
Er is onlangs
een rapport naar de Tweede Kamer verzonden over nieuwe betaalmogelijkheden in het Openbaar Vervoer. Terecht. Die OV-chipkaart is een
klanten hatende,
extra dure en vooral
privacy verneukende betaalmethode. De toekomst? Een appje downloaden op je smartphone,
waarna de NS je telefoon trackt. Wacht. Wat? HOE IS DIT EEN BETER IDEE VOOR DE KLANT, NS? Niet meer inchecken, maar wel die conducteurenfirma die precies bijhoudt hoe jij reist en aan de hand van de locatiedata van je telefoon geld van je rekening afschrijft. Wordt er intussen ook onderzoek gedaan naar gebruiksvriendelijke betaalmethoden voor het openbaar vervoer waarbij je als klant een redelijke prijs betaalt EN al je reis- en betaalgegevens lekker voor jezelf kunt houden? Of is dat al een... gepasseerd station *zonnebril opzet*? Afijn. Privacy. Het wordt niet beter. Het wordt alleen maar erger.
Reaguursels
InloggenDe volgende stap is dat de (r)overheid bij houd hoe hard je loopt, hoeveel lucht je daarbij inademt en hoeveel CO2 je daarbij uitstoot en jou hierover een milieuheffing stuurt in de via een automatische belastingaanslag wekelijks van je rekening geincasseerd word..
De burger als lijfeigene van de staat en de multinationals.
Ook leuk voor ouderen die niet internet-bankieren en niet aan het smart-phone infuus hangen.
Vergeet het maar Oma, je mag niet meer meedoen.
Zie je het al voor je;
Het is winter, depressief koud kudtweer. Je vrouw is bij je weg, net voor de kerst, overheid en ex die al het geld bij je weg graaien dus besluit je er een eind aan te maken. Je loopt langs het spoor, gaat liggen, maar er komt maar geen trein... Want ja die heeft weer eens vertraging vanwege blaadjes op de rails.
Teleurgesteld loop je terug, het begint te regenen, dus je wilt de metro nemen, maar de poortjes gaan niet open: Saldo ontoereikend, omdat je net een retourtje zou hebben gereden, en wegens niet passeren station is er ook nog eens 20e extra afgeschreven.
Niet in die banaan stappen, de beste remedie. Overigens worden de gegevens echt vernietigd na de bewaarperiode. Men bewaart alleen nog de backup. "Dat is echt iets anders meneer".
@BingBangBong | 23-09-15 | 01:26
Het ging me om het principe. De meeste apps willen overal toegang tot hebben (meestal logisch, volgt uit functie app). Een app die de privacy komt versterken zal die toegang ook wel nodig hebben, en dat is eigenlijk vrij wrang.
Dus ik begrijp dat je zonder smartphone niet meer het OV in kunt strakjes?
Interessant.
Smartphone and facebook are for Stupid People . Je maakt van jezelf een reclame object , sukkels. Ze weten alles van je , zelfs wanneer je gaat schijten.
Maar wat is het, Xprivacy? Een appje die je privacy waarborgt door toegang te krijgen tot alles op je telefoon?
Driewerf Hoezee | 22-09-15 | 15:58
Het is open-source, dus controleer het maar.
Zeker nog nooit met Linux, Android of Eclipse gewerkt? Dan snap je de theorie waarom de app deze toegang nodig heeft zeker niet.
De oude nokia doet het nog prima, dus waarom iets nieuws kopen en nog meer privacy inleveren? Nog even en de beveiligingscamera's checken je op basis van gezichtsherkenning in...
Tijd om je telefoon te rooten en AppOps er op te knallen
Strontverklontering | 22-09-15 | 20:34
Precies. En het spoor alleen voor containers en kolen.
Alleen de auto gebruiken. Hebben wij ook geen spoor meer nodig. Geen vertragingen meer door vierkante wielen en geen financiële oplichting van de Nederlandse burger.
Waarom kan ik elk ander ter wereld waar ik geweest ben wel zonder poespas en extra kosten gewoon een kaartje kopen en gewoon reizen als je maar een cc op zak hebt?
Juul Tankuul | 22-09-15 | 16:26
Idd. Volgens mij omdat ze in NL alles willen invoeren wat technisch kan. Niet omdat het een verbetering is, maar gewoon omdat het kan, met als bijkomend voordeel dat de privacy in rook is opgegaan.En de Nederlanders vinden maar alles goed, omdat ze nou eenmaal "voorop" willen lopen.
Het OV waar ik woon, geef je 50 pesos aan de chauffeur en je mag uitstappen waar je wilt. DAT is pas service!
Ik was ook behoorlijk teleurgesteld van de IKEA.
"Wij hebben gratis WIFI". Ja leuk, zodra je inlogt merk je als techneut meteen op dat de beste vrienden van de IKEA een man-in-the-middle attack uitvoeren op o.a. Google, waarschijnlijk om lekker te kunnen spammen en tracken.
NS is echt de enige niet... doe mij maar 3gay.
Hoe zit het met het recht niet bekeken te worden?
We kunnen helemaal niet meer kiezen, er is geen opt in. Er is geen volg-me-niet-register.
Eigenlijk zou je een overzicht moeten kunnen maken wie en hoe en wat en waarmee je wordt gevolgd.
Als ze die gegevens over je verkopen, moet er ook inzicht in kunnen hebben.
Wie is er eigenaar van jezelf en van je gedrag, waar je loopt en wat je doet?
Of is het zoals Carlin zei: You have no choice. They own you. You have owners.
www.youtube.com/watch?v=LbnzhTmiyec
@ Quid: [OBEY]
@necrosis | 22-09-15 | 16:06
Ziet het percies hetzelfde uit op die paar letters na ;-)
Wat de ns wil is al een oud idee. Bedoeling van de tracking was en is nog steeds dat je reclame krijgt van bedrijven waar je op dat moment in de buurt bent.
MiGi | 22-09-15 | 15:30
Je praat onzin man halve Duitser!
Ik heb een abonnement van NS maar ik moet gewoon inchecken.
Enigste manier om echt anoniem te blijven is cash een los kaartje kopen per reis! en koop je een anonieme kaart betaal hem cash en waardeer nooit op met je bankpas.
Verder de NS app gewoon gebruiken maar geen reizen opslaan of je app koppelen aan je kaart.
leuk item op at5, nah ja leuk..... weliswaar gefilmd in de bijlmer maar de term "zwart"rijder vind ik hier tendentieus, ongefundeerd en nodeloos kwetsend. check tussenshotjes filmje ;-) hoop dat quincey's twitter-enigma-machine op scherp staat!
www.at5.nl/artikelen/147612/mishandeli...
Het is een optie in een studie over mogelijke toekomstige betaalmethoden van bij NS en Johnny Quid denkt al dat hij belangrijks kan vertellen.
Supergoed idee, dan hoef je niet meer in te checken, dus moeten alle poortjes weer weg. Die kostte miljoenen en zijn er gekomen onder het mom van 'zwartreizigers buiten houden'. Doei.
@necrosis | 22-09-15 | 15:39
op ongedateerde kaartjes moest je altijd van te voren zelf een datumstempel laten zetten voordat je instapte, anders vond de NS dat zwartrijden (helaas).
@ Temazepam60milligram | 22-09-15 | 15:53
Kudo's!
Zucht... Waar is de tijd gebleven dat je gewoon een kaartje kocht om van A naar B te reizen ???
De untrackable Pest tyfus voor de chips- Bonanni, Colombi, Gambini, Genovesi en Lucchesi.
*op 1 gedachte hinkelt om schoeisel uit te sparen*
Privacy is al jaren dood.
@BNG | 22-09-15 | 16:21
Zolang je weet wat je doet en er zelf de controle over houdt is er niets aan de hand.
Als je maar lukraak van alles en nog wat gaat installeren, ja dan vraag je er ook zelf wel om.
Gisterenavond een stukje propaganda bij de NPO gezien over hoe doeltreffend politiewerk wel niet wordt met big data. In de trant van: "de meeste inbraken vinden zus en zo laat plaats op die en die plek, laten we preventief gaan surveilleren met een heli". Robots worden we. Breinloze, kritiekloze, slaafse robots. Met stapjes die steeds nét klein genoeg zijn dat het niet de moeite waard lijkt er werkelijk tegen op te staan.
@Juul Tankuul | 22-09-15 | 16:26 Toch zou ik mijn Visa in de gaten houden.
Sinds de OV chipkaart nooit meer ook maar 1km met het OV afgelegd en zal pas weer gebeuren als ik gewoon zoals in de rest van de wereld een kaartje kan kopen om te reizen in bus trein of tram .
Of men appt nog even verder op de phoon met de FB friends.
Heel belangrijk, schijnt.
Man man man... Papieren kaartje. Controleur in de trein. Werkt ook in New York (Long Island Rail Road).
@McMarx | 22-09-15 | 16:03
erger is dat dat reeds geschreven boek nu de realiteit aan het worden is, niet dat iedereen er van wakker ligt hoor, de bijbel of de koran ligt immers op t nachtkastje en anders iets van Kant, maar dat is wat zware kost zo laat op de avond, dus dan leest men maar een stripboek.
Woon al tijdje niet meer in NL, maar moest laatst vanaf Schiphol door naar mijn eindbestemming met de trein. Muhahaha... Prijs voor een enkeltje EUR 10.50, maar dan komt het, EUR 1.- extra voor chipkaart voor eenmalig gebruik en EUR 0.50 toeslag voor betalen met Visa. WTF?! EUR 1.50 bovenop de prijs van het kaartje, omdat ik als 'buitenlander' niet over een OV chipkaart beschik? En dan moet ik met die kaart (voor eenmalig genruik!) ook nog in- en uitchecken. Waarom? Is toch maar voor 1 keer? Heb wel ingecheckt, maar als een echte rebel kaartke op eindbestemming in de prullenbak gegooid zonder uitchecken. Zal ze leren! hahaha. Zit ik dus virtueel al 3 weken in die trein. Waarom kan ik elk ander ter wereld waar ik geweest ben wel zonder poespas en extra kosten gewoon een kaartje kopen en gewoon reizen als je maar een cc op zak hebt?
Gewoon een kaartje kopen bij een loket
Dat is service..!
Grappig, als je dit 5 jaar geleden riep, was je een aluhoedje. :)
-weggejorist-
@BNG | 22-09-15 | 15:32
U wilde beweren dat die Appel veilig was? *kuch* xcode *kuch*
Mastermattie | 22-09-15 | 15:38
Nee maar je telefoon rooten is lekker verstandig.
-weggejorist-
-weggejorist-
lekkere van dit soort appjes is dat ze gemaakt worden door zogenaamde wanabe hackertjes geleid door een pseudo-overheid managersnotneus. de slimme rakkers die het systeempje gaan sleaupen zitten lekker thuis te gamen.
Toch knap dat ze het als een voordeel weten te brengen. Met de chipkaart moet je van te voren geld op je kaart zetten. Heb je een anonieme kaart, en je doet iets verkeerd, is het bijna onmogelijk uit te zoeken wat je verkeerd deed. Met een persoonlijke kaart schijn je iets meer te kunnen, maar kunnen ze je tracken. Maar het grootste bezwaar wat OV reizigers hebben tegen die chipkaart, is toch wel het verplichte voldoende saldo. En dan komen ze met het aanbod om via je bankkaartje of je foon te betalen, en iedereen en z'n moeder vind het een fantastisch plan. En die privacy hoor je niemand meer over. Ja, die 50.000 geenstijl querulanten, but who cares ?
@JohnnyBGood | 22-09-15 | 15:41
Leuk man, autorijden en denken dat je privacy hebt. Want dat is dus ook niet zo. Kijk maar eens naar al die ANPR systemen en camera's.
@ goedverzekerd | 22-09-15 | 16:11
Ik HERHAAL te uwer lering en voorlichting:
"Gek eigenlijk, dat mensen überhaupt nog gebruik maken van wachtwoorden om hun emails te beveiligen, het niet willen dat andere mensen in de trein meelezen op hun mobiel en 's nachts de voordeur op slot draaien. We hebben immers toch niks te verbergen."
*op geenstijl* omhoog gooien doet
och. komen vast wel weer truukjes voor als je telefoonlocatie op Sloterdijk zetten terwijl je lekker in Groningen uitstapt. lange trajecten nu ook al voordeliger door niet uit te check indien ritprijs hoger dan 20 euro is. ze zoeken het maar uit. jaren met hackpas gereisd en ondanks alle stoere berichten ging er geen enkel alarm af op welk apparaatje van welke conducteur dan ook. helaas neemt die knakker die die kaarten kon ritselen niet op ivm niet bestaand nummer. humpf.
@ goedverzekerd | 22-09-15 | 16:11
Waarom heeft u zich dan aangemeld zonder uw werkelijke naam te gebruiken? U heeft immers niets te verbergen, of toch?
Onder het mom van "ooooh sooo gemakkelijk" wordt ons op dit moment op TV de "slimme" (haha) meter aangepraat door de energiebedrijven. En dat wordt natuurlijk eerdaags verplicht want de overheid wil weten wie er wel en niet thuis woont; dan kunnen ze AOWers en andere zielepoten nog verder op hun trieste inkomentje korten wegens samenwonen; en met dat geld de Grieken en immigranten onderthouden
Ach ja, van mij mogen ze. Ik heb niets te verbergen
Geen neukende weg.
Ik wil privacy terug ipv nog meer weggeven. En niet omdat ik iets te verbergen heb. Gewoon. Het gaat niemand een neuk aan wie ik ben, waar ik sta, hoe ik mijn geld uitgeef, met wie ik bel, mail of app en met wie ik omga. Basta.
@ telelezer | 22-09-15 | 16:04
Eens! Laat het niet dat "ik geloof er geen reedt van maar dat is wat anders" de NS geen data deelt met in ieder geval de overheid. "Volgens Ipsos"
Wist u dat er in Almere door meer dan 60% van de reizigers niet wordt ingechecked, dus zwart wordt gereden?
Via betrouwbare anonieme bron verkregen informatie.
@McMarx | 22-09-15 | 15:56
Volgens mij schreef ik duidelijk wat ik heb qua mobiel.
Ik doe er een plaatje bij, misschien is het dan wat duidelijker:
www.samsung.com/uk/consumer-images/pro...
Dit is natuurlijk ook erg makkelijk. Zo kun je na demonstraties precies zien wie deelnam. En voor de volgende demonstratie? ah, dan blokkeer je toch die gechipte kaarten en auto's. Welke volgende demonstratie?
Anonieme OV kaarten moet je ook opladen; dus de link met je bankrekening is dan gemaakt (bingo). Tenzij je elke keer naar het loket stapt om cash te betalen, maar dat geef je op den duur echt wel op wegens de slechte service en de (met opzet) lange wachtduur in de rij.
Maar we hebben toch niks te verbergen.. hahaha
Brulboei_61SB | 22-09-15 | 15:55
Precies, niets aan toe te voegen
Brulboei_61SB | 22-09-15 | 15:55
Precies, niets aan toe te voegen
@Eddie the computer | 22-09-15 | 15:50
Je zou er bijna een boek over gaan schrijven. Mmmh....
Zodra TTIP ingaat wordt het nog veel erger
Werd laatst eens door zo'n ipsos knakker om OV gevraagd om m'n kaart te laten scannen.
.
Ik vragen, waarom scannen als de NS alles al weet.
.
Antwoord: NS wel maar de Overheid niet.
.
Subiet geweigerd (niet dat ik dat al niet deed, maar toch)
.
Ipsos knakker: Ja maar je hebt een Anonieme kaart?
.
Ik: Die is na 4 keer geld terug te hebben moeten vragen niet meer Anoniem want via registratie in administratie bij TLS naar mijn bankrekening (en bijbehorende gegevens) te traceren.
.
Conclusie:
Ipsos figuurtjes fungeren met hun zogenaamde reizigersonderzoek gewoon als wandelende ANPR variant voor het OV.
Gek eigenlijk, dat mensen überhaupt nog gebruik maken van wachtwoorden om hun emails te beveiligen, het irritant vinden als mensen in de trein meelezen op hun mobiel en 's nachts de voordeur op slot draaien. Ze hebben immers toch niks te verbergen.
Kneuzenbedrijf, heel dat ns.
Daar is zoveel geld in gegaan dat de treinen op de milliseconde nauwkeurig hadden moeten rijden.
Maar het wordt nooit wat vanwege de ambtenarenmentaliteit
@Mastermattie | 22-09-15 | 15:38
Maar wat is het, Xprivacy? Een appje die je privacy waarborgt door toegang te krijgen tot alles op je telefoon?
@necrosis | 22-09-15 | 15:34
Heb jij ook zo'n oude Nokia?
De core business van de NS hoort te zijn om mensen over twee ijzeren staafjes van A naar B te transporteren en niet om zich af te vragen waarom ze dat doen en nog minder het in de gaten houden wie op welk tijdstip via twee ijzeren staafjes van A naar B vervoerd wordt!
Ik heb nog zo'n ouderwetse nokia 8210 met prepaid. Die krengen zijn niet kapot te krijgen. Kan er mee bellen en smsen. Meer niet. En ik laat hem standaard thuis liggen. Ik wil niet 24/7 bereikbaar zijn. Waarom gaat men er altijd vanuit dat iedereen wel een smartphone heeft?
Nederlandse Spoorwegen App
We racen af op een maatschappij die, onder t mom van gemak, de hele privacy uit gaat roeien.
Mensen die er vanuit gaan dat zij 'niets te verbergen hebben' zijn gewoon (simpele, naïeve) mensen die niets te zeggen hebben, maar wel onder dát mom de vrijheid van de anderen beperken die wél wat te zeggen hebben en dit willen kunnen doen met bescherming van die mening en hun vrijheid.
Diegenen die vrijheid zonder enige notie ruilen voor 'veiligheid en gemak' hebben wat mij betreft geen recht meer op die vrijheid, aangezien ze het verkwanselen voor anderen.
We halen massa's mensen binnen, waaronder een paar procent gevaarlijke terroristen, maar het grootste gevaar schuilt het vooral in het gebrek aan kennis én IQ van degenen die we massaal importeren; een volk van schapen, klaar gestoomd op (V)MBO-niveau voor een marionettenland en allemaal hebben of krijgen ze stemrecht, ook nog.
Trek ons maar na, elke stap, de telefoon, de treinreis, combineer de gegevens en zie wie we wellicht hebben kunnen ontmoeten en war en wanneer, dit is gewoon het einde van de vrijheid, ik voel me er juist erg ongemakkelijk bij.
Gemak? Allesbehalve dat.
' Wordt er intussen ook onderzoek gedaan naar gebruiksvriendelijke betaalmethoden voor het openbaar vervoer waarbij je als klant een redelijke prijs betaalt '
-
er is een idee, dat noemen ze 'KAARTJE' .. daar loopt een crowdfunding campagne voor
@Einde van de Domheid | 22-09-15 | 15:45
Bij strippenkaarten moest je altijd een 'basisstrip' extra afstempelen, een soort van starttarief wat gelijk is aan diefstal.
*auto kusje geven doet*
De overheid is enig aandeelhouder van de NS.
Een vervoersbedrijf heeft helemaal niks aan dit soort technologie, een socialistisch regime wel.
www.ns.nl/over-ns/financien/cijfers-en...
Het is simpel:
Bij OV betaalsystemen NIETS waarbij een ander uit je portemonnee kan graaien (chip) VOORAF afrekenen! Een digitale naamloze strippenkaart dus!
Dit gaat wederom een feest worden voor vervoerders straks.
Helemaal dat projectje op basis van lokatiebepaling.
.
Sta je even een collega/familielid uit te zwaaien op het station wordt je nietsvermoedend automatisch ingecheckt door een passerende trein.
.
Kijk je 3 dagen later eens naar je banksaldo, ben je 20+ euries lichter omdat er volgens die trein welke jou 3 dagen eerder passeerde en je foon automatisch incheckte nooit is uitgecheckt.
.
Vooropgesteld dat "gemak" een bijzonder zwak argument is om privacy op te geven. Meer nog dan geveinsde veiligheid.
.
Ik vind het helemaal niet makkelijker. Ik moet weer een app toevoegen. Ik moet weer gegevens afstaan. Ik moet weer periodiek updaten. Ik moet weer extra data gebruiken. Ik moet weer mijn telefoon paraat houden. Ik moet weer zorgen dat die opgeladen is.
.
Daarnaast is mijn gebruik van een smartphone eindig. Nog een paar van dit soort 'initiatiefjes' en hij gaat de deur uit. Net als internet trouwens. Leuk spul hoor, maar de business case is negatief aan het worden. De immateriele kosten worden te hoog.
OV-tokkies vragen er zelf om.
*in de auto stappen doet *
Waarom niet gewoon een soort dik pasje ontwikkelen met daarin een gps of een op 25 meter detecteerbare chip? Die je gewoon anoniem kan kopen en automatisch geld afboekt en poortjes opent?
@Petrus de Rewa | 22-09-15 | 15:32
Ik reis al decennia niet meer met OV, maar zou ik dat om één of andere reden wél moeten, dan wil ik een papieren kaartje waar een conducteur een gaatje in knipt.
Uiteraard een ongedateerd kaartje, zodat die geldig blijft zolang er geen gaatje in geknipt wordt.
Zie het maar als een sport.
(de zuinige burger vs de geldrovende overheid)
kapotte_stofzuiger | 22-09-15 | 15:27
Dat zou de beste uitvinding sinds het gesneden brood zijn.
Klinkt als toekomstmuziek.
Wel handig. En als je niet in de trein zit bellen ze je!
@MiGi | 22-09-15 | 15:30
Bij afgekochten reisproducten is in/uitchecken bij NS ook niet benodigd, echter -vergeet- NS dit expliciet te vermelden op hun website.
Overigens geheel ns.nl rammelt van onvolkomenheden, tegenstrijdigheden en vooral het ontbreken van de meest logische zaken. Voor voorbeelden zie hun -zinloos- forum.
@BNG | 22-09-15 | 15:32
U wilde beweren dat die Appel veilig was? *kuch* xcode *kuch*
@kapotte_stofzuiger | 22-09-15 | 15:30
Ik denk vooral duurdere kaartjes op plekken waar mensen veel reizen, op de weg de introductie van tolpoortjes. Juist ook op de plekken waar mensen amper een alternatieve modaliteit kunnen kiezen.
Ik heb een geweldig systeem in China gezien. Daar moest ik toen ik de bus instapte, voor de ogen van de chaffeur, 2 yuan in een doorzichtig-plastic bak gooien.
Zo simpel, snel, en effectief!
No !!
Gezeur van mensen die voortdurend zelf alles op Internet zetten maar zonder enige reden dan reuze bang zijn dat een solide bedrijf de klanttransactiedata zal misbruiken.
Ik heb een Samsung E1200.
Benieuwd hoe men geld via mijn telefoon denkt af te schrijven...
*dikke moehahaha*
Heb laatst eens kunnen betalen met allernieuwste vinding:
Van die metalen schijfjes waar een getal op stond en het hoofd van degene die boeg staat voor de waarde van die plakjes. Opvallend: werd door iedereen geaccepteerd en iedereen had ze ook al op zak. Goh
Ik heb een idee!
We gaan gewoon weer met muntgeld betalen en wie geen kaartje heeft wordt met harde hand de trein uitgeflikkerd ongeacht of het een neger is.
Want daar komt het op neer: het is toch maar gevaarlijk en ongemakkelijk om zwartrijders aan te pakken.
Er zit niets ander op dan het de uitrusting met spiegelei & kaartjesknippertje aan te vullen met een vuurwapen.
Vinden kinderen het ook leuker conducteurtje te spelen met zo'n setje.
Zo'n papieren kaartje, is dat niet wat?
Dus als je op Android zit even rooten en XPrivacy installeren.
Mastermattie | 22-09-15 | 15:26
Nee dat is lekker veilig. Open deur
Zeuren over Big Brother kunnen we al lang niet meer. Het enige wat we nog kunnen doen is TTIP tegenhouden met zijn allen.
Ik woon hier in Duitsland voor een project, en dat privacy beleid hier, bevalt me steeds meer.
Als Nederlander denk je vaak: ik heb niks te verbergen, maar pas als je hier gewoont hebt zie je de voordelen.
Gewoon kaartje kopen, niks inchecken. In Nederland zou je ook helemaal niet hoeven in te checken, als je een abonnement hebt zeker niet, is helemaal niet nodig.
Dan hebben de NS en overheid enorme databases met reisgegevens van passagiers (en automobilisten als zo'n "veiligheidskastje" verplicht is) en dan?
-telefoontje als er niet volgens patroon gereisd is?
-meer spoorrails (c.q. asfalt) op plekken waar veel mensen reizen?
-...
Veel klanten doen dit nu al geheel vrijwillig. Met de NS Reisplanner Xtra app en GPS aan, weet NS ook precies waar jij zit, deze gegevens worden overigens ook voor 5 jaar (waarschijnlijk eeuwig) opgeslagen.
De makkelijkste, meest klantvriendelijke methode: een NS-medewerker die na het opgeven van je bestemming en verificatie of het om een enkeltje of retourtje gaat je een kaartje geeft welke jij per pin of cash betaalt.
Eventueel aangevuld met dezelfde service in automaatvorm en online, alwaar je zelf een kaartje print.
Dus als je op Android zit even rooten en XPrivacy installeren.
-weggejorist-
REAGEER OOK