Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Beste VN, stop deze karikaturen van blanke mensen

wegmetdezeblanken.jpgOkee. Dus Quinsy & Co willen een einde aan Zwarte Piet omdat het een karikatuur zou zijn van donkere mensen en hen doet herinneren aan de duistere, zwarte kant van de donkere man. Zelfs de VN bemoeit zich er nu tegenaan. Prima. Maar dan willen wij als blanke mannen OOK een einde aan karikaturen van de blanke man. Wij niet op hun feestje, zij niet op ons feestje. Daarom deze open brief aan de VN. Beste VN, de volgende blanke karikaturen associëren wij met de pijnlijke kant van de blanke mens. Zou u deze genante, ongemakkelijke en kwetsende stigma's willen verbieden? We zouden de volgende blanke platitudes graag weggejorist zien uit onze samenleving: Gordon, Sywert, Arrogander Peggold, Raf & Sylvie, Humberto Tan, Dion Graus, Ernst, Bobby en de rest, Johnny Quid, Arnon Grunberg, Eddy Zoey, Die neger van de Plus, Emile Ratelband, Rene Danen, Albert Verlinde, de cast van GTST, alle inwoners van Volendam, Purmerend en Zoetermeer, Marc van der Linden, Freek de Jonge, Youp van 't Hek, Matthijs van Nieuwenkerk, Patricia Paay, Maik de Boer, dat zoontje van Ron Brandsteder, de vrouwen die John Williams bellen om hun man voor lul te zetten met een camera voor één van zijn emo-shows, mensen die bij de Dirk boodschappen doen, voetbalouders, Lingo-deelnemers, iedereen die PVV stemt, ambtenaren op de afdeling parkeerbeleid, die klipbordkutten die je telkens lastig vallen in de winkelstraat, alle acteurs die ooit de Zalando-man hebben gespeeld en natuurlijk voor de zekerheid nog maar een keertje Gordon. Als blanke telkens aan donkere kindertjes uit moeten leggen dat wij niet hetzelfde zijn als bovengenoemde, is telkenmale een pijnlijke, kwetsende en beschamende exercitie waar een einde aan moet komen. Wij hopen op de volledige medewerking van de VN hierin. Met vriendelijke groetjes (vooral van Joris), GeenStijl. HOERA. Nóg een debat over Zwarte Piet. Nu bij DEBATOP2. Update: De tumultueuze schreeuwuitzending over Zwarte Piet olv van Osama Rimboe is HIERRR terug te kijken. Doe het niet.

Reaguursels

Inloggen

De server weigerde reaguursel te plaatsen en plaatst er vervolgens dus vier. De kompoeter is de jammmerlijke multipost dus te verwijten.

said_fred | 24-10-13 | 22:48

@ gutgutgut | 23-10-13 | 23:49 |
Roflol,
u mag uiteraard blijk geven van een totaal ontbreken aan enig historisch besef ende algemene ontwikkeling.
Als u zich namelijk ook maar een beetje had verdiept in de materie had u geweten dat wat de engelsen-fransen-voc hebben uitgevreten indertijd het koorknaapjes zijn die vooraan zitten in de kerk vergelijken met de praktijken van iets als de Noordafrikanen en de rest.
Keeldoorsnijders, verkrachters, moordernaars en sadisten als dergelijk betitelen doet enkel recht aan hetgeen het waren.

said_fred | 24-10-13 | 22:29

@ gutgutgut | 23-10-13 | 23:49 |
Roflol,
u mag uiteraard blijk geven van een totaal ontbreken aan enig historisch besef ende algemene ontwikkeling.
Als u zich namelijk ook maar een beetje had verdiept in de materie had u geweten dat wat de engelsen-fransen-voc hebben uitgevreten indertijd het koorknaapjes zijn die vooraan zitten in de kerk vergelijken met de praktijken van iets als de Noordafrikanen en de rest.
Keeldoorsnijders, verkrachters, moordernaars en sadisten als dergelijk betitelen doet enkel recht aan hetgeen het waren.

said_fred | 24-10-13 | 22:27

@ gutgutgut | 23-10-13 | 23:49 |
Roflol,
u mag uiteraard blijk geven van een totaal ontbreken aan enig historisch besef ende algemene ontwikkeling.
Als u zich namelijk ook maar een beetje had verdiept in de materie had u geweten dat wat de engelsen-fransen-voc hebben uitgevreten indertijd het koorknaapjes zijn die vooraan zitten in de kerk vergelijken met de praktijken van iets als de Noordafrikanen en de rest.
Keeldoorsnijders, verkrachters, moordernaars en sadisten als dergelijk betitelen doet enkel recht aan hetgeen het waren.

said_fred | 24-10-13 | 22:26

@ gutgutgut | 23-10-13 | 23:49 |
Roflol,
u mag uiteraard blijk geven van een totaal ontbreken aan enig historisch besef ende algemene ontwikkeling.
Als u zich namelijk ook maar een beetje had verdiept in de materie had u geweten dat wat de engelsen-fransen-voc hebben uitgevreten indertijd het koorknaapjes zijn die vooraan zitten in de kerk vergelijken met de praktijken van iets als de Noordafrikanen en de rest.
Keeldoorsnijders, verkrachters, moordernaars en sadisten als dergelijk betitelen doet enkel recht aan hetgeen het waren.

said_fred | 24-10-13 | 22:26

Kunnen we niet gewoon ruilen?

Wij geven zwarte piet op, als zij religie opgeven. Daar heb ik best Sinterklaas voor over namelijk. Sprookje voor sprookje ruilen.

Anoniemtje | 24-10-13 | 17:54

Ik begrijp die mensen niet die steeds maar praten over het slavernijverleden van Nederland. Nederland heeft helemaal geen slavernijverleden; het waren landgenoten in den vreemde die zich met slavernij bezig hielden.
.
De discussie in deze gaat over een specifieke vorm van theater make-up die blackface wordt genoemd. Het racistische element hierin is niet het grimeren zelf, maar het feit dat dit werd gedaan omdat zwarte mensen niet in witte theaters mochten komen - ook niet op het toneel! Maar dat is helemaal niet van toepassing in Nederland en Nederlanders herkennen de beladenheid die sommige immigranten en buitenlanders aan deze vorm van kunstzinnige expressie willen toekennen dan ook helemaal niet. Het meest bijzondere hieraan is nog wel dat degenen die klagen helemaal niet uit landen afkomstig zijn die een dergelijke koppeling met rassensegregatie rechtvaardigen. Neem nou bijvoorbeeld dat schreeuwwijf uit Jamaica die het heeft over de terugkeer naar slavernij: die snapt er dus echt helemaal niks van.

Pierre Tombal | 24-10-13 | 16:51

lees es wiki 'national myth' en ken je onzekerheden. beterschap, liefs, marco

marco van heugten | 24-10-13 | 15:24

Nu begrijp ik waarom een van mijn beste vrienden geëmigreerd is: dat oeverloze geklepzeik en niet tot daden komen van de Hollanders.

Verder ga ik een klacht indienen vanwege die bruine pepernoten.

Com4ting | 24-10-13 | 11:16

"Je moet vragen aan de minderheid of we tolerant zijn". Men bedoeld die minderheid die hier de boel kaal vreet en dan nog altijd wat te zeiken heeft?
Ik had als kind rood haar en werd regelmatig uitgescholden voor vuurtoren, alle vuurtorens maar afbreken dan?
JE HOEFT HIER NIET TE WONEN!

Roeieber | 24-10-13 | 10:24

Ook en methode van de linkse kerk.. Om van het fenomeen Zwarte Piet af te komen.. Bestook den burgert met zinloze discussies, net zolang en zo vaak dat men er strontziek van wordt!P&W... Nieuwsuur, het hoernaal, het debat. je mag geen krant openslaan of paginagroot.... ZWARTE PIET.... godverdomme. Voor mijn kleinkinderen leuk, van mij mag ie oprotten inclusief alle zeikerds en betweters.

unneJoemie pieletuut | 24-10-13 | 10:20

Irritant dat een Surinaamse die vóór Zwarte Piet is nooit mag uitpraten van Arie....

lulleficatie | 24-10-13 | 08:49

de club 'herstelbetaling slavernij ' eist 30 miljard euro van Nederland , 'en als je niet betaal gaan we vervelend doen ' .. weet je gelijk uit welke hoek de wind waait.
Gario is maar een puppet..

(c)ZWITSUL | 24-10-13 | 08:48

Tussenoplossing: Grijze Piet ???

lulleficatie | 24-10-13 | 08:45

Osama Rimboe... Osama Rimboe... Oh wacht, jullie bedoelen AARS BOMM OEI.

Sunabalk | 24-10-13 | 08:42

-weggejorist-

Qutjejuq | 24-10-13 | 08:16

-weggejorist-

Qutjejuq | 24-10-13 | 08:15

Mogguh Sjeng de helle. Volgens mij heeft u er weinig van begrepen. Ja, we worden uitgeknepen, afgetapt, uitgescholden voor racisten en facisten en voorgelogen. En als kers op de taart moeten we nu onze cultuur inleveren. En vooral begrip opbrengen voor andere culturen die zich in ons land gevestigd hebben. De maat is vol!

Maria.1 | 24-10-13 | 08:02

Dat "debat" was afgrijselijk, maar de ergste was die kudt op 3:00. Nee. het is een slaaf geweest.

decadent degeneraat | 24-10-13 | 07:50

Als we alle Antillianen en Surinamers nou eens aan het werk zetten, dan hebben ze geen tijd meer om te zeuren...

duitse herder | 24-10-13 | 07:47

Mogguh @ All,
Zat zojuist de uitzending terug te kijken, waar gaat het eigenlijk over?
Wil je niet aan zo'n volsvermaak meedoen dan doe je het toch niet. Bij mij thuis vieren we geen Sinterklaas meer sinds de kleinkinderen die leeftijd ontgroeid zijn. Bij kennissen van me vieren ze dat wel incluis surprises en gedichtjes om elkaar op de arm te nemen. Wat me wel opvalt is dat ik de laatste dagen enorm felle reacties de revue heb zien passeren. Blijkbaar is een gesminkt gezicht belangrijker dan de hele afglijdende economie. Blijkbaar is datzelfde gesminkte gezicht belangrijker dan het uitknijpen van het grootste deel van de bevolking ten voordele van een superstaat. Blijkbaar is het van minder belang dat onze telefoons en intetsites worden gevolgd door een buitenlandse mogendheid. Daar komt niemand voor in het verweer, maar voor een figuur met een geverft gezicht en een roe en andere uitrustingsstukken wel, dat is op z'n minst wel vreemd te noemen.

Sjeng de helle | 24-10-13 | 07:39

Die uitzending van Debat op 2 van gisteren was werkelijk waar om te kotsen. De haat bij vooral die surinaamse meneer was stuitend. En nee, uiteraard ligt het niet aan de minderheid (zijn woorden)... het zijn die racistische 'Hollanders' (ook zijn woorden) die er een intolerante houding op nahouden. En ECHT NIET andersom.... het is echt niet zo dat er NIET-HOLLANDERS (blijkbaar heet dat dus zo volgens meneer) zijn die er een vreselijke janboel van maken en schijt hebben aan NL. Nee! Echt niet!

In het NL van 2013 ( en al jaren hiervoor ) kan je gewoon iets bereiken met een diploma en een positieve houding + uitstraling. Wat voor kleur je ook hebt. Ik vind het dan ook ronduit stuitend dat er met haat vervulde mensen zijn die dat niet inzien en keer op keer terugvallen op de slavernij. Zo'n ongelooflijke dooddoener. Ik ben geen racist en heb zeker niets te maken gehad met die rotte periode uit de geschiedenis.

harry poster | 24-10-13 | 07:38

En opeens weet je het.
We houden Zwarte Piet en die VN maar ff niet!!

Theemutz | 24-10-13 | 07:12

"Mensen die pvv stemmen" waarom moet er altijd iets in je stukken staan over de pvv? Geobsedeerd? En vergeet niet quid dat jij in 2011 de anti pieten protest openlijk en fanatiek steunde. Dus nu niet schijnheilig komen doen! !!

dwaazz | 24-10-13 | 05:47

Quid,
Je zet jezelf erbij dus weet de oplettende lezert dat je het niet meent.
Dus,
Stiekem heb je alles opgeschreven dat je bewondert, dat je dierbaar is en waar je leven om draait.
Wie Quid wil kennen moet het lijstje boven zijn bed hangen!
Enne...
Stiekem een hekel aan basketball? (omdatie er niet tussen staat...)

Alteidt Glijck | 24-10-13 | 04:00

@Stormageddon | 24-10-13 | 01:27
Zelfs de naam van pietitie is gekaapt.
Pietitie.com
Laat die racisten uit Nederland verdwijnen.
Dan wordt ons Sinterklaasfeest met Zwarte Piet weer als vanouds gezellig.

drs.Nee | 24-10-13 | 03:58

Quid, voor een keer dan :) Goed arikel!.. de "weg met ... Quid ... " was leuk... en die "Doe het niet!" terugkijk advies was spot-on!.... heb me helaas laten verleiden tot het toch aanklikken :(

peterdh | 24-10-13 | 03:50

@K1100 | 24-10-13 | 03:13
Dan zal als het zijn dat jij dat zegt.

INH.30CL | 24-10-13 | 03:16

En voor nu: welterusten.

K1100 | 24-10-13 | 03:15

@INH.30CL | 24-10-13 | 03:07
Je hebt het een keer gezien maar je kent het niet. Je bent geen racist maar een schizofreen. En ja ik ben ouder DAN jij. Denk ik maar.

K1100 | 24-10-13 | 03:13

Of jullie zijn veel ouder als ik, of ik heb Angelique een keer gezien en vond het direct kudt. Hoe dan ook ik ken het niet, maar ik ben dan ook een racist,dat moet het zijn.

INH.30CL | 24-10-13 | 03:07

En de schrijvers van Geenstijl natuurlijk

iloeta | 24-10-13 | 03:06

@ienie1 | 24-10-13 | 02:48
Angélique, jeugdsentiment. De boeken leende ik van mijn buurmeisje.

K1100 | 24-10-13 | 03:01

@ienie1 | 24-10-13 | 02:48
Nederland is niet zo zuinig op haar cultuur, dat wist je wel toch? Hoe het in Frankrijk of elders gaat zal de EUSSR beslissen op termijn.

INH.30CL | 24-10-13 | 03:00

@SintNietZoGraag | 24-10-13 | 02:43
Ga eens deaud.

Parsons | 24-10-13 | 02:59

Ik als het paard va sinterklaas EIST dat de volgende een zwarte hengst is , anders schakel ik de V.N in .
Ik voel me diep gekrenkt

witchmaster | 24-10-13 | 02:57

INH.30CL | 24-10-13 | 02:20 - nee, de Angélique die ik bedoel werd bedacht door Anne en Serge Colon en als blanke slavin verkocht. Mijn moeder is dol op die boeken en de film. Leuk liedje trouwens, smaakvol en opnieuw een stukje cultuur om zuinig op te zijn.

ienie1 | 24-10-13 | 02:48

@SintNietZoGraag | 24-10-13 | 02:44
Ga jij jezelf eens wegjorissen naar Joop of iets.

INH.30CL | 24-10-13 | 02:46

-weggejorist en opgerot-

SintNietZoGraag | 24-10-13 | 02:44

@INH.30CL | 24-10-13 | 02:39
Ben begonnen op mijn 17de. Heb altijd geld opzij gezet. En ben nu in staat om zeker tien jaar te overbruggen. Is geen hogere wiskunde of zo.

On topic: Leve Zwarte Piet!

K1100 | 24-10-13 | 02:44

-weggejorist-

SintNietZoGraag | 24-10-13 | 02:43

@K1100 | 24-10-13 | 02:26
Nee, dat begrip ken ik niet. Met hard werken kun je veelal niet eerder stoppen in NL, dat kost alleen maar. Of bedoel jij wat anders?

INH.30CL | 24-10-13 | 02:39

@Itzamná | 23-10-13 | 22:44
Er gingen nogal wat blanke kinderen door schoorstenen. Lees "Levende Bezems" van Lisa Tetzner:
nl.wikipedia.org/wiki/Levende_bezems

André van Delft. | 24-10-13 | 02:28

@INH.30CL | 24-10-13 | 02:24
Ik ben financieel onafhankelijk. Je kent het begrip hard werken en eerder stoppen?

K1100 | 24-10-13 | 02:26

@K1100 | 24-10-13 | 02:12
met momenteel 800.000 werklozen in der Nederlanden is dat helemaal niet verdacht. Waarom slaap jij nog niet eigenlijk?

INH.30CL | 24-10-13 | 02:24

@Inferi0r | 24-10-13 | 02:04
Ik geloof je op je blauwe ogen;) Maar in mijn omgeving slaapt 99% al. Werken hè.
Ik zeg allen maar dat ik het verdacht vind dat er nu, as we speak, nog steeds zoveel Likes binnenkomen.

K1100 | 24-10-13 | 02:12

Ze doen verdraaid net of elke Nederlander massaal negers heeft verhandeld in plaats van een handjevol wiens nazaten er wellicht warmpjes bij zullen zitten. De straatarme gewone man echter heeft part noch deel aan de slavenhandel en moest zelf voor een habbekrats zich letterlijk kapot werken (voor de boer, in de fabrieken, in de haven of in de kolenmijn) met als doel dat hun kinderen het beter zouden krijgen. Daar kunnen hele volksstammen een voorbeeld aan nemen maar dat terzijde. Overigens voel ik me als niet zo lelijke jonge vrouw in het kruis getast door de handel in blanke slavinnen in het Midden-Oosten, vooral omdat mijn oud-oma Angélique heette. Elke keer als ik een Arabier zie voel ik me heel erg gekwetst, snel verbieden dus die gasten en waar kan ik vangen?

ienie1 | 24-10-13 | 02:12

Overigens ben ik ook tegen zwarte piet. De blanke jeugd krijgt een verstoord beeld van dat soort volk.
Voor de zwarte jeugd is het wel leuk, want iedere Piet kan hun vader zijn!

calamiteiltje | 24-10-13 | 02:06

@calamiteiltje | 24-10-13 | 02:02
Ik had het niet over de echte Prem maar over die vent in het debat. Die was bijna nog erger. Niet te stoppen en alleen maar kwaad.
De man gaf aan boosheid een nieuwe dimensie.

K1100 | 24-10-13 | 02:06

Sinterklaas is naar mijn idee een nieuwjaarsfeest.

De Sint, oude man met witte baard, staat voor het oude jaar, de sterfelijkheid en het verdwijnen.

Piet staat voor het nieuwe jaar, het nieuwe leven en het vrolijke kind, vol streken en levenslust.

Hij is alleen maar zwart om goed te contrasteren met de witte baard en de witte schimmel van de oude grijsaard.

Denk ik. Maar, racismedenkers, kom gerust binnen met je knecht, als je het anders ziet.

Lewis Lewinsky | 24-10-13 | 02:06

@K1100 | 24-10-13 | 01:14
Geloof mij FB likes maken met scripts, proxies, robot accounts het kon allemaal al niet en kan al helemaal niet. Likes is voor veel bedrijven big business en dat weten ze in Menlo Park ook.

De enige verklaring is dat Pieterbaas veel Nederlanders wakker houdt.

Inferi0r | 24-10-13 | 02:04

K1100 | 24-10-13 | 01:57 | + 0 -

Prem gaat niet terug. Die verdiend zijn geld juist met zijn huidskleur. 'Thuis' issie gewoon weer een neger met een grote bek.

calamiteiltje | 24-10-13 | 02:02

Behalve grappenmaker, acrobaat en cadeaubezorger is de schoenfetisjist natuurlijk ook insluiper, spion en voyeur.

Maar dit terzijde.
*Zwarte Piet moet blijven*

Lewis Lewinsky | 24-10-13 | 01:59

En dan nog even over "debat op twee".
Er komt nog stoom uit mijn oren. Die Prem de tweede, ruim dertig jaar in NL! Wat doe je hier nog?!
Een rapper die roept dat het allemaal zo'n pijn doet. Get real.
En een blanke muts met een zwart kindje dat Zwarte Piet nageroepen krijgt.
En dan een Surinaamse (lerares)affakkelen omdat ze Zwarte Piet OK vindt.
Relativeren is de medelander volkomen vreemd.

K1100 | 24-10-13 | 01:57

Een kinderfeest mensen..... Dit was en is nog steeds hoe kinderen over de wereld denken. Volwassenen leer daar eens van aub!
youtu.be/1uqNLnEzDLA

INH.30CL | 24-10-13 | 01:56

Prachtig om te zien hoe inferieur de zwarte mens zichzelf acht. Ze eisen zelfs blank geld omdat ze anders geen producten kunnen kopen die door blanken zijn bedacht en gemaakt.

Geef ze maar een paar honderd miljard van dat spul. Goed voor Mercedes en de glimmende-velgen industrie.

Het zijn net moslims, kunnen ook niets.

calamiteiltje | 24-10-13 | 01:51

Het lijstje klopt aardig maar dan wel met de kanttekening dat "e.o." achter Volendam weggevallen is.

taxhond | 24-10-13 | 01:46

@Stormageddon | 24-10-13 | 01:27
Eens.

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/10/gs_andere_tijden_gario_legt_t.html#c183134731

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/10/gs_andere_tijden_gario_legt_t.html?force_update=yes#c183142381

Parsons | 24-10-13 | 01:44

@klön | 24-10-13 | 01:39
Je zal wel gelijk hebben ;)

Lewis Lewinsky | 24-10-13 | 01:43

kicktherabbit | 24-10-13 | 01:32 | + -3 -

Dat jij zwarte piet een slaaf noemt zegt meer over jouw dan over mij.

non_de_pier | 24-10-13 | 01:40

Lewis Lewinsky | 24-10-13 | 01:32
Das een hele gemene..
Ik hou het maar op jouw inborst, voorlopig

klön | 24-10-13 | 01:39

*passend muziekje opzetten doet*
www.youtube.com/watch?v=uuUy2ShGLyo
Jamaicanen die zich allerlei westerse lekkernijen toeêigenen en er gewoon ook lekkere dingen mee doen. Slaven? Knechten?

Schoorsteenveger | 24-10-13 | 01:38

@INH.30CL | 24-10-13 | 01:28
Geen idee wat je bedoelt, maar mijn sympathie heb je.

Lewis Lewinsky | 24-10-13 | 01:34

@Stormageddon | 24-10-13 | 01:27
IK denk inderdaad dat die zenuw nu eindelijk een keer getriggerd is. Nederlanders slikken veel, erg veel. Maar nu ze één van onze laatste tradities op de helling gooien, nota bene een onschuldig kinderfeest, gaat het ineens los.
En terecht.

K1100 | 24-10-13 | 01:34

@klön | 24-10-13 | 01:25
Formuleer jij nu een goede reden voor het invoeren van een Blanke Piet in plaats van een Zwarte? Of is dat mijn racistische inborst?

Lewis Lewinsky | 24-10-13 | 01:32

non_de_pier | 24-10-13 | 01:07 |
Ik doel op dat bedreigen als je het ergens niet mee eens bent. Alsof kinderen het ook maar iets boeit of die slaaf zwart of groen is.

kicktherabbit | 24-10-13 | 01:32

@Stormageddon | 24-10-13 | 01:27
Precies wat ik denk, jij kan het alleen beter verwoorden!

INH.30CL | 24-10-13 | 01:30

@Lewis Lewinsky | 24-10-13 | 01:21
Mijn rood-wit-blauw wordt vervangen door de tronie van een hele dikke, lelijke zwarte Piet. Zo'n vlag heeft dan evenveel waarde als een vlag die ontnomen tradities vertegenwoordigd. Een lachertje dus.

INH.30CL | 24-10-13 | 01:28

Zwarte Piet is het laatste bastion van Nederlandse folkloristische autheniciteit. De rest is al weggegeven en verloederd. Volgens Maximá bestaat "De Nederlander" niet, volgens de policor elite zijn we een multiculturele samenleving en dus moeten Nederlanders andere tradities en culturen leren accepteren, hoe raar ze ook zijn. Suikerfeest en Offerfeest moeten meegevierd, Kwakoe-festival en keti koti moeten we meevieren, en we moeten overal maar respect voor hebben, want een andere cultuur.

Politiek zijn we feitelijk al afgeschaft en moeten we dansen naar de internationale pijpen in Brussel, zeggenschap over onszelf kwijt. De Nederlander laat het zich allemaal gelaten welgevallen, maar mag er ook iets authentieks Nederlands overblijven? Dit is ook een protest tegen de EU, de VN, de elite van wie we multiculti moeten zijn en onze tradities moeten inleveren ten faveure van culturen en tradities die hier ongevraagd zijn geïmporteerd.

Nederland is de gulden al kwijt, de meeste industriële multinationals die we hadden zijn ofwel failliet ofwel in buitenlandse handen en ondanks dat 60% het niet wil worden we een politieke Europese unie ingeduwd. Daarom krijgt "pietitie" 1,5 miljoen likes op 1 dag. Daarom trekken miljoenen een grens. TOT HIER. Men is het zat. Dit hele debat legt een hele andere zenuw bloot dan "racisme" of een paar zeurende "gekwetste" negers. Denk ik.
Dus.

Stormageddon | 24-10-13 | 01:27

Kinderen krijgen door zwarte piet juist een uiterst positief beeld van de donker gekleurde Medelander. Helemaal gratis en voor niets volgepropt met Gutmensch strooigoed voor de blanke kinder-onderbuikjes, gedompeld in een licht religieus sausje. Daar kan die islam nog een puntje aan zuigen, qua impregneren.
Gutmensch en Negeriaans Nederland zou dáár verdomme wel wat dankbaarder voor mogen zijn!

klön | 24-10-13 | 01:25

En heeft iemand die Surinamer gehoord die 30 Miljard! aan herstelbetalingen gaat vorderen van NL wegens inkomstenderving en psychische schade van de nabestaanden.
Na 200 fucking jaar! Psychische schade.

K1100 | 24-10-13 | 01:24

@HardGaan | 24-10-13 | 01:12
Het antwoord van het Landelijk Platform Slavernijverleden is dat:
*Het ‘Zwarte Piet’ fenomeen gebaseerd is op een cultuur historische Nederlandse traditie, die refereert aan verwerpelijke en racistische ideologieën, voortvloeiend uit de trans Atlantische slavenhandel, slavernij en kolonialisme*.

Ik denk dat met dit gebrekkige Nederlands bedoeld wordt: Zwarte Piet doet ze denken aan het slavernijverleden.

Wat nergens op slaat, als je het mij vraagt, maar dit terzijde.

Lees zelf maar: www.iisr.nl/download/Racismeklacht_teg...

Lewis Lewinsky | 24-10-13 | 01:21

Ze halen enkel steeds dezelfde oude koeien uit de sloot. Bedenk eens wat orgineels zodat we er om kunnen joh stelletje klautviolen met quincy voorop!!

nlbe | 24-10-13 | 01:19

@Stormageddon | 24-10-13 | 00:59
Dan is het de hoogste tijd om die 200 miljard weer terug te vorderen en de slavernij weer in te voeren zodat we het onverschuldigde drammergeld weer terug kunnen verdienen.

Met bovenstaande zin wil ik aangeven hoe krankzinnig de discussie wordt als je eea omdraait.

Want dan is het opeens heel erg en bovenal racistisch.

Parsons | 24-10-13 | 01:16

Schoorsteenveger | 24-10-13 | 01:12 | + 0 -

Oké :)

non_de_pier | 24-10-13 | 01:15

Eurotokkie | 24-10-13 | 01:12 |
Wie zoet is krijgt lekkers.

Schoorsteenveger | 24-10-13 | 01:14

Even over de FB pagina. Doe eens een minuutje F5en en verbaas je over het aantal Nederlanders dat om deze tijd nog niet slaapt en op FB zit en aan het liken is.
Ik vertrouw het niet helemaal.
En jullie?

On topic: Blijf met jullie poten van Zwarte Piet af.

www.facebook.com/pietitie/likes

K1100 | 24-10-13 | 01:14

Waarom willen negers eigenlijk dat zwarte piet weggaat? Dat is nog de enige positieve associatie die ik heb met mijn beste landgenoten van donkere ethniciteit. Zwarte mensen die vrolijk aan kinderen snoepgoed en cadeautjes uitdelen. Toch een stuk beter dan uitkeringtrekkers en groepjes rifapen die je dochter een kkkkaannkkerrhhooerrrr noemen als ze zonder burka op straat loopt.

HardGaan | 24-10-13 | 01:12

non_de_pier | 24-10-13 | 01:10 |
Heb waarlijk gepoogd om het zo kort mogelijk te houden.

Schoorsteenveger | 24-10-13 | 01:12

Schoorsteenveger | 24-10-13 | 01:03 | + 1 -

Ehhh teveel tekst voor 1:00 uur ben je voor of tegen zwarte piet?

non_de_pier | 24-10-13 | 01:10

@ kicktherabbit | 24-10-13 | 01:01

Heel veel plezier dan maar buiten Nederland.

Zoloft | 24-10-13 | 01:08

kicktherabbit | 24-10-13 | 01:01 | + 0 -

De cultuur in Nederland zijn Zwarte Pieten, dus over welke achterlijke cultuur heb je het, met je groene Pieten?

non_de_pier | 24-10-13 | 01:07

Inferi0r | 24-10-13 | 00:39 |
Juistem. Het Sinterklaasfeest is plots katalysator van een problematiek die veel dieper zit. En hoe zwarter Zwarte Piet, des te onzichtbaarder worden die werkelijke problemen.
Het wrange is dat het Sinterklaasfeest nou juist een traditie is die 'jenseits von Gut und Böse" opereert. De Sint is de projectie van een voor iedereen acceptabel onderscheid tussen goed en kwaad, iets wat gewenst wordt maar in de werkelijkheid nooit kan bestaan. Het Boek van de Sint is in deze zin rijker en betekenisvoller dan die hele Koran of die hele Bijbel, want relativistisch, nooit absoluut. De Sint is alziend en almachtig, staat boven alle partijen, tart zelfs de positie van de ouders door ook als de ouders het kind op eigen termen stout vindeniets in de schoen te leggen. Voor het opgroeiende kind is dat een heel rijke ervaring, dat er een instantie is buiten de ouderlijke macht, buiten de macht van de school, de onderwijzer, een instanrtie die vanuit een diepe wijsheid in staat is om tot een evenwichtig en vooral eerlijk oordeel te komen. De Pieten staan in dienst van die Heilige Opdracht en faciliteren deze. De Zwarte Knechten zijn geen slaven, integendeel, zij zijn voorwaarde, houden het systeem in stand.
Dat is wat wij, Nederlanders, er van gemaakt hebben, en inmiddels koesteren. Omdat we beseffen dat hier sprake is van een historisch toeval, iets wat nou eens precies goed gevallen is zonder dat we daar bewust aan bouwden.
En dat beetje extra moet nu kapot. Precies daar waar het met ons lekker liep gaat het mis en moeten we ons nota bene verantwoorden. Daar waar de vraag naar goed en kwaad gesteld wordt moeten we vinden dat we niet deugen.
Dat steekt.

Schoorsteenveger | 24-10-13 | 01:03

Doodsbedreigingen na groene Pieten optocht lees ik op de site van de Volkskrant. Wat een achterlijke cultuur hier in Nederland.

kicktherabbit | 24-10-13 | 01:01

@Parsons | 24-10-13 | 00:51
Da's een ander verhaal. Dat die landen met 200 miljard ook niks nuttigs doen, mochten ze het krijgen, dat staat als een paal boven water. Mijn punt was dat die ze 200 miljard allang hebben gehad.

Stormageddon | 24-10-13 | 00:59

In de grote mensensprookjes krijgen de mensen 72 maagden als cadeautje.
Wat is dan het verschil tussen Sinterklaas en de islam? Wij laten graag onze kindertjes op aarde genietem, thats all.
Sint heeft ook het grote boek, bewijs maar dat het nep is.

Terpen-tijn | 24-10-13 | 00:58

VN de tyfus weg ermee.

Lewis Lewinsky | 24-10-13 | 00:58

IndoFortuyn | 24-10-13 | 00:46
In 1968 was Sinterklaas op Curacao nog gewoon een zwarte met een witte baard. Geen gezicht, maar als ze dat daar nou graag willen

Graaf van Egmont | 24-10-13 | 00:57

@IndoFortuyn | 24-10-13 | 00:46
Oh jawel hoor: http://www.nufoto.nl/fotos/253704/intocht-van-sinterklaas-in-willemstad-op-curaao.html

Parsons | 24-10-13 | 00:55

Inferi0r | 24-10-13 | 00:48 | + 0 -

Iedereen is blijkbaar altijd gekwetst in dit land zijn het niet de Turken dan de Marokkanen of de Joden nu zijn het weer de negers rot ff op zeg.

non_de_pier | 24-10-13 | 00:54

@Stormageddon | 24-10-13 | 00:13
Maar voor de volledigheid dan maar (en voor de meelezers):

http://www.youtube.com/watch?v=12YDLZq8rT4

Parsons | 24-10-13 | 00:52

Walgelijk dat er blijkbaar een kinderfeestje verboden kan worden, terwijl dat kudgeloof never nooit discutabel zal worden, laat staan verboden.
Sprookjes zijn sprookjes.

Terpen-tijn | 24-10-13 | 00:52

Inferi0r | 24-10-13 | 00:44
Het is een godspe natuurlijk dat een goed gekwalificeerde kleurling of allochtoon niet aan een baan zou kunnen komen omdat zijn huidskleur van de onze verschilt. En dat dat gebeurt daar ben ik van overtuigd. Maar ook ouderen worden op de arbeidsmarkt gediscrimineerd. En er wordt natuurlijk nooit bijgezegd dat je te zwart of te oud bent. Je past gewoon niet in hun team. Of profiel zogezegd. Maar dat heeft allemaal niks met een kinderfeest te maken.

Graaf van Egmont | 24-10-13 | 00:51

-weggejorist-

Goorbatsjov | 24-10-13 | 00:51

@Stormageddon | 24-10-13 | 00:13
Komt nog bij dat het averechts werkt, maar dat is voor het hier en de discussie voorbij.

Parsons | 24-10-13 | 00:51

De negerhut van oom Tom, van Harriet Beecher Stowe, een Amerikaanse klassieker moet dan ook verboden worden volgens die Jamaikaanse haat-heks.
Wikipedia doet alvast aan zelfcensuur, de negerhut noemen ze daar al de hut van oom Tom.

Jan Dribbel | 24-10-13 | 00:49

@non_de_pier | 24-10-13 | 00:45
Laat duidelijk zijn dat ik het geheel met jou eens ben, maar dat een deze redenen wel mede ten grondslag liggen aan de aversie tegen Zwarte Piet bij donkere mensen. Dat is precies ook het probleem wat ik beschrijf, we kunnen hun gekwetste gevoel sowieso niet wegnemen.

Inferi0r | 24-10-13 | 00:48

-weggejorist-

Goorbatsjov | 24-10-13 | 00:47

Eerst slavernij afgeschaft 1 juli 1863
Toen afschaffing apartheid Zuid-Afrika
Toen slavernijmonument in Amsterdam
Toen naamsverandering van negerzoenen in de supermarkt
Toen 75% van jeugd van Amsterdam en Rotterdam zwart, lekker exces van de naoorlogse massa-immigratie.
Toen witte vlucht naar dorpen.
Toen afschaffing van zwarte Piet in 2015, terwijl negers zich niet wit willen schminken om Sinterklaas te spelen.

IndoFortuyn | 24-10-13 | 00:46

Zal mij aan me reet roesten of we wel of niet chocoladepieten krijgen,... doe er ook maar een blik lichtgetinten bij, maar de manier waarop staat me niet aan.

Terpen-tijn | 24-10-13 | 00:46

Inferi0r | 24-10-13 | 00:39 | + 0 -

Dat minder snel aan een baan komen heeft niets maar dan ook totaal niets met racisme te maken maar met ervaringen uit het verleden. En dan kun je wel zeggen niet iedereen is het zelfde maar na tientallen slechte ervaringen maak je keuzes maakt mij een racist ik moet ook denken aan mijn bedrijf.

non_de_pier | 24-10-13 | 00:45

Terpen-tijn | 24-10-13 | 00:42
Omdat de mijnen gesloten zijn misschien? Of omdat men nog nauwelijks een schoorsteen in een vinexwijk vindt?

Graaf van Egmont | 24-10-13 | 00:45

@Graaf van Egmont | 24-10-13 | 00:38
Ik geloof best dat een relatief grote groep is. Vrijwel elke zwarte komt minder goed aan een baan omdat hij donker is. Laat duidelijk zijn, dat daar een goede oorzaak voor is, ik benoem alleen het feit.

Al de donkere mensen met een gebrek aan nuance en erg veel gevoel voor drama en emotie zullen dat minderwaardige gevoel wellicht tegenkomen bij de viering van Sinterklaas.

Slechte nieuws voor hen blijft natuurlijk, dat het afschaffen van Zwarte Piet hen niets gaat helpen.

Inferi0r | 24-10-13 | 00:44

@Graaf van Egmont | 24-10-13 | 00:20
Ik ken @seven's bronnen wel een beetje, en daar heb ik al gezocht. Een handig totaal-overichtje of een tool om dat er even snel uit te plukken heb ik nog niet gevonden. Zelfs in gapminder kun je die absolute getallen niet snel vinden. Maar als @seven zich geroepen voelt om die facts even the checken, dan hou ik het niet tegen natuurlijk.

Stormageddon | 24-10-13 | 00:43

Als wij zwarte Piet nou eens gaan omdopen tot gepimenteerde helper uit de overzeese gebiedsdelen?

Graaf van Egmont | 24-10-13 | 00:42

Weet je wat racisme is, dat de zwarte medelander, een speciale behandeling eist als minderheid, omdat wij niet dezelfde kleur hebben als zij. Dat is het enige racisme in Nederland. Net als in deze discussie, wij moeten tolereren dat zwarte piet niet meer zwart wordt, omdat een minderheid van 4% zich gekwetst voelt. Als we elke minderheid hun zin gaan geven, mogen we straks allemaal niets meer. De meerderheid regeert, zo moet het zijn. De meerderheid is voor een zwarte zwarte piet, en daarom blijft wat mij betreft de zwarte piet gewoon. Zeer jammer trouwens dat bepaalde gekleurde medelanders het zeer ernstige fenomeen racisme misbruiken, om er zelf beter van te worden. Met name zij die schadevergoedingen eisen voor de slavernij, terwijl die al lang gegeven zijn, en gegeven worden. Schrijnender is nog dat zij helemaal geen slaaf geweest zijn, en hun ouders, grootouders, en overgrootouders ook niet. Net zo min dat wij slavendrijvers zijn, of onze ouders, grootouders en overgrootouders.

Old_Spice | 24-10-13 | 00:42

Zwarte piet was ik altijd vroeger toen ik kolen moest halen voor de kachel.
Zwarte pieten zijn zwart omdat ze in de schoorsteen moeten klimmen.
Waarom gelooft niemand dat nou?

Terpen-tijn | 24-10-13 | 00:42

Eh, ja en? Lekker belangrijk.;)

Jim Lovell | 24-10-13 | 00:40

Enig om te zien hoe juist het afschilderen van mensen als racisten door getinte mensen weer tot grotere tegenstellingen zorgt. Terwijl er eerst toch echt weinig aan de hand was, behalve voor een klein groepje intolerante schreeuwers.

henkdekanarie | 24-10-13 | 00:40

@Schoorsteenveger | 24-10-13 | 00:31
Inderdaad dat ja, het aanpassen van Zwarte Piet gaat niets veranderen. Deze mensen voelen pijn omdat iemand ze Zwarte Piet noemt, dan voelen ze ook pijn als iemand ze 'zwartrijder' noemt.

Blijkbaar zijn er mensen die allerhande woorden aangrijpen om de donkere medemens te raken, het wegnemen van deze woorden (waarvan Zwarte Piet er een is) lost niets op. De pesters blijven pesters en zullen andere woorden gebruiken en de gekwetsten zullen zich nog steeds gekwetst voelen (bijvoorbeeld omdat ze minder snel aan een baan komen).

Inferi0r | 24-10-13 | 00:39

Inferi0r | 24-10-13 | 00:28
Waarom zou dat een grote groep zijn? de aanwezige zwarten zijn natuurlijk handpicked door de redactie. Anders krijg je natuurlijk nooit reuring en dientengevolge aandacht in de media de volgende dag!

Graaf van Egmont | 24-10-13 | 00:38

in Nederland uitgekotst ? dan dezelfde hate speech bij onze zuiderburen > i.imgur.com/2eU2dnT.jpg

overigens wel een leuke afsluiter, had Prem niet van terug :
Prem 'hoe kan het dan dat als de boot met Pieten aankomt ze al zwart zijn, ze zijn nog niet door de schoorsteen geweest '
Interviewer 'dus jij denkt dat voetballers ook nooit trainen voor een belangrijke wedfstrijd ?'

(c)ZWITSUL | 24-10-13 | 00:38

Beetje bij beetje wordt onze Nederlandse nationaliteit uitgemolken en afgebroken zodat de EUSSR haar superstaat kan beginnen en Maxima uiteindelijk toch gelijk kreeg met haar most famous opmerking ooit.

INH.30CL | 24-10-13 | 00:37

Onze tradities zijn discrimerend en racistisch.
Elke blanke is dus een racist.
Moet wel..

Terpen-tijn | 24-10-13 | 00:37

Inferi0r | 24-10-13 | 00:28 |
Exact. Daar wordt een hele hoop gram zichtbaar die er altijd gezeten heeft. Als het Sinterklaasfeest is afgeschaft zal er wat dat betreft niks veranderd zijn.

Schoorsteenveger | 24-10-13 | 00:31

Inferi0r | 24-10-13 | 00:28 | + 0 -

Mij heeft het geleerd, wat ik al wist, ik ben een racist omdat ik mijn eigen cultuur wil behouden.

non_de_pier | 24-10-13 | 00:31

Debat op 2 heeft mij wel geleerd dat er een boel zwarten en donkeren en half donkeren zijn die zich gediscrimineerd voelen en racisme ervaren om wat voor reden dan ook. Die mensen vormen nu een grote groep en grijpen Zwarte Piet aan om zich samen te uiten.

Inferi0r | 24-10-13 | 00:28

Die neger van de Plus heet Edgar! Hij wenst ook als zodanig aangesproken te worden. 'Die neger van de Plus die Edgar heet' wordt het dan.

Nixxor | 24-10-13 | 00:27

Graaf van Egmont | 24-10-13 | 00:23 |
Erg discriminerend jegens al diegenen die niet kunnen vliegen.

Schoorsteenveger | 24-10-13 | 00:25

zeg maar jansen | 24-10-13 | 00:18 | + 0 -

We hebben al zoveel moeten toegeven en het houdt niet op. Ik als Katholiek op gevoede Limburger had me de afgelopen tijd ook gediscrimineerd kunnen voelen doe het niet omdat ik trots ben op mijn afkomst.

non_de_pier | 24-10-13 | 00:24

zeg maar jansen | 24-10-13 | 00:18
Whatever. Als ze maar van mijn Maria Hemelvaart afblijven. Er moet wel iets te vieren blijven.

Graaf van Egmont | 24-10-13 | 00:23

Stormageddon | 24-10-13 | 00:13
Moet je even Seven contacten. Die hoest het zo voor je op.

Graaf van Egmont | 24-10-13 | 00:20

Als zwarte Piet een neger was dan heette hij wel bruine Piet...

Megalomaantje | 24-10-13 | 00:19

non_de_pier | 24-10-13 | 00:16
Of men gaat eens een keer aan het werk...
Hebben ze geen tijd om zich met die ongein bezig te houden de gehele dag.

Ommezwaai | 24-10-13 | 00:18

non_de_pier | 24-10-13 | 00:16 Simpel op te lossen. Wij geen Sinterklaasfeest dan ook geen ramadan, geen suikerfeest, geen offerfeest, geen loofhuttenfeest en noem ze maar op.

zeg maar jansen | 24-10-13 | 00:18

Whaaaaaaaa ik wil mijn jeugd terug. Volgende keer zijn het weer de Moslims die honden willen verbieden omdat ze onrein zijn, straks willen ze de Chinezen verbieden dat we nieuwjaar vieren op 31 December waar houdt het op? Dit is Nederland kom je hier wonen pas je gewoon aan.

non_de_pier | 24-10-13 | 00:16

Sinterklaas: "Yo Niggah!"

Die neger: "Ja Massa".

zeg maar jansen | 24-10-13 | 00:15

Blanke bebaarde mannen overwegen een petitie in te dienen ter afschaffing van Sinterklaas. Zij worden jaarlijks gekwetst door jonge donkere kinderen die hen, per abuis, voor de goedheiligman aanzien.

Tinus Teelbal | 24-10-13 | 00:15

HAHAHA een TV-programma vol Surinamers, je raad het al binnen de kortste keren geschreeuw en gezwaai met armen. En uiteraard worden de argumenten ook met de minuut slechter en emotioneler.

Misschien moeten Surinamers eerst eens leren fatsoenlijk te discussiëren, dan begrijpen ze meteen ook waarom Nederlanders ze niet altijd direct serieus nemen, omdat nuchterheid hier veel hoger aanzien heeft.

Inferi0r | 24-10-13 | 00:13

@Parsons | 24-10-13 | 00:01
Yep. Ik ben al naarstig op zoek naar het totaal van de Ontwikkelingshulp naar zowel Afrika als de Cariben sinds 1945, geindexeerd naar nu. Nog niet gevonden, maar de getallen van de totale wereld-ontwikkelingshulp sinds 1945 loopt in de tientallen biljoenen. Dus ik vermoed dat mevrouw Shepherd niet moet zeiken, die 200 miljard hebben ze waarschijnlijk allang gehad. And then some.

Stormageddon | 24-10-13 | 00:13

Zwarte Bert kan wel. Maar dat is vanwege de kas van de daklozen.

En de PvdA.

zeg maar jansen | 24-10-13 | 00:12

Megalomaantje | 24-10-13 | 00:06 Zo spreken ze elkaar wél aan hè?

"Yo Niggah".

Maar alleen als ze zien dat de ander zwart is.

zeg maar jansen | 24-10-13 | 00:09

Negers vinden zelf ook dat ze zwart zijn?

Megalomaantje | 24-10-13 | 00:06

Welles! Nietes! | 24-10-13 | 00:03 Volgens Sheperd vieren wij twee keer Santa Claus achter elkaar.

Ofwel, die muts heeft geen flauw benul.

zeg maar jansen | 24-10-13 | 00:05

non_de_pier | 24-10-13 | 00:03 Nee, vanwege Jan en Kees.

Noem het beestje bij z'n naam: Neger.

zeg maar jansen | 24-10-13 | 00:04

Die Sheperd heeft trouwens wel lef zeg!
Hier straks ons Sinterklaas feest meevieren en haar schoentje zetten met een wenslijstje van 30 miljard.
Wie verteld haar even dat Sint zelf echt niet zo rijk is,maar dat alle hardwerkende papa's en mama's de cadeautjes kopen.. en dan alleen voor hun eigen kinderen.

Welles! Nietes! | 24-10-13 | 00:03

Ik zou toch graag eens doordringen tot de hersens van een antizwartepieter. Mits aanwezig natuurlijk.

Graaf van Egmont | 24-10-13 | 00:03

Ik vind zwarte piet echt discriminerend voor mensen die piet heten. Noem hem dan zwarte jan. kees, etc. etc. :)

non_de_pier | 24-10-13 | 00:03

ik dacht werkelijk die supermathijs gaat never nooit een cocurent krijgen. Maar ja hoor we hebben er 1gevonden gutgutgut. Bij die vergeleken is supermathijs maar een gematigde zeg. Dat wordt een echte minnen magneet. Met die uitspraken van hem. Echt de vreemdste uitspraken.

tweetybird | 24-10-13 | 00:02

@Stormageddon | 23-10-13 | 23:15
Jezus fucking Christ.

Parsons | 24-10-13 | 00:01

Quid, waarom negeer ik je laatste update waarschuwing ook, sorry je hebt helemaal gelijk.

INH.30CL | 24-10-13 | 00:00

gutgutgut | 23-10-13 | 23:54 |
Jonkunnu is de viering van overwinning van de zwarte mens op de witmans. John Canoe is de jamaicaanse Sinterklaas. Allemaal heel begrijpelijk, daar niet van. Wij witmansen zijn kampioen in het begrijpen van andermans cultuur, het aanvoelen van andermans pijn. Wij lijden mee, zitten vol medelijden, en gaan daar, als we niet een beetje oppassen, aan ten onder, met puntmuts en al.

Schoorsteenveger | 23-10-13 | 23:59

Maar de ware kwestie is;
Als nou een echt diepzwarte neger Piet wil spelen, wat dan? Moet ie dan eerst wit worden geschminkt?

Causa Sui | 23-10-13 | 23:59

@gutgutgut | 23-10-13 | 23:54
Ga eens deaudt, gutgutgutmensch.

Lewis Lewinsky | 23-10-13 | 23:58

Het wordt tijd dat de Sint doorgaat als zzp er.
Sint zelfstandige zonder piet. Of Zonder zwarte piet.

Kaan78 | 23-10-13 | 23:57

-weggejorist-

gutgutgut | 23-10-13 | 23:54

Een ZZP-er is ook de Zeer Zwarte Piet in de ogen van onze regering.

Hoog tijd dat daar een oplossing voor komt.

zeg maar jansen | 23-10-13 | 23:54

said_fred | 23-10-13 | 23:19 |
Je feiten over de blanke slavenhandel kloppen. Het geeft je niet het recht om haat tegen "rondtrekkend crimineel, niets en niemand ontziend tuig" te prediken, abu_fred.

gutgutgut | 23-10-13 | 23:49

@miko | 23-10-13 | 23:09
Idd de blanke slavinnen die naar het oosten vervoerd werden zijn ook nooit door hun nazaten gebruikt om geld los te krijgen omdat blanken daar last van hebben of hebben gehad.

Welles! Nietes! | 23-10-13 | 23:46

Mark Smith | 23-10-13 | 23:44 |
Dan beginnen we weer over de kerstboom.

Schoorsteenveger | 23-10-13 | 23:45

Mark Smith | 23-10-13 | 23:44
Je weet dat de kerstman een dierenbeul is, die bovendien lilliputters belachelijk maakt?

spanarchist | 23-10-13 | 23:45

Wat die schreeuwlelijk van een Prem en die zielige nepkunstenaar quinsy teweeg kunnen brengen.
Die PREM lijkt overigens een beetje op die kerel van dat zigeunerechtpaar waarbij men dat witte kind vond.

Zaniker | 23-10-13 | 23:45

Was het maar 6 december.

Mark Smith | 23-10-13 | 23:44

miko | 23-10-13 | 23:34 |
Zeurpiet is een zwakkeling die een stok heeft gevonden, of aangereikt heeft gekregen, om mee te slaan. Dus gaat zeurpiet plots wild om zich heen slaan, in de illusie dat hij daarmee positie verwerft. Zeurpiet heeft een gebrek aan identiteit en meent via dit wild om zich heen slaan zich een identiteit aan te kunnen meten, of een identiteit terug te kunnen vinden. Zeurpiet zit vol haat en ressentiment, zeurpiet wil wraak. Jonkunnu heet dat op Jamaica.

Schoorsteenveger | 23-10-13 | 23:43

@spanarchist | 23-10-13 | 23:33
Moewaaahh!! daar zeg je me zo wat!
En ik zei het niet eens met die bedoeling.. maar so true.

Welles! Nietes! | 23-10-13 | 23:41

@gutgutgut | 23-10-13 | 23:11

"Nederland is collectief van het padje"
.
Eindelijk iemand die iets verstandigs zegt. Dat we überhaupt ingaan op dit trieste gejank over een kinderfeestje en oude traditie is volkomen overbodig.
.
Het is vrij simpel. Zint het niet, lekker emigreren. Nederland is maar een klein postzegeltje op deze immense Aarde en het is dus heel makkelijk elders te vertoeven. Grenzen zijn open dus kleine moeite bovendien.
.
Wat dat betreft jammer van de rest van uw tegeltje. Verkeerde analyse onder een juiste conclusie.
.
Toedels!
.
PS stuur even een kaartje om te laten weten hoe het elders bevalt?

Parel van het Zuiden | 23-10-13 | 23:41

Interessant kijkje in dat enge PvV clubje bij P&W.

Mark Smith | 23-10-13 | 23:41

@(c)ZWITSUL | 23-10-13 | 23:33
Daar zijn Bontes,Hero en die nep islamist waarschijnlijk uit betaald.

Welles! Nietes! | 23-10-13 | 23:39

@Alt | 23-10-13 | 23:25
Scroll eens door het topic!

miko | 23-10-13 | 23:35

@Schoorsteenveger | 23-10-13 | 23:28
Hear hear!

Welles! Nietes! | 23-10-13 | 23:35

@gutgutgut | 23-10-13 | 23:20
Misschien wil hij zeggen dat je altijd dit soort zeikerts hebt? Net zoals de meeste Zoewarte piet zien als het laatste bastion van Nederlandse tradities maar dat veel andere zoals Ganstrekken ook zijn verdwenen. Traditie zullen veranderen of verdwijnen.
Zeurpiet moet gewoon geduld hebben.
Langzaam aan zeker zal er minder animo voor Piet zijn en zal hij aangepast worden. Zoals al reeds gebeurd is.
Wat bij de meeste de essentie is is dat je aan hun eigen kinderverleden komt en dat mag niet. het is emotie niks meer en niks minder. Als zwarte piet verboden word dan is men het over een generatie vergeten.Dan moet je naar Curaçao om het te vieren!
Krijg je een geschminkte neger!
bin.snmmd.nl/m/m1cztb7ac823.jpg

miko | 23-10-13 | 23:34

de PVV is nog de enige anti EU partij in Nederland.. er zal best een geheim potje in Brussel zijn om dit soort partijen te slopen.

(c)ZWITSUL | 23-10-13 | 23:33

Welles! Nietes! | 23-10-13 | 23:31
Surinaamse kinderen die hun eigen vader niet (her)kennen is niet echt verrassend.

spanarchist | 23-10-13 | 23:33

Alt | 23:25
Schreeuw 's niet zo, er staat tussen de reaguursels allang een linkje naar zijn YouTube.

gemeentereiniging | 23-10-13 | 23:33

Wat voor een gebrek aan eigenwaarde en zelfrespect heb je eigenlijk wanneer je de verre nazaten van slaveneigenaren zulke verwijten maakt en vervolgens je hand bij ze ophoudt en naast ze blijft wonen?

Parel van het Zuiden | 23-10-13 | 23:31

@Conner | 23-10-13 | 23:18
En dat is een waar punt!
Kinderen zien in een clown ook hun eigen vader niet.
En zelfs surinaamse kinderen zien hun eigen vader niet in zwarte piet.

Welles! Nietes! | 23-10-13 | 23:31

gutgutgut | 23-10-13 | 23:20 |
Of ik een succes ben? Vanuit welk perspectief? Wellicht ben ik in het oog van de ander een grote mislukking. Zal me worst wezen. Maar ik voel me niet verongelijkt en loop niet te zeuren dat een ander, via de geschiedenis, mijn ellende heeft veroorzaakt en daarvoor, in welke vorm dan ook, moet boeten.

Schoorsteenveger | 23-10-13 | 23:28

@Welles! Nietes! | 23-10-13 | 23:23
Oprichting van de LPF natuurlijk.

Welles! Nietes! | 23-10-13 | 23:26

@Conner | 23-10-13 | 23:15
Nee het gaat niet om de symboliek.. het gaat om pegels, keiharde pegels!

Welles! Nietes! | 23-10-13 | 23:25

WAAR BLIJFT DE BRABONEGER NU WE HEM ZO HARD NODIG HEBBEN

Help Braboneger redt ons van dat histerische wijf die rum zuipende dragonder die ons de les wilt lezen.

Redt Nederland en zijn cultuur.
Verlos ons van dat VOODOO demoon

Alt | 23-10-13 | 23:25

@(c)ZWITSUL | 23-10-13 | 23:16
Echt he.. die mafkees zal ook wel weer door andere partijen ingebracht zijn om nieuwe peilingen voor de verkiezingen te beïnvloeden in negatieve zin.
Dat begin ik serieus te geloven na de oprichting en moord op Fortuyn.Toen zullen ze gedacht hebben dat ze het minder opzichtig moesten doen door stromannetjes in te brengen als zogenaamd rechts denkend,maar met de bedoeling de rechtse partij van binnenuit uit te hollen.

Welles! Nietes! | 23-10-13 | 23:23

Schoorsteenveger | 23-10-13 | 23:17 |
Eindelijk iemand die iets verstandigs zegt. Plusje voor "Onze kinderen overleven wel".
Jammer van de rest van je betoog. Waar slaat dat soort praat op? Het is me een raadsel. Ben jij dan zelf zo'n succes?

gutgutgut | 23-10-13 | 23:20

Ik zag al staan dat de muts uit Jamaica ook degene is die krankzinnige claims van tientallen miljarden wil indienen als Wiedergutmachung van de slavenhandel in het koloniale tijdperk.
Vervolgens hebben we nog de Surinamers en Antillianen met hun claims en gedenktekens van de slavenhandel.

Maaruhhhm, in het kader van Zwarte Piet, zwart als het roet van de schoorstenen waar hij doorheen moet kruipen om de pakjes te bezorgen voor de zoete kinderen is er een erg grote roze olifant pal midden in de kamer die iedereen negeert die zo bezig is met Zwarte Piet en de miljardenclaims enz en wel dit:

`Waar is het gedenkteken voor de blanke slavenhandel?´
` Blanke slaven aan Moorse kusten (vrije Nederlandse vertaling)´

www.hetgebeurthier.nl/index.php?topic=...

`In de 17e eeuw leefden de kustbewoners en vissers van Engeland met de grote angst om gevangen genomen te worden door piraten en verkocht te worden als slaven in Noord Afrika. Honderdduizenden Europeanen hebben dat lot ondergaan en kwamen ellendig aan hun eind in Noord Afrika. Professor Robert Davis heeft hier onderzoek naar verricht.´

Dit hele stuk geschiedenis tot zich over eeuwen uitstrekt en naar schatting een 1,5 miljoen mensen in heel Europa en daarbuiten betrof wordt helemaal buiten beschouwing gelaten.

Hoe zit dit Linksche Kerk ??

Zijn dan de Noord-Afrikanen niet zielig meer maar vooral rondtrekkend crimineel, niets en niemand ontziend tuig wat dan de slachtofferrol van hunnie beetje onderuit haalt ? ?
Net als dat van jullie `Palestijnen´ die nooit bestaan hebben als Land/natie en dus bevolking.

said_fred | 23-10-13 | 23:19

Ik zeg maar zo herstelbetaling doen en ieder die zich opstelt als nazaat achter dat geld aan terugsturen. Wij hebben onze schuld voldaan,dan hoeven we ze hier ook niet te pamperen en van eten te voorzien. Want daar is dat geld voor. Lekker terug naar eigen land. Want kan me dan ook niet voorstellen dat je het hier naar je zin kan hebben. Bij die slavendrijvers. De nederlanders want dat is hypocricie ten top. Opgerot en weg ermee. Ik zou het in een contract laten vastleggen. En we zijn gelijk van die zeik zeur pieten af. Een nederland zonder die vreselijke enge vent prem en zijn zeur vriendjes. Het zou mijn hele jaar goedmaken.

tweetybird | 23-10-13 | 23:18

Gooi 020 ook ff plat, dat is toch de bakermat van de slavernij

fritsspits | 23-10-13 | 23:18

@Welles! Nietes! het gaat ook om het achter liggende verhaal (opvoedkundig gezien) en niet om de mensen die het uitbeelden. Als je de mensen niet schminkt dan herkennen de kinderen meteen dat piet de buurman is.

Conner | 23-10-13 | 23:18

gutgutgut | 23-10-13 | 23:11 |
Onze kinderen overleven wel. Die zijn sterk genoeg om het zonder Sint en Piet te rooien. Onze kinderen zullen even verward zijn omdat een paar verongelijkten hen kennelijk iets willen afnemen, enkel omdat ze zich verongelijkt voelen. Maar dan zullen ze gewoon verder leven en proberen om iets van hun leven te maken. Die verongelijkten daarentegen zijn niet sterk genoeg om het mét Sint en Piet t rooien, en als Sint en Piet er niet meer zijn zullen ze nóg niet sterk genoeg blijken.

Schoorsteenveger | 23-10-13 | 23:17

@spanarchist | 23-10-13 | 23:09
We kunnen die 30 miljard kaart toch ook doorschuiven naar de nazaten uit Barbarije? Zeggen we dat die toentertijd beloofd hebben dat zij er altijd verantwoordelijk voor zouden blijven als de door hun verkochte slaven en hun nazaten gaan zeuren.

Welles! Nietes! | 23-10-13 | 23:17

Maar nu we weer als slavenhandelaren te boek staan kunnen we beter daad bij woord voegen. Laten we maar beginnen hier residerende slachtoffers weer de landerijen op te jagen. Tomaten plukken verschilt nou ook weer niet zo heel erg van katoen plukken...

Parel van het Zuiden | 23-10-13 | 23:16

Nog even een vraag, waarom zit er een foto van die spits van FC Twente bij dit topic? Kom hoe heet hij ook alweer? Met downsyndrooM.
Ow ja Castaignos.

miko | 23-10-13 | 23:16

Heeft die even een verkeerde timing gekozen nu heel Nederland in de ban is van Zwarte piet.
Welles! Nietes! | 23-10-13 | 23:12 | + 1 -

hahaha.. ja idd met zijn uitgestreken smoel 'ik wil de partij niet beschadigen' .. mafkees, schop onder je hol kan je krijgen

(c)ZWITSUL | 23-10-13 | 23:16

@Welles! Nietes! het gaat om de symboliek, niet om de huidskleur.

Conner | 23-10-13 | 23:15

-weggejorist-

Goorbatsjov | 23-10-13 | 23:15

@Parel van het Zuiden | 23-10-13 | 22:57
Die Britten met hun oplichtingspraktijken.
Manhattan voor een stuk oerwoud in zuid amerika.
Die krijgen de grootste claim aan hun broek!

miko | 23-10-13 | 23:13

@(c)ZWITSUL | 23-10-13 | 23:08
Heeft die even een verkeerde timing gekozen nu heel Nederland in de ban is van Zwarte piet.

Welles! Nietes! | 23-10-13 | 23:12

Nederland is collectief van het padje. Het volk is verward omdat de kinderen zonder als neger geschminkte Pieten geen Sinterklaasfeest zouden kunnen vieren. De premier EN de vice premier verklaren dat een geschminckte Piet zwart is. Rutte zegt zelfs dat hij daar niets aan kan veranderen. Water en zeep, Mark!

gutgutgut | 23-10-13 | 23:11

@Parel van het Zuiden | 23-10-13 | 22:57 |
EUSSR 1.000 miljard.

ProAsfalt | 23-10-13 | 23:10

@Ommezwaai | 23-10-13 | 23:02

Ik zet 'm op 60 miljard. Lijkt me niet meer dan billijk ze ook voetbalbarbie Christiano Ronaldo stevig aan te rekenen...

Parel van het Zuiden | 23-10-13 | 23:09

@Welles! Nietes! | 23-10-13 | 22:57
Slavernij was van alle tijden. De blanke Angelsaksische landen zijn er mee begonnen het af te schaffen. Wat dat betreft moeten die negers blij zijn.

miko | 23-10-13 | 23:09

@Ommezwaai | 23-10-13 | 22:58
Je hebt godomme gelijk! wij overleven die crisis met twee vingers in de neus!

*Kom maar op met onze herstelbetalingen roept!*

Welles! Nietes! | 23-10-13 | 23:09

Voordat tot herstelbetalingen over wordt gegaan als eerste stap het nageslacht van de slaven terug naar het land van hun voorouders laten gaan. En als rentebetaling de huidige racisme-slachtoffers, de Marokkaanse kansenparels, ook mee naar Suriname sturen. Ik ben voor.

spanarchist | 23-10-13 | 23:09

@Itzamná | 23-10-13 | 22:52
Wel overgeverfd. Hun handen en voeten zijn blank.

miko | 23-10-13 | 23:08

en wie loopt er helemaal leeg bij P & W : ex PVV rat Louis Bontes

(c)ZWITSUL | 23-10-13 | 23:08

Wie ook en snel weg moet is Abdelkarim Honing een bekeerde booslim. Nu bij P&W.
Hij heeft voor de gelegenheid zijn armoedigste kloffie aangetrokken.

Jan Dribbel | 23-10-13 | 23:07

Parel van het Zuiden | 23-10-13 | 22:57 | + 1
Moeten we wel snel zijn, voor je het weet bestaat NL niet meer en is er alleen nog maar een EU...

lulkoekhapper | 23-10-13 | 23:06

Beetje jammer dat Marcel van Dam niet heelemaaaal boven aan je lijstje staat Quid.

KannieWaarZijn | 23-10-13 | 23:06

@Parel van het Zuiden | 23-10-13 | 22:57 |

Addendum.. Laten we er maar geen gras over groeien en de Belgen aanslaan voor 1000 Miljard inzake de Brusselse overheersing. We zullen die claim toch ergens kwijt moeten...

Parel van het Zuiden | 23-10-13 | 23:06

@Ommezwaai | 23-10-13 | 22:58
Oostenrijk,

miko | 23-10-13 | 23:06

@Conner | 23-10-13 | 22:49
Laat de wetenschap nou ook bewezen hebben dat de mensheid voortkomt uit de zwarte Afrikaanse mens, die dus derhalve zwart en dus als kwaad en duivels zoals jij stelt van origine is.Hoe is onze blanke kwaadaardigheid ons dan aan te rekenen door diezelfde zwarte mens waar we allen uit voortkomen?

Welles! Nietes! | 23-10-13 | 23:05

Als er ook maar één rechter toe gaat geven dat ZP rascisme is, dan zullen de schadeclaims vanuit de hele wereld onze postbus binnen komen rollen.
En geloof me.... die rechter gaat er komen.

Schietmijmaarlek | 23-10-13 | 23:04

Wel jammer dat mensen mijn sarcasme niet snapte in het topic van 1 miljoen likes voor de Pietitie. Terwijl ik niet echt fan ben van Negerlanders.

ElMatadero | 23-10-13 | 23:03

Wereldoorlog 3 start bij Zwarte Piet in Boerenkoolland Nederland!

Nederlanddraaitdoor | 23-10-13 | 23:03

@Parel van het Zuiden | 23-10-13 | 22:34
Wat jammer is dat we niet meer onze eigen munt hebben.Dan konden we een contract maken.Ze alles laten ondertekenen.
En bij het overmaken de munt laten devalueren. grote tijd.

miko | 23-10-13 | 23:02

@Itzamná | 23-10-13 | 22:52
Kleine kinderen discrimineren niet. Zodra ze de leeftijd hebben bereikt dat ze niet meer in Sinterklaas geloven gaan wellicht wel discrimineren.

Dat hebben mijn kinderen dan ook gemerkt op een overwegend 'zwarte school'.
Ik heb ze op een andere school gedaan natuurlijk. Dat hielp. Maar hier in de buurt worden ze nog dagelijks voor rotte vis uitgemaakt omdat ze blank zijn. Hier wil ik dus ook weg.

Hou eens even gauw op met je aanstellerig gedrag. Mijn ouders zijn geboren in dit land, ik ben geboren in dit land. Ik wil dat mijn kinderen in dezelfde veilige omgeving kunnen opgroeien als waarin ik opgroeide. En zolang dat geen vanzelfsprekendheid is voel ik niet MEER de noodzaak om tolerant te zijn tegen de intoleranten.

Lijkt me logisch... | 23-10-13 | 23:02

Parel van het Zuiden | 23-10-13 | 22:57
De Portugezen!
I.v.m. Portugees-Nederlandse oorlog (1588-1662).
Die maar afslaan op 100 miljard?

Ommezwaai | 23-10-13 | 23:02

Als dit zo door gaat, dan gaat er een moment komen dat de nazaten van slavenhandelaars hun geld gaan terugeisen uit Afrika vanwege ondeugdelijke goederen.

Rico Tampeloerus | 23-10-13 | 23:01

Van dat kleine ventje hadden we best voordelen. Van zijn broer " iek ben uw konijn" althans.

Campinggast | 23-10-13 | 23:00

Stap 2 is gezet, er is 30 miljard geëist. Gewoon helemaal niks meer geven! Geen hulp, geen scholing, geen technologie, stages op die eilanden verbieden, geen arbeid, geen geld, gewoon helemaal niks!
Stelletje schooierende paupers!

Brinkman | 23-10-13 | 23:00

Parel van het Zuiden | 23-10-13 | 22:34 | + 2 -

Die 30 miljard hebben ze als je de uitkeringen meetelt allang gehad

Tsjernodebiel | 23-10-13 | 23:00

@ Ommezwaai; omdat daar ook een substantieel deel aan Negers toe behoorden, die elkaar tot slaaf maakten!

Nederlanddraaitdoor | 23-10-13 | 23:00

@trippert | 23-10-13 | 21:49
Zal ik jou eens in je kont naaien?

@Lijkt me logisch... | 23-10-13 | 22:28
de eu zuigt apeballen

miko | 23-10-13 | 23:00

En sodemieter ook maar op met die reclame voor Almhof Yohgurt waar die neger in zit in een Beiers pakje! Dadelijk mogen die pakjes ook niet meer in Beieren wegens uitbuiting van een neger in reclame voor blanke producten!

Nederlanddraaitdoor | 23-10-13 | 22:58

Welles! Nietes! | 23-10-13 | 22:54
Vergeet Scandinavië en Italië ook niet.. Die Vikingen en Romeinen hebben onze voorvaderen het leven behoorlijk zuur gemaakt!

Ommezwaai | 23-10-13 | 22:58

@Itzamná | 23-10-13 | 22:52
Kan ik er wat aan doen dat ik en mijn voorouders blank waren dan?.. voor het zelfde geld was die slavernij dus andersom geweest!

Welles! Nietes! | 23-10-13 | 22:57

Herstelbetalingen voor smart uit een lang vervlogen verleden. Van een nood een deugd maken dan maar...
.
De Italianen uitpersen voor de Romeinse occupatie (+/- 7,5 miljard).
De Scandinaviërs leegtrekken voor de rooftochten (+/- 10 miljard).
De Spanjaarden uitzuigen voor de tachtig jarige oorlog (+/- 200 miljard).
De Fransen aanslaan voor de Napoleontische overheersing (+/- 30 miljard + 100 miljard omdat het Fransen zijn).
De Duitsers chanteren voor WO2 (+/- 100 miljard + 20 miljard voetbalbonus).
Met Britten stonden we gelijk qua oorlogen dus dat strepen we tegen elkaar weg.
.
Boodschappenlijstje compleet?

Parel van het Zuiden | 23-10-13 | 22:57

@Ommezwaai | 23-10-13 | 22:49
Dan gaan we die Fransozen ook nog een poot uitrukken voor dat enge kleine ventje waar we het een poosje heel druk mee hebben gehad hier!

Welles! Nietes! | 23-10-13 | 22:54

Nederland had totaal een aandeel van zo'n 4% in de slavenhandel..
Hoor niemand over al die andere landen die de resterende 96% voor hun rekening namen.

Ommezwaai | 23-10-13 | 22:54

Lijkt me logisch... | 23-10-13 | 22:50 | + 0
Huidskleur is geen keuze. Ja, Michael J. dacht van wel, maar die is al dood.

De rest van wat je noemt is allemaal een keuze.

Of dacht jij dat negers eigenlijk geschminkte blanken zijn?

Itzamná | 23-10-13 | 22:52

Maar u kunt rustig gaan slapen, hoor.

Lijkt me logisch... | 23-10-13 | 22:52

Dertig miljard aan herstelbetalingen. Meester-compromissluiter Rutte als minister-president, allochtonenknuffelaar Die-de-rik als leider van de tweede regeringspartij.
Dat geld gaat er komen. Gefeliciteerd Suriname.

spanarchist | 23-10-13 | 22:51

@Ommezwaai | 23-10-13 | 22:46
Hoezo belangenverstrengeling?

Parsons | 23-10-13 | 22:51

@Campinggast | 23-10-13 | 22:50
Zwarte Kaas desnoods?

Lijkt me logisch... | 23-10-13 | 22:51

Is sinterkaas de vies geen optie waar iedereen mee kan leven?

Campinggast | 23-10-13 | 22:50

@Itzamná | 23-10-13 | 22:44
Mijn kinderen vroegen ook hardop waarom die mevrouw blauw haar had, waarom die meneer zo dik was en hoe het toch kon dat destijds de buurman in Rotterdam Delfshaven in een Hummer kon rijden terwijl 'ie blijkbaar geen baan had. OK, dat laatste vroeg ze niet, maar dat heb ik 'r verteld.

Lijkt me logisch... | 23-10-13 | 22:50

Dertig miljard als herstelbetaling voor ons verleden als slavenhandelaar?

Een jodenfooi.

Itzamná | 23-10-13 | 22:50

Megalomaantje | 23-10-13 | 22:47
Zag zojuist op teevee dat Spanje weer een beetje opkrabbelt uit de crisis.
Dat is mooi, dan kunnen ze ons eens herstelbetalingen doen voor maar liefst 80(!) jaren van oorlog tegen ons.

Ommezwaai | 23-10-13 | 22:49

Nu op Netwerk; Het gaat dus werkelijk om een hoop centen, over de rug van een kinderfeestje! Herstelbetalingen??? Hoeveel van die negers hebben zelf de slavernij meegemaakt? Hoeveel van die negers zouden toch echt willen dat ze nooit uit Afrika gehaald waren? Hoeveel van deze neger-families zouden nu niet bestaan als ze nooit uit Afrika weggevoerd waren (laten we eerlijk wezen, zo fantastisch gaat het niet in de meeste Afrikaanse landen, ondanks door kolonisators achtergelaten infrastructuur en overheidsvorm). Begrijp me niet verkeerd; uitbuiting van mensen is altijd fout, maar 150 jaar na dato nog een claim?? Kunnen wij dan ook een claim indienen bij de Italianen, Noren, Engelsen, Spanjaarden, Fransen etc??? Mijn bloed kookt!

Nederlanddraaitdoor | 23-10-13 | 22:49

Zwarte piet is gekleed als iemand die 'opvoedkundige' lijfstraffen uitvoerd met zijn berkenroede. Zie "Eine Bildtafel aus dem Hamburger Stadtrecht von 1497".

De zwarte kleur van piet en de witte kleur van nicolaas kunnen van het volgende komen; "Iemand zwart maken, d.w.z. kwaad spreken van iemand; hem in een ongunstig licht plaatsen. Zwart is de kleur van den nacht en van alles wat slecht is (lat. niger) zooals wit die van de reinheid en alles wat goed is (lat. candidus1)); de duivel wordt zwart voorgesteld, een engel wit" uit F.A. Stoett, Nederlandsche spreekwoorden, spreekwijzen, uitdrukkingen en gezegden. W.J. Thieme & Cie, Zutphen 1923-1925 (vierde druk).

Conner | 23-10-13 | 22:49

Toen ene zeurpiet van het anti Zwarte Pieten front stelde dat Nederland op de 3e plaats staat van de meest racistische landen van de wereld en dit onderbouwde met de zinsdeel "dit is wetenschappelijk bewezen", kon ik alleen maar denken: wat een vieze ondankbare hond. Maar toen ik gaandeweg in het debat van alle kanten (dus ook van het pro Zwarten Pieten kamp) de Nederlandse tolerantie zaten te downplayen, brak mijn klomp. We tolereren ondertussen meer de minderheid dan de meerderheid.
.
Daarnaast ben ik van mening dat tolerantie een vaag en paradoxaal begrip is. Als je namelijk tolerant bent, ben je tegelijkertijd vaak (zo niet altijd) ook intolerant. Als je tolerant bent naar de anti ZP gedachte ben je tegelijkertijd intolerant naar de pro ZP gedachte. Of andersom: als je intolerant bent naar een slachtoffer van een tasjesdief die een beschermende tik uitdeelt, dan ben je tegelijkertijd tolerant naar het uitoefenen van het vak van de tasjesdief. Of als laatste: als je tolerant bent naar de Islam of Christendom, dan ben je tegelijkertijd intolerant naar bijvoorbeeld homo's en andersdenkenden.
.
Ik merk op dat we steeds toleranter worden naar vreemde culturen en minderheden dat gepaard gaat met een vermindering van tolerantie naar onze eigen cultuur en normen & waarden. Wat mij betreft, en vele met jullie zoals ik dit hier proef, mag/moet het roer echt om!

lulkoekhapper | 23-10-13 | 22:48

Nu op Netwerk; Het gaat dus werkelijk om een hoop centen, over de rug van een kinderfeestje! Herstelbetalingen??? Hoeveel van die negers hebben zelf de slavernij meegemaakt? Hoeveel van die negers zouden toch echt willen dat ze nooit uit Afrika gehaald waren? Hoeveel van deze neger-families zouden nu niet bestaan als ze nooit uit Afrika weggevoerd waren (laten we eerlijk wezen, zo fantastisch gaat het niet in de meeste Afrikaanse landen, ondanks door kolonisators achtergelaten infrastructuur en overheidsvorm). Begrijp me niet verkeerd; uitbuiting van mensen is altijd fout, maar 150 jaar na dato nog een claim?? Kunnen wij dan ook een claim indienen bij de Italianen, Noren, Engelsen, Spanjaarden, Fransen etc??? Mijn bloed kookt!

Nederlanddraaitdoor | 23-10-13 | 22:48

Parel van het Zuiden | 23-10-13 | 22:34 |

Is er iemand die zegt dat ze niet terug mogen naar Afrika? Maar goed, hoeveel miljard hebben wij dan nog te goed van de Duitsers? Mijn ouders -wie niet?- hebben diep geleden onder de oorlog, mijn opa zat in een strafkamp in Duitsland te vrezen voor zijn leven......"De Nederlandse claims op Duits geld en Duitse grond bleven overeind. Nederland becijferde dat het voor 25,75 miljard gulden schade had geleden onder de bezetting en pleitte bij de geallieerden voor volledige terugbetaling. Den Haag kreeg echter nul op het rekest. Ook de annexatieplannen stuitten op verzet van de geallieerden. en mocht bij terugkomst nog even fijn greppels graven voor een hongerloon. De oorlog heeft veel ellende gebracht, maar heeft NL ooit geklaagd of lopen zeiken over herstelbetalingen?"

Megalomaantje | 23-10-13 | 22:47

Verdeel en heers pakte toch even anders uit...
Pietitie tikt de 1.6 mio aan.

Lijkt me logisch... | 23-10-13 | 22:46

Parsons | 23-10-13 | 22:43
30 miljard?!!
Voor 1 of 2 miljard vliegen we ze allemaal wel weer terug naar Afrika, dunkt me.
Brengen we ze wel weer terug, so to speak.

Ommezwaai | 23-10-13 | 22:46

@spanarchist | 23-10-13 | 22:43
Nope! Alleen zwartgeld! is dat ook goed??

Welles! Nietes! | 23-10-13 | 22:45

Natuurlijk is Zwarte Piet een neger.

Welke blanke zou nou door schoorstenen gaan kruipen en het knechtje van zo'n blanke baardaap als Sinterklaas willen zijn?

Ja, lullen tot je een ons weegt, maar het is gewoon stigmatiserend voor de neger (als de neger bestaat - moet ik nog eens aan Maximá vragen, die hep er kijk op). Elk blank kind van rond de zes dat een neger ziet (tram, bus, metro, straat etc.) vraagt aan z'n vader of moeder of dat 'Zwarte Piet' is.
Zeg je maar van 'nee', dat is een neger en Zwarte Piet niet.
Kom nou.

Gewoon discriminatie, oprotten met dat Sinterklaasfeest zolang de neger daar als een soort van plantageslaaf een onderdanige en minderwaardige rol in vervult.

Kortom, negers aller landen, verenigt u!
(Zul je net zien dat ze daar dan weer te lui voor zijn, gehgeh.)

Itzamná | 23-10-13 | 22:44

Daar komt de racistische aap uit de mouw...

Haatzaaitrut Shepherd zit in de VN commissie die 30 miljard (not kidding) wil van ons wil aftroggelen in het kader van herstelbetalingen aan Suriname wegens het vermeende slavernijverleden.

Qui bono...

Parsons | 23-10-13 | 22:43

Welles! Nietes! | 23-10-13 | 22:40
Racist! Onderbuiker!
Heb je geld?

spanarchist | 23-10-13 | 22:43

Pa Cartwright | 23-10-13 | 22:38
Probeer dan maar eens een paar tieten te toucheren van een dame op een kraambed.. Dan ga je wel een tijdje achter de stangen.

Ommezwaai | 23-10-13 | 22:42

De subsidie voor Quinsy's volgende projekt is in elk geval zeker gesteld.
Lalala, geld.

Lijkt me logisch... | 23-10-13 | 22:40

kleuren, kleuren kennelijk heeft niemand meer wat te doen: rood&huiden of p... geel&melkpoeder zwart en pieten blauw en fietsen

mijn opa had een blauwe fiets en nu moeten de duitsers maar es gaan betalen

Windh00s | 23-10-13 | 22:40

@Parel van het Zuiden | 23-10-13 | 22:34
Aha!Daar komt de aap uit de mouw!
Oeps!!! zei ik aap?.. ik bedoel natuurlijk uhh.. aap zoals het Nederlands spreekwoord zegt.

Welles! Nietes! | 23-10-13 | 22:40

@segalkjesaljksgahbi | 23-10-13 | 21:46
Waarom reageeer jij om de haverklap op Squid?
Heb je al werk of loop je nog steeds uit de staatsruif te vreten parasiet?

miko | 23-10-13 | 22:39

Wat dacht je van stoppen van alle ontwikkelingshulp in ruil voor zwarte piet? Al dat geld gaat ook naar negers en ook om een koloniaal verleden, is ook discriminatie!

Sabbey | 23-10-13 | 22:38

@ Ommezwaai | 23-10-13 | 22:35
Klopt. Die toucheer je. Indien nodig.

Pa Cartwright | 23-10-13 | 22:38

@Parel van het Zuiden | 23-10-13 | 22:34
We zijn toch zeker Sinterklaas niet...

Lijkt me logisch... | 23-10-13 | 22:37

Inmiddels eist Armand Zunder, surinamer vanuit Paramaribo nu 30 miljard van NL wegens slavernijschade.

boasatlas | 23-10-13 | 22:37

CoffeePatch | 23-10-13 | 22:36
Ja, het is het hele jaar door Sinterklaas voor ze bij het UWV..

Ommezwaai | 23-10-13 | 22:37

Parel van het Zuiden | 23-10-13 | 22:34 |
Geld willen ze wel van Sint en Piet.

CoffeePatch | 23-10-13 | 22:36

Pa Cartwright | 23-10-13 | 22:31
Dan zou het over flamoezen gaan, Einstein...

Ommezwaai | 23-10-13 | 22:35

Nieuwsuur... Surinamers willen 30 miljard herstelbetaling van Nederland ter compensatie voor slavernij...
.
*proest*

Parel van het Zuiden | 23-10-13 | 22:34

Mazzeltov | 23-10-13 | 22:25 |

Één die de hele wereld aankan en een kogelwerende plaat op de rug draagt en zijn eten voor laat proeven, want de hele wereld zal over hem heen vallen zodra NL een eigen koers gaat varen en de huidige schijndemocratie mondiaal en in de EU ter discussie zal stellen. Dat moet iemand zijn die het aandurft NL van onder naar boven aan te pakken en terug in gareel brengt.

Megalomaantje | 23-10-13 | 22:34

Stormageddon | 23-10-13 | 22:11 |
Na drie topics om Nederland te overtuigen dat Zwarte Piet racisme is, lezen ze zo'n laatste zin niet meer in het buitenland.

CoffeePatch | 23-10-13 | 22:34

Bij nader inzien had ik het kunnen weten..
Wederom een waardeloze pennenvrucht van ons Quidje.
Uiteraard moeten de PVV stemmers het ook weer eens ontgelden.
Rare pepernoot!

Ommezwaai | 23-10-13 | 22:34

Geachte VN ambassadeur.

Kunt u aan mw Sheperd vragen wanneer wij Nederlanders nou precies racistischer zijn geworden?
Zwarte piet bestaat al een eeuw of zoiets dus vraag ik me af op welk moment in die eeuw dat discrimineren en racisme is verergert door zwarte piet.
Kan het zijn omdat er een klein aantal zielenpoten met een minderwaardigheidscomplex over hun huidskleur menen dat ze zich gekwetst mogen voelen, en omdat zij ook menen de niet door hun ervaren slavernij van hun voorouders te mogen misbruiken om uit geldwolven gewin over hun rug zwarte piet weg willen hebben? Uit nijd dat ze geen herstelbetaling krijgen voor hun bedelende gejammer en gedram gaan ze na meer dan een eeuw dan maar als kleine kinderen een kinderfeest demoniseren met hulp van de VN.
Graag zou ik uw antwoord op mijn vragen ontvangen in chocoladeletters.

Groetjes hulp piet.

Welles! Nietes! | 23-10-13 | 22:33

De firma ZwarteSchmink VOF doet dit jaar in elk geval goeie zaken.

Lijkt me logisch... | 23-10-13 | 22:32

Wat een gezeik zeg. Vandaar dat Sinterklaas naar Spanje is geëmigreerd.

Armin Langbaard | 23-10-13 | 22:32

@ Ommezwaai | 23-10-13 | 22:28
U bent kraamverpleegkundige? Leuk. Vermoeiend, inderdaad, lijkt me.

Pa Cartwright | 23-10-13 | 22:31

@Goorbatsjov | 23-10-13 | 22:01
Of een Islam obsessie.
*vriendelijk naar Parsons zwaait*
;)

miko | 23-10-13 | 22:30

@Pa Cartwright | 23-10-13 | 22:26 |

Probeert u het eens te zien als een van de draden in een gebreide trui. Die ruk je los en dan rafelt het geheel uit elkaar...

Parel van het Zuiden | 23-10-13 | 22:29

factuur voor de kogel erbij zou ik zeggen voor die rappert

Windh00s | 23-10-13 | 22:29

In Nederland is zo'n beetje de regel algemeen geldend dat "De Nederlanders" maar alles moeten pikken van de allochtonen en dat "De Nederlanders" zich vooral moeten aanpassen diezelfde groep Medelanders.... maar dat de allochtonen, de nieuwe Nederlanders en een zwik medelanders zich geen enkele moeite hoeven te getroosten om te laten merken dat ze zich aan onze cultuur waarin zij nu leven aan willen passen.

Iwmac | 23-10-13 | 22:28

Supermatthijs | 23-10-13 | 21:52
Als ik wakker zou moeten liggen van alle vrouwen met dikke memmen die ik ooit heb mogen toucheren, hou ik geen nachtrust meer over.

Ommezwaai | 23-10-13 | 22:28

De EU zuigt.

Lijkt me logisch... | 23-10-13 | 22:28

@necrosis | 23-10-13 | 21:42
We hebben het wel over mensen en niet over een bende inteelt die allang en breed een andere evolutionaire weg zijn ingeslagen.

miko | 23-10-13 | 22:27

De EU zuigt.

Pa Cartwright | 23-10-13 | 22:27

@spanarchist | 23-10-13 | 22:25 |

Het klopt in ieder geval altijd.

Parel van het Zuiden | 23-10-13 | 22:26

@ Meneer-reetkever | 23-10-13 | 22:23
Ik kan mij sedert enkele dagen nauwelijks aan de indruk onttrekken dat voor menigeen een leven zónder Zwarte Piet geheel zinloos lijkt.

Pa Cartwright | 23-10-13 | 22:26

@CoffeePatch | 23-10-13 | 21:40
Vroeg ik me ook af of mevrouw niks beters had te doen dan naar NL kijken.

miko | 23-10-13 | 22:26

@Megalomaantje | 23-10-13 | 22:17 : Oke... mee eens, maar wie had jij dan in gedachte als NL'se dictator ?
Wie zie jij in staat om al schietend het parlement binnen te stormen, de staat van beleg uit te roepen, avondklok.. enz ?
www.youtube.com/watch?v=hVHu3m-4keo

Mazzeltov | 23-10-13 | 22:25

Stormageddon | 23-10-13 | 22:23
Nee hoor, is altijd toepasselijk.

spanarchist | 23-10-13 | 22:25

Stop eerst de misdaad tegen de menselijkheid die Islam heet daarna praten we verder.
En nu opsodemieteren met al die onzin er is ook nog het echte leven.

Meneer-reetkever | 23-10-13 | 22:23

@spanarchist | 23-10-13 | 22:17
Fijn. Helaas wel verkeerde topic.

Stormageddon | 23-10-13 | 22:23

Ah mooi ik mag blijven zie ik, ik val onder geen van die personen/categorien

BozeHenk | 23-10-13 | 22:23

Sinterklaas, wegjorissen die gast.
Niet elke blanke is een goedaardige vent die van alles en nog wat weg geeft.

miko | 23-10-13 | 22:20

Ik denk dat die Jamaicaanse zeurpiet vast heel trots is op het wapen van haar eigen land. Ik neem aan dat dit dan onder cultuur valt? www.google.nl/imgres?imgurl=http://upl... En ze leggen nog ook nog uit waarom dit zo belangrijk voor ze is... Wat een grap. www.jamaica-travel-secrets.com/jamaica... "In giving consideration to what might be the form of an appropriate Coat of Arms for an Independent Jamaica, both Government and the Opposition reached agreement in principle that the existing Arms, granted Jamaica since 1661 under Royal Warrant and partially revised in 1957, constituted "a badge of - great historical significance to the nation and should be retained"

waarisdelol | 23-10-13 | 22:18

Hoen | 23-10-13 | 22:02 | + 2
Natuurlijk is dit niet zo. Denk ik
Waarom is de schijn dan wel zo

Emmy Grant | 23-10-13 | 22:18

Mazzeltov | 23-10-13 | 22:16 | + 0 -

Het inzicht in mensen van Greet is welhaast net zo groot als zijn inzicht in de belangrijke zaken in ons land.

Supermatthijs | 23-10-13 | 22:17

De EU zuigt. (Zet computer net aan, wil het toch even gezegd hebben).

spanarchist | 23-10-13 | 22:17

Zie wat de tolerantie van NL ons heeft gebracht, we krijgen een grote bek, we moeten een reeds honderden jaren oud feest afschaffen, we mogen geen plezier meer beleven aan een simpel geschminkte Piet en een verklede heilige.... Zijn ze in dit land nu allemaal echt knots knetter gek geworden? Heeft dit land niet zo langzamerhand ook een dictator nodig à la Assad, Khadaffi of een Mubarak om de boel in gezonde lijnen terug te brengen? Bepaalde mensen verdienen gewoon geen vrijheid, want als tolerantie van de 'gasten' moet komen dan krijgen we eerder met z'n allen een mes in de rug....

Megalomaantje | 23-10-13 | 22:17

Breaking : Bontes zit om 23.00 uur bij Prauw en Bitterman, die zit morgen ook naast GL in een apart bankje vrees ik.

Mazzeltov | 23-10-13 | 22:16

@CoffeePatch | 23-10-13 | 21:57
Goed lezen, ook de conclusie van die ironische (zoek maar op) campagne:
"Mooi. Doel bereikt. Zwarte Piet is geen racisme, gewoon een Hollandse traditie."

Stormageddon | 23-10-13 | 22:11

Hoofdpiet van Muisewinkel en Ronald Plaststerk horen ook op de lijst, het zijn cultuurverraders!

Mike Gaatjeniksaan | 23-10-13 | 22:10

Beste Nederlanders, woonachtig of afkomstig uit de overzeese gebieden,
Zonder Zwarte Piet gaan wij niet meer voor Sinterklaas spelen.

(Geweldig plempsel gejat van "Golddigger" www.dagelijksestandaard.nl/2013/10/wie... )

Lijkt me logisch... | 23-10-13 | 22:09

@ Parel van het Zuiden | 23-10-13 | 22:04
Chapeau!

Pa Cartwright | 23-10-13 | 22:08

Supermatthijs | 23-10-13 | 21:59

Je kent je klassiekers. Weliswaar in jouw platvloerse genre, maar toch. Dat je nog VHS en FilmNet hebt...

brutus68 | 23-10-13 | 22:06

De zangeres zonder naam wist het al jaren geleden...
youtu.be/GcA07j40dcs

Rudjen | 23-10-13 | 22:06

@ Schoorsteenveger | 23-10-13 | 22:02 | + 3 -
Right !! Helemaal mee eens.

legomuis | 23-10-13 | 22:05

Beste VN,
.
In de huidige constellatie van het besmeuren van de goede naam van het Nederlandse volk door de aanhoudende onterechte aantijgingen van racisme en discriminatie lijkt het ons onverstandig een militaire bijdrage te leveren aan een missie in een Afrikaans operatiegebied. De door uw eigen medewerkers in gang gezette lastercampagne en daardoor aangewakkerde sentimenten onder de lokale bevolking vormen een onaanvaardbaar risico voor de veiligheid van Nederlandse troepen.
.
Daarnaast menen wij dat, gezien de niet onaanzienlijke kans dat Nederlandse troepen in dit operatiegebied over moeten gaan tot gevechtshandelingen in dienst van deze missie, zo'n bijdrage zal leiden tot escalatie van de reeds door uw medewerkers opgeroepen anti-Nederlandse sentimenten. U vraagt immers om de inzet van een aanzienlijke gevechtscapaciteit.
.
Derhalve zien wij af van deelname van de VN-missie in Mali.
.
MvG,
.
De Nederlandse bevolking.

Parel van het Zuiden | 23-10-13 | 22:04

En Frau Antje natuurlijk. Alsof alle Nederlandse vrouwen blonde domme dozen zijn.

Hoen | 23-10-13 | 22:02

Megalomaantje | 23-10-13 | 21:53 |
Hoe toleranter we zijn, des te harder zullen we worden aangepakt door degene die zich slachtoffer voelen.

Schoorsteenveger | 23-10-13 | 22:02

Die Darryl bij Debat op 2 was dat niet die gozer die Tom Staal in elkaar wilde slaan bij die hoorzitting in A'dam?
Wat een sneu figuur.

Capy | 23-10-13 | 22:02

-weggejorist-

Goorbatsjov | 23-10-13 | 22:01

Die paar "slachtoffers" zijn ons iets aan het opdringen. Daar zit de kneep. Hoeveel zijn het er? 1500? Who gives a fuck about 1500 idiots? Negeren (woordspeling?) en gewoon doorgaan met Zwarte Piet en Blanke Klaas ...

legomuis | 23-10-13 | 22:01

Als ik ga verhuizen mag ik wel blijven toch??
Oh nee!.. ik stem ook nog PVV!

Welles! Nietes! | 23-10-13 | 22:01

@ Lijkt me logisch... | 23-10-13 | 21:57
Ik kon de herziene versie van Westbroek – invoelend als hij is – wel waarderen, mooie spot.

Pa Cartwright | 23-10-13 | 22:01

@necrosis | 23-10-13 | 21:57
Kan ;-)

Dömper | 23-10-13 | 22:00

Dömper | 23-10-13 | 21:58 | + 0 -

Lol, doet me denken aan zo'n scene uit Handyman met zwarte piet.

Supermatthijs | 23-10-13 | 21:59

Supermatthijs | 23-10-13 | 21:57

Heb je eindelijk een fan...

brutus68 | 23-10-13 | 21:59

-weggejorist-

Goorbatsjov | 23-10-13 | 21:59

@trippert | 23-10-13 | 21:49
*zwaait*

necrosis | 23-10-13 | 21:59

Iedereen die PVV stemt??? dat is dus zo'n 80% van de stemgerechtigde bevolking van Nederland.... blijft er weinig over hier.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 23-10-13 | 21:58

En ik zie dat de Petitie al weer eventjes de 1.5mio heeft aangetikt!

Lijkt me logisch... | 23-10-13 | 21:58

Muiswinkel en Bertje Koenders kan en wil ik niet uitleggen aan mijn kinderen.

colonnecinco | 23-10-13 | 21:58

-weggejorist-

Supermatrijs | 23-10-13 | 21:58

Net debat op 2 gekeken, snel pissen want Nieuwsuur gaat natuurlijk ook nog wat olie op gooien. Ben benieuwd of de holocaust ook weer ter sprake komt.

hero_of_heaven | 23-10-13 | 21:57

Supermatrijs | 23-10-13 | 21:54 | + 0 -

Goeie nick man, jij komt er wel.

Supermatthijs | 23-10-13 | 21:57

@Dömper | 23-10-13 | 21:49
Eh.... ze eten teveel paling?

necrosis | 23-10-13 | 21:57

@Pa Cartwright | 23-10-13 | 21:42
Allerminst.

Lijkt me logisch... | 23-10-13 | 21:57

Pa Cartwright | 23-10-13 | 21:49 | + 0

Sprekend uit ervaring, 80% gelijk.
Zeker als je niet in een grote stad woont

Emmy Grant | 23-10-13 | 21:56

Hé Verene Shepherd, ouwe haatheks, doe hier eens wat over zeggen dan, als je durft:
nos.nl/teletekst/#804_01

Cuyahoga | 23-10-13 | 21:55

Die Eva bij #debatbij2 zou ik doen. Zeg ik als witte boze man.

brutus68 | 23-10-13 | 21:54

Hé Johnny! Ik ben je anti zwartepietenpraat van vorig jaar nog niet vergeten jij hypocriet. Gordon zou zich voor jou moeten schamen.

CaesarSalad | 23-10-13 | 21:54

-weggejorist-

Supermatrijs | 23-10-13 | 21:54

Coole Piet is cool.

Lijkt me logisch... | 23-10-13 | 21:54

Zwarte Piet, Neder-Wiet.

ProAsfalt | 23-10-13 | 21:53

@ segalkjesaljksgahbi | 23-10-13 | 21:46
Ga toch naar de Joop man.

Pa Cartwright | 23-10-13 | 21:53

@trippert | 23-10-13 | 21:50
Er gaat niks boven een goeie Godwin om de discussie mee te openen!

VanBukkem | 23-10-13 | 21:53

De discussie lijkt te gaan over negers die worden verward met zwarte Piet..... Maar nog erger,we krijgen ook nog even te horen dat NL intolerant is?? Wel godverdomme, NL is één van de meest tolerante landen te wereld, ze hebben elke NL bijna letterlijk een rib uit het lijf gesneden om het de arme gekleurde schreeuwers hier een beter leven te geven dan menig autochtoon. Smerige uitzuigers en opvreters zijn het geworden als ze beweren dat NL een intolerant land is geworden..... En die pakken dan ook nog even en passant een zwarte knecht erbij om hun eeuwig zielige positie te verduidelijken?

Megalomaantje | 23-10-13 | 21:53

Dömper | 23-10-13 | 21:47 | + 1 -

Die in Volendam wonen wel ja. Maar ik ben dat gezeur over zwarte piet een beetje zat aan het worden. Vroeger bij mij op de kleuterschool had die Piet behoorlijk flinke memmen en leek verdacht veel op die lekkere lerares van de andere klas. Ik lig daar soms nog wakker van.

Supermatthijs | 23-10-13 | 21:52

@segalkjesaljksgahbi | 23-10-13 | 21:46

Omdat ie jou toch aan het reaguren krijgt. En tegenover iedere reaguurder staan misschien 100 stille lezers, misschien zelfs meer.
Eigen schuld dus.

ZKH EénOog | 23-10-13 | 21:51

De enige mevrouw met een andere mening word monddood gemaakt door de historicus en de presentator, schandalig!

Daegranos | 23-10-13 | 21:51

Lekker allemaal aan de Godwin.

trippert | 23-10-13 | 21:50

@ ProAsfalt | 23-10-13 | 21:46
Zou jij het christelijke geloof openlijk durven te belijden in een islamitisch land?
Ik niet.

Pa Cartwright | 23-10-13 | 21:49

Er wordt nu inderdaad met rasse schreden gebouwd aan een karikatuur van de witte mens. Die deugt niet en mag ter verantwoording worden geroepen voor ik weet niet wat. Het wrange is dat witmans degene is geweest die de ruimte heeft geschapen waarbinnen men überhaupt de mogelijkheid krijgt om ter verantwoording te roepen. Witmans heeft de voorwaarden geschapen om witmans om zeep te helpen.

Schoorsteenveger | 23-10-13 | 21:49

@necrosis | 23-10-13 | 21:45
Maar die hebben witte neuzen om een hele andere reden.

Dömper | 23-10-13 | 21:49

De vn is gestoord, maar OM fking God, heel Holland denkt dat heel facebook en de hele wereld het sinterklaasfeest aan het verkrachten is.

Djeees waar een klein kudtland toch groot in is.

En morgen weer allemaal elkaar opnaaien en het licht niet in de ogen gunnen. Jezus geen stijl wat een blogje in de marge.

De hele ophef is Nederland niet in de wereld, stelletje rand debielen.

trippert | 23-10-13 | 21:49

Klipbordkutten zijn wel vaak lekkere wijven. Dilemma.

blinde kip | 23-10-13 | 21:48

Waarom lijkt me dit een storm in een glas water.
En waarom voel ik me persoonlijk aangesproken door deze onzin. Ik had een gelukkige jeugd misschien, ontsnapte op het nippertje aan de zak van de Piet. Waar ik wel terecht in moest belanden. Gelukkig heb ik het gered met (misschien) wat minder snoep.
De brave buurjongen had noch minder!!!
Wat een geheime engerd moest dat zijn. Nu ja zijn vader was werkloos, wat kan je dan verwachten.

Emmy Grant | 23-10-13 | 21:48

segalkjesaljksgahbi | 23-10-13 | 21:46 | + 0 -

Om jou te pesten.

Supermatthijs | 23-10-13 | 21:48

ProAsfalt | 23-10-13 | 21:46 | + 0 -

Je kan dat niet alleen aan zoiets meten, Einstein.

Supermatthijs | 23-10-13 | 21:47

@Supermatthijs | 23-10-13 | 21:44
Dus alleen witte negers stemmen PVV?

Dömper | 23-10-13 | 21:47

Die Quid heeft ook werkelijk geen enkel leuk of informatief stukje geschreven. Het is niet grappig, het voegt niks toe. Waarom zit hij nog bij Geenstijl in Godsnaam.

segalkjesaljksgahbi | 23-10-13 | 21:46

Maar! Wie komt er zaterdag gezellig naar de pieten manifestatie op het Malieveld? Ik ben die plattepiet!

irma zonderboezem | 23-10-13 | 21:46

Nederland is een intolerant land.

Kennelijk hebben zij de aantal moskee's nog niet geteld in NL. Tel de aantal kerken maar eens in de Islamitische landen.

ProAsfalt | 23-10-13 | 21:46

@Dömper | 23-10-13 | 21:43
Hij stond trouwens wel in het rijtje ('alle inwoners van Volendam')

necrosis | 23-10-13 | 21:45

Dömper | 23-10-13 | 21:43 | + 0 -

Alle volendammers stemmen PVV dus eigenlijk staat hij er wel in.

Supermatthijs | 23-10-13 | 21:44

necrosis | 23-10-13 | 21:42 |
Wel vreemd want alle inwoners van Volendam staat wel in het rijtje

CoffeePatch | 23-10-13 | 21:44

@VanDattum | 23-10-13 | 21:17
Ik word ook een beetje moe van deze discussie.
Maar misschien zie ik een uitweg. Howard Komproe mag voortaan Sinterklaas spelen, en dan blijft zwarte Piet gewoon zwarte Piet. Op deze manier tackelen we het racismeargument. En ik zou ook niet weten waarom Sinterklaas überhaupt eigenlijk blank moet zijn. Lichtgetint met een grote snor lijkt mij historisch gezien meer voor de hand liggend.

VanBukkem | 23-10-13 | 21:44

Als wordt eens tijd dat die zwarten - ik moet ze zo even noemen omdat zij diegene zijn die zich veelal aangesproken voelen - zich bezig houden met andere zaken dan met de vermeende Racist, Sinterklaas met de Zwarte Pieten.
Maar omdat zij zich hiermee bezig kunnen houden, hebben zij kennelijk niets anders te doen. Aan het werk!!!!!

ProAsfalt | 23-10-13 | 21:43

Wij hebben in Nederland maar 1 gelijke aan de klagende anti-piet-neger. Onze eigenste blonde hagelwitte klets neger. De door hem aangekaarte onderwerpen kunnen zich meten met ZP discussie.

Skunk57 | 23-10-13 | 21:43

@ Lijkt me logisch... | 23-10-13 | 21:31
Is dat de 'Regenboogversie'?

Pa Cartwright | 23-10-13 | 21:42

Waarom staat Jantje Smit niet in het rijtje?

necrosis | 23-10-13 | 21:42

We hebben onze rijkdom voor een groot deel te danken aan onze handelsgeest, aardgas en wellicht de slavenhandel.
Daar profiteren onze pigmentgestoorde medemens nog volop van mee.
.
Gewoon van onze tradities afblijven, net als wij hebben moeten accepteren dat sommige minderheidsgroepen bij voorkeur hun hand ophouden...

Ommezwaai | 23-10-13 | 21:40

Deze discussie gaat toch al lang veel te ver. Ik denk dat dit een grote grap is, bedacht door Het Simterklaasjournaal. Dus alles zal op 5 december gewoon goed komen.

Pumpernickel | 23-10-13 | 21:40

Jezelf niet sparen neemt niet weg dat het een zwak stuk is, Quid. Richt je een keer op kwaliteit i.p.v. kwantiteit.

Djengo123 | 23-10-13 | 21:39

Ze weten wel wie ze voor het debat moeten uitnodigen. Ze laten alleen de "Wij zijn zo zielig" mensen aan het woord.

Daegranos | 23-10-13 | 21:39

"Met vriendelijke groetjes (vooral van Joris), GeenStijl."
Joris, koning der bleekneuzen. ;-)

Dömper | 23-10-13 | 21:38

paost712 | 23-10-13 | 21:28 | + 1 -

Het gaat ook niet om kwaliteitsprogramma's te maken, maar om jouw tot juichaapje te kneden.

"repetition, repetition, repetition."

Oktoberfest | 23-10-13 | 21:38

Quid is zijn Zwarte Piet artikeltjes van vorig jaar alweer vergeten?

ZonderNaam | 23-10-13 | 21:38

-weggejorist-

Goorbatsjov | 23-10-13 | 21:37

Kunnen we nu dan zorgen dat Islam verdwijnt dan.Ow nee dan word links ook al weer boos...

ron78 | 23-10-13 | 21:35

Jammer Koenders, nog geen NL troepen naar Mali. We wachten nog op een contingent uit Jamaica, aangevoerd door iemand met haar op de tanden.

fernseher | 23-10-13 | 21:33

-weggejorist-

Goorbatsjov | 23-10-13 | 21:33

man man man wat een zever programma.
Pim zei het al ooit : "Je HOEFT hier niet te wonen."

Je past je maar mooi aan aan ons en anders tyfustraal je maar lekker op naar een land waar ze geen zwarte piet hebben.

Halven Haen | 23-10-13 | 21:33

Gezien de aard van medelanders weet ik al wel hoe men zwarte Piet gaat ontmoedigen. Het zal gezien de cultuur van deze mensen met geweld en wapens gaan.

Megalomaantje | 23-10-13 | 21:33

Weet je wie al millennia slachtoffer zijn? De noordwest Europese Germaanse volkeren.

We werden afgeslacht, ingelijfd of geslaafd door de romeinen.
We moesten onze heilige boompjes opgeven, maar mochten deze na enig protest houden, zolang we er maar een godenzoon onder pleurden. Hetzelfde gold voor eiertjes en haasjes in het voorjaar, alsmede anderssoortige tradities: werd oogluikend toegestaan, zolang die godenzoon maar prominent was.
We worden al jaren misbruikt als kannonenvoer voor inteeltruzies van onze monarchiën. Dit breidde zich later uit tot de ruzie van de kerken en bankiers.
Onze kindoverschotten en wezen werden als slaaf verkocht aan de Moren. Dezelfde Moren die ook de slaven uit Afrika verkochten, terwijl hun buren, de Barbarijse zeerovers, onze zeehandelaars en reizigers afslachtten of als slaaf toe-eigenden.
De laatste eeuw worden we door de geschiedvervalsers hier nog eens bovenop gestraft met herstelbetalingen voor een slavernij verleden die NIEMAND van ons allen van dichtbij hebben meegemaakt, noch er in enigerlei mate schuld voor kunnen dragen, maar waar wij wel als slaaf voor kunnen doorwerken, voor de nazaten van de kleine elite die wel in de slavenhandel zaten.
De laatste halve eeuw wordt ons continent onder druk van geïndoctrineerde schuldgevoelens weggegeven in ruil voor lucratieve oliecontracten.
En als klap op de vuurpijl mogen wij ook nog eens al onze resterende etnische tradities inleveren ten behoeve van een grote onderdrukker die het liefst geen kritisch weerwoord duldt vanuit Brussel, tezamen met een ander oninteressant wereldclubje die geen reedt met onze tradities te maken heeft.

Maar ik ben natuurlijk gewoon een fucking racist als ik dit hardop zou zeggen.

ZKH EénOog | 23-10-13 | 21:31

En wat te denken van Wickie de Viking?
Mijn betover-over-over-over-over-overgrootmoeder is nog verkracht door een paar Noormannen.
Waar kan ik ergens cashen?

Cuyahoga | 23-10-13 | 21:31

Waar is Regilio Tuur als je hem nodig hebt?

Guy Veropzoudten | 23-10-13 | 21:31

Men wil afdwingen dat zwarte Piet verdwijnt? Is er een wet die het schminken van mensen kan verbieden? Is er een wet die verbiedt dat een sinterklaas een donkere knecht heeft? is er een wet die het verbied dat een honderden jaren oud feest niet langer mag worden gevierd zoals dat altijd werd gevierd? Als er iemand is die vindt dat zwarte Piet verboden moet worden kan naar de rechter stappen en tot die tijd kunnen de verkleurde zuurpruimen de pot op!!....

Megalomaantje | 23-10-13 | 21:30

En ik zal het geen 2x zeggen...

Muxje | 23-10-13 | 21:30

de NPO bewijst dat zij overbodige programma's maakt. Keer op keer...

paost712 | 23-10-13 | 21:28

-weggejorist-

Muxje | 23-10-13 | 21:28

De pietitie staat op het punt de 1,5 miljoen likes aan te tikken. Het heeft toch een gevoelige snaar geraakt, of dit was gewoon de druppel. De gewone man (en daar bedoel ik de stratenmaker tot en met de ingenieur aan toe, dus iedereen buiten de bestuurlijke elite) is het overgevoelige gedoe rond geloofs- en rassenkwesties inmiddels blijkbaar kotsbeu.

Voel je je gekwetst? Het zal wel. Ik voel me ook wel eens gekwetst. Gekwetst als blanke, als man, als midlifer, als atheïst, als "groot"verdiener, of gewoon als Muxje. En dat is niet leuk. Maar het is ook niet meer dan "niet leuk". Groei op, haal even diep adem, en maak je kwaad over echte discriminatie en onrecht.

Muxje | 23-10-13 | 21:27

Ik vraag me af waarom altijd bij die programma's zogenaamde bekende Nederlanders moeten opdraven, meestal irritante televisiepersoonlijkheden zonder inhoud.

lingo star | 23-10-13 | 21:26

Freddy Krueger, Frankenstein, Meg Ryan, Dracula, Chucky, Hitler, Daphne Deckers, de paus... Allemaal wit. Stereotypes die een totaal verkeerde indruk geven van de witman. Pure discriminatie.

Rommelende Onderbuik | 23-10-13 | 21:24

Gelukkig heeft de VN niks beters te doen, alle andere problemen in de wereld zijn opgelost.
Zo even mijn donaties aan Unicef stop zetten...

chiel_labiel | 23-10-13 | 21:22

Hahaha, Dion Graus, juist.

Supermatthijs | 23-10-13 | 21:22

Diezelfde VN geeft Saudi Arabië een klapje op de schouders wegens het zo goed behandelen van vrouwen.

Geen grapje: http://frontpagemag.com/2013/dgreenfield/at-un-pakistan-praises-saudi-arabia-for-protecting-womens-rights/

Parsons | 23-10-13 | 21:22

Zwarte Pieten worden afgebeeld als loyale en hardwerkende, eerlijke mensen/negerts die goed met kinderen kunnen omgaan.

Dus waar maken ze zich druk over?

Wc-kip | 23-10-13 | 21:22

Zet Micheal Jackson er ook tussen. Of wacht..

Eugene Lury | 23-10-13 | 21:22

@Botte Hork | 23-10-13 | 21:21
Laatstgenoemde staat er wel tussen, maar dan onder z'n echte naam.

Den Heerscher | 23-10-13 | 21:21

Wat zijn we toch een tokkieland..
Blij dat ik 3 jaar geleden geëmigreerd ben...

Rafapaz | 23-10-13 | 21:21

Ik mis Mark Rutte, Diederik Samson en Alexander Pechtold in de lijst.

Botte Hork | 23-10-13 | 21:21

Jee. Ik mag blijven!

Den Heerscher | 23-10-13 | 21:20

Tsjessis wat een wijf.

Parsons | 23-10-13 | 21:20

-weggejorist-

Goorbatsjov | 23-10-13 | 21:18

Ik word een beetje moe van deze ZP discussie...

VanDattum | 23-10-13 | 21:17

En nou die Quincy nog een keer afschminken.

Watapatja | 23-10-13 | 21:14

Jeroen Krabbé is té geëmotioneerd om te reageren, begrijp ik?

Pa Cartwright | 23-10-13 | 21:14

"Voor deze aflevering geldt een rechtenbeperking.
Het is daarom niet toegestaan om vanaf uw geografische locatie naar deze aflevering te kijken"

Tja, ik zou me ook kapot schamen als 'het hele buitenland' mee kijkt.

Koninging Beatricks | 23-10-13 | 21:13

Je bent de EUSSR vergeten Johnny.

Parsons | 23-10-13 | 21:13

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken