Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Camera's in de klas. Een korte WTF geschiedenisles

huiliebab.jpgDe rechtbank verbood afgelopen vrijdag een deel van het anti-pestprogramma Project P (vanavond 20:30 uur, RTL5) omdat de privacy van leerlingen aangetast zou worden. Welnu, om deze uitspraak in de juiste context te plaatsen hebben we wat leuks! Opgeduikelde televeebeelden van de EO. Als je in 1998 al leefde, kan je het fragment gezien hebben bij Kopspijkers. De vraag is. Waarom deden mensen dit in 1998 gewoon en zou je er nu waarschijnlijk een strafrechtelijke vervolging voor krijgen. Zijn we grotere zeurkousen geworden, of is er sprake van meer beschaving, of is het de schuld van internet. Een korte samenvatting: Kinderen uit groep acht kopen een cadeau van hun eigen geld voor een klasgenootje. De EO'ers verzamelen de cadeaus, VERNIELEN ze en pakken de cadeaus weer in. U ziet godsdienstwaanzinnigen als een dolle aan het werk. Want een gebroken maagdenvlies is namelijk hetzelfde als een kapot cadeautje. GET IT !1? U ziet een zelfs een docent die boos wordt omdat een kind huilend de klas uit rent. Hij roept 'm terug - het kind moet in de klas blijven, met de draaiende camera's. Vanaf 17:00 gaat het echt los, maar neem de tijd voor het filmpje. Opdat we vooral niet vergeten wat voor fouten de oude media maakte.

Reaguursels

Inloggen

byebyeholland | 21-05-14 | 09:32
Passend onderwijs is het domste wat ooit verzonnen is. Vooral omdat docenten die zich wel geroepen voelen om gehandicapten bij te staan hun baan kwijtraken en docenten die daar niet voor gekozen hebben het door hun strot heen krijgen.

Ik zeg dat als je docent blijft denken in weerbaarheidstrainigen en slachtoffermanagement je te dom bent om in te zien dat je een groepsdynamiek probleem wilt tacklen. Lees mijn vorige tegels maar voor de onderbouwing.

Verborgen beelden werden volledig geanonimiseerd en summier in de uitzending verwerkt. De negatieve effecten die u nu dagenlang uit uw duim zuigt volgen niet uit de uitzending maar uit het blok beton voor uw gelaat.

N=1 onderzoek is dat je op basis van slechts 1 waarneming een conclusie trekt. U heeft slechts 1 platte organisatie meegemaakt, die als matig beoordeelt en rolt nu uw mening uit over alle platte organisaties.

School heeft interne afspraken met Patrick en zijn ouders naar buiten gebracht, maanden voor de uitzending.

Je komt in je tegels nauwelijks tot voortschrijdend inzicht op basis van feiten waarmee je geconfronteerd wordt. Alleen punten die je absoluut verloren hebt, geef je een tegel of drie later een keer toe. Ik heb betere dingen te doen, het ga je goed. Jammer dat je voor de klas staat, want het tempo waarin jij je dingen eigen maakt is veel te laag om in deze dynamische maatschappij voor de klas te blijven staan. Ga met pensioen.

Feynman | 21-05-14 | 09:46

Feynman | 20-05-14 | 22:31 Die bezuinigen op het special onderwijs, die heb ik gemist. Woon al een tijdje niet meer in Nederland. Woon in een Scandinavisch land, waar klassen waar deze kinderen in zitten extra begeleiders krijgen. En als nodig, het kind een persoonlijk begeleider krijgt. Afhankelijk van de handicap. We betalen er wel wat belasting voor, en het niveau van de scholen is diep triest! Maar alle kinderen doen mee!
.
En de meeste van hun eerste jaar tot hun zestiende zitten in de dezelfde klas/school. Leef milieu is super. Maar nogmaals, veel leren doen ze niet! Veel Nederlanders wijken uit naar het Noorden, en zeker veel Nederlanders met kinderen welke het op school in Nederland want minder doen. Zelfs volwassen in het A spectrum doen het beter hier. Blijft chaos..
.
Vlakke organisatie, daar was U een voorstander van. Geen hiërarchie enz. Team vorming, samen werken. Waar ik alleen zeg dat hiërarchie een natuurlijk verschijnsel is. In bedrijven, in het leven, en in de klas op school. Pesters pesten zich na de top, zwakke blijven onder of worden uitgesloten.
.
Begrijp mij goed. Zeg niet dat het goed is. Zeg alleen dat als we er alleen maar vanuit gaan dat we allemaal gelijk zijn, een deel van de oplossing missen. En weerbaarheid training kan er deel van zijn. Ook helpen het kind inzicht te krijgen in het gedrag van anderen kan voorkomen dat hij onbewust tot pest magneet word. Dit wil niet zeggen dat ik vind dat de schuld bij de gepeste ligt.
.
Verborgen camera, zijn we weer, prachtig! Maar alleen voor intern gebruik. Met medeweten van ouders, leerlingen en school. Je kan prima de ouders en leerlingen informeren dat in een periode van een half jaar een verborgen camera gebruikt kan worden om kinderen bewust te maken van hun gedrag zonder de dato's precies bekend te maken. Stoot je niemand voor het hoofd, hebben ouders vrije keus om van school te veranderen als zij dat willen. Alles gedekt.
.
Het uitzenden op TV! Nee, dat gaat zijn doel dan volledig voorbij. Betrokken zien het misschien als positief, zien hun fouten en de positieve aspecten. Buitenstaanders zien alleen Pesters! He! Jij zit toch in de klas van TV, ben jij ook zo'n Pester! Andere kant van het land, blijven ze onherkenbaar. In de nabije omgeving, vriendjes, familie etc. blijven ze zelfs geblurred herkenbaar.
.
N=1 onderzoek. Resultaten van zo'n onderzoek worden anoniem geschreven. Geen referentie naar personen. Het gaan in zo'n onderzoek om de leer factor, om goede corrigerende en preventieve oplossingen te komen. Niet om de personen in het onderzoek. N=1 is zeker niet wat RTL doet. Verder heeft dat inderdaad niks te maken met vlakke organisatie. Heb ik ook nooit geschreven. Wil je de feiten kennen, goed lezen he!
.
Liegt de school, liegen de andere betrokken. Waar is de waarheid. Daar zijn rechters voor. School is beperkt in zijn verweer, kunnen geen interne onderzoeken of afspraken met ouders na buiten brengen. Moeten terughoudend zijn met hun informatie en zijn beperkt tot het algemene. Daartegen, andere kunnen vertellen wat ze willen! Dat betekend niet dat het waarheid is. De opinie is makkelijk beïnvloedbaar door de media. Nogmaals, dat maakt geen waarheid.

byebyeholland | 21-05-14 | 09:32

byebyeholland | 20-05-14 | 22:10
Als je kind "alleen maar" PPD-NOS en ADHD heeft, wordt je uit het speciaal onderwijs gepleurd. Zie de bezuinigstern "passend onderwijs" Meervoudig en in ieder geval fysiek gehandicapt is een nieuwe eis.

Waarschijnlijk wilde zijn ouders een licht autistisch kind niet meerdere keren van school laten wisselen en hebben een school gekozen waar hij niet door de staat om een paar grijpstuivers van afgetrapt zou worden. Het Einsteincollege adverteert zelfs dat ze als kleine school extra rekening met kinderen zoals Patrick zullen houden.

De klas, niet alleen pesters, maar ook omstanders en slachtoffers worden geconfronteerd met hun eigen gedrag, maar niet gestraft. Niet met een schandpaal, niet op een andere manier. Het gaat om het inzicht. Dat typ ik nu voor de zevende keer, maar u leest het nog steeds niet.

De oplossing is niet gebaseerd op het actie-reactie of gedrag&consequentie, maar op basis van inzicht, je eigen ethiek en waardes en elkaar kennen. Het is verbazingwekkend hoe snel een klas als groep die stap maakt op het moment dat ze met behulp van echte beelden walgen van datgene wat er gebeurt.

U heeft een n=1 onderzoek over een platte organisatiestructuur. Wat leuk, waarom baseert u daar uw mening op? Bovendien, mijn punt was dat je zaken op meerdere manieren kunt organiseren en dat groepen op meerdere manieren kunnen functioneren. Een pikorde is dus niet de enige mogelijke groepsdynamiek.

De school liegt aantoonbaar. Dan hoef ik geeneens te vergelijken met de realiteit, de uitspraken van de school kloppen al niet met eerdere uitspraken van de school zelf. De website klopt niet met met het geboden resultaat, de privacy van alle leerlingen wordt in de rechtbank bevochten, terwijl de school zelf de media belt om Patrick door het slijk te halen.

Zonder verborgen camera heb je geen inzicht in het probleem. Zelfs het slachtoffer, zijn ouders en de klasgenoten waren verbaast waar het overging. In ALLE vier de uitzendingen. Dat zijn allemaal partijen die reeds langdradig erover gepraat hebben. Die daar cursussen over gehad hebben. Kennelijk werkt dat praten niet. Zelfs niet tussen ouder en eigen kind.

Blijkbaar, (en ik ben lichtelijk aanhanger van het empirisme), werkt alleen de verborgen camera.

Feynman | 20-05-14 | 22:31

Feynman | 20-05-14 | 17:38 Ik blijf struikelen over die verborgen camera. Programma over pesten, prima! Onwetende kinderen filmen binnen school vind ik niet prima. Kinderen in bij zijn van ouders interviewen en gebaseerd op die gesprekken de situatie in scene zetten. Helemaal geen problemen mee.
.
De grondwet, de grondwet regelt de omgang tussen burger en overheid. Daarin staat dat iedereen recht op een gelijke behandeling heeft in gelijke situaties. Er staat niet in de grondwet dat iedereen gelijk is! Gelijke rechten betekend niet dat hiërarchie vervalt. Hiërarchie is meer een wet van de Natuur! Evolutie alleen kan die wet veranderen.
.
De school, ik weet niet of die goed gehandeld heeft. Moet ik de media geloven, niet echt... maak die plaats maar vrij in je loopgraaf. Echter, media geloof ik al een tijdje niet meer.
.
Pesters, confronteren en straffen. Prima correctie voor een probleem. Om het probleem ook preventief te benaderen. Geef de gepeste ook training. Special als ze in het Autisme spectrum bevinden en de gewone menselijke interactie zo ie zo moeilijk begrijpen. Als ouders zo graag willen dat hij na een "normale" school gaat, prima. Gelijke rechten in gelijke situaties. Echter, die speciale begeleiding die het kind nodig heeft is daar niet aanwezig. Dit omdat die ook niet aanwezig is voor de anderen leerlingen op die school. Gelijke rechten, in gelijke situaties. Waarom hebben de ouders niet voor het speciaal onderwijs gekozen is mij een raadsel. Heeft hij de capaciteit, maakt hij zijn VWO ook wel af. Misschien een jaartje, of twee later. Alleen zonder depressie en lachend. Niet mijn zaak!
.
Zaken op een manier organiseren. Een manier is de beste toch! Ik werk in zo'n vlakke organisatie structuur. En het werkt .. matig. Mensen hebben duidelijkheid nodig, moeten gestuurd worden. Tenminste als je als een team wil fungeren. U bent welkom om een weekje mee te draaien in de chaos die wij bedrijf noemen. En misschien doet uw zienswijze op een vlakke structuur orde in mijn chaos scheppen.
.
Patrick, heb wat gelezen. Wat bekeken. De overdrijf marge van de media er van af getrokken. En vind het oprecht vreselijk voor die jongen. Ook begrijp ik de school niet. School die prat gaat op anti pesten, had toch zeker deze mogelijkheid moeten aanpakken om hem op school te houden. Beetje minder voor het school bestuur, beetje meer voor begeleiding. Voor de school, een schot voor open doel gemist.
.
Voordat betreft, u geeft gelijk dat het onderwijs beleid in Nederland aan alle kanten faalt. Van onkunde op school tot in het ministerie.
.
Om al de lange tegels kort te maken. Mijn enigste tegen is die verborgen camera. Het zijn kinderen, geen drugsdealers. Tenminste nog niet.. Pubers, 12, 13 jarige! Die te veel ruimte op school krijgen... fikse schop onde... Enfin, mag niet he!
.
Weet U, doet maar plaats maken in de loopgraaf. Voor een beter schoolklimaat voor alle Patricks. Daarvoor kan ik gerust een keer over mijn camera angst heen stappen.

byebyeholland | 20-05-14 | 22:10

byebyeholland | 20-05-14 | 15:03
Daarnaast heeft het Einstein college in de klas van Patrick gezegd, in aanwezigheid van Patrick, dat de klas niet boos moest zijn op de school of RTL, maar op Patrick en zijn ouders.

Hoeveel feiten heb je eigenlijk nodig om van loopgraaf te wisselen?

Feynman | 20-05-14 | 17:38

byebyeholland | 20-05-14 | 15:03
Alinea 1 is weer feitelijk onjuist. Kinderen zijn niet herkenbaar. Kijkcijfers liggen zo hoog niet.

Als je niet tegen een spiegel van je eigen gedrag kan, kan je ook niet tegen je eigen gedrag zelf. Waarom bang zijn voor verborgen beelden, als je er ook zelf bij bent en zelf je eigen gedrag kiest?

Alinea 2 is weer feitelijk onjuist. Tegenvoorbeelden die aantoonden dat het niet een utopia betreft. Een utopia bestaat niet, niet pestende klassen en plat georganiseerde bedrijven wel.

Alinea 3 is niet conform de Nederlandse grondwet, zit u daarom in het buitenland?

Allereerst even terugkomen over het niveau van Patrick. Hij heeft in het programma, op basis van ervaring in flight simulators met een 6 of 8 persoons vliegtuig, getaxied, zelfstandig opgestegen, zelfstandig gevlogen, zelfstandig een holdingpatern boven zijn voormalige school gehouden en zelfstandig de kist weer neergezet. Dan kan je VWO gemakkelijk aan.

Patrick heeft PDD-NOS samen met ADHD. We gaan nog een leuke toekomst tegemoet als dit soort makkelijke gevallen al niet te handhaven zijn op scholen. Ik ken veel ernstigere dossiers die nu ook in het normale onderwijs gedumpt worden.

U blijft struikelen over een verborgen camera, dat is uw probleem, welkom in de 21ste eeuw. Verborgen camera`s brengen veel meer veiligheid dan ze ooit kunnen weghalen.

Daarnaast leuk dat u denkt dat je zaken maar op 1 manier kan organiseren. Leuk te zien dat uw denkwijze zich niet beperkt tot slechts 1 probleem.

Om u nog een beetje een voorbeeld te geven waar het programma over gaat, dit zei de klas na de confrontatie: "En als er iets gebeurt, dan allemaal achter hem gaan staan." Dergelijke feiten passen helaas niet in uw betoog.

Feynman | 20-05-14 | 17:30

Byebyeholland, je bent wel kort door de bocht. Een simpel 'de gepeste moet weerbaarder worden' is exact het probleem waardoor er blijkbaar programma's nodig zijn als Project X. Ik heb jaren in het voorgezet onderwijs gewerkt. Het grote probleem is dat scholen geen idee hoe ze pesten moeten aanpakken; het probleem wordt namelijk, net als jij doet, bij de gepeste gelegd. Maar ik heb kinderen van immens populair naar gepeste zien veranderen, bijvoorbeeld omdat ze opkwamen voor iemand anders die werd gepest.... Ze vielen dan vervolgens zelf buiten de groep. Wat de school moet doen is de ouders van de pesters bij het probleem betrekken. Ouders gaan altijd in de ontkenning; "Nee, zoiets doet mijn kind niet!" Maar confronteer ze maar; ik heb van ouders uitdraaien gekregen van hyves en Facebook waar de honden geen brood van lusten. En dat is dan nog wat zich niet op school afspeelt. Pesters moeten keihard worden aangepakt en desnoods worden geschorst. Er zijn doorgaans maar 2 of 3 pesters, de rest zijn meelopers. Dat zijn juist degenen die 'ballen moeten krijgen', want zij zijn zo dom om hun mond te houden, doodsbang om er niet 'bij te horen'. En waar willen ze bijhoren? Bij een paar aso's die zich beter voelen wanneer ze anderen neerhalen. Wie hebben er nou hulp nodig, byebye Holland?

CassandraB | 20-05-14 | 17:20

Schoolklas is mede niet veilig doordat er zomaar gefilmd kan worden zonder de leerlingen dat niet weten. Met als doel ze te confronteren met hun gedrag voor miljoenen kijkers. Is dat ook niet een soort van pesten?
.
Prachtig allemaal, platte organisatie. Klinkt bijna als het polder model met veel nivelleren. We zijn allemaal gelijk en allemaal belangrijk. Schitterend ideaal, een Utopia.
.
We zijn niet allemaal gelijk, en we zijn niet allemaal even belangrijk. Misschien allemaal even onbelangrijk. Daar kan ik nog wel inkomen.
.
Weg met de hiërarchische verhoudingen, we gaan allemaal doelloos ronddwalen. Net als de Nederlandse politiek! En we zien wel waar we stranden. Is avontuurlijk toch.
.
Hiërarchie is net zo natuurlijk als een boom die groeit en weer groen word in het voorjaar. Net zo onontbeerlijk, zonder beide kunnen wij niet functioneren of bestaan. In onze gene, voorgeprogrammeerd on ons DNA, zit die hiërarchie nu eenmaal. Verschillen tussen geslacht, verschillen onderling de geslachten. Niemand is plat! We zijn allemaal anders. (Gelukkig maar, anders valt er ook niet zoveel te discuteren.)
.
Met u eens, een beetje meer respect en begrip voor elkaar doet geen pijn. Maar wel bi-directioneel. Gepeste mag van zich afbijten, maar nooit zelf tot het pesten verlagen, dus geen verborgen camera's. En Pesters, in de hogere lagen van de hiërarchie mogen schoolleidingen ze best serieuze sanctie opleggen. Mag ook zichtbaar zijn, maar dan weer niet zo zichtbaar dat miljoenen mensen er van kunnen genieten. Zeg maar een beetje tussen weg tussen autoritair of een platte Hiërarchie.

byebyeholland | 20-05-14 | 15:03

byebyeholland | 20-05-14 | 13:23
De schoolklas is niet veilig en geborgen zie het TV programma of doe je ogen open.

Teamspeler in enkelvoud zei ik niet. Je wilt de groepsdynamiek veranderen van Neanderthaler pikorde denken naar meer intelligentere samenlevingsvormen. Zelfde principe zit in het programma over de streep.

In het bedrijfsleven heet die stap van hiërarchische naar platte organisatie. Dat die stap in het bedrijfsleven de norm is, betekend dat het veel meer kan, als u durft aan te nemen.

De weerbaarheid verhogen, is een oplossing voor het individu, niet voor de klas of samenleving. Ben er voor alle dertig en niet het slachtoffer van vandaag.

Maar goed, lezen of kijken is je sterkste punt niet, aangezien je nu weer naar dingen vraagt die ik al meerdere keren getegeld heb.

Feynman | 20-05-14 | 13:42

opwerpen als leiden. Of mogen de zwakste ook een kans hebben op de top.

byebyeholland | 20-05-14 | 13:24

Feynman | 20-05-14 | 11:24 Bedankt voor je tip.

Kinderen spenderen meer tijd in het klaslokaal dan de huiskamer. Moet een klas lokaal daarom niet net zo veilig en geborgen zijn als een huiskamer?
.
Is een mooi denkbeeld, teamspeler creëren die later de boel draaiende houden. Echter, in een team. Is daar geen aanvoerder? Zitten de zwakste spelers niet op de reserve bank? Je denkt in idealen, een maakbare maatschappij. Dingen die niet werken in het echie..
.
En waarom is het zo kwalijk om de weerbaarheid te verhogen van zo'm jongen. Mag hij later geen aanvoerder worden? Moeten de sterkste zich

byebyeholland | 20-05-14 | 13:23

byebyeholland | 20-05-14 | 10:32
In mijn eigen huis is een valse vergelijking met jouw werkplek en school.

Met een verborgen camera om de eeuwige welles nietes discussie te voorkomen dat het allemaal wel meevalt.

Het programma kijkt hoe het een aantal maanden later gaat, het pesten was inderdaad weg. Als kinderen doorhebben wat ze een ander aandoen, stoppen ze ermee.

Weerbaarheid verschuift alleen wie binnen de groep slachtoffer is. Een heel leven lang. Denk vanuit de groep, die kan het gedrag afleren en stoppen met in rangordes te denken. Dat zijn later de teamspelers die de boel draaiend houden.

RTLXL werkt prima in het buitenland. vpnservice.nl/online-video-on-demand/u...

Feynman | 20-05-14 | 11:24

Feynman | 19-05-14 | 23:49
Ja, ik weet net zo goed als ieder ander dat er op scholen gepest word. En dat is onacceptabel. Met verborgen camera filmen op school is net zo onacceptabel.
.
Het vrije woord, prima.. morgen kom ik met een verborgen camera bij u filmen. Heel Nederland heeft toch het recht om te weten hoe het bij een beroemt blogger thuis aan toe gaat. Of vind u dat dan toch een beetje inbreuk op uw privacy. Misschien voelen die kinderen en ouders dat ook wel zo. De Nederlandse democratie word niet gered met een verborgen camera in de klas.
.
"Niet met namen en rugnummers, maar een keer laten zien hoe dergelijk gedrag stapelt, en hoe het overkomt. Het gaat er niet om wie wat gedaan of gezegd heeft, maar wat pesten wel of niet is, en welk effect het heeft. Welk dociel effect het op de groep als geheel heeft. Het staat immers echte relaties en leren in de weg." Ik vind het prachtig... maar waarom met een verborgen camera. Verkoopt het niet meer op TV om de verhalen in "scene" te zetten. Zodat zonder namen en rugnummers een verhaal toch verteld kan worden.
.
Als het RTL puur om het pesten gaat. Dan hadden ze die verborgen camera helemaal niet nodig. Maar flauwe programma's met nagespeelde echte situaties verkopen niet meer.
.
Een verborgen camera, een tv uitzending en .... foets... weg is het pesten probleem. Feynman, Feynman.. welke planeet woont u! Tuurlijk, met opnames met hoopjes volwassen, in een nieuwe situatie, stopt het pesten. Hoe land voordat het wegebt? En de pesters weer los gaan. 1 week, 2,3, schooljaar. Nee dat laatste zeker niet. Een TV programma lost het pesten zeker niet duurzaam op. Aandacht voor het probleem, ja dat zeker. Een hoop negatieve aandacht. Waarbij de pester in een slachtoffer rol terecht komen. Zeer nuttig voor dit probleem. In ieder geval, de pester weer nu op die school hoe het voelt om gepest te worden.
.
Geen oplossing als het "zwakste" leert voor zich op te komen. Man, man.. man... dat is een oplossing voor de rest van zijn leven. Zoals u al eerder heeft aangeven, pesten komt niet alleen op school voor. Ook op het werk, in de buurt, in de kroeg enz... Weerbaarheid doet wonderen, op school en in de rest van zijn leven. Maar blijkbaar moet tegenwoordig alles in "reality" op TV, en zijn programma makers de nieuwe hulp verleners.
.
Waarom ik de uitzendingen niet bekeken heb... dat mag niet van RTL. Deze video is alleen beschikbaar in Nederland. Byebye Holland kan letterlijk worden genomen. Heb wat fragment gevonden op youtube. Zal ze eens gaan bekijken.... beter laat dan nooit..

byebyeholland | 20-05-14 | 10:32

byebyeholland | 19-05-14 | 23:23
U schrijft nu eerst dat u weet dat ze pesten uit eigen persoonlijke ervaring en in dezelfde zucht dat u dat niet accepteert. Weer twee zinnen die met zichzelf al niet coherent zijn. Geeft u anders eens uitgebreid weer waar uw non-acceptatie uit bestaat.

TV, internet, kranten, tijdschriften, iedere vorm van het vrije woord is de enige manier binnen een democratische samenleving om de burger te informeren over niet functionerende instituten. Vraag maar aan uw collega maatschappijleer.

Het is primair de taak van alle volwassen om alle kinderen op te voeden. Daar waar duidelijk gefaald wordt, is het de taak van de media om dergelijke beerputten open te trekken. Zonder pers geen vrijheid. U huilt over een verborgen camera, maar weet helemaal niet wat wel of niet de uitzending haalt.

De andere vier afleveringen die ik gezien heb, zijn met medewerking van de docenten en mentoren. De verborgen camerabeelden worden heel sumier in de uitzending verwerkt, (3 of 4 minuten in een uitzending van een uur) echter de klas krijgt veel meer te zien. Om hun duidelijk te maken, wat het probleem is.

Niet met namen en rugnummers, maar een keer laten zien hoe dergelijk gedrag stapelt, en hoe het overkomt. Het gaat er niet om wie wat gedaan of gezegd heeft, maar wat pesten wel of niet is, en welk effect het heeft. Welk dociel effect het op de groep als geheel heeft. Het staat immers echte relaties en leren in de weg.

Dat RTL besloten heeft de uitzending zonder verborgen beelden uit te zenden was te verwachten, maar mij nog niet bekend. Nergens heb ik anders beweert. Waarom u het boeit is mij onduidelijk aangezien u weigert een aflevering te kijken. Dit is bovendien een enkel feit, hoe u vervolgens op feiten komt is duister.

U brengt het nu alsof gepeste kinderen makkelijk over te halen zijn en nu slachtoffer van RTL zijn. Dat beeld onderbouwt u niet. Is ook niet het beeld wat de vier afleveringen scheppen. Ze hebben ook niet minder weerstand tegen RTL aangezien het initiatief volledig de andere kant ligt. RTL heeft gewacht op aanmeldingen en niet andersom. Als u gekeken had, had u het geweten.

Het is totaal geen oplossing als het zwakste kind uit de klas leert voor zichzelf op te komen. Dan verschuift het pesten naar de nieuwe zwakste leerling. Het voormalige slachtoffer wordt meestal dader om zijn nieuwe positie te beschermen.

De scholen hebben jaren hun kansen gehad. Had die hulp gegeven en er was geen kind die contact opnam met RTL. Maar feit is dat die hulp er niet is of niet helpt. Feit is dat directies banger zijn voor hun reputatie, dan durven ingrijpen.

Einstein college ging naar de rechtbank voor de privacy van haar leerlingen, maar spuide wel de schoolprestaties van het slachtoffertje de media in. Het ging dus aantoonbaar om de privacy van het Einstein College zelf, en niet dat van haar leerlingen. Ander had het principe ook gegolden voor het slachtoffer.

Het Einstein College kan beter als het Stalin College door het leven.

Feynman | 19-05-14 | 23:49

Feynman | 19-05-14 | 22:10
Ik zeg niet dat ik wangedrag accepteer, of de afwezig zijn van de pedagogisch klimaat op scholen. Ik ben gast docent op een middelbare school, en sta elke week enkele uren vooraan in de klas. Vrijwillig! Ken de pubers en weet dat ze pesten.
.
Echter het is niet de taak van de TV op dat op te lossen. Het is de taak van de school, betrokken ouders en de leerlingen. Een programma reeks, met mogelijk vervolg is niet wat de scholen nodig hebben.
.
Proef toelatingen bestaan, ik ben zelf ooit ook toegelaten tot het VWO onder voorbehoud. Dit omdat ik van lager niveau kwam. Kind martelen omdat hij het niveau niet kan bijbenen, is misschien nog wel erger als pesten. Ook dat kan tot doden lijden. Pesten, doodsoorzaak! Kan een bijdrage leveren misschien. Verder een makkelijke verklaring voor een geestestoestand die vaak toch wat gecompliceerder is.Beetje als alleen de achterkant van een boek lezen.
.
Ik hoef de uitzendingen niet te zien. Ik vind niet dat verborgen camera's thuis horen in een klas lokaal. Dat is mijn punt. Kinderen, met toestemming van hun ouders, meewerken aan interviews... prima! Zonder toestemming in een klas lokaal filmen is inbreuk op de veiligheid van de leerlingen.
.
De uitzending word uitgezonden, zonder beelden van de verborgen camera. U heeft de feiten ook niet helemaal op de rijtje.
.
Gepeste kinderen presteren onder hun niveau. Gepeste kinderen zijn ongelukkig. Gepeste kinderen zijn vaker ziek. Gepeste kinderen hebben een hoop psychische problemen. Gepeste kinderen hebben minder weerstand tegen programma makers van RTL en zijn makkelijker over te halen. Allemaal correct. Daarom moeten gepeste kinderen geholpen worden op school. Leren voor jezelf op te komen, je eigen op de juiste waarde te schatten. De pesters mogen ook best stevig aangepakt worden. Maar die hulp moet niet van RTL afkomen. Is erg fout voor beide partijen.

byebyeholland | 19-05-14 | 23:23

PS. ik heb monique v/d Ven op haar bek gepakt, vond ze lief.

newray | 19-05-14 | 23:13

@byebyeholland | 19-05-14 | 21:50
Ik geloof niet dat jij enig idee hebt hoeveel strafbare feiten er via Youtube worden opgelost doordat de daders zelf de filmpjes er van plaatsen. Alsof ze acteur zijn in hun eigen geschreven script. En dan ga jij hier zitten neuzelen over een verborgen camera die maatschappelijk disfunctionele figuren in al hun spontaniteit registreert, en probeert te suggereren dat alles gespeeld is en dat we de acteurs niet moeten veroordelen. Geblurde en dus onherkenbare "acteurs", behalve voor degenen die ze persoonlijk kennen. Weet je wat mij irriteert? Dat slachtoffers altijd met naam en toenaam in de krant staan en daders altijd beschermd worden door uitsluitend hun initialen te vermelden. En denk jij nou werkelijk dat je intellectueel verheven bent door daaraan mee te doen?

Pierre Tombal | 19-05-14 | 23:05

"“Ongelooflijk, bizar en absurd”, vindt ook het hoofd kinderprogramma's van de EO, Hans van Dalen, het fragment. Maar als we het héle programma hadden gezien - een aflevering uit de serie Groep 8 - hadden we begrepen dat het ging om 'een experiment waarmee we proberen de theorie helder te krijgen'."

In de Tweede Wereldoorlog werkte er in een zeker vernietigingskamp ook een arts die graag wat wrede experimenten deed om zijn theorieën helder te krijgen. Geen probleem dus volgens Van Dalen?

Doldwaas | 19-05-14 | 22:39

Fundamentalisme uit de polder.
Wie is er niet groot mee geworden...

da wizard | 19-05-14 | 22:23

byebyeholland | 19-05-14 | 21:50
Op de kaft alle informatie die je moet weten? Hoop niet dat u arts ofzo bent.

"Er kunnen niet genoeg ouders zijn die erachter komen wat voor leven hun kinderen leiden", mijn woorden, ook over slachtoffers en omstanders. Niet louter de "monsters" die u er in wenst te lezen. TV internet en kranten zijn inderdaad media om mensen te informeren.

U accepteert met gemak het wangedrag van kinderen, en het gebrek aan pedagogisch klimaat. Wenst u soms graag een samenleving waar volwassenen elkaar op straat pesten? Wenst u graag op u werk gepest te worden? De reden dat de meeste volwassenen op een betere manier met elkaar omgaan is door wat ze in de tussentijd geleerd hebben.

U plaatst leuke teksten over kinderen die leuk met elkaar omgaan. Ga eens langs bij oude middelbare school. Maak eens een afspraak om een paar dagen achterin te mogen zitten omdat u een stap als zijinstromer in het onderwijs overweegt. Kijken of u dat "leuke" even vaak aantreft als u het hier klakkeloos poneert.

Het Einstein college roept nu zaken over een proefplaatsing, zoiets bestaat geeneens in het onderwijs. Er is een leerplicht, en eenmaal geaccepteerd betekend alleen uit te ruilen tegen een ander probleemkind van een andere school.

Gepeste kinderen presteren altijd onder hun niveau. Het is echt walgelijk dat nu tegen het kind te gebruiken. Zorg eerst voor een veilige omgeving, laat dan iemand wennen en ga dan pas een kind beoordelen. Dat het Einstein college de eerste twee basale pedagogische stappen overslaat om daarna toch te durven beoordelen laat al zien dat ze niet weten wat ze aan het doen zijn.

Je praat nu alleen nog over het Einsteincollege om het complete programmareeks Project P te beoordelen. Dat is een nutteloos n=1 onderzoek, waarbij de aflevering van het Einsteincollege geeneens is uitgezonden. Kijk even de andere vier uitzendingen, en kom er achter dat uw teksten niet kloppen met de vier uur TV.

U kent het programma niet en toch beweert u de feiten te kennen. Deze twee uitspraken van u zijn met elkaar volledig onverenigbaar. Uw eigen stellingen zijn al niet coherent.

Ik vind een media circus niet sneu bij een onderwerp waar jaarlijks pubers door overlijden. Kennelijk heb ik totaal andere prioriteiten dan u.

Feynman | 19-05-14 | 22:10

Feynman | 19-05-14 | 21:15
Ik oordeel altijd alleen op de kaft, op de achterkant staat alle informatie die men moet weten.
.
Pesters zijn wel met een verborgen camera gefilmd, met als doel er een programma van te maken. Niet spontaan, maar bewust en geplant gefilmd. Dit is net wat ernstiger dan spontaan met de smartphone.
.
"Er kunnen niet genoeg ouders zijn die erachter komen wat voor leven hun kinderen leiden", uw woorden. U vind blijkbaar dat ouders moeten weten wat voor monsters ze gebaard hebben. En via de TV vind u blijkbaar een goed medium hiervoor. De school lijkt mij de aangewezen instantie hiervoor. Buren hoeven niet mee te genieten over het toch wel gênante gedrag van hun kroost. Anders word het toch weer zo'n volksgerecht.
.
"Ik wil dat ze zien wat er binnen scholen normaal is geworden". In een TV programma over pesten? Alle kinderen pesten en worden gepest. Scholen prutsen maar wat raak. Dat beeld bedoelt u. Het is net zo eenvoudig om een beeld te vormen van dezelfde school met leerlingen die leuk met elkaar omgaan, dikke vrienden zijn en allemaal leuke dingen samen doen.... maar daar ben ik weer. Dat levert geen kijk cijfers meer op. Het "ren je rot" tijdperk is al een tijdje voorbij.
.
"Je stelling dat de gepeste ziek thuis zou zitten ook. Die van het Einsteincollege is van school getrapt." Getrapt, getrapt... konden leraren maar eens een flinke trap uitdelen. Ouders hadden hem ziek gemeld. School beweerd dat hij van school af is omdat het een proef plaatsing was en het niveau te hoog voor hem is. En dit al voor de opnames bekent was... wie liegt, wie spreekt de waarheid. Met de negatieve beeldvorming slaat de publieke opinie in de min voor de school. Logisch! Alleen de school, de ouders en de rechter weten wat waar is. Is niet weerlegt gedurende de rechtszaak.
.
Maar desondanks. Ik ken Patrick niet, zijn verhaal niet. Het programma niet. Ik kijk alleen objectief naar de feiten. (Is dat trouwens niet uw dingetje) Misschien dat ik deze aflevering wel zal bekijken. Sneu blijft het, extra sneu omdat het een media circus is geworden.

byebyeholland | 19-05-14 | 21:50

byebyeholland | 19-05-14 | 20:59
Je stelling dat dit een volksgerecht zou zijn is feitelijk onjuist. Pesters worden niet herkenbaar in beeld gebracht.

Je stelling dat de gepeste ziek thuis zou zitten ook. Die van het Einsteincollege is van school getrapt. Die van de rest van de scholen zijn gewoon op school.

Je stelling dat ik een uitzending wil om ouders te laten zien wat voor koters ze hebben voortgebracht is feitelijk onjuist. Ik wil dat ze zien wat er binnen scholen normaal is geworden.

Daarna denk je dat het gevoel van veiligheid van een kind pas geschaad wordt bij een verborgen camera actie. Nou, ieder kind loopt met een smartphone, dat schip is allang gezonken. Dankzij al het gepest, voelen slachtoffers, daders, docenten en omstanders zich allang onveilig. U weigert de moeite te nemen wat oorzaak en gevolg is.

Fijn dat u aangeeft het programma nooit gezien te hebben. Oordeelt u vaker op alleen de kaft?

Het programma kijkt naar de root cause, als u naar het programma keek, dan had u dat allang geweten.

Als u uw huiswerk niet wil doen, zie ik het nut niet het namens u te doen.

Feynman | 19-05-14 | 21:15

Tijden veranderen.
Niet 1 keer de term 'ik neuk je de moeder' horen bezigen.

loze stijl | 19-05-14 | 21:10

Feynman | 19-05-14 | 19:38 Een Openbare school heet zo omdat hij door de overheid is opgericht zonder een bepaalde godsdienstige of andere levensovertuiging er ter grond van ligt. Openbaar, omdat iedereen na een openbare school kan..... om les te volgen! Niet om zomaar een klaslokaal binnen te lopen om eens rustig rond te kijken hoe kinderen les krijgen. Een openbare school is geen openbare ruimte! Is moeilijk, lijkt zo op elkaar... Kan zonder afspraak binnen lopen, kan echter niet zonder afspraak het klas lokaal betreden.
.
Ik geef aan dat dit schade aan alle kanten veroorzaakt. De pesters, de gepeste (die zit toch ziek thuis, misschien waren ze nieuwe vrienden niet zo vriendelijk?) en de kinderen die er niks mee van doen hebben of hadden. Die zitten namelijk ook op die school.
.
Pesten, ik moet er niet aandenken dat mij dochter thuis komt en in tranen verteld dat ze al zo lang gepest word. Ik moet er ook niet aan denken dat mij dochter thuiskomst en verteld dat ze in de klas met een verborgen camera gefilmd zijn en dit op nationale tv uitgezonden word.
.
Pesters zo tentoonstellen is volksgerecht, en we hebben besloten in Nederland dat we niet meer aan stenigen doen.... of met rotte tomaten gooien..
.
Toch uitzenden zodat hun ouders kunnen zien wat voor klote koters ze hebben geproduceerd... man man... wie is RTL of Feynman om die ouders dat te vertellen. Meneer, mevrouw uw kind deugd niet. Hoezo uit de hoogte.. misschien zijn de meneren en mevrouwen bij RTL en U wel net zo onwetend over uw kroost..
.
Heb het programma nooit gezien, ga het ook niet zien. Mijn tegen is puur dat als omroepen met verborgen camera's gaan filmen binnen scholen, met gevolg dat mijn kind haar gevoel van veiligheid binnen de school geschaad word. School moet een veilige plek zijn, van Pesters en van omroepen die hun kijk cijfers willen pushen.
.
Pesten is niks bijzonders, pesten is instinctief. Jongetjes willen graag het alpha jongetje zijn. Als gepeste zal ik bijna willen zeggen "grow a pair". Pesters gaan voor de zwakste, dat paar helpt echt. Maar ja dat mag tegenwoordig niet meer, is niet vrouw vriendelijk. Schoolleiding mag ook al geen stevige hand meer hebben dus vallen we terug op protocollen die niemand wil volgen omdat het bergen ellende en werk mee brengt. Misschien had RTL gewoon meer naar de Rootcause moeten kijken in plaats naar de symptomen en daar een nieuws item aan besteden. Maar ja, dat levert niet genoeg op..

byebyeholland | 19-05-14 | 20:59

Met enige regelmaat kom ik op scholen. Het is nog steeds kudt.

Rest In Privacy | 19-05-14 | 20:12

byebyeholland | 19-05-14 | 19:23
Neem eens de moeite om de wel uitgezonden afleveringen te kijken. Dan praat je wel anders. Neem eens de moeite om zonder afspraak door een schoolgebouw te lopen, dan praat je wel anders. Als je het lariekoek vindt, kom eens met feiten.

Ook geniaal om wel na te denken over eventuele schade door kinderen te confronteren met hun eigen ongewenste gedrag, en geen woord vuil te maken over de schade door gepest. In verpeste levens en gemiste leerkansen.

Leuk dat "waarschijnlijk" in je rant. Geniaal trouwens dat je het stoppen van pestgedrag niet als beloning op zich vindt. Nee als iedere dag op school een hel is, wil je nog niet RTL aanschrijven, je wilt ook nog even een paar grijpstuivers.

Als je de moeite had genomen de bewuste programma`s te kijken had je gezien dat de hele klas een leuke teambuilding activiteit krijgt. Zoals een fotoshoot, eredivisie basketball en zo verder.

Oh dat eindeloze gezeur over reclame en kijkcijfers. Als je een zinvol programma maakt en er kijkt niemand, dan is het geen zinvol programma meer. Was het wel goed geweest als de publieke omroep in plaats van duur voetbal eens de verharding in de klas centraal stellen, die hebben ook een STER reclame, is dan opeens het programma ertussen waardeloos?

In de laatste vier afleveringen van Project P zijn pesters en gepesten als nieuwe vrienden geëindigd. Daar zijn beide partijen mee geholpen.

School geen openbaar terrein? LOL, waarom denk je dat het een OPENBARE school heet? Enige uitzondering zijn de religieuze scholen, daar heeft de commissie Deetman het een en ander over geopenbaard.

Er kunnen niet genoeg ouders zijn die erachter komen wat voor leven hun kinderen leiden. Niet alleen als slachtoffer of als dader, maar eigenlijk missen beide groepen de kans op goed onderwijs omdat je in een dergelijke vijandige sfeer helemaal geen nieuwe informatie op KAN nemen.

Feynman | 19-05-14 | 19:38

Feynman | 19-05-14 | 16:48 Wat een larie verhaal. Een school, en zeker het klaslokaal is geen openbare ruimte. Het falen van ministeries en andere instantie mag zeker niet over de rug van jonge minderjarige leerlingen uitgevochten worden.
.
Laten we wel zijn, de "gepeste" heeft zijn medewerking waarschijnlijk ook niet voor niks gedaan. RTL heeft zeker een compensatie toegezegd/betaald om hem over te halen mee te doen. En misschien we de vette vis voor gehouden dat meedoen het pesten doet op houden.
.
Nieuwsgaring is een ding, het met beeld materiaal weergeven van een "nieuws" feit. Daarin kinderen betrekken en schade ten behoeve van je "nieuws" is maar voor een ding..... kijk cijfers en reclame verkoop.
.
Zelfs het zogenaamd helpen! Kom op man, wie is er bij geholpen in dit geval. De gepeste? De pesters? Ach, die laatste zijn misschien geschrokken en wat terughoudende in hun pesten.... maar zeker niet gestopt.

byebyeholland | 19-05-14 | 19:23

Ik ben vroeger gepest in de brugklas, het hield pas op toen ik al mijn moed verzamelde en de pester een bloedneus sloeg. Maar ik weet wel dat de school mij zag als probleem, ik mocht het jaar ook niet overdoen, ik moest naar een andere school. En nu zie ik die heer van het Einstein Lyceum weer dezelfde tactiek volgen inzake Patrick, waarom mag Patrick niet gewoon blijven zitten ?

lingo star | 19-05-14 | 19:12

Lijkt me logisch. Dat Einstein Lyceum loopt te koop met dat ze protocollen hebben die pesten tegen zouden gaan. Het gaat dus gewoon om het wegmoffelen van bewijs dat hun maatregelen niet alleen niet werken maar waarschijnlijk zelfs niet bestaan. Dat heel Nederland daar ondertussen wel lucht van heeft gekregen maakt de schoolleiding geen donder uit. Het gaat om geld en daar moet alles voor wijken. Zeker zoiets als fatsoen, dat toch voor meerderlei uitleg vatbaar is.

Pierre Tombal | 19-05-14 | 18:52

Edic | 19-05-14 | 18:25
Die je uit moeders juwelen-kistje jat.niet bij te houden.

newray | 19-05-14 | 18:28

EO les: als je een meisje ontmaagd en ze is achteraf verdrietig, gewoon een gouden kettinkje geven.

Edic | 19-05-14 | 18:25

-weggejorist-

newray | 19-05-14 | 18:10

-weggejorist-

newray | 19-05-14 | 18:03

Oud player,those where the days
https://www.youtube.com/watch?v=AyaTIXdN5fI&feature=kp

newray | 19-05-14 | 17:57

Solly A

newray | 19-05-14 | 17:51

78/83b

newray | 19-05-14 | 17:47

Echt ,, mot dit.

newray | 19-05-14 | 17:36

Deze ken ik nog!!! Dit is het dieptepunt van de Nederlandse TV!!

Mayhem123 | 19-05-14 | 17:34

Hoxha, nog steeds +1

Fred Bastiat | 19-05-14 | 17:32

Gelijk met de verhuftering van de maatschappij loopt de vertrutting. Vandaar dat nu niet meer gezegd of getoond mag worden wat twintig jaar geleden nog wel kon. Vroeger grapten we nog over homo's, buitenlanders, belgen en blondjes, daar wordt je nu voor gestenigd.

Guido | 19-05-14 | 17:28

Ja, dat was zieke shit. Kan me nog als de dag van vandaag herinneren dat ik voor de TV zat te WTF-en.
Is Jack Spijkerman de EO toen niet samen met Paul Haenen een Gouden Eikel komen brengen, of zoiets?

You-On-A-Gin | 19-05-14 | 17:27

Vroeger op een streng gereformeerde school gezeten.
M'n ouder stapten uit de kerk, terwijl ik daar op school zat. Ik werd niet gepest door de mede leerlingen maar door de leraren en leraressen. Was dat maar gefilmd....

roosvrij | 19-05-14 | 17:26

Kolere. Je zou de hele dag in die teringherrie zitten. Daar hou je je maagdenvlies ook niet heel mee.

Psycheltjes | 19-05-14 | 17:25

@BloedMuis | 19-05-14 | 17:13
De les staat gewoon in het artikel, in de laatste zin. Had je moeite om zo ver te lezen?

rara | 19-05-14 | 17:22

Linksche rechters, dan krijg je dit. Daders worden beschermd, onschuldigen gestraft.

Duracell | 19-05-14 | 17:17

@Harry Turtle; u weet best dat zoiets niet kan. Deze kinderen riskeren de doodstraf als ze zich bekeren.

Barani517 | 19-05-14 | 17:15

@rara | 19-05-14 | 17:01

les

BloedMuis | 19-05-14 | 17:13

@tricephalus 16:46 Inderdaad, maar de kinderen lijken wel een soort van Nederkands te spreken. Wdllicht opgenomen in Zuid Afrika?

Barani517 | 19-05-14 | 17:11

En hierna bekeerde de hele klas zich tot het gristendom? Of trokken ze al op jonge leeftijd de conclusie dat de EO en hun gedachtegoed van nogal twijfelachtig allooi is?

Harry Turtle | 19-05-14 | 17:11

Nare televisie. Maar ik begrijp de link met Project P niet. Heb je het programma gezien Hoxha?

Huuske77 | 19-05-14 | 17:09

Als iets vanuit (christelijk) religieus opzicht wordt gepresenteerd is het blijkbaar al bij voorbaat gedoemd, vooral als het niet helemaal wordt getoond (en dus uit het verband wordt gerukt) zoals Trouw schrijft. Alsof er uit het seculiere gedachtegoed geen idioterie is voortgekomen. Welnu, van idiote gedachten zit volgens mij onze Westerse wereld momenteel helemaal vol...

matrixbluepill | 19-05-14 | 17:06

Hoe bedorven ben je als je dit alleen al bedenkt??? Kinderhaters. Hartbrekend dit. Walgelijke televisie.

Haatgenerator | 19-05-14 | 17:03

@BloedMuis | 19-05-14 | 16:58
Welk deel van het woord 'geschiedenisles' heb je niet begrepen?

rara | 19-05-14 | 17:01

Dit werd in 1998 ook al een rel, Hoxha. Weet je dat niet meer?

BloedMuis | 19-05-14 | 16:58

Uiteraard word de maatschappij steeds verwijfder en zieliger maar een kinderzieltje verneuken moet je aan gristengekkies en de andere zandbak cultussen overlaten.
Niks makkelijker dan een jonge geest verneuken.
Dat zei Francis van Zozolala al geloof ik.

miko | 19-05-14 | 16:56

@_Wicman_ | 19-05-14 | 16:44
Bedankt, hij doet het.

_Wicman_ | 19-05-14 | 16:54

Raar filmpje. Samenvatting: Kinderen kopen kadootje voor ander, EO slaat alles stuk. Kinderen leren: niet fijn. Krijgen lelijk gouden hangertje als goedmakertje.

EO-les: God was ook niet blij toen Jezus, god's kadootje aan de mensen, stuk werd gemaakt. Maar als we god een gouden hangertje geven is alles weer goed.

En als we dat vandaag uitzenden, moeten we god netjes blurren en is iedereen weer blij.

vast goed | 19-05-14 | 16:53

Kinderen blootstellen aan massa media voor hoge kijkcijfers en commercieel gewin is gewoon mishandeling. Wat het toen, is het nu. Als we dan toch aan het roze zeurkousen zijn, 24 uur per dag tv op vele zenders, zodat men van gekheid niet meer weet hoe hun beeldbuis vriendjes nog aan de buis gekluisterd moeten houden.... het kan ook wel wat MINDER! Laten we beginnen met geen NPO meer.

byebyeholland | 19-05-14 | 16:51

We zijn beschaafder geworden. Het is niet meer acceptabel om religieus geinspireerde kindermishandeling goed te praten.

rara | 19-05-14 | 16:50

@Jeff Hawke | 19-05-14 | 16:38
Oh, de tekst is inmiddels aangepast.

Jeff Hawke | 19-05-14 | 16:48

godsamme, even warmlopen mensen. en het is al gefixt.

Prof. Hoxha | 19-05-14 | 16:48

Wanneer gaan we incompetente ministeries van Onderwijs verkleinen? Wanneer gaan we incompetente schooldirecties vervangen? Wanneer gaan pubers die naar school komen voor leedvermaak in plaats van kennis aanpakken?

Dat Einstein college procedeerde zichzelf niet een ongeluk voor de privacy van de leerlingen, maar voor de privacy van de school. Het Einstein college wil liever niet laten zien wat voor gehaktmolen het is voor de wat gevoeligere kinderen op deze wereld.

De gekleurde folder van het Einstein college zou wel eens knap nutteloos kunnen worden als algemeen bekend wordt wat zich overdag afspeelt tussen de muren. Damage control to the max en fuck uw kind. Het kind dat RTL aanschreef is inmiddels van school getrapt.

In de vorige topics genoeg reaguurders die hun kinderen op te roepen om gewoon even de grootste pester terug te beuken. Wordt iedereen hard van. Op straat veroordelen we iedere vorm van geweld, op het schoolplein niet.

School is gewoon een openbare ruimte, waar ons dierbaarste bezit zonder enige vorm van proces zijn hele jeugd toe veroordeeld is, en waar bijna een kwart van onze belastinguitgaven naar toe gaan. Het zou centraal gestoord zijn als binnen die muren geen vrije nieuwsgaring geldt.

We mogen toch ons eigen geld volgen tot waar het uitgegeven wordt? We mogen toch toezicht houden op de plek waar de leerplicht onze kinderen vasthoudt? We mogen toch kijken hoe de toekomst van Nederland eruitziet?

Een school waar gepest wordt, heeft ook geen les klimaat.

Feynman | 19-05-14 | 16:48

Hoxha, wat zit je te kloten met taal zeg...

Ergernis! | 19-05-14 | 16:47

niet zo tendentieus, ongefundeerd en nodeloos kwetsen jongens en meisjes daar krijg je weldra de veel gepeste joris voor terug!

Nekbaard | 19-05-14 | 16:46

Als dit gefilmd is in een europees land, waar zijn dan de europeanen?

Tricephalus | 19-05-14 | 16:46

Zeker niet zo veel meer te doen bij poowned sinds ze met het nieuws gestopt zijn.

Willem VanDer Decken | 19-05-14 | 16:46

Ben erg benieuwd of iemand een geenstijl topic over winterbanden kan opduikelen.

Kaas de Vies | 19-05-14 | 16:44

Over zeurkousen gesproken....
Waarom is zeurkousen wel roze, maar kan ik er niet op klikken?
Nou klikte ik voor niks, ik heb wel iets beters te doen dan voor niks op een zogenaamde link te klikken.
Maak er eens een werkende link van, of maak de tekst gewoon weer zwart, zodat je er niet voor de kat zijn viool op klikt.
Straks gaan mensen allemaal voor niks op dat nutteloze, voor de grap roze gemaakte, nergens naartoe leidende linkje lopen klikken en die hebben ook wel wat beters te doen!
dus.......
dat dus.

_Wicman_ | 19-05-14 | 16:44

3.

TmC | 19-05-14 | 16:43

Hoeveel van de importkoters in dat filmpje zijn nu deaud of zitten in de criminalitiet danwel bajes?

KenTochNait?! | 19-05-14 | 16:41

Wat is een draaiende caereen?

Jeff Hawke | 19-05-14 | 16:38

Nog even een paar zinnen aanpassen Hox.

Mark Smith | 19-05-14 | 16:38

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken