Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

OFFICIEEL! Crisis voorbij dankzij rekentruc!

avatar-32.gifKan iemand ons even in de taberna.. arm knijpen? We hebben uitgebreid gezocht naar de termen 'satire' en 'De Speld' bij DIT BERICHT uit de Azijnbode maar het niet kunnen vinden. Gaan we er voor het gemak even vanuit dat dit op waarheid gebaseerd is. Leest u mee? 'Het statistisch orgaan van de EU, Eurostat, maakte vorige week bekend dat het het bbp voor alle 28 EU-lidstaten anders gaat berekenen. De hele economie van de Europese Unie groeit daardoor 2,4 procent, ook met één pennenstreek.' Klabam! Het staat er echt! Per 1 september aanstaande groeit de economie van Nederland op papier en patsboem ineens 'tussen de 18 en 24 miljard euro'. Het verwachte tekort van Nederland dat volgens de EUpiaanse bureaucraten niet meer dan 3 procent mag zijn daalt ineens van boven de 3% naar een verwachte 2,9% en de staatsschuld daalt als percentage van het BBP met een pennenstreek van 77% naar 74%. De magische truc? Per 1 september tellen uitgaven aan 'onderzoek en ontwikkeling' niet meer als uitgave, maar als investering. Juist. Weet u gelijk waarom ze in Den Haag plotseling geld schijnen te hebben om de gaskraan een stukje dicht te draaien. De redactie bij de Volkskrant sorteert ook alvast voor op wat nu te doen met de plotseling vrijgekomen pecunia: "Een slim kabinet vijzelt met zulke droomcijfers het consumentenvertrouwen op. Dan krijgt de economie nóg een impuls. Maar dan echt in plaats van op papier." Nu maar hopen dat ze BELASTINGVERLAGING bedoelen en niet hogere zorg-, huur- en wetenwijwatvoor-bijslag. Grieks boekhouden FTW! Leve Brussel en hun malle boekhoudtrucs! Gratis geld voor iedereen! Grote huizen! Nieuwe auto's! Hoera!

Reaguursels

Inloggen

Ongelofelijk wat een vindingrijkheid van dit zooitje ongeregeld. Hoe verzin je het: ontwikkelingshulp wordt een investering. Werkelijk om te huilen. Manman wat een tuig is het!!

mom van avezaath | 20-01-14 | 18:38

EU-Commissaris Viviane Reding vindt ineens dat de EU-landen iets moeten doen aan de armoedemigratie, iets waar Brussel tot voor kort nog het bestaan van ontkende.
Wie gaat dat betalen? Wij!

xandernieuws.punt.nl/content/2014/01/E...

Snowy2000 | 20-01-14 | 18:08

De semantische transcendentie van een willekeurige uitgave naar de benoeming "investering" is ziezo een criminele aangelegenheid. Op zijn minst moreel verwerpelijk. Overheid heeft er tegenwoordig, (net als in de middeleeuwen), geen moeite mee zich buiten de grenzen van moraliteit, wettelijkheid of redelijkheid te begeven.

Crak-ho | 20-01-14 | 14:13

Dit doet onze overheid ook al jaren, bv. met de pensioenfondsen. De reden hiervoor is natuurlijk simpel: Ze hebben geen enkele binding met land of volk. Het zijn carrière-politici, en daarmee is hun kostje al gekocht. Mensen als Mark en Didi reizen eerste klasse de wereld af, dragen dure maatpakken, en eten in de beste restaurants. Ze leven als filmsterren, als filmsterren daadwerkelijk smaak hadden. Op papier zijn het geen miljonairs, maar ze houden er wel een dergelijke levensstijl op na. Ze hoeven zich geen zorgen te maken om het pensioen, of om de arbeidsmarkt, of om wat dan ook. En na maximaal een jaartje of tien zijn ze opgerot naar een andere, onzichtbare, dik betalende post. En daarmee is ook hun verantwoordelijkheid voor het land weg.

Maar wij, het gewone klootjesvolk, zitten over 20-30 jaar met de problemen. Dan zijn de pensioenen op, is de staatskas leeg, en zijn onze maatschappelijke problemen met bv. de integratie verdubbeld. En terwijl we ons op die mogelijkheid moeten voorbereiden, moeten we ook blijven dokken voor de acties van de jetset die politiek meer als een soort uit de hand gelopen hobby zien, dan als het leiden van een land.

Piet van het Padje | 20-01-14 | 14:02

O nou vind ik EU opeens supercool. Nu hoef ik geen PVV meer te stemmen met de EU-verkiezingen. Guy Verhofstad is cool! ik stem Groenlinks, of D66? Pffff.... pure EU-propaganda.

Jippie | 20-01-14 | 11:58

Hoewel het pas in september plaatsvindt is dat een nuance die de gemiddelde Jan Lul en zijn vrouw in de straat zal ontgaan, en is er geen enkele reden meer om tijdens de Europsese verkiezingen Kereltje, Femke en die andere kolerelijers niet op hun blauwe ogen te vertrouwen, als ze zeggen dat Europa ons uit de crisis heeft geholpen.

Graaisnaaiert | 20-01-14 | 11:16

Zo worden we altijd belazerd. Maar we blijven in het krijt staan. Waarom die 3% regel. Dat is nog steeds 3% tekort. Ik zie al de huisgezinnen met deze berekening. Dan kom je in de schuldsanering. Maar geschiedenisleraar Rutte heeft dat niet door.
Toch weer een reden de EUSSR weg te wensen en daarvoor terug naar de EEG. Misschien dat de leraar Rutte nog weet, hoe het toen in elkaar stak.

wallenberg | 20-01-14 | 10:57

Kutmaatschappij | 20-01-14 | 10:10 | + 2 -
Heel goed!
Zo heb ik ook nog wel wat economische lessen voor dit kabinet.
Les 1: als iets een Euro kost, dan moet je ook een Euro betalen.
Les 2: als je geen Euro hebt dan moet je lenen en later met rente terug betalen.
Les 3: je kunt elke Euro maart 1 keer uitgeven.

ZZP-er | 20-01-14 | 10:46

goedverstaander | 20-01-14 | 10:33 | + 0
Oh, dat valt wel onder ontwikkelingskosten. En een Hummer dan?

ZZP-er | 20-01-14 | 10:39

@ ZZP-er | 20-01-14 | 10:25 |
Helemaal fout natuurlijk. U moet een tank kopen.

goedverstaander | 20-01-14 | 10:33

Dat ga ik ook direct doen, ik koop een nieuwe auto op ontwikkelingskosten.
Nog even checken hoe het precies werkt:
-ik ga naar de BMW dealer, bestel een nieuwe 5 serie en zeg tegen de verkoper: dit valt onder ontwikkeling. Dan hoef ik dus niet te betalen he?

ZZP-er | 20-01-14 | 10:25

En da praat ik nog niet eens over de Griekse praktijken in Nederland......
Iedereen jonger als 27 jaar word teruggestuurd naar het MBO als er slechts een middelbaar diploma of geen diploma is..... dat houd de kaartenbakken van de werkeloosheidscijfers lekker laag, en dan zijn we in ieder geval ook daar weer een van de braafste jongetjes van de klas, en daarnaast rechtvaardigt het voor de regering het toelaten van allerlei Oost-Europese werknemers cq lapzwansen.

Kutmaatschappij | 20-01-14 | 10:14

De Crisis...... niemand heeft het zien aankomen.....
Ik ben maar een eenvoudig man, met een klein bedrijfje, maar ik heb altijd toch wel geweten dat als er 1 verenigd Europa moest komen, er landen waren met een zeer klein BNP en met een groot BNP....
Wij hadden een groot BNP!
Maak nu eens een denkbeeldig vakje van 20 cm lang en 10 cm hoog.
Ons BNP stond in de linkerbovenhoek, samen met Duitsland en Engeland...... langzaam liep het lijntje van het BNP naar de rechteronderhoek.
Uiteindelijk is het de bedoeling van de hoge heren, om in het midden een streep te krijgen.... dwz linkerbovenhoek 50 procent zakken, rechteronderhoek 50 procent stijgen.
In die fase zitten we nu, om DAT voor elkaar te krijgen..... is mijn simpele vermoeden,
Ok dat er in de VS ook nog eens een financiële crisis uitbrak, dat kwam de heren wel goed uit, zo konden ze de "wijzigingen" versneld uitvoeren.
Nadeel voor mijn generatie is, dat wij altijd hebben meebetaald aan Europa, waarvan de middellandse zeelanden inmiddels een zelfde welvaartspeil hebben als wij..... Maar niemand had ons destijds verteld dat er ook allerlei landen bij zouden komen waar wij cultureel, emotioneel, financieel, en daarnaast vaak ook qua beleving wan arbeidsmoraal niets mee van doen hebben.
dat betekend dus dat mijn generatie ( en die voor mij en na mij gedeeltelijk) de zware prijs betalen, en dat uiteindelijk ooit eens een keer een mooie markt ontstaat.
Dat is het scenario wat ik in het gunstigste geval zie.
In het ongunstigste geval zie ik alles in elkaar donderen..... zie bijvoorbeeld voormalig Joegoslavië.... alles word strak bij elkaar gehouden.... en als de sterke leider wegvalt, dan komt er een groot probleem, en Nederland zal als braafste jongetje van de klas ongetwijfeld de beurs wel weer trekken.....

Kutmaatschappij | 20-01-14 | 10:10

@Outsider-Inside | 20-01-14 | 08:43 |
Een typisch voorbeeld van wat gij krijgt wat ge stemt. Kennelijk heeft de bevolking dit gewild.

ProAsfalt | 20-01-14 | 09:57

het kopen van wapens telt ook als 'investering'. Gelukkig geven ze daar in Griekenland bijna niks aan uit...

Den Meester | 20-01-14 | 09:54

Kan ik mijn wegenbelasting bij de aangifte ook laten aftrekken onder mom van "onderzoek en ontwikkeling"? Scheelt toch zo'n 450 pj en kan dat terug stoppen in de economie.

Of zijn burgers uitgesloten van deelname aan fraude met boekjes en cijfers op de griekse manier?

LangeTijdGeleden | 20-01-14 | 09:54

@ tipo | 20-01-14 | 09:46 |
Interessant linkje. Wapens of wapensystemen zijn een investering. Kogels, munitie, raketten e.d. echter niet. Dat zijn dan wel weer uitgaven. Dus je bent het gezondst uit als je veel wapentuig koopt maar het vervolgens vooral niet gebruikt. Doesn't make any sense.

goedverstaander | 20-01-14 | 09:52

@ wakkere_nederlander | 20-01-14 | 09:19 |
Geen goed idee. Met een pennenstreek maakt u het stembiljet ongeldig ;)

goedverstaander | 20-01-14 | 09:48

@Maya de Blij | 20-01-14 | 09:22 | + 2 -
Don't hold your breath. De kans is groot dat een heleboel idioten weer van die twee switchen naar CDA/D66 stemmen. En aangezien VVD/PvdA/CDA/D66 een blok vormen om vooral de SP uit besturen te houden zal er dus weinig veranderen. PVV doet lokaal in maar een paar plaatsen mee, dus zelfs als ze daar een meerderheid krijgen zal dat provinciaal en landelijk nauwelijks enig effect hebben.

Nyg | 20-01-14 | 09:45

Crisis zit sowieso tussen de oren, niet in cijfers....
gedachtespinsel | 20-01-14 | 08:30 | + -27 -

Alsof wij niet gemerkt hadden dat het crisis is tussen jouw oren. :D

Crisis blijft misschien wel lang in het hoofd zitten bij mensen maar is daar gekomen door de cijfers. En een boekhoudkundige truck om de cijfers te verbeteren lijkt mij niet de ideale manier om mensen meer vertrouwen te geven.

mister niet scherp | 20-01-14 | 09:45

witwas | 20-01-14 | 09:39 | We moesten kostelijk schateren om u. 'Calm_pear': hier hebt u uw 'kenniseconomie'. Iets ageert tegen 'boekhoudkundige trucs' en zegt dan dat het maar om een ding gaat: 'cash flow'. Wat een *boekhoudkundige* benadering is. Zelfs definities kennen ze niet meer, onze 'hoogopglijde' (proest) 'kenniswerkers' (muha). Wat een prutsvolkje is het toch. Opa had gelijk toen hij ons naar het buitenland stuurde voor de opleidingen.

BellaBella | 20-01-14 | 09:43

gedachtespinsel | 20-01-14 | 09:26 |
You rest your case ? Jouw stelling was: De crisis zit tussen de oren. Nu geef je jezelf gelijk door mij gelijk te geven, en me aan te vullen met compleet off-topic info. Daarmee doe je in feite precies hetzelfde als politici. Verdraaien van onderwerpen, feiten lukraak irrelevante onderwerpen (griekenland, een lening willen, afbetalen van schuld) erbij slepen en iets wat recht was in een krakeling draaien. Je nick heb je goed gekozen.

Von_Rompuy | 20-01-14 | 09:40

@ navigator18 | 20-01-14 | 09:28 |
Het is wat u zegt. Wapentuig kopen is linksom of rechtsom een uitgave. Dat is nu juist de hele fout grap met deze rekenmethode.

Bovendien heeft Nederland geen kazernes vol materieel nodig. Dit land is al niet meer van ons (dus niets te verdedigen) en voor de rest gaat al het geld in missies naar Zandbakkië zitten.

goedverstaander | 20-01-14 | 09:39

Iedere VWO-er met economie kan je vertellen dat winst (of in dit geval het tekort) helemaal niets zegt. Zeg maar welke winst je wil hebben en het komt op papier. En KPMG zet overal een handtekening onder dus wie doet je wat? Het draait slechts om 3 zaken: Cash flow, cash flow en cash flow. Je kan wel van alles op de balans parkeren (dit dus) of buiten de begroting houden (o.a. redding ABN en SNS) maar waar het uiteindelijk omdraait is de cash flow en hoe je die gefinancierd krijgt zodra sprake is van een negatieve cash flow. En aangezien we onze triple AAA al kwijt zijn ben ik daar niet erg positief over. Zeker niet als deze boekhoudkundige truc gebruikt wordt om nog wat meer schulden te gaan maken.

witwas | 20-01-14 | 09:39

Calm_Pear | 20-01-14 | 09:32 | Hihihi. 'Onze kenniseconomie'. Proest. Dat was niet echt hoor, dat was een grapje. Dat had u niet meegekregen zien we.

BellaBella | 20-01-14 | 09:36

navigator18 | 20-01-14 | 09:28 | Wat is uw punt? Meanderen? We begrijpen echt niet wat u probeert kenbaar te maken. U opent met een stelling waarvan we zouden verwachten dat u die gaat verdedigen, springt dan op de volgende, niet relevante, tak, en besluit dan tegen uw eigen stelling. Gaat het een beetje?

BellaBella | 20-01-14 | 09:35

Bokito ergo sum | 20-01-14 |
Het is simpel. Men bedenkt andere waarden aan die norm. Het CBS doet dat ook geregeld. Voorbeeld: Balkenende 2 vroeg aan het CBS mooie ww cijfers voor hun campagne. Die kregen ze. CBS heeft dat later toegegeven. Voorbeeld: ze bedachten later andere waarden aan het begrip werkloosheid.
Ze namen toen de parttimers die in de ww zaten onder de loep en zeiden: dat zijn geen ww-ers. Waardoor dat cijfer van de ww omlaag knalde.
Voorbeeld: Gemeente Eindhoven stond een paar jaar lang op de eerste plaats kwa criminaliteit. Er kwam protest vanuit de bevolking. Een jaar later stonden ze op de vijfde plaats. Hoe ?
Gewoon knoeien met die waarden. Bv een andere definitie geven aan de vraag: wat is een crimineel? Nou dan verhoog je bv de leeftijd van 16 naar 18 jaar als normn.
Overheid en gemeentes staan bol van dit soort trucjes.

duitse herder | 20-01-14 | 09:35

'Het kopen van wapens ziet Eurostat overigens voortaan ook als investering'.
De cultuurparels op het plein in mijn ghetto zien dat ook zo.

Botte Hork | 20-01-14 | 09:32

De achterliggende gedachte lijkt mij eerder dat door het wegnemen van 'onderzoek en ontwikkeling' uit de totaal telling men probeert te voorkomen dat landen ook hier op gaan bezuinigen. Hopelijk komen we zo niet al te slecht uit deze crisis en hebben we in ieder geval onze kenniseconomie nog aan het einde.

Calm_Pear | 20-01-14 | 09:32

Sneeschuiver | 20-01-14 | 08:29 | We moesten glimlachen. U omschrijft een essentie kort en bondig.

BellaBella | 20-01-14 | 09:32

Dat Hollande uitgerekend vandaag zijn blue monday komt doorbrengen in ons land doet vermoeden dat hij een bedankje uit komt delen voor zoveel inschikkelijkheid jegens hem en de zonnegoden die hem voorgingen in het verneuken van de economie van zijn land en daarbij al sinds het verdrag van Maastricht de rest van de EU lidstaten.

Welles! Nietes! | 20-01-14 | 09:31

Kreeg net telefoon van een goede vriend uit Griekenland. Ze hebben de hele nacht doorgehaald omdat Griekenland nu plotseling het rijkste land van de EU is. Ouzo, bier, alles gratis. De souvlaki-ovens worden gestookt op briefjes van 500 euro. Iedereen is miljonair.

Trrriinnnnngggg!

goedverstaander | 20-01-14 | 09:29

Hoewel ik met dat EU-project niet zoveel heb, vind ik de nieuwe rekenmethode toch iets positiefs.
.
Tegenwoordig worden 'uitgaven' aan Defensie of Onderzoek & Ontwikkeling gezien als 'investeringen'. Doordoor zit Nederland onder de 3%-norm en hoeven er niet allerlei debiele bezuinigingen te worden doorgedrukt. Daarnaast staan zaken als Defensie en Onderzoek & Ontwikkeling altijd onder druk door bezuinigingen dus is het goed dat deze uit de wind worden gehouden. De Europese landen kunnen wel wat meer Defensie gebruiken.
.
Ter vergelijking: Zwitserland heeft 200 tanks. Nederland heeft 0 tanks. Zwitserland heeft 200 stuks zwaar geschut. Nederland heeft er slechts 18. En door die malle 3%-norm zal er nog wel meer bezuinigd worden op Defensie.
.
Toch blijft die hele begrotingspolitiek wel vreemd. Het tast naar mijn gevoel de soevereiniteit (financiele bewegingsvrijheid = beleidsvrijheid) aan. Het is een soort mal waarbinnen je beleid moet maken. En nu wordt in zekere zin ook opgelegd wat (ondanks dat ik het goede punten vind) "goede" uitgaven zijn en "slechte" uitgaven zijn. Maar uiteindelijk zijn uitgaven toch uitgaven. En wie bepaalt wat goede of slechte investeringen/uitgaven zijn?

navigator18 | 20-01-14 | 09:28

Beter wordt men in de EU eens wakker en geeft toe dat wij simpelweg te duur zijn om nog te kunnen kunnen concurreren met Azië.
Het gaat alleen maar slecht met onze economie omdat nu al meer dan de helft van onze productiefaciliteiten aan de andere kant van de aarde staan te draaien.
Productie aldaar m.b.v. arbeidslonen van 1 a 2 euro per uur.(soms per dag)
Daar kunnen wij niet in mee gaan met onze torenhoge uitgaven.
We gaan dus gewoon failliet al zal men in de EU die woorden Nooit en te nimmer gebruiken.
Men blijft de zaak omrekenen totdat plots de deurwaarder komt.

Prokapitaal | 20-01-14 | 09:28

@Von_Rompuy | 20-01-14 | 09:22
juist, I rest my case! Met andere woorden, basis wet van economie is vooraf een schatting maken wat te investeren om later eventueel terug te krijgen met winst. Als je daarvoor een lening wil hebben dan moet je altijd rekening houden met "afbetalen van schuld"! Dus wees voorzichtig, zie Griekenland en ook onze eigen overheid.

gedachtespinsel | 20-01-14 | 09:26

Hup voetbal & bier, weg met lezen, omhoog dat krediet, niemand meer naar school, gratis geld...!

hfakker | 20-01-14 | 09:25

@ Outsider-Inside | 20-01-14 | 08:43 |
Reken maar dat de groene maffia in Nederland het kabinet aan die 18 miljard voor windmolens wil gaan houden. Dat er tegelijkertijd bejaarden op straat worden gezet, so be it. Alles voor het 'milieu'. Desnoods op aardgas gestookte exemplaren bij gebrek aan wind. Oh... wacht.

goedverstaander | 20-01-14 | 09:24

@ Outsider-Inside | 20-01-14 | 08:43 | + 14 -
Door maatregelen zoals deze heb ik er alle vertrouwen in dat zowel de PvdA als de VVD weggevaagd gaan worden bij de verkiezingen.
Ik kan er echt niet op wachten.

Maya de Blij | 20-01-14 | 09:22

gedachtespinsel | 20-01-14 | 08:30 | + -23 -
Jij hebt zeker nog nooit een bedrijfsplan geschreven heh ? Nog nooit uitgerekend hoeveel koffie, broodjes, muffins, croissants etc je moet verkopen om: de torenhoge huren te betalen, heffingen, belastingen, verplichte verzekeringen, verplichte cursussen, verplichte abonnementen, transportkosten (vergeet de achterlijk hoge belastingen en accijnzen op de auto niet), eventuele verkeersboetes, parkeerboetes etc te betalen. Doe maar eens, en voila. staat de crisis meteen op papier/spreadsheet. Op voorwaarde dat je niet met de cijfers goochelt en de vooruitzichten wat rooskleuriger kleurt dan de werkelijkheid toelaat.

Von_Rompuy | 20-01-14 | 09:22

Nu nog een nieuwe rekenmethode voor de berekening van de werkeloosheid, inkomen en belastingdruk en we hebben niets meer te klagen. De rekenmethode voor de inflatie was al met de introductie van de Euro opgeveiseld naar betere maatstaven.

louis6227 | 20-01-14 | 09:20

Kan Griekenland niet gewoon de achterstallige belasting bij de ontduikers gaan innen?
En daarmee de schulden eens gaan afbetalen aan de andere landen?

necrosis | 20-01-14 | 09:20

Verschil is alleen dat onderzoek en ontwikkeling als kosten te boek gaan en investeringen als leningen en dienen die terug te komen, waarschijnlijk door, jawel, belastingen.

tattooboer | 20-01-14 | 09:20

Ik ben geen econoom, maar dit klinkt zo slecht nog niet voor mijn totaal onwetende kokosnoot, die echt niet weet waar hij over praat. Als iemand uitleg heeft, graag.
Bokito ergo sum | 20-01-14 | 09:08 | + 0 -

Ga naar de supermarkt met 50 euro op zak. Doe boodschappen voor 50 Euro. Noem het een 'investering' in plaats van uitgave. Heb je daarna 50 euro op zak, of 0 Euro? Volgens de EU hou je tenslotte meer over.
Als je 100 miljard schuld hebt, 30 miljard aan inkomsten hebt, 10 miljard aflost en 50 miljard 'investeert' dan heb je daarna niet maar 90 miljard schuld maar 110 miljard. Door het anders te noemen lijkt het alsof het beter gaat met de economie, terwijl dat niet het geval is. Maar dat zal er voor zorgen dat politici weer kunnen roepen dat het goed gaat en dat ze dus meer geld in JSFs en zo kunnen 'investeren'.

Nyg | 20-01-14 | 09:20

Tegen de EU stemmen kan ook met 1 pennenstreek. #PVV
En *uit* de EU stappen kan ook met 1 pennenstreek. #PVV

wakkere_nederlander | 20-01-14 | 09:19

@Winston1 | 20-01-14 | 09:10
" Maar weer een hele goede truc om de Franse economie omhoog te trucken."
Raak! geen ander antwoord was beter geweest!gaat u door voor de duizend Euro?(van Rutte);)

Welles! Nietes! | 20-01-14 | 09:17

Ik ben geen econoom, maar dit klinkt zo slecht nog niet voor mijn totaal onwetende kokosnoot, die echt niet weet waar hij over praat. Als iemand uitleg heeft, graag.
Bokito ergo sum | 20-01-14 | 09:08 |

@Bokito ergo sum
BellaBella weet alles ... zie aldaar. Maar het is natuurlijk de vraag hoelang hij zijn uitnemende visie nog gratis beschikbaar stelt aan de "josties" hier. :-)

daytripper | 20-01-14 | 09:16

@Fatwabuster | 20-01-14 | 09:01
De winst- en verliescijfers van de investeringen moeten inderdaad in de boeken terugkomen, als je dat niet doet dan klopt de eindbalans van je dubbele boekhouding niet. En ik heb slechts basiskennis van boekhouden.

rara | 20-01-14 | 09:16

Je moet als bedrijf eens zo creatief met de boekhouding omgaan, de gehele Apeldoornse balastingcavalerie staat gelijk voor je deur. De crisis is past echt voorbij als de lonen gaan stijgen en de huizenmarkt aantrekt, wat er nu gebeurt zijn de koopjesjagers die op de huizenmarkt hun slag slaan, maar dat is geen echte opleving van de huizenmarkt.

Bolesmales | 20-01-14 | 09:14

@Outsider-Inside | 20-01-14 | 08:43
Mooie zin in de VK: "Wat weet de onderhandelaarster van de FNV nou van windenergie?"

Tja, dat krijg je ervan als linkse activisten en gamma gajes de dienst uitmaken.
Dan pis je zomaar even 50 miljard weg in de wind.

André van Delft. | 20-01-14 | 09:14

Leuk, betekent ook dat we met terugwerkende kracht meer gegroeid zijn, is er misschien wel helemaal geen crisis geweest. Hoe je je toch kan vergissen.

louis6227 | 20-01-14 | 09:13

Deus Absurdia | 20-01-14 | 08:52
TheStef | 20-01-14 | 09:07 |
Uiteraard gebruikte Noorwegen haar olieopbrengsten en haar gasopbrengsten. Maar het rendement en meer geven ze aan de burger.
Nederland met haar wereld grootste gasbel geeft het weg aan anderen en nauwelijks aan de werkende burger.
Dat is het verschil...

duitse herder | 20-01-14 | 09:13

Ik denk niet dat ik met dat krantenknipseltje een aanhanger vol bier mee krijg bij de slijterij.

goedverstaander | 20-01-14 | 09:13

pfftt , dit geeft onze economie weer een beetje lucht
.... uit een luchtbel.

nemeton | 20-01-14 | 09:12

Kunnen we economie en statistiek nu eindelijk eens op dezelfde stapel gooien als astrologie. Natte vinger werk en manipulatie lijken de grondvesten te zijn van dit soort 'wetenschappen'.

realiteitswaanzin | 20-01-14 | 09:11

Het grote maskeren van de financiële teloorgang en beerputcompromissen van deflatie gevoelige EU-landen... meer is het niet.

Welles! Nietes! | 20-01-14 | 09:10

En het kopen van wapens is plotseling ook een investering... Als links nu nog niet gaat huilen. Maar weer een hele goede truc om de Franse economie omhoog te trucken.

Winston1 | 20-01-14 | 09:10

@Fatwabuster | 20-01-14 | 09:01
Ja, klopt, en elke analyse wordt gemaakt op basis van huidige veronderstellingen en feiten. Toekomstige omstandigheden kunnen dus een onverwacht resultaat opleveren. Of werkt het zo niet in een economie?

gedachtespinsel | 20-01-14 | 09:08

Ik ben geen econoom, maar dit klinkt zo slecht nog niet voor mijn totaal onwetende kokosnoot, die echt niet weet waar hij over praat. Als iemand uitleg heeft, graag.

Bokito ergo sum | 20-01-14 | 09:08

@Duitse Herder, misschien heeft dat meer te maken met het feit dat het land op olie drijft dan met het wel of niet in de EU zitten

TheStef | 20-01-14 | 09:07

Niet zo lullig doen mensen : een steuntje in de rug van Verhofstadt/Schulz voor Rutte cs .. met de GR verkiezingen in zicht!! Kom op! Voor wat hoort wat!

daytripper | 20-01-14 | 09:07

Outsider-Inside | 20-01-14 | 08:43 | U zeurt over 4,5% bezuinigen. Als u modaal (rond de 30k) verdient dan betekent zoiets dat u op jaarbasis 800 EUR 'bezuinigt'. Of, op maandbasis: u verdient 2500k en bezuinigt 65 EUR. Poepoe, dat is even de tering naar de nering stellen, vind u niet? Het is allemaal too little, too late.

BellaBella | 20-01-14 | 09:07

Laat Brussel je maar verneuken, zijn ze goed in.
Dit keer via cijfers dus.

Maya de Blij | 20-01-14 | 09:06

Als overheidsuitgaven aan onderzoek en ontwikkeling een investering zijn, dan vertegenwoordigen ze een bepaalde boekwaarde die terugverdiend moet worden in de werkelijke economie. Gebeurt dat na verloop van tijd niet, dan moeten die waardes afgeboekt worden.

Hiep hiep hoera voor de bellenblazers. Na ons de zondvloed.

tipo | 20-01-14 | 09:05

@bisbisbis | 20-01-14 | 08:41 | + 2 -
Je moet het positief bekijken. Wanneer het begrotingstekort in die zuidelijke derde wereld landen ook omlaag gaat hierdoor betekent dit dat ze geen geld van ons meer nodig hebben en kunnen beginnen aan het terug betalen van al die miljarden die zeker terug zouden komen.
Volgend jaar dus niet 1k maar 2k per persoon kado van Rutte?

Nyg | 20-01-14 | 09:04

Zijn er ook nog josties, al dan niet op deze site, die de regels kennen waaronder uitgaven als investeringen geactiveerd mogen worden? Iets met zekerheid - etc. En laat dat nu bij de overheid voor zowat alles niet het geval zijn. Er is een reden waarom voor overhead andere boekhoudregels gelden dan voor het bedrijfsleven. We laten de 95% doen waar ze goed in zijn: al meanderend heel hard 'boe!' roepen en schelden.

BellaBella | 20-01-14 | 09:02

@Geert Linkers | 20-01-14 | 08:54 | + -1
.
HOI GOKTROMMEL, vroeg wakker vandaag jij.

Prokapitaal | 20-01-14 | 09:01

@gedachtespinsel | 20-01-14 | 08:56

Waarvan akte sufkut!

@all:
Is het niet zo dat bij investeringen altijd een kosten baten analyse ten grondslag ligt... zodat de investeringen die je gedaan hebt weer terugverdiend gaan worden?
Of werkt dat niet zo bij de EU en de (r)overheid?

Fatwabuster | 20-01-14 | 09:01

" Mooi! Het beleid werpt zijn vruchten af! Vooral doorgaan met nivelleren! "
/ kabinet mous off

Kapitein Sjaak Mus | 20-01-14 | 08:57

'Koop gewoon die nieuwe auto'

-marc rutte-

gimme a beat,rix | 20-01-14 | 08:56

In de voormalige USSR haalde men ook ieder jaar weer recordoogsten graan. Meer dan gepland.
Ieder. Jaar. Weer.

Mammeloe | 20-01-14 | 08:56

@Fatwabuster | 20-01-14 | 08:35
Sufkut, van u neem ik dat als compliment, en denk ik dat argumentatie over verdere inhoud geen substantiele bijdrage gaat leveren over uw ervaring.

gedachtespinsel | 20-01-14 | 08:56

Economie is immers geen natuurkunde hè? Zwaartekracht is geen keuze.

Geert Linkers | 20-01-14 | 08:54

Kan die Bulgarenfraude ook alvast omgenummerd worden als zijnde een investering?
Immers als zij gratis geld krijgen hebben ze de mogelijkheid om in de toekomst tot hier te komen en dan middels hard werken en veel belasting betalen hun diefstal te compenseren.
Heel slim allemaal die EU.

Prokapitaal | 20-01-14 | 08:53

Heeft iemand het nummer van die staats boekhouder? Zo eentje zoeken wij ook nog.

Botte Hork | 20-01-14 | 08:52

@duitse herder
Ja, maar Noorwegen was altijd al veel rijker dan Nederland.. Zelfs rijker dan Nederland en Duitslansd samen. En dat met minder dan 10 miljoen inwoners.
.
Noorwegen gebruiken als vergelijking van het goede of kwade van de EU is net zo dom als onderzoek en ontwikkeling als investering te boeken.

Deus Absurdia | 20-01-14 | 08:52

Mijn statistisch orgaan ziet het Bruto Binnenbroeks Product vooralsnog niet stijgen.

En dan nog: wat heb ik aan *bruto* ? Ik wil *netto*. En da's dan opeens weer een héél verschil.

Onder de streep: gaap. Chinees rekenen voor -beginners- Dijsselbloemetjes.

Reinaert | 20-01-14 | 08:52

Dit klinkt als het creëren van een enorme zeepbel in de overheidsfinanciën, maar die zal natuurlijk pas klappen als de VVD & PvdA even niet in de regering zitten

vindead | 20-01-14 | 08:51

Zo worden de gepensioneerde en werknemers dus ook genaaid. Met een truc met de 'rekenrente'.

bas ooms53686289 | 20-01-14 | 08:48

Ik zal er rekening mee houden bij mijn volgende belasting-aangifte.
Alles wat ik nu op jaarbasis aan drank uitgeef, is voor onderzoek en ontwikkeling.
Ik onderzoek hoeveel drank een werkende Nederlander per week gemiddeld nodig heeft om de bullshit van de Verhofstadgroep te kunnen verdragen.

Is dus allemaal aftrekbaar, want geen uitgaven maar investering.

Cuyahoga | 20-01-14 | 08:46

@Sardonicus | 20-01-14 | 08:33
Investeringen behoren winst op te leveren. Hoe worden de winst- en verliescijfers van die investeringen in de boeken verwerkt? Als dat niet gebeurt dan hebben we inderdaad te maken met Enron-achtige trucjes.

rara | 20-01-14 | 08:44

Nou, zullen we ons voor gaan bereiden op een ruilhandelsysteem? Wellicht dat dan onze echte VoC mentaliteit weer boven komt en dat we in dit land weer wat gedaan kunnen krijgen.

Norther | 20-01-14 | 08:44

Tegelijkertijd hebben Samsom en Rutte ook een bedrag van EUR 18 miljard voor windmolen-waanzin buiten de begroting weten te houden.

Ook het CPB vindt dat een dom plan dat alleen maar resulteert in hogere energierekeningen (EUR 200-300 per jaar extra per hh). Dit is echt het allerlaatste wat de NL economie nu kan gebruiken. Hoe help ik een economie zo snel mogelijk om zeep, laat dat maar aan Rutte en Samsom over.

Dit is weer een goed voorbeeld van belachelijke overheidsverspilling in NL. We kunnen morgen EUR 18 miljard bezuinigen zonder dat er 1 raamambtenaar hoeft te worden ontslagen door te stoppen met deze landschapsvervuilenden niet-rendabele onzin.

Zelfs de azijnbode vraagt zich nu af waarom er EUR 18 miljard naar windmolens moet terwijl verzorgingshuizen moeten sluiten. De VK-boomers beginnen zich nu ook zorgen te maken, kappen met die geldverslindede windmolen-onzin, daar moeeten wij straks van verzorgd worden. Zie ook de reacties bij de VK.

www.volkskrant.nl/vk/nl/6235/Martin-So...

VanLeeuwen had een vooruitziende blik vorig jaar:
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/11/...

Outsider-Inside | 20-01-14 | 08:43

Inflatie, deflatie, ik zeg manipulatie!

kneuterzak | 20-01-14 | 08:43

Had de EU deze truc niet VOOR de crisis kunnen toepassen?

wakkere_nederlander | 20-01-14 | 08:42

Nou, 3x dan maar: hoera, hoera, hoera!
En nou is alle ellende vast en zeker allemaal over!

pitsteen | 20-01-14 | 08:42

@ Fatwabuster 08:39

Als dat zo is moet ik nog maar een paar Korans in de fik steken!

eerstneukendanpraten | 20-01-14 | 08:42

Die varkens uit Animal Farm konden ook niet rekenen.

Cuyahoga | 20-01-14 | 08:42

Als ze nog ff door blijven rekenen dan hebben we nooit in een crisis gezeten..

mase | 20-01-14 | 08:42

Haha het blijft verbazend hoe de EU-bazen en hun team van econoompjes telkens weer een mooi staaltje zonneschijn kunnen projecteren op iets dat overduidelijk een shitstorm is.

OpperGek | 20-01-14 | 08:41

Kijk aan: een kunstgreep die wederom uitsluitend de landen die geen discipline konden en kunnen houden gaat helpen.
=
Leve de Europese 'solidariteit'!

bisbisbis | 20-01-14 | 08:41

Zo kennen we er overigens nog wel een eentje:

Alle kosten van de massa immigratie der kanslozen van tientallen miljarden zijn dus ook gewoon investeringen in een vredige EU onder leiding van keizer Guy de 1e?

Fatwabuster | 20-01-14 | 08:39

Het kwartje van kok is inmiddels de drie tientje van Rutte geworden.

* | 20-01-14 | 08:39

we gaan meer betalen aan de gemeentes, auto , belastingen , ik ga er volgens mij niet echt op vooruit tov vorig jaar ...

iter | 20-01-14 | 08:38

Nog nooit leek een nieuwe auto zo ver weg.

* | 20-01-14 | 08:38

Ik vermoed de glibberige hand van Ad Melkert achter dit boekhoud-foefje ...

trotse-ambtenar | 20-01-14 | 08:37

Is die crisis nou alwéér voorbij...?

Xirdalan | 20-01-14 | 08:36

Zo zie je maar weer wat een onzin die hele crisis is, ff de reken formule aanpassen en yippie het gaat weer goed!! Nee nee nee Europa het is uur nul en jullie voelen de peop al aankomen.... Run and hide!

Matchstick man | 20-01-14 | 08:36

Doe dan gelijk alles maar 'investering' noemen. Oneindig gratis geld voor iedereen!

geylegerrit | 20-01-14 | 08:35

'Bananencontinent', is dat al een officieel woord?

trotse-ambtenar | 20-01-14 | 08:35

@gedachtespinsel | 20-01-14 | 08:30

De cijfers brengen de crisis tussen je oren... zelfs bij jou, sufkut!

Fatwabuster | 20-01-14 | 08:35

Euhw, niet om vervelend te lopen doen, maar zijn er geen zakenbanken vervolgd om rekentrucs om de winst en rendementen te verhogen?

Sardonicus | 20-01-14 | 08:33

Da's net zoiets als bij de invoering van een faalmunt vertellen dat je schulden halveren en ondertussen de prijs van consumptie en goederen verdubbelen.De Zalmdoctrine 2.0

Welles! Nietes! | 20-01-14 | 08:33

Ik had het ook gelezen, en kon inderdaad mijn ogen niet geloven.
En al helemaal de suggestie van die Eurofiele scribent, (zijn ze allemaal bij de azijnbode) dat deze truc het consumenten vertrouwen moet opvijzelen.

bakoenin | 20-01-14 | 08:33

Daar gaat mn blue monday....

RegseHippie | 20-01-14 | 08:33

Als ik dit soort boekhoudtrucs met mijn belastingformulieren probeer dan staat binnen de kortste keren de FIOD aan de deur.

wakkere_nederlander | 20-01-14 | 08:32

De Henk Krol shuffle. Die is ook goed met dit soort trucjes.

kicktherabbit | 20-01-14 | 08:32

Het is zorg-, huur-, en wetenwijwatvoor-toeslag.

Maar voor de rest ben ik ontzettend blij dat we uit de crisis zijn, kunnen die boekhouders hier ook even langskomen?

Friezerik | 20-01-14 | 08:31

Kan me niks schelen ook. Dit financiele systeem zal vroeg of laat klappen. Dus laten we er op korte termijn dan maar het beste er van maken

Aantastelijk | 20-01-14 | 08:31

Vorige week was er nog gegronde angst voor deflatie maar nu ligt het inflatiespook zeker weer om de hoek...

eerstneukendanpraten | 20-01-14 | 08:31

En nu bekend maken vanwege de aankomende EU fop parlementsverkiezingen, en andere verkiezingen in Landen die liever uit de EU gaan.

Winston1 | 20-01-14 | 08:31

Goh, zou dit misschien een mooi weer bericht zijn ivm de naderende Europese verkiezingen ?

Gokje hoor...

CornholioNL | 20-01-14 | 08:30

Crisis zit sowieso tussen de oren, niet in cijfers....

gedachtespinsel | 20-01-14 | 08:30

Ik heb het net thuis ook geprobeerd door het prostitueebezoek weg te schrijven onder "sport" maar mijn portemonnee is nog steeds leeg.

Sneeschuiver | 20-01-14 | 08:29

Hèhè eindelijk!

Glas Koning | 20-01-14 | 08:28

"De hele economie van de Europese Unie groeit daardoor 2,4 procent, ook met één pennenstreek."

Mooi, kom maar op met die 1000 euro dan Mark...

CornholioNL | 20-01-14 | 08:27

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken