Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Psychologie: waarom helpt niemand deze vrouw?

Bovenstaande video ging gisteren viraal in de United Ohmygod of America. Een vrouw lijkt constant in slaap te vallen in de bus, terwijl haar dochtertje haar hoofd probeert omhoog te houden. Experts spreken hier over het zogenaamde 'nodding off', oftewel de periode van in en uit het bewustzijn glijden na een heroïne high. De politie van Philadelphia onderzoekt momenteel de zaak. Want waarom heeft niemand van de buspassagiers iets gedaan? Niet eens 911 gebeld? En slechts gefilmd? Dit soort groepspsychologie van het niet ingrijpen blijft ons verbazen. Zelfs als de effecten van heroïne niet bekend zijn, dan nog ziet het er niet heel gezond uit, lijkt ons. Niemand grijpt in. Iedereen wacht af. U geheel anders, lijkt ons.

Reaguursels

Inloggen

@DickieDick
Bla bla bla, Dickie. De vraag is dus grijp je ook in en zo ja hoe?

Shareholder II | 10-03-14 | 16:25

Hmmm OK nu helemaal gezien en ja, gegeven moment komt toch wel een punt dat je denkt, dit kan niet zo....

DickieDick | 10-03-14 | 12:22

Ik kan op filmpje niet zien of ze high, bezopen of gewoon moe is. Als ik een Euro kreeg voor iedere dronkenlap of oververmoeide persoon die ik in het openbaar vervoer in slaap zag vallen, dan had ik een mooi avondje kunnen stappen.
Kortom hoe moet iemand weten dat dit (mogelijk) heroïne verslaving betreft? Mensne hebben geen sticker op het voorhoofd of zo.
Vind dit allemaal een beetje spijkers op laag water zoeken.

DickieDick | 10-03-14 | 12:20

Waarom zou je een heroine verslaafde helpen?

Als je iemand wilt helpen, help het arme meisje, zij kan er niets aan doen dat ze zo'n kut moeder heeft.

abom | 10-03-14 | 10:39

Charles de Batz | 09-03-14 | 15:58
Ja, dacht ik ook aan. Vergelijkbare symptomen. Wat het is doet er niet toe. Reden te meer om hulpdiensten in te schakelen. Maar niemand doet het.
Maakt ook niet uit of ze verslaafd/ziek/gehandicapt is.
Soms denk ik dat verslaafden, zieken en gehandicapten veel en veel meer discriminatie ervaren dan homo's en zwarten.
Maar wel allemaal de bek vol over homorechten in rusland en zwarte piet. (zum kotsen!)

gaffelbaard | 10-03-14 | 10:29

Wel filmen dat dan wel weer, waarom zou dit geen diabeet kunnen zijn?

1,2,tja,tja,tja | 10-03-14 | 10:06

Sodeju! wat een in en in triest filmpje.

ikdenkwat | 10-03-14 | 09:12

Wel, ik ben naar Youtube gegaan en heb daar iedereen hardgrondig verrot gescholden. Wat u?

threewing | 10-03-14 | 05:52

Fiona Gallagher in Philly?

Mr. Oranda | 10-03-14 | 04:07

-weggejorist-

doreen3015 | 10-03-14 | 02:12

Arm kind.

frisenfruitig | 09-03-14 | 22:47

Ik ben zo stoned, als een garnaal...

potverdrie | 09-03-14 | 21:50

Als ik zou ingrijpen bij iedere malloot, debiel, junk of wappie die ik tegenkom onderweg, dan was ik nu nog onderweg naar huis van werk. Op vrijdag.

dlseth_ | 09-03-14 | 21:29

@rara | 09-03-14 | 15:53
Mee eens, kijk anders deze docu maar eens over de effecten van oxycotin op een kleine gemeenschap, en je hebt volledig gelijk als je zegt dat big-pharma geen haar beter is als Escobar alleen zij wassen de handen in onschuld en gebruiken dokters en apothekers als fall-guys.

www.imdb.com/title/tt2473486/?ref_=fn_...

SmegmaSmeer | 09-03-14 | 20:59

Volgens mij heeft ze een diabetes aanval. die dochter is wel gezond enzo. dit is geen heroine verhaaltje. Gewoon een hypo zo te zien. paar klontjes suiker en ze is weer bij. Maar dat niemand even met haar praat vink niet echt normaal hoor!

giulioo | 09-03-14 | 20:16

Ik denk rooie knollen... (rohypnol)

Jan Gordelroos | 09-03-14 | 20:10

grapjuuuuuuuuhhhh

Jan Gordelroos | 09-03-14 | 20:08

Snel, haal der zakken leeg voor ze bijkomt.

Jan Gordelroos | 09-03-14 | 20:07

Vanmiddag een chinees meisje gezien die lastig werd gevallen in de tram door een groepje marokkaantjes van een jaar of 14. Antiliaans stel met klein zoontje ergerde zich duidelijk en keken toe. Man stapte op de jongens af en weg waren die lafbekken.

Marokkanen blijken dus weer het afvoerputje van deze samenleving

shenkie7 | 09-03-14 | 19:59

Als ik help of interfereer dan ben ik dader. Zelf ervaren. Dankzij de politie en moederneukende justitie help ik niemand meer en loop weg.

Dead Silence | 09-03-14 | 19:55

We leven in een samenleving waarin heel liberaal iedereen zelf mag doen wat 'm goeddunkt. Als je ingrijpt, ruik je naar spruitjes. En dat is erg. Dus grijp je, heel politiek correct, niet in.

Allemaal | 09-03-14 | 19:46

decadent degeneraat | 09-03-14

Ben het volledig met je eens, maar er zijn wel degelijk alternatieven voor chronische pijn (www.dailymail.co.uk/health/article-257...) Er wordt te vaak maar herhaal recepten geschreven, die op de lange termijn meer schade aanrichten dan goed doen.

Sophie9985 | 09-03-14 | 19:39

@No Mo | 09-03-14 | 16:08
Het zal zonder twijfel wat helpen, maar niet veel. Degene zelf moet ook willen afkicken. Je moet het zelf doen. Je moet zelfs pijn lijden, anders leer je er geen fuck van. Huis uitgetrapt met je gezicht in de modder, familie die je niet meer kent, een maatschappij die je uitkotst. Daarna zelf weer omhoog klimmen.

Doen ze dat niet? Dan kun je ze honderd keer opnemen, maar ze blijven gebruiken. Dan betaal je naast de uitkering ook nog een hotel kamer met verpleging voor ze.

decadent degeneraat | 09-03-14 | 19:26

Je zal je moeder zo zien zeg, dat is een trauma voor het leven vreselijk. "wij doen ook niks?" suggereren jullie, in 020 zie best wel dingen dat je denk hoe is dit mogelijk, dat is geen keuze meer maar duidelijke zelfvernietiging door drugs en drank.Dus verslaving . Maar ik heb nog nooit een moeder op deze manier zien handelen met haar kids hier. Uiteraard als ik zo'n kind machteloos zie "helpen" moet daar direct hulp komen. Maar, als kinderbescherming onraad ruikt op dat gebied, staan ze direct op de stoep denk niet dat zoiets in de States direct aanwezig is.Tja , en wat doe je dan.

L.M. | 09-03-14 | 19:23

@Sophie9985 | 09-03-14 | 15:59

Als je ze voorgeschreven krijgt heb je ze wel nodig en gecontrolleerd gebruik van opiaten en opioden doet maar weinig schade. Mits de stof zelf niet je lever opvreet of iets anders gaafs. Morphine is bijvoorbeeld heel vriendelijk voor het lichaam.

Raak je er aan verslaafd buiten de dokter om, dan heb je pas een probleem.

Amerika is moreel failliet. Maar dat wisten wel al. Ik heb overigens ook geen illusies meer, dat wij beter zijn.

decadent degeneraat | 09-03-14 | 19:15

Volgens mij... wil een deel van de mensen wel iets doen, maar niemand wil er aan vast komen te zitten. Iedereen is immers onderweg met een reden: baan, vrouw, minnares...
De oplossing is om je om te draaien en een willekeurige voorbijganger onopvallend aan te spreken. Beschrijf de situatie en overleg wat er moet gebeuren. Meestal komt er dan vanzelf een goede oplossing naar boven.
Ofwel: neem zelf initiatief maar draag niet alleen alle verantwoordelijkheid.

Het Vragevuur | 09-03-14 | 19:12

Afijn. Even wat meer ingelezen. Nergens staat vast dat deze vrouw aan de drugs heeft gezeten. Kan van alles geweest zijn. Wat wel vast staat is dat de filmer een hufter eerste klas is.

Lafayette | 09-03-14 | 19:00

@pim achtertuin | 09-03-14 | 18:47
Veel arabische prinsen waarschijnlijk ook, maar het is en blijft haar kind. Waar waarschijnlijk aardig wat werk in heeft gezeten, want die ziet er niet ondervoed of slordig uit.

de grote Anti | 09-03-14 | 18:57

Mijn hemel, heeft het merendeel van de reaguurders met dit mooie weer in de tuint zitten zuipen. Wat een hoeveelheid "bezopen" reacties op zoiets tragisch.
Er valt hier geen enkel oordeel te vellen omdat wij niks van de achtergrond van dit treurige gebeuren weten. Geen moeder kiest hier bewust voor. Het kind heeft geen keus.

DerHanzel | 09-03-14 | 18:53

Geef nooit aan goede doelen, maar dat kind zou ik wel willen helpen zodat ze alsnog goed terecht komt.

pim achtertuin | 09-03-14 | 18:47

jim1988 | 09-03-14 | 18:40
Omdat niet iedereen 8-hoog in Leiden wil eindigen? Laat een kinderrechter maar oordelen adhv het objectief geschoten filmpje.

Shareholder II | 09-03-14 | 18:44

Had de titel liever anders gezien. Psychologie: Waarom helpt niemand de dochter van deze vrouw

jim1988 | 09-03-14 | 18:40

Ik steek ook geen poot uit naar junks. De tyfus voor dat volk. En ja, alcohol is ook een drug. Waarschijnlijk is er gefilmd en gepost in de ijdele hoop dat het de vrouw uit de ouderlijke taak ontheft. Verstandig om verder niets te zeggen of te doen. Zo kan de rechter objectief een beeld vormen. Zo biedt deze filmer dit kind een echte kans en dat is m.i. nobel.

Shareholder II | 09-03-14 | 18:38

@Gakkelaar | 09-03-14 | 18:30
Maar jij bent dan ook een gemene gemenerik.

de grote Anti | 09-03-14 | 18:32

de grote Anti | 09-03-14 | 18:28
Tsja, ik denk dat je zo'n kind wel z.s.m. moet weghalen uit zo'n vergiftigde situatie.
Als die moeder daarna toch weet af te kicken (en hoe groot is de kans daarop....) kunnen ze altijd nog herenigd worden.

Djong | 09-03-14 | 18:31

truusch | 09-03-14 | 17:53
dan kun je wel tot 2074 bezig zijn...

duitse herder | 09-03-14 | 18:31

Ik had niets gedaan

Gakkelaar | 09-03-14 | 18:30

@Djong | 09-03-14 | 18:22
Uiteraard wil je die twee niet s'nachts over straat hebben slenteren op zoek naar een slaapplaats.. Dus er zal echt wel gekeken worden wat de situatie is. Deze heeft toevallig de media gehaald, maar zo zijn er natuurlijk duizenden van dat soort gevallen. Ik zou zeggen samen onderbrengen ergens, moeder intensief begeleiden/af laten kicken en dochter wat onderwijs geven. Niet zomaar weghalen.

de grote Anti | 09-03-14 | 18:28

Niet elke gebruiker is opzettelijk een slechte moeder natuurlijk, maar weet er niet uit te komen. Doet toch de kleertjes wassen en het kind eten en liefde geven, zelfs al zijn ze zelf helemaal gebroken. Misschien zelf een zware jeugd gehad, misschien verslaafd gemaakt door tuigh, misschien komt het kind wel uit een verkrachting. (....)
de grote Anti | 09-03-14 | 18:13

Misschien wel, misschien niet. Maar zeker is dat dat meisje beter af is zonder voor haar junkiemoeder te moeten zorgen. Het schaap is acht of negen en hoort met barbies te spelen.

Djong | 09-03-14 | 18:22

Als je langsloopt kan ik mij voorstellen dat het je ontgaat dat het hier niet om wegdommelen gaat. Maar degene die filmt ziet het maar al te goed en doet niks. Ik zou minstens de dochter vragen of zij weet wat de moeder mankeert. Kan immers ook iets anders zijn dan drugs. Ik heb het erg te doen met die dochter.

Simon_GS | 09-03-14 | 18:19

@truusch | 09-03-14 | 17:53
De filmer heeft achteraf toch de chauffeur ingelicht, schijnbaar heeft het meisje toen tegen haar moeder geschreeuwd dat het hun halte was en zijn ze samen uitgestapt. Politie weet wie de moeder is inmiddels maar heeft haar nog niet kunnen spreken.

Trouwens, mag hopen dat de amerikaanse politie niet al te kortzichtig zal zijn (denk van niet) en niet meteen het kind wegneemt. Kijken wat de situatie is met mevrouw, mocht het drugsgebruik zijn. Niet elke gebruiker is opzettelijk een slechte moeder natuurlijk, maar weet er niet uit te komen. Doet toch de kleertjes wassen en het kind eten en liefde geven, zelfs al zijn ze zelf helemaal gebroken. Misschien zelf een zware jeugd gehad, misschien verslaafd gemaakt door tuigh, misschien komt het kind wel uit een verkrachting. Dakloos, hopeloos, geldloos en erg focking moe van alles. Je weet het niet.. In amerika is het namelijk ook erg verdomde makkelijk om in de goot te belanden en weinig mensen geven een fuck. Wil eigenlijk niet weer de rassenkaart trekken maar vooral bij blanke vrouwen zal het dan wel 'hun eigen schuld' zijn.

de grote Anti | 09-03-14 | 18:13

Voor hetzelfde geld heeft deze mevrouw een beroerte...

Rest In Privacy | 09-03-14 | 18:06

@Djong | 09-03-14 | 18:00
Juist. Dat dus. Maar met mensen die in ontkenning leven of verslaafden (die per definitie in ontkenning leven) kun je geen redelijk gesprek voeren.

No Mo | 09-03-14 | 18:04

@rara | 09-03-14 | 17:39
Om te beginnen verdraai je wederom mijn woorden door een verkeerde interpretatie of je leest niet goed leest of je wil het niet wil vatten. Mensen voor wie de alcohol of drugs op de eerste plaats komt, mensen die er niet zonder kunnen, daar heb ik het over. En als je niet met me eens bent dat die mensen een probleem zijn voor zichzelf (en dus ook hun omgeving) en dat die een probleem hebben (een verslavingsprobleem) dan denk ik dat je maar eens wat moet gaan Googelen op "verslaving" want dan ben je blijkbaar niet goed voorgelicht.

No Mo | 09-03-14 | 18:01

Iemand die drugs gebruikt en goed voor zichzelf zorgt kan er oud mee worden. Daar zijn voorbeelden genoeg van, neem bijvoorbeeld William Burroughs. (...)
rara | 09-03-14 | 17:39
En dan bedoelt u dezelfde William Burroughs die in 1951 onder invloed bij een onnozel spelletje zijn vrouw doodschoot, waarna hij zijn kinderen in de steek liep om in drugsparadijs Noord-Afrika jarenlang zijn verantwoordelijkheid te ontlopen?
Maar u heeft gelijk: zelf is die egocentrische brokkenpiloot er best oud mee geworden.

Djong | 09-03-14 | 18:00

Tranen in mijn ogen, iemand heeft dit gefilmd en niet ingegrepen.Wat voor mens ben je dan?

truusch | 09-03-14 | 17:53

Zulke drugs zijn zelden een individueel probleem. Er speelt altijd meer. Het zou kunnen dat ze in een hele slechte buurt woont of zelfs dat ze dakloos is, dat ze 's nachts hoer is om drugs te kunnen kopen of zelfs dat ze haar dochters inzet.

Ik heb weleens gehoord van een vrouw die haar dochter van vier jaar oud liet verkrachten door dealers in ruil voor drugs. Ze moeten kinderen bij junks altijd weghalen en die junks heel lang in de gevangenis smijten. Zelf zullen ze echt hun leven niet beteren.

Nequebard | 09-03-14 | 17:46

Waarom doet niemand iets? Omdat Kensington...
-
Een prachtwijk vol gangsters, junks, HIV patiënten, heroin fiends, pushers en dealers.

Eduardo- | 09-03-14 | 17:46

Triest, heel erg triest.

Sprintje2012 | 09-03-14 | 17:42

@Speitoptantje | 09-03-14 | 17:35
Heroïne cocaïne oekraïne, wat moet je der van zeggen.

tattooboer | 09-03-14 | 17:41

Tegenwoordig vraag ik me bij alles af :wat zouden anderen voor mij doen ? Dit scheelt vooral bij het geven aan goede doelen veel geld.
(ik had overigens het kind aangesproken in deze situatie)

Alfa 75 | 09-03-14 | 17:41

@Jim Lovell | 09-03-14 | 17:06
Je zou beter voor een exorcisme gaan.

tattooboer | 09-03-14 | 17:40

@No Mo | 09-03-14 | 17:20
Iemand die drugs gebruikt en goed voor zichzelf zorgt kan er oud mee worden. Daar zijn voorbeelden genoeg van, neem bijvoorbeeld William Burroughs.

Kan iemand die alcohol gebruikt een prima leven leiden, of maak je voor die drug een uitzondering?

Qua aannames ga je er steeds van uit dat iedereen die drugs gebruikt een criminele stelende en liegende klootzak is die z'n omgeving naait en bedriegt. Dat is niet zo. Uiteraard zijn dat soort junks er wel, en waarschijnlijk zijn er meer problematische dan recreatieve gebruikers. Maar het is belachelijk om geen onderscheid tussen die twee te willen maken.

rara | 09-03-14 | 17:39

Politie bellen, word het kind bij haar ouders weg gehaald, hoop drama waar het kind ook niet veel beter uit komt.(...)
DerUnterMensch | 09-03-14 | 17:26

Ik durf te beweren dat dat kind daar wel beter uit komt. Ken een meisje dat bij haar labiele Surinaamse junkiemoeder is weggehaald, nu in stabiel gezinnetje, en man wat is dat kind daardoor opgebloeid!

Djong | 09-03-14 | 17:38

NMP. Not my problem.
Wat ga je doen? Politie, ambulance etc. bellen?
En dan bij haar blijven / helpen?
---
Schat? Zet de piepers maar even af hoor. Ik zit hier met een OD`ende junk met een kind.

Eduardo- | 09-03-14 | 17:36

Heroïne maakt meer kapoet dan je lief is.

Speitoptantje | 09-03-14 | 17:35

Man man man, wat een leven moet zo'n kind hebben. Ik heb medelijden met haar. Jeugdzorg VS, letten we even op?

Hotel New York | 09-03-14 | 17:34

@DerUnterMensch | 09-03-14 | 17:26
Goed gezegd.

Lewis Lewinsky | 09-03-14 | 17:32

@Lewis Lewinsky | 09-03-14 | 17:23
Haha. Dat is dan weer het andere uiterste.

No Mo | 09-03-14 | 17:30

XaaD666 | 09-03-14 | 17:23 |

Dank voor het compliment...

CornholioNL | 09-03-14 | 17:28

Psychologie: Op de dag dat meeste mensen vrij zijn het laagste aantal topics per dag publiceren.
.
Of gewoon die volgevreten media CAO?

Parel van het Zuiden | 09-03-14 | 17:26

@brutus68 | 09-03-14 | 17:20
Het is me wat.

Lewis Lewinsky | 09-03-14 | 17:26

Gezond ziet het niet uit, van de andere kant ziet het ook niet uit alsof mevrouw zonder hulp zal overlijden. Op de beelden is het slecht te zien maar misschien zien mensen wel duidelijk dat het een junkie betreft en wat dan? Politie bellen, word het kind bij haar ouders weg gehaald, hoop drama waar het kind ook niet veel beter uit komt. Nee soms kun je mensen een dienst bewijzen door de overheid er niet bij te betrekken en dat is mogelijk de rede waarom ook niemand dat heeft gedaan.

Het wel doen pas een beetje in een trend waarbij men tegenwoordig voor elke scheet aangifte gaat doen. Zie ook: www.powned.tv/nieuws/binnenland/2014/0... Een beetje enge trend als je het mij vraagt.

DerUnterMensch | 09-03-14 | 17:26

@XaaD666 | 09-03-14 | 17:23

Ga eens dood?

brutus68 | 09-03-14 | 17:25

@Sophie9985 | 09-03-14 | 17:19
Bang om in te grijpen en bemoeizuchtig te zijn maar vaak ook gewoon te gemakzuchtig en onverschillig/egocentrisch te druk met zichzelf. De "mijn probleem niet" mentaliteit. Vrij waardeloos. Helaas zie je die te veel in Nederland.

No Mo | 09-03-14 | 17:24

@No Mo | 09-03-14 | 17:16
In Brazilië zijn ze inderdaad behulpzaam.
*Omstanders bieden overvallers een helpende hand bij het dragen van hun buit*. In Brazilië dus.
crime-nieuws.nl/overval/omstanders-ass...

Lewis Lewinsky | 09-03-14 | 17:23

Daar ziek volk. Maar hier de site, misschien nog wel meer.

XaaD666 | 09-03-14 | 17:23

@Lewis Lewinsky | 09-03-14 | 17:13

Reis jij per OV? Echt? Hoe Supermatthijs.

brutus68 | 09-03-14 | 17:20

@rara | 09-03-14 | 17:09
Dat is jouw mening dat van iemand die drugs gebruikt een prima leven kan hebben. Ik ben het daar niet mee eens om de doodsimpele reden dat zo iemand niet leeft. In een roes ja, maar dat is niet leven maar ontsnappen.
En ik ben niet van onderwerp veranderd. Twee verkeerde aannames jouwerzijds.

No Mo | 09-03-14 | 17:20

No Mo | 09-03-14 | 17:09
In dit geval is het idd mijn opvoeding. Eerst een oordeel vellen schiet niet op. Direct reageren kan veel ellende voorkomen. Ik heb geleerd dat je direct reageert, voor er grote ongelukken gebeuren. Medemenselijkheid,sociaal gedrag geef het maar een naam. Maar veel mensen zijn eigenlijk bang.

Sophie9985 | 09-03-14 | 17:19

@Eurotokkie | 09-03-14 | 17:16
Dat klopt. Hoe weet jij dat?

Lewis Lewinsky | 09-03-14 | 17:17

@Einde van de Domheid | 09-03-14 | 16:32
Valt tegen. Er is een sociologisch wereldwijd onderzoek geweest naar of mensen in bepaalde situaties ingrijpen. Zoals de tram tegenhouden als er iemand aan komt rennen of een pen oprapen die iemand lat vallen of gaan kijken wat er aan de hand is als iemand die levenloos op straat ligt. Nederland kwam er maar bekaaid van af. Zeven van de tien mensen liepen voorbij het levenloze lichaam... Brazilië en Canada scoorden daarentegen 100 procent in dit voorbeeld. Daar laat niemand je liggen en rapen zeven op de tien mensen je pen op om hem netjes terug te geven.

No Mo | 09-03-14 | 17:16


Lewis Lewinsky | 09-03-14 | 17:13 | + 0 -
Niemand wil natuurlijk naast je komen zitten.

Eurotokkie | 09-03-14 | 17:16

@Eurotokkie | 09-03-14 | 17:11
Prikken en die waarde in de dosis insuline computer invoeren, zo werkt dat.

Jim Lovell | 09-03-14 | 17:14

Ik zit zelf ook geregeld te knikkebollen in het openbaar vervoer en gelukkig heeft daar zich nog nooit iemand mee bemoeit.

Lewis Lewinsky | 09-03-14 | 17:13

@Welles! Nietes! | 09-03-14 | 16:37
Heeft iemand wel eens gezegd dat jij een schat van een vrouw bent?
Bij deze.

Jim Lovell | 09-03-14 | 17:11

Jim Lovell | 09-03-14 | 17:08 | + 0 -
Mensen met ervaring wel ja maar ben je net begonnen dan moet je eerst ervaring opdoen.

Eurotokkie | 09-03-14 | 17:11

@No Mo | 09-03-14 | 17:03
Je eerste zin bevat wederom een valse aanname. Verder: het is niet verboden om egoistisch te leven, en de politiek zit vol met onbetrouwbare sujetten.

Als je het in je laatste zinnen over zwaar-verslaafden hebt die zichzelf kapotmaken dan ben je wel even stiekem van onderwerp veranderd. Dat is een oude retorische truc.

rara | 09-03-14 | 17:09

Ik als simpele ziel zie een vrouw met een klein kind. De vrouw is duidelijk onwel (aan het worden) dus ik zou in ieder geval iets doen om te helpen. Of het heroine-gerelateerd is maakt me geen fuck uit. Dat ik probeer te helpen maakt me geen beter mens, maar neem ik gewoon mijn verantwoordelijkheid als mens. Zo simpel is het.

brutus68 | 09-03-14 | 17:09

@Sophie9985 | 09-03-14 | 16:38
Dan ben je een van de positieve uitzonderingen met verantwoordelijkheidsgevoel, lef en inzicht.
Maar vaak is het ook een kwestie van 'opvoeden'.
mensen bewust maken van het feit dat ze moeten ingrijpen en hen vertellen wat ze moeten doen.
Zoals bij EHBO cursussen. Als je weet hoe je EHBO toepast en er gebeurt iets voor je neus dan grijp je in omdat heb je geleerd dat je dat moet doen en je bovendien weet wat je moet doen.

No Mo | 09-03-14 | 17:09

@Eurotokkie | 09-03-14 | 16:58
Dat kan iemand met suikerziekte prima opvangen door na het prikken een goede insuline dosis te bepalen.
Dat heet eigen verantwoordelijkheid.

Jim Lovell | 09-03-14 | 17:08

@tattooboer | 09-03-14 | 16:56
De behandeling voor mijn seks verslaving slaat nog niet aan, maar morgen heb ik weer een consult en misschien dat het daarna beter gaat.

Jim Lovell | 09-03-14 | 17:06

@rara | 09-03-14 | 16:57
Op het moment dat je verslaving je leven bepaalt, zorg je er voor dat je leven niet is wat het moet zijn. Je leeft niet, je bewustzijn onderdrukt teveel om te leven. En dat is in eerste instantie wellicht geen probleem voor jezelf maar voor de omgeving is het dat wel met alle gevolgen van dien voor de betrokkene. Zoals een partner die je verlaat en de kinderen meeneemt. Of dat je misschien niet in staat bent tot een relatie wegens het feit dat je een enorme egoïst bent voor wie de drugs op de eerste plaats komt. Je bovendien ook een onbetrouwbaar sujet bent.
Ik heb het niet over mensen die 1x per week een jointje roken. Ik heb het over mensen die overmatig gebruiken en niet meer zonder kunnen. En iedereen die nu nog gaat roepen dat die mensen geen probleem hebben, leven in ontkenning en hebben mogelijk zelf een probleem

No Mo | 09-03-14 | 17:03

Zo zie je maar dat we in een tijd leven dat plaatsen van een Youtube filmpje voor een mensen leven gaat , BAH !!!

Eurotokkie | 09-03-14 | 17:02

Fijn, op zo'n leeftijd al voor je moeder te moeten gaan zorgen.

Jan Passant mk2 | 09-03-14 | 16:59

@Per-Ongeluk | 09-03-14 | 16:19
Ik geloof in goede begeleiding. Bovendien is zo'n afkickprogramma op termijn vele malen goedkoper dan de schade voor de betrokkenen en de maatschappij. Die schade is overigens niet alleen in geld uit te drukken.

No Mo | 09-03-14 | 16:58

Jim Lovell | 09-03-14 | 16:54 | + 0 -

Mensen met suikerziekte ook als hun waarde niet goed is , dan worden deze mensen als junk gezien.

Eurotokkie | 09-03-14 | 16:58

@No Mo | 09-03-14 | 16:53
Niet iedereen die drugs gebruikt vergooit zijn/haar leven. Je eerste aanname is fout, dus klopt de rest van de redenering ook niet. Sorry.

rara | 09-03-14 | 16:57

@Jim Lovell | 09-03-14 | 16:54
Jij denkt op een erg zorgwekkende manier over dit soort dingen, heb je dat zelf wel door?

tattooboer | 09-03-14 | 16:56

@No Mo | 09-03-14 | 16:17
Dat zijn al minstens vier verslaafden dus... Erkennen van je probleem is het halve werk. ;) Er is nog hoop.

No Mo | 09-03-14 | 16:55

@Johan C. | 09-03-14 | 16:47
Vaag en onduidelijk citeren is een minachting van je publiek.

rara | 09-03-14 | 16:55

Bezopen vrouwen maken deze beweging ook, je moet alleen zorgen dat je de pik in dat mondje mikt en dat er geen ongewenste dochter in de buurt is.

Jim Lovell | 09-03-14 | 16:54

Andersom dag | 09-03-14 | 16:52 |

*kuch*

... bus.

CornholioNL | 09-03-14 | 16:54

Als ik alleen ben help ik deze vrouw en als ik in een volle bus zit help ik ook deze vrouw , zo ben ik nu eenmaal opgevoed.
Voor mensen die alleen toekijken zou ik adviseren om nog eens goed in de spiegel te kijken de volgende ochtend.

Eurotokkie | 09-03-14 | 16:54

@rara | 09-03-14 | 16:21
Op het moment dat iemand de maatschappij niet tot last is moet je het doen voor de betrokkene en de directe omgeving. Iedereen die drugs gebruikt vergooit zijn of haar leven en krijgt met (sociale) problemen te maken vroeg of laat.
Want weet dat voor een drugsverslaafde de drugs altijd op nr, 1 staat. Drugsverslaafden zijn egoïsten en wie houdt daar nou van of wie kan daar nou mee leven?

No Mo | 09-03-14 | 16:53

Die woont in die metro, dus iedereen die regelmatig de metro pakt kent d'r.

Andersom dag | 09-03-14 | 16:52

@Ongeblustekalk | 09-03-14 | 16:39
Het antwoord op je vraag staat van 16:39 al in mijn plempsel van 16:33.

rara | 09-03-14 | 16:50

@Johan C. | 09-03-14 | 16:34
Oneens. Ik ken iemand die van de heroïne is afgekickt in een kliniek. Wel een goede, ergens in Ierland geloof ik. Dankzij een strak programma van sport en lotgenotencontact, dat deze persoon voor de rest van het leven moet volhouden, leidt deze persoon weer een normaal leven. Hoe waardevol is dat wel niet? Niet alleen voor de betrokkenen maar ook voor de omgeving, de familie, partner en de kinderen. Dat is dus waar je altijd naar moet streven.

No Mo | 09-03-14 | 16:48

Rara: van mij krijg je een +1 voor het me gelijk geven ;-)

Verders wat Piet vt P zegt

Johan C. | 09-03-14 | 16:47

Iemand heeft het vast al gezegd, maar Bystander Effect.

En dan leven we ook nog in een samenleving waarin betrokkenheid actief gestraft wordt. Hoeveel mensen zijn er al niet het ziekenhuis of het graf in geramd omdat ze mensen aanspraken op ongewenst gedrag? Hoe hard komt de staat elke keer weer neer op mensen die zich niets anders dan goedwillend opstellen?

En wees nou eerlijk, wat boeit die ene poep-ouder u nou op de grote hoop? Voor haar zijn er duizend anderen, wiens situatie ook alleen maar in stand gehouden gaat worden, ook al fiks je hulp voor zo iemand. En als het allemaal niet perfect is, wordt u als schuldige aangewezen.

Nee, we krijgen van jongs af aan al oogkleppen opgemonteerd. Ik moet (weer) aan een verhaal over mijn opa denken: Mijn moeder kwam thuis na een avondje stappen, en werd voor de deur aangevallen door een rare vent. Ze gilde, en mijn opa kwam het huis uit rennen en ging achter hem aan. Toen ze vroeg hoe hij wist dat zij het was, zei hij dat hij dat niet wist. Een vrouw gilde, en hij kwam meteen naar buiten. De rest van de straat bleef binnen.

Piet van het Padje | 09-03-14 | 16:41

@rara | 09-03-14 | 16:33
Wat is het verschil tussen een afwijkend gen en een defect gen? Ik ben daar niet zo in thuis.

Ongeblustekalk | 09-03-14 | 16:39

No Mo | 09-03-14 | 16:21
Wegkijken helpt in ieder geval niet. Ik ben geen moeder Theresa, maar kan nu eenmaal niet wegkijken/lopen als er incidenten plaatsvinden waar wel degelijk wat aan gedaan kan worden. Call me crazy ;-)

Sophie9985 | 09-03-14 | 16:38

Zo te zien zijn Amerikanen niet echt betrokken bij een kind dat hulp nodig heeft.Hier noemen wij dat gewoon asociaal.

Welles! Nietes! | 09-03-14 | 16:37

@Johan C. | 09-03-14 | 16:34
Je hebt gelijk, je gebruikte het woord "beloond". Als jij alleen je kop uitsteekt als het een beloning oplevert dan ben je niet meer dan een hoer.

rara | 09-03-14 | 16:37

@Muxje | 09-03-14 | 16:30
Ik zou iedereen helpen. Dat jij een wegkijker bent geworden omdat je te slap was om een situatie naar behoren af te handelen wil nog niet zeggen dat ik dat zou doen.

Ongeblustekalk | 09-03-14 | 16:36

@zeauzitdat | 09-03-14 | 16:22
Dit kan ook een diabeet zijn die oververmoeid is. Of een andere patiënt die oververmoeid is. Ik verbaas mij er niet over dat niemand de vrouw helpt omdat iedereen denkt dat het een junk is. Ik verbaas mij er wel over dat niemand aan het kind vraagt wat zij denkt dat er met mama is.
Ik ondersteun jouw conclusie dat het onwaarschijnlijk is dat het een heroïnejunk is omdat deze vrouw er nog te goed uitziet en met een kind rondloopt en met een nette handtas.
Dit is waarschijnlijk een patiënt, maar wat voor patiënt? Het is diep triest dat niemand iets aan het kind vraagt. Ik had in .nl gevraagd aan de dochter wat er volgens haar met haar moeder is.

Kees8374 | 09-03-14 | 16:36

@rara | 09-03-14 | 15:56 |
2. Het woord bewondering gebruik ik niet. Als ik zou ingrijpen dan zou mijn actie bestaan uit het heel voorzichtig optillen van dat meisjes en haar heel zacht bij een hele lieve mevrouw in de bus op schoot zetten en me daarna omdraaien zo hard mogelijk mama haar hoofd weer rechtop zetten als het naar beneden knikt, misschien wel met wat podologische ondersteuning.
Op dit punt zou de samenleving mij vastzetten en beletten morgen lekker te gaan werken: ergo, de smaenleving wil niet dat ik ingrijp.

3. Dweilen met de kraan open helpt niet, het woord drugs en nuance in één zin is ongepast. Hard en duidelijk ingrijpen, en zwart witte regels is het enige wat werkt.

@ No Mo | 09-03-14 | 16:08 |
Nee, verplicht afkicken op last van de maatschappij geloof ik niet in. Alle bekende programmas zijn te soft. Enkele rit/vaart naar Rottumer Plaat en terug keren als ze 10jaar droog staan geloof ik dan weer wel, meer het Siberie idee.

Johan C. | 09-03-14 | 16:34

@Ongeblustekalk | 09-03-14 | 16:29
Een afwijkend gen is niet hetzelfde als een defect gen. Gaat om de schade die het individu er door lijdt. Bij homosensualiteit is er geen sprake van schade, bij een verslaving per definitie wel.

rara | 09-03-14 | 16:33

Misschien is er sprake van gewenning en komt het vaker voor dat er junks liggen te verrekken in de bus/tram/e.d.?

DeHertogJan | 09-03-14 | 16:32

Ik denk niet dat de kans groot is dat dit in Amsterdam zou gebeuren.
Ik heb vaak genoeg gezien dat als er echt iets aan de hand is iemand behoedzaam ingrijpt!

Einde van de Domheid | 09-03-14 | 16:32

@gedachtespinsel | 09-03-14 | 16:28
Scherp

Ongeblustekalk | 09-03-14 | 16:30

@Ongeblustekalk 16:18: Jij helpt iedere zatlap of slaperige dame in de tram? Want zo ziet dit er uit. Ik zou zeggen: probeer het eens een paar keer en kom dan nog eens over moreel praten. Want ik ben zelf wel door schade en schande wijs geworden.

Muxje | 09-03-14 | 16:30

@rara | 09-03-14 | 16:26
Vreemd verhaal, nog ff en je gaat vertellen dat homosensuelen ook een genetisch defect hebben.

Ongeblustekalk | 09-03-14 | 16:29

malin | 09-03-14 | 16:23 |
Als je in een arm land leeft, wil dat niet zeggen dat je welzijn minder is, dan dat van iemand die in een rijker land leeft. Beiden kunnen verschillende soorten problemen tegenkomen, waardoor ze de pijn in hun leven willen verzachten of wegdrukken.
Door geen empathie met andere mensen te hebben, die misschien in jouw ogen een verkeerde keuze hebben gemaakt, verneuk je pas mensenlevens.

Ik was in Haren | 09-03-14 | 16:28

@No Mo | 09-03-14 | 16:17
Ontvangers ook.

gedachtespinsel | 09-03-14 | 16:28

@malin | 09-03-14 | 16:23
Verslaving is een ziekte met een genetische component. Mensen die aan een genetisch defect lijden verdienen toch ook hulp?

rara | 09-03-14 | 16:26

of anders had ik zelf 911 gebeld.

dragar63 | 09-03-14 | 16:24

Junkies en AIDS zijn al jaar en dag aan elkaar gelinkt dus het geheel niet raar dat niemand haar wilt aanraken.

tattooboer | 09-03-14 | 16:24

Ik werk al jaren in de opvang aan verslaafden en heb ook in gebruikersruimten gewerkt. Dit lijkt mij duidelijk een
geval van nodding off in ieder geval veroorzaakt door n opiaat. Ik heb dit vaak gezien.
Er is volgens mij toch in ieder geval n bestuurder in deze metro. Daarmee zou ik contact hebben opgenomen met het verzoek om in ieder geval de hulpdiensten te laten komen op n volgend station. Die kunnen dan gelijk ook betreffende instanties inschakelen om zich over het kind te ontfermen.

dragar63 | 09-03-14 | 16:24

Ik was in Haren | 09-03-14 | 16:19
Iedereen heeft het weleens moeilijk (er zijn 3 continenten waar mensen het een stuk moeilijker hebben dan die chick in Philly).
Geef eraan toe en verneuk het leven van iedereen in je omgeving, of niet. Empathie met junks is eenrichtingsverkeer, daar verspil ik mijn tijd niet aan. Toodles.

malin | 09-03-14 | 16:23

Nou nou. Ik zie vooralsnog schone kleren bij zowel moeder als dochter. Haar van dochtertje ziet er (net als van moeder) zover ik kan beoordelen ook verzorgd uit. Ze heeft een tasje bij, dus blijkbaar geld om spulletjes te kopen en kleren te wassen én kapper.
De conclusie 'heroinejunk' wordt wel snel getrokken vind ik. Wie weet heeft ze idd. 3 banen en komt ze net van een kinderfeestje na een nachtdienst. Misschien narcolepsie? Ik kan het zo niet zeggen. Ze kijkt wel 'high' uit haar ogen, maar ik kan niet beoordelen of ze ook zo kijkt als ze moe is.
Het oordeel van de zgn. deskundige is ook slechts op basis van dit filmpje en niet omdat ie de persoon zo goed kent.

zeauzitdat | 09-03-14 | 16:22

@No Mo | 09-03-14 | 16:17
Er zijn verslaafde mensen die een leven lang productief zijn en netjes belasting betalen. Ingrijpen in hun leven zou een precedent scheppen waarbij de overheid iedereen kan opsluiten die 'maatschappelijk ongewenst gedrag' vertoont.

rara | 09-03-14 | 16:21

@Sophie9985 | 09-03-14 | 16:03
Mensen die hulp nodig hebben zijn vaak zelf de laatsten die om hulp vragen. Ik ben het met je eens dat je als omgeving de plicht hebt in te grijpen bij (kinder)mishandeling en dat je daarmee een groot verschil kan maken. dat de betrokkenen je achteraf vaak nog dankbaar zullen zijn ook. Want hoe veel mensen zijn er niet in de wereld die hulp nodig hebben terwijl niemand iets doet... En hoeveel van die mensen zouden niet dolgraag willen dat er iemand was die hen hielp?

No Mo | 09-03-14 | 16:21

Junks zouden sowieso geen kinderen moeten/mogen hebben...

Air van Boven Dorens | 09-03-14 | 16:20

Wie zegt dat de filmert niet heeft ingegrepen? Wellicht heeft die persoon wél iets meer gedaan dan alleen het vastleggen van deze beelden toen het filmpje was afgelopen.
Niet zo negatief meteen!

der Schweinigel | 09-03-14 | 16:20

Als iemand oververmoeid is en zit te knikkebollen ga ik daar geen ambu voor bellen.
Dat deze vrouw misschien een drugsprobleem heeft en daardoor zo reageert, is voor mensen onbekend met dat issue niet duidelijk te krijgen.
Voor de meeste mensen dus geen goede reden om hierop actie te ondernemen, al vind ik de persoon die het filmt wel behoorlijk asociaal door geen actie te ondernemen als die wel vind dat er iets mis is door het te filmen.

Helder Groentje | 09-03-14 | 16:19

@No Mo | 09-03-14 | 16:08
En dan? Wat denk je dat het afkicken van zo'n gast kost en denk je dat ie daarna geen uitkering meer krijgt? Gaat ie volgens jou direct aan het werk, vervalt ie volgens jou niet weer in het oude, zodat het dweilen met de kraan open is. En geloof jij in sprookjes?

Per-Ongeluk | 09-03-14 | 16:19

malin | 09-03-14 | 16:09 |
Man, man wat kort door de bocht. Verslaving is niet iets waar je voor kiest. Een verslaving overkomt je, omdat je even de ellende in je leven wilt ontvluchten. Waarbij er ook nog eens een gevecht ontstaat tussen jezelf, het verslavende middel waar je vanaf wilt, de problemen die je verslaving veroorzaken, de afwijzing van je omgeving door je verslaving en de momenten van rust op het moment dat je even toegeeft aan je verslaving om voorgaande ellende even niet meer te hoeven voelen. Ik hoop voor je dat je nooit verslaafd zult raken, maar het kan echt iedereen overkomen. Is het niet aan drugs, dan wel aan drank of iets anders. En ja, ik vind ook dat dit kind bij de moeder vandaan gehaald moet worden totdat ze haar leven weer op orde heeft.

Ik was in Haren | 09-03-14 | 16:19

@Muxje | 09-03-14 | 15:59
Jij bent moreel failliet.

Ongeblustekalk | 09-03-14 | 16:18

@No Mo | 09-03-14 | 16:08
Alle minnetjesdrukkers zijn verslaafd.

No Mo | 09-03-14 | 16:17

@Kind Van De Rekening | 09-03-14 | 16:07
Ben ik niet met je eens. Het is aangetoond dat er een verslavingsgen bestaat. Het is niet per definitie zo dat alleen mensen aan de zelfkant van de maatschappij verslaafd zijn of worden. Je zou alle advocaten en artsen die verslaafd zijn de kost moeten geven. Bovendien is een arts volgens mij wel degelijk verplicht melding te maken van kindermishandeling of verwaarlozing. En daar is in het geval van drugsgebruik wel degelijk sprake van lijkt me.

No Mo | 09-03-14 | 16:15

rara | 09-03-14 | 16:12
Dat kind verdient een andere moeder in plaats van die junk.

malin | 09-03-14 | 16:14

@malin | 09-03-14 | 16:09
Verdient het kind empathie?

rara | 09-03-14 | 16:12

@Kind Van De Rekening | 09-03-14 | 16:07
De ellende met Oxycontin is dat het zwaar verslavend is. Ze zou niet de eerste zijn die na een pijnlijke ziekte gratis een morfineprobleem er bij heeft. Zou kunnen.

Verder ken ik zelf al zo drie mensen die per ongeluk en uit onwetendheid aan de heroine zijn geraakt. Vandaar: voorlichting. Daar ontbreekt het aan, in de USA.

rara | 09-03-14 | 16:11

Ik hoop dat het kind heel snel bij die achterlijke moeder weggehaald word!
Teminste als moeders echt aan de stuff zit.
En wat de kijkers erom heen betreft,shame on you!

ikkepraat | 09-03-14 | 16:10

Ongeblustekalk | 09-03-14 | 16:08
Nee, die junk is haar morele kompas kwijt - ze verneuken alles en iedereen die op hun pad komt.

malin | 09-03-14 | 16:09

@Ik was in Haren | 09-03-14 | 16:03
-een
*Memo ophangt aan beeldscherm: Eerst nalezen, dan post klikken!!*

Ik was in Haren | 09-03-14 | 16:09

Sophie9985 | 09-03-14 | 16:03
Nee, dit geval uit het filmpje is te ver heen.
Het gaat hier niet om 'even iemand op de schouder tikken', dat heeft geen enkele zin. Junks corrigeren betekent dat je hun leven op je schouders moet nemen, zelf willen ze het niet, dat is nou net de crux. als ze het niet uit handen geven aan de naald, moet het aan iets of iemand anders zijn.
Maar zo'n shitwijf in Philadelphia heeft mogelijkheden genoeg; ze is er alleen te belazerd voor.

malin | 09-03-14 | 16:09

Die is zo stoned als een garnaal. En op de een of andere manier is de dochter er al aan gewend en raakt niet in paniek.

Osdorpertje | 09-03-14 | 16:08

@malin | 09-03-14 | 16:06
Dat zal best, maar een gebeurtenis moet je an sich benaderen.
Jij bent jou moreel kompas blijkbaar ook kwijt.

Ongeblustekalk | 09-03-14 | 16:08

Ze ziet er uit alsof ze gewoon katjelam is. Daarom helpt niemand haar, er valt namelijk niet veel te helpen. Zou hier hetzelfde zijn.

Badderbeest! | 09-03-14 | 16:08

@Johan C. | 09-03-14 | 15:46
Wat dacht je van gedwongen afkicken? Ik ben daar wel een groot voorstander van. Lijkt me nogal logisch gezien er een kind in het spel is. Maar ook andere junks veroorzaken overlast en zijn een last voor hun omgeving. Dus in het belang van de maatschappij allemaal verplicht afkicken ja. Wat dacht je dat een junk voor ellende aanricht met diefstal etc. Wat dacht je dat een uitkering kost? De schade die de maatschappij lijdt door dit soort onproductieve types is enorm. En dan zwijgen we nog over de families die het allemaal lijdzaam moeten aanzien en de emotionele schade die wordt berokkend door een verslaafde. En het feit dat een verslaafde zijn of haar eigen leven verkloot. Wat daar van te denken? Redenen genoeg dus om in te grijpen en verplicht af te laten kicken.

No Mo | 09-03-14 | 16:08

@No Mo | 09-03-14 | 16:02
Dit.

rara | 09-03-14 | 16:08

Waarom niemand deze vrouw helpt? Daar is geen psychologie voor nodig, dat komt door de individualisering van de maatschappij. Is in Nederland al niet veel anders. Behalve PvdA politici voor verkiezingstijd in de tram, die helpen opeens iedereen.

Rest In Privacy | 09-03-14 | 16:08

Ik zou gewoon doorlopen. Je weet ook niet of ze gevaarlijk is en ik ben veel te knap om gewond te raken.

Belan | 09-03-14 | 16:07

De NSA moet dat maar uitfilteren en 911 bellen.

Fijnstoffer | 09-03-14 | 16:07

@No Mo | 09-03-14 | 16:00 | + -1 -

Omdat het primair niet om een medisch probleem gaat, maar om een maatschappelijk probleem.

Mensen die de mogelijkheid hebben om een menswaardig bestaan op te bouwen gaan niet zo 1,2,3 aan de harddrugs.

Rest In Privacy | 09-03-14 | 16:07

@Charles de Batz | 09-03-14 | 15:58
Nee dank je, ik mankeer al genoeg.

rara | 09-03-14 | 16:07

dat is geen heroine daar ga je van tweeken
tweekers noemen ze die

uuuu | 09-03-14 | 16:07

Ongeblustekalk | 09-03-14 | 16:00
Laat die junk maar opzoeken wat empathie betekent. Junks verneuken alles en iedereen in hun omgeving, ze zijn als een focking black hole.

malin | 09-03-14 | 16:06

@Sophie9985 | 09-03-14 | 15:59
Volgens mij komt het eerder door de illegale handel in die dingen. En artsen schrijven het te makkelijk voor, dat ook. Maar of de farmaceutische industrie blij is met dode klanten, ik waag het te betwijfelen.

rara | 09-03-14 | 16:05

No Mo | 09-03-14 | 15:57
Het lastige is dat men heeft afgeleerd om zich te bemoeien. Want privacy en/of bang voor de gevolgen. Jammer,want eigen ervaring leert dat in veel gevallen iemand aanspreken wel degelijk kan helpen.

Sophie9985 | 09-03-14 | 16:03

Hoe meer mensen je bij elkaar zet, des te minder ze om elkaar geven. De anonimiteit in een druk bevolkte steden heeft zo zijn keerzijde.

Ik was in Haren | 09-03-14 | 16:03

@Nietvoordekat | 09-03-14 | 16:00
Naar de chauffeur lopen, zeggen dat er iemand out gaat. Chauffeur laat vervolgens hulpdiensten komen.

No Mo | 09-03-14 | 16:02

@Kind Van De Rekening | 09-03-14 | 15:56
Hoezo kunnen die artsen er niets mee? Lijkt me dat die de verplichting hebben jeugdhulp in te schakelen.

No Mo | 09-03-14 | 16:00

@Muxje | 09-03-14 | 15:52
Met andere woorden, zoek het maar uit, ook al probeert een klein meisje haar hoofd rechtop te houden.
Empathie, dat staat op wikipedia, kijk daar maar eens op.

Ongeblustekalk | 09-03-14 | 16:00

Stomme vraag misschien, maar wat moet je als willekeurige voorbijganger doen dan?

Nietvoordekat | 09-03-14 | 16:00

Trouwens: het feit dat het dochtertje er bij is en overduidelijk vaker met dit bijltje gehakt heeft is ook een factor. Als dochterlief "something's wrong with mommy" gezegd zou hebben dan verwacht ik dat er hulp zou volgen. In deze situatie zou dat voor mij in elk geval het verschil maken.

Muxje | 09-03-14 | 15:59

rara | 09-03-14 | 15:53
De farmaceutische industrie heeft al veel doden veroorzaakt. Pijnstillers doen meer kapot dan je denkt.

Sophie9985 | 09-03-14 | 15:59

Narcolepsie, iemand?

Charles de Batz | 09-03-14 | 15:58

Wat moet er van dat arme kind terecht komen... Wat een wereld...

Muskatnuss..! | 09-03-14 | 15:58

Niet aan ov passagiers om in zo'n situatie in te grijpen is de gedachte denk ik. Althans, zou mijn gedachte zijn. Dat kind gaat naar school? School moet ingrijpen. Kind gaat niet naar school? Andere instanties moeten ingrijpen. En de familie of buren, dat zijn naar mijn idee de eerst aangewezenen die zien dat er iets fout zit en die hulpinstanties moeten contacteren.
Aan de andere kant, die familie en buren hebben blijkbaar niets gedaan... Dus wellicht toch maar wel de politie bellen in zo'n geval. Het gaat hier wel om kindermishandeling c.q. verwaarlozing immers.

No Mo | 09-03-14 | 15:57

Wat schiet iemand er mee op als hij/zij tegen hoge kosten (voor eigen rekening) wordt afgevoerd richting een ziekenhuis, waar de artsen er vervolgens ook niks mee kunnen?

Rest In Privacy | 09-03-14 | 15:56

@Johan C. | 09-03-14 | 15:46
2. Als jij alleen je kop uitsteekt als het bewondering oplevert dan ben je niet meer dan een aandachtshoer.
3. Nuance is je vreemd?

rara | 09-03-14 | 15:56

quid leest jezebel?!!

cumshaft | 09-03-14 | 15:53

@SmegmaSmeer | 09-03-14 | 15:40
Is hetzelfde probleem. Oxycotin is een vorm van morfine, en junks gebruiken het op grote schaal als vervanger voor heroine. Toch wordt het in de USA vaak voorgeschreven als pijnstiller. Want als het door een farmaceutisch bedrijf verkocht wordt dan kan het geen gevaarlijke drug zijn, toch?

rara | 09-03-14 | 15:53

@Drkildare 15:44: Zoiets. Tijdens de groenweken zie je ook nog wel eens brakke studenten "nodding off" in de tram. Geen behoefte noch noodzaak om je daar mee te bemoeien. Deze dame ziet er wat brak uit, maar zo verontrustend is het niet en ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe iemand met een heroinekater er uit ziet.

Muxje | 09-03-14 | 15:52

@spanarchist | 09-03-14 | 15:33
Idem, wat is dit triest.

Ongeblustekalk | 09-03-14 | 15:52

"U geheel anders" Nee hoor, ik had ook niks gedaan... veels te laf en egoistisch voor.

Prof. P. Paardekuth | 09-03-14 | 15:50

Kom nooit tussen een junk en zijn/haar high, ze worden gek. Maar je kan natuurlijk wel even de popo bellen, dat wel natuurlijk.

rara | 09-03-14 | 15:47

1. Er is maar 1 schuldige hier: mevrouw de kutjunk
2. Onze overheid en samenleving hebben het het individu wel geleerd te reageren: je kop uitsteken wordt niet beloond op zijn zachts gezegd.
3. Voorstanders voor ingrijpen in deze situatie zijn ook voorstanders voor gedwongen sterilisatie en voor opruimacties om dit soort figuren kinderloos en bij voorkeur buiten onze maatschappij te houden, of komt dan de dubbele moraal om de hoek kijken ?

Johan C. | 09-03-14 | 15:46

-weggejorist-

Drkildare | 09-03-14 | 15:44

De ontwikkeling van de mensheid is over het hoogtepunt heen.

smdyasc | 09-03-14 | 15:42

Omdat we allemaal een stel egoïstische struisvogels zijn.

Bluebook | 09-03-14 | 15:41

Schande voor hedendaagse samenleving

(Behind)Doors | 09-03-14 | 15:41

Heroine? ik denk eerder Oxycoton dat schijnt een veel groter probleem te zijn in de steets.

SmegmaSmeer | 09-03-14 | 15:40

Kutburgers

Ongeblustekalk | 09-03-14 | 15:39

Fuck junkies

God |Bestaat Niet | 09-03-14 | 15:38

Dit is echt verschrikkelijk. Dat het niemand in een hoofd krijgt om te vragen hoe het met het kindje gaat?

VIKINGRKC | 09-03-14 | 15:36

Nou misschien zitten mensen niet te wachten op een confrontatie met een heroïnejunk. Op het ene moment ben je een held, het andere moment zit er een vuile naald in je arm. Mij niet gezien.

In een potje plassen zouden ze trouwens bij jeugdzorg centraal mogen invoeren. Waarom wachten totdat je erachter komt dat alle problemen veroorzaakt zijn door alcoholisme of drugsgebruik. Gross van de klandizie komt bij ouders vandaan die kiezen voor de fles, naald of pil in plaats van hun kinderen.

Hoe dat eindigt? NSFA www.youtube.com/watch?v=CrEJrI2pU5w NSFA

Feynman | 09-03-14 | 15:36

Wel je telefoon gebruiken om te filmen, maar niet om 911 te bellen.
Lijkt Nederland wel.

Botte Hork | 09-03-14 | 15:35

Bystander effect uitgelegd.
www.youtube.com/watch?v=OSsPfbup0ac

Ook is bekend dat hoe meer mensen aanwezig zijn hoe minder een individu zich persoonlijk verantwoordelijk voelt voor een situatie en dat dan de drempel om in te grijpen wordt lager wordt(diffusion of responsiblity).

Daarnaast is het tegenwoordig steeds meer in de mode om mensen te laten creperen en ze te filmen. Deze generatie is kapot.

BuigenofBarsten | 09-03-14 | 15:34

Triest, het arme kind moet de volwassene zijn.

Sophie9985 | 09-03-14 | 15:34

Arm kind, heeft geen schijn van kans met zo'n moeder, fucked for life...

CornholioNL | 09-03-14 | 15:34

Pieter Hilhorst was niet in de buurt?

Botte Hork | 09-03-14 | 15:33

Eerste gedachte: arme dochter.

spanarchist | 09-03-14 | 15:33

Tja, niet mee bemoeien en wegkijken gaat nog eens heel groot worden... oh wacht...

CornholioNL | 09-03-14 | 15:32

Vertical Video Syndrome...

Vakonov | 09-03-14 | 15:32

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl