Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

HOERA! Steeds meer kinderen in bijstand!

poorwhitekids100.jpgGoed nieuws! Steeds meer kinderen groeien op in de bijstand. In 2014 waren dat maar liefst 223.000 kinderen, 1 op de 15 van de koters die we hebben in dit land. Geweldig. Het is het bewijs dat de verzorgingsstaat werkt. Buiten de grote steden Rotterdam, Amsterdam en Den Haag wonen de meeste bijstandskids in de ontwikkelingsgebieden van Groningen en Zuid-Limburg. Zij worden dus allemaal onderhouden door mensen die wel een baan hebben, hetgeen bewijst dat de verzorgingsstaat vooralsnog gewoon prima functioneert. Yay voor ons! Hoewel de media allerlei negatieve gevolgen opsomt, zoals 'geen passend speelgoed', 'minder vaak meedoen met activiteiten' en 'een verjaardag vieren is geen zekerheid', zien wij vooral positieve kanten. Ondanks dat beide ouders geen baan hebben, hebben deze kinderen dankzij de bijstand onderdak, voedsel en onderwijs. Dat er allerhande luxezaken (tijdelijk) niet beschikbaar zijn, stimuleert alleen maar de creativiteit van kinderen, die door verveling gedwongen worden om zelf dingen te verzinnen om mee te spelen. Wat overigens ook voor kinderen die niet in de bijstand zitten een uitstekende opvoedingstool is: zelf verveling leren verdrijven met eigen creativiteit. Maar dat terzijde. De verzorgingsstaat functioneert, want onze arme kinderen leven in relatieve welvaart. Geen hongerbuikjes, geen vliegjes. En daar mogen we best trots op zijn.

Reaguursels

Inloggen

@Manymore_was_here | 24-11-15 | 09:18
Ik heb enigzins ervaring in deze en kan zeggen dat je verhaal klopt als een bus...
Maar laten we zielige vluchtfiguren helpen... Beter toch?

lilluke halve hoan | 26-11-15 | 04:31

@EefjeWentelteefje. Fijn te zien dat er ook mensen zijn die het wél snappen. Ik ben toevallig vorige week bij het IMW geweest en ook die zitten min of meer met de handen in het spreekwoordelijke haar. Ik ben een alleenstaande man van bijna 45 en dan val je dus precies door alle mazen heen en heb je nergens recht op. En u mag best weten dat ik het na een kleine 3 jaar en zo'n 1200(!) sollicitaties uiteindelijk maar opgegeven heb. Niet goed voor m'n hart en geestelijke gesteldheid. En praat me niet van de legale maffia uitzendbureau genaamd. Sommigen waar ik bij stond ingeschreven veranderden wel 4x per jaar van naam! Dan weet je wel hoe laat het is. Uw analyse van de WW cijfers zijn spijkerhard. Ook ik zeg dit met regelmaat tegen mensen, er wordt gegoocheld met die cijfers om maar zo goed mogelijk uit de bus te komen. Mensen als ik tellen ook niet meer mee in die cijfers maar zijn wel werkeloos! Dank voor uw tips.

Sjefke7807 | 25-11-15 | 13:04

Mooi geschreven Quid. Kom op kinderen eis de straat weer op gebruik je tablet als fribee ga hutten en vlotten bouwen maak een zeepkist doe wedstrijdje mobieltjes werpen trek je playstation door de pleestation ga reizen doe gvd iets creatiefs. And don't grow up its a trap.

jitro | 25-11-15 | 09:21

De politiek vergroot de armoede door geldsmijterij naar de EU en weet ik waar allemaal naar toe als het maar niet naar ons Nederlanders gaat. Belastingverhogingen doen de rest.
Een bruine arm halen binnen de EU is veel belangrijker want goed voor je Internationale carrière. Op naar De WU, de Wereld Unie. Nog meer room at the top.
Weg met deze Geldsmijters. Ik ben toch zeker Sinterklaas niet... Ofnie?

Kaiser Wilhelm XV | 24-11-15 | 21:26

Gelukkig halen we miljoenen mensen binnen om van de laatste werkenden ook de baan af te nemen.

Patatter | 24-11-15 | 21:24

En als laatste opmerking, in antwoord op deze post:

Er zijn in dit land +/- 600.000 werklozen en gemiddeld maar 130.000 vacatures.
KlaasVaakStrooit | 24-11-15 | 10:39

@KlaasVaakStrooit: er zijn VEEL MEER werklozen dan dat aantal van 600K waar de officiële overheidsinstanties iedere keer weer mee strooien. Die 600K zijn namelijk de mensen die bij het UWV geregistreerd staan, maar er worden hele volksstammen niet meegeteld in de werkloosheidscijfers. Wie? Nou heel simpel, al diegenen die nèt zo werkloos zijn, maar géén recht (meer) hebben op wat voor uitkering dan ook. Het UWV is namelijk niets meer dan een uitkeringsfabriek en heeft nog NOOIT iemand aan (betaald) werk geholpen.

Het gaat hierbij om onder meer:
- (gedwongen) ZZP'ers die zich het schompes werken om nèt meer dan een minimuminkomen bij elkaar te schrapen;
- mensen van wie het recht op WW is afgelopen maar die géén recht hebben op een bijstandsuitkering vanwege het (nog) hebben van een partner met werk;
- idem de mensen die in het verleden zuinig hebben geleefd en op die manier een spaarpot(je) bij elkaar hebben gespaard. Denk hierbij ook aan: gedeeltelijk afbetaald huis, maar nog geen 55 jaar oud.

In al deze gevallen geldt: al solliciteer je je een ongeluk, je hebt GEEN recht op wat voor uitkering dan ook, u wordt NIET meegeteld voor de officiële werkloosheidscijfers, u zoekt het lekker zelf maar uit.

Als je ook deze NOG'ers (Niet Uitkerings Gerechtigden) meetelt, kom je hoogstwaarschijnlijk uit op minimaal EEN MILJOEN werklozen.

Tsja, laat maar binnenkomen al die raketgeleerden en neurochirurgen uit waardanookistan.
Eigen volk kan verrekken.

EefjeWentelteefje | 24-11-15 | 18:57

En, eventjes voor de goede orde, mijn sterkte-wensen aan Sjefke7807 geldt natuurlijk net zo hard voor alle mensen in een vergelijkbare situatie!

EefjeWentelteefje | 24-11-15 | 18:48

@Sjefke7807 | 24-11-15 | 11:44:

U bent nou precies zo iemand voor wie het sociale stelsel destijds ooit is opgezet en bedoeld is geweest.
Geen weldenkend mens zal u uw recht op een uitkering behoren te ontzeggen, en wie dat wel doet, is een naïeve rechtse gehaktbal van onder de 30 jaar die meent dat pech, ongelukken en werkloosheid alleen 'de anderen' overkomt... hoe stom kun je dan zijn.

Ik raad u aan om contact op te nemen met het plaatselijk maatchappelijk werk, om te kijken of u wellicht nog in aanmerking komt voor een of ander gemeentelijk 'potje'. Daar werken namelijk GRATIS-en-VOOR-NIKS! allemaal deskundige en welwillende MBO-/HBO-/WO-juristen en sociaal-juridisch dienstverleners, die door omstandigheden (leeftijd...!) ook niet meer betaald aan de bak komen. Tsja, waarom zou je mensen nog betaald in dienst nemen, als ze al gratis werken om hun CV op orde te houden... (waaronder ondertekende, die eventjes een welgemikt braakje legt).

Het zij mensen zoals u van harte gegund. Heel veel sterkte gewenst met uw kutd-situatie!

EefjeWentelteefje | 24-11-15 | 18:34

Er zitten duidelijk meerdere kanten aan het hele bijstandsverhaal. Ten eerste, en laat ik daar duidelijk over zijn: wie altijd gewerkt heeft maar nu door de crisis niet meer aan de bak komt maar zich desondanks toch helemaal een slag in de rondte solliciteert, gun ik volledig en van harte een bijstandsuitkering. En gedwongen 'tegenprestaties' verrichten is in een dergelijk geval gewoon DWANGARBEID.

Helaas, ook de andere kant van het verhaal is waar: er zijn nogal wat ouders/gezinnen die het allemaal wel best vinden. Ga maar na wat je allemaal "gratis" (lees: op kosten van de werkenden, óók die net het minimumloon verdienen!) krijgt: kinderbijslag, huur-, zorg- & alleenstaande-oudertoeslag, kindgebonden budget, kinderopvangtoeslag, kwijtscheldingen gemeentebelastingen, waterschaps- en afvalheffingen, langdurigheidstoeslag, potjes voor sportbeoefening, school en computers, en gaat u zo maar door. Heel vaak gaan deze ouders er stomweg op ACHTERUIT als ze een baan accepteren. Te gek om los te lopen uiteraard. En helaas kan ik als schuldhulpverlener bevestigen dat het wel héél erg vaak gaat om allochtone (eenouder-)gezinnen...

EefjeWentelteefje | 24-11-15 | 18:18

Je hoeft de komende decennia ook niet te verwachten dat we vooruit gaan, met al die ellende die we importeren staan de ontwikkeling op bepaalde vlakken op zijn minst stil.

henkdekanarie | 24-11-15 | 17:50

Wakker worden mensen (vooral rechtse rukkers). Er zijn maar een paar families die alle rijkdom hebben, die illegaal (oa. door monopolies/slavenhandel/papaverteelt) verkregen is en die nu ons alle wetten opleggen. Rockefeller, Monsanto, TTip etc.
Beter gaan we ons daar druk om maken, dan boos worden op mensen die amper rond kunnen komen.

Verzorgingsstaat werkt perfect!
Jammer dat het kapitalisme gedoemd is om te falen.
De hele wereld 1 bedrijf. Wie word de directeur, wat gebeurt er als je ontslagen word ?

Argon | 24-11-15 | 16:37

-weggejorist-

BlowingBubbles | 24-11-15 | 15:08

gentle giant | 24-11-15 | 13:41
Nee, dat niet. We zijn geen barbaren natuurlijk.

BlowingBubbles | 24-11-15 | 15:08

@ gentle giant. Er zijn zat manieren om op Marktplaats een account te openen zonder dat ze je identiteit kunnen achterhalen, b.v. via een proxy of via iemand die niet in de bijstand zit.

godverdegodverdomme | 24-11-15 | 15:05

@godverdegodverdomme | 24-11-15 | 14:14 Yup, verkoop wat via Marktplaats ...
Met een beetje pech achtervolgen ze je tot voorbij de poorten van de hel.

gentle giant | 24-11-15 | 14:29

Zonder ook maar op iemand kritiek te willen hebben, zijn er ook voor iemand in de bijstand nog wel mogelijkheden:
ga b.v. kringloopwinkels af en geef je ogen de kost, er liggen daar vaak koopjes voor het oprapen tegen weggeefprijsjes die je met winst kunt verkopen op Marktplaats en andere sites.
Vaak ligt het geld op straat, maar je moet het wel willen oprapen!

godverdegodverdomme | 24-11-15 | 14:14

@BlowingBubbles | 24-11-15 | 13:30 Megeaul.

gentle giant | 24-11-15 | 13:44

@BlowingBubbles | 24-11-15 | 13:30 Euthanasie ook uiteraard en Prima Nocta voor de wethoudert.

gentle giant | 24-11-15 | 13:41

Bij een bijstandsuitkering hoort ook de prikpil. Wil je het ene, dan moet je het andere ook. Hier wil ik het maar bij laten.

BlowingBubbles | 24-11-15 | 13:30

Overigens hoort die prikpil ook bij een asielprocedure. Geen kinderen produceren tijdens een procedure.

BlowingBubbles | 24-11-15 | 13:33

Bij een bijstandsuitkering hoort ook de prikpil. Wil je het ene, dan moet je het andere ook. Hier wil ik het maar bij laten.

BlowingBubbles | 24-11-15 | 13:30

Het hele sociaal stelsel wordt op dit moment uitgehold. Iedereen arm en een kleine steeds rijkere bovenlaag. Degenen die hier zo hard afgeven op de onderklasse moeten niet vergeten dat ook zij richting de onderklasse gedreven worden. Je baan of bedrijf kwijt, een scheiding, ziekte en voordat je het weet zit je ook in de bijstand. En met een beetje pech mag je dan een onbetaald werk gaan verrichten voor een bijstandsbedrag. Zaken als schoolkosten voor je kind, en dan hebben we het niet over luxe artikelen, kunnen dan wel eens te hoog worden. Ondertussen wordt de grens, behalve voor de echte vluchteling, opengezet voor talloze gelukszoekers. Straks nog allemaal gezinshereniging en we hoeven helemaal geen kinderen meer te krijgen. Dit blijft dan een voorrecht voor de rijken en de rest importeren we gewoon, net als goedkope arbeidskrachten.

miss error | 24-11-15 | 13:12

Hee Quid, jij al in de bijstand?
Je verdient het joh

nl04922 | 24-11-15 | 13:12

Dat heet niveleren: Spektrui zal trots zijn en niet rusten voor we allemaal in de bijstand zitten.

Steinway | 24-11-15 | 12:55

Ik was maar wat blij toen ik als kind uit een arm gezin naar de hobbyclub mocht welke door de gemeente werd gesubsidieerd. Ik ben er een handige jongen van geworden. Maar ja, dat soort dingen zijn al jaren wegbezuinigd. Nu mogen belaalde jongens nog wel op kickboxen.

McMarx | 24-11-15 | 12:53

ElChombo | 24-11-15 | 12:24

Wanneer jij over X jaar te oud bent om te werken, of het niet meer kan door arbeidsongeschiktheid, zijn het de kinderen van die Tokkie-paupers die weer mee moeten betalen aan jouw uitkering/ ziektekosten/ huurtoeslag/ etc.

gaffelbaard | 24-11-15 | 12:43

Als je continu meer mensen het land binnenlaat dan waar werk voor is, zijn er maar 2 opties voor ze; criminaliteit en/of bijstand. Daar wordt dan ook ruimschoots gebruik van gemaakt.

En het ergste is niet dat die kinderen in een bijstandsgezin moeten opgroeien maar dat ik daar aan moet mee betalen.

Elessir | 24-11-15 | 12:41

Poeh hé, al 99 reacties op dit Quid-bericht. Waar haalt u allen de tijd vandaan ? Of is dit wat veel ouders van bijstandskinderen doen, reaguren op GS ? Oef, hier maak geen vrienden mee hè. Sorry. Mijn welgemeende excuses.

valentino2 | 24-11-15 | 12:39

geen geld voor speelgoed?

maar wel geld voor
de jaarlijkse vakantie naar Turkije of Marokko?
of voor een auto?
of voor alcohol of tabak?
of voor een aaifoon S6?

dacht ik al....

FW Ta-183 Huckebein | 24-11-15 | 12:31

Waar blijft al het geld dat ik altijd aan de belastingdienst betaal? Alleen al elke maand 2800 euro energiebelasting, zeker voor die rare plannen van Samson en Klaver.

Dutch_Holland | 24-11-15 | 12:31

Ow ja , en onder de baas zijn tijd een beetje kloten met internet!
Ga echt werken man!

voedselbankier | 24-11-15 | 12:30

@Halveneger

hoe kun je verwende kutkinderen hebben als er nooit iets te verwennen valt!

laat die andere helft van je ook maar neger worden en flikker een eind op met je gewouwel.

voedselbankier | 24-11-15 | 12:30

Ik heb geen kinderen (er zijn er al veel te veel) maar ik moet wel gedwongen meebetalen aan kinderen van Tokkie-paupers. Nou, geweldig.

ElChombo | 24-11-15 | 12:24
ProAsfalt | 24-11-15 | 12:05

En ik maar geen kinderen krijgen omdat ik dat niet betalen. Idiocracy gaat gewoon gebeuren, maar dat is niet mijn probleem, na mij de zondvloed.

Rest In Privacy | 24-11-15 | 12:01

Als kind had ik het meeste plezier met het maken van een speelgoedbootje van een oud stuk hout, pijltjes schieten met een oud stukje pvc pijp, stoeprandje, verstoopertje, voetballen en noem maar op. kost niets. Soms was op vakantie gaan alleen maar vervelend want ik bleef liever bij mijn vriendjes.
Ben voorstander van een goede bijstandsregeling maar wel verplicht elk werk accepteren tenzij fysiek niet haalbaar, ander jammer dan.
Leuke leestip, boekjes van Theodor Dalrymple.Leest vlot weg en geeft goede kijk op de "onderlaag" (weliswaar in Engeland).

Ben Hetzat | 24-11-15 | 11:44

@Monokul en DennisW. Ik begrijp maar al te goed waar jullie staan. Ik ben nu bijna 45 en heb ook altijd gewerkt, 25 jaar in de Metaal als lasser. In diezelfde Metaal m'n rug kapot gewerkt. 2010 verloor ik m'n laatste vaste baan, bedrijf was failliet door de crisis. In het begin nog wat uitzendbaantjes gehad, daarna kwam ik er niet meer aan te pas. Die WAO daar ziet werkelijk geen enkele baas brood in. Uitzendbureaus willen echt helemaal niks met je. Het UWV laat je compleet klappen, daar hoef je niets van te verwachten. Ik loop de laatste 3 jaar stad en land af om aan het werk te komen. Ik heb baantjes geaccepteerd van Eu 8,50 bruto p/u! Om aan het eind met niks te staan want WAO en we kunnen voor jou 100 gezonde krijgen. Mensen die hier maar rücktsichlos op mensen in een uitkering lopen af te geven: het kan ook ú overkomen. De regering past dingen sneller aan als u en ik van onderbroek wisselen. Tel daarbij de ongebreidelde import bij op, te samen met de goedkope Oostblok krachten en u staat sneller aan de zijlijn als u dacht! Zolang u 8 uur of meer kan werken en niks mankeert zit u safe. Maar wee als u ouder wordt, onverwachts iets gaat mankeren dan wordt je op een zijspoor gerangeerd en zoek het maar uit.

Ikzelf zit dan niet in de Bijstand maar heb gedeelt. WAO met een aanvulling tot net onder het Sociaal minimum, zo'n 906 Eu per maand. Toeslagen zijn zo'n 230 Eu samen. Dan heb ik 1136 Eu, waar aan vaste lasten(géén luxe dingen dus!)al Eu 900 af gaat. Nu sta ik bij de Voedsel Bank omdat door alle medische kosten die ik heb door die kapotte rug er nog eens minimaal Eu 72 p/m af gaat van die 236 Eu die ik na aftrek vaste lasten heb. Ja ik heb een dak boven m'n hoofd en Internet(wat je tegenwoordig bijna verplicht moet hebben omdat bijna alle Overheidsdiensten alleen nog online benaderbaar zijn) maar ook bittere armoe, ná 25 jaar keihard werken! Nee, ik rook/drink niet en heb (gelukkig) nog steeds geen schulden maar dat wordt wel steeds moeilijker. Lasten blijven maar stijgen en aan het werk komen doe je niet. Ik doe nu vrijwilligerswerk maar daar kan de schoorsteen óók niet van roken. Ik ben het wel eens met dat notoire werkschuwen eens wat harder mogen worden aangepakt. En daar wringt hem de schoen. Ik hoef na 25 jaar werken, waarvan 12,5 in 3 ploegen écht niet meer te leren wat arbeidsmoraal of structuur is. Dit soort lui schijnt overal tussendoor te glippen terwijl goedwillende mensen het vuur aan de schenen gelegd krijgen. Om dan ook nog eens ongenuanceerd op een hoop geveegd te worden door zowel de regering als mensen die alleen maar de Tokkie voorbeelden van tv kennen. En daar ben ik zo langzamerhand wel klaar mee! Ik ben geen werkschuw tuig, ik wíl werken maar dat wordt me langs alle kanten onmogelijk gemaakt. Denkt u daar maar eens over na voordat u weer zo snel en hard oordeelt.

Sjefke7807 | 24-11-15 | 11:44

Mooi toch, Nederlandse belastingcentjes spenderen aan de Nederlandse pappie en mammie van de kinderen.

Ik reaguur al 5 jaar | 24-11-15 | 11:44

monokul | 24-11-15 | 10:59
Het is een smerige truc om bijstanders aan werk te zetten op plaatsen waar normaal betaalde krachten werken. Je ziet dat steeds meer : de wethouder heeft een vriendje met een bedrijf en stuurt daar bijstanders naartoe zogenaamd om "werkervaring" op te doen. Niet dus, want van eindeloos bloemen vouwen of doosjes dichtplakken leer je geen donder en vind je niet sneller een baan. Bovendien is de enige die er wijzer van wordt de ondernemer en mag de samenleving de uitkering blijven betalen.

Gemeentelijk werk is vaak ook nutteloos. IK zie ze regelmatig. Hesje aan met de naam van het werkproject (lekker vernederend) en dan met 5 man één vierkante meter schoffelen. Uiteraard ruim onder het minimumloon.

Werken moet, zo simpel is dat. Maar de overheid moet op een zeker moment accepteren dat er nu eenmaal altijd een groep is die niet aan werk komt om wat voor reden dan ook. Die groep treiteren, pesten en vernederen is zinloos en zou verboden moeten zijn.
Zeker als het is om bevriende ondernemers te helpen, die best iemand tegen minimumloon kunnen aannemen.
Dit is misbruik en zou echt niet moeten mogen.

Helaas is de VVD-wind nog steeds niet helemaal uitgewoed, hoewel het verzet ertegen steeds ruimer wordt en ook de rechters steeds vaker de rigide liberale regels rondom de bijstand begint af te knabbelen.

DennisW | 24-11-15 | 11:41

Quid geeft voorbeelden van relatieve armoede (=arm in vergelijking met je omgeving) en sociale armoede (=geen geld hebben voor sociaal mee kunnen doen zoals geld voor sportlessen).
Absolute armoede is iets anders; dat is wanneer je moet leven van een inkomen beneden het sociaal minimum. In Nederland leeft, volgens het armoedefonds, 10% van de bevolking in absolute armoede.

Ter vergelijking, een ongeveer 20 jaar geleden was dat nog maar 6%. .. alstublieft ..

http://www.armoedefonds.nl/armoede/

gaffelbaard | 24-11-15 | 11:41

Mischien echt heel mischien als we nou eens werkende ouders niet eruit flikkeren bij een goed betaalde baan.
Dan gaan ze ook niet van 16,90 per uur naar 8,20 per uur.

Uiteraard met volledige medewerking van het UWV want je bent verplicht werk aan te nemen.

Tja dan kom je op bijstandsniveau inderdaad

yousaywut | 24-11-15 | 11:27

En er komen steeds meer kinderen bij van al die duizenden vluchtelingen, om maar te zwijgen van de ouders die allemaal in de bijstand belanden. Maar daar kunnen ze rustig van rondkomen want ze hoeven geen huur te betalen, geen zorgverzekering, kostenloze kabelaansluiting.... al die luxe mogen wij betalen met dank aan links Nederland en hun geile bende in Den Haag.

sportingact | 24-11-15 | 11:27

Ik ben eigenlijk WIA/WAO gerechtigd; werk echter nog steeds om eigenwaarde en om niet tegen de muren van mijn bestaan op te lopen; arbeit maakt wel degelijk vrij. Er gaat helaas; ik heb geen idee op welke termijn; een dag komen dat het niet meer gaat. Ik vrees mijn ziekte niet; zie het maar als een gezelschap waar ik mee oud moet zien te worden. Ik vrees echter wel de teloorgang van het sociale systeem. De ruif wordt keer op keer goed gevuld; er stinkt alleen zo veel in dit land. Ik ga de faals van de afgelopen jaren niet eens meer opnoemen; laat staan al onze nieuwe vrienden en hun nog bij de grenzen wachtende extra nieuwe vrienden. Ik heb een modaal inkomen met drie dagen werk, ouders met veel geld; ik zal niet in de problemen komen, maar what about anderen die het echt slecht hebben; ouderen zonder aanvullend pensioentje, mensen in de genoemde bijstand, voedselbanken etc. Het systeem zou zo mooi en eerlijk kunnen zijn.

verbanden | 24-11-15 | 11:21

Hoera, steeds duidelijker dat heel Europa genivilleerd wordt. Alle burgers even arm, flink op schulden jagen.. rechten afbouwen een gedwee volk. Een selecte groep rijk, rijker en nog rijker en macht, machtig en nog machtiger.. we gaan weer terug naar de middeleeuwen met armoede,onveiligheid, ieder op zich zelf aangewezen en een totaal uitgeklede bevolking met minimale zorg. Letterlijk en figuurlijk.

fikkieblijf! | 24-11-15 | 11:11

de arbeid reserve wordt steeds groter,en maar geld doneren aan het buitenland.
er is geen werk,en er komt geen werk.
automatisering robot,een veranderende wereld.
en het gemak waarmee bedrijven zich verplaatsen binnen de eu.
bijstand horigen,aangevuld met nieuwkomers.
maar de nieuwkomers hebben een streepje voor,die moeten zo spoedig mogelijk aan het werk geholpen worden.
het zijn de nieuwe kroonjuwelen,de loper wordt uitgelegd,alles wordt voor ze gedaan,want ze zijn zielig.

soledad | 24-11-15 | 11:10

Quid heeft duidelijk GEEN kinderen, die gaan dus echt niet creatief los met een oud fietswiel en een stok.die willen ook een tablet ,pc verjaardag dieren tuin niet alleen een Sint maar ook een Piet met kado's.
voedselbankier | 24-11-15 | 10:58

Als je verwende kudt kinderen hebt wel ja. Het valt mij juist op dat kinderen 'restjes' speelgoed leuker vinden dan een nieuw pakket. Ze spelen met dingen zoals zij willen niet braaf zoals het op tv gaat. Gelukkig maar anders was de mens bij voorbaat al vastgeroest.

Ok verder aan het werk!

Halveneger | 24-11-15 | 11:08

En daarnaast, het gaat over de kinderen. Als één van jullie me uit kan leggen waarom het éne kind met werkende ouders wel speelgoed, reisjes, gezond (duur) eten, huisdier, goede kleding verdient en de andere niet buig ik m'n hoofd
(PS: bijstand betekent voor 1 ouder en 2 kinderen na vaste lasten €84 per week. Voor voedsel, kleding, vervoer, iets leuks, etc. In totaal. Niet per persoon. €10,50 per dag. €3.50 pp. Elke dag weer)
RoBD=Skullfucker | 24-11-15 | 09:55

Waarom heb ik het gevoel dat je die €84 weinig vindt...? Mijn werkende alleenstaande moesje had minder over in de week en alles ging naar mij en mijn zus. Gezond eten, kleding, schoolreisjes en cadeaus voor de feestdagen. Aan zichzelf gaf ze niks uit. En niks komt gratis voor een werkende Nederlander. Wees blij dat je zoveel hebt en ook nog de tijd hebt om kortingen op te zoeken en deze ook op te halen. Mensen die uit het werk nog naar de winkel moeten pissen altijd naast de pot en betalen altijd de hoofdprijs. Nivelleren heet dat...

Halveneger | 24-11-15 | 11:05

DennisW ook ik zit na iets van 30 jaar werk opeens in de bijstand. Justitiele dwaling in een ander EU land, en opeens had ik gevangenisstraf. Geen enkel strafbaar of zelfs maar gedoog-feit gepleegd. Dus werk opzeggen en terug naar NL. Maar wel 55 inmiddels.... Bijstand is te doen, over houden doe ik niet, schulden maak ik ook niet.
Ik zie wel om me heen dat veel betaald werk verdrongen wordt door mensen die verplicht met behoud van uitkering moeten werken. Als er werk is, waarom kan er dan geen normaal minimum loon zoals de wet voorschrijft voor betaald worden ? Nee, dit is vriendjes van wethouders en ambtenaren voorzien van gratis personeel. Onder dezelfde noemers van vriendjes een plezier doen valt ook de ordinaire bezuinigingsmaatregel dat meer en meer werk van het vroegere gemeentewerken gedaan dient te worden door bijstandgerechtigden met behoud van uitkering.
Voor de mensen die nu nog werk hebben : vraag je af hoelang, als je baas morgen een bijstandsgerechtigde aangeboden wordt die met behoud van uitkering jouw baan kan doen....
Werken voor je geld : prima, is me ook altijd geleerd. Maar dan wel tegen op zijn minst het wettelijk minimum loon en opbouw van pensioen etc.
Ik moet binnenkort ook aan de slag met behoud van uitkering, na 30 jaar werken mag ik aantonen dat ik weet wat arbeidsdiscipline is, zoals op tijd komen... een diskwalificatie van mijn arbeidsverleden en vorige werkgevers.
Maar ze moeten een reden hebben, wettelijk, om me gratis te mogen uitlenen zonder perspectief op echt werk. Met salaris.

Te veel wordt het beeld over bijstand bepaald door tokkies en SBS programma's. Dit beeld bepaalt vervolgens het beleid.
Een beleid dat mensen mogelijk meer beschadigd dan helpt. Maar misschien is dat het doel wel, zodat het ambtenarencircus werk houdt....

monokul | 24-11-15 | 10:59

Quid heeft duidelijk GEEN kinderen, die gaan dus echt niet creatief los met een oud fietswiel en een stok.die willen ook een tablet ,pc verjaardag dieren tuin niet alleen een Sint maar ook een Piet met kado's.

voedselbankier | 24-11-15 | 10:58

Zo'n uitkering is geweldig, kom je helemaal tot rust.
Een hond heeft het natuurlijk beter bij een baas in de bijstand dan in het asiel.
Daarbij komt dat als de baas zo nu en dan even in het plantsoen moet schoffelen het huis uitstekend bewaakt is.
Ik heb gemerkt dat werken niet loont, lang leve de bijstand.

francisca van jole | 24-11-15 | 10:53

De bijstand is een nuttig en goed systeem om mensen te helpen overleven in onze welvaartsstaat. Echter, de bijvangst is groter dan de werkelijke doelgroep: mensen die niet KUNNEN werken, door ziekte of ander onheil. Die mensen moeten een menswaardig bestaan houden omdat ze er zelf simpelweg niet voor kunnen zorgen.
De bijvangst bestaat uit profiteurs die jaar in jaar uit, generatie na generatie in de bijstand verkeren en daarvan profiteren en geen moeite doen om eruit te komen, terwijl ze dat wel zouden kunnen.
Ik pleit voor 2 soorten bijstand: die voor aantoonbaar arbeidsongeschikte mensen en die voor profiteurs. De laatste groep krijgt een bijstand die geen toeslagen kent, een prikkel om ze aan het werk te krijgen. Nadeel is alleen dat die lui vaak te dom zijn om dat te snappen en schulden gaan maken, wat vervolgens de arbeidersklasse weer geld kost; Schiet niet op dus.
Chemisch castreren zou al helpen, dan planten ze zich niet voort. Als ze een middel tegen voortplanting zouden toevoegen aan Schultenbrau, dan stopt het probleem vanzelf na 1 generatie.
Ik vind het oprecht erg dat kinderen de dupe worden van het werkschuwe profiteur-gedrag van hun ouders. De kinderen wordt de kans ontnomen om zich te ontwikkelen, worden besmet met het niets-doen en worden ook profiteurs. Ouderschap afnemen en kinderen herplaatsen. Dat is echt de enige optie.

Dat is wel vreemd... | 24-11-15 | 10:52

@ Mestboerke | 24-11-15 | 09:29

20jaar was ik medewerker bij de ABN.
Ik had een gezin kinderen, een hypotheek en..... een hond.
Helaas ben ik toen , Dankzij enen mijnheer Zalm op straat beland als 50+ er. Huis moeten verkopen na 100 en vruchteloze sollicitaties zit ik nu alweer jaren thuis in de bijstand.

En nu moet ik van u ook nog mijn hond weg doen?

U bent zelf een hond ..

De gezellige Syrier | 24-11-15 | 10:47

De verzorgingsstaat is kapot. Wij kweken en importeren onrendabelen.

Mahatma | 24-11-15 | 10:46

Het probleem is vooral dat van het "aan het werk sturen" niets terecht komt. Ik heb sollicitatietrainingen gevolgd en zat vooral met bijstandmoedertjes in de groep en een paar mannen die amper Nederlands spraken. De trainer had allerlei banen voor hen in de schoonmaak, horeca etc. Dat konden ze echter niet, vanwege de kids, reiskosten etc.etc. En het ergste is : de gemeente slikt dat nog ook !
Ik ken ook vrouwen die steeds weer een kind nemen zodat ze onder de "jonger dan 5 jaar" regeling blijven vallen. Soms hebben ze er wel 5 of 6. En dat zijn autochtonen dus ! Zo weten ze het wel tot hun 45 of zelf langer te rekken en daarna worden ze meestal met rust gelaten omdat ze zoveel zorgtaken hebben.
Want op de één of andere manier hebben ze er altijd wel een paar ADHD-ers etc tussen zitten.

Deze mensen en al die slecht NL pratende mensen verpesten het voor de mensen die écht bijstand nodig hebben zoals ik.
Ik zie echter met angst en beven weer een rechtse regering aankomen, want die maken het ook mij onleefbaar, zoals die vreselijke vm.staatssecretaris Paul de Krom met zijn bijstandhaat en botte-bijl-methoden.

DennisW | 24-11-15 | 10:44

Veel ouders die in de bijstand zitten kwamen daarvoor toch speciaal naar Nederland. Mensen die in hun eigen land (of buurlanden)geen toekomst hadden hebben dat hier al helemaal niet.

Ikhebergenoegvan. | 24-11-15 | 10:43

Er zijn in dit land +/- 600.000 werklozen en gemiddeld maar 130.000 vacatures. Bovendien is laag betaalde arbeid de afgelopen jaren massaal overgenomen door Polen, Roemenen, Bulgaren en andere MOElanders. Kunnen we met zijn allen verontwaardigd gaan zitten doen over de bijstand maar het één is het gevolg van het ander.

KlaasVaakStrooit | 24-11-15 | 10:39

Niets, maar dan ook niets anders, houdt het boze volk nog onder de duim
En dat is................

De bijstandsuitkering...

De gezellige Syrier | 24-11-15 | 10:37

Met een bijstandsuitkering in Amsterdam zit je gebeiteld, naast je uitkering allerlei toeslagen, kortingen en kwijtscheldingen. Van een modaal salaris hou je alles bij elkaar netto minder over.
Nederland, land van onbegrense mogelijkheden voor graaiers, profiteurs, oplichters, moslims, linksgekkies, asielzoekers en meer van dat soort verrijkende personen.

wooky | 24-11-15 | 10:35

@DennisW, a fresh breath of air. Dank u voor het door u verstrekte inzicht hoe het ook kan.

ariebuur | 24-11-15 | 10:34

Eigenlijk wil ik voor die shitzooi helemaal geen 52% belasting meer betalen...
Noem mij maar een egoïst, maar dit systeem is op de lange duur gewoon niet houdbaar.
.
Was een leuk socialistisch experiment, gratis geld voor iedereen...

Ommezwaai | 24-11-15 | 10:33

Kwit vergeet voor het gemak ook de vele duizenden ondernemers in het MKB die de afgelopen 8 jaar failliet zijn gegaan. Door import van goedkope MOElanders en banken die de kraan hebben dichtgedraaid toen het ging regenen. Die mensen hebben niet eens recht op bijstand. Na een scheiding wellicht de partner, met de kinderen.
.
Alleen voor de Quote 500 schrijven levert niet genoeg pageviews op, jongen. Vergeet dat niet.

Piet Karbiet | 24-11-15 | 10:32

Ik lees nog niets over euthanasie voor oudere labbekakken, dat valt me dan weer mee.

gentle giant | 24-11-15 | 10:30

Ik zit zelf helaas al een tijd in de bijstand wegens irritante medische problemen. Een vetpot ? Nee. Leefbaar ? Ja. Naast mijn uitkering van EUR 915 per maand (man, 3 pubers van 14, 16 en 18) krijg ik 840 euro aan toeslagen, vakantiegeld, minimabudget van EUR 200 per jaar. Daar kan ik best goed van leven. Eten, drinken, kleding, huur en internet zijn daar uit te betalen. Of er iets over blijft ? Jawel, ik reserveer nog voor kapotte spullen en mijn eigen risico van EUR 385 per jaar en een hele trits eigen bijdragen voor ziektekosten.

Schulden heb ik niet en maak ik ook niet. Ik betaal alle vaste lasten als eerste (huur, energie en ziektekostenpremie gaan direct van mijn bijstand af).
Ik rook niet, drink geen alcohol, heb een oude computer en een inmiddels antiek mobieltje met prepaid. De kinderen hebben een playstation ja, gekregen van opa en oma. Verder niets.

Mijn kinderen volgen goede opleidingen (MBO en eentje HBO) en weten wat geld waard is en dat je moet werken als het even kan. Dat zou ik ook wel willen. Ik heb 27 jaar dag en nacht gewerkt (sinds mijn 17e) maar raakte helaas door forse medische klachten uiteindelijk in de bijstand. Wat zou ik graag weer willen werken ! Ik probeer dat ook, ben nu bezig met iets voor mezelf op te zetten, omdat aan mijn hersenen niets mankeert. Dat gaat lastig en de sociale dienst werkt voor geen meter mee, maar dat terzijde. Ik moet nog een jaartje of 18 en daarna krijg ik een goed pensioen dat ik heb opgebouwd (hoop ik althans...). Ik doe vrijwilligerswerk met de mogelijkheden die ik nog heb.

Ja, ik zie om me heen ook de bijstanders met dure spullen, auto's, huurschulden en kinderen met dure mobieltjes. Dom en onverantwoord, maar het is gelukkig niet bij alle bijstanders zo.

DennisW | 24-11-15 | 10:30

@Janloel7282, Zal ik je een geheimpje verklappen ? Bali is niet alleen voor de werkende... Voor de rest ben ik het roerend met u eens.

ariebuur | 24-11-15 | 10:30

Bijstand voor meer dan 2 kinderen rap afbouwen svp, zeker voor paupers en asiel-eisers.

RichardBandler | 24-11-15 | 10:27

In Rotterdam wonen veel mensen van allochtone afkomst, laag tot niet opgeleid en taal/lees achterstand. Dat is tevens de groep die het vaakst voor nageslacht zorgt. Beperk het aantal kinderen per gezin, 2, dan zullen er minder kinderen in de bijstand leven!

Stop met gezinshereniging! Verbied zwanger worden tijdens afwachten procedure asiel aanvraag.

Strongbow | 24-11-15 | 10:26

Hier was vanochtend een item over in het NOS-journaal. Terwijl gemeld werd dat vooral in Rotterdam het aantal gezinnen in de bijstand sterk is gegroeid, mochten wij kijken naar beelden van een spelend blónd kindje in een creche/ kleuterschool. Há, dachten zij bij het NOS-journaal, eindelijk weer eens een kans een blónd kindje in beeld te brengen. Want bij positief nieuws waar op enigerlei wijze Nederlandse kinderen bij zijn betrokken, daar is het natuurlijk uit-den-boze blonde kindertjes in beeld te brengen, dan moét het lichtgetint, bruin of zwart, desnoods Aziatisch, zijn. Maar om de blonde kindertjes niet helemáál te negeren, brengen we dié in beeld als de berichtgeving eventjes wat minder juichend is, ook al zul je de blonde kindertjes in de gezinnen die er nu bijkomen in de bijstand, zéker als het gaat om Rotterdam, met een lantaarntje moeten zoeken. Maar dit moet zo'n beetje de redenering zijn geweest op de NOS-burelen, want dat het toevállig is, dat kun je op je buik schrijven, ze hebben daar aparte beeldredacteuren die continue over dit soort zaken zitten te vergaderen.

Zenzeo | 24-11-15 | 10:13

RoBD=Skullfucker | 24-11-15 | 
Waarom heeft ieder kind het recht op hetzelfde?
Ik ben het met je eens als je bedoelt dat ieder kind recht heeft op noodzakelijkheden. Maar als het kind van werkende ouders naar Bali op vakantie gaat met zijn nieuwe Iphone, is dat wat mij betreft niet de norm voor alle kinderen. Ik heb bij een ex-vriendin gezien hoeveel de gemeente bijdroeg aan het opvoeden van haar kinderen. Daar schrok ik van, daar kan je erg veel van doen.

Janloel7282 | 24-11-15 | 10:13

De vraag is of er steeds meer mensen in de bijstand belanden, of dat bijstandstrekkers, ondanks het feit dat ze niet in staat zijn kinderen te onderhouden, kinderen blijven produceren.
In dat laatste geval moet behalve bijstand ook eens anticonceptie worden vertrekt.

Barani517 | 24-11-15 | 10:11

Heel veel mensen, jonger en ouder, zijn in een flex of ZZP constructie gedwongen, zeer vaak zonder arbeidsongeschiktheidsverzekering.
Indien ze wat gaan mankeren zijn ze de lul, fysieke arbeid kan dan wat lastig zijn, rest: Bijstand.

gentle giant | 24-11-15 | 10:09

Treurig nieuws, dat is zeker. Hoe de zogenaamde lagere sociale klassen leven vind ik hier niet zo interessant. De bijstand staat voor mij (en ik gok de meesten hier) redelijk ver weg, wat het lastig maakt om er iets zinnigs over te zeggen. Daardoor is nuance op zijn plaats.

Aan de andere kant hoor je van projecten in Rotterdam over werken in de kassen, waar dan niemand komt opdraven. Eerder dit jaar hoorden we over het bizarre toeslagencircus. Ik heb het idee dat het verschil tussen wel en niet werken financieel gezien te klein is. Daarnaast is er naar mijn idee ook te weinig laag opgeleid werk. Je ziet sinds de crisis veel 'hoogopgeleiden' laagopgeleid werk doen.

KapiteinClaus | 24-11-15 | 10:05

Tja, dit zal volgens mij alleen maar toenemen aangezien eenvoudig werk steeds meer wordt geautomatiseerd of gedaan door spotgoedkope EU-immigranten. Kun je wel allemaal nieuwe banen bedenken zoals vrijetijdswetenschapper of terrorisme-adviseur maar daarvoor zijn weer een goed stel hersens nodig en sommige mensen stonden nu eenmaal niet vooraan toen onze lieve heer deze uitdeelde.

Rest In Privacy | 24-11-15 | 10:05

Wat een geleuter, indien je geen kant meer opkan en de rest van de samenleving je afschrijft, ex directeur of aardbeienplukker, aan de onderkant is er een vangnet.
Echter lijkt een uitkering steeds vaker een keuze, een verworven recht omdat jouw huis hier woont.......!
Ik ben blij geen uitkering nodig te hebben en gun het ieder zodat er kan worden gegeten maar hekel degene welke de uitkering, notabene mijn potje mijn vangnet misbruiken of weggeven, en daar zijn er heel veel van!

NB-Stb | 24-11-15 | 10:02

waardeloos stukkie weer Quid, in de bijstand leven levert helemaal niets op. Je probeert je zo graag voor te doen als de ultieme neo-liberaal maar je argumentatie raakt kant nog wal, je kan niet echt meedoen met de andere auteurs van GS he?

metworst | 24-11-15 | 09:59

En daarnaast, het gaat over de kinderen. Als één van jullie me uit kan leggen waarom het éne kind met werkende ouders wel speelgoed, reisjes, gezond (duur) eten, huisdier, goede kleding verdient en de andere niet buig ik m'n hoofd
(PS: bijstand betekent voor 1 ouder en 2 kinderen na vaste lasten €84 per week. Voor voedsel, kleding, vervoer, iets leuks, etc. In totaal. Niet per persoon. €10,50 per dag. €3.50 pp. Elke dag weer)

RoBD=Skullfucker | 24-11-15 | 09:55

Precies, er zijn zat mensen met kinderen die ooit een zekere baan hadden bij grote bedrijven als Imtech, Aldel, KPN, ABN Amro, Fortis, Siebel, OAD of de DSB. Dat die allemaal kapot zijn gesloopt of omgevallen is niet hun schuld.

Piet Karbiet | 24-11-15 | 09:52

De bijstand is geen vetpot. Maar veel zaken die deze kinderen niet hebben, hadden de meeste werkenden toen ik opgroeide ook niet. Dat laat geen emotionele schade achter. Kinderen kunnen heel goed zonder mobiele telefoon, buitenlandse vakanties etc.

Janloel7282 | 24-11-15 | 09:51

Het is ook geen bijstand, maar een volledig inkomen met carrierepad. Veelal aantrekkelijker dan een echte werkgever en arbeidscontract.
.
En we importeren immer meer mensen die volstrekt senang zijn met zo'n carriere en inkomen.
.
Die generaties met dito ambities voortbrengen.

Parel van het Zuiden | 24-11-15 | 09:50

De opmaat voor een basisinkomen voor iedereen.
Niet werken maar hetzelfde, of meer door er zwart bij te klussen, als je werkende belastingbetalende buren. De ultieme natte droom van Links.
Generaties in de bijstand, wel een lichaam vol tattoos, roken, drinken, uitgaan, vakantie in een Turkse all inclusive, de duurste breedbeeld TV, een paar Pittbulls om met de rijke kinderschaar te spelen, en maar klagen, klagen, klagen. Plus een enorm grote bek als men op asociaal gedrag wordt aangesproken.
Hele TV programma's zijn er aan besteed. Dit alles ten koste van mensen die de ondersteuning echt nodig hebben. Die zijn het makkelijkste slachtoffer van de controlerende instanties want hebben geen grote bek en schamen zich vaak voor de situatie waar ze in zijn beland. Weer een staaltje van de omgekeerde wereld.

Jan van de Biertent | 24-11-15 | 09:49

Als ik het goed begrijp heeft iedereen in de bijstand 2 honden, rookt, zuipt, kijkt de hele dag TV.
Dat zou voor jullie onnozelaars juist goed moeten zijn. Dan gaan ze nl vroeg dood en besparen de maatschappij meer geld vanwege geen pensioen, dure ouderdomsziekten etc dan jullie hardwerkende gezonde oud wordende zeikers ooit in jullie leven aan belasting betalen.

RoBD=Skullfucker | 24-11-15 | 09:48

Ik heb deze kinderen nog nooit over het vreten horen zeuren of dat de wi-fi kudt is en ze 72 blonde wijven willen zoals die lieden die allemaal mee komen eten.

Breinbrouwsels | 24-11-15 | 09:46

Bedankt Rutte en meute.
Goed gedaan!

sers1 | 24-11-15 | 09:45

@roze_bril | 24-11-15 | 09:39

Ik heb geen idee hoe de lagere klassen omgaan met een hond, behalve dat die honden vaak het uiterlijk van een pitbull, dobermann, enzovoorts hebben. Da's dan wel weer vreemd.

En honden zijn natuurlijk ook geen speelgoed. Dat moge duidelijk zijn.

Reinaert | 24-11-15 | 09:45

Binnenkort ontploft ons sociaal stelsel met 50.000 nieuwkomers er bij.

doskabouter | 24-11-15 | 09:44

@Jopie1, die 'werklozen' zoals u schetst zijn ook mij een doorn in het oog, echter ik ben in de gelukkige omstandigheid mensen te kennen die door de crisis hun 'vaste' werk zijn kwijtgeraakt en met kunst en vliegwerk zich van tijdelijk contract naar tijdelijk contract spoedden om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen.
Sommigen van hen hebben ooit in gelukkiger dagen 'gekozen' voor gezinsuitbreiding niet wetende dat de economie op hol zou slaan waarbij al wat heilig was omver ging inclusief banken (over economisch inzicht van een stoeptegel gesproken, die zouden toch een vooruitziende blik moeten hebben) enfin, een beetje nuance kan in dit verband geen kwaad.

ariebuur | 24-11-15 | 09:44

Met een eigen woning (onder water) en een partner met een of ander contractje ergens heb je helemaal geen recht op bijstand na de WW. Hoe groot is die groep eigenlijk? Deze mensen komen ook voor geen enkele gemeentelijke ontheffing in aanmerking maar betalen wel de volle pot aan OZB, riool- en afvalstoffenreiniging, mede voor het bijstandsgezin uit Eritrea verderop. Want die schijten namelijk niet.

Piet Karbiet | 24-11-15 | 09:41

@Manymore_was_here | 24-11-15 | 09:24

ja, ook mensen in de bijstand mogen roken, een biertje drinken, een TV hebben, een huisdier hebben etc.

Maar bedenk wel dat dit allemaal luxe zaken zijn, die je niet per se nodig hebt. Dus klagen dat je niet op vakantie kan, maar je hebt wel 2 honden, rookt als een ketter, zuipt als een Tempelier, je hebt een plasma tv, een PlayStation, het nieuwste mobieltje terwijl je je geld van de samenleving krijgt. Wees dan eens blij hoe goed we het hier in NL hebben.

paddy | 24-11-15 | 09:41

+++ Newsflash +++
.
De jaren 90, het jaar 2000 and so on. Er was toen een enorme vraag naar (allerlei soorten) arbeid. Werkgevers lonkten met mobiele telefoons, auto's, gratis vervoer. Maar nog altijd bleven the usual suspects op hun luie reet zitten.
.
Dat schrijnende feit wordt vaak vergeten door de apologeten die "geen weerk, dus doen ze boem" als excuus aanhalen voor de plofvolkeren.

Madame Poitiers | 24-11-15 | 09:40

"Hoewel de media allerlei negatieve gevolgen opsomt".
Lees dat nog een Quid. 1 medium, 2 media.

allanggeenbabymeer | 24-11-15 | 09:40

@Reinaert | 24-11-15 | 09:34

Het is verder prima om een hond te houden. Maar ga dan niet afvragen waarom je voor je kinderen "niet passend" speelgoed kunt kopen. Overigens is het ook stuitend om te zien hoe lagere klassen omgaan met een hond. Een goed boek lezen over "de roedel" is geen overbodige luxe en overlast kennen ze ook niet echt.

roze_bril | 24-11-15 | 09:39

Als iemand écht wil werken is er altijd productiewerk of andere handarbeid. Maar dát willen veel mensen niet, werken met hun handen. Die willen een kutbaantje waar ze laat beginnen en vroeg weg kunnen.
Voordat ik in de ICT ging, zo'n 20 jaar geleden (ouwe lul!) heb ik allerlei klotebaantjes gehad, van blaadjes en takjes rapen in een kas tot en met in de stromende regen spullen in- en uit-laden. Toegeven, het verdiende kudt en het werk was geestdodend maar het waren wél mijn zelf verdiende centen, en dat geeft echt veel meer voldoening dan een uitkering.
Het ligt puur aan je instelling en voor een groot deel ook aan je opvoeding. Als je nooit hebt meegekregen dat werken een plicht aan jezelf is dan wordt het nooit iets.

Dhr. de Wit | 24-11-15 | 09:39

geen dagje pretpark,nou dat is voor iedereen veel te duur,als je dan gaat kan er net een broodje knakworst vanaf.vies vet eten,bij de speelotheek kan je voor een paar centen lid worden ,anders betaald de gemeente het wel.honden en kattenvoer is duur,om van krattenbier maar te zwijgen.als ik naar mijn werk ging zaten de werkelozen heerlijk onder de galerij in de zon,dan moest ik over alle benen heen stappen, en als ik dan thuiskwam was het wat ben je laat of wat ben je vroeg.geen medelijden mee.

jopie1 | 24-11-15 | 09:36

kenny harder | 24-11-15 | 09:29
ja, ho even. daar heb je nu net dat "flankerend beleid" voor. Het is een hele rationele keus voor met name minderjarige meiden om kinderen te krijgen. Want dat opent weer een nieuw scala aan aanvullende regelingen in bijstand, belastingen (mijn favoriet is toch wel de aanvullende-alleenstaande-oudertoeslag), gemeentelijke heffingen en subsidieregelingen - zoals de aanvullende bijstand. Een beetje bijhosselen met plantjes, de kinderen op het juiste moment naar de koranschool of uitwonend bij de buren voor een hogere studietoeslag. Een beetje bijstandskoning heeft het er maar druk mee. Het is een carriere en daar worden hele rationele afwegingen verwacht.

Glasgow Argus | 24-11-15 | 09:36

Kinderen leren het meest van het voorbeeld dat ze van hun ouders krijgen. Het wordt tijd dat er tegenprestaties geleverd gaan worden voor uitkeringen.

Maaiveld | 24-11-15 | 09:35

@Mestboerke | 24-11-15 | 09:29

Honden gaan met gemak een jaar of 12 mee. WW-uitkeringen redden dat niet, daarna wordt het bijstand en heb je dus een probleem. Je hebt een punt dat mensen die al in de WW of bijstand zitten geen hond meer in huis moeten halen, maar wat doe je met de mensen die al zo'n diertje hadden terwijl ze nog keurig netjes een betaalde baan hadden?

Een beetje nuance kan zo af en toe geen kwaad.

Reinaert | 24-11-15 | 09:34

Het opblazen van het sociale stelsel door systematische import van uitkeringseisers gaat nog eens heel groot worden in 2015, 2016 and beyond tot de boel implodeert.

Dirk III | 24-11-15 | 09:33

Manymore_was_here | 24-11-15 | 09:24

Ja, bier heb je ook nodig in je dagelijkse onderhoud. Zucht. Je mag in de bijstand geen dieren hebben. Nee, dat zie je ook in elke programma en in de wijken. Nee, daar hebben ze geen dieren, want het mag niet. Haal jij voor 1,50 2,5 kg patat bij de frietboer? Want ik zie ze daar altijd nl. De paupers, je vrienden, die je nu probeert te verdedigen.

roze_bril | 24-11-15 | 09:32

Mooi hé! En nu nog een hele stad a 60000+ erbij in één jaar die direct allemaal de bijstand in kunnen. Dat zal ze leren in Den-Haag.

Dirk III | 24-11-15 | 09:31

@manymore

Het mag allemaal wel, maar uiteindelijk blijft er door die keuzes minder over om te besteden aan je kind.

Geen bier en niet roken is bijvoorbeeld wél verse groente voor je kind.

RideFreeOrDie | 24-11-15 | 09:31

Ho even Quid.
Hoe meer kinderen waarvan de ouders een bijstandsuitkering hebben hoe meer dat mij als werkende kost. Dus ik ben hier helemaal niet zo blij mee.
En al helemaal niet om dat kinderen uit armoede gezinnen (ja ja relatief) vaak ook in de toekomst probleem gevallen worden.
Onze verzorgingsstaat werkt dus niet, en de arbeidsmarkt ook niet.

bakoenin | 24-11-15 | 09:30

Sommige mensen hebben het financiele inzicht van een badkamertegel en `nemen` 3 kinderen zonder zich enig moment af te vragen of ze dat wel kunnen betalen.

kenny harder | 24-11-15 | 09:29

Zolang de arbeidsmarkt gegijzeld wordt door 'banenklevers' is er geen doorstroming voor al die kapot geflexte 'tijdelijk' werknemers die soms eindigen in de uitkeringsafhankelijkheid.

ariebuur | 24-11-15 | 09:29

Las vanmorgen het misselijke bericht dat minima in Amsterdam hun ziektekosten voor de hond vergoed krijgen. Hoe halen arme sloebers het in hemelsnaam in hun hoofd om ook nog eens een hond in huis te halen, terwijl je zelf al geen cent te makken hebt?

Mestboerke | 24-11-15 | 09:29

Ik zie het nog niet terug in het aantal zelfgemaakte zeepkisten die in mijn jeugd het straatbeeld "domineerde" in onze niet zo rijke, zeg maar arme buurt. Van zeepkistenmaker (later aangedreven door een eitje) tot hwtk in de zeevaart. Hup kinderen, maak van je leven.

forecastle | 24-11-15 | 09:28

Creatieve bijstandskinderen sleutelen een klok in elkaar die op een bom lijkt, worden vervolgens ontvangen door president Obama, verhuizen naar Qatar en eisen tientallen miljoenen van hun school. Dát is pas creatief!

Dhr. de Wit | 24-11-15 | 09:28

Misschien wordt het eens tijd om alleenstaande bijstand moedertjes niet meer te betalen. Zo gaan die vrouwen weer opzoek naar een kostwinnaar, die ze dan toch welwillend gaan behagen. Zo is de man blij, de kind uit bijstand en heeft de vrouw weer een nut in het leven.

heldheino | 24-11-15 | 09:27

Zalm op Radio1 (daarnet): Plag en collega van Radio1 waren volgens mij die Zalm aan het bevredigen. Die man was aan het hijgen. Ondertussen: "Heeft die fraude bij ABN Amro nog invloed..."Zalm "Nee dat is opgelost, geen probleem". Radio1: "O gelukkig. En krijgen de medewerkers nog een kerstkadootje ?" Zalm: "Nee,, die worden ontslagen. Kosten he ?".

Kamervraag | 24-11-15 | 09:26

het is toch godgeklaagd... www.telegraaf.nl/binnenland/24783414/_... niet te makken maar dan wel een huisdier onderhouden jeezus waar zijn we me bezig duzend bommen en granaten,niet alleen op Syrie dus....

arretje | 24-11-15 | 09:26

Hoe zat het ook al weer met de toeslagen voor de bijstandsmoeder? Als ik mij goed herinner krijgt zij meer geld dan als ze een baan zou hebben. daskapital.nl/2014/09/dasfactcheck_de_...

Osdorpertje | 24-11-15 | 09:26

En hier in Zaanstad gratis sport of muziekles. Lang leve de verzorgingsstaat!

Pimol | 24-11-15 | 09:25

lees voor de lol eens wat oud werk van Theodore Dalrymple om te zien wat een systeem van bijstandsuitkeringen met flankerend beleid oplevert: Een nieuwe klasse van "uitkeringsafhankelijken", mensen die van generatie op generatie alleen maar uit de ruif vreten. En een reservoir aan stemmen voor hen die aan de sluis van het systeem staan. Totdat, en dat moment komt, totdat de politici van dienst genoeg hebben van dit stemmen reservoir en zichzelf een nieuwe bevolking kiezen. Dan worden de bijstanders-of-old keihard geloosd en kunnen ze zonder vergoeding "nuttige klussen" doen. Vroeger heette dat ook wel dwangarbeid tegen een aalmoes.

Glasgow Argus | 24-11-15 | 09:24

@ roze bril,
Kistje schultenbrau €5.99?
Pakje gedroogte honden shit/ruba ?
Je mag in de bijstand geen dier hebben?
Een tv? Of patat eten?
Weetje wat een bloemkool kost bij de aldi?
1.50 daar heb je 2,5 kilo patat voor.

Manymore_was_here | 24-11-15 | 09:24

Werkkampen moeten weer opgericht worden. Geld ontvangen zonder tegenprestatie kan echt niet meer.

Antitheïst | 24-11-15 | 09:23

Eerst kinderen maken, dan scheiden, daarna bijstand aanvragen. Zo gaat het hier al tientallen jaren.

spuitje11 | 24-11-15 | 09:22

Overigens is er altijd wel geld om vette hap op te halen, bier, roken, plasma tv, dieren....

roze_bril | 24-11-15 | 09:21

Aldus huispedagoog Quid.

Schoorsteenveger | 24-11-15 | 09:21

En er zijn inmiddels 100.000 potentiële bijstandsgerechtigde bij gekomen die hun gezinnetje mogen overvliegen vanuit Eritrea, Albanië, Syrië, Afghanistan etc. Allemaal stralend gelukkige bijstandskindertjes. Die worden later allemaal tandarts en chirurg en ICT-er, net als hun vader.

Bobbbe | 24-11-15 | 09:20

Misschien is het dan een idee. Ik noem maar iets. Nu we het toch zo goed om het systeem wat te prikkelen. Door zomaar nog eens 223.000 kinderen te importeren die rechtstreeks te bijstand in gaan. Gewoon om te kijken wat er gebeurt.

roze_bril | 24-11-15 | 09:20

Als het bestaan van armoede eens gewoon geaccepteerd zou worden door de politiek zou dat een hoop ellende besparen.

frank87 | 24-11-15 | 09:19

En als je dan in de bijstand zit en je verkoopt je eigen spullen, men komt er achter bij de bijstand, dan wordt je nog een keer gekort + een boete.
Je kan op deze manier niet eens een paar schoenen kopen voor je kinderen.

Manymore_was_here | 24-11-15 | 09:18

-weggejorist-

heldheino | 24-11-15 | 09:18

Ben wel benieuwd naar de etnische achtergrond van deze kinders .... Of is dat niet policor om te vragen?

J. Jarig | 24-11-15 | 09:18

En dan vraag je jezelf af, waar is Giel Beelen mee bezig in zijn glazen huis....

darkan | 24-11-15 | 09:15

Niet dat grootste aantallen in oa Groningen maar grootste percentage. In Almere zitten bijvoorbeeld 200 meer kinderen in de bijstand dan in Groningen.

Mesmer | 24-11-15 | 09:13

Fijn om te weten dat er 223.000 kinderen ouders hebben met financiële zekerheid.
Kon ik dat mijn kinderen maar bieden.

wakkere_nederlander | 24-11-15 | 09:13

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken