
Ach gut. Die megalomane prestige objecten van gemeenten met een minderwaardigheidscomplex ook altijd. Dat gaat meestal mis. Vanochtend stortte een
tijdelijke looptunnel van station Arnhem in. Gelukkig geen doden of gewonden. Gebeurt daar wel vaker, in dat station in aanbouw. Mensen onwel door penetrante geur?
Check. Vietcong-achtige valkuilsituaties op het perron?
Check. Bouwvertraging door gebruik, facepalm, brandbaar materiaal in looptunnels?
Check. Mysterieuze brandmeldingen?
Check. Ruzie zoeken met de NS?
Check. Vochtplekken?
Check. Levensgevaarlijke wiebelende trappen?
Check. Stroomstoringen?
Check. Wateroverlast?
Check. Hoe dat allemaal kan? Door te kiezen voor een constructie waar conventionele bouwtechnieken niet toereikend zijn. Lees die zin nog eens. Dit gaat over een treinstation. Er was een
scheepsbouwer nodig om een treinstation te bouwen. Echt, gemeente, waar haal je de arrogantie vandaan dat je denkt dit nodig te hebben? De architect had
extra hulp nodig. Want fuck it, toch allemaal gemeenschapsgeld. Nee echt, constructeurs noemen dit 'de meest
complexe constructie van Nederland'. Waarom mag een station niet gewoon conventioneel en saai zijn? Nu heb je complex en, volgens reizigers,
totaal kut. En dan hebben we het niet eens over de bouwtijd van twintig jaar. De kosten zijn 'relatief' in toom gehouden dankzij een plafondprijs. Met als resultaat dat de bouwer de meest complexe constructie van Nederland op de
meest goedkope manier moest uitvoeren. En nu storten er dus tunnels in. Dat belooft nog wat, voor de toekomst. Maar hey, Arnhemse politici kunnen straks wel met erecte penis te koop lopen met hun prestigieuze M.C. Escher-station. Is al die miljoenen, vertragingen en publiek gevaar wel waard, natuurlijk.
Reaguursels
InloggenDaar kan Amsterdam nog wat van leren.
@Ommie de HaatMoker, alle gemeente parkeergarages in Arnhem zijn vanaf 18:00 tot 06:00 0,50 per uur.
@GeenStijl, ik weet jullie zijn niet genuanceerd, maar het betreft hier een tijdelijke looptunnel (jaja gebouwt om te voorkomen dat reizigers iets op hun hoofd krijgen) waar bouwvakkers de zware palen van de steigers tegen aan zette, hierdoor viel dat ding (goh, nee joh je meent het)om. In het station zelf is geen tunnel ingestort, wel even je feiten op rij hebben, of was het een zure Nijmegenaar die hier weer zo noodzakelijk z'n mond moest open doen. Daarnaast best wel grappig dat jullie een onderzoek gebruiken van een organisatie waarvan het rapport een hoog Diederik Stapel gehalte heeft. Btw, wel grappig dat jullie MC Esher erbij halen, ik ga ervan uit dat dit bewust is gebeurd ;), gezien het feit dat de inpiratiebron van hem te vinden is in Arnhem (trappenhuis van het oud HBS gebouw in het Spijkerkwartier).
Ik kom er regelmatig en je ziet nu al dat dat ding over een jaar of 10 volledig verloederd zal zijn. Slijtage, al dat wit is niet schoon te houden. Hoog jaren80prestigeprojectoostblokprovinciestadgehalte.
De meeste mensen hier in de omgeving die zich de tijd nog kunnen herinneren dat station Arnhem geen bouwput was zijn al jaren dood. Het meeste dat we weten komt uit semimythologische overlevering. Boze tongen beweren dat het gebouwd is op een vervloekte begraafplaats, weer anderen zeggen dat de hoofdbouwkundige een spook is, gedoemd om voor eeuwig op aarde verder te bouwen zonder ooit voortgang te boeken. Er is ook nog een legende die stelt dat het een poort is naar een andere dimensie, eentje die alleen gedicht kan worden door het gehele gemeentelijke budget erin te gooien, die wordt kennelijk wat breder gedragen.
Laatst de hele nacht onder dat ding geparkeerd, leuke uitgaansstad maar toen ik terug kwam was het feest compleet... 3 VIJFTIG voor een hele nacht parkeren in een parkeergarage onder dat in aanbouw zijnde ding! Nou daar viel mijn bek wel van open zeg, dat redelijke prijzen nog bestaan voor parkeergarages.
+15 voor die animatied gif
Ernum de gakste, ook als het om melagomanedinges-projecten.
Station Ernem, met die parkeergarage waar jouw auto de enigste is, grootheidswaanzin ten top.
Treinstations zijn eigendom van NS en ProRail, niet van de gemeenten waar ze toevallig staan.
Ach, daar kijken wij in 013 niet meer van op, bij ons stort een perronplaat gewoon in als ze bezig zijn met een onderdoorgang maken, en wat die stunt moet gaan kosten schijnt week na week te wijzigen...
@ pibasso | 20-04-15 | 20:56
Volgens mij wilden de bewoners dat ook niet.
Verder bouwen ze hier nieuwe luchthavens, ook al is er 70 km verderop ook eentje... (Kassel bv). Om geld te sparen gaat daar in de stad het licht uit en brandt dat op de lege luchthaven... (waar 1 vliegtuig per week landt...).
De vloeren zijn ook prachtig. Oude trottoirtegels met de kauwgum er nog op...
optimaalbedrijfsdiensten.nl/files/opti...
www.flickr.com/groups/csarnhem/pool/
@pisvinger
Stuttgart volg ik al een tijdje omdat ik er regelmatig kom. Bizar infrastructureel project met dito kostenoverschrijding. Moet je als stad niet willen, al denken de inwoners van Stuttgart er anders over. Falen kunnen ze bij onze oosterburen ook.
Och, de projectontwikkelaar en zijn vriendjes ze weer eens multimiljonair geworden en dan is alles goed.
En de pot augurken is weer leeg.
Stuttgart 21: bouwkosten geschat 2,46 miljard EURO (al niet heel weinig geld), bij bouwbegin 4,1 miljard en nu 6-7 miljard. Als het dan in 2022 klaar is, zou het zo nog een beetje meer kunnen zijn: de.wikipedia.org/wiki/Stuttgart_21
Een paar andere faalprojekten bij de oosterburen:
Hauptbahnhof Berlin (Centraal station Berlijn). geraamd op iets tussen de 500-700 miljoen, koste de gigant 1,2 miljard (met een hoop beperkingen). Groot is het wel). Daar rijden zelfs treinen....
Luchthaven Berlin, geschat iets van 2 miljard, zou dit nu ook wel 8 miljard kunnen worden. Zou ook al 5 jaar klaar zijn. Nu nog zeker 3-5 jaar niet klaar.
Filarmoniegebouw Hamburg, gepland iets van 77 miljoen, nu richting de miljard. Voor een concertgebouw. de.wikipedia.org/wiki/Elbphilharmonie
Geld uitgeven kunnen ze wel.
En dat alles dankzij de vooruitstrevende PVDA
En nog zijn dat allemaal nog bedragen achter de komma... Google eens op het ondergrondse station van Stuttgart (waar zelfs de normale Duitsers voor gingen rellen), of de luchthaven van Berlijn (als die er ooit komt...), daar zijn miljarden in een bodemloze bouwput terrecht gekomen. Dan is 37 miljoen echt een 'schijntje' (0,037 miljard, klinkt dan echt weinig, zoveel als 19 dagen de geldkraan van de ECB open te zetetn...).
In 2008 waren de bouwkosten al 90.000.000,- dus de informatie in het artikel klopt niet.
Ashtrey | 20-04-15 | 19:02
Deze fantast zonder leven heeft nog een gebruikte dildo voor je maar dan in het vervolg wel je pillen op tijd nemen!
Gelukkig willen veel partijen niet meer van dit soort projecten. Het risico is te groot. Daarom gaat de kuip bijvoorbeeld ook niet door. Voor mijn gevoel is 37,5 milj. niet zo veel voor een dergelijk project. Rotterdam koste 60 milj voor het NS deel en nog 300 milj voor het spoorse deel. Wat dat ook mogen betekenen.
Bij ons ook onderdelen voor dat station gemaakt.
Waren praktisch onmogelijke vormen om te maken.
@Ashtrey | 20-04-15 | 19:02
Ah, dank u wel. Mij helaas ontgaan, ik wist dat ik hier vaker moest komen.
En excuses @WillemRuis uiteraard.
De driehoek Arnhem-Nijmegen-Wageningen wordt ook wel de fiscale Bermuda-driehoek genoemd. Deze ultralinks-draaiende gemeenten zijn in staat om op miraculeuze wijze enorme hoeveelheden taxpoet te laten verdwijnen zonder dat er een spoor achterblijft.
Ook wel genoemd: Pyongyang a/d IJssel, Havannah a/d Waal en Stalingrad a/d Rijn.
station arnhem wikipedia:
" in de herfst van 2008 bleken de bouwkosten, die waren begroot op 65 miljoen inmiddels waren opgelopen tot 90 miljoen. En geen bouwbedrijf durfde het riskante ontwerp uit te voeren........"
@Chiant 18:57
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2015/04/...
You're welcome. 🏫
Een station te ver.
@philia | 20-04-15 | 18:43
Project Arnhem Centrum is al in 1256 (bc, dat is) gestart. En loopt nog door tot het jaar 4021. Als alles volgens planning gaat natuurlijk. Maar dan heb je ook een toegankelijke binnenstad zonder opbrekingen en eindeloze omleidingen.
Ach ja. Delft gaf 80 miljoen uit aan een station gecombineerd met stadskantoor, omdat het anders "zonde was van de 5 miljoen die er al in geïnvesteerd was". Nu hikken ze dankzij een schuld van 80 miljoen tegen een artikel 12 status aan. De A4 werd op basis van een noodwet doorgedrukt zodat de klagers die de weg al 50 jaar tegenhielden buitenspel werden gezet. Toch meende de minister en Rijkswaterstaat ze tegemoet te moeten komen door de weg verdiept aan te leggen, waarvoor het best ingeklonken zandbed van Nederland afgegraven moest worden en de weg nu in een laag modder ligt en constant leeggepompt moet worden, hetgeen 10.000 euro per jaar gaat kosten. Om het water af te voeren is wel weer een vergunning nodig en daar mogen mensen bezwaren op indienen. Het zal er dus wel op neerkomen dat het een roeibaan wordt. Ambtenaren en politici; een Bulgaar op bezoek krijgen is een stuk voordeliger.
@WillemRuis | 20-04-15 | 18:34
Na uw mededeling ga ik echt anders naar deze kwestie kijken.
Weet uw werkgever wel dat u zijn bedrijf hier loopt te spammen?
Er was nog zo voor gewaarschuwd.
"Eerst de wandbekleding aanbrengen en dan pas de steigers weghalen"
Raad eens voor hoeveel euros dit project is begroot en voor hoeveel het is gebouwd, incluis gebreken?
Dit is echt standaard gedrag van de gemeenten. We willen uitpakken, dus dat gaan we doen. Er wordt hier toch niemand afgestraft en de burger betaalt wel. Zo lekker strooien met het geld van een ander.
Project Arnhem Centraal is al in 1997 gestart.......
Daarom: A t/m ZaanenBOUW
Bento Spinoza | 20-04-15 | 18:24
Scherp hoor!
Aha, Van Berkel weer. De architect ook van de Erasmusbrug in Rotterdam, Die progressieve brug die 40 miljoen duurder was dan alle andere ontwerpen, maar dan kregen ze er wel een spannende knik bij. De ontwerper sloeg het helemaaal in de bol en wilde net als echte artiesten copyright op alle fotos van die brug: "Ontwerper Ben van Berkel vindt dat er einde moet komen aan het 'misbruik' dat derden van zijn ontwerp maken." Jaja. Die brug dus die bij een beetje wind wél mooi meteen van zijn sokkel wilde waaien ta.twi.tudelft.nl/users/vuik/informati...
miko | 20-04-15 | 18:22
Maar daar kun je alleen maar kaartjes enkele reis kopen, retourtjes hebben ze niet..
37 miljoen voor een station ? ik vind het wel meevallen. Hier in Rotterdam staat het beste station van de wereld bijna 30 miljoen goedkoper dan begroot voor een luttele 600 miljoen
Misschien kunnen die ambtenaren met hun stijve penis de tunnels stutten?
@
eerstneukendanpraten | 20-04-15 | 18:15
Dus binnenkort rijdt er een trein in Groningen?
@eerstneukendanpraten | 20-04-15 | 18:15
Volgens sommige Vught en Westerbork ook.
Vond station Arnhem altijd prachtig, met dat oost-blok-beton www.nlwandel.nl/Album/NS-Westerbouwing...
www.beneluxspoor.org/bnls/Arnhem_1_1.j...
En nu is het al bijna 'n decennium 'n ramp www.google.nl/search?tbm=isch&q=s...
Met al die putten wordt het wel een escher station. Als je denkt dat je boven bent, ben je ook weer beneden.
Roodeschool krijgt trouwens binnenkort ook een nieuw station.
Overheden moet je (zeer) kort houden qua geld. Echt, dat ís nog NOOIT anders geweest.
@de uitbater | 20-04-15 | 17:39
Ik alleen van Monopoly!
Ja, stop eens met dat geld verbranden in stations en andere infra! we hebben dat geld hard nodig voor de 500.000+ dobbernegers die er aan komen!
@--sql error-- | 20-04-15 | 17:44
www.arnhemcentraal.nu/
Prestigieus is een ander woord voor superduur.
Hier in 015 zijn ze 120 miljoen euro 't schip in gegaan met de bouw van de spoortunnel/station ( verhogen we toch gewoon de gemeentebelastingen... en zo geschiede )
100 meter verder bouwen ze de nieuwe Pathé silo bioscoop.(stationsinrichting heet dat of zoiets)
Het prachtige uitzicht vanuit Sonsbeekpark wat je op de stad had is nu best wel verpest helaas.
twitter.com/_Ladyblabla_/status/59014...
Ok het zal mijn verrotte geest wel zijn maar serieus.... een trekput..??
Onze man in Mockba | 20-04-15 | 17:54
'n Trekput daar staan een paar man in te trekken. Kabels die door kokers lopen wel te verstaan....
Toch typisch hoe alle links in dit item toch net even anders zijn dat wat Quid ons wil doen geloven.
Vroeger bouwden ze een megalomane bidhut in 200 jaar, die krengen staan er al eeuwen.
Wordt hartstikke mooi. En dat voor slechts 37,5 mio. Amsterdamse azijnzeikerds. Met je misplaatste superioriteitsgevoel. 😄
Hyronimo | 20-04-15 | 17:55
Lang geleden een jaar of 10 aan de Broerenstraat/Rosenburgstraat gewoond 95% van al die tijd hadden ze nodig om het marktplein (voor de Eusebiuskerk)te verbouwen, toen het eindelijk klaar was kon ik m'n huis alleen aan de gemeente verkopen omdat ze er een haven wilde maken...?!? WTF !
Terwijl het oude juist zo mooi was. Prachtige wederopbouwarchitectuur.
In Arnhem houden we nou eenmaal van eeuwig durende bouwprojecten. Het station is maar een kleinigheidje. De Eusebiuskerk is de Arnhemse Sagrada Familia. Staat al een eeuwigheid in de stijgers en komt waarschijnlijk ook nooit af.
Treinreizigers op Station Arnhem moeten de komende weken goed uitkijken. Vooral bij het uitstappen. Het kan zijn dat de deuren opengaan op een plek waar een zogenoemde 'trekput' is opengegraven.....
Ok het zal mijn verrotte geest wel zijn maar serieus.... een trekput..??
Een van die gebouwen waar geen enkele aannemer of leverancier van panelen etc. iets aan verdiend heeft door onnodig ingewikkelde fratsen van de architect die geen enkele reiziger opvallen.
37,5 mil? Arnhem krijgt er nog een stuk infrastructuur voor. Zo'n bedrag pist Kabinet Rutte in 0,0243sec weg.
Arnhem. Waar de binnenstad al 500 jaar non-stop is opgebroken.
En binnen 5 jaar een algehele renovatie omdat de boel uit elkaar valt van goedkope ellende.
Wel jammer dat de Fyra er niet meer is. Dit station had daar goed bij gepast.
hoe ziet het ontwerp er uit?
Een totaalprijs van 37,5 miljoen? Hier in Amsterdam zou een ambtenaar dat als kostenoverschrijding al te lullig vinden om op verjaardagsfeestjes over op te steken.
Arnhem is een pauperstad. De inwoners daar hebben het stadsbestuur dat men verdient.
Gelukkig woon ik in de betuwe, het woord station kennen wij eigenlijk alleen uit de geschiedenis.
".. van gemeenten met een minderwaardigheidscomplex.."
En van gemeenten met grootheidswaanzin nog meer.
Ach gut. Die megalomane prestige objecten van gemeenten met een minderwaardigheidscomplex ook altijd.
_______
Grote bekken-architectuur
donjon | 20-04-15 | 17:35
.
Beter grote ego's met grote-bekken-architectuur
Het lijkt de EU wel ;.... Oooh wacht , nog effe .
Ach gut. Die megalomane prestige objecten van gemeenten met een minderwaardigheidscomplex ook altijd.
_______
Grote bekken-architectuur
Dit station is een nog grotere en langdurige bouwput dan de wederopbouw van Rotterdam..
Ze hadden gewoon een Rotterdams bedrijf moeten nemen.
REAGEER OOK