Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Faalhazen: Delft failliet door spoor en tram

oie_XealjJIpTzmn.gifIn Delft zijn ze lekker aan het Bob de Bouweren om de infrastructuur voor het OV te verbeteren. Met desastreuze gevolgen. We gaan even shock&awe linkdumpen. 1) De spoortunnel. De oude spoorbrug is vervangen door een spoortunnel met prestigieus ondergronds station. Waarschijnlijk 80 miljoen euro over budget (was 264 miljoen voor Delft). Plus minder rooskleurige cijfers van de gemeentelijke grondexploitaties. Gevolg: financiële tiefuszooi. En een spoortunnel waarbij de luchtdruk van passerende intercity's de draaideuren van het station verandert in gehaktmolens waar ISIS haar vingers bij aflikt. Tot nu toe elke dag sinds de opening flinke vertragingen. 2) Tramlijn 19. Oorspronkelijk zou tramlijn 19 al in 2012 doorrijden tot de TU Delft, maar de Sint Sebastiaansbrug bleek geen trams te kunnen dragen. Dus nu duurt het tot 2017 voordat de complete tramlijn in gebruik genomen kan worden. We vonden een kostenplaatje waarin het budget dat de gemeente Delft moet ophoesten al vertienvoudigd was. Dat kostenplaatje is uit 2009. Conclusie. Delft is failliet. Wordt onder curatele gesteld straks. Artikel 12-gemeente. Gemeente en inwoners decennia aan de bedelstaf. Maar zie het van de positieve kant: je hebt een tramlijn waar geen trams over kunnen rijden en een fraai ondergronds treinstation waar geen treinen kunnen passeren. Omdat je het waard bent.

Reaguursels

Inloggen

delft straks artikel 12 gemeente
lees op www.politiekdelft.nl wat raadsleden en anderen schrijven

harrie fruyt van her | 09-03-15 | 21:06

delft op weg naar artikel 12
lees op www.politiekdelft.nl wat de raadsleden e.a. schrijven!

harrie fruyt van her | 09-03-15 | 20:43

Gelukkig ben ik er net op tijd vertrokken. Delft wordt bestuurd door een stelletje incapabele randdebielen. Wat had dat Vermeer museum ook al weer gekost dat binnen een jaar failliet was?

Mike Gaatjeniksaan | 07-03-15 | 11:35

Delft is n bouwput Er komt niets af bijna alles is opgebroken gevaarlijke kruispunten laten ze zo :( En bij n voorheen kassen complex waar ze huizen gingen bouwen m oet je auto op de storep staan let wel auto staat bijna binnen zo dichtbij

en heee delft wil geld terug verdienen dis overijverige boas en stadswachten zijn er volop en ja zij wel nieuw tenue nieuwe steppies en maar sarren deels onterecht of geheel onterecht boetes geven,

Delft ooit serieus n leuke knusse stad nu een vervuilde bende door zowel vuil als door al dat gebouw

Vuurwerk van December ligt her en der nog steeds weg te rotten

cryptolau | 06-03-15 | 23:51

-weggejorist-

evdv61 | 06-03-15 | 22:35

Als ik zo e.a. lees spoort het niet echt in delft. Ze doen het volgens mij voor de helft in delft, daar er maar 2 van de 4 sporen zijn aangelegd. Ik heb er geen woorden voor, maar historisch gezien voldoet delft aan het landelijke gemiddelde m.b.t. Infrastructuur project, oplevering; te laat, over budget en kwalitatief teleurstellend.

evdv61 | 06-03-15 | 22:35

MEDE DANKZIJ Lucas Vokurka

Wethouder Financiën & Onderwijs van D66 met de leus

“Dit is de mooiste tijd om te besturen. Nu kunnen we écht verschil maken.”

en Jan met de Pet uit Delft kan het betalen terwijl de ex wethouder weer een prachtige job heeft gekregen, dat is D66

klokkeluider | 06-03-15 | 20:24

ZEG knier | 06-03-15 | 18:58
DIE PARTIJ waar jij t over hebt heeft t iig n stuk beter voor met Delft dan degene die er nu zitten , die er nu zitten liegen en bedriegen

cryptolau | 06-03-15 | 20:23

FOUTJE IN DE TEKST die tram zou al in 2007 ja echt 2007 gaan rijden Er is geen geld voor t herstellen van de brug. dat was er t oen niet en nu niet en dat ze dan zo'n stationshal maken:(
De inwoners van Delft wordt niets gevraagd!!! ze douwen dr zin maar door maar wie moet er dalijk meer betalen ?? juist wij delfse inwoners
Delft maakt er n zooi van

cryptolau | 06-03-15 | 20:18

En we hebben de gondelaffaire, bodemvervuiling in de nieuwe kerk, de Oude Jan die op omvallen staat, bestuur wat verantwoordelijk gehouden gaat worden voor falend bestuur waarvoor ze beboet kunnen worden, dus geen besluitvorming meer want bang. Partijleden van een bepaalde partij die in hun ondergoed stemmen willen halen. Delft failliet? Al lang...

knier | 06-03-15 | 18:58

Als een openwaaiende tochtdeur het enige is, dan mogen we de bouwers toch wel complimenteren met een fantastisch stukje werk.
Hoewel de redactie van GS het natuurlijk veel beter zou hebben gedaan.

wapster | 06-03-15 | 18:25

Die tramlijn zou uiterlijk in 2008 doorgetrokken zijn naar de TU-Wijk, niet pas 2012.
De spoortunnel was trouwens wel echt noodzakelijk voor de stad en het noord/zuid-treinverkeer. Kinderziektes worden vanzelf opgelost.

Dafman | 06-03-15 | 18:15

@Kiwi45 | 06-03-15 | 13:44
Stadsbelangen is natuurlijk geen coalitiepartner. Het is daarmee leuk dat ze het in ieder geval proberen. De partijen die deze verantwoordelijkheid eigenlijk op zich zouden moeten nemen, D66, GL en PvdA (kutstudenten!) en namens burgemeester Verkerk de VVD, zijn namelijk alleen maar bezig met de lijken zo lang mogelijk verborgen te houden.

Pierre Tombal | 06-03-15 | 16:53

Onvoorstelbaar: Delft, je was vroeger trots om daar TECHNIEK te studeren. Maakte niet uit of dat civiel, elektro, werktuigbouw, vliegtuigbouw of zelfs "maar" bouwkunde of industrieel ontwerpen was. Wat is er in jezusnaam van deze stad die doorging voor "tempel der techniek" geworden? Nederlandse civiel ingenieurs (jawel, gestudeerd in Delft)waren "top of the bill", iedereen stond erom te schreeuwen. En nu? ze kunnen nog niet eens een behoorlijk functionerende tunnel aanleggen. Met als droevige hoogtepunten:
Schipholtunnel: gemiddeld 2 a 3x per week brandalarm dat altijd loos alarm is.
Noord-Zuidlijn: Verzakt waar je bij staat, nog meer dan een gemiddeld gasveld in Groningen
Delft: niemand schijnt door te hebben dat 140 km/u toch een zekere luchtdruk veroorzaakt.
Soms wil ik niet eens weten dat ik ooit in Delft gestudeerd heb.

Brulboei_61SB | 06-03-15 | 16:52

@eenKAA | 06-03-15 | 11:31
Zo kennen we het CDA weer, handen in onschuld (terwijl iedereen weet dat Bouwend Nederland al decennia via het CDA van Elco B. en Maxime V. de staatsruif leegknabbelt). Hoorde Buma ook wat roepen over schande gaswinning Groningen, terwijl Jan-Peter B. de gasproductie verdubbelde naar meer dan 50 miljard m3 en het geld ... verbraste.

Watching the Wheels | 06-03-15 | 16:18

Bij grote uitgaven moeten meerdere partijen meebeslissen en niet alleen 'n een of ander omhoog gevallen ambtenaren clubje. Ambtenaren zijn GEEN zakenmensen en GEEN deskundigen.
Onverantwoord dat zulke mensen zulke grote budgetten mogen beheren met catastrofale gevolgen.

PowPow | 06-03-15 | 16:00

Delft kan inlichtingen inwinnen in Gouda. Al sinds mensenheugenis artikel 12, nog voor de komst van de nieuwe landgenoten. Ook toen al had Gouda te maken met potverteerders, PvdA-ers heten zij. Ik heb ze van zeer dichtbij meegemaakt.

Danbolig | 06-03-15 | 15:32

Overheid en geld, dat is net als een kind van 6 de sleutel van de snoepkast geven.

Dutch_Holland | 06-03-15 | 14:45

Ze Zijn nog niet falliet, ze hebben het nu gewoon de ena duurste gemeente van nederland gemaakt kwa woonlasten. Zijn ze er met een jaartje of 20 burgers uitknijpen weer bovenop. En laten we eerlijk zijn, die spoorbrug dwars door delft maakte echt een megaherrie en zag eruit als iets uit het oostblok. Not to mention de enorme bottleneck die hij veroorzaakte.

appeltje | 06-03-15 | 14:33

Wat ik bijzonder vind is dat na een dergelijke fuckup Delft failliet is, maar Amsterdam bakken geld van het Rijk moet krijgen.

Caveman48 | 06-03-15 | 14:13

Wat een prachtig land -snik-

Dhr. de Wit | 06-03-15 | 14:12

@Alfa2Zeta | 06-03-15 | 12:01
Grashoff=GroenLinks, Vokurka=D66.

Toine Tussenbeen | 06-03-15 | 13:49

Alle partijen in Zuid-Holland kregen een brief van Delftse Stadsbelangen of we Delft financieel willen steunen, in ruil voor hun positief stemadvies. Dit was mijn antwoord.Helaas ga ik misschien niet de leukste boodschap hebben, maar ik ben er van overtuigd dat eerlijkheid op de lange termijn altijd beter is dan meewaaien met welke wind dan ook. Wij profileren ons dan ook nadrukkelijk als 'de partij zonder vriendjes'.

Uit uw e-mail begrijp ik dat Delft ernstige financiële problemen heeft, en dat u hoopt en verwacht dat de provincie de stad daarmee helpt. Aan de samenstelling van de gemeenteraad en het college is duidelijk te zien dat de bevolking van Delft overwegend op linkse partijen stemt. Dan ligt financieel wanbeleid altijd op de loer, en dat is dus exact wat Delft heeft gekregen. Wat dat betreft is ons standpunt dat wie zijn billen brandt ook op de blaren moet zitten.

Als Delftenaren massaal stemmen vóór wanbeleid, bewust of onbewust, dan zie ik zo één twee drie geen enkele reden om inwoners van andere gemeenten in de provincie voor die foute keuzes op te laten draaien.

De provincie heeft namelijk geen geld, zij moet haar geld afpakken van de bevolking, en dat is exact waar de Libertarische Partij tegen ageert. Elke Euro die de overheid niet uitgeeft hoeft zij immers ook niet af te pakken van de bevolking.

Wij staan voor individuele vrijheid én verantwoordelijkheid. Ieder dient vrij te zijn in het maken van de eigen keuzes, maar dient dan ook zelf de verantwoordelijkheid te dragen voor de gevolgen van die keuzes.

Mocht het zo zijn dat de financiële problemen aantoonbaar veroorzaakt zijn door wanbeleid, vriendjespolitiek of fraude dan zijn wij van mening dat de betreffende bestuurders hoofdelijk aansprakelijk dienen te worden gesteld.

Wellicht is dit niet exact het antwoord waarop u had gehoopt, het is wel exact waar de Libertarische Partij voor staat: openheid, transparantie en eerlijke politiek, waarbij niemand bevoordeeld wordt ten koste van anderen.

Kiwi45 | 06-03-15 | 13:44

Maar het heeft wel de economie gestimuleerd, zullen Keynesiaanse clowns zeggen.

Poekieman | 06-03-15 | 13:23

Dat betekont een heerlijk rustige gemeente om te wonen, niet die pieponde tramrails in de bocht zoals bij de Sijtwendetunnel. Daar leg half Leidschendam-Voorburg door wakker. In Delft rijdon geen trams dus hebben ze dat dus allemaal niet.
Ieder nadeel hep ze voordeel.

gr, Johan.

xspalm | 06-03-15 | 13:21

Vergeten we hier niet de enorme kostenpost van uitkeringen betaald aan in meerderheid allochtonen?

The real McCoy | 06-03-15 | 13:11

Tja, en dat in een stad met de enige universitaire opleiding in de civiele techniek.

watazooi | 06-03-15 | 12:59

Hoe is het toch mogelijk dat een aantal bestuurders stad na stad kunnen veranderen in een bouwput waar met geld voor meestal onnodige projecten wordt gesmeten? En alsof dat nog niet erg genoeg is, de gedrochten die worden gebouwd zijn ook nog eens vaak vreselijk lelijk, niet naar menselijk maat gebouwd en verpesten voor eeuwig het aanzicht van de binnenstad. En de burgers maar betalen voor de lelijke onnodigheid.
Goede winkels trekken weg of gaan dicht, armoedige zaakjes krijgt men er voor terug.
Trouwens, dat Delft schijnt nogal laag te liggen, is daar óók rekening mee gehouden?

AntiSoof | 06-03-15 | 12:55

Een paar maanden terug was er een open dag. Er waren wat voorlichters van ProRail, van die meisjes, en ik vraag: hoe snel mogen de intercity's (die niet stoppen in Delft) doorrijden ? Geen antwoord. Zoeken naar iemand anders, en uiteindelijk kwam het hoge woord eruit: 100km/h. Dat komt omdat de boel aan de verkeerde kant is gebouwd, er ligt nog steeds een snelheid beperkende rare S-bocht in die tunnel. Die tunnel is gebouwd na jarenlang gezeik van de bewoners van de Spoorsingel. Ze hadden al die huiseigenaren moeten uitkopen, de boel slopen, en dan had het viaduct gewoon kunnen blijven staan. Een aantal bewoners van de genoemde Spoorsingel zijn door het plaatselijke krantje geïnterviewd, sommigen verklaarden zelfs in de toekomst het spoorgeluid te zullen gaan missen. De fokkers.
De bewoners van de Michiel de Ruyterweg kunnen intussen maar happy wezen dat die Sebastiaansbrug niet geschikt is voor de tram, daarmee uitstel hebben van het tramlawaai wat hen in de toekomst zal gaan teisteren.
Dat die Sebastiaansbrug ongeschikt is voor de tram, is ook maar een leugen, Provinciale Waterstaat wil een hogere brug, daarmee vervalt het bedienen van het beweegbare gedeelte, wat nu al op afstand gebeurt. De financiering van die verbouwing van die brug, in feite het bouwen van een geheel nieuwe brug, is nu ook een probleem, door de tekorten in de gemeentekas.

hotnot | 06-03-15 | 12:26

Ik ben al 65 jaar niet in Delft geweest, niet met de auto, niet met de trein en niet met de tram. Dus het valt reuze mee, eigenlijk.

voorschot | 06-03-15 | 12:18

De tunnel is geen hobby van Delft, maar noodzakelijk om meer capaciteit op het spoor tussen Den Haag en Rotterdam te krijgen. Waarom Delft hier zo fors aan meebetaalt en ook nog grote risico's loopt, is mij een raadsel.

In vergelijking met andere mega-projecten vallen zowel de kosten als de overschrijdingen alleszins mee. Grootste probleem is de aanname dat de vrijgekomen grond voor de hoofdprijs verkocht kon gaan worden; dat valt nu een beetje tegen..

Voorburg | 06-03-15 | 12:17

Delft het onderspit dus.

WillemRuis | 06-03-15 | 12:09

Hoeveel ambtenaren zijn er omgekocht door de bouwmaffia vraag ik me dan af.

Kets22 | 06-03-15 | 12:08

Hé Geenstijl, hoe kunnen jullie dat nu missen; Delft bouwt ook tussen neus en lippen het allerduurste stadhuis van Nederland met een prijskaartje van 87 miljoen. Rotterdam, zes keer groter dan Delft, vindt zestig miljoen wel mooi genoeg voor hun stadskantoor. Nog leuker Delft hield dit allemaal zwaar geheim onder het mom van aanbesteding, concurentie, etc. De burgers kregen pas te horen hoeveel dit ambetenarenpaleis ging kosten toen het gebouw er al stond. Ook heeft Delft dit nieuwe stadskantoor zorvuldig buiten de laatste financiële doorlichting gehouden. Maw, die 87 valt nog wel wat hoger uit, wie weet haalt Delft nog wel de 100 miljoen met dit stadhuis. Grote naam achter deze 'geld speelt geen rol'; Rick Grashoff en Lucas Vokurka. Ze vertrokken snel voordat de lijken uit de kast kwamen tuimelen.

Alfa2Zeta | 06-03-15 | 12:01

-weggejorist-

bodemloos | 06-03-15 | 11:58

Tip voor links/policorre dwazen in Delft: misschien is er een salafistische despoot in Arabirië die in ruil voor een megamoskee het financiële gat wil dichten. De PvdA weet de weg.

Fijnstoffer | 06-03-15 | 11:56

Ja kut. Betaal me al (delfts) blauw aan ozb hier. Eerst 10 jaar in de zooi. Dan nog 10 jaar kromliggen en die kuttram langs m'n huis. @louis6227 | 06-03-15 | 11:44 : je hebt gelijk, alleen duurt dit te lang. Voor die tijd zijn we failliet.

Bass Trouble | 06-03-15 | 11:50

@milieu-meneer | 06-03-15
-
Onkunde. Ambtenaren hebben -letterlijk- geen idee hoe geld gegenereerd wordt, ze hebben geen idee van wat een budget voor een instrument is en ze kunnen geen balans lezen.
-
En helaas bestaat ruim tachtig procent van onze bestuurderen uit ex-ambtenaren.

bisbisbis | 06-03-15 | 11:50

@milieu-meneer | 06-03-15 | 11:45
Mensen die graag prestigieuze/ megalomane projecten op hun cv hebben staan die ze niet zelf hoeven te bekostigen en waar ze technisch gezien de kwaliteiten niet voor hebben.
Kort samengevat: een politicus.

necrosis | 06-03-15 | 11:48

@necrosis | 06-03-15 | 11:43
Definieer de term lalala geld mensen eens, ben benieuwd.

milieu-meneer | 06-03-15 | 11:45

Midden in centrum Delft, jawel vlakbij station Delft, met snelle verbinding naar Rotterdam en Den haag, komt door afbraak oude spoor ontzettend veel grond vrij. Gaat komende jaren zeker verkocht worden door weer aantrekkende economie. Gaat dus allemaal goed komen.

louis6227 | 06-03-15 | 11:44

@milieu-meneer | 06-03-15 | 11:40
Die projecten worden te vaak geleid door 'lalala geld' mensen.

necrosis | 06-03-15 | 11:43

Linkse hobby's zoals het kansloze openbaar vervoer mogen kennelijk een paar cent kosten.
Het volk wil dat want het volk stemt erop.
Als het volk dat niet wil waarom stemt men daar dan op?

Het één en ander staat duidelijk in hun programma's omschreven.

ProAsfalt | 06-03-15 | 11:42

@John McClane | 06-03-15 | 11:34
Over Amsterdam gesproken, hoe staat het met de noord-Zuidlijn?

necrosis | 06-03-15 | 11:40

Is er iemand die mij kan uitleggen hoe het kan dat alle projecten van enige omvang in Nederland ((semi)overheidsgeld) uitlopen op regelrechte rampen of het budget ver overschieten? ICT overheid faal,fyra faal, noord-zuidlijn faal, station delft duur, Betuwelijn Duur, enz..

Kunnen wij dit soort dingen echt niet plannen? is het onkunde? ondernemen het verkeerde soort mensen deze plannen? wie legt het uit?

milieu-meneer | 06-03-15 | 11:40

@DoorDraaiDeur | 06-03-15 | 11:16 Lekker consistente ontwikkeling in de cijfers. En ook zo weinig ruimte tussen gepresenteerd resultaat en (ingeschatte?) realiteit.

Ik kan me voorstellen dat niemand daar vragen over heeft gesteld. Kat in het bakkie, dat projekt. Heerlijk. Had ik ze maar zo.

vraagstaart | 06-03-15 | 11:38

Delft delft daarmee het eigen graf. Grafdelft.

vraagstaart | 06-03-15 | 11:35

Naar Amsterdamse maatstaven is dit een groot succes met een paar restpuntjes.

John McClane | 06-03-15 | 11:34

Ik moet vandaag een nieuwe garagedeur spuiten. Klant heeft deze verkocht aan zijn klant met extra kortingen om zodoende toch wat werk binnen te slepen. Nu de kleur bekend is, kunnen wij de fabriekslaklaag niet als onderlaag gebruiken (te licht), dus moet er een extra grondlaag over. Kosten: 100 euro extra. Dan blijft er voor onze klant weinig winstmarge over, dus hebben we het maar 50/50 gesplitst. Vijf tientjes missen is nooit lekker in deze tijd.

Ik kan me geen voorstelling maken hoe het zou voelen als je (waarschijnlijk) 80 miljoen euro het schip in gaat. Aan de andere kant kan ik me wel voorstellen dat als die vijf tientjes niet mijn geld zou zijn, dat ik me er dan niet zo druk over zou maken.

SchijtAan | 06-03-15 | 11:34

Delft, ze hebben de middelen en kunde om van alles te maken. Maar niet de brains om te kiezen waar, wat voor gevel moet. Daar hebben ze Rotterdammers voor nodig, maar dat vertikken ze. Alle bouwfaal leunt min of meer op dit misplaatste haantjesgedrag; willen wat ze niet kunnen, allemaal!!1!

hfakker | 06-03-15 | 11:34

Geen Nieuwsch.
Standaard bouw praktijk in NL.
En verder wat @bisbisbis | 06-03-15 | 11:28 zegt

vliegende knorrepot | 06-03-15 | 11:33

Het is een mooi station en Delft is eindelijk van die klote trein midden door de stad af. Dat er treinen in de eerste dagen vertraging oplopen is niet zo vreemd. Opstartproblemen die snel voorbij zullen zijn.

Optelsommetje | 06-03-15 | 11:32

De overheid die er een k*tzooi van maakt...... What's new!?
Wethouders lopen in dit land zo ver buiten hun schoenen dat de term zonnekoning gepast is.

r04drunn3r | 06-03-15 | 11:31

Leuk hé, zo'n stadsbestuur zonder CDA...

D66, een leuke lokale partij, PvdA en VVD kan niet mis gaan toch?

eenKAA | 06-03-15 | 11:31

In Delft studeren jongens en (een paar) meisjes die over een paar jaar echt iets kunnen. Iets waarbij het typen van dit soort artikeltjes (lees je mee, Kwit?) volledig in het niet valt.

Zo is het maar net! | 06-03-15 | 11:30

Oh, zelf al gevonden. Dat is nog geen 8% van de bevolking. Daar mag de rest van nederland dus voor kromliggen.

fender06 | 06-03-15 | 11:29

@fender06 | 06-03-15 | 11:26
Ga even rustig zitten.


6,5 (zes en een half) procent.

Boris die Sauertopf | 06-03-15 | 11:29

Godsammekraken | 06-03-15 | 11:17
Waarvan akte.

Igor Putkin | 06-03-15 | 11:28

Ik stel voor dat wij de in Nederland gebruikelijke procedure volgen:
-
de betrokken wethouder met onmiddellijke ingang bombarderen tot Staatsecretaris van Financiën.

bisbisbis | 06-03-15 | 11:28

@Vogelbeest | 06-03-15 | 11:24
Goedkoop!? -doet alsof hij Vogelbeest niet begrijpt- zo'n treinkaartje is anders stervensduur. Het is niet voor niets dat Timo Huges rondgereden wordt door 'n chauffeer.

Boris die Sauertopf | 06-03-15 | 11:27

Hoeveel % van de bevolking maakt gebruik van het openbaar vervoer?

fender06 | 06-03-15 | 11:26

Konden ze daar geen betere bouwkundigen vinden?

49 | 06-03-15 | 11:25

Openbaar veroer. zucht.

Kijk 's avonds eens naar de trein op het stuk Dordrecht-Breda. Zitten misschien 2 mensen in een trein van 65 ton.

Hoe kan dat in godsnaam goedkoop zijn...

Vogelbeest | 06-03-15 | 11:24

Wat moet het toch heerlijk zijn.
Je begroot een project voor 264 milj.
Dan lijk je opeens 30 miljoen te kort te komen.
Vervolgens blijkt dat niet 30 maar eerder tussen 50 en 80 miljoen te liggen.
Maar het is niet je eigen geld, hm lekker slapen.
Ongelooflijk.
Maak als prive persoon of bedrijf eens een foutje van 20/30% boven de ton.

datzouzomaarkunnen | 06-03-15 | 11:24

Tja, ik ben benieuwd naar de hervormingen die gaan plaatsvinden en anders gaat Delft wat mij betreft uit de Gulden.
#Delfexit

Cuyahoga | 06-03-15 | 11:22

Vreemd dat voor een landelijke treinverbinding een gemeente onderweg volledig het bouwrisico draagt voor iets waar Prorail en de Provincie Zuid Holland ook gewoon aan meebetalen.

Feynman | 06-03-15 | 11:21

Daar zijn dus enkele figuren heel erg rijk van geworden.

James Lastig | 06-03-15 | 11:21

Daarom is er in Harlingen, dat door een snelweg wordt doorsneden en in tweeën wordt gesplitst gekozen voor een verdiepte bak ipv een tunnel. Tunnel was leuker geweest voor iedereen maar gewoon te duur. Keuzes.

Meeroever | 06-03-15 | 11:19

Waar ISIS de vingers bij aflikt. +1

langstra | 06-03-15 | 11:17

"Het plafond trekt alle aandacht. Over een oppervlakte van 7.700 m2 is een plattegrond van Delft uit 1876 op de lamellen geprint. In Delfts blauw."

Nee, dat had echt niet anders gekund natuurlijk.

Godsammekraken | 06-03-15 | 11:17

-weggejorist-

DoorDraaiDeur | 06-03-15 | 11:16

Alle vaklieden zijn verstandig geweest en hebben het land reeds verlaten.

McMarx | 06-03-15 | 11:12

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken