Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Gezin huurt schilders in. 12K boete

blijeschilder.jpgOf u voortaan een arbeidsrechtjurist en een asielrechtconsultant inhuurt alvorens de winterschilder te bellen. Als u namelijk per ongeluk een illegale Oekraïen de kozijnen in de verf laat zetten, kost het u twaalfduizend euro boete. Fijn he, dat de overheid gelukzoekers en beunhazen aanpakt via haar eigen bevolking? De opdrachtgever betaalt. Prima regel, maar een keihard falende toepassing. Want het maakt het geen verschil of u zoals in dit voorbeeld een (pleeg)gezin bent met een éénmalige klus of een tuinder die structureel 41 Roemenen tegen hongerloon in wisseldiensten van 16 uur tomaten laat plukken. Termen als 'menselijke maat' en 'proportionaliteit' die we zo vaak horen in relatie tot het illegalenprobleem gelden nou eenmaal niet voor de spreekwoordelijke 'sterkste schouders' in de maatschappij. Neen, voor mensen die hard werken, voor hun (pleeg)kinderen zorgen en nul ervaring hebben met werklui inhuren geldt opeens wél de kreet 'regels zijn regels'. U weet wel, wat u niet mag zeggen over uitgeprocedeerde illegalen want dat is inhumaan en geen mens is illegaal en vertaal dat eens in het Duits dan is het Befehl ist Befehl en FAKSISME!1!! Van die 12K die de argeloze familie moet ophoesten, kunnen bijvoorbeeld de asielzoekers die zijn uitge-pingpongd in het AZC en helemaal geen reedt doen qua werk hun gratis medicijnen krijgen. Zo werkt dat in Nederland. Sterk en sociaal! Dus, modale gezinnen in Nederland, wat hebben jullie nou geleerd? Als u een klusjesman belt, vraagt u eerst "papieren alstublieft." Vertaal dat maar niet in het Duits. Update: Hogere boetes voor 'illegale werknemers', dat was tien jaar geleden al een ideetje van toenmalige PvdA Kamerleden Bussemaker & Dijsselbloem.

Reaguursels

Inloggen

Deus Absurdia | 03-02-14 | 12:56
Een pool koopt in polen een huis voor 20.000 euro,
dus die kan wel voor een tientje per uur je huis komen schilderen, maar een nederlandse schilder niet, want die heeft een hypotheek van 2 ton, en die komt dus voor 40 euro per uur, wat een schijntje is in verhouding met die pool, want dan zou hij gewoon 100 euro per uur moeten vragen als we de levensstandaard gelijk willen trekken naar die van de pool, dus slaat je misselijke kutcomentaar helemaal nergens op.
Dat het goedkoop kutvolk uit het oosten hier voor weinig aan de slag gaat, is dan ook puur concurrentievervalsing en daarom zouden alle grenzen weer dicht moeten, en de regering moet dan aftreden omdat zij grote schade hebben toegebracht door onze eigen beroepsbevolking weg te laten concureren door oostblokvolk

von sokkenstopfen | 03-02-14 | 13:36

Kijk, jullie mogen niets zeggen, als je tegen het hierheenkomen van MOElanders bent, dan ben je ook tegen de mensen die ervoor zorgen dat ze hier komen. Terecht.
Mensen die MOElanders toejuichen omdat die EINDELIJK eens de autochtone woekerprijzen van de lokale schilders naar beneden drukken, zoals ik, dienen slechts ervoor te zorgen dat de MOElanders bij je vriendenkring gaan behoren. Vrienden mogen altijd helpen. Degenen die dan nog gepakt worden, die laten de kerk niet midden in t dorp staan zoals dat heet.. En tja.. Dat is dom..

Deus Absurdia | 03-02-14 | 12:56

@miko | 02-02-14 | 15:37
We houden amper geld over voor legale schilders:
www.ad.nl...
kapotte_stofzuiger | 02-02-14 | 15:39 | + 25
Je bek valt open van verbazing, je (grijze) haren reizen je te berge, enz. Dit is toch van de gekke, eerst wordt je door diezelfde roverheid leeggevreten, uitgewoond, genaaid, noem het maar op, en dan als je door HUN toedoen het niet meer kan betalen, gijzelen ze je ook nog eens. Dit is niet meer te verhapstukken, en zo wordt iedere keer een catogorie genaaid, hoelang kan dit nog door gaan in NEEderland, wanneer komt een grote groep van de bevolking nou eens in opstand.

PietGelukkig | 03-02-14 | 10:25

ik ga mijn eigen huis zelf wel schilderen neem een paar dagen vrij. Of komt de overheid dan langs met een boete dat ik een schilder het brood uit de mond stoot.

De tuinman durf ik om die reden ook niet de wacht aan te zeggen.

dolffie | 03-02-14 | 09:52

enige tijd geleden kwam een werkgever in Amsterdam er achter dat zijn net in dienst genomen werknemer illegaal was.
Wilde hem toen ontslaan omdat er een stevige boete op stond. Mocht niet van de kantonrechter: Hij moest de illegal een flinke schadevergoeding betalen en -regels zijn regels- kreeg een flinke boete voor het in dienst hebben van een illegaal

kees1960 | 03-02-14 | 09:13

Wie kan een reguliere schilder nog betalen?

Statler en Waldorf | 03-02-14 | 02:05

Belastingbetalers van nu kan je vergelijken met de Amsterdamse Joden in 40-45.

Piet van Schwaffelen | 03-02-14 | 01:10

Gewoon lekker zelf je huis schilderen, scheelt je minstens 3 soorten belasting plus eventuele nieuwe EU boetes en het is nog leuk ook.

echwaarjoh? | 03-02-14 | 00:17

De overheid is altijd bereid om de burgers hard aan te pakken. Gat het om gajes, rovers, draaideurcriminelen, verkrachters, pedo's en ander uitschot dan zijn ze opeens heel lief voor ze en is een straf niet meer nodig kennelijk. 12k voor zoiets staat in schril contract met de straffen bij illegaal wapenbezit, mensenhandel en dat soort zaken.

Moonwarrior | 02-02-14 | 21:11

Elke dag lees ik minimaal tien van dit soort berichten die mij sterken in de overtuiging dat iedereen, van partijlid tot politieagent, die dit misdadige regime steunt op zijn minst nooit meer het daglicht zou mogen zien. Dit soort burgerhaat staat of valt met de uitvoerenden, en me dunkt dat in de huidige oorlog tegen de eerlijke hardwerkende Nederlander naar verhouding veel meer mensen "fout" zijn dan in 40-45.

Engebert Hinckerdump | 02-02-14 | 21:11

De Droit | 02-02-14 | 16:13 | + 17 -

Als dit verhaal klopt, ga er dan mee naar de Telegraaf. Schreeuw het van de daken. Als de samenleving dit toestaat, emigreer ik naar niemandsland.

Frans1156 | 02-02-14 | 19:52

Vroeg of laat zal duidelijk worden welke NSBers deze mensen verraden hebben. Zeker in zo'n dorp.

Piet van Schwaffelen | 02-02-14 | 19:50

Wat kan de burger er nu aan doen? Wij wilden die hele europa shit in de eerste plaats al niet eens.
Nu zijn ze hier, illegaal en wel. En als ze er dan toch zijn, en je kunt er ook een heel klein voordeeltje mee halen als burger, dan krijg je vervolgens een dreun van 12000 euro in je nek.
Wat wil je nu als politiek? Je eigen burgers met secondenlijm in hun aars nemen?

Verbelgd | 02-02-14 | 19:50

TIP: De Gestapo en NSB-ers hebben (nog) geen huiszoekingsbevel en mogen (nog) niet zomaar op je terrein komen (al is het maar een voortuintje). Dus antwoord nooit op hun vragen en ga naar binnen. Ze mogen je (nog) niet tegenhouden. Vertrek dan via de achter- of zijdeur, op het juiste moment. Huizoekingen en razzia's vinden (nog) niet plaats. Lang zal het niet meer duren met deze EUSSR.

Piet van Schwaffelen | 02-02-14 | 19:48

De overheid is schuldig omdat ze een illegaal de grens over hebben laten steken. Dat is hun plicht.

Service | 02-02-14 | 19:47

Je mag ze niet onderbetalen,kunnen ze die zeven tientjes voor de all in ziekenkosteverzekering niet meer betalen.
Hebben ze als bonus ook nog een lager eigen risico dan onze polissen.
prima geregeld in ons mooie landje uitbuiten mag maar dan alleen door de grote bedrijven,overigens mogen recreatie huisjes ook permanent bewoond worden door deze goedkope arbeidskrachten.

Toontje-lager | 02-02-14 | 19:47

Ashtrey | 02-02-14 | 15:55

Zoals de rest hier zo'n beetje alles wat fout gaat in hun leven aan de overheid en moslims meent te moeten wijten.

Ik geloof niet dat Rutte ook maar iets te maken heeft met illegale zwartwerkers. Ik snap de verontwaardiging dan ook absoluut niet.

Joris: Leer eens begrijpend lezen.

Skunk57 | 02-02-14 | 19:36

minimá-armezusvan.. | 02-02-14 | 19:25 | + 1
Er is maar een oplossing: "Jouw eigendommen terughalen, met alle middelen. Opstand en Sabotage". Aanpakken die Gestapo en NSB-ers. Wie denken ze wel dat ze zijn?

Piet van Schwaffelen | 02-02-14 | 19:35

maar lieve mensen, jullie horen toch de laarzen door de straten marcheren, de fascisten dreigen weer de macht te grijpen, de nazi-partij staat hoog in de peilingen, en onze kostelijke democratie helemaal opgebouwd door progressieve interlectuele oorlogshelden met een multiculturele en federale dispostie. dat mag nooit meer gebeuren, nooit meer oorlog! en daarom moeten al die fascisten goed gestraft worden, het liefst met boetes want bezit afpakken is prima. dat moet namelijk vervangen worden door uitkeringen zodat al die keurige mensen de inkomens kunnen controleren. met andere woorden, in een land waar de belastingdienst meewerkte aan het plukken van de joden, in een land waar vuurwerkfabrieken ontploffen, banken failliet gaan, waar er maar flitscamera's zijn dan agenten op straat, in dat land kan je deze newspeak, orwell 2.0 versie samenleving vinden. en mark, de crypto homo, maar lachen.

minimá-armezusvan.. | 02-02-14 | 19:25

Goed gedaan oostblokkers hebben ook geen schuurpapier nodig,dat hebben ze al in de kwast,ga lekker je eigen land opbouwen,oh..... wacht daar hebben ze geen kozijnen.

Steenrijk | 02-02-14 | 19:19

@miko | 02-02-14 | 18:13;
Ik kan me er dus niets bij voorstellen.
Het is niet aan de burger om dit te controleren.
Sterker, hoe moet je zoiets controleren?
Want blijkbaar hadden ze de identiteit en de vergunning moeten checken.
Mensen uit het oostblok zijn prima in het vervalsen van hele pin automaten, je denkt toch niet dat ze hun hand omdraaien voor twee lullige papiertjes?
Ik zou in ieder geval niet weten hoe die papiertjes eruit zien, laat staan dat ik weet of ze echt of niet echt zijn.

En hoe zie je dat voor je?
Stel, ik huur een schoorsteenveger in voor een aantal tientjes.
Een normaal bedrag is dat.
Maar voordat ze aan het werk gaan zeg ik:
"Kom op jongens, in de auto! We gaan even naar het gemeentehuis om al jullie papieren op echtheid te laten controleren". Kost een paar uur, maar dan heb je ook niks.
Want ieder bedrijf (legaal of illegaal) stapt gelijk weer op.

Tarmac | 02-02-14 | 19:03

Niet best. Ben nu 7 jaar verder, heb eindelijk hulp gekregen, kon eenzelfde soort boete niet betalen. Geen betalingsregeling, maar wél een ander soort deurwaarder dan gebruikelijk. Lees je ff mee, kutminister van soc zaakjes? Want ondanks bevel van rechter word ik nog steeds lastig gevallen. Ik hoop dat voor deze mensen sneller goedkomt!

roodgrapje | 02-02-14 | 18:47

Vermeer,dat was een schilder, maar die kwam uit Delft.

Steenrijk | 02-02-14 | 18:40

Normaal gesproken is een boete toch in verhouding met de overtreding? Dus 12K voor een bedrijf dat gebruik maakt van illegalen lijkt me redelijk gezien het economische gewin.
Maar voor iemand die alleen maar een particulier huis komt schilderen lijkt mij een veel lager bedrag veel redelijker.

sinar2 | 02-02-14 | 18:40

genaaid door je nieuwe NSB buurman ,
Die prent is terecht, beun inhuren.. is gok wagen.

Maar de buurman had een monotov cocktail door z'n raam gekregen ... of 2.... of 3 ..

Nietweerhe | 02-02-14 | 18:23

@kapotte_stofzuiger | 02-02-14 | 17:00
Ik had het over het feit dat het beboeten,straffen van de illigaal weinig op zal leveren. Die komt gewoon terug.
Verder vind ik het makkelijk om te zeggen dat deze mensen niets wisten en etc.
Dat de overheid de kleinere aanpakt heb je misschien gelijk in. Maar denk eens aan degene die deze personen aan heeft gegeven.
Waarom zou die tot deze NSB daad gekomen zijn? Nederlands schildersbedrijfje in het zelfde durp die de zoveelste klus aan zijn neus voorbij heeft zien gaan en uiteindelijk het zat was en op onderzoek is gegaan?
Kan ik me wel iets bij voorstellen.

miko | 02-02-14 | 18:13

Reken maar, deze Gestapo kwam daar niet toevallig langs. Overal hebben ze informanten (NSB-ers) zitten. Uitvreters die de hele dag niets te doen hebben en tegen betaling van een uitkering modale gezinnen verraden aan de Gestapo.

Piet van Schwaffelen | 02-02-14 | 18:13

Toevallig het artikel in de dode boom gelezen. Saillant detail: de nieuwe buren van dit gezin (die er zelf dus ook net waren komen wonen) waren werkzaam bij de Vreemdelingenpolitie en zagen het volgens zeggen van het gezin als hun plicht te tippen. Zonder even van te voren te waarschuwen, als in 'Hee joh, weet je wel dat ..., en doordat ik werk bij ... .'. Leuke buren, aanwinst voor het wervende praatje van funda.nl: 'Ook een positief aspect van deze woning is dat uw nieuwe buren u scherp in de gaten zullen houden wat betreft onwettige tewerkstelling van MOE'ers, en u zonder pardon en zonder overleg als een stel rasechte verklikkers aangeven. Winwin voor de participatiesamenleving!'

Wat ik overigens bijzonder netjes vond, was dat het benadeelde gezin niet met naam en toenaam in de krant wilde *om die vuile verklikkers te beschermen*. Kan iemand even een Kickstartertje of Indigogootje openen?

daniel37 | 02-02-14 | 18:06

Goed stuk. Achterlijke overheid. 12k is ook gewoon niks voor een gemeente, maar voor zo'n gezin maakt het enorm veel uit. En gewoon omdat je je huis wilt fatsoeneren. Wat een farce. En dan ook nog eens op een manier waarvan de overheid aangeeft dat het OK is als hun maatjes het doen. Walg.

Piet van het Padje | 02-02-14 | 18:06

Geenstijl, voor dit gezin moeten jullie een inzamelingsactie organiseren. Niet voor een anarchist die molotovs naar politieagenten gooit.

lordhades | 02-02-14 | 18:00

Een blikje Polen is prima te regelen. Dat schildert net zo goed en kost 80% minder dan een trage Hollander met een of ander diplomaatje. Maar je moet wel inventief en creatief zijn. De rest huurt maar duur personeel, of loopt het risico op een idiote boete dankzij hun NSB buren. Allemaal vrije keuze.

Shareholder II | 02-02-14 | 17:59

Bertus Brulbroek
zo is het maar net..

Oskaar Blafzuur | 02-02-14 | 17:31

Het bekende bordje wat in veel cafe's hangt met daarop:
"steel niet, de overheid duldt geen concurrentie",
vind ik wel erg toepasbaar hierop.

Want hoe zat dat ook alweer in 2003?
In Nederland hadden we ineens last van een hoop kipjes die zwaar de pest erin hadden. Zo erg zelfs, dat ze geruimd moesten worden.
Maar waar haal je nou op korte termijn heel veel goedkope arbeidskrachten vandaan?
Niet uit de bak bij het CWI met werkzoekenden, dat zou te lang duren (lees: dat was te duur).
Nee, het was veel handiger om asielzoekers in te zetten, want dan konden bepaalde procedures overgeslagen worden.
Let wel, deze asielzoekers werden ingehuurd door de Rijksdienst voor de Keuring van Vee en Vlees via een tussenpersoon.
Controle op illegalen? Helemaal niet nodig!

"... Ten onrechte heeft het CWI bij het verzoek om een tewerkstellingsvergunning voor in Nederland verblijvende asielzoekers niet de IND ingeschakeld om te controleren of de vergunning kon worden verleend. Door deze controle achterwege te laten is het zeer wel denkbaar dat uitgeprocedeerde asielzoekers, illegaal in Nederland verblijvende vreemdelingen en alleenstaande minderjarige asielzoekers (AMA's) zijn ingeschakeld bij het ruimen van kippen..."
bron: zoek.officielebekendmakingen.nl/dossi...

Maar hoe laat je die mensen dan toch allemaal netjes hun belasting betalen?
Die oplossing kwam van de belastingdienst en was zo eenvoudig dat je het best geniaal kan noemen.
Iedere asielzoeker kwam op papier onder de naam F. Vogelpest, met dezelfde geboortedatum en hetzelfde sofi-nummer. Briljant!

"... Daarna moest Moonen de asielzoekers hun loon betalen. Daarvoor vroeg hij bij de belastingdienst wat hij hiervoor wat moest doen. Per brief kreeg hij van de inspecteur van de belastingdienst in Heerlen op 14 april te horen dat hij alle tewerkgestelde asielzoekers moest 'verlonen' op de naam van ,,F. Vogelpest, (....}, geboren op 14 april 2003, ongehuwd, sofinummer 2494 88 039''. Moonen werd ook opgedragen ,,een subadministratie'' bij te houden van alle werkelijke, individuele betalingen..."
bron: vorige.nrc.nl/binnenland/article159098...

Oftewel, de Rijksdienst, het CWI en de belastingdienst hebben destijds moedwillig de boel behoorlijk lopen belazeren. En ze kwamen er mee weg ook, dat vind ik het meest kwalijke.
Het had ze een boete kunnen opleveren van 3 miljoen euro (500 keer 6000).
Maar dezelfde instanties zijn er wel als de 'kippen' bij (haha, goede woordgrap, Tarmac!) om de burger met de neus op de regeltjes te wijzen en ze megaboetes aan te smeren. Hypocriete teringlijers.

Tarmac | 02-02-14 | 17:28

Het ergst aan dit verhaal is dat de toekomstige buren van dit gezin beiden werken bij de vreemdelingenpolitie! Zij hebben het gezin, zonder te waarschuwen dat ze mogelijk illegaal bezig waren, verraden. Gastvrije manier om je nieuwe buren te verwelkomen...

Tinimini | 02-02-14 | 17:24

@kapotte_stofzuiger | 02-02-14 | 15:36
Het modale gezin heeft namelijk een hoop waar de overheid recht op heeft: eigenlijk alles wat ze hebben.

frank87 | 02-02-14 | 17:21

Hmmmm, reactie staat er weer eens niet, tip: koop nooit een ipad, ze zijn niet geavanceerd genoeg voor internet. Deze reactie zal ook wel weer te moeilijk zijn voor dat kutding.

Bokito ergo sum | 02-02-14 | 17:16

Nice Annabel!!!! +1

Zeeslot | 02-02-14 | 17:14

Geen mens is illegaal, behalve als hij werkt.

Pierre Tombal | 02-02-14 | 17:12

Lijkt me een kwestie van overijverige gemeenteambtenaren ,aangestuurd door een fanatieke regelneuker van een wethouder. En wie zitten er in de coalitie?
"De partijen VVD, GroenLinks, CDA en D66 uit de gemeenteraad hebben een coalitie gevormd. Deze partijen leveren samen vier wethouders die met de burgemeester en de gemeentesecretaris het college vormen."
www.raadbergen-nh.nl/Bestuur/College-...

blinde kip | 02-02-14 | 17:08

Iemand zei ooit tegen mij dat één ieder die besluit ambtenaar te worden eerst maar een eens vijf jaar de bak in moet voor de misdaden tegen de menselijkheid die hij of zij in de verdere loopbaan gaat begaan.
Door zo'n mentaliteit zijn zeventig jaar geleden miljoenen mensen naar de gaskamers geleid..

Loebas | 02-02-14 | 17:04

@kapotte_stofzuiger | 02-02-14 | 17:00 |
Als u denkt dat het alleen gezinnen zijn die deze boete krijgen dan zal u nog schrikken van de omvang hiervan. Iedereen krijgt hiermee te maken, brave gezinnen inclusief. Zouden wij op grond van zieligheidsfactoren uitzonderingen maken (dus een illegaal mag niet werken voor de H&M maar wel voor Bakker de Vries), dan schiet het natuurlijk niet op.

BlitzFlicker | 02-02-14 | 17:04

@BlitzFlicker 16:52: Het beboeten van burgers die illegalen aan het werk zetten is niet onredelijk. De hoogte van de boete is dat in dit geval wel. Dat kan ik niet alleen vinden, dat *is* ook zo. Straffen horen in proportioneel te zijn met die voor andere vergrijpen, de schade, het genoten voordeel, etc. Deze boete voldoet in de verste verte niet aan die criteria.

Muxje | 02-02-14 | 17:02

@miko | 02-02-14 | 16:55
En daarom kiezen we het makkelijkste slachtoffer: een gezin die ter goeder trouw een schilder inhuurt.
Dat is hetzelfde als iedereen die 3 km/h te hard rijdt op een verlaten A2 een boete geven, terwijl een dronken idioot die een woonerf onveilig maakt de dans ontspringt.

kapotte_stofzuiger | 02-02-14 | 17:00

Wat er niet bij staat:

Net huis gekocht, verraden door de buren die toevallig bij de vreemdelingen politie werken. Daar moet je dan dus nog naast komen wonen. Stelletje ...... Vertaal dat maar in het Duits.

Salazar | 02-02-14 | 17:00

Wat er niet bij staat:

Net huis gekocht, verraden door de buren die toevallig bij de vreemdelingen politie werken. Daar moet je dan dus nog naast komen wonen. Stelletje ...... Vertaal dat maar in het Duits.

Salazar | 02-02-14 | 17:00

Opmerkelijk dat de hele PVV fanclub hier de hele dag loopt te schelden op Oostblokkers, maar als iemand een boete krijgt omdat hij een zwartwerkende Oostblokker inhuurt vinden ze hem opeens zielig. En nee, je kan mij niet wijsmaken dat je het verschil niet hoort tussen een oer-Hollandse bouwvakker en een zwartwerkende Oekraïner, dat doe je doelbewust om goedkoper uit te zijn.

WaarDeWindWaait | 02-02-14 | 16:58

Uitbuiten mislukt dus.... hahahaha

Tegen oostblokkers valt gewoon niet op te concureren als je zzp/kleine ondernemer bent.

mijnheer de oostblokker "schilderde" daar voor minder dan een 10tje per uur.

gewoon gegokt en verloren door de betreffende familie
en dan ook nog een jankverhaal doen in de krant.wat een lutsers.

Als je geen oostblokkers hier wil, geef ze dan ook geen "wit" werk,
Heren en Dames tuinders,bouwbedrijven,logistieke, en distibutie, bedrijven,

En wat die (hoge) boetes betreft... die bestonden al ruim voor de "crisis" en babyface en de kale
Ik meen ook dat ze berekend worden naar gederfde inkomstenbelasting,en kunnen dus fluctueren.
Men gaat dan uit van de gewone prijs bij een vakman,
en die is idd wat duurder

Oskaar Blafzuur | 02-02-14 | 16:55

@kapotte_stofzuiger | 02-02-14 | 16:48
En die is de week daarop weer terug.Immers meer dan een week salaris kun je hem niet ontnemen. Een boete is oninbaar en het enkeltje verwegistan is voor hem een betaalde vakantievlucht mogelijk gemaakt door de Nederlandse staat en gefinancierd door wie???? Juistum door de werkende belastingbetalende Nederlander.

miko | 02-02-14 | 16:55

@ Muxje | 02-02-14 | 16:42 |
Helemaal mee eens. Er staat overigens ook nergens in het oorspronkelijke verhaal dat die schilder goedkoop was maar dat wordt hier wel door velen gesuggereerd. Je moet je als consument opwerpen als politie-agent, medewerker van de IND, belastinginspecteur en controleur van de Arbeidsinspectie. Als je een steekje laat vallen word je snoeihard genaaid. De grote jongens worden natuurlijk niet aangepakt want dat zijn de werkgevers van morgen voor de plucheplakkers van vandaag.

goedverstaander | 02-02-14 | 16:54

@Roy G. Bif | 02-02-14 | 16:49
Uiteraard er is daar ook zwart werk in de zin van zonder vergunning etc. Maar wel veel minder dan in NL.
Je betaalt in NL gewoon teveel belasting over de lagere lonen als werknemer en als werkgever.

miko | 02-02-14 | 16:52

@Muxje | 02-02-14 | 16:42 |
Ja, wat denkt u dat Den Haag doet? Precies dat. Iedereen die vreemdelingen zonder status faciliteert (burger, ondernemer maar ook zeker de - lokale - overheid) krijgt flink op zijn lazer.

Het klinkt hard, maar een illegaal kan in Nederland verblijven doordat mensen zoals jij en ik hem klussen geven. Wij willen deze mensen niet in Nederland hebben dus dat wordt met de harde hand afgestraft. Kan een illegaal niet rondkomen, dan bokt hij op den duur zelf op naar het oord waar hij vandaan komt. Of wandelt hij de Duitse grens over om daar zijn geluk te beproeven. Ook prima, want dan is het ons probleem niet meer.

Dit kan jij als burger onredelijk vinden en krokodillentranen gaan huilen als je zelf gepakt wordt omdat je voor een paar tientjes een mooie deal met een schilder dacht te sluiten. Maar zo draait deze wereld.

BlitzFlicker | 02-02-14 | 16:52

-weggejorist-

Roy G. Bif | 02-02-14 | 16:50

-weggejorist-

Roy G. Bif | 02-02-14 | 16:49

Reaguurders moeten wel wat sneller reaguren.
*al aan het WOB-ben was bij ander onrecht*

@BlitzFlicker | 02-02-14 | 16:30
Hard beleid betekent nog niet tegen burgers zeggen: "u bent schuldig, zoek het maar uit". Pak dan de illegaal aan, ontneem zijn salaris, huisvesting en geef hem een enkeltje Verweggistan.

kapotte_stofzuiger | 02-02-14 | 16:48

Een beetje slimme Pool komt nog eens terug met de mededeling: Jij betalen 6000 Eurgo's of anders ik jou verklik aan overheid.

Rien7847 | 02-02-14 | 16:48

@ Muxje | 02-02-14 | 16:42 |
Om precies te zijn: we maken het hard voor de mensen van wie we niets te vrezen hebben. De gemiddelde automobilist bijvoorbeeld. Of doorsnee gezinnen. Kortom, voor mensen die zich zonder (al te veel) morren neerleggen bij regels en wetten.

Lewis | 02-02-14 | 16:47

Ondertussen zitten er een paar ton oud Hollandsche bouwvakkers in de steun omdat henk & ingrid zwart prijsduikers uit rest van Europa in huren.

Bertus Brulbroek | 02-02-14 | 16:47

Lewis | 02-02-14 | 16:40 | + 0 -
Die sociale zekerheid mag een ander betalen in ons omslagstelsel. Daar kots ik op.

Ik betaal nu de AOW van importvee en ander gajes dat nooit iets aan NL heeft bijgedragen.

Trouwens, een verzorgingsstaat is volstrekt onmogelijk met de open grenzen die wij hebben. Is in feite een totaal gedoemd concept. Je kunt het nu eenmaal niet allebei hebben (waarbij ik dan niks met een verzorgingsstaat heb, met de staat in het algemeen niet - paar kerntaken goed uitvoeren, voor de rest regelt de burgerT het zelf wel, desnoods via private organisaties; de slechtst functionerende organisatie is toch wel met afstand de overheid, al was het maar omdat de overheid niet met eigen, maar met gestolen geld werkt en het ze dus de reet zal roesten hoe ze het over de balk smijten plus dat er per definitie geen zelfreinigend vermogen is aan te treffen bij de overheid).

Zo dan. Morgen plenair overleg in de Kamer, waarbij de helft naar huis gestuurd wordt vanwege overbodig.

Itzamná | 02-02-14 | 16:47

Helaas is het u niet gelukt mij te doen geloven dat deze mensen zielig zijn. Het zal wel een lekkere goedkope schilder zijn. Iets met branden en blaren.

Weerduivel | 02-02-14 | 16:46

@BlitzFlicker 16:30: Lul toch niet. Een hard beleid wil zeggen dat je effectief illegaal werkenden opspoort en die lui beboet en uitzet. Dat bedrijven die willens en wetens illegale arbeiders in dienst hebben hoge boetes krijgen. Maar niet dat je te goeder trouw handelende burgers tot de bedelstaf brengt vanwege een vergissing.

Het is wel typisch Nederlands: maken we eens een keer hard beleid, dan maken we het hard voor de verkeerde mensen. Arbeidsrecht, maar ook vreemdelingenrecht en noem het maar op.

Muxje | 02-02-14 | 16:42

Welkom in de wereld van werkgever zijn...

Blasfemie | 02-02-14 | 16:42

@kapotte_stofzuiger | 02-02-14 | 16:10
Je kunt als burger toch kiezen voor een betere regering?? Democratie en zo?
*van stoel afvalt*

miko | 02-02-14 | 16:42

@ Kees Knetter | 02-02-14 | 16:40
Die zullen de boete wel aan zichzelf betalen.

Lewis | 02-02-14 | 16:41

Je kan altijd beweren dat de betreffende schilder een heel mooie echt-lijkende vergunning heeft laten zien. En nee, je hebt er toevallig geen kopietje van gemaakt want dat hoeft niet.

sinar2 | 02-02-14 | 16:41

.... maar er zijn toch ook gemeenten die illegalen aan werk hebben..??

Kees Knetter | 02-02-14 | 16:40

Lampen in de vorm van een wietblad die groen licht uitzenden.

Mestkever | 02-02-14 | 16:40

@pim achtertuin | 02-02-14 | 16:35
Pardon? Je wil toch niet zeggen dat mensen hier hypocriet zijn? Nee toch?

miko | 02-02-14 | 16:40

@ Itzamná | 02-02-14 | 16:29 |
't Mag allemaal wel een onsje minder met de sociale zekerheid, maar je kunt ook doorslaan.

Lewis | 02-02-14 | 16:40

@Itzamná | 02-02-14 | 16:29
Minimum loon is belachelijk en leid tot niets.
Het is ook geen garantie voor beter werk noch voor het uitsluiten van uitbuiting.

miko | 02-02-14 | 16:39

@Mestkever | 02-02-14 | 16:23
Wat zijn wietlampen?

miko | 02-02-14 | 16:37

Eerst een Europese unie willen maken met een stevige vrije markt (want daar wordt iedereen betervan, schijnt) en dan blijkt dat de beslastingregels internationaal nog niet op orde zijn. Zullen we eerst even de spelregels overeen komen voordat we een spelletje gaan spelen? Anders weten we wel wie voor de shit op gaat draaien terwijl een paar handige jongens geld aftappen totdat de boel weer vastloopt.

kloopindeslootjijook | 02-02-14 | 16:37

@Oskaar Blafzuur | 02-02-14 | 16:17
Nee, jij hebt liever dat je 75% belasting betaalt aan de werkelijke uitbuiters in Den Haag.

miko | 02-02-14 | 16:36

Dit zijn dezelfde burgers die het hartste schreeuwen dat alle buitenlanders moeten oprotten.Maar ja,als het hun eigen portemonnee raakt geldt dat niet natuurlijk.Boete terecht,hadden ze Simon de Wit maar moeten inhuren.

pim achtertuin | 02-02-14 | 16:35

de bollenkwekers in de bollenstreek hebben niet voor niets een onderlinge verzekering tegens boetes van de vreemdelingenpolitie... Gelukkig komen ze maar één of twee keer per jaar, meestal aangekondigd en als je de boetes door 250 deelt is het best te overzien. Maar ja, als particulier heb je daar in het algemeen geen toegang toe.

jan-lul-de-behanger | 02-02-14 | 16:32

@kapotte_stofzuiger | 02-02-14 | 16:10 |
Tjah, dit is uiteindelijk wat de burger wil. Nederland (Europa trouwen) kijkt zeer wantrouwend naar de vreemdelingen die hier de banen inpikken van de hardwerkende Nederlanders. Politiek Den Haag (en SZ in het bijzonder) is hier niet ongevoelig voor en heeft een behoorlijk hard beleid opgezet.

Natuurlijk is het in dat opzicht erg makkelijk om van uit je luie stoel te roepen dat de overheid daadkrachtiger tegen de 'buitenlanders' moet optreden (Geert, doe er wat aan). Totdat de vreemdelingenpolitie opeens in je eigen achtertuin staat je je van dichtbij meemaakt hoe hard het Nederlandse vreemdelingenbeleid werkelijk is.

Ik heb wel gemerkt dat dit voor veel mensen behoorlijk schokkend is. Ook de typische PVV'r slaapt er even een nachtje slecht van als hij van dichtbij met de problematiek wordt geconfronteerd.

BlitzFlicker | 02-02-14 | 16:30

Dat er nog iets als 'minimumloon' bestaat - ook al zoiets bespottelijks. Elke droplul die nog niet tot vier kan tellen moet je € 1.485 p/m betalen.

Why? Is dat een staatstaak om dit te bepalen?
Welnee, grote onzin. Markt regelt het zelf wel, kan prima.

Nu ik toch bezig ben, schaf die ontslagbescherming ook maar af. Geen werkgever gaat personeel ontslaan als hij er tevreden over is. Nu kost het je een godsvermogen als je van een wanpresterende slampamper af wilt.
Again, geen staatstaak zich daarmee te bemoeien.

Itzamná | 02-02-14 | 16:29

De overheid is ons dus miljoenen schuldig voor alle illegalen die ze ons land hebben toegelaten.

malin | 02-02-14 | 16:27

Ik snap best dat deze mensen te goeder trouw gehandeld zullen hebben, dus die boete is behoorlijk over the top.

Waar je als consument wel altijd rekening mee moet houden is dat zwart werk per definitie niet verzekerd is. Dus als zo'n goedkope handige jongen schade maakt, prutswerk aflevert of alles in de verkeerde kleur schildert, je hebt geen poot om op te staan. Geen verzekering of garantiefonds zal jou uit de brand helpen.

Zelfs als je een factuur met KvK- en BTW-nummer krijgt, wil dat nog niet zeggen dat je tegen de problemen ingedekt bent, want ook zwartwerkers geven dit soort papiertjes af (welke consument zal die gegevens ooit checken?).

Exilium | 02-02-14 | 16:26

Onze overheid heeft het graaien geld los kloppen snel onder de knie gekregen sinds de ketens met Brussel strakker zijn aangedraaid,maar er blijken trucjes voor te zijn om daaraan te ontsnappen lees ik net.
www.telegraaf.nl/buitenland/22261788/_...

Welles! Nietes! | 02-02-14 | 16:25

Waar blijft het artikel over Philips die in de clinch ligt met Klaas Bruinsma over de levering van wietlampen?

Mestkever | 02-02-14 | 16:23

@CynicalBastard | 02-02-14 | 16:03
Ik kan je vertellen dat we dan geen arbeidsprobleem meer in de kassen hebben. De Illegaal zal een boete een worst zijn want die kan hij niet betalen en de overheid kan geen beslag leggen op zijn bezittingen in het buitenland(als ze al zijn identiteit kunnen achterhalen)
En de tuinder lacht zich kapodt om de lage salarissen.

miko | 02-02-14 | 16:23

@Oskaar Blafzuur 16:17: Dat gegeven is het mij niet waard. Niemand verdiend het om op zo'n manier te worden uitgekleed, ook niet als de overheid eens een voorbeeld wil stellen. Wil je mensen afschrikken, verhoog dan de pakkans.

Maar het begint er bij dat de verantwoordelijkheid om al die regeltjes te kennen en er op te controleren niet bij de burger ligt. Een tuinder die illegaal mensen inhuurt hoort beter te weten. Van een gewone huisvader die wat schilderwerk laat doen kan je dat niet verwachten.

Muxje | 02-02-14 | 16:22

Mensen hier zouden zich eens wat moeten verdiepen in het libertarisme, ze hebben immers al door dat de overheid niet je vriend is.

reinaarden | 02-02-14 | 16:21

Dat 'zwart' werken nog steeds zo'n negatieve connotatie heeft. Gewoon raksisme.

Ik ken eigenlijk niemand meer die iets wit laat doen als het ook zwart kan. Kwestie van burgerfatsoen.
Laat de overheid eerst maar eens de helft van alle belastingen schrappen en en de andere helft halveren - kunnen we eens verder kijken.

Itzamná | 02-02-14 | 16:19

@likmegaties | 02-02-14 | 15:41
Als je bij de Gamma bent koop een bouwlamp en doe het rustig in de avonduurtjes in plaats van voor de tv te hangen.
Of slap te reaguren.

miko | 02-02-14 | 16:17

@ van Bukkum
om over goedwillende werkloos geraakte vakkundige nederlandse zzp ers nog maar te zwijgen.

de boete is idd aan de hoge kant
Maar ik ga er vanuit dat in het betreffende dorp niemand meer durft iets zwart te laten doen..
dat gegeven is mij toch wel wat waard..

Oskaar Blafzuur | 02-02-14 | 16:17

@kapotte_stofzuiger | 02-02-14 | 15:45
Maar dat is wat iedereen wil toch? Alles gekeurd, overheidsgarantie fabrieksgarantie overkoepelende organen hart en vaatziektes. vereniging van kattebakvulselproducenten.

miko | 02-02-14 | 16:16

Kijk, dat je in dit politieke klimaat geen belasting wilt betalen, dat vind ik een nobel streven. Maar dat je dan een Oekraïnert inhuurt om het klusje te klaren, dat vind ik echt niet kunnen. Eigen volk eerst!

VanBukkem | 02-02-14 | 16:16

Weg met ons!

Artwido | 02-02-14 | 16:15

@Osdorpertje | 02-02-14 | 16:08
Wat dan weer zo typisch is,is dat het in dat artikel dan alleen maar weer gaat over de uitbuiting van de buitenlandse werknemers, en er met geen woord gerept wordt over de veronachtzaming van de werkloze Nederlandse werkzoekende. Te gek voor woorden dit weer!

Welles! Nietes! | 02-02-14 | 16:15

@goedverstaander | 02-02-14 | 15:46
Ik heb zoiets ook meegemaakt. Ik kocht een mooie flatscreen voor 150 euries. Blijkt hij gestolen te zijn. Hoe kon ik dat weten???

miko | 02-02-14 | 16:13

Tja, Nederland gaat dezelfde kant op als Frankrijk - waar ik woon.

Een restaurant in de Charente-Maritime, gerund door een echtpaar zonder personeel, is op een avond druk bezet. Enkele gasten, die heel tevreden zijn en zien dat het echtpaar druk bezig is en al de hele avond hard gewerkt heeft, zet uit eigener beweging de glazen van de tafel terug op de bar. Gewoon ff een handje helpen.

Jammer! In hetzelfde restaurant eten twéé medewerkers van de URSSAF (dat is zeg maar een mix tussen UWV/Belastingdienst), die onmiddellijk ingrijpen tegen deze grove misstand!

7000 euro boete en drie maanden gevangenisstraf wegens "travail dissimulé" (zeg maar zwart werken of illegaal werken zonder premies af te dragen) voor het echtpaar, want men had dus sociale lasten af moeten dragen voor diegene die de glazen terug op de bar zette!

En zo roelt het in Europa op dit moment!

De Droit | 02-02-14 | 16:13

@segalkjesaljksgahbi | 02-02-14 | 15:39
Inhuren van een bedrijf KVK nummer vragen evt crib en een officiele rekening en misschien bij een buitenlander een paspoort of iets dergelijks.
Verder zal de manier van betalen ook wel meespelen. Via de bank? Naj mebrouw grag kesh!

miko | 02-02-14 | 16:11

@miko | 02-02-14 | 16:07
Waar het mij om gaat is dat de overheid, dankbaar gebruikmakend van bestuursrecht, weer een gewone burger financieel weet uit te melken.

Lekker makkelijk 12000 euro boete uit te schrijven, zonder dat je je daar niet kan tegen verdedigen. Terwijl de 'illegale schilder' allang weer bij het volgende huis aan het werk is.

kapotte_stofzuiger | 02-02-14 | 16:10

Je moet je huis ook niet laten schilderen door een illegaal. Maar door de kennis als vriendendienst....... Snappie?

ikdenkwat | 02-02-14 | 16:10

Dit is al jaren zo trouwens. Niet iets nieuws. Begon geloof ik met 8000 euro voor de werkgever, 8000 voor de opdrachtgever.

Dima Beeline | 02-02-14 | 16:10

@jemagookniksmeer | 02-02-14 | 15:39
Precies zo gebeurt het nu.
Linksom rechtsom het gebeurt.
Zolang de loonlasten op simpele arbeid zo hoog zijn zul je het hebben. In de VS kennen ze bijna geen zwartwerk.

miko | 02-02-14 | 16:09

OK dan, wie is de betere schilder: Bob Ross of Henk Helmantel?

eerstneukendanpraten | 02-02-14 | 16:09

@kapotte_stofzuiger 16:03: Precies, daarbij behoren redelijkheid en billijkheid altijd van toepassing te zijn. Verlies je dat als overheid uit het oog, dan kan je onredelijke, wanhopige reacties van burgers terugverwachten.

Muxje | 02-02-14 | 16:09

Dus die schildert is illegaal over de grens gereden in zijn busje en niemand hield hem tegen waardoor een gezin wat hem inhuurt even 12000 euro kan aftikken aan dezelfde gasten die de grens open gezet hebben.... Als je dat busje nou eens rechtsomkeert laat maken aan de grens voorkom je dit soort situaties..

Horze | 02-02-14 | 16:09

Stel je bent de provincie Limburg en je laat van door Nederlandse belastingbetalers opgebracht geld een tunnel bouwen dan laat je dat natuurlijk door een Ierse BV met Portugese en Poolse arbeiders doen. Er worden op die manier nauwelijks belastingen betaald en de Nederlandse werkelozen blijven werkeloos thuis, terwijl de buitenlandse arbeiders op schofterige wijze worden uitgebuit. En dan mag het gewoon. www.limburger.nl/article/20131112/DOSS...

Osdorpertje | 02-02-14 | 16:08

@goedverstaander | 02-02-14 | 15:40
Begrijp me goed ik vind dat die schilders lekker hun gang mogen gaan maar als opdrachtgever moet je zorg staan voor de lasten.
Dat die te hoog zijn in Nederland is een andere discussie.

miko | 02-02-14 | 16:08

Mooie casus. Wat laat dat weer zien? Het laat zien dat de roverheid Jan Modaal niet voorop stelt. De roverheid weet namelijk dat Jan Modaal toch niet gaat protesteren. Vandaar dat Jan Modaal dubbel genaaid wordt door de roverheid. Jan zegt daarna nog altijd netjes "Dank u".

von_cicero | 02-02-14 | 16:08

@kapotte_stofzuiger | 02-02-14 | 15:39
Waar het om gaat is dat mensen illegalen in dienst hebben. de meeste hier roepen dan heel hard dat deze aangepakt dienen te worden uit het land schoppen etc etc.
Wat mij betreft mag iedereen naar Nederland komen om te WERKEN.
Een lage belasting voor de lagere lonen en je hebt geen recht op uitkeringen als je geen minimaal arbeidsverleden hebt.
Verder is keten aansprakelijkheid prima om koppelbaasjes en stromannen uit te bannen

miko | 02-02-14 | 16:07

Zo is dwangarbeid internationaal ook verboden behalve als je in de bijstand zit.

ProAsfalt | 02-02-14 | 16:03

@BlitzFlicker | 02-02-14 | 15:59
Weer een reden erbij burgers niet te beboeten onder bestuursrecht (niet voor niets mijn persoonlijk aversie tegen de WAHV).

kapotte_stofzuiger | 02-02-14 | 16:03

"Geen mens is illegaal".
Behalve als je ze ter goeder trouw inhuurt, dan jij zelf opeens wel.
Ook daarom, illegaliteit gewoon strafbaar stellen. De bewijslast in arbeidsrecht bij de verdachte leggen, laat die maar aantonen dat ie werken mag, of boeten als dat niet zo is?

CynicalBastard | 02-02-14 | 16:03

Dit faal kabinet moet dat verloren Roemenentoeslagengeld toch ergens vandaan halen. Mijn raad; koop je zorg ,je spullen of je diensten voortaan alleen nog bij een Nederlands bedrijf.

Welles! Nietes! | 02-02-14 | 16:02

@goedverstaander 15:57
Hahaha. Wat een goeie grap. Écht heel leuk. Plusje.

Ashtrey | 02-02-14 | 16:00

@kapotte_stofzuiger | 02-02-14 | 15:52 |
Redelijk en billijkheid zijn twee begrippen uit het privaatrecht. De WAV is puur bestuursrecht. Dus een andere rechter. Er wordt door de rechter enkel getoetst of het bestuursorgaan (de minister) bevoegd is de boete te verstrekken op grond van de verzamelde gegevens. En dat is hij vaak wel. Niet of de boete ook redelijk is, dat is aan de wetgever om te bepalen.

In hoger beroep zijn er een paar zaken bekend dat een boete (in hele schrijnende gevallen) met een paar duizend euro verlaagd wordt. Maar dat zijn echt de uitzonderingen. Als je de boete op de mat krijgt kan je alvast beginnen met sparen.

BlitzFlicker | 02-02-14 | 15:59

Ik weet nog een veel betere inkomstenbron voor onze politici: pak alle werksters die zwart je WC schoonhouden eens aan. Je hoeft enkel de telefoonnummers van bij de supermarkt op te schrijven. Daar zijn toch wel een paar werkloze NSBers voor te charteren.

langsdekant | 02-02-14 | 15:58

Een mooi voorbeeld van de Nederlandse overheid die bakken vol probleemmensen binnenhaalt, niet weet hoe er mee om te gaan en tegen de burger zegt: alsjeblieft, lossen jullie het maar op.

duitse herder | 02-02-14 | 15:58

Kus voor Annabel.

lidlbier | 02-02-14 | 15:58

En ik maar denken dat het zwartwerken volledig was afgeschaft na die Pieten-discussie in november.

goedverstaander | 02-02-14 | 15:57

@ VanBukkem | 02-02-14 | 15:40 |
Volledig mee eens. De overheid trekt Nederlandse zwartwerkers voor op buitenlandse zwartwerkers. Is racisme.

goedverstaander | 02-02-14 | 15:56

@Uw Verzekeringsadvis | 02-02-14 | 15:49 |
De hele keten krijgt dezelfde boete. Dus de aannemer die met de vreemdeling werkt, en de opdrachtgever van de aannemer. De grote vissen werken namelijk altijd met tussenpersonen, maar daar trapt men dus niet in. Ook overheden die aannemers inhuren die met vreemdelingen werken krijgen dus boetes.

Kan redelijk dramatisch aflopen. Een grote fabrikant huurt een student in (als tussenpersoon in de vorm van een ZZP'r) om een groepje van 20 personen te faciliteren in de fabriek. SZ komt erachter en knalt dan een boete richting de student (= persoonlijk faillissement en schuldsanering voor 2 jaar) als richting de fabrikant zelf. Je bent een ongelooflijke luk als je als multinational gebruik maakt van dit soort constructies, maar men gaat over lijken om een paar centen te kunnen besparen en proberen de schuld af te schuiven.

BlitzFlicker | 02-02-14 | 15:55

@Skunk57 15:50
Jij trekt ALLES hier door naar Greet en de PVV, obsessed much?

Ashtrey | 02-02-14 | 15:55

@ kapotte_stofzuiger | 02-02-14 | 15:45 |
Check ook alles even als je een stukje worst op de markt koopt. Ausweiss vragen plus vergunningen. Je kunt ook nog maar zo genaaid worden voor mensensmokkel, illegale vleesimport en andere zwendel. Waar gaat dit heen? Deze overheid naait haar burgers omdat ze zelf faalt.

goedverstaander | 02-02-14 | 15:54

Het wordt steeds gekker. Als iemand dat bij mij zou flikken is hij 24 uur per dag ambtenaar, niet slechts van negen tot vijf.

Bokito ergo sum | 02-02-14 | 15:53

@BlitzFlicker | 02-02-14 | 15:48
Redelijkheid en billijkheid, aangevuld met proportionaliteit. Dat is het probleem.
Niemand kent het volledig Burgerlijk Wetboek en het Wetboek van Strafrecht uit zijn hoofd, laat staan dat mensen expert zijn op Arbeidsrecht of Vreemdelingenrecht.

Ok, de schilder sprak wellicht met een Slavisch accent, maar als tegenwoordig elke vrachtwagenchauffeur of tomatenplukker uit het Oostblok komt, waarom zou jouw schilder (die veelvuldig in het dorp opdrachten heeft vervuld) dan niet daar vandaan mogen komen.

kapotte_stofzuiger | 02-02-14 | 15:52

-weggejorist-

Läderlappen | 02-02-14 | 15:51

@Ornoisliefde
Een monoloog naar mn hart.

Läderlappen | 02-02-14 | 15:51

-weggejorist-

Skunk57 | 02-02-14 | 15:50

Daarom mensen, als je jong bent, koop geen huis in Nederland, schrijf je uit de GBA (burgerlijke stand), en laat ze allemaal de klere krijgen!
Free As A Bird!!!

King of the Oneliner | 02-02-14 | 15:49

En Rutte? Hij grijnst gewoon door.

Fijnstoffer | 02-02-14 | 15:49

Ik ga al vele jaren onder de naam 'Jan Modaal'. En dan weet je inmiddels wel dat je in de hoek zit waar altijd de klappen vallen en je je nooit, maar dan ook nooit, waar dan ook, kunt beroepen op onrecht of oneerlijkheid. En per saldo net zoveel overhouden als een werkeloze Somaliër die net z'n verblijfsvergunning heeft opgehaald of een 'onbemiddelbare' Antilliaan die net al z'n toeslagen heeft ontvangen. Niemand die zich hard voor je maakt of voor je opkomt. Geen stichtingen, geen belangengroepen, geen televee omroepen. En gelukkig maar. Er zou maar zo'n ongewassen winterwortel met een bord boven z'n hoofd staan met jouw naam erop. Of iemand als Femke Halsema zal bij DWDD maar proclameren dat je ondersteuning nodig hebt. Brrrrr! Ik zou mezelf niet meer in de spiegel aan kunnen kijken. Straks weer de wekker op half zes zetten, morgenochtend in alle vroegte de weg op en werrrrrken. Waarschijnlijk tot ik 68 ben en den dagen moe. Maar wel met een rechte rug en ballen als struisvogeleieren...

Ornoisliefde | 02-02-14 | 15:49

@Lewis | 02-02-14 | 15:44
Ja, dat lijkt voor de hand te liggen maar ook dan moet je als opdrachtgever nog controleren.
Stel de aannemer krijgt een dikke boete gaat failliet mag de opdrachtgever hem betalen.
In dit geval gaat het ook om een aannemer.

Uw Verzekeringsadvis | 02-02-14 | 15:49

@ Het_Genie | 02-02-14 | 15:42
Foei, ken uw Jacobse en Van Es-klassiekers!

Lewis | 02-02-14 | 15:48

Als het goed is zou dit gewoon bekend moeten zijn. Zowel bij ondernemers als bij burgers. Krijg alsnog aardig wat WAV (wet arbeid vreemdelingen) zaken langs. Als je een clubje van 5 oostblokkers zonder status/werkvergunning aan de slag laat in je toko kan je dat al snel een mooie 60.000 euro kosten. Bedrag is vastgelegd, dus een beroep doen op dat je een zielige bakker bent zonder inkomsten en dergelijke werkt niet.

BlitzFlicker | 02-02-14 | 15:48

Het valt te begrijpen dat men een goedkopere werkkracht inhuurt, maar het geld dat die mensen verdienen wordt in de Oostbloklanden weer uitgegeven, wat niet bevordelijk is voor onze economie.

Desalniettemin is het de taak van de overheid om vergunningen te controleren en niet die van de burger.

Dubbele gedachte bij deze situatie.

Läderlappen | 02-02-14 | 15:48

Hoe legaal zijn die pleegkinderen in dat gezin,levert ze toch een aardig zakcentje op. Zijn de ouders van die kinderen het er wel mee eens dat hun kinderen een doorlopende bron van inkomsten zijn voor dat pleeggezin?

LostSandWich | 02-02-14 | 15:47

Wat nou , ga zelf langs de gamma . Ga in ziekteverlof en begin er gewoon zelf aan .

likmegaties | 02-02-14 | 15:41 | + 0 -

Dat ga je dan krijgen he met zo'n (r)overheid.

dwar | 02-02-14 | 15:47

@ Lewis | 02-02-14 | 15:44 |
Dat is nou het lullige. Die mensen gingen er onterecht vanuit dat het een aannemer was. Omdat ie dat dus niet was huur je plotseling iemand in en ben jij dus de aannemer. En ben je de lul.

goedverstaander | 02-02-14 | 15:46

@CornholioNL | 02-02-14 | 15:41
Mijn auto is gekocht bij een niet-Bovag garage, de home-cinemaset online bij een shop zonder Thuiswinkelkeurmerk en het vlees van de slager heeft geen beter-levenkeurmerk.
Wanneer komt de politie mij een boete geven? Alles zonder "KEURMERK".

kapotte_stofzuiger | 02-02-14 | 15:45

Daarom meer EU!
/pvvda modus

Dömper | 02-02-14 | 15:45

Die Roemenen en Bulgaren die hier voor 1 januari 2014 zonder tewerkstellingsvergunning de huizen leegroofden kregen zeker ook een boete van 12000 euro?

dr. P. von Orno | 02-02-14 | 15:44

Het is bij voorbaat dom om Oostblokkers voor een klus in te huren. Voor die domheid zou je al beboet moeten worden. Even zonder gekheid, het is door de EU onmogelijk geworden om te onderscheiden welke slavisch sprekende bleekscheet nou wel of niet in NL mag werken…

Datzegiktoch | 02-02-14 | 15:44

@Uw Verzekeringsadvis | 02-02-14 | 15:40 |
Ik ben een leek op dit gebied, maar is de aannemer dan niet de opdrachtgever?

Lewis | 02-02-14 | 15:44

Geen medelijden. Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en als dat niet leuk uitpakt gaan janken. Dit soort lui helpen Hollandse zzp'ers om zeep.

Hommel | 02-02-14 | 15:44

Waar jij die van koop al de toernedossen, met de groeten vann Brenzef.
Robbie van Zon | 02-02-14 | 15:33
--
Wilt u voortaan wat minder zuipen en blowen? Dan komt er wellicht iets begrijpelijks uit uw toetsenbord. Nu is het een baby-/brabbeltaaltje.

Het_Genie | 02-02-14 | 15:42

Als ie zo bekend was in een DORP dan was het vast ook bekend dat het een illegale Oekraïner was, en dan ook nog in de krant zetten dat je twee pleegkindjes hebt (extra zielig) maakt het allemaal ongeloofwaardig dat je het niet wist. Neemt niet weg dat die hoogte vd boete nergens op slaat.

Bugsy Malone | 02-02-14 | 15:42

Kan Ploumen ook niet zo'n boete opleggen als je bijvoorbeeld iets bij CoolCat of America Today koopt?
Of bij producten uit Israel? Niet uit Tibet, Cuprus of de Westelijke Sahara, vanzelfsprekend.

Mammeloe | 02-02-14 | 15:42

@ Robbie van Zon | 02-02-14 | 15:33 |
Russische toestanden!

Lewis | 02-02-14 | 15:42

@ uberdude | 02-02-14 | 15:40
Dat is toch echt een andere discussie.

Lewis | 02-02-14 | 15:41

Wat nou , ga zelf langs de gamma . Ga in ziekteverlof en begin er gewoon zelf aan .

likmegaties | 02-02-14 | 15:41

De overheid, de grootste vijand van de hardwerkende burger.

smdyasc | 02-02-14 | 15:41

Tja, ook voor schilderbedrijven bestaat er een keurmerk, deze mensen wilden goedkoop een "mannetje" die hun klusje kon doen... risico van het vak.

CornholioNL | 02-02-14 | 15:41

Twaalfduizend euro is misschien wat veel, maar het is natuurlijk ook niet helemaal koosjer om een zwartwerkende Oekraïnees aan het werk te hebben, terwijl er duizenden Nederlandse zwartwerkers werkloos thuis op de bank zitten!

VanBukkem | 02-02-14 | 15:40

Valt nog mee, borden laten afwassen kan wel 24 ruggen kosten: www.gelderlander.nl/regio/arnhem/eetca...

Gratis tip; ook al heb je buitenlanders via een aannemer/uitzender aan je huis aan het werk dan nog moet je als opdrachtgever controleren of de papiertjes wel kloppen.
Zo niet dikke boete van Gestapo achtige typetjes in dienst van onze fijne overheid.

Uw Verzekeringsadvis | 02-02-14 | 15:40

Hoe die arme mensen hadden moeten weten dat ze de boel lieten schilderen door lui die dat eigenlijk niet mochten doen, ontgaat me volledig. En áls ze al onraad hadden kunnen ruiken, was het natuurlijk keihard rassisme geweest als ze om papieren hadden gevraagd. Een echte lose-lose situatie zeg maar.

Lewis | 02-02-14 | 15:40

Maar volgende week wel weer een zeikartikel over bedrijven die in Nederland failliet gaan. We doen dat dus zelf. Nu dus geen ook verhaaltjes meer over vervoerders,schilders,oppascentra,etc die failliet gaan svp.

uberdude | 02-02-14 | 15:40

@ miko | 02-02-14 | 15:37 |
Jan met de Pet wordt tegenwoordig in NL ingezet om anderen aan de wet te houden. Zoals bij verkoop van alcohol en tabak, noem maar op. Op het moment dat die als onbezoldigd politieagent een fout maakt gaat ie voor de bijl. Ik zou achter zo iemand met een bedrijfsbusje en de hele santekraam ook niets hebben gezocht.

goedverstaander | 02-02-14 | 15:40

Mmmm... vreemd. Ik zou er een advocaat op zetten. Als professioneel opdrachtgever ben je inderdaad aansprakelijk, maar als ondeskundig particulier volgens mij niet. Zeker niet als je ter goeder trouw handelt. De aansprakelijkheid als professioneel opdrachtgever aansprakelijk gaat ook veel te ver. Als je als woningcorporatie of projectontwikkelaar een aannemer een opdracht verstrekt, dan ben je aansprakelijk voor het personeel van die aannemer én voor het personeel van de onderaannemers en onder-onderaannemers die die aannemer op zijn beurt weer inhuurt. Ik heb het zelf meegemaakt. Als opdrachtgever moet je eigenlijk continu zélf op de bouw aanwezig zijn om de paspoorten te controleren van iedereen die op de bouwplaats komt. Nederland regeltjesland.

segalkjesaljksgahbi | 02-02-14 | 15:39

Ambtenaren pissen nu eenmaal graag op burgers.
Om ambtenaar te worden hoef je alleen maar een urinetest te doen.
Om ambtenaar te blijven moet je drie maal daags kunnen zeiken.

duitse herder | 02-02-14 | 15:39

Volgende keer toch maar een vaag uitzendbureau in de arm nemen dat via schimmige constructies Oost-Europeanen kan uitbuiten voor een fractie van het minimumloon, zonder dat er een haan naar kraait.

jemagookniksmeer | 02-02-14 | 15:39

De één mag een koe stelen en de ander mag niet eens over de heg kijken.

Simon de Danser | 02-02-14 | 15:38

Als ze dan ook nog met witte in plaats van zwarte verf komen opdraven vermoed je immers ook niets.

goedverstaander | 02-02-14 | 15:37

Ze hebben illegalen in dienst toch? Dat vinden we hier strafbaar toch? Nou niet janken dan de boete is te laag. Er zijn genoeg Nederlandse werkeloze schilders die het werk konden doen voor drie keer de prijs.

miko | 02-02-14 | 15:37

@Godsammekraken | 02-02-14 | 15:33
De overheid is de grootste vijand van een modaal gezin.
Het is, bij wijze van spreken, goedkoper om elke week je kind een telefoon aan een groep kansenjongeren te laten afgeven (www.powned.tv/nieuws/binnenland/2014/0... ), dan je auto verkeerd parkeren, je een euro te hebben vergist in de belastingaangifte, of een klusjesman inhuren.

kapotte_stofzuiger | 02-02-14 | 15:36

Als je in NL niet in de bollen, asperges, kassen, op grote bouwplaatsen of in centrale bakkerijen doet en je dus niet in de watten wordt gelegd zodat je een broertje dood kunt hebben aan minimumlonen dan ben je onverwijld de lul. Zo werkt dat hier tegenwoordig. Wat een prachtland is het toch geworden.

goedverstaander | 02-02-14 | 15:36

Ik vraag altijd of het een binnenschilder is of een buitenschilder.

zeg maar jansen | 02-02-14 | 15:36

Dit gaat uiteraard wel ten koste van een hardwerkende legale plaatselijke ondernemer. Oost Europeanen die ons werk inpikken; daar zijn we toch zo op tegen?

Gezwel | 02-02-14 | 15:36

Zwart werken mag nog harder aangepakt worden. Net als werkverdringing trouwens, bijv werken mbv uitkering. Maar ja, dan moet de overheid zichzelf beboeten.

Watapatja | 02-02-14 | 15:34

Maar de wijken waar onze graaiende hoogwaardigheidsbekleders wonen ontspringen de dans qua controles mag ik aannemen?

The Anarchist | 02-02-14 | 15:34

Waar jij die van koop al de toernedossen, met de groeten vann Brenzef.

Robbie van Zon | 02-02-14 | 15:33

Indeed! De Nederlandse overheid doet stoer als er wat te halen valt (kenteken, salaris, pensioen) en suikerzoet als er alleen iets te brengen valt (idioten, criminelen, uitvreters)

Godsammekraken | 02-02-14 | 15:33

Vertaal dat maar wel naar het Duits, anders verstaat je schilder je niet eens.

zeg maar jansen | 02-02-14 | 15:33

Hoe meer het slachtoffer afhankelijk is van de overheid, des te makkelijker zal de overheid het slachtoffer aanpakken.
Zo'n tomatenkweker kan dreigen over de grens een nieuwe kas neer te zetten. Een modaal gezin met tophypotheek en man in loondienst kan niet zeggen morgen in Verweggistan te gaan beginnen.

kapotte_stofzuiger | 02-02-14 | 15:33

Annabel je bent weer geweldig op dreef. Kudos.

crisiswhatcrisis | 02-02-14 | 15:33

In Nederland is iedereen gelijk. Maar sommige mensen zijn meer gelijk dan anderen. Bedankt, VVD en PvdA. De omgekeerde Robin Hoods maken hier de dienst uit.

goedverstaander | 02-02-14 | 15:33

Hooi vorken en fakkels zijn te bestellen op: wijpikkenhetlanger.nl

funkyd | 02-02-14 | 15:33

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken