopjes, rommelmarkten en dergelijke, IK betaal cash en blijf dat doen.

mallekater | 14-02-16 | 08:19

Maar weer eens een extra huis kopen dan ?

GerMonster | 14-02-16 | 08:06

Het is nog niet te laat om je zuurverdiende Euro'tjes om te zetten in edelmetalen , gereedschappen of vreemde valuta . Nu kan het nog , voor je met de gebakken peren zit .

likmegaties | 14-02-16 | 07:34

Geld afpakken zou wel eens de doodsteek in het kleine restje vertrouwen wat over is in de euro kunnen zijn..

Dhr. Flesjes | 14-02-16 | 07:19

Met het afschaffen van het papieren en munt geld kunnen we gelijk afscheid nemen van uw euro, vervolgens een kleine stap naar een euro vrije zone.

NB-Stb | 14-02-16 | 06:43

Waarom wil Nederland dit? Omdat Merkel Deutschland dat wil. Heil Merkel. Oostenrijk heeft al aangegeven dat ze hier niet aan mee willen werken, ik ben ervan overtuigd dat er de nodige knoflook- en Vysegradaanhangers hun zwarte geld ook niet zomaar zulen opgeven. En im Alleingang zal NL dit nooit durven en Duitsland dit nooit voor elkaar krijgen.

Hier in Oostenrijk zie ik steeds meer een overgang naar kontant geld, in de horeca (met rekening, dat wel) en bij de skilift was het "bares ist wahres". Dus Dijsselflower: "Het bare geld is het ware geld".

bergsbeklimmer | 14-02-16 | 06:06

Dan gaan we de cashbetalingen toch in Zwitserse Franken doen. Beun die de auto repareert, even een parket legt of de badkamer renoveert.
Grote kans dat, hoe langer je wacht met het storten van deze Franken die je over had van de vakantie *kuch*, ze ook steeds meer waard worden tov de Euro.

Duul Jeelder | 14-02-16 | 05:12

Meneer Rozenwater | 13-02-16 | 22:26
Dat is best wel mogelijk, er zijn namelijk goud leveranciers die goud in kleine stukjes van 50gr leveren, dus kunt u die auto best wel kopen en zonder schraap gereedschap met goud betalen.

watmagjenogwel | 14-02-16 | 04:07

De volgende stap is natuurlijk pin transactie kosten gewoon omdat het kan net zoals ieder jaar nieuwe polissen.Goud hebben de banken genoeg en net zoals uw spaargeld hebben ze dat niet nodig.

poetsnoet | 14-02-16 | 02:08

Dit gaat volgends mij helemaal niet om negatieve rente, daar heeft een overheid niks aan. Maar wel van belasting op je spaarcenten en vermogen. En dat is nou net de natte droom van iedere socialist - om te niveleren moeten ze voorkomen dat mensen hun vermogen in cash opbewaren, want dat is niet te controleren. Als ze deze mogelijkheid afschaffen, kunnen ze makkelijk een belasting op vermogens heffen.
Ook gaan we straks met zn allen voor omvallende banken betalen, net als in griekenland. Alles wat boven een bepaald bedrag op je rekening staat word gewoon ingehouden als de bank weer eens omvalt. Bankruns kunnen niet meer gebeuren, dus zulke toestanden als in griekenland met sluiting van alle banken omdat de burgers massaal in cash vluchten, hoeven ze dan niet meer te vrezen.

Al die andere bulls**t over terroristen... Weer laaten politici zien dat ze "het volk" niet serieus nemen.

thorrie | 14-02-16 | 01:30

Kijk naar Calais. Dat krijgen ze ook niet onder controle. Als we daar maar eens van leren..

lustkapper | 14-02-16 | 01:08

Prachtige beeldende metafoor Zentgraaff!
De burger is cash geld.
De overheid/banken giraal geld.
De een is echt, de ander NEP!

reaguurbot | 14-02-16 | 01:03

Dollars, roebels, wapens, munitie. Fuck the Eu, fuck the euro.

lustkapper | 14-02-16 | 01:00

@DerUnterMensch | 14-02-16 | 00:41 "Net als grote bedrijven die zich bij die overheden inbijten. Dat zijn dictatoriale en corporatisme-achtige taferelen."
.
Met u eens. Kapitalisme is geldvrijheid, de vrijheid het te verdienen en te sparen of te besteden naar eigen inzicht, zonder dat de staat daar grip op heeft of een greep in doet. Een bank is dan nooit "too big to fail" en een bankier nimmer "too big to jail". Marxisten hebben er een vies woord van gemaakt, want de "horigen" werden arbeidersklasse en begonnen praatjes te krijgen met het zelfverdiende geld.
Het ineenvloeien van bedrijfsmacht en staatsmacht echter, zoals in onze omgeving gebeurt (helemaal met de TTIP), is Fascisme.

ben kokhals | 14-02-16 | 01:00

Voorbeeldje van het begin "capital controls" middels het afschaffen van vrijheid met contant geld: een bankkaart waarmee je in het buitenland geen geld kunt opnemen www.zerohedge.com/news/2015-07-20/mart... Het volgende is koopcontrole middels het "pinnen", zodat je dan bijvoorbeeld ineens geen rookwaar meer kunt aanschaffen en niet meer mag tanken dan de maandelijks toegestane hoeveelheid benzine voor "uw" auto. En controle over bankoverschrijvingen tot en met het blokkeren van "bepaalde" lidmaatschappen, abonnementen en donaties wanneer de Staat daar tegen is. "War on Cash" is "War on Freedom".

ben kokhals | 14-02-16 | 00:42

@Lupuslupus | 13-02-16 | 21:35
Het gaat dus over overheden die meer macht willen. Niet over burgers die meer meer willen.

Het lijkt mij heel belangrijk dit onderscheid wel te maken. Vooral ook omdat dat meer meer willen vaak wordt gebruikt om het kapitalisme mee aan te duiden. Wat ook wel enigszins klopt. Echter is er helemaal niets mis met burgers die meer meer willen.

Die rotzooi wat we nu dan ook zien heeft daar niets mee te maken. Het heeft juist te maken met overheden die meer meer macht willen. Net als grote bedrijven die zich bij die overheden inbijten. Dat zijn dictatoriale en corporatisme-achtige taferelen. Maar heeft niets meer kapitalisme en dus ook niets met het willen van meer meer meer te maken. Tenminste, niet als je het op de burger afspiegelt.

Het probleem met het meer meer meer te noemen, is dat je daarmee het kapitalisme aan valt. Maar kapitalisme is niet het probleem. Het is eerder de oplossing. Helaas krijgt het kapitalisme heel veel de schuld van alles dat fout is aan het corporatisme. Door de focus verkeert te leggen, val je het verkeerde aan, en laat je het andere (wat daadwerkelijk het probleem is) voorgaan.

Laat burgers vooral meer, meer, meer willen. Echter een schuld is niet meer maar minder. Nepgeld is ook minder dan echt geld. Geld waar de overheid veel macht over heeft, is ook minder als geld waar de overheid geen macht over heeft.

DerUnterMensch | 14-02-16 | 00:41

Geld is slechts papier
Aandelen, obligaties zijn slechts afspraken
Goud, zilver, het slechts metaal
Diamanten zijn slechts steentjes
Bitcoins is slechts wat code
Kunst is slechts iets waard als er weinig van is.
Als er morgen twee zeer, zeer rijke goudaders in Noord-Korea, een overvloed aan diamanten in Venezuela, een begraven nazi-trein met 10.000 schilderijen in Polen gevonden wordt, en als de drie rijksten ter wereld al hun aandelen in één week verkopen, er eem bitcoin virus is, dan is het allemaal niets meer waard.
Ergo, je geld beleggen, bij een buitenlandse bank deponeren, goud oid kopen, als the shit the fan echt hits maakt t niet uit

RoBD=Skullfucker | 14-02-16 | 00:35

@Graaf van Egmont | 13-02-16 | 21:17
Het is gebaseerd op wat banken er van maken. En via inflatie maken ze er minder van. En opslag heeft overigens geen zin. Dat is ook zo'n leuke.. die standaard opslag ter compensatie van de inflatie... die tevens helpt om de inflatie nog meer aan te wakkeren. (Als iedereen standaard meer krijgt, dan is geld dus ook minder waard).

Het klinkt een mooie oplossing, maar dat is als je niet even verder denk. Want het geld dat je al bezit wordt nog altijd gewoon minder waard. Daar gaat die opslag jou niet bij helpen. Kees wordt dus nog altijd genaaid, alleen niet zo slimme keest heeft het niet in de gaten.

DerUnterMensch | 14-02-16 | 00:32

@Xirdalan | 14-02-16 | 00:18
Vast overbodig te zeggen, maar denk naast baartjes ook aan wat kleine eenheden (zoals muntjes van 1/20 oz. 1/10 oz, enz) als ruilmiddel.

ben kokhals | 14-02-16 | 00:24

Voor mij is dit de hoofdreden dat ik altijd graag rood sta bij de bank. Ik heb liever dat de bank zich zorgen maakt om mij dan andersom. Begin van 't einde dit. Het zoveelste.

lillendvleesch | 14-02-16 | 00:20

Gelukkig bestaat er nog fysiek goud en zilver! Goudvergelijken.nl

Orwell krijgt steeds griezeliger gelijk.

Quincy Jones | 14-02-16 | 00:19

Iedereen houdt me al jaren voor de gek, maar DIT is dus de reden waarom ik goud koop!

Ik haal mijn zuurverdiende kapitaal UIT het corrupte systeem, een systeem dat vroeg of laat zal moeten imploderen.

Xirdalan | 14-02-16 | 00:18

@Hatchcock | 13-02-16 | 20:38 "Uiteraard. Want In Brussel den Den Haag huizen een stel enge communisten die van iedere burger een slaaf van de overheid willen maken."
.
Dat is de énige ware reden waarom ze van contant geld af willen: Totale controle & onteigening.
Hoewel contant geld maar een klein deel van de totale geldstroom is, biedt het afpakken ervan de volledige controle over alle inkomsten en alle uitgaven (inclusief individuele- of algemene koopverboden en rantsoenering) en onteigening middels waardevermindering en belastingen op alles (die meteen afgeschreven worden, want de staat gaat over "uw" geld, niet uzelf). De burgers kunnen dan geen kant meer op.
Inderdaad, dit is gelijk aan slavernij, aan de herinvoering van de feodale structuren uit de vroege middeleeuwen. Tevens het ultieme doel van het marxisme.

ben kokhals | 14-02-16 | 00:12

Ik zeg lekker bitcoins.... Werkt prima en zonder bemoeienis.

Raimundo | 14-02-16 | 00:11

Oh ja, ik zou persoonlijk denk ik wel zonder papiergeld kunnen. Ik kan principieel alleen niet zonder de mogelijkheid tot papiergeld. Het zal wat mij betreft dan ook nooit afgeschaft worden, zelfs als ik er in eerste instantie weinig praktische last van zal hebben.

Doper | 14-02-16 | 00:06

Je beste stuk tot nu toe Zentgraaff. Misschien nog wat zeggen over soortgelijke Noorse plannen en de terechte kritiek daarop.

Wat trouwens wel weer een goed idee vind, is de zuidelijke landen inclusief Frankrijk de mogelijkheid ontnemen zelf papiergeld te drukken (dus gewoon hun geldpersen fysiek ontmantelen). Ze kunnen papiergeld dan bestellen bij de landen die zich beter aan de afspraken houden. Een logisch en noodzakelijk gevolg van hun illegale bijdrukken, als dat bewezen is.

Doper | 14-02-16 | 00:03

Osdorpertje | 13-02-16 | 23:46

Juist ja.

mag ik ook nog ff | 13-02-16 | 23:50

Ik doe nu al bijna digitaal, ik krijg mijn inkomen op mijn bankrekening en betaal mijn huur, ziektekostenverzekering, telefoon en internet allemaal via de automatische incasso. De belastingdienst weet hoeveel ik verdien en ik betaal mijn belastingen.
In Zuid Europa heeft eenderde van de bevolking geen bankrekening en doet alles contant, betalen geen inkomstenbelasting en hun uitgaven zijn ook buiten het zicht van de belastingdienst. Dat is een bewuste keuze.
Terrorisme heeft er niks mee te maken. Ze willen gewoon weten wat iedereen verdient en daar belasting over heffen.
En terrorisme overleef wel met giraal geld. Al die liefdadigheids instellingen die geld ophalen en dan overmaken naar dubieuze instellingen in het midden oosten. Die er vervolgens wapens van kopen.

Osdorpertje | 13-02-16 | 23:46

Cash geld is feitelijk al afgeschaft bij het verplicht een bankrekening nemen om het salaris op te storten.
Ipv het loonzakje met contant geld.

de honden blaffen... | 13-02-16 | 23:46

Ik probeer het allemaal te begrijpen, maar het lukt niet echt. Misschien is het vermoeidheid, of ouderdom (bijna 42 ;-)). Ik heb de wereld in korte tijd erg zien veranderen, al is het denk ik ook dat er meer en snellere media is. Ik leef bij de dag, prijs elke dag dat ik nog te werken, te vreten en te drinken heb, huis en auto onder mijn achterwerk en geld op de bank. Dom of niet, maar om nu goud te kopen? Accepteren ze dat dan bij de Albert Heijn? Voor de rest ben je een speelbal van de mensen die een iets grotere klootzak zijn dan jij, het ook niet weten en uiteindelijk van het lot. Als het fout gaat, gaat het fout, wat kan ik daar als alleenstaande free-lancer aan doen? Als ik ook naar dit soort dingen kijk ben ik ondanks het verlangen soms wel blij dat ik geen kinderen heb. Ik ga even lekker een wandelingetje maken. Trusten voor straks.

Djengo123 | 13-02-16 | 23:36

Als uw geld alleen nog maar door de banken beheerd gaat worden is het natuurlijk wachten op een negatieve rente (die steeds hoger wordt) om daar gedwongen uw geld te stallen en natuurlijk behoudt de bank zich het recht voor (in samenwerking met Brussel) een flink deel van uw spaargeld af te romen als nationale of internationale problemen daar om vragen. Onder het mom van een solidariteitsoffer en meer van dat soort dictatoriale Brusselse retoriek. We're f*cked.

Nehemia | 13-02-16 | 23:29

Dit kan een aantal exporteurs veel geld gaan kosten.
Bij sommige bedrijven is het principe eerst geld en dan pas leveren regel dan uitzondering voor voormalig Oostbloklanden.

Als die een lading goederen komen halen moeten ze toch echt eerst betalen voordat de vrachtwagen mag geladen worden.
Bonafide bedrijven zorgen altijd dat er cash meekomt.
Elektronische betalen gaat gewoon niet lukken, dan zie je de goederen en je geld nooit meer terug.

Dit komt omdat de betalingssystemen niet overal gelijk zijn.
Creditcards hoef je ook niet aan te pakken van die lui, die zijn heel vaak vals.

Het komt er dus gewoon op neer dat de R overheid graag met u meekijkt met alles wat u doet.
Dat is voor hun gemakkelijk uitrekenen wat ze kunnen plukken bij de burgers.
Is ook leuk voor de statistiek liefhebbers die dan makkelijker kunnen zeggen waar en wat voor product er vaak verkocht wordt en aan wie.

Dit worden gouden tijden voor de multinationals die hier graag niet een graantje maar een heel brood, let wel uw beursje graag willen ledigen richting hun bankrekening.

Voor machthebbers is dit de ideale wereld zij kunnen samen met de bazen van de multinationals gaan bepalen wie er in de wereld honger mag lijden en wie niet.
Waar er een oorlog zal ontstaan en waar niet, vergeet niet dat het zo gemakkelijker wordt de gehele maatschappij zo te manipuleren.

De grote 'legale', wapenhandel zal hier juist ook van profiteren.
De gehele wereld wordt maakbaar gemaakt, en de democratie zal daarbij ook nog eens vervagen.

mag ik ook nog ff | 13-02-16 | 23:29

Wat allemaal doemscenario's over overheden die totale controle willen hebben.
Wie een beetje om zich heen kijkt en nadenkt, weet dat de overheid over ten minste 90% (en stijgende) van de bevolking allang totale controle heeft, alleen de meeste mensen hebben het niet door of willen het niet weten. Die totalitaire staat, die komt er niet. Die is er
Ook hoeft de overheid niets te doen om het geld van de burgers af te pakken want het rolt vanzelf naar ze toe.
Uiteindelijk wordt iedereen een keer zorgbehoeftig en dan ben je aan de beurt.
Time, time, time, is on my side...

jemagookniksmeer | 13-02-16 | 23:28

Wanneer worden Nederlanders wakker en beseffen ze dat ze in ELK scenario de lul zijn als ze er hun geld blijven verdienen en het daar op de bank laten staan? Toenemende belastingdruk. Verplichte zorgverzekeringen die door je strot gedrukt wordt en waarmee je steeds minder waar voor je geld krijgt. Dalende rente op je spaargeld. Mogelijkheden om wel goed te verdienen worden gefrustreerd door allerlei onzinnige bullshit regeltjes. De politiek die al minstens 40 jaar het nu naderende probleem van de met pensioen gaande babyboomers voor zich uitschuift. Banken, pensioenfondsen en verzekeraars die je bestelen door allerlei idiote kosten in rekening te brengen en ondertussen op de beurzen gokken met je spaargeld en je pensioenpot. Ah, en dan hebben we het nog niet gehad over een hyperinflatie, die gaat komen als het systeem nog verder ontspoort. Daar gaat dan in no time de waarde van al je spaargeld, wat je in zoveel jaar zuinigheid bij elkaar gesprokkeld hebt. Als je voor je na laat denken zal je genaaid blijven worden. Wakker worden, mensen! Je eigen boontjes leren doppen en schijt hebben aan de roverheid is mijn advies dan ook. Skills die je de komende jaren van pas zullen komen. Let maar op....

Tinus Oudestraat | 13-02-16 | 23:20

Kogels worden de nieuwe valuta.

Happy Atheist | 13-02-16 | 23:07

Ze verkopen al "licht als een service"...
Sale and lease-back wordt je al jaren door de strot geduwd.
Ik denk dat we snel van de Russen gaan leren: die overleven het ook als al hun geld weer eens wordt afgepakt en de winkels weer leeg zijn.

frank87 | 13-02-16 | 23:05

R2Dbag | 13-02-16 | 22:47

Hier legt David Icke het principe 'Problem-Reaction-Solution' uit, waarmee je veel van de ontwikkelingen, die de politiek in gang zette, kunt verklaren:
.
www.youtube.com/watch?v=iEz5fQ_Pm-g

Rest In Privacy | 13-02-16 | 23:01

Het gaat niet om alle cashgeld, alleen briefjes van 500 en misschien 200.
Ik heb nog nooit een briefje van 500 gezien.

Jan Dribbel | 13-02-16 | 22:57

Wie gaat de technocraten nou eindelijk eens uitleggen dat 1984 níet bedoeld was als handleiding?

Bruine Beer | 13-02-16 | 22:53

Langzaamaan word het plan, dat al tientallen jaren op tafel ligt, uitgewerkt. Order out of chaos..
*aluhoedje op zet* (ff david icke youtuben, duurt wel een paar uur en hij is een beetje raar, maar sommige onderwerpen zet je toch aan het denken..)

R2Dbag | 13-02-16 | 22:47

Het probleem van cash-loos is dat de overheid gewoon bankrekeningen kan gaan plukken 'wegens crisis/terrorisme/vulmaarin' en dat je er dan dus helemaal niks aan doen kunt.
Er zal dan ook vast een regel komen dat je maximaal 30 gram goud mag kopen (voor een trouwring oid), en verder houd het op. Totale controle.
Als je een stuk of 100 kleine coupures goud hebt (fysiek uiteraard), dan ben je beter af dan 99% van de rest, dus ga jij het redden.

du Roi Soleil | 13-02-16 | 22:42

Als er geen cash meer mogelijk is, dan kunnen THE TERRORISTS!!!11EENN!!! niet meer hun kalashnikovs, bomvestcouture en baardenvet niet meer contant afrekenen, zo spiegelen de boven ons gestelden ons voor.
.
___
.
Wat 'n lulsmoes.
Dan moeten ze bijvoorbeeld goud ook gaan afschaffen
.
Als ze dit erdoor krijgen wordt ruilhandel dan een alternatief.
En lets-systemen.
Maar dat zal men dan proberen te verbieden.
.

Rest In Privacy | 13-02-16 | 22:42

@Harry uit Rotterdam | 13-02-16 | 20:41
Mijn vader had ook een sterk verhaal. Vroeger werden de salarissen cash uitbetaald op vrijdagmiddag. Een collega van hem hield altijd een klein beetje achter om van naar de hoeren te gaan. Tot het verplicht werd om de salarissen naar een bank of giro rekening over te maken. Toen moest hij het zijn vrouw vertellen "schatje, ik heb loonsverhoging gekregen."
Dat was in de tijd dat de man het geld verdiende en de vrouw het huishoudboekje beheerde en alle rekeningen betaalde.

Osdorpertje | 13-02-16 | 22:40

Bij de banken onderling is het al meer dan een jaar raak. Negatieve rente. Betalen om je geld te 'mogen' stallen. Sinds vorige week is zelfs de 12-maands rente die banken elkaar onderling berekenen door de nul gezakt:
www.homefinance.nl/algemeen/informatie...

marcoplarco | 13-02-16 | 22:39

Meneer Rozenwater | 13-02-16 | 22:26
Ik bewaar die van mij gewoon in de haard. Eigen haard is goud waard.

A.S. Perien | 13-02-16 | 22:38

We worden al lang voorbereid op het cash-loos betalen.
Je had de mislukte chipknip, internetbankieren en nu het contactloos betalen.
Het wordt zo gemakkelijk gemaakt dat bijna iedereen ervoor zwicht.
De supermarkten bijvoorbeeld maken de mogelijkheid om cash te betalen steeds kleiner door het aantal cashkassa's te verminderen, zodat je op een gegeven moment wel moet.
Big brother wordt steeds machtiger.
In Noorwegen wil met het cash-loos betalen in 2020 al invoeren:
tweakers.net/nieuws/97535/noorwegen-ov...

Rest In Privacy | 13-02-16 | 22:35

dit is nog maar het begin, 500 eurobiljetten uit omloop, buschauffeurs die geen cash meer hebben, valt mij trouwens op dat de site niburu die altijd voor aluhoedjes zogenaamd was, dit soort nieuws al 1,5 jaar terug hadden, ook al gehoord dat de volgende stap als cash uit omloop is , om negatieve rente te geven zodat je verplicht bent om het uit te geven/ de economie draaiende te houden.

en tja bankrun's zijn onmogelijk natuurlijk.

daan me de korte ach | 13-02-16 | 22:32

@Graaf van Egmont | 13-02-16 | 21:59
;) Klopt wat ik zeg. Wanneer ik het zag is het euvel.

Vageling | 13-02-16 | 22:31

Ik pin bijna nooit, behalve bij een geldautomaat, ik betaal bijna alles contant. Ik zou het geld op mijn spaarrekening wel willen omzetten in een paar kilo goud, maar waar moet je daar mee naar toe? Onder je matras of in kluis bij de bank? Bovendien is het lastig om aankopen te doen met goud. Ik heb bv laatst een nieuwe auto gekocht, dan kun je toch moeilijk met een goudstaaf aan komen zetten om er vervolgens wat van af te schrapen.

Meneer Rozenwater | 13-02-16 | 22:26

@MAD1950 | 13-02-16 | 22:22
Als de servert het ff niet goed doet ga je naar de vorige pagina, copieert je plempsel voor de zekerheid, en drukt F5.
Mocht het niet doorgekomen zijn plemp je opnieuw (ctrl+v) ... maar meestal staat het er gewoon.

SyntaxError | 13-02-16 | 22:26

En GeenStijl moet eens een behoorlijke server kopen, al dan niet contant betaald.

MAD1950 | 13-02-16 | 22:22

Onze leidertjes zijn nog één argument vergeten. Zonder cash kunnen wij ook geen kinderporno meer kopen, toch?

MAD1950 | 13-02-16 | 22:21

Onze leidertjes zijn nog één argument vergeten. Zonder cash kunnen wij ook geen kinderporno meer kopen, toch?

MAD1950 | 13-02-16 | 22:20

Referendum!!!!!

Rest In Privacy | 13-02-16 | 22:19

@necrosis | 13-02-16 | 21:58
.
Zekers, maar jij moest toch aan de afwas, ergens op Tinder?

Piet Karbiet | 13-02-16 | 22:18

@Brabant hier | 13-02-16 | 22:10
In Nederland moet je dan minstens 250 keer tanken (voor xx,99) om met de opbrengst een biertje te kunnen kopen.
Om er vervolgens achter te komen dat het bedrag wordt afgerond en je dus hooguit een glaasje gemeentepils kan krijgen.
En Frankrijk, daar wil ik niet dood gevonden worden!

necrosis | 13-02-16 | 22:18

@Banco Suivi | 13-02-16 | 21:59
@patrizio | 13-02-16 | 21:41
Inderdaad en ... het leidt voorlopig tot deflatie ipv. inflatie. Voorbeeld zijn al die schalie olie en gas bedrijven die niet failliet gaan ondanks de lage olieprijs, omdat ze voorlopig tegen bijna 0% kunnen lenen hoeven ze geen winst te maken.

Watching the Wheels | 13-02-16 | 22:17

Welkome to the new world order, wordt allemaal toch eng he??Global enslavement,agenda 21, Bilderberg.
Zo krijgen de aluhoedjes toch beetje bij beetje gelijk.

Maco3key | 13-02-16 | 22:17

SyntaxError | 13-02-16 | 22:00
Nee, je hebt de kok horen fluiten want hij weet niet waar z'n lepel hangt.

A.S. Perien | 13-02-16 | 22:14

@Harry uit Rotterdam | 13-02-16 | 20:41
Als boekhouder heb ik ooit de senior vice president betrapt dat hij zijn corporate credit card had gebruikt om een bordeel te bezoeken. Stond erop als restaurant bezoek alleen waren de bedragen hoog. Toen wilde ik de factureren opvragen maar het restaurant stond niet in het telefoonboek. Dus ik belde met Anerican Express en die wisten mij te vertekken dat dit een bordeel was. Bedragen zijn toen keurig van zijn loon afgetrokken en we hebben allemaal hard gelachen om die hypocriet (dit soort zaken vertrouwelijk behandelen is niet mijn sterkste punt)
De volgende keer dat jij naar de hoeren gaat zul je daar moeten pinnen. Komt dan op je afschrift te staan als een Thais afhaalrestaurant of een nagelsalon. Zodat het er niet verdacht uit ziet als iemand je bankafschriften bekijkt. "Harry, had je honger dat je voor €50 Thaise kippetjes hebt gegeten? En je neemt niet eens een bakje voor mij mee."

Osdorpertje | 13-02-16 | 22:14

Terug naar de middeleeuwen met ruilmiddelen. Het is een moslim complot. 3 geiten voor een vrouw. Laat het goud maar zitten. Ik ga geitjes kopen.

Wim Venijn | 13-02-16 | 22:12

@VolgendjaarkrygikAOW | 13-02-16 | 22:03
Wat moet ik mij voorstellen bij Milf-af?
*biertje opentrekt en er goed voor gaat zitten*

necrosis | 13-02-16 | 22:12

Goud is het enige antwoord op deze ontwikkeling.
Een kind begrijpt dat, als er alleen maar schulden gemaakt wordt, de boel een keer klapt.
Dan is het goed als je fysiek goud heb.

Gerrit gordijnstok | 13-02-16 | 22:10

@necrosis | 13-02-16 | 21:58
In Frankrijk staan de pompen zo afgesteld dat als je 59,99 euro hebt getankt en je tankt door, de teller dan naar 60,01 springt. De cassière wil namelijk dolgraag die 1 cent muntjes, en betalen zul je. Daarom tank ik in Frankrijk altijd tot die xx,99, dan krijg ik die 1 cent echt terug! Frankrijk is voor ons een bietje dichtbij, daar komen we wel eens.

Brabant hier | 13-02-16 | 22:10

@du Roi Soleil | 13-02-16 | 21:58
Goud kun je niet eten, cash geld ook niet.
In tijden van oorlog heb je het meeste aan wapens en voedsel in blik.
Mocht iemand met een pak contant geld me een miljoen Euro bieden voor een paar blikken soep, schop ik hem gelijk mijn bunker uit!

necrosis | 13-02-16 | 22:08

@patrizio | 13-02-16 | 21:41
De rente is laag door de Quantitative Easing www.voxeu.org/sites/default/files/imag... . Dat beetje sparen dat mensen kunnen doen heeft nauwelijks invloed op de rentestand al willen ze je dat steeds doen geloven. Vergelijk het gemiddeld vermogen van een huishouden (slechts 19.000 euro nos.nl/artikel/2072542-vermogens-neder... ) maar met de kosten van een nieuwe auto of een huis waar geld voor nodig is of de staatsschuld per huishouden (400 miljard, 25.000 euro per inwoner, meer dan 50.000 euro per huishouden). Ze kunnen voor elke auto en elk huis en elke Rembrandt en elke nieuwe weg geld uit het niet creëren. Daarom gaat de rente omlaag (negatief) in combinatie met QE, gij zult lenen, er moet meer geld in omloop komen. Mensen moeten weer lenen en iets ondernemen. Het is een spelletje en aan de top kunnen ze nauwelijks verliezen en harken ze het altijd bijna moeiteloos binnen.

Watching the Wheels | 13-02-16 | 22:07

zoals altijd komt good old USA, het enige echt democratische land ter wereld, ook hier weer " to the rescue". We gaan gewoon over op de dollar als enig geaccepteerd betaalmiddel.

bdn01 | 13-02-16 | 22:06

ver-o-lin | 13-02-16 | 20:52
Dat is een prima optie. Beter nog daar gaan wonen met een verplichte schuilkelder onder je woning, een sturmgewehr legaal in de kast, volksraadplegingen die door de overheid opgevolgd moeten worden. Auto's die 40% voordeliger zijn, inkomen dat 40% hoger ligt, belastingen die lager liggen, kantonnale banken die niet tot E 100.000,-- maar totale inleg garanderen, natuur die ongeëvenaard is, een prima gezondheidszorg en inwoners die nog redelijk fatsoenlijk met elkaar omgaan.

A.S. Perien | 13-02-16 | 22:06

Kunnen ze er dan ook wat aan doen dat al die vrouwen die milf-af zijn niet eerst hun winkelkarretje gaan volladen voordat ze afrekenen ?

VolgendjaarkrygikAOW | 13-02-16 | 22:03

@medusa324 | 13-02-16 | 21:56
Vergeet de cocaïnesporen niet van mensen die een €500 biljet oprollen tot een rietje om even wat marcheerpoeder tot zich te nemen.

necrosis | 13-02-16 | 22:03

Cash kende toch nie ete nie. Aan schulden, daar verdienen banken van als ik me niet vergis gezien ze zelf ook lenen. Gooi gewoon iedereen in de bijstand, kijk wie er zin heeft om ervan naar school te gaan enzo.

Neut | 13-02-16 | 22:02

We hebben altijd nog US dollars.

Dutch_Holland | 13-02-16 | 22:01

De burger wordt steeds meer een soort van gechipt geldvee.

miss error | 13-02-16 | 22:01

@A.S. Perien | 13-02-16 | 21:54
De keppel bedoelt u?

SyntaxError | 13-02-16 | 22:00

patrizio | 13-02-16 | 21:41
Dat is niet helemaal wat er aan de hand is. De ECB is geld bij aan het drukken en koopt daarmee staatsobligaties op (Quantitative Easing), en veroorzaakt hiermee inflatie. Ook hebben zij de rentepercentages voor banken verlaagd, dit om economische bedrijvigheid te stimuleren. Gevolg hiervan is dat banken een race to the bottom hebben gestart met steeds lagere rentepercentages op bijvoorbeeld hypotheken, en ze kunnen dus ook een lager percentage bieden voor jouw spaargeld. Gevolg van QE is ook dat obligaties negatieve rentepercentages hebben, en dit samen met de slechte situatie op de beurzen wereldwijd zorgt er voor dat beleggers vluchten naar depositos en goud om hun geld weg te zetten, wat wederom zorgt voor lagere rentes en de stijgende goudprijs. Het is echt niet buurman Henk met zijn spaarrekening die dit veroorzaakt hoor, dit gaat om veel grotere bedragen.

Banco Suivi | 13-02-16 | 21:59

Too many people spend money they haven't earned, to buy things they don't need, to impress folks they don't even know.
Don't be one of them.
Bron: Vageling | 13-02-16 | 21:49
Dit soort tegeltjeswijsheden verdienen de aandacht!

SyntaxError | 13-02-16 | 21:59

Vageling | 13-02-16 | 21:54
Best wel laat dan...... net? werkelijk?

Graaf van Egmont | 13-02-16 | 21:59

Goud is echt de beste optie. Niet alleen als er geen cash meer is, maar vooral ook omdat er in zo'n tempo euro's bijkomen dat je kapitaal wegsmelt als sneeuw voor de zon.
Heb je een mooi kistje met gouden tientjes, een stuk of 100, dan kan de overheid dat niet van je afpakken. En je kunt er nog eens iets mee betalen.
Goud staat trouwens nu redelijk goedkoop, sla nu in voordat iedereen straks er op aast, dan betaal je de hoofdprijs.

du Roi Soleil | 13-02-16 | 21:58

@Piet Karbiet | 13-02-16 | 21:43
Je ziet die 1 en 2 Eurocent-munten zelden meer, maar ze blijven een geldig betaalmiddel.
Als ik een brood ga kopen bij de bakker, kan hij/ zij mij niet weigeren omdat ik met die muntjes wil betalen.
Liever zou ik een gloednieuwe auto of een huis betalen met een vrachtwagen vol met kleingeld, helaas zijn contante aankopen boven een bepaald bedrag verboden.
Tenzij je een huis zonder hypotheek koopt zoals Samsom deed.
*do as we say, don't do as we do*

necrosis | 13-02-16 | 21:58

Als cash wordt afgeschaft gaan we in de hele EU, de facto, over op de contante dollar als enig geaccepteerde betaalmiddel, net als in de rest van de wereld. Alle geld, behalve de dollar, is monopolygeld.

bdn01 | 13-02-16 | 21:57

Geld van dooie bomen is zóóóó 2015. Logisch dat ze het gaan afschaffen. Een beetje vooruit in de vaart der volkeren kan geen kwaad. De generaties na ons kunnen zich er straks geen voorstelling meer van maken. Dat je een portemonnee vol rammelend en knisperend geld had vol met poepbacterieën er op. Hoe eerder we ervan af zijn hoe beter.

medusa324 | 13-02-16 | 21:56

Een crypto-racistisch verhaal. En alsof de auteur het persoonlijk allemaal in het Noorden zo goed in elkaar heeft gestoken. Overigens is de Noordelijke mores niet aan het Calvinisme te danken maar is het Calvinisme aan de Noordelijke moraal ontsproten.

DreHa | 13-02-16 | 21:55

@Graaf van Egmont | 13-02-16 | 21:17
Wou net zeggen. U was me voor.

Vageling | 13-02-16 | 21:54

SyntaxError | 13-02-16 | 21:43
:), maar de klepel hangt elders.

A.S. Perien | 13-02-16 | 21:54

Als er geen cash meer is dan is de controle van de overheid totaal

du Roi Soleil | 13-02-16 | 21:52

@Vageling | 13-02-16 | 21:49
Prachtig statement!!!

necrosis | 13-02-16 | 21:51

Bovendien is het best wel praktisch dat je eigenlijk nergens meer cash nodig hebt. Dat heet vooruitgang.
@patrizio | 13-02-16 | 21:41

Nee, dat heet 'totale controle'.
Via je bankpas kan de overheid precies zien waar (en wanneer) je bent geweest, hoeveel je hebt uitgegeven en aan wie en wat.
Je moet niet raar opkijken als je ineens een mailtje van de overheid krijgt dat je wat minder moet uitgeven aan kostenpost X, wegens 'financieel onverantwoord'.

necrosis | 13-02-16 | 21:49

Prima, gaan we wel weer knopen, stenen, goud of bitcoin achtige dingen gebruiken. Het zal me een zorg zijn, die euro flikkert binnenkort toch als een kaartenhuis in elkaar.

Rest In Privacy | 13-02-16 | 21:48

@patrizio | 13-02-16 | 21:41 Dan noemt u IBAN ook vooruitgang?

gentle giant | 13-02-16 | 21:44

@gentle giant | 13-02-16 | 21:41
Lol .. die doen niet aan hyperlinks :(

SyntaxError | 13-02-16 | 21:44

De VinkeTering, wat zijn jullie toch een stel onnozelen. De Euro is in dit land al jaren afgeschaft. Ga morgen anders lekker bij de lokale bakker betalen met de 1 en 2 eurocenten. Succes ermee.

Piet Karbiet | 13-02-16 | 21:43

We krijgen nu langzaam ingewreven dat IBAN een debacle is en dat we naar mobiel bankieren moeten.
Lekker met je 06, dat je Nigeriaanse oom het ff overneemt.
Dacht het niet.
Cash is King.

gentle giant | 13-02-16 | 21:43

Goed stuk

Bokito ergo sum | 13-02-16 | 21:43

@Jan Slot | 13-02-16 | 21:26
Als je een eigen huis hebt, kunnen ze morgen de OZB verdubbelen. Huur je, verdubbelen ze in een paar jaar de huur als ze zin hebben. Elektriciteit, benzine, waterbelasting, verzin het maar. En bij al die clubs overbetaalde lieden in de top. It's a Big Club and You Ain't In It! George Carlin, they own you www.youtube.com/watch?v=cKUaqFzZLxU

Watching the Wheels | 13-02-16 | 21:42

Het verhaal geeft me het idee dat ik beland ben op een aluhoedjessite. Het staat je nog altijd vrij met je geld te doen wat je wil. Lage cq. negatieve rente is vooral een gevolg van wat je zelf al schrijft: als iedereen meer gaat sparen, dan daalt de vergoeding voor spaargeld vanzelf. Als je de rente op een spaarrekening te laag vindt, dan moet je vooral wat anders met je geld doen. Goud kopen of zo.
Bovendien is het best wel praktisch dat je eigenlijk nergens meer cash nodig hebt. Dat heet vooruitgang.

patrizio | 13-02-16 | 21:41

@SyntaxError | 13-02-16 | 21:32 Bilderberg ...

gentle giant | 13-02-16 | 21:41

Goud, zilver, bitcoins - allemaal fysiek te verhandelen.

harry21 | 13-02-16 | 21:41

Er komt nog eens een tijd waarop je salaris direct op de rekening van de belastingdienst gestort wordt en waarvoor je in ruil voedselbonnen, benzinebonnen en autospaarpunten terugkrijgt.
En voor een bezoekje aan de bioscoop, kroeg of desnoods de hoeren, moet je een schriftelijk verzoek indienen.
Ik denk dat ik maar een boek ga schrijven met als voorlopige werktitel '2016'....

necrosis | 13-02-16 | 21:41

Ik heb eens in een oud boek, meer dan 1000 jaar oud, een voorspelling gelezen dat er uiteindelijk uitsluitend nog betaald kon worden via "een teken aan de hand/voorhoofd". Nu hadden ze in die tijd nog nooit van giraal geld, laat staan van digitaal betalen met een geïmplanteerde chip gehoord. Maar je zou die voorspelling bijna zo gaan interpreteren.

A.S. Perien | 13-02-16 | 21:41

Dus we importeren het tuig aan de lopende band die maar wat graag mensen van hun cash aftroggelen. Dezelfde importeurs gaan nu dat als reden gebruiken om het van ons af te pakken.

Wat een handige toevalligheid weer, of: m.youtube.com/watch?v=iEz5fQ_Pm-g

Wat zouden die banken toch moeten als er geen terroristen zouden zijn, geen criminelen en andere boemannen om ons angst in te zaaien? Probeer al dit totalitaire beleid er dan maar eens door heen te drukken.

Om er maar eens een klassieker bij te pakken: "You need people like me, so you can point your f#cking fingers at and say, thats the bad guy."

Durereaguurder | 13-02-16 | 21:41

Banco Suivi | 13-02-16 | 21:37
En drudgereport.com/ natuurlijk ...

SyntaxError | 13-02-16 | 21:40

Goud wordt het nieuwe geld. Zilver voor de kleine bedragen.

De finale eindbaas | 13-02-16 | 21:39

@Zentgraaff | 13-02-16 | 20:24
De huidige misère erg goed verwoord, hulde!
 
... en nog steeds zijn er (veel te veel) mensen, die in de EU-waanzin geloven. Sad, but true. :(

saintinel | 13-02-16 | 21:38

Tip aan iedereen, lees Zero Hedge. Je moet je af en toe door het aluminiumfolie heenslaan maar dit soort dingen staan er vaak weken eerder op dan waar dan ook, en met uitgebreide analyses. En koop goud en zilver, het behoudt al duizenden jaren zijn waarde, en inhalige bankiers kunnen niets bijdrukken. Zorg wel dat het fysiek in jouw bezit is, anders kan de overheid er alsnog bij. Dit zijn sprongen in het nauw van een omvallend systeem, zorg dat je ergens op terug kunt vallen.

Banco Suivi | 13-02-16 | 21:37

@Jan Slot | 13-02-16 | 21:26
Dat gebeurt toch al via de jaarlijkse vermogenrendementsheffing? Niet te druk om maken. Ze proberen mensen te motiveren om weer meer te lenen, zodat meer nieuw geld in omloop komt. Belachelijk is alleen dat de inkomsten (rentewinst banken) niet naar de staat gaan, maar naar een klein clubje bankiers en aandeelhouders. Waarom mogen banken in de plaats van overheden geld uit het niets creëren? Waarom subsidieert de overheid via HRA de banken? Waarom betalen banken geen belasting? Banken helpen overheden bij het opblazen van de economie via geleend geld. Elke lening is op korte termijn economische groei (en op langere termijn een probleem als inflatie uitblijft). Niet druk om maken, we zijn nou eenmaal hun slaven, weinig aan te doen.

Watching the Wheels | 13-02-16 | 21:36

DerUnterMensch | 13-02-16 | 21:05
.
Natuurlijk heeft het meer meer van consumenten niet direct te maken met het artikel maar zijdelings wel. Zie de link onderaan het artikel.
.
Wat ik bedoelde te zeggen is wat in het klein door veel - echt niet allemaal - consumenten wordt gedaan, in het groot door de overheden en de banken. Het draait bij overheden en banken om niets anders dan macht, dat is inderdaad het zéér grote verschil met de "consument". Geld = macht zoals iedereen wel weet.
.
Het cash geld verbieden - ergens las ik dat een van de noordelijke landen (Zweden, Noorwegen?) ook al met dat idee speelt - is niets anders dan nog meer macht naar zich toetrekken zodat de burger nog makkelijker tot slaaf kan worden gemaakt. Goud kopen i.p.v. het spaargeld op de bank te zetten zou een keus kunnen zijn maar waar laat je het dan, in een safe bij de bank?
En spaargeld wegsluizen naar buiten Europa? Griezelig hoor. Wie zegt dat ze daar ook niet t.z.t. overgaan tot belasting op je spaargeld.
.
We leven in vreselijke tijden. Dat is een ding dat zeker is. Wellicht denken jongeren daar anders over maar de ouderen weten nog heel goed hoe het allemaal veranderd is sinds ze hun salaris elke vrijdag kregen in een envelopje.

Lupuslupus | 13-02-16 | 21:35

>SyntaxError | 13-02-16 | 21:27
Ik heb nog geen officieel bronmateriaal kunnen vinden :(
Weet iemand waar ik alle officiele persberichten over maxima, vanuit de RVD, wereldbank, overheid e.d. kan vinden?

SyntaxError | 13-02-16 | 21:32

Komt de chipknip weer terug? Ik heb nog wat saldo namelijk.

Guy Veropzoudten | 13-02-16 | 21:32

En daarom doe ik altijd alles contant afrekenen. Ik bepaal dat zelf wel, hoeft de overheid niet voor mij te bepalen dat ik per se alles met pin moet betalen..

Blobber_NL | 13-02-16 | 21:27

Dus als in de Eurozone cashgeld wordt afgeschaft, dan kan ik alsnog de negatieve rente ontlopen door te gaan sparen in Dollars / Ponden of een andere munteenheid die ik gewoon bij de bank kan krijgen (bijv. voor vakantie)?

GroteZaagdildo | 13-02-16 | 21:27

Goud en zilver. Koop het. Fysiek, niet op papier. Je spaargeld rendeert toch niet, haal het van de bank en zet het om in goud, zilver en Zwitserse Franken. De EU is op weg naar het vormen van een geheel nieuw soort staatsvorm: de fiscale dictatuur. Nederland is "gidsland".

Mijn voorspelling is dat we binnen nu en twee jaar geconfronteerd gaan worden met een ongekende en voor ons welhaast onmogelijk in te denken maatregel: van de ene dag op de andere zal, zonder aankondiging vooraf, een gedeelte van uw banktegoeden geconfisceerd worden. U gaat slapen met een buffer van 5000 euro op de bank, en als u wakker wordt heeft u nog maar 4000. Dit zal worden gedownplayed, het is een eenmalige maatregel, u krijgt het terug etc. De schrik zal echter toeslaan, mensen geloven het niet en er ontstaat een bankrun. Deze zal domweg verboden worden: u kunt geen contant geld meer opnemen, en alleen nog pinnen.

Jan Slot | 13-02-16 | 21:26

Het is niet alleen NIRP (Negative Interest Rate Program) wat zo eng is, maar het is de totale controle die op de liet ligt.
Nu komt de Volkspolizei bij u langs wanneer u onwelgevallige Tweets stuurt, straks wordt het u met één druk op de knop onmogelijk gemaakt om ook maar iets te kopen of te verkopen.

The road to serfdom.

McPhart | 13-02-16 | 21:24

Loopgraaff

Piet Karbiet | 13-02-16 | 21:23

Ik vind pinnen juist superhandig en gemakkelijk.. en zo kunnen er nooit boeven met mijn geld vandoorgaan.
Want bankiers zijn betrouwbaar,
en ze beschermen ons juist tegen criminelen.
En hun integere team van superintelligente politici helpen hierbij zo goed ze kunnen..
Fijn!!

baard van troje | 13-02-16 | 21:21

Fantastisch nieuws! Nooit gedacht dat onze overheid zo hard hun best zou doen om het gebruik van bitcoins aan te moedigen. Het gebruik van bitcoins is wereldwijd inmiddels flink gegroeid, en het effect van Nederland is peanuts, maar het blijft een mooi gebaar. Over een maand of vijf halveert de bitcoin geldpers (block reward), en je zit nu de markt all inspelen op de te verwachten lagere aanbod. De transactie blokken zitten nu mooi vol, waardoor transactiekosten heel laag maar niet meer gratis zijn, en onnodige transactie niet verder oplopen. Samen met het instorten van de Roebel(nu 1 euro cent) en het opblazen van de Euro en Dollar bubble kan het betaalmiddel van de toekomst niet meer stuk.

W_F | 13-02-16 | 21:21

Zonder cash geen geld meer onder je matras, geen rommelmarkten/kleedjesmarkten meer, geen spullen meer verkopen via marktplaats als je ff krap zit.
En iedere marktkoopman, toiletjuffrouw of prostituee moet een pinapparaat aanschaffen.
Geen anonieme aankopen meer.
Total control dus.
Zijn we lekker mee.

Schietmijmaarlek | 13-02-16 | 21:20

@De Droit | 13-02-16 | 21:15
daarom, per gemeente gewoon je eigen geld drukken ;-)

Kaleidoscope | 13-02-16 | 21:20

Overigens kost geld op de bank zetten nu al geld! Je krijgt namelijk wel rente, maar de inflatie is hoger als de rente. Vervolgens komt nog de belasting over de rente die hoger is als de rente die je krijgt en zo wordt je dus dubbel genaaid. Negatieve rente zou dat driedubbel worden.

Het is niets anders dat criminaliteit. Maar de overheid doet alsof het de gewoonste zaak van de wereld is.

Ik heb over rente ook wel eens de wat domme opmerking gekregen “wat is het ook voor een onzin om gratis geld te krijgen”. Tja dan snap je niet wat sparen betekend. Je krijgt namelijk niet voor niets geld. In theorie (er wordt zo met dit nep geld gespeeld dat de praktijk vaak anders is) leen je jou geld namelijk uit. Daarbij loop je risico omdat de persoon aan wie je het uit leent het niet terug betaald. Voor deze dienst van het uitlenen en het risico vraag je rente (ook dus absurd dat de rente een vast iets is. Ik bepaal graag zelf mijn rente!) en dat is de rente die je krijg. Rente op een spaarrekening is dus geen gratis geld!

Het is al absurd genoeg dat je je geld op een spaarrekening moet zetten, en dus risico moet lopen, alleen om je vermogen enigszins op peil te houden door de overheid die inflatie maakt.

DerUnterMensch | 13-02-16 | 21:19

Ik ga mijn eigen biljetten wel printen dan.

Kaleidoscope | 13-02-16 | 21:19

DerUnterMensch | 13-02-16 | 21:08
Als geld toch nergens op gebaseerd is, dan kan het ook niet minder waard worden. Het kan wel zijn dat de prijzen stijgen, maar mijn geld blijft evenveel waard. Ik kan er alleen minder voor kopen. Dan vraag je om loonsverhoging en klaar is kees.

Graaf van Egmont | 13-02-16 | 21:17

Cash is King.

Contant geld afschaffen is een poging tot volledige controle. En volledige toegang tot al het geld in omloop.

Dat moeten we niet willen met zijn allen, zeg maar...

De Droit | 13-02-16 | 21:15

Geld is vertrouwen, het vertegenwoordigd een waarde. Zodra het dat vertrouwen mist, of de waarde snel afneemt, gaan mensen het inwisselen voor andere middelen van bestaan, of goederen die waardevaster zijn. Of is dit te simpele Mavo-economie?

atheïstisch stemvee | 13-02-16 | 21:14

Nog even en de Zimbabwaanse dollar is een ijzersterke munt vergeleken mer de Euro.

Steinway | 13-02-16 | 21:11

Mijn zuur bijeengespaarde geld waaronder dikke afkoopsom en deel erfenis wat mijn ouders me langzaam elk jaar na hard heel lang heel hard gewerkt te hebben toeschuiven staat al jaren ver buiten Europa. Afromen klinkt absurd maar gaat van EU hand nog eens gebeuren. En dan wel voor vluchtelingen of ander multicultureel gejank. Betaal genoeg voor die onzin. Hangen allerhande verweggistanners aan schouders en enkels mee te vreten. Stank voor Dank kan je krijgen en of je je aub wenst te bekeren want Kuffar. Klein deel nog bij de Rabo. Leuke is wel dat de Belasting sinds het ver weg gezet is de optelsom niet meer kan maken. Potverdikke! Missen ze de belasting op belasting op belasting van geld waar al 33-52 belasting op geheven is. Jammer. Droog brood is best te pruimen met een slok melk maar dat zal wel haram zijn.

verbanden | 13-02-16 | 21:10

@Bertus Brulbroek | 13-02-16 | 20:53
Hebben ze al lang wat op gevonden. Ze maken gewoon inflatie. Aangezien ons geld nergens op gebaseerd is (zoals met de goudstandaard) kan dat gewoon. Uw geld in uw oude sok wordt daardoor gewoon minder waard. En zo jatten ze zelfs het geld waar ze fysiek niet aan komen.

DerUnterMensch | 13-02-16 | 21:08

Wat naïef om te denken dat de criminelen dan ineens met giraal geld gaan betalen... die betalen elkaar in goud/ drugs/ mensen/ wapens....
En de burger... die wordt hiermee genept...

Mr.Nuance | 13-02-16 | 21:08

Dit is geen verstandig plan. Als je cash gaat terugdringen, gaat dat onvermijdelijk ten koste van de economische groei, zeker in Zuid-Europa waar men veel meer gewend is met cash te betalen dan in NL (hier pint iedereen zelfs nog voor een kauwgombal). En laat Zuid-Europa nu net in de grootste economische crisis sinds WO-II verkeren. En wat denk je dat zoiets doet voor het - toch al matige - vertrouwen in de Euro? Dit middel is erger dan de kwaal. Het ondermijnt de fiduciaire functie van de Euro nog verder, en die is al niet bijster groot en het kost ook economische groei, en die is al zo laag in de Euro-zone a.g.v. het mislukte Euro-experiment.

De Duiste Bundesbank waarschuwde deze week ook al hiervoor: www.faz.net/aktuell/wirtschaft/wirtsch...

De bekende Duitse econoom Prof. Hans-Werner Sinn heeft ook een bijzondere heldere analyse, aangezien de ECB alles op alles zet met 60 miljard nieuwe euro's per maand de economie in te laten pompen en de rente misschien binnenkort wel negatief wordt, is het dus voor de ECB nu zaak om het aanhouden van cash (cash die 0% oplevert, altijd nog meer dan een mogelijke negatieve rente) zo veel mogelijk te ontmoedigen, anders wordt het rationeel om je centen van de bank te halen en in een ouwe sok te stoppen en daar zitten de ECB en de banken natuurlijk niet op te wachten. Het perverse ECB-beleid om de Euro te redden leidt dus nu tot steeds meer idiote noodgrepen. Toont goed aan wat een verschrikkelijk onzalig idee de invoering van de Euro was. Je rolt van het ene probleem in het andere om deze kunstmatige valuta maar in stand te houden.

Zie artikel Prof. Sinn: www.faz.net/aktuell/wirtschaft/wirtsch...

Outsider-Inside | 13-02-16 | 21:07

Vandaag nog een koffie gaan drinken, maar het cash geld moest ik in een automaat steken, want bij ons zijn de "witte kassa's" ingevoerd. De lol is eraf, de romantiek ook. Op restaurant gaan, de rekening aan tafel krijgen (in een doosje), en dan mooi naar boven afronden, het bedrag in het doosje stoppen en het restaurant verlaten, dat kan dus niet meer. Nee, nu moet je letterlijk langs de kassa passeren, of onpersoonlijk met een bankkaart betalen.
Het is nu 2 jaar geleden dat ik de laatste frituur van de hand deed, omdat toen besloten was dat ze die "witte kassa" verplicht gingen invoeren.

Nonkel Frituur | 13-02-16 | 21:05

@Lupuslupus | 13-02-16 | 20:50
Kun je de correlatie tussen je stukjes even melden? Wat heeft het willen van meer meer meer te maken met criminele overheden die uw cash-geld af willen nemen? En ik ben enorm tegen al die schulden waar men zich in gooit (overheden geilen er op, want dat is nog meer controle). Maar wat heeft dat te maken met het willen van meer meer meer? Ik wil ook meer meer meer, maar een huis waar een hypotheek op zit is niet van mij. Dat valt dus niet onder meer meer meer. En wat heeft dat dan vervolgens ook weer te maken met een overheid die nog meer controle wilt.?

DerUnterMensch | 13-02-16 | 21:05

En ondertussen stijgen de edele metalen.

Zathras | 13-02-16 | 21:05

'Gij zult niks bezitten.' Lenen tijdens uw leven, tegen het einde een restschuld want u moest lenen om uw verpleging te betalen en na uw dood verkopen we wat u nog had tegen een leuk winstje.

WernerT | 13-02-16 | 21:04

Dit is wel een heel opzichtige manier om even 300 mld bij te kunnen schrijven in de boeken.
Er is ruim 300 mld in omloop aan 500-euro biljetten.
De "criminelen" kunnen dat nooit allemaal inleveren voordat ze die biljetten ongeldig verklaren.
Dus is er 300 mld aan diensten en goederen geleverd zonder dat er ooit iets voor terug hoeft te worden gedaan.

Gijsie | 13-02-16 | 21:04

Het is een utopie dat het uitbannen van contant geld de criminelen in de problemen zou brengen. Criminelen schakelen probleemloos over op goud, diamanten, perzische tapijtjes of door oekraïners gestolen friesche meesterwerken. De enige reden dat men contanten af wil schaffen is omdat men u en mij beter in de gaten wil houden. Meer controle over de burger dus.

Rest In Privacy | 13-02-16 | 21:04

Zentgraaff = goed
Als ik ook negatieve rente over m'n schulden krijg, dan vind ik t goed.
Wij gaan t niet meer mee maken, onze kinderen wel: een chip in je lijf die de overheid vertelt wie, wat, waar, hoeveel, hoe laat.
(Volgens mij heb ik over zoiets een jaar of 35 terug ook een Nederlands kinderboek gelezen. Weet iemand schrijfster en titel?)

RoBD=Skullfucker | 13-02-16 | 21:02

Dit is weer een dingetje om af te leiden van andere "dingetjes". Zoals de aanstaande Oorlog met Rusland.

Mark_D_NL | 13-02-16 | 21:01

Als mijn cash verdwijnt betaal ik ook nergens meer voor. Dan ga ik fulltime stelen en inbreken ^^

GhostwriterAvitas | 13-02-16 | 20:59

Dat zeg ik al sinds de jaren '70.
.
*artikel herlezen doet*

.

Piet Karbiet | 13-02-16 | 20:58

@Bertus Brulbroek | 13-02-16 | 20:53
Jij snapt hem. Honderd euro binnen? Mooi vijfennegentig om uit te geven. Er moet gegraaid worden.Nadat de belastingdienst al gegraaid heeft.

Vageling | 13-02-16 | 20:57

Meer dan 95% van het geld dat in omloop is, is krediet (er staat een lening tegenover). Over al die leningen wordt rente betaald, die (deels) de buffers van de bank in verdwijnt. Lenen betekent meer geld in omloop, geld uit de toekomst naar nu halen, het 11e gebod 'gij zult lenen', het is een spelletje positivemoney.org/videos/introduction/...

Watching the Wheels | 13-02-16 | 20:56

Dit heeft vooral te maken met totaalcontrole en totale macht over de 'onderdanen'. Ik hoor dit verhaal al een paar jaar aan en het verhaal gaat over de macht van geld en de grote boeven van het totaalsysteem van hebzucht. Je hoor ook de werkgever pipo's het idee opperen om contant geld te weren uit de supermarkten e.d., blijkbaar willen verzekeringsmaatschappijen weten wat je eet iedere dag.

Zonder contant geld heeft de overheid en de banken volledige controle over jou als persoon en kan dan makkelijk digitale sancties opleggen (digitaal arrest) als je niet onderdanig en volgzaam bent aan het totaalsysteem. Einde van contant geld is het begin van de dictatuur.

XaleX_2 | 13-02-16 | 20:55


A.de Knaller | 13-02-16 | 20:35

Koggie of tog liever pilsch?

eerstneukendanpraten | 13-02-16 | 20:55

Op cash geld kan de bankster geen negatieve rente in rekening brengen.

Bertus Brulbroek | 13-02-16 | 20:53

Is dan maandelijks je overschot aan euro's wegschrijven naar een rekening in een stabiel land waar er wel nog echte cash bestaat, ik zeg maar, als Zwitserland, in dat geval geen optie?

ver-o-lin | 13-02-16 | 20:52

"Zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen.....".
Dat was in die goede oude tijd.
.
Maar het gros van Nederland heeft het zelf zo gewild; alles wat goed was moest verdwijnen want dat was "bekrompen, ouderwets, spruitjeslucht". Tevredenheid is al tientallen jaren een scheldwoord geworden. Nee, op jacht naar meer, meer, véél meer werd het motto.
Eén vakantie per jaar? Ben je gek, dat moeten er minimaal 2 zijn.
Sparen om een huis te kopen? Welnee, we nemen een aflossingsvrije hypotheek en dan zien we later wel.
.
Voor dat alles is in wezen maar één oorzaak te noemen: de wijd verbreide gedachte dat men op deze wereld kan doen en laten wat men wil en daarna geen verantwoording hoeft af te leggen.
.
Onze voorouders wisten beter: wij mensen zijn *rentmeesters* van de aarde. Géén eigenaars.
.

Lupuslupus | 13-02-16 | 20:50

1984 here we come...

Krukhanger | 13-02-16 | 20:49

Daar gaat mijn imago in Beverwijk. De man met de dikke poeplap is binnenkort niet ,meer.

Ik weet dat ik niet erg intelligent ben, maar ben ik de enige die geen hol begrijpt van dit artikel>

De Zwarte Baron | 13-02-16 | 20:49

aluhoedjes eindelijk mainstream nieuws

am*dam | 13-02-16 | 20:49

Tja het blijf me altijd verbazen hoe totaal het tegenovergestelde mijn visie van die van de huidige politiek af ziet. Zo vind ik heel belangrijk dat burgers het recht / de mogelijkheid moeten hebben om te kunnen leven zonder bankrekening. Alles dus met cash te doen. Ik zeg niet dat men zo moet leven. Dat is zelfs erg onhandig, maar het is essentieel dat die mogelijkheid er is. Dit omdat het de overheid minder macht geeft over je geld.

De overheid hoor ik hier nooit over. Steker nog, ik hoor ze juist of het recht op een bankrekening.

Verder ben ik ten strengste tegen het maken van inflatie. Natuurlijke inflatie en deflatie is prima. Maar je moet het niet bewust maken. Zowel deflatie en inflatie niet. Dit zie ik als zo belangrijk dat wat mij betreft er extreem hoge straffen op moeten staan zou een bank of organisatie dit toch doen.
Logisch, want is het massadiefstal. Het maken van inflatie verminderd de waarde van uw geld en dus steel je van iedereen met geld. Daarentegen verminderd het schulden. Je straft dus iedereen die netjes om gaat met zijn geld en beloond iedereen met schulden.
Helaas, ook dit is standaard beleid van de overheid. Er is een actief beleid ban de SCB om een inflatie van 1,5% te genereren.

Als laatste ben ik voor de goudstandaard of een variatie daarop. Dit omdat alleen op die manier geld ook echt aan een waarde gekoppeld is. De overheid is daar enorm op tegen. Ze proberen mensen zelf bang te maken voor een goudstandaard. Het grote probleem voor overheden is dat ze alle macht over uw geld kwijt zijn. (een van de redenen dat ik voor ben). Inflatie maken is dan vrijwel onmogelijk. Geldstromen volgen... onmogelijk. Jij kunt je geld cash opslaan (als geld maar ook als goud) en geen overheid die er aan kan. Deze haat van cash geld is eigenlijk nog een stap van de goudstandaard af.

DerUnterMensch | 13-02-16 | 20:48

Dit zeg ik al sinds de tachtiger jaren.

miko | 13-02-16 | 20:46

Pecunia non olet!

eerstneukendanpraten | 13-02-16 | 20:45

@lefbak | 13-02-16 | 20:37
*Blonde buurvrouw een grote rollade aanbieden doet..*

Wijze uit het Oosten | 13-02-16 | 20:42

Voor een goed leven: wegblijven bij banken.

31 November | 13-02-16 | 20:41

Wanneer ze het briefje van 50 maar laten bestaan zodat ik lekker anoniem naar de hoeren kan blijven gaan. Ik laat daar liever geen digitaal kwakje achter.

Harry uit Rotterdam | 13-02-16 | 20:41

Dat wordt dan ook gelijk de genadeslag van de Euro.
*Dollars kopen gaat *

Botte Hork | 13-02-16 | 20:40

Onduidelijk te duiden verhaal.
Ik ga aan de pilsch.

Piet Karbiet | 13-02-16 | 20:40

Geld is geld. Sigaretten, goud, guldens, enzovoorts. De Brusselse knoeiers wilden hun 'EUro' ook geld maken, en dat is mislukt. De werkende middenklasse zal desondanks haar nieuwe geld vinden, zoals dat haar door de eeuwen heen steeds is gelukt. Het kan beter, maar is niet anders.

jahoorhebjehemweer | 13-02-16 | 20:39

Mijn geld is de EU al lang uit. Deze kon je zien aankomen toen de Euro werd geïntroduceerd, ik dacht dat Sassen van Elsloo er destijds al voor waarschuwde.

vraagstaart | 13-02-16 | 20:39

Als contant geld het leven geeft, geeft de economie het leven. Er dient een balans te zijn met wit en zwart geld. De timmerman die een kozijntje zet voor zijn buurman in de avonduren is weer een zak boodschappen die de winkel uit gaat.

Als dit niet meer kan en alles moet wit. Dan is er anarchie. Dat ze maar de mensen aanpakken die ze verdenken van het sponsoren van IS e.d. maar ja die zitten in SA en als je hen aanpakt ben je niet polcor dus dan maar hier rare sprongen maken.

*kotsen doet*

kakcriticus | 13-02-16 | 20:39

Vergeet niet mensen dat als cashgeld daadwerkelijk verdwijnt de rente op spaargeld naar -3% gaat. Onwerkelijk? Nee totaal niet. Waar kan je heen met je geld als je het niet meer in een sok kunt stoppen? Precies... nergens heen.

Zure | 13-02-16 | 20:39

Uiteraard. Want In Brussel den Den Haag huizen een stel enge communisten die van iedere burger een slaaf van de overheid willen maken. Zelfredzaamheid en sparen moeten er bij de burger uitgeramd worden.Nou ja we kunnen nog altrijd gaan overstappen op dolars, bitcions of goud.

Hatchcock | 13-02-16 | 20:38

Als het cashgeld verdwijnt, verdwijnt ook het zwart geld, het papier geld dan. De elite wil de bevolking kapot maken hun alles wij niets. Aanpakken die graaiers en vooral Brussel voordat het te laat is{ we staan al met twee benen in een dictatuur.

Maco3key | 13-02-16 | 20:38

absolute macht voor de top 0.01%. laat ze verrekken. tijd voor goud en zilver. bankiers kunnen de boom in

blabla9899 | 13-02-16 | 20:38

Fijn, dan kunnen ze alles controleren. George Orwell draait zich om in zijn graf.

NACademicus | 13-02-16 | 20:37

betalen in natura is ineens weer helemaal in.

lefbak | 13-02-16 | 20:37

BitCoins gaat nog heel groot worden.

ProAsfalt | 13-02-16 | 20:37

Het cashgeld wegnemen is de droom van iedere politici.
Wat een paradijs aan controle er dan bij komt...

Rest In Privacy | 13-02-16 | 20:36

'Oto'???? 'OTO'?!?! Sparen voor een 'oto'???!!! Jesus tittyfucking christ.

A.de Knaller | 13-02-16 | 20:35

Pin gebruik ik alleen maar om cash op te halen. En dit is de reden.

Lumenatra | 13-02-16 | 20:35

Ruilhandel gaat nog eens heel groot worden.

Botte Hork | 13-02-16 | 20:35

Ik weet niet wie Zentgraaff is, maar hij/zij mag blijven. Topstuk.

sverre | 13-02-16 | 20:35

de enige reden om het af te schaffen is om meer controle te krijgen over het gepeupel. Maar het is zo gemakkelijk, en mensen zijn zo traag met kleingeld aan de kassa. Zulk naief volk verdient ook niet beter maar erger nog, zullen ook nog voorstander zijn van het idee ook nog dus.

sufkut | 13-02-16 | 20:33

Dan maar weer massale bankruns doen komende weken. U vraagt, wij draaien.

Botte Hork | 13-02-16 | 20:33

*Briefjes van € 500,- gaat omzetten in goud..*

Wijze uit het Oosten | 13-02-16 | 20:32

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland