Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Rusland en NAVO aan het schaken met kernwapens

kernrampeuropapoetin.jpgDe afgelopen maanden zijn Rusland en de NAVO de lengte van hun nucleaire piemel aan het laten zien. Rusland heeft begin deze week een spontane militaire oefening verricht, waarbij kernwapens gericht zijn op NAVO-doelen. Eerder gaf Poetin toe overwogen te hebben zijn kernwapens op scherp te zetten vanwege de annexatie van de Krim. En ook in de internationale wateren rond de Noordpool heeft Poetin een droogneuk-oefening met nucleair speelgoed gehouden de afgelopen tijd. De NAVO op haar beurt heeft stoer lopen doen met enorme militaire oefeningen in de Zwarte Zee en in Noorwegen. Rob van Wijk noemt in zijn column in Trouw nog wat voorbeelden. Lekker destabiliserend roeren in de Koude Oorlog-pan van Oost-Europa, met als huidige inzet de Oekraïne. U weet wel, de/het/een Oekraïne dat Hans van Baalen (VVD) alvast prematuur voor de EU claimde met zijn 'we have won', wat hij deed op mandaat van God. Jup. In de Europese Federale Fantasie van Van Baalen (e.a.) wordt de Oekraïne een oostelijke vazalstaat, in de realpolitik van Poetin niet. En dat verschil van mening leidt tot een steeds penibelere situatie. Met name in de Oekraïne, hoewel niemand daar door alle propaganda nog het bloederige horrorbos ziet. Zal Van Baalen nog vaak aan zijn historisch Maidan-blunderwoorden denken straks, als Europa veranderd is in een post-apocalyptische Mad Max-woestijn dankzij escalerende spanningen tussen een dictatoriale Poetin, dwangneurotische spierballentaal van de NAVO en die slappe zakken die voor Europese leiders door moeten gaan? Ons denkt van niet. Leiders, hoe slap hun testikeltas ook is, weten zichzelf meestal uitermate goed te redden van de oorlogen die ze zelf gecreëerd hebben. Het is om mannen als Hans van Baalen dat wij zenuwachtig worden van dit nucleaire schaakspel.

Reaguursels

Inloggen

@ kokhals,

Who the hell is Craig Roberts nu weer. Haal je nieuws eens uit wat minder obscure bronnen. Gewoon, de statistieken van de wereldbank, en de financiele pagina van een normale krant helpen je al enorm op weg.

bdn01 | 22-03-15 | 12:56

-weggejorist-

ADVIZEUR | 22-03-15 | 10:17

@bdn01 | 21-03-15 | 22:00 22:06 22:23 22:25 -- De hoeveelheid pedante kolder in uw reacties-reeks is zo misleidend en wereldvreemd en vol "fairy tales" www.paulcraigroberts.org/2015/02/23/wh... dat u er maar mee gaat leren leven. De kassa in huize bdn01 rinkelt in ieder geval vier keer extra, gok ik zo, dus dat gaat vast wel lukken.

ben kokhals | 22-03-15 | 01:39

@ Flatulent | 21-03-15 | 21:10

Moeite met lezen? Ik beweerde juist dat dreigen met kernwapens ongeloofwaardig is. Wat wel geloofwaardig is, is jezelf in een positie brengen die, als je wordt aangevallen onvermijdelijk tot de inzet van kernwapens leidt. Dat is wat de NAVO op dit moment in de Baltische staten doet om een Russische inval te verhinderen.

bdn01 | 21-03-15 | 22:29

foutje: koers van roebel gaat omlaag en die van de dollar omhoog nantuurlijk.

bdn01 | 21-03-15 | 22:25

ben kokhals | 21-03-15 | 21:51

En dan nog deze bolle nonsens: "De dollar wordt gedumpt ..". Nee dus. Iets wat je dumpt is teveel van, en de prijs zakt. Al bijna een jaar zien we precies het omgekeerde: Er is weinig vertrouwen in de Euro, en al helemaal niet in de roebel. De eigenaren van die valuta willen ze wisselen voor Dollars. Daarom gaat de koers van de dollar omhoog, en die van de Euro en in nog veel sterkere mate de dollar, omlaag. De dollar wordt dus niet gedumpt, hij wordt gekocht.
Wederom, lees eens een boekje over elementaire economie.

bdn01 | 21-03-15 | 22:23

@ ben kokhals | 21-03-15 | 21:51

Lees eens een boekje over economie. De hoogte van de staatsschuld is van relatief weinig belang als die schuld hoofdzakelijk binnenlands gefinancierd is (de pensioenfondsen moeten toch in staatsleningen beleggen). Verder gaat het niet alleen om de schuld, maar ook om de bezittingen die daartegenover staan. De "net worth" van een Amerikaans staatsburger (bezittingen minus schulden) is ongeveer 3 x zo hoog als nummer 2 op de lijst. De USA is dus nog lang niet failliet. Voor NL geld ongeveer hetzelfde. De staatsschuld is hoog, maar die wordt ruimschoots gecompenseerd door de beleggingen van pensioenfondsen en particulierebesparingen.

Rusland is met een staatsschuld van 65% BNP eigenlijk failliet, want er staan geen noemenswaardige bezittingen tegenover.

Verder raad ik je aan eens wat economische kengetallen door te nemen, voordat je dit soort bullshit debiteert.

bdn01 | 21-03-15 | 22:06

@ ben kokhals | 21-03-15 | 21:26

Wat een ongefundeerde nonsens. Hoezo "lijden Amerikaanse burgers .." Het gaat de meeste Amerikanen behoorlijk goed, de werkloosheid neemt snel af, en de levensstandaard is er hoog. De persoonlijke vrijheid is er goed geregeld en het democratisch gehalte veel hoger dan hier.

Dan Rusland: Armoe alom, je wordt opgesloten of vermoord als Poetin het niet met je eens is, de economie ligt door de ongebreidelde corruptie in scherven, het geld wordt door de kliek rondom Poetin met vele miljarden het land uit gesluisd, Dat zou ons voorbeeld moeten zijn?

Natuurlijk valt er het een en ander op te merken over de EU, de USA of de NAVO, maar het mooie is dat je dat hier allemaal openlijk aan de orde mag stellen. Uit jouw plempsel stijgt de walm op van hele diepe frustratie. De links die je aanhaalt zijn allemaal van bedenkelijk complot-theorie-niveau en/of Russische propaganda. Get a life, zou ik zeggen, en maak er wat van.

bdn01 | 21-03-15 | 22:00

@bdn01 | 21-03-15 | 14:14 "…de gezamenlijke economie van de NAVO-landen is ongeveer 16 X Rusland"
.
Mooi. Maar de totale schuld van Nederland is 325% van het BNP, meer dan Griekenland, en enorm heel veel meer dan Rusland (65%) www.zerohedge.com/sites/default/files/... De VS heeft zelfs een schuld opgebouwd van bijna 17.000.000.000.000 dollar www.concordcoalition.org/us-total-nati... en is in zekere zin de komende eeuwen bankroet, zeker als de dollar gedumpt wordt (en dat vindt steeds meer plaats, mede vandaar die agressieve paniek van de VS/NAVO).

ben kokhals | 21-03-15 | 21:51

Rusand is de zaak van de Russen, maar de VS (en de NAVO) is een probleem voor iedereen. De VS heeft zich sinds het einde van de koude oorlog zelfs ontpopt tot de allergrootste bedreiging voor de mensheid en de wereldvrede ooit. En dan bedoel ik niet de Amerikaanse burgers, want die lijden er ook onder www.infowars.com/socom-plan-to-invade-... maar de neocons in Washington en de banksters en hun vazallen. Dit zeg ik nota bene als iemand die voorheen de VS en de NAVO steunde of het voordeel van de twijfel gunde. De VS en haar knokploeg de NAVO is wereldwijd armoe en rouw en terreur aan het zaaien, puur omwille van "The establishment of a global American empire to bend the will of all nations." www.informationclearinghouse.info/arti...
De enige reden dat wij nog niet in een vernietigings-oorlog gezogen zijn, is te danken aan het geduld van de Russen. Zelfs China heeft de VS al gewaarschuwd, en zal zeker met Rusland optrekken als de VS/NAVO nog eens brug te ver gaat. Wat een periode van een bloeiende wereldeconomie en relatieve wereldvrede had kunnen worden is door de VS/NAVO/EU volkomen verpest. Hoog tijd dat de burgers dit orwelliaanse gedoe niet langer over hun kant laten gaan en die idioten terug in hun hok jagen.

ben kokhals | 21-03-15 | 21:26

Gräf&Stift | 21-03-15 | 11:45
Diezelfde lage olieprijs heeft ook een grote impact op de overige olieproducerende landen, om nog maar te zwijgen van het troetelkindje van de VS: Schaliegas, wat met de huidige prijzen helemaal onrendabel is geworden.

En vergeet ook niet dat ook wij nu miljarden moeten ophoesten voor defensie en NAVO bijdrage. En dan heb ik het nog niet eens over Oekraine wat nu al bijna failliet is en compleet aan een EU infuus hangt.

Rusland houdt oefeningen, maar wel op eigen grond en dus dichtbij, terwijl de NAVO met sommige eenheden de halve wereld rond moet vliegen (= kostbaar)

@ bdn01 | 21-03-15 | 14:14 : De superieuriteit van de NAVO heeft bji een kernoorlog (waar het zeker op uit zal draaien als het tot een militair conflict komt) geen zin.

De huidige wapens van zowel NAVO als Rusland zijn voldoende om de wereld meerdere malen te vernietigen en nieuwe/betere wapens voegen weinig toe.

Je krijgt dan de volgende discussie :

"ik schiet jou dood! Ok dan schiet ik jou 2x dood!... Maar dan schiet ik jou daarna 3x dood!...."

En zo verder ;)

Flatulent | 21-03-15 | 21:10

Het goede van een kernoorlog als het gebeurt er is ook geen Rusland meer, er zal vrede over de overblijvenden neerdalen dus wat dat betreft, Putin gaat zijn gang maar, wij ook gewoon doorlopen Mensen.

gebrokenvleugel | 21-03-15 | 18:53

WaarDeWindWaait | 21-03-15 | 10:43
-
Feit is dat Kosovo de onafhankelijkheid mocht uitroepen van de Eu en de VS. En dat is wat de Krim en Oost-Ukraïne hebben gedaan. Ook de Ukraïne is onafhankelijk geworden van de USSR. En kennelijk bevalt het delen van de Ukraïne het niet, dus hebben ze zich onafhankelijk verklaart. Volkenrechtelijke zefbeschikking heet dat.
-
En zowel de Krim als compleet Oost-Ukraine was al van de Tsaren rond 1800.

Raider Twix | 21-03-15 | 18:20

@Gräftak
Ik zij
"beste wat we hebben is de patriot en die haalt net aan 160 km."
Blijkt wel weer hoe slecht je kan lezen.

Roger-Rabbit | 21-03-15 | 18:11

Europa, één rokende puinhoop. Van Balen en zijn europese vrinden, incl. Maxima en consorten zullen dan wel ergens op een veilig plekje zitten terwijl ik de k*nker kan genieten van de straling.

Bukkes | 21-03-15 | 16:50

Poetin gaat zijn kernwapens niet gebruiken, hij probeert alleen ons (westen) bang te maken.

Hollemans | 21-03-15 | 16:47

Het hele gedoe van Rusland en de NAVO m.b.t. kernwapens is allang je reinste onzin.De nederlaag van Amerika in Vietnam was het omslagpunt. "Nukes" waren in de jaren 60 heilig,maar die bewapening bleek een fictie door straling fiasco's.De B47 uit de begin-jaren 50 met zijn 20 ton tapijt-bommen zouden echt wat uitgemaakt hebben,maar waren niet meer voorradig.Wat nu nog overblijft om conventioneel te beslissen is de brandbom van kort vóór de kernbom. Tapijtbombardementen van 10 tons luchtmijnen en daarna fosfor en napalm krijgen elke stad hoe groot ook aan de afgrond.De militaire toekomst is nu de drone die risico-loos met brandbommen elke vijand kan liquideren en hun gebieden kan usurperen en later weer te gelde maken.De koude oorlog 2.0 is dus geen fictie zonder de kernbom.

Dolphi | 21-03-15 | 16:42

bedreigd worden door een failliet land, ik zeg licentie intrekken en uit de competitie halen.

Bohse Koempelz | 21-03-15 | 16:29

Zijn wiki tegels,Gräftak.
Ben je soms een broertje van die Slet,ook zo een Brussel-trol vol fantasie.

Roger-Rabbit | 21-03-15 | 15:58

haalt net aan 160 km.
"vliegen mensen met duizenden tegelijkertijd de laan uit."
Als de Russen net als wij iedereen die meer werkt als 1 uur per week van de lijst halen,ziet dat plaatje er ook beter uit lol.
Roger-Rabbit | 21-03-15 | 14:31
-
Wie zei dat de patriot het enige luchtafweergeschut is wat we hebben. Blijkt wel weer hoeveel je ervan af weet.

Gräf&Stift | 21-03-15 | 15:57

Roger-Rabbit | 21-03-15 | 14:38
-
Ze doen maar. Dat jij je onzintegels mag verkopen bewijst hoe superieur onze Westerse Cultuur is. In Afghanistan hadden ze je als een gekke heks wat aangedaan ben ik bang.

Gräf&Stift | 21-03-15 | 15:56

Serieus als de EU en Rusland ons land in een derde wereld oorlog schepen vertrek ik! Stelletje idioten! De elite begint nu echt levensgevaarlijk te worden. Misschien tijd voor een kleine schoonmaak?

De*correcte*kerstman | 21-03-15 | 15:50

Kunnen we niet de krim ruilen voor Griekenland?

justice1974 | 21-03-15 | 14:40

@Gräf&Stift
"Vergeten dat Groot-Brittanie en Frankrijk ook kernmachten zijn?"

De Taliban pist nu nog in ze broek van het lachen.

Roger-Rabbit | 21-03-15 | 14:38

-weggejorist-

wahalla | 21-03-15 | 14:36

@graf
en.wikipedia.org/wiki/S-400_%28missile...
Lees eerst voor je weer begint te mekkeren,beste wat we hebben is de patriot en die haalt net aan 160 km.

"vliegen mensen met duizenden tegelijkertijd de laan uit."
Als de Russen net als wij iedereen die meer werkt als 1 uur per week van de lijst halen,ziet dat plaatje er ook beter uit lol.

Roger-Rabbit | 21-03-15 | 14:31

De NAVO doet zich met de VS groot voor maar staan machteloos t.o.v de grootste kernmacht ter wereld.
sercencer | 21-03-15 | 13:12
-
U krijgt uw informatie rechtsstreeks uit Moskou? Vergeten dat Groot-Brittanie en Frankrijk ook kernmachten zijn? Zelfs in dat opzicht is Rusland zelfs klein. Bovendien is het maar de vraag of Rusland zijn kernarsenaal wel afvuren...

Gräf&Stift | 21-03-15 | 14:23

Hoe meer lawaai de Russen maken, des te meer zekerheid dat we op de goede weg zijn.
bdn01 | 21-03-15 | 14:14
-
Volledig mee eens. Hoewel we wel wat meer grootschalige oefeningen mogen uitlokken, lopen de onderhoudskosten van hun leger ook nog eens flink op.

Gräf&Stift | 21-03-15 | 14:19

En verder:

Als Oekraine NAVO-lid zou zijn geweest en de NAVO had zijn snelle interventiemacht erheen gedirigeerd zouden de Russen er niet binnengevallen zijn, en zou MH17 niet neergehaald zijn.

bdn01 | 21-03-15 | 14:19

Ik zet mn geld op de Russen omdat ik werkelijk denk dat zij door velen omarmd gaan worden als de onvrede binnend e EU, de crisis, de grexits enz doorgaan.
Beaulefermier | 21-03-15 | 13:33
-
Maar natuurlijk. De Grieken zetten trouwens - net als u - in op Rusland. Poetin is de grote leider. In één jaar heeft hij z'n economie naar z'n grootje geholpen, worden er fabrieken gesloten en vliegen mensen met duizenden tegelijkertijd de laan uit. De olieprijs hebben ervoor gezorgd dat er al 125 miljard dollar is verbrand aan financiele reserves www.bloomberg.com/quote/rurefeg:ind waarmee Ruslands financiële reserves onder het niveau liggen van dat van Nederland (de reserve als budget p.p.).

Gräf&Stift | 21-03-15 | 14:16

@ sercencer | 21-03-15 | 13:12

NAVO is militair in alle opzichten superieur aan de Russen, en de gezamenlijke economie van de NAVO-landen is ongeveer 16 X Rusland (voor de val van de Roebel, het zal nu ongeveer 25 X zijn). We hoeven ons over de militaire en economische kracht van Rusland geen zorgen te maken, zolang we er maar voor zorgen dat de Russen zich geen gekke dingen in het hoofd halen zoals een inval in de Baltische staten. Dat kan alleen als de NAVO zijn aanwezigheid in die landen sterk opvoert, zoals nu, verstandigerwijs, gebeurt. Rusland laat het echt wel uit zijn hoofd een directe confrontatie met NAVO-troepen aan te gaan. Heel gevaarlijk is het om, onder druk van de Russische propaganda, onze troepen van de grenzen terug te trekken. Dan kan Rusland zonder risico binnenvallen, want niemand binnen de NAVO zal een directe confrontatie met de Russen willen ter wille van de redding van een landje als Letland. De Baltische staten maken zich dus terecht zeer veel zorgen. Het is aan ons om die zorgen weg te nemen. Met de grootschalige oefeningen van de NAVO in die regio, en met de stationering van troepen in de Baltische staten laten we de Russen zien dat het menens is. De NAVO neemt gelukkig zijn verantwoordelijkheid terwille van onze veiligheid en de wereldvrede. Laat de Russen verder maar roeptoeteren dat het omgekeerde het geval is. Hoe meer lawaai de Russen maken, des te meer zekerheid dat we op de goede weg zijn.

bdn01 | 21-03-15 | 14:14

Met de Russen is het andere koek,die hebben zelf BETERE luchtafweer als wij,en nog eens een enorm bereik!
Wat denk je wat die doen met onze F-16 !
als ze een B2 neerhalen kost het ons al 2 Miljard !
Zijn heel wat overuren voor je
Roger-Rabbit | 21-03-15 | 12:52
-
Tuurlijk jongen. Allemaal beter daar in Rusland. Ze maken daar mobiele telefoons, chips, auto's en... wacht: ze maken helemaal niks. Zelfs qua technologie zijn ze volledig afhankelijk van het westen. Ook qua geld trouwens. En intellect. Hoe je erbij komt dat Rusland betere wapens zou hebben is mij onduidelijk. Maar dat is wel vaker bij de dingen die je stelt.

Gräf&Stift | 21-03-15 | 14:10

Als Poetin gewoon nog een jaar of twee wacht, en volgens mij is hij er slim genoeg voor, dan weet hij dat de EU vanzelf wel in elkaar dondert door onrust onder de bevolking wegens de opgelegde instroom van asielzoekers, het ontnemen van soevereiniteit en identiteit en de financiële problemen die steeds groter dreigen te worden binnen de EU.

Wie zegt Poetin dat hij over een paar jaar niet als sterke man tevoorschijn komt die orde op zaken komt stellen. Hij is niet politiek correct, hij draait er niet omheen, en als je hem plaagt, dan bijt hij wel degelijk in tegenstelling tot de slappe meelballen die in de EU politiek bedrijven maar feitelijk alleen bezig zijn met geld en macht en verder feitelijk met helemaal niets.

Het lijkt mij wel prettig als er een tijdje iemand is die zaken eens bjij hun naam durft te noemen en ook doorpakt als dat moet. Dus als er weer een stel beroepsroeptoeters staan te scanderen dan NL een kutland is en alle NL'er s vuile kk racisten zijn, dat zo'n persoon dan simpelweg een paar pelotons ME eropaf stuurt en ze in elkaar laat timmeren, hun outkieringen stop zet en iedereen met een dubbel paspoort broeklopend naar zn eigen zandbak terugstuurt.

Dan na een jaar of vijf grote schoonmaak is het weer een decennium of twee de beurt aan de Pechtolds en Ruttes in onze samenleving.

Ik zet mn geld op de Russen omdat ik werkelijk denk dat zij door velen omarmd gaan worden als de onvrede binnend e EU, de crisis, de grexits enz doorgaan.

Beaulefermier | 21-03-15 | 13:33

Tot nu toe is het een sanctieoorlog wanneer men denkt dat Rusland daar een keer failliet raakt moet je echt niet gaan denken dat het dan pas voorbij is. De Russen zijn wat dat betreft keihard en zullen dan toeslaan ongeacht welke middelen gebruikt gaan worden. De NAVO doet zich met de VS groot voor maar staan machteloos t.o.v de grootste kernmacht ter wereld. De kapitalisten uit VS/EU zullen vreselijk balen dat hun invloed niet verder uitgebreid kan worden en dat er een andere wending gedraaid zal worden. VS / EU mag helemaal niet de vrije wereld genoemd worden. Ik denk dat de eerste stap zou moeten zijn om alles weer wat te laten versoepelen is dat de Russen gaan meewerken met de bestrijding van de IS want die drukken sneller de terroristen de kop in absoluut.

sercencer | 21-03-15 | 13:12

Ik ben fan van de NAVO als idee, maar dit is gewoon zoooo vreselijk slecht koude oorlogsgedrag.

Driewerf Hoezee | 21-03-15 | 13:09

Oekraine is een enorm groot land, Waarom delen ze het niet gewoon in 2 stukken, dan is iedereen tevreden (behalve natuurlijk de megalomanen in Brussel)

telelezer | 21-03-15 | 13:06

als europa en rusland gewoon vriendschappelijk zaken blijven doen,dan moet amerika een ander exportprodukt ontwikkelen dan oorlog en wapens.er dreigt wereldvrede,maar dat is wel het einde van de dollar,dus mensen laat je niet gek maken.een oorlog met rusland moeten we niet willen.

baard van troje | 21-03-15 | 13:01

Dit is toch wat een overgroot deel van de huidige Call-of-Duty generatie wil?
Lekker hard schoppen en dreigen naar Rusland en het liefst militair?
Dan nu ook geen huilie doen als het uit de klauwen loopt.

Gräf&Stift | 21-03-15 | 12:41
De grootte van het leger en wel of geen moderne wapens, maakt in het huidige conflict niets uit. Integendeel, het zorgt er alleen voor dat één van de partijen nóg eerder kernwapens inzet. En vergeet niet dat Poetin al bijna zover is dat hij niets te verliezen heeft.

En (ik heb het al vaker gezegd) Rusland heeft minder te vrezen dan wij. Het land is omringd door NAVO bondgenoten en de EU dus elk doel buiten Rusland is in principe een goed doel.

Omgekeerd geeft een kernbom op Rusland al snel risico's, juist voor de omringende landen.

Kijk bv naar de Krim, waar een deel van de Russische vloot en waarschijnlijk ook kernwapens opgesteld zijn. Een bom op de Krim betekent dus ook het opofferen van Oekraine, waar nou juist het conflict over gaat.
Een bom aan de westkant van Rusland betekend nucleaire fallout in de EU (als je nog herinnert dat een relatief klein ongeluk in Tsjernobyl al zorgde voor radioactiviteit in Nederland). Gooien ze een bom te ver aan de andere kant dan krijg China de volle laag en betrek je die ook in het conflict.

Vergelijk het met 1 persoon die omringd is door vijanden, die kan om zich heen slaan/schieten zonder risico terwijl de anderen juist moeten oppassen elkaar niet te raken.

Ik denk dat Poetin dit ook heel goed weet.

En voor de mensen die denken dat vanwege de MAD doctrine niet snel naar kernwapens wordt gegrepen: zowel Rusland als de NAVO beschikken over een groot arsenaal kernwapens. Rusland weet dat de VS al eerder kernwapens hebben ingezet en zal dus veel eerder zelf overgaan tot een first-strike.
En ongetwijfeld zal hij zelf ook niet overleven, maar dat weerhoudt momenteel duizenden aanhangers van IS en andere groeperingen ook niet om oorlog te voeren.

Persoonlijk schat ik in dat de huidige crisis meer risico's inhoudt dan de Cuba-crisis, waarbij de bommenwerpers met kernwapens al in de lucht waren.

Tijdens de Cuba-crisis ging het om 2 landen; Rusland vs de VS en was er op de achtergrond politiek overleg mogelijk.
Nu zijn er veel landen bij betrokken en is de kans op overleg op de achtergrond een stuk kleiner, zeker omdat er juist meer en meer sancies worden opgelegd.

Flatulent | 21-03-15 | 12:58

@Gräf&Stift
Wat een onzin. Oekraïne is een soevereine staat, die Rusland als zodanig heeft erkend. Meerdere malen zelfs. Punt is dat de EU geen landen aanvalt of landen tegen hun wil annexeert. Rusland doet dat wel. Is van een heel andere orde.

Nee klopt
DE VS stopt 50 miljard in een "democratie-proces" om zo de boel op gang te brengen.
Wat ik al zij,wat zal de EU ervan vinden als de Russen dit in Nederland of Belgie zouden doen ????

Roger-Rabbit | 21-03-15 | 12:56

@Gräf&Stift
Irak 150.00 krijgen klop met onze moderne wapens,Afghanistan 120.000 man krijgen klop met onze moderne wapens,en al wat de tegenstander had,waren de AK.47 en de rpg als hoofd wapen.
En in Irak was het leger ook bar slecht,luchtafweer bas ouderwets.
Met de Russen is het andere koek,die hebben zelf BETERE luchtafweer als wij,en nog eens een enorm bereik!
Wat denk je wat die doen met onze F-16 !
als ze een B2 neerhalen kost het ons al 2 Miljard !
Zijn heel wat overuren voor je

Roger-Rabbit | 21-03-15 | 12:52

Ja Rusland heeft projectjes maar helaas heeft die EU elite club net zoveel projectjes.Wat dat betreft is het natuurlijk het verhaal van de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.Rusland wil niet kleiner worden en europa wil groter worden. En dan krijg je van beide zijden projectjes. Dat lijkt mij niet zo raar. Maar een leider een middelvinger geven voor het oog van de wereld zet niet bepaald zoden aan de dijk toch.En dan krijg je dit soort fratsen.Waarin overleg toch vrij moeilijk wordt zo blijkt.
tweetybird | 21-03-15 | 12:25
-
Wat een onzin. Oekraïne is een soevereine staat, die Rusland als zodanig heeft erkend. Meerdere malen zelfs. Punt is dat de EU geen landen aanvalt of landen tegen hun wil annexeert. Rusland doet dat wel. Is van een heel andere orde.

Gräf&Stift | 21-03-15 | 12:51

"Het is om mannen als Hans van Baalen" ehmmm wil je hiermee impliceren dat Hans van Baalen een mán is? Misschien omdat hij de geslachtskenmerken van een man heeft ja. Voor de rest is deze persoon het beste te vergelijken met een broodje Bapao; een slappe, zoutloze, witte meelbal, halfgaar, met aan de binnenkant een zoetige natte weeïge klont van onbestemde materie die, als je ervan hebt geproefd, beslist antiperistaltisch en met geweld weer eruit komt. Hans van Baalen een man. Kom op zeg.

Voor de rest zie ik Poetin echt niet met bommen gaan gooien daar schiet hij geen flats mee op en verliest altijd. Ten tijde van de koude oorlog hebben de Russen hun nucleair arsenaal al vreselijk overdreven met mock-ups en andere nepzooi. Ze konden de wapenwedloop helemaal niet betalen. De Amerikanen wel en die hadden dan ook geen kartonnen raketten staan. Dat is nu nog het geval. Op conventioneel gebied zijn de Russen de westerse landen natuurlijk veruit de baas. Maar op nucleair en technologisch vlak zullen ze het onderspit delven. Poetin gaat geen oorlog starten en de Navo ook niet. Het is wat je zegt; spierballen gedoe, je kunt ze net zo goed een wedstrijdje wie het verste kan pissen laten doen.

Beaulefermier | 21-03-15 | 12:50

En wat zou de EU doen als Rusland 50 miljard stopt in Nederland om er een pro Rusland regering te hebben,zoals de VS gedaan hebben in Oekraïne.
Roger-Rabbit | 21-03-15 | 12:34
-
Ik snap niet helemaal wat je precies verwacht met deze stelling/vraag. Maar als EU (wat iets anders is dan de NAVO) blijkt wel dat we dat als Europese gemeenschap onwenselijk vinden. En we zullen het willen voorkomen. Maar uiteraard op een andere manier dan Rusland dat doet. Je vergelijking gaat dus niet echt op.

Gräf&Stift | 21-03-15 | 12:49

Wat denk je zelf wat duurder is in onderhoud,een leopard tank of een 30 jaar oude rus ???
En wat zou de EU doen als Rusland 50 miljard stopt in Nederland om er een pro Rusland regering te hebben,zoals de VS gedaan hebben in Oekraïne.
Roger-Rabbit | 21-03-15 | 12:34
-
Onderhoudskosten van een moderne t-72 zijn weliswaar niet zo hoog als bij een Leopard-tank, maar ze zijn zeker ook niet zo laag als jij hier veronderstelt. Een moderne t-72 kost zo'n 2 miljoen dollar, een moderne Leopard 2 zo'n 6 miljoen. Maar los van de aanschafkosten zijn de kosten voor onderhoud aan motor, rupsbanden; het transport enzovoort. En hoe ouder een tank is, hoe hoger de onderhoudskosten. En bovendien is die T-72, T-80 of t-90 ook niet echt een vergelijking met een Leopard 2 tank. Overigens hoeft de NAVO ook geen tanks te laten rondrijden om de Russen gek te maken met hun oefeningen. 2 Bandvagns en 3 mariniers op skies is voldoende om grootschalige oefeningen bij de Russen op gang te brengen. En om ze op kosten te jagen.

Gräf&Stift | 21-03-15 | 12:48

"waarbij kernwapens gericht zijn op NAVO-doelen"

Dit vind ik altijd zo'n onzinargument. Ze hebben waarschijnlijk alleen wat coordinaten ingevoord voor een gesimuleerde aanval; so what, dit doet de VS ook continu tijdens oefeningen.

Die dingen zelf liggen grotendeels in wapendepots omdat ze onder een vliegtuig gehangen moeten worden, of ze staan in silo's onder de grond; verticaal wel te verstaan... of zouden ze hun mobiele SS-20 lanceerwagens even aangeslingerd hebben om ze een kwartslag te draaien...

SjonnieDoe | 21-03-15 | 12:45

ook jij moet toch inzien dat, mocht dat gebeuren, the 4th of july een pakje sterretjes in een kinderhand zal lijken in verhouding tot het vuurwerk dat Rusland dan over Europa en de verenigde staten gaat sproeien.
van Speijk zei het al... Poetin zal het daar helemaal mee eens zijn
kaplaarzenverkoper | 21-03-15 | 12:08
-
NAVO heeft nog steeds meer en modernere wapens dan Rusland. En een beter getraind leger. En betere economieën. Daarnaast is Rusland nog steeds erg afhankelijk van inkomsten uit Europa dus oorlog zullen en kunnen ze niet eens zomaar voeren. Zelfs Poetin is nog niet zo dom.

Gräf&Stift | 21-03-15 | 12:41

@Gräf&Stift
Wat denk je zelf wat duurder is in onderhoud,een leopard tank of een 30 jaar oude rus ???
En wat zou de EU doen als Rusland 50 miljard stopt in Nederland om er een pro Rusland regering te hebben,zoals de VS gedaan hebben in Oekraïne.

Roger-Rabbit | 21-03-15 | 12:34

99,999999% van de mensen wil geen oorlog en helemaal geen kernoorlog.

ZZP-er | 21-03-15 | 12:31

VanBukkem | 21-03-15 | 11:31
Ja, was ik even vergeten. Maar waar moeten die reizigers dan heen als ze terug willen en er geen aarde meer is?
Zal best even schrikken zijn.

ZZP-er | 21-03-15 | 12:29

Het doel van Poetin was de Zwarte Zee vloot veilig stellen, nadat zijn vazal in Oekraïne van de troon is geschopt. Opdelen dat Oekraïne, zodat het daar weer rustig wordt en de Baltische staten ook weer wat rustiger kunnen slapen.

Bubsy | 21-03-15 | 12:26

Vula | 21-03-15 | 11:53

Ja Rusland heeft projectjes maar helaas heeft die EU elite club net zoveel projectjes.Wat dat betreft is het natuurlijk het verhaal van de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.Rusland wil niet kleiner worden en europa wil groter worden. En dan krijg je van beide zijden projectjes. Dat lijkt mij niet zo raar. Maar een leider een middelvinger geven voor het oog van de wereld zet niet bepaald zoden aan de dijk toch.En dan krijg je dit soort fratsen.Waarin overleg toch vrij moeilijk wordt zo blijkt.

tweetybird | 21-03-15 | 12:25

Kijk ik kan mij best de boosheid van putin voorstellen. Het is een stoere en harde leider van een groot land. Maar een heer van baalen dacht zo'n man effe op een plein hem de middelvinger toe te steken. Ik zeg hiermee niet dat de reactie vsn putin wat overtrokken is. Maar eerlijk is eerlijk zoals ik de EU elite club niet op mijn lip wil hebben zo wil hij dat niet met de navo. Beter had europa de man netjes als leider vsn edn groot land met respect kunnen behandelen en netjes overleg kunnen voeren over bijvoorbeeld de krim. Voor rudland zeer strategisch.Door putin de middelvinger te geven hebben ze het tegenovergestelde bereikt. Doe daar ook alle sancties nog bij en je kunt begrijpen dat er een houding komt van rusland tegen de EU en usa.Ze hadden die van baalen gelijk werkeloos voor het leven moeten maken. De man is een gevaar voor de hele wereld vrede. Met zijn middelvinger naar de leider van rusland. Een beetje meer respect had er wel mogen zijn van EU zijde. Dat is mijn mening. Voor een groot gedeelte heeft de EU dit zelf over zich afgeroepen. Met twee van die sukkels op een plein.

tweetybird | 21-03-15 | 12:14

Gräf&Stift | 21-03-15 | 12:01
Rusland heeft een tegenhanger van het IMF opgericht en zit samen met de BRICS landen in deze spaarpot. Er zijn wel degelijk manieren om aan geld te komem voor ze. Daarnaast is Poetin bezig met een monetaire unie met landen als Belarus en Boratstan, waarmee hij de roebel kan hervalueren.
Uw verhaal over geldgebrek kan ook gehouden worden voor de instabiele dollar en de brandende Europese economieën.

Ares | 21-03-15 | 12:11

Gräf&Stift | 21-03-15 | 12:01
ook jij moet toch inzien dat, mocht dat gebeuren, the 4th of july een pakje sterretjes in een kinderhand zal lijken in verhouding tot het vuurwerk dat Rusland dan over Europa en de verenigde staten gaat sproeien.
van Speijk zei het al... Poetin zal het daar helemaal mee eens zijn

kaplaarzenverkoper | 21-03-15 | 12:08

Vula | 21-03-15 | 11:53
Verdiep u eerst eens in de situatie voor u me een trol noemt. Welterusten.

Ares | 21-03-15 | 12:04

Dat Rusland als gevolg van een gebrek aan dollars geen oorlog meer zou kunnen voeren, is een gevaarlijke wensdroom. Hopelijk zijn onze leiders wijzer. Maar ik betwijfel dat.
Van Duyvenbode | 21-03-15 | 11:52
-
Het is geen wensdroom. Het zijn de feiten. Als je je ambtenaren niet meer kunt betalen; het onderhoud; of de toevoer van nieuwe munitie houdt het gauw op. Daarnaast moet je ook het systeem van een land draaiende houden (infrastructuur, justitie, zorg, OV en oligarchen). Zonder geld zakt het allemaal als een pudding in elkaar. En dat is wat nu ook min of meer aan de hand is: www.bloomberg.com/quote/rurefeg:ind ! Rusland betaalt nu al 5 miljard per week om de proxy-oorlog in Oost-Oekraïne te kunnen voeren; Dat betekent dat van de 351 miljard dollar aan reserves die ze nu hebben er nog 111 miljard over hebben. En ondertussen kunnen ze niets bijlenen op de internationale geldmarkt. Als je nu eens de feiten van deze economische oorlogvoering erop naslaat zou je wellicht een andere conclusie vormen.

Gräf&Stift | 21-03-15 | 12:01

Vula | 21-03-15 | 11:53
naar twee kanten kijken mijn beste Vula.
kijk ook eens waar de us of a de laatste decennia me bezig is met betrekking tot het buitenlandbeleid.
onderzoek dan meteen hoe de bevolking van de verenigde staten steeds meer rechten worden ontnomen en het op een politiestaat begint te lijken. american dream my ass!!

kaplaarzenverkoper | 21-03-15 | 11:59

Ares | 21-03-15 | 10:56
Kremlin trol gespot. Kijk voor de grap even wat Rusland allemaal uitspookt in landen om zich heen. Rusland heeft wel meer 'projectjes' naast Oekraine.

Vula | 21-03-15 | 11:53

Dat is het pad naar oorlog, en jij bent daar voorstander van?
Van Duyvenbode | 21-03-15 | 11:34
-
Zoals ik al zei: dat is juist niet het pad naar oorlog. Zonder cash, geen oorlog. Nu zorgt het Westen ervoor dat Rusland geen cash heeft, dus komt er geen oorlog. Die oefeningen van de NAVO zijn daar onderdeel van. Iedere keer als 100 NAVO-soldaten rondskiën in Noord-Noorwegen zet Rusland er gelijk een grote legermacht tegenover. Dat weet de NAVO én de NAVO weet dat dergelijke oefeningen geld kosten. Als je lang genoeg doorgaat dondert die hele Russische krijgsmacht in elkaar, voor zover al wat voorstelt natuurlijk.

Gräf&Stift | 21-03-15 | 11:53

Gräf&Stift | 21-03-15 | 11:45

Dat Rusland als gevolg van een gebrek aan dollars geen oorlog meer zou kunnen voeren, is een gevaarlijke wensdroom. Hopelijk zijn onze leiders wijzer. Maar ik betwijfel dat.

Van Duyvenbode | 21-03-15 | 11:52

Een dik jaar geleden handelden wij Nederlanders nog voor minstens een groeiende 30+ miljard met de Russen. Ga dat onze tuinders maar vragen.
Toen stortte Poetin per jaar nog 22+ miljard in de Oekraïense economie, en leverde hen gas voor een vriendenprijsje.
Nu mogen wij dat alles betalen. Dat heet doordachte diplomatie.
Met dank aan de EU en VS hotemetoten.

Mantisomantis | 21-03-15 | 11:51

W.O. I en II konden nog worden genoteerd in de geschiedenisboeken. W.O. III is het einde van de geschiedenis.
Van Duyvenbode | 21-03-15 | 11:25
-
Oorlog wordt juist voorkomen door de NAVO. Door economische sancties en militaire oefeningen laat je de kosten van de Rusland oplopen, zodat ze over een paar jaar niets meer te besteden hebben. De reserves zijn sinds juni vorig jaar met 125 miljard dollar afgenomen en nemen nog iedere week met 5 miljard dollar af (per maand dus dik 20 miljard dollar) bron: www.bloomberg.com/quote/rurefeg:ind Eerlijk is eerlijk, ook de olieprijs van rond de 45 dollar helpt hier aan mee. Maar goed, de sancties dat Rusland weinig tot geen cash kan lenen op de internationale markt zorgt ervoor dat ze de reserves momenteel moeten opbranden en moeten bezuinigen. Voor veel gewone bedrijven in Rusland is het momenteel lastig rondkomen. En ook Westerse bedrijven trekken weg of leggen hun productie stil: www.forbes.com/sites/joannmuller/2015/...
-
In Rusland hebben ze daarom straks geen geld om oorlog te voeren; dat hebben ze hard nodig om hun eigen land bij elkaar te houden. En juist daarom gaat het hen niet lukken om nog meer oorlog te voeren. Hoewel de Russen tot nog wel dommere dingen in staat zijn.

Gräf&Stift | 21-03-15 | 11:45

Willem en Maxima en de dametjes hebben het goed voor elkaar: ze blijven buurman Poetin in Griekenland een beetje uithoren (onder het genot van een biertje uiteraard) over wanneer het gaat gebeuren en als het zover is knijpen ze er snel tussenuit naar hun ranch in Argentinië, na eerst natuurlijk nog wat miljoentjes belastingvrij te hebben bijeengehark van hun Nederlandse slaven.. door hier en daar een lintje door te knippen Enzo....

BoerinFrance | 21-03-15 | 11:44

Willem en Maxima en de dametjes hebben het goed voor elkaar: ze blijven buurman Poetin in Griekenland een beetje uithoren (onder het genot van een biertje uiteraard) over wanneer het gaat gebeuren en als het zover is knijpen ze er snel tussenuit naar hun ranch in Argentinië, na eerst natuurlijk nog wat miljoentjes belastingvrij te hebben bijeengehark van hun Nederlandse slaven.. door hier en daar een lintje door te knippen Enzo....

BoerinFrance | 21-03-15 | 11:43

En dan te bedenken dat een niet gering deel van het kiesvee een paar dagen geleden hier te lande op de partij van Hansje Goering/van Baalen en Verfopstadt heeft gestemd en hun groot Europese carriere natte droom.
Het doet denken aan de woorden van Colijn na de Duitse bezetting van het Rijnland : "Ik verzoek den luisteraars dan ook om wanneer ze straks hunne legersteden opzoeken, even rustig te gaan slapen als ze dat ook andere nachten doen. Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te zijn."

daytripper | 21-03-15 | 11:43

In het licht van het dictatoriale presidentschap van Viktor Janoekovitsj zijn de uitlatingen van Verhofstad en Van Baalen helemaal zo gek nog niet. Janoekovitsj en Putin op het niveau van Milosevic: domme alleenheersers.

Aretas | 21-03-15 | 11:42

Voor iedereen die Putin meteen als de agressor ziet, even niet vergeten dat de EU (verlengstuk van USA beleid) met haar expansiedrift tot aan de voordeur van de rode beer staat. Is het dan zo vreemd dat hij een keer gaat grommen? Waarom moeten al die schijtlanden zo nodig bij de EU, daar moet de discussie over gaan. Als straks de pleuris uit breekt ben ik kwader op de eurofielen dan een oud kgb agent.

Durereaguurder | 21-03-15 | 11:40

als we naar de geschiedenis kijken dan zien we dat machtsgeile westerse politici met de regelmaat van de klok een kansje hebben gewaagd om de Russische beer uit zijn hol te verdrijven. de geschiedenis leert ons dat dit echter nog niet zo heel makkelijk is. de beer heeft een beste achtertuin met meer dan genoeg holen om te hergroeperen en uiteindelijk een tegenaanval in te zetten.
de EU politici en die rasmongool in het witte huis willen kennelijk toch weer een kansje wagen. en ze moeten natuurlijk ook wat, gezien de economische situatie in de westerse wereld. dat wij in Europa gedecimeerd zullen worden is slechts collateral damage voor deze voornoemde machtsgeile gekken. het EIN VOLK, EIN REICH EIN FURHER. is weer heel actueel. het grote gevaar komt niet uit Rusland maar van de EU en de USA. die laatste heeft met het destabiliseren van het Midden-Oosten een derde partij gecreëerd die hard op weg is Europa klaar te maken voor de komende clash.
de westerse bevolking is de afgelopen decennia klaargestoomd voor wat komen gaat. willoos, zonder visie, als makke schapen naar de slachtbank, dat heeft de politiek met behulp van de media van de bevolking gemaakt. Brood en spelen, het werkt nogsteeds...

kaplaarzenverkoper | 21-03-15 | 11:40


Niak | 21-03-15 | 11:18

Lastig nietwaar als een ander gewoon gelijk heeft?

mad love is coming | 21-03-15 | 11:39

necrosis | 21-03-15 | 11:34

Alles beter dan die kasthomo die er nu zit!

eerstneukendanpraten | 21-03-15 | 11:37

Weten jullie trouwens wie er ook een atoombom op moskou wilde gooien, onder het motto 'nu kan het nog'?
Inderdaad: Winston Churchill.

VanBukkem | 21-03-15 | 11:36

Wonderful-Life | 21-03-15 | 10:33 | | Reageer+ | 2

Ach de islam-fascisten slachten ook vooral elkaar af hoor.
Van een massaal verenigd islamitisch front tegen het westen bespeur ik weinig.

Herr Vorragend | 21-03-15 | 11:36

@ZZP-er | 21-03-15 | 11:28
Wellicht een goed ding, hoeven wij ons ook niet te schamen voor het feit dat wij onszelf vernietigd hebben.

figuur | 21-03-15 | 11:35

Gräf&Stift | 21-03-15 | 11:32

Dat is het pad naar oorlog, en jij bent daar voorstander van?

Van Duyvenbode | 21-03-15 | 11:34

@eerstneukendanpraten | 21-03-15 | 11:23
Nederland heeft een leider nodig, ik stel me kandidaat!
*wegduikt voor naaldhakken, magnetrons en andere overbodige meuk*

necrosis | 21-03-15 | 11:34

Kunnen Rusland en Amerika hun machtsspelletjes ergens anders uitvechten? Ze stijden om de macht over Eurazië en zijn bereid om dat in Europa uit te vechten en om Europa om te vormen tot een dodenakker en een vernietigde vlakte.

Oh? En u denkt dat Amerika onze vriend is? Amerika is Rome en heeft geen vrienden, slechts vazalstaten en in Rome liep dat vaak slecht af voor die vazalstaten.

Zzzzooooffff | 21-03-15 | 11:33

Overigens ben ik fel voorstander van hoe de NAVO het nu aanpakt. Rusland had geen enkele reden om Oekraïne aan te vallen zoals het heeft gedaan en de economische sancties zijn meer dan terecht. De strategie van NAVO is ook om Rusland uit de tent te lokken. Je laat 1000 NAVO-militairen oefenen ergens in Noorwegen, Alaska, Finland, Baltische Staten of de Zwarte Zee en gelijk wil Rusland een tegenoefening houden. Johnny Quid kwam eerder met de ruim 15000 tanks van Rusland (waarvan het merendeel ouder is dan 40 jaar) en iedere keer als ze zo'n grootschalige oefening houden lopen de onderhoudskosten voor Rusland op. Kosten die ze in ieder geval niet in nieuw wapentuig kunnen steken.
-
De vraag is of deze strategie dan ook werkt. Ja, deze strategie van economische sancties + militaire oefeningen werkt. Rusland betaald nu al zo'n 5 miljard dollar per week om hun proxyoorlogje in Oost-Oekraïne en De Krim te betalen. Daarmee zitten ze nu al onder het niveau van de reserves die Nederland per persoon heeft. En als het zo doorzet hebben ze over 1 a 2 jaar helemaal geen reserves meer. En een junkstatus voor hun staatsobligaties. Bron: www.bloomberg.com/quote/rurefeg:ind

Gräf&Stift | 21-03-15 | 11:32

@ZZP-er | 21-03-15 | 11:28
Voyager 1 en 2.

VanBukkem | 21-03-15 | 11:31

Ook nog goed om te weten dat we met kernwapens onze aarde ruim 100x kunnen vernietigen.
Dan spat deze hele bol uit elkaar en is er niks meer in het heelal wat ooit nog aan ons herinnert.

ZZP-er | 21-03-15 | 11:28

Hoe komt zo'n bolle, oorlogsophitser in het Europese parlement?
Er is toch geen enkele partij die zo iemand op pad durft te sturen, of wel toch?

ZZP-er | 21-03-15 | 11:26

W.O. I en II konden nog worden genoteerd in de geschiedenisboeken. W.O. III is het einde van de geschiedenis.

Van Duyvenbode | 21-03-15 | 11:25


Niak | 21-03-15 | 11:18

Natuurlijk jongen, je hebt gelijk...

eerstneukendanpraten | 21-03-15 | 11:25

Ik. Ben. Bang.

Stoned Hengst | 21-03-15 | 11:24

@VanBukkem | 21-03-15 | 11:23
... tot ONTPLOFFING brengen.

VanBukkem | 21-03-15 | 11:24

We gaan de Russen nog keihard nodig hebben als de jihad officieel naar de volgende fase gaat: onophoudelijke terreur in uw wijk, winkelcentrum, in de scholen van uw kinderen en met beetje mazzel: op uw werkplek of gewoon in uw eigen woonkamer: ding-dong, deur open en knallen maar. Hoe fout ze ook zijn, ze kijken niet weg.

de Voorzittert | 21-03-15 | 11:23

necrosis | 21-03-15 | 11:12

Precies, laten ze dat nucleaire materiaal toch gebruiken om kerncentrales op te laten draaien. Veel beter dan die achterlijke windmolens waar Diederik Zwamson zo voor is. Maar wat heeft de Pvda toch een lekkere draai om de oren gekregen in ALLE 393 Nederlandse gemeenten. Maar uiterst depressief word ik dan weer van de winst van islamofiel, oikofoob en Armeense genocide-ontkenner Miezerig Mannetje.

eerstneukendanpraten | 21-03-15 | 11:23

Ik denk trouwens niet dat het de Russen of Amerikanen zullen zijn die de eerstvolgende atoombom tot brengen. Ik denk dat het de islamgekkies zullen zijn. Ze zijn er namelijk gek genoeg voor.
Ik zie het nog wel gebeuren, dat ze de hand weten te leggen op een atoombom. Inclusief de handleiding. Als ze inmiddels al niet over één beschikken. Ik vrees eigenlijk eerlijk gezegd van wel.

VanBukkem | 21-03-15 | 11:23

Stephen Cohen zegt het goed dat we in nieuwe Koude Oorlog zitten, en hij voegt eraan toe dat het dit keer gevaarlijker is.
Ook stelt hij dat we qua politiek zitten op een pad dat leidt tot oorlog met Rusland.

Van Duyvenbode | 21-03-15 | 11:23

Russia announced a massive surprise military drill earlier this week, putting forces all over the country on high alert and conducting exercises in the Baltic Sea, Black Sea, the Arctic and the Far East. The ongoing snap check of the military involves about 76,000 troops, over 10,000 vehicles, 65 warships, 16 support vessels, 15 submarines, 200 warplanes and helicopters.

rt.com/news/242777-nato-russia-militar...

Dr. Frambozenjam | 21-03-15 | 11:22

Goh, sinds wanneer is Van Baalen (VVD/D66) een EU-functionaris. Vertolkt niets meer dan zijn politieke mening. Snap niet dat daar zoveel gewicht aan wordt gehangen.

Gräf&Stift | 21-03-15 | 11:20

Hoe zou Afrika de vluchtelingen van de WW3 opvangen?

frank87 | 21-03-15 | 11:20

@ eerstneukendanpraten | 21-03-15 | 11:17

eerstmierenneukendanlezen

Niak | 21-03-15 | 11:18

-weggejorist-

Finis_Germaniae | 21-03-15 | 11:17

Niak | 21-03-15 | 11:08

Je kunt dat letter-behang ook achter een linkje zetten want dat scrolt wel zo makkelijk.

eerstneukendanpraten | 21-03-15 | 11:17

Ben benieuwd welk land of organisatie het eerst durft te zeggen: We declare the war to Russia..

Dr. Frambozenjam | 21-03-15 | 11:14

Oorlog en dreigen met oorlog is een verdienmodel.
De enige vraag waar het hier om draait is: hoe kan er zoveel mogelijk geld van de massa geschoven worden naar het betrekkelijke klein clubje aandeelhouders van het internationaal olie- en militair industrieel complex. C'est ça!
Follow the money!

Aristotalloss | 21-03-15 | 11:13

@eerstneukendanpraten | 21-03-15 | 11:03
Kunnen Poetin en Obama dat niet 'uitvechten' in de slaapkamer?
Ik zag ooit een tekening van Collignon, met een afbeelding van jezus die zijn volgelingen opdroeg om 'zodra je vijand je 4 maal kan vernietigen, zorg ervoor dat u uw opponenten minstens 5 maal kan vernietigen......

necrosis | 21-03-15 | 11:12

-weggejorist-

Niak | 21-03-15 | 11:08

Maddix | 21-03-15 | 11:02
Jaresko is een vrouw, maar klopt inderdaad. Ze werkte ook voor de US state departement. Maar er is niks aan de hand, gewoon doorlopen...

Ares | 21-03-15 | 11:08

De wereld is op zoveel punten naar de klote. Misschien is het wel helemaal niet zo'n slecht idee om maar los te gaan. De planeet zal er op termijn beter van worden. Die is toch belangrijker dan wij.

centenkrabber | 21-03-15 | 11:07

Ares | 21-03-15 | 10:56
Mee eens! De regering was democratisch gekozen en door toedoen van de EU/VS afgezet. En Oost-Ukraine bij Rusland? Dat gaat nooit gebeuren, er zit nl schaliegas waar de VS dit uiteindelijk voor doet. Het overige deel is compleet failliet, daar hebben ze niets aan.

mom van avezaath | 21-03-15 | 11:07

@WitteGrunneger | 21-03-15 | 10:37
Nog een reproductie van mijn tikplank:
Geen idee waar de derde wereldoorlog mee wordt uitgevochten, de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.....

necrosis | 21-03-15 | 11:05

necrosis | 21-03-15 | 11:02

Dat heet 'wapenwedloop', waarde necro.

eerstneukendanpraten | 21-03-15 | 11:03

@pietka | 21-03-15 | 11:00
"Veder komt kievpost met een kritiek van de overname poging van kolomoisky met gewapende mensen , van de oekrainse staats olie maatschappij, bericht werd later verwijdert! "

Hij staat er nog gewoon op hoor:
www.kyivpost.com/opinion/op-ed/devin-a...

Russells Teapot | 21-03-15 | 11:03

Even een reproductie van een ouder comment van mijn hand:
Obama: wij hebben een 'nuke' van 250 kiloton
Poetin: wij hebben een 'nuke' van 300 kiloton
Obama: wij ontwikkelen een 'nuke' van 350 kiloton
Putin: wij ontwikkelen een 'nuke' van 400 kiloton
Bakito: *zegt niets en legt lul op tafel*

Een reaguurder trakteerde mij op een linkje van 'Dickwaving', oftewel: wie heeft de grootste piemol.....
Waar zijn we mee bezig?

necrosis | 21-03-15 | 11:02

Ares | 21-03-15 | 10:56

De minister van financiën van Oekraïne is een Amerikaan die een paar uur voor zijn benoeming een Oekraïens paspoort kreeg.

Maddix | 21-03-15 | 11:02

Overigens ging het al eens eerder bijna mis.
Maar gelukkig heeft niemand daar wat van gemerkt.
Stel je voor zeg; het zou je nachtrust danig verstoren.

Voor de liefhebber van de betere koude oorlogdocu's.
www.youtube.com/watch?v=7ciy5R-tLiE

VanBukkem | 21-03-15 | 11:01

Het is inderdaad niet een Rusland of Amerika,Europa dat uit is op oorlog.Maar een klein clubje doorgeslagen randidioten met te veel geld en macht.Maar een continent noemen lijkt net of iedereen er dan achter staat.

van stampij | 21-03-15 | 11:01

Er bestaat geen beperkte nucleaire oorlog tussen Rusland en het Westen. In ieder geval het Noordelijk halfrond wordt helemaal weggebombardeerd. De vraag is of op het Zuidelijk halfrond nog mensen de nucleaire winter overleven. Ik gok van niet.

Van Duyvenbode | 21-03-15 | 11:01

Bedankt geen stijl!
Het is al verdacht stil op onze MSM !
Dit in tegenstelling tot :Russia insider , fortruss, en colonel cassad!
Veder komt kievpost met een kritiek van de overname poging van kolomoisky met gewapende mensen , van de oekrainse staats olie maatschappij, bericht werd later verwijdert!
Nee er borrelt duidelijk wat, de Russen zijn duidelijk wat assertiever aan het worden, minsk 2 is door de Rada in kiev getorpedeerd, maar we blijven eisen dat de Russen zich aan een dood verdrag blijven houden, dmv sancties!
De einige vraag is wat wordt de volgende stap van Rusland! Kharkov of Mariopoel!?
Kharkov zal kiev onderdruk zetten om de. Troepen uit het zuid oosten te halen om de weg naar kiev te sluiten voor de opstandelingen!
Het dreigen met argamedon past in dat plaatje, dit om een interventie van de NATO vermijden!
Samengevat de Russen zijn er een beetje klaar mee! En bereiden zich blijkbaar voor om eindelijk hun belangen en de Russische bevolking in het oosten in bescherming te nemen!
Dan hebben onze atlantisten van Baalen en guytje ook hun doel bereikt namelijk een volledige breuk met Rusland !

pietka | 21-03-15 | 11:01

Bedankt geen stijl!
Het is al verdacht stil op onze MSM !
Dit in tegenstelling tot :Russia insider , fortruss, en colonel cassad!
Veder komt kievpost met een kritiek van de overname poging van kolomoisky met gewapende mensen , van de oekrainse staats olie maatschappij, bericht werd later verwijdert!
Nee er borrelt duidelijk wat, de Russen zijn duidelijk wat assertiever aan het worden, minsk 2 is door de Rada in kiev getorpedeerd, maar we blijven eisen dat de Russen zich aan een dood verdrag blijven houden, dmv sancties!
De einige vraag is wat wordt de volgende stap van Rusland! Kharkov of Mariopoel!?
Kharkov zal kiev onderdruk zetten om de. Troepen uit het zuid oosten te halen om de weg naar kiev te sluiten voor de opstandelingen!
Het dreigen met argamedon past in dat plaatje, dit om een interventie van de NATO vermijden!
Samengevat de Russen zijn er een beetje klaar mee! En bereiden zich blijkbaar voor om eindelijk hun belangen en de Russische bevolking in het oosten in bescherming te nemen!
Dan hebben onze atlantisten van Baalen en guytje ook hun doel bereikt namelijk een volledige breuk met Rusland !

pietka | 21-03-15 | 11:00

Brood, spelen, propaganda en imploderende staten.
Het is niet toevallig dat de oorlogstrommels lopen te roffelen terwijl het ene land na het andere de economische afgrond induikelt.
"We will do whatever it takes to save ... ".

pjotr nicknaamtov | 21-03-15 | 11:00

Russells Teapot | 21-03-15 | 10:49
Yanukovich was helemaal niet zo pro-Russisch als u beweert. De man had liever zaken gedaan met de EU, maar Rusland deed hem een veel beter financieel aanbod. En dat was absoluut nodig om het land niet de fles op te laten gaan.

Ares | 21-03-15 | 10:58

@WaarDeWindWaait | 21-03-15 | 10:43

Een absurd simplistische weergave van de situatie.

1. De Maidan-coup kondigde gelijk na haar ondemocratische machtsovername maatregelen aan tegen de Russische minderheid. Deze mensen hadden reden om bang te zijn.
2. De bevolking van de Krim was en is in grote meerderheid pro-Russisch.
3. Poetin valt geen land binnen, hij levert wapens en kanonnenvoer. Denk je echt dat het Oekraiense leger aan de winnende hand zou kunnen zijn in een directe confrontatie met het Russische leger?
4. Het heeft momenteel weinig zin om te spreken over "de Oekraieners" alsof dat een homogene groep mensen is met vergelijkbare meningen. Als dat zo was geweest, was er nu geen burgeroorlog geweest.
5. Incorrecte vergelijkingen met Nazi Duitsland zijn altijd -1.

Het enige waar je gelijk in hebt is dat Oekrainers inderdaad geen idee hebben wie die dikke meeloper naast Verhofstadt was. Ik denk dat GS het gewoon leuk vindt om deze ijdele, zichzelf overschattende man lekker in de zeik te nemen.

Russells Teapot | 21-03-15 | 10:57

Mochten er ooit echt kernwapens ingezet gaan worden, dan denk ik dat we in het beste geval mogen hopen op een remise.

VanBukkem | 21-03-15 | 10:56

Ik vind het altijd zo opvallend dat wanneer Nederland troepen naar Irak stuurt om het land te destabiliseren mensen doen alsof we het bij het rechte eind hebben. Wanneer een stel Russen naar een stuk land rijden die hebben gekozen niet langer van de Oekrainse unie deel uit te willen maken zijn zij de slechteriken. Vooralsnog is er geen gedegen onderzoek naar de escalatie in Maidan geweest, net zo min de rol van de opstokende Amerikanen (die het nieuwe kabinet met de hand hebben uitgepikt) is onderzocht. De VS en de EU zijn de opstokers geweest in Oekraïne. De president is onwettig afgezet en gesteund door de EU, in een andere situatie heet dit gewoon een coup.
Dan kunnen we wel doen alsof Poetins vermeende dictatoriale bewind er iets mee te maken heeft, maar de eerste stenen zijn toch echt door mensen die beweren in onze hoek te staan. Dat maakt oorlogsoefeningen voor Rusland stukken logischer dan een Amerikaanse NAVO oefening in de Baltische staten.

Ares | 21-03-15 | 10:56

'Leiders, hoe slap hun testikeltas ook is, weten zichzelf meestal uitermate goed te redden van de oorlogen die ze zelf gecreëerd hebben.'

En als de WO (II) dan eindelijk afgelopen is komen ze druppelsgewijs weer terug om u weer te besturen. Om die reden is koningin Wilhelmina destijds gedesillusioneerd afgetreden. Die dacht na de WO eindelijk schoon schip te kunnen maken.

Mark van Leeuwen | 21-03-15 | 10:54

Zoals ik altijd al tegen iedereen zeg: De koude oorlog is nooit afgelopen.

Overigens heeft Poetin een enorme ellende met Moslims in zijn eigen land. Wij als Europa hebben datzelfde probleem.
Echter zijn het de Amerikanen die in die strontemmer blijven roeren en dergelijke problematiek naar ons toe doorschuiven om ook ons te destabiliseren.

De oplossing lijkt me duidelijk zo....

Tel Aziaat | 21-03-15 | 10:53

Dat is balen.

Plukkiehaar | 21-03-15 | 10:50

Uit het hele conflict is alleen maar gebleken waarom de situatie hiervoor was zoals hij was: Oekraine als bufferstaat tussen de EU en Rusland, niet gelieerd aan de één of de ander, maar volledig neutraal en onafhankelijk.

Er zijn pro-Europese and pro-Russische presidenten langsgekomen, maar allemaal wisten ze donders goed dat ze niet door moesten slaan een van beide kanten op, omdat dat een burgeroorlog zou kunnen ontketenen en, erger nog, een nieuwe Koude Oorlog.

De eerste die eigenlijk te ver doorschoot was Janoekovitsj met zijn pro-Russische beleid, met de Maidan-protesten als gevolg. Deze protesten resulteerden in de Maidan-coup, die nog veel verder doorsloeg de andere, anti-Russische kant op, met gewapende opstanden in het oosten en afscheiding van de Krim als gevolg. Eén groot feest van totale stompzinnigheid van beide kanten.

Russells Teapot | 21-03-15 | 10:49

er is meer reden om zenuwachtig te worden over islam.
ik tiep voor de rest maar niets, wil geen goede ideën aan gekken geven.

iets | 21-03-15 | 10:46

Stel dat van Baalen nou heel erg sterk had gevoeld dat hij naar Maidan moest gaan.
Betekent dat dan dat hij een blance chequa had voor wat hij daar zou gaan vertellen.
Ik zou mij niets verbazen als Putin in zijn memoires zou schrijven dat hij in vB's opgeheven vuist de bedoeling van het Westen dacht te zien.
(Terwijl Wladimir Wladimirovitjs wij, het volk, niets liever zouden willen dan met onze beste middelen samen IS zouden verslaan!)

Einde van de Domheid | 21-03-15 | 10:44

Alsof er 1 Oekraïner is die weet wat van Baalen gezegd heeft op de Maidan. Feit blijft dat die gek van een Putin zijn buurland in binnengevallen en dat dit niet het eerste land is. Dat de Oekraïners daar niet positief op reageren lijkt mij niet zo vreemd, in 1940 waren wij ook niet zo blij met onze grote agressieve buurman.

WaarDeWindWaait | 21-03-15 | 10:43

Waarom stellen we Van Baalen niet op als onoverwinnelijke 'militair'object bij de grens met Rusland? Hij had toch gewonnen,laat Van Baalen het dan ook zelf maar uitvechten...

Als we hem niet opstellen dan stellen we hem und Verhofdstadttsdtdtst verantwoordelijk!

Hyppo Kriet | 21-03-15 | 10:43

Welkom in de nieuwe koude oorlog. veel plezier!

PurpleFlurp | 21-03-15 | 10:43

Van Baalen heeft niet de beschikking over enige vorm van zelfreflectie. Hij staat nog steeds achter zijn acties.
En verder met dank aan het beste kabinet voor aanvang van de derde wereldoorlog.

Ars Vivendi | 21-03-15 | 10:39

Einstein zei het toch al? Het is niet de vraag of ze gebruikmaken van kernwapens maar wanneer.

WitteGrunneger | 21-03-15 | 10:37

@Wonderful-Life | 21-03-15 | 10:33
Mee eens. Prio's goed inzien is voor West-Europa van levensbelang.
.
@Oekraïne
Zo snel mogelijk Finlandiseren, maar geen EU-lid, en geen euro. En laat Oost-Oekraïne maar lekker bij Rusland. Een geringe prijs om een zinloze totale oorlog mee te voorkomen.

Fijnstoffer | 21-03-15 | 10:37

De EU heeft ooit de Nobelprijs voor de vrede gewonnen dus komt allemaal goed.

WieIsDeChef | 21-03-15 | 10:34

Rusland en NAVO moeten vooral de fascistische islam bestrijden, want de fascistische ISLAM is ONZE vijand.

Wonderful-Life | 21-03-15 | 10:33

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken