Overheidsinval bij hoofdkwartier Uber Amsterdam
Inspectie Leefomgeving en Transport lijkt binnen te vallen bij Uber pic.twitter.com/oyZXZvgGVC
— Joost Schellevis (@Schellevis) March 26, 2015
Oh, ironie! Nederland Innovatieland heeft vanochtend een inval gedaan bij het leegstaande hoofdkwartier van Uber in Amsterdam. Alle werknemers zitten op de Zuidas. Ondertussen gaan de ijverige ambtenaren van de Inspectie Leefomgeving en Transport vrolijk door met de huiszoeking. Zij zijn vanochtend met honderdachtentwintig auto's én de politie uitgerukt naar het kantoor aan de Vijzelstraat. De ILT'ers komen de administratie doorspitten en UberPOP slopen, een illegale taxidienst waarmee klanten in aanraking kunnen komen met vriendelijke en behulpzame chauffeurs. Overheid zegt nee, want verouderde wetgeving, misgelopen inkomsten voor de schatkist, regeltjes en vergunningen. Wat zijn we trots op ondernemerschap hè, minister-president.
Bevestigd: Psst, ambtenaren. Een ritje naar de Zuidas met UberPOP kost niet heul duur: slechts zes à zeven euro. Goeie deal, toch?Update 13.04 uur: Uber is boos, of zeg maar woedend. Bedrijf spreekt over een "waarschuwing aan internationale start-ups, technologiebedrijven en multinationals dat hun investeringen in Nederland wellicht niet welkom zijn en dat hun klantendata daar niet veilig is." Ons land van uitvinders en technologische ontwikkeling staat er lekker op zo.
Trots op Nederlands ondernemerschap #handelsmissie #NLChina Info: → http://t.co/GxqGHQ6LqA pic.twitter.com/wK4gvMRmCc
— Minister-president (@MinPres) 26 maart 2015
Reaguursels
InloggenOeber heeft het slim gespeeld door zichzelf als 'vernieuwer' te presenteren en mensen lijken er nog in te trappen ook. Ik ga binnenkort een appje beginnen waarmee je illegale poolse bouwvakkers en loodgieters kunt bestellen, denk ik.
Raar artikel GS. Zou bijna denken dat het door Uber gesponsorde mededeling is. Het enige innovatieve aan Uberpop is dat er door de chauffeurs geen BTW wordt afgedragen.
Kortom. Toch taxituig.
Beetje dreigen ook nog.
Geld "verdienen" door op een malafide manier taxietje te spelen. Als dat innovatie is, dan is belasting ontduiken dat ook.
Uber creert een nieuwe unterklasse. Dat moeten we niet willen. Wat ik wel heel snel wel is vernieuwing in de branche(zoals kwalteitsbeoordeling van chauffeur door de consumenten, schone en veilige taxis, en beleefde chauffeurs die gecontroleerd worden op de snelste route). En een uiterst strenge toezichthouder met mystery guestst etc..
V.O.C. mentaliteit.
Heb van de tientallen keren dat ik een taxi nodig had vanwege een familielid dat regelmatig met spoed naar het ziekenhuis moet maar 2 positieve ervaringen overgehouden. Het enige waar reguliere taxi-chauffeurs echt goed in zijn is coke leveren.
Tja, de in-en-in corrupte TCA met hun terreurpraktijken moet natuurlijk beschermd worden. Dat past beter bij het 'gezellig' criminele imago van Amsterdam.
Misschien een idee om nog wat dieper te graven naar dwarsverbanden.
Ik ga zelden met een taxi, door de prijs. Laatste keer was in 2006. Het is gewoonweg in mijn bewustzijn geen manier van vervoer. Stel ik mis een nachtbus en ben 4 kilometer vanaf mijn eindpunt, dan komt lopen nog eerder in me op dan de taxi. Waardeloze lui en waardeloze prijzen!
'Bedrijf spreekt over een "waarschuwing dat in Nederland klantendata daar niet veilig is."
LOL
www.forbes.com/sites/ronhirson/2015/03...
@checkmate123
Je zou een punt hebben al is het alleen zo dat de TCA een compleet boevennest is, drugs dealen en vervoeren voor de maffia e.d.
Als je als ondernemer willens en wetens de wet overtreed moet je niet huilie huilie gaan doen als de politie of andere overheidsinstantie binnenvalt.
Uber=Legaal
UberPop=Illegaal
Hey, kut-overheid! Wanneer gaan jullie eens wat doen aan die doodrijders/mappers van de gebruikelijke taxi-branche?
Het is altijd hetzelfde liedje. Criminelen kunnen op steun van de overheid rekenen, terwijl de innovatieve, ondernemende burger in de kou wordt gezet. Kop en maaiveld, zeg maar. Al die mafketels van de TCA die mensen hebben klemgereden kunnen subiet de bak in, maar de overheid houdt ze lekker veilig. Bah, walgelijk!
En nu gebeurt in kleine schaal wat er met TIPP op grote schaal kan gebeuren...
ATC chauffeurs zijn cokedealende pooiers met YabYum logo's op hun zijdeur in een te dure E-klasse. Daaaaag ATC. Schandalig dat de overheid zich hier voor het karretje van de penose laat spannen, onbegrijpelijk werkelijk. Welk smeergeld of welk particulier financieel belangetjje wordt hier nou weer gediend? GeenStijl ga het eens uitzoeken?
Dus na alle maffiapraktijken, zwendel, fraude en met geweldsintimidatie oplichtende praktijken van de ATC zijn er nog steeds trollen hier die durven beweren dat dergelijke "echte chauffeurs" een maatschappelijk belang zouden dienen?
Certificering heeft niet tot kwaliteit geleid. Alleen maar tot een hoge drempel voor nieuwe toetreders en daardoor gebrekkige marktwerking. Het rating systeem van Uber werkte honderduizend keer beter. BOvendien als jij niet voor 20 euro per uur in de taxi wil zitten dan zoek je toch een beter betalende baan? Kennelijk is dit voor anderen wel interessant. Zo moeilijk is het ook weer niet om een taxi te zijn en ik hoef niet in een dure Mercedes E-klasse te worden vervoerd ik vind een Skoda of Kia prima.
Dus... ga lekker in Noord-Korea je taxibedrijf uithangen.
Aan al die hongerloonroepers: Je hoeft het niet te doen he. We moeten ook af van minimumloon. Uberpop is niet perfect, maar weldegelijk innovatief. Ik kan er derhalve niets op tegen hebben.
Politie en Taxi: vier mafiahandjes op 1 criminele buik.
Ach ach. Wie vvd heeft gestemd bij de vorige verkiezingen valt weinig kwalijk te nemen, was absoluut logische keuze. Maar we zitten nu ondertussen wel met een veel grotere overheid met ambtenaren die iets te doen moeten hebben, behalve ook maar iets dat nuttig is.
-weggejorist-
Zolang als er taxi's zijn is de overheid niet in staat gebleken enige regulering effectief te laten functioneren voor die branch. Geen wonder dat het verzet tegen deze disruptie zo heftig is; straks geen baantjes meer voor de TCS mafia dienende corrupte bureaucratie.
Infographic showing places where Uber has faced legal challenges:
en.wikipedia.org/wiki/Uber_(company)#/...
@Latrinalia | 26-03-15 | 13:25
Inderdaad lekker kort door de bocht, huilie huilie. Ze hebben goed kunnen boeren een halfjaar, back to the drawings boards.
mente aperta | 26-03-15 | 12:35
"Allemaal polen die collectieve ritten pakken door heel Nederland."
Leve de vrije markt. Beter voor iedereen? Toch? Dat ongefinetunede idee uit 1723 leren de economen op school tenminste. Straks krijgen we ook Roemenen, en Grieken en ga nog maar even door.
Wat een schertsvertoning dat hele dure buisnessclass reizende inovatie reisbeleid van Rutte cs als je niet eens in eigen land fatsoenlijk technologische innovaties kunt faciliteren.....
Mooi want ook Über dient zich gewoon aan de Nederlandse wet te houden en die zielige dreiging laat zien wat voor kutbedrijf het echt is. Stelletje aanstellers.
Die reactie van Uber, lekker professioneel. Wat werken daar voor emotionele downies? Vorige keer riepen ze 'Aanslag op innovatie!@!' en nu komen ze met dit: 'Dit is een waarschuwing aan internationale start-ups, technologiebedrijven en multinationals dat hun investeringen in Nederland wellicht niet welkom zijn en dat hun klantendata daar niet veilig is. Uber is bereid duizenden banen te creëren in Nederland en de Nederlandse economie te versterken.' LOLLL
Tja, als de elite er niets aan verdiend.
Latrinalia | 26-03-15 | 13:02
Okay, dus Uberüber en Uberunter zitten er niet bij?
Grappige is dat je voor cv-monteur of ict-er ook geen enkel certificaat nodig hebt, maar om iemand rond te mogen rijden MOET je aan zoveel dingen voldoen.
B'tje concurrentie is prima, nergens voor nodig al die regels. Ronduit belachelijk dat en de taxicentrale en de overheid bij wie je in een "vrijland" in de auto zou mogen stappen.
Dat is pas schandalig!
levend fossiel | 26-03-15 | 12:49
Uber bestaat uit 2 legale taxidiensten (uberblack en uberlux) en 1 illegale 'taxidienst', ordinaire snorders (uberpop).
-weggejorist-
@Jos Tiebent in dit geval [/strong] :-/
miko | 26-03-15 | 12:49
*ROFL*
@Power2All4Ever wel eens gehoord van een meter?
.
Nooit problemen gehad met TCA in Amsterdam.
.
Vind persoonlijk Uber een leuk en prima initiatief.
Reeds meerdere malen tot volle tevredenheid gebruik gemaakt van Uber. Ik zou nog liever gaan lopen dan dat ik bij zo'n stinkende agressieve zandhyena in een heilige kameel zou stappen.
ragmeneer, doe eens een [/B]
TCA pffft.
In Amsterdam in mijn hele leven 2x de taxi genomen, en in beiden wordt je zwaar getilt, de ene roept 50 euro, dan ineens iemand 40 en dan de laatste 30, voor een ritje wat kwa kosten wegend maximaal 10 euro zou kosten.....
Ja vind je het vreemd dat veel mensen naar een eigen auto + rijbewijs snakken...
Oplicht pur sang.
@Kapucijnes | 26-03-15 | 12:17
Waarom zou er een minimum tarief moeten zijn?
Als iemand mij met een kleine Kia van a naar b kan brengen voor een redelijke prijs vind ik dat prima.
ik hoef niet in de naar vanillia geurende Mercedes te zetten met zo een gelkop aan het stuur.
Is er nou een verschil tussen Uber en UberPOP of niet?
De volgende stap is dat overheid belasting gaat heffen voor het heer- en weer rijden van kinderen naar het hockeyveld. Is verkapte belastingontduiking.
.
Een snorder is iemand die voor taxi speelt. Zitten hele goede tussen. Voor 15 euri naar Schiphol. Heerlijke gozer, die Amir..
sluit die bold tag eens nubs
denoorman | 26-03-15 | 12:44
Exact dit.
Dit moet je compleet los zien van de problematiek van de Nederlandse taxiwereld.
Ommie de HaatMoker | 26-03-15 | 12:41
Okay, dankje, da's dus best veel.
In California lachen ze zich slap, ze krijgen 20% van de inkomsten en de chauffeurs rijden tegen een hongerloon en ondertussen kunnen ze mooi alle regels, vergunningen en belastingen aan hun laars lappen. En dat noemen ze een innovatie. Het zijn gewoon snorders die nu in plaats van zoals vroeger met de telefoon besteld worden nu via een app besteld worden. Innovatie?? Nou nou poeh poeh
UberPOP is illegaal in Nederland en zorgt voor valse concurrentie. Een eerlijke vrije markt kan niet bestaan als bedrijf A zich aan de regels moet houden, maar bedrijf B dat niet hoeft.
Maar dat terzijde, Uber zélf met Black en Lux zijn gewoon valide taxi's die via een fantastisch systeem werken. Voor 32,50 Leidseplein -> Haarlem. Dat lukt me geeneens met mijn vaste snorder.
meeste landen passen hun wetten aan door de digitalisering, nederland loopt met hun beaurocratische dinosaurussen en middeleeuwse wetten steeds verder de afgrond in.
Ik kan in beide gevallen in een islamtaxi zitten. Dus nog maar eens de vraag: Is Uber goedkoper dan een taxi en zo ja, hoeveel?
levend fossiel | 26-03-15 | 12:26
.
Verschilt per geval natuurlijk, plusminus de helft van reguliere 'service'. Insh'allah.
Alles om dat tuig van TCA de markt uit te prijzen, zie ik als een positieve ontwikkeling. Zelfs een ritje van het centrum naar Weesperplein zal men gebruiken om je proberen op te lichten.
TCA heeft meer weg van een criminele organisatie.
@Lewis | 26-03-15 | 12:20
Vast niet.
Ondertussen kan bijna iedereen aan een taxivergunning en raak je die ook na wangedrag zeldzaam kwijt.
Wat wel illegaal is maar niks tegen gedaan word?
www.facebook.com/luna.lunenburg/photo...
lunagti.com/
lunagti.com/mapa/
Allemaal polen die collectieve ritten pakken door heel Nederland.
Ironie zou zijn als ze met Uber taxis naar de inval waren gereden.
Met het slopen van het onderwijs, het kapotmaken van instituten als het NatLab en het constant sponsoren van zakenvullers en de zieligheidsindustrie heeft Nederland elke vorm van innovatie verspeeld.
Net goed...
Die Uberterreur mag van mij lekker optiefen.
Overigens worden nagenoeg alle gevallen van buitenwettelijk handelen door politici of anderen breeduit veroordeeld en nu een beetje hypocriet doen over Uber. het product is illegaal in Nederland? Het neemt beroepschauffeurs het brood uit de mond? Dus wat mij betreft terecht..
@ TegenBeterWetenIn | 26-03-15 | 12:25
Van Wiki (tip, binnen tien seconden gevonden):
'Chauffeurs zonder pas mogen niet rijden. Heeft de chauffeur van een taxi of taxibusje geen (geldige) pas, dan betreft het waarschijnlijk illegaal vervoer. Vermeend illegale vervoerders worden in de volksmond wel aangeduid met de uit het Jiddisch afkomstige term snorders.'
Welkom in Corporatistisch Nederland, waar elke vrije ondernemer door de overheid een semie-ambtenaar of gewoon uberkapot wordt gemaakt.
Misschien word ik oud, maar kan iemand mij vertellen sinds wanneer het woord snorren bestaat en wat 't betekent?
TegenBeterWetenIn | 26-03-15 | 12:25
.
Al heeeeel lang, snorren/snorders zijn illegale (goedkope) taxi's die meestal op aanroep beschikbaar zijn.
2N3055 | 26-03-15 | 12:25
Ik kan in beide gevallen in een islamtaxi zitten. Dus nog maar eens de vraag: Is Uber goedkoper dan een taxi en zo ja, hoeveel?
Misschien word ik oud, maar kan iemand mij vertellen sinds wanneer het woord snorren bestaat en wat 't betekent?
Is Uber goedkoper dan een taxi en zo ja, hoeveel?
levend fossiel | 26-03-15 | 12:21
Al was het 2x duurder, je gaat toch niet in een islamtaxi zitten en er ook nog voor betalen?
Wij hebben een grote kennissenkring.
Onze kinderen zitten op moslimvrije scholen waar we veel geld voor betalen.
Die scholen liggen ver weg en dus moet er gereden worden.
Ouders regelen dat per toerbeurt, voor het schoolbezoek, voor brengen/halen feestjes en, nu ze wat ouder worden, ook met de pubert-uitgaansavonden.
Komt geen taxi aan te pas.
Nog niet misschien.
Waarom maakt iedereen zich zo druk over een club geldwolven uit Silicon Valley die denken dat ze overal in Europa wel even de regels kunnen overtreden met hun hippe appje?
Is Uber goedkoper dan een taxi en zo ja, hoeveel?
Komt op mij toch weer over als selectieve doortastendheid.
Of wordt as we speak een team in gereedheid gebracht om criminele taxichauffeurs keihard aan te pakken?
De overheid heeft liever allemaal loonslaven of kapot gereguleerde zzp'ers. Opbokken met al die ondernemers die zomaar geld verdienen!
Laat ze eerst eens de btw over al die ritjes betalen en dan pas praten we verder.
Uberchauffeurs zijn de Polen van de taxibranche.
Laatst ook een Uberpop besteld. Komt een pauper Afghaan met pauper Polo aankakken voor 5 man. Ja daag, nooit meer. Ik zou het omdopen tot UberPauper. Voor de pauperklanten, pauperauto's en pauperchaufs die nog te dom zijn hun taxipasje te halen. Wat een bagger idee van Uber. Hun UberLux service wel top trouwens, gegarandeerd een dikke bak.
Uber kiest natuurlijk de slachtofferrol, maar heeft iemand al overwogen dat Uber misschien de markt verziekt? Probeer je even voor te stellen wat er met jouw baan gebeurt als hobbyisten en beunhazen tegen een veel te laag tarief voor de lol gaan bij klussen in jouw vakgebied.
Je hoort mij niet zeggen dat taxi's top zijn, maar ik heb een beetje mijn twijfels of Uber wel zo fantastisch is..
Nouja dan maar weer lopen of fietsen, alles liever dan als enige alternatief de TCA met hun altijd onbeschofde en aggressieve medewerkers.
maar een RABO-banklullo die jarenlang vanuit Utrecht met rentestanden gefraudeerd heeft, is nog steeds op vrije voeten omdat men moet nadenken over vervolging, ondanks vervolgingen in anderen landen voor dezelfde feiten gepleegd door anderen. VVD is een poel des verderfs.
Innoverende ondernemers? Deaud moeten ze!
a) maak je geen zorgen over wat Uber aan belasting betaald, die hebben als multi-national al lang een regeling met de belastingdienst.
b) wat Diotima zegt
c) www.thrillist.com/news/new-york/is-ube...
d)http://www.forbes.com/sites/ronhirson/2015/03/23/uber-the-big-data-company/
Vieze spelletjes bij de overheid. Dit pakken ze aan met groot vertoon en miltvuur in onze voeding wordt in een doofpot gedrukt.https://www.google.nl/webhp?hl=nl&tab=ww&gws_rd=ssl#hl=nl&q=miltvuur
Tijd op al die inspecties op te doeken een mega bezuiniging!!!
Vreemd dat de overheid ons zo dwingt ons
te laten vervoeren door veelal arabische
criminelen met nul manieren, nul straatkennis,
nul professionele instelling en ubersmerige
uitgewoonde auto's. Met uitzondering van
de weinige goeie taxichauffeurs.
Alternatief is de door 020 opgezette GoGo-taxi.
Waar chauffeurs in zitten zonder taxivergunning
en -diploma.
Uber was kwalitatief toch de beste optie.
Snorren dan maar weer......
De oplossing voor het probleem in de taxi markt is niet een hipster bedrijf in California dat een appje heeft gemaakt en vervolgens 20% van de taxi omzet wegsluist terwijl de chauffeur vervolgens gedoemd is om naast zijn werk nog andere flex baantjes te nemen omdat hij van taxi rijden alleen niet kan leven.
Heel goed, uber keihard aanpakken en nu werken aan een duurzame oplossing.
Eens even kijken. Met de invoering van de taxiwet (Jorritsma, Sorgdrager?) zou de kwaliteit beter worden terwijl de prijs zou dalen.
Het is een van de klassieke vergissingen van het geloof in marktwerking geweest. Een puinhoop is het geworden.
Na het klemrijden en molesteren van een uber-rijder zou de politie meewerken?
Slecht nieuws voor de klant. Die moet dus voorlopig weer in een naar cocos meurende foute TCA-bontkraag mercedes stappen om zich te laten optillen.
vroeger had men gediplomeerde vaklieden ,gilden en vakbonden ,nu is niks meer zeker ,wat was beter.nu is er een samenleving als los zand.
Sorry klaps maar freewheelend snorren is illegaal en is klap in het gezicht van de echte chauffeurs, die zich wel aan de regels houden. Uber is gewoon een pooier van een groep snorders meer niet. Heeft niets met ondernemen te majen.
Het gebruik van het voorvoegsel über zou per onmiddellijk verboden moeten worden uit het Nederlands.
Nederland is dol op vernieuwende ondernemers zolang het binnen de conservatieve (belasting)kaders past en de overheid het prijsniveau van de betreffende ondernemert kan bepalen middels belastingen. Dán ben je welkom in NL. Of je moet al zo fakking veel geld hebben dan gaan de belastinghoeren wel met hun billen omhoog voor je.
-weggejorist-
Volgens mij gaat het niet om Uber zelf maar om UberPop en dat is laatste is een clandestien snorderbedrijfje.
Het gevaar van Unternehmen.
Uber valt enkel goed te praten in vergelijking tot de onmetelijke incompetentie in de huidige taxibranche, maar het blijven snorders. Voor de rest is 'deeleconomie' Newspeak voor het omzeilen van regels en een uitzuigend verdienmodel installeren dat als platform dient voor de transacties tussen twee partijen.
Consequent zou zijn om alle snorders te legaliseren. Dan is de klant echt koning.
met 'ondernemerschap' heeft dat Uber niets te maken, Klaps.
Wel ondernemen volgens de (belastings)regels he.
Aanpakken die prenatale VVDers.
Noord-Korea klinkt steeds aantrekkelijker als vrij land.
Al die kutondernemers moeten deaud in Nederland!
Waarom mag de politie op het zebrapad parkeren en ik niet?
Wat is er met de voorbeeldfunctie gebeurd?
Dan zou het überfall zijn.
Uber heeft wettelijk gezien de puntjes duidelijk niet op de u gezet, anders was ze dit niet overkomen.
UberFall
REAGEER OOK