Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

RECONSTRUCTIE. Succes, nieuwe FinStas Harbers!

eeehhhh.jpgOK, het is nog niet gezegd dat grijze Kamermuis Mark Harbers (VVD) de opvolger van Weekers wordt. Maar zijn naam zoemt het hardste rond. Then again, alle media tikken elkaar de hele dag over, dus zo veel zegt dat nou ook weer niet. Het gaat sinds gisterenavond plusminus half 12 ook alleen maar over het opstappen van Weekers. Maar niemand schrijft op waarom hij nou viel. Ja, omdat het een prutser was, die al een jaar stond te prutsen. Maar waarom besloot de oppositie dat het nu echt genoeg geweest was, waardoor het kaartenhuis onder de zetel van Weekers instortte? Dat zijn de werkelijke, reële, bestaande en doorlopende problemen met de Toeslagen. Al sinds 2012 werkte Weekers aan een systeem waarbij toeslaggerechtigden nog maar op 1 rekeningnummer hun staatssubsidie gestort konden krijgen. Op 1 december werd dat systeem (onder druk van een FinStas op hete kolen) zo'n beetje van de ene op de andere dag landelijk uitgerold. Zonder pilot. Zonder testpubliek. En - heel gek - dat werkte dus niet. Het werd een puinzooi waarbij duizenden mensen zonder rechtmatig toeslaggeld zaten tijdens Kerst, omdat de Belastingdienst niet wist welk rekeningnummer bij hun naam hoorde. Bedankt, Weekers. Zit je daar. Zonder geld. In een bureaucratische bende, die tienduizenden mensen raakt. De stas is nu weg, maar het probleem nog niet. Tel daarbij op dat de meeste Bulgaarse fraudeurs nog vrij rondlopen, diverse lekken in het toeslagensysteem nog niet zijn gedicht en dat de accijnsrel in het (steeds dieper landinwaarts groeiende) grensgebied nog een dingetje gaat worden. En de oppositie is goed ingelezen in de materie. Leuke post hoor, FinStas. We wensen Mark Harbers (of wie dan ook) veel succes met zijn promotie! Voor de liefhebbers van bureaucratisch leed: reconstructie van de feiten na de breek. Een Feytelycke Reeconstructie van den Ghebeurtenissen, Saamenghesteld in Helder ende Leeschbaar Neederlandsch 1. Per 1 januari 2012 is het wetsvoorstel Overige Fiscale Maatregelen 2012 (link) in werking getreden. Daarin is afgesproken dat toeslagen en andere uitbetalingen van de Belastingdienst alleen nog op een rekening op eigen naam zouden gebeuren. Dat voorkomt bepaalde vormen van fraude en verbetert de boekhouding van de overheid. De rekeningnummers bij de namen van toeslagvangers zouden in de eerste helft van 2012 worden gecontroleerd (link: pagina 18 in deze pdf). 2. Er is verder weinig debat over de maatregel, op één punt na: CDA en PvdA vinden dat toeslagen rechtstreeks aan kinderopvang of woningbouwcorporatie moeten worden blijven overgemaakt. 300.000 mensen laten dit al doen, en dat gaat goed. Weekers wil het echter niet. Hij had zichzelf een groot probleem kunnen besparen... 3. Uit de tijdlijn die Weekers gisteren aan de Kamer gaf, blijkt dat het ombouwen van het systeem heel traag ging. Maar op 1 december 2013 wordt het ICT-systeem opgeleverd en, dezelfde dag meteen ingezet voor massaal gebruik - zonder pilot. Onverstandig, zeker gezien de reputatie van de overheid met ICT. 4. Niet verrassend dat het mis gaat met de huurtoeslag. De eerdergenoemde 300.000 mensen krijgen rond begin december een brief dat zij vóór maart 2014 (misschien) extra info moeten verschaffen. Maar dan komt er ineens nóg een brief, waarin staat dat ze vóór 14 januari al een rekeningnummer moeten insturen (met kopieën van bankafschrift en identiteitsbewijs). In die brief staat níet dat de huurtoeslag ook meteen is stopgezet totdat het juiste rekeningnummer bevestigd is door de Belastingdienst. Er staat ook niet in dat je ook een kopie van je rijbewijs mag gebruiken als je geen ID of paspoort hebt. Typisch ambtelijke slordigheden. 5. Maar die slordigheden leiden in januari tot overbelasting van de Belastingtelefoon. Die is tussen Kerst en Oud & Nieuw min of meer gesloten. En daarna dus praktisch onbereikbaar: uit cijfers van Weekers blijkt dat de BelTel in januari slechts in 37% van de gevallen opneemt. Anders gezegd: 2 van de 3 keer krijg je niemand aan de lijn. 6. Toch vertelt Weekers tegen zowel RTL Nieuws als NOS dat mensen 'zelf in actie moeten komen'. Hij lijkt daarmee - wederom - niet op de hoogte van het gepruts van zijn eigen Belastingdienst en legt de schuld bij de burger. 7. En toen vond de laatste strohalm van Weekers, de ChristenUnie, het mooi geweest, en lispelde Pechtold tijdens de laatste schorsing in het debat tegen Zijlstra dat Weekers de eer aan zichzelf kon houden, maar dat het hoe dan ook gedaan was met Weekers als FinStas. De rest is, zoals dat heet, geschiedenis. Al had Weekers van MinPres MosterdnadeMaaltijd helemaal niet weg gehoeven. Epiloog. De Belastingdienst lijkt nu langzaam te snappen dat ontvangers van huurtoeslag vaak ook zorgtoeslag ontvangen, en beginnen nu achterstallige overboekingen op die bijbehorende rekeningnummers te doen. Want dat kan blijkbaar wél, in de wild woekerende toeslagentumor van de Belastingdienst.

Reaguursels

Inloggen

Wat er verder mis ging:
0. De Nederlandse politiek wil volgens een principe werken dat alles "eerlijk" moet blijven, ook wel als "nivelleren is een feestje" aangeduid.
Voor elk groepje dat bij elke belastingmaatregel weer ergens "nadeel" van ondervindt, al dan niet kunstmatig of theoretisch aangetoond, moest dus een uitzondering in de vorm van een toeslag gemaakt worden.
Omdat de politiek weigert te leren dat 100% "eerlijk" een utopie is en dat "maakbaar sturen" via het mechanisme van "geld binnenhalen voor de overheid" je reinste onzin is, blijft ze dus uitzondering op aanpassing op uitzondering vereisen, met onwerkbare systemen tot gevolg.

CynicalBastard | 31-01-14 | 14:55

Zorgtoeslag: totaal onnodig, als ze het ziekenfonds in ere hadden gehouden. Iedereen betaalt gewoon een percentage van hun inkomen. Geen toeslag meer nodig. Waarom die onzin om de premie te betalen van het inkomen en een gedeelte zelf te verzekeren. Dit is goed voor de verzekeraars. En wie zie je veel terug in de top van verzekeraars: juist verlopen politici.
Wie die nieuwe zorgverzekeringswet heeft bedacht, moet wel geweten, dat het systeem fraude in de hand zou werken. Dat kon iedereen zien. Het moet allemaal nieuw, maar misschien is de oude ziekenfonds beter. Kortom: Weekers is genaaid door zijn eigen politieke vriendjes, met nog een stelletje ambtenaren.

wallenberg | 31-01-14 | 13:46

@brulboei
in uw voorstel kan het tarief omlaag naar 15% en kan er eventueel een tweede schijf van 25% voor zeer hoge inkomens worden ingevoerd. hierover is onlangs een studie gepubliceerd bij quid novi
www.quidnovi.nl/uploads/images/Quid%20...
probleem is echter dat dit de politici hun speeltjes ontneemt om al die sielugge gevallen van koptisch gristinnen met horrelvoeten, lesbische negerinnen in rolstoelen, krypto-alevitische vrijgemaakte kerkgenootschappen, experimentele poppentheaters, asielzoekende tibetaanse homo's en elke ander verzonnen achtergestelde minderheid geld uit te delen en zo verkiesbaar te worden voor het pluche. nederland is een kleptocratie van een uitkeringsproletariaat dat een regenteske uitvretersklasse in het zadel houdt. dat hebben we eerst nationaal gehad, en nu gaat het supra-nationaal via brussel.
de toeslagen fraude loopt in de vele miljarden, omdat de gehele nederlandse bevolking (plus de import) ook in de gelegenheid wordt gesteld om te frauderen. en dat moet weer opgebracht worden door de belastingen te verhogen. als nederlandse pompbedienden in belgiË gaan tanken, zoals te horen vanochtend op de radio, dan is er iets serieus mis in dit land. en verwacht niet op de oplossing van de polletiek want die hebben er eenvoudigweg geen belang bij.

minimá-armezusvan.. | 31-01-14 | 12:48

Om nog maar te zwijgen van de achterbakse laffe messteek in de rug van Pechtold.
En de VVD top die zich door hem laat chanteren.

Lichtstadfan | 31-01-14 | 12:00

Brulboei_61SB | 31-01-14 | 09:27 |
Eerst komt het eigenbelang en dan pas evt de belangen van de burgers, deze voorstellen van jou zouden pas zoden aan de dijk zetten, ze kijken wel uit het in stand houden van deze chaos is kennelijk heel lucratief!

lanexxx | 31-01-14 | 11:06

Bij de Rijksoverheid bepalen de DG's met de plaatsvervangende DG's de gang van zaken. Voor de uitvoering zijn de directeuren van de directies benoemd.
Onder die directies hangen weer afdelingen met een baas en daaronder de gewone ambtenaar en dat zijn meestal gewone werkende mensen.
Nu kan je als gewone ambtenaar nog zoveel verstand hebben van ICT maar tegen de gebruikelijke gang van zaken kan je niet vechten.
De DG en plv. DG en directeur hebben altijd wel ergens een vriendje die een software bedrijf runt en die moet worden ingehuurd en er een puinhoop van maken waarna de ambtenaar kan proberen er het beste van te maken.

BBmetR | 31-01-14 | 09:36

Even serieus: de oplossing is vrij eenvoudig, maar er is geen enkele politicus die daar zijn nek voor wil uitsteken:

- Invoeren vlaktaks in 2 groepen:
Tot inkomen EUR 50.000,- : 30%
Alles boven 50.000,- : 50%
Belastingvrije voet optrekken naar EUR 10.000,- op jaarbasis
- Afschaffen van ALLE toeslagen
- Afschaffen: Hypotheekrenteaftrek, terugvordering bronbelasting
- Afschaffen: Eigenwoningforfait

Je voorkomt hiermee ca 95% van het huidige geld rondpompen, dit levert ook een besparing aan arbeidsplaatsen op bij de belastingdienst (ga eens echt werken joh!) en het begrotingstekort zal gelijkblijven of zelfs afnemen.

Brulboei_61SB | 31-01-14 | 09:27

En dan te bedenken dat ik niet één toeslag ontvang, wat doe ik fout.

van_de_pot_gerukt | 31-01-14 | 09:03

Opheffen dan maar die Belastingdienst.

caspert79 | 31-01-14 | 08:46

@Rémy Martin ® | 30-01-14 | 21:10 |
Maar dan wel met dat verschil dat de belastingen die jij bij die bakker betaalt, voor een groot deel aan andere klanten van de bakker worden uitbetaald, die dan voor dezelfde bestelling geen €31,56 exclusief suikerbrood betalen, maar slechts €24,31.

RedBill | 31-01-14 | 08:25

@Welles Nietes! Precies; ik vergelijk het ook steeds met Griekenland. De overheid maakt er een puinhoop van, kleedt de bevolking uit en vervolgens maakt men de Griekse bevolking uit voor lui. Net als hier. Ik erger me dood aan de uitspraken dat MOE-landers hier moeten komen, omdat Nederlanders het werk niet willen doen. Nederlanders kunnen het werk niet doen voor hetzelfde loon als MOE-landers, omdat ze de vaste lasten niet kunnen betalen met een laag loon. We worden klaargestoomd voor de EU. Als het merendeel aan de grond zit, is men blij gered te worden door de andere EU-landen. Een andere verklaring kan ik er niet voor geven; voor dit beleid. Of zou onze overheid echt zo dom en blind zijn?

Maria.1 | 31-01-14 | 07:16

Djong | 31-01-14 | 01:00
Genaaid door Carola Schouten én door zijn eigen ambtenaren. Weekers zal voorlopig wel met een schrale bips rondlopen.

Nogood Boyo | 31-01-14 | 01:26

Geweldige strategische zet van Rutte! Veel gedoe over de homo-wetgeving in Russia. Zware Nederlandse vertegenwoordiging. En hij zal daar één en ander wel even aan de orde stellen. Snel Harbers aanstellen en meenemen. Deze kan Poetin nog wel iets vertellen over de geneugten van de herenliefde!

Lof der Zotheid | 31-01-14 | 01:21

In deze reconstructie mis ik toch wel dat Carola 'gristenmilf' Schouten de val van Weekers inleidde door te stellen dat de Stas onder curatele was gesteld.
Dat was een geil moment.

Djong | 31-01-14 | 01:00

Leuke post hoor, FinStas.
Van Rossem | 30-01-14 | 20:54

Stas van Financien is helemaal niet zo’n afbreekfunctie hoor: Willem Vermeend, Wouter Bos, (in mindere mate Steven Van Eyck) en Joop Wijn hebben daar prima zaken voor zichzelf en hun smaldeel gedaan in die functie. Weekers was gewoon te licht. Was-ie als kamerlid trouwens ook al.

Djong | 31-01-14 | 00:56

Die baas van Weekers, ene Dijsselbloem, schijnt mooi vrijuit te gaan, geen tijd voor Nederland en alle tijd voor het 4e rijk...

Hendrikaatje | 31-01-14 | 00:53

@Jan Dribbel | 30-01-14 | 23:40
-
Waarom zijn de belastingen lager in Duitsland en is de levensstandaard er (veel) hoger?
-
Waarom wordt Duitsland veel minder heftig getroffen door de 'crisis'?
-
Waarom sluiten wij ons niet MORGEN aan bij Duitsland?

bisbisbis | 31-01-14 | 00:32

Waarom zijn de huizenprijzen en de huren in dit land toch zoveel hoger dan in bv Duitsland?

Jan Dribbel | 30-01-14 | 23:40

Weekers was zo incompetent dat de Tweede Kamer er zo veel last kreeg, dat zelfs zijn partijgenoten hem lieten vallen. Nou, dan kun je echt helemaal niets. Laat die reconstructie verder maar zitten.

van heinde en verre | 30-01-14 | 23:27

Hoe kan het zijn dat toeslagen op de eigen rekening gestort wordt. Het is toch een tegemoetkoming in de huur, zorgkosten en al die andere kosten wat men niet zelf kan betalen, dat geld zou toch meteen op de rekening van de eigenlijke ontvanger terecht moeten komen? Volgens PvdA is dat te betuttelend, dus maken veel mensen het geld op aan andere dingen, vervolgens krijg je huurschuld, zorgkosten schuld etc etc etc! Wanneer houdt deze waanzin op?

lanexxx | 30-01-14 | 23:20

wie is eigenlijk de Directeur-Generaal Belastingdienst ?
neem aan dat die ook vertrekt ?

(c)ZWITSUL | 30-01-14 | 23:08

Het werkt heel simpel zolang je maar bezig bent met je eigen regelbrij heb je geen tijd om je te verdiepen in de Europese regelbrij. Dat geldt voor de overheid.. en dat geldt ook voor ons simpel voetvolk. En Brussel is er content mee!

Welles! Nietes! | 30-01-14 | 22:58

@Cynevisie | 30-01-14 | 22:44
Dat het een zooitje is, lijkt me wel duidelijk. Ik heb hier ook gelezen in een van de eerdere Weekers topics dat er genoeg ambtenaren al vroeg aan de bel hingen maar dat er vanuit de top niks of te laat wat aan gedaan werd.
En misschien dat Den Haag na het wegsturen van tig Stassen en andere verantwoordelijken ook eens het ambtenarenleger gaat doorlichten of in gaat zien dat het wellicht allemaal wat simpeler kan. Dus veel druk op de ketel uitoefenen kan wel degelijk helpen.

blinde kip | 30-01-14 | 22:56

blinde kip | 30-01-14 | 22:12 |
Helemaal eens (voorzover het hele debacle vooraf te overzien was). Het stoort mij alleen mateloos dat de ware schuldigen (degenen die het toeslagensysteem er doorheen geslagen hebben) weigeren in de spiegel te kijken en de uiteindelijke schuld bij de stas en belastingdienst leggen

Cynevisie | 30-01-14 | 22:44

Zo maar een gedachte:
Tot 2.000 euro bruto per maand geen belastingen en premies en geen werkgeverslasten. Geen toeslagen. Ook niet voor de "schrijnende gevallen" die altijd iedere regeling tot een onwerkbaar compromis maken.
Makkelijk voor de werkgever, duidelijk voor de werknemer en de overheid kan echt gaan inkrimpen.
Zit iemand noodgedwongen in de bijstand (omdat hij/zij dus niet voor zichzelf kan zorgen), krijg hij/zij gratis onderdak en gratis gezondheidszorg (ziekenfonds)en een laag bedrag voor vrije uitgaven zoals voeding en kleding.
Schulden kunnen zo nauwelijks meer gemaakt worden en er hoeven nooit toeslagen terugbetaald te worden.

domheid regeert | 30-01-14 | 22:42

Graaf van Egmont | 30-01-14 |
Hmmm tsja ik ben natuurlijk wel e.e.a. vergeten, maar die jij noemt komen me niet bekend voor. Alleen 'op de plaats rust ... rust' ... maar die staat er bewust niet tussen.
Dat commando is onbekend bij onze politiekers die alleen op de waan van de dag reageren en schijnbaar nog nooit van een lange termijn planning hebben gehoord

Cynevisie | 30-01-14 | 22:40

Stop die toeslagenzooi. Doe belasting omlaag. Klaar is Kees.
Waarom maken de bovenonsgestelden alles toch altijd zo moeilijk? Sukkels.

lekker wijf | 30-01-14 | 22:35

je vergeet de wegenbelasting, gaat ook fout
ik moet b.v. vanaf 1.1. weer betalen, formulieren netjes ingevuld en teruggestuurd, IBAN-gegevens opgestuurd
volgens de website wordt het 28e afgeschreven
niets afgeschreven, geen bevestiging,
volgens website moet je dan via acceptgiro betalen, alleen is die ook niet verstuurd
belastingtelefoon auto is onbereikbaar (zegt normale belastingtelefoon zelf ook)
dus nu?
wat een puinzooi daar....

FW Ta-183 Huckebein | 30-01-14 | 22:33

Mijn vraag is deze: waarom ontvangt 90% van de NL bevolking een toeslag (van de belastingdienst)?

Ik ben vandaag nog maar even gaan checken, maar ik moet het doen met alleen kinderbijslag en een kindgebonden budget en that's it.

Verdien ik dan zo onwijs veel? Neuh. Verdient 90% van NL dan nog veel minder? Ik kan het me bijna niet voorstellen.

Hoe dan ook... Het blijft rondpompen van geld. Dat moet toch veel simpeler kunnen.
Of betaalt die 90% zo weinig belasting dat het daar niet direkt van afgetrokken kan worden? Lijkt me niet.

Lijkt me logisch... | 30-01-14 | 22:29

@Botte Hork | 30-01-14 | 22:18
"De BTW teruggave van Q4 2013 hebben die belastinghufters ook nog niet overgemaakt."

U bent zelfstandig ondernemer? Dat ongewenste gedrag krijgen wij er wel uit hoor.

~Meer regels
~Hogere belastingen
~Meer belastingen
~Tragere, stuggere bureaucratie
~Lagere koopkracht voor burgers
~Duurdere benzine
~Meer pesterijen

Ondernemende mensen kunnen we missen als kiespijn in dit land. U kunt dan ook ongezien de tyfus krijgen. Wel op tijd betalen hè?

Groetjes,

Kabinet-Rutte II (VVD + PvdA)
De Belastingdienst

Rémy Martin ® | 30-01-14 | 22:29

Ik verwacht een VVD-ster met een degelijke Schoevers- of PABO-opleiding. Lekker doorpakken op inhoud *kuch*

Parel van het Zuiden | 30-01-14 | 22:29

Ik zal proberen het Nederlandse belastingsysteem kort aan u uit te leggen.
.
Als u aangifte doet van uw inkomsten en uitgaven dan kan de verhouding tussen betaalde en daadwerkelijk verschuldigde belasting berekend worden. Daarvoor moeten we weten hoeveel inkomen u had in combinatie met uitkering maar met aftrek van rente en na ophoging van uigenwoningforfait. Daarbij rekening houdend met uw arbeidskortingspercentage en kinderalimentatie. Nu alleen nog even kijken hoeveel voorlopige toeslagen en teruggaven u heeft gehad geïndexeerd naar het jaar waarin uitbetaald tot 5 jaar herberekenbaar maar naar rato vastgesteld voor de tijd die nog moet komen. En natuurlijk moet u niet vergeten de vennootschapsbelasting, inkomstenbelasting, loonbelasting, dividendbelasting, kansspelbelasting;
erfbelasting, schenkbelasting, vermogensrendementsheffing, omzetbelasting (dit heet ook wel btw), rechten bij invoer, rechten bij uitvoer,
accijnzen zoals alcoholaccijns en tabaksaccijns en verbruiksbelasting op alcoholvrije dranken, belastingen op personenauto's en motorrijwielen (bpm), motorrijtuigenbelasting (mrb), belasting zware motorrijtuigen, overdrachtsbelasting, assurantiebelasting, verhuurderheffing, bankbelasting;
milieubelastingen, zoals kolenbelasting, en energiebelasting op te geven.
.
Belastingdienst, leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Rest In Privacy | 30-01-14 | 22:26

@Smarties | 30-01-14 | 22:17
Geeft niet joh.. ik droom altijd dat 'ie in een poepluier met het kwijl lang z'n kin midden op het binnenhof om een ijsje zit te bedelen bij Dion Graus.

Welles! Nietes! | 30-01-14 | 22:25

Quote uit een interview met Peter Veld in 2009.

Komende zomer verhuist Veld naar de burelen van de Belastingdienst, waar hij vanaf 1 juli DG is. De IND kampte als uitvoerder van streng beleid met negatieve beeldvorming en bij de Belastingdienst zal dat niet anders zijn. Veld maalt er niet om. 'Ik houd wel van een stevige opgave, dan kun je ook het verschil maken.'

Nou, dat is hem dan zeker gelukt!!

namensmijnhond | 30-01-14 | 22:24

Herinnerd iemand zich nog de puinhoop van papier en paperassen van de Griekse belastingdienst?
Net zoiets als wij nu hebben na al dat uitpersen ter wille van Brussel.Al die ombuigingen,eigen bijdragen,extra belastingen en heffingen,opdrachten tot uitkeren of incasseren in buitenlanden van herkomst hebben het voor de belastingambtenaren niet makkelijker gemaakt.Zeker niet als dat dan weer met subsidies,toeslagen en aftrekposten gecompenseerd door ook de andere kant op te sturen.
Onze belasting kantoren zien er straks net zo uit als die van de Grieken vrees ik, want voor elke eis om geld vanuit Brussel moet de overheid weer een maatregel verzinnen met bijbehorende belastingsystemen die op een gegeven moment niet meer te overzien zijn.

Welles! Nietes! | 30-01-14 | 22:22

Volgens mij werd Fransje gewoon niet meer gepruimd door zijn ambtenaren, en hebben die hem vervolgens laten barsten. Ze hebben hem uitgeleverd aan de TK zodat de oppositie hem het genadeschot kon geven, de indruk wekkend dat onze parlementaire democratie nog wat voorstelt. Maar eigenlijk wordt dit land gewoon geregeerd door ambtenaren.

VanBukkem | 30-01-14 | 22:22

En de baas van de Belastingdienst,Peter Veld ? Die zit er nog? Hij lijkt me de eerst verantwoordelijke na al dat gepruts. Weekers is politiek verantwoordelijk maar die directeur hiërarchisch. Dan ook maar weg met die man.

namensmijnhond | 30-01-14 | 22:20

De BTW teruggave van Q4 2013 hebben die belastinghufters ook nog niet overgemaakt.
Vorig jaar was ik een (1) keer te laat met indienen. Dat was gelijk 10% boete op het te betalen bedrag.
Die 10% wil ik deze keer gaarne ontvangen over het door de belastingdienst te laat overgemaakte bedrag.

Oh wacht. Maar zo werkt het helemaal niet! Het is eenrichtingsverkeer.
Fuck de burger, fuck het MKB, weg met ons! eigen volk laatst!

En in Bulgarije lachen ze zich ondertussen de tiefus.

Steeds. Maar. Weer.

Botte Hork | 30-01-14 | 22:18

En pechtold gaf telefonisch door dat de oppositie tegen was. Niet allen een landverrader, hij verraad alles. Sorry @Geenstijl. Dat ik hem dood droom. Wat een walgelijk mens is dat.

Smarties | 30-01-14 | 22:17

Nieuws wat een beetje ondersneeuwt: ik moet ook al zeker 5 jaar op rij mijn rekeningnummer opnieuw opgeven. En dat zonder huurtoeslag of zorgtoeslag. Is ons jaarlijkse gebbetje. Hoor je niemand over.

de Voorzittert | 30-01-14 | 22:14

@Cynevisie | 30-01-14 | 21:52
Diezelfde STAS was bekend met de kwestie en nam desondanks de baan aan en het bijbehorende salaris. Hij heeft toch maar mooi wat extra maanden wachtgeld weten te scoren met dat gestuntel.

blinde kip | 30-01-14 | 22:12

Cynevisie | 30-01-14 | 22:05
Je vergeet het links en rechts uit de flank halt houden, plaats rust (rust), verander de pas, stuurboord naar voren en naar boven en bakboord naar achteren en beneden. Of is dat laatste teveel marinegrijs?

Graaf van Egmont | 30-01-14 | 22:10

Het lijkt er op dat de belastingdienst al met een wanhoopsoffensief bezig was:
www.pooq.nl/zzp-opdrachten/26948/
ZAg deze op vele andere sites al voorbij komen, onder het motto 1 man 1000 uur dus 1000 man ...

Een vriend van mij heeft er ooit gewerkt, belangrijk criterium voor een ZZP-er was dat je tegen extreem lage werkdruk kon.

GrandmasterB | 30-01-14 | 22:09

2005 BELASTINGDIENST ..... GEEEEEEFFFFT ...... ACHT!!!!
voorwaarts ... mars (links, links, links 2 3 4)
2006 hoofd der colone rechts ... mars
2007 hoofd der colonne links ... mars
2008 tweemaal hoofd der colonne rechts ... mars
2009 belastingdienst .... halt (en sta stil)
2010 belatingdienst voorwaarts ... mars
2011 rechtsomkeert ... mars (het bier is weer best)
2012 hoofd ... rechts
2013 hoofd ... links
2014 indien gericht kan er gevuurd worden
2015 ...

Goh, toch nog wat aan mijn diensttijd overgehouden ;-)

Cynevisie | 30-01-14 | 22:05

fuckje | 30-01-14 | 21:59
Gelezen. It did happen. Bedankt.

Graaf van Egmont | 30-01-14 | 22:05

Ik vind dat Balkenende en de CDArovers met terugwerkende kracht moeten opstappen.Zij hebben die debiele toeslagen ingevoerd.Was bij voorbaat kansloos,er werd toen al op de fraudegevoeligheid gewezen.Maar het was zo leuk voor de mensen,geld krijgen van de overheid was de gedachte.

pim achtertuin | 30-01-14 | 22:03

(Behind)Doors | 30-01-14 | 21:58
Voor een Zwitsal hele wijze woorden. Welkom.

Smarties | 30-01-14 | 22:02

Graaf van Egmond,
Zie www.nos.nl
Politiek 24

fuckje | 30-01-14 | 21:59

maar moet de fiscaal jurist nu ict-er zijn of de ict-er fiscaal jurist om het allemaal correct in een systeem te prutsen, en dan ook nog een ambtenaartje die het maar correct moet invullen

(Behind)Doors | 30-01-14 | 21:58

@fuckje | 30-01-14 | 21:54

Nice, de christelijke groeten terug.
Zou leuk zijn als meneer Omtzigt die CDA een keer achter zich zou laten.
Hij wordt erdoor geremd.

Abstract Entity | 30-01-14 | 21:57

Godsammekraken | 30-01-14 | 21:05 |
Ik ben het helemaal met je eens. Weekers heeft zijn nek uitgestoken. En verloren. Maar hij schuift het af op anderen. O.a. de belastingbetalers. Dat is zijn zwakte. Ik begrijp iets van ICT, ik weet dat je heel snel de fraudeurs eruit kan halen. 15 minuten werk. De hele deelverzameling komt eruit. Geen geintje. De ambtenaar die voorstelde om de 0 (Bulgaren, Roemenen, Nederlanders weggedoken.) betalers bij de belasting eruit te halen voor nader onderzoek is de deur gewezen. Dat is politiek. Ga je op die post zitten zal je tegen de 2e kamer in moeten stromen. Geen verstand van, dus eisen ze je kop. Weekers heeft de kamer lopen pleasen, met een foutief en corrupt systeem. ICT zit zo in onze maatschappij gebakken, dat managers, die bepalen beleid, maar onderwijl geen verstand van hebben. En daardoor mis zitten. Zo ook onze ministers. Of onze stas'sen. De belastingdienst is een van de weinige organisaties waar het met ICT redelijk gaat. Maar de snelheid van verandering ligt heel hoog. Dat komt door de politiek, er komt weer elk jaar een plannetje van idealisme omhoog, geld wegpakken en herverdelen. En de kwetsbare groep moet gespaard blijven. En hup het systeem moet weer om. Het beleid zwalkt hierin. En ik geef niet graag toe. Voor de belastingdienst is dat echt aanpoten. En ik haat ambtenaren, het zijn opvreters en zelf werk scheppende nietsnutten. Daarom had Weekers in mijn optiek bij het eerste debat moeten zeggen. Jullie, de 2e kamer, komen met idiote ideeën. En ik ga ze afschaffen door minder belasting. Dat kan hij natuurlijk niet. Maar er zijn wel anti-Policor queries te bedenken die alle betalingen stoppen naar buitenlanders die er misbruik van maken. Maar dat instrument mag niet. Niet policor. Ga er dan maar aan staan.

Smarties | 30-01-14 | 21:56

fuckje | 30-01-14 | 21:54
Linkje or it did not happen.
*geen twitter heeft*

Graaf van Egmont | 30-01-14 | 21:56

Dubbel werk en een motie van wantrouwen richting de banken.
Astroturfer | 30-01-14 | 21:21 |

Dat moeten we niet willen met zijn allen, want de banken die zijn ZEKER te vertrouwen!

Cynevisie | 30-01-14 | 21:55

GS krijgt de complimenten van Pieter Omtzigt, op twitter i.v.m dit topic.

fuckje | 30-01-14 | 21:54

... oja en dat geeft ons gelijk de kans de Belastingdienst met al die KUDTambtenaren weer eens lekker de grond in te trappen ...

Cynevisie | 30-01-14 | 21:53

Voor al diegenen die denken dat de overheid geen verstand heeft van IT: das waar. Daarom huren ze voor projecten altijd professionals in. En ik kan uit eien ervaring verklaren dat die tonnen geld aan dergelijke projecten verdienen, de zaak weten te verkloten en nooit leveren wat ze gevraagd wordt.

Graaf van Egmont | 30-01-14 | 21:53

Vanmorgen de ex-ombudsman Brenninkmeijer nog op de radio gehoord : "We moeten wel met de beide beentjes op de grond blijven staan, er is minder dan 1% (excuus, weet % niet meet precies maar iig belachelijk weinig) fout gegaan met uitbetaling van de toeslagen van december".
In een commercieel bedrijf is dit 'foutje, gaan we herstellen' dan krijgt de directie toch zijn bonus nog, in de NL politiek moet er een STAS geofferd worden voor fouten in een KUDTsysteem wat door anderen bedacht is ...

Cynevisie | 30-01-14 | 21:52

@blinde kip | 30-01-14 | 21:43
Daar had ie vast wel een synagogebelasting voor uitgevonden of zo.

Welles! Nietes! | 30-01-14 | 21:51

Inderdaad... leuker kunnen we het niet maken.
Ingewikkelder wel.
Die belastingtent moet echt op de schop.

Schietmijmaarlek | 30-01-14 | 21:49

@Rémy Martin ® | 30-01-14 | 21:10
Had jij ff mazel dat je niet verteld hebt dat je jarig was zeg!Anders had je ook nog verorberbijdrage voor je visite kunnen ophoesten,waarover je dan ook nog aanreik btw verschuldigd zou zijn.;)
+100 voor je tegel al was ie in de herhaling!

Welles! Nietes! | 30-01-14 | 21:48

Nederland. Paradijs op aarde.

Plukkiehaar | 30-01-14 | 21:47

Mark Harbers... Ik mag hem nou al niet.
Wat mij betreft beginnen we vast met zagen aan zijn stoelpoten.

VanBukkem | 30-01-14 | 21:46

@Welles! Nietes! | 30-01-14 | 21:38
Dan had hij de Joden de schuld gegeven.

blinde kip | 30-01-14 | 21:43

miko | 30-01-14 | 21:25
Nutteloos rondpompen is zoals Remy al aantoont in z'n broodparabel extra onnodige bureaucratie wat de koopkracht én productiviteit van NL uitholt.

seven | 30-01-14 | 21:40

Jammer dat Timmerfranz niet van de VVD is anders had ik hem doe baan gegund.

Welles! Nietes! | 30-01-14 | 21:38

@blinde kip | 30-01-14 | 21:18
En voor de tegenstanders: Met al die aftrekposten die vooral de hele hoge inkomens weten te vinden (HRA, aftrekposten voor eigen bedrijf en verder wat de dure creatieve fiscaal adviseur kan vinden) moet je niet raar staan te kijken dat het wel meevalt met ons zogenaamd progressief belastingstelsel. Dat kan dus een stuk simpeler want er vreet ook een leger ambtenaren mee.

blinde kip | 30-01-14 | 21:34

Sorry voor de dubbelpost.

Maria.1 | 30-01-14 | 21:29

-weggejorist-

Maria.1 | 30-01-14 | 21:28

Het enige dat ons kan redden is m.i. lastenverlagingen. Meer mensen kunnen dan weer producten kopen en er komt dan weliswaar minder aan belastingen binnen, maar wel in groter aantal. Meer producten levert meer banen op. Hoe meer mensen zichzelf kunnen redden, hoe minder toeslagen er nodig zijn. En de zorg moet op de schop. Weg met al die tussenpersonen. Het geld moet terecht komen bij de handen aan het bed en niet bij de directeuren en managers. Dan kan de premie ook naar beneden. O ja, en Ploumen moet onder curatele.

Maria.1 | 30-01-14 | 21:28

@Van Rossem: er was ook nog iets met oldtimers of zo......

Snorry! | 30-01-14 | 21:25

@seven | 30-01-14 | 21:14
Dat geld voor zowat de helft toch?
Boeren krijgen boetes en subsidies net zoals allerlei andere takken van het bedrijfsleven.
Beetje rondpompen.

miko | 30-01-14 | 21:25

@miko | 30-01-14 | 20:59
Omdat het 90% van Nederland is die toeslag krijgt..

Crockett | 30-01-14 | 21:24

@Astroturfer | 30-01-14 | 21:21
Als je gemeenschapsgeld krijgt, is een extra controle niet meer dan normaal.
In de meeste beschaafde landen moet je zelfs nog een of meerdere bewijzen kunnen leveren dat je daadwerkelijk woont waar je zegt te wonen.

kapotte_stofzuiger | 30-01-14 | 21:24

Je moet een afschrift en identiteitsbewijs overleggen. Wat een MALOTEN, dit doe de banken zelf al in het kader van de WIR.

Dubbel werk en een motie van wantrouwen richting de banken.

Astroturfer | 30-01-14 | 21:21

@Smarties | 30-01-14 | 21:15
Achteraf "al dan niet als een voorlopige teruggave."
Werkt ook prima bij mensen die te hoge hypotheeklasten hebben.

kapotte_stofzuiger | 30-01-14 | 21:21

Vlaktaks, en wel nu!

blinde kip | 30-01-14 | 21:18

@kapotte_stofzuiger | 30-01-14 | 21:16
"LOL, als u "drie grofvolkoren, zes krentenbollen, een slagroomtaart en een suikerbrood" kunt kopen, heeft u helemaal geen recht op toeslagen, subsidies en aftrekposten."

Wel als ik lichtgetint ben.

Rémy Martin ® | 30-01-14 | 21:18

kapotte_stofzuiger | 30-01-14 | 21:01 |
Bij deze tegel sluit ik me bij aan.

Smarties | 30-01-14 | 21:16

@Rémy Martin ® | 30-01-14 | 21:10
LOL, als u "drie grofvolkoren, zes krentenbollen, een slagroomtaart en een suikerbrood" kunt kopen, heeft u helemaal geen recht op toeslagen, subsidies en aftrekposten.

kapotte_stofzuiger | 30-01-14 | 21:16

Ik kan maar tot een conclusie komen dat het al heel lang een bende is bij de belastingdienst en er nu een staatsecretaris gewipt moest worden: het belastingdienst ambtenarenapparaat wil het zo houden: het volk in de wurggreep en de EU Oost-Europese roversbendes van gratis geld voorzien.

90% van de bevolking hebben ze bij de strot.
Te idioot voor woorden, maar Bea zag dat het goed was.

BedrijfsTijgerT | 30-01-14 | 21:16

kapotte_stofzuiger | 30-01-14 | 20:58
Achteraf. Dat is juist het probleem. Dan moeten die mensen een jaar zonder extra geld zitten en dat gaat de economie 1 jaar heel veel geld kosten. Het besteedbaar inkomen na aftrek vaste lasten. We moeten af van die toeslagen. Als men een normale belasting betaald over uitkering, salaris dan is dat geld rondpomp systeem niet nodig. Ook die overtollige ambtenaren niet. Belastingvrije voet omhoog. Voor allen. Simpele regeling. Eerste jaar iedereen gedekt. Ambtenaren de straat op. Mensen moeten gaan produceren ipv dienstverlening verstrekken.

Smarties | 30-01-14 | 21:15

12mrd euro per jaar aan toeslagen. Wetten als plakband voor problemen met wetten (te hoge belastingen/woonlasten) ipv de regels die dat probleem veroorzaken (hoge tax /kavelprijs gemeenten/lokale woonlasten) gewoon (deels) te schrappen.
Serieus, schrap die 12 miljard (is ex hra) aan toeslagen. Kan de loon&inkomstenbelasting (=45mrd) met ruim n kwart omlaag. Ergo,geef werkenden die 1000,-(!) of meer korting ipv het eerst te innen en daarna nadat de overhead eraf is weer terug te storten.
2 systemen (innen/uitkeren) instant houden die diametraal tegengesteld werken is absurd. In gewoon direct minder tax.

seven | 30-01-14 | 21:14

@reageerbuis | 30-01-14 | 21:07
Nu heb ik ook een hekel aan de PvdA in het algemeen en Wim -link lullen, rechts vullen- Kok in het bijzonder. Echter, het was kabinet Balkenende II (CDA/VVD/D66) die de toeslagen (2005) heeft ingevoerd.

kapotte_stofzuiger | 30-01-14 | 21:13

Mark Harbers zal wel gek zijn om die baan te nemen.

fuckje | 30-01-14 | 21:11

Toeslagen is een eufemisme voor AUTKIERING. En iedere partij wil zijn eigen achterban graag plezieren met gratis geld. Van die 'toeslagen' komen we dus nooit af.

YMMMV | 30-01-14 | 21:10

Waarom moest die Weekers eigenlijk opstappen.
Als ik Jorritsma mag geloven moeten wij burgers ons eigenlijk collectief laten uitschrijven uit het bevolkingsregister.

standrat | 30-01-14 | 21:10

Weekers was een prutser, maar hij heeft het zotte systeem van belastingen, subsidies en toeslagen niet bedacht. Ik heb het volgende flutverhaaltje al eens eerder gepost en dus excuses voor het zelfplagiaat, maar vertaald naar de dagelijkse praktijk werkt ons systeem als volgt:

Het is dinsdagochtend en ik loop richting de plaatselijke warme bakker. “Waarmee kan ik u helpen?” vraagt de juffrouw achter de toonbank. Ik: “doe mij maar drie grofvolkoren, zes krentenbollen, een slagroomtaart en een suikerbrood. Hoeveel is dat bij mekaar?” De bakkersdame begint wat toetsen op de kassa aan te slaan en meldt vervolgens: “Dat weet ik niet meneer, daarvoor moet u bij mijn collega bij kassa 2 zijn.”

Vreemde gang van zaken en weinig logisch, maar het zal wel. Ik loop naar kassa 2 alwaar een schuw, bebrild mannetje van midden veertig mijn koopwaar inspecteert en binnensmonds wat zinnen uitkraamt. “Grofvolkoren, krentenbollen, slagroomtaart, suikerbrood...... hmmmm...... tarwebelasting, slagroomtax, krentenheffing.... Dat wordt dan €31,56 exclusief het suikerbrood meneer.” Ik: “En inclusief het suikerbrood?” Hij: “Daarvoor moet u bij onze backoffice zijn meneer, die handelen alle suikeraccijnzen af.”

Backoffice? Bij een broodbakkerij? Wat zullen we nou krijgen. Nou, vooruit dan maar. Ik open de deur naar de backoffice en kom vervolgens in een enorme ruimte vol met degelijke kantoormeubels en versierd met smaakloze, doch dure kunstwerken. “Wat kan ik voor u doen meneer?” vraagt een jongeman beleefd.

Ik: “Ik ben door je collega naar jullie doorverwezen in verband met de aanschaf van dit suikerbrood.”
Hij: “Aha, uitstekend. Gaat u zitten meneer. Koffie? Zou u zo vriendelijk willen zijn dit formulier in drievoud in te vullen? Één kopie is voor uzelf, een is voor ons en de derde dient u in een voldoende gefrankeerde envelop op te sturen naar ons hoofdkantoor in Den Haag.”
Ik: “Dat was het?”
Hij: “Dat was het meneer.”
Ik: “Ok, en wat kost het me nu allemaal inclusief suikerbrood?
Hij “Even kijken...... pom pom pom.....€42,75 meneer.”
Ik: “Zo veel? Hoe is dat in godsnaam mogelijk?
Hij: “Maakt u zich geen zorgen meneer. U kunt via een op onze website te downloaden programma uw uitgaven invullen en dan kunt u naar alle waarschijnlijkheid het nodige terugvorderen.”
Ik: “Oh ja, wat dan zoal?”
Hij: “Omdat u grofvolkeren heeft gekocht komt u in aanmerking voor de Schijf-van-vijfsubsidie, graantoeslag en boekweitrenteaftrek.”
Ik: “Hoeveel ben ik uiteindelijk dan kwijt voor mijn boodschappen, schat u?”
Hij: “Ik denk om en nabij de €31,56 meneer, exclusief het suikerbrood.Houd u rekening met een verwerkingstijd van maximaal een half jaar”
Ik: *KNARS*

Compleet van de zotte, dit systeem. Je betaalt je eerst helemaal scheel aan allerlei vage en minder vage heffingen, belastingen en onzintaxen, om vervolgens via de achterdeur weer van alles terug te kunnen vorderen in de vorm van toeslagen, aftrekposten en subsidies. Om dit ondoorzichtige, tijdrovende en logge proces tot een matig tot goed einde te brengen is een enorme hoeveelheid bureaucratie, ambtenaren en dus belastinggeld nodig. OP DE SCHOP ERMEE DUS EN WEL NU! Ga nu eens echt hervormen daar in Den Haag, stelletje ontzettende prutsers. De gratis miljarden en kleinere overheid liggen letterlijk en figuurlijk voor het oprapen, waardoor de belasting vervolgens voor IEDEREEN (en bij voorkeur voor werkend Nederland) omlaag kan, hetgeen weer goed is voor onze economie.

Of de nieuwe stas nu Harbers, Jansen of Uytenbogaert heet, het doet er niet toe. Dit systeem is gedoemd te falen.

Rémy Martin ® | 30-01-14 | 21:10

@maggoo | 30-01-14 | 21:04
Rutte?

reageerbuis | 30-01-14 | 21:09

De belastingdienst kan ook per maand/kwartaal aangifte eisen van iedereen die een toeslag wil. Werkt bij bedrijven ook prima (*net de aangifte omzetbelasting over 4e kwartaal ingediend* Oh wee als je 1 dag te laat bent).

kapotte_stofzuiger | 30-01-14 | 21:08

Als we het hele huidige belastingsysteem inclusief de veel te grote overheid op de schop doen komt er zo veel geld vrij dat we weer 1 van de rijkste landen van Europa worden.

Gewoon opdoeken dus.

wakkere_nederlander | 30-01-14 | 21:08

@kapotte_stofzuiger | 30-01-14 | 21:01
Eensch... Er was ook een tijd, voordat de pvda'r kok min. van fin werd dat de belastingdienst zich alleen maar bemoeide met de gedeeltelijke inning van uw salaris.

Pim benoemde het al in zijn boek: *De puinhopen van paars*

reageerbuis | 30-01-14 | 21:07

Is dit de schuld van de Belastingdienst ic Weekers dan wel van de achtereenvolgende regeringen die de hele toeslagenzooi bedenkt en dit op het bordje van de BD legt?
Misschien moet men eerst eens gaan nadenken bij regering en parlement of datgene wat men bedenkt allemaal wel uitvoerbaar is.

wim de goede | 30-01-14 | 21:07

Nu het PvdA-stemvee niet snel genoeg haar uitkeringen en toeslagen krijgt, valt er meteen een staatssecretaris. Bedrijven die in NL het geld moeten verdienen worden al sinds het aantreden van dit Eurofielenkabinet ongestoord kapot gemaakt door lastenverhoging zoals btw en accijnsverhogingen, oneerlijke concurrentie uit de EUSSR-subsidiestaten en geen hond die er buiten de PVV en wat splinterpartijtjes wakker van ligt.

Nestorix | 30-01-14 | 21:06

Dus de belastingdienst heeft het overmaken van toeslagen laten stagneren tot gisteren Weekers opstapte en nu kan het ineens weer wel?

Zonietoch | 30-01-14 | 21:05

Weekers is vooral een jurist en zo heeft ie ook tot ruim na zijn veertigste gewerkt. Opeens moet hij wegens brandende ambitie en politieke redenen stas worden. Zonder enige management ervaring wordt hij baasje van de slangenkuil der Financien. Daar gaat hij overambitieus te werk met het hervormen van het monstrum dat belastingdienst heet. Een gedrocht geboren uit enerzijds de politiek die keer op keer voor ieder wissewasje wil scoren met een fijne solidaire regeling en anderzijds incompetente ambtenarien die wetgeving tot uitvoering moeten kneden en op IT-gebied nog niet hun eigen veters kunnen strikken laat staan een boterham smeren.

Alle ingredienten voor een epische clusterfuck maar vervolgens was diezelfde politiek er als de kippen bij om de man die zich aan het gevecht met dit gedrocht waagde, dapper maar dom, een mes in de rug te steken. Het vorige artikel van Van Rossem geeft aan dat men dit nu bij de GS-redactie ook een beetje begint te snappen.

Nu hopen dat men vanuit de geleerde lessen weet te kijken naar de verrichtingen van Harbers

Godsammekraken | 30-01-14 | 21:05

Dus de belastingdienst heeft het overmaken van toeslagen laten stagneren tot gisteren Weekers opstapte en nu kan het ineens weer wel?

Zonietoch | 30-01-14 | 21:05

Ja, en wie is er ook alweer de directe baas van de staatssecretaris?

maggoo | 30-01-14 | 21:04

@--sql error-- | 30-01-14 | 20:59
leuker kunnen we het wel maken, en makkelijker.

cumshaft | 30-01-14 | 21:03

De belastingdienst(Overheid) kost meer dan het oplevert (zie staatsschuld).

Gewoon opdoeken dus.

Abstract Entity | 30-01-14 | 21:01

@reageerbuis | 30-01-14 | 20:58
Het is geen IT-probleem, het is een politiek probleem: wie verzint er nu dat de belastingdienst toeslagen moet gaan uitbetalen? Er is geen land ter wereld waar een belastingdienst eerst gaat betalen, aan Jan... euhm... Dimitri... en alleman, om pas 2 jaar later te kijken of het bedrag correct was.

kapotte_stofzuiger | 30-01-14 | 21:01

gewoon opdoeken, die hele belastingdienst.

--sql error-- | 30-01-14 | 20:59

Ik had liever Nepperus gezien.

Mark Krachtwijk | 30-01-14 | 20:59

Laten we wel wezen wat kan ons die toeslag trekkers schelen? Kunnen ze niet gewoon gaan werken?

miko | 30-01-14 | 20:59

Tijd voor de Wet Harbers: toeslagen worden afgeschaft en mensen krijgen achteraf belastingkorting al dan niet als een voorlopige teruggave.

kapotte_stofzuiger | 30-01-14 | 20:58

Als de roverheid nou eens zou inzien dat ze zich niet met IT moet bemoeien en dat aan professionals moeten over laten.

Zou al heel veel geld schelen.

reageerbuis | 30-01-14 | 20:58

Het globale probleem in Nederland is dat geld altijd bij de verkeerde mensen terecht komt.

wakkere_nederlander | 30-01-14 | 20:58

Ik geef de nieuwe FinStat 4 weken voordat hij met de staart tussen de benen wegrent.

Wc-kip | 30-01-14 | 20:56

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken