Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Zucht. Nieuwegein wil tuintegelbelasting invoeren

tuintegelsmoord.jpgGroenLinks Nieuwegein heeft een oud idee uit de kast getrokken om huizenbezitters nog financieel nog meer uit te kleden: een tuintegeltax. Mensen met tuintegels krijgen een hogere rioolheffing, omdat een tuin vol tegels een hogere belasting is op het milieu. Plus het is een mooi verzonnen extra inkomstenbron. En natuurlijk omdat het de zoveelste keer is dat de overheid haar burgers probeert te regulieren met belasting. Dit is Nederland, dus dat wordt weer één of ander complexe belastingwet die gecontroleerd wordt door intellectueel uitgedaagde BOA's. Of tegelmeters, zoals ze in dit geval zouden heten. Komen over je schutting heen om te checken of de opgegeven oppervlakte tuintegels wel klopt met de werkelijkheid. Of je niet zwarttegelt. En of je niet stiekem onkruid en mos tussen tegels vandaan wiedt, want dat kan een belastingverhoging betekenen. Ook zijn er ontheffingen. De kleintegelontheffing, voor wie in verhouding met zijn woonoppervlakte maar een klein percentage van de tuin betegelt. Tegels met zo'n lieveheersbeestje tegen zinloos geweest leveren korting op. Net als kinderkopjes. En tegels waar de kliko op staat worden ook ontzien, mits er gescheiden afval ingezameld wordt. Wie zijn tuin volstort met ZOAB krijgt ook ontheffing, want daar stroomt regenwater tussendoor. Aan de andere kant komt er natuurlijk buxussubsidie voor wie zijn tegeltuin wil verbouwen tot een groene tuin. Belastingkorting op graszaad, gesubsidieerde potgrond en een moestuintoeslag. Waardoor uiteindelijk niemand door de bomen het bos nog ziet. Of door de tegels de tuin. Tja, eigenlijk valt er maar één zinnig ding over deze waanzin te zeggen: kap eens met die dwangbelasting om werkende burgers de zoveelste poot uit te draaien qua lastenverzwaring.

Reaguursels

Inloggen

Het is nooit goed.
Ik heb weinig of geen tegels in mijn tuin , oke wel onkruid en dat is ook niet goed.
Dab gaar de woningbouw zeuren dat het niet goed is.
Dan denk je aan de natuur , veel vogels en bijen en homels die daar weer op af komen NEE DAT MAG NIET.
Alles moet e uit er mag geen onkruitje staan .
Dan maar zand , gring , of bestrating dat is wel goed.
Maar dar de bijen uit sterven doordat er weinig of geen naruutlijke bloemen meer zijn maakt ze niet uit.
Dat beetje onkruid moet er uit abders kost het je €25 per dag dat het er staat.
Ze verpligten je bijna om het dicht te straten .
Dan gaat de rekening van zo een belasting ook naar hun toe.
Is kijken hoe ze dan reageren.
Ik weet niet wat er goedkoper is , die bestratingsbelasting of de woningbouw.
Het spreekt mekaar lekker tegen de gemente die wateroverlast moet voorkomen en de woningbouw die zegt dicht straten allemaal.
Kan je dan helemaal niets goeds meer doen voor de natuur?

Dashcam Specialist | 03-08-14 | 06:03

-weggejorist-

MJPA2 | 02-08-14 | 18:42

Krijg je dan soepsidie voor grastegels. En hoe zit het dan met asfalt? Dat zijn toch geen tegels. Vragen, vragen...

jip_86 | 02-08-14 | 11:34

Tuintegeltax, mooi scrabble woord!

professorbaardaap | 02-08-14 | 09:24

belachelijk

Occipitaalcasibus | 02-08-14 | 08:58

Niets zo treurig als zo'n met tegels volgeplempte vinex- tuin, omzoomd met zogenaamd decoratieve schuttingen van de bouwmarkt. Als je niet van tuinieren houdt, neem dan geen tuin.

Djong | 02-08-14 | 05:36

De gemeente heeft groot gelijk want een tuin met tegels geeft veel meer water in het riool omdat het in een tuin met tegels veel meer regent.

Patatter | 02-08-14 | 00:20

Klinkt als een Van Kooten en de Bie sketch.

gitaarchinees | 01-08-14 | 21:50

(groen)links = randdebielenpartij....

lulleficatie | 01-08-14 | 21:33

Sous les pavés, la plage!

sjoko-ghoul | 01-08-14 | 20:29

Ooit een keer naar een woning in Nieuwegein gaan kijken, omdat ik naar de regio moest verhuizen voor mijn werk, die er op Funda wel aardig uitzag....
Toen ik dit ongelooflijk lelijke jaren 60-70 gezwel van sosjaalistiese "hik" "architectuur" mocht aanschouwen heb ik letterlijk de makelaar afgebeld, de bezichtiging gecanceld, en ben aan een poosje later de andere kant van de Lek een tijd in Vianen gaan wonen....
In dit lelijke gezwel zou je van die Groenlinksers eigenlijk nog geld uit moeten krijgen als compensatie voor gederfd woongenot....

agitsnob | 01-08-14 | 20:27

Dat wordt weer massaal de tuintegels bij de kinderboerderij over t hek kieperen.

koetje4040 | 01-08-14 | 19:41

Laten we de Partij Tegen Tuintegeltax oprichten! Stemt allen PTT!

DSK | 01-08-14 | 18:42

We hebben een groot plat dak hier. Ook maar extra "dak-tegel-belasting" op heffen.

Groenlinks. Met gestrekte opgeheven arm het milieu reguleren?
Komt er nog een "gestrekte opgeheven arm" milieu-volksbeweging?
Met parades door de parken, misschien?

Wel graag een groen uniform kiezen, deels vanwege de naam uiteraard, en omdat bruin historisch gezien wat minder geslaagd lijkt.

Raider Twix | 01-08-14 | 18:41

Als ze in mijn gemeente tegelbelasting zouden invoeren, ros ik alle tegels eruit en stort ze in een groet hoop voor het stadhuis. Dat zal ze leren, die uitvreters!

Brou Is Back | 01-08-14 | 16:54

Geacht B&W hierbij wil ik alvast een open sollicitatie doen voor de komende functie van tegelteller voor de komende tuintegeltax. Ik ben in 1976 afgestudeerd op het OLO (Ontzettend Laag Onderwijs) met een 7 voor wiskunde op C-niveau, dus het tellen en vierkante meter uitrekenen wil wel lukken. Momenteel ben ik nog als beëdigd ambtenaar aan het werk, maar ik kom binnen afzienbare tijd beschikbaar voor het arbeidsproces. De bedoeling was om dan tot mijn dood helemaal niets meer te doen, maar omdat deze regering het nodig heeft gevonden mij van mijn 65 tot mijn 67 geheel zonder inkomen te laten zitten ben ik gedwongen toch een spaarpotje op te bouwen. In vertrouwen zie ik uw reactie tegemoet.

Hoogachtend,

Snippeschieter
(Naam en email bij de redactie bekend)

Snippeschieter | 01-08-14 | 16:43

Als de tegels waarop Kliko's staan niet meetellen kom ik er met 5 van die verschillende kutbakken aardig vanaf, ik heb geen tuin meer over door die plastic troep.

Snippeschieter | 01-08-14 | 16:29

Bij mij in de buurt is het mode om alle planten uit de tuin te halen en die dan vol te storten met grind. Ziet er niet uit! Graag ook daar belasting op heffen.

garagedeur | 01-08-14 | 16:11

@duitse herder | 01-08-14 | 13:57
Lijd je aan het Stockholm Syndroom?

rara | 01-08-14 | 15:29

Je gooit er een laagje beton overheen en het is geen tegel meer.

dat is pech | 01-08-14 | 15:23

Om dan alles wel eerlijk te houden eis ik een tuintegel-forfait voor alle mensen die in een flat wonen. Flatbewoners hebben geen tuin dus voordeel tov mensen met een tuin: dit voordeel moet belast met een forfaitair bedrag.

DeSjaak1000 | 01-08-14 | 14:53

Groenlinks en Nieuwegein? Contractio in terminis.
Goede eindexamenvraag Aardrijksunde: "noem 1 om te janken stuk Nederland met overmatig betegeld, bebouwd, bewegwijzerd, belantaarnpaald, berubbertegeld, bewipkipt, twee-drie-vier-meer onder 1 kap door semi-tokkies en babyboomers bewoond stuk Nederland."
Almere wordt voor de helft goedgerekend.
Kun je tenminste nog het water op om legoland te ontvluchten.
Maakt het plan er allemaal niet minder dwaas op. Groenlinks, typisch een partij voor mensen die hoog van de toren blazen over "groen" en "eerlijk".
Wanneer ze terechtkomen in, pakweg, de Abruzzen, of een stukkie ongerept berenland in Kroatie met jagers en stropers zonder gebroken geweertje, zouden ze van gekkigheid niet weten wat te doen.
Een tuintegeltax proberen in te voeren, misschien.

chicago river | 01-08-14 | 14:30

Onzin! Lees hoe slecht het stuk geschreven is!

kd1387 | 01-08-14 | 13:57

Gelezen op de Speld of zo?

Rest In Privacy | 01-08-14 | 13:50

In het uiterste geval zal ik zelf een waterberging maken, pomp deze tijdens heftige regenbuien leeg, dat dan weer wel

gebrokenvleugel | 01-08-14 | 13:37

Het Nieuwegeinse raamambtenarenpaleis. Wil de burger even krom gaan staan?

<img title="Ambtenarenkot" src="http://static.zoom.nl/505216FD821768455B55F7E44455FE4C-gemeentehuis-nieuwegein-2.jpg">
<img title="Ambtenarenkot" src="http://i47.tinypic.com/w6y538.jpg">

Nivelleermarionet | 01-08-14 | 13:36

Moestuintegels???

gamlakuk | 01-08-14 | 13:34

Als je net als ik ZOAB tegels hebt, krijg je dan korting??

Rechtende Rijder | 01-08-14 | 13:34

zucht

Centauri3 | 01-08-14 | 13:33

-weggejorist-

Ray69 | 01-08-14 | 13:30

Het wordt voor Groenlinks een spannende race wat het eerst op 0 zal staan. Het aantal tegels of het aantal zetels.

van heinde en verre | 01-08-14 | 13:23

buitenspeler | 01-08-14 | 13:08
In een gemiddelde Nieuwefgeinse woonwijk heeft de gemeente de openbare ruimte volledig geasfalteerd en betegeld, want dat scheelt in onderhoud. Doorschuiven van problemen heet zoiets. De riolering zal qua capaciteit ook wel erg krap bemeten zijn, zo extreem krap dat een paar tegeltjes meer in de achtertuin meteen voor calamiteiten zorgen.

Schoorsteenveger | 01-08-14 | 13:18

buitenspeler | 01-08-14 | 13:14
Daar heb je gelijk in. Wetenschappers hebben al voorgesteld om lichtgekleurd asfalt te gebruiken. En om landbouwvelden niet meer om te ploegen. Want dat scheelt enkele graden, waardoor ze langer door kunnen gaan met CO2 uitstoten.

Nivelleermarionet | 01-08-14 | 13:17

Schoorsteenveger 12:41
Bij flinke hoosbuien kan geen enkele tuin al het regenwater opvangen, ook al ligt er geen enkele tegel.

Terpen-tijn | 01-08-14 | 13:17

Laat GroenLinkser dubbele rioolbelasting betalen, ze hebben immers twee openingen war poep uit komt..

AgentKrol | 01-08-14 | 13:15

Gelukkig heb ik persoonsgebonden budgettegels.

Niks-neem | 01-08-14 | 13:14

@VanBukkem | 01-08-14 | 13:10
Moestuinbelasting...
youtu.be/zJOZAhukGbU

Ars Vivendi | 01-08-14 | 13:14

Als we van die mevrouw Kotkamp geen tegels meer in de tuin mogen hebben, vind zij het vast niet erg dat die tegels achter haar ruiten gedumpt worden?

Brulboei_61SB | 01-08-14 | 13:14

Is in Duitsland heel normaal... ook voor je dak(tegels/pannen).
Behalve als je een sisterne (grote ondergrondse regenton) hebt. Dan betaal je geen rioolheffing over je dak/terras.
/* hopelijk breng ik niet mensen op nog meer ideeen...

PisFinger | 01-08-14 | 13:14

Het is overigens niet alleen voor de afvoer van water. In een wijk waar iedereen zijn tuintje heeft betegeld is het op een warme zomerdag rustig nog drie a vier graden warmer dan in een wijk met tuintjes. Natuur is, zeg maar, best handig met het omgaan met natuurlijke omstandigheden.

buitenspeler | 01-08-14 | 13:14

Schoorsteenveger | 01-08-14 | 13:04
Inderdaad. Nieuwegein is dik geasfalteerd en dik betegeld. Het centrum is één grote steenwoestijn. Bovendien is de gemeente druk bezig met de 'grote kaalslag'. Grote aantallen bomen en struiken worden gekapt met als enig doel: bezuinigen op de kostbare ingehuurde aannemers die de plantsoenendienst vervangen. Want die schoffelende gevangenen, dat gaat 'm niet worden. Ik verwacht overigens dat flatbewoners evenredig worden belast, met hun dakoppervlak als basis. Nieuwegein, nee.

Nivelleermarionet | 01-08-14 | 13:14

@Schoorsteenveger | 01-08-14 | 12:53

Inderdaad, de gemeente is er ook schuldig aan, maar de gemeente zou dat kunnen compenseren door inwoners te stimuleren met een lagere rioolheffing als ze hun tuinen onbetegelt laten (waar ze overigens dus niets over hebben gezegd in het stukje).

Anders moet de gemeente het riool gaan uitbreiden wat automatisch leidt tot een hogere rioolheffing, en het weghalen van bestrating in de gemeente zelf is ook niet altijd even handig/gratis. bijvoorbeeld bewoners aan een bestrate weg zijn altijd tegen op het moment dat de bestrating wordt weggehaald.

En over de verzinkput, niet iedereen heeft deze in hun achtertuin liggen, en het kost waarschijnlijk veel meer dan even een paar tegels weghalen en te vervangen voor gras. en mocht je alsnog die moeite hebben gedaan dan kan water via tegels (als het water op de tegels ligt) alsnog op de straat stromen en in het gemeentelijke riool komen.

Daan24# | 01-08-14 | 13:12

"We hebben een Europees globaliseringsfonds. Bij grote schokken kan daar een beroep op worden gedaan om de klappen op te vangen. Dat fonds kan overigens ook breder worden ingezet als landen schade ondervinden van de sancties."

Alle partijen. Alle MSM zijn voor sancties. Het schrijven over onzinnige belastingvoorstellen is echt nutteloos. Ze gaan er komen en wij gaan betalen.

www.nu.nl/politiek/3841414/twijfels-in...

NFC | 01-08-14 | 13:12

Is het al weer 1 april? Of ben ik in een aflevering van Jiskefet terecht gekomen?
Zoiets verwacht je in Juinen, niet in Nieuwegein.

VanBukkem | 01-08-14 | 13:10

@Schoorsteenveger
In een gemiddelde Nieuwegeinse woonwijk bestaat het allergrootste gedeelte natuurlijk gewoon uit voor en achtertuintjes. En als jij voorstander bent dat ze in Nieuwegein weer op onverharde wegen gaan rijden omdat de bewoners massaal hun tuin 'lekker praktisch' betegelen, dan hoop ik dat je dat idee niet aan iemand van GroenLinks voorstelt.

buitenspeler | 01-08-14 | 13:08

Ik ben ook tegen tegeltuinen, achterlijke steengrills zijn het.

Boobystrap | 01-08-14 | 13:08

Overigens heb ik een wateropvang in mijn tuin aangelegd, maar dat is mijn zaak.

rara | 01-08-14 | 13:07

Ik vind het wel een mooie eerlijke nivellerende belasting, immers grootverdieners hebben ook de grootste terrassen.
Komt er ook een toeslag voor mensen die helemaal geen terras hebben?

gebrokenvleugel | 01-08-14 | 13:07

Wat heeft groenlinks nu weer gerookt..

BozeHenk | 01-08-14 | 13:05

Wat heeft groenlinks nu weer gerookt..

BozeHenk | 01-08-14 | 13:05

Nivelleermarionet | 01-08-14 | 12:57B
"Betaalde parkeerzones verspreiden zich als steeds groter wordende olievlekken over de woonwijken."
Dik geasfalteerd, neem ik aan? Zodat alle regen het riool in moet en die gelekte olie en remvloeistof gegarandeerd ook mee dat riool in spoelen?
Straks mogen we zeker ook niet meer in betegelde douches pissen.

Schoorsteenveger | 01-08-14 | 13:04

Maar het enige goede antwoord is..
.
" Rot. Op. Uit. Mijn. Privé. Domein. Vuile. Fascisten! "

Parel van het Zuiden | 01-08-14 | 13:03

Groenlinks mongolen zijn nog een stapje erger dan gristen mongolen en NSB'ers.
Helaas is mijn buurvrouw een combinatie van alle 3.

incidentje | 01-08-14 | 13:03

@klimgek | 01-08-14 | 12:50
Het aantal tuintegels is een idiote maatstaf om de kosten te verdelen. Wateroverlast is een algemeen probleem, dus dient het uit algemene middelen betaald te worden.

rara | 01-08-14 | 13:01

@Schoorsteenveger | 01-08-14 | 12:53
Ja, daar kan je vrij veel ambtenaren in kwijt.

rara | 01-08-14 | 12:59

De Nieuwegeinse politiek wordt al jarenlang geplaagd door onverklaarbare gaten waardoor het belastinggeld van de burger op geheimzinnige wijze wegvloeit. BOA's staan om half tien 's avonds te bellen omdat je auto slordig geparkeerd staat. Betaalde parkeerzones verspreiden zich als steeds groter wordende olievlekken over de woonwijken. Goudgeld voor het gloednieuwe kunsttheater de Kom midden in het nieuwe winkelcentrum City Plaza waarvoor hardwerkende winkeliers hun winkel uit zijn gedonderd. Een gemeentehuis dat groter, mooier en duurder is dan welk ander ambtenarenpaleis dan ook. Toegegeven, de WOZ en reinigingsheffing zijn niet de hoogste in Nederland. En de politie komt als je ze nodig hebt. Maar voor de rest probeert de uit haar voegen barstende massa raamambtenaren van Nieuwegein de burger zo grondig mogelijk uit te knijpen. Tegelbelasting? Groenlinks getijsem. Kom maar, kom maar. Ik sloop alle tegels eruit. Alleen vervelend dat de Nieuwegeinse gemeentelijke stortplaats geld vraagt om steen te mogen storten.

Nivelleermarionet | 01-08-14 | 12:57

Als dit erdoor komt kom ik mijn tuintegels even langsbrengen bij het partijkantoor...

Parel van het Zuiden | 01-08-14 | 12:57

Hoe ligt de tuin van GL HQ te Utrecht er eigenlijk bij? En is het pand inmiddels al geïsoleerd?

Flipside | 01-08-14 | 12:56

Krijg ik dan korting? heb namelijk 4500m2 water achter mij huis.

Bluto Blutarsky | 01-08-14 | 12:56

rara | 01-08-14 | 12:49
Dan leg ik die wel in de tuin in plaats van tuintegels.

Schoorsteenveger | 01-08-14 | 12:54

Wisten jullie dat Rusland een boycot van Pools fruit heeft ingesteld nav de sancties? Wisten jullie dat Polen daar helemaal niet mee zitten? Wisten jullie dat de schade die de Polen hierdoor hebben allemaal uit de EU pot is gedekt? Welkom in de EU. Hoe meer sancties, hoe meer nutteloze belastingen u de komende tijd tegemoet kunt zien. Gefelicteerd 88% van Nederland.

NFC | 01-08-14 | 12:54

Daan24# | 01-08-14 | 12:48
Als Nieuwegein te veel bestrating heeft, dan is dat de schuld van Nieuwegein, dan heeft Nieuwegein niet nagedacht over hoe Nieuwegein vormgegeven moet worden.
Da's niet het probleem van de gemiddelde tuineigenaar.
Overigens, ooit van een verzinkput gehoord?

Schoorsteenveger | 01-08-14 | 12:53

Als ik nu een paar GroenLinksers onder mijn tuintegels leg, heb ik het tegeleffect dan weer geneutraliseerd?
Zo ja, kan ik daar dan subsidie voor krijgen? Per slot van rekening wordt de maatschappij er een stuk beter van!

hxl | 01-08-14 | 12:51

Goed idee: alle asfaltwegen naar nieuwegein halen we weer weg, open laten liggen , hek erom heen.

ellullo | 01-08-14 | 12:51

Straks moet ik weer excuses maken, als blijkt dat dit ook een hoax is.

Terpen-tijn | 01-08-14 | 12:50

Het heeft niet alleen met het milieu te maken. Als je tegels in de tuin legt kan het water niet meer weg via de grond, dus verdwijnt het water allemaal via het riool. Kan je prima vinden, maar dat is dus een reden waarom je straks meer rioolbelasting moet gaan betalen. Begrijp best het GroenLinks idee, de vervuiler betaalt, maar de controle en de heffing van zo'n actie is veels te duur.
Trouwens zo'n tuin vol tegels is vooral iets voor tokkies en allochtonen, want praktisch en een tuin met groeiende dingen is moeilijk. En dan is belasten is toch een beetje geld van je vest naar de broekzak verplaatsen, maar dan met allemaal ingewikkelde controles door ambtenaren enzo.

buitenspeler | 01-08-14 | 12:50

Hoe zeer ik ook tegen groen slinks ben, toch hebben zij in deze een punt. Bij heftige regen kan het riool de hoeveelheid water nauwelijks aan. Gevolg: wegen, kelders etc die over stromen. Kost ook geld, net als het verhogen van de rioolcapaciteit.

Grond/ aarde absorbeert de regen zodat de piekbelasting van het riool verminderd wordt en de boel dus niet of minder snel overloopt.

Het dicht straten van tuinen vermindert deze opslagcapaciteit en vergroot dus de piekbelasting.

In mijn woonplaats heeft de gemeente twee grote ondergrondse kelders moeten aanleggen om overstromende riolering te voorkomen. Dat kost ook veel geld -> leidt OOK tot verhoging belastingen.

Heeft weinig met politiek te maken, is puur oorzaak en gevolg, zuivere Beta wetenschap, geen woord sociologie of politicologie.

klimgek | 01-08-14 | 12:50

@Schoorsteenveger | 01-08-14 | 12:42
Dat zijn straattegels. /ambtenarenmodus OFF

rara | 01-08-14 | 12:49

@ Schoorsteenveger | 01-08-14 | 12:32

Het is een hoger belasting op het milieu omdat water/regen slechter in de grond trek door de tuintegel (en groenlinks zal waarschijnlijk meer planten willen zien ofzo, want millieu gekkies).

Hierdoor moet meer water via de riolering worden afgevoerd wat bij teveel water kan lijden tot overstromingen.

ik snap deze belasting wel als Nieuwegein 100% is bestraat en de afgelopen tijd is verzopen in de regen, maar dit is gewoon een manier om regeltjes te neuken en belasting te heffen.

Daan24# | 01-08-14 | 12:48

Ze moeten subsidie geven op open tuintegels, kost net zoveel, maar is veel vriendelijker, dan bereik je ook wat je wilt, het voorkomen van overstromingen bij een zondvloed.

Terpen-tijn | 01-08-14 | 12:47

Terpen-tijn | 01-08-14 | 12:35
Moet je mij eens uitleggen. Als ik mijn tuin voor 80% vol leg met tegels, dan is er nog 20% open, en al het regenwater zal alsnog de grond in zakken. De redenering van GL gaat enkel op als de tegeltuinen stuk voor stuk naadloos aan de bestrating aansluiten en het water tijdens een fikse regenbui de tijd niet krijgt om tussen de voegen weg te lopen.

Schoorsteenveger | 01-08-14 | 12:47

Het is dat die Erna Kotkamp daadwerkelijk die tweet heeft verstuurd, anders had ik toch echt gedacht aan een zoveelste hoax n.a.v. een artikel bij De Speld.

Advies aan die verzuurde Erna: hal al dat onkruid er eens uit en plezier je leven wat op met een echt ouderwets amsterdammertje.

taxhond | 01-08-14 | 12:46

Een pracht Links belasting (diefstal) idee, kan Lilianne Ploumen straks al weer een half miljoen extra naar Gaza brengen.

Snowy2000 | 01-08-14 | 12:46

Volkomen gestoord en los van de werkelijkheid die gekkies.

Maya de Blij | 01-08-14 | 12:45

-weggejorist-

NocturnalDemon2 | 01-08-14 | 12:45

De geestelijke vadsigheid van Groenlinks neemt weer eens groteske vormen aan.

heer_rationeel | 01-08-14 | 12:45

@ noerg 12:36

Exact! Toen die belasting daar werd ingevoerd kwam er opeens enorme vraag naar waterdoorlatende natuursteen. Gelegd en al kwam dat gemiddeld op om en de nabij honderd Euro per vierkante meter uit. Denk alleen dat in Nederland deze uitzondering nooit zal worden gemaakt...

eerstneukendanpraten | 01-08-14 | 12:44

Het zal GroenLinks niet wezen. De meest dwaze ideeën komen in die koppies op. Wat roken die lieden toch? Vast geen half zware shag.

Polletje Piekhaar | 01-08-14 | 12:43

Nieuwegein is een gemeente met het meeste onweer van Nederland, aangezien het klimaat natter wordt in de zomer, met meer plensbuien kan ik me voorstellen dat ze graag wat meer open grond willen als buffer voor het vele regenwater.
Maar tuintegeltaks is van de zotte, moet er weer een blik ambtenaren worden opengerukt om dat allemaal bij te houden.

Terpen-tijn | 01-08-14 | 12:42

Erna Kotkamp is voor GL wat Job Cohen voor de PvdA is: een goede stap naar de afgrond.

Niets meer aan doen, gewoon de laatste stuiptrekkingen aanschouwen en genieten.

Misschien ook nog een idee voor GL: alle verhaarde wegen in Nieuwegein open breken en door zandpaden, grindweggetjes en karrensporen vervangen. Want overtollig regenwater is het probleem waar we in NL mee te maken hebben.

OMG wat zijn deze mensen dom. Er is eigenlijk maar een sinecure. Wie een plaats in een gemeenteraad, provinciale staten, TK of wat dan ook wil moet aan de volgende voorwaarden voldoen:

a) Heeft een echte baan gehad (sorry - overheid does not qualify)

b) Heeft een IQ boven de 120

hangtiet met knoop | 01-08-14 | 12:42

Ik ben toch aardig groen, maar wat een idioten. Pak eens een keer de grote problemen aan, bestrijdingsmiddelen in oppervlaktewater lijkt wel een aardige om even mee te beginnen http://www.bestrijdingsmiddelenatlas.nl/atlas/normoverschrijdingen/stoffen-samen/algemene-kwaliteit.aspx

Watching the Wheels | 01-08-14 | 12:41

Tuintegeltax?! Dus omdat iemand in zijn EIGEN tuin geen zin heeft in tuinieren gooien ze het vol met tegels. En dan moet Groen Links er weer een tax op verzinnen want grotere belasting van het riool etc. etc.

Als ieder lid van GL in de Tweede Kamer, Provinciale Staten en gemeenteraden, coalitie of oppositie, nou harakiri pleegt. Gewoon met een zwaard enzo. En daarna alle GL stemmers. Dan is het milieu en het riool ze meer dankbaar dan met deze gotspe.
De Mol wil vast wel voor deze blood and gore actie een format maken.

BeunDeHaas | 01-08-14 | 12:40

Ja ik ben ook voor de schoenmaat tax.,rolstoel vergunning, handgrasmaaier certificaat en neuspeuter afvalbakje verplichting.

ikdenkwat | 01-08-14 | 12:39

@ Terpen-tijn 12:31

Tegels worden normaliter altijd per vierkante meter berekend, scheelt een hoop werk.

eerstneukendanpraten | 01-08-14 | 12:39

Al zou ik een goed inkomen aangeboden krijgen. Zou niet eens voor een gemeente willen werken.

Nacho_Vidal | 01-08-14 | 12:38

@Ars Vivendi | 01-08-14 | 12:31
Precies daarom is een goede verstandhouding met Rusland belangrijk.

NFC | 01-08-14 | 12:38

eerstneukendanpraten | 01-08-14 | 12:27
Zal wat kosten dan, die belasting.. als het uit kan om de tuin te verbouwen. Hopelijk zijn we hier niet zo stom, missen we belastinginkomsten! Gewoon net als altijd een klein bedragje pakken zodat niemand gemotiveerd raakt om echt actie te ondernemen. En volgend jaar kom gewoon met iets nieuws erbij. -_- zucht..

noerg | 01-08-14 | 12:36

Worden die lui echt betaald door ons?? Ze worden steeds debieler bij groen-(s)links. Maar dat krijg je met al dat geblow en andere zooi in hunner koppen.... Asfalt erover!

ellullo | 01-08-14 | 12:36

Kunnen we nu deze verschrikkelijke onbenullen een enkele reis naar een fata morgana aanbieden, doodziek wordt je van die geitenwollen sokken figuren!

lanexx | 01-08-14 | 12:36

"kap eens met die dwangbelasting om werkende burgers de zoveelste poot uit te draaien qua lastenverzwaring."

Ja maar de gemeentes hebben zo veel taken erbij gekregen en dat moeten ze natuurlijk wel kunnen bekostigen. Als je de parkeer melkkoe al tot het maximale gebruikt dan moet je andere dingen verzinnen om de gemeentelijke hobby's te kunnen bekostigen.

XaleX_2 | 01-08-14 | 12:35

Een betegelde tuin kan minder regenwater opvangen, daardoor moet de capaciteit van het riool omhoog.
Dat moet verhaald worden op die tuintegelschurken zal de smoes zijn.

Terpen-tijn | 01-08-14 | 12:35

@Terpen-tijn | 01-08-14 | 12:31
Nog anders: een betonnen vloer is feitelijk een grote tegel. De tuin is dus betegeld, en u mag gewoon betalen.

rara | 01-08-14 | 12:33

Kan iemand mij uitleggen waarom een tegeltuin 'een hogere belasting op het milieu' betekent?
*muziekje op de achtergrond opzet*
www.youtube.com/watch?v=94bdMSCdw20

Schoorsteenveger | 01-08-14 | 12:32

Ik heb het al eens eerder geroepen, ik geloof echt niet meer in 'de politiek' en de opportunisten die dit 'vak' bedrijven. Dit topic onderstreept dit eens te meer.
Als je het socialisme z'n gang laat gaan krijg je dit soort uitwassen, dat de overheid bepaalt hoe je tuin er uit moet zien.
Als je het liberalisme z'n gang laat gaan - laat de markt zijn werk maar doen - krijg je ongebreidelde zelfverrijking.
Heeft alles te maken met de tijdshorizon waarmee men opereert.
De markt - lees: ING, Unilever, Shell etc. - kijkt niet verder dan de eerstvolgende aandeelhoudersvergadering, want bonus. Dat is 1 jaar.
De overheid kijkt niet verder dan de eerstvolgende verkiezingen. Dat is maximaal 4 jaar.
Beide tijdshorizonnen zijn te kort voor het ontwikkelen van een echte visie.

Ars Vivendi | 01-08-14 | 12:31

Ding Dong
Goeiemorgen mevrouwtje, de tuintegelinspecteur, heeft u tuintegels in uw tuin en zo ja, hoeveel en de maat.
U begrijpt zeker wel dat grote tegels zwaarder belast worden als kleine? Voor sierbestrating moet ook betaald worden, dat is heel wat telwerk, maar daar ben ik ook voor aangenomen.
Nee meneer wij hebben geen tegels, mijn man heeft een betonnen vloertje aangelegd in de tuin.
Aha, dan is het in orde, er staat niets omschreven over betonnen vloeren , goeiedag mevrouwtje.

Terpen-tijn | 01-08-14 | 12:31

Wie het water deert, die het water weert. Als de gemeente last heeft van regenwater dan zal ze dat zelf op moeten lossen.

rara | 01-08-14 | 12:30

Wat wel zo is, is het feit dat vogels (vooral mussen) geen habitat hebben om in te leven.
Dat is objectief.
Subjectief; ik vind een betegelde tuin dodelijk saai en burgerlijk.
Een paar planten en dergelijke is toch ook veel gezelliger?

Nacho_Vidal | 01-08-14 | 12:30

Ja! laat die vervuilers maar flink dokken! Maar waarom zo'n opzichtig plan.. het is veel verkapter om de kosten gewoon te verdelen over alle aansluitigen en dan eventueel de vrijstelligsgrens op te rekken. Niemand in paniek en de werkende helft van het land draagt de kosten wel weer. Zou beter zijn als die hun terras gewoon weghalen.. straks willen ze er nog op gaan zitten! Slecht voor de productiviteit en de belastinginkomsten.

noerg | 01-08-14 | 12:29

Als de zaak de tegels betaalt, krijg ik dan bijtelling?

guurderdanguur | 01-08-14 | 12:28

Ja al die wateroverlast was vorige week dankzij een setje tuintegels. Zouden ze dat in Nieuwegein nog steeds geloven? Tijd om gewoon weer dijken en gemalen bij te bouwen aangezien de zee stijgt en de bodem daalt.

Feynman | 01-08-14 | 12:28

In Duitsland wordt in sommige plaatsten "Regensteuer" geheven. Dat is voor de regen die de houder van het perceel laat afvloeien naar het gemeentelijk riool. Zakt het water in de grond dan hoeft er niets te worden betaald. Hele volksstammen lieten daarop een terras plaatsen met regendoorlatende natuursteen die op een bed van kiezel werden verlegd zodat de regen in de ondergrond verdween.

eerstneukendanpraten | 01-08-14 | 12:27

Bij twijfel het beste je tuintegel door de ruiten van het gemeentehuis pleuren,ter beoordeling.

R.B.Scott | 01-08-14 | 12:27

Ik zou zeggen, Links laten liggen die Groenen.

Achterlijke, door blind fanatisme gedreven en gestoorde milieufreaks. U weet wel, het clubje van Ons Aller Volkert.

Met zijn gesjeesde kille fanatenblik in zijn enge nazihoofd.

Realism Is All | 01-08-14 | 12:26

En waar moet je de tegels dan laten? Bij het GL kantoor? Via de voorruit uiteraard.

subsidistan | 01-08-14 | 12:26

Krijg je dan ook geld terug als je een gat graaft in de tuin waarin overvloedig regenwater opgevangen kan worden?

Toon Alloch | 01-08-14 | 12:26

In dit licht gezien, was de kopvoddentax dus eigenlijk niet zo'n slecht idee. Hoe moet anders het regenwater worden afgevoerd.
Met los haar heb je tenminste een soort ZOAB waar de regen door kan stromen.

Wim Venijn | 01-08-14 | 12:26

the lefties way: zorg dat ALLE geld naar de overheid gaat dan is iedereen lekker afhankelijk en kan je knechten wie je maar wilt. Weet je wie ook goed was in het 'knechten'....? Juist.

Rest In Privacy | 01-08-14 | 12:26

GroenLinks. *kots*

Stijlicoon | 01-08-14 | 12:25

Houdt het dan nooit op?
Nee, het houdt nooit op.
Wist u dat er tot 1968 geen BTW bestond?
Werd in '69 ingevoerd... 12.5% welteverstaan...
De overheid is het probleem, niet de oplossing!

mygfisbrazilian | 01-08-14 | 12:25

Conform de EU regels waarbij ook rekening moet worden gehouden met de kromheid van de komkommer en andere zaken. Putin lacht zich helemaal suf vooral om het volk in al die EU landen die er met open ogen intrappen!

NFC | 01-08-14 | 12:24

Wanneer gaan we eens stoppen aandacht te schenken aan dit splinterpartijtje? In Nieuwegein hebben ze nog 2 van de 33 zetels, maar ja voor een belastingverhoging zijn alle pluchekleverts wel te vinden.

witwas | 01-08-14 | 12:22

"Partij voor de planten"
Lol!

Te-kapen-varen | 01-08-14 | 12:22

Groenlinks heeft wat met groen ; Kunduz-groen .

Roy Bean | 01-08-14 | 12:22

Belachelijk dat er onze maatschappij aandacht wordt gegeven aan mensen zoals Erna Kotkamp. Dergelijke mensen die niets goeds kunnen voortbrengen kunnen beter in een gesloten inrichting worden geplaatst.

marlinn | 01-08-14 | 12:21

Kut, dat wordt betalen, ik heb nogal veel tegels. Is er tegeltoeslag mogelijk voor deze tegeltax?

Kaas de Vies | 01-08-14 | 12:21


Geintje van Nieuwegein, neem ik aan.

Dick Luyenlomp | 01-08-14 | 12:20

Partij voor de Planten...
Waren die pro wiet?

Ars Vivendi | 01-08-14 | 12:20

En wat nu als ik met mijn Windows 8 tegels in de tuin aan het werk ben. Worden die dan ook belast?

Norman N. Warden | 01-08-14 | 12:20

Tuintegels er uit.
Hennep er in.
Win Win.

Ing. eslapen | 01-08-14 | 12:20

Binnenkort bij de IntraTuin te koop:
.
De GroenLinks-TuinTegel. Kost wat, maar bent u vrijgesteld van de Niet-GroenLinks-TuinTegel-Tax.
.
Tijdelijk met gratis GroenLinks-Brievenbus-Sticker!

davimore | 01-08-14 | 12:20

De eerste BOA die over mijn muur heen kijkt heeft een vuist op zijn oog.

frummel | 01-08-14 | 12:14

Ach, zolang deze tegel maar niet belast wordt vind ik het wel om te lachen.

rara | 01-08-14 | 12:13

Komen er dan ook inkomensafhankelijke tuintegels?

Ars Vivendi | 01-08-14 | 12:11

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken