Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Zielig! Steeds meer Nederlanders in de armoede

armoedigekindjeszijnzielig.jpgSteeds meer mensen blijken een enorm talent te hebben om armoedig te worden. Aldus het Centraal Bureau voor Cijferneukerij. In 2012 is het aantal lui in armoede flink toegenomen. "De kans op armoede is het hoogst bij eenoudergezinnen, alleenstaanden tot 65 jaar, niet-westerse huishoudens en bijstandontvangers." En ZZP'ers, aldus de Armoebode. Het allerergste? Steeds meer kinderen leven in armoede. En dat is uiteraard het ergste ding ooit. 384.000 in totaal, om precies te zijn. Dat zijn tienduizendenden arme kinderen meer dan er inwoners van Utrecht zijn. Dat zijn 100.000 meer arme kinderen dan dat er mensen wonen op de Nederlandse Antillen. Het zijn maar 40.000 armoedzaaiende kinderen minder dan dat er mensen in Zeeland wonen. Kortom, best veel kinderen leven met ouders, of eigenlijk meestal één ouder, die constant bezig is de financiële geldpan leeg te schrapen. Superzielig. Gelukkig zegt Cok Vrooman van de SCP dat het goed komt. Dankzij gunstige belastingmaatregelen van kabinet Rutte neemt de groei van armoede in 2013 af en zal de armoede zelf vanaf 2014 afnemen. Dat is een zin die u niet zo vaak leest tegenwoordig, dus lees hem nog maar eens. Eindigen we met de meest armoedige postcodes, zodat u weet waar u nooit een huis moet kopen dan wel huren als u armoede vies vindt en denkt dat het afgeeft: De Haagse Schilderswijk-West, nabij de zogenaamde Shariadriehoek, en Heechterp-Schieringen in Leeuwarden. Jup. Vogelaarwijken. Zo zie je maar: jarenlang miljoenen aan subsidie naar binnen pompen heeft geen fuck opgeleverd. Armoede is sterker dan subsidie, en er is iets veel constructievers nodig om uit de geldnood te komen.

Reaguursels

Inloggen

echter = erger. (niet kunnen editten blijft een puntje)

Hedge_it | 04-12-13 | 10:12

Ik had hier daarstraks toch echt een reactie op suffie63 geplaatst. Je kan privacy ook te serieus nemen eh ...

Hedge_it | 04-12-13 | 09:31

suffie63 | 03-12-13 | 23:13 | + 0 -
"Die Spekulanten wetten auf steigende Nahrungsmittelpreise und profitieren von Hunger und Elend, ohne reale Werte zu schaffen."
...
Ik stop hier met lezen. 2e regel al. Dit is dusdanige vooringenomenheid en onzin dat van de rest niks meer te verwachten valt. Hogere of lagere prijzen maken voor speculeren namelijk helemaal niets uit. Het gaat om de standaardeviatie. De prijsverschillen met het langlopende gemiddelde. De producent kan die volatiliteit zelf niet dragen. de markt heeft die speculant daarom NODIG. Hij vervult een maatschappelijke functie. En mind you. Zonder die speculant GEEN produktie meer want de producent heeft een gegarandeerde opbrengst nodig anders begint ie dr niet aan. Je focust je alleen maar op de situatie waarin een speculant de centen verdient. Wat je niet ziet en voor het gemak in je standpunt weglaat is al die situaties waarin ie de centen verliest.
...
Je middel is vele malen echter dan de kwaal. Aderlaten is zoooo 1200

Hedge_it | 04-12-13 | 08:57

Complete onzin om armoede in ons land te vergelijken met armoede in 3e wereldlanden.
Wat wel op dit moment gebeurd,is langzamerhand de armoede te importeren door het toelaten van kanslozen en criminelen binnen onze landsgrenzen.
Sommige mensen zijn er van overtuigd dat de welvaart over de hele wereld beter verdeelt moet worden.Daar ben ik deels mee eens.Maar dat zal nooit op een korte termijn kunnen gebeuren,zoals met dit tracht te proberen binnen de EU. Want de troep is nu al enorm.

020er | 04-12-13 | 02:40

zoals Alain de Botton al betoogde: als je in de westerse wereld woont en beweert arm te zijn, heb je de verkeerde vrienden. Maar ja, sommige mensen hier hebben kennelijk zo'n grote tuin, dat ze elke maand 42 euro aan water verbruiken, terwijl ik op nog geen tiende daarvan zit.

Ja nee, geen mening | 03-12-13 | 23:27

@hedge_it
Sorry voor de late reactie. Iets met kaderopleiding enzo..
Argumenten tegen uw standpunt :
www.juso.ch/de/spekulationsstopp/argum...
U refereert aan Zwitserland, dan doe ik dat ook.
In Zwitserland is helaas ook het 1:12 initiatief gesneuveld, maar toch een land met goede initiatieven.

suffie63 | 03-12-13 | 23:13

suffie63 | 03-12-13 | 16:06 | + 2 -
Dat zal ongetwijfeld gebeuren, en is dieptriest. Maar ga me nou niet vertellen dat al die mensen die in dit "onderzoek" onder die zogenaamde armoedegrens vallen ziek zijn.

Daarnaast: van de 800.000 mensen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering in Nederland zit meer dan de helft thuis met "psychische klachten". Zet dat eens af tegen de europese of wereldwijde cijfers; dan zie je pas dat ons land ziek is. Niet de mensen onder de armoedegrens.

Kloof2012 | 03-12-13 | 21:22

Je hebt het stuk niet eens gelezen, het staat vol met argumentatie ...
Het verbieden van speculatie op oa voedsel zorgt voor grotere volatiliteit. Wie beschermt de boer en de bevolking tegen de invloeden van bijvoorbeeld het weer ? veel hogere prijzen in tijd van droogte. veel lagere prijzen in tijden van overvloed. Wie heeft daar belang bij ? De speculant zorgt voor prijsstabiliteit. Iets anders beweren is het systeem gewoon niet begrijpen.
...
U mag het misschien goed bedoelen, en het beste voor hebben met degene die u ermee zou willen helpen, het kwaad is echter vele malen erger dan het middel. U zoekt een vijand in kapitaal ? Ik zeg u zoekt uw vrienden verkeerd.
www.youtube.com/watch?v=u-T0ey0IKDA

Hedge_it | 03-12-13 | 19:14

@Hedge_it | 03-12-13 | 17:56
Speculeren met voedsel is voor u OK, voor mij een brug te ver.
Speculeren OK, een bijdrage ten behoeve van de samenleving door diegenen die met ons voedsel speculeren ook. Al is het maar om de slachtoffers die door ongebreidelde speculatie ontstaan te vrijwaren van verregaande verarming.
Transactietax is levenswater voor de EU, integendeel van wat u beweert. Het houdt het (door u geprefereerde ?) kapitalistische systeem levend en bekostigt de door het kapitalisme ontstane (systematische, eigen aan het systeem) werkeloosheid. Dit gaat ten koste van de winstgevendheid van bedrijven, hetgeen aandeelhouders minder dividend oplevert en bonussen doet dalen. Heb ik daar moeite mee ?
Nee, ben voor mijn inkomsten niet afhankelijk van kapitaal en op m`n gat zitten.
Welke kleine zelfstandige of werknemer kan tegen transactietaks zijn ? Argumenten zijn welkom.

suffie63 | 03-12-13 | 18:25

suffie63 | 03-12-13 | 17:23 | + -2 -
Steun de campagne van de Europese vakbonden en het middenveld voor een financiële transactietaks, een belasting om speculatie tegen te gaan.

Ben je niet goed ? Speculatie zorgt voor afdekken van prijsrisico's. Zonder speculatie is productie niet mogelijk. Die transactietax is de doodsteek voor de EU. Simpelweg omdat ze dr gewoon geen ene reet van begrijpen.
www.nzz.ch/aktuell/wirtschaft/wirtscha...

Hedge_it | 03-12-13 | 17:56

Zielig ? Nee, keiharde realiteit !
"Tientallen werknemers van Ford Genk en de toeleveringsbedrijven hebben door een fout bij de RVA en de vakbonden bij hun ontslag onterecht een ontslaguitkering ontvangen tussen 1.250 en 3.750 euro. De RVA zal het geld nu terugvorderen, zo hebben ze aan de bonden laten verstaan."
www.hln.be/hln/nl/1316/Autobedrijven/a...

suffie63 | 03-12-13 | 17:29

Hoog tijd voor een taks op financiële transacties
dinsdag, 3 december 2013
Financiële transactietaks in Europa
Steun de campagne van de Europese vakbonden en het middenveld voor een financiële transactietaks, een belasting om speculatie tegen te gaan.
www.abvv.be/web/guest/news-nl/-/articl...

suffie63 | 03-12-13 | 17:23

Allen naar Brussel !
Stop sociale dumping
Praktisch :
Wanneer?
Maandag 9 december, van 8u tot 10u30
Waar?
Bijeenkomst voor het Justus Lupsiusgebouw, Wetstraat 175 in Brussel
www.abvv.be/web/guest/actions-nl/-/act...

suffie63 | 03-12-13 | 17:04

Halve Zoolstra

Ging mij er niet om dat het in China geweldig is want dat is het niet, maar het idee dat ze alleen maar crap maken is halve waarheid en gaat niet lang duren voordat het niet alleen goedkoop is wat uit china komt maar straks ook goed, en in China gaat het zo snel dat dat een kwestie is van een tien tal jaren.
En ook wat euopa wil, het op de kennis economie gooien gaat hem ook niet worden omdat ze ons in een hoog tempo gaan inhalen zoals ik al aan gaf met de hoeveelheid afgestudeerden ieder jaar.

Party in europa is over

AbbaCafe | 03-12-13 | 16:34

@Janus X | 03-12-13 | 16:08
Idd en een boodschap aan al die trotse zelfstandigen die hier reaguren een tweet van Mariska Trap ‏@jamirohertje 3h
Alleenstaande moeder en #zzper zonder inkomen staat er echt alleen voor in #DenHaag Geen recht op #bijstand vanwege zzp'er schap!!

suffie63 | 03-12-13 | 16:29

Ik begrijp dat mensen als jij en Malin eerst hongerige kinderen willen zien eer ze dat geloven...
Halve Zoolstra | 03-12-13 | 13:04
.
Hé grappenmaker, weet jij eigenlijk wel hoeveel een modaal inkomen is? Dat is €1800 netto per maand (exclusief zorgtoeslag). Dat wil dus zeggen dat je volgens het CBS met €33.000 bruto per jaar onder de armoedegrens zit, terwijl je met €40.000 bruto volgens de belastingdienst al tot de rijken behoort en dan onder andere arbeidskorting mag inleveren. Dat is zegge en schrijven €200 per maand verschil tussen armoede en pure rijkdom.
.
Zou ik me bijna gaan afvragen waarom niet iedereen in een kast van een huis woont.

Pierre Tombal | 03-12-13 | 16:15

Ja sinds mijn werk op is (uitzendkracht) mag ik ook weer lekker thuis zitten :( WW krijg je niet meer omdat je die al op had gemaakt, dus bijstand en dat gaat nog zoals 50 jaar geleden op papier, tegen de tijd dat je daar een centrje van krijgt is het al 2014 en ben je als normaal mens failliet, Dec is de duurste maand van het jaar he!

60% van de Nederlanders houd ik hier verantwoordelijk voor, zij waren het die VVD en PVDA stemden!

Janus X | 03-12-13 | 16:08

@Kloof2012 | 03-12-13 | 15:32
Daar heb ik eigenlijk maar 1 antwoord op, verwoordt in 144 woorden in een tweet van ‏@Jan_Bennink 2 Dec
je bent arm en wordt ziek, dan kun je niet betalen, word je aangemerkt als wanbetaler en wordt je je premie met 30% verhoogd. Leve Nederland

suffie63 | 03-12-13 | 16:06

zolang mijn bijstandbuurvrouw nog steeds de auto in Groningen pakt om haar kinderbijslag naar school te brengen als zij op buienradar een wolkje in Zuidlimburg ziet, zolang haar ex (die ook huursubsidie op zijn nieuwe huisje krijgt) nog dagelijks bij haar de warme maaltijd nuttigt, zolang de grootste paupers hier dagelijks alles 20 keer met de auto doen, zolang de ontvangers van de koelkast-, tv- en witgoedregeling BIJBETALEN, om een wat luxer model te krijgen(dubbeldeurskoelkast, 1.90mtr met digitale display)zolang geloof ik niet in armoede in bv nederland.
Als keihard werkende zelfstandige heb ik geen geld voor de loterijen, shag, blowmateriaal etcetera.

zwemverbrander | 03-12-13 | 15:57

Armoede. Bij 1980 euro NETTO per maand. Moehahaha.... Bij een volgend onderzoek schuiven ze die grens wat naar boven (zeg 3k) en concluderen hevig geschokt dat de armoede in Nederland alarmerend is gestegen!!!
Maar die grens betekent bv dat agenten (ik meen iets van 16oo euro netto) dus allemaal armoelijders zijn, als zij alleenverdiener zouden zijn?

Kloof2012 | 03-12-13 | 15:32

@Ultimate Master G | 03-12-13 | 14:54
USA today:

Heel wat werkende gezinnen moeten nu beroep doen op de beperkte overheidssteun die er bestaat, zoals het systeem van de ‘food stamps’, om rond te komen met de maandelijkse uitgaven. In feite subsidueert de overheid de bedrijven waar de steuntrekkers werken. Die kunnen zo het loon dat ze niet aan hun werknemers uitbetalen in eigen zak steken.

Bovendien bestaat er al jaren een systeem van fiscale voordelen die bedrijven kunnen inroepen om hun CEO’s te betalen. Grote bedrijven kunnen een groot deel van die ‘onkosten’ aftrekken van hun belastingen.

suffie63 | 03-12-13 | 15:09

Halve Zoolstra | 03-12-13 | 14:58 | + 0 -
Dat blijkt. Hoeveel dollarreserve heeft China inmiddels ? En hoeveel schuld hebben wij ? Misschien moest je je modellen eens bijstellen ?
...
Zoals ik in een andere discussie al zei, je zit in een vissenkom te staren en mist het grote economische plaatje. De correlaties tussen de markten hebben enorme voorspellende waardes en het bestuderen ervan is bittere noodzaak als je iets wil weten over de beweging van kapitaalstromen.
...
Je kan als schipper met je boot blind de oceaan op varen of je kijkt eerst even de weersberichten na. Ik zit bij Ed Aldus aan boord.

Hedge_it | 03-12-13 | 15:09

Net nog gekeken op Giro555, maar dat is niet voor hier :(

Bogart | 03-12-13 | 15:08

@Hedge_it | 03-12-13 | 14:52 |

De staat hoeft in het marktkapitalisme helemaal niet uit te zoeken waar prijsverschillen vandaan komen. Dat doen bedrijven en investeerders zelf wel, bijv. door arbitrage.

De staat is daar ook helemaal niet goed in trouwens. Prijsverschillen analyseren met duizenden ambtenaren werkt nou eenmaal minder goed dan dezelfde verschillen uitbuiten om winst te maken.

Halve Zoolstra | 03-12-13 | 14:58

m@rkus | 03-12-13 | 14:40 | + 0
Als iets zo ontspoort, en je weet dat iemand heel erg ziek is, waarom dan toch maar doorgaan met het geestelijk slopen van iemand die het niet meer weet.
En er is niets te regelen, moet gewoon betalen terwijl er niets is!
En een gezond persoon gaat strijden, maar dat zit er niet meer in, ze doen hen werk goed de aasgieren, totaal geknakt hebben ze m.
En wat moet je dan doen?
Niemand die dan helpt, ieder voor zich, maar wel op de barricaden voor nog meer asielzoekers, die zijn zo zielig.

Flakeeër | 03-12-13 | 14:55

Armoede? Al wie ballen aan zijn lijf heeft, aan het werk. Zij zonder ballen... vinden vast ook wel een lukratieve bezigheid. Stop dat hele sociale zekerheidssysteem, mensen zullen wel aan de slag gaan als het bammetje niet meer tot aan de lippen gebracht wordt. En zodoende kunnen wel elkaar ook niet meer verwijten van het systeem te profiteren, dus ook goed voor de zuurtebarometer.

Ultimate Master G | 03-12-13 | 14:54

huh ?
Dat is wat ze doen eh en wat ik beweer. Price discovery in de vrije markt. Wat ze vervolgens ook doen is daarvan proberen te leren. Uitzxoeken wat de oorzaken zijn van die verschillen. Hoe die markt werk. De fractaliteit. De cycle. Alles.
...
Ik kan alleen maar concluderen dat jij je dr zwaar hebt laten naaien.

Hedge_it | 03-12-13 | 14:52

@Hedge_it | 03-12-13 | 14:44 |

Oh ja, een paar duizend ambtenaren die becijferen waar prijsverschillen vandaan komen, inderdaad een stuk efficiënter dan doodgewone price discovery in een vrije markt.

Ik kan alleen maar concluderen dat jij nooit zaken hebt gedaan in China.

Halve Zoolstra | 03-12-13 | 14:47

China heeft gebruik gemaakt van de stimulerende achterstand. En zij begrijpen cycles. Zit in hun denken ingebakken. Na 1989 en de rellen op het plein van de hemelse vrede zijn ze gaan veranderen. Geen keus. In tegenstelling tot hier zijn de mensen die het daar daadwerkelijk voor het zeggen hebben in de meeste gevallen volledig capabel. En ze hebben een hoop te winnen. Allemaal jarenlange ervaringen in de sectoren waar ze over moeten beslissen. En niet op basis van triviale persoonlijke meningen maar op basis van keiharde observaties en kennis van de specifieke markten.
Voorbeeld: Ze hadden na communisme geen ervaring met de interne vrije markt en ze constateerden dat er in in het land prijsverschillen waren in thee. Dan zetten ze dr een paar duizend mensen op die niets anders doen dan die markten bestuderen en analyseren. Niet om die prijs naar wens te manipuleren maar om te begrijpen waarom die prijsverschillen er zijn.
...
En wij zijn daarmee in competitie en denken dat te winnen. We zijn niet aan het korfballen eh.

Hedge_it | 03-12-13 | 14:44

@AbbaCafe | 03-12-13 | 14:31 |

Als het feest hier voorbij is, moet ik het dan echt gaan zoeken in die troosteloze Chinese megapolissen waar de smog je gelukkig het zicht ontneemt op de afzichtelijke woonflats, net als de mondkapjes dat doen met het afgrijzen en de apathie van de gemiddelde arbeider? Dacht het niet.

Vooralsnog blijft na twee decennia van ongebreidelde ontwikkeling het feestje uit voor de meeste Chinezen: www.wired.com/wiredscience/2012/05/chi...

China heeft ons op het moment werkelijk niets te leren, of het moet zijn dat twintig jaar van muntmanipulatie, arbeids- en milieuarbitrage en ongeremd staatskapitalisme een hoegenaamd onleefbaar land opleveren waar niemand vrolijker van wordt.

Misschien moet je eens een kijkje gaan nemen.

Halve Zoolstra | 03-12-13 | 14:43

Flakeeër | 03-12-13 | 14:27 |

Tja: dit zijn de vragen die je als samenleving moet beantwoorden... Hoe zorg je voor de zwakkeren... En voor welke wel en niet?

m@rkus | 03-12-13 | 14:40

@Halve Zoolstra

Ook dat klopt niet, dat we het niet van china verliezen.

Als je ziet hoe de Chinese auto industrie vooruit is gegaan in 10 jaar dan maken ze over nog 10 jaar auto's van Duitse kwaliteit.

China levert per jaar meer afgestudeerde engineers af dan er inwoners zijn in Londen, en die hebben vaak nog een 2e studie en 3 talen geleerd om een beetje er uit te kunnen steken.

De BBC heeft hier een aardige docu over gemaakt die ze een aantal zondagen hebben uitgezonden, weet je hoe doe docu heette? The party is over

AbbaCafe | 03-12-13 | 14:31

Hedge_it | 03-12-13 | 14:21 |

Het worden wat dat betreft in elk geval interessante tijden... Waarschijnlijk durft niemand zaken te veranderen en hebben we een nog VEEL grotere crisis (oorlog? Grote sociale onrust?) nodig om te veranderen... Nederland is een rentenierstaat geworden. Te veel bejaarden, te veel dood geld. Gebeurt niks meer.

m@rkus | 03-12-13 | 14:31

Intussen in de USA:
Donderdag 5 december gaan fastfoodwerkers in 50 Amerikaanse steden staken voor een minimumloon van 15 dollar (11 euro) per uur. Ze eisen ook het recht op zich te verenigen in vakbonden. Hun collega’s van ondermeer grootwarenhuisketens Macy’s en Sears staken mee. Deze staking wordt het hoogtepunt van een jaar sociale acties.

lowpayisnotok.org/mcvideos/

suffie63 | 03-12-13 | 14:30

@m@rkus | 03-12-13 | 14:24 |

Excuses voor het minnetje, dat was een fat finger event. Maar wat je schrijft is spot-on, en herken ik ook in mijn eigen kring van voornamelijk dertigers. Ja zelfs zij.

Het moment dat ze allemaal in de bijstand belanden is natuurlijk niets om je op te verheugen, maar het zal wel het moment zijn dat de wal het schip keert.
Bring it on.

Halve Zoolstra | 03-12-13 | 14:29

Belasting is diefstal, deurwaarders plegen diefstal, justitie pleegt diefstal, parkeergeld is diefstal, en als je toevallig met al deze instanties te maken krijgt dan maken ze je kapot.
Bv, je wordt ongeneselijk ziek, je vraagt huursubsidie aan voor je aangepaste woning, je vrouw werkt part time, soms iets meer, soms iets minder, je gaat net over de grens heen en na twee jaar komen ze daar achter en mag je alles terug betalen, ze houden de huursubsidie in die je nu nog meer nodig hebt dan in het begin, want nu nog maar 70% van je kale loon.
Je kunt niet meer rond komen en betaald de zorg dan maar niet, huur en energie is belangrijker, en eten.
Dan komt t, de zorg wordt opeens 320 euro per maand, deurwaarders komen om t bedrg te innen wat je niet hebt, en elke keer betaal je hen kosten erbij.
Er wordt op den duur beslag op loon gelegd, voor de deurwaarderkosten en gerechtskosten en een beetje van de zorg, nu heb je pas echt een probleem, das niet genoeg om de huur en energie te betalen!
En zo gaat dat dus, nooit geen schulden gehad, en zo zit je naeen paar jaar volledig aan t gas, omdat je ziek bent geworden.
Wat een geweldig land dat Nederland, wat zorgen ze toch goed voor de autochtone zieke, zit je met een slopende ziekte dik in de schulden vanwege boetes en verhoogde rekeningen, deurwaarderkosten.
Regelingen zijn er ook niet te maken, die zijn niet te betalen want geen geld.
Dit is een echt verhaal, zo gaat de staat met zijn burgers om, kapot maken!
Dus, niet ziek worden, geen huursubsidie aanvragen oid, geen bekeuringen krijgen, en zorg dat je een baan krijgt waar je kale loon ( zonder toeslagen ed) zo hoog is dat je ziek mag worden.
En dit is nog maar één van de vele treurige verhalen.
Ik begrijp dat ze hen geld willen krijgen voor de service! maar toch niet met torenhoge boetes en deurwaarderkosten, voor een verzekering van een zeer zieke man die niks meer heeft.
Regels zijn regels, en wie weet pleegt hij wel zelfmoord, dan ook geen geld, maar ook geen kosten meer.
En zo heb je ook nog mensen met eigen bedrijven, mooi huis en zo, tot het werk niet meer binnenkomt..
Met een paar man personeel ben je dan snel klaar, en ook dan geen genade van de staat.
Ze zorgen hier beter voor vreemden uit Afrika dan voor de eigen bevolking, op de vreemden zetten ze gedwongen coaches die alles uitzoeken, de autochtoon mag t lekker zelf uitzoeken.
Miljarden naar de multi culti, en voor degene hierboven beschreven, niks nada noppes.
Niet iedereen is arm door extreme uitgaven, dat punt wilde ik toch even maken.
Gisteren ook weer op Ned. 2, een Marokkaans gezin met debiele zoons, volop hulp van alle kanten, wat was er toch mis met de jongens, nou, verstandelijk beperkt, klaar.
Maanden en maanden een gezinscoach over de vloer, alles lekker geregeld, bij afspraken werden ze thuis opgehaald!!
Waanzin is het gewoon.

Flakeeër | 03-12-13 | 14:27

@suffie63

Er is maar 1 oplossing, religie de wereld uit en deze planeet besturen alsof we één zijn en de resources eerlijk verdelen onder alle mensen en toekomstige generaties.
Gaat er helaas nooit van komen als is het maar omdat wij dan niet een beetje moeten minderen maar een heel groot substantieel deel van onze welvaart moeten inleveren en daar is niemand toe bereid.
hoogstens dat we op de bank hangend een acceptgiro'tje de deur uit sturen om bij een ramp ons schuld gevoel af te kopen.
Maar om echt wat te doen en 75% van onze welvaart inleveren daar is niemand toe bereid.

AbbaCafe | 03-12-13 | 14:26

the sable guy | 03-12-13 | 14:09 |

Te gemakkelijk. Je blijft altijd een harde kern van werkelozen houden die ongeschikt zijn voor wat dan ook (en die ik, als ik geen bedrijf zou hebben, ook NOOIT aan zou nemen) maar wat we momenteel zien is dat erg veel mensen buiten die harde kern werkeloos worden en de komende 6 jaar gewoon niet meer aan de slag komen. En dan praat ik over iedereen boven de 46 die niet een 'veelgevraagd' beroep heeft, en 'gewoon' goed is in zijn of haar werk (van mijn (hoog opgeleide) vriendenkring met mensen van eind veertig, is nu de HELFT er uit gegooid, en ALLEMAAL zijn ze al een jaar op zoek naar iets nieuws, zonder succes) omdat er gewoon geen banen zijn. En 'ja', dit zijn mensen die ook in een groentenwinkel willen werken... Wat er is, betreft of 'McJobs' waar NIEMAND wat mee opschiet buiten de multinational die de baan aanbiedt, OF het zijn banen waar 200 -plus mensen op reageren. Zoek het maar uit: hun eigen schuld? Dacht het niet. Proberen ze aan werk te komen? ABSOLUUT! Zijn ze arm? Sommigen wel, sommigen nog niet. Ik heb nog anderhalf jaar, als ik binnen anderhalf jaar geen nieuwe baan heb, behoor ik ook tot die 'armen'...

Feit is dat we met zijn allen de afgelopen 20 jaar welvaart gebouwd hebben op krediet. op drijfzand, en dat de enigen die er ECHT beter van zijn geworden, de mensen achter de financiele sector zijn geweest, zij die ons nu in een wurggreep houden, een beperkt aantal mensen die nu met met pensioen gaat en zichzelf in de goede tijd beloond hebben met gouden regelingen en voorwaarden, en de multi-nationals...

m@rkus | 03-12-13 | 14:24

m@rkus | 03-12-13 | 14:08 | + 1 -
Volledig mee eens. Alles is cyclisch. Alles is (uiteraard) gewoon natuurkunde. Voor een ander en samenhangend perspectief en echt een aanrader/eyeopener als je niet kent:
...
armstrongeconomics.com/armstrong_econo...
www.princeton-economics.com/index.php/...
...
Ons hele denken gaat veranderen. Veranderen doen we alleen tijdens crisis. De wereld zoals Armstrong hem schetst is ook zoals ik hem ervaar. Adaptief, complex en dynamisch, aar weldegelijk voorspelbaar als je je ogen open doet. We moeten af van het lineaire oorzaak en gevolg denken. Rennen van crisis naar crisis als een kip zonder kop. Tijd voor de 21e eeuw.

Hedge_it | 03-12-13 | 14:21

@Hedge_it | 03-12-13 | 14:12 |

Ik bedoelde niet het platte socialisme waarin het primaat van de economie bij de staat ligt. Ik bedoelde het socialisme dat inziet dat sociale voorzieningen fungeren als automatische stabilisatoren in tijden van deflatie, stagnatie en conjuncturele werkloosheid. Dan werken ze dus anticyclisch.

In tijden van groei werken ze procyclisch, door mensen die kunnen werken aan de zijlijn te houden. Zo moeilijk kan het toch niet wezen, om de hoogte van uitkeringen afhankelijk te maken van conjunctuur, desnoods per sector?

We verliezen het hier trouwens helemaal niet, en zeker niet van China. China heeft nog een lange tijd te gaan voor het maar in de buurt komt van hoog-(of over-)ontwikkelde economieën als de Nederlandse. En zelfs dan zullen ze het in huidige vorm afleggen qua innovatie en onderzoek, politieke stabiliteit, corruptie en civil society.

Halve Zoolstra | 03-12-13 | 14:19

@Mark van Leeuwen
Nederland kent geen kapitaal verdeling tussen arm en rijk, maar tussen oud en jong

Pietverdriet | 03-12-13 | 14:12

Halve Zoolstra | 03-12-13 | 14:00 | + 0 -
Een andere verhouding inderdaad. Socialisme gaat de boeken in als zoveelste mislukte argument om de businesscycle te flatlinen. Marktkapitalisme blijft, en verandert. China is niet voor niks zn interne markt aan het ontwikkelen. We verliezen het hier. En terecht. Zolang we vasthouden aan nivellering dmv valse beloftes en misplaatste morele superioriteit vanwege onze nepdemocratie verdienen we niet beter ook.

Hedge_it | 03-12-13 | 14:12

@Halve Zoolstra

heb jij goed gezien dat ik Nederland met India vergelijk, want wat ik al zij: menselijkheid stopt niet bij de grens.
We leven met zijn allen op deze planeet en het grote gros van de mensen op die planeet heeft het bitter slecht en een klein deel heeft het goed en een nog kleiner deel heeft het heel heeeeel erg goed en daar horen alle Nederlanders bij!

AbbaCafe | 03-12-13 | 14:10

Niet zozeer is armoede sterker dan subsidie, meer is het zo dat subsidie gewoon werkt. Dus als je armoede subsidieert, krijg je meer armoede. Bijvoorbeeld wanneer je uitkeringen afschaft, zul je zien dat iedereen ineens wél werk kan vinden. En dat het probleem met name in éénoudergezinnen zit, zou ook een signaal moeten zijn. Eenvoudig stoppen met het subsidiëren van éénoudergezinnen (via alimentatie), is waarschijnlijk genoeg om te voorkomen dat mensen willen scheiden om de meest onbenullige redenen.

the sable guy | 03-12-13 | 14:09

de communisten van de s.p. willen ons doen geloven dat heel nederland zo'n beetje werkloos is en allemaal financieel gecompenseerd moet worden(zeker na zo'n onderzoek. maar de meeste mensen werken gewoon, de files nemen weer toe, er wordt meer uitgegeven aan sinterklaas, kerst en vuurwerk en aan huizen.
ze moeten even kijken naar wie het echt op een minimum zit dus mensen zonder 3d smarttv, electrische fiets, auto, iphone etc want het blijkt ook uit onderzoek dat minima geen prioriteiten stellen bij het uitgeven van geld.. maar daar hoor je de s.p. niet over?

van lith de jeude | 03-12-13 | 14:08

Hedge_it | 03-12-13 | 13:58 |

Klopt. Het Socialisme is een beweging die in haar pure vorm schadelijk is voor elke economie. Maar als tegenbeweging was ze ooit uiterst nuttig... Nu niet meer. Nu zie je dat elke politieke utopie dood is of verkocht aan de hoogste bieder, en zijn politici (vrij naar Willen Schinkel) enkel oppassers op de economische winkel geworden. Probleemoplossers zonder visie of idee.

Waar onze samenleving dringend behoefte aan heeft, is nieuwe ideeen. Maar zolang de economie de baas is, zolang gaat er nks gebeuren.

We hebben behoefte aan nieuwe ideeen over 'wie' we zijn, en over waar 'we' heen willen...

m@rkus | 03-12-13 | 14:08

Ik weet niet hoor, maar met één biljoen in de pensioenpot snap ik het niet zo. Natuurlijk is dat geld niet voor de armen bedoeld. Dat snap ik best, ouderen hebben Nederland opgebouwd en zo, en willen nu met oogkleppen op genieten, genieten en nog eens genieten. Niet achterom of opzij kijken, open trekken die flessen en schijt aan alles. Na mij de zondvloed. Maar zijn die ouderen ook eerlijk aan dit geld gekomen of hebben zij het systeem destijds naar hun hand gezet?

Mark van Leeuwen | 03-12-13 | 14:07

@Hedge_it | 03-12-13 | 13:58 |

Het is sowieso een denkfout om te kiezen tussen socialisme en marktkapitalisme. Iedere tijd en fase van de economische cyclus vereist een andere verhouding tussen de twee.
Maar ja, mensen en hun vlaggetjes.

Halve Zoolstra | 03-12-13 | 14:00

Onze economie valt niet meer te redden, want de hele economie is gebaseerd op de flow van welvaart van arm naar rijk. Het enige dat 'ons' nog kan helpen is een nieuwe manier van kijken naar wie we zijn en hoe we samen willen leven.

m@rkus | 03-12-13 | 14:00

Grappig trouwens, als ik de foto bij het NRC bekijk dan zie je kant en klaar gesneden groenten. Zou de voedselbank geen hele kolen accepteren, net zoals ze geen ongesneden brood of niet A merken accepteerden?

Pietverdriet | 03-12-13 | 13:59

m@rkus | 03-12-13 | 13:45 | + 0 -
En aan het Europa van de 19e eeuw kun je zien hoe dat uitpakt... En juist als reactie op dit doorgeschoten kapitalisme is het Socialisme ontstaan.
...
Lijkt me goede observatie. Nu ook nog zien dat het Socialisme aan het doorschieten is. En daar dus ook weer een reactie op komt. En zo slingeren we als mensheid van extreem naar extreem door de tijd heen. Van privaat vertrouwen naar publiek vertrouwen en weer terug. Die extremen zijn nodig om de energie op te bouwen om de andere kant op te kunnen bewegen.
...
Het zou een denkfout zijn om te beweren dat socialisme de wenselijke situatie zou wezen. We leven namelijk niet meer in de 19e eeuw ...

Hedge_it | 03-12-13 | 13:58

@malin | 03-12-13 | 13:48 |

Duitsland profiteert vooral van de lage euro in combinatie met de eigen onderconsumptie, die inderdaad deels het gevolg is van Harz I-IV. Nederland profiteert ook van de lage euro, maar zit met een leeglopende vastgoedbel.
De situaties zijn totaal niet vergelijkbaar.

Halve Zoolstra | 03-12-13 | 13:56

@Halve Zoolstra
geen argumenten meer?

Pietverdriet | 03-12-13 | 13:54

@m@rkus | 03-12-13 | 13:45
Daarom is het goed dat Jean onderzoekt hoe Europa nog te redden is. Aflevering 2 staat sinds gisteren ook online:

Idee n°2: Exporteer onze gehandicapten naar lageloonlanden

Noorse ondernemers ontwikkelden het interessante idee om hun bejaarden naar rusthuizen in Spanje te sturen waar dankzij de crisis de prijzen voor de zorgkosten en de huisvesting sterk zijn gedaald. Een niet te missen business opportuniteit dus! De Adam Smith Foundation stelt voor om dit concept uit te breiden naar andere categorieën van de bevolking zoals bijvoorbeeld de gehandicapten. De gelegenheid om aan de economisch nuttelozen een meerwaarde te geven!
www.youtube.com/watch?v=Z_Xwv6kDEKQ

suffie63 | 03-12-13 | 13:52

@blinde kip | 03-12-13 | 12:45 | + 1 -
Ja dat helaas nog eens waar ook.

Ranja Drinker | 03-12-13 | 13:51

Halve Zoolstra | 03-12-13 | 13:38
Ik zou het niet weten. Ik denk wel dat wij met een bestuur in ons maag zitten dat niet competent genoeg is. Alles in Nederland is vastgelopen, van het sociale vangnet tot het gedoogbeleid en immigratie. Onze tijgers zitten in het bedrijfsleven, die gaan niet meer de politiek in (itt vroeger).
En als het nou overal zo was, maar nee dus. Duitsland doet het prima want die hebben de arbeidsmarkt in 2006 al aangepast. Dat is in Nederland ondenkbaar, want er gaan vakbonden en CAO's voor liggen, en het ergste is onze gefossiliseerde coalitieregering. Partijen die elkaar dwarsbomen om stemmen te werven - is het niet potsierlijk? In deze tijden...
Ik hoop dat ooit de Duitsers ons willen annexeren om hier orde op zaken te komen stellen, anders doen de Chinezen het tzt wel.

malin | 03-12-13 | 13:48

steven paul | 03-12-13 | 13:18

Bedankt daar kan ik wat mee.

dewegkwijt | 03-12-13 | 13:48

suffie63 | 03-12-13 | 13:25 |

En aan het Europa van de 19e eeuw kun je zien hoe dat uitpakt... En juist als reactie op dit doorgeschoten kapitalisme is het Socialisme ontstaan.

De beste manier om voor een heel volk welvaart te krijgen is te zorgen dat zoveel mogelijk mensen welvarend zijn. Dan consumeren ze meer en zijn ze tevredener dan wanneer een klein groepje mensen erg veel van de welvaart naar zich toe trekt...

Maar dan zul je wel moeten bepalen voor wie je wel en voor wie je niet zorgt. Eigen welvaartsstaat eerst dus!

m@rkus | 03-12-13 | 13:45

@AbbaCafe | 03-12-13 | 13:35 |

Je zegt het zelf al, binnen hun kaste. Al zijn er ook binnen kasten weer hiërarchieën en gesloten netwerken van solidariteit.

Indiërs hebben niet de kansen die wij hebben omdat hun maatschappij, vooral door in religie vastgeroeste sociale structuren, totaal niet functioneert.

Nu begrijp ik dat je Nederland graag naar dezelfde maatstaf zou willen beoordelen. Totdat jij moet concurreren met een Indiër voor een hongerloon dat daar modaal is. Maar dat veronderstelt dat je zelf werk en talenten bezit die verder gaan dan het spuien van vuige ad hominems op een internetforum.

Halve Zoolstra | 03-12-13 | 13:44

@ rara 11:33

Kan helaas maar 1 plusje geven...

eerstneukendanpraten | 03-12-13 | 13:41

Bizar, zoveel domheid samen op één site....

SbSp 2.0 | 03-12-13 | 13:40

Malin chargeert, prima als tegenwicht, maar uiteindelijk gaat het gewoon wel ook om eigen verantwoordelijkheid. Is gewoon waar. Was zo. Is zo. Zal altijd zo wezen. Janken helpt niks en hand ophouden al helemaal niet. Ik zie wel iets meer nuance als het gaat om Nederlandse armoede. Ook vanwege eigen ervaringen, maar ik zie in principe, ook chargerend, geen enkel verschil tussen een ambtenaar en een uitkeringstrekker. Dat dan weer niet. En daar ligt het grootste verkwistingsprobleem wat mij betreft. De pretenties waarmee dit afbraaksysteem zichzelf in stand houdt, terwijl het juist de oorzaak en niet de oplossing van het probleem is, zijn meer dan storend.
...
Magere mensen hoeft voor mij niet. Ze kunnen nu al niet eens hun eigen broek omhoog houden.

Hedge_it | 03-12-13 | 13:39

@malin | 03-12-13 | 13:32 |

Je zet me nu een aluhoedje op voor diskrediet, maar mijn scenario vereist geen samenzwering, slechts de volhardende, al dan niet collectieve behartiging van belangen, die in dit geval lijnrecht tegenover die van de meeste Nederlanders stonden en staan.

Zelfs als je het niet gelooft, moet je verklaren waarom tot diep in dit millennium is volhardt in een beleid dat al decennialang aantoonbaar vrat aan het weefsel van de samenleving.

Halve Zoolstra | 03-12-13 | 13:38

@Halve Zoolstra | 03-12-13 | 13:27
Primaire levensbehoeften; zonder deze ga je gewoon dood. Dus voedsel, water en lucht.

Ik leef al 30 jaar zonder peuken; kunnen die verslaafden dus ook. Ergo, geen primaire levensbehoefte en dus niet zeiken.

dlseth_ | 03-12-13 | 13:37

@straatrat
wees stoer en laten we afspreken, het verschil in onze loonstrookjes zullen aan elkaar uitbetalen.

AbbaCafe | 03-12-13 | 13:37

Halve Zoolstra | 03-12-13 | 13:27
Ah, zie hier het mentaliteitsverschil. Jij gedoogt roken want het is een levensbehoefte, ik zeg "kappen want je kunt het niet betalen".
Als het onmogelijk was om te stoppen, soit. Maar hele volksstammen stoppen met roken dus HET KAN. En wie het niet kan betalen, moet ermee ophouden. Ook uit medemenselijkheid, want hun verslaving kost een ander geld, en dat geld komt toe aan mensen die echt geen keus hebben (zie @toetanchamon | 12:57).

malin | 03-12-13 | 13:36

@Halve Zoolstra

Je liegt over India of je bent gek, als ze ergens (binnen hun kast) voor elkaar zorgen is het daar wel.
En als er 1 volk is die met de kansen die wij krijgen (van de overheid) wat hun leven zou maken dan zijn het de Indiërs wel

En als je iets maar dan ook iets van India weet dan weet je dat zij zich nog niet half zo zielig voelen als de gemiddelde voedselbank bezoeker.

En wat betreft het woordje armoe is relatief, dat is de hoofdzaak vriend, menselijkheid stopt niet bij de grens, het is geen religie nee we hebben het hier over mensen op een planeet waar niet 1 Nederlander ook maar in de buurt komt wat armoede betreft met 1 van de vele miljarden medemensen op deze planeet

AbbaCafe | 03-12-13 | 13:35

@AbbaCafe

ken die types zoals jij woont nog lekker thuis en vreet nog van pappa en mamma nou zal je onder mijn gaan zeggen Tis niet zo ik werk blablabla maar ik weet wel beter lutser

straatkat | 03-12-13 | 13:32

Halve Zoolstra | 03-12-13 | 13:22
Wat je nu beweert, is volgens mij een conspiracy theory, uitgesmeerd over een heel brede laag met vele vele betrokkenen, die er allemaal over zouden zwijgen. Mijn sensortje gaat ervan snorren.

malin | 03-12-13 | 13:32

Als we stoppen met uitkeringen aan mensen die hier niet wonen of nooit iets hebben bijgedragen, zijn we flink op weg. Als we dan al die moe-landers over de grens kieperen, dan houden we geld over.

Pikkestrijder | 03-12-13 | 13:32

iedereen die niet begrijpt dat je de loterij al een keer heb gewonnen als je in Nederland bent geboren snapt niets maar dan ook helemaal niets van wat er plaats vind in deze wereld of is zo arrogant dat hij niet verder kijkt

gelukkig zit het me helemaal niet dwars pffff (;

AbbaCafe | 03-12-13 | 13:29

@Pietverdriet | 03-12-13 | 13:25 |

Leer jij eerst maar eens een tabel lezen. Het liefst bij het CBS, niet het CPB.

Halve Zoolstra | 03-12-13 | 13:29

@AbbaCafe | 03-12-13 | 13:15 |

Sterker, ik heb daar gewoond, en met eigen ogen gezien dat armoede vooral een symptoom is van een samenleving waarin mensen gewoon echt geen fuck om elkaar geven.

Mensen zoals jij dus. Onnozelaars die denken dat roken geen eerste levensbehoefte is voor verslaafden. Die kennelijk niet weten dat sigaretten zelfs in de hongerwinter meer opbrachten dan aardappelen.

Die niet snappen dat armoede uiteraard relatief is, en ze de situatie in structureel disfunctionele samenlevingen als de Indiase niet als maatstaf te moeten nemen voor een hoogontwikkelde als de onze.

Halve Zoolstra | 03-12-13 | 13:27

Idee n°1: Lagere lonen voor meer jobs
In Duitsland werd de helft van de werklozen verplicht om een zogenaamde "mini-job" te accepteren. Dat zijn kleine, hyperflexibele jobs met een minimaal salaris. Nu werkt 40 % van de bevolking voor minder dan 1000 euro per maand. De extreme levensomstandigheden waar dat toe leidt, maken mensen creatief en boosten de economie! De European Adam Smith Foundation ( www.adam-smith.net/ ) pleit voor het invoeren van dit systeem in alle Europese landen.

Een objectieve reportage vind je hier: www.youtube.com/watch?v=u2ZHwV9vcMQ

suffie63 | 03-12-13 | 13:25

@ Halve Zoolstra
Wat ik post is 1 van de 2 definities die de mensen van het CPB hanteren voor het begrip armoede
Dat jij je vervolgens geroepen voelt op de man te gaan spelen zegt veel over hoe krom jij die definitie vind.

Pietverdriet | 03-12-13 | 13:25

Niet breed hebben in dit land is armoe, zo'n asociale stelling als je beseft dat miljarden mensen dagelijks moeten zoeken en zich de pleuris moeten werken voor 1 maaltijd.
Zo asociaal dat als 9 miljoen kinderen ieder jaar sterven voor het 5e levens jaar bij gebrek aan schoon water en een beetje hygiëne waarvan er niet 1 Nederlands is.
Zo asociaal als je beseft dat miljarden mensen wat behoorlijks van hun leven zouden maken als ze de kansen kregen die Nederlanders krijgen.
En dan heb je hier mensen die gaan zeggen ah wat zijn we zielig, zo maar dan ook zo verderfelijk! bah!

AbbaCafe | 03-12-13 | 13:22

@malin | 03-12-13 | 13:11 |

Geen typo. Ik bedoel dat het al zo lang duidelijk is dat massa-immigratie het noodzakelijke draagvlak voor solidariteit in een natiestaat ondermijnt, dat we ons zeker moeten afvragen of de volharding in die majeure vergissing door rechtse partijen niet is ingegeven door een verlangen van het bedrijfsleven zich te ontdoen van sociale voorzieningen, baanzekerheid en solidariteit.

Hetzelfde geldt trouwens voor de huidige crisis, die door dit kabinet welhaast doelbewust wordt verergerd en uitgediept om de handen vrij te houden voor afbraak van voorzieningen en sociale zekerheden (=sluipende belastingverhoging bovenop de expliciete).

Dat die sociale voorzieningen laksheid met zich mee kunnen brengen, daar ben ik het, nogmaals, niet eens mee oneens. Maar dat geldt alleen in tijden van voorspoed.
Misschien moeten we de hoogte van voorzieningen afhankelijk maken van de conjunctuur?

Halve Zoolstra | 03-12-13 | 13:22

toetanchamon | 03-12-13 | 12:57
Dat geloof ik direct, en ik vind het oprecht klote dat u in deze situatie bent beland. En dat er een bureaucratische hel aan vast is geknoopt, veroorzaakt door harteloze sociopaten die met leugens geld uit de potten stelen zodat mensen als u, die er het volste recht op hebben, er narigheid van ondervinden.

malin | 03-12-13 | 13:20

@dewegkwijt | 03-12-13 | 12:59
Wat je verkeerd doet? Je moet die luie kinderen aan het werk sturen en kostgeld laten betalen.

steven paul | 03-12-13 | 13:18

@Halve Zoolstra

ben je wel eens buiten west europa geweest ?

Zullen we wedden dat als ik het huishoudboekje doe van deze zielige gezinnen van jou dat de kinderen iedere dag met een volle maag en schone kleertjes naar school gaan en ook nog in het weekend kunnen sporten!

Wedden dat jij dan gaat zeiken dat het zo erg is dat ik mobile telefoons, Playstation/Xbox, shag/sigaretten, Wehkamp/Neck, tijdschriften, kroeg bezoek en de snackbar heb gesaneerd.

Armoede heb je India, hier heb je luie varkens die de overheid overal de schuld van geven en dwazen die het nog goed praten ook

AbbaCafe | 03-12-13 | 13:15

Halve Zoolstra | 03-12-13 | 12:53
Wat bedoel je dat de verzorgingsstaat 'waarschijnlijk bedoeld' is ondermijnd door de massa-immigratie? Of is dat een typo?

En nogmaals, ik ben geen harteloze sociopaat. Ik heb gewoon te veel mensen zien wegglijden die een heel ander leven hadden kunnen leiden. Ze stellen de dingen uit, en dat tegeltje 'van uitstel komt afstel' gaat angstaanjagend snel. Ik wrijf de overheid die laksheid hard aan.

malin | 03-12-13 | 13:11

@ongelovigehond | 03-12-13 | 12:49
Ik weet het niet. Maar het zal wel gebeuren. Het is immers altijd nog gebeurd. Dacht je dat mensen in de 18e eeuw wisten wat er na de turf zou komen? Steenkool dat uit de grond gehaald moest worden zonder dat het grondwater weggepompt kon worden? Onmogelijk. En in de 19 eeuw kon men niet voorzien dat olie een serieuze energiebron zou worden. En begin 20e eeuw was olie boren op zee onmogelijk. En nucleaire energie ook.

steven paul | 03-12-13 | 13:09

Zoveel mensen in armoede en het wordt alleen maar erger.
Dan gaan de gas en energieprijzen schrikbarend omhoog, de zorgverzekering wordt goedkoper maar er wordt veel niet meer vergoed. Per saldo zullen nog meer mensen sneller de armoedegrens bereiken. En wat doet het stelletje onverlaten van de regering ? Ze kopen straaljagers, ze sturen soldaten naar landen die toch al niet meer te redden zijn. Ze laten graag aan de wereld zien hoe goed ze wel meedenken, maar hun eigen mensen kunnen stikken en verhongeren !! stelletje K*@*l**

ohcarol | 03-12-13 | 13:08

malin | 03-12-13 | 13:02 |

Ik zei ook niet dat die 100.000 vacatures een sprookje waren. Het was jij die beweerde dat de overige 700.000 werklozen zonder vacatures werkschuwe parasieten zijn.

Ik hoef die boeken niet te lezen of films te zien, want ik ben in ruimschoots genoeg verpauperde derdewereldlanden geweest. Daarom weet ik dat het juist jouw harteloze, en mag ik zeggen onnederlandse houding is die echte armoede mogelijk maakt en in stand houdt.

Halve Zoolstra | 03-12-13 | 13:07

Armoede in Nederland heeft maar één oorzaak: Het leven is hier veel te duur. Dit wordt 100% kunstmatig veroorzaakt door de overheid.

zeauzitdat | 03-12-13 | 13:07

Misselijk makend als je dit armoede durft te noemen, iedereen die armoede verkondigd in Nederland moet verplicht zijn vreten een week gaan zoeken op de vuilnisbelt in Rio.

Walgelijke misselijk makende idioterie waarmee mensen aangeven helemaal geen pepernoot te snappen van wat er op deze aardbol plaatsvind en in welke omstandigheden miljarden mensen leven.

En dan nog 1 ding, als je het hier niet red dan red je het nergens en dan moet je je misschien is gaan afvragen of het niet per ongeluk aan jezelf ligt.

AbbaCafe | 03-12-13 | 13:06

Hopelijk wordt het allemaal nog veel en veel slechter.
Bakito | 03-12-13 | 11:51 | + -16 -

Kwestie van tijd, mijn beste übertroll. Als de PVV het voor het zeggen heeft, ga jij het nog héél slecht krijgen. De rest van NL daarentegen niet, die gaan er met reuzenstappen op vooruit.

En ja de PVV krijgt het voor het zeggen, peoppratert. Let op mijn woorden. De tijd van socialitisch-liberale-EU-dictatuur is weldra voorbij.

Guy Fawkes | 03-12-13 | 13:05

@Pietverdriet | 03-12-13 | 12:53 |

Lees het dan goed. 1960 euro is de grens voor 'niet-veel-maar-toereikend. 1850 is de lage inkomensgrens, en alles daaronder is armoede.

Je zult wel geen kinderen hebben, want met een gemiddelde woonquote van 30%, zorgverzekering en vaste lasten blijft er dan per persoon 150-200 euro per maand over voor voedsel, kleding en overige consumptie. Dat is gewoon bitter weinig, en mag relatief in dit land best armoede heten.

Ik begrijp dat mensen als jij en Malin eerst hongerige kinderen willen zien eer ze dat geloven, maar neem van iemand aan die honger heeft gezien dat het dan te laat is.
En niet alleen voor die armoelijders.

Halve Zoolstra | 03-12-13 | 13:04

Halve Zoolstra | 03-12-13 | 12:53
100.000 vacatures zijn 100.000 vacatures. Dat is geen sprookje, dat is realiteit. Lees je weleens boeken over landen waar ze de straten afschuimen en overal rondvragen naar werk? Zie je de films?
Ik zie het al mijn hele leven. En ik word mijn hele leven geconfronteerd met mensen die er een slachroffermentaliteit op na kunnen houden omdat ze zich beschermd weten door mensen als jij.
Nee hoor, forenzen is te veel gevraagd, ze vinden het werk 'niet leuk', het past niet bij hun 'me-time' en hun persoonlijke verlanglijstje, het detoneert met wat ze belangrijk vinden in het leven, het leidt niet tot persoonlijke groei - blablabla. En dan heb ik het nog niet eens over de ongeschoolden die botweg weigeren tomaten te plukken.

malin | 03-12-13 | 13:02

Ik rook,drink heb een auto en hond en mijn kinderen gaan zonder te eten naar school wat doe ik verkeerd ?

dewegkwijt | 03-12-13 | 12:59

@malin | 03-12-13 | 12:50
1 advies, zorg dat u uit de uitkeringsmolen blijft, financiële zorgen zijn mee te leven maar de bureaucratische hel waar u in belang is werkgelijkwaar mensonterend.

toetanchamon | 03-12-13 | 12:57

This song is dedicated to all the happy people, all the happy people - who have real nice lives and have no idea what it's like to be broke a f*ck (...)

youtu.be/l096UQ7xcTM

Ashtrey | 03-12-13 | 12:53

Als ik de bijlage lees van het CPB is het dus zo dat als je een gezin bent met 2 kinderen en je heb net iets minder dan 2000 euro in de maand Netto dan ben je arm.
1960 euro...
Armoede is minder dan 1960 euro netto in de maand hebben.
Tjonge

Pietverdriet | 03-12-13 | 12:53

@malin | 03-12-13 | 12:48 |

800.000 werklozen - 100.000 vacatures = zelfs in het slechtste geval nog maar 12 procent profiteurs. Kom nou eens met argumenten in plaats van je warrige gemeenplaatsen over eigen verantwoordelijkheid en handen uit de mouwen.

Nogmaals, de massa-immigratie heeft het draagvlak voor de verzorgingsstaat uiteraard - en waarschijnlijk bedoeld - ondermijnd. Maar die verzorgingsstaat werkte ook als een automatische stabilisator in tijden van deflatie en stagnatie.

Laten we wel het juiste kind met het badwater weggooien.

Halve Zoolstra | 03-12-13 | 12:53

toetanchamon | 03-12-13 | 12:44
Ik werk me ongans, ik lig nachten piekerend wakker hoe ik uit de uitkering kan blijven, ik ben naast mijn werk voortdurend in de weer met allerlei ideeën, en mijn laatste vakantie was in 2004.

malin | 03-12-13 | 12:50

ongelovigehond | 03-12-13 | 11:41 |Er is een kinderwens en dan krijg je kinderen. Kinderen neem je niet, dat doet alleen de pastoor.

Sukarno | 03-12-13 | 12:50

@steven paul | 03-12-13 | 12:45 : welke nieuwe energiebron wordt dat dan ? En over 15 jaar is de olie niet op, maar dan zitten we wel op het punt dat een land als Saudie Arabie zo'n beetje alle olie zelf nodig heeft. En hoeveel tijd hebben we nodig om alle infrastructuur aan te passen aan die nieuwe, nog onbekende energiebron, denk je ? En hoeveel gaan die investeringen kosten ?

ongelovigehond | 03-12-13 | 12:49

Onze politici kijken maar weer eens de andere kant op?

appeltjesgroeneweide | 03-12-13 | 12:48

Halve Zoolstra | 03-12-13 | 12:37
Ja hoor. Ik heb geen zin meer om de uitkeringen van profiteurs nog lager te gedogen, en dat maakt me tot een harteloze sociopaat.
Zo draai je de zaken mooi om. De luilakken die de boel leegvreten en daarmee de medemens benadelen die het nodig heeft, blijven uit je scheldzone.
Ik ben van het slag dat mensen zelf verantwoordelijk houdt voor hun gedrag. Onze verzorgingsstaat in deze vorm is kennelijk niet haalbaar, want ik heb mensen met twee handen en een rug en mensen met talent zien wegglijden in uitkeringslethargie ("Morgen ga ik echt...") Dat er mensen uit alle windstreken puur op ons sociale vangnet zijn afgekomen, is de overheid aan te wrijven. Het is ronduit stompzinnig om analfabeten zonder cultuur of opleiding per honderdduizend toe te laten, terwijl we op 'kenniseconomie' pitchen en onopgeleide arbeid in Azië onderbrengen.

malin | 03-12-13 | 12:48

Ach,zolang je niet in een lemen huis woont en in een hoekje van de tuin je behoefte moet doen valt het volgens mij allemaal wel mee.

Rest In Privacy | 03-12-13 | 12:46

@ malin | 03-12-13 | 12:38 |
De armoedeval is een groot probleem en de overheid doet er niets aan om deze te repareren. Daar de te hoge belastingdruk en het wegvallen van toeslagen bij hen die voor een minimumloon of iets daarboven aan de slag gaan treedt deze op. Het gaat in de meeste gevallen om circa 100 euro netto per maand.

Als we nu maar genoeg oostblokkers binnenhalen die geen minimumloon ontvangen dan hoeven uitkeringsgerechtigden niet aan het werk en zitten we ook niet met de armoedeval. Het zou me niet verbazen als dit de redenatie van de huidige regering zou zijn.

goedverstaander | 03-12-13 | 12:46

goedverstaander | 03-12-13 | 12:30
Heel lang geleden heb ik in die situatie gezeten.
Grotendeels door mijn eigen (studie)schuld, ik gaf meer geld uit dan dat er binnenkwam.
Heb een paar jaar rustig aan gedaan, klein flatje, géén auto.
Boodschappen doen bij de Aldi (Lidl was er toen nog niet) en inderdaad brood van 90 cent eten.
Ik kan honderd smakelijke 3-gangenmenu's klaarmaken voor ongeveer één euro per persoon.
Juist omdat ik ooit in die situatie heb gezeten, kan mij dat niet meer gebeuren.
De uitkeringen en sociale vangnetten zijn in Nederland dusdanig dat je gewoon kan blijven wonen en leven als je gewoon normaal doet.
En nogmaals ik ken genoeg mensen die voor langere of kortere tijd zonder werk hebben gezeten, en die zijn dankbaar dat ze in Nederland leven en niet in India of Sierra Leone, waar je nog wel eens echte armoede tegenkomt.

Cuyahoga | 03-12-13 | 12:45

@Ranja Drinker | 03-12-13 | 12:28
Drie gemiste aflossingen en je krijgt nog heel wat hulp voor je 'jouw' woning kwijtraakt. Als je huurt daarentegen...

blinde kip | 03-12-13 | 12:45

@ongelovigehond | 03-12-13 | 12:38
Het zal nog wel wat langer duren dan 15 jaar. En waarschijnlijk raakt de olie niet op, maar wordt er al eerder een andere energiebron gebruikt omdat de nieuwe energiebron goedkoper zal zijn.

steven paul | 03-12-13 | 12:45

Ik leef ook in armoede. Heb een gat in mijn schoenen waardoor ik elke keer natte sokken heb en ik krijg niet eens subsidie om nieuwe schoenen te kopen. Daarnaast loop ik rond met een iPhone 4 die al niet eens meer te koop is. Armoe is troef..

Vantage_Point | 03-12-13 | 12:44

Sinds 2009 100% afgekeurd, ging van €1800,- netto naar €890,- netto, uiteraard de schuldsanering in. Na 1,5 jaar uit de schuldsanering gezet met schone lei ivm gezondheid en te weinig financiële middelen (minimale aflos was €49,-) Dat was in 2011. Anno 2013 ga ik failliet door mijn eigen bijdragen qua zorgkosten. En sta inmiddels €400,- rood elke maand.
Huur €583,-
Energie €124,- (incl transport 1 persoonshuishouden geschat door energiebedrijf nuon, na 30 jaar is er over deze woning niets bekent bij hun. pffff)
Zorg verzekering €138,-
Mobiel €18,-
Internet/tv €48,-
Water €42,-

Huur en zorgtoeslag zorgen ervoor dat ik kan eten. Maar enige vorm van luxe of een keertje vakantie heb ik niet meegemaakt sinds 2009.

toetanchamon | 03-12-13 | 12:44

Er zijn vast gezinnen die het zeer zwaar hebben maar zoals bekend kan je dan altijd aankloppen bij de gemeente. Als dan blijkt dat je op een volkomen onrealistisch uitgaven patroon zit dan moet je dat eerst veranderen. Roken/Drinken (alco)/ verscheidene multimedia zijn geen basisbehoeften. Dat is luxe. Kan je die niet betalen dat moet je ze ook niet consumeren.
Verder is dan de beste oplossing om in nature programma's op te stellen voor de kinderen die de dupe zijn van hun ouders onkunde/onwil. Geld geven heeft geen zin. Dat gaat op de grote hoop en die wordt blijkbaar verkeerd besteed.

WatZalIkErvanZeggen | 03-12-13 | 12:43

@malin | 03-12-13 | 12:39
Ik twijfel of het ook elders normaal is. Wenselijk zeker niet. Die banen zijn vaak ook gecombineerd niet of nauwelijks voldoende om rond te komen. En je bent meer uren kwijt dan een normale werkweek. Wie wil zo'n leven? Je moet je toch gaan afvragen of het niet beter is om het bos in te gaan om zelf je eten te regelen. Dan staan de goedverdienende papierschuivers ineens raar te kijken.

blinde kip | 03-12-13 | 12:42

Ben je ook arm als je helemaal niets hoeft te doen voor je weliswaar ietwat magere inkomen, behalve dan 4 pakjes shag roken op een dag omdat dat "alles is wat je nog hebt"?

Zoniet, dan kan er alweer zo'n 40 procent weggestreept worden van de genoemde aantallen.

Morris Stockwood | 03-12-13 | 12:40

@Megazand | 03-12-13 | 12:19
Doe ik al en heb er een goed en warm gevoel door.

blinde kip | 03-12-13 | 12:40

blinde kip | 03-12-13 | 12:38
Niet in Nederland.

malin | 03-12-13 | 12:39

Is de zogeheten armoedeval nog steeds van kracht, dat je minder overhoudt als je van een uitkering een betaalde baan krijgt?

malin | 03-12-13 | 12:38

@steven paul | 03-12-13 | 12:32: na de turf kwam de steenkool. Die steenkool hebben we niet te danken aan vernuft, maar lag toevallig al klaar. Na de steenkool kwam de olie, ook weer per ongeluk. Wat er na de olie komt weet nog niemand. Maar gelukkig hebben we nog een jaartje of 15 voordat het tekort echt nijpend wordt, dus we wachten rustig af tot het menselijk vernuft met een oplossing komt.

ongelovigehond | 03-12-13 | 12:38

@malin | 03-12-13 | 12:30
2 of 3 jobs per persoon? En dat is normaal?

blinde kip | 03-12-13 | 12:38

@malin | 03-12-13 | 12:30 |

100.000 vacatures op 8 keer zo veel werklozen. De meeste in sectoren waarin een zekere specialistische opleiding vereist is. Waar hebben we het over?

Dat de verzorgingsstaat tot werkschuwheid leidt, daar ben ik het niet mee oneens. Maar die verzorgingsstaat is ingericht door een generatie die had meegemaakt dat lust tot werk en de beschikbaarheid ervan helemaal niet per definitie in evenwicht zijn. En in die situatie zitten we nu weer.

Het is waar dat in de VS twee tot vier banen per huishouden vaak niet genoeg zijn om aan armoede te ontsnappen. Maar dat lijkt me juist niet tot navolging strekken.

Het feit dat je eerst honger wil zien voordat je in armoede gelooft getuigt alleen maar van wereldvreemdheid, gebrek aan historisch besef en bovenal, een harteloos egoïsme dat een behoorlijk eind op het sociopathische spectrum moet liggen.
Kortom, een typische exponent van onze tijd.

Halve Zoolstra | 03-12-13 | 12:37

Armoede vindt U bij de voor het minimumloon of net iets meer werkende mens.
Steuntrekkers krijgen vrijstellingen en bijzondere bijstand, alsmede diverse tegemoetkomingen.

Hendrikaatje | 03-12-13 | 12:35

@ Bhagwan Sri Rajneesh 12:29

Wat vind je eerzamer: ahimsa of satayagraha?

eerstneukendanpraten | 03-12-13 | 12:34

Een van de mogelijke structurele oplossingen tegen armoede zou zijn het weren van vliegtuigen en boten vol kanslozen uit zielige landen die gegarandeerd in de armoede - of in de criminaliteit- terechtkomen. Een andere oplossing: onderwijs verbeteren. Nog eentje: de mentaliteit veranderen bij een aantal "armen". En tot slot: graaibanken, graaiverzekeraars en graai-overheid afstoppen.

KlunsJohannus | 03-12-13 | 12:32

@VanBukkem | 03-12-13 | 12:27
Ze dachten in de 18e eeuw ook dat turf op zou raken. Niet zo malthusiaans denken. De aarde is eindig, menselijk vernuft niet. En over 50 jaar is er misschien bijna niemand meer, vanwege een pandemie of kernoorlog.

steven paul | 03-12-13 | 12:32

Die kinderen moeten nu het katten- en hondenvoer eten van al die huisdieren van hun arme ouders. En als dat op moeten ze noodgedwongen de tabak pruimen uit al die pakjes sigaretten van al die arme ouders om nog maar iets binnen te krijgen. De smartphones van al die ouders zijn natuurlijk al van de hand gedaan dus daar valt niet meer te besparen. En op een geleende fiets naar de voedselbank, niet met de auto. Enz enz..

Rest In Privacy | 03-12-13 | 12:31

@ Cuyahoga | 03-12-13 | 12:15 |
Bullshit. Geen mobiele telefoons, zelfs geen internet, want geen computer. Gezinnen die langere tijd op het minimum zitten hebben dat veelal niet. Gezinnen die het sinds kort met veel minder moeten doen hebben nog wel wat vlees op de botten en hopelijk een nog redelijk nieuwe wasmachine, stofzuiger, keukenapparatuur, et cetera.

Ik hoop voor u dat u nooit in deze situatie terecht zult komen. Dat hoop ik uiteraard voor mijzelf ook, want ik weet van dichtbij hoe je er dan aan toe bent.

goedverstaander | 03-12-13 | 12:30

Halve Zoolstra | 03-12-13 | 12:24
Er zijn 100.000 vacatures, zegt Asscher. Ik heb nog niemand horen roepen dat het niet waar is. Met 100.000 vervuld valt er al heel wat druk van de ketel weg, no?

Structureel leidt de verzorgingsstaat tot werkschuwheid. Dat zul je in de VS niet beleven, daar gaan mensen met medische opleiding gewoon taxirijden voor de kost, 2 of 3 jobs is heel normaal.

In Nederland wordt dat beschouwd als slavernij, holocaust, misdaden tegen de mensenlijkheid, noem maar op. In Nederland houden partijen als GL, PvdA en SP een sprookje in stand dat ingezeten van Nederland anders zijn dan elders op de planeet. Bijstandsmoeders hebben hier een soort Madonnastatus, je wordt hier gelyncht als je "ga werken" zegt.

Armoe in Nederland? Eerst wil ik magere mensen en kinderen zien, in plaats van die speklappen die je overal ziet rondschommelen. Pas dan kom ik mijn stoel uit voor armoe.

malin | 03-12-13 | 12:30

die armoede wordt veroorzaakt door het beleid , en nergens anders door .

pedro300 | 03-12-13 | 12:30

Ik heb van de PvdA begrepen dat armoede uitstekend te bestrijden is met subsidie. Dus waar hebben we het over?

Haatgenerator | 03-12-13 | 12:30

@ongelovigehond | 03-12-13 | 12:22
Nederland na de Pacificatie van Gent.

steven paul | 03-12-13 | 12:29

Roestende Hond | 03-12-13 | 12:24 |
Je vergeet de Beertender vastgeplakt op het aanrecht door de naaststaande frituurpan!

Bhagwan Sri Rajneesh | 03-12-13 | 12:29

Ik denk dat als iedereen zou weten wat in dit verband met armoede bedoeld wordt, dat er dan bijzonder weinig mensen waren geweest die zich hier zo druk over maken. Dat de "armoede" stijgt is ook absoluut niks om je over te verwonderen, want terwijl alle lonen achterblijven omwille van de "bezuinigingsdrift" (lees: geld naar Brussel gooi drift) van het Kabinet wordt wel doodleuk de zogenoemde armoedegrens geïndexeerd. Op deze wijze valt over een paar jaar iedereen tot twee keer modaal daar al onder. Populistisch gezever is het.

Pierre Tombal | 03-12-13 | 12:29

En dit terwijl de meeste reaguurders hier ook maar drie gemiste aflossingen van de afgrond zitten en de dag vrezend dat ze bij de HR-manager op kantoor geroepen worden voor een persoonlijk gesprek.

Ranja Drinker | 03-12-13 | 12:28

Roestende Hond | 03-12-13 | 12:24 | + 0 -

Woon je dan in een tokkiewijk ?

Eurotokkie | 03-12-13 | 12:27

@Steven Paul
Ik ben nog niet geheel overtuigd. De planeet groeit namelijk niet mee met de economie en de wereldbevolking zodat we vroeg of laat tegen een grens aanlopen. Ik denk dat we binnen 100 jaar elkaar de kop inslaan om een spruitje.

VanBukkem | 03-12-13 | 12:27

JoranVanderdood | 03-12-13 | 12:13 |
Glasma bedoel je met gewone TV?

Bhagwan Sri Rajneesh | 03-12-13 | 12:24

@malin | 03-12-13 | 12:21 |

Tijdens de hoogconjunctuur was de werkloosheid dus even hoog als nu?

Het hele onderscheid tussen conjuncturele en structurele werkloosheid is uit ons denken geschrapt tijdens de vette jaren, en de daaruit volgende ieder-voor-zich-ideologie breekt de hele economie nu op.

Natuurlijk sluiten verzorgingsstaat en immigratieland elkaar wederzijds uit, maar welke van de twee wil je nou behouden?

Halve Zoolstra | 03-12-13 | 12:24

JoranVanderdood | 03-12-13 | 12:13 |
Glasma bedoel je met gewone TV?

Bhagwan Sri Rajneesh | 03-12-13 | 12:24

En ze hebben allemaal 1 of 2 (oudere) auto's, plasma, 4 honden, 10 katten, 4 kinderen, schuur vol aldi bier en daarnaast roken zal allemaal.
Gewoon allemaal tuig gevormd door de pvda want iedereen heeft recht op geld, nietwaar?

Roestende Hond | 03-12-13 | 12:24

Cuyahoga | 03-12-13 | 12:15 | + 0 -

Wil je dus echt zien hoe mensen in armoede leven met oude kleren aan niets te eten en geen onderdak.

Eurotokkie | 03-12-13 | 12:23

ongelovigehond | 03-12-13 | 12:22
Frankrijk.

malin | 03-12-13 | 12:23

Valt reuze mee. Dat kunnen er ook makkelijk 2 miljoen zijn.In de USA, ons grote vooreeld voor de banken en de politici, leven bijna 50 miljoen mensen in armoede.
Reken erop dat de psychologen in dienst van de overheid goede adviezen geven aan Mark en Diederik.
www.huffingtonpost.com/2013/11/06/pove...

ecologiste | 03-12-13 | 12:22

@RegseHippie | 03-12-13 | 12:20: in welk land waar ze een revolutie hebben gehad gaan de dingen nu beter ?

ongelovigehond | 03-12-13 | 12:22

Halve Zoolstra | 03-12-13 | 12:13

Welnee. Tijdens de hoogconjunctuur was de werkschuwheid net zo hoog, hoor. Albert Heijn en tuinbouwers probeerden mensen met geld, mobiele telefoons en gratis vervoer te lokken. Megabanenmarkten waar weinig mensen kwamen opdagen, 20 miljoen budget om 20.000 langdurig werkloze Marokkanen aan het werk proberen te krijgen - weet je nog?


Het was schofterig hoeveel belastinggeld er werd rondgepompt in die luie bende, terwijl dat geld in onderwijs, industrie, innovatie en wetenschap gestopt had moeten worden. Wim Kok was president - hallelujah.

malin | 03-12-13 | 12:21

Waar blijft die revolutie ?

RegseHippie | 03-12-13 | 12:20

Het geld van giro 555 hebben we dus hard zelf nodig! Geef het niet uit en stop het in de nederlandse economie.

Megazand | 03-12-13 | 12:19

@Cuyahoga | 03-12-13 | 12:15
Die gezinnen kunnen op oude voet doorleven tot het moment dat de WW ophoudt.

rara | 03-12-13 | 12:18

@Cuyahoga | 03-12-13 | 12:15: jamaar mensen willen geen brood van een euro. Ze willen croissants, broodjes met rare pitjes er op, en designer shake ontbijt.

ongelovigehond | 03-12-13 | 12:18

@Simon de Danser | 03-12-13 | 11:39
Weet je wel hoe duur boeken zijn?
Met dank aan Femke.

blinde kip | 03-12-13 | 12:18

goedverstaander | 03-12-13 | 12:02
Ik ken ook gezinnen waar 'de man ontslagen is in de fabriek omdat Polen goedkoper waren'.
Hebben nog gewoon 2 I-Phones, kinderen lopen in merkkleding, gaan 3 keer per maand uit eten, etc.
Als je legaal in Nederland bent en gewoon normaal doet kan jij gewoon een brood van 1 euro en een pot jam van 1 euro kopen om te ontbijten.
Dat er kinderen zonder ontbijt naar school gaan, zal best, deed ik vroeger ook, maar niet omdat ze het niet kunnen betalen.
Bullshit.

Cuyahoga | 03-12-13 | 12:15

Bakito | 03-12-13 | 11:51

Omdat mijn plus tussen de hersenloze minnen niet opvalt;

PLUS

Skunk57 | 03-12-13 | 12:14

"Rutte, waar blijft die 1000 Euro?"

Stomme vraag. Het enige wat de politiek doet is geld herverdelen. Het is dus per definitie onmogelijk om iedereen 1000 euro te geven.

ongelovigehond | 03-12-13 | 12:14

dlseth_ | 03-12-13 | 12:11 | + 0 -

Armoede in Nederland is geen mobieltje en dat je kinderen niet kunnen sporten .

Eurotokkie | 03-12-13 | 12:13

De explosie van armoede is een direct gevolg van de versobering van de WW en bijstand in een tijd van laagconjunctuur.

Maar iedereen, het publiek hier incluis, vecht nog steeds de vorige oorlog uit: werklozen en steuntrekkers worden behandeld alsof er eigenlijk werk genoeg is, en ze eigenlijk alleen maar even 'geactiveerd' hoeven worden. Zie de nieuwe bijstandswet.

Je kunt niet de verzorgingsstaat en sociale voorzieningen afbreken, en dan schrikken wanneer al die WW-ers in de strengere bijstand komen, hun hypotheek niet meer kunnen opbrengen, überhaupt niets meer discretionair kunnen kopen en in armoede vervallen.

De machthebbers mogen blij zijn met het internet en de bijkomende gratiscultuur, anders had de meute al lang op het Binnenhof gestaan

Halve Zoolstra | 03-12-13 | 12:13

@Simon de Danser | 03-12-13 | 11:39
Alsof het bezit van een flatscreen zo bijzonder is. 10 jaar geleden nog wel maar tegenwoordig kun je geeneens meer een gewone televisie kopen. Zelfs tweedehands zijn die moeilijk te vinden.

JoranVanderdood | 03-12-13 | 12:13

Kees Maf | 03-12-13 | 11:41 Vertel er dan meteen ff de kosten van levensonderhoud , alle belastingen en vaste lasten hier in Nederland bij.

ja,diedus! | 03-12-13 | 12:12

@VanBukkem | 03-12-13 | 12:08
Fout 1:Economie is geen verdeling van de taart. Het gaat er juist om dat de taart ook groter wordt. Fout 2: een hoger loon is niet af te dwingen. Zolang het loon lager is dan de opbrengsten ervan zal er werk zijn. Maak je de lonen kunstmatig hoger dan krijg je meer werkeloosheid. Daaruit volgt ook Fout 3: de armoede zit niet zozeer bij de mensen in loondienst, maar bij zzp-ers met te weinig werk en uitkeringstrekkers. Hogere (minimum)lonen. Meer werkelozen en zzp-ers, dus meer armoede.

steven paul | 03-12-13 | 12:12

Volgens Minister Asscher is er "veel onrecht" in de samenleving. Mensen die 3 jaar op een 0-uren contract moeten werken. Vrijwel rechteloos. Voor een fooi. Ja, zoals de callcenter agents bij nr 14020 van die Gemeente. Waar was die Asscher ook alweer 10 jaar wethouder en voor welke Partei..?

Mammeloe | 03-12-13 | 12:11

@Eurotokkie | 03-12-13 | 12:05
Je hebt armoede en 'armoede'.

Voor de armoede wil ik best een keer (VRIJWILLIG!) in de buidel tasten om iemand te helpen met een keertje wat boodschappen of andere spullen die voor hun nuttig zijn.

'armoede' dat met een auto naar de voedselbank gaat en met een peuk in de bek een kratje eten ophaalt mag van mij echter ter plekke dood neervallen. Hoe eerder hoe beter.

dlseth_ | 03-12-13 | 12:11

deleraarspreekt | 03-12-13 | 12:08 | + 0 -

We weten nu hoe dit gaat , eerst 1000 euro erbij maar aan het eind van de rit ben je 1500 euro kwijt.

Eurotokkie | 03-12-13 | 12:11

Veel mensen krijgen nu hun afrekening(en) en daarbij is sinds Augustus de huurverhoging er bij gekomen: in 2014 zal armoede blijven toenemen.

bottlebaby | 03-12-13 | 12:11

Armoede.... Ik weet het niet meer.
.
Aan de ene kant worden uitkeringen, bijzondere bijstand, toeslagen, en tegemoetkomingen uitgedeeld, aan de andere kant bezwijken werkende mensen onder de overheidslasten.
.
Enerzijds overbetaalde mensen voor niet-waarde toevoegende activiteiten, anderzijds onbetaalde mensen op cruciale maatschappelijke functies.
.
Woningen qua waarde onder water terwijl de subsidies het nettoinkomen "managebaar" houden. Hogere inkomens in goedkope huurwoningen, maar onvoldoende inkomen om een woning te kopen.
.
Mensen gevangen in rechtenloos ondernemersschap die wel tijdelijk inkomen hebben maar geen enkel lange termijnperspectief. Mensen die gebakken zitten voor het leven.

De verhoudingen in Nederland zijn compleet zoek. Enige gemene deler is dat dit vrijwel allemaal de uitwassen zijn van overheidsinterventies.
.
Ja er is armoede in Nederland. Armoede aan intellect van de besturende klasse, morele afwegingen, en durf om te veranderen.
.
Ik kan het echt niet anders zeggen. De overheid is het probleem en zolang de politiek niet met harde hand gedwongen wordt de overheid(sinvloed) te reduceren, woekert deze voort. De problemen worden intransparanter, ingewikkelder, en groter.

Parel van het Zuiden | 03-12-13 | 12:09

Van alles wat op deze aardkloot geproduceerd wordt, eisen de Aziaten een steeds groter deel op. Dit houdt simpelweg in dat bij eenzelfde hoeveelheid beschikbaar geld in dit werelddeel, dat wat voor ons overblijft, duurder wordt. Zegt mijn boerenverstand.
Ofwel: Wen d'r maar aan.
Waar we nog wel wat aan kunnen doen, is de topinkomens(lees: graaiers) aanpakken zodat er voor de lage lonen(dus niet voor de handophouders!) wat meer overblijft.

VanBukkem | 03-12-13 | 12:08

Ben benieuwd hoe M. Rutte zich hier weer lachend uit gaat lullen ... Jammer dat er in dit land zoveel armoede is en dat we het braafste jongetje tegenover de wereld willen spelen ... Rutte, waar blijft die 1000 Euro? ...

deleraarspreekt | 03-12-13 | 12:08

Ja ja een beetje neerkijken op mensen met armoede , totdat mensen zelf een keer worden ontslagen.
Maar ja het gebeurt altijd een andere zo dachten die mensen die nu in armoede leven ook.

Eurotokkie | 03-12-13 | 12:05

Het Nederlandse onderwijs is ook al in een vrije val terecht gekomen als je de PISA-vergelijkingen van vanochtend ziet.

Nederland wordt nu keihard geconfronteerd met de nadelen van het ambitieloze middelmatigheidsdenken dat hier heerst en de praktische onmogelijkheid om de koers te wijzigen als daar niet eerst jaren lang over gekletst en geouwehoerd is totdat ook de laatste Nederlander ziet dat dat nodig is. Die tijd hebben we echter niet meer nu.

Mensen aan de onderkant van de samenleving kunnen nu internationaal niet meer mee komen en worden tegelijkertijd ook erg in de watten gelegd met allerlei luxe sociale vangnetten, de middenklasse wordt zwaar de dupe van het heilloze econimsche beleid van Rutte en Samsom en zakt af richting onderklasse en de jongere generatie mist totaal de aansluiting met de Aziaten. Zelfs in Polen scoren de kinderen nu al beter dan in NL.

Je hoeft geen rocket scientist te zijn om te zien dat, als we zo doorgaan, Nederland binnen een jaar of 10 afzakt naar het niveau van een 3e wereldland.

Merkwaardig dat er zo weinig sense of urgency is bij de politiek (en bij de bevolking) om hier iets aan te doen. Dat zal wel weer het bekende "we gaan pas voetballen als we in de verlenging met 2-0 achterstaan"-effect zijn. Als het te laat is dus.

Outsider-Inside | 03-12-13 | 12:04

@ Cuyahoga | 03-12-13 | 11:56
Ik heb geen idee waar u die theoretische wijsheid vandaan heeft.

Ik ken gezinnen waarbij de kinderen amper ontbijten (het eten is sowieso kudt), de ouders geen auto hebben en ook beiden geen shag/Schultenbräu tot zich nemen. De man is bij een fabriek ontslagen omdat Polen goedkoper waren.

goedverstaander | 03-12-13 | 12:02

Dus het aantal armoedzaaiers zal het grootst zijn tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 2014. Die Spekman is gewoon een uitmuntend strateeg. En die Rutte is wederom netjes gebruikt.

Febofiel | 03-12-13 | 12:00

Niets aan de hand mensen. MinFin Jeroen heeft aangegeven dat hij eerste de lichtpuntjes van het nieuwe beleid al waar kan nemen. Vast een weerspiegeling op z'n brillenglas geweest.

SnikkelSnor | 03-12-13 | 12:00

Ik mis de bijlage A van het rapport. Daarin staan de cijfertjes.

hotnot | 03-12-13 | 11:59

Zorgpremies blijven eeuwig opeisbaar.
Dat samen met andere schulden maakt dat velen alleen maar dieper in de shit komen.

Terpen-tijn | 03-12-13 | 11:59

Waarom alleen gezeur van gluurders (sommige dan he) dat er mensen zijn die tegen hun wil in de misère raken ?
Mijn over buur die heeft toch bijna 50 jaar arbeid er op zitten en door toedoen van dit achtelijk rariteiten kabinet die alleen voor de graaiers EN bestuurders zijn is deze kerel mooi tot minimale inkomsten gedwongen .
mag ik hier iedereen aan herineren dat de heren van de welstand onze puike miljonairs er weer 13/15 % er weer op vooruit zijn gegaan ?

witchmaster | 03-12-13 | 11:58

Westheimer 2.0| 03-12-13 | 11:53 | + 0 -
Er hangt 24/7 een zwaard van Democratus boven mijn hoofd. Je kunt je niet voorstellen onder welke spanning ik hier moet lesgeven....

Bakito | 03-12-13 | 11:56

Verhalen over kinderen die uit geldgebrek zonder ontbijt naar school worden gestuurd staan in het boek 'Valse Linksche Theorieën' in het hoofdstuk 'Zieligheidsindustrie' bij de paragraaf over 'het bespelen van de publieke opinie'.

Cuyahoga | 03-12-13 | 11:56

Gielgb | 03-12-13 | 11:47 | + 0 -
M.a.w. armoede sluit je nooit uit want in welke samenleving ook, er is altijd een groep die minder heeft dan de anderen en dus arm. Als we alle armen vandaag zouden 'ruimen' zijn er morgen weer nieuwe armen die tot vandaag helemaal niet zielig waren.

pomtiedom | 03-12-13 | 11:56

Iedereen die hier onderbuik-kansloos zonder dieper op materie in te gaan mensen die om wat voor reden dan ook in problemen komen wegzet als losers, bankhangers en toeslagenprofiteurs, nodig ik van harte uit om zelf een keertje wat meer aan de onderkant van de samenleving te gaan begeven. Jullie verdienen een persoonlijke ervaring. Daarna pas recht van spreken.

En mensen in India vertellen dat armoede hier 1000,- per maand is? Appels en peren. Armoede is relatief, zeker. Maar juist daarom kan armoede in bijvoorbeeld Zwitserland al armoede zijn bij een inkomen van 2000,- per maand, en in India bij 30,- per maand.

Clemsel | 03-12-13 | 11:54

@goedverstaander | 03-12-13 | 11:44
Het probleem is dat er inderdaad mensen zijn die er een luizeleventje van weten te maken met hun bijstandsuitkering. Dat terwijl anderen (ook met werk) de eindjes niet aan elkaar geknoopt krijgen.
Er is van alles mis met de uitkeringen, maar niet direct dat ze te hoog zijn.

frank87 | 03-12-13 | 11:54

Komt omdat het fiscaal ontzettend aantrekkelijk is om voor de overheid 'armoedig' te ogen.

Krijg je allerlei voordeeltjes, kortinkjes, en bonusjes, waardoor je netto niet zo gek veel minder overhoud als iemand die 50u per week op kantoor zit.

frickY | 03-12-13 | 11:53

@Bakito | 03-12-13 | 11:51
Lelijke trol wanneer geven ze jou eens een ban.

Westheimer 2.0 | 03-12-13 | 11:53

Laten we hier niet redetwisten. We zijn met het beste kabinet sinds de 2e wereldoorlog bijna allen slaven geworden van de belastingdienst. De een die werkt keihard en houdt nog geen twee keer niks over. De ander die blijft al dan niet vrijwillig thuis, houdt het handje op en heeft het uiteindelijk niet veel beter.

Rommelende Onderbuik | 03-12-13 | 11:52

Mensen met een bovenmodaal inkomen zijn er de afgelopen jaren op vooruit gegaan; alles wat daaronder zit heeft moeten inleveren. (en zooo heurt het ook).

meneer Q | 03-12-13 | 11:52

@ongelovigehond | 03-12-13 | 11:49
Hindsight is 20/20.

rara | 03-12-13 | 11:52

Mooi man, dat marktwerking, vrijhandel en liberalisme. Iedereen arm. Kan mij niet herinneren dat het zelfs onder Den Uyl zo erg was als anno 2013.

Bigi Bana Boy | 03-12-13 | 11:52

Hedge_it | 03-12-13 | 11:49 | + 0 -
Als je je kinderen dit niet kunt geven, had je niet moeten neuken.

Bakito | 03-12-13 | 11:52

Eén ding scheelt dadelijk in 2015 natuurlijk ook voor arme ouders: Sinterklaas is dan zeer waarschijnlijk afgeschaft dus geen ongemakkelijke momenten meer op 5 december om je kroost uit te leggen dat Sint en Piet waarschijnlijk in de Grachtengordel of Het Gooi met een glaasje vintage port zijn blijven steken en dat er daarom dat jaar helaas geen kadootjes zijn...

Duh² | 03-12-13 | 11:52

@Simon de Danser | 03-12-13 | 11:39
De definitie die het CBS hanteert is afgeleid van de lage-inkomensgrens. Citaat uit het rapport: "De lage-inkomensgrens is bij de start van de statistiek over kans op armoede3 bewust boven het beleidsmatig minimum (in het bijzonder de bijstandsuitkering van een alleenstaande)
gelegd. Hiermee werd beoogd dat de huishoudens die vooral op bijstand of aow (Algemene ouderdomswet) zijn aangewezen tot de categorie met een laag inkomen worden gerekend. (...) Het merendeel van de huishoudens die op het sociaal minimum zitten, ontvangt huurtoeslag. Bij het bepalen of het inkomen onder of boven de lage-inkomensgrens valt, is de huurtoeslag niet bij het inkomen geteld (zie kader 2.1): het ontvangen van huurtoeslag verkleint het risico op armoede dus niet."

steven paul | 03-12-13 | 11:51

Armoede heeft HELEMAAL NIKS met geld te maken.

Het is een state of mind, komt vooral voor bij consumptieve schapen en materialisme-junks.
Bakito | 03-12-13 | 11:45 | + -2 -
.
Dat is een familie onderzoek ?

duitse herder | 03-12-13 | 11:51

@malin | 03-12-13 | 11:48
De gezinnen die zo leven houden dat vol totdat de belastingdienst alle onterecht ontvangen toeslagen gaat innen. Daarna mag zo'n gezin naar de schuldsanering en de voedselbank. En dan zijn ze pas echt arm.

rara | 03-12-13 | 11:51

Wat is een.. `financiële geldpan`..?

lion1912 | 03-12-13 | 11:51

Ik zal mijn Indiase collega's maar niet vertellen dat we ruim EUR 1.000 per maand hanteren als armoedegrens.
Kees Maf | 03-12-13 | 11:41 | + -1 -
---------
Appels met peren vergelijken.
In Polen sterft men ook niet van de honger terwijl ze daar veel minder verdienen. Aan jou de vraag om na te denken hoe dat komt.

appeltjesgroeneweide | 03-12-13 | 11:51

Misschien lees ik er overheen, maar graag de definitie van armoede. Ik denk ineens aan India, waar kinderen aan je kleren trekken en op hun mond wijzen, ook als je ze negeert. In hoeverre ze erop uit gestuurd worden is de vraag, maar in Nederland zie ik dat niet gebeuren. Prijs mezelf trouwens ook gelukkig als druk bezette ZZP-er.

Djengo123 | 03-12-13 | 11:51

In Afrika worden kinderen geboren met AIDS, in Syrie worden ze uitgemoord met Russisch gifgas en in de Filipijnen maken kinderen dagen van 15 uur om de kostprijs van ons 35e paar schoenen te drukken.

In Nederland maken we ons druk om de zak chips die geen 79 cent maar 89 cent kost en premie die met 3% wordt verhoogd, terwijl chemotherapie en open hartoperaties nog steeds GRATIS zijn.

Dit land is verworden tot een stel verwende kleuters. Hopelijk wordt het allemaal nog veel en veel slechter.

Bakito | 03-12-13 | 11:51

Totale schande voor dit land. Voedselbanken, kinderen zonder ontbijt naar school, geen geld voor zwemles. WTF? 400.000 kunnen de zorgpremie niet betalen.
En nu niet meteen wijzen op die ene uitzondering met een flatscreen. Het gaat om de totale neerwaartse trend. De Verendelung.

Mammeloe | 03-12-13 | 11:51

Zo stom, iedereen zou riant kunnen leven met ietsjes meer.
Je hoeft geen tonnen per jaar te verdienen om gelukkig te zijn.
Maar ja, we zitten ook opgezadeld met mensen die nooit willen / kunnen werken, die moet je ontmoedigen / stimuleren.
Teveel opvreters, van hoog tot laag maken de spoeling dun.

Terpen-tijn | 03-12-13 | 11:50

Een boterham tevredenheid werkt louterend, verhef uzelf armoedigen!

maggoo | 03-12-13 | 11:49

Bakito | 03-12-13 | 11:45 | + -1 -
Als kinderen uit geldgebrek zonder ontbijt naar school gestuurd worden komt er uiteindelijk net zulke onzin uit als bij jou.

Hedge_it | 03-12-13 | 11:49

Hoofdzakelijk het gevolg van koopkrachtdaling door kunstmatige prijsverhogingen door de overheid, betreffende alle belangrijke uitgaven.
De inkomens tussen 26 en 33 k zijn nu aan de beurt.
Daaronder wordt je gepamperd, en daarboven kun je je eigen broek ophouden (voor zolang als dat nog duurt.
Als straks de werkgelegenheid aantrekt, blijft de armoede toenemen, doordat de koopkracht blijft dalen.

jemagookniksmeer | 03-12-13 | 11:49

@rara | 03-12-13 | 11:43: dan had je te weinig marge. Eigen schuld.

ongelovigehond | 03-12-13 | 11:49

goedverstaander | 03-12-13 | 11:44

Dat is gechargeerd, met 2 auto's en 6 vakanties. Maar wel vaak 1 auto, mobiele telefoons voor iedereen, flatsceen tegen de muur, sigaretten en veel te dure supermarktboodschappen. Voorts krijgt iedereen medische zorg, onderwijs en een dak boven zijn hoofd, volgestouwd met witgoed. Dus niet zeiken over "armoe".

malin | 03-12-13 | 11:48

Bakito | 03-12-13 | 11:45
Klopt, armoede is relatief. Als jij in relatie tot je omgeving (een stuk) minder verdient, dan ben je arm. Hoe inkomens tot elkaar verhouden kan je uitrekenen, en dus ook een bovengrens tot wanneer je 'arm' bent. Niet zo profetisch lopen doen aub.

Gielgb | 03-12-13 | 11:47

Simon de Danser | 03-12-13 | 11:39 |

Terwijl ik vaak zie dat het beelddiagonaal van de televisie, het inkomen moet compenseren..
Behalve in echt arme landen en daar schaar ik Nederland niet onder, van zijn levensdagen niet..

havannahapper | 03-12-13 | 11:46

Vogelaarwijken hebben er alleen maar voor gezorgd dat de rijken rijker werden (Vogelaar zelf incluis) en de armen relatief armer.
Maar zolang er in het armzijnrijtje staat dat ze geen kado's kunnen kopen en niet op vakantie kunnnen valt het nog wel mee lijkt me.

watazooi | 03-12-13 | 11:46

@Bakito | 03-12-13 | 11:45 | + 0 -
Klopt ik voel mij ook arm met mijn 2 Bentley's op de oprit, waar is mijn bijstand?

Kaas de Vies | 03-12-13 | 11:46

Armoede is een rekbaar en relatief begrip. Lieden die de tering niet naar de nering weten te zetten zullen sneller in 'armoedige' omstandigheden geraken. Neemt echter niet weg dat er natuurlijk ook wel mensen zijn die daadwerkelijk in armoedige omstandigheden terecht komen, vooral en met name omdat zij hun vaste lasten niet meer kunnen opbrengen. Vaste lasten die geïnd worden om de miljardenwinsten van de zorgverzekeraars en de miljoenensalarissen van de corporatiedirecteuren te betalen bijvoorbeeld.

Ik ben bepaald geen communist maar there's something rotten in the state of Nederland, en wel aan de basis: basisvoorzieningen dienen voor eenieder bereikbaar te zijn. Wonen, gezondheidszorg, onderwijs: het wordt voor velen kennelijk onbetaalbaar. En dát moeten we met z'n allen toch echt niet willen.

De bezem d'r door! Parasieten het land uit flikkeren en welwillende mensen een kans geven. Punt. Uit.

Reinaert | 03-12-13 | 11:46

Bij al die programma’s over arme mensen zie je altijd wel een salontafel vol met afstandsbedieningen I-dingen en builen shag.
Computer in de kamer met internet-abonnement, flatscreen van minimaal een meter diagonaal.
En dan vinden ze het gek dat ze op het eind van de maand geen geld meer hebbenom Schultenbrau te kopen en naar de snackbar te gaan.
Dat is 99% van de armoede in Nederland.

Cuyahoga | 03-12-13 | 11:46

Armoede is een getal dat geproduceerd is door een ambtenaar die zich politiek gezien correct gedraagt en daarmee de gewenste cijfers produceert van bv de Partij van de 'Arbeid' en daarmee zijn riant betaalde baan zal behouden.

duitse herder | 03-12-13 | 11:46

Alleen enorme toename van werkgelegenheid biedt structurele oplossing. De enige manier waarop je dat voor mekaar krijgt is forse belastingverlagingen. Gaan we niet doen eh.
...
We hebben beste kabinet sinds WOII. Geen zorgen. Aschert zal wel weer ergens een potje tevoorschijn toveren. Moeten de kinderen er ook de helft bij doen en is het ook opgelost.

Hedge_it | 03-12-13 | 11:46

Armoede heeft HELEMAAL NIKS met geld te maken.

Het is een state of mind, komt vooral voor bij consumptieve schapen en materialisme-junks.

Bakito | 03-12-13 | 11:45

Maakt allemaal deel uit van het complot om ons allen tot slaven enkele rijken te maken.

Bobbbe | 03-12-13 | 11:45

Tja, niet iedere groep is af te dekken. Kinderen opvoeden kost geld. Als alleenstaande heb je minder geld. Niet werken kost geld. Niet mee kunnen komen op de arbeidsmarkt kost geld. Ondernemen kost geld.
Is het allemaal zo raar? Nee. Als het zou kunnen zou ik al deze mensen morgen nog een miljoen Euro geven. Kan het? Nee, niet houdbaar. Daarbij is die miljoen zo weer op.

Gielgb | 03-12-13 | 11:45

Ik word een beetje ziek van die reaguursels over uitkeringsgerechtigden die twee auto's op de oprit hebben, zes keer per jaar op vakantie gaan en alles hebben wat hun hartje begeert. Het bestaat, maar het is een uitzondering en daar moet ingegrepen worden. Maar om nu je mening aan zulke uitzonderingen op te hangen is wel heel oogklepperig.

Er zijn zat kinderen die 's ochtends zonder ontbijt naar school gaan. Thuis staat de kachel op 12. Ze kunnen niet meedoen met de vriendjes en vriendinnetjes omdat alles geld kost. In- en intriest.

goedverstaander | 03-12-13 | 11:44

Fop-onderzoek. Ze houden geen/weinig rekening met toeslagen, kortingen en andere voorzieningen.

Mahatma | 03-12-13 | 11:44

@ongelovigehond | 03-12-13 | 11:41
Als je genoeg geld had om kinderen te nemen, maar de overheid verhoogt later de lasten dan kom je in geldnood. Wiens schuld is dat?

rara | 03-12-13 | 11:43

Subsidie gaat dan ook stelselmatig naar de hulpverleners, niet naar de hulpbehoevenden.

pfffft! | 03-12-13 | 11:43

'niet-westerse huishoudens en bijstandontvangers', daar zit vast een overlapping in?

Ars Vivendi | 03-12-13 | 11:43

Logisch>>Waar veel grootverdienende graaiers zijn heerst ook armoede.

Terpen-tijn | 03-12-13 | 11:42

Ik zal mijn Indiase collega's maar niet vertellen dat we ruim EUR 1.000 per maand hanteren als armoedegrens.

Kees Maf | 03-12-13 | 11:41

Volgens de gunstige belastingmaatregelen zou er vanaf 2014 verbetering komen? Ik ken die cadeautjes van Rutte: 10 euro geven en vervolgens aan de andere kant 15 euro van je afpakken. Als werkende Nederlander heb ik eerder het gevoel dat er armoede heerst onder de belastingbetalers. Werklozen en AOW-ers zitten nog altijd lekker warm thuis. Subsidies uit te vogelen...

Rikketiktik | 03-12-13 | 11:41

Armoede is meestal een probleem van verkeerde uitgaven doen en/of het ontbreken van de wil om jezelf te verbeteren.

sinar2 | 03-12-13 | 11:41

Als je niet genoeg geld hebt, moet je ook geen kinderen nemen.

ongelovigehond | 03-12-13 | 11:41

ZZP'ers: Al 20 jaar de melkkoe van een criminele roverheid. Alsof je je kindje straft omdat het altijd zelfstandig huiswerk maakt en altijd met voldoendes thuis komt.

stoethaspel | 03-12-13 | 11:41

Alvast bloembollen gaat inslaan*

Hoezo Democratie?! | 03-12-13 | 11:40

Er zijn kinderen die ouders hebben met maar 1 auto en die maar twee keer op vakantie gaan. Ik ken ze hoor.

roze_bril | 03-12-13 | 11:40

Wat mij betreft is het armoede probleem voor een groot gedeelte direct opgelost met een verandering van de interpretatie van het woord armoede.
Bankhangen kan ook met een boek ipv. een flatscreen.

Simon de Danser | 03-12-13 | 11:39

Dat er mensen zijn die altijd in armoede zullen eindigen is een gegeven, daar hoeven we ons niet druk over te maken. Wel over de daling van koopkracht door het regeringsbeleid, want dat is de oorzaak van het feit dat zelfs gewone mensen het niet meer redden.

rara | 03-12-13 | 11:33

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl