
Tik-tak-tik-tak. De Grieken hebben het IMF niet betaald en zijn nu officieel '
in arrears' (= betalingsachterstand). Vooralsnog leeft iedereen nog, is de Akropolis niet platgebrand en het Griekse parlement ook niet. Indiegogo overigens wel: iemand is een crowdfund-actie
gestart om de 1.6 miljard euro die Tsipras moet overmaken aan IMF zonnebankfeeks Lagarde bij elkaar te krijgen, en daar heeft de site het
zwaar mee. Bij RTL hebben ze weer zo'n koddige Bankrun des Dijs
Livestream op een bank gezet, die straks heel even open gaat om bejaarden zonder pinpas een paar euro op te laten nemen. Verder blijft de boel op slot in afwachting van alweer een
nieuw voorstel van Varoufakis (die verdacht
stil is) richting de schuldeisers. Om 11u30 heeft EuroGruppenFührer Dijsselbloem een conference call met de EU MinFins en daarna weten we waarschijnlijk nog niets. Niemand heeft dit scenario ooit geoefend. De beurzen lijken wel wat
hoger te gaan openen maar dat kan net zo goed Peterverhaariaans opportunisme zijn. Oogje op de EUR/USD-koers houden kan
hier (EUR zakt ten opzichte van de USD). En nu maar afwachten of het op idealen gestuurde Europese beleid met een rationele oplossing kan komen voor een gestaag groeiend probleem waar de leden van eurozone al in 1992 te Maastricht hun hanenpoten onder gezet hebben. De euro is nou eenmaal een brandend gebouw zonder nooduitgangen (dixit Britse politicus William Hague al in
1998) en het is alsof de EU een hele trage euthanasie op de eigen munt aan het plegen is. En zelfs als de Griekse reddingsoperatie slaagt, zou de patiënt toch wel eens kunnen overlijden.
DEAL OR NO DEAL? 11u30. Volgens de
Financial Times gaat Tsipras tóch door de pomp voor alle eisen.
Reaguursels
Inloggen@kwark001 | 01-07-15 | 09:19
Daarom zei ik ook (niet voor niets) 'bijna' ;-)
De allereerste keer, dat de Grieken iets zouden terug betalen, zonder voor die terugbetaling niet eerst een grotere lening te krijgen, weigeren ze die terugbetaling.
Men begon in 2007 met een schuld van 160 miljard, dat is nu het dubbele, het geld voor rente (0-3%) en aflossingen werd steeds minimaal bijgeleend.
Is gewoon opgezet pandour, hoe groter hun schuld, hoe sterker ze staan en komt het puntje bij paaltje, ga ze zonder enige consequentie failliet. Wat willen de crediteuren doen, na het op de pof leveren van tanks etc.
@de Voorzittert | 01-07-15 | 09:29
Ik trek alleen incompetentie als steeds terug komende conclusie in twijfel. Met zoveel halve waarheden die ook hier in de reaguursels terug te vinden zijn (de Grieken zijn lui etc.), groeit mijn honger naar het complete verhaal. Er is een gebied tussen de NOS na-prater en de conspiracy gek. Al zou het de Rothschilds wel sieren om even de schuld van de Grieken af te betalen ;).
de Griekse tragedie blijft maar doorgaan.
de papier industrie heeft er baat bij,er worden bladzijden vol gekalkt.
doemscenario,s worden voorgespiegeeld,als griekenland uit de eu gaat,zouden er dan toch nog meer vrachtwagens vol geld naar toe gegaan zijn.
de eu super heersers zijn doodsbang voor het referendum,de grieken zitten zo ver in de shit,komen er nooit weer uit.
met de drachma kunnen ze concurreren,en jojoen.
en de schulden blijven tot in de eeuwigheid bestaan.
wat vakantie stunten,en de touristen overspoelen het land,ze zijn al versneld bezig,met het in kaart brengen van hun bodemschatten,die leveren miljarden op.
voor de zoveelste keer wordt er weer onderhandeld met de grieken over kwijtschelding,en ga maar door,ze hebben niets meer te verliezen,nog een paar vrachtwagens vol zijn welkom.
de eu sukkels die dit moeten ophoesten,blijven braaf de krant lezen,hebben niet in de gaten,dat de staatsschuld als maar groter wordt
@deepblue 12:44
Zwitserland is heel goed met Nederland te vergelijken. Je ziet wat beter werkt: in de EU of uit de EU. Zonder referenda of met referenda. Hoge belastingdruk of lage belastingdruk. Geen vrij wapenbezit of wel vrij wapenbezit. Export met lage toegevoegde waarde (low tec) of export met hoge toegevoegde waarde (high tec). Nationale munt of Europese Eenheidsmunt. Onbeperkte immigratie of immigratiebeleid. En zo voort.
Zwitserland laat zien hoe het beter kan. Nederland kan dat allemaal ook doen.
Europa is altijd al mooi geweest, ook zonder corrupt bankenkartel al.. de banksters waren degene die teveel namen en niets teruggaven, niet zozeer de grieken.... dus..
Ik hoop dat de grieken de komende bankenterreur zullen weerstaan.
@tipo | 01-07-15 | 12:06
Ben enorm zwitserland-fan, maar het is niet met elkaar te vergelijken. 'als dit of als dat' telt niet voor Nederland.
@zwellevertje | 01-07-15 | 11:30
Minder dan Poetin toch?
-weggejorist-
@sypon83 12:08
Het nee-kamp zal winnen volgens de laatste polls: www.reuters.com/article/2015/07/01/us-...
-weggejorist-
@deepblue 10:36
Zwitserland is afhankelijker van internationale handel dan Nederland. Zij kiezen er voor om waarde toe te voegen aan hun export, ipv dozen schuiven zoals Nederland te veel doet, waar enkel files van komen en niets mee te verdienen valt. Zwitsers laten buitenlandse vrachtauto's ook gewoon betalen voor gebruik van hun snelwegen.
Als Nederland ook tol heft op buitenlandse vrachtwegens en zich meer op export met toegevoegde waarde richt (ipv gesubsidieerde landbouw of dozen schuiven die onze zelfbetaalde infra overbelast), dan is Nederland net als Zwitserland prima buiten de EU te runnen en kan het met wat bilateraaltjes vloeiend geregeld worden.
Die hele EU is voor Nederland enkel een blok aan ons been. Het kost ons enkel geld en zeggenschap.
@Skunk57 | 01-07-15 | 10:07
Ja, dat is raar. Maar wat doe je hier dan?
't warme zuiden 11.04: Noorwegen is inderdaad een lichtend voorbeeld wat betreft het verstandig investeren van de publieke middelen zoals de opbrengst van het aardgas. In plaats van alles op te maken aan de meest rare subsidies. Daar kan NL nog een puntje aan zuigen.
Over Zwitserland ben ik niet zo zeker. Daar kun je binnen afzienbare tijd een paar Eistürzende Neubauten verwachten. Vooral door het opheffen van het bankgeheim.
@deepblue | 01-07-15 | 10:41
Het zal in Europa niet veel schelen. In Nederland ook weer een mooi voorbeeld zojuist met de draad over Windesheim graaiers. Dat is OOK corruptie. Bij ons gaat het alleen "beschaafder" en worden allerlei wetten en regels misbruikt voor eigen gewin.
Hufter 11.06: Wat "vuist"? Waar vuist? Waar heb je het over? Was dat wel voor mij bedoeld?
@deepblue | 01-07-15 | 10:41
Wat betaald dat nou,zo'n baantje als EU beroeps troll?
Ik hoop dat dit het einde inluid van "Het Vierde Rijk"
@bruin kikkertje | 01-07-15 | 11:00
Uhm. Heeft u de cv's van tweede kamerleden wel eens gezien? Ik durf wel te stellen dat die flink onderdoen voor die van menig reaguurder.
.
Sowieso... De cruciale fouten die de gevestigde politiek de laatste decennia gemaakt heeft zeggen ons feitelijk dat vrijwel iedere oprechte, integere persoon het beter zou doen. Ieder stokpaardje, EU, Euro, mulitculti, kansenbeleid is een flagrante faal geworden.
Gaat me even boven de pet vandaag. Wat een hitte, geen weer voor een blanke om te werken.
Sommigen hebben heimwee naar de pre-eurotijd. Ieder zijn eigen guldentje, frankje, markje en pondje. Maar ik herinner me nog de écu. Van vlak ervoor.
Als we dan toch terug moeten, zou dat geen ideetje zijn? De écu, als gemeenschappelijke munt, met waarde volgens periodiek afgesproken "weging" van de samenstellende munten in één "korf". Dan kan iedereen tenminste nog devalueren als dat nodig of wenselijk zou zijn. Zoals Italië toen constant de internationale markten uitbuitte met zijn kunstmatig te lage koers, waartegen de exportbedrijven van de andere landen machteloos stonden. Brrrr, liever niet terug.
money talks, bulllshit walks.
gewoon die 3 euro doneren en verder niet zeuren
@bruin kikkertje | 01-07-15 | 10:57
Geen goede voorbeelden van wat?
En waarom zou je ''een vuist'' moeten maken?
Wat is dat??
bruin kikkertje | 01-07-15 | 11:00
Gek hé? Gelukkig hebben ze jou belastingcentjes wel nuttig besteed.
Van 08.49 tot nu 126 reacties. Wat maken we ons toch weer lekker druk om de wereld, de euro en Griekenland te redden! Om van de EU maar te zwijgen.
Waarom houdt men geen referendum in NL om het meest briljante idee? Succes verzekerd.
Hufter 10.25: Noorwegen pompt zich rijk aan aardgas. Kunnen ze doen want vanonder de zee, dus geen instortende huizen zoals in Groningen.
Zwitserland werd rijk op de kap van de hele wereld want veilige haven voor zwart en ander crimineel geld (zolang het nog duurt).
Dus bepaalt geen goede voorbeelden.
Toen het mis ging in 2007, stond Griekenland 160 miljard in de min, nu na 'fors' ingrijpen, 320 miljard. Die ECB en ministers van financien zijn ongelooflijk incapabel.
Tussen 2007 en nu heeft Griekenland nog nooit iets van de leningen terugbetaald, wie had verwacht, dat Griekenland daar nu ineens mee zou beginnen heeft ze niet op een rijtje.
Aan de Griekse kant is het angstvallig stil. Geheid dat die al weer het volgende bommetje in elkaar aan het knutselen zijn. Benieuwd of er naast de 13.000.000.000 euro illegaal bijgedrukt papieren geld www.zerohedge.com/news/2015-06-20/mean... er nog meer boven water komt.
Ik was van het weekend gaan eten bij de Griek. Moesten ze %#^^*# eerst stemmen in de keuken. Of ik het weekend daarop even wilde bellen of het kon. Ben maar naar de chinees gegaan. Die kunnen het.
Je kunt zeggen wat je wil, Jeroen werkt wel voor zijn centen.. Nu nog voor de onze.
@Dhr. de Wit | 01-07-15 | 10:34
Ok, en dat is in europa veel hoger dan in... zeg maar china ofzo?
@Hufter | 01-07-15 | 10:25
De uitzonderingen waarvan je wist dat ze zouden komen.
Relatief kleine landen (qua inwoners) die al zeer op zichzelf waren/zijn (veel bergen vaak) en sterk zijn in hele specialistische sectoren kunnen dat best proberen ja.
Maar goed, heeft ook nadelen - vraag maar aan de toeristische sector in zwitserland..
Wanneer Nederland niet zo afhankelijk zou zijn van handel en een open economie zou dat wat mij betreft een optie zijn geweest.
@deepblue | 01-07-15 | 10:29
e) corruptie is hier veel lager dan in andere delen van de wereld.
Corruptie betekent niet alleen "geld aannemen", corruptie betekent ook het als ambtenaar misbruik maken van bevoegdheden, teneinde persoonlijk voordeel (winstbejag) te behalen. Het begrip `voordeel' moet hierbij zeer ruim worden geïnterpreteerd, dus niet alleen op geld worden betrokken.
beschuitfluiter | 01-07-15 | 09:00
Eurofielen zijn juist intelligent! Meer peop! Nu! Ventilator komt tot stilstand door taaie dikke opgedroogd klodders. Had je dat al aan gedacht, niet?
Outsider-Inside | 01-07-15 | 09:07
Verhelderend! Hollands welvaren....
Wilders had heeft en blijft gelijk hebben ,op alle fronten en is daarmee onze enige politicus die de geschiedenis boeken op een positive manier gaat halen,een grootman met een oergezond goed bedoelend boerenverstand ,helaas zo goed als zeker na zijn en onze dood.
nietfransekaas | 01-07-15 | 10:17
Nope, wel is mijn negerzoen veranderd in een plasje chocolade
@thesmul | 01-07-15 | 10:24
A) mooi!
b) stoomtreinen gingen ook prima
c) 1 organisatie? en qua mentaliteit ligt het in europa dichter bij elkaar als bijvoorbeeld in china. En wat te denken aan de verschillen in mentaliteit in USA, zijn ook enorm. Ligt eraan HOE je het doet.
d) moeten ook dat leren
e) corruptie is hier veel lager dan in andere delen van de wereld.
Nog meer?
Nope, wel is mijn negerzoen veranderd in een plasje chocolade.
@Desmoulin`s, ik hou het toch maar even bij mijn eigen dorp en streek,moet er niet aandenken dat ik symphatie op zou moeten brengen voor de Haagsebluf mentaliteit ter vergelijking van het harde werken van het Westland,en dat grenst zelfs aan elkaar.
De rijke Grieken dieinmiddels hun miljarden op de Bahama's hebben gestald moesten zich helemaal kapot schamen, werkelijk helemaal kapot.
Ze laten hun land en hun landgenoten naar de kloten gaan , liever nog laten ze de Europese burger voor hun shit betale dan dat ze zelf één van hun met fraude en gesjoemel verdiende miljarden doneren.
De 1000 rijkste Grieken hebben samen meer geld dan de hele Griekse schuldenberg..........
Zojuist gebeld met de hypotheekbank en medegedeeld dat ik de aflossing van mijn hypotheek niet meer betaal en dat ik een tweede hypotheek wil.
Zegt die mevrouw aan de andere kant van de lijn; "wie denkt u dat u bent, Griekenland?!?".
@deepblue | 01-07-15 | 10:17
Wat nou vuist maken?
De meest welvarende landen zijn nu juist Noorwegen en Zwitserland . En laten die nou net helemaal niet mee doen met die gekkigheid (''vuist maken'') van je...
-weggejorist-
@deepblue
Europa is a) niet de enige grote markt
b) de E.E.G was er al en dat ging prima!
c) de mentaliteitsverschillen zijn te groot
voor 1 organisatie
d) de kwaliteit van de "bestuurders" zijn
5 tot 10 "klassen" te laag. Hoe goed een
stratenmaker zijn werk ook doet, je laat
hem geen open hart operatie uitvoeren. En
andersom natuurlijk ook niet
e) de arrogantie/corruptie moet eerst tot het
0 punt worden uitgeroeid en dat gaat nog
tientallen jaren duren
@Piet Karbiet | 01-07-15 | 09:53
Nee hoor, dat mogen die radicaallinkse malloten doen!
-weggejorist-
@beschuitfluiter
Per saldo heb je gewoon gelijk!
Het is gods onmogelijk om een stelletje dwazen ( niemand kan toch beweren dat bv Draghi die de knop van de geldpers maar aan laat staan geen dwaas is) de EU te laten opzetten wat in principe totaal niet nodig want we hadden de EEG
Wilders had heeft en blijft gelijk hebben ,op alle fronten en is daarmee onze enige politicus die de geschiedenis boeken op een positive manier gaat halen,een grootman met een oergezond goed bedoelend boerenverstand ,helaas zo goed als zeker na zijn en onze dood.
@Desmoulins | 01-07-15 | 09:53
Veel mensen = grote markt. En geopolitiek spelen de militaire uitgaven een grote rol, wat ook zijn economische weerslag heeft.
En natuurlijk is het nu nog (meer) gericht op het landsbelang. Maar wat deze griekenland-crisis juist aangeeft is dat we meer naar het Europese belang moeten kijken. Het hoort dus bij het proces van volwassen worden als staat. Dat dit met vallen en opstaan gaat is duidelijk.
Vroeger voelde men zich meer verbonden aan het dorp waar men was geboren, nu meer aan het land. In de toekomst zal de Europese laag hier nog meer een deel van uitmaken.
En naar mijn bescheiden mening is dit alleen maar prima! Met alleen maar richten op je eigen landje kan je geen vuist meer maken in deze steeds meer globaliserende wereld. Hoe dat samen moet en met wie precies, daar wordt aan gesleuteld.
-weggejorist-
'One size fits all'. Goh, de euro heeft eigenlijk best wel wat weg van de JSF...
Bedankt grote leiders in de EU! Bedankt grote leiders in Nederland. Jullie hebben weer ontzettend goed je best gedaan om het allemaal weer goed op de rails te krijgen en het is jullie gelukt!
Kijk eens naar buiten! Wat een weertje
encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=t...
Martinspire | 01-07-15 | 10:00
Doe zelf niet zo raar.
Beschuitfluiter heeft gelijk en noemt niet eens wat Hufter | 01-07-15 | 10:03 terecht toevoegt.
@roze_bril | 01-07-15 | 09:11
Natuurlijk mag of moet je je mening geven.
Maar om een ongenuanceerde mening te hebben, om mee te schreeuwen met wat populair is, zonder de gevolgen te KUNNEN afwegen, dat is een beetje raar. Vind je zelf ook niet??
Niets nieuws in de wereld. De Grieken blijven doorgaan niet te betalen. De EU blijft doorgaan met een nieuwe laatste poging. De allerlaatste lening wordt ook alweer klaar gemaakt. Want Grexit is een ramp, volgens Brussel.
Intussen schijnt hier heerlijk de zon en dat hebben de EU en Den Haag toch maar weer goed voor ons geregeld! Laat de volgende belastingverhoging en een Titanic vol dobbernegers maar komen! Ben der klaar voor.
@Mark_D_NL | 01-07-15 | 09:26
.
Zeker. Mooi man, die democratie.
En haar lijders.
oh wee als griekenland het ineens beter gaat doen...
louis6227 | 01-07-15 | 09:59
Kijk naar Ijsland en daar pleuren ze die banksters ook gewoon in de bajes waar ze thuishoren.
In Nederland mogen ze een staatsbank met verlies naar de beurs brengen.
www.independent.co.uk/news/business/ne...
@beschuitfluiter | 01-07-15 | 08:52
Je vergeet de voormalige oostbloklanden die in de loop der tijd bij de Eurozone zijn gekomen. Die landen hebben misschien wel de grootste fraude- en oplichtcultuur. En wat dat betreft zijn de problemen met die zuidelijke staten waarschijnlijk nog maar het topje van de ijsberg...
De EU is net als dit kabinet, ze weten zichzelf steeds maar weer te reanimeren. Het is net onkruid dat steeds weer tevoorschijn komt.
@Cuyahoga | 01-07-15 | 09:27
.
LOL. Dat was ooit mijn antwoord aan een wat oudere dame van de ABN. In mijn studietijd. Ik stond te lang rood.
Ze vroeg: Maar waar leeft u dan van?
@beschuitfluiter | 01-07-15 | 08:52
Doe eens even niet zo raar man. Zitten meer landen in de EU en de Euro die het wel goed doen en daarbij zijn de meeste landen die je noemt ook geen groten binnen deze munt.
Waar het eerder om gaat is dat de media er een spektakel van probeert te maken om wat meer te verkopen, in plaats van dat ze de bevolking gerust stellen omdat het zo'n vaart niet zal lopen. Want laten we wel wezen, dit staat of valt niet met 1 dag en is zeker niet afhankelijk van Griekenland. En hoewel men doet alsof dit nog niet eerder voorkwam, kan er gekeken worden naar Cyprus. En anders andere landen die failliet zijn gegaan. Dat is echt het eind der tijden niet.
Skunk57 | 01-07-15 | 09:05
Doe dat vooral.
Ze hebben het de laatste jaren zo vaak bij het recht eind gehad *proest*.
Was het eerst onmogelijk om uit de euro te stappen vanwege het gebakken ei, blijkt het nu ineens toch te kunnen. Niemand die het meer heeft over die onmogelijkheid. We gaan het zien. en.., oh wee als griekenland het ineens beter gaat doen...
"De euro is nou eenmaal een brandend gebouw zonder nooduitgangen (dixit Britse politicus William Hague al in 1998)"
Toe maar, gebouwen die al zeventien jaar in brand staan bestaan niet. Wensdenken van Hague. Overigens heeft Goldman-Sachs gedreigd om te verkassen van Londen naar Frankfurt bij een Brexit. Zelfs GS gelooft niet in een ondergang van de euro.
Overigens gaan we we alles terugkrijgen, met rente, dus de Jager had niet eens gelogen, we hebben alleen niet goed geluisterd. Rentestand is 0% en looptijd vele decennia. Maw tegen die tijd zijn die honderden miljarden allang verdampt tgv inflatie.
Ga er maar vanuit dat de Grieken JA gaan stemmen en dat die Syriza boeven het veld gaan ruimen en de Troika weer terug komt en Griekenland in de euro blijft, sadder and wiser.
@ole guapa | 01-07-15 | 09:21
www.theguardian.com/commentisfree/2015...
Nou dat kan niet waar zijn hoor. Want dat geluid horen we nóóit op de NPO ...
maar ik ben ervan overtuigd dat op langer termijn de EU er beter van wordt.
ET007 | 01-07-15 | 09:49
Waarom ben je daar zo van overtuigd?
Ik namelijk to-taal niet.
Het eerste guursel van beschuitfluiterT lijkt me meer reëel.
Maar realiteit is de Eurofiel vreemd lijtk het wel.
Utopiaans wensdenken is hun realiteit.
@deepblue | 01-07-15 | 09:42
Vertelt u dat ook even aan de Griekse bejaarden?
@deepblue | 01-07-15 | 09:42
Waarom moet je een supermacht zijn of het hoogste aantal inwoners hebben en tweede staan qua militaire uitgaven? Bent uit op een oorlog tussen continenten? Betreft die militaire uitgaven vergeet u gemakshalve dat dit budget een samenraapsel is van nationale defensiebudgetten met ieder een eigen belang. Een gemeenschappelijk Europees belang bestaat namelijk niet.
U poneert hier een verwachting zonder enige argumentatie.
De EU is een politiek instituut waarover u spreekt alsof wij, het voetvolk, de EU zijn. Uw hoopvolle aanname is dan ook behoorlijk lachwekkend gezien de realiteit.
De hoogste levensverwachting en etc. etc. is niet dankzij maar ondanks de EU. Een identiteit bevat meerdere lagen en de Europese hoort daar ook bij. Het continent Europa is absoluut, dus ja ergens zijn wij allemaal een Europeaan maar veins alstublieft niet alsof u in de eerste plaats een Europeaan bent.
Updaten graag. Conference call is pas om 17.30 omdat Griekenland tot nu toe niets te melden heeft.
Overigens vind ik t zo merkwaardig dat geen enkele Griek lijkt te beseffen dat het niet om boetes gaat of zo, maar om geld dat ze toch echt zelf hebben uitgegeven.
china staat al aan te kloppen in de straten van griekenland, rusland zal snel volgen ..
deepblue | 01-07-15 | 09:42
Ik ben vooral een Nederlander.
Europeaan was ik al voordat die kudt EU werd opgetuigd door een stel megalomane drankneuzen.
@deepblue | 01-07-15 | 09:42
"We"? Laat mij er lekker buiten.
Grexit zal uiteraard gevolgen hebben, maar ik ben ervan overtuigd dat op langer termijn de EU er beter van wordt.
Zonder de zwakke landen hadden we het beter, maar dat dat is mosterd na de maaltijd.
Nu is het puur damage control. Maak er maar het beste van.
Dag Griekenland.
deepblue | 01-07-15 | 09:42
Zonnesteek?
Wat dacht je van: Hoogste belastingen, hoogste kosten gezondheidszorg, meeste asielzoekers, snel achteruit hollende ouderenzorg, een democratie wat allang geen democratie meer is, moet ik ff doorgaan?
@Waakvlam | 01-07-15 | 09:24
Dit. Ik mis die tijd ook, enorm. Na de jaren 90 is alles bergafwaarts gegaan. Financieel glijdt ook Nederland langzaam maar zeker naar de afgrond; je kunt 2 modale inkomens hebben en nog moet je op de centen letten, de belastingdruk is in Nederland immens hoog, beroepswerklozen en ander van de staatsschatkist afhankelijk klootjesvolk viert hoogtij en krijgt alles voor elkaar, je betaalt je scheel aan allerlei vaste lasten, en het einde van de een na de andere lastenverzwaring of belastingverhoging is nog lang niet in zicht.
.
Stop met de waanzin die de EU heet. De gulden terug! Ik vond het wel zijn charmes hebben, om bij een vakantie buitenlands geld te moeten gaan halen. Sterker nog, met de verre reizen die ik nog regelmatig maak, moet ik dat ook doen. En pinnen kon je 20 jaren geleden in Duitsland of België net zo goed met je bankpas doen...
@kleine bob | 01-07-15 | 09:07
Dan zit je toch op de verkeerde website. Het heet niet voor niets GeenStijl.
@ole guapa | 01-07-15 | 09:21
En dat in the Guardian nog wel.
Blijft het toch een kwaliteitskrant;)
Echt een goed stuk. Legt precies de vinger op de zere plek.
De reden dat het Europese project nog steeds op zoveel steun kan rekenen onder bepaalde delen van de bevolking komt door de media en ons onderwijs. De media, uitzonderingen daargelaten, omarmt het idee dat de weg naar een Europese superstaat een hele logische en natuurlijke ontwikkeling is en blijft blind achter de luchtkastelen van onze hopeloze politieke elite aanhobbelen. Binnen ons onderwijs dramt men al vanaf het basisonderwijs erin dat de EU de reden is achter welvaart en vrede, dit gaat verder met de uiteenzetting van een gedeelde Europese cultuur en normen en waarden en de demonisering van de natiestaat als heiland van het verfoeilijke nationalisme. Het is een allesomvattend probleem.
Het is de hoogste tijd dat de politieke realiteit en een dosis gezond verstand weer weer de leidende factoren zijn binnen nationaal politiek beleid. Een verregaande economische samenwerking is en blijft gewenst maar met behoud van de verschillen die Europa juist zo sterk maken. Het punt is echter dat onze elite werkelijk over lijken zullen gaan om hun utopische droom te verwezenlijken.
Alleen een domino-effect kan Nederland nog redden.
Anti-EU zijn is populair, maar ik doe er niet aan mee.
Hele griekse crisis toont juist dat Europa snel volwassen aan het worden is. EU komt hier sterker uit en EU blijkt dan nog steeds een supermacht te zijn. Grootste markt, derde grootste aantal inwoners, tweede militaire uitgaven, hoogste levensverwachting, etc, etc. Als je ziet hoe vaak nu al collega-staten in het nieuws komen dan weet je het gewoon: we zijn Europeaan.
Iemand die met de ze hitte vandaag nog zin heeft om te labbekakken?
Reaaalist | 01-07-15 | 09:36
LOL. Daarom kopen bemiddelde Europeanen steeds vaker vastgoed buiten de Eurozone en houden ze steeds meer vermogen in andere valuta dan de aan.
Waakvlam | 01-07-15 | 09:24
niks meer niks minder ,kerel moeten ze droppen in iss territorium ,gehele kliek uit Brussel en den haag ook.
Kijk, dit is waarom Pechtold een lastenverlichting geen goed idee vindt. De overheid heeft het geld de komende jaren veel te hard nodig om over de schutting naar de EU en de zwakke broeders te gooien. Net zolang tot we zelf een zwakke broeder zijn...
Laten we hopen dat dit het einde van het Derde Rijk inluidt.
Roepen de euro maar dood moet geeft vooral aan dat je eigen financien eruit als die van de Grieken.
Het is 'voorstel aan' niet 'voorstel richting'. Hou eens op met dat slappe 'richting' en 'vanuit'.
Wat beschuitfluiter | 01-07-15 | 08:52 zegt.
De EU heeft de belastingbetalende burger louter crisis, massa-werkloosheid, ongekend koopkrachtverlies, een stortvloed aan debiele wet/regelgeving en massa-immigratie gebracht; jaar-in-jaar uit.
Het ergste moet echter nog komen, want de gemiddelde megalomane narcistische eurofiele wensdenker verdient een absurd salaris met over-de-top secundaire en pensioen voorwaarden, en derhalve gaat men door met dit circus.
Nederland als voorzitter voorop het komende jaar.
De Griekse tragedie is het bewuste vooropgezette politieke spel om de volledige monetaire macht naar Brussel / Frankfurt te verplaatsen en ieder vorm van decentrale democratie uit te bannen.
wat heeft Jan Modaal aan de hele EU gehad?
@Durereaguurder | 01-07-15 | 09:20
Als je nog enig vertrouwen in Europese leiders wilt houden moet je hopen dat deze schuldenellende onderdeel is van Bilderberg, Amerikaanse geo-politiek, zionistisch complot!!1! of andersoortig hogere macht die een buffer tussen Europa en het Midden-Oosten wil creeren.
.
Maar waarschijnlijker is dat onnozelheid en stom toeval een veel grotere rol spelen.
Het Verdrag van Maastricht is getekend onder Ruud Lubbers. Opdat wij niet vergeten.
Overigens staat in dat verdrag wel dat landen elkaar geen begrotingssteun mogen geven. Als iedereen zich daaraan gehouden had dan was het vastlopen van Griekenland weliswaar niet voorkomen, maar dan was het probleem voor de rest van Europa veel kleiner gebleven. Maar nee, via (s)linkse omwegen moest er tóch begrotingssteun gegeven worden, waardoor het probleem nog jaren nadat het bekend werd ongebreideld door kon woekeren.
De gevolgen van dit blinde en illegale idealisme leest u vandaag in de krant. en voelt u binnenkort in uw portemonee. Want Mark Rutte heeft u wel beloofd dat het overnemen van de Griekse staatsschuld geen gevolgen heeft voor de Nederlandse begroting, maar dat is natuurlijk onzin. Want als Griekenland het geld dat ze van Nederland geleend hebben niet terugbetaalt, dan wil dat natuurlijk niet zeggen dat de Chinezen het geld dat ze aan Rutte en trawanten geleend hebben om Griekenland te steunen niet terug willen hebben. Datr u even weet waarvoor u de komende dertig jaar belasting betaalt.
Ik hoop wel dat ze na de 76.000e Top weer een groepsfoto maken op het bordes. Met alle hotemetoten naast elkaar. Merkel netjes in het midden. Kan zij die mooi laten inlijsten en naast die andere 75.999 groepsfoto's hangen in haar werkkamer.
Nog enkel louter slechts 1.599.422.382 euro te gaan en Griekenland is gered, gaat helemaal goed komen!
Piet Karbiet | 01-07-15 | 09:23
Duh, dan wissel je toch gewoon je lege flessen in.
@Piet Karbiet | 01-07-15 | 09:23
Griekenland wordt ook gebruikt om de rest van Europa een beetje angst aan te jagen. Zoiets als "als je tegen europa bent dan zie je wat er gebeurt. Wij draaien de kraan dicht. Wij hebben de macht. Geheid at er NL-ers zijn die dit zo voelen en denken "ik kies wel eieren voor mijn geld".....
@shibalnom | 01-07-15 | 09:16
Nope, de SP riep dit 2 decennia terug al.
Ik heb heimwee naar de Gulden, de Duitse Mark, de Spaanse Peseta. De tijd dat ik geld moest wisselen om op vakantie te gaan. En ook de tijd dat het nog gewoon goed ging met NL. Nu, nog geen 20 jaar later is alles naar de gvd geholpen. Gerrit Zalm heft lekker zn zakken gevuld en is nu angstvallig stil. Wij Mogen bloeden voor deze bloedhond.
Stel je toch eens voor dat in Nederland de banken dicht gaan en je kunt niet meer pinnen . Dat je geld weg is. Dat je geen inkopen meer kan doen .
Een slaaf van de staat. Dat = EU + BIS.
Skunk57 | 01-07-15 | 09:05
ROFLOL!!
Hier een heel mooi artikel over hoe elke Europeaan armer wordt van de euro: www.theguardian.com/commentisfree/2015...
@holtordevrschrkklke | 01-07-15 | 09:06
Deze o.a.:
youtu.be/czOwOy194O0
"EuroGruppenFührer Dijsselbloem" de term GruppenFührer vind ik een beetje te ver gaan. Zeker als je in ogenschouw neemt hoe de Duitsers in WOII tekeer zijn gegaan in Griekenland.
kleine bob | 01-07-15 | 09:07
GruppenFührer is een heel normaal duits woord, wat op dit moment ook gewoon wordt gebruikt. Het betekent niets minder dan groepsleider of teamleider.
Bekijken we dit overigens niet altijd met een korte termijn visie? Er zijn gewoon think tanks die 5, 10 jaar (langer?) vooruit denken. Alsof ze deze clusterfuck niet van te voren hadden zien aankomen? Is het hele goal niet de afbraak van de macht van de EU om het vervolgens voor een appel en een ei op te kopen? Is de USA niet heel groot geworden door allerlij derde wereld landen geld te lenen, om ze vervolgens leeg te zuigen omdat de schuld nooit betaald kan worden?
Is het dan niet handig als wij straks ook aan het geld infuus moeten? Dus eerst kapot moeten?
Overkomt ons echt alles of is het van te voren zo bedacht?
wakkere_nederlander | 01-07-15 | 09:07
Effe flauw: Ook nEUken dus?
Nein nein nein zeiden wij in 2005. En zie nu.
Tip voor de Dijs:
www.nvve.nl/
Een reaguurder opperde onlangs een nieuw Neurenberg proces voor alles en iedereen die ons de EU/Euro in gemoffeld heeft. Laten we daar de latere Eurofiele Bilderbergers als Barroso, Rompuy, Jucker etc aan toe voegen. Plus natuurlijk de prominente Europese leiders die latere generaties een miljoenmiljard schuld opgedrongen hebben.
Als je 1000 euro schuldig bent en je hebt geen geld heb je een probleem. Als je een miljoen-miljard schuldig bent en je hebt geen geld dan hebben je crediteuren een probleem .... Dat weten de Grieken heel goed en ze hebben er op gerekend dat de EU wel weer over de brug zou komen. Maar hun plannetje werkt tot dusver niet. Hoe nu verder ????
Wilders had gelijk, zoals altijd.
@Le Roi | 01-07-15 | 09:11
Exactly. Dat is precies het punt. Laat die landen lekker zijn wat ze zijn. Niet de hele wereld hoeft mee te doen aan die malle ratrace waar wij in zitten.
Natuurlijk, we hebben (gemiddeld genomen) een goed inkomen en spullen zat. Maar we hebben ook geen keuze om ons te onttrekken aan de rat race. Je moet tweeverdiener zijn en een gejaagd leven leiden om überhaupt en woning te kunnen kopen. Je hebt niet meer de keuze om het maar wat minder te doen. Je moet meedoen!
In Zuid Europa was dat heel anders, daar hoefde men niet zo nodig, en nam genoegen met minder welvaart. Maar inmiddels is Griekenland failliet, is in Spanje in een paar jaar tijd de siësta afgeschaft (want we moeten meedoen met de rat race) en is iedereen doodsbang geworden voor de toekomst.
Prachtig toch die euro? Schijtmunt!
@Skunk57 | 01-07-15 | 09:05
Als de economen, fiscalisten, strategen en politicologen de wijsheid in pacht zouden hebben dan zou de EU zich niet in zo'n puinhoop bevinden.
Niemand weet wat er gaat gebeuren, maar jij vertrouwt nog op dezelfde instituties die ons deze puinhoop bezorgd hebben. Dat is best wel naïef.
Heel soms is het goed dat iemand dood gaat. Dan wordt diegene verlost van ellende en pijn. Voor de nabestaanden kan het ook goed zijn. Zo ook met de EU en de Euro. Hoe eerder hoe beter.
Nederland moet gewoon weer terug naar de monetaire stabiliteit van de D-Mark.
Mijn opa zei het al: 'leen nooit iets aan een Griek'.
de komende dagen worden de Grieken bang gemaakt.. heel bang via bepaalde media.
Weinig cash, weinig medicijnen, brandstof/voedsel rellen?.. kortom.. alles wat de bevolking raakt zal worden ingezet om vooral een JA te verkrijgen, want leven onder de EU dictatuur is goed voor de mensuh..
Ik vraag me wel eens af, wat als de hele situatie met Griekenland er niet was geweest?
Waar zouden dan die 124.857.324 manuren die hieraan verspild zijn de laatste jaren, aan besteed zijn?
Iets constructiefs misschien?
Iets waar zemaninzestreet iets aan zou hebben?
Iets moois, iets spiritueels, een gedegen oplossing voor een echt probleem?
En het geld wat verspild is aan vergader-reis-en verblijfkosten, daar alleen al had je Kreta van kunnen kopen.
Het was, is en blijft trekken aan een dood paard.
Wat opgesloten zit in een lift.
In de buik van een walvis.
Op de bodem van de oceaan.
Wat een goeds heeft de EU toch voor ons, zowel Nederland als Griekenland als andere Europese landen, gebracht. Laten we wel wezen, de mentaliteit en het arbeidsethos van Grieken en vele andere mediterrane lui staat op een behoorlijk laag pitje en maakt zich daar alles behalve moe. En dat is prima, in een land waar het gemiddeld zo warm en benauwd is als in Nederland tijdens de huidige hittegolf, zou ik ook maar weinig zin hebben om hard te werken. De economie is er daardoor een stuk minder 'booming'. Ook prima, want onder andere voor Nederlanders leent het zich daarom prima als goedkope vakantiebestemming.
.
Maar laat het dan ook voor wat het is. Betrek het niet als een kolom bij zoiets als de EU waar er van hen verwacht wordt dat zij sowieso financieel en qua mentaliteit en welvaart hetzelfde zijn als, pak 'm beet, Nederland, Duitsland of Frankrijk. Dat. IS. Gewoon. Niet. Zo.
@Skunk57 | 01-07-15 | 09:05
Je kunt ook niets zeggen. Dat is een keuze. Maar als je je mening geeft, daar kunnen dan weer argumenten tegen over staan. Dat brengt je wellicht verder dan daarop kritiek spuien.
Ik doe aan Crowdfunding voor Griekenland!
Een paar gasten uit Den Haag zijn een initiatief gestart en ik heb al flink wat gegeven naar het schijnt.
Ze heten Rutte en Dijselbloem, die gasten.
Het ergste voor de euro is, dat het nu een speelbal van politiek gekonkel is geworden.
Allerlei overheidsproblemen dreigen ze steeds op te lossen met aanpassingen van de euro...
Wat zou het een droom zijn, als ze de munt eens gewoon los maakten van het politiek gekonkel, en gewoon een betalingseenheid lieten zijn.
Maar nee hoor: de macht om iedereens spaargeld af te pakken zonder dat de mensen het door hebben (door inflatie, of andere muntmanipulatie) smaakt veel te lekker...
The morning after. En we leven nog. Het licht brand nog steeds. Volgens mij is er niets aan de hand hoor.
Vanmiddag Erdinger open trekken, met de voetjes in een teiltje met koud water.
@ t warme zuiden | 01-07-15 | 09:00
Kleine nuance: Als blijkt dat Griekenland de EU helemaal niet nodig heeft en toch best kan overleven. De banken kunnen al deze criminele spelletjes wel blijven spelen, uiteindelijk vinden mensen wel weer een manier om in hun primaire levensbehoeftes te voorzien. Dan eet ik liever een Griekse tomaat dan papier waarop staat dat ik door schuld van een ander nooit meer geld heb.
De Acropolis wás al platgebrand. Een paar eeuwen terug.
Vandaar dat Lord Elgin de beelden gered heeft, die grieken hechtten er geen waarde aan.
Goed gedaan Dijsselbloem! Een heel land gesloopt met je rampzalige beleid, de crisis van de jaren '30 is er niks bij. En dat voor een PvdA-er nog wel. Echt heel sociaal allemaal dit.
static4.uk.businessinsider.com/image/5...
@Ramsesz | 01-07-15 | 08:54
'Waarom moest de euro ook alweer komen? Het ging toch best goed kort voor 'ie werd ingevoerd?'
Het ging HEEL goed! Waarom moest er een oplossing komen voor een probleem dat er niet was?
Sindsdien heb ik een aversie tegen bijna alles waar de letters EU in voorkomen.
Skunk57 | 01-07-15 | 09:05
Veel reaguurders hebben iets dat men in het Engels "common sense" noemt. Politici en bankiers zijn dat al eventjes kwijt.
Een Amerikaanse collega verwoordde het mooi : "You can't teach common sense".
"EuroGruppenFührer Dijsselbloem" de term GruppenFührer vind ik een beetje te ver gaan. Zeker als je in ogenschouw neemt hoe de Duitsers in WOII tekeer zijn gegaan in Griekenland.
Natuurlijk wordt Griekenland gered! Want als de EU uit elkaar klapt, zou er een eind komen aan het rituele verhuiscircus tussen Brussel en Straatsburg en dát is ondenkbaar.
@James Lastig | 01-07-15 | 09:02
Bij "ons" is het geld ook bijna op. En wat ook op is is "ons" geduld en er zijn er nog maar weinig die vertrouwen hebben in die zogenaamde lijders in NL en de EU. de EU is ten tijde. Gelukkig.
Dit lijkt me het juiste moment om Jan Kees de Jager nog even voor de geest te halen. "We krijgen alles terug, met rente".
Ik blijf maar weer eens alle heren reaguurders economen, fiscalisten, strategen en politicologen volgen.
Kennelijk heeft men de wijsheid in pacht en ventileert dat dus van achter de PC in de wetenschap dat de rest van de wereld zich rond de klok op GS stort voor advies.
@Graaf Kinterslaas | 01-07-15 | 08:58
Die oplossing komt rechtstreeks uit jouw en mijn portemonnee.
@Graaf Kinterslaas | 01-07-15 | 08:58
Technisch gesproken is alcohol het enige oplosmiddel dat een beetje verlichting kan bieden. Voor de rest zijn we gewoon fucked.
Beter kan de flop die EU heet niet in beeld gebracht worden als met het gejojo met de Grieken. Dit zou nog wel eens veel verder kunnen reiken dan alleen Griekenland.
De EU gaat er gewoon opnieuw miljarden tegenaan smijten. Wat kan het hun schelen, de rekening komt toch bij ons te liggen.
Nou ik zit met samengeknepen billetjes hier op m'n bureaustoel te wachten tot de grijnzende labbekak leider van Nederland aankondigt de rekening wel te betalen.
Glas, plas, Griekenland blijft.
En dat geld komt terug, met rente.
Dat gaat de boodschap zijn.
Ik vond het altijd al zo'n raar woord op mijn bankbiljetten.
EYPΩ.
Als de poep de ventilator raakt, komen de Eurofiele debielen natuurlijk weer met de enige oplossing die ze kunnen bedenken; méér macht naar Europa!
En natuurlijk het afschaffen van contant geld zodat ze negatieve depositorentes kunnen afdwingen etc.
Emigreren wordt elke dag interessanter iig...
Kamervraag | 01-07-15 | 08:57
Juist, dat is de reden van de hele poppenkast. Als Griekenland uit de EU gaat is het een feit dat de EU een grote miljarden kostende flop is.
Toch zou het me niks verbazen als er weer een "oplossing" zou komen...
Dit is de start van het failliet van de EU. Landen als VK, Oostenrijk, Denemarken gaan volgen. Duitsland durft nu nog niet, maar de druk van de bevolking wordt groter. Gevolg: een implosie.
Wordt het toch nog een mooie zomer.
Waarom moest de euro ook alweer komen? Het ging toch best goed kort voor 'ie werd ingevoerd?
Het failiet van een natiestaat binnen de EU is het falen van de EU zelf. Verlengen van het lijden maakt het drama alleen maar groter, hak die knoop nou eens door!
Nee van Rossem, de Europese Unie is een brandend gebouw zonder nooduitgangen. En laat het maar mooi uitbranden, me dunkt...
Blijft leuk, rekening niet op tijd betaald, al 5 deadline's ofzo gehad, en gewoon weer aan die tafel gaan zitten met de complete roedel. Want mischien, mischien is Griekenland toch te redden. Nou uhhhh NEE!
Terminale patiënt.
We moeten terug naar de E.E.G.
Daar was weinig mis mee.
Wát er ook gaat gebeuren; Griekenland is peanuts met de shit die Portugal, Spanje, Italië en Frankrijk proberen te verbloemen... De crisis is permanent, iedereen op straat weet het en voelt het, behalve als je de mogelijkheden hebt om mee te liften op de ECB stunts
REAGEER OOK