Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Videogames waren vroeger veel moeilijker

oie_1814350Xd0TmBVJ.gifDe meeste moderne console games bestaan voor 75% uit tutorial, 20% uit cutscenes en die andere vijf procent mag de gamer dan zelf nog bepalen. Er is weinig zelf uitvogelen meer bij. Kleine prestaties worden al groots beloond. Onmogelijk nadenkwerk is nauwelijks nog nodig. Waar je vroeger het idee had videogames teleur te stellen als je faalde (meestal in een water- of ijslevel), tegenwoordig heb gamedeveloppers er voor gezorgd dat je door een soort rubberentegellandschap geleid wordt. Falen komt nauwelijks nog voor. Nee, dan levels als de Turbo Tunnel in Battletoads. Werelden als World 8 in Mario Bros. 3. Of gewoon het complete Super Metroid. Dat waren nog eens games waarbij je uren en dagen compleet de vernaggeling in hielp omdat je maar niet die ene supergeheime doorgang, combo of sequentie onder de knie kreeg. En niet alleen uren, ook humeur en controllers. Tegenwoordig heb je respawn. Meh. Waarom is dat? Waarom zijn computerspelletjes tegenwoordig minder ingewikkeld dan vroeger? Is dat evolutie? Of is dat psychologie a la de Skinner Box? Venture Beat publiceerde onlangs dit artikel, waardoor ook wij aan het denken zijn gezet. Waarom waren die vrij lineaire 8- en 16-bit platformgames zoveel complexer, ingewikkelder en meer frustrerend dan de huidige spelletjes? Of lijkt dat maar zo en is dit allemaal maar nostalgisch gezeik van een vroegbejaarde? Is het tegenwoordig veel beter, qua nadenkwerk en entertainment. Afijn, probeert u tot een eenduidig antwoord te komen. Gaan wij even de Dumpertjongens inmaken met FIFA. Het is voor ons ook zaterdagavond..

Reaguursels

Inloggen

tegenwoordig is de moeilijkheid... multiplayer.. Mensen!

De singleplayer is de tutorial..

ILoveFacts | 01-07-13 | 14:58

Super Mario Bros. met één leven helemaal uitspelen. Those were the days...

Mahatma | 01-07-13 | 10:32

Het laatste bastion waar games objectief werden besproken sloot alweer 13 jaar geleden de deuren.
Http://www.hoogspel.nl

Topperke | 01-07-13 | 07:25

@thapriest | 30-06-13 | 09:29
1 was nog wel te doen maar deze was absurd, we hadden zo'n autist in de klas die was de baas in al die spellen en die is het niet eens gelukt.

irriducibili79 | 30-06-13 | 22:52


Leuk item. Met een sloep een galjoen overwinnen met Sid Meyers piraten op de C64

stayawhileandlisten | 30-06-13 | 22:12

Natuurlijk wordt alle steeds debieler. Heb je de film Idiocracy niet gezien dan? The future is a no brainer.

Kladderaradatsch | 30-06-13 | 21:43

@ dutchbasterd
Grafische pracht is met de komst van betere technologie gewoon belangrijk, maar het moet niet ten koste gaan van de gameplay en dat gaat het helaas vaak wel. Vroeger wisten we niet beter, inmiddels wel. Een spel als Unreal (deel 1) wist al die aspecten zo mooi te combineren terwijl het er voor zijn tijd bizar goed eruitzag.

Timnie | 30-06-13 | 19:35

dutchbasterd | 30-06-13 | 12:27 | + 0 -

Dat jij alweer gaat zeiken over grafisch wil al zeggen dat je er geen reedt van snapt.

Ik snap het wel!! Reedt is met een T

Sjakkie van de Hoek | 30-06-13 | 19:17

Dit roep ik al een tijdje, er zijn maar weinig games waarbij je echt je hersenen moet gebruiken.
En als je een guide op internet gebruikt om een spelletje uit te spelen, dan heb je toch eigenlijk al verloren.

Rimpeldoos | 30-06-13 | 19:05

Nostalgie is niet meer wat het geweest is...

DickieDick | 30-06-13 | 18:21

Misschien of eigenlijk feitelijk waren ze wellicht moeilijker, maar waren ze leuker daardoor? Voor mij niet echt, met name die spellen waar je soms helemaal overnieuw kon beginnen. Had je 2 à 3 uur gespeeld, ging je dood en dan van voren af aan beginnen? Nee dank u, ben blij dat we daar vanaf zijn, spelen werd dan meer werken dan entertainment.
Bovendien moeten we denk ik ook rekening houden met feit dat we steeds meer ervaren aken in het spelen van spellen. De opmerking van Keledian hierboven met betrekking tot WoW vind ik bijvoorbeeld ook niet kloppen. De huidige bosses zijn vele malen complexer in hun vaardigheden dan ze in de eerste jaren waren. Maar je bent een gegeven moment op een punt dat je alles wel gezien hebt en dat je al beter kunt anticiperen op wat gaat komen. Daarnaast is het zo makkelijk tegenwoordig om guides op Internet te vinden wat ook een stuk van de uitdaging wegneemt.
In het geval van Wow gaat dit dubbel op, mede door gebruik van addons. De meeste spelers zouden zonder de betreffende addons de huidge bosses en vele voorgaande niet eens kunnen verslaan. DUs het is niet zozeer de spellen die makkelijker zijn geworden als dat we het onszelf extra makkelijk maken.

DickieDick | 30-06-13 | 18:18

Vroeger zat je nog gemiddeld 3 weken te spelen op een spel. Nu gooi je het na 1 dag de hoek in omdat het veel te makkelijk is. Hetzelfde met world of warcraft. Fantastisch spel de eerste jaren, echter nadat Activision bij Blizzard is gekomen is het alleen maar bergaf gegaan. Het spel is nu op een niveau voor 6 jarigen. En het houd niet op, ben blij dat ik er mee gestopt ben. Zonde..

Kededian | 30-06-13 | 17:02

-weggejorist-

Alien88 | 30-06-13 | 15:10

He-le-maal eens!
.
Als shooter fan wordt ik debiel van steeds in een corridor opgesloten te zitten (lineare gameplay). Als je tegenwoordig aangeschoten wordt, is het drie keer zwaar ademen en dan is alles weer helemaal goed. Tegenstanders zijn domme kartonnen pop-up borden van de kermis, die *oneindig* respawnen als je niet 5 meter vooruit loopt over een brush (onzichtbare lijn).
.
Mijn favoriete spel van dit moment is nog steeds Far Cry 1 uit 2004 (!). Heerlijke open gebieden, waarbij kan bepalen hoe je het aan gaat pakken. De tekenstanders gaan samen, tactisch naar je op zoek. Ik wordt nog steeds verrast, af en toe.
.
Meer vrijheid, meer intelligentie graag weer, spelbouwers!

hotmint | 30-06-13 | 14:40

Je kunt de singleplayer games van tegenwoordig ook gewoon op de hoogste moeilijkheidsgraad zetten...

Peter Beense | 30-06-13 | 14:39

Kent iemand de Commandos reeks (met name 1&2)?
Commandos 2 'Men of Courage' is, naar mijn mening, nog steeds de beste strategische game ooit.
Beste muziek ook:
http://www.youtube.com/watch?v=MfbXoHpiIxw&list=PL487C0D31992F1EAA

En Dunerunner / D.O.G 'Fight for your life'? Raar spel waar je eendjes/stripboeken moest verzamelen op een gemotoriseerde 3 wieler. Je had 3 modussen:
- Extremely difficult
- Impossible
- Instant death
Ongeveer het enige filmpje van die game op YT:
http://www.youtube.com/watch?v=opsJXO3vWsc

zegmaardankjewel | 30-06-13 | 13:00

Sjakkie van de Hoek | 30-06-13 | 11:11 | + -1

Dat jij alweer gaat zeiken over grafisch wil al zeggen dat je er geen reedt van snapt.

dutchbasterd | 30-06-13 | 12:27

Ik denk dat je vroeger meer extremen had omdat de game wereld nog niet zodanig was geëvolueerd. Men wist dus nog niet goed wat te makkelijk of te moeilijk was. Veel oude DOS spellen heb ik uitgespeeld zonder veel moeite, maar sommigen waren zelfs in level 2 niet meer te doen. Tegenwoordig is dat allemaal een beetje rechtgetrokken. Gelukkig kun je bij veel spellen nog een moeilijkheidsgraad kiezen.

Wat ook meespeelt is dat veel spellen vroeger relatief grootser waren. Er waren dus meer levels. Die levels werden wel elke keer een beetje moeilijker, dus een spel met 100 levels was bizar moeilijk aan het einde.

Ik kon me ook nog wel herinneren dat ik met een vriend achter de computer zat Oddworld te spelen. En we kwamen maar niet voorbij zo'n sprong sequence met vallende objecten. Elke keer als een van ons het niet haalde, mocht de ander het proberen. Zaten we daar een uur lang op hetzelfde punt. Frustrerend maar ook erg gelachen.

Verder wat brazuco zegt.

Timnie | 30-06-13 | 12:24

Ben serieus met gamen gegonnen sinds de N64, en ik kan met gemak zeggen dat er heel wat controllers in stukjes tegen het vloer aangingen *goeie tijden :)*

Harvey Specter | 30-06-13 | 11:31

Mijn neefje van 8 kan nauwelijks engels... en toen ik 8 was speelde ik Final Fantasy, Secret of Mana uit....

Hij kan niet eens door de eerste wereld van Super Mario 3 komen

Nyte | 30-06-13 | 11:27

Marathon!

3*links=rechts | 30-06-13 | 11:20

jaja vroeger was alles moeilijker je kan Super Mario Bros binnen 5 minuten uitspelen.
www.youtube.com/watch?v=kcmKPmj9yeE

geef mij maar alle delen van GTA

Stink-Teen | 30-06-13 | 11:15

Wat een gezever over die spelletjes. Vroeger, vroeger, vroeger......
Heb al die shit ook meegemaakt, maar mijn favoriet nu is World of tanks. Grafisch hartstikke goed. Geeft veel speelplezier en daar gaat het toch om.

Sjakkie van de Hoek | 30-06-13 | 11:11

Na de 90's is het allemaal hard achteruit gegaan imo. Al die masterlijke games van destijds op de NES, SNES, PSX, N64 en Dreamcast.... zeer mooie herinneringen. Super Mario Bros 3, Zelda a Link to The Past, Chrono Trigger, Mortal Kombat II, Super Metroid, Donkey Kong Country, Final Fantasy 7, Tekken 2 & 3, Metal Gear Solid 1, Zelda 64, Goldeneye, Mario Kart 64, Smash Brothers... en Soul Calibur 1 op de Dreamcast als absoluut hoogtepunt. Draaide toen nog vooral nog om gameplay en gezellig samen met vrienden op de bank. Graphics waren ook wel belangrijk, maar niet het belangrijkste.
.
Tegenwoordig is het alleen maar glitter, glamour, heel veel bloed en geweld, online 3D shooters en weinig inhoud. Beste voorbeeld vind ik Final Fantasy XIII. Misschien wel grafisch het mooiste spel wat ik ooit gezien heb, maar tegelijkertijd zo inhoudsloos en lineair dat het de term Final Fantasy absoluut niet verdient.

Ih8yousf | 30-06-13 | 11:03

@peter emile Zo nu en dan hebben ze bij geenstijl last van een filosofisch moment. Vraag me niet waarom ze hierover na gaan denken, maar ze doen het. Meestal 's ochtends na een delirium of een nacht waarin ze te lang na hebben liggen denken. Topics aan het eind van de dag gaan in de regel meer over de actualiteit.

Rest In Privacy | 30-06-13 | 10:58

-weggejorist-

Tuinpad | 30-06-13 | 10:57

Ik ben opgegroeid met de commodore 64. In die tijd begon het spel al bij het laden. Indien je het spel gestart kreeg was je door het eerste level!

Rest In Privacy | 30-06-13 | 10:56

"Videogames waren vroeger veel moeilijker".

O.

En...?

Is dit nieuws? Of, als dit geen nieuws is, is dit dan om andere redenen belangrijk...?

Peter Emile | 30-06-13 | 10:51

Ik weet nog steeds niet hoe Frogger afloopt!

ZDEV | 30-06-13 | 10:51

Final Fantasy VII (7) Mooiste spel ooit! prachtig verhaal en duurde eeuwen en heeft side-quests en geheimen die je nooit allemaal kan uitvinden zonder hulp

Marc3llo | 30-06-13 | 10:41

Jeugdsentiment.

Hier alle Nintendo 8bit spelletjes te spelen.
Worden prima geemuleerd in java:

www.virtualnes.com/list/s.html

Super Mariooooooo FTW

svdb | 30-06-13 | 10:27

3d Monstermaze :) en verder, Bohemia Interactive for the win!

Ranja Drinker | 30-06-13 | 10:26

U wilt moeilijk? Wat dacht je van Ninja Gaiden op de console?

BassieNietAdriaan | 30-06-13 | 10:25

Dat heet gewoon de grootste gemene deler aanspreken. Er zijn in principe twee soorten gamers tegenwoordig: Mensen die een uitdagende ervaring willen, en mensen die een ontspannende ervaring willen. De laatste jaren heeft die laatste groep duidelijk de overhand genomen. Op zich niks mis mee, maar de games industrie wordt gedreven door poen, dus ontwikkelaars zien games als Call of Duty veel geld binnenharken, en zeggen "dat publiek willen wij ook" en versimpelen vervolgens hun bestaande concept om dat publiek te trekken.

Het meest schrijnende voorbeeld van de laatste tijd was Crysis. Oorspronkelijk gemaakt voor de harde kern met high performance PC's. Door elke reviewer afgeplast als een veredelde tech-demo. Want ja, als je je als uitgever richt op een klein deel van de markt, ga je niet de reviewers omkopen. Dus plassen ze je game dan af, want het moet wel eerlijk lijken terwijl ze alle troep goeie cijfers geven. Crysis en de uitbreiding Warhead waren echter goede games. Bedoeld om op de hoogste moeilijkheidsgraad gespeeld te worden, met slimme tegenstanders en veel opties als speler om verder te komen. Maarja, toen wou de ontwikkelaar toch het grote publiek aanspreken, met als resultaat dat deel 2 het handje van de speler vasthield. Het was zelfs zo erg dat je permanent onzichtbaar kon rondrennen, en het laatste level uit kon spelen door er simpelweg doorheen te sprinten. De game is totaal geflopt. Maar dat is allemaal de schuld van piraten, begrijpt u wel? Dus met het volgende deel wordt het hetzelfde verhaal.

Nee, ik kijk naar Oost-Europa voor vermakelijke games. Nauwelijks op de radar van het Westen omdat de grote bedrijven aanbeden worden, maar die mensen daar weten tenminste nog hoe je een leuk spelletje in elkaar draait, ipv een product met en hoge winstmarge.

Piet van het Padje | 30-06-13 | 10:25

Tegenwoordig speel je tegen andere mensen en vroeger tegen de computer.

RusMor | 30-06-13 | 10:12

Jetset Willy op de ZX Spectrum. Uiteindelijk kon je hem niet uitspelen vanwege een bug. Kwam ik na jaren pas achter toen ik internet kreeg.

Bob de Bouter | 30-06-13 | 10:01

Marketing, als je zo lang aan een spel bezig bent heb je geen tijd om een nieuw spel te spelen.

* | 30-06-13 | 10:01

@Willianus Wortelus
Een C64... Mazzelpik. Mijn ouders waren daar te krenterig voor. Ik had een C16. Jawel. Vandaar ook misschien dat ik op vrij jonge leeftijd al was uitgekeken op computerspelletjes.
En een Amiga was al helemaal iets waar ik alleen maar over kon dromen.

VanBukkem | 30-06-13 | 09:53

De ongelooflijke Lul. Ik heb foto's en video's van zijn resultaten gemaakt. Daar ga ik hem mee confronteren als ik bij hem mag komen.

Houtbar | 30-06-13 | 09:34

@irriducibili79 | 29-06-13 | 22:03
Ik werd al chagrijnig toen ik 1 niet uitgespeeld kreeg, ik heb deze nooit gekocht.

thapriest | 30-06-13 | 09:29

Goedemorgen ! OT Houtbar is enigzins ontdaan wegens een onverlaat welke zich gisteren de avond het nodig heeft gevonden om zijn pieterpeuterige opeltje corsa ten einde raad maar geprobeerd heeft om een Haerlemsche VW PliesieBus te koppen.

En nog een grote bek richting- en in de ambulance ook... Of we allemaal wel even wisten wie meneer wel niet was.

Nou, ik ken m niet maar wens hem wel helemaal de thypus en de Tering nadat het sujiet gaar geslagen is door mijn/ons korps Kennemerland.

Niet in mijn stad, niet in mijn wijk. That shit is on now !

De pliesiekoppende mongol was geen fin ditmaal en welzeker een tokkie, wat me nog kwaaier maakt.

Houtbar | 30-06-13 | 09:29

@Bakito | 29-06-13 | 22:02
U was vroeger politicus bij links? Want uit die hoek heb ik dit jaren geleden ook al eens gehoord. Het moest toen verboten worden, als ik me goed herinner.

BellaBella | 30-06-13 | 08:56

Hmmm. Dat valt zo ongeveer samen met het afschaffen van het onderwijs, 30 jaar geleden. Ik zie een dwarsverband. Dan durf ik deze stelling ook wel aan: de spelletjes zijn afgestemd op de kennis, de kunde, en het intellect van de doelgroep.

BellaBella | 30-06-13 | 08:55

"rub in berries"

hebben we maaaaanden over gedaan om uit te vogelen.
(Space Quest 2)

MichelDenHaag | 30-06-13 | 08:54

-de laatste escort missie van Syndicate.

-Wing Commander 1 en dan de Special Operations.

-Het doolhof in het kasteel van Hero Quest 1 (daar heb ik mijn autistische broertje maar op gezet. Twee uur later was het klaar).

-Nu: Civ 5 grootste kaart op een na moeilijkst.

-Ook redelijk unforgiving en daarom mooi: XCOM: Enemy Unknown.

Uit een review: XCOM hates you. XCOM wants you dead. And XCOM will see you dead. Again and again and again.

InTheTube | 30-06-13 | 08:33

Ohja, als het spelletje in de NES het niet deed: even hard blazen in de cassette en in het NES zelf. Dan pakte hij hem wel. Wie weet dit nog?

Geitenbeuker | 30-06-13 | 08:23

Ik heb wel eens een modern schietspel gespeeld. Iets met oorlog in 3D. Ik kon er niks van want ben van het 2D tijdperk Nintendo. Bewegen (controllen) in 3D kan ik dus nauwelijks.

Maar het viel me op dat de vijandelijke soldaten min of meer klaar staan om afgeknald te worden. En ook kon ik tig kogels slikken voordat ik doodging. Een soort van rambo-experience.

Dit kwam totaal niet realistisch over, alhoewel de beelden natuurlijk levensecht zijn.

Het is zeker niet moeilijker dan pak 'm beet Super Mario Bros 2. Alleen mooier om te zien.

Geitenbeuker | 30-06-13 | 08:21

@donpachi | 30-06-13 | 00:30

Heb je de nieuwe Outruns al eens gespeeld?

- Outrun 2.
- Outrun - Coast to Coast.

Best leuk, echter de oude is nog steeds het leukst.

www.youtube.com/watch?v=BMlPIvUr2Hk

[x]-Ongeschikt | 30-06-13 | 07:10

Vroegâh ging naarmate je vorderde een spelletje steeds sneller of er kwamen gewoon zoveel vijanden dat je uiteindelijk altijd af/dood ging.

El Guardameta | 30-06-13 | 06:30

Hier is een vrij duidelijk en kort antwoord op te geven. Vroegah ging het om de game-play. Tegenwoordig gaat het om de graphics. Misschien word het een keer hoogtijd om een spel uit te brengen dat beide kan bieden? Die hersenloze Kaal of Djoetie spellen voor de simpelen onder ons begint mij namelijk de strot uit te hangen.

Numerius Maximus | 30-06-13 | 05:33

Nee, digger was uitdagend... prutser

djhandsome | 30-06-13 | 04:34

1 reden die Iwata himself(van nintendo) gaf was dat vroegah de devs zelf hun games moesten testen. Hierdoor kreeg je dat de games niet door lamballen getest worden zoals nu, maar door die-hard praktisch full-time gamers/developers.

Dus wat een dev zag als "te makkelijk", was voor de huis en tuin gamer al een moeilijke opgave, en dan gingen ze het NOG lastiger maken.

Zie www.dailymotion.com/video/xyhbkw_game-... rond 4:30

Dibs | 30-06-13 | 04:34

Morrowind was ook echt een gaaf spel. Inmiddels al meer dan 10 jaar oud. Zit nu met smart te wachten op elder scrolls online.

Mijn jeugd bestond uit age of wonders spelen. Briljant spel

Guusd | 30-06-13 | 04:31

@LibertasSimplex | 30-06-13 | 04:03
Ik ben inderdaad een man, maar heb geen zin om mijn lul op tafel te leggen!

necrosis | 30-06-13 | 04:28

@LibertasSimplex | 30-06-13 | 04:05
De toenmalige drummer van Motörhead droeg destijds een t-shirt met de tekst: If at first you don't succeed, cheat!
Met een afbeelding van 5 Azen!
En verder denk ik bij poker voornamelijk aan losers als Joran.
Maar dat is niet persoonlijk bedoeld....

necrosis | 30-06-13 | 04:14

Oh leuk. Ik heb 88 met niks op de flop.

LibertasSimplex | 30-06-13 | 04:05

necrosis | 30-06-13 | 03:58 |
Jij bent meer een man. Dat lijkt mij he. Voor een potje Twister. Ezeltje Prik Vrij Plaats als toet. Toetje.

LibertasSimplex | 30-06-13 | 04:03

@LibertasSimplex | 30-06-13 | 03:49
Ik gooi liever een paar centen in een flipperkast, dan te moeten 'spelen' tegen 'broodkaarters'.
Dat is mijn potje bier niet!
*ik wilde 'kopje thee' schrijven, maar dat gelooft geen hond*

necrosis | 30-06-13 | 03:58

necrosis | 30-06-13 | 03:40 |
Holdem. No limit.

LibertasSimplex | 30-06-13 | 03:49

@INH.30CL | 30-06-13 | 03:35
Ik noem Schulz bepaald geen diplomaat maar wat ik van hem denk, kan ik maar beter niet plempen.
Tenzij je mijn plemps wil missen, de komende 6 maanden....

necrosis | 30-06-13 | 03:49

Of wacht. Schultz was bezuiniger van defensie, sloper van hare marine.
En SchulzSS was die dikke mof met die baard. Dat salafistentype dat ons tegenwoordig regeert.

LibertasSimplex | 30-06-13 | 03:48

*blocnote en pen klaar legt om dubbel/ tripelposts te noteren*

necrosis | 30-06-13 | 03:44

Want SSchultz. Zo'n man heeft toch niks te verbergen.

LibertasSimplex | 30-06-13 | 03:35

@LibertasSimplex | 30-06-13 | 03:30
Criminelen worden afgeluisterd. Wij noemen ze nog diplomaten de NSA is al iets verder.

INH.30CL | 30-06-13 | 03:35

Wat een onzin zeg, de technologie is gewoon vooruit gegaan waardoor er minder frustrerende en tijduitrekkende onderdelen in spellen voorkomen. Er zijn genoeg moeilijke spellen in de omloop.

emmentaler | 30-06-13 | 03:33

In de hemel is geen bier ,daaromm.

newray | 30-06-13 | 03:28

Ik speelde vroeger altijd Karnov, waarbij je elk level moest laden via een cassettebandje.
Dat waren nog eens tijden!

necrosis | 30-06-13 | 03:23

Track 'n Field voor de nes. Praise the lord voor de turbo knop.

MonsterKody | 30-06-13 | 03:21

Hoeveel verdient Sep Blatter trouwens aan het spel 'Fifa'?

necrosis | 30-06-13 | 03:15

Damn Quid, an sich, vooral economisch en muziek gezien ben je een domme blatende lul maar hell qua gaming heb je gelijk...'t is thans een trieste en domme wereld gaming wise.... Daar waar je vroeger intelligente games had als Rome Total War of Simcity 4 is thans alles "gedommificeerd" onder het motto.. we moeten een bredere gaming basis krijgen. BS!! Niks mis met een game waar je moet nadenken. Helaas thans een wereld waar we een game "onmodable" maken. 't is thans een trieste dummified, console wereld. XBOX, PS2 consoles die geliefd zijn bij domme voetballers en pornoplebs..

Basil Fawlty | 30-06-13 | 03:13

Een ieder die Dangerous Dave heeft uitgespeeld krijgt van mij een biertje.

SODEP | 30-06-13 | 03:06

@bertgert | 30-06-13 | 02:51
Jammer dat die gamedevelopers te beroerd zijn om een grasmaaier en harpoengeweer als optie te programmeren...

necrosis | 30-06-13 | 03:03

Moeilijk of makkelijk maakt me weinig uit. Als ik er maar plezier aan beleef. En dat laatste is helaas niet meer zo. Gamedevelopers kwijlen alleen nog maar van grassprietjes die met de wind meebewegen, of visjes die wegzwemmen als je in de buurt komt. Wanneer komt er weer eens een fatsoenlijke unreal- of quake-achtige op de markt?

bertgert | 30-06-13 | 02:51

Ik speel alleen spelletjes waarbij je door middel van 'pokes' ongelimiteerde tijd of aantal levens hebt....

necrosis | 30-06-13 | 02:39

@Quid

Hoewel ik soms op uw plempsels peop, en Joris mij dan 'corrigeert', vind ik hier een chapeau toepasselijk.

Dus bij deze: Chapeau!

Fart Fader | 30-06-13 | 02:14

Aande rijksstraatweg ter hoogte van mijn adres is een pannenkoek uit zijn auto geknipt. En wat denkt u? Meneer is boos op de politie en extra boos op de brandweer en ambulance...

Kudt, in wat voor land woon ik?

Ik was deze week bij iemand om mij te helpen met solliciteren...

Heb nog nooit zo een dood figuur gezien.

En nu vind ik het fijn om zelf te zijn, ondanks welke vuige sjit van vroeger dan ook.

Houtbar | 30-06-13 | 02:11

@uuuu | 30-06-13 | 01:57
Myst altijd +veul

Fart Fader | 30-06-13 | 02:10

-weggejorist-

ik--+ | 30-06-13 | 02:04

DOOM.. Maar dan wel op de N64.
Daar ben je zonder cheats weken mee zoet.

Het leven is zwaar | 30-06-13 | 02:02

Oja de helft plukte je van de site easywarez..

Of de warez cd s

Twilight s
Crazybytes

Wie kende ze niet:-)

uuuu | 30-06-13 | 02:00

NES games zijn idd moeilijk.

Mission impossible
Legend of zelda 2
Rad gravity.

Heb ze alle 3 hier nog liggen en missionimpossiblr nog nooit uitgespeeld.

Games van tegenwoordig zoals sleeping dogsen farcry
3 zijn leuk maar gwoon te makkelijk

Franssssssss | 30-06-13 | 01:58

Ben nu 26

Speelde vroegaah...

Xargon
Redneck rampage
Raptor call of the shadows
Jazz rabbit
Dune 2
Shadowwarrior
Duke nukem 3d
Commander keen
Fallout
Gta 1
Command and conquer
Unreal
Myst
Unreal tournament
Kknd
Carmagedon
Bio menace
Blood 1/2
Redalert / alle expanions
halflife
Age of empires
Cesar
Roller coaster tycoon
Systemshock
Quake
Heretic

uuuu | 30-06-13 | 01:57

Kut spelletjes tegenwoordig
vroeger :
Falcon 4.0
Medal of Honor, Allied assault
Operation Flashpoint

thaikwando | 30-06-13 | 01:52

PS: Chrono Trigger is ook mijn lievelings. Het is écht het beste spel ooit gemaakt...

je therapeut | 30-06-13 | 01:47

@GSimam | 30-06-13 | 01:34
Chrono Trigger! Je ziet het niet zo vaak (alhoewel, tegenwoordig een stuk vaker) in PAL gebieden vermeld worden als favo spel.
Weet dat ik hem origineel heb, USA versie, toendertijd gekocht in een gespecialiseerde gamewinkel.
Ik was al hipster van Chrono Trigger voordat het zo verschrikkelijk hipster werd om het een hip spel te vinden. ;)

je therapeut | 30-06-13 | 01:46

@Jos Tiebent | 30-06-13 | 01:31
LOL!

Fart Fader | 30-06-13 | 01:44

Ik was in Haren | 30-06-13 | 01:33 | | Reageer+ |
Herkenbaar! Zeker de 3d versie ;)... Hahah prachtig dit! dankje!

c.onjo | 30-06-13 | 01:37

Ik herinner me nog Labyrinth Zone van Sonic the Hedgehog 1 op de Sega Genesis of Saturn waar ik als kind veel moeite mee had. Plus dat er dan vrienden ook nog logen dat als je het spel zonder een keer dood te gaan uitspeelde, Sonic tot Super Sonic kon transformeren (dikke hoax!). Maar dat geloofde je toen en daar deed je dan je best voor.

Ik denk dat gamesvan vroeger juist door hun simplicity in graphics en geluid ervoor zorgden dat de gamer meer van zijn fantasie moest gebruiken om een verbinding met de game op te zetten. Je kunt het ook vergelijken met boeken en films gebaseerd op boeken. Wanneer je een boek leest, fantaseer je heerlijk mee en vul je de personages zelf in zoals je het wil invullen.

P.S. Lievelingsspellen hiero Chrono Trigger en Chrono Cross

GSimam | 30-06-13 | 01:34

@FartFader

Hmm, moet misschien Myst toch eens gaan spelen tijdens werktijd. Nooit gedaan.

Maar concept van die envelop is gewoon zo briljant en gemeen in het testen van de zelf-beheersing van de speler.

Capsicum | 30-06-13 | 01:31

Fart Fader | 30-06-13 | 01:16
Dat doet me weer denken aan www.thisisnotporn.com

Jos Tiebent | 30-06-13 | 01:31

Ik zou zeggen: maak "GeenStijl: The Game". Ga naar udk.com, download de Unreal Development Kit, verdiep je er in en maak er wat moois van. Kan niet wachten tot versie 0.1 verschijnt!

davimore | 30-06-13 | 01:30

Fart Fader | 30-06-13 | 01:08 | | Reageer+ |
Lol mee eens!

c.onjo | 30-06-13 | 01:23

het kan aan mij liggen maar ik heb een hoop staan hier en vind de nes/snes controllers lekkerder werken dan bijvoorbeeld de 360 controllers

kamikaza87 | 30-06-13 | 01:21

@Capsicum | 30-06-13 | 01:11
Moet ineens denken aan Myst.
Eerste deel, je start het, krijgt op het scherm een boek voor je neus en zoek het maar uit :)

Oh ja, zat ook een envelop bij het spel: als je er echt niet uitkomt, mag je deze openmaken.

Fart Fader | 30-06-13 | 01:16

Maar even serieuzer, ook al was mijn vorige post een serieuze schaamteloze advertentie om mensen gedesinteresseerd te krijgen en een misschien een poging te wagen, als gamer erger ik mij er wel aan dat de normal difficulty tegenwoordig is gericht op kinderen van de basisschool en Ibn Ghaldoun scholieren (zelfde niveau).

Een spel een beetje moeilijk maken zou leuk zijn voor gamers, ook deels waarom Dark Souls zo populair is geworden.

Capsicum | 30-06-13 | 01:11

@amin | 30-06-13 | 00:32
Trouwen?

Jim Lovell | 30-06-13 | 01:10

@Dmitri Dmitrievitsj | 30-06-13 | 00:31
Playing as we speak :)

Fart Fader | 30-06-13 | 01:09

@Ik was in Haren | 30-06-13 | 00:43
@c.onjo | 30-06-13 | 00:56
@Dezenaamhier | 30-06-13 | 00:49

Get a room you three!

;)

Fart Fader | 30-06-13 | 01:08

c.onjo | 30-06-13 | 00:56 | voor het maken van goede werktekeningen ben ik het helemaal met je eens dat voor 2d en 3d autocad qua precisie, schaalbaarheid en controle over wat je wel en niet laat zien tot de top behoort. Je moet alleen wel met een redelijke basis starten en er de tijd in steken om je lijndiktes, arceringen, kleuren, kaders, lettertypen, maatvoeringen, leaders enzvoorts fatsoenlijk in te stellen. Heb je dat eenmaal gedaan en er een nette *.dwt van gemaakt, kan je eigenlijk gewoon blind starten met tekenen omdat je standaarden gewoon kloppen.
Verder is er naast de commandos ook nog wel het een en ander te doen met een aangepaste CUI (dubbelklikgedrag op de elementen) en een aangepast PGP bestand (voor je sneltoetsengedrag).
Toch leuk om hier een paar mede-cadspecialisten tegen te komen.

Dezenaamhier | 30-06-13 | 01:05

@The Nameless : volgens mij was het toch wel een Amiga 500 waar ik dat spel met het raketje door tunnels op speelde.

Mazzeltov | 30-06-13 | 01:05

project1999.org. Everquest, een MMO zoals toen World of Warcraft nog niet bestond, maar dan zoals voor dat het spel was aangepast zodat babies, scholieren van Ibn Ghaldoun en bejaarden dit ook konden spelen.

Geen achievements, geen beloniningen voor quests die nuttig zijn. Ga je een keer dood in het spel? Geen probleem, je hebt 24 uur om je corpse terug te vinden, tot een week als je offline bent.

De gemiddelde reaguurder zou niet eens level 4 kunnen worden in dit spel.

Capsicum | 30-06-13 | 01:01

@amin | 30-06-13 | 00:32
Vertel me dat maar eens als je me aankijkt.
Ik heb net slaande ruzie gehad met de zon, omdat dat kreng niet deed wat ik wil.
Na een paar welgemikte slagen op zijn voorhoofd is hij er mee accoord gegaan dat de zonsopgang morgenvroeg jou voornaam draagt.

Meer kan ik er niet van maken, de zon is nuclear en daar heb ik respect voor.
*kus*

Jim Lovell | 30-06-13 | 00:58

Dezenaamhier | 30-06-13 | 00:49 | | Reageer+ |
Ja. Klopt. Ik zie autocad vooral als een dradenmodel. Geen poespas en ja dat het ontzettend kut is dat je vrijwel alles via commands moet doen. Is het toch nog een van de beste programma's die ik ken qua 3d.

c.onjo | 30-06-13 | 00:56

Gewoon Diablo 3 op hardcore spelen. Dood = dood.
Of SC3 tegen een zooi Aziaten. Hoezo gamen makkelijk? Als je van die losergames speelt wel idd..

paradoxical | 30-06-13 | 00:52

- Character customization
- Character progress
- Storyline
- Reward system
- Frustration vs challenge
@brazuco | 30-06-13 | 00:08

Kan mij best voorstellen dat dat allemaal erg belangrijk is in moderne games die gericht zijn op een erg breed (en jong) publiek. Niet dit spel downloaden kinders.. nog steeds mijn baby en heel veel niet zo vriendelijke mensen daar.
www.youtube.com/watch?v=Yycxon1iqnk#t=...

de grote Anti | 30-06-13 | 00:51

@The Nameless | 30-06-13 | 00:08 : Dat zou zomaar kunnen ja... het raketje leek een beetje op die van Kuifje naar de maan en dmv de pijltjestoetsen kon je alle kanten opsturen en kreeg je ook een vlam van onderen als hij omhoog ging.
Het was gewoon een prachtig spel, maar weet nu niet helemaal zeker meer of ik toen een Amiga had of een ander merk spelcomputer, hij had al wel een kleurenscherm en normaal toetsenbord.
Het is ook alweer 19 jaar geleden.

Mazzeltov | 30-06-13 | 00:50

De beste game ooit gemaakt is nog altijd www.digger.org/

Tim Grimbek 10 | 30-06-13 | 00:50

c.onjo | 30-06-13 | 00:42 | klopt, Acad is redelijk te temmen en heel uitgebreid als je weet waar je op moet letten, maar aan de andere kant heb ik het idee dat ze er ook hun best op gedaan hebben om het zo gebruiksonvriendelijk mogelijk te maken.
Revit is een puur bouwkundige applicatie waarvan ik de ontwikkeling de laatste jaren heb bijgehouden en daar zijn best wel leuke dingen mee te doen, maar ook weer net zo beperkend als autocad omdat er grenzen zijn aan wat er zoftwarematig kan op dit moment. Met wat truckages zijn er leuke dingen te doen, en ik denk dat als ze hun best doen bij autodesk en het goede van autocad, revit en inventor bij elkaar rammen in één pakket, er een scheutje 3d studio erbij doen, dat ze dan een onovertroffen 3d modelleer/BIM pakket hebben waar ook nog strakke werktekenigen uit komen en fatsoenlijk in gerenderd kan worden.
Maar goed, na 6 jaar bouwkundig tekenwerk zit ik tegenwoordig in de staalbouw, dat is allemaal net iets minder visueel ingesteld en meer voor de passende werktekeningen bedoeld.

Dezenaamhier | 30-06-13 | 00:49

@AntiSoof | 30-06-13 | 00:47
En een tekendriehoek. Die vergat ik nog.

AntiSoof | 30-06-13 | 00:48

Had eerst een C64, Fort Apocalypse, Falcon patrol maar helemaal Gunship.

Mijn eerste PC dmv een nullmodemkabel aan de compoort (wat is dat, vraagt de kleuter van nu) met die van mijn beste vriend gekoppeld, en tot diep in de nacht 688 Attack Sub spelen. Gouden tijden.

Verder Falcon AT en later Falcon 3.0 met multiplayer.

SDI | 30-06-13 | 00:47

Niemand met Counter-Strike 1.6? Zonde!

ElMatadero | 30-06-13 | 00:47

Deze Sega R-360 stond ook in Scheveningen, 5 gulden voor 1 potje!

youtu.be/eSJG5e0s43c

donpachi | 30-06-13 | 00:47

Voor de poeter-ontwerpers, doe mij maar papier en potlood, een passer en een liniaal, dat andere mag u houden, maar ik hou graag feeling met mij'n werk.

AntiSoof | 30-06-13 | 00:47

Wolfenstein 3D was ook makkelijk..

littleboy | 30-06-13 | 00:45

Dezenaamhier | 30-06-13 | 00:39 |
Een Revit-certificaat heb ik ook nog gehaald 2 jaar terug. Maar ik werk er eigenlijk nauwelijks meer mee. Voor bouwkundig uitwerken is het ideaal, maar als je aan het ontwerpen bent, is Sketchup stukken sneller, althans voor mij. En ik doe ook nog gewoon heel veel op de schetsrol hoor, dat gaat toch het snelst.

Ik was in Haren | 30-06-13 | 00:43

@penutbuttermuffin | 30-06-13 | 00:41
Kwakschot....

Mmm.

Fart Fader | 30-06-13 | 00:43

@amin | 30-06-13 | 00:08
Das mooi. En vooral omdat er nog zulke goede mensen te horen zijn. (Vooral op de alternatieve media, maar die zijn dan weer lastiger te vinden, vind ik. Want dat is een woud van meningen en inzichten.)

AntiSoof | 30-06-13 | 00:42

Dezenaamhier | 30-06-13 | 00:39 | | Reageer+ |
Een echte kenner dus. Autocad is inderdaad kut qua gebruikersvriendelijkheid maar doet wel wat je wil.

c.onjo | 30-06-13 | 00:42

@donpachi | 30-06-13 | 00:40
Hehehe, Ik had hetzelfde met Ms. Pacman en Super Pacman......

Fart Fader | 30-06-13 | 00:42

@ Fart Fader

In Scheveningen was ik ook vaak te vinden, kan me nog goed herinneren dat er 10 man om een Mortal Kombat kast stonden toen die net uit was..

donpachi | 30-06-13 | 00:40

Ik was in Haren | 29-06-13 | 23:41 | 3d modelleren in autocad is gewoon zwaar kut te noemen.
Ik heb zelf jarenlang met autocad bouwkundig tekenwerk gedaan, maar voor visualisaties was revit in 2010 eigenlijk een klein wonder.
Prive zit ik nogal met cinema 4d en tekla te rommelen, en dat geeft ook wel leuke resultaten voor visualisaties.
Moeilijke spelletjes...
Pharaoh van Sierra als city builder, Rise of Nations - risk voor gevorderden maar dan met veel veel meer opties, en als echte tijdverdrijfknallers met meer dingen dan je in een jaar tijd tegen kan komen, Baldur's gate saga van Black Isle, net als PlaneScape: Torment, dat is niet voor de grote grafische liefhebber, maar wel voor een game indrukwekkende verhaal.

Dezenaamhier | 30-06-13 | 00:39

@donpachi | 30-06-13 | 00:30
Outrun!

OMFG!

(en gewoon zelluf het muziekje mogen kiezen :)

Fart Fader | 30-06-13 | 00:38

Joh ga eens gauw arma III spelen!!!

boatfolder | 30-06-13 | 00:37

@donpachi | 30-06-13 | 00:23
Ahhh, vroegâh :')

Waren volgens mij beelden uit verschillende arcades (zag ook tilburg). Persoonlijk zat ik alleen in Scheveningen (the Master himself).

*last krijgt van jeugdsentiment*

Fart Fader | 30-06-13 | 00:37

@Jim Lovell | 30-06-13 | 00:24
Eerst ff level 50 afmaken in Galaga ;)

Fart Fader | 30-06-13 | 00:34

Ik was in Haren | 30-06-13 | 00:26 | | Reageer+ |
Ja klopt. Maar laat ik niet te snel zeggen dat je het makkelijk snapt. Het heeft natuurlijk wel te maken met een beetje wis en natuurkunde. Als je dat snapt in combinatie met de gemakken van de computer dan is het inderdaad niet zo lastig. Ik kan met autocad prima tekenen. Ik vind de rest van die programma's ook mateloos interessant. Ik ga er echt naar kijken. Ondanks dat ik nu iets volledig anders doe. Maar het blijft blijkbaar toch me grijpen.

c.onjo | 30-06-13 | 00:33

@Jim Lovell |00:16|
Haha.LoL, Jim.
Als de donkerharige nu ff geen tijd heeft, en de roemeense kruimeldieft ff niet.
En u wilt u toch ff met electronica vermaken.
Zie daar, nilfisk de stoere noorman. zuigt als de beste en door extra lang oprolsnoer door t hele huos te gebruiken.
Goodnight to u.
C u later.
*lekker out gaat.*

amin | 30-06-13 | 00:32

The Nameless | 30-06-13 | 00:25

Gelukt! Met de b-knop kan je blijkbaar rennen!

FSA | 30-06-13 | 00:31

@penutbuttermuffin | 30-06-13 | 00:27
Out Run! Gespeeld op de Commodore Amiga en als arcadespel. En in CGA (4 kleuren) op de PC, of was dat een ander spel?
Dat was een ander spel.

Dmitri Dmitrievitsj | 30-06-13 | 00:31

@Willianus Wortelus
Wij zijn de poppetjes.

penutbuttermuffin | 30-06-13 | 00:30

@penutbuttermuffin

+1 vooral de music is echt geweldig!!

youtu.be/aEz1BVeGO2o

donpachi | 30-06-13 | 00:30

Willianus Wortelus | 30-06-13 | 00:25 | | Reageer+ |
Je speelt nu nog steeds een game 24/7. Alleen dan anders.

c.onjo | 30-06-13 | 00:28

@Fris_Barend | 30-06-13 | 00:00
Ja, die was het. Geweldige graphics. En een cool muziekje.

Dmitri Dmitrievitsj | 30-06-13 | 00:27

c.onjo | 30-06-13 | 00:22 |
Als je met een 3D programma kunt tekenen is het vaak niet zo heel moeilijk een ander pakket onder de knie te krijgen. De principes zijn vaak hetzelfde.

Ik was in Haren | 30-06-13 | 00:26

AntiSoof | 29-06-13 | 23:39 | Precies.

Ik heb maar één spel echt gespeeld en dat was Boulderdash I en later II. We praten 1985, C64 en casettedeck. Ik speelde Boulderdash II zo vaak dat ik het op level 5 "rond" kon spelen.

www.youtube.com/watch?v=FiEVfa1OK_o

Daarna was ik te oud voor gamen.

Willianus Wortelus | 30-06-13 | 00:25

@Fart Fader | 30-06-13 | 00:18
Respect als je die systeem gedachte hebt na al die jaren. Ik kan dat ook!
Laat af en toe van je horen aub ;)

Jim Lovell | 30-06-13 | 00:24

Weet iemand hoe ik in Super Metroid over die groene brug kom? Hij stort steeds in! HELP!

FSA | 30-06-13 | 00:23

Ik was in Haren | 30-06-13 | 00:19 | | Reageer+ |
Ik ga het overigens zeker kijken. Gewoon interesse. Dank u!

c.onjo | 30-06-13 | 00:23

@ Fad Faber: Cool! nooit geweten..

Volgens mij is de video trouwens opgenomen bij Hommersom in Scheveningen, mooie tijden!

youtu.be/NjytoZjX4yI

donpachi | 30-06-13 | 00:23

Ik was in Haren | 30-06-13 | 00:19 | | Reageer+ |
De eerste paar secondes deden me al denken aan autocad met het arc commando. ;)

c.onjo | 30-06-13 | 00:22

@Fart Fader | 30-06-13 | 00:18
Mmm, ga mame ff starten en galaxian doen :D

Fart Fader | 30-06-13 | 00:21

@Mazzeltov | 30-06-13 | 00:01 | 0
Bedoeld u soms. The last rocket ?!
Of het nog oudere V.V.V.V.V (dacht ik dat de titel was, check zelf ff zoekterm indie-games vvvvv)
De eerste The last rocket, is tegenwoordig verkrijgbaar op market/playstore, voor smartphone.

amin | 30-06-13 | 00:19

@leown | 30-06-13 | 00:15
Irritante piep? Er was een piep ja, maar toch niet zo irritant? Misschien wordt het anders geëmuleerd op de PS3? Blijft wel altijd ietwat bizar dat alle games die ik als als 'high end' spul kocht (voor goed veel zakgeld!), nu te downloaden zijn in bestandjes van een paar Mb en met dozijnen tegelijk... *Zucht* ik word oud...

je therapeut | 30-06-13 | 00:19

Ja de C64. Games op tape.

penutbuttermuffin | 30-06-13 | 00:19

c.onjo | 30-06-13 | 00:17 |
Als je die tutorials een keer op je gemak doorneemt, ben je al een heel eind. De rest is verfijnen.
www.sketchup.com/learn/videos?playlist...

Ik was in Haren | 30-06-13 | 00:19

@donpachi | 30-06-13 | 00:14
Yep. Ff denke (is zo'n 30 jaar terug).
Alles in het eerste veld afschieten behalve de twee die linksonder stonden. Daarna zelf helemaal naar rechts schuiven waar ze je niet konden raken. Dan plm een half uur wachten. Dan gooiden ze geen bommen meer. Op dat moment kon je ze afschieten en werden er helemaal geen bommen meer gegooid.
Beetje gelogen dus, geen unlimited lifes, maar bomloos. Kwam eigenlijk op hetzelfde neer :)

Fart Fader | 30-06-13 | 00:18

vrijdag rond etenstijd Power Play kijken, classic!

youtu.be/fiSllQQSo8E

donpachi | 30-06-13 | 00:18

Ik was in Haren | 30-06-13 | 00:12 | | Reageer+ |
Ah oké dus letterlijk de bouwtekeningen. Ja dan rest niks anders dan 2d. Dan is het volledig duidelijk. Geen vragen meer. Vind het wel leuk om dit gesprek te hebben wat gaat van digger naar Sketchup, naar autocad etc. Ik ga wel eens een keer kijken naar dat sketchup. Gewoon omdat ik het wil zien en proberen. Ja nieuwsgierig. Gaat waarschijnlijk niks worden zonder de commando's of werkt het makkelijker?

c.onjo | 30-06-13 | 00:17

Computerspelletjes spelen, de C16 was kut en daarna de C64 ook. Vrouwen zijn ook kut, maar daar heb je tenminste wat aan, dat wist ik als 16 jarige al.

Jim Lovell | 30-06-13 | 00:16

Ecco the Dolphin iemand?
je therapeut | 29-06-13 | 23:20 | + 5 -
met die irritante kutpiep als je tegen een ander beest probeert te praten! Ik speel het nog wel eens op de PS3, heb zo'n sega megadrive collectie, 40 games op een schijfje

leown | 30-06-13 | 00:15

@Fart Fader

Nee, zat die in de arcade versie van Galaxian?

donpachi | 30-06-13 | 00:14

AntiSoof | 29-06-13 | 23:49
Ik heb hem nog, op cassette dan... I en II ;)

Jos Tiebent | 30-06-13 | 00:13

AntiSoof | 29-06-13 | 23:49
I

Jos Tiebent | 30-06-13 | 00:12

c.onjo | 30-06-13 | 00:07 |
Ik ontwerp alles in 3D, maar op een gegeven moment moeten er technische tekeningen gemaakt worden, om te kunnen gaan bouwen. 2D tekeningen kun je maatvoeren met 3D tekeningen is dat al een stuk lastiger.

Ik was in Haren | 30-06-13 | 00:12

Laatst eens de ''nieuwere'' Call Of Duty's gespeeld (vanaf 4, want 1 t/m 3 waren geniaal) En daar loop je fluitend door de single player heen! Wat een rukgames.
Beter komen ze weer op het niveau van een 2D Duke Nukem, of Commander Keen..

leown | 30-06-13 | 00:10

Tegenwoordig zijn videogames zo moeilijk als je ze zelf wilt maken. Je mag pas praten als je alle hardmodes uit hebt gespeeld. Het is echter ook mogelijk om easy te spelen. Zo trek je namelijk een groter publiek aan. Dat is de reden, geen andere.

Rest In Privacy | 30-06-13 | 00:09

@Mazzeltov | 30-06-13 | 00:01

Is dat niet dat spel waar je eerst bovengronds boven de heuvelss met een raket schiet en tegelijkertijd bommen dropt, en later de tunnels in gaat?

The Nameless | 30-06-13 | 00:08

@donpachi | 30-06-13 | 00:06
Galaxian/galaga/whatever. Leuk!

Kende je die bug die er in zat om unlimited lifes te krijgen?

Fart Fader | 30-06-13 | 00:08

De technologie van vroeger liet het niet makkelijk toe om savepoints in het spel te brengen, die waren vrij duur, omdat de gebruiker soms met tapes aan het werk moest. Dus wat het makkelijker om alles overnieuw te doen. (makkelijke uitleg).

Research: Een goed spel weet een redelijke balans te maken tussen frustratie en uitdaging. Als je de kant van frustratie kiest (dus weinig bewaring van vooruitgang), dan heb je vooral de hardcore gamers te pakken die lijden onder een of ander syndroom om een game niet los te kunnen laten. De *meeste* gamers echter zoeken een uitdaging die in 5 retries kunnen winnen "als tijdverdrijf". De games zijn dus eigenlijk een andere markt geworden, omdat vroeger alleen wat nerdier families een computer hadden (waardoor het op die manier werkte). Nu heeft elke willekeurige persoon een computer, dus worden games anders afgestemd, ook vanwege tech vooruitgang.

Als je kijkt naar een spel als "fallout" (fantastisch), dan zie je dat de savepoints goed verdeeld zijn. Een betere analyse in dat geval laat zien dat het niet meer zoveel om het schieten gaat per se, maar om het openen van 'containers' en het bereiken van vooruitgang van de avatar. Elke container heeft een vorm van beloning (een dollar, een object van $8), maar een keer in de zoveel tijd wordt er een zeldzaam object gevonden.

Om games beter te begrijpen moet je de wat diepere en vaak simpelere drijfveren van onze psychologie onderzoeken. De betere gamestudios gaan daar volledig op in en exploiteren die concepten, maar worstelen vaak om de concepten in de juiste balans te brengen in combinatie met de technologie:
- Character customization
- Character progress
- Storyline
- Reward system
- Frustration vs challenge

brazuco | 30-06-13 | 00:08

@AntiSoof | 29-06-13 | 23:56 | 0
Videogame nee.. ik niet.
Maar wel bijzonder leuk, en zeer ontspannend ja.
Zondag middag, radio aan met idd bij voorkeur talkradio show met inhoud, n paar stock kaarten en hopla weg zondag middag weg stress.
Ondertussen wat info innemen.
En ja... ouderwets.. radio en kaarten... maar ik begrijp uw genot.

amin | 30-06-13 | 00:08

Ik was in Haren | 30-06-13 | 00:03 | | Reageer+ |
Eh ik vraag me dan af hè. Gewoon voor de lol hoor. Je bent architect. 2d? Dat lijkt nog meer op civiele. Die gaan natuurlijk de grond in maar die doen nog meer in 2d dan een architect. Gewoon uit interesse.

c.onjo | 30-06-13 | 00:07

@xspalm | 30-06-13 | 00:04
"to the left, a road disappears into the forest. to the right there is a ravine"

God, ik wordt oud...

Fart Fader | 30-06-13 | 00:06

@VanBukkem | 29-06-13 | 23:57
Als je last van je rug krijgt heb je hard gewerkt.

irriducibili79 | 30-06-13 | 00:05

RED brick building, he....

xspalm | 30-06-13 | 00:05

@Stormageddon | 29-06-13 | 23:57
Verder dan 999.999 kun je niet komen dus dat laatste klopt wel.

irriducibili79 | 30-06-13 | 00:04

grafische games? wie kent nog het xyzzy van Adventure? "You are standing in front of a brick building". En dan niks. Geen handleiding.

xspalm | 30-06-13 | 00:04

c.onjo | 29-06-13 | 23:59 |
Voor Autocad-werk bij ons zou het alleen om 2D tekeningen gaan. Plattegronden, doorsneden, gevels, details et cetera. Ruimtelijk inzicht is belangrijk, de rest kun je al doende leren.

Ik was in Haren | 30-06-13 | 00:03

The Nameless | 29-06-13 | 23:59 | | Reageer+ |
Lol uur verder. AAAARGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGG!!!!!!!!!!!!

c.onjo | 30-06-13 | 00:02

Ik zoek al jaren naar een Amiga spel [dat was het volgens mij) van rond 1994 of zo, hulde voor degene die mij eraan kan helpen.

Het was een raket die door allerlei tunnels naar beneden ging en je mocht de wand van die tunnel niet aanraken want dan was je out.
Beneden aangekomen moest je allerlei poorten/deuren openen en dan ging je een level verder, bommen ontploften ook meen ik me te herinneren.
Nadat ik rond 1995 een Windows PC kocht ben ik dat spel kwijt geraakt, was er compleet aan verslaafd.

Mazzeltov | 30-06-13 | 00:01

@Dmitri Dmitrievitsj: Xenon ][ misschien? Ook zo eentje waarbij je opnieuw mocht beginnen als je levens op waren.

Fris_Barend | 30-06-13 | 00:00

Dan de C64 met Floppies, al je floppies inknippen zodat je ze double-sided kon gebruiken.

The Nameless | 30-06-13 | 00:00

Lekker op de C64 met cassette, "Press play on tape" 30 seconden wachten .... " Load error"

The Nameless | 29-06-13 | 23:59

Ik was in Haren | 29-06-13 | 23:54 | | Reageer+ |
Ik gok erop dat ik echt veel te slecht ben hoor. Ik zou dan toch echt weer eens moeten spelen met autocad. Ik zat overigens in de fijne mechanica. Dat ging allemaal in µm. Architectuur is een iets andere maat. Alhoewel ik ook nog even wat civiele heb gedaan. Ja ja. Multi talent. Alleen niet boeiend genoeg. Komt goed over dit hè. Ontslag per direct na dit verhaal. ;)

c.onjo | 29-06-13 | 23:59

@opzaterdagnaardeikea | 29-06-13 | 23:55
Dat filmpje is wel een beetje hypnotiserend...

AntiSoof | 29-06-13 | 23:58

Daar moet ik nog even aan toevoegen dat ik voor de oplossing kwam, ik wist helemaal niks van dat nieuwe zwaard... ja nu na 294 jaar...

opzaterdagnaardeikea | 29-06-13 | 23:58

@irriducibili79 | 29-06-13 | 23:36
Ik weet. Je moet je prioriteiten verleggen. Die bonus is wel leuk, maar daar moet je niet meer op letten.
Maar goed... het gaat bij iedereen uiteindelijk de mist in.

Stormageddon | 29-06-13 | 23:57

@irriducibli79
Reaguren ís bittere ernst. Van computerspelletjes krijg je alleen maar last van je rug.

VanBukkem | 29-06-13 | 23:57

@amin | 29-06-13 | 23:54
Ik vind het ook onder de videogames vallen.

AntiSoof | 29-06-13 | 23:56

Altitude, Altitude!!! Die vrouwenstem is mega geil en nemen mannen tenminste serieus.

Jim Lovell | 29-06-13 | 23:56

Deze part was een heus trauma. Vroeger, zonder internet... youtu.be/Wib5Pt5yMtI?t=3m51s

Hoezo de gamemakers laten je aan je lot over...

opzaterdagnaardeikea | 29-06-13 | 23:55

@AntiSoof | 29-06-13 | 23:35 | 0
Huh?!
Dat zijn toch kaartspelletjes?

amin | 29-06-13 | 23:54

c.onjo | 29-06-13 | 23:52 |
Ik zoek nog wel één of twee tekenaars op het moment. Maar het is bij ons allemaal op project-basis.

Ik was in Haren | 29-06-13 | 23:54

@mezelf
oops moet The Summoning zijn

boy_wulfe | 29-06-13 | 23:53

Ik was in Haren | 29-06-13 | 23:48 | | Reageer+ |
Eh mag ik bij je komen tekenen misschien? ;)

c.onjo | 29-06-13 | 23:52

@Ron | 29-06-13 | 23:49
Leuk, dank je wel!

AntiSoof | 29-06-13 | 23:52

Ik was in Haren | 29-06-13 | 23:48 | | Reageer+ |
Nee, nee. Ik heb ooit eens geleerd hoe ik autocad kon gebruiken via een technische studie. Dus ik ken de commando's nog. Daar houd de kennis wel op, maar is af en toe toch echt wel handig dat je weet hoe het werkt. Niet meer niet minder.

c.onjo | 29-06-13 | 23:51

Vroeger waren games veel kleiner (qua MB), dus ze moesten wel moeilijk gemaakt worden anders had je ze in een paar uur uitgespeeld. Nu heb je enorme games als Skyrim, die inderdaad makkelijker zijn, maar dat maakt qua spelduur niet uit. Als Skyrim net zo moeilijk zou zijn als Super Metroid zou je er jaren over doen.

hallelunee | 29-06-13 | 23:51

Echt de oude doos lostrekken ?
Pong, tetris, space-invaders.
Alleen dat irritante geluid erbij.

amin | 29-06-13 | 23:51

@je therapeut | 29-06-13 | 23:47
Jij snapt het. Het is zo een betoverend spel... )P

AntiSoof | 29-06-13 | 23:49

@ mezelf
PS: Dat houd niet in dat iedere gamer eencellig is, het is alleen iets laagdrempeliger geworden. Zelf COD ik ook veel op de PS3. Dus voel je niet beledigd...

henkiehenkie | 29-06-13 | 23:49

@VanBukkem | 29-06-13 | 23:38
Dat zegt de computerspelletjesspeler ook over computerspellen.

irriducibili79 | 29-06-13 | 23:49

Omdat spellen een commercieel doel hebben: geld. Daar past het beste bij om aan de eisen van de meerderheid te voldoen en die is nu eenmaal dom.

Rest In Privacy | 29-06-13 | 23:49

c.onjo | 29-06-13 | 23:44 |
Jij werkt ook met CAD-software?
Ik teken nu een jaar of 7 met Sketchup en dat bevalt mij eigenlijk wel heel goed. Daar kun je mee ontwerpen, een model tekenen en renderen. Voor het Autocad-werk en PDMS-werk zijn er gelukkig heel slimme tekenaars op mijn werk. ;-)

Ik was in Haren | 29-06-13 | 23:48

Vroeger waren games gewoon gemaakt door een handjevol hardcore fanaten en nu moeten games elke eencellige zeekoe aanspreken dus mag niks meer enige uitdaging zijn in een game.

henkiehenkie | 29-06-13 | 23:47

@Terpen-tijn | 29-06-13 | 23:36 | 0
Ja, mmm andere tijden idd.
Toen t nog nieuw en wow was.
En toen de C64, en C64 met floppy, en wow die graphics.
Dan is het nu maar saai, nietwaar?!
Alles kan maar.
Niet alles, maar sommige dingen waren echt beter vroegah. Of op zn minst leuker.
Donkey kong, haha.... speelhallen om te spelen ipv. te gokken.
Bijna jammer dat t 2013 is.

amin | 29-06-13 | 23:47

@AntiSoof | 29-06-13 | 23:39
Bouder Dash II op de MSX voor mij, man, dat was een briljant spel, en alweer bijna helemaal vergeten dat ik het ooit gespeeld heb, het is dat jij het nu noemt. Die chaos en paniek als je per ongeluk ergens een onbedoeld gaatje maakte!

je therapeut | 29-06-13 | 23:47

c.onjo | 29-06-13 | 23:44 | | Reageer+ |
Overigens moet ik wel zeggen dat ik het regelmatig nog gebruik als ik echt iets grafisch op beeld moet zetten met maten enz. Toch een prettig programma als je echt secuur wil zijn. Voor het maken van een kastje of iets dergelijks. ;)

c.onjo | 29-06-13 | 23:47

Gelukkig zijn er inderdaad ook spellen die niet voor de massa gemaakt worden, of die meerdere niveaus hebben.
Veel plezier bijvoorbeeld in Deus Ex human revolution op het hoogste niveau.

Energya | 29-06-13 | 23:42

c.onjo | 29-06-13 | 23:38 |
Ik weet het, ik heb nog met Autocad 11 of zoiets leren tekenen. Toen had je nog geen fraaie windows-icoontjes, maar moest je voor iedere handeling die je wilde uitvoeren een commando invoeren. 3D modelleren in Autocad is vaak heel zwaar.

Ik was in Haren | 29-06-13 | 23:41

Google eens op mame (multi arcade machine emulator).

Genoeg voor weken/maanden lol.

Fart Fader | 29-06-13 | 23:40

Het hele artikel kan je samenvatten>> zodra de massa zich stort op iets, is het afgelopen met de pret. (kwaliteit, diepgang, moeilijkheidsgraad)
Populariteit is dodelijk voor de creativiteit.
Terpen-tijn | 29-06-13 | 23:09 | + 0

Klopt helemaal! Geldt ook voor muziek!

dutchbasterd | 29-06-13 | 23:39

Herinnert iemand zich nog Boulderdash op de MSX? Mét cassette-bandje? Dát was pas leuk.

AntiSoof | 29-06-13 | 23:39

@irriducibili79
Reaguren is geen computerspelletje. Reaguren is gewoon bittere ernst.

VanBukkem | 29-06-13 | 23:38

Ik was in Haren | 29-06-13 | 23:35 | | Reageer+ |
Klopt solidworks is voor industrieel product ontwerp. Autocad ken je neem ik aan, als architect, wel. Kan je eigenlijk vrijwel alles mee. Mits je weet hoe het werkt. Is overigens ook net als digger een programma waar je nogal wat fuckups aan over kan houden.

c.onjo | 29-06-13 | 23:38

Duckhunt, met je pistool tegen je Philips Matchline, knallen op vogels ... Woef woef woef ...

deleraarspreekt | 29-06-13 | 23:38

pjotr nicknaamtov | 29-06-13 | 22:35 | + 2

Klopt, die levels (Broodwar) zijn heel pittig, maar alles komt neer op timing. Maar ik moet toegeven dat ik die ook heb gecheat, in die tijd zat ik veel met een joint in m'n bek te spelen en dan is het gewoon niet te doen.

dutchbasterd | 29-06-13 | 23:37

heb vroegah nog The Summing gespeeld, ik dacht op mn 486, paste op 3 floppies, dus het is dus 3mb tops. Vele uren speel plezier, geinig systeem voor magie en best pittige puzzels>
of Elite op de MSX2 ( uit de tijd voor de 286) was nog geen 1 mb denk ik. Heerlijk vliegen en vechten met je ruimte schipje in n wire model.
ahh de goide ouwe tijd.
Games zijn niet beter geworden, alleen leukere plaatjes en betere audio

boy_wulfe | 29-06-13 | 23:37

boasatlas | 29-06-13 | 23:30 | + 0 -

Ik vond de adventures mid '90 wel grappig.
Sanatorium, Broken Sword, Monkey Island etc..

Of primitieve strategy-games als stars etc.

Kostte inderdaad wel veel teveel tijd.

Anijsblokje | 29-06-13 | 23:36

Pac man hadden ze in de jaren 70 op duinrel. 1 van de eerste toen in Nederland.
Op zo n betaalapparaat.
Nooit kwam je dichterbij dan een meter, zo populair was het.
Andere tijden.

Terpen-tijn | 29-06-13 | 23:36

@Stormageddon | 29-06-13 | 23:29
Ja die regels van 4 bouwen noemen ze tetrissen bouwen, dat drijf ik te lang door, vanaf level 8 krijg je er meer dan 10.000 punten voor.
Dus dan kan je echt scoren al is het vragen om problemen als die lange dan niet op tijd komt is het redden wat er te redden valt.

irriducibili79 | 29-06-13 | 23:36

Computerspelletjes?
Ik speel heel veel Spider Solitair. Level 3, natuurlijk. Ik moet zeggen, ik kan de 50% score halen. (Mét opnieuw delen d.i..)
Spider Solitair vind ik pwel rettig bij uitgebreide radioreportages over het bancaire syteem of zo. Het maakt dat ik beter kan denken.
Trouwens, over banken gesproken, Soros weet wel veel van geld hè?;
www.youtube.com/watch?v=SZHsZCA9xo8&am...

AntiSoof | 29-06-13 | 23:35

c.onjo | 29-06-13 | 23:32 |
Solidworks is meer voor werktuigbouwkundigen denk ik. Ik ben architect, bij mij zijn het meer presentatietekeningen. Of een maat wel of niet precies klopt, maakt dan niet zo heel veel uit.

Ik was in Haren | 29-06-13 | 23:35

@beerforbreakfast | 29-06-13 | 23:13
Ja! Die was het! Thanks, ik was het helemaal vergeten. In mijn herinnering scrollde het horizontaal. Maar dat muziekje wist ik nog. Awesome, vele uren mee zoekgemaakt.

Dmitri Dmitrievitsj | 29-06-13 | 23:34

Ik was in Haren | 29-06-13 | 23:32 | | Reageer+ |
Haha oké geen van beide ken ik. Is het meer grafisch ontwerp, tekenen o.i.d.?

c.onjo | 29-06-13 | 23:33

c.onjo | 29-06-13 | 23:30 | | Reageer+ |
Of solidworks. Maar dat ken ik zelf dan weer niet. Dat is meer het gebied van de ex.

c.onjo | 29-06-13 | 23:32

c.onjo | 29-06-13 | 23:30 |
Vroeger veel in Arkey gemodelleerd. Tegenwoordig gebruik ik vooral Sketchup. En voor mijn werk zou ik PDMS nog eens moeten leren.

Ik was in Haren | 29-06-13 | 23:32

Ik was in Haren | 29-06-13 | 23:25 | | Reageer+ |
Autocad toevallig?

c.onjo | 29-06-13 | 23:30

Tetris was groundbreaking. Een Amerikaan die het patent kocht van een Rus (1986, ijzeren gordijn hing er nog, hoewel roestig), en vervolgens op de markt bracht via Japan. (Nintendo).
Daarna Larry, Spacequest, Policequest vooral ook vanwege de humor.
Maar niets gaat boven de originele Pac-Man (1980), toch?

boasatlas | 29-06-13 | 23:30

@irriducibili79 | 29-06-13 | 23:07
Je moet mazzel hebben met de blokken. En je moet je tactiek wijzigen boven level 6/7. In het begin moet je zoveel mogelijk regels in één keer proberen weg te vagen (4 dus) en later moet je echt regel voor regel bouwen en zorgen dat geen of zo min mogelijk gaten maakt.

Stormageddon | 29-06-13 | 23:29

@StonyTony | 29-06-13 | 23:27 | 0
Go spark another owl.

amin | 29-06-13 | 23:29

Vroeger had je spelletjes op cassettebandjes, toen ook al illegaal, wat hen ik veel tijd verspild aan de meest onzinnige spelletjes, sommigen waren zo slecht, maar er stonden wel een paar honderd spelletjes op, je moest je er wel doorheen worstelen op zoek naar de leuke spelletjes.
Maar die waren er niet, ja een paar maar die had je al.
Het was dus eerst kudt, daarna even niet en nu dus weer wel... tenminste.. dat zegt kwit.

Terpen-tijn | 29-06-13 | 23:28

Heel simpel GS.
Papa,s willen ook gamen.
De Mainstream wil ook gamen.
En de hardcore gamer kan kapot vallen.

StonyTony | 29-06-13 | 23:27

@VanBukkem | 29-06-13 | 23:24
Reaguren is ook een computerspel...

irriducibili79 | 29-06-13 | 23:26

ik mis de Arcade met flipperkasten en mortal combat. *zucht*

codedelight | 29-06-13 | 23:26

c.onjo | 29-06-13 | 23:17 |
Ik maak voor mijn werk nog wel eens 3D-modellen, waar je dan live doorheen kunt wandelen met de klant. Het zou minder saai zijn, als we zo'n presentatie konden combineren met een FPS. ;)

Ik was in Haren | 29-06-13 | 23:25

@henkojenko | 29-06-13 | 22:59

Bijna dood? Iddqd , nooit meer dood.
Muurtje in de weg? Idclip
Hoekje te donker? Idbeholdl
Monstertjes met 1 vuistslag laten ontploffen? Idbeholds
Geen iddqd, wel bescherming nodig? Idbeholda

En dat was pas het topje van de ijsberg geloof ik...

En toch... Voor het zwaarste niveau moest je gewoon goed zijn, want dan werkten de cheats niet.

ZKH EénOog | 29-06-13 | 23:24

Ben ik dan de enige hier die computerspelletjes geen ruk aan vindt?

VanBukkem | 29-06-13 | 23:24

@Terpen-tijn | 29-06-13 | 23:04 | 0
LoL.
Ja die grens voor muziek bestaat ook al.
Begon ergen laat jaren 70 ofzo.
En zette zich voort via house trance/dance en hiphop.
Sampletje hier sampletje daar van mozart tot bach, van dylan tot stones... origineel zijn is erg moeilijk als het om de centen gaat.

amin | 29-06-13 | 23:21

Ecco the Dolphin iemand? Op de Sega Megadrive? Ik heb 'm uitgespeeld. Legit. Toen ik 12 was.
En als je denkt, hoe moeilijk kan een spel zijn waar je als dolfijn speelt. - Het is gemaakt door Japanners, en die haten dolfijnen.
Na een poging of 50 het level 'Welcome to the Machine'(ik nog steeds precies elk hoekje en gaatje van dat level) ein-de-lijk gehaald.
Volgende level is eindbaas, en ik ga dood.
En wat deed dat smerige hoerenspel... Het zet je terug in 'Welcome to the Machine'.
Volgens mij moet ik toen 5 minuten lamgeslagen naar het scherm hebben zitten staren, niet gelovend dat een spel zo kwaadaardig kon zijn.

je therapeut | 29-06-13 | 23:20

c.onjo | 29-06-13 | 23:17 | | Reageer+ |
Correctie. Was motorisch gestoord maar ben het nog steeds.

c.onjo | 29-06-13 | 23:20

@kom hoe heet ie | 29-06-13 | 23:08
Het kan nog beter, daarna komt de ufo en dan gaat alles de lucht in.

irriducibili79 | 29-06-13 | 23:19

arie 23:16
Eensch.

Terpen-tijn | 29-06-13 | 23:18

Ik was in Haren | 29-06-13 | 23:13 | | Reageer+ |
Ja klopt wel in zekere zin. Niet dat ik er wat aan heb gehad. Ik was dan ook motorisch gestoord dus elke game die ik speelde was bij voorbaat al zinloos. Maar voor sommige onder ons zeer zinvol.

c.onjo | 29-06-13 | 23:17

Toch ben ik wel een weekje verder voor ik zo n WO2 game heb uitgespeeld. Vind het prachtig, soms voel ik me net een militair...
Echt moeilijk zijn ze niet, maar wel leuker dan(heel) vroeger, de jaren zeventig en tachtig.

Terpen-tijn | 29-06-13 | 23:16

@Terpen-tijn | 29-06-13 | 23:04
door het commerciele belang en door grotere populariteit van iets wat eerst in kleine kring geproduceerd/populair was krijg je veel meer van hetzelfde. Daarnaast denkt iedereen dat hij kan zingen/dansen/acteren met die 33 verschillende talentenshows. Dat wil nog niet zeggen dat er helemaal geen talentvolle mensen / games/ liederen meer zijn of worden gemaakt, je moet alleen door de bomen het bos proberen te zien.

arie181818 | 29-06-13 | 23:16

c.onjo | 29-06-13 | 23:07 |
Het zal wel een achteraf goed praten zijn, maar ik geloof toch wel dat ik er iets aan gehad heb. Je oog-handcoördinatie wordt stukken beter door gamen en ook je ruimtelijk inzicht schijnt te verbeteren.

Ik was in Haren | 29-06-13 | 23:13

Command and conquer was ook zo'n boutspel btw. Heerlijk!

c.onjo | 29-06-13 | 23:13

@Baby Rasta | 29-06-13 | 22:53 | -1
Sorry gast, hoe zeer ik jou meeste plemps waardeer, maar echte mannen spelen helemaal geen voebel spelletjes.
Die kijken sport in beeld, uh sorry studio sport, uhh damn V.I. tv, he shit Fox sport.
However, van voetbal maak je geen spelletje.
No offence .

amin | 29-06-13 | 23:12

@Bakito | 29-06-13 | 22:02
Ik lees alleen maar hierin dat jij geen vrienden hebt waar je leuke dingen mee doet.
Zielig kind.

tattooboer | 29-06-13 | 23:12

Iemand nog geneuqt vandaag btw?

eerstneukendanpraten | 29-06-13 | 23:12

you are in a room.
a troll is looking at you.

Kapitein Sjaak Mus | 29-06-13 | 23:12

Er zijn nog genoeg moeilijke games in de omgang.
Probeer eens Civilizations V op moeilijk niveau.
Of Insurgency, een online fps waarbij je tenminste doodgaat van 1 kogel.

Rattlehead | 29-06-13 | 23:11

Het hele artikel kan je samenvatten>> zodra de massa zich stort op iets, is het afgelopen met de pret. (kwaliteit, diepgang, moeilijkheidsgraad)
Populariteit is dodelijk voor de creativiteit.

Terpen-tijn | 29-06-13 | 23:09

Commercie probeert het iedereen naar de zin te maken, met als resultaat een eenheidsworst.
Terpen-tijn | 29-06-13 | 22:41 |
 
Eigenlijk heb je met MTV, Discovery en National Geographic Channel hetzelfde. Allemaal reality series tegenwoordig omdat de massa dat leuk vindt, maar daardoor zijn ze hun oorspronkelijk niche vergeten.
Of Cartoon Network dat alles in het Nederlands gedubt heeft in de jacht naar meer kijkcijfers. Ik heb medelijden met de koters die eind jaren 80, begin jaren 90 gemist hebben.

FrankieHapsberger | 29-06-13 | 23:09

Zaxxon.

mindless | 29-06-13 | 23:09

Ik heb met Sonic 1 het hele spel uitgespeeld inclusief de 7 (?) emeralds uit die kut draaiveldjes. Dat was echt moeilijk. En Tetris op het hoogste level zodat je die Space Shuttle aan het eind kreeg. Toen leek dat heel belangrijk.

Rest In Privacy | 29-06-13 | 23:08

Ik was in Haren | 29-06-13 | 23:00 | | Reageer+ |
Nee dat ken ik dan weer niet. Ik had een raar spel en je was dan een leger figuur die zogenaamd moest schieten. Geen idee hoe het spel heet. Zijn ook de nodige uurtjes ingestoken. En kijk wat er van me geworden is. Goed toch. Pils open tikt*

c.onjo | 29-06-13 | 23:07

ben nu bezig met Heavy Rain . tof spel nou ja spel film lijkt er meer op . maar omdat er 24 eindes zijn in het spel erg leuk

vicecity | 29-06-13 | 23:07

@Stormageddon | 29-06-13 | 23:02
Zo dat is erg netjes, op de nes is mijn record ergens in de 400.000, speel het nu nog vaak op de tablet maar kom niet beven de 250.000 uit.
Het probleem op de tablet is dat je niet boven level 7 kan beginnen dan gaat het om de een of andere reden (Ik word oud) snel mis met het bouwen van tetrissen.

irriducibili79 | 29-06-13 | 23:07

Heh, Battletoads had zeker een paar toffe levels, zeker als je het spel met zijn tweeën speelde, als er eentje het verneukte moest je allebei opnieuw beginnen...

Belgarath | 29-06-13 | 23:05

arie 22:56
Zou er ook een grens zijn voor muziek?
Dat alles al eerder gemaakt is?
Of is het dat iedereen te commercieel bezig is.. niet de kwaliteit telt, maar de verkoop aan de massa.
Denk bijvoorbeeld aan het koningslied.
Alles vervlakt. Zo ook de games, iedereen van 8 tot 80 moet het kunnen spelen, complexe spelen zijn dan voor de die hards, maar dat zijn er maar een paar, commercieel niet interessant.

Terpen-tijn | 29-06-13 | 23:04

@de grote Anti | 29-06-13 | 22:51 | 1
Jaaaaa, met de stadsbus naar lan party.
Pc en shit in doos.
Vrijdag avond heen, zondag nacht terug.
Kewl.

amin | 29-06-13 | 23:02

@irriducibili79 | 29-06-13 | 22:53
687.198 ("next" box aan)

Stormageddon | 29-06-13 | 23:02

Rollercoaster tycoon was ook mooi. Vooral die hijskraan waarbij je lastige bezoekers zo in de plomp kon werpen.

arie181818 | 29-06-13 | 23:02

@La Bailaora | 29-06-13 | 22:58
Misschien kun je hem downloaden en dan via een dos-box spelen. dosbox.nl.softonic.com/

irriducibili79 | 29-06-13 | 23:00

c.onjo | 29-06-13 | 22:55 |
Heb je Conquest ook gespeeld? Ook zo'n 'op jonge leeftijd veel te hoge bloeddruk'-spel.
www.youtube.com/watch?v=7l0rmSjjhHk

Ik was in Haren | 29-06-13 | 23:00

"Your in a maze of twisty little passages, all alike"

frank87 | 29-06-13 | 22:59

Oh ja: lang leve gog.com!

Tobus | 29-06-13 | 22:59

-weggejorist-

henkojenko | 29-06-13 | 22:59

Idkfa. Dé cheat om Doom met onbeperkte wapens en ammo door te knallen. Bijna dood? Idkfa. Heerlijk!

henkojenko | 29-06-13 | 22:59

De cheatcodes waren overigens bedacht door de ontwikkelaars om het testen van het spel eenvoudiger te maken.

irriducibili79 | 29-06-13 | 22:58

So true. Maar ook echt goede games missen. Er moet hard en snel gecashed worden. Rpg's, simulators en adventures waar je honderden uren in kwijt kon om het één keer (!) uit te spelen zijn niet meer. Dikke graphics en in 25 uur en 10k kills in je uppie erdoorheen. Elke uitgave na krap 6 maanden de budgetbak in, dat dan weer wel...

Tobus | 29-06-13 | 22:58

Deze game zullen wel weinigen wat zeggen: speelde ik in het begin van de jaren 90 op de mac: Maelstrom. Voor die tijd had het fancy geluidjes, die nu natuurlijk niets meer voorstellen. Maar toch zou ik het nog wel eens willen spelen:

www.youtube.com/watch?v=HfuvQJhu0N4

La Bailaora | 29-06-13 | 22:58

@Ing. eslapen | 29-06-13 | 22:20
Zo zag Larry er toch niet uit?
Of stond dit op de handleiding? Ik heb alleen maar kopietjes van die software gehad (en dat zonder internet).

frank87 | 29-06-13 | 22:57

@Terpen-tijn | 29-06-13 | 22:51
Je hebt gelijk, de meest muziek vind ik ook zwaar kut. Wellicht ben ik de uitzondering die de regel bevestigd.

arie181818 | 29-06-13 | 22:56

Heel vroeger waren de videogames trouwens echt een lachertje, wel eens pingpong gespeeld ooit? Twee strepen en een wazig vierkantje.

Terpen-tijn | 29-06-13 | 22:55

Ik was in Haren | 29-06-13 | 22:48 | | Reageer+
Toch grappig dat er nog mede frustis hier zijn die dat Klotespel hebben gespeeld ooit eens. Ik weet ook nog dat het redelijk lang duurde voor je überhaupt kon spelen. Ook al redelijk klachtwaardig. Maar op de een of andere manier kan ik dit spel enkel en alleen de hemel in prijzen. Uren mee bezig geweest. En als het echt niet ging dan meteen de straat op om te stoepranden. Heerlijk ik ga zo de straat weer op denk ik.

c.onjo | 29-06-13 | 22:55

@Stormageddon | 29-06-13 | 22:50
Wat is je highscore?

irriducibili79 | 29-06-13 | 22:53

Captain Comic, Leisure Suit Larry, Starcom! Lode Runner, PoP!

Robstar2000 | 29-06-13 | 22:53

Hey Quid, echte mannen spelen Pro Evolution niet die rotzooi van FIFA!

Baby Rasta | 29-06-13 | 22:53

@Dmitri Dmitrievitsj | 29-06-13 | 22:46
Leisure Suit Larry ook leuk ja. En pacman vond ik in een nog verder verleden ook leuk, eind jaren 70 was dat.

La Bailaora | 29-06-13 | 22:53

De echte Super Mario Bros 2 was te moeilijk voor het 'westen', daarom alleen in Japan uitgebracht. Wij moesten het doen met Doki Doki Panic met een Mario metamorfose. Mortal Kombat 1 is ook wel taai trouwens (op de Arcade kast al helemaal!) en in Double Dragon 3 had je naar 1 leven, taai!

Latrinalia | 29-06-13 | 22:52

Tip: Dwarf Fortress 0.34.11 (2012). Misschien wel het meest gebruikers-onvriendelijke spel ooit. Er is geen tutorial, wel een in-game handleiding maar daar heb je weinig aan. Nuttige info (maar niet al te behulpzaam) vind je wel op dwarffortresswiki.org/ waar je ook gratis het spel kan downloaden. Externe hulpprogramma's of grafische sets zijn voor afhakers. Have fun!

Ooit_huisregelneef | 29-06-13 | 22:52

Simpel: de concentratieboog van de huidige generatie jeugd is minimaal. Als een spel na 10 minuten niet gelukt is flikkeren ze het weg, vertellen dat door aan hun vrienden en het spel wordt niet meer verkocht. Opa zat 15 jaar geleden nachtenlang in 1 level Doom. Met het schuim op m'n bek in de lavapaden van Wolfenstein en weekenden lang in een loopgraaf op het strand van Normandië in Medal of Honor, wanhopig proberend de Duitse bunkers te vernietigen. Gewoon, 250x opnieuw. Dat vormt je karakter.

rexmundi666 | 29-06-13 | 22:52

@Jim Lovell | 29-06-13 | 22:45
Uiteraard in multiplayer hmm..
Serieele kabels overal, die pc ging desnoods gewoon achterop de fiets naar de lan party.
Mooie herinneringen, stond je achter in een kamer, en iemand doet de deur open waar je drie lasertrip mines op de muur hebt geplakt met een zooitje pipebombs eronder. Maar je wist dat het niet 'echt' was.

de grote Anti | 29-06-13 | 22:51

arie 22:47
Ja ja...
Op een paar uitzonderingen na is de muziek van nu zwaar kut.
Accepteer toch gewoon dat je te laat geboren bent.

Terpen-tijn | 29-06-13 | 22:51

@kLuTz001 | 29-06-13 | 22:21 | + 1 -
Nee, wel Zanac, Penguin Adventure en heel veel mooie spellen van Konami op de MSX2

Osdorpertje | 29-06-13 | 22:51

FIFA is voor watje's

bamibak | 29-06-13 | 22:51

de honden blaffen... | 29-06-13 | 22:49
Ja, verkeerde topic uiteraard, ik ga hem even copy pasten naar de juiste plek.
Scusi.

de honden blaffen... | 29-06-13 | 22:50

Hoe heette dat spel uit eind jaren 80 / misschien 1990 met een ruimteschip dat van links naar rechts vloog. Van rechts naar links kwamen je allerlei diepzeewezens tegemoet die doodgeschoten moesten worden. Je kon steeds betere wapens krijgen, waaronder een zgn "drone," een bal die achter je schip aan sleepte en waaruit continu in het rond geschoten werd. Voor de PC.

Dmitri Dmitrievitsj | 29-06-13 | 22:50

Tetris? Anyone?

Stormageddon | 29-06-13 | 22:50

Double Dragon, Crono Trigger! Alle zooi van tegenwoordig is total shit, man! Wtf Gabe wth is up with HL2ep3 ??? Fucking troll!

Robstar2000 | 29-06-13 | 22:50

@thapriest | 29-06-13 | 22:45
Succes, get Gannon!

irriducibili79 | 29-06-13 | 22:49

-weggejorist-

de honden blaffen... | 29-06-13 | 22:49

Niet alleen de spellen quid.

Hetzelfde geldt tegenwoordig voor eindexamens.
Eenvoudiger, tricks & cheats available (wel goed dichtplakken!) en zakken mag niet meer (afhankelijk van ethnische achtergrond.)

Anijsblokje | 29-06-13 | 22:48

c.onjo | 29-06-13 | 22:44 |
100% zeker weten dat je snel genoeg bent en telkens word je toch net geraakt door een vallende geldzak als je de bocht moet maken. AAAarrrrrrgghhhhh..

Ik was in Haren | 29-06-13 | 22:48

@Terpen-tijn | 29-06-13 | 22:41
Mensen van alle tijden waarderen over het algemeen producten/muziek/games/kleding/eten wat in de periode dat zij adolescent waren 'hot' was of in ieder geval waar zij toen fan van waren. In de toekomst zullen de pubers van nu de muziek van 2025 over het algemeen ook niks vinden, en vinden dat het hard achteruit gaat met de kledingssmaak die in 2025 hot is.

arie181818 | 29-06-13 | 22:47

@Ing. eslapen | 29-06-13 | 22:15
nethack staat gewoon in iedere linux-distro hoor...

frank87 | 29-06-13 | 22:46

Ps; extreme versie dus...

WittgensteinsNeffe | 29-06-13 | 22:46

@La Bailaora | 29-06-13 | 22:24
Ha! Prince of Persia op de PC! Machtig spel was dat. Op een XT (intel 8086 CPU) gespeeld. In die tijd ook Leisure Suit Larry III: Passionate Patty in Pursuit of the Pulsating Pectorals gespeeld. Verder was ik niet zo'n gamer.

Dmitri Dmitrievitsj | 29-06-13 | 22:46

Of neem de literatuur. Een beetje krant bestond uit 130 pagina s leesvoer en elke letter telde, allemaal diepgravende artikelen, elk onderwerp eiste zijn volle aandacht, nu is het allemaal veel luchtiger, oppervlakkiger, diepgang is een vies woord geworden.

Terpen-tijn | 29-06-13 | 22:46

Zelfs Duke Nukem had een "God mode" hoor, was niet handig om aan te zetten, dagen lang zoeken naar dat ene puntje.

Speel toch gewoon Dune 2. Dat is pas een uitdaging die lang kan duren, en je hersens stimuleert. of dit: www.memory-improvement-tips.com/free-i...

WittgensteinsNeffe | 29-06-13 | 22:46

Duke nukem, meer hoef ik niet te zeggen...

Jim Lovell | 29-06-13 | 22:45

@irriducibili79 | 29-06-13 | 22:34
Thanks, zo voor de hand liggend, ik heb er echter nooit aan gedacht. Ik speel nu al ff met the legend of zelda, ik voel me weer 9.

thapriest | 29-06-13 | 22:45

Space invaders. Een breinbrekertje wel ....

Parel van het Zuiden | 29-06-13 | 22:44

Heerlijk was die tijd dat je na school eventjes ging spelen om die ene level wel te halen en elke keer faalde je weer en weer. Tot het opeens wel lukte. www.youtube.com/watch?v=EFOuxbMNlHQ

Baby Rasta | 29-06-13 | 22:44

Ik was in Haren | 29-06-13 | 22:42 | | Reageer+ |
Redelijk tot zeer zwaar trauma aan over gehouden. Krijg nu weer de behoefte het te spelen. Ik laat het maar. Voor ik weer een zenuwinzinking krijg.

c.onjo | 29-06-13 | 22:44

c.onjo | 29-06-13 | 22:38 |
Ah, wij hebben hetzelfde trauma opgelopen, zo te zien.

Ik was in Haren | 29-06-13 | 22:42

Ik was in Haren | 29-06-13 | 22:40 | | Reageer+ |
Ah jij ook! Ben ik dus niet de enige.

c.onjo | 29-06-13 | 22:41

Zo gaat dat.
Met oa muziek is hetzelfde gebeurd.
Was vroeger voor de liefhebber, nu is het zelfs leuk voor een peuter. Complexe muziek is vervangen door mongolendeuntjes.
Commercie probeert het iedereen naar de zin te maken, met als resultaat een eenheidsworst.

Terpen-tijn | 29-06-13 | 22:41

Of wat te denken van de geweldige adventure games zoals Monkey Island, Full Throttle of The Longest Yourney en noem ze maar op allemaal. Vroeger was ik keihard verslaafd aan adventure games. Geweldig. Ik was 7 jaar toen ik Hugo's House of Horrors speelde (www.youtube.com/watch?v=UijhBRheB8k). Woordenboekje erbij en maar Engels leren. Wekenlang klooien om eruit te komen. Monkey Island idem.
En dan Doom. Compleet de levels uit je kop kennen incl. hidden rooms. Nu ben ik 28 en ik heb toevallig 3 maanden geleden eens een nieuwe PC gekocht, beest van een machine, om weer eens te kunnen gamen. Vergelijk Battlefield 3 eens met die oude games. Alles was recht toe recht aan. Graphics zijn subliem natuurlijk, maar de gameplay... Is dat nu allemaal zoveel beter dan vroeger? Ik vond de oude games veel utidagender, omdat je zoveel moest onthouden.
Overigens moet ik zeggen dat ik een game als Skyrim wel echt geweldig vind. Zo groot, zo mooi, zoveel features en goede gameplay.
Quid was duidelijk geïnspireerd door dit: digitalbattle.com/2010/11/09/fps-maps-...

Mijn ervaring is is dat daar zeker een kern van waarheid in zit. Maar wat ik me ook afvraag: vond ik vroeger niet alles zoveel mooier omdat ik gewoon een geweldige fantasie had als klein menneke? Games als Command Keen, Cosmo's Cosmic, Bio Menace en noem ze maar op lieten zulke grote indrukken achter op mij, maar volgens mij heeft dat vooral met de leeftijd te maken. Als je een ouwe zak bent zoals ik nu word je gewoon een cynische lul die in dat soort dingen niet meer de kinderlijke lol kan vinden, omdat je harses niet meer in staat zijn zoveel op te nemen als vroeger.
Of iets in die richting... Jullie snappen me wel.

Vip3r | 29-06-13 | 22:40

@arie181818 | 29-06-13 | 22:34
Of warcraft 2 in multiplayer.. Dolle pret met al die ridders op paarden en de dikke mannetjes met twee (?) rugzakjes. Ik begrijp ook waarom starcraft zo populair werd in azie, het werd allemaal veel te technisch.

de grote Anti | 29-06-13 | 22:39

Games van tegenwoordig zijn bijna allemaal gericht op schieten en oorlogje spelen. Vroegah had je Myst en Riven. Dat waren spelletjes naar m'n hart. Nu heb je daar helemaal niets meer van. Of wel, ik hoor het graag.

Not Muhammad | 29-06-13 | 22:37

Als je bij Sonic bij de schier onmogelijke eindbaas je 3 levens verloor kon je het hele spel opnieuw beginnen.
 
En door King's Quest heb ik 15 IQ-punten erbij gekregen. Man, wat een denkwerk was dat.

FrankieHapsberger | 29-06-13 | 22:36

Wie zonder godmode Starcarft Broodwar Zerg levels 8,9 en 10 kan uitpelen is geen mietje.
godverdegodver.

pjotr nicknaamtov | 29-06-13 | 22:35

Goede oude strategiespellen als Red Alert en Age of Empires waren meer mijn tijdsverdrijf. Beetje basisje opbouwen, wat verkennertjes er op uit sturen en dan de vijand van de kaart vegen.

arie181818 | 29-06-13 | 22:34

@thapriest | 29-06-13 | 22:26
Gewoon de naam van het gewenste spel met toevoeging *rom* googlen. Doe dit al een jaar of 8, destijds waren er maar weinig sites maar tegenwoordig stikt het ervan.
Wel even kijken of je de site vertrouwd, dat is bij mij instinct.
Er is ook een android versie voor als je het op de telefoon of tablet wil spelen, dan moet je naar nes-emulator zoeken in de play market.

irriducibili79 | 29-06-13 | 22:34

En natuurlijk Heroin Hero.... boewahah.

amin | 29-06-13 | 22:33

Het is alsof je het miniscule interval tussen je laatste lesuur en je ouders terugkeer van werk, die je opvulde met de lingerie-bijlage van de wehkampgids, wilt gaan vergelijken met 24-7 toegang tot pornhub, xhamster en redtube.

sjaakdeslinksesul | 29-06-13 | 22:33

thapriest | 29-06-13 | 22:26 |
MSX - www.jamsx.com/

Ik was in Haren | 29-06-13 | 22:31

StarCraft 2 multiplayer is nog wel uitdagend in deze tijd.

Piet Politiek | 29-06-13 | 22:27

@irriducibili79 | 29-06-13 | 22:14
Awesome! Nog aanraders qua sites om spellen te downen?

thapriest | 29-06-13 | 22:26

@Ik was in Haren | 29-06-13 | 22:18
Hahaha, leuk

Jim Lovell | 29-06-13 | 22:24

-weggejorist-

hfakker | 29-06-13 | 22:24

Tegenwoordig moet een spel een breed publiek aanspreken, die 12+, 16+ en 18+ labels willen ze natuurlijk het liefst weghebben .. Als je sommige films of cartoons ziet weet je al dat er een spel van gemaakt wordt (of die is al gemaakt, zit in de koeling, en de film/cartoon is erop gebaseerd)

Stukje rennen, paar vreemde wapens, dino's erbij.. misschien een paar zombies. En de kinderen vinden het geweldig. Helemaal als zij het in een film hebben gezien. Ander genre zijn de zogenaamde realistische schietspellen. Die zijn vooral bedoeld om de (jeugdige) speler het gevoel te geven dat alles ontploft als je erop schiet en dat met een vleugje ADHD je op 300 meter afstand zonder scope iedereen overhoop kan schieten.

Kijk maar eens of dit moeilijk is kids..
bombermine.com/#/

de grote Anti | 29-06-13 | 22:23

Er was een tijd dat je walk-throughs en cheatcode-codes nodig had om een spel uit te spelen. * dncornholio *

Osdorpertje | 29-06-13 | 22:22

Vroeger waren games ook een stuk ingewikkelder het eerste deel van Leisure Suit Larry bijvoorbeeld. Je moest daar werkelijk intypen wat je wilde. Tegenwoordig klik je met de muis en je hebt alweer een handeling verricht.
Ook had je vroeger geen checkpoints om de 4 minuten spelen. Als je toen vlak voor een 'eindbaas' (zoals ik ze noemde) doodging (ja ik weet het Leisure Suit Larry is daarin een slecht voorbeeld). Kon je die hele klotelevel weer opnieuw spelen (minstens een half uur).
Ook zijn de games tegenwoordig voor 95% op multi-players gericht. En dat kon in die tijd niet. Nouja met je broertje of vriendje op de super nintendo dat was dan 'multi-player'.
Ik denk dat wie een beetje mee is gegaan met de tijd nog wel eens terug denkt aan vroeger. Ik vind de games vandaag de dag wel makkelijker. Maar zeker niet slechter. Op de 12 jarige jongentjes die op de voicechat/teamspeak zitten na dan. Die kan ik wel schieten, zowel letterlijk als figuurlijk.

deboerenlul | 29-06-13 | 22:22

De oude DOOM, de orginele Halflife, de eerste Resident Evil.
En de eerste 3 gta, die van vroeger met dat bovenaanzicht en die bobdebouwer-poppetjes.
Of Myst.
Ach de joy,.. de verspeelde uren.
Ooohhh de sega-saturn .... waar blijft toch de tijd.

amin | 29-06-13 | 22:21

body snatchers op de MSX, anyone? Oh ja en ''nightmare'' .... goeie ouwe tijd man

kLuTz001 | 29-06-13 | 22:21

Mag ik mezelf dan gelukkig prijzen met spelen zoals Arma 3 en de DCS serie?

starbuck280 | 29-06-13 | 22:19

@arie181818 | 29-06-13 | 22:18
Wat zit je nou te mopperen?

Bluebook | 29-06-13 | 22:18

Jim Lovell | 29-06-13 | 22:17 |
Ik heb de groene paddenstoel bijna te pakken.

Ik was in Haren | 29-06-13 | 22:18

School wel afgemaakt Quid? Man man man...

"tegenwoordig heb gamedeveloppers"

woefhap | 29-06-13 | 22:18

Ja vroeger was alles beter. Toen blablablablabla. Nederland is Nederland niet meer. Mieperdemiep. Kutzomer dit, makkelijke games dat. Zeikerdezeik. Kom er maar in notoire mopperaars!

arie181818 | 29-06-13 | 22:18

Quid heeft Demon's Souls en Dark Souls nog niet gespeeld, begrijp ik. Doen.

Ruskin | 29-06-13 | 22:17

Volwassenen die computerspelletjes spelen...
Get a fucking life!

Jim Lovell | 29-06-13 | 22:17

@LangeTijdGeleden | 29-06-13
"lage instapdrempels" Juist

Bluebook | 29-06-13 | 22:16

Ja, ik ben het er wel mee eens dat games makkelijker worden. Dit heeft te maken, in mijn mening, met 2 dingen:

- Internet, alles wat je moet weten over het spel, elke doorgang, elk geheim, etc, kan je vinden op het internet. Ook vind je vaak al MAANDEN voor dat een spel uit komt bepaalde sequenties die je in het spel ook tegen komt. En veelal zijn die stukken van het spel ook juist de meeste 'toffe stukjes' en is de rest van het spel belachelijk slecht. (Denk hier bij aan Call of Duty met en na Modern Warfare 2)
- Call of Duty generatie, Call of Duty heeft een soort 'boost' gegeven (na Halo 2) aan de console shooters. Opeens kon iedereen het, opeens wilde iedereen het spelen en omdat je langzaam in een generatie van onopgevoede kinderen terecht kwam vanwege luie babyboomers (dus ergens tussen '96 en '03 werden ze geboren, ben zelf van '90, kan het weten) wisten de ouders geen raad meer in een tijd van technologische vooruitgang. Oplossing? Console + TV + ADHD shooter = Rust voor de ouders.

En uiteindelijk draait het alleen maar voor geld. Veel mensen vinden een spel al slecht als ze er moeilijk door heen geraken vanwege gebrek aan logica of intelligentie. Call of Duty heb je beide niet nodig en speel je één grote actie film, dit levert nog steeds zo ongelofelijk veel verkopen op (volgens mij nog steeds elk jaar het meest verkochte spel van het jaar, elke Call of Duty), dit resulteert in dat andere developers en publishers dezelfde truc willen toepassen op hun games.

Games met lage instapdrempels, makkelijke besturing, voorgekauwde missies, vaak een goed maar veel te ridicuul verhaal en een soort "reward-system" om het een 'progressief' spel te noemen. Gelukkig zijn er games als ARMA III, Project Cars en een hoop indie games die het allemaal weer goed maken.

LangeTijdGeleden | 29-06-13 | 22:14

Miami Vice op de C64. Volgens mij bestaat er niemand die dat spel heeft uitgespeeld, inclusief game developers.

Latrinalia | 29-06-13 | 22:14

Ik speel die NES spellen overigens nog altijd met een emulator. www.emulator-zone.com/doc.php/nes/ Vroeger fl 129,- per spel, nu 20 seconden om down te loaden.

irriducibili79 | 29-06-13 | 22:14

Maar aan de andere kant, door gebrek aan GB's aan harddisk ruimte, ging elk level steeds sneller en sneller totdat je schuimbekkend en verkrampt je joystick in tweeën brak en blij was met een verbroken highscore. Dat was idd moeilijk :)

chicago | 29-06-13 | 22:13

Ik ben zelf ook een nostalgistische zeikerd trouwens; ik verstook liever wat euro95 dan dat ik een beetje computerspelletjes zit te spelen. Online poker valt trouwens niet in de categorie 'spelletjes' moet ik daarbij aantekenen.

VanBukkem | 29-06-13 | 22:12

De laatste spelletjes waarin ik uren de realiteit ben verloren waren Quake 1/2 en age of empires 2.
Geen flauw idee hoe hard een huidige game je mee zuigt naar de donkere grotten van het virtuele bestaan.

Wat zijn tegenwoordig de games die dit voor elkaar krijgen?
Ik spring zo naar L&B amsterdam( whisky café ) , maar ben daarna eigenlijk wel in voor een goed verslavend spelletje.
Wat moet ik zeker gaan spelen?

blamage_fr | 29-06-13 | 22:12

Speel Minecraft®
The best of both worlds!

wakkere_nederlander | 29-06-13 | 22:11

Ik heb laatst Unreal nog eens gespeeld.
Alleen was ik vergeten dat games uit die tijd nog geen autosave hadden, vijf levels voor niets gespeeld.

Haloef | 29-06-13 | 22:11

Vroeger werden games voor gamers gemaakt. Nu voor kope kope kopers.

Bluebook | 29-06-13 | 22:10

Dat noemen ze "generatie verschil" beste Quid, jij, ik en ongetwijfeld meer reguurders zijn op gegroeid met de Nintendo 8 bit... Mario Bros of Call of Duty nr 346 ?

Vult u zelf maar in....

CornholioNL | 29-06-13 | 22:07

Dat komt door mensen die menen dat alle geweld in de wereld 1 op 1 te koppelen is aan videogames.

thapriest | 29-06-13 | 22:06

International Superstar Soccer Deluxe ... O no, own goal ... Red card, he's out ... Goal, goal, gooooooaaaaal ...

deleraarspreekt | 29-06-13 | 22:06

Uuuuren gezeten op link, zelda op de 8-bit. Dat was fantastisch.. ook de onderwaterlevel van tmnt op de nes 8 was vrij nasty. Fijn topic dit, quid.

Bono | 29-06-13 | 22:06

De jeugd van tegenwoordig kan niet met teleurstellingen omgaan, dus willen ze games die ze makkelijk kunnen uitspelen.

BekiekUtMoar | 29-06-13 | 22:05

Nostalgisch gezeik van een vroegbejaarde.

VanBukkem | 29-06-13 | 22:04

Savegames zijn trouwens ook voor watjes.

Moeder T. | 29-06-13 | 22:04

Vroeger moest je helemaal opnieuw beginnen en alle levels door als je afging. In de spellen van tegenwoordig word je hooguit 2 deuren teruggeplaatst. Je hoeft dus niet telkens de eerste 6 levels opnieuw te spelen, voordat je bij level 7 komt, waar je opnieuw afgaat.

Ik was in Haren | 29-06-13 | 22:03

Daarom zijn games als Dark Souls (2) zo verfrissend. Je vogelt alles zelf uit, gaat tig keer kapot in de eerste paar minuten, maar uiteindelijk word je zélf beter, meer nog dan je character. Aanradertje. Groot gelijk verder...

bokbier | 29-06-13 | 22:03

Eindbazen worden tegenwoordig uitsluitend door de PvdA geleverd.

Simon de Danser | 29-06-13 | 22:02

Games zijn DE oorzaak van de onveiligheid die veel burgers onterecht voelen. Het is zo makkelijk, als je t door hebt...

Bakito | 29-06-13 | 22:02

ML Pro Evolution Soccer...

stoethaspel | 29-06-13 | 22:02

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl