achtergrond

Geenstijl

SlamDunk speelt betaald (web) voetbal

Tot aan het gaatje...Het voetbal wordt steeds commerciëler. Zo’n beetje iedere club heeft tegenwoordig zijn eigen televisiekanaal waarop de hoogtepunten van de laatste wedstrijd tegen betaling zijn terug te zien. Welingelichte bronnen vertellen ons overigens dat er vandaag weinig wordt verdiend in 020, maar dat terzijde. Onze SlamDunk!, de ontdekker van Berry TV, blikt alvast vooruit. Eén ding is zeker: Jullie gaan betalen!



Jullie gaan betalen!

Al eerder berichtte ik over het sublieme optreden van Berry van Aerle in PSVTV. Maar de online tak van de Eindhovense club gaat keihard verder. Het debiele idee van voorzitter Westerhof om voetbal te filmen zonder de bal in beeld staat nog even in de koelkast, maar de toekomstig kampioen experimenteert sinds deze week wél met een nieuw systeem om eredivisievoetbal op internet te brengen. De Eindhovense club gebruikt MPC. De MultiPurpose Communicator is bedacht door Rabbit And Bear, een stel snelle computerboys uit de 020-grachtengordel. Opmerkelijk: de MPC van PSV is een vereenvoudigde versie van het systeem dat RAB deze zomer met de NOS ontwikkelde om beelden van het EK een beetje knap op het net te krijgen.

Uitgerekend een NOS-medewerker, namelijk radioman Eddy Jansen is nu met zijn bedrijf JansenMedia in de slag met RAB om PSV’s wedstrijden fraai op het web te gooien. Overigens niet opmerkelijk van Jansen want die doet alles voor geld en is zo gierig dat hij slecht uit één oog huilt. Maar voorlopig is daar geen reden toe, want het gaat goed met zijn PSV en dus ook met PSVTV. De kwaliteit is echter bedroevend. Weinig creatief in elkaar geflanst en geluid en beeld lopen niet altijd synchroon. De Eindhovenaren bieden PSVTV tot nu toe nog gratis aan maar dat zal niet lang meer duren.

Kijken we bijvoorbeeld naar de andere twee gevestigde topclubs: Feyenoord heeft een nietszeggende gratis stream, een abonnement voor 7,50 euri per maand en zelfs een pay-per-view gedeelte. De Rotterdammers willen money overhouden aan hun webTV. Ook bij Ajax moet je de nodige euri's neertellen voor bewegende beelden. Maandelijks 3.99 euri voor alles, maar ook in 020 kun je pay-per-viewen. Een los filmpje (samenvatting of specifiek doelpunt) kost 0.35 euricent. De herbeleving van de afslachting tegen PSV is dus goedkoper dan een pak zout voor in de sportieve wonde.

De drie clubs werken qua internet niet samen en onduidelijk is of ze wel samenwerken met Versatel. De internetboer heeft ruim 30 miljoen euri betaald voor de internetrechten van de eredivisie en meldt op haar site dat je livebeelden alléén gaat zien als je bij hén een ADSL-deal sluit. Maar als ze kort daarna ook op de clubsites staan welke fan gaat er dan óók nog dokken aan Versatel? Hij betaalt immers al een abonnement aan de club.

Spin in dit web is natuurlijk weer John de Mol. Sinds De Mol de rechtenslag van de NOS won is hij een machtig kind aan huis bij de clubs. Hij heeft bovendien een belang van 40 procent in Versatel. De Mol zal aandringen op verregaande samenwerking en uniformiteit in het brengen van eredivisie op internet. Kortom: het zal professioner moeten dan het huis-tuin-en-keuken hobbyisme van Jansen. Hopelijk wel met behoud van onze Berry! Of het dan ook betaalbaar blijft, is de vraag. Die 30 miljoen moet helaas ergens vandaan komen!

SlamDunk!

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.