Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Kerken bedreigen MKB in Zaltbommel

kerkbedreigtzaltbommel534.jpgIn Zaltbommel is een aantal koopzondagen toegestaan en dus hangen de gristenfuckers direct in de pen om alle winkeliers DRINGEND te verzoeken niet open te gaan op zondag vanwege de toorn Gods. Want over koopzondagen had God blijkbaar ook al een mening, 2000 jaar geleden. Afijn, het standaard gezwets van religieuze waanzin komt voorbij in de brief, die door een winkelier op Facebook is gesmeten. Lekker dreigen met God, dat zal indruk maken op mensen die hard werken om extra euro te verdienen. Na het kabinet gaan kerken zich nu dus ook al als bloeddorstige wolven op de MKB werpen met hun meninkjes en archaïsche wetten. Bah. Laten we de argumenten eens analyseren. En weglachen. Want Jezus, wat zijn die gristendebielen een partij geschift als het op argumenteren aankomt. Allereerst, omdat God ons vanaf het begin van de wereld één dag in de week als rustdag heeft gegeven. Deze dag is ons gegeven om Hem te eren. Hierop belooft de HEERE zelfs Zijn zegen. U zult begrijpen dat het op deze dag openen van winkels niet bij past. Ah, de Bijbelse bullshit. Inclusief religieus dreigement in de slotzin. Want u zult wel begrijpen dat de HEERE maatregelen gaat treffen als u tegen de prehistorische wil van de HEERE in gaat. Zullen we afspreken dat argumenten op basis van een bij elkaar verzonnen en geluld eeuwenoud boek, de fantasieën van een stel religieuze schizofrenen en onbewijsbaar 'geloof' niet gelden als we het over grote mensendingen hebben? Okee. Thanks. Daarnaast leven wij allen in een drukke en gehaaste tijd. In onze huidige tijd zijn dan ook, mede door de enorme tijdsdruk, veel mensen overspannen of krijgen een burn-out. Ook daarom is het zo goed om een dag in de week te hebben waarop men gezamenlijk niet behoeft te werken. De gemeenschap kan dan als het ware even op adem komen, om daarna op de maandag weer een nieuwe werkweek te beginnen. En dat moet de zondag zijn, want dat staat zo in de Bijbel. O nee, daar is het de zaterdag. Dus als de gristenschapen zelf mogen afwijken van het Bijbels dictaat, waarom de rest van de 'gemeenschap' dan niet? Sowieso, gemeenschap. In het individualistische, onafhankelijke en vrijdenkende 2014. Sterf eens uit, waanbeeld. Wat die gristengnomen hier bedoelen met 'gemeenschap', is een kritiekloze kudde relislaven die gedwee alles doen wat de dominee verzint uit angst voor de toorn van God. Flikker op met die gemeenschap. We maken zelf wel uit wanneer, waar en hoe wij onze rustdagen passen. Over de dominee gesproken. Krijg die niet betaald voor zijn werk op zondag? Zeker weer zo'n uitzondering die gristenen voor zichzelf mogen maken, als het zo uitkomt. Sowieso, alsof koopzondagen leiden tot een tsunami van overspannenheid en burn-outs. Nee, natuurlijk niet. Sterker nog, veel mensen vinden het ontspannend om te winkelen op hun vrije dag. Deze aanname heeft net zoveel met de realiteit te maken als het waanzinnige idee dat Jezus over water liep, uit de doden opstond en God überhaupt bestaat. Ook werkt de zondagsopenstelling ongelijke concurrentie in de hand. Er zijn winkeliers die om principiële redenen niet open willen gaan. Maar ook voor kleinere winkeliers is het zeer moeilijk, of zelfs onmogelijk om er 7 dagen per week te zijn. Door uw besluit worden deze groepen in het nauw gedreven. Dit geldt ook voor medewerkers die om bovengenoemde redenen niet op zondag willen werken. Tevens worden de tegenstellingen binnen de samenleving versterkt. Ah, de crux. Wat de refo's eigenlijk bedoelen, is dat hun handel gevaar loopt. En kom niet aan de handel van de rijke, zuinige en vlijtige refo. Ze zijn gewoon bang dat de refowinkels, waar men uit vrije wil (oh ironie) kan besluiten niet op zondag open te gaan, benadeeld worden. Dus noemen ze het 'ongelijke concurrentie', maar dat is het alleen maar omdat ze zelf zo stug en eigenwijs vasthouden aan een religieus wetboek dat nergens op slaat. Eigen schuld, dikke bult. Zondagsopenstelling leidt nauwelijks tot vergroting van de omzet, maar wordt hooguit anders verdeeld, terwijl de kosten wel toenemen. Huh? Maar uhm, in punt drie wordt juist beweert dat het ongelijke concurrentie in de hand werkt. Zeg maar, het tegenovergestelde wat in dit punt wordt beheerd. Goh, een gristengekkie die zichzelf tegenspreekt, je verwacht het niet. Uw argumenten, geachte gristenbloedhonden, zijn een verzameling faals en blunders. Ga naar huis, doe uw debiele religieuze ding, maar val de rest van de wereld er niet mee lastig.

Reaguursels

Inloggen

Harstef.
1, ik denk beide. God ruled zogezegd, maar Johannes 14:6 zegt Jezus zei: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij. (Johannes 14:6 NBV)

2 Christenen die hun wil opleggen aan anderen zijn fout bezig. Zo ook deze gasten.
Over homoseksualiteit: God gruwelt ervan heb ik eens gelezen in het OT. Over wat Jezus er van zegt inderdaad niet. www.internetbijbelschool.nl/htmldoc/ho...
Maar Jezus nam het een keer op voor een hoer, die ze wilden stenigen, Johannes 8.
Wat dus gerechtvaardigd was onder Mozes' wetten. Onder het nieuwe verbond zijn die wetten heel wat milder.

1 korintiërs 10, betekend dat je als gelovige rekening moet houden met ongelovige mensen.
Maar wanneer iemand u erop wijst dat u vlees van offerdieren eet, laat het dan omwille van hem staan. Houd rekening met het geweten. (1 Korinthiërs 10:28 NBV)
En dat is dus het geweten van de ongelovige, waar je rekening mee dient te houden.

MrPan | 20-12-13 | 01:43

Lorenz0 | 19-12-13 | 12:46 | + 0 -
--
Het punt dat ze hebben is dat hun vrouwen niet mogen werken en zakgeld krijgen oom op hun gemak doordeweeks boodschappen te doen.
Voor tweeverdieners die zich door de week al een slag in de rondte werken is het juist een rustig idee dat ze ook vaar noodzakelijke aanschaffen op zondag terecht kunnen en de zaterdat- en zondagdrukte wat verspreid wordt. Anders krijg je nl bijna burnout van met 80% van de bevolking op die ene dag moeten shoppen in gillende drukte.

harstef | 19-12-13 | 13:47

Mr Pan.
Dan komen we dus op:

1. De discussie wie ruled: God of zijn mensenzoon Jezus.

2. De ergerlijke gewoonte van Christenen te verwijzen naar de bijbel en vervolgens cherrypickend regels en wetten te selecteren die welgevallig zijn. Er wordt met grote regelmaat verwezen naar het OT tot je daar de crap uit haalt die erin staat en laat zien, dan geldt het opeens niet. Neem homoseksualiteit, Jezus zegt niets over homoseksualiteit, hij zal het waarschijnlijk dus niet belangrijk hebben gevonden (30 jarige mannelijke maagd die rondreisd met z'n mannen?). Waarom vind de kerk het dan zo belangrijk? OT geldt niet, toch? Ok het staat in het NT, maar niet de woorden van Jezus maar van Petrus. Een leuke is ook 1 Korintiërs 11, ik weet het niet hoor, gaat dat alleen over bidden? Of zou dit stiekem toch een algehele stelregel zijn "eert de natuur zelf u niet dat lang haar een man te schande maakt, 15 terwijl het een vrouw tot eer strekt? Het haar van de vrouw is haar gegeven om een hoofdbedekking te dragen" weten we gelijk weer waarom vrouwen in Europa lange tijd hoofddoeken/kapjes hebben gedragen en ook hoe de moslims op dat idee kwamen.

On topic: 1 Korintiërs 10, "Houd rekening met het geweten. 29 Ik bedoel nu niet uw eigen geweten, maar dat van die ander. Mijn vrijheid wordt door zijn geweten toch niet aangetast?"
Ergo, de vrijheid van de grevo's wordt NIET aangetast door de zondagsopenstelling (= het geweten van niet grevo's). Ergo, cherrypicking.

harstef | 19-12-13 | 13:24

"Daarnaast leven wij allen in een drukke en gehaaste tijd. In onze huidige tijd zijn dan ook, mede door de enorme tijdsdruk, veel mensen overspannen of krijgen een burn-out. Ook daarom is het zo goed om een dag in de week te hebben waarop men gezamenlijk niet behoeft te werken. De gemeenschap kan dan als het ware even op adem komen, om daarna op maandag weer een nieuwe werkweek te beginnen."

Eigenlijk hebben ze hier best een punt.

Jammer dat ze hun hele verhaal vervolgens diskwalificeren met die bullshit over "omdat God het zo heeft geboden" :(

Lorenz0 | 19-12-13 | 12:46

"Daarnaast leven wij allen in een drukke en gehaaste tijd. In onze huidige tijd zijn dan ook, mede door de enorme tijdsdruk, veel mensen overspannen of krijgen een burn-out. Ook daarom is het zo goed om een dag in de week te hebben waarop men gezamenlijk niet behoeft te werken. De gemeenschap kan dan als het ware even op adem komen, om daarna op maandag weer een nieuwe werkweek te beginnen."

Eigenlijk hebben ze hier best een punt.

Jammer dat ze hun hele verhaal vervolgens diskwalificeren met die bullshit over "omdat God het zo heeft geboden" :(

Lorenz0 | 19-12-13 | 12:23

Heeft iemand al heel hard godverdomme gezegd?

Openbaar Mysterie | 19-12-13 | 11:00

Nou ben ik zelf gelovig, en ik lees de Bijbel, en ik blijf me eraan storen dat die reformatorische figuren (1) het steeds blijven hebben over zondag als de "Dag des HEEREN", terwijl het in de Bijbel, zowel in het oude als in het nieuwe testament, maar over een dag gaat als de Dag des Heren, en dat is Shabat - zaterdag dus. Bovendien wordt daar nog over gezegd dat elk mens vrij mag zijn om zijn dag te kiezen om die aan God te wijden.
En (2) dat ze zich de vrijpostigheid aanmeten om de rest van de wereld dwingend te mogen opleggen dat die zich ook aan hun religieuze regeltje moeten houden (soms zelfs nog met een WANT ANDERS JONGEN!-clausule erbij.

Met zulke gasten erbij als mede gelovigen.. ben je klaar mee.

Lefgozer | 19-12-13 | 08:34

harstef | 18-12-13 | 18:36 | + 1 -
Komt uit het oude testament.
Daarvan staat in de bijbel:
Op het moment dat hij spreekt over een nieuw verbond heeft hij het eerste al als verouderd bestempeld. Welnu, wat verouderd is en versleten, is de teloorgang nabij. (Hebreeën 8:13 NBV)

Jezus over de sabbat:
En hebt u niet in de wet van Mozes gelezen dat de priesters op de sabbat in de tempel mogen werken? Maar Ik zeg u: hier staat iemand die meer is dan de tempel! Er is geschreven: “Ik wil dat u met andere mensen meeleeft, het gaat Mij niet om uw offers!” Als u begreep wat daarmee wordt bedoeld, zou u geen onschuldige mensen hebben veroordeeld. Ik, de Mensenzoon, beslis wat op de sabbat wel en niet mag.’ Hij ging naar de synagoge. Daar zag Hij een man met een verschrompelde hand. De Farizeeën vroegen Hem: ‘Mag men op de sabbat iemand genezen?’ Zij hoopten dat Hij ‘Ja’ zou zeggen. Dan zouden zij een reden hebben om Hem aan te klagen. Maar Jezus antwoordde: ‘Als u maar één schaap had en het zou op de sabbat in een put vallen, wie van u zou hem niet vastpakken en eruit halen? Is een mens niet veel meer waard dan een schaap? Het is dus toegestaan op de sabbat goed te doen.’ (Mattheüs 12:5-12 HTB)

Heb je vijanden lief

MrPan | 19-12-13 | 01:42

-weggejorist-

abu | 19-12-13 | 00:40

Interessant leesvoer op www.gotquestions.org/Nederlands/houden....

Belangrijkste tekst....:
Vraag: "Vraagt God van Christenen dat zij de Sabbat vieren?"

Antwoord: In Kolossenzen 2:17 verklaart de apostel Paulus: "Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwe maan en sabbat. Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus." Ook Romeinen 14:5 stelt: "De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen."

En met name het laatste stuk over anderen niet belemmeren:
We moeten God elke dag aanbidden, niet alleen op zaterdag of zondag! Veel kerken hebben tegenwoordig zowel zaterdag- als zondagdiensten. Er is vrijheid in Christus (Romeinen 8:21, 2 Cor.3:17, Galaten 5:1) Als er een Christen is die niet op zaterdag wil werken om zo een sabbat te kunnen houden, dan moet hij dat zeker niet doen. (Romeinen 14:5). Wel moeten degenen die ervoor kiezen om Sabbat te houden degenen die dat niet doen niet veroordelen (Kolossenzen 2:16). Verder hebben degenen die de sabbat niet houden de verantwoordelijkheid om geen struikelblok te vormen voor degenen die de sabbat wel vieren (1 Korintiërs 8:9). Galaten 5:13-15 vat de hele kwestie als volgt samen: "Broeders en zusters, u bent geroepen om vrij te zijn. Misbruik die vrijheid niet om uw eigen verlangens te bevredigen, maar dien elkaar in liefde, want de hele wet is vervuld in één uitspraak: ‘Heb uw naaste lief als uzelf.' Maar wanneer u elkaar aanvliegt, pas dan maar op dat u niet door elkaar wordt verslonden."

DickieDick | 18-12-13 | 23:16

De hersteld hervormde gemeentes zijn wat mij betreft nog niet genoeg hersteld.

echtpaul | 18-12-13 | 21:41

-weggejorist-

matrixbluepill | 18-12-13 | 20:09

die gristenhonden brengen hun statement tenminste nog fatsoenlijke per brief (waarin ik geen enkel dreigement kan ontdekken), dat "fatsoenlijk" kan ik bij jou niet ontdekken Quid, je overdrijft weer eens alsvanouds over dit onderwerp als ex hijgende gristenhond.

matrixbluepill | 18-12-13 | 20:08

Waar zit die dreiging in de brief eigenlijk? Wel heel subtiel gedaan. Kunnen de moslimbroeders wat van leren.

paddy | 18-12-13 | 20:03

Ik zit op zondag vaak aan het kruis, van mijn vriendin welteverstaan.

Bert van Ernie | 18-12-13 | 19:58

Sendis | 18-12-13 | 18:37 | + 0 -
OK, maar 1.5 min geluisterd maar LOL.
Vooral de in ton a tie is int te ress ant.

God is ja loers op de op la ge van die pulp. 50 000 ge druk te pulp.

Ja, balen als er inmiddels ook wereldwijd meer ikeagidsen worden gedrukt dan bijbels. Pulp ge druk te pulp.
;-)

harstef | 18-12-13 | 19:57

Dömper | 18-12-13 | 15:19
Nope, zelfs het gros van de ondernemers zal je vertellen dat koopzondagen (net zo goed als koopavonden en zelfs openingstijden van winkelcentrum of winkelstraat) staan of vallen bij gezamenlijkheid. Als er in een winkelstraat EEN winkelier z'n winkel opent op een gegeven moment, denk jij dan dat die veel bezoek ontvangt?
Neen dus. Ondernemers streven zelf juist ook vaak naar eenheid en duidelijkheid over gezamenlijke openingstijden; dat is uiteindelijk in ieders belang, omdat dat het grote publiek trekt.
Dat het net zo goed (nee: beter) door ondernemersverenigingen en de markt zelf bepaald kan worden, in plaats van door de overheid, dat ben ik met je eens.
Maar de meeste ondernemers zullen je OOK vertellen dat er vaak een initiatiefnemer (veelal gemeente) nodig is om de kar te trekken. Of het nou gaat om citymarketing of om gezamenlijke openingstijden, marketing en promotie.

Jimmydepimmy | 18-12-13 | 19:51

"En ik ben voor democratie: als er genoeg christenen in de gemernteraad de supermarkten dicht willen houden dan hebben ze natuurlijk het volste recht om dat zo te bepalen."
******** | 18-12-13 | 14:58 | + 10 -
----
Waar je voor moet waken is de tirannie van de meerderheid.
Wat ik heb tegen dit soort argumentatie is dat veel gelovigen hun standpunten opdwingen aan anderen.

Niemand verplicht een grevo te gaan winkelen op zondag. Niemand dwingt een grevo zijn winkel open te doen.
De grevo wil wel ongelovigen dwingen niet te winkelen of de winkel open te gooien.

Ik ben bv voor euthanasie. Ik heb moeten wachten tot er een kabinet kwam voordat dat eindelijk wettelijk geregeld was. Als ik het nodig vind wil ik graag euthanasie. Hoe durft iemand mij het rechtsbesluit over mijn lichaam te ontnemen? Ik respecteer iemand die tegen euthanasie is en zal opkomen voor zijn rechten (bv zorg). Ook dit weer typisch een punt waar grevo's voor MIJ een beslissing maken.

Weet je waar een tirannieke democratie op uit kan draaien: het verbod op geloof, het verbod een geloofshuis naar keuze te bezoeken.

Ik wil dat niet, grevo's moeten dat ook niet willen, want dan zouden ze nog wel eens het onderspit kunnen delven.
Laten we allen wegblijven van de tirannieke democratie, kap met de maatschappij verboden op te leggen op grond van (jouw/zijn/haar) geloof. Een van de weinige nuttige Christelijke spreuken id "wat ge niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet". Helaas schijnen veel gelovigen de spreuk amper te begrijpen.

Voor Zaltbommel: als er genoeg grevo's zijn die niet winkelen op zondag (en dat recht hebben ze!) of ervoor kiezen de winkel niet open te gooien (en dat recht hebben ze!) zal de zondagsopening voor de gemiddelde winkelier niet rendabel zijn en gaat de winkel na verloop van tijd gewoon weer dicht.

harstef | 18-12-13 | 19:50

@Ongeblustekalk | 18-12-13 | 16:02 | Ik voel mij vereerd,maar ook een god mag je tegenwoordig met de kleine letter u aanspreken.

Meneer-reetkever | 18-12-13 | 19:46

@Ongeblustekalk | 18-12-13 | 16:02 | Ik ben wel geil maar niet gek... Ik neuk echt niet rond als de vriend van kwalbert... Ik heb maar een leven en daar ben ik al niet te zuinig mee,dus rondneuken kan daar echt niet bij.

Meneer-reetkever | 18-12-13 | 19:42

@De_Waarheid | 18-12-13 | 15:49 | De waarheid is voor iedereen persoonlijk anders,ja ik werk ook op zondag en altijd als er paniek is.Mensen van de energiebedrijven en in de offshore werken in wisseldiensten weken door.
De maatschappij is zelfregulerend met mensen die willen werken en zo ook de offshore mensen die werken voor geld.
En de mensen natuurlijk die je ook op zondag internet,stroom,water en gas geven.

Meneer-reetkever | 18-12-13 | 19:39

Ze hebben een mening. Ze dreigen niet met geweld. Ze dreigen eigenlijk helemaal niet. Ze wensen degene aan wie ze de brief richten de zegen van hun God toe. Ja het klinkt allemaal net alsof ze binnenkort met bomgordels al homo's van het dak afduwend de heerschappij gaan opeisen.

Udo Hess | 18-12-13 | 19:20

Feynman | 18-12-13 | 16:42 | + 1
---
Goed voorbeeld van Swifts verhaal over gebruik religie in een strijd over macht & geld.

Oorspronkelijke katholieke Ierse bevolking die van rechten gestript, arm gehouden werd door de Engelse protestantse agressor. Als je als katholiek gras hebt moeten vreten terwijl de Protestantse invador in de gestolen landhuizen zich zitten vol te vreten, heb je een goede 'voedingsbodem' voor jarenlange burgeroorlog en strijd. Gelukkig nu langzaam aan aan het normaliseren.

harstef | 18-12-13 | 19:14

Een van de ondertekenaars, de Hersteld Hervormd Gemeente Nderhemert (pikzwarte kousen) zijn sowieso tegen alles wat leuk is:

www.youtube.com/watch?v=n0nGrmQxclI

Sendis | 18-12-13 | 18:37

Ven1V1d1V1c1 | 18-12-13 | 14:44 | + 19 -
---
Waarschijnlijk omdat zij uitgingen van het gebod van God en niet van zijn opstandige rebelse zoon: Numeri 15

"32 Tijdens hun verblijf in de woestijn troffen de Israëlieten eens een man aan die op sabbat hout aan het sprokkelen was. 33 Degenen die hem aangetroffen hadden, brachten hem voor Mozes en Aäron en voor de hele gemeenschap. 34 Hij werd in bewaring gesteld, omdat nog niet was bepaald wat er met zo iemand moest gebeuren. 35 De HEER zei tegen Mozes: ‘Die man moet gedood worden. De hele gemeenschap moet hem buiten het kamp stenigen.’ 36 Toen brachten ze hem met zijn allen buiten het kamp, en daar doodden ze hem door hem te stenigen, zoals de HEER Mozes had opgedragen."


Leuk ontspannend tijdsverdrijf voor de Grevo's & booslims: shoppers stenigen.
Zal ook wel goed werken als teambuilding-uitje, misschien Bert Brouwer eens tippen...

harstef | 18-12-13 | 18:36

Kerken en het woordje gemeenschap... Ze hebben het helemaal verkeerd begrepen

AsEl | 18-12-13 | 18:21

Johnny Quid is aan het soliciteren voor de censuurpolitie? Je zou het moeten toejuichen dat deze mensen hun mening uitspreken! Geenstijl stuurt nota bene elke dag een grote hoeveelheid bagger de ether in. Mag dat dan ook niet?

nunc_ | 18-12-13 | 18:18

religion poisons everything

Ozon | 18-12-13 | 18:10

zo, ik heb [email protected] maar eens geabonneerd op meerdere nieuwsbrieven van sex shops :)

yaminio | 18-12-13 | 17:48

Dhr. N Zondag is misschien wel op zondag geboren, en misschien als de dokter besloot om op rustdag zondag niet te werken had hij N. Zondag maar even niet 'delivered' en was dhr N. Zondag er nooit geweest. Want dan was het ziekenhuis zondag ook gesloten, omdat er telkens auto's op en af rijden.

Spot-on opmerking trouwens: wij mogen wel 's morgens een half uur naar dat kerk gejengel luisteren op zondag, maar een winkel mag niet open.

kovariant | 18-12-13 | 17:25

Het gaat dus over baasjes (Gerformeerde Gemeenten) en trouwe honden (consumenten), waarbij het MKB (Heidenen) moet zwichten voor de eindbaas (De Heere God).

poeszje | 18-12-13 | 17:24

@Purno The Great | 18-12-13 | 17:14
Ik denk dat Jezus wat te oud is naar de smaak van Onno...
Nu kan hij met zijn dik 2000 er nog steeds uitzien als een 35 jarige, maar onno valt meer op 25 jarigen.

TheLuggs | 18-12-13 | 17:23

@poeszje | 18-12-13 | 17:18
Dat is een heel ander argument. Mijn punt was dat "je kan niet altijd werken" een beetje onzinnig is in het licht van welgeteld 2 koopzondagen.

En als de winkels toe willen geven aan deze vorm van chantage is dat hun goed recht.

TheLuggs | 18-12-13 | 17:22

Quid z'n stokpaardjes:
geloof,pvv, basketbal.
Beetje moe van.

nightwish | 18-12-13 | 17:18

TheLuggs | 18-12-13 | 17:10 | + 1 -

De kerk maakt het in Zaltbommel helemaal uit, vrindje Eppo heeft het hier al uitgelegd:

Als je je even in de aantallen van deze gemeenschap verdiept, dan snap je wellicht waarom dat sommige ondernemers er toch voor kiezen om op zondag dicht te blijven. Je omzet is dan namelijk verzekerd voor de duur van het bestaan van deze gemeenschap, want ze zijn zo trouw als een hond.

poeszje | 18-12-13 | 17:18

Die Jezus mag wel uitkijken om terug naar aarde te komen zolang die Onno hier rondloopt toch?

Purno The Great | 18-12-13 | 17:14

@xspalm | 18-12-13 | 16:05
Overdrijven is ook een vak, we hebben het kennelijk over welgeteld 2 koopzondagen...

En wel leuk dat je geen 7 dagen in de week kunt werken, maar waarom moet de kerk uitmagen welke dagen je niet zou mogen werken. Immers is voor Joden de Sabbat heilig, en de zondag maar een gewone dag. Maar dit is gewoon de kerk die hun religieuze regels proberen op te leggen aan anderen.

TheLuggs | 18-12-13 | 17:10

Eppo | 18-12-13 | 16:43 | + 1 -
Ja, waarlijk, de Heere is oppermachtig in die enclave, die ze Zaltbommel noemen, Hij houdt de gemoederen in stand, rotsvast is Zijn vertrouwen in Zijn kerk, die de deuren van het MKB op die duivelsche koopzondagen gesloten tracht te houden, middels schimmige schrijfsels, getekend door het voltallige Christenspektakel aldaar, het liefst zonderde hij de gehele Christelijken Geloofschgemeenschap af, maar dat kon niet vanwege de Wet tegen het in Gijzeling houden van de Vrij Denkende Mensch, een Wet die ook op Europeesch niveau gereegeld was. Maar er is een maasch in de Wet, zij houden ELKANDER in gijzeling, en dan mag het weer wel ! En zo kwam het, dat Zaltbommel voor altijd een Slapende Enclave Gods mocht blijven, waar slechts De Heere het voor het zeggen had ! In Alle Eeuwen der Eeuwen... Amen...

poeszje | 18-12-13 | 17:09

Sjit... Zaltbommel, niet Geldermalsen, vautje bedankt !

poeszje | 18-12-13 | 17:07

Eppo | 18-12-13 | 16:43 | + 1 -

Ja, waarlijk, de Heere is oppermachtig in die enclave, die ze Geldermalsen noemen, Hij houdt de gemoederen in stand, rotsvast is Zijn vertrouwen in Zijn kerk, die de deuren van het MKB op die duivelsche koopzondagen gesloten tracht te houden, middels schimmige schrijfsels, getekend door het voltallige Christenspektakel aldaar, het liefst zonderde hij de gehele Christelijken Geloofschgemeenschap af, maar dat kon niet vanwege de Wet tegen het in Gijzeling houden van de Vrij Denkende Mensch, een Wet die ook op Eurpeesch niveau gereegeld was. Maar er is een maasch in de Wet, zij houden ELKANDER in gijzeling, en dan mag het weer wel ! En zo kwam het, dat Geldermalsen voor altijd een Slapende Enclave Gods mocht blijven, waar slechts De Heere het voor het zeggen had ! In Alle Eeuwen der Eeuwen... Amen...

poeszje | 18-12-13 | 17:06

@ swift 1.6
dank u

Oskaar Blafzuur | 18-12-13 | 17:05

Wie denkt dat koopzondagen de economie stimuleert houdt zichzelf voor de gek. Het is slechts een verdere flexibilisering van de arbeidsmarkt en ondergraving van werknemersrechten waardoor we steeds meer op de VS gaan lijken.

De Zeven Provincien | 18-12-13 | 17:01

Joodse winkels zijn altijd op zondag open.

DoctahDie | 18-12-13 | 16:56

Het zou idd niet verkeerd voor ons zijn dat er eens keer een flinke meteoriet inslaat.
zodat we het eens een keertje opnieuw kunnen gaan proberen.

Oskaar Blafzuur | 18-12-13 | 16:45 | + 0 -
ben ik opzich met u eens, maar dan zou wel alles weg moeten zijn. Anders denk ik dat het alleen erger wordt.
wij leven nog omdat wij in (vul een willekeurige god in) geloven. Wij zijn uitverkozen.
Dat vermenigvuldigen met het aantal religies..... enfin, u begrijpt waar ik naar toe wil

swift1.6 | 18-12-13 | 16:54

Oskaar Blafzuur | 18-12-13 | 16:45 | + 0 -
nope, geen PVVert.
ik u moet u nageven dat u wel consequent bent in uw opvattingen, dat siert u.

swift1.6 | 18-12-13 | 16:49

Feynman | 18-12-13 | 16:42 | + 0 -
je bedoelt dat stuk wat ingepikt is door de engelsen (de protestanten) en waarvan de oorspronkelijke bewoners (de katholieken) willen dat het weer gewoon iers wordt?
nos.nl/archief/2004/nieuws/index.html#...

swift1.6 | 18-12-13 | 16:47

'T is net als met zoveel verslavingen ; eerst maken ze je afhankelijk, tot je het gevoel hebt dat je eigenlijk niet meer zonder kan ( in dit geval 24/7 shoppen) en daarna gaan ze aan de schroefjes draaien... in dit geval : grootwinkelbedrijven gaan CAO's bashen want die willen gewoon iedereen 24/7 in kunnen zetten voor het zelfde salaris, moet je straks eens kijken wie de gebeten hond is.... En omdat het volk niet meer vooruit leert te denken en te plannen (met b.v. boodschappen) want dat hoeft dan nl. niet meer. heb je er weer een controle middel voor de overheid bij... Moet je nu maar eens kijken hoe mensen reageren bij b.v. een pinstoring... dan maar via internet hoor ik je zeggen : De eerste webshops flikkeren ook al weer in elkaar, (merk je bijna niks van, maar gebeurt wel) want die werken voor zo'n lage marge dat het niet rendabel is, komt daarbij het (kostbare) op/terugsturen. De ZZP-ers die als koeriers voor Post.nl werken worden ook helemaal uitgeknepen, hard werken, weinig verdienen.. side effect : Al die hardwerkende vaders/moeders hebben geen/weinig tijd om hun kroost te corrigeren, dus filosofeer maar zelf over de gevolgen. Nee zo'n 24 uurs economie brengt op een heel breed front alleen maar bittere elende : Je moet het zo zien : Allemaal maken we deel van een heel groot kaartenhuis en op alle fronten worden daar kaartjes uitgetrokken, dus op een gegeven moment sodemietert de boel in elkaar . Een gewaarschuwd mens valt er zelf in, o.i.d....

pippi kanglous | 18-12-13 | 16:47

Zelf vind ik het wel een beetje jammer dat het witte vak net de E-mail verbergt. Dus bij deze nzondag @
kliksafe . nl
Hij zou der vast niet voor niets onder staan

Vevevis | 18-12-13 | 16:46

Dat is oskaar inderdaad
U is is zeker pvv ert
Ik ben in elk geval tegen een cultuur die mensen dingen oplegt,
De door u genoemde feesten zijn in mijn ogen niets anders dan totaal uit hun verband gerukte oude tradities,
terzijde
Het zou idd niet verkeerd voor ons zijn dat er eens keer een flinke meteoriet inslaat.
zodat we het eens een keertje opnieuw kunnen gaan proberen.

Oskaar Blafzuur | 18-12-13 | 16:45

Vingt-Coeur | 18-12-13 | 16:21 | + 0 -

De consument is niet heilig, het MKB doet een knieval, niet eens elke week dacht ik, een aanbod op de vraag die er is, zoals daar is, het doorbreken van de sleur van al die saaie lege zondagen, met alleen de Chinees of snackbar open, wie naar de kerk wil gaat, en daarna gezellig wandelen en winkelen in het winkelcentrum.

poeszje | 18-12-13 | 16:45

poeszje | 18-12-13 | 16:30 |

Als je je even in de aantallen van deze gemeenschap verdiept, dan snap je wellicht waarom dat sommige ondernemers er toch voor kiezen om op zondag dicht te blijven. Je omzet is dan namelijk verzekerd voor de duur van het bestaan van deze gemeenschap, want ze zijn zo trouw als een hond.
Dat kun je andersom niet zeggen, die rennen voor een duppie naar de concurrent.

Eppo | 18-12-13 | 16:43

swift1.6 | 18-12-13 | 16:39 | + 0 -
Noord Ierland.

Feynman | 18-12-13 | 16:42

swift1.6 | 18-12-13 | 16:39 | + 0 -
aanvulling bij relatie verhaal:
Heb jij een monogame relatie (gehad)? En zo ja, neukte je dan met of zonder condoom? Waarschijnlijk zal het antwoord zijn zonder. dan heb je de verspreiding al te pakken wanneer 1 van de partners toch buiten de deur neukt.

swift1.6 | 18-12-13 | 16:41

De wereld zou 70% van haar oorlogen kwijt zijn zonder geloof.

Feynman | 18-12-13 | 16:30 | + 0 -

als je geen geloven door elkaar haalt, mag jij me de eerste protestante kruistocht noemen. En gelijk het verband van protestanten en verspreiding van aids (in katholiek Afrika).
Het oorlogen smoesje is een veel gehoord smoesje, maar het feit is dat er geen enkele oorlog draait om welk geloof dan ook. Alle oorlogen, zonder uitzondering, draaien om geld en macht. Geloof/religie is daarbij natuurlijk wel een mooi bindmiddel, net zoals op de basisschool eerst iets wordt gezocht om iemand mee te pesten zonder dat je daar je vriendjes mee raakt. Lekker die dikke ppesten, maar als er teveel dikke kinderen zijn, wordt het die brillenwixer pesten

Dan de link.
Heb jij een monogame relatie (gehad)? En zo ja, neukte je dan met of zonder condoom? Waarschijnlijk zal het antwoord zijn zonder. dan heb je de verspreiding al te pakken. Het is gewoon een feit dat aids voor een groot deel voorkomen kan worden door monogaam te leven (verkrachting en vuile bloedtransfusies daargelaten).
En dan kun je wel over die andere godsdienst gaan spreken, maar daar had je het niet over. je had het over christenen.

swift1.6 | 18-12-13 | 16:39

Oskaar Blafzuur | 18-12-13 | 16:28 | + 0 -
oskaar is dus tegen sinterklaas, kerst, pasen, israelvlaggen bij ajax etc? en natuurlijk tegen vloeken, want ook dat is een religieuze uiting.
Sterker nog, wij hebben hier in nederland een joods christelijke cultuur. U bent dus tegen onze cultuur, soort van weg met ons.

swift1.6 | 18-12-13 | 16:32

Wat dan wel weer mag is dat degenen die de kas spekken van deze instanties wel wordt toegestaan werkzaamheden te verrichten. En dan doel ik bijv.: op het werk in de kassen, transportondernemingen, tractoren van agrariërs, etc. Nee die verstoren de rust niet zullen we maar zeggen.

wakker worden | 18-12-13 | 16:31

Koopzondagen waren niet gewenst in Geldermalsen, de Heere had zich tegen het MKB gekeerd, en voerde nu actie via de Gereformeerde Gemeenten.

poeszje | 18-12-13 | 16:30

swift1.6 | 18-12-13 | 16:21 | + 0 -
Ik haal geen geloven door elkaar. Ieder geloof heeft een aardige rij zaken op haar naam staan. Ik ga niet meer precies uitzoeken welk geloof welk kruisje achter zijn naam heeft staan. Feit blijft dat ze allemaal gefaald hebben en gelovigen zelf weer moeten gaan nadenken en zich aan de seculiere wetten moeten gaan houden.

In je eigen link staat al dat AIDS voornamelijk verspreid wordt binnen monogame relaties. Lees je eigen link en spreek jezelf niet tegen. Binnen AIDS neem ik trouwens kwalijk dat gemeld wordt dat condooms het direct veroorzaken én dat door weer een ander geloof is gemeld dat je maagdelijke dames moet verkrachten om van je eigen AIDS af te komen. Zo blijft de bal wel rollen.

De wereld zou 70% van haar oorlogen kwijt zijn zonder geloof.

Feynman | 18-12-13 | 16:30

Raar, meestal staan bij dit soort onderwerpen wel reaguursels zoals, maar zeker niet beperkt tot, achterlijke culturen, middeleeuwse toestanden, honderden jaren achterlopen etc.

Andersom dag | 18-12-13 | 16:29

Oskaar vind dat elke openlijke vorm van religieuze uitingen verboden dienen te worden.
Ergens in geloven ? o.k. maar dan wel binnen je eigen huis.
En vooral, niemand anders daar mee lastigvallen.
Oskaar is het beu al dat gedoe met die sprookjesboeken

Oskaar Blafzuur | 18-12-13 | 16:28

Vingt-Coeur | 18-12-13 | 16:21 | + 0 -
u moet begrijpen dat quid het grootste gekkie is wat hier rond hangt. Hij zeurt wel over gelovige die bang zijn voor een denkbeeldig mannetje op een wolk, maar gelovige geloven daar wel in. Quid, als ongelovige, is duidelijke bang voor een denkbeeldig mannetje op een wolk waar hij niet eens in gelooft.

swift1.6 | 18-12-13 | 16:25

Zondag:
- geen facebook
- geen linkedin
- geen email
- geen geapp
- geen [F5] gehark op GeenStijl (Stijlloze bezigheid)
- geen nieuws (bloeddruk dalende non-activiteit)
- een goed boek (even centimeter stof afblaast)
- een snorrende kachel
- een goed glas whiskey
- verwen je vrouw
- bak een biefstuk
- droom zelf maar verder
Ik ben voor.

Eppo | 18-12-13 | 16:22

Feynman | 18-12-13 | 14:36 | + 3 -
je begrijpt dat je protestant en katholieken door elkaar aan het halen ben?
En dat aids verhaal is bullshit. Als ze geen condoom gebruiken omdat het niet mag van de kerk, waarom neuken ze zich dan wel de rondte ipv lekker monogaam te zijn, zoals de kerk voorschrijft?
lees ook het linkje effe
vorige.nrc.nl/opinie/article2198083.ec...

swift1.6 | 18-12-13 | 16:21

Beste meneer Quid, hoewel ik vaak enorm moet lachen om je veelal scherpe analyses, heb ik me echt krom geërgerd om je commentaar op deze al dan niet goedbedoelde brief. Ik vermoed dat het vruchteloos is om je van repliek te dienen. Echter mijn ergernis is groter dan mijn gezonde verstand.
Mijn complimenten overigens, ik begin je er van te verdenken dat dat juist het doel is.
“Laten we de argumenten eens analyseren. En weglachen. Want Jezus, wat zijn die gristendebielen een partij geschift als het op argumenteren aankomt."
Nee, jij bent lekker genuanceerd... Overigens wanneer een zgn. “Gristendebiel” het heeft over zijn medemens, dan zal hij toch proberen zijn vermeende domheid te maskeren met een minder denigrerende aanduiding.
“ Inclusief religieus dreigement in de slotzin. Want u zult wel begrijpen dat de HEERE maatregelen gaat treffen als u tegen de prehistorische wil van de HEERE in gaat.”

Dat staat er niet. Er wordt slechts geïmpliceerd dat de HEERE zijn zegen niet verbind aan het gehoorzamen van Zijn (in hun ogen) gebod. Waar zou je je druk om maken als je daar niet in gelooft?!

“de fantasieën van een stel religieuze schizofrenen en onbewijsbaar 'geloof' niet gelden als we het over grote mensendingen hebben”

Zoals de TTFM bedoel je… Overigens de definitie van geloven IS dat het onbewijsbaar is. Anders is het wetenschap.
“Sowieso, gemeenschap. In het individualistische, onafhankelijke en vrijdenkende 2014. Sterf eens uit, waanbeeld.”

Heb je deze zin zelf nog eens goed gelezen?
“ We maken zelf wel uit wanneer, waar en hoe wij onze rustdagen passen.”

Maar welke dan? 1e kerstdag en Nieuwjaarsdag? De rest is opgegaan aan de bloeddorstige “nieuwe” mens. De heilige consument.
“Sowieso, alsof koopzondagen leiden tot een tsunami van overspannenheid en burn-outs.”

Als je de brief iets meer in de contextuele zin had gelezen en getracht had de intenties te begrijpen. Los van het feit of je de intentie ook had geloofd. Dan had je kunnen vermoeden dat het hier de ondernemer betrof en niet de consument. Want winkelen is voor sommigen zeker ontspannend, werken vaak niet.
“Goh, een gristengekkie die zichzelf tegenspreekt, je verwacht het niet. Uw argumenten, geachte gristenbloedhonden, zijn een verzameling faals en blunders. Ga naar huis, doe uw debiele religieuze ding, maar val de rest van de wereld er niet mee lastig.”

Ik vrees dat je je bewust dommer voordoet dan je bent. Een ieder die het verhaal leest denkt ook bij zichzelf dat de schrijver gewoon bedoelt dat de verschuiving alleen plaatsvind bij diegene die zich er bij aansluit. De gene die niet meedoet en wel sluit ziet die verschuiving alleen naar de concurrent gaan. Want de heilige consument moet wle bediend worden natuurlijk.

Stel je nu eens voor dat het “sense” maakt. Om één dag in de week gewoon lekker te chillen. Met je matties. Gewoon effe op adem komen. Dat mag toch? Het gaat echter alleen werken als iedereen meedoet. Stel je nu eens voor dat de man die deze brief schreef, het beste voor heeft met zijn omgeving. En dat jij, als een door jezelf omschreven persoon (Bloedhond, gekkie, debiel, fastast, schizofreen, kind en ga zo maar door) gaat staan roepen wat voor een mafkees hij is. Dat is toch ook een beetje triest of niet?

Of is het nu alles voor de heilige consument. Het door jou zo verafschuwde naar de mond praten van de lezer. Voor de “kijkcijfers”…

Vingt-Coeur | 18-12-13 | 16:21

Juist, er zijn steeds meer winkels op maandag gesloten tegenwoordig. De zondag wordt langzaam ingeruild voor de maandag en dat lijkt me ook een hele goede zet: een win-win situatie so to speak.
De normale werkende mens heeft geen tijd op maandag. Op zondag wel. Voor de MKB'ers maakt het geen drol uit of ze nu op zondag of op maandag de tent open gooien. Kunnen wij lekker rustig op zondag die nieuwe TV gaan uitzoeken en Harry van de TV & Radio Shack kan op maandag lekker uitslapen.

Kaposi_Sarcoom | 18-12-13 | 16:17

Onlangs was er een soort van gemeente debatje in Capelle a/d Ijssel waar ook van die christengekkies gehuisvest zijn. Dit keer geen fossielen in de raad, maar een stel gezonde jonge jongens en meisjes van de middelbare school. 1 Christengekkie was toch niet zo gek als je zou vermoeden, want wat zij die knul (vrij vertaling): God zegt "heb uw naasten lief", dan kan ik anderen toch niet verbieden op zondag te gaan winkelen of hun winkel open te houden?

Kijk zo kan het dus ook.

Terpetijnzeikert | 18-12-13 | 16:15

Zondag
-
De dag waarop gezondigd mag worden.

Brandend Zand | 18-12-13 | 16:13

daar is trolletje quid weer.
"Want over koopzondagen had God blijkbaar ook al een mening, 2000 jaar geleden"
ja, eigenlijk wel. Niet specifiek de zondag (gezien de joodse sabbat op zaterdag is), maar wel dat er per week 1 rustdag moet zijn. Volgens de bijbel de 7de dag. Dus het hangt er een beetje vanaf wanneer je begint met tellen.

swift1.6 | 18-12-13 | 16:13

Een gelovige minderheid die de meerderheid ondemocraties zijn wil oplegt.
-
Waar heb ik dat nou meer gehoord?

Brandend Zand | 18-12-13 | 16:12

Wat een onzinverhaal, Quid. Natuurlijk hebben kleine zelfstandigen hier last van. En het argument dat een dagje rust goed is voor de mensen, houdt ook nog wel steek.

Dat gelovigen op grond van hun geloof (!) de rest van de samenleving willen vertellen wat ze wel en niet mogen doen, dat deugt totaal niet natuurlijk.

xspalm | 18-12-13 | 16:05

@Meneer-reetkever | 18-12-13 | 15:24
Ik denk dat door dat kruis-geneuk van U de samenleving meer slopende ziektes oploopt. Mooie vloek trouwens.

Ongeblustekalk | 18-12-13 | 16:02

@stalen kloten | 18-12-13 | 15:46
Normen en waarden bestonden ook voordat god werd verzonnen. En er zijn genoeg christenen die hun (al dan niet gelovige) naasten niet liefhebben hebben als zichzelf.

Dömper | 18-12-13 | 16:00

Geloven is mooi. Religie is onzin.

Getson | 18-12-13 | 15:59

KKK...Kut Kerk en Kapitaal is waar onze maatschappij op zou gebouwd zijn.

We zijn nu wat verder, een kerkelijk insittuut is iets wat in de 15de eeuw thuishoort, een tijd dat ook bijv. een schaap naast dienst doende als vlees en vacht ook nog voor andere zaken gebruikt werd door mensen die voornamelijk 2 van de K's misten...en dat was niet Kerk.

Sumato | 18-12-13 | 15:58


Het christelijke punt is mij duidelijk. Ik lees ook geen oproep tot een soort Jihad, alleen een overtuiging. Daar kun je het mee eens of oneens zijn.
Maar wat is jouw punt nu precies Quid?
Dit heeft meer weg van "zwartepieten":

1) Bepaald kaartspel 2) Bepaald kaartspel (crypt.) 3) Kaarten 4) Kaartspel 5) Uit de weg gaan van verantwoordelijkheden 6) Uit de weg gaan van zijn verantwoordelijkheden (crypt.)

Eppo | 18-12-13 | 15:52

@auberon | 18-12-13 | 15:31
Ik beweerde niet dat gelovige uitvinders zijn..lees even Eurotokkie ;)

Ik ben de mening toegedaan dat je voor uitvinden zelf moet denken,én een fantasierijk brein moet hebben.
Dus wat uitvinden betreft kan iedereen gelovig of niet zijn eureka momentje krijgen.

Welles! Nietes! | 18-12-13 | 15:50

@Meneer-reetkever

Ik citeer (reactie van iemand op dit Facebook bericht):
"Ik ben niet gelovig maar ik heb er een gloeiende hekel aan om vaak op zondag te moeten werken, dus ik kan hier wel achter staan, behalve de redenen met god erin. Wat voor mij telt is dat ik 2 zondagen in de maand met mijn kinderen heb en er daar vaak 1 van moet werken. Ook op zaterdag, dus de kids hebben 1 hele dag per maand met mij."

Dit bedoel ik dus, Nederland is een gehaast land geworden waar rust en ruimte ver te zoeken zijn.

Zou jij wel fucking 7 dagen per week willen werken dan?

De_Waarheid | 18-12-13 | 15:49

Ongelijke concurrentie: " Er zijn winkeliers die om principiële redenen niet open willen gaan " Ik ken zelf mensen die om principiële redenen geen winkelier willen zijn. Dat is pas ongelijke concurrentie.

de euro middenweg | 18-12-13 | 15:48

God heeft nooit een mening gegeven over Televisie, Internet, Koopzondagen of Voetballen op zondag. Dat hebben een aantal vingertjes verzonnen. Zij bepalen wel hoe wij ons horen te gedragen. Eigenlijk wat Teeuwen al zei: "Gelovigen hebben de waarheid geclaimd". Gelukkig is dat "God zij met ons" op de muntstukken al verdwenen. Een kleine minderheid die bepaald hoe wij moeten denken.

Kamervraag | 18-12-13 | 15:48

@stalen kloten | 18-12-13 | 15:30
Iets zegt mij dat je een andere mening hebt dan Quid. Klop dat?
Dömper | 18-12-13 | 15:33 | + 2 -

Wellicht heb ik ergens wel dezelfde mening over vrijheid van meningsuiting en zelfs over zondagsopening. Alleen vind ik het belachelijk dat Quid schrijft over dreiging, daarmee rukt hij (zoals bekend is bij Quid) deze brief weer eens uit zn verband. Mij hoor je niet als iemand zijn winkel of wat dan ook open doet op zondag, dat ik daar geen gebruik van maak wil niet zeggen dat ik vind dat de winkel dicht moet zijn. Ik heb alleen een hekel aan de beeldvorming, zoals die hier geschetst wordt over christenen. Er is geen betere scheiding dan die van kerk en staat, maar er is ook geen betere vreedzame samenleving dan die, die gebaseerd is op de normen en waarden, zoals die in de basis genoemd worden in de bijbel. Ook al geloof je niets van het bestaan van God, kan je weinig inbrengen tegen het principe ; Heb u naaste lief als uzelf (zelfmoordenaars uitgezonderd). Het is echt niet het geloof of God of Allah of Boeddha of whatever wat kwaad wil, het is altijd de mens als individu, dus vandaar dat ik ageer wanneer Quid het nodig vind om weer eens tegen het christelijke geloof te trappen.

stalen kloten | 18-12-13 | 15:46

flame_me | 18-12-13 | 14:34 |
Het is een nette brief, maar natuurlijk wordt hier iets méér gedaan dan een enkel een mening geven. Een mening is een standpunt van een individu, onderbouwd met argument. Hier wordt een wereldbeeld geschetst dat boven het individuele uitstijgt en waarvan geclaimd wordt dat het voor alle mensen, dus ook de goddelozen, geldt. De mening wordt tot morele wet verheven, een wet die niet van die ene mening afhangt, een wet die ook zónder die mening nog zou bestaan, want het is God's wet. Anders gezegd, er is geen dialoog mogelijk, er wordt iets geclaimd, a priori, en daar valt niet meer over te praten. Er staat "God heeft het zo geboden omdat het goed is voor de mensen", er staat niet "het is mijn mening dat God het zo geboden heeft omdat het goed is voor de mensen." Alle andere argumenten zijn van dit als premisse opgevoerde argument afgeleid. Het is eenrichtingverkeer.

Schoorsteenveger | 18-12-13 | 15:45

@Eurotokkie | 18-12-13 | 15:26
De eerste gelovige vond een boek uit om de rest van de mensheid als schapen de verkeerde kant op te sturen onder leiding van godt? Wat zal die lachen zeg!
Geef ze een boek en ze zijn voorlopig even bezig.
Doen alle moeders trouwens al eeuwen bij hun kinderen..geef ze een stuk uitdagend speelgoed en ze zijn uren zoet! Zie je de gelijkenis?( En weer naar zijn voorbeeld he!)

Welles! Nietes! | 18-12-13 | 15:44

@Lonestarr | 18-12-13 | 15:18
Net zo goed als niemand een ondernemer dwingt om op zondag open te zijn, dwingt ook niemand ondernemers om tijdens kantoortijden hun winkels open te houden voor publiek dat alleen maar klaagt dat hun uitkering te laag is om al hun noodzakelijke behoeften te kunnen kopen. Van oneerlijke concurrentie is hierbij nauwelijks sprake, want het gaat om de vraag wie de slimste ondernemer is; niet stompzinnig op vastgestelde tijden met z'n allen gelijktijdig dezelfde producten aanbieden, maar open zijn op de momenten dat betalende klanten deze producten willen afnemen. Kortom: welke ondernemer kent zijn klanten het best?

Pierre Tombal | 18-12-13 | 15:43

Dat er in 2013/2014 mensen zijn, die in een denkbeeldig opperwezen geloven is natuurlijk al behoorlijk sneu en triest. Maar dat ze naar aanleiding van dat verzinsel ook nog hun leven aanpassen roept wel tekenen van zwakzinnigheid op. Maar op zich.... het mag. Maar doe dat dan lekker thuis en doe dat dan lekker zelf. Laat mij GVD met rust. Als ik boodschappen wil doen op zondag, dan is dat mij keus. Je kunt het ook omdraaien: omdat miljoenen zondags willen winkelen moeten we geloof maar uitbannen, maar nee, ik ben niet zo intolerant. Ga lekker bidden en bemoei je niet met mijn shopgedrag. Gelovigen die anderen iets opleggen zijn niet alleen enigszins zwakzinnig maar ook nog eens buitengewoon egoïstisch en irritant.

Tutanchamon | 18-12-13 | 15:41

Principes kosten geld, tenminste zo zou het moeten zijn, ook voor Grefo-winkeliers

TheStef | 18-12-13 | 15:41

Lollig dat in de opklikpica het emailadres van dhr. Zondag (nomen est omen) kuis weggeblokt is, terwijl het in de facebook link gewoon voluit te lezen is.

Kliksafe... goeie genade. Hoe refo moet je zijn om zo'n pamperprovider te nemen?

Gootbalkoning | 18-12-13 | 15:41

Het blijft fascinerend, gelovigen die hun eigen mening als een soort feit aan anderen opdringen. Alsof iedereen gehouden is om zich aan hun religieuze regels te houden.

Ik heb een NEE-/NEE-sticker op mijn brievenbus. Ik wil dus geen ongeadresseerde reclame ontvangen. Vrijwel elk bedrijf houdt zich hieraan, behalve kerken. Die stouwen hun foldertjes wél in mijn brievenbus.

Waarom vinden kerken / gelovigen zichzelf belangrijker dan andere mensen? Waarom vinden ze dat ze boven de wet staan, dat regels niet voor hen gelden en omgekeerd hun religieuze regels wél voor anderen?

Dit soort religieus extremisme moet in Nederland eens wat steviger worden aangepakt.

stefanboy78 | 18-12-13 | 15:39

@Meneer-reetkever | 18-12-13 | 15:32
Ghe ghe..ik verwachte niet anders!

Welles! Nietes! | 18-12-13 | 15:37

Die Gristenen moeten eerst hun eigen stoepje maar
eens schoonvegen,daar ligt stront genoeg op dacht ik zo.

der hanz | 18-12-13 | 15:36

@De_Waarheid | 18-12-13 | 15:24 | Is het oneerlijk als de concurrent open is als jij dat niet bent? de winkeltijdenwet is er gekomen door stumperds als jij.

Meneer-reetkever | 18-12-13 | 15:36

@stalen kloten | 18-12-13 | 15:30
Iets zegt mij dat je een andere mening hebt dan Quid. Klop dat?

Dömper | 18-12-13 | 15:33

@Welles! Nietes! | 18-12-13 | 15:29 | Das Psalm 69 Leven en laten leven ofwel neuken en laten neuken.
Uit mijn eigen BIBle BI-van Bi en Ble van Blessed.

Meneer-reetkever | 18-12-13 | 15:32

-christenen
-kristenen
-gristenen
.
Wil de echte god opstaan...

duitse herder | 18-12-13 | 15:32

Welles! Nietes! | 18-12-13 | 15:22 |

Ik weet anders ook wel heel veel niet-gelovige uitvinders. De uitvinder van het ww-web of Albert Einstein bv.

auberon | 18-12-13 | 15:31

Een enkele uitzondering daargelaten, bashen dr een hoop met je mee Quid, gefeliciteerd. Echt dreigend die brief, ik zou aangifte doen. Volgende keer met zn allen janken als er gesproken wordt over het afschaffen van bv kerst in ruil voor suikerfeest. Vooral niet denken aan normen en waarden en geschiedenis in Nederland, roep maar over religekkies, wanneer ze alleen maar een briefje sturen met een verzoek. Gillen over recht tot meningsvrijheid, althans zolang het jouw mening betreft dan. Opblazen Quid zo'n brief, krijg je kudo's voor, relativeren kun jij niet leren.

stalen kloten | 18-12-13 | 15:30

- van

La Vie En Rose | 18-12-13 | 15:29

Muxje | 18-12-13 | 15:27 | + 0 -

Sinds het zien van die kattenvideo's heb ik wel moordneigingen , dus dat klopt wel.

Eurotokkie | 18-12-13 | 15:29

@Meneer-reetkever | 18-12-13 | 15:24
"teringtyfusgodverdommeskankereindtweeduizendlichtjarenopnaarhetverleden!"

Welk psalm nr is dit?;)

Welles! Nietes! | 18-12-13 | 15:29

Kwit, Telkenmale als ik de stukkies van jou over christenen lees, merk ik dat er in jouw hertje van nog veel oud zeer aanwezig is.

Man, doe als Maarten 't Hart, eveneens een geboren Westlander, die ook jong van zijn geloof is gevallen en over zijn jeugd en het geloof een aantal hilarische boeken heeft geschreven.

Bovendien zie ik christenbroeders niet als de grote bedreigers van onze vrijheid. Daarvoor zijn ze nog steeds met veel te weinig. Dit in tegenstelling tot een andere, steeds groter wordende groep echte fanaten.

Hoeft denk ik geen tekening bij van welke groep ik bedoel.

Liefs van La Vie.

P.s. Voor kleine middenstanders en eenmanszaken is de koopzondag wel degelijk een zware belasting. Om het hoofd boven water te houden moeten ze wel meedoen. Dat betekent zeven dagen per week werken.

La Vie En Rose | 18-12-13 | 15:28

@Eurotokkie 15:04: En de teloorgang van het MKB komt door de koopzondag? Net zoals het toenemende geweld op straat hand in hand gaat met kattenvideo's op YouTube.

De slimme winkelier kan besluiten om maandag te sluiten. Die leuke kleine winkeltjes zien misschien geen omzetstijging als ze een dag extra open zijn op zondag, maar in winkelstraten waar de koopzondag al een feit is zien ze wel een enorme verschuiving: veel meer omzet op zondag, en minder op de toch al shitty maandag. Dan moet de gemeente en de verhuurder die sluiting uiteraard wel toestaan (is niet altijd het geval), en het is handig als de winkeliers die een dag sluiten daar onderling afspraken over maken (allemaal tegelijk dicht, of juist niet bijv als er twee bakkers zijn)

Muxje | 18-12-13 | 15:27

Welles! Nietes! | 18-12-13 | 15:22 | + 0 -

De meeste uitvindingen zijn gemaakt door gelovige mensen dus heeft god toch invloed.

Eurotokkie | 18-12-13 | 15:26

Die set automaat hier heeft heel veel moeite met lange woorden :)

Meneer-reetkever | 18-12-13 | 15:26

@Datzegik2235 | 18-12-13 | 15:23
Want je mag alleen ageren tegen dingen die niet mogen?

Dömper | 18-12-13 | 15:26

Schietmijmaarlek | 18-12-13 | 15:02

Inderdaad, Staat de kerk in de fik op zondag dan komt de Brandweer werken op zondag , flikker je van je fiets op zondag komt de ambulance werken op zondag. Daar hoor ik dan weer niks over. Lekkere scheiding van kerk en Staat zeg.

auberon | 18-12-13 | 15:26

@briefschrijvers Zet zondag uw stroom gas en water af(ook bij min twintig!) en we kunnen verder praten.
Voor de rest rot eens een teringtyfusgodverdommeskankereindtweeduizendlichtjarenopnaarhetverleden! en hou je kankerklep dicht!
Onze samenleving loopt vervelende nare ziektes op door tuig als jullie!

Meneer-reetkever | 18-12-13 | 15:24

Ik woon zelf in deze gemeente maar heb er toch een dubbel gevoel over.. Veel winkeliers die niet op zondag open willen, om welke reden dan ook (familie, vrije tijd, religie, rust) zullen nu klanten verliezen. Dit zorgt voor oneerlijke concurrentie.

De_Waarheid | 18-12-13 | 15:24

Quid, is u ooit in uw ster genomen door een priester? Of nog steeds?! Vanwaar deze furie tegen een brief? Niemand die u wat oplegt; alleen een mening van een gelovige over de koopzondag. En dat mag.

Datzegik2235 | 18-12-13 | 15:23

Zou hun god dit niet voorzien hebben?..ik bedoel de ontwikkeling en vooruitgang van de mensheid tot vrij individu?
In het geval dat hij dus alwetende zou zijn,lijkt het mij zeer arrogant om je te bemoeien met zijn zaken kwa oplossen van problemen met door hem gestelde regels alsof hij daartoe zelf niet bij machte zou zijn.
Ik zou als ik gelovig was eerder vertrouwen hebben in het feit dat hij zelf wel kon beslissen of z'n reglement wel naar behoren werd uitgevoerd door de schaapjes.
En afwachten of hij zijn toorn inzet om de schapen te corrigeren lijkt me dan de verstandigste optie.

Mja...ik geloof niet in die denkbeelden hé..ik denk zelf!(naar zijn voorbeeld denk ik dan maar.)

Welles! Nietes! | 18-12-13 | 15:22

Braderie voor de kerk aanstaande zondag...

Dima Beeline | 18-12-13 | 15:21

Tjonge, als DIT bedreigen is... Je kunt het er mee eens zijn of niet, het is gewoon een nette brief. Met zowel klinkklare onzin als goede argumenten.

Avalon | 18-12-13 | 15:20

T probleem is natuurlijk zoals altijd.....de reli's proberen hun achterlijke gewoontes in onze maatschappij te verankeren....en derhalve dus hun achterlijke leef regeltjes bij de rest door de strot te duwen!
.
vreemd toch dat als je zelf vind dat je gewoon mag winkelen op zondag en dat gaat doen, je reli-buren je wel met de nek aankijken...want jij doet iets wat volgens hun niet mag!
.
Als iedereen nou eens bij z'n eigen geloof blijft, en zijn of haar geloof niet aan een ander wil opdringen! zou de wereld er een stuk beter van worden!
.
vraag me trouwens echt af of dit soort brieven nou echt werken.....of dat het juist een grotere aversie teweeg brengt!

bArAbAts | 18-12-13 | 15:20

Gristenen hebben het altijd maar over vrijheid van godsdienst, maar wat met de overgrote meerderheid van de bevolking die vrij wil zijn van godsdienst? De meeste mensen werken hard genoeg en hebben het week-end nodig voor het sociale contacten en voor ontspanning. Die willen van de 2 vrije dagen er niet eentje opofferen om tussen verzuurde grefo's naar een dienst over hel en verdoemenis te luisteren. Die gaan liever naar de bioscoop of doen vast boodschappen voor de komende week.

Osdorpertje | 18-12-13 | 15:20

.. overigens is het een vals argument van zo'n spreekbuis van God, als hij roept dat hij opkomt voor rust in deze gejaagde wereld. Daar gaat hij niet over. En Hij ook niet.

Jan Passant mk2 | 18-12-13 | 15:19

@Jimmydepimmy | 18-12-13 | 15:16
Laat iedere ondernemer dat lekker voor zichzelf bepalen, in plaats van de corrupte (lokale) overheid.

Dömper | 18-12-13 | 15:19

Het 'oneerlijke concurrentie'-argument is het enige wat een beetje steek houdt. Weliswaar niet vanwege het 'uit principe niet op zondag willen werken'-argument, maar toch. Supermarktmedewerkers of medewerkers van een warenhuis zal het een rotzorg zijn of ze werken op zondag, die dag wordt extra uitbetaald en bovendien nog eens gecompenseerd. Voor een kleine winkel waar de eigenaren nu al 6 dagen van 9 tot 18u zelf staan te werken, min de maandagmorgen als ze geluk hebben, 50 uur dus, en dat is zonder de werkzaamheden die gedaan worden wanneer de winkel dicht is, is het fysiek en financieel niet te doen. Zij kunnen niet zelf in de winkel gaan staan, en personeel is te duur. het alternatief is de Walmartificering van Nederland, en dat is iets wat we niet moeten willen.

Lonestarr | 18-12-13 | 15:18

Laat het koopzondagenbeleid gewoon lekker over aan de gemeentes zelf... Vooral lokaal houden, dit soort beslissingen. Als de christenen in dorp X de meerderheid in de Gemeenteraad hebben, dan mogen ze gezien worden als representatieve afvaardiging van de (lokale) bevolking. En als die (om wat voor redenen dan ook) liever de winkels dicht willen hebben op zondag, dan prima. Wil de meerderheid het niet, nou dan gaan ze lekker open. En als het landelijk beleid is, dan moet dat kleine clubje het maar gewoon accepteren. Zo werkt 't in dit land.

Jimmydepimmy | 18-12-13 | 15:16

Ooit eens een blauwe maandag in Dordrecht gewoond Gelukkig niet lang) en daar is dus alles gewoon dicht op zondag. U zult geen boodschappen doen. ( Mag niet van de here jezus of zo) Maarrrr...wat wel mag is meer dan de hoofdprijs betalen voor een pak melk en een blik kattevoer bij de AH to go op het treinstation, dat mag wel van de here jezus, kennelijk.

bello | 18-12-13 | 15:15

Ja. Christenen zijn nog de minst schadelijke gelovigen, tegenwoordig. Dat was wel anders toen de macht veel groter was van de mensen die altijd en overal namens een God spreken.
Met ze in discussie gaan is zinloos. Zij geloven. U niet. Voor beide standpunt is geen splinter van bewijs. U accepteert dat.

Zij NIET (hoofdletters en uitroeptekens en geweld, bij de gevaarlijker soort van gelovigen).

Jan Passant mk2 | 18-12-13 | 15:15

Laat winkels door de weeks dan langer open , en laat zondag dan gewoon een rustdag blijven , probleem opgelost.

Eurotokkie | 18-12-13 | 15:13

Je laatste punt klopt niet, Quid. Het is inderdaad zo dat openstelling op zondag tot een andere verdeling van de omzet leidt; de weekomzet wordt dan verdeeld over zeven dagen in plaats van zes. Winkeliers die ervoor kiezen niet op zondag open te gaan missen dus grofweg 1/7 van hun weekomzet (indien hun assortiment ook verkrijgbaar is bij de winkels die wél op zondag open zijn.) Zondagsopenstelling werkt dus wel degelijk ongelijke concurrentie in de hand.

Supersoul | 18-12-13 | 15:11

Hier een bericht aan alle reli-fanaten die hun wil proberen op te leggen:

"Bemoei je er niet mee! Laat ieder mens in zijn waarde, welke waarde dat ook mogen zijn. Get over it!"

Einde bericht.

Fratello | 18-12-13 | 15:09

De gemiddelde koopzondag met mijn vriendin is een hel, dus ze hebben een punt.

Harry Turtle | 18-12-13 | 15:07

Alle Gristengekkies het land uit !!1!

Mahatma | 18-12-13 | 15:06

Ha.
.
Correspondentieadres: dhr. N.Zondag
.
Verandert u eens heel gauw uw achternaam meneer zondag, want hier ben ik als gristen natuurlijk niet van gediend!

HoogSpitsGehalte | 18-12-13 | 15:06

Veel atheïstengekkies hier scheren christelijke mensen en moslim mensen over één kam. Ik vind dat schandalig. Het christendom is de fundering van onze samenleving.

behangtafel | 18-12-13 | 15:05

God bestaat niet!

Ongeacht of een dagje vrij in de week wel of niet goed voor je is.

frickY | 18-12-13 | 15:05

Oeps.. Ik ben dus niet zo bijbelvast. Het moet vers 27 zijn.

Mesmer | 18-12-13 | 15:04

Muxje | 18-12-13 | 15:00 | + 0 -

Toen er nog geen koopzondagen waren ging het anders veel beter met het MKB.

Eurotokkie | 18-12-13 | 15:04

Uit de bijbel: Marcus 2: 25 "en hij zei hun: de sabbat is er voor de mens, en niet de mens voor de sabbat.

En laat de mens nu graag op de sabbat haar boodschappen willen doen.

Mesmer | 18-12-13 | 15:04

"Allereerst omdat God ons 1 rustdag per week heeft gegeven....bla bla bla "
.
Beste gelovigen, NIET iedereen gelooft in God en die mensen zijn prima in staat om zelf te bepalen wanneer ze rust willen en wanneer ze willen winkelen.

bob de boarder | 18-12-13 | 15:03

Ook christenen hebben recht op vrijheid van meningsuiting.

metdedag | 18-12-13 | 15:02

Meneer Zondag. U neemt uw naam en uw geloof íets te serieus.

Balzakius | 18-12-13 | 15:02

Vraag me toch af, of ze zich ook aan hun standpunt houden, als op zondag hun huis in de fik staat, een familielid een hartaanval krijgt, iemand op weg naar de kerk overvallen wordt en in elkaar getimmerd, of als een aardbeving de kerk in doet storten tijdens de dienst.
Want tja, als er op zondag niet gewerkt mag worden, geldt dat natuurlijk ook voor brandweer, ambulancebroeders, ziekenhuispersoneel en politieagenten....toch?
Maar collecteren op zondag mag dan weer wel.
Dom volk.

Schietmijmaarlek | 18-12-13 | 15:02

Dat laatste punt us ook sterk. Daarom pleit ik ervoor dat winkels slechts 1 dag per week open gaan, scheelt gigantisch in de kosten en zal amper tot omzetverlies leiden.

Harry Turtle | 18-12-13 | 15:01

@Eurotokkie 14:43: "ik vind", "niet nodig", "mag". Klinkt als de gemiddelde Nederlandse flapdrol die het wel best vindt als de staat de samenleving tot in de kleinste puntjes doodreguleert, zolang die regeltjes wel in zijn straatje passen of hem niet raken. Maar oh wee als ze hem wèl raken, dan is de wereld te klein en loopt hij te hoop. Niet tegen het principe van de regelzuchtige staat, maar tegen de lobby van de tegenpartij.

Muxje | 18-12-13 | 15:00

Bert M. | 18-12-13 | 14:52

Ja, en vraagt hij meteen aan de niet bestaande god of Bert M. zijn naam in het vervolg zo wil typen als het hoort...

Lief meiske | 18-12-13 | 15:00

Wat is er mis mee om de winkel op maandag te sluiten in plaats van op zondag?

Dömper | 18-12-13 | 15:00

Ik heb jarenlang op zondag gewerkt.
Heerlijke dag vond ik het altijd en bovendien betaalde het nog goed ook.
En dan ben je op maandag of dinsdag vrij, terwijl heel Nederland in de file staat lig jij nog lekker in je nest, lekker op je gemak boodschappen doen en naar de markt, erg handig.
De zeikstralen vermelden er nooit bij, dat als je zondag werkt, je er een andere dag voor vrij bent, als je een normaal dienstverband hebt.

Cuyahoga | 18-12-13 | 14:59

Wat mij betreft hoeft er op zondag geen enkele middenstander zijn zaak open te doen behalve de slijter.

eerstneukendanpraten | 18-12-13 | 14:59

Gelukkig is de schizofrenie vorm die bekend staat als kerkelijk geloof gelukkig aan het afnemen.

Staat dan los van die schizofrenie vorm bekend als het islam geloof.

Sumato | 18-12-13 | 14:59

@fuckje | 18-12-13 | 14:34
"Het kan niet uit om zondag open te zijn" en "Als ik zondag niet open ben loop ik winst mis"?

Of je vind iemand om in je winkel te staan en betaalt die en maakt winst, of het kan niet uit want er komt geen kip, je huurt niemand in, loopt niks mis en het kost niks.

Als je je aanbod niet aan kunt passen op de vraag dan heeft je toko gewoon geen bestaansrecht.

paranoya | 18-12-13 | 14:59

Quid schrijft weer voor het Grootkapitaal. Denk eens aan al die leuke buurtwinkeltjes, die nauwelijks extra personeel kunnen betalen.
fuckje | 18-12-13 | 14:34 | + 18 -

Dat ja. Je hoeft echt geen christen te zijn om kritiek te hebben op '24 uur per dag, 7 dagen per week' open te zijn.
Overigens zijn er ook wel kleine winkels die ruime openingstijden willen, maar dan vraag ik me toch sterk af op ze dat wel goed hebben doordacht: die plannen dan van 'als ik als enigste open ben krijg ik alle klanten' en bedenken zich helemaal niet dat hun buurman dan natuurlijk ook langer open gaat. Resultaat is een race to the bottom waarbij je je personeel moet onderbetalen en alleen goedkope troep en halfrotte groentes inkopen om de concurrentie het hoofd te bieden.

Wat de zaltbommel betreft ben ik voor vrije markt: ga gewoon alle supermarkten boycotten die op zondag open zijn. Mogen de supermarkten verder zelf bepalen of op zondag open zijn voor de toeristen of toch maar dicht zodat ze de rest van de week wat verkopen.
En ik ben voor democratie: als er genoeg christenen in de gemernteraad de supermarkten dicht willen houden dan hebben ze natuurlijk het volste recht om dat zo te bepalen. Als dat je niet aanstaat kun je je toko verkopen en elders een nieuwe winkel openen.

******** | 18-12-13 | 14:58

Ik wens u ook van harte een onmisbare slet in uw bed. Niet om kinderen te maken maar om heerlijk te genieten vooral op zondag anaal dag. Gezellig.

Veel Vaak | 18-12-13 | 14:58

Natuurlijk. Mening mag.
Zeker per nette brief.
Alleen... als de afzender zich verschuilt achter een alias, zou dit schrijven bij mij direct de prullenbak ingaan.
Zowaar mijn naam Mus is.

Kapitein Sjaak Mus | 18-12-13 | 14:57

Ongeveer 15 jaar geleden werkte ik in een fietsenwinkel/stalling bij een NS station. Komt er op zaterdagavond zo'n man binnen om te vertellen dat hij de volgende dag met de trein moet en zijn fiets wil stallen, maar pas op maandag wil betalen, omdat hij geen gebruik mag maken van zondagsarbeid. Ik heb hem uitelegd dat ik die zondag gewoon betaald krijg en dat dat niet afhankelijk is van wanneer hij zijn rekening betaald. En dat ok zijn treinkaartje zondagsarbeid is. Maar hij wist het zo te verdraaien dat uitgestelde betaling anders was dan gebruik maken van zondagsarbeid. Heb hem vriendelijk uitgelegd dat meneer moest betalen als hij zijn fiets kwam halen, en dat wij dan op maandagochtend om 06.00 open zijn.

Sadomassochristus | 18-12-13 | 14:55

Religie achter de voordeur graag. In een modern seculier land hebben christenen de vrijheid om op zondag niet te winkelen en de rest om dat wel te doen.

Flashheart | 18-12-13 | 14:54

Religie zou niet de reden moet zijn voor wetgeving.. maar de andere punten in de brief klinken plausibel. De sociale en maatschappelijke druk om steeds meer te moeten doen is zeker wel aanwezig. Nu de zondagen, morgen langere openingstijden.. en voordat je het weet moeten winkels 24/7 open zijn. Daar kan geen kleine zelfstandige aan meedoen zonder jezelf kapot te werken. Ik ben wel voorstander van 1 dag in de week de winkels dicht.. klote voor de grote boys die hun werknemers kunnen uitbuiten maar who gives a fuck voor de HEMA's en C&A's..

WellusNietus | 18-12-13 | 14:54

Nu we toch bezig zijn , de kerstdagen mogen ze ook in de prullenbak gooien .
Dit vreetfestijn heeft niets met geloof te maken.

Eurotokkie | 18-12-13 | 14:54

Verdoemde stinkreligieuzen, ik maak zelf wel uit op welke dag ik een rustdag in plan.

Conan de Rabarber | 18-12-13 | 14:53

Over gristengekkies gesproken. Ik was in Israël, en daar doen ze op sabbat inderdaad geen fuck. Dus ik vragen wie mijn voer dan klaar stond de maken in de hotelkeuken. Nou, daar hadden ze arabieren voor in dienst. Want die werken wel op zaterdag. Hypocriet zooitje...

JorisWorstNightmare | 18-12-13 | 14:52

En vannavond, bij het naar bed gaan knielt Quit neder en buigt devoot zijn hoofd om de Heer vergiffenis af te smeken om alwéér een mislukt Christenbashtopic op GeenStijl...

Bert M. | 18-12-13 | 14:52

een post scriptum in een met tekstverwerker opgezet document? Klaarblijkelijk zijn ze zo bij de tijd dat ze niet eens weten dat je regels kan invoegen.

plaatpaal | 18-12-13 | 14:50

Als christenen zich nu eens bezighielden met de zeven deugden ipv hun achterhoedegevecht met hun sneue politieke standpuntjes die ze graag de rest van de samenleving willen opleggen..

Dan zouden er een stuk meer vreedzame christenen rondlopen en een stuk minder hardwerkende ondernemers lastiggevallen worden. Win-win.

Muggenmepper | 18-12-13 | 14:49

Voor eensgezinde christelijke mensen met hetzelfde rotsvaste geloof hebben ze wel een hoop verschillende kerkgenootschappen met dito meningen nodig.

rara | 18-12-13 | 14:49

ik heb de brief even gelezen maar waar is de dreiging... of gaat dit nog steeds over de dreiging die Quid voelt bij alles wat christenen doen of zijn.. of de dreiging die Quid probeert te zijn voor de vrijheid van meningsuiting en het zelfstandig denken??

eenKAA | 18-12-13 | 14:48

Gewoon een briefje terug sturen dat jouw god beter is en harder werkt dan hun luie godje.

Smaalpapil | 18-12-13 | 14:47

Wat een slecht geïnformeerd stukje weer zeg. Iedereen weet toch dat God al veel langer dan pas 2000 jaar van mening is dat er op een dag van de week gerust moet worden? Namelijk 6017 jaar en 51 dagen om precies te zijn.

Pierre Tombal | 18-12-13 | 14:47

Ik vind het trouwens wel vreemd dat God op zijn vrije dag wordt lastiggevallen door mensen die naar de kerk gaan , laat die man dan ook van zijn vrije dag genieten.

Eurotokkie | 18-12-13 | 14:46

Ik hen niets tegen religie, dat is een persoonlijke zaak. Maar georganiseerde religie, daar moet je voor oppassen. Die wensen immers hel en verdoemenis voor zij die niet met hun clupje meedoen. Tijd om een Primark, een Ikea en een Lidl in Zaltbommel te openen die alleen op zondag open zijn, dat zal ze leren.

Finn | 18-12-13 | 14:46

Lekker anderen je bekrompen politieke christenagenda opdringen, brr.

Muggenmepper | 18-12-13 | 14:46

2000 jaar geleden volgens Marcus 2:23-27:

23 Eens liep hij op een sabbat tussen de korenvelden door. Zijn leerlingen gingen de velden in en begonnen aren te plukken. 24 ‘Kijk eens!’ zeiden de farizeeën tegen hem. ‘Waarom doen ze iets dat op sabbat niet mag?’ 25 Maar hij antwoordde: ‘Hebt u dan nooit gelezen wat David deed toen hij en zijn metgezellen gebrek leden en honger hadden? 26 Hij ging het huis van God binnen – Abjatar was toen hogepriester – en at van de toonbroden, waarvan alleen de priesters mogen eten. En hij gaf ze ook aan zijn mannen te eten.’ 27 En hij voegde eraan toe: ‘De sabbat is er voor de mens, en niet de mens voor de sabbat’.

Hetzelfde verhaal volgens Mattheüs spreekt in dezelfde situatie ook nog over oordelen enzo. Het betreft hier echter hetzelfde type wettische schriftgeleerden die Jezus zijn gehele (volwassene) bestaan op aarde het leven zuur hebben gemaakt, maar zelf zien ze dat niet, verblind door hun eigen gelijk.

Ven1V1d1V1c1 | 18-12-13 | 14:44

@VolleBak | 18-12-13 | 14:40
Nee, het partijprogramma van D66.

rara | 18-12-13 | 14:44

Als we nu gewoon allemaal op zondag gaan shoppen en echt de hele weekvoorraad ophalen zijn we op de snelst mogelijke manier van de gristengekkies in het MKB af.
Desnoods in de auto 40km verderop.
Voor verraders van CU en SGP geen mededogen.

gebrokenvleugel | 18-12-13 | 14:43

Ben zelf niet gelovig maar vind die koopzondagen niet nodig , ja goed de schapenmarkt kan dan wel open maar
de rest mag gewoon dicht blijven.

Eurotokkie | 18-12-13 | 14:43

Terugsturen: NEEN! -X-je, Satan

Blote Bertus 2000 | 18-12-13 | 14:42

Maar hoe zit het vandaag met Albert en Onno?

Call on the attacker | 18-12-13 | 14:42

OK. Verbeter de wereld begin met ALLEEN op zondag te winkelen.

Godsammekraken | 18-12-13 | 14:41

De tweede zin van de laatste alinea geeft de term drogreden een totaal nieuwe dimensie.

point blank | 18-12-13 | 14:41

@ simon de danser: Pulp fiction?

VolleBak | 18-12-13 | 14:40

Als hun Godje almachtig is dan komt ie toch gewoon ZELF (over water lopend) de winkels op zondag sluiten...

kibambam | 18-12-13 | 14:40

ik heb ooit eens wvg taxi gereden en moest eens mensen ophalen om naar de kerk te brengen.
naast de deurbel hing een briefje : "aub geen folders ivm de zondagsrust.
het gesprek in de taxi ging dus over de zondagrust en de mensen waren van mening dat er op zondag ABSOLUUT niet gewerkt mocht worden , waarop ik het met ze eens was , de taxi omdraaide en ze weer thuis afzette met de mededeling dat ik naar huis ging........wat waren ze kwaad hahahaha

skinart | 18-12-13 | 14:39

Volledig mee eens. Als kleine zelfstandige zijn die koopzondagen op locaties die er niet op ingespeeld zijn, ook echt een totale doodzonde van je vrije tijd en financien.

Als je op zondag geen zak beter te doen hebt dan winkelen, ben je gewoon grijs, Ikea-op-Pasen volk, net zo erg als de gereformeerden die deze brief schreven. Koopzondagen zijn niet meer dan dat, een zondag om voor de domme uber-consument nog meer te consumeren.

Quis custodiet | 18-12-13 | 14:39

* in dezen op archaïsche praat van Michiel de Kater wacht *

baba4oog | 18-12-13 | 14:39

Kunnen we religie niet laten classificeren als een mentale beperking?

Woeler | 18-12-13 | 14:38

rara | 18-12-13 | 14:33
Eens. Het archaïsme maakt als geheel zware tijden door.

Mark Smith | 18-12-13 | 14:37

Het wordt steeds gekker in dit land...Religie kent duidelijk geen vrijheid. Geen enkele religie trouwens. Religie is het gif in de samenleving.

StijlvolRechts | 18-12-13 | 14:36

Wat zou zijn voornaam zijn? Nietop?

Treurig varken | 18-12-13 | 14:36

Foei, een brief, hoe durven ze..
Quid, wat is je punt, mensen in dit land mogen geen mening meer hebben?

Smorrie | 18-12-13 | 14:36

Op de sjabbat is toch ook alles open? nl.wikipedia.org/wiki/Sjabbat Religieus gezeur. Misschien kan het christendom eerst eens de hand in eigen boezem steken. Corruptie, pedofilie, kruistochten, paleizen, verspreiding AIDS, verspreiding polio en mazelen terwijl er gewoon vaccins zijn en ga zo verder. Lekker je kind laten creperen en doodgaan omdat je een verhaal hebt gehoord en een boekje hebt gelezen.

Sprookjes met een morbide kant die zelfs Stephen King, Saw en Chucky te vergaan. Ik durf pas met opgeheven hoofd de kerk binnen te lopen als de verantwoordelijke geestelijken net met pek en veren zijn afgevoerd. www.youtube.com/watch?v=qqB3F6N527U

Religie aub dezelfde rechten en plichten als andere fictie.

Feynman | 18-12-13 | 14:36

Zeg, christenfoben, ga eens de islam bashen!
Voor dit soort zaken hebben wij Freek al.

Mammeloe | 18-12-13 | 14:35

In het onderhouden van Gods geboden ligt groot loon, maar wie niet met God rekent heeft smart op smart te vrezen, want Hij zal grote wraak met grimmige straffingen onder hen doen; en zij zullen weten, dat Hij de HEERE is, als Hij Zijn wraak aan hen gedaan zal hebben.

Simon de Danser | 18-12-13 | 14:35

Ah, Dhr N. Zondag. LOL

Treurig varken | 18-12-13 | 14:35

Nette brief. Je mening geven, het mag in dit land. Juich ik toe. Hierbij doe ik wel even een oproep aan de winkeliers om vooral de winkel open te doen op zondag want op andere dagen heb ik het te druk om te winkelen.

flame_me | 18-12-13 | 14:34

Winkelen op zondag ist verboten, maar kindertjes misbruiken mag. Ik zal religie nooit begrijpen.

Utopische worm | 18-12-13 | 14:34

Quid schrijft weer voor het Grootkapitaal. Denk eens aan al die leuke buurtwinkeltjes, die nauwelijks extra personeel kunnen betalen.

fuckje | 18-12-13 | 14:34

Het MKB is al bijna deaud. Het begint al te ruiken.

crisiswhatcrisis | 18-12-13 | 14:33

Leven en laten leven grefo's. Of is dat geen bijbels uitspraak?

Mark Smith | 18-12-13 | 14:33

Volgens de bijbel ging Jezus ook uit wandelen en korenaren plukken op zondag...

Ars Vivendi | 18-12-13 | 14:33

Wij wensen u van harte Gods onmisbare zegen?!?

Man man man.

Treurig varken | 18-12-13 | 14:33

Bigotterie, een woord dat ten onrechte in de vergetelheid dreigt te geraken.

rara | 18-12-13 | 14:33

Een hele dag de tijd nemen om Hem te eren, prima. Maar leg dat a.u.b. niet de mensen op met gezond verstand.

FenderXT | 18-12-13 | 14:32

REAGEER OOK