Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feynman en/of Feiten – Griekse zonsondergang

feynmanenoffeiten100.jpgDe Duitse Minister van Financiën voorspelt vandaag dat u binnenkort wakker kunt worden bij een Griekenland die niet meer netjes rente en aflossingen betaald. Interessant om te zien dat hij niet meer speculeert over een Grexit, maar louter een default van de Griekse staat. Uitstel zou alleen nog kunnen als de EU en Griekenland het eens worden over nog een setje leningen in ruil voor nog meer hervormingen. Geenstijl liet met de grafiek des doods netjes zien dat al die Europese voorspellingen niet uitkomen, en hervormingen geen resultaat leverden. De tucht van de markt is veel duidelijker, zo lang de politieke veenbrand voortduurt, zie je geen lange termijn investeringen in de Griekse economie. De terugval van de Griekse economie zit namelijk niet zo zeer in gedaalde overheidsuitgaven en bestedingen, maar voor de helft in uitgebleven investeringen. Een nieuwe optische necrologie. SA_Greece-2013_GDP-Components_figuur534.png Griekse overheidsuitgaven daalden van 48 miljard naar 34 miljard. Deze zijn verschoven van zinvolle uitgaven naar werkeloosheidsuitkeringen. Export is gestegen van 44 naar 52 miljard door buitenlands herstel. De binnenlandse consumptie is gedaald van 170 miljard naar 140 miljard. Investeringen zijn gedaald van 60 naar 24 miljard. 14 miljard aan BNP ontbreekt door Griekse en Europese hervormingen. 66 miljard BNP ontbreekt door gebrek aan duidelijkheid, vertrouwen en toekomstvisie. Griekenland kent nu een grotere economische teruggang dan de Amerikaanse Grote Depressie en na zeven jaar politieke draaikonterij door faillissementsontkenning stort Griekenland alleen maar verder in. Zwaard van Damocles. Al zeven jaar weet niemand hoe het fiscale klimaat zich in Griekenland zal ontwikkelen. Over maatregelen voor de komende maanden wordt al maanden onderhandeld. Ondernemers weten niet wat voor nieuwe belastingen en regels zullen komen. Er is dus geen bedrijfsplan op te stellen, geen investeringen te doen of mensen aan te nemen. Burgers weten niet of ze volgende maand nog een uitkering hebben, hun ambtenarenbaan mogen houden, volgende maand een nieuwe belasting moeten afdragen of binnenkort een andere munt hebben. Dan stel je de baby, de nieuwe keuken of vakantie maar even uit. De continue onzekerheid doet meer schade dan welke hervorming dan ook ooit zelf had kunnen doen. Zinloze hervormingen Vanuit Europa moest de pensioenleeftijd in Griekenland omhoog. Maar vanuit het totale gebrek aan werk is dat populistische symptoombestrijding. Sommige ouderen verruilden hun staatspensioen voor een staatsuitkering, enkelen werkten door, wat je weer netjes terugziet in gestegen jeugdwerkeloosheid. Voor mij is het niet interessant of een Griek tussen zijn 25ste en 55ste werkt of tussen zijn 35ste en 65ste. Anderhalf miljoen werken helemaal niet. Griekenland noch Europa hebben een plan om mensen weer te laten werken, zodat ze geld geven aan de staat in plaats van hun hand op houden. Zodat de staat ons kan betalen in plaats van uitkeringen. Oninbaar Athene kan binnenkort kiezen tussen het betalen van salarissen of het betalen van schuldeisers zonder pressiemiddelen. Vooral bij Argentijns staatspapier zie je beleggers netjes procederen in de Verenigde Staten en Argentinië precies doen waar het zelf zin in heeft. Bij IJsland hebben ze ook drie jaar lopen springen om daarna hun geld terug te krijgen. Europa dringt nog steeds aan op het snel verkopen van Griekse bezittingen. IJsland liet zien dat rust en duidelijkheid dergelijke bezittingen zo ver terug in waarde kan laten stijgen dat het volledig betalen van schuldeisers mogelijk wordt. Snelle verkoop verhuist vermogen van Griekenland en schuldeisers naar speculanten die voor eigen rekening en risico de storm uitzitten. Drachme Als een land meer uitgeeft dan er binnenkomt kan een eigen munt uitkomst bieden. Je zou die kunnen laten devalueren en daarmee de uitgaven laten dalen, in de hoop dat inflatie de inkomsten meer op peil houdt. Het is makkelijker om iedereen een salarisverlaging op te leggen door met een munt te rommelen, dan het transparant te regelen.Griekenland heeft nogal wat uitgaven die bij een exit gewoon in harde euro`s blijven. Import en staatsschuld bijvoorbeeld. Uit de euro stappen om daarna de drachme in waarde te laten halveren, levert vanuit Athene bezien louter een verdubbeling van die staatsschuld. Niet alleen Griekenland heeft niets aan uittreden, ook de euro, eurolanden en schuldeisers niet. Exit Griekenland heeft echter in meer binnenlandse inkomsten, dan binnenlandse uitgaven. Het heeft al een primair begrotingsoverschot, dus geen drachme nodig. Betaald al vier jaar meer aan rente en schulden, dan het opnieuw leent. Zonder toegang tot de kapitaalmarkt kan de Griekse staat eindeloos door. Na al het Europese geschreeuw over doemscenario`s waarmee Jan Kees de Jager en vrienden ons geld in de bodemloze put hebben gegooid, verwacht ik een hele ordentelijke wanbetaling richting oude crediteuren om daarna een afschrijving op schulden te zien. Misschien netjes als compromis, misschien praktisch door pas te betalen als er geld over is. Helaas blijft de onzekerheid, economische malaise, werkeloosheid en betalingsonmacht net zo lang bestaan als Europa en Griekenland blijven experimenteren met ad-hoc beleid.

Reaguursels

Inloggen

"Griekenland heeft al een primair begrotingsoverschot" mag in hoofdletters. Wij hebben dat namelijk niet. De Grieken doen het dus eigenlijk uitstekend, maar worden klein gehouden door het verleden.

Waarom worden de rentebetalingen niet een jaar of wat opgeschort? Griekenland heeft daarvoor voldoende terugverdiencapaciteit. Voor de schuldeisers misschien vervelend dat ze een tijdje niets verdienen, maar toch echt veel beter dan wanbetaling. En Griekenland kan zonder veel ge-eikel gewoon verder haar economie uitbouwen en op termijn terugbetalen.

van heinde en verre | 11-05-15 | 12:01

Johny je betoog rammelt aan alle kanten vooral het perspectief over de herinvoering van de Drachme klopt niet. Dit vakje is te klein om dat uit te leggen. Maar heel kort: als Griekenland de Drachmr weer invoert blijven buitenlandse schulden in euro'sd genoteerd. Dat klopt maar Euro's en andere valuta blijven wel het land invloeien omdat met name de toeristen die bliven uitgeven.

Lichtstadfan | 11-05-15 | 10:29

Laat ze de poetin voortaan maar uit het oosten halen, de koek is op .

Castor12 | 10-05-15 | 16:24

Waar blijf GVD die rente???

PollekePot | 10-05-15 | 15:49

Ik zou Feynman willen adviseren op te houden met pogingen leuk & bloemrijk & snedig & ondeugend te schrijven. Dat kan hij namelijk niet en het resultaat is: onduidelijke teksten. Althans teksten waarvoor ik teveel moeite moet doen om erachter te komen wat er nou eigenlijk stáát.

Rest In Privacy | 10-05-15 | 14:34

"Voor mij is het niet interessant of een Griek tussen zijn 25ste en 55ste werkt of tussen zijn 35ste en 65ste. Anderhalf miljoen werken helemaal niet"

Voor mij is het ook volstrekt oninteressant wanneer Grieken beginnen/eindigen met werken. Nergens wordt de arbeidsproductiviteit vermeldt; zonder de officiële cijfers te kennen maar wel op basis van veelvuldig Griekenland bezoek ligt de arbeidsproductiviteit een galaxy lager dan in Nederland of aangrenzende landen.

Panta_Rhei | 10-05-15 | 14:33

Ben nou de enige due het stom vind dat die GeenStijl Grafiek Des Doods ophoudt in 2012 terwijl we alweer halverwege 2016 zitten momenteel?

rtheman | 10-05-15 | 14:29

De grieken zouden weleens hoog op de lijst van rijksten ter wereld per hoofd van de bevolking/bezit kunnen staan.
Helaas dat al het anoniem en zwart geparkeerd geld van de (middel-en) rijken niet meegeteld kan worden.
Dit vermogen ligt ruim boven de 500miljard euro!!!!!!!!!

PAPAgaai | 10-05-15 | 13:35

"bij een Griekenland die" - hier ben ik gelijk afgehaakt

levend fossiel | 10-05-15 | 12:37

Wat een links gelul weer. Er is maar 1 manier dat Griekenland er weer bovenop komt en dat is de uitgaven aanpassen aan de inkomsten en het bedrijfsleven aan het werk zetten. In Engeland, Portugal en Ierland is dat gelukt, dus waarom in Griekenland niet?

Loon verlagen door een munt te devalueren i.p.v. salaris te verlagen klinkt leuk maar is eigenlijk gewoon volksverlakkerij, voor de economie is het funest.

Wat er moet gebeuren is dat Syriza opdondert en dat er weer door wordt gegaan met de hervormingen. Alleen dan komen ze er op den duur weer bovenop.

WaarDeWindWaait | 10-05-15 | 11:38

Tjeeezus...
Peter Emile | 10-05-15 | 11:14
-
En zo schrijf je: Jezus.

Raider Twix | 10-05-15 | 11:27

Citaatje:

"De Duitse Minister van Financiën voorspelt vandaag dat u binnenkort wakker kunt worden bij een Griekenland die niet meer netjes rente en aflossingen betaald."

Mijn hemel, GeenStijl! Al eens gehoord van redigeren?
Vier fouten in één zin (de eerste, nog wel). Dat kan écht niet.
Het lijkt wel of die is geschreven door een vmbo-allochtoon.

Ter illustratie, zoals het wél had gemoeten:

"De Duitse minister (zónder hoofdletter) van financiën (zónder hoofdletter) voorspelt vandaag dat u binnenkort wakker kunt worden bij een Griekenland DAT (en dus niet 'die') niet meer netjes rente en aflossingen betaalT (met een 't' op het eind). Of schrijven jullie ook "Hij loopd"?

Tjeeezus...

Peter Emile | 10-05-15 | 11:14

-weggejorist en opgerot-

GS_moslim_nieuws | 10-05-15 | 10:27

47.000 euro per Griek hebben ze geleend, baby's en bejaarden inclusief.

Der Schnitzeljäger | 10-05-15 | 09:36
-
Niet geleend maar gekregen.
Waar zijn die 250 miljard gebleven die in Griekenland zijn. Ambtenarensalarissen en pensioenen betalen enz, dan geven die mensen toch geld uit voor boodschappen en nog meer dingen dus, waar blijft het.

behangtafel | 10-05-15 | 10:17

VanBukkem | 09-05-15 | 22:37
-
@Feynman: beterschap gewenst, na je ongeluk.
Griekenland had op dag 1 zijn schulden moeten afstempelen, dan had de rekening bij de schuldeisers gelegen die Griekenland ten onrechte zoveel hebben geleend. Risico van het vak. Nul ligt de rekening bij de belastingbetaler. Maar dat was ook de bedoeling: winsten privatiseren, verliezen socialiseren.
Een land dat ongeveer 20% van zijn begroting heeft moeten schrappen omdat het zoveel meer uitgeeft dan inkomt, ja dat zal niet direct investeerders aantrekken. Neemt niet weg dat je je staatshuishouding zo snel mogelijk op orde moet maken, om je land vooruit te helpen. Blijven huilen over schulden helpt niet. Maar alleen maar voorstellen alle staatsbezittingen te verkopen gaat ook te ver. En eilandjes verkopen aan de VS om er raketten gericht op Rusland te plaatsen (waarvoor wil je anders eilanden daar kopen? Je kunt ook een kaveltje voor je villa kopen.), ja dat had ik ook geweigerd.

Raider Twix | 10-05-15 | 10:02

Het is raar dat de politiek en media (ook GS) de waarheid verhullen.Sinds de overeenkomst van Breton Woods 1944 zijn de macht en financiële verhoudingen in het westen vastgelegd ook door default swaps te regelen.De Amerikaanse grootbanken die sinds 1918 de machtsverhoudingen in Amerika (Federal Reserve) en in 1944 Europa garanderen zijn bij een bankroet van een land verplicht te betalen (in dollars).De methodiek is dan dat de dollar zeer snel hoog opgewaardeerd gaat worden,zoals na de 2e wereldoorlog. En wat zien we dus in verhouding met Griekenland ? ... de dollar gaat relatief omhoog. De revenuen zijn dus ook te zien in de met de dollar verrekende wereld-brandstofprijs.Griekenland bankroet ? Onmogelijk en Obama zal het woord voeren in deze.

dolfi | 10-05-15 | 09:55

Verder vindt er uitverkoop plaats van b.v. de haven van Piraeus b.v. door Chinese uitbuiting van arbeiders www.nu.nl/nuzakelijk-overig/2936081/ch... , die het nu willen kopen www.volkskrant.nl/buitenland/griekenla... aan de Russen en vliegvelden nos.nl/artikel/2027714-griekenland-doe... En wie hebben deel van de havens, luchthavens en de toegangswegen betaald? Wij. Iedere keer dat u BTW betaalt gaat een deel in die bodemloze put. www.nu.nl/politiek/2485610/cda-verdeel...

Ci Ty33 | 10-05-15 | 09:44

@frank87 | 10-05-15 | 08:57
De burgers van Griekenland belazeren de boel, dat weet iedereen.
Dat land had never-nooit-niet toe mogen treden tot de EU en de Euro.
Mijn advies, smijt ze eruit en neem je verlies...
*hé, dat laatste rijmt*

necrosis | 10-05-15 | 09:43

Het is me wat met dat Griekenland. Gelukkig woon ik in Nederland; eiland van vrede en eeuwig durende economische voorspoed. Ze maken mij de pis niet lauw mensen.

atheïstisch stemvee | 10-05-15 | 09:36

47.000 euro per Griek hebben ze geleend, baby's en bejaarden inclusief.

Der Schnitzeljäger | 10-05-15 | 09:36

@therealbraindump | 10-05-15 | 08:55

Uistekend verhaal! Dank!

daytripper | 10-05-15 | 09:35

@Tee Of Cup | 10-05-15 | 09:26
Rappen is niet je sterkste kant. Maar ja, dat geldt voor de meeste rappers.

Rest In Privacy | 10-05-15 | 09:35

@Der Schnitzeljäger | 10-05-15 | 09:31
Waar is het [!] van Griekenland?
Dan doe ik waar ik goed in ben!
*demomisch lachje*

necrosis | 10-05-15 | 09:34

@elcidisback | 10-05-15 | 09:13
Je mag al blij zijn als we geen achterafbetaling aan 'Brussel' hoeven te doen.
Geld terugkrijgen van de Grieken is vragen om een droge regenbui.....
*leuker kan ik het niet maken en spullen naar je TFT smijten heeft geen zin*

necrosis | 10-05-15 | 09:31

Over Griekenland wordt al jaren geouwehoerd en kun je nog jaren ouwehoeren. Het maar om één ding: wie durft eindelijk de stekker eruit te trekken. De EU is te laf.

Der Schnitzeljäger | 10-05-15 | 09:31

@therealbraindump | 10-05-15 | 07:46
Ik had iets eerder moeten komen met de ervaringen van heel wat jaren geleden
Toen deden Grieken namelijk niet zo moeilijk over het feit dat ze zwart bij liepen te klussen en daarover geen cent belasting betalen.
Jawel, heb ik van een Griekse barman die een beetje teveel Ouzo had gedronken en toegaf dat hij barman speelde vanwege zijn uiterlijk en zijn spierballen.
Ondertussen liep zijn bankrekening vol omdat toeristen zijn appartementen huurden.
Jammer voor hem kon ik beter tegen drank dan hij....

necrosis | 10-05-15 | 09:26

Griekenland is blut.

Brussel vernietigde de economische fut.

Beste grieken, nu alles verkopen !

Jullie moeten in ons sloopkader meelopen.

Wij willen jullie havens en infrastructuur,

Jullie samenleving is namenlijk te wijs en oud

Wij hebben voor jullie een nieuwe EU cultuur,

Jullie zijn alles kwijt in ruil voor € bladgoud.

Leve Brussel en bureaucratie, wij bepalen wat goed is en fout, en nogmaals alles voor dit "mooie" € bladgoud.

Tee Of Cup | 10-05-15 | 09:26

De financiele markten hebben altijd gelijk, de politiek is de Poppenkast voor het volk.

behangtafel | 10-05-15 | 09:18

Er is vast niet zoveel aan de hand. Het nadeel voor de Grieken is dat het QE programma van de ECB momenteel weinig voor hen doet. Uiteindelijk gaan we richting Janpans en Amerikaans model hier in Europa, torenhoge schulden die steeds voor niets geherfinancierd worden.

netniet | 10-05-15 | 09:14

Wanneer Griekeland Falliet gaat, eis ik (belasting betaler) dat Rutger op de stoep staat bij Jan Kees de Jager.

Met de Volgende vraag hoe het ook al weer zat met: 'terugbetalen met rente'

Kijk goed bij, 0.50 we krijgen 3 keer de rente terug die wij betalen (filmpje is uit 2010) Ze lullen eigenlijk maar wat.

www.youtube.com/watch?v=czOwOy194O0

elcidisback | 10-05-15 | 09:13

een Griekenland DAT niet meer netjes rente en aflossingen betaalT.

caspert79 | 10-05-15 | 09:11

@necrosis | 09-05-15 | 23:51
Dat stuk verward consequent de Griekse staat met de Grieken. Ja, de Griekse staat is niet zo goed in belasting heffen, maar nog steeds moet ze haar eigen broek ophouden.
Waarom wij geld moeten pompen in die staat weet ik ook niet, maar naar de Griekse burgers wijzen is ook niet erg constructief.
Laat die staat failliet gaan, je zegt zelf dat de burgers zich uiteindelijk wel redden (zie ook de strekking van Feynman).

frank87 | 10-05-15 | 08:57

@necrosis | 09-05-15 | 23:51
Dat stuk verward consequent de Griekse staat met de Grieken. Ja, de Griekse staat is niet zo goed in belasting heffen, maar nog steeds moet ze haar eigen broek ophouden.
Waarom wij geld moeten pompen in die staat weet ik ook niet, maar naar de Griekse burgers wijzen is ook niet erg constructief.
Laat die staat failliet gaan, je zegt zelf dat de burgers zich uiteindelijk wel redden (zie ook de strekking van Feynman).

frank87 | 10-05-15 | 08:57

@Feynman, m.i. is jouw blik op de Griekse tragedie veel te smal. Probeer deze problematiek te beschouwen vanuit een breder perspectief en leer denken in belangen. De beweegredenen van Jean Claude Juncker zijn helder, die wil een politieke Europese Unie en de Euro is daarvoor het ideale middel. Deze Euro is voor dergelijke Eurocraten daarom ook onomkeerbaar en een plan B is zeker niet bespreekbaar. EU-officials zoals Juncker zijn onderdeel van het probleem en zeker niet van de oplossing.

En wat onze nationale politici betreft, die zijn continue bezig met de eigen herverkiezing en zij zullen dus op het allerlaatste moment toegeven dat Griekenland technisch failliet is. Het liefst gaan dergelijke lieden morrelen aan de duur en de hoogte van de Griekse schulden zodat de schuldreductie aan Griekenland niet transparant is voor de burger.

De banken hebben m.i. geen echt probleem meer met een Grexit, de Griekse schulden hebben zij nu handig geparkeerd bij de belastingbetaler en bij de ECB.

En wat de Griekse bovenlaag betreft, die weten dat de schuldenaren een groter probleem hebben dan zij en hier zullen zij maximaal gebruik van gaan maken.

En uiteindelijk zijn het de burgers van de Eurozone landen die de last dragen van dit wanbeleid. De Griekse burgers zitten werkloos thuis en met name Noord Europeanen mogen het disfunctioneren van de Griekse bovenlaag bekostigen.

En door dit krachtenspel komt er dus geen structurele oplossing voor het probleemland Griekenland, de status quo situatie en het gepruts in de marge zal dus gewoon voortduren.

therealbraindump | 10-05-15 | 08:55

olie gas en goud om uit de crisis te komen.
le monde,la tribune
griekenland zou in 2016 wel eens de belangrijkste goudproducent van Europa kunnen worden
dat moet binnen de eu bekend zijn.
het kan binnen 25 jaar vele miljarden opleveren.
de schulden zijn af te lossen met deze bodem schatten
het lijkt er op dat de eu griekenland aan boord wil houden ten koste van alles.
waarom,een politieke kwestie.
we krijgen alles met rente terug[de politieke keutel drukker].
wat heeft de eu de bevolking toch een welvaart gebracht.

soledad | 10-05-15 | 08:40

Griekenland heeft sinds zijn bestaan problemen met het begrip: evenwicht tussen inkomsten en uitgaven. In de 19de eeuw kregen ze een reddingsboei van de Latijnse Muntunie, maar werden er na een jaar weer uitgebonjourd wegens tegendraads inflatoir beleid. de.wikipedia.org/wiki/Lateinische_M%C3... Na de Tweede wereldoorlog tot het einde van de Koude Oorlog ontving Griekenland (net zo als bv Italië) 45 jaar lang permanent begrotingssteun van het belastinggeld van de VS-burgers, en uiteraard ook steeds meer geld voor normale overheidsuitgaven zoals infrastructurele weren etc. van het belastinggeld van de inwoners van de Eu. M.a.w. de Grieken hebben nooit geleerd om zelfstandig hun staatshuishouding op orde te houden, en daarom hadden ze nooit mogen worden toegelaten tot de Euro. Dat is nl diefstal van inkomen van ons de inwoners van de Eu. En daarover zou een parlementaire enquête niet misstaan.

Ci Ty33 | 10-05-15 | 08:16

Het geld is via een omweg naar Duitse banken Siemens(metro trein olympische spelen ,miljarden aan opdrachten met geleend geldwapens etc etc miljarden voor de Duitse industrie ,opdrachten verkregen doordat Duitse cda politici met 100den
miljoenen Euro Griekse socialistische politici omkochten.Duitse banken leenden het geld, uiteindelijk moesten de grieken meer dan 25% rente betalen ,rente over rente ,kort lopende leningen,dat gaat niet lang goed.
Het eind van het liedje Griekenland de facto failliet de Eu met Nederland ,leende Grieken geld,geld vrijwel direkt naar Duitsland ging.
Nu Griekenland failliet Nederland miljarden kwijt.
Oh jah ,Nederland besteed de volgende jaren ca 50 miljard Euro direkt of indirekt aan Duitse onzinnige windmolen projecten.
Vraag Tennet ,Siemens .

m29 | 10-05-15 | 08:10

Feynman
Ook al zou het land failliet gaan, dan verandert er nog niets.
De economie is het product van de persoonlijke inspanning van de de inbrenger en de uithaler van die economie. De mens.
Dat is hetzelfde als tegen een Nederlandse werkloze zeggen, dat hij na 10 jaar eens een baan moet gaan zoeken. Doet hij/zij ook niet.

duitse herder | 10-05-15 | 07:55

Het is allemaal zielig enzo voor die grieken maar waarom moet de nederlandse werknemer daarvoor bloeden? Je kan gerust stellen dat iedereen in Nederland minstens 3 jaar langer moet doorwerken puur en alleen om daar de boel te bekostigen.

sinar2 | 10-05-15 | 07:51

@necrosis | 10-05-15 | 07:13
Ik deel jouw mening, behalve het begrip 'luie kutGrieken'. Ook in Griekenland wordt er door sommigen wel degelijk hard gewerkt. Griekenland is m.i. gewoon een slecht functionerende staat, de instituties functioneren niet naar behoren. Niet de mensen zijn rot maar het corrupte, cliëntelistische Griekse systeem. En dergelijke cultuuraspecten kun je niet van bovenaf via de Troika wijzigen. Denk alleen maar eens aan Noord en Zuid Italië. De noord Italianen hebben onvoorstelbare hoeveelheden geïnvesteerd in zuid Italië en zelfs binnen de grenzen van één land hebben deze 'investeringen' amper iets opgeleverd.

therealbraindump | 10-05-15 | 07:46

"Vanuit Europa moest de pensioenleeftijd in Griekenland omhoog. Maar vanuit het totale gebrek aan werk is dat populistische symptoombestrijding".

Dat kun je zeggen van elk EU land.
Het zegt wel weer genoeg over die EI leiders.
Zijn die nou zo verschrikkelijk dom of willen ze een algemene slavernij in de EU?

Willem van Rood | 10-05-15 | 07:41

Als ik het stukje goed snap, ligt de oplossing van de crisis voor de hand: Europa leent geen cent meer om de Griekse schulden af te lossen, maar Europa pompt miljarden in Griekse economie als herstelbetalingen voor de schade die door eerdere idiote Europese maatregelen zijn aangericht in het land.

simpelman | 10-05-15 | 07:36

@swassannuf | 10-05-15 | 07:13
Al neuken de Grieken 20 kinderen bij elkaar, als ze die zelf kunnen (op)voeden en kleden, hoor je mij niet klagen.
Maar ik loop wel degelijk te klagen, er gaat iets fout in Griekenland en ben niet bereid om er nog meer geld tegenaan te gooien.
Ongezien de typhus voor die belastingontduikers!

necrosis | 10-05-15 | 07:21

@therealbraindump | 10-05-15 | 07:06
Nederland is ook een democratie waar de meerderheid niet krijgt wat het wil.
Wat mij betreft laten ze Griekenland afzinken, het zal nooit wat worden met dat land en definities uit het verleden kunnen wel degelijk een graadmeter voor de toekomst zijn.
Wat mij betreft gaat er geen cent meer naar die luie kutGrieken.

necrosis | 10-05-15 | 07:13

Dat van die baby uitstellen klopt niet. Het is gewoon opvallend hoeveel jonge Griekse stellen al twee kinderen hebben. Ja ik zie het hier met eigen ogen op de
Peloponnesos.

swassannuf | 10-05-15 | 07:13

Mijn geduld is op, ik stel voor om Griekenland af te laten zinken.
*Stemmen tellen doet*

necrosis | 10-05-15 | 07:07

@Martinspire | 10-05-15 | 01:35

Griekenland is een democratie en geen protectoraat van de EU. De Grieken hebben na 7-jaar aangetoond dat zij niet bereid zijn om het land zelf op orde te brengen. Dan moet je voor de geloofwaardigheid van de Euro de EU een keer een streep trekken. En wat denk je wat andere zwaar getroffen landen zullen zeggen wanneer Griekenland voor de derde of vierde keer een bailout krijgt aangeboden? Waarom moeten een land als Ierland, die wel passende en zeer pijnlijke maatregelen heeft doorgevoerd, gaan betalen voor de disfunctionerende Griekse samenleving waar de rijkste 5% amper belasting betaald? En waarom moet een minder welvarend land als Griekenland, Slowakije bijvoorbeeld, betalen voor de Griekse 'failed state'?

Jouw redenering zal er uiteindelijk toe leiden dat Noord-Europa beland in een permanente transferunie waar wij mogen gaan betalen voor alle mediterrane landen. De samenleving is niet altijd maakbaar beste martinspire, dat is nou juist het grote manco van Brussel. Het gaat om werkbare oplossingen voor alle belanghebbenden en juist niet het rücksichtsloos doorvoeren van de one-size-fits-all doctrine. En daarom moet Griekenland de Eurozone verlaten en gewoon de Drachme weer invoeren. En Nederlandse politici moeten een keer ophouden om de burger knollen voor citroenen te verkopen, natuurlijk moet Nederland éénmalig een verlies nemen, maar dat is nog altijd beter dan een permanente transferunie en waar wij finaal geregeerd worden door het incompetent Brussel.

therealbraindump | 10-05-15 | 07:06

Overigens opvallend dat de binnenlandse bestedingen hetzelfde patroon voeren als de rijksuitgaven.
Je zou toch bijna denken dat de Griekse PvdA daar de dienst uitmaakt....

necrosis | 10-05-15 | 05:05

@neutron | 10-05-15 | 04:50
Niet als hij Griekenland wil kopen, dan koopt hij een failliete boedel die hij weer rechttrekt door de gasprijzen te verhogen.
Aan het strand zitten kan namelijk ook in andere landen, zelfs in Nederland!

necrosis | 10-05-15 | 04:59

@necrosis | 10-05-15 | 04:38

Putin is jouw kandidaat.

neutron | 10-05-15 | 04:50

@flashforward | 10-05-15 | 02:01
Als ze terug gaan naar de Drachme, kunnen we tenminste goedkoop op verkansie.
Maar met een zeer goedkope Drachme gaan ze die schuld ook niet afbetalen.
Misschien moeten we Griekenland gewoon op E-Bay zetten.
Eens kijken welke patser met teveel poen wil happen op een land met louter schulden.....

necrosis | 10-05-15 | 04:38

@Martinspire
Een mooi verhaal, ware het niet dat dit land geleid wordt door een partij die nog een stuk linkser dan onze SP is. Zoals je terecht schreef, moet geld uit het buitenland komen, maar niemand gaat investeren in een land, waarvan de regering de harde mening heeft dat de economie in handen van de staat moet zijn en waar de woorden nationaliseren van bedrijven al een aantal keer is gevallen. Ben je succesvol, dan is het risico groot dat Syriza zegt bedankt, wij slachten deze kip die gouden eieren legt.
En de Griekse schulden, of ze nu wel of niet naar de Drachme gaan, die blijven bestaan.

flashforward | 10-05-15 | 02:01

Kortom, de Grieken leven van de rente op hun schuld.

WillemRuis | 10-05-15 | 01:38

*zich aanmeld voor het roze verzet*

Griekenland heeft alles al verspild. Liever gister dan vandaag uit de eypo, en Nederland ook graag. Want proEuropa.

Driewerf Hoezee | 10-05-15 | 01:36

Prima artikel. Tijd voor een langetermijnoplossing en een betalingsregeling waar Griekenland ook echt aan kan voldoen (1 met een niet zo positieve insteek als nu het geval was waarbij alsnog de bodem van de crisis nog niet is gevonden.
De EU moet gewoon garant gaan staan voor de leningen van Griekenland en een betalingsregeling treffen waar men wel aan kan voldoen. Dan zorg je niet alleen dat schuldeisers zelf niet failliet gaan, de euro niet devalueert en de Griekse economie weer aantrekt. Want zeg nou zelf, waar gaat het nou eigenlijk om. Dat bedrag is prima te dragen als grote EU en is echt wel op te lossen. Dat de Grieken moeite hebben met het doorvoeren van bepaalde regels was te verwachten. Maar dat heeft gewoon tijd nodig. Natuurlijk accepteren ze dat niet direct. Dat krijgt geen enkele politici of partij geregeld. Het is de reden dat er nu een volledig omgeslagen partij regeert. Maar geef die dan ook de kans om de puinhoop op te ruimen en te regeren zoals ze zijn verkozen. Maak nieuwe afspraken en zorg dat ze ook na te komen zijn.

Ja Griekenland is een put waar je geld in gooit. Dat is nooit anders geweest. Maar het is een put die ik liever vul dan een heleboel andere plekken op aarde. Het land heeft hervormingen nodig die mogelijk meer dan 1 generatie nodig hebben om door te voeren. En ondertussen moeten we zorgen dat we er niet miljoenen werklozen bij krijgen. Dus de bal ligt niet zozeer bij Griekenland maar bij de EU.

Martinspire | 10-05-15 | 01:35

@botte hork

Het roze verzet, daar teken ik voor.

Het Vijfde Wiel | 10-05-15 | 01:34

BasBr | 10-05-15 |

MH17 wisten wij na een dag. Seperatisten twitterden het tenslotte. Ik kan het overigens niet helemaal als bewijs betitelen. Ons kabinet doet teveel moeite iets in de doofpot te stoppen. Ik was overtuigd dat Russische seperatisten schuld, maar dat kan ik niet meer. Omdat ons kabinet alles lijkt te doen iets in de doofpot te douwen.

Het Vijfde Wiel | 10-05-15 | 01:31

@MRF2739 | 09-05-15 | 23:54
Uitlenen kan prima, maar je moet niet verwachten meteen iets terug te krijgen. Het moet een langetermijn-oplossing zijn. Een kapitaalinjectie kan daarbij prima helpen, maar de betaalregelingen zijn momenteel ook niet goed want dat kan Griekenland niet opbrengen.

Martinspire | 10-05-15 | 01:28

@necrosis | 09-05-15 | 23:59
Zoals het artikel schrijft: wat schieten we ermee op? We krijgen het geld dan ook niet terug en zitten met een land wat hoe je het ook wend of keert, altijd aan het infuus zal zitten. Griekenland is een land wat alleen kan verdienen aan toerisme en weinig anders. Het heeft geen sterke industrie, het heeft geen hooggeschoolde medewerkers, het staat niet beroemd om technische vernuft en ga zo door.
Zo'n land red het dus ook alleen als het winst kan maken op toerisme, maar door de huidige stand van zaken stort ook die industrie in. En om allerlei overheidsvoorzieningen te privatiseren heeft ook weinig zin. Het is een kortetermijn oplossing, die je uiteindelijk meer geld kost.

Wat juist nodig is, is een langetermijnoplossing. Een lening kan prima, als de aflossing niet meteen gebeurt en in verhouding staat tot wat men kan afdragen. De EU kan prima garant staan voor Griekenland, maar kan pas het geld terugzien als ze door de crisis heen zijn. Eerder dan dat werkt toch averechts.

Martinspire | 10-05-15 | 01:27

@Botte Hork | 09-05-15 | 22:12
De man is spuug dronken en de zender heeft hem een tromgeroffel gegeven om zijn woorden bij te staan. hoe ziek is de MSM?

tattooboer | 10-05-15 | 01:21

Het Vijfde Wiel | 10-05-15 | 00:57
Stop met gekkies aanmoedigen.
Een gemiddeld officieel vliegtuig onderzoekt duurt 1,5/2 jaar, dus er is niks bijzonders aan de hand.
Die Turkishair crash net buiten Schiphol duurde 1,5 jaar.
De Bijlmer ramp duurde ook jaren.
de voorbeelden zijn eindeloos.

Om je domme en onzin antwoord alvast voor te zijn.
Bij Germanwings wisten we inderdaad binnen 1 dag wat de oorzaak was. Dat wisten we na MH17 ook!!

BasBr | 10-05-15 | 01:07

@Het Vijfde Wiel | 10-05-15 | 00:57
Internet is hun grootste vijand. *plop! * Op ons, het roze verzet.

Botte Hork | 10-05-15 | 01:00

Botte Hork | 10-05-15 |

Eensch. Het is duidelijk ondertussen dat de onderste steen nooit boven mag komen. Het kabinet doe zo haar best dat te voorkomen. Ik vraag mij echt af wat er nu echt gaande is. Wat is er zo belangrijk dat het in de doofpot gestopt moet worden? Ha, die idioten denken echt nog dat in doofpot stoppen echt nog mogelijk is. Lang leve internet!

Het Vijfde Wiel | 10-05-15 | 00:57

adminitor | 09-05-15 | 23:58
1. Op zich ben ik dat met je eens.
2. Belangrijk is wel te realiseren dat de waarde van het geld of goud ook "wat een gek ervoor geeft" is, net als dat huis in je voorbeeld. Dus dat gedeelte van je verhaal was overbodig.
3. Het fractional banking systeem is inderdaad bedenkelijk systeem, maar prima houdbaar als banken verstandig omgaan met leningen. Dan kan het je maatschappij enorm vooruit helpen. (Griekenland of subprime waren voorbeelden van hoe het niet moet. Heb bij nog wel een paar meer een vermoeden dat het niet verstandig uitlenen is.)
4. Natuurlijk zullen de leners ook een gedeelte van schade op zich moeten nemen. Aan de andere kant mag Griekenland wel wat bloeden, omdat ze jaren lang gelogen hebben over hoeveel schuld ze hadden.

BasBr | 10-05-15 | 00:54

@Het Vijfde Wiel | 10-05-15 | 00:29
Walchelyck.. Hoogste tijd dat we Markos Ruttos snel kunnen pakken op #MH17 voordat dat stuk drek verdwijnt in de directie van Goldman Sachs. (of zo)
Waar hij zijn misdaden tegen de mensheid kan voort zetten.

Botte Hork | 10-05-15 | 00:44

Dit is mijn visie: Als Griekenland geen land zou zijn geweest maar een bedrijf dan had die bedrijf allang zelf het faillissement aangevraagd.

Als Griekenland wijs is, zeggen ze gewoon: "wij betalen geen cent terug en Fuck You".

De investeerders in Griekse Staatsobligaties hadden hun huiswerk beter moeten doen in plaats van het bijna blind opkopen van Griekse Staatsleningen onder het mom van dat zij een hogere rente bieden dan betrouwbare noord-west Europese landen zoals Nederland en Duitsland. Echter gelet op het risico bleken de hogere rentes toch te laag.

Het geld wat de EU, lees Nederland, in Griekenland pompt is alleen maar voor de banken, verzekeraars, pensioenfondsen, pensioenverzekeraars om te voorkomen dat zij omvallen. Vandaag de dag is het aannemelijk dat zij hun balansen wat hebben verbeterd, lees de risico volle Griekse staatsleningen hebben verkocht, echter niemand weet hoeveel.

Laat de boel maar klappen, dan kan de grote schoonmaak eindelijk eens een keer beginnen. Het heeft lang genoeg geduurd. Genoeg is genoeg.

O ja, Wilders zei: "geen cent meer naar Griekenland" en werd toen verketterd, zoals gewoonlijk. Wie krijgt er alsnog gelijk? Precies.

ProAsfalt | 10-05-15 | 00:37

@Botte Hork | 10-05-15 | 00:24
Zo zou het bij jou en mij gaan de politiek echter heeft een goede verzekering.

INH.30CL | 10-05-15 | 00:35

Botte Hork | 10-05-15 |

Zo werkt het simpelweg niet. Je logica is duidelijk, maar praktijk is gewoon anders. Als je een politicus wil pakken moet je daarin slagen terwijl hij in functie is. Op het moment dat hij afgetreden is, vergaat ook de kans op vervolging. Zo werkt politiek nu eenmaal.

Het Vijfde Wiel | 10-05-15 | 00:29

@Piet van den Hoek | 10-05-15 | 00:22
Beloofd. Erewoord.

Botte Hork | 10-05-15 | 00:25

@INH.30CL | 10-05-15 | 00:19
Ministers Kok & Zalm moeten toch godverdomme in privé aansprakelijk worden gesteld?!

Botte Hork | 10-05-15 | 00:24

@Botte Hork
Als u belooft het niet verder te vertellen dan kunnen ze speciaal voor u nog wel een vooraad apart zetten.

Piet van den Hoek | 10-05-15 | 00:22

@necrosis | 09-05-15 | 22:13
*ook met hooivork Retina scherm doorboord *

Botte Hork | 10-05-15 | 00:20

Is.en.blijft.een.Bodemloze Put.

G,I. Jane | 10-05-15 | 00:19

@Piet van den Hoek | 10-05-15 | 00:07
Neee.. Niet Big Pharma!1!!
Ik ga momenteel uit mijn dak van een cocktail Oxycodon, Valium & Xanax.
Van wiet word ik para.

Botte Hork | 10-05-15 | 00:12

Eerst implosie Eurozone.
FF vuilnis ruimen.(Ons verlossen van Big Pharma en petrochemische industrie)
Centrale banken zijn de enigen die geld maken.
Dan een jubeljaar.
Wiet relegaliseren en Aarde heeft de kans te overleven.

Piet van den Hoek | 10-05-15 | 00:07

necrosis | 09-05-15 | 23:51
De Griekse reders hebben zelfs in de Grondwet laten vastleggen dat ze geen belastingen hoeven te betalen.
Anders hadden ze wel de Nederlands-brievenbusroute gebruikt om de belastingen te ontduiken.
Tenslotte is belasting betalen voor loonslaven, de super-rijken mag je niet lastig vallen met zoiets onbenulligs als belastingen.
Ik zou wel eens willen weten waarom die ui is weggejorist.
Je weg laten sturen om Griekenland is een soort Grexit voor uien.

Jan Dribbel | 10-05-15 | 00:04

@Guy Veropzoudten | 09-05-15 | 23:45
Lol @ dat vliegtuigje met GS achterop ;-)

Botte Hork | 10-05-15 | 00:02

Al die Griekse miljarden schuld maken niets uit. Met een paar muisklikken bij de ECB hebben ze meer miljarden erbij. Geld wordt tegenwoordig gewoon gecreëerd met een computer. Waar ze bang voor zijn is dat iedereen dat door gaat krijgen. Daarom gaan ze Griekenland gewoon weer helpen. Om het systeem in de lucht te houden. Het alternatief is dat het hele geldsysteem gereset moet worden. En daar hebben de mensen met geld, bankiers en de politiek geen zin in. De Grieken weten dit en lachen ons uit. Volgende maand gaan ze weer lekker vissen naar Barbounia vanuit hun tweede huisje op de eilanden. Efgharisto para poli !

070 | 10-05-15 | 00:00

@Jan Dribbel | 09-05-15 | 23:50
De boodschap is duidelijk, we moeten die Grieken zo snel mogelijk lozen.
Het geïnvesteerde geld krijgen we nooit meer terug.
Ongeacht wie het schrijft, de boodschap is duidelijk.
Mensen die denken dat we onszelf helpen door nog meer miljarden in de bodemloze Griekse put te smijten, zijn compleet de weg kwijt.
Ik opteer voor Grexit!

necrosis | 09-05-15 | 23:59

BasBr | 09-05-15 | 23:33

"Als je iets gaat lenen, dan moet je dat terugbetalen. PUNT"

Als iemand zo stom is om iemand die 10k aan bezittingen heeft en 5k per jaar verdient 100k aan consumptief krediet te verlenen dan is er bij de kredietaanbieder ook iets aan de hand. Als je als Jan met de boerenpet met een dergelijke basis een lening wil krijgen krijg je nog niet eens een kopje koffie. Als bijvoorbeeld kind van een belangrijke client van een klant / beslissingsnemer is zoiets waarschijnlijk best te doen.

Los daarvan, de bank zelf heeft het geld ook niet. Duus terugbetalen klinkt leuk, maar zolang de bank zelf nog geen 5% aan kapitaal bezit is terugbetalen natuurlijk een beetje relatief. Een bank heeft natuurlijk wel onderpand, maar de waarde van bijvoorbeeld een huis is eigenlijk alleen maar een afgeleide van wat men "vindt" dat een huis waard is. Op het huis zelf na is alle "waarde" virtueel, letters op papier, elektronen in een computer en "afspraken", allemaal statische concepten in een dynamische wereld.

Of, meer simpel, als je die junk in je portiek iedere dag geld geeft voor dope, is het dan verbazingwekkend als ie er tien jaar later nog ligt? En hoe groot is de kans dat ie je terug gaat betalen?

adminitor | 09-05-15 | 23:58

@necrosis | 09-05-15 | 23:36
*zakdoekje & Xanax aanreiken doet en het ook niet snapt *

Botte Hork | 09-05-15 | 23:57

'Europa' is een continent. Zucht....
.
Buitengewoon triest dat men op een EU sceptisch blog als Geenstijl in deze gruwelijke newspeak blijft volharden. In dit artikel wordt zelfs vijf(!) keer gesproken van 'Europa' of 'Europees' waar het om EU aangelegenheden gaat.
.
Tenenkrommend!

De Libertariër | 09-05-15 | 23:55

Een tijdje geleden gaf ik al aan dat je van een kale kip niet kunt plukken en dat daarom geld uitlenen ad Grieken complete waanzin is. Daarnaast dienen we te weten dat Goldman Sachs en Draghi (!!! Nu notabene baas ECB) hebben zitten knoeien met de Griekse boekhouding om mooier voor de dag te komen dan het in werkelijkheid is. En tegelijkertijd speculeerden Goldman Sachs op een Griekse ondergang... want ze wisten dat dit uit zou komen. Wereld's beruchte investeringsbank is eigenlijk de architect van de ondergang van Griekenland, maar ook de EU. En wat een ironie dat nu toevallig ECB-er Draghi de EU en Griekenland moet redden. Er spelen momenteel Bilderbergse krachten waar wij geen weet van hebben, maar dat alleen maar draait om anderen voor geld een poot uit te draaien. Kortom Draghi is voor geen meter te vertrouwen en het is dan ook onbegrijpelijk dat hij nu baas is vd ECB! Geld uitlenen ad Grieken heeft geen zin. Beter is het om te investeren in energie (griekenland blijkt olie en gas te hebben), en vanwege hun strategische ligging als knooppunt tussen Westen, Midden Oosten, Azie en Afrika, in havens, etc, dan zie je je geld tenminste nog terug en Griekenland heeft dan een probleem minder. Grote Amerikaanse olie- en gasmaatschappijen en andere bedrijven hadden voorgesteld om te investeren. Maar om een af ander duistere werd het door Europa afgeketst. Om te investeren in een land, moet het politiek wel in orde zijn. Griekenland is corrupt en Syriza is ook nog de onbetrouwbare factor. Ik vrees dat we binnenkort een militaire staatsgreep krijgen die orde op zaken komt stellen. Syriza heeft de zaken alleen maar verergerd waardoor de burgers gedupeerd geraakt zijn. Het verdwijnen van Syriza zal dan ook met gejuich worden ontvangen door de burgers. Ben benieuwd.

MRF2739 | 09-05-15 | 23:54

@frank87 | 09-05-15 | 23:40
Zolang steenrijke Griekse reders nauwelijks een cent belasting betalen, vraag ik me af waarom uitgerekend WIJ geld moeten pompen in dat ****land.
Lees mijn linkje van 22:13 eens en vertel me dat je niet hebt lopen smijten met meubels...

necrosis | 09-05-15 | 23:51

Quid of Feynman?
Feynman stuurt zijn artikel per brief naar GS en Quid typt het uit.
Hoe simpel.

Jan Dribbel | 09-05-15 | 23:50

@roze_bril | 09-05-15 | 23:04
En dan? Zijn de Grieken verplicht om hun overheid uit de schulden te halen? Wanneer mag Rutte de staatsschuld met jouw spaargeld aanzuiveren?

frank87 | 09-05-15 | 23:49

Feynman/Quid, benoem eens de oorzaken ipv de gevolgen.
Dan worden de reaguurders er nog eens wijzer van als ze hier komen.

Goldman Sachs & the Destruction of Greece
www.youtube.com/watch?v=V2SyP6rmJ1Y

Guy Veropzoudten | 09-05-15 | 23:45

@BasBr | 09-05-15 | 23:33
Helaas gaan die Grieken niets terugbetalen.
Nu niet, over een jaar niet en ook over 500 jaar niet!
Hopelijk krijgt Griekenland geen nieuwe leningen.
Of zouden die EU-politici werkelijk zo dom zijn als de PvdA in Nederland?
Mijn advies: flikker die Grieken eruit en neem je verlies.
Dat is nog altijd beter dan proberen de boel bij elkaar te houden en nog meer miljarden storten in een bodemloze put.

necrosis | 09-05-15 | 23:43

@Fijnstoffer | 09-05-15 | 23:30
Misschien kun je beter de EU met het Warschau pact vergelijken. De USSR maakte nog indruk in de wereld.

frank87 | 09-05-15 | 23:41

Wanneer leren de dames en heren politici eens dat een economie van een land geen bedrijfseconomie is?
Export is niet de productie van een land, staatsschuld is van de staat, en niet van de burgers. En nog veel meer van dat soort basale dingen.
Het belangrijkste voor Griekenland is dat de burgers inderdaad hun eigen huishoudboekje op orde kunnen brengen, de rest is daar ondergeschikt aan (Zonder solvabele burgers geen belastingen, dus ook geen aflossing van staatsschulden).

frank87 | 09-05-15 | 23:40

Kunnen we nou goedverdoemmes eindelijk eens ophouden met bakken met geld storten in de bodemloze put die Griekenland heet? Ik heb hier zolangzamerhand toch echt meer dan tabak van. Giodsamme, wat we allemaal van dat naar de `grieken weggesmeten geld hadden kunnen doen in dit land... Onvoorstelbaar als je er even bij stilstaat.

Reykjavik | 09-05-15 | 23:40

Er schijnen een paar kleine risico's te zitten aan investeren in een land waar extreem links aan de macht is, misschien is dat wel een verklaring....

flashforward | 09-05-15 | 23:39

@VanBukkem | 09-05-15 | 23:31
*tranen weg veegt * Zocht naar een video ter uiting van mijn emotie maar kwam dit tegen. LOL

www.youtube.com/watch?v=PUKMUZ4tlJg

Botte Hork | 09-05-15 | 23:37

@Botte Hork | 09-05-15 | 23:31
Ik heb nog steeds geen aanbieding in mijn mailbox liggen om het moderatie-team te komen versterken.
Snap jij dat nou?
Ik voel me ondergewaardeerd....
*snik*

necrosis | 09-05-15 | 23:36

Wacht, dit was geen anti-EU,Euro,Griekenland artikel... ik val zo waar van mijn stoel.
Persoonlijk heb ik het helemaal gehad met de Grieken en hun politiek. Ze hebben gelogen tegen de hele wereld en zouden daarvoor moeten bloeden.
Aan de andere kant ben ik ook een realist en heb weinig aan te merken op dit verhaal, buiten dat het een verkeerd voorbeeld geeft andere andere landen met torenhoge schulden.
Als je iets gaat lenen, dan moet je dat terugbetalen. PUNT
Prima artikel

BasBr | 09-05-15 | 23:33

@Botte Hork | 09-05-15 | 23:10
Ik ook [snik]
Ik heb hier trouwens [snotter] ook nog een originele Friden 130.
Dat waren nog eens tijden.

VanBukkem | 09-05-15 | 23:31

@necrosis | 09-05-15 | 23:27
Ghehehe...

Botte Hork | 09-05-15 | 23:31

Dis is ook waarom Warren Buffet zegt dat de Euro gedoemd is te floppen.
En die ouwe heeft vaak gelijk lijkt me als 72,3 USD je hebt verzameld.

TheNox | 09-05-15 | 23:31

De EU is een brug te ver. Een dictatuur. Een schijndemocratie. Ongekozen lui maken de dienst uit, en het parlement is een dure zoethouder. De ECB doet maar wat, niet uit economische noodzaak of motieven, maar om dat politieke gedrocht in stand te houden.
www.youtube.com/watch?v=bM2Ql3wOGcU
Ons land en onze soevereiniteit raken we kwijt, en waarvoor? Voor een ideaal (nie wieder) dat al bereikt was met de EEG. Al het meerdere is onzin. Weg met die EU.

Fijnstoffer | 09-05-15 | 23:30

@Botte Hork | 09-05-15 | 23:14
Ga je die zwitsal nou bang maken met mijn reputatie?
*scrollt terug naar 22:22*

necrosis | 09-05-15 | 23:27

@PAPAgaai | 09-05-15 | 23:09
Dat is het probleem. Bij een pyramidespel blijf je nieuwe inleggers nodig hebben. Omdat je het geld nodig hebt voor je directe uitgaven. Maar Griekenland weet net als Bernie Maddoff dat ze hun schuld nooit kunnen aflossen. Maar met nieuw geld kunnen ze het onvermijdelijke nog even uitstellen.

Osdorpertje | 09-05-15 | 23:24

@Botte Hork | 09-05-15 | 23:05
Ze zullen dat model ongetwijfeld nog gebruiken maar ze innen geen cent van de vermogenden.
Momenteel is alleen Spyros-met-de-pet de lul.
Je zou bijna denken dat PvdA ook in Griekenland de dienst uitmaakt.
Wat mij betreft nemen we ons verlies en geven geen cent meer aan dat kutland, we krijgen gedane investeringen nooit meer terug.
Wanneer durft iemand dat nou eens hardop te melden?

necrosis | 09-05-15 | 23:16

@Lupuslupus | 09-05-15 | 23:04
Dat is het NSB knopje. Maar die is exclusief van broeder necrosis ;-)

Botte Hork | 09-05-15 | 23:14

@VanBukkem | 09-05-15 | 23:01
Ik mis die tijd.. *nostalgische huilbui krijgt *

Botte Hork | 09-05-15 | 23:10

Griekse leningen is als een pyramidespel.
Men probeert, het liefst wat meer zelfs, geld bij IMF en EUropa te lenen, om correct aan de betalingsverplichtingen te kunnen voldoen.
Dat is het hele eiereten.
Griekenland is HELEMAAL NIET begaan met Europa, dan alleen om er zoveel mogelijk geld los te weken.

Dat men nog blijft aanpappen met die oplichters.
Laat de reders hun 500miljard maar terughalen vanuit het. Uitsnland en aan de griekse Staat geven, zijn achterstallige belastingen.

PAPAgaai | 09-05-15 | 23:09

Net nu weer even naar een ander wildersfilmpje te kijken, het is ook echt de enige politicus van dit moment waar iets zinnigs uitkomt.

Slipsnifter | 09-05-15 | 23:07

De Grieken zijn altijd gewend geweest gratis geld uit het buitenland te krijgen. Ten tijde van het kolonelsregime kregen ze gratis geld van de VS om hun strategische ligging t.o.v. het Oostblok en om maar vooral niet over te lopen. Na de koude oorlog werden Europese subsidies de belangrijkste inkomstenbron. En de Grieken gingen er van uit dat wij bij de invoering van de Euro vanuit dat wij hen wel zouden blijven subsidiëren. Al dat gratis geld van buiten heeft in Griekenland tot een buitensporige corruptie geleid waar politici met banen stemmen kochten en ambtenaren van de vorige regering niet ontslagen mochten worden. Zij die politici kenden kregen mooie baantjes tegen aantrekkelijke voorwaarden. En zij die er niet van profiteerden wilden er ook niet voor betalen en ontdoken massaal de belasting door de belastingambtenaar een envelop met inhoud toe te steken. Je kreeg een Griekse staat die 1 op de 4 werknemers een baan gaf, maar aan de andere kant geen inkomsten had en dit gat in de begroting werd gedicht door op massale schaal geld te lenen. En nu ze in de schuldsanering moeten hebben ze een grote mond en proberen hun bezittingen voor de schuldeisers verborgen te houden.

Osdorpertje | 09-05-15 | 23:07

Quid schrijft toch veel anders op het moment dat hij de meth/LSD/peyote of whatever drugs he is on eens een keertje laat staan...

King of the Oneliner | 09-05-15 | 23:07

@Wim Denkbaar | 09-05-15 | 23:04
Ik heb je nu een plusje gegeven. Refresh even en kijk of ie er staat.

Botte Hork | 09-05-15 | 23:06

@necrosis | 09-05-15 | 22:59
Wel een vette bak hoor! Bij de Griekse belastingdienst gebruiken ze dat model ook, naar voorbeeld van de Nederlandse overheid.

Botte Hork | 09-05-15 | 23:05

@necrosis | 09-05-15 | 22:57
Ik denk eerder dat Willy het aan zijn verzameling landgoed toe zal voegen :)

Slipsnifter | 09-05-15 | 23:04

Namen en rugnummers, wie neemt de verliezen? Oh en ik lees niets over de honderden miljarden spaartegoeden die Grieken op Europese banken hebben staan.

roze_bril | 09-05-15 | 23:04

@Botte Hork | 09-05-15 | 22:58
Ik gebruik Firefox, met de extension. Een raadsel....

Wim Denkbaar | 09-05-15 | 23:04

Chrome of Firefox gebruiken. Dan werk alles normaal.
Botte Hork | 09-05-15 | 22:58
--------
Ik gebruik ook Firefox maar zie echt geen plusjes en/of minnetjes. Alleen bij elk commentaar aan de rechterkant een uitroeptekentje. ...

Lupuslupus | 09-05-15 | 23:04

@Botte Hork | 09-05-15 | 23:01
Tja, als je gelijk hebt in dit land ben je rechts en word je door iedereen genegeerd, so be it.

Slipsnifter | 09-05-15 | 23:02

Gezien de hoeveelheid taxpoet die ik al heb betaald afgelopen jaren, hoop ik dat Corfu binnenkort van mij is....
necrosis | 09-05-15 | 22:57
------
:-)

Lupuslupus | 09-05-15 | 23:01

@Botte Hork | 09-05-15 | 22:47
Zo'n ouwe heb ik hier ook nog staan. Precies dezelfde als die op uw foto. Alleen heeft die van mij heeft maar één floppydrive.
Cool ding man. Alleen het toetsenbord weegt al tien kilo.

VanBukkem | 09-05-15 | 23:01

@Slipsnifter | 09-05-15 | 22:53
Ik ben de tel kwijt inmiddels, maar weer heeft Wilders gelijk. Voor de miljoenmiljardste keer?

Botte Hork | 09-05-15 | 23:01

Ik zeg: per direct 4 miljard extra naar Griekenland en een nieuw "eenmalig" generaal pardon, dan kan mijn broek even een tijdje aanblijven.

Slipsnifter | 09-05-15 | 23:00

@Botte Hork | 09-05-15 | 22:47
Wie heeft jou toestemming gegeven om een foto van mijn pc te maken en op de GeenStijl te zetten?
Jij.... Hork
*gnehehe*

necrosis | 09-05-15 | 22:59

@Wim Denkbaar | 09-05-15 | 22:55
Chrome of Firefox gebruiken. Dan werk alles normaal.

Botte Hork | 09-05-15 | 22:58

@necrosis | 09-05-15 | 22:52
Als een nederlands politus iets zegt moet je van de tegenovergestelde situatie uitgaan, dan zit je meestal wel aardig in de buurt.

Slipsnifter | 09-05-15 | 22:58

@Lupuslupus | 09-05-15 | 22:50
Was het niet Finland wat onderpand eiste voor leningen aan Griekenland?
Ik vraag me af of Finland inmiddels al een paar Griekse eilanden heeft ingelijfd...
Gezien de hoeveelheid taxpoet die ik al heb betaald afgelopen jaren, hoop ik dat Corfu binnenkort van mij is....

necrosis | 09-05-15 | 22:57

Spartacus = de jonge Hans.
Psst, niet doorvertellen.

Piet Karbiet | 09-05-15 | 22:56

@Botte Hork | 09-05-15 | 22:47

Ik zie de +/- wel maar de telling staat altijd overal op 0. Ik kan er wel +1 of -1 van maken.
Schijnt allemaal van de browser af te hangen.

Wim Denkbaar | 09-05-15 | 22:55

@neemjemoederindemali | 09-05-15 | 22:48
Ik hoor het hem nog zeggen: 'hier gaan we dik aan verdienen'...
*in tikplank bijten doet*

necrosis | 09-05-15 | 22:52

@necrosis | 09-05-15 | 22:48
Iedereen weet dat die Grieken nooit over de brug zullen komen.
Behalve Mark en Alexander dan. Oh wacht..
Die weten het ook maar dat past niet in hun Eurofiele sprookje.

Botte Hork | 09-05-15 | 22:51

@@neemjemoederindemali | 09-05-15 | 22:48
En hij heeft er ook niet bij gezegd wanneer we het terug krijgen, kan best over 300 jaar zijn.

Slipsnifter | 09-05-15 | 22:51

Ik wens de Grieken veel plezier onder het bewind van Poetin.
Iemand die niet te beroerd is om de gaskraan dicht te draaien als de klant niet betaalt.
necrosis | 09-05-15 | 22:48
========
Of ruilen voor een Griekse haven..

Lupuslupus | 09-05-15 | 22:50

@neemjemoederindemali | 09-05-15 | 22:48
Natuurlijk niet, een politicus liegt niet.

Slipsnifter | 09-05-15 | 22:50

Goh, dat hadden we nooit verwacht, volgens Jan Kees kregen we toch alles terug met vette winst? Hij zal ons toch niet wat voorgelogen hebben?

neemjemoederindemali | 09-05-15 | 22:48

@Botte Hork | 09-05-15 | 22:41
Heb je mijn 22:13 linkje gelezen?
Dan weet je gewoon dat die kutGrieken nooit over de brug zullen komen.
En mochten ze de EU/ Eurozone verlaten, dan zullen we daar in onze winkels niets van merken aangezien ze weinig produceren.
Ik wens de Grieken veel plezier onder het bewind van Poetin.
Iemand die niet te beroerd is om de gaskraan dicht te draaien als de klant niet betaalt.

necrosis | 09-05-15 | 22:48

@Het Vijfde Wiel | 09-05-15 | 22:42
Heb jij geen 'reageer' knop in je browser? En plus/min zit er wel gewoon in hoor.
Of guur jij nog vanaf een oude static.computertotaal.nl/thumbnails/60...

Botte Hork | 09-05-15 | 22:47

necrosis | 09-05-15 |

Ja, ik snap niet waarom het tijdstip verwijderd is. Dat het plus/min systeem verdwenen is juich ik van harte toe, dat was gewoon cult achtig, maar tijdstip verwijdering niet.

En dat geld krijgen we nooit terug nee. Griekenland gaat een paria worden.

Het Vijfde Wiel | 09-05-15 | 22:42

@VanBukkem | 09-05-15 | 22:37
Nope, het stukje is ontegenzeggelijk van de hand van @Feynman, inclusief de bekende taalfouten.
Iets waarvan ik beloofd heb om hem niet meer mee te pesten.
Waarvan akte....

necrosis | 09-05-15 | 22:40

@necrosis | 09-05-15 | 22:03
'Sinds wanneer schrijft Quid de stukjes van Feynman?'

Al heel lang/vaak.

wakkere_nederlander | 09-05-15 | 22:39

@Het Vijfde Wiel | 09-05-15 | 22:30
Misschien is het handig om voortaan het tijdstip te vermelden.
Ik comment namelijk iets meer dan de gemiddelde reaguurder en om al mijn eigen comments nou terug te gaan lezen......
Enne... leuk dat hun schulden blijven staan, maar wanneer denken ze dat terug te gaan betalen?
Ik vermoed dat ze dat doen als pasen en pinksteren op één dag vallen.
Met andere woorden: we kunnen fluiten naar onze poen en de beloofde rente.

necrosis | 09-05-15 | 22:37

@necrosis | 09-05-15 | 22:03
Sinds de heer Feynman betrokken was bij een auto-ongeluk op de A1 vrijdagavond bij Kootwijk, waarna hij met onbekend letsel is afgevoerd naar het ziekenhuis en zodoende niet op tijd zijn stukje kon inleveren.

VanBukkem | 09-05-15 | 22:37

@Feynman, je hebt het over zinloze hervormingen en geeft als voorbeeld 1 maatergel die inderdaad op de korte termijn niet op gaat diepen. Maar er zijn veel meer maatregelen opgelegd, en veel daarvan zijn buitengewoon zinvol. Ook op de korte termijn. Hervormingen in de belastingsfeer (ook het innen), de transportsector en exportregels.

Muxje | 09-05-15 | 22:33

@JelleBaas | 09-05-15 | 22:22
Mensen met een ui achter hun nick zijn hier op proef.
Ui, gedraag je!
*met dank aan @Jan Dribbel*

necrosis | 09-05-15 | 22:31

necrosis | 09-05-15 |

Vergeet niet dat de Grieken hun schuld bij rest EU gewoon blijft staan, Grexit of niet. Hun ev. uittreding maakt geen drol verschil wat betreft schuldenlast.

Het Vijfde Wiel | 09-05-15 | 22:30

We hebben dus niets aan een Grexit, maar moeten dus gewoon blijven storten in een bodemloze put?
Smijt die Grieken eruit en laat ze maar met Poetin onderhandelen.
Eens kijken hoe lang hij op de rente wil wachten....

necrosis | 09-05-15 | 22:27

Botte Hork | 09-05-15 | 22:21
Quid de huissocialist....
Zal mij dan ook niet verbazen dat achter Quid een zekere A. Pechtold schuil gaat.

Ommezwaai | 09-05-15 | 22:24

Botte Hork | 09-05-15 |

Quid zou het kunnen ja. Schrijfkundig is hij vrij geniaal. Feit blijft dat een Feynman artikel verschijnt onder Quid zijn naam. Het zou natuurlijk kunnen dat Feynman zijn artikel eerst naar Quid verstuurd had, maar waarom zou hij? Het artikel is verstuurd vanaf Quid zijn account tenminste. Ach, who cares ook eigenlijk.

Quid, wat voorzichtiger de volgende keer OK?

Het Vijfde Wiel | 09-05-15 | 22:23

-weggejorist en opgerot-

JelleBaas | 09-05-15 | 22:22

@Old_Spice | 09-05-15 | 22:16
Toen ik midden jaren `90 voor het eerst over de EU hoorde zag ik de bui al hangen.
Ik was de enige, alle familie en collega`s waren dolenthousiast door alle jubelpropaganda op radio en TV.
Toen ik op mijn werk vertelde dat ik NEE ging stemmen bij het EU referendum werd ik aangekeken alsof ik zojuist de hitlergroet had gebracht.
Inmiddels vind ik het allemaal wel best, laat de hele pestbende maar afzinken als dat is wat iedereen zo graag wil.

Slipsnifter | 09-05-15 | 22:21

@Ommezwaai | 09-05-15 | 22:18
Vanaf nu is het dus Quid en/of Feiten.

Botte Hork | 09-05-15 | 22:21

Altijd al zo'n vermoeden gehad dat Kwit en Feynman één en dezelfde zijn.
Nu heeft ie zich verraden.

Ommezwaai | 09-05-15 | 22:18

@Botte Hork | 09-05-15 | 22:12
Ik vergeet zelden, zelfs met een lading drank achter de kiezen....
*met hooivork op TFT afstormt*

necrosis | 09-05-15 | 22:18

@Het Vijfde Wiel | 09-05-15 | 22:13
Maar de schrijfstijl is wel 180 graden anders. Quid zou het kunnen. Dat dan weer wel.

Botte Hork | 09-05-15 | 22:17

necrosis | 09-05-15 |

Sorry necrosis, mijn attentiespanne staat mij dat epistel niet toe.

Het Vijfde Wiel | 09-05-15 | 22:17

Met andere woorden, we zijn genaaid door de EU, aangezien we kunnen fluiten naar onze centen. De EU heeft er honderden miljarden in gekieperd om een gefaald project te redden van de ondergang, en geen gezichtsverlies te lijden. Nu gaat het alsnog fout, en haalt de EU haar schouders op en zijn wij ons geld kwijt. Wie legt er verantwoording af? Waar kan de burger zijn/haar onvrede uitspreken over deze acties van de EU? Wanneer gaan de EU commissarissen betalen voor hun falende acties? Zijn er nu nog serieus mensen die geloven dat de Euro en de EU ons meer oplevert dan het kost?

Old_Spice | 09-05-15 | 22:16

Botte Hork | 09-05-15 |

Misschien is Quid wel door de mand gevallen. Wie heeft het niet gehad met een dubbele nick, per ongeluk posten onder de verkeerde.

Het Vijfde Wiel | 09-05-15 | 22:13

Feynmans pc gecrashed?

Slipsnifter | 09-05-15 | 22:11

-weggejorist-

GS_moslim_nieuws | 09-05-15 | 22:10

necrosis | 09-05-15 |

Nee, dat is het mooie van politicus zijn. Zodra je afgetreden bent, ben je ook niet meer verantwoordelijk. Dijsselbloem is verantwoordelijk voor het falen van al zijn voorgangers. Als er ooit nog vragen komen over Jan-Gays zijn rol, mag Dijsselbloem de last dragen.

Het Vijfde Wiel | 09-05-15 | 22:10

Ach, Dijsselbloem maakt gewoon weer een paar miljard euro nederlands belastinggeld over en je hebt weer een jaar geen kind aan die Grieken.

Slipsnifter | 09-05-15 | 22:10

Ik geloof al jaren niets meer van het Griekse verhaal. Het klonk zo mooi, het afbetalen en de rente die we zouden vangen, we zouden er flink aan gaan verdienen.
Kan iemand de guillotine postuum even opstellen voor Jan-Gays de Jager?

necrosis | 09-05-15 | 22:06

Quid = Feynman?!

Botte Hork | 09-05-15 | 22:06

Verdomme. Had ik nu maar beter opgelet in economie klas.

Het Vijfde Wiel | 09-05-15 | 22:06

Iedereen die in de echte wereld leeft weet dat je van een kale kip niet kan plukken. Onze regenten weten dat eigenlijk ook wel maar houden nu al zeven jaar de schijn op dat het anders is en daarmee hun ego's en waanvoorstellingen. Ten koste van honderden miljarden.

Godsammekraken | 09-05-15 | 22:05

Sinds wanneer schrijft Quid de stukjes van Feynman?

necrosis | 09-05-15 | 22:03

BetaalT

PopperFlopper | 09-05-15 | 22:02

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl