
Een paar columns geleden heb ik aangegeven hoe belabberd het niveau is van politici tegenwoordig. Dagelijks kunnen wij in de media daar de bevestiging van vernemen. Domme Ella Vogelaar die haar partijgenoot Lodewijk Asscher publiekelijk voor de voeten gooit: Asscher voedt het wantrouwen. Nou ja, hoor wie dat zegt. Donderdag ook een staaltje onnozelheid. Ene Michiel Servaes zit in de kamer, jawel, voor de PvdA. Deze man pleit voor erkenning van Palestina. Marno de Boer, redactie politiek van het dagblad Trouw interviewde Servaes hierover. Op de vraag Welke positieve effecten zou erkenning van Palestina hebben? antwoordde Servaes:
Een van de redenen waarom de gesprekken tussen Israël en de Palestijnen al twintig jaar niet lukken is dat een asymmetrisch conflict is. Israël bezet en bestuurt 80 procent van de Palestijnse gebieden en is economisch en militair de bovenliggende partij. Die verhoudingen belemmeren een dialoog tussen gelijkwaardige partners. Door erkenning kan Palestina in ieder geval diplomatiek en volkenrechtelijk op gelijk niveau komen.
1. Er is nooit een Palestijnse staat geweest;
2. Israël veroverde in een haar opgedrongen oorlog in 1967 de gebieden waar Servaes het over heeft en zij mag die besturen naar believen;
3. Israël zal immer economisch en militair de bovenliggende partij blijven in de regio. Erkenning van een Palestina, zal hieraan niets veranderen;
4. Die verhoudingen zijn niet de reden dat het niet lukt vrede in de regio te bereiken. Premier Ehoud Barak ging in 2000 heel ver met concessies doen aan Arafat. Zover dat hij uitgekotst is in Israël. Arafat stemde aanvankelijk in met de verregaande concessies, maar mocht van zijn terroristische broeders geen vrede met Israël sluiten;
5. Volkenrechtelijk en diplomatiek zal Israël nimmer op gelijk niveau komen met de arme, zielige Palestijnen die de steun van veel Arabische en Afrikaanse landen hebben. Zoveel leugens verkopen alleen al naar aanleiding van één enkele vraag. Als het niet flauw was na het zien van zijn foto, zou ik zeggen: die arme Servaes kan ook niet helpen dat hij alles ziet met slechts één oog. Doe ik dus niet.
Reaguursels
InloggenGeenStijl maakt zich wel een beetje belachelijk door het publiceren van de stukken van deze droeftoeter. Gelukkig kan iedereen zien dat deze man weinig verstand heeft, niet alleen van deze materie, maar gewoon..... in het algemeen
Pinto, jij bent de zwakste schakel.
Geenstijl, waarom bieden jullie deze foppert een podium?
1) Er is nooit een Palestijnse staat geweest.
Maar het gebied maakte wel meer dan duizend jaar deel uit van allerlei kalifaten en sultanaten. Pleit Pinto hier nu voor heroprichting daarvan?
2) "zij mag die besturen naar believen"
Die opvatting lijkt rechtstreeks uit Deuteronomium te komen.
Waarom krijgt een Joodse extremist hier een podium ?
Tweemy | 23-11-14 | 12:45
"fopprof"
Ik nomineer dat hierbij tot woord van het jaar.
Zelf kwam ik op "rioolprof" maar deze is beter.
Dit is het slechtste stukje van Pinto tot nu toe.
Beneden alle peil. In strijd met alle logica en alle feiten.
En die opmerking over dat ene oog is zuiver riool.
Weg met die vent.
Bruine Beer,
En weer even de fout in.
Elk land dat aangesloten en lid is bij de VN en de veiligheidsraad heeft stemrecht, het is niet aan jou de kwaliteit van een dergelijk land te beoordelen, of je moet je schuldig willen maken aan discriminatie.
Dat wil je vast niet, toch?
@justinianus | 23-11-14 | 10:22
Dat doet niet ter zake.
Net of iedere Nederlander ook per definitie de Nederlandse zaak verdedigt. Was het maar waar! Dan hadden we geen zwarte Pietendiscussie en geen cultuurrelativisme jegens onze eigen cultuur.
Willianos Wortelus... ja, dat vind ik nou ook als ikmde stukkies van Pinto lees.
Relifreaks steunen is voor debielen. ... different bullshit, same people... fuck you & your sick holywar
@La Bailaora | 23-11-14 | 12:32
Tachtig procent Russisch? Dat is snel gegaan. Cijfers van 2001:
Volgens de laatste census van Oekraïne (2001) hebben de Krimrepubliek en Sebastopol samen 2.413.228 inwoners. De bevolkingssamenstelling was als volgt:
Russen 1.240.400 (60,1%)
Oekraïners 576.600 (23,9%)
Krim-Tataren 245.200 (10,2%)
Wit-Russen 35.000 (1,5%)
Tataren 13.500 (0,5%)
Overige 3,8%
De (Krim)-Tataren werden door Stalin zwaar vervolgd, Oekraïners willen vast niet bij Rusland horen.
En waarnemers vonden de verkiezingen eerlijk? De meeste landen hebben niet eens waarnemers gestuurd. De enige keuzes waren 'bij Rusland' of 'Onafhankelijk'. Bij Oekraïne stond niet op de lijst. Veel Tataren waren na de machtsgreep gevlucht, en mochten toen niet stemmen.
Nee, de Krim is gewoon bezet gebied. Een referendum onder dwang doet daar niets aan af. Net als een nederzetting bouwen op de Westoever gewoon in strijd met het oorlogsrecht is, ongeacht het óók kloppende feit dat Abbas en Hamas een stel schurken zijn.
Beste meneer Pinto,
Het eindeloos benoemen van wat er niet mogelijk is en het oeverloos (selectief) vissen in de geschiedenis, heeft tot nu toe nul komma niets opgeleverd. Of het moet zijn dat beide partijen, verstikt in hun eigen gelijk, nog bloeddorstiger en onwrikbaarder tegenover elkaar zijn gaan staan.
Ik heb geen voorkeur voor één van beide partijen. Wel afkeer en inmiddels ook desinteresse. En dat is misschien nog wel het ergst.
Voor 1948 was er geen Israëlische staat.
Leef je even in de mensen die daar woonden en van de een op de andere dag werd vertelt dat het niet meer hun land was. Leg daarbij de grenzen van 1948 en nu naast elkaar... perfecte voedingsbodem voor extremisme en terrorisme.
Tweeny, dat de man als wetenschapper een uiterst dubieuze reputatie heeft is nog niet zo erg, maar dat we dagelijks met zijn ochtendboodschap worden geconfronteerd is hinderlijk.
Een beetje selectiviteit mag je zelfs van GS(nodeloos kwetsend en ongemotiveerd) toch wel verwachten.
nogmaals: jammer.
Grappig, zelfs het Israelische hooggerechtshof heeft herhaaldelijk bepaald dat Israel bezettende macht is. Het stadium van ontkennen van status als bezetter ligt lang achter ons. Maar goed, dat voorkomt niet dat onze fop-prof Pinto als communicatiewetenschapper zijn "waterdichte" juridische analyse met ons deelt, al ware het de braaksels van Jehova himself.
Op de Krim wonen mensen, en die zouden mogen kiezen.
@Bruine Beer | 23-11-14 | 11:03
80% van de mensen op de krim zijn etnisch Russisch. You do the math waarbij die willen horen. Het referendum is door waarnemers vastgesteld als zijnde eerlijk verlopen. Lekker Russisch laten dus.
En ja, historisch heeft het bij heel veel landen en imperiums gehoord, de oudste claims liggen bij de Byzantijnen, oost-Romeinen dus. Nog oudere volkeren zijn verdwenen. Daarna is het eerst onder het Kievan Rus rijk (voorloper Rusland) geweest, is het idd. in handen geweest van de Turken, maar ook van Bulgaren, Roemenen, etc, en nu weer van Rusland. Gezien de claims van Rusland dus al teruggaan naar de 8e eeuw of zo, ouder dan Turken, er geen Turken wonen, de Tataren uit Mongolie stammen en in de 13e eeuw pas kwamen kijken, hebben Russen gewoon de beste claim. Gewoon bij Rusland laten dus. Vooral ook omdat de Russen op de krim met het anti-Rusland regime in Kiev hun leven niet meer zeker waren.
@Tweemy | 23-11-14 | 12:10
Nope. Bruine Beer was douchen.
En Bruine Beer spreekt slecht Frans, maar zoekt dan de vertaling gewoon op. Kan ik je aanraden.
En ik weet vast meer van volkenrecht dan je denkt. Genoeg om te begrijpen hoe ingewikkeld dat is.
@Tweemy | 23-11-14 | 11:46
Mijn Frans is slecht. In mijn herinnering is des een samentrekking van 'de les', oftewel 'van de', dus ik had het al opgezocht:
'De andere officiële versie van deze clausule, de Franse vertaling, luidt echter:
Retrait des forces armées israéliennes des territoires occupés lors du récent conflit.
Letterlijk vertaald:
Terugtrekking van Israëlische strijdkrachten uit de tijdens het recente conflict bezette gebieden. '
(Wikipedia)
Ik had natuurlijk ook gewoon kunnen knikken en argumenteren dat dus blijkbaar zowel de Franse als Engelse versies het over 'gebieden' hebben, en dan doen alsof mijn punt was gemaakt. Maar ja, zo simpel is het niet, de vertalingen verschillen blijkbaar.
Tenslotte: de nederzettingen tonen aan dat de Westoever bezet gebied is. Als er geen feitelijke macht zou zijn geweest, had Abbas zijn ordetroepen de nederzettingen gewoon kunnen laten ontruimen. Dat kan hij niet, want Israel. Dus die nederzettingen tonen, zij het indirect, aan dat er een bezetting is.
Dat ontken ik ook niet. Wat ik stel is dat er geen eenduidige Veiligheidsraads resoluties zijn die dat óók vaststellen.
@justinianus | 23-11-14 | 12:06
Ik denk dat het niet relevant is. Net zoals het feit dat Van Agt géén Jood is, hem niet meteen antisemiet maakt.
Partij van de Antisemieten?
Gaan dan in ruil voor al die Europese naiviteit de Arabische en Islam Afrikaanse landen de staat Israel eens erkennen? Of is er weer eens geen sprake van wisselgeld?
justinianus | 23-11-14 | 12:03
Bruine beer is terug in zijn hol gekropen nadat hij/zij inzag dat het met zijn kennis van Frans al even treurig was gesteld als met zijn kennis van de werking van de VN en het volkenrecht in het algemeen.
Even niet zo selectief kersenplukken meneer de nep-professor. Als de weledel hooggeleerde heer voor de Securitate-tactiek kiest om lekker selectief te gaan lopen kersenplukken naar totaal imbeciele misfits buiten het cohort rechtse politici, mag ik dat daar binnen doen. Nou wereldkampioen achterlijkheid, en met stip in het EP gekozen, Annie Schrijer Pierik. Hoogst genoten opleiding, huishoudschool en mavo. Nou geeft dat verder niks en soms huist daar abusievelijk een tegendraadse jongere met het en ander in zijn mars. Maar Annie was niet zo'n jongere. Het IQ van Annie is ongeveer gelijk aan dat van Dries Roelvink en de slimste politiehond van België. Ik zag laatst een fragment van een regionale omroep. Na het wegsterven van de laatste tonen van het Duitse volkslied, zei ze pseudo-ontroerd; "Dah Bin mooi hé, dat is het Europese volkslied". Rond de eeuwwisseling was ze al een tijdje kamerlid geweest voor het CDA. Fractieleden liepen uit plaatsvervangende schaamte met een grote boog om deze risée van de politiek heen. Na veel gelobby door de boerenlobby uit het meest perifere deel van dit land, plaatste het CDA deze onnozele hals morrend op de laatste plaats van de kandidatenlijst. Zonder ideologische inhoud, maar met de slogan 'Met Annie komt Europa dichterbij' werd deze boeren-doos met 130.000 voorkeurstemmen in het EP gekozen. Precies het aantal stemgerechtigde zwakbegaafden in Overijsel. Heerlijk voor Annie, hoewel die carpaccio di zucchine met Chablis Premier Cru voor haar wel vervangen mocht worden door stamppot met worst. Ongewild dringt zich bij mij altijd de vergelijking op met Willem van Hanegem. Beiden waren uitstekend in hun oorspronkelijke beroep. Van Hanegem was een topvoetballer en Annie een goede kiloknaller-boerin. Maar beide hebben ook last van een ziekelijke ambitie die gepaard gaat aan een enorm gebrek dat daarmee juist onverenigbaar lijkt. Willem wil graag voor vol worden aangezien in het media-wereldje. Maar daarbij doet zich een lastig probleem voor. Zowel Annie en Willem hebben allebei een productieve woordenschat van ongeveer 4000 woorden terwijl iemand op niveau-vwo ongeveer 50.000 woorden paraat heeft om een coherent verhaal te vertellen. Willem als pundit op tv, dat gaat niet daar is iedereen het wel over eens. Zelfs bij RTL kregen ze klachten uit de volksbuurten over de onbegrijpelijke teksten die Willem bromde. Presentator; "Willem denk jij dat die extensieve interruptie in de tweede helft repercussies heeft gehad voor de morele scherpte? Willem: "Wat loopt ik nou de hele avond al te zeggen? Natuurlijk lag het daar niet aan. Waarom zit jij feitelijk daro? Heb jij niet gezien dan, dat toen die lichtpalen ermee ophielden en die fluitert in zijn homopakje de wedstrijd stillegde, wij als kippen zonder kop gingen voetballen? Nou dan! Dan moet jij niet heel bijdehand gaan doen met allemaal van die gekke moeilijke woorden". Gelukkig heeft Willem zijn column in het AD nog. Ad-redacteur Chris van Nijnatten belt Willem iedere week vijf minuten om te informeren of hem nog iets was opgevallen. Daarvan Chris een 200-woorden stukje waarin gemiddeld 100 woorden in staan waarvan Willem nog nooit heeft gehoord.
Voor Annie Schrijer Pierik vereist het handhaven van haar onwaarschijnlijke ambitie nog veel meer kunst- en vliegwerk dan voor Willem. Ze loopt dagelijks demonstratief met vuistdikke dossiers die ze twintig seconden heeft ingezien om ze daarna met walging voor altijd te sluiten, in haar armen om hen weer zo'n heerlijk oubollige cliché-quote te slijten. "Ik zeg altied, ik zit niet in de politiek voor Annie, maar veur de mensen".
Zeg wat je wilt van de huidige situatie, maar de machtspositie van Israël maakt dat ze oprispingen vanuit Hamas binnen afzienbare tijd kunnen oplossen en leidt dus tot een mate van stabiliteit. Daarbij vallen doden, maar vermoedelijk niet zoveel als bij een totale oorlog tussen Israël en haar hypothetische "gelijkwaardige partner Palestina". Hebben we reden om te denken dat het versterken van "Palestina" eerder zal leiden tot een minder agressieve stance van Israël dan tot een agressievere stance van "Palestina"? De PvdA gaat nog eens het einde van de maatschappij bewerkstelligen met haar goede bedoelingen.
justinianus | 23-11-14 | 12:03
Ach, dat is toch de neiging hier... legitieme kritiek op een Staat (Israel) is gelijk aan antisemitisme: racisme jegens een volk (de joden). En het veroordelen van Israel staat gelijk aan het verheerlijke van terrorisme. Als je niet blind goedkeurt wat Israel (danwel Palestina) doet, dan ben je dus absoluut en onverdeeld voorstander van de andere partij. Dit zijn echter juist de drogredenen die iedere discussie hier onmogelijk maken.
maar bruine beer, even serieus, vind je echt dat lezers niet hoeven weten dat Pinto een Jood is of denk je dat ze dat al weten en het niet relevant vinden etc. Van Agt is nadrukkelijk geen Jood en daarom is wat hij beweert over MO conflict je reinste anti-semitisme niet waar ?
maar bruine beer, even serieus, vind je echt dat lezers niet hoeven weten dat Pinto en Jood is of denk je dat ze dat al weten en het niet relevant. Van Agt is nadrukkelijk geen Jood en daarom is wat hij beweert over MO conflict je reinste anti-semitisme niet waar ?
Ik vraag me trouwens af waarom Israël altijd economische en militair bovenliggend zal blijven. Niet zozeer omdat ik dat niet gun, maar meer omdat "altijd" en nogal lange termijn is.
Zeker gezien de tijdgeest dat met het internet kennis al van instellingen verhuist naar de gewone man, en met 3D printers en dergelijke technologie ook bezig is met een verhuizing naar de gewone man. Het verschil in kwaliteit wordt langzaam minder.
Het verschil in kwantiteit is in het nadeel van Israël en zal dat gezien de verschillen in geboortecijfers blijven.
Nou, dan zijn we het er wel allemaal over eens dat Pinto te weinig van de materie begrijpt. Mooi!
'' Dat Pinto uit zijn nek kletst, is niet omdat hij Joods is, maar omdat hij een mening poneert over iets waar hij te weinig van begrijpt ''
Zover kan ik je nog volgen verder niet zo moet ik zeggen ..
Israël is het Sillicon Valley van het Midden-Oosten. En zonder al het waanzinnig fanatisme er omheen en in ook Israël zelf, was de hele regio reeds lang één groot welvarend Zwitserland geweest. Voor minder waanzinnig fanatisme is evenwel noodzakelijk een kritische kijk op bepaalde achterhaalde teksten. Waarvoor dan weer noodzakelijk is het onderkennen dat er een probleem is van achterhaalde teksten. Waar men evenwel niet aan wil, want op dergelijke kritiek staat de doodstraf, of dat je op zn minst wordt kaltgestelt als zijnde racist, fascist en nazi. En zo rommelen we verder. Sapere aude! "Heb de moed je eigen verstand te gebruiken!", schrijft Immanuel Kant. Ongeacht achterhaalde teksten. Die leiden tot waanzinnig fanatisme. nl.wikipedia.org/wiki/Beantwortung_der...
linksisooknietalles | 23-11-14 | 10:37
Zo waren er ook veel blanke Zuid-Afrikanen die vol trots vertelden dat er soms wel eens een swarte kwam aanlopen... en ze gaven hem nog te eten ook!
Bruine Beer | 23-11-14 | 11:41
De Resolutie van 2008 was aangenomen na de gedeeltelijke terugtrekking uit Gaza in 2005. Kennelijk was dit niet genoeg om de VNVR ervan te overtuigen dat Gaza in 2008 niet meer bezet zou zijn.
Bruine Beer | 23-11-14 | 11:38
Verdomme bruine beer, doe je nu gewoon alsof je dom bent in de hoop dat ik getergd ophou?
De zinssnede uit eerstgenoemde resolutie (alleen gericht aan Israel, niet PLO) stamt uit 1967. De latere resoluties (en 1860 is slechts één van velen) roepen onverminderd op tot totale terugtrekking.
Overigens, het woordje "des" in de Franse versie is geen bepaald lidwoord, zoek maar eens op. ("Des" betekent niet "de". Des territoires betekent "gebieden", niet "de gebieden").
Tenslotte, je kunt geen bezettende macht zijn op gronid van nederzettingen. Bezetting vereist het hebben van feitelijke macht over grondgebied, zonder toestemming van de rechthebbende. Nederzettingen zijn niet voldoende, aangezien dit privépersonen zijn en geen overheidsapparaat.
@Tweemy | 23-11-14 | 11:31
Lees deze nu zelf eens goed. Hamas wordt opgedragen te stoppen met schieten, Israel om weg te gaan uit de Gazastrook. En, zit Israel daar nog? Schiet Hamas nog met raketten.
Geen kop in het zand, gewoon goed lezen.
@Tweemy | 23-11-14 | 11:28
Hier zie je dus goed hoe moeilijk dit ligt. "Withdrawal of Israeli armed forces from territories occupied in the recent conflict" betekent letterlijk 'Terugtrekking van Israëlische strijdkrachten uit in het recente conflict bezette gebieden'. Onbepaald dus, terugtrekken van een deel voldoet aan de resolutie. En er is vast wel een braakliggend akkertje te vinden waarvan ze zich hebben teruggetrokken.
In de Franse versie staat er echter 'Retrait des forces armées israéliennes des territoires occupés lors du récent conflit' ; dan staat er een bepaald lidwoord, dus terugtrekken uit DE gebieden. Veel scherper dus, álle gebieden.
Met als gevolg dat Israel gelijk heeft dat ze hebben voldaan aan 242, en de PLO dat dat niet zo is.
Wat mij betreft is Israel een bezettende macht. Maar dat volgt niet zo eenvoudig uit dit soort resoluties, dat leidt ik af uit hun nederzettingenwanbeleid.
"De vraag is of er in dat kalifaat zoiets bestaan heeft als een Palestijns volk, dat meer culturele identiteit kent dan het bewonen van de provincie Palestina. Er zullen zeker allerlei stammen en sjeiks geweest zijn, maar die vind je overal in het MO."
onrust.2fd.eu/2014/09/een-antizionist-...
Dit was Resolution 1860 (2009), Adopted by the Security Council at its 6063rd meeting, on 8 January 2009 (14 votes in favor, 1 abstention)
Bruine Beer | 23-11-14 | 11:26
Nog eentje dan, wat recenter, om het af te leren:
"The Security Council,
Recalling all of its relevant resolutions, including resolutions 242 (1967), 338 (1973), 1397 (2002), 1515 (2003) and 1850 (2008),
Stressing that the Gaza Strip constitutes an integral part of the territory occupied in 1967 and will be a part of the Palestinian state,
[...]
1. Stresses the urgency of and calls for an immediate, durable and fully respected ceasefire, leading to the full withdrawal of Israeli forces from Gaza;
[...]"
Maar vooral je kop in het zand blijven steken...
@justinianus | 23-11-14 | 11:28
Je schrijft zelf "Pinto is een Jood. Deze info mag niet ontbreken want noodzakelijk om deze hysterische oprisping in juiste perspectief te plaatsen."
Dan maak je Pinto dus verdacht, want Jood, dus bevooroordeeld, dus zijn argumenten kunnen niet kloppen. Doe je echt zelf.
Dat Pinto uit zijn nek kletst, is niet omdat hij Joods is, maar omdat hij een mening poneert over iets waar hij te weinig van begrijpt.
Bruine Beer | 23-11-14 | 11:20
"Affirms that the fulfillment of Charter principles requires the establishment of a just and lasting peace in the Middle East which should include the application of both the following principles:
- Withdrawal of Israeli armed forces from territories occupied in the recent conflict;
- Termination of all claims or states of belligerency and respect for and acknowledgement of the sovereignty, territorial integrity and political independence of every State in the area and their right to live in peace within secure and recognized boundaries free from threats or acts of force;"
UNSC Res. 242 (1967)
Laten we even voor eens voor altijd de mythe uit de weg ruimen dat Israel geen bezettende macht zou zijn, en dat de Veiligheidsraad nooit bindende resoluties heeft aangenomen die Israel opdragen het gebied te verlaten.
bruine beer
Die boodschap heb ik niets mee. Boodschappen hoef je niet te weerleggen. Die koop je in of die laat je liggen en zeker als het rottend fruit is over levensmiddelen over de houdbaarheidsdatum. Sinds wanneer ben je verdacht als Jood ? .
@Tweemy | 23-11-14 | 11:14
Is dat een argument?
Laat maar zien. Geef maar een resolutie. Nummer of datum. Met link.
Servaes is de afleider. Er zullen deze week nog wel meer controversiële losse flodders uit de PvdA stellingen worden afgevuurd. Plasterk die ineens zetelroof wil beperken. Toen het bij de ander partijen gebeurde heb ik hem niet gehoord. of Koning onbenul Bertje Koenders. Het luchtruim is onveilig. No shit Sherlock.
.. maar goed. De arabieren die zich tegenwoordig "Het Palestijnse Volk" noemen zouden er verstandig aan doen om al die gewenste gelijkheid eens te beginnen door, bijvoorbeeld, Israël te erkennen. Zoals zelfs de Verenigde Naties deden, al tientallen jaren geleden.
Als genoemde arabieren ophouden hun kinderen te leren dat alle joden dood moeten, dan zou dat ook bijdragen bij normale betrekkingen.
Verder is Zweden een links kutland dat nog fanatieker demagogische zelfmoord pleegt dan de gebruikelijke verdachten hier dat kunnen.
Nogmaals, Israelmaatje Pinto, Israel heeft dit gebied niet rechtmatig verkregen na een oorlog. Sinds WO II is het niet toegestaan gebied dmv geweld te verkrijgen (en de analogie met Krim gaat dus wel op). Je betoog staat of valt met de premisse dat Israel rechtmatig bezetter is. Ik heb al eerder aangegeven, als communicatiewetenschapper ben je nog niet competent om juridische analyses te maken.
Het is schokkend dat je niet inziet dat twee partijen met gelijke volkenrechtelijke status (want daar komt het dus wel op neer) beter in staat zijn te onderhandelen, dan twee staten waarvan er één op militair, economisch, en politiek gebied door de ander wordt kleingehouden.
@justinianus | 23-11-14 | 10:22
Als je de boodschap niet kunt weerleggen, dan maar de boodschapper verdacht maken?
nl.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_ho...
@justinianus | 23-11-14 | 11:03
Ja, Pinto is een jood. En alle linkse mensen zijn "marokkaan" lees de tekst maar op hun T shirt.
Duss, hoewel de Palestijnse kwestie het allerbelangrijkste in deze wereld is en de Palestijnen zieliger dan een doodgeknuppeld poesje, trekt het mijn tranen niet meer.
Verder heeft meneer Pinto gewoon gelijk.
Bruine Beer | 23-11-14 | 11:10
Als ik je een bindende Resolutie van de Veiligheidsraad laat zien kom je wel met een nieuw excuus.
@mallekater | 23-11-14 | 10:08
"Meneer Pinto vergeet voor het gemak even de vele tientallen VN resoluties waarmee dat land - Israel dus - zijn r... afveegt, m.b.t.schendingen van mensenrechten, oorlogsrecht, internationaal recht, dat vindt Pinto allemaal zaken van minder importantie.
( Want bij de VN zijn het, vanzelfsprekend, ook allemaal domme politici.)"
Nee, maar het zijn geen bindende resoluties geweest. In de Algemene Vergadering hebben Oman en Mali net zoveel stemgewicht als China en de USA. En dan zijn er opeens wel héél veel stemmen tegen Israël. Allemaal kleine landjes die hun bevolking moeten laten zien hoe goed ze tegen Joden kunnen zijn.
ogmaals, Pinto is een Jood. Relevante, nee noodzakelijke info om hysterische oprisping in juiste perspectief te plaatsen. Pinto gaat er (te) gemakkelijk vanuit dat we die propagandistische kletspraat hier nog slikken. De tijden zijn echter veranderd. Israel is al lang niet meer de lovebaby van het Westen. Intrinsieke genegenheid is het trouwens nooit geweest ( behoudens bij handjevol Gristelijke gekkies).Oorzaak was gelegen in gigantisch schuldgevoel over de catastrofe in WOII etc. Israel wordt gewoon beoordeeld op wat het is, een permanente bron van onrust, grootste sta in de weg voor een vreedzame oplossing van het conflict in het MO. Een fel nationalistische terreurstaat dol op (uitlokken van) conflicten met wanhopige Palestijnen met als uiteindelijk doel, vorming van Israël conform voorhistorische (op mythevorming gebaseerde) grenzen en Jeruzalem als ondeelbare hoofdstad van dit Tolkien -achtige rijk. Oftewel actie van Zweden, erkenning Palestijnse staat, vereist onverwijld navolging..
justinianus | 23-11-14 | 10:58
@Amigo1973 | 23-11-14 | 09:40
Wat een drogredenering. Bij de ontmanteling van Warschaupact en Sovjet-Unie is nog een keer vastgesteld dat de Krim bij Oekraïne hoorde. Daarvóór is het van Rusland geweest, dáárvoor van Turkije, het is zelfstandig geweest, bezet geweest door zo ongeveer iedereen uit de omgeving. Historische claims slaan bij de Krim nergens meer op.
Als dit soort 'historische' claims kracht hebben, hoort Indonesië bij Nederland. Hier met die olie.
Op de Krim wonen mensen, en die zouden mogen kiezen. En dan niet een referendum met als keuzes 'bij Rusland' en 'volgend jaar bij Rusland', onder toeziend oog van gewapende bendes.
Nogmaals, Pinto is een Jood. Relevante, nee noodzakelijke info om hysterische oprisping in juiste perspectief te plaatsen. Pinto gaat er (te) gemakkelijk vanuit dat we die propagandistische kletspraat hier nog slikken. De tijden zijn echter veranderd. Israel is al lang niet meer de lovebaby van het Westen. Intrinsieke genegenheid is het trouwens nooit geweest ( behoudens bij handjevol Gristelijke gekkies).Oorzaak was gelegen in gigantisch schuldgevoel over de catastrofe in WOII etc. Israel wordt gewoon beoordeeld op wat het is, een permanente bron van onrust, grootste sta in de we voor een vreedzame oplossing van het conflict in het MO. Een fel nationalistische terreurstaat dol op (uitlokken van) conflicten met wanhopige Palestijnen de uiteindelijk doel, vorming van Israël conform voorhistorische (op mythevorming gebaseerde) grenzen en jeruzalem als ondeelbare hoofdstad van dit Tolkien -achtige rijk. Oftewel actie van Zweden, erkenning Palestijnse staat, vereist onverwijld navolging..
@Moest dat nou? | 23-11-14 | 09:37
"Palestina is door de VN, en dus ook door +31 aangemerkt als zijnde bezet. "
Door de Algemene Vergadering ja. Daar heeft elk land een zetel, Tovalu net zo goed als China. De VN Veiligheidsraad heeft nooit vastgesteld dat Israël daar weg moet, en dat is het enige orgaan dat bindende resoluties kan aannamen.
De mening van een meerderheid van kleine landjes is gelukkig niet doorslaggevend.
Mahatma | 23-11-14 | 10:21
=In het gebied dat jij noemt, woonden relatief weinig Joden meer. Die waren verspreid over de wereld rijk geworden en zijn rond 1900 langzaam naar het Palestijns gebied getrokken door land van Arabische boeren te kopen=
Klopt op dat woordje 'boeren' na. In het Midden-Oosten is alle grond van grootgrondbezitters of islamitische stichtingen. Pachters worden door hen zelden netjes behandeld en dat was ook het geval bij de massale verkoop.
@Moest dat nou? | 23-11-14 | 09:11
Heb ik gemist dat de Krimtataren met hulp van de omringende landen Rusland binnenvielen en vervolgens werden teruggeslagen?
@'Dat doe ik dus niet'
Deze retorische truc wordt paraleipsis, paralipsis, praeteritio of preteritio genoemd: nl.wikipedia.org/wiki/Paraleipsis
Mary Servaes is een echte politicus. Hij lult maar wat. Gooit het volk dood met moeilijke woorden, die nergens op slaan en niet te begrijpen zijn bij zijn bedoelde achterban. Maar als je zo weinig kiezers overhoudt, dan wil je natuurlijk naamsbekendheid. Je gaat als een goed BN er betaamt, gekke dingen roepen, want je wilt bij de volgende verkiezingen op de lijst. Dus je roept maar wat en denkt dat het klootjesvolk wel achter je aan loopt.
Ik mis een beetje het verhaal van alle andere arabieren in Israel. Het lijkt nu wel of de joden structureel bezig zijn om iedere Arabier uit te knijpen.
Mijn ervaring is dat er prachtige Arabische dorpen zijn, waar de joden af en aan lopen om bijv bij die arabieren boodschappen te doen of te eten in de Arabische restaurants.
Verder zijn er nog de Druzen, die ondertussen ook volop gerespecteerd worden ook zo voelen in Israel.(en nu blij zijn dat ze niet meer bij Syrie horen)
Verder nog de Bedoeinen; Op zich vormen zij wel een probleem, maar Israel dwingt bij hen ook niets af; er wordt alleen geprobeerd om ze, middels stimuleringsprogramma's, in huizen te laten wonen. De Bedoeinen die ik sprak, zeggen ook weinig verkeerds over joden. (Wat ik wel lagguh vond: ze hadden een huis, maar woonden in een hok in de tuin!)
Alle keren dat ik er was, sta ik te kijken van de ruimdenkendheid van de doorsnee Israelische burger.
(Ruimdenkendheid die op de Westelijke Jordaanoever compleet afwezig is!)
@Ci Ty33 | 23-11-14 | 10:27
Nee hoor staat gewoon in de algmemen voorwaardes dat u "regelmatig" dient in te loggen op mijn ING , ik doe dat dus meerdere keren per week , en dan kreeg je die boodschap niet te missen te zien ..
Dus ik concludeer dat u minstens 2 weken niet ingelogd geweest bent op mijn ING , dat kan u nog duur komen te staan als Kabila uit Nigeria een truukje ontdekt om uw rekening leeg te trekken :-) ...
Want dan zou de bank best wel eens moeilijk kunnen gaan doen .
Het parlement krijgt het niveau leden dat de partijen verdienen. Was het lidmaatschap van de Kamer destijds een begerenswaardig en voornaam ambt, nu is het voor te veel een doorgangshuis voor carrière "politici" en ego trippers. Het zijn de partijen die de kandidaten selecteren en die moeten veel, zéér veel meer letten op kwaliteit en integriteit en niet automatisch (gewezen) ambtenaren, vakbondsbestuurders, lokale vergadertijgers en schoolmeesters selecteren maar bijvoorbeeld wethouders die zich hebben bewezen.
Wat de 'Palestijnen' (die niet bestaan en nooit bestaan hebben) willen, is een eigen staat; namelijk de staat die nu 'Israël' heet.
Ergo: elke concessie die Israël doet aan de 'Palestijnen', is een stap op weg naar zelfvernietiging.
Ik geef de joden groot gelijk dat ze al zestig jaar hun hakken in het zand zetten. Je moet wel, als je wordt omringd door louter schreeuwende, bloeddorstige woestijnbarbaren die zich laten leiden door een al even barbaarse, voor-middeleeuwse religie.
Het thuisland van de joden wordt al duizenden jaren beschreven ,het is niet zo oud als Egypte , maar wel beschreven.Ze zijn vaak bezet geweest door ,grieken ,romeinen ,turken ,engelsen etc,maar het was joods.
Links is totaal failliet, alleen Links is ook gratis geld, en dat kun je niet uitroeien.
Feit is en blijft dat dit conflict de kiem heeft gelegd voor veel ellende in het Midden Oosten... Als dit niet wordt opgelost, blijft het een heksenketel.
@Mahatma | 23-11-14 | 10:24
Ik bedoel wat al die primitieve volkeren doen ( ook hier ) , want ook Europa zal met dir probleem te doen krijgen kan ik u verzekeren , want het is duidelijk een landje pik strategie .
Amigo1973 | 23-11-14 | 10:17
Draait u altijd de zaken om? Het is niet mijn taak om overal te checken wat de ING doet. Hun meest recente meeling hier was 24 oktober over het Cobra museum. Ik zou zeggen: bank houdt u bij uw leest. Zeker omdat het inmiddels wettelijk verboden is om als particulier grotere bedragen cash te betalen, hetgeen nogal een probleem is in de autohandel en zo. Dat vergroot dus de zorgplicht van de bank.
@mallekater | 23-11-14 | 09:43
# Als het niet flauw was na het zien van zijn foto, zou ik zeggen: die arme Servaes kan ook niet helpen dat hij alles ziet met slechts één oog. Doe ik dus niet.
/
Is dit nou 1 voorbeeld van een jodenstreek?
Ci Ty33 | 23-11-14 | 10:16
Ik kreeg ook een email. Ik moest mijn inloggegevens aanpassen ivm een virusaanval in Afrika. En daarna geld overmaken ivm een erfenis van een miljard.
Wordt 'professor' Pinto betaald op basis van het aantal reacties op zijn stukjes? Ik kan anders niet verklaren dat hij zoveel reactie-oproepende onzin verkondigd. 'Professor": Ik zou graag een inhoudelijk onderbouwd wetenschappelijk artikel willen zien. Maar dat wringt zich de knoop: wetenschappelijkheid vereist een objectieve kijk op de zaken en die ontbreekt telkenmale.
1. Er is nooit een Palestijnse staat geweest;
Vroeger was er ook geen Israëlische staat. Betekent dat dat er geen Palestijnse staat mag komen?
2. Israël veroverde ... en zij mag die besturen naar believen;
Natuurlijk niet. Israël heeft zich te houden aan (mensen)rechten en internationale verdragen. Israël heeft grond gejat van anderen en volhardt in het niet teruggeven van. Deze volharding is de kern van het Israël-Palestina probleem en zorgt voor (soms onvergeeflijke) reacties van Palestijnen. Israël moet alle gestolen grond/gebouwen zo snel mogelijk teruggeven aan de eigenaren.
3. Israël zal immer economisch en militair de bovenliggende partij blijven in de regio. Erkenning van een Palestina, zal hieraan niets veranderen;
Dat denk ik ook. Erkenning zal echter de kans op vrede vergroten en dat betekent waarschijnlijk meer economische voorspoed voor beide landen en in ieder geval meer rust voor beide bevolkingen. Behalve voor de jatters van het gestolen grond (de kolonisten). Die zullen, voor het hogere doel, moeten accepteren dat de gestolen grond moet worden teruggegeven en als ze geluk hebben worden ze niet gestraft voor het oneigenlijke gebruik.
4. Die verhoudingen zijn niet de reden dat het niet lukt vrede in de regio te bereiken.
Zoals iedereen weet, maar 'professor' Pinto niet wil onderkennen: de oorzaak van de problematiek ligt in het door Israël niet teruggeven van gestolen grond en het schenden van (mensen)rechten van Palestijnen
5. Volkenrechtelijk en diplomatiek zal Israël nimmer op gelijk niveau komen...
Dat zou goed kunnen. Maar is natuurlijk geen reden om Palestina niet te erkennen.
@justinianus | 23-11-14 | 10:22
Maar hij is ook een Marokkaan , dus - x - = + !!
Amigo1973 | 23-11-14 | 10:14
Bedoel je de Joodse gemeenschap in het Palestijns gebied? Die hebben dezelfde tactiek gehanteerd...
Wat ook flauw is, dat in het land der blinden 1 oog koning is... het verklaart een hoop over de Partij vd Arabieren
Pinto is een Jood. Deze info mag niet ontbreken want noodzakelijk om deze hysterische oprisping in juiste perspectief te plaatsen.
@À.amalrik | 23-11-14 | 10:15
Het land wat men nu Jordanië noemt is eigenlijk het land van de Arabische bevolking die er woonde , echter daar het bedoeïenen waren , is de Stam oudste van een van deze clans tot koningshuis verkozen ( vandaar dat het nu een koninkrijk is ) , daar was een minderheid het niet meen eens ofzo en die hebben zich afgesplitst ... zie daar het begin van het werkelijke conflict .... oftewel heeft niets met de Joden te maken maar meer met hun eigen machtsstrijd .
Oh ja ... Arafat stierf als Multi miljonair en woonde zeer luxe in Europa , zie daar een valide punt om het conflict lekker te rekken ( geld voor de stokers )
necrosis | 23-11-14 | 09:29
In het gebied dat jij noemt, woonden relatief weinig Joden meer. Die waren verspreid over de wereld rijk geworden en zijn rond 1900 langzaam naar het Palestijns gebied getrokken door land van Arabische boeren te kopen. Zo hebben Joodse mensen steeds meer gebied in die regio in handen gekregen. Je zou dit landje pik kunnen noemen alhoewel er wel werd betaald door de Joden.
Door de stijgende groep Joden in het gebied, werd de roep om eigen bestuur ook groter. Die is uiteindelijk door de Engelsen dan ook toegezegd in resolute 181. Het gebied werd verdeeld waarbij de Arabieren die de grootste bevolkingsgroep waren, 40% van het gebied kregen. De Arabieren hebben die verdeling dan ook geweigerd. De Joodse gemeenschap niet. Zij kregen immers een groot stuk van de taart.
Voordat het Engelse mandaat eindigde, heeft de Joodse gemeenschap reeds haar gebieden 'gezuiverd' middels het Plan Dalet.
Het opkopen van Arabisch land, de 'verdeling' en het Plan Dalet zijn dan ook in mijn optiek de reden dat het allemaal is geëscaleerd in dat gebied. De verdeling had veel geleidelijker aan moeten gebeuren.
Servaes. Het is lachwekkend hoe dom de man is.
In Rusland hebben ze een schijdthekel aan die domme vent tchaykovsky.ru/rusphobi/michiel_servae...
@Ci Ty33 | 23-11-14 | 10:09
Dat heeft de ING anders wel gecommuniceerd met haar klanten , Ja ik ben een ING klant en weet dit dus al een hele tijd ..
Tips : Volg de ING op Facebook , lees eens de e-Mails die ze u versturen , Log eens wat vaker in op Mijn ING .
Barco van Masten | 23-11-14 | 10:12
Had ik niet gezien, want kijk niet iedere dag op ING site. Ze hadden n.m.m. ook best ook nog een meeltje kunnen sturen.
Feynman | 23-11-14 | 09:57
+++++++++
Ik meen dat in 1986 Jordanié eenzijdig afstand heeft gedaan van de Westelijke Jordaanoever. Natuurlijk om van die Palestijnse troep (Arafat) af te zijn, met hun politieke strategie van ' onafhankelijke palestijnse staat '.
mallekater | 23-11-14 | 10:08
Ik geloof niet dat je Pinto zo serieus moet nemen.
@Feynman | 23-11-14 | 09:57
Nee een schreeuw en fokprogramma erkennen als valide claim op een gebied dat zou mooi zijn ? , oh dat is waar dat is ook wat op dit moment in Europa gebeurt .
Je stuurt een groepje mensen naar een willekeurig stuk grond , je laat ze daar niet deelnemen aan de maatschappij , maar zaait slechts onrust en parasiteert zoveel als dat maar mogelijk is , je voert 1 hele belangrijke taak uit en dat is zoveel mogelijk vrouwen bezwangeren , ook die van het gastvolk , duurt een paar generaties maar dan is plots het land van jou , miljoenen wonen er in Gaza op een strookje land zo groot als Texel , terwijl er ooit "slechts" 500.000 mensen in het gehele gebied woonde .
Je speelt gewoon de zielige bevolking / genocide kaart ( grappig genocide terwijl het aantal explodeert , als ratten in een broedmachine )
ING geeft dit onderhoud al sinds woensdag aan op internet bankieren.
Pedro300|23-11-14|09:04.
"De meeste politici vinden vanuit de onderbuik hoe iets moet.Feiten en cijfers maakt ze niks uit"
Deze laat ik op een tegel zetten!
Helaas is dat wel wat 80% van de kiezers verwacht......
Excuus, even wat anders:
ING-thuisbankieren, maar niet heus:.
"Er vindt momenteel onderhoud plaats. U kunt tijdelijk geen gebruik maken van Sparen in Mijn ING en de Mobiel Bankieren App. Vanaf maandag 24 november 6.00 uur is uw spaarrekening weer beschikbaar."
Dus als u vandaag wilt gaan winkelen, reizen enz kunt u niet bij uw eigen spaargeld, en kunt u dat dus niet overschrijven naar uw eigen betaalrekening, zodat u niet kunt pinnen. En dat alles zonder waarschuwing vooraf. Wellicht noodsprong wegens fraude/ gehacked?
Verder gedraagt Pinto zich, als - helaas - "vaste"columnist van GS als de vijfde colonne van het CIDI.
Die hebben hem ingehuurd omdat Naftaniël en Voet nu al tijden niet meer erg serieus genomen worden.
Meneer Pinto vergeet voor het gemak even de vele tientallen VN resoluties waarmee dat land - Israel dus - zijn r... afveegt, m.b.t.schendingen van mensenrechten, oorlogsrecht, internationaal recht, dat vindt Pinto allemaal zaken van minder importantie.
( Want bij de VN zijn het, vanzelfsprekend, ook allemaal domme politici.)
Ik zou meneer Pinto willen aanraden eens iets over die resoluties en de inhoud ervan te lezen, wanneer dat dan nog niet helpt stel ik hem de gewetensvraag of iemand het recht heeft mensen die al eeuwen lang in een bepaald gebied wonen en daar geworteld zijn dat land te ontnemen, ze te verdrijven (of te doden wanneer ze daar geen zin in hebben), enkel en alleen om het simpele feit dat hij vindt dat ze geen staat vormen.
Overigens is de Palestijnse staat inmiddels door heel erg veel landen wel als zodanig erkend, dus ook daar slaat de goede man de plank mis.
necrosis | 23-11-14 | 09:29
+++++++
Het arabisch schiereiland werd door GBR & FR verdeeld in mandaatsgebieden ,alsmede ' onafhankelijke staten ' die van een politiek betrouwbare dictator/ zaakwaarnemer werden voorzien die dan de Britse & Franse belangen mochten dienen.
Feynman | 23-11-14 | 09:57
Exact.
Jawel Pinto. Dat doe je wel.
@Moest dat nou? | 23-11-14 | 09:51
De volkerenbond heeft het toch aan hen gegeven ? , er woonde op dat moment geen bevolking die er bezwaar tegen had , iedereen kreeg zijn stukje toegewezen ( palestijnen Jordanië )
Sterker nog onder het bewind van het Ottomaanse rijk woonde Joden , Christenen en Moslims in vrede in dit gebied .
Echter toen bleek dat die Joden van die dorre woestijn die zij hadden gekregen ( terwijl andere het vruchtbare land kregen ) , bloeiende agrarische akkers konden maken ( dmv het drip systeem en uit zeewater winnen van zoetwater ) , toen wilde men plots terugkomen op de afspraken .
Men heeft er oorlog om gevoerd ( Arabieren tegen joden ) en verloren ! en tja dan ben je overgeleverd aan de overwinnaar en moet je geen boehoe doen ,, vraag maar aan de Duitsers , die worden feitelijk nu nog steeds door de Geallieerden overheerst , ( Al die operationele Amerikaanse bases in DE zijn er niet voor niets )
Het is een godsdienstig/ideologisch conflict, islam versus alle Joden. In de islamitische haatgeschriften staat dat de Joden dood moeten (want Mo had wat disputen met Joden). De Palestijnen zijn door hun Arabische broeders als marionetten-'volk' naar voren geschoven om dat doel uiteindelijk te bereiken. Linkse en 'goedmenselijke' westerse figuren zijn daarbij behulpzame nuttige idioten.
De Palestijnse staat heeft net zomin bestaan als de Joodse staat. Omdat de Arabieren de verdeling door de Engelsen niet accepteerden. Check resolutie 181:
nl.wikipedia.org/wiki/Resolutie_181_Al...
Ik hoop dat de heer Pinto het binnenkort gaat hebben over het Plan Dalet en hoe dat de oorlog heeft beïnvloedt.
Israël is een (op 14 mei 1948 uitgeroepen) zelfbenoemde staat die uiteindelijk is erkend door de wereld. Palestina (het Arabische deel van het Palestijnse gebied) kan ook worden erkend. Daar is niets mis mee.
De Arabieren zouden moeten stoppen met hun terroristische acties. Eerder is het onmogelijk om over vrede te praten. Israël verdedigd zich (terecht) met grof geschut in een gebied waar al haar buren haar willen vernietigen. Maar laten we niet gaan doen alsof Israël zelf niet medeverantwoordelijk is voor het conflict dat er is ontstaan.
Chiant | 23-11-14 | 09:59
Het kán dus wel.
Bedankt voor het ondersteunen van mijn oplossing.
@Bakito | 23-11-14 | 09:54
nl.wikipedia.org/wiki/Joodse_geschiede...
De Joden kennen immers ook een zeer rijke geschiedenis in Australië en Texas.
Dat Israël de Westelijke Jordaan oever netjes op Jordanië veroverd heeft, betekend dat Jordanië geen claim meer heeft op dat land. Dat zegt echter niets over de rechten van de lokale bevolking die je er gratis bij krijgt.
Dat Israël de Gazastrook netjes op Egypte veroverd heeft, betekend dat Egypte geen claim meer heeft op dat land. Dat zegt echter niets over de rechten van de lokale bevolking die je er gratis bij krijgt.
Dat Israël de Golanhoogte netjes op Syrië veroverd heeft, betekend dat Syrië geen claim meer heeft op dat land. Dat zegt echter niets over de rechten van de lokale bevolking die je er gratis bij krijgt.
En wat schept onze verbazing, die drie landen doen geeneens een claim op die gebieden. Tot zo ver de justificatie die je aan een oorlog kunt geven tussen _landen_.
De plaatselijke bevolking had niet om de oorlog van 1967 gevraagd. Net zo min als half Europa om een Duitse bezetting had gevraagd. De grote man streelt met een oorlog zijn ego, de gewone man betaalt met zijn gezin de rekening.
Pinto stelt nu zo ongeveer dat als je een stuk grond inclusief bevolking in een oorlog veroverd hebt, je de plaatselijke bevolking als vee mag beschouwen. Een bezetter heeft een forse reeks plichten tegenover haar nieuwe inwoners en het is vreemd dat die zelfs maar mogen afwijken van de plichten naar haar eigen bevolking.
Die apartheid is misschien militair goed te verklaren vanuit de huidige veiligheidssituatie, maar de huidige veiligheidssituatie is net zo goed psychologisch te verklaren uit de apartheid.
Als laatste het argument dat de Palestijnse staat nooit bestaan heeft. Dat is de meest grappige. De plaatselijke bevolking zou geen claim op hun eigen land hebben omdat ze het nooit een naam hebben gegeven, of omdat ze voornamelijk een deel van Turkije zijn geweest onder de vlag van het Ottomaanse rijk.
Het lijkt wel een poging om een groep van miljoenen mensen hun gezicht te willen ontnemen, door hun naam te willen ontnemen. Al is die naam later pas in beeld gekomen, wat doet dat af aan de problematiek?
Of is dit een voorstel om de drie gebieden ethnisch te zuiveren?
@Moest dat nou? | 23-11-14 | 09:37
Klinkt heel leuk en zielig , echter er zit een klein foutje in uw betoog , de identiteit "Palestijns" is door Arafat verzonnen . en is heel wat anders als de regio Palestina ..
Oftewel je verzint een claim op grondgebied wat je wilt hebben door er een bevolkingsgroep aan te koppelen .
Dus ja ook als de zogenaamde zich nu "Palestijnse" ( die eigenlijk gewoon afstammen van Arabische bedoeïenen zijn ) het gebied innemen dan is het alsnog bezet ..
De reden ? , de oorspronkelijke bevolking bestond uit diverse bevolkingsgroepen die allang niet meer als etniciteit bestaan , en dit was een mengeling van Joden ,en andere volken het gebied wat Palestina genoemd word bestond uit Judea , Samaria , Phoenica en Galilee.
Ziet u er Moslimland ofzo tussenstaan nee he ? wel Judea , dos goh wie zou er nu aanspraak mogen maken op het gebied als volk zijnde ?
Voor de goede orde Moslims en Christenen waren er toen nog niet dus zou ook wel moeilijk zijn .
necrosis | 23-11-14 | 09:49
Zeg nou eerlijk, het was niet zo handig toch om na WO2 de de joden een stuk land te geven precies midden in zo'n islamitisch wespennest?
Achteraf hadden we ze beter ergens in Australië of Texas kunnen stationeren... Ik bedoel, daar heb je toch ook woestijnen?
@Simon_GS | 23-11-14 | 09:44
Oorspronkelijke bevolking.....
Lees mijn 9:29 comment eens, of zoek eens op Google.
Je zal versteld staan.
Amigo1973 | 23-11-14 | 09:40
De logica achter "terugpakken wat al van je was" is geen werkbaar principe, want hoever terug in de tijd wil je gaan? De Joodse staat, bijv. onderschrijft officieel nog steeds het standpunt dat de 1967 grenzen leidend zijn, maar door de constante uitbreidingen van de nederzettingen is dat in de praktijk al lang achterhaald.
@Bakito | 23-11-14 | 09:40
Je kan er proberen grappen over te maken, maar mijn punt weerleggen gaat je niet lukken.
Het hele conflict over landjepik is gelul.
@Goatboy2014 lol
rien6139 | 23-11-14 | 09:26
Eens. Geldt overigens voor alle politici, maar de PvdA maakt het wel erg bont. Kat, nauw.
Gazzerop | 23-11-14 | 09:25
Het beoordelen van het beleid van Israel langs de meetlat van Westerse waarden is een vorm van gemakzucht of verwijtbare partijdigheid.
De cultuur van Palestijnen is tribaal. Israel stemt zijn acties af op wat effect heeft op de tribale cultuur waarin het individu niet bestaat maar altijd toebehoort aan zijn familie, respectievelijk clan of stam.
We kunnen Servaes natuurlijk een tijdje aan de Palestijnen uitlenen zodat hij hen de fijne kneepjes van individualisme en democratie kan bijbrengen
Erkenning van Palestina lijkt mij ook een eerste stap Israël wat meer onder druk te zetten bij te dragen aan een stabiele regio. Israëlische politiek wordt nu eenmaal gekenmerkt door expansiedrift en agressie ten koste van de oorspronkelijke bevolking van het gebied.
We kunnen vaststellen dat onze dagelijke brintapapportie Pinto ons met de dag slechter op de maag valt.
Een dergelijk gekleurd , tendentieus en eenzijdig verhaal, dat ook nog eens ploft van de bijeengeraapte leugens heeft met wetenschap in elk geval helemaal niets te maken.
Jammer.
Goatboy2014 | 23-11-14 | 09:31
Hear hear
Ayn Rants | 23-11-14 | 09:36
Onderschat de Belgen niet, een broeinest in de dop vol anti Nederlandse gevoelens.
Ik zeg toeslaan nu het nog kan
Alluhoedje af/
@Moest dat nou? | 23-11-14 | 09:11
Weer zo een ... , doe eens zelf onderzoek ! iplv de MSM volgen in hun onderbuik retoriek .
De Krim was Russisch, toen kwam er in de USSR een bezopen Oekraïner aan de macht ( Nikita Chroestsjov ) en die heeft het BESTUUR van de Krim aan Oekraïne overgedragen .
De Krim is voor de Russen ( en hun vijanden ) strategisch van zeer groot belang , dus tja als de EU plots Oekraïne wil inlijven , dan wil Rusland uiteraard haar gebied terug ... want daar ligt namelijk ook de Russische zwarte zee vloot , en zo`n beetje 3/4 van de bevolking is etnisch Russisch...
Dus wat is eigenlijk uw punt ? , Rusland heeft terug genomen wat al van haar was , sla de geschiedenisboekjes maar open .
Wat die Pallestijnen betreft , er is allang een Pallestijnse staat die heet Jordanië maar ook dat was niet voldoende he , ze willen gewoon alles ...
necrosis | 23-11-14 | 09:37
Kan wel zo zijn, het is dus Palestijns noch Israëlisch.
Laten Turkije en Engeland bepalen wat er met dat stuk woestijn moet gebeuren. Met de kennis van nu. Bel jij ze?
@Bakito | 23-11-14 | 09:21
Ochlocratie : nl.wikipedia.org/wiki/Ochlocratie
Wist ik ook niet, beken ik ik erbij.
Chiant | 23-11-14 | 09:18
U heeft gelijk dat de oplossing, als die al bestaat, niet eenvoudig zal zijn. Maar van iemand die zich consequent beschrijft als Professor, mag je meer verwachten dan van een Amsterdamse taxichauffeur.
Palestina is door de VN, en dus ook door +31 aangemerkt als zijnde bezet. Echter, de internationale gemeenschap staat het hun niet toe om zich te verzetten tegen de bezetting. Sterker, onze professor vertelt hier met (beide, haha) droge ogen dat de palestijnen de agressor zijn. Over blinde liefde gesproken.
En qua opmerking over het ene oog, wat Goatboy2014 zei.
@Bakito | 23-11-14 | 09:33
Ik heb nergens gezegd dat 'we' (en laat mij er buiten) dat land weer terug moeten claimen.
Dat land was nooit van de Palestijnen, dus laat de Gretta's en Harry's eens ophouden met huilie doen!
@Bakito | 23-11-14 | 09:21
Een ochlocratie is de bestuursvorm die wij sinds enkele jaren in Nederland kennen. nl.wikipedia.org/wiki/Ochlocratie
Zie ook en.wikipedia.org/wiki/Anacyclosis
Michieltje weet zelf ook niet goed hoe de vork in de steel zit qua Midden-Oosten, laten we zeggen dat hij de melk heeft horen klotsen maar weet niet waar de tepel zit. Maar de PvdA moet toch iets om de moslim-achterban volgende keer weer naar het stemhokje te lokken om voor ze te stemmen, dus dan maar dit soort dingen roepen.
Goatboy2014 | 23-11-14 | 09:24
Wij hebben geen rede om Belgie te bezetten. Israel werd echter aangevallen van alle kanten en heeft dan de verplichting naar haar burgers om het gevaar van buitenaf uit te schakelen. De bezetting en de redenatie erachter is legitiem.
Gazzerop | 23-11-14 | 09:25
Wat genoeg zegt is dat er 30-50.000 Arabieren leven die gevlucht/vertrokken zijn uit Israel maar dat er 5.000.000 vluchtelingen zouden zijn.
De hele 'palestijnen' kwestie is een plannetje van de Arabieren om Israel te bokken met jankverhalen die er bij de Westerse zelfhaat kutten en mentaal onderontwikkelde schoolmeestertjes in gaat als zoete koek.
necrosis | 23-11-14 | 09:29
Dat zeg ik, laten wij westerse christenen dat stuk land weer in beslag nemen. Het is namelijk van ons.
Is het waarschijnlijk meteen afgelopen met die religieuze, vrouwonvriendelijke huwelijken, demonisering van varkensvlees, besnijdenissen van weerloze kinderen en de eeuwige, bloedige strijd tussen islamitische en orthodoxe haatbaarden.
Daarnaast is het indirect verwijzen naar de handicap van Servaes van een nog lager schoolplein niveau. Het truukje om dan zelf te zeggen dat het flauw is om het te zeggen .... tja. Je hoort mij niet zeggen dat die Pinto een narcist ie die gemakzuchtige stukjes er uit perst zoals ik elke ochtend het toilet bezoek na de ochtend koffie. Van dat werk dus.
Nestorix | 23-11-14 | 09:25
Beetje kromme zin.
Even een lesje geschiedenis voor de meeste reaguurders op dit topic:
Het land wat nu Israël heet en de omliggende stukken land, waaronder stukken van Jordanië, Gaza, de Westoever, etc, vielen destijds onder Engels mandaat.
Deze stukken land werden bezet door Engeland nadat ze de Ottomanen (het huidige Turkije) hadden verdreven.
Kopje thee, iemand?
@moest dat nou? Nederlanders worden elke dag weer opnieuw beledigd door de PvdA, inclusief supereurofiel en Palestijnenlikker Michiel -Klootoog- schele kaketoe- Servaes.
En ja dat moest!
-weggejorist-
Als het gehele stellingenprobleem was vervat in een examen Nederlands/Geschiedenis op VMBO-niveau, was Servaes glansrijk gezakt.
Los van de vraag of ik voor Israël of de Palestijnen ben ( vooralsnog heeft Israël voordeel van de twijfel) vind ik de wijze van argumenteren van dhr Pinto wel erg simplistisch.
Beetje schoolplein niveau. Als het recht van de sterkste geldt dan zijn we verder klaar in de wereld. Internationale hof en VN opheffen, de tanks terugkopen en Belgie bezetten.
Lieve Professor Pinto,
Die strijd is dagelijks in het nieuws en ieder akkefietje wordt gemeld.
Denkt u dat het de gemiddelde nieuwsconsument nog interesseert?
Chiant | 23-11-14 | 09:14
Wat is een ochtocratie?
Servaes is niet goed wijs. Hij probeert wanhopig de islam kiezer terug te winnen. Israël is het enige land dat geen shit neemt van die achterlijke ideologie.
Zo lang de Palestijnen gegijzeld worden door islamitische landen is erkenning een risicovolle verzwakking van Israel.
Servaes is een Gutmensch met verkeerde prioriteiten en een kortetermijnvisie
Prof. Pinto, bedankt voor de duidelijke en beknopte uitleg. Vooral punt 2 opende mijn ogen. Israël heeft niet om die oorlog gevraagd, wint 'm dan ook nog eens en bestuurt vervolgens de oorlogsbuit zo goed mogelijk.
Misschien moet Nederland dan ook maar gaan mekkeren over de grens correcties die na de Tweede Wereldoorlog zijn doorgevoerd. Tüddern moet weer Nederlands worden!!!
@Moest dat nou? | 23-11-14 | 09:11
U steekt @Bakito naar de kroon qua drogredeneren.
1. Er bestaan geen oplossingen voor dit conflict, dus slaat het ook nergens op om van dhr. Pinto te verlangen dat hij die eerst presenteert alvorens hij een mening mag hebben.
2. Dhr. Pinto geeft zelf aan dat het flauw zou zijn om Servaes' handicap te betrekken.
3. Heeft de Krim Rusland aangevallen, waarna Rusland de Krim heeft bezet?
4. Waar toont dhr. Pinto blinde liefde voor joden in zijn stukje?
Overigens: flauwe op-de-man opmerking over Servaes zijn oog. Dat doet af aan je boodschap.
Moest dat nou? | 23-11-14 | 09:11
Ik zou nog even blijven liggen als ik jou was..... beetje uitslapen.
@pedro300 | 23-11-14 | 09:04
Dat komt omdat de meeste politici visieloze, hypocriete opportunisten zijn. In de ochlocratie Nederland hebben we geen staatslieden, geen visionairs. En als er al een opstaat en een poging doet, dan wordt hij/zij direct afgefakkeld door het Goedvolck en Zijn Media.
Het begrip 'staat' is vanuit historisch perspectief voor beide partijen een noviteit. De Joodse staat bestond ook niet. Nogal wiedes dat Palestijnen dit nu ook nastreven. De volledige erkenning en acceptatie van Arabieren binnen de landsgrenzen van Israël zou de behoefte aan een Palestijnse staat moeten verminderen. Helaas is dit utopie (beide partijen willen dit niet en hebben baat bij polarisatie). Een Palestijnse staat is daarmee wel degelijk een oplossing om de lont uit het kruitvat te halen maar voor de korte termijn. Voor de langere termijn creëert Israël daarmee een sterke, georganiseerde oppositie rond haar landsgrenzen die niet pikt hoe er met Arabieren is omgegaan de afgelopen vijftig jaar (inderdaad: territoriumdrift en oorlogen). Laat je geen zand in de ogen strooien in dit schaakspel.
Servaes wil de brede basis van antisemieten binnen de PvdA en de NPO gunstig stemmen.
Kunnen we van zowel Israël als Palestina niet gewoon weer een net christelijk land maken, waar vrouwenrechten worden gerespecteerd en je zonder gedoe een frikandel kunt eten?
Er is voor dit P v/d A- gelul een woord, populisme.
In het land der blinden is éénoog koning.
Weer een hoop geklaag van Prof. Dr. Ir. Pinto Akkermans, maar geen oplossingen. En mensen aanvallen op fysieke kenmerken, zoals die laatste zin, is gewoon laag bij de grond.
Qua argument 2: onze prof vIndt dus ook dat Rusland de Krim mag bezetten, want de overwinnaar?
Ik ben geen fan van de Palestijnen, maar de blinde liefde voor de Joden schiet ook niet op.
Populisme en domme mensen gaan goed samen.
Helemaal als je te maken hebt met domme pvda-ers. godverdomme jongen trek je hoofd eens uit de reet van je autochtone kiezers.. die zijn inmiddels wel schoon.
Servaes toppunt van stupide carriere politici.
(maar dat geld voor 90%-99% van de politici in nederland)
Palestina erkennen gaat natuurlijk maar over één ding: Israël dwingen strategisch belangrijke gebieden op te geven en zich achter de "grenzen" van 1967 terugtrekken. Dan kun je de dagen gaan tellen tot er wat anders op Israël neerdaalt dan Palestijnse raketten.
het gaat daar al 60 jaar goed, laten we vooral zo doorgaan.
Bij erkenning van Palestina, zoals Zweden dat al doet, zal Israël economisch zich terugtrekken. Geen banen meer bv in Israël voor de Palestijnen.
Die landen die de erkenning geven moeten die steun dan maar overnemen. Logisch.
Is dat dan de oplossing?
In het land der blinden is eenoog koning.
Wat voor probleem heeft men toch met Israël? Het is het enige reepje land tussen Marokko en India waar beschaving heerst, aangezien het niet door de zieke islam-ideologie bezet is.
De meeste politici vinden vanuit de onderbuik hoe iets moet.Feiten en cijfers maakt ze niks uit.
je ziet het op elk gebied dat ze niks weten.
REAGEER OOK