
In 2012 liep de schatkist 21 miljoen euro mis. Waarom? Omdat de NS belasting ontdook door hun investeringsmaatschappij in Ierland de grote aankopen te laten doen. Dat is raar, want de Nederlandse Staat is de enige ekte ekte
aandeelhouder van de NS. Vandaag laat Dijsselbloem de Tweede Kamer weten dat deze fiscale AnneFrankerij
stop zal worden gezet. Dit naar aanleiding van een artikel in
NRC Sesamstraat deze ochtend, waarin gesteld werd dat de NS nog steeds belastingontwijkende zaken deed via de Ierse route. Wij van GeenStijl strepen hoofdschuddend onze eerste
correct voorspelde NS-headline weg. In februari lieten wij weten welke headlines omtrent de NS u dit jaar gaat zien en eentje daarvan was: NS BETAALT NAUWELIJKS BELASTING IN NEDERLAND. Dit gebaseerd op een topic van GeenStijl uit 2012 (
TWEEDUIZENDTWAALF), met de kop:
Raar. NS ontduikt belasting via Ierland. Inderdaad, in 2012 kaart GeenStijl dit toen al redelijk bekende Nederlandnaaierij van de NS aan. En toch moeten we vandaag dus lezen dat de NS in 2012 uiteindelijk alsnog 21 miljoen euro weghield bij de schatkist. Bovendien mocht deze constructie vervolgens in 2013 en 2014 doorgezet worden. Pas in maart 2015 wil Dijsselbloem de geldjatterij van de NS stopzetten. En dit is de reden waarom het kabinet, de Tweede Kamer en iedereen die wat te zeggen heeft in dit land beter GeenStijl in de gaten moet houden. Een beter Nederland begint bij GeenStijl. Het had in dit geval sowieso tientallen miljoenen aan belastinginkomsten gescheeld. Sukkels.
Reaguursels
InloggenEn vervolgens gaat de ritpreis weer met 300% omhoog.
Het is geen "belastingontduiking". Het is gebruikmaken van door Brussel ingestelde regels en wetten. Als De Staat geldt ophaald door deze regels en wetten dan is het helaas onoverkomelijk, als het De Staat geld kost dan wordt het ineens als crimineel bestempeld.
Geld verdienen wordt belangrijker dan mensen vervoeren. Waar hebben we dat soort fratsen eerder gezien.
Corruptie daar is en zal er altijd wezen heb ik het gevoel. Hoeveel moet er nog aan het licht komen voordat iemand met de juiste bevoegdheid zo iets grootschalig kan stopzetten? Waar vind men die bevoegdheid zonder eerst zelf onderdeel van de corruptie te worden?!
Jongens, snap het nou eens. De regering werd er zelf ook beter van en deelde mee in de opbrengsten van die constructie. Alleen buiten de boeken om, dat dan weer wel. Corruptie dus. Ow, zei ik dat hardop?
Jamaar Geenstijl, je wordt toch rijk en 'succesvol' van zogenaamd 'hard werken', toch?
AnneFrankerij... toch nog met een glimlach de rest van de text kunnen lezen
Goed voorbeeld doet "volgen"
@Steinway: De Ierland-constructie is inderdaad legaal, maar betekent wel dat een Nederlands bedrijf dat volledig in handen is van de Nederlandse staat, zijn vennootschapsbelasting betaalt aan een ander land. Weliswaar maar de helft van wat het hier kwijt zou zijn geweest, maar betaling hier komt neer op vestzak-broekzak aangezien de staat zowel eigenaar is als belastingontvanger. Daarom is het raar dat de stat deze omweg zo lang heeft laten bestaan.
En wat is daarvan 't praktisch nut?
Scenario A: Staatsbedrijf NS houdt geld over middels belastingontwijking -> De Staat strijkt de winst op.
Scenario B: Staatsbedrijf NS betaalt netjes belasting in Nederland -> Minder winst voor de Staat.
Wat we hiermee bereiken is dat Nederlandse Spoorwegen er door de hogere kosten minder aantrekkelijk uitziet voor investeerders, mochten we het passagiersvervoer per spoor ooit echt gaan privatiseren.
Ach, niets nieuws, want ook defensie deed dat vroeger met een paar Orions. Die stonden dan officieel in IJsland, zodat ze geen btw hoefden te betalen over die dingen.
De KLM is zelfde laken een pak. Alle kisten staan geregistreerd bij een off-shore en dus ook geen btw.
@Steinway | 25-03-15 | 15:38
Dat doet ie niet, want dat gaat per saldo ten koste van de taxpoetinkomsten. Bedrijven gaan dan immers ergens anders ondernemen, waar het fiscaal gunstiger is.
Alleen de Nederlandse bedrijven echter worden opgeroepen om geheel vrijwillig en vanuit intrinsieke motivatie (en met een gezonde dosis van mediale groepsdruk) een zeldzame, masochistische en oikofobische vorm van socialistisch staats-altruïsme na te streven.
"Kom, laten we meer belasting betal0n. Dat is namelijk goed voor ons bedrijf! De Nederlandse belastingbetaler begrijpt ons anders niet, want ligt zelf ook al geheel vrijwillig fiscaal krom."
Na alleen al het lezen van de feitelijk onjuiste titel van dit topic wist ik wie de scribent was.
Belastingontwijking is in een socialistische of communistische staat een nobele daad van verzet en geen moreel onjuist of strafbaar feit. Belastingontduiking daarentegen is altijd een laakbaar en strafbaar feit. In elke staatsvorm.
Er is niks mis met de Ierlandconstructie, volkomen legaal. Als Dijsselflower dat niet leuk vindt, dan maakt hij maar een wet die dat verbied. Daar is hij toch minister voor.
@necrosis | 25-03-15 | 15:03
Extra inkomsten voor Dijsselbloem is minder winst voor NS (ergo: minder dividend van de NS voor de Staat). Maar onderaan de streep houdt hij dus toch geld over.
De eerste miljoenen in de zoektocht naar enkele miljarden om de belasting op arbeid te verlagen zijn binnen.
(Maar met een Euro per Nederlander schiet dat dus niet op: doorzoeken Jeroen).
Waarom kaartten jullie het pas in 2012 aan, had je niet eerder dat NRC artikeltje uit 2000 kunnen linken, dat had ons dan nog meer belastinggeld bespaard.
Oftewel, ergens (laat) gedurende de periode waarin het misging hebben jullie ook een keer een artikeltje gemaakt. Als bestuurders iets van Geenstijl moeten leren is het sowieso te laat.
Maar ff op een rijtje: als de NL staat eigenaar is van de NS, gaat de staat nu dus belasting aan zichzelf betalen? En dat is goed voor ons, want....? Ik snap wel dat er een heel leger ambtenaren nodig is om deze potjeslatijn te beheren. Zo'n 21 miljoen, schat ik.
@Bakito
NS/Prorail gebruikt anders nog meer dan zat diesel locs .
@Bakito | 25-03-15 | 15:12
Omdat auto's-met-een-stekker financieel aantrekkelijk gemaakt worden op kosten van mensen met een zuinige benzine/ dieselauto.
Daar zitten ze bij de NS niet mee.
Om de bonussen toch te kunnen blijven betalen verhogen ze gewoon de tarieven.
@Mark_D_NL | 25-03-15 | 15:15
Ik moet altijd wel om haar lachen.
@Bakito | 25-03-15 | 15:05
Als trol had je in ieder geval nog een rol hier. Maar ook die kwaliteiten ben je kwijt.
Ere wie ere toekomt. Hulde GS!
Voor mensen die liever wegkijken en nog geloven in de maakbare samenleving zal GS altijd T, O, en NK blijven. Omdat ze het verdommen om eens te gaan kijken want stel je voor dat je een unconvenient truth voor je snufferd krijgt.
necrosis | 25-03-15 | 15:10
Als elektrische treinen onrendabel zouden zijn, waarom komt de auto-industrie dan met elektrische auto's?
necrosis | 25-03-15 | 15:06
Was het daar alleen maar voor want we moeten ook nog vakantiehuizen, peperdure speedboten en verbouwingen van oude kastelen dokken.
Deze belastingontduiking loopt sinds 1999 en heeft inmiddels al 250 miljoen euro bespaart voor de Nederlandse Spoorwegen. Ze betaalden ruwweg 250 miljoen euro vennootschapsbelasting in Ierland, waar ze ook 500 miljoen euro in Nederland hadden mogen aftikken.
De methode double Irish met een Dutch sandwich laat zien dat belastingontduiking helemaal de bom is bij het grootbedrijf. Bij de onderliggende landen trouwens ook, die door niet te willen samenwerken met elkaar een run to the bottom voor vennootschapsbelasting hebben ontketend.
Nederland is dus zelf een belastingparadijs voor deze constructies en zit daarna te huilen als een staatsbedrijf vijftien jaar lang gebruikt maakt van een ander paradijs. Te huilen over een marktpartij waar ze zelf volledig eigenaar van is en dus volledig voor het zeggen heeft.
De schade voor de Nederlandse schatkist is dus een half miljard en de ontwikkelingshulp aan Ierland die door de rijksambtenaren bij de Nederlandse Spoorwegen is overgemaakt aan Ierland onder het kopje vennootschapsbelasting is 250 miljoen in een tempo van 21 miljoen euro per jaar.
Deze fiscale ellende geeft ons dus staatsbedrijven die de eigen belasting ontduiken, Europese ontwikkelingssamenwerking die buiten de boeken wordt gehouden en omdat hier uiteindelijk alles wel betaald moet worden de idiote heffing op arbeid. Chapeau! De hoge heren hebben het weer voor elkaar.
De NS is slechts een voorbeeldje uit een reeks.
Niet alleen de NS pist buiten de deur..... tanken in België en Duitsland, word dan wel weer maatschappelijk getolereerd........, beetje azijn geurtje hier !
OT: RIP Top Gear
www.bbc.com/news/entertainment-arts-32...
goedverstaander | 25-03-15 | 15:07
Nope, ik reaguur op zonnenenergie
Er wordt misschien wel belasting ontdoken,maar omdat Jeroentje van Financien enig aandeelhouder is krijgt hij de centen nu niet in de vorm van belastingen, maar in de vorm van meer winst, dus hoger dividend terug. Het geld komt dus toch wel bij de staat terecht, is het niet via Ierland dan wel direct.
@Bakito | 25-03-15 | 15:05
NS gebruikt stroom om te kunnen rijden.
Denk jij dat ze kunnen rijden met een paar zonnepanelen op de daken van de treinen?
Ik heb me ernstig vergist in jouw 'intellect'....
Hoeveel nieuwe Miele wasmachines zijn dat wel niet?
Handgeld. Via de kaaimaneilanden stromen biljoenen weg.
@ Bakito | 25-03-15 | 15:05
Elke activiteit vervuilt. Zelfs reaguren. Uw reaguursels zelfs dubbel.
@eerstneukendanpraten | 25-03-15 | 15:02
Het wordt hoog tijd dat Nederlandse 'Royals' belasting gaan betalen, aangezien we collectief voor hun 'uitkeringen' moeten bloeden!
Het is ook volslagen onzin om de NS belasting te laten betalen, aangezien dit bedrijf het milieu niet vervuilt.
Volgens mij kunnen we beter aan de omgekeerde praktijk een einde maken: buitenlandse bedrijven die nauwelijks belasting in Nederland betalen.
www.nu.nl/economie/3410043/buitenlands...
Uiteraard wordt nu jaarlijks 21 miljoen euro onder de reaguurders van GeenStijl verdeeld. Eerlijker kunnen we het niet maken.
En wat gaat Dijsselbloem doen met de inkomsten over het ontdoken geld?
Teruggeven aan de belastingbetalerT?
Ik gok eerder op doorsluizen naar Brussel/ Griekenland!
Weet u nog wie vanuit een Nederlands paleis de belasting ontdook?
Nou, goed dat het is aangekaart, verder mag de zelfbevlekking achterwege blijven.
REAGEER OOK