GeenStijl Epische Tijden Docu: LENINGRAD
Vandaag zeventig jaar geleden werden de resterende miljoen inwoners van Leningrad/Sint Petersburg bevrijd door het Rode Leger. Er waren er oorspronkelijk 2,5 miljoen, maar anderhalf miljoen mensen legden het loodje tijdens een episch 872 dagen durend beleg van de stad door de Duitsers. Twee jaar, vier maanden, twee weken en vijf dagen totaalomsingeling van de metropool en het eten was al op na twee maanden. Dus toen werd de stad het decor van een oorlogs- en zombiefilm in één, qua nazi's, elkaar opeten, staaltjes heldenmoed en opofferingsgezindheid maar ook je buurman de strot afbijten om zijn kat te kunnen vangen en koken. Bovenstaande docu kijken = centrale verwarming, oud brood van gisteren en uw kat enorm verherwaarderen. Bejaarde Russische baboesjkae vertellen hoe hun moeder hun dode zusje bewaarde om iets te omnomnommen te hebben, dat werk. Het kostte het merendeel van de bevolking plus een deel van het Rode Leger het leven maar uiteindelijk ondervonden ook de moffen dat er met de Russen gewoon niet te fukken valt. HeldenInfographicski hierrrrr. Volkslied om na het zien van deze docu staand en zwijgend naar te luisteren daarrrr. победа!
Reaguursels
Inloggen@allen:dit zijn voor mij DE topics,wegens oprechte interesse(de hele tijd PvdA en/of marokkanen gaat op den duur ook vervelen).dank hiervoor. special thanks to @Evocatus voor de link.
-weggejorist-
Under the shadow of hermes-youtube.
Kijk die en uw leven zal nooit meer hetzelfde zijn.
Dat de Russen hebben gevochten en de Amerikanen niet is een misvatting. Zonder de Amerikaanse bombardementen zou de rode luchtmacht nooit het luchtoverwicht verkregen hebben. En de landingen op Okinawa waren groter dan die in Normandië. En dat deden de yankees helemaal alleen. Zonder Uncle Sam had e.e.a. heel anders af kunnen lopen. Maar ja, sommige lieden hebben nou eenmaal de pest aan ze.
Stalin heeft zo'n beetje de hele legertop weggezuiverd in de jaren 30, daardoor was z'n leger relatief slecht voorbereid op de Duitse troepen...
Ronman2k | 27-01-14 | 22:43 | + 12 -
---
Buiten dat, ook verkozen intel te negeren die aangaf dat de Duitsers bezig waren met het voorbereiden van een aanval op korte termijn. Dergelijke waarschuwingen niet alleen negeren, maar ook nog verbieden wegens opruiing.
Aan de andere kant: voor ons waarschijnlijk prettig. Stel dat de Russen de aanval hadden afgeslagen aan de grens om vervolgens direct op te trekken naar Duitsland, hadden ze vast niet gestopt bij de NLse grens. Hadden we nu Russisch als 2e taal gehad....
.
Thank God is dat ons bespaard gebleven!
@ Rafapaz 09:09
Jezus Christus, leer eens lezon!
@ Rafapaz 09:09
Jezus Christus, leer eens lezon!
Claimen dat je bent 'afgestudeerd op geschiedenis' om vervolgens te verwijzen naar Wikipedia.
Pauper
@ Mark Smith 08:53
Ben er misschien wel lichtelijk op afgestudeerd mafkees. Ik word alleen erg moe jou iedere keer dingen te moeten uitleggen.
eerstneukendanpraten | 28-01-14 | 08:06
Je weet het niet hè? Geeft niet hoor. Gewoon onzin blijven debiteren.
Ben daar wel eens bij hun bevrijdingsdag geweest, inclusief parades en bezoek aan frontlinies en zo. Dan zie je hoe het daar nog steeds leeft, en waarom. Vooral Piskaryovskoye, de begraafplaats, maakt duidelijk wat zich daar heeft afgespeeld. Dan was WO2 hier slechts een burenruzie.
@Parel van het Zuiden Over het de linie in sturen van soldaten zonder wapens. - Ergens is die tactiek wel te begrijpen. Snoeihard, meedogenloos, etc, maar te begrijpen.
Stel je eens voor dat de nazi's doorhebben dat de wapens op zijn? Nu kregen ze de indruk dat er nog tegenstand was. Als St. Petersburg gevallen was waren er nog veel meer doden gevallen. En had het leger daar de tijd gekregen om ergens anders aan het werk te gaan, zoals via de noorzijde naar de Volga trekken om Moskou te omsingelen en de aanvoer via de spoorlijnen uit de Volga steden lam te leggen. De nazi's hebben nu ook nagelaten om Murmansk af te sluiten / te bezetten waardoor de geallieerde konvooien de Russen uit de shit konden helpen met aanvoer van wapens en andere spullen.
@ Mark Smith 21:28
Als je echt helemaal niets van geschiedenis afweet ga je dan een keer inlezen op Wikipedia. Ik hoef je toch niet alles voor te kauwen?
@ pim achtertuin 21:52
Daar zijn de geschiedkundigen het tot op de dag van vandaag nog niet over eens, maar het door jou geschetste scenario lijkt me een waarschijnlijkheid van minder dan 50% te hebben. Maar verdere discussie is altijd welkom!
Daar hoef ik geen film voor te kijken moeder plus haar familie zaten in de live action, aangeboden door de nemiski sabacci.
Die oorlog heeft ook een aantal zaken voortgebracht waar we nu dankbaar gebruik van maken. Zoek eens op Dora, eisenbahngeschutz. Het grootste kanon ooit. De duitsers waren voortdurend op zoek naar een manier om explosieven op een grotere afstand af te leveren, wat uiteindelijk leidde tot de ontwikkeling van de V1 en de V2.
Gedeeltelijk door hun inspanningen zitten we tegenwoordig in jet aangedreven vliegtuigen, op weg naar onze vakantiebestemmingen.
@Exilium 2132u Zeer indrukwekkend is ook een Britse BBCdocuserie uit 1973. Vele mensen in die oude docu waren toen uiteraard nog "Jong". Nu zijn deze mensen van beide kanten er natuurlijk niet meer.
Docu: World at War 1973. Kijk vooral de delen "Barbarossa" , Red Star, en "Stalingrad".
Maar in totaal zijn het 26 delen.over de gehele WO2. Van de Woestijnoorlog tôt Pearl harbor, van de inval in Frankrijk tôt Japan. Zeer indrukwekkend zoals gezegd met destijds nog levende hoofdrolspelers en burgers.
Ik vraag me altijd af wat er gebeurd zo zijn als de Nederlandse overheid niet meteen na Rotterdam de handdoek ik de ring had gegooid.
Piet van het Padje | 27-01-14 | 21:19 | + 1 -
----
Dan hadden we nu vooral jaren '50+ bouwwerken gehad.
+ Andere bevolkingspiramide: kleinere babyboom, wegens paar generaties mannen weggevaagd.
+ Tijdens WO2 meer doden/ellende wegens gebrek aan bescherming (wonen, voorraden in huis).
+ Gevolgd door 5 jaar bezetting.
Negen millioen Russische soldaten
Drieentwintig+ millioen Russen
Zwartgeblakerde aarde
Het fascisme is tijdelijk verslagen. Helaas tijdelijk.
Het land dat werkelijk de Tweede Wereld Oorlog verloren heeft is niet Duitsland,
maar de USSR/Rusland.
Al die vrouwen die hun mannen kwijt waren. Diegene die terug kwamen uit de oorlog hadden nog nooit gehoord van het Post Traumatische Stress Syndroom, weer aan de slag, proberen het verschroeide land op te bouwen
Als dank kregen zij nog eens de Koude Oorlog over zich heen, die trouwens al warm begonnen was tijdens de Russische revolutie. U weet wel, de American Expeditionary Force Siberia zat al diep in, juist in .......
Ik weet niet hoe oom V. het voor elkaar gekregen heeft om Leningrad te overleven en het mijn schoonvader het lukte om het leven weer op de rails te krijgen toen hij terugkwam van het front.
De impact van deze film op het grote doek tijdens het IDFA is nog veel groter als op het pieleschermpje van een computer.
Het ergste in die documentaire vond ik de gewetensnood van die oude mevrouw die van de pope te horen kreeg dat ze een zonde had begaan. Zo'n figuur mag van mij tegen de muur. Het is dan ook diep treurig dat de godsdienst in Rusland weer terug van weggeweest is. Was te verwachten, maar toch...
Een ander goede film gerelateerd aan deze documentaire is "Passie voor de Hermitage" van Aliona van der Horst, waar de oude vrowuen aan het woord komen die de Blokkade van Leningrad overleeft hebben dank zij hun werk. Hier:
www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1...
Salut! Evocatus
Mooie docu, vooral dat kleine vrouwtje, Lenina Dmitrievna Niktina, ze overleed vlak na de opnames. Genoten!
De Russen hebben feitelijk WOII gewonnen. Feit.
Bigi Bana Boy | 27-01-14 | 22:59 | + -1 -
---
Zonder de VS was er wellicht helemaal niets gewonnen (althans niet al in 1945).
De Amerikanen vochten aan meerdere fronten, alles overzees.
De Russen (dankzij de Amerikanen) slechts aan 1 front.
.
De Russen hebben (mede) kunnen vechten door de materiële steun (lend-lease) van de VS.
.
En gewonnen? Wat hebben de Russen precies gewonnen? Ja, Duitsers verjaagd; tot Berlijn grondgebied ingepikt; maar helaas zelf ook onder het miserabele Stalinistische regime gebleven.
Van de regen in de regen....
ZSU-23-4 | 27-01-14 | 22:53
Er zijn heel veel libertaire socialisten die met hun leven hebben moeten betalen omdat ze Stalin net zo verachtelijk vonden als Hitler.
Omdat ze wisten dat een dictatuur een dictatuur is, of die nou onder een hamer en een sikkel bestaat of onder iets met een Swastika.
Er zijn nogal wat stromingen, maar de grote scheidslijn ligt daar:
Zij die Marx en de almachtige staat afwezen, en zij die daarin geloofden.
De laatsten zijn gelukkig museumstukken geworden.
bakoenin | 28-01-14 | 00:01 |
Nomnomnom ;)
Oktoberfest | 27-01-14 | 23:59
Als je maar van mijn katten afblijft.
Ik ervaar samen met miljoenen Hollanders,Friezen,Limburgers en aanverwanten de totaalomsingeling door de Euromafia die mij financieel en cultureel marginaliseren. En dat duurt al wat langer dan 900 dagen!
Wanneer worden wij ontzet?!??
Dank, een mooie documentaire. Verteld me niets nieuws, maar het is een verhaal nooit te vaak verteld kan worden.
Een wonderbaarlijk slag mensen die in het gebied leven van Rusland, en wat vroeger de Sovjet Unie was.
Eeuwen lang de Tsaren overleven, daarna de gruwel die communisme heet, en ook nog eens 2x in 30 jaar de Duiters moeten bevechten.
En dan ongebroken blijven.
GS, als er eens ruimte is, vertel dan ook het verhaal van de Spaanse burgeroorlog, en hoe ook daar de communisten de zaak verraden hebben.
pluk-87 | 27-01-14 | 23:19 | + 0 -
Het Duitse leger had met name de olievelden in het Zuiden van de Soviet Unie op het oog omdat olie cruciaal voor de Duitse oorlogsinspanningen was. Dát was de hoofdoorzaak dat Leningrad een lagere prioriteit had.
Maar na een tijdje zou Hitler toch ook wel die stad in willen nemen zou ik denken..
pluk-87 | 27-01-14 | 23:19 | + 0 -
uithongeren is een middel, geen doel.
Er wordt verteld dat je dood werd geschoten door eigen politie als je nog wat voedsel pakte uit dat gebombardeerde pakhuis. Waarom?
Mijn andere vraag is: Waarom stuurde Hitler zijn mannen niet die stad in om iedereen uit te moorden toen bleek dat die Russen niet snel genoeg uitgehongerd raakte?
Wat een geluk dat we in 2014 leven en niet in 1942. Okay, 2014 is nog jong, je weet nooit wat er gaat gebeuren, maar als je toen leefde was je zwaar de lul. De kans op nog zo'n grote oorlog is op korte termijn klein. Daarentegen is de kans op kleine oorlogen groot, ongeregelde oorlogen, guerilla, jihad, etc. Maar de grootschalige oorlog is voorlopig van de baan: te duur, te gevaarlijk, suïcidaal. Wat dat betreft mogen we de geschiedenis op onze blote knieën danken.
Zoals Churchill al zei: "We slaughtered the wrong pig"
Tja, dat krijg je ervan als broeder Stalin aan de vooravond van WOII zijn hele miltaire top uit had laten moorden. Dan ontzet je een van jou belangrijkste steden pas na ruim 2 jaar, in plaats van 2 weken. De kutdjanus!
gedachtespinsel | 27-01-14 | 22:54 |
De streken van Stalin in het groot zie je nog altijd terug bij de linkse partijen, maar dan in het klein.
Of dacht u soms dat de aard van het beestje ineens totaal veranderd is in een luttel paar decenia?
De Russen hebben feitelijk WOII gewonnen. Feit.
De verhoudingen tussen het oostfront en het west front in het Europees theater lagen flink scheef, het westfront was een sideshow. De Mof had nooit meer dan 30 divisies aan het westfront en tenminste altijd 130 divisies aan het oostfront liggen...
En terwijl de burgers in Leningrad van de honger en kou omkwamen en jonge jongens elkaar op het slagveld bevochten tot de dood er op volgde, zaten de machthebbers, zij die beslisten dát er oorlog zou zijn, in een verwarmde kamer, op een zachte stoel, aan de cognac en een dikke sigaar - te praten over hun successen en volgende strijdplan. De burger heeft er nooit een zak toe gedaan. Toen niet en nu niet.
Terugkijkend op mijn post denk ik "minder vodka" volgende keer tovarich.
Ja de Russen.. Die hebben hard gevochten. De Amerikanen niet.
Of kwam het dat de Amerikanen wel om hun soldaten gaven en de Russen niet?
Natuurlijk was het oost front verschrikkelijk, maar de Russen keken niet o en divisie meer of minder. En misschien is dat ook maar goed geweest. Wie zal het zeggen?
@ZSU-23-4 | 27-01-14 | 22:53
duh? er lijkt me nogal een groot verschil te zitten tussen een mogelijke ideologie en de uitvoering daarvan...
De manier waarop stalin toen al de ongewenste meningen bestreed en de ongeschreven wetten van het zwijgen over bepaalde zaken doet me soms toch onwillekeurig denken aan hoe men ook hier regelmatig probeert, maar er nooit in slaagt, voor de policor onwelgevallige meningen onder het kleed te vegen.
Hitler is altijd en terecht een erkend klootzak geweest, maar de socialisten deden er eigenlijk niet voor onder. Nu weet ik weer precies waarom ik beide partijen eigenlijk totaal niet mag.
@tattooboer | 27-01-14 | 22:39
er zijn er al teveel vergeten, zoveel dat we het niet eens kunnen onthouden... geeft helaas maar weer eens weer dat de mens in staat is om op basis van ideeen, gevoelens, ideologien een ander uit dit leven te helpen...
@King of controversy | 27-01-14 | 21:57
Context ligt iets breder! Rus kon doorlopen omdat Duitsland op 2 fronten moest vechten lijkt me!
@mezelf 22:42
een = geen
Stalin heeft zo'n beetje de hele legertop weggezuiverd in de jaren 30, daardoor was z'n leger relatief slecht voorbereid op de Duitse troepen en zijn er onnodig veel soldaten gesneuveld. Om nog maar te zwijgen over de verder terreur onder de Russische bevolking. Wat dat betreft was Stalin nog een grotere tiran dan Hitler
Knap staaltje verdedigingswerk. Kost wat maar dan heb je een Kameel van Troje in je stad.
Opdat we nooit vergeten!
@VanBukkem | 27-01-14 | 22:30
gevoelsaspecten zijn doorgaans drijfveer bij oordelen van de meeste mensen....
@gedachtespinsel
Ik vind niet dat enige kennis van zaken vereist is om ergens iets over te roepen.
Dit is ook zo'n mooi lied van het Red Army Choir : www.youtube.com/watch?v=b7rzS0ysplQ
@Parel van het Zuiden | 27-01-14 | 21:18
Precies, het was niet alleen een oorlog tegen de Duitsers, maar ook een strijd tegen de eigen burgers.
@VanBukkem | 27-01-14 | 22:21
oef, ja sorry, was even je rechtlijnigheid vergeten inzake oordelen zonder context :D
@ZZP-er | 27-01-14 | 22:22
simpelheid die waar is komt doorgaans van door denken waar het nu eigenlijk over gaat.... Ik zit er niet zo mee :-)
gedachtespinsel | 27-01-14 | 22:08 | + -2
Je wordt simpel op je oude dag.
@gedachtespinsel
Allemaal!
@gedachtespinsel
Het is gajes!
@Parel van het Zuiden | 27-01-14 | 21:12
kijk maar uit, je hebt zo een SOA te pakken....
@VanBukkem | 27-01-14 | 22:10
met?
Je moet de Russen respecteren om wie ze zijn. Maar de Duitsers hadden natuurlijk wel een beetje gelijk.
Call of duty is niet voor niets een topgame. Heerlijk moffen kapotschieten en verbranden met molotoffe cocktails
@WaarDeWindWaait | 27-01-14 | 21:59 |
Nou, nee. De Slavische volkeren stonden nou niet echt hoog op de ladder in de Nazi -doctrine. De Duitsers waren aan het Oostfront vrij stevig aan het ethnisch zuiveren. Vanzelfsprekend op de kenmerkende grondige en efficiente manier waarop zij wel meer dingen pleegden te doen. Logisch ook, wat heb je aan het veroveren van Lebensraum waarin al andere mensen wonen...
@nanninga
Ik snap even de aanleiding van dit artikel niet zo? Gaat het nu over holocaust memorial day? Waarom kies je nu de russen die gepamperd moeten worden met een "oh wat zielugh", of heb je een randomizer gebruikt om te bepalen welke volkerenmoord er even aandacht moest krijgen? Het lijkt mij dat in elke oorlog dit soort dingen voorkomen...
Er is ergens een artikel op de interwaps te vinden - ik ben de link volledig kwijt - dat de mensen die de belegering van Sarajevo hebben meegemaakt aanhaalden. Daarin staat het verhaal van een man die vertelde dat hij een enorme hoeveelheid shampoo had. Hij vertelt de man dat iedereen bereid was zijn laatste eten in te leveren voor een fles shampoo. Gewoon, om weer eens te douchen en *schoon* te worden. Mensen, zo stelde de man, waren bereid te sterven om zich maar een keer weer gewoon mens te voelen.
Parel van het Zuiden | 27-01-14 | 21:58 |
Buiten Superkneus & De Aap stempT geen hond hier op een eurofiele partij...
Het is alleen een beetje jammer voor de Russen dat Stalin Hitler nog vele malen overtreft als klootzak van de eeuw, het woord bevrijd wordt dan wel heel erg relatief. Het klinkt bizar, maar voor sommige volkeren was het beter geweest als het 3e rijk werkelijk waarheid geworden was en dat geldt helaas voor 95% voor de volkeren ten oosten van Duitsland.
Overigens is de EU, ook uit onze naam, stevig aan het fukken met de Russen. Wellicht dat onze generatie daar dus ook nog aan de bak moet. Fitties tussen autoritaire antidemocratische machtblokken hebben de neiging zo uit te pakken, namelijk.
.
Sta daar nog even bij stil als u het stemhokje voor het EP binnenloopt en u weer de neiging voelt fatsoenlijk en daarmee Eurofiel te gaan stemmen?
@ SpekJood2.0 21:51
Er is niet echt een logisch verband tussen het aantal slachtoffers van de Duitse aanval en de mogelijkheid dat de Russen eventueel Europa zouden aanvallen, of wel?
If anything, heeft de Duitse aanval er voor gezorgd dat de Rus kon doorlopen tot Berlijn.
Feit is dat Stalin een veel grotere slachter was dan Hitler!
@eerstneukendanpraten | 27-01-14 | 21:13
Onzin, toen dat verdrag werd getekend wist Stalin dat het slechts uitstel was voordat Hitler zou komen.
Gezien het aantal slachtoffers aan het oostfront is die stelling niet heel raar, Of geloof jij ook in de peace of our time van Chamberlain?
Goebbels had een lelijke kop
Precies. Niet fucken met de Russen. Putin is onze beste vriend. Als ons gas op is (want verpatst aan het buitenland om de miljardenopbrengst hier in de beste sociaaldemocratische traditie te verspillen onrendabelen en paupers) dan wil ik gewoon russisch gas in mijn kachel. Over 30 jaar wil ik ook warme voetjes in de winter.
@ Exilium | 27-01-14 | 21:36
Als ze Leningrad gewoon overgeslagen hadden hadden ze zowiezo Moskou kunnen innemen. De stad had geen enkele militaire waarde en zeker niet meer na de eerste bombardementen. Als Hitler naar zijn generaals geluisterd had was het heel anders afgelopen, gelukkig deed hij dat vaak niet !
@ spekjood 2.0
Ach wat leuk.
Een kaalkopje in een Leningrad topic.
Rot eens een eind eaup met je Goebbels uitspraken.
Die link naar het volkslied viel een beetje tegen. Deze is beter: www.youtube.com/watch?v=0yDrtNEr_5M
Dankzij de Duitsers spreken we vandaag de daag geen Russisch...
Als je omsingeld bent kun je niet vluchten,das logisch.
Is het met die global warming niet handig om nog n poging te wagen? Kidding aside, dit was verschrikkelijk en episch vind ik een beetje raar verwoord.
Sint-Petersburg heeft een fantastisch museum dat er al stond voordat dit 'mierengevecht' plaatsvond en het staat er nu nog.
Zoals Prediker ooit zei: 'De vroegere generaties zijn vergeten, en ook de komende zullen weer worden vergeten.'
Wat blijft is die tempel met inhoud. De rest is ijdelheid, en het najagen van wind.
@Exilium | 27-01-14 | 21:32
Paysite? *dubbeltje omdraait*
www.youtube.com/watch?v=JhXKlYnSWjA
(de rest ook rechts zie ik, dit is de eerste)
Als ze betere winterkleding hadden en in Stalingrad waren bevoorraad door de Luftwaffe dan konden ze zonder problemen Moskou innemen.
nielsjuuh23 | 27-01-14 | 21:29
Ja, als, als, als... www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/artic...
Ik ben toch de Russen dankbaar dat ze het de Duitsers zo moeilijk hebben gemaakt. Onze bevrijding hebben we aan alle geallieerden te danken.
Want we zeuren veel dat de Russen het echte werk deden, en de Amerikanen bijna niks, maar de geschiedenis is duidelijk: De Amerikanen waren ook geen laffe jongens die zich zomaar de kaas van het brood lieten eten.
Piet van het Padje | 27-01-14 | 21:19
En zo is het. In verhouding tot Rusland was de Amerikaanse inzet in Europa misschien kleiner van aard, maar de Amerikanen hadden hun eigen hel in de Pacific, waar ze de jappen flink bezig hebben gehouden. En juist daardoor hadden de Russen het aan hun oostgrens het redelijk rustig en hadden ze zo de handen vrij om de Nazi's weer terug onder hun steen stampen.
En voor de mensen die toegang hebben tot een payserver: ga eens zoeken naar "Soviet Storm", één van de meest indrukwekkende documentaires over de oorlog in het oosten.
@Piet van het Padje | 27-01-14 | 21:19 |
Ik zal het nog genuanceerd stellen. Alle mogendheden hadden wel eenheden zich die "above and beyond the call of duty" hebben gedragen. De Britse koopvaardij, de Amerikaanse Airborne divisies, de Duitse Fallschirm jeager, etcetera. Daarnaast vergt conventionele oorlogsvoering sowieso behoorlijk wat moed. Bijv. zo uit een boot stappen met 60 kilo uitrusting op de rug terwijl gloeiend lood langs je heen scheert en je makkers naast je aan stukken scheurt onder begeleiding van dreunende artillerie- en motierinslagen op de achtergrond lijkt me persoonlijk vrij heftig.
Ja, moge de usa en rusland maar grote vriendjes worden.
Als zij dat niet al zijn *kuch*. Het klimaat is een beetje anders vaak, maar verder meer dan genoeg overeenkomsten als je goed kijkt. Samen de wereld fucken, mooi toch.
@ brutus68
LOL!
brutus68 | 27-01-14 | 21:25 |
Als ze betere winterkleding hadden en in Stalingrad waren bevoorraad door de Luftwaffe dan konden ze zonder problemen Moskou innemen.
eerstneukendanpraten | 27-01-14 | 21:13 | + -2 -
Waarom?
King of controversy | 27-01-14 | 21:19
Dat is gewoon slim. Veel katten nemen voor een eventuele volgende keer.
Wodka bestelt.
Die operatie Barbarossa was de stomste zet van Hitler ooit militair gezien.
Parel van het Zuiden | 27-01-14 | 21:21 | + 0 -
Ja, behandeld worden als een stuk vuil dus..
Doe eens aardig voor die man.
In zijn gelei zit bijna alleen vlees.
Percentage van het totaal aan militaire doden: Rusland 64%, USA 2%..
Ik vind de Rusland-verering hier wat doorslaan de laatste tijd, maar dit is prachtig. Binnenkort nog eens helemaal kijken.
@Mark Smith | 27-01-14 | 21:16 |
Het feit dat er achter je een politburo officier met getrokken pistool staat die niet te beroerd is je een kogel te geven als je weigert je loopgraaf uit te klimmen wil ook wel helpen....
Ik vraag me altijd af wat er gebeurd zo zijn als de Nederlandse overheid niet meteen na Rotterdam de handdoek ik de ring had gegooid. Maarja, we hadden dan ook een onvervalste collaborateur als Minister-President.
Maar ik ben er van overtuigd dat als het Westen wat meer ballen had getoond, het allemaal een stuk sneller voorbij was geweest. De Britten hebben Maleisië ook uit handen gegeven terwijl ze desondanks hun beste pogingen te verliezen, eigenlijk hadden gewonnen. De Jap zat zonder munitie, namelijk. Maar dat maakte niet meer uit nadat de Britten zich hadden overgegeven.
Want we zeuren veel dat de Russen het echte werk deden, en de Amerikanen bijna niks, maar de geschiedenis is duidelijk: De Amerikanen waren ook geen laffe jongens die zich zomaar de kaas van het brood lieten eten. OK, een industriële sector van wereldklasse waar de vijand niet bij kon was ook prettig, maar dat geldt wederom ook weer voor de Russen. Wat dat betreft hebben de capaciteiten om tanks, vliegtuigen en schepen eruit te pompen ook zo hun voordelen.
Docu al eens gezien.
Vooral de vrouw die vertelde de kat van de buurvrouw opgegeten te hebben en dat je dan in een later shot ziet dat ze omringd is door katten. Subtiel dat schuldsbesef. Ontroerend moment.
Twee jaar, vier maanden, twee weken en vijf dagen totaalomsingeling van de metropool en het eten was al op na twee maanden. Dus toen werd de stad het decor van een oorlogs- en zombiefilm in één, qua nazi's, elkaar opeten, staaltjes heldenmoed en opofferingsgezindheid maar ook je buurman de strot afbijten om zijn kat te kunnen vangen en koken.
Zijn die preppers eigenlijk de gekste nog niet.
Ik zou overigens oppassen met de Russen om deze slag te verheerlijken. Ze stuurden veel soldaten zonder munitie en wapens het spervuur in onder de premisse dat ze dat wel van de lijken van hun voorgaande collega's konden oprapen. Veel cynischer is de term kanonnenvoer in de geschiedenis niet ingevuld...
De opofferingsgezindheid en overlevingsdrang van de Rus zullen wij hier nooit begrijpen. Kwestie van eeuwenlang onder een ijzeren knoet leven en beschouwd worden als een stuk vuil onder vele stukken vuil.
Dat maakt je hard.
En met je hongerige maag ook nog eens de kunstschatten van de hermitage in veiligheid brengen terwijl je onder vuur ligt.
Met Russen valt niet te spotten, vraag maar aan ome Adolf en GrienPies.
En geen gezeik meer over een hongerwintertje dus.
Inderdaad goed om eens naar te kijken voor al die strontverwende zeikstralen hier.
Deze slag had ook "Het verraad van von Ribbentrop" genoemd kunnen worden.
De moffen hebben juist aangetoond dat er prima te fukken valt. Je moet alleen eerst wel klaar zijn met de Britten en de Amerikanen te fukken EN dan pas de Russen fukken.
Voor de Russen enkel respect, fuck de nieuwe policor nazis.
zeg nanninga. хороший фильм ужасов bedankt!
No shitski.
REAGEER OOK