Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Adolf Hitler weggejorist uit cartoontentoonstelling

DirkHardy2klein.jpgKwetsende Kunst met een Grote KKK. De 'kwetsende kunstenaar' Dirk Hardy mag er niet mee exposeren in het stadhuis van Binnenmaas. Zijn disrespectvolloze foto's van Jezus Christus en Adolf Hilter zijn té aanstootgevend voor een tentoonstelling in de Zuid-Hollandse gemeente. Beide onderdelen zijn geschrapt uit de zesdelige fotoserie Clay - een metafoor voor de kneedbaarheid van het volk en de maakbaarheid van ideologie. De schaamteloze censuur komt op het conto van burgemeester Borgdorff (CDA) en zijn ambtenaren. Het zou bezoekers van de publieke balie afschrikken. "Mensen die binnenkomen, komen niet voor een tentoonstelling maar bijvoorbeeld voor het aanvragen van een paspoort. Zij worden geconfronteerd met een kunstwerk dat als kwetsend ervaren kan worden", aldus een woordvoerster. Hardy reageert verbijsterd. "Het is te zot voor woorden dat juist in deze week de artistieke vrijheid van een kunstenaar de kop in wordt gedrukt." Hardy boycotte de expositie niet. Op de twee lege plekken hangt een bordje 'censored'. "Kennelijk heeft Binnenmaas minder moeite met Napoleon en Stalin." Want die hangen d'r nog wel. DirkHardyklein.jpg

Reaguursels

Inloggen

De burgemeester gaat ook over "Cultureel erfgoed, kunst en cultuur". Een hele geruststelling.

ameneef | 13-01-15 | 09:27

De burgemeester gaat ook over "Cultureel erfgoed, kunst en cultuur". Een hele geruststelling.

ameneef | 13-01-15 | 09:26

@Godsammekraken | 12-01-15 | 14:28
Inderdaad. En de eerste vraag die je zou moeten stellen is waarom er uberhaupt kunst in het stadhuis geexposeerd zou moeten worden.

God Zelf | 13-01-15 | 08:17

Geweldig die kunstboycot (censuur) van gemeente Binnenmaas. Daardoor is het project van Hardy in de landelijke publiciteit gekomen en kan ik er ook kennis van nemen. Op de internet pagina van de Volkskrant heb ik alle zes foto's van de zesluik gezien. De bejubelde, op hert toneel vergezeld met een kliek directe volgelingen en de massa in de zaal die hen toejuigt precies op de wijze zoals dat in de gegeven situatie van de massa wordt verwacht. De ene keer bij Tom Cruise belachelijk zwaaiend met Amerikaanse vlaggetjes met Cruise achter zo'n typisch Amerikaans spreekgestoelte dat er uitzit als een lul met een flinke eikel erop, een andere keer staat het volk in de zaal met de gestrekte rechterarm schuin omhoog .. heil! Je zou er ook nog een zevenluik van kunnen maken met Geert Wilders die de enthousiaste PVV aanhangers in de zaal (waarvan er in de bijbelbelt relatief veel te zijn) als een tweede Goebbels toeroept .. willen wij meer of minder islam in Nederland! Vooral die laatste foto van de onbekende kunstenaar Hardy die op een leeg toneel voor een lege zaal staat met een bezem in de hand om de rotzooi op het toneel op te vegen. Door dit Binnenmaase gekrakeel in deze Je suis Charlie tijd is het beoogde effect van de kunstenaar (er bestaat namelijk veel hypocrisie) nog groter geworden. Ik denk met de begeleidende tekst van de kunstenaar (het gaat hem om de kneedbaarheid van het volk en de relatie tussen beeldvorming en ideologie) te snappen wat hij ons wil vertellen. Hoe gemakkelijk velen zich laten meeslepen in de waan van de dag als zij in de greep komen van hun (vaak charismatische) leiders. Mensen mensen opgelet Jezus redt Jezus redt, ons heil komt niet van Napoleon, Stalin Tom Cruise, laat staan van Hitler... amen :P Dat buitenstaander Hardy in bijbelbelt gemeente Binnenmaas het (bijna) gedachtenloos adoreren van hun religouze held Jezus in een breder verband brengt zou door een aanzienlijk deel van de lokale bevolking als blasfemie kunnen worden uitgelegt. Die foto van hun verlosser Jezus Gristus vonden ze nog het meest kwetsend. Jonge jonge wat laten die fijnen zich in de kaart kijken, relativeren de dingen in breder perspectief zien schijnt met name in puriteins gelovige kringen weinig voor te komen. Een kunstuiting is zoals goede humor en natuurlijk Geen Stijl ;) niet alleen bedoeld om daar desgevraagd van te genieten, het is ook bedoeld om mensen (onverwacht) met hun bekrompen zelfkennis te confronteren en daar zijn ze blijkbaar ook in de gemeente Binnenmaas bang voor.

Vuurspuger | 13-01-15 | 02:05

Nou hier anders niet: www.facebook.com/Algerianstate of www.facebook.com/Algerianstate2

Al gemeld bij FB, maar die geven aan iedereen aan dat ze de content wel degelijk goed bij FB vinden passen en op geen enkele wijze aanstootgevend vinden... Mjah...
#FacebookEstKouachi ?!

BralaapStan | 12-01-15 | 23:14

De zogenaamde vrije meningsuiting valt onder de huidige socialistische staatsrecensie. Sommigen hebben meer vrijheid dan anderen. Beledig Jezus en de christenen maar. Geeft niets. Van hen heb je niets te duchten. Het zegt trouwens meer van de belediger dan van de beledigde.

matrixbluepill | 12-01-15 | 20:08

Zo'n bordje "censored", DAT zou ik aanstootgevend vinden.

J. Jarig | 12-01-15 | 18:55

Waarom dan?
Als je deze 6 foto's / tekeningen bij elkaar ziet, passen ze er toch gewoon tussen? Wat is er dan kwetsend? Dat mensen op de voorgrond klappen? Dat doen ze bij Stalin ook.
Begrijp het niet. Echt niet.
Net zo min dat ik begrijp dat de moslims zo boos worden om een plaatje van hun profeet.

J. Jarig | 12-01-15 | 18:54

@necrosis | 12-01-15 | 15:11
Hoofddoekjes? Heel ambtelijk!

dedeurs | 12-01-15 | 18:45

Van het CDA hoef je niks te verwachten op gebied van vrije meningsuiting, kijk maar naar het gedrag van Donner ten tijde van de moord op Theo van Gogh.

Rest In Privacy | 12-01-15 | 18:07

Als "Mensen die binnenkomen, komen niet voor een tentoonstelling maar bijvoorbeeld voor het aanvragen van een paspoort.", waarom organiseer je dan in godsnaam een tentoonstelling in je gemeentehuis?

Steinway | 12-01-15 | 17:30

Hang dan helemaal niets op. Het is overduidelijk een serie, die juist in z'n geheel een verhaal vertelt en een boodschap duidelijk maakt. (Ik mis wel een prominente godsdienst in het rijtje - maar misschien is dat ook *juist* wel de bedoeling: dubbele bodem-wise)
Als je 2 plekken leeg laat in een expositie dan mist het z'n doel en kracht. Of alles, of niets.
Verder is het raar dat het juist in deze week wordt geweerd, en juist deze twee afbeeldingen maar de gemeente is natuurlijk vrij om te weten wat wel en niet in hun openbare ruimte aan de muur hangt. Net zoals de redactie alhier vrij is om te bepalen welke reactie wel en welke niet mag. Dat lijkt me verder niet zo'n issue.

Stormageddon | 12-01-15 | 17:17

Top 3 van massamoordenaars uit de recente geschiedenis:
1. Mao
2. Stalin
3. Hitler
Gebaseerd op geschatte aantallen slachtoffers vanwege etnische of politieke zuiveringen.
Dat Stalin dus wel mag blijven hangen is een grote gotspe en getuigt van schandalig ontbrekend historisch besef.

Chiant | 12-01-15 | 17:11

Hitler lijkt niet op Hitler

Doctor | 12-01-15 | 17:03

het heeft allemaal met religie te maken.
Joden en Christenen die op hun teentjes getrapt zijn.
Zijn net moslims.

Rest In Privacy | 12-01-15 | 16:48

Gregorius Nekschot heb ik er ook niet zien hangen.
Blamage.

watergeus | 12-01-15 | 16:39

Het zijn ook niet echt plaatjes om bij de balie te hangen, maar dan kan het altijd nog wel in de raadszaal of de kamer van de lokale volksführer zelf.

Guido | 12-01-15 | 16:36

Wat een geniale serie, GNAAF! + heulveul

Binnenbaan | 12-01-15 | 16:31

Was te verwachten, regenten houden nog meer van censuur dan terroristen

ZonderNaam | 12-01-15 | 16:26

Ik ervaar burgemeester Burgdorff als kwetsend maar van mij mag hij toch in het stadhuis hangen ;-)

Der Theo | 12-01-15 | 16:06

Kunst? Of de neiging overal tegen aan te pissen onder het mom van "artistiek" en "vrijheid". Gaat het hier om een "kunstenaar" of een kunstjes maker die zijn subsidie moet goed praten.

goedemorgennederland | 12-01-15 | 16:06

Van mij hadden ze die hele flut-expositie mogen wegjassen. Wél de katholieke kerk afzeiken en Hitler, maar Mo de zwaardhakkende pedo-profeet, daar waagt hij zich niet aan. Lekker dapper hoor en dan nog uithuilen bij Charlie.
Wat een wereld !

vivaldi | 12-01-15 | 15:57

Vrijheid van meningsuiting is een groot goed, maar dat betekent natuurlijk niet dat iedereen ook meteen maar mee moet werken aan het verspreiden van een mening die hij verwerpelijk vindt.
Het zou kwalijk zijn als de gemeente zou proberen de vertoning van deze afbeeldingen overal te verbieden, maar daarvan is geen sprake.

bintang | 12-01-15 | 15:53

Jezus hart zit kennelijk aan de rechterkant. LOL

pensionado | 12-01-15 | 15:45

Zat Mohamed de pedoprofeet er niet bij?

Weetje71 | 12-01-15 | 15:41

@necrosis | 12-01-15 | 15:14
Als je je hoofd NIET 180 graden kan draaien, dan reaguur je teveel.

Rest In Privacy | 12-01-15 | 15:39

Eigenlijk helemaal niet zo geïnteresseerd in het selectief weghalen van de 'kunst' in een overheidsgebouw. Als ik het kunstwerk met een wat meer kritische blik bekijk (zoals nog een paar reaguurders doen) valt mij op dat de kunstenaar vooral de westerse wereld op de korrel neemt. Eigenlijk zie ik de kunstenaar zeggen dat alle Westerlingen eens goed naar zichzelf moeten kijken alvorens ze recht zouden hebben over andere ideologieën een mening te ventileren. Nu had Napoleon weinig tot niets met een ideologie te maken maar daar wil ik geen punt van maken. Per slot van rekening hebben we aan het verslaan van Napoleon ons koningshuis te danken.

Daarnaast lijkt mij er niets van provocatie in zitten. Gewoonweg leuk gestift zou je vroeger zeggen. Kunst waar je even naar kijkt. Zoiets als muzak in de lift. Eigenlijk de discussie niet waard.

tismilucas | 12-01-15 | 15:35

Het ging al fout bij het ´toekennen´ / ophangen van het werk van Hardy. In het stadhuis, echt? Heb er zelf gewerkt, in Rotterdam, en het is dan bijzonder vreemd, ´s ochtends vroeg (of ´s middags laat) bij het uitdelen van de paspoorten achter je rug of voor je bakkes een Stalin, Jezus en Hitler en de kleine piemOl Napoleon. Laat staan voor de burger. Fout op fout.

chicago river | 12-01-15 | 15:29

In een land waar de Koran het huis van de democratie mag bevuilen moet je niet al te zwaar tillen aan provocerende kunst. Er is feitelijk niets wat de Koran kan overtreffen in het wegzetten, ontmenselijken, en haten van de ander....

Parel van het Zuiden | 12-01-15 | 15:25

De serie had nog meer kunnen zijn door een foto
van Mo de Pedo met zijn aanhangers, Mao en Polpot.

houtvlot | 12-01-15 | 15:23

Aantastelijk | 12-01-15 | 14:32

Als het de EU en types als Opstelten ligt, binnenkort niet meer...

knerf | 12-01-15 | 15:23

@Flipus | 12-01-15 | 15:19
Rubbertegels zijn anders een prima middel om builen te voorkomen na het 'headdesken'.
Zo voorkom ik dat mensen denken dat ik mishandeld wordt....

necrosis | 12-01-15 | 15:22

Wat voor rare kronkel is dat nu weer? Hoezo is het censuur als je besluit een kunstwerk niet op te hangen in een gemeentehuis? De gemeente mag toch zelf beslissen welke kunst ze ophangt in haar gemeentehuis? Ze hebben Hardy toch niet verboden de kunst te maken of zelf tentoon te stellen?

arkhitektor | 12-01-15 | 15:22

Door het weghalen van twee foto's uit de serie is
het hele effect verneukt.

houtvlot | 12-01-15 | 15:20

En zo regeert de rubbertegel meerderheid...

Maar het meest erg aan dit verhaal is gewoon dat de gemeente belasting geld gebruikt om die rommel te kopen..

Als het werkelijk kunst is verkoopt het zichzelf toch wel aan de liefhebbers?

Flipus | 12-01-15 | 15:19

Ik vind de opmerking van een reaguurder op de site van het Brabants Dagblad een hele goede:
.
"De kunstenmaker heeft het grondwettelijke recht deze werken te maken, maar niemand heeft ook de plicht het daadwerkelijk ten toon te stellen..."

-=PyP=- | 12-01-15 | 15:15

Zo zie je maar weer: voor kortzichtig C-talent is er altijd nog wel ergens een burgemeesterspost.

très cool | 12-01-15 | 15:15

@RoBD=Skullfucker | 12-01-15 | 15:11
Als je je hoofd 180 graden draait, heb je volgens mij best wel een probleem.....
*auw*

necrosis | 12-01-15 | 15:14

@dedeurs | 12-01-15 | 15:08
Ik ga zelden naar het stadhuis van de plaats waar mijn huis woont, maar sommige uitingen qua kleding van de mensen achter de balie zouden mij ook kunnen kwetsen....

necrosis | 12-01-15 | 15:11

Man, als gemeente controleer je toch wat je krijgt, vooraf, om dit soort shit te voorkomen? Wat een amateurisme.

En voor de huilers dat dit niet in een openbare ruimte hoort heb ik een tip: draai je hoofd 30graden naar links of rechts, of 180. Probleem opgelost.

RoBD=Skullfucker | 12-01-15 | 15:11

Als je de serie bekijkt is hij zonder de Jezus- en Hitlerprent niet compleet. Maar wat ik me meer afvraag is wat deze kunstenmaker wil zeggen met de fotoserie. Mensen vereren eerst Jezus, dan Napoleon, dan Stalin, dan Hitler, dan een Amerikaanse president die op Ben Affleck lijkt en vervolgens is er niets meer over. Is dit verkapte kritiek op de USA? Zo ja, dan moet die idioot echt opzouten met zijn 'kunst'.

Captain Pervert | 12-01-15 | 15:10

Misschien is een stadhuis niet de meest geschikte plek, maar
"Mensen die binnenkomen, komen niet voor een tentoonstelling maar bijvoorbeeld voor het aanvragen van een paspoort. Zij worden geconfronteerd met een kunstwerk dat als kwetsend ervaren kan worden"
dit zegt weer zo veel...

dedeurs | 12-01-15 | 15:08

Politiekcorrectheid doet ook weinig onder voor Islam in termen van uitsluiting. Dialoog en debat onder het voorbehoud dat je wel bij de groep moet horen...

Parel van het Zuiden | 12-01-15 | 15:07

@Feynman | 12-01-15 | 14:58
De kunstenaar heeft in ieder geval iets 'gemaakt' wat ergens op lijkt.
Dit in tegenstelling tot mensen die 'werken' van Andy Warhol, Herman Brood, Bandirah of noem het maar op als 'kunst' beschouwen.
Overigens vind ik Escher één van de grootste kunstenaars aller tijden!

necrosis | 12-01-15 | 15:03

Dit is juist sprekend, beide tonen eigenlijk hetzelfde beeld, zogenaamd goed, zogenaamd slecht, beide hysterische verering. John Lennon zei ook ooit dat The Beatles groter waren dan Jezus en kreeg hier ook veel kritiek op, maar hij doelde op hetzelfde. Sommige mensen kunnen echter niet zelf nadenken of zijn bang dat anderen dit niet kunnen, en worden daarom boos of gaan van alles verbieden.

Sergeant_Peper | 12-01-15 | 15:02

@Steilloos ten Onder
Neh dat is weer zo'n populaire leugen, er is geen enkel historisch bewijs dat Jezus van Nazereth bestaan heeft. En de Romeinen hielden een goed volksregister bij. Zeker vanwie ze allemaal opnagelden.

Rest In Privacy | 12-01-15 | 15:01

Snap ook wel dat je geen Hitler in je stadhuis wil ophangen.

Martinus Johannes | 12-01-15 | 15:00

Als ik naar het gemeentehuis ga zit ik inderdaad niet te wachten op smakeloze "kunst" van meneer Hardy die denkt nu snel te kunnen scoren, dus prima initiatief burgemeester!

Sunabalk | 12-01-15 | 14:59

Als ik de Charlie Hebdo te kwetsend vind, dan kan ik er zelf voor kiezen om die niet te kopen als ik bepaalde uitingen niet wil zien.
Een gemeentehuis is een openbaar gebouw. Niet meer dan logisch dat er kritisch gekeken wordt of bepaalde kunstuitingen te gevoelig liggen. En ja, dat is aan de opdrachtgever om dat te bepalen. Niet aan de kunstenaar die ook nog eens een totaal misplaatste link legt met het gebeuren in Parijs.

enternaar | 12-01-15 | 14:59

De kunstenaar heeft zelf al de Profeet (vzmh) weggelaten. De zelfcensuur is vele malen groter dan de censuur van de Burgemeester.

Feynman | 12-01-15 | 14:58

LOL @ Driewerf Hoezee | 12-01-15 | 14:45

Venimus | 12-01-15 | 14:58

Die met Hitler is zoals de gemeente(overheid) zich opstelt en Jezus is de enige die je nog kan helpen.

Dat zal wel de redenen zijn.

Roger-Rabbit | 12-01-15 | 14:55

Heeft niets te maken met VVMU, dit.
De kunstenaar wordt toch niet opgepakt of zo? Hij mag dit gewoon maken en kunst noemen en er een age boodschap bij bedenken etc..
De burgemeester hoeft alleen zijn rommel niet in het stadhuis en dat is zijn goed recht.

Schmalz | 12-01-15 | 14:54

Dit doen ze om straks probleemloos spotprenten van de islam te kunnen verwijderen.

Terreur wint.

Vogelbeest | 12-01-15 | 14:54

Het censuur is begonnen. En in Links socialistisch Nederland is Jozef Stalin natuurlijk Bon Ton. De miljoenen onschuldige burgers die onder zijn bewind zijn vervolgd, vermoord of gestorven aan uitputting waren natuurlijk 'incidentjes'. Socialisten zijn altijd goed geweest in geschiedvervalsing.

Indoneesje | 12-01-15 | 14:53

@eerstneukendanpraten | 12-01-15 | 14:29
Ik kan ook over water lopen, mits het 15 graden vriest....

necrosis | 12-01-15 | 14:51

Werkelijk niet te bevatten dat we in tijden van crisis en bezuinigingen nog steeds te maken hebben met kunst in overheidsgebouwen.
Laten ze maar een zeefdruk van een bos tulpen halen bij de Ikea ipv sponsoren van zelfbenoemde kunstenaars.
We hebben in dit land momenteel wel even betere dingen te doen dan dit.
Dat geldt wat mij betreft overigens ook voor zogenaamde kunst die een stuk neutraler is maar ook bakken onnodig geld kost.

loze stijl | 12-01-15 | 14:51

Ondertussen met weemoed uitziet naar een topic over dit ooit zo beminde land dat mij bevestigt waarom ik hier ook al weer zo graag woonde.

vaas klaak | 12-01-15 | 14:49

@goedverstaander | 12-01-15 | 14:46
Als hij dat vergeten was, moeten we die informatie nodig eens bijspijkeren. (/Kwoot Theo Maassen)

Driewerf Hoezee | 12-01-15 | 14:47

De woorden van Aboutaleb als echo in mn hoofd: 'Als het je niet bevalt, dan rot je toch op'. Begin me zo langzaam maar zeker af te vragen of hij daar eigenlijk niet gewoon de autochtone nederlander mee bedoelde.

vaas klaak | 12-01-15 | 14:47

Als ik een vlag of schilderij met hakenkruis in een publieke ruimte ophang, krijg ik (terrecht) op mijn donder. Misschien moet ik het 'kunst' noemen? Dat heeft gewoon niets te zoeken in een publieke ruimte (of eigenlijk in geen ruimte die een andere doelstelling heeft dan het tentoonstellen van kunst). Dan nog mag je je afvragen, of Hitler en consorte onder kopje 'kunst' vallen.

PisFinger | 12-01-15 | 14:46

@Ik had gehoord dat Jezus over water kon lopen maar dat hij ook stil in de lucht kon hangen, dat wist ik nog niet.
eerstneukendanpraten | 12-01-15 | 14:29

Mits goed vastgespijkerd wel.

goedverstaander | 12-01-15 | 14:46

@zeefert | 12-01-15 | 14:35
Von Stauffenberg?

necrosis | 12-01-15 | 14:46

Ik zou juist blij zijn als mijn gemeente weigert dit soort onzin op te hangen in de openbare ruimte. Het is trouwens geen censuur, zijn kunstwerkjes sluiten simpelweg niet aan bij wat de gemeente voor ogen had voor in het gemeentehuis.

Het is een gemeentehuis, dan is het logisch dat men iets verwacht wat de meeste mensen aan zal spreken. Vooral omdat de eigen inwoners voor de kosten op mogen draaien. Ik zou dit soort werken persoonlijk niet willen financieren.

broodje_kruidenboter | 12-01-15 | 14:46

@eerstneukendanpraten | 12-01-15 | 14:44
Klopt, er hangt een doek voor.

Driewerf Hoezee | 12-01-15 | 14:45

Kan het zijn dat Binnenmaas die kunst gewoon niet moet omdat 't kut is?

lillendvleesch | 12-01-15 | 14:44

@necrosis | 12-01-15 | 14:38
Lol. Hier hetzelfde.

Driewerf Hoezee | 12-01-15 | 14:44

Driewerf Hoezee | 12-01-15 | 14:40

Zie nergens een kruis.

eerstneukendanpraten | 12-01-15 | 14:44

Ik denk dat VVMU niet meteen betekent dat je alles MOET doen.

De vraag die zich de gemeente en kunstenaar in het begin hadden moeten stellen is of deze kunstuitingen wel geschikt zijn voor een gemeentehuis.

Het gaat dus niet om het "aanstootgevend zouden kunnen zijn" maar om de combinatie van locatie en publiek.

Als ik naar een galerij ga dan doe ik dit bewust en heb me over inhoud (soort kunst wat er staat) geïnformeerd.

Ik kom bij de gemeente omdat ik er MOET zijn - immers heb ik hier geen keuze.

Hang dan iets op wat met de gemeente te maken heeft (stadsgezicht, bekend inwoner van de stad, oude schilderij van de stad).

Heeft dus niets mit Hitler, Jezus of Mohammed-de-kinderneuqer te maken maar met het besef dat iedereen er langs moet en (misschien) geen zin in kunst heeft.

hangtiet met knoop | 12-01-15 | 14:43

Charlie?

Charles de Batz | 12-01-15 | 14:42

Führer ist Charlie

Kaltsnautzige | 12-01-15 | 14:41

@eerstneukendanpraten | 12-01-15 | 14:29
Wist u wel! Dat met dat kruis enzo.

Driewerf Hoezee | 12-01-15 | 14:40
-weggejorist-
Hanz Ziezo | 12-01-15 | 14:40
-weggejorist-
Hanz Ziezo | 12-01-15 | 14:40

Je gekwetst voelen betekent niet dat je automatisch gelijk hebt.

Beaulefermier | 12-01-15 | 14:39

'De enigen die altijd, overal en onbeperkt mogen worden gekwetst zijn de ongelovigen' (Frikanknul 12-1-2015).

Frikanknul | 12-01-15 | 14:39

Ik denk eerder dat de serie in een gemeentehuis niet tot zijn recht komt. ZOals de woordvoerder ook al zei, mensen komen daar voor een paspoort of een andere aanvraag en zien dan een of twee prenten uit een serie, verder uit context en dan kan dat met de Nazi symboliek nogal ongemakkelijk zijn.
.
Dit 6-luik moet bij elkaar in een serie op een plaats waar mensen kunst met een boodschap verwachten. Dat is niet de publieke ruimte van een gemeentehuis. Maar dan moet de gemeente alle 6 de werken verwijderen, niet slechts die twee. Dat is dan weer hypocriet.

EisQonijn | 12-01-15 | 14:38

Ik woon zelf in Zuid-Holland, maar moest toch even zoeken op Google waar 'Binnenmaas' nu precies ligt.
Een samenvoeging van vijf dorpjes en minder dan 30.000 inwoners.

necrosis | 12-01-15 | 14:38

Deze kunstcensuur komt op een naar moment, met dat jesuisCharliegebeuren. Maar laten we wel wezen: kunstexposities faciliteren is ook gewoon geen kerntaak van een gemeente of gemeentehuis. Dus wegjorissen mag van mij: dan wel inclusief het stukje 'opgerot'.

Driewerf Hoezee | 12-01-15 | 14:38

Nog een paar jaar dan komt de ME hier de trap oprennen. Ik barst van de boeken over WO2, de nazi's, twee biografieën over Hitler, in totaal zeker een 80-100 boeken. Voordeel: ik weet héél goed wat de gevaren zijn wanneer een volk zijn vrijheid inruilt voor "veiligheid". Nadeel: ik mág dat helemaal niet weten van vadertje staat, dat is bijzonder lastig voor hen.

Beaulefermier | 12-01-15 | 14:37

Ook de gemeente Binnenmaas gaat weer voorbij aan het feit dat iemand gekwetst is niet meteen betekent dat hij gelijk heeft of dat er naar men geluisterd moet worden.

Echt, heeft er nu niemand meer in Nederland een fucking ruggengraat?

Steilloos ten Onder | 12-01-15 | 14:36

Weet je wie ook niet van Hitler hield!?

zeefert | 12-01-15 | 14:35

Napoleon werkte ook aan een Europees rijk, een soort EU, en trok zich ook niets aan van andere meningen of referenda.
Stalin pretendeerde links te zijn, en ook na WO 2 ging hij door met de vervolging van Joden. Ook had Stalin concentratiekampen, maar met een andere naam. Past ook weer bij een linkse wereld visie.

Winston1 | 12-01-15 | 14:35

Je Suis Charlie ..... ohja hypocriete bullshit.

ET007 | 12-01-15 | 14:35

Waar zijn we GVD toch helemaal mee bezig in Nederland!
Man man man

mood | 12-01-15 | 14:35

De tyfus met die politiek correcte kliek. Dat krijg je er dus van als je maar weg blijft kijken. "Verbinden, tolerantie, verdraagzaamheid..." Gatverdamme.

funkyd | 12-01-15 | 14:33

Lijkt me ook nog logisch dat je als beheerder van een ruimte, ook een publieke ruimte, nog wel de vrijheid hebt om te bepalen of je iets smakeloos vindt.

Ik zit ook niet te wachten op een Hitler poster in de hal van mijn gemeentehuis.

fail | 12-01-15 | 14:33

En dat terwijl Stalin toch meer doden op zijn geweten heeft!?!

zeefert | 12-01-15 | 14:32

@Godsammekraken | 12-01-15 | 14:28
Daar heb je een punt, maar joris het dan allemaal weg, in plaats van alleen die dingen waar de tere zieltjes in onze maatschappij niet tegen kunnen. Anders legitimeer je de intolerantie die de chronisch gekwetsten in onze maatschappij ten toon spreiden.

Russells Teapot | 12-01-15 | 14:32

Je suis furieus!

wyatt earp | 12-01-15 | 14:32

Geen commentaar want verstomd door kortzichtigheid van die gemeenteambtenaren: "een kunstwerk dat als kwetsend ervaren "kan" worden".
Kan wil zeggen dat het ook niet hoeft, toch?

bruin kikkertje | 12-01-15 | 14:32

Alles staat op internet. Wat boeit zo'n kutexpositie nou.

Aantastelijk | 12-01-15 | 14:32

En uiteraard zal het voornaamste verzet tegen dit absurde besluit van deze gristendemocraat komen van de mensen die niet welkom waren op de "samenbindende" jesuischarlie-bijeenkomsten. Omdat ze altijd van die kwetsende dingen zeggen.

Russells Teapot | 12-01-15 | 14:30

juist die goede stalin bracht er geloof ik 75 miljoen om (dacht ik ) dat is katte pis en een goed christenen weet het verschil wel daarom stem cda (bheuuuuuuu)

witchmaster | 12-01-15 | 14:30

Volk kan tegenwoordig ook niks meer hebben..... reflecteert stiekem toch hoe intellectueel men is

Abu Koop Dan | 12-01-15 | 14:29

Ik had gehoord dat Jezus over water kon lopen maar dat hij ook stil in de lucht kon hangen, dat wist ik nog niet.

eerstneukendanpraten | 12-01-15 | 14:29

Weet je wie ook ''prominente personen'' liet wegjorissen?

Wc-kip | 12-01-15 | 14:28

Beetje aanstellerij van zowel Dirk Hardy als gemeente
De gemeente omdat ze meent tere zieltjes tegen deze 'kunstenaar' te moeten beschermen
De kunstenaar omdat hij meent dat iedereen zijn 'kunst' overal maar tentoon moet stellen. En dan ook nog Charlie Hebdo er bij halen. Man man. die publiceerden in eigen blaadje dat je MOEST kopen.

Diareeremmer | 12-01-15 | 14:28

Exposeer het lekker in een atelier.
Kan me voorstellen dat nabestaande deze 'kunst' die ongetwijfeld wel weer gesubsidieerd zal zijn, niet in een gemeentehuis willen zien hangen. Heeft niks met censuur te maken maar met gezond verstand.

Wise-n-Witty | 12-01-15 | 14:28

Nee Stalin was een lekker type

Rentboy | 12-01-15 | 14:28

@joker3 | 12-01-15 | 14:27
Er schijnt ook een Jezus van Nazareth bestaan te hebben, alleen al die wonderen waren dus of een goeie LSD trip, of later bijverzonnen om de bijbel wat meer flair te geven.

Steilloos ten Onder | 12-01-15 | 14:28

Wat mij betreft is *alle* kunst waar taxpoet naartoe gesmeten is aanstootgevend.

Godsammekraken | 12-01-15 | 14:28

Zucht.

En allemaal stonden ze te zwaaien met een potlood en iets in het Frans te brabbelen.

Wat zit er toch in het drinkwater dat mensen zulke domme schapen maakt.

Kaas de Vies | 12-01-15 | 14:27

Dat Hitler door sommigen als kwetsend wordt ervaren kan ik mij voorstellen. Die heeft bestaan.

joker3 | 12-01-15 | 14:27

Om maar eens aan te tonen hoe vreselijk hypocriet al dat ge-#jesuischarlie is.

Markies DeCanteclaer | 12-01-15 | 14:27

Waarom is die van Jezus zo kwetsbaar dan? Wonen daar veel moslims dan?

Steilloos ten Onder | 12-01-15 | 14:27

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl