Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Mooi. Kabinet trekt stekker uit de Faal-Fyra

aldifyra.pngDe kogeltrein is door de tunnel: de Nederlandse overheid stopt officieel met de Fyra. NS moet wat anders verzinnen. Nou, dat waren een paar miljard welbesteed. Nu nog jarenlang en voor heul veul duur geld juridische oorlogvoering beginnen tegen de Napolitaanse maffia. Zullen we de Fyrafaal nog eens wat vergroten? Volgens de boekhoudwurmen van Ernst & Young is er sprake van omkoping in de aanbesteding van de hogefaalheidslijn. AnfaaldoBreda zou al van te voren hebben geweten dat ze de aanbestedingsprocedure, waarin fout op fout werd gestapeld, zouden winnen. Goh, je verwacht het nie.. Oh ja, we verwachten het wel. We schreven namelijk eerder over de helikopters die Defensie kocht bij Agusta, die net als AnsaldoBreda een dochterbedrijf zijn van het Italiaanse Finmeccanica. GeenStijl, 1 februari 2013: "Defensie heeft zonder schroom een paar wentelwiekFyra's gekocht bij een bedrijf wat in de jaren '90 nog betrokken was bij dusdanige corruptie dat de Belgische regering er over viel. Sterker nog, het moederbedrijf van Agusta is Finmeccanica, waar geheel niet toevallig het AnsaldoBreda van de Fyra ook onder valt. En Finmeccanica is de laatste jaren vooral in het nieuws vanwege, drie keer raden, corruptie!" Weer hadden de Belgen het eerder door dan wij zelf. Maar goed. Typisch Nederlands. Dat je dan met corrupte faalmario's in zee gaat en dat ze ineens corrupt blijken te zijn. En totaal wereldvreemd. AnsaldoBreda probeert namelijk de schuld van het Fyrafiasco in de schoenen van de NS te schuiven door te zeggen dat de NS met de treinen te snel door de sneeuw heeft gereden. Haha. De NS. Door sneeuw rijden. En dan ook nog eens te snel. Nope, de fout die is begaan is met spotgoedkope corrupte Italiaso's in zee gaan die nauwelijks iets kunnen produceren wat functioneert. Dat dit nooit zou werken kon iedereen van te voren voorspellen, behalve de NS en politiek Den Haag. U wilt bewijs voor deze stelling? U krijgt bewijs. GeenStijl, 21 november 2011: "deze hi-speed Fiat Multipla's op rails gaan dus nooit in Nederland rijden." Tjoeke tjoeke overvolle failtrain richting parlementaire enquête! Update: NS gaat tot oktober zwijgen.

Reaguursels

Inloggen

De Troet
Mijn punt is niet dat de Fyra overal moet stopppen (Leiden, Delft etc.) maar door het feit dat de Fyra dit niet doet is de Fyra een zinloos alternatief voor de reizigers die daar wonen om naar Parijs te gaan.
Want dan zul je vanuit je woonplaats (Leiden, Delft, Den Bosch etc.) eerst naar een opstapplaats moeten reizen (Amsterdam?) om daar de Fyra te nemen met die befaamde 1 tijdwinst....
Dan ben je dus sneller met een ouderwetse intercity of Thalys om naar Parijs te gaan.
.
De fyra en zijn 1 uur tijdwinst werkt dus alleen voor reizigers die in een opstapplaats wonen en dus geen extra reistijd hebben om op een Fyra te kunnen stappen tov een andere trein. Rotterdammers, Leidenaars, Delftenaren, Utrechters etc.etc. (eigenlijk bijna alle niet-amsterdammers in Nederland) hebben die 1 uur tijdwinst dus absoluut niet. Sterker nog, die zullen tijdverlies hebben. En geld verlies...
.
Dus je woont in Rotterdam: hoe zullen we naar Parijs gaan?
1.
Met de fyra. Duurder en je bent langer onderweg
2.
Met Thalys. Goedkoper en sneller!!

Makkelijker kan ik ik het niet maken.......

DeSjaak1000 | 08-06-13 | 00:45

-weggejorist-

Bigi Bana Boy | 07-06-13 | 22:10

KarelMarks | 07-06-13 | 14:58
Hét probleem is veel meer dat Nederlanders van zichzelf denken dat corruptie hier niet voorkomt. Ik weet niet waar die massale zelfdeceptie vandaan komt en ook niet hoeveel schandalen er nog nodig zijn voor jullie ogen een keer open gaan. Maar blijf tot die tijd vooral geloven dat het een exclusief Zuid-Europees probleem is.

Bigi Bana Boy | 07-06-13 | 22:10

Heb ik niet vanaf dag één gezegd dat ik het vermoeden van corruptie had ?

Bigi Bana Boy | 07-06-13 | 22:06

En onze faal-ns gaat tot oktober zwijgen. Kunnen ze iemand inhuren voor veel geld om de beste smoes te verzinnen en e schuld in andermans schoenen te schuiven. Ook kunnen de verantwoordelijken dan netjes in de baantjescarrousel verdwijnen.

Iwmac | 07-06-13 | 21:05

Dit muisje krijgt nog een staartje. Niet raar opkijken als straks de Fyra de stekker uit dit faalkabinet trekt.

VanBukkem | 07-06-13 | 20:49

Ooit bouwden wij deltawerken :(

Nu krijgen we niet eens een nieuwe snelle spoordienst fatsoenlijk aan de praat.

Laat in hemelsnaam een buitenlands bedrijf hier zo'n dienst aanbieden. Eentje waar ze wel verstand hebben van treinen.

Lobo | 07-06-13 | 20:35

"(HSA), een samenwerkingsverband van de NS en KLM. Deze kreeg van 1 juli 2009 tot 1 juli 2024 het alleenrecht om het treinvervoer over de HSL-Zuid te verzorgen tot aan de Belgische grens, in ruil voor een concessievergoeding van € 166,5 miljoen per jaar (prijspeil 2010)."
Zie: nl.wikipedia.org/wiki/Hogesnelheidslij...

Is dit geld ook weg of is dit vestzak-boekzak politiek?

boasatlas | 07-06-13 | 20:25

Brussel is een Groot Ambtenaren Gedrocht.!

waarzeggertje | 07-06-13 | 20:01

Nieuwe norm: falen op de schaal van Fyra.

thispissesmeoff | 07-06-13 | 19:36

Het is toch complete waanzin dit, je hebt de TGV, Thalys, Eurostar en ICE.
Alle 4 al meer dan 10 jaar rijdend zonder problemen, die fabrikant heeft de ervaring, maar door een EU regel mag je die niet kopen en MOET! je aanbesteden en de goedkoopste nemen, ook als die fabrikant gigantisch gefaald heeft bij de levering van treinstellen in Denemarken en (meen ik) in Noorwegen.
Hoeveel moesten wij ook alweer extra afdragen aan Brussel ? 500 miljoen toch ?
Pleur lekker die treinstellen op de stoep van Brussel neer en het wisselgeld mogen ze houden!
Brussel, de tyfus voor je...
CornholioNL | 07-06-13 | 16:15 | + 9 -
Hear! hear! hear!

Russ Meyer | 07-06-13 | 19:06

WirMachenMusik | 07-06-13 | 18:34 |

Wedden dat je Saab langer mee gaat dan die Fiasco 500...

CornholioNL | 07-06-13 | 19:03

Tja, Scootertjes maken ze ook alleen in dat soort Landen.

waarzeggertje | 07-06-13 | 18:59

Elke idioot moet toch weten dat er nooit iets goeds uit Italie komt. Pure Maffia.

waarzeggertje | 07-06-13 | 18:57

WirMachenMusik | 07-06-13 | 18:34 |
En met mijn bayblauwe, opgevoerd helmloos Vespaatje, waar ik net nog een cabrio-ritje mee heb gemaakt, is ook helemaal niks mis.

WirMachenMusik | 07-06-13 | 18:37

Toch zijn die nieuwe Fiatjes 500 leuke kistjes. Heb er enkele weken geleden eentje proefgereden. Rijdt zelfs in vergelijking met mijn Hirschgetjoende Saab.Viking.Aero retelekker. En dat voor zo'n 12.000 euri.

WirMachenMusik | 07-06-13 | 18:34

Feest in DenHaag. Niks opgelost en het volk weer een ontiegelijke hak gezet.
Besturen kan doorgang vinden. De seinen op groen. Wacht tot de hoop gedoofd is, er kan nóg een faal komen.

Shareholder II | 07-06-13 | 18:17

En intussen vindt de regering het weer volledig vanzelfsprekend dat de faal op faal stapelende NS met een nieuwe hogesnelheidstrein komt. Andere spoorwegmaatschappijen krijgen wederom de kans niet. Als we toch een enquête krijgen, kunnen de onderzoekers dan meteen even kijken waar die apenliefde van de overheid voor de NS vandaan komt?

MAD1950 | 07-06-13 | 18:16

@Quid: mooi stukje laat uzelf eens uitnodigen bij al die actualiteitenprogramma's en laat u scherpe mening eens duidelijk ventileren. Gewoon richting alles qua 'top' en de bups die hierbij hoort. Mijn god wat een prutsers weer. Mooi dat je alles al had voorspeld!

Rest In Privacy | 07-06-13 | 18:01

Iets met goedkoop, duurkoop mompelt...

FinFucker | 07-06-13 | 18:00

Corruptie? Italië? Nee joh. Ben je mal!

Afgelopen week las ik een stuk op een Deense website. Berlusconi, vriend van Khadaffi, heeft een trein die besteld én betaald was door Denemarken aan zijn maatje geschonken. Die staat daar te staan. Op een spoor van 600 meter lang.

Zo rollen die Italianen. www.youtube.com/watch?v=bOxjHeiiuSQ / cphpost.dk/news/international/ic4-trai...

Willianus Wortelus | 07-06-13 | 17:55

Italianen komen overal mee weg. Zelfs met WOII (kent u El Duce nog? Heeft Italie ooit herstelbetalingen gedaan?, ik bedoel maar)

Dus, de Italo's zijn vol in de aanval gegaan en zullen winnen. De bewijslast ligt nu bij de NS. En die semi-ambtenaren van de NS zijn een stelletje watjes die dat helemaal niet kunnen handelen.

Het feit dat het kabinet ook nee zegt haalt het gas van het vuur voor de sukkels van de NS. Die kunnen nu hun handen in onschuld wassen en zeggen dat zij niet de enige zijn.

Gewoon die NS toko verkopen aan SNCF of DB. Dan dat machinistenvakbondsvolk eruit donderen en het rondje rond de kerk invoeren. Zul je zien dat de prestaties omhoog schieten. Kutvolk.

postmodernismisdead | 07-06-13 | 17:53

@Heinzz | 07-06-13 | 17:32
Kernenergie zou ons onafhankelijk kunnen maken van olie en dus het midden oosten. Dat zou enorm veel doden schelen in oorlogen die olie gerelateerd zijn.
Ik ben voor kernenergie en vooral thorium reactors.

Jim Lovell | 07-06-13 | 17:49

En nu gelijk doorpakken: stoppen met de EU en stoppen met dit ronduit waardeloze kabinet Rutte 2

appeltjesgroeneweide | 07-06-13 | 17:37

En dat allemaal van mijn zuur betaalde belastinggeld :(

josski | 07-06-13 | 17:36

@Jim Lovell | 07-06-13 | 17:00
Ja, zijn heel veel doden bij gevallen. Verschrikkelijk. Toch?
Deze winter zijn er vele mensen in Europa van de kou gestorven. Maar beter dat dan kernenergie.

Heinzz | 07-06-13 | 17:32

@DeSjaak1000 | 07-06-13 | 17:01
Volgens mij moet het makkelijk mogelijk zijn om een trein met hoge snelheid en redelijk goedkoop, ook op kortere afstanden, te laten rijden. Hier wordt alles gewoon murw geslagen door tientallen verschillende ambtenaren groepen (gemeentes, provincie, overheid, Europa) en lobby groepen (milieu, grond-spoor-projectontwikkeling, verschillende OV-bedrijven.) En in classic Nederlands Polder Style moeten we dan tot 'Het Compromis' komen.
En da's leuk als je één gebakje moet delen over verschillende mensen, want dan werkt het. Maar als je een spoor met snelle trein wilt bouwen moet je eigenlijk gewoon een dictatuur zijn, anders loopt het uit op een fiasco...

je therapeut | 07-06-13 | 17:19

Als ik naar Parijs moet neem ik gewoon een cityhopper, relaxed reizen.

Watapatja | 07-06-13 | 17:19

DeSjaak1000 | 07-06-13 | 17:01 | + 1 -
Jammer zeg dat je het niet wilt begrijpen. Je stemt je keuze voor vervoer af op het traject dat je wilt afleggen. Als je van Leiden naar Delft wilt reizen stap je niet p een hoge snelheids trein. Ik zou zeggen, pak de fiets! Goed voor jou, goed voor het Groene Hart.

De Troet | 07-06-13 | 17:13

vanlinknaarrecht | 07-06-13 | 16:48 |

U bedoelt de Maglev...

CornholioNL | 07-06-13 | 17:06

@Jim Lovell | 07-06-13 | 17:00
Touché

je therapeut | 07-06-13 | 17:02

De Troet
Als ook de Fyra zou stoppen in Rotterdam (of Leiden, Delft, Utrecht, Den Bosch, Eindhoven of waar ook) dan is het voordeel van de snelheid weg want dan is het gewoon een snelle stoptrein.
Probleem bij een Hoge Snelheid Trein. Hij is alleen snel zolang die niet stopt onderweg...... Dus op 500km traject met 2 a 3 stops is het een contradictio in terminis. Het is gewoon niks meer dan een snelle (dure) stoptrein.

Nog even over je sommetje: jij neemt aan dat als de Fyra niet afremt of optrekt hij altijd topsnelheid rijdt maar dat is dus niet zo. Slechts op enkele (kortere) delen wordt die 250km/u gehaald, tenminste dat was het plan want de Fyra kan het technisch niet aan....... Maar zelfs als het wel 250/u zou kunnen dan is jouw ''extra uurtje'' op het terras is toch echt geen 60 minuten!!! Kansloos, zinloos...

DeSjaak1000 | 07-06-13 | 17:01

@je therapeut | 07-06-13 | 16:56
Dan lachen wij even terug qua met kerncentrales spelen.

Jim Lovell | 07-06-13 | 17:00

@vanlinknaarrecht | 07-06-13 | 16:48
Of gewoon de Japanse Shinkansen. Stamt uit de jaren '60, kan 320km/u halen, rijdt op tijd, door terrein wat wel even een grotere uitdaging was dan een compleet vlak en rechtlijnig-spoor-Nederland...
Japan mag anno 2013 Nederland best uitlachen qua met treintjes spelen...

je therapeut | 07-06-13 | 16:56

@ de Troet,

overigens heb ik er zelf destijds ook wel wat aan verdiend

Stekeltje | 07-06-13 | 16:51

Wat wel snel is is de magneettrein. Ook al een wat ouder concept maar toch veel meer van deze tijd. Geen wielen of remmen en 400 km/h.

vanlinknaarrecht | 07-06-13 | 16:48

Stekeltje | 07-06-13 | 16:45 | + 0 -
Ah ok. Maar de huidige infrastructuur die er ligt heeft vroeger ook heul veul gekost en daar hebben we nu ook nog steeds profijt van. Zoals geldt voor alle grote investeringen: kijk verder dan je neus lang is.

De Troet | 07-06-13 | 16:47

@de troet, De miljarden die ik bedoel is inclusief de aanleg van het hsl traject wat ook gierend uit de hand gelopen is.

Stekeltje | 07-06-13 | 16:45

DeSjaak1000 | 07-06-13 | 16:40 | + 0 -
Ja Sjaak, een trein is nu eenmaal geen tijdmachine. En eigenlijk zouden alle treinen in Rotterdam moeten stoppen. Maar ja, dat kost wel wat he.

De Troet | 07-06-13 | 16:44

Voor mij is wel duidelijk hoe de opdracht voor de treinen in Italie is terechtgekomen. De vakbondsvriendjes van de NS hebben de vakbondsvriendjes van AnsaldoBreda ingeseind; immers de NS wordt bestuurd door Ultra-linkse vakbonden; laten nou toevallig de vakbonden van die treinenbouwer ook ultra-links zijn. Dan is de circel weer rond.

hondenkop | 07-06-13 | 16:43

@ slakkenzout | 07-06-13 | 16:24 | + 0 -
Zon schijnt gratis. Geniet ervan. Op touw zit trouwens ook 21% BTW.

TheseDays00 | 07-06-13 | 16:43

Stekeltje | 07-06-13 | 16:29 | + 0 -
miljarden of miljoenen? en het voorbeeld van het terrasje is vanuit mezelf bezien. ik werk niet maar zie over het algemeen heel veel mensen in de trein die wel ergens naar toegaan om te werken. en duitsland, ik stel voor dat dat het volgende grote infrastructuur project wordt. de combinatie van onze ervaring met de fyra en de betuwelijn garandeert eigenlijk al dat dat een groot succes wordt. goeie tip!

De Troet | 07-06-13 | 16:41

Toch denk ik niet aan omkoping, eerder aan socialistisch idealisme. "Die mensen hebben er met hart en ziel aan gewerk" moppert de directeur naar de noorderlingen. Mantel der liefde en solidariteit; die onfortuijnlijke begrippen. Ach had Pim de kans gekregen, dan was die JSF ook niet nodig gebleken

vanlinknaarrecht | 07-06-13 | 16:41

De Troet
Zo rekenen is te simpel. Maar goed laat het een uur zijn. Boeiend!

Waar je woont doet wel degelijk ter zake: Stel je woont in Rotterdam (en je wilt naar Parijs), waar stap je dan op? Reis je terug naar Amsterdam om op de Fyra te stappen? Of reis je van Rotterdam naar Brussel met de Thalys en stap je dan over (met tijdverlies)? Terug naar Amsterdam? Dacht het niet. Overstappen in Brussel en wachten op je Fyra-aansluiting terwijl je kunt blijven zitten in de Thalys tot in Parijs? Wat zou jij doen? ;-)
.
Kortom, als je zo wie zo op zou stappen (om het even welke trein) in Amsterdam en je moet naar Parijs en geld speelt geen rol, ja, dan heb je zo maar 1 uur (ik zeg veel minder) voordeel.......
Dit lijkt mij een zeer grote doelgroep (NOT)aan reizigers die de investering in spoor en trein rechtvaardigt (NOT)

DeSjaak1000 | 07-06-13 | 16:40

@ proftoeter,
Het is hopelijk algemeen bekend dat de kwaliteit van Italiaanse producten over het algemeen prut zijn en ik kan het weten want ik werk er te vaak aan.

Stekeltje | 07-06-13 | 16:31

Er is nog wel wat meer dat Belgen beter en eerder in de gaten hebben dan NL-bestuurders, bijvoorbeeld het koppelen van databanken om uitkeringsfraude op te sporen.
www.telegraaf.nl/binnenland/21630632/_...
Ondanks dat ze wel nog steeds zo politiek correct zijn om fraudeurs met twee paspoorten bij voorkeur Nederlanders te noemen.

WirMachenMusik | 07-06-13 | 16:30

@ de troet,
eigenlijk is het droevig dat er miljarden verslonden worden om een of andere vakantieganger een uurtje eerder op het terras te laten zitten.
Zeker omdat Nederlands grootste handelspartner Duitsland is en daarnaar toe alleen boemeltjes lopen

Stekeltje | 07-06-13 | 16:29

Fyr-hahaha

C.Litoris | 07-06-13 | 16:29

en nu snel naar m'n allereerste VrijMiBO! yeah!

De Troet | 07-06-13 | 16:27

De belastingbetaler laten betalen?
Die betaald ook al de overnamne van de gammele banken, en de reanimatie van zuidelijke poflanden. Dan moeten we straks ook nog de brakke JSF bouwpakketjes betalen www.ipms.nl/artikelen/recensies/vliegt...
Meanwhile is de BTW naar recordhoogte gestegen van 21% en blijken onze pensioenen een soort smeltwater. Mocht je nog wat geld over hebben ben je die aan een prent kwijt van zeurpiet jusiticia en en da's al gauw weer een paar honderd euries voor de mother of all whealies.
Uiteindelijk zijn degenen die nog geld over hebben voor het aanschaffen van een touw het beste af. Wat een soepland! Je loopt de hele dag met rode schaamkaken rond omdat je Nederlander bent. Sjongejonge wat zijn we trots op dit faalland.

slakkenzout | 07-06-13 | 16:24

Moeten nu al die NS managers die hiervoor getekend hebben het smeergeld ook weer terugbetalen?

sinar2 | 07-06-13 | 16:24

Die Fyra-treinen hebben wel degelijk gereden, alleen met flink wat storingen e.d. Het zou best eens zo kunnen zijn dat het uiteindelijk het goedkoopste is om die dingen op te lappen en er mee te blijven rijden. Alleen dus niet zo hard en zeker niet in de sneeuw.lol
Ik heb trouwens Fiat en Alfa gereden, beiden met grote tevredenheid, dus niet overdrijven a.u.b. met het generiek neersabelen van die Italianen.

Prof. Dr. Ir. Toeter | 07-06-13 | 16:24

DeSjaak1000 | 07-06-13 | 16:03 | + 0 -
Hi Sjaak! Ok dan, ik reken opnieuw:
.
Stel trein a rijdt 160 km/u en trein b rijdt 250 km/u. Beide treinen moeten een afstand van 500 km afleggen en stoppen onderweg allebei 3 keer 5 minuten. Het kost trein a 3 km om tot stilstand te komen en 3 km om op snelheid te komen en het kost trein b 6 km om tot stilstand te komen en 6 km om op snelheid te komen. Trein a doet er 209.25 minuten over en trein b doet er 143.64 minuten over. Met trein b zit je dus ruim een uur eerder op het terras in Parijs. Best wel een groot verschil toch.
.
Tijdwinst is over een traject van 500 km, waar je woont doet er niet toe.
.
No doubt dat je voor het verschil in reistijd meer betaald. Je kan zelf bepalen of je dat er voor over hebt. Het ontsluiten van onze grote steden middels een hoge snelheids lijn kan ook nog andere effecten hebben, zowel economisch als voor het milieu. Win win win.
.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. At your service!

De Troet | 07-06-13 | 16:23

-weggejorist-

oom olijf | 07-06-13 | 16:20

Waar zouden we zijn zonder de trein ? Nou gewoon, in de auto.

wegwezen | 07-06-13 | 16:20

@DeSjaak1000 | 07-06-13 | 16:03
Een declarerende ambtenaar neemt überhaupt geen trein, maar gewoon een dikke Audi met prive-chauffeur.

Den Heerscher | 07-06-13 | 16:18

Flink bezuinigen op de zorg en uitkeringen, dan overleven we dit debacle wel...

Terpen-tijn | 07-06-13 | 16:17

en bij de volgende Europeese aanbesteding doet Alsondo gewoon weer mee, raad u eens wie de NS dan weer MOET kiezen, als zij ook weer de goedkoopste zijn?.. Tep Italiano shit. regels zijn zijn regels, de aanbesteder wint altijd. pleuris Liberalen met aanbesteding ellende.
tijd om het oud Hollandsche Werkspoor, weer nieuw leven in te blazen.

kalukula | 07-06-13 | 16:15

follow the money ! en het zal gaan stinken .. nog harder dan de faalJSF.

(c)ZWITSUL | 07-06-13 | 16:15

Het is toch complete waanzin dit, je hebt de TGV, Thalys, Eurostar en ICE.
Alle 4 al meer dan 10 jaar rijdend zonder problemen, die fabrikant heeft de ervaring, maar door een EU regel mag je die niet kopen en MOET! je aanbesteden en de goedkoopste nemen, ook als die fabrikant gigantisch gefaald heeft bij de levering van treinstellen in Denemarken en (meen ik) in Noorwegen.
Hoeveel moesten wij ook alweer extra afdragen aan Brussel ? 500 miljoen toch ?
Pleur lekker die treinstellen op de stoep van Brussel neer en het wisselgeld mogen ze houden!
Brussel, de tyfus voor je...

CornholioNL | 07-06-13 | 16:15

Fiat Multipla s werden ook verkocht in Nederland.
Lelijkste auto ever.. kan je nagaan hoe gek een Hollander wel niet is>> als het maar veel is voor weinig geld, happen we altijd.

Terpen-tijn | 07-06-13 | 16:14

-weggejorist-

oom olijf | 07-06-13 | 16:10

Aanbestedingen is de grootste ellende die ooit is bedacht. Kiezen voor de goedkoopste is automatisch kiezen voor de laagste kwaliteit en waarschijnlijk ook voor de grootste leugenaars.
En bij dit soort trajecten speelt ook smeergeld een grote rol.
Maar ja, het was toch maar "ons" geld, dus wat zal het de NS en Politiek Den Haag jeuken?

WillemWordtWakker | 07-06-13 | 16:09

Ik vermoed dat er enkelen heel rijk geworden zijn.

Rest In Privacy | 07-06-13 | 16:08

Wil nog wel eens zien hoe dit afloopt, de Italianen verweren zich goed, beginnen met de schuld bij de afnemer te leggen.
De advocaatjes gaan weer goud verdienen.

Uw Verzekeringsadvis | 07-06-13 | 16:06

Uiteindelijk draait de belastingbetaler ook hier weer voor op. Het wordt hoog tijd dat het aantoonbaar verkwisten van gemeenschapsgeld door bestuurders tot strafrechtelijke vervolging kan leiden.

Tietmier | 07-06-13 | 16:05

De Troet.
Zo'n som kan ik ook maken, dank je wel, maar als je 3 keer stopt kan je niet tot het moment dat je stilstaat 250km/u blijven rijden. En als je weer wegrijdt rijd je niet direct weer 250km/u dus het verschil is VEEL kleiner nog afgezien of je overal topsnelheid kan rijden.
Dus als het 30 minuutjes voordeel is zou het mij ontzettend meevallen maar ik denk niet dat het 30 minuutjes is. Zinloos in mijn ogen. Totaal zinloos.
.
En die tijdwinst heb je alleen als je al woont en opstapt in een stopplaats van die Fyra. Woon je in een plaats waar wel de Thalys stopt maar de Fyra niet en moet je naar een opstapplaats van de Fyra reizen is het voordeel van die 30 minuutjes zo wie zo al weg. Dus neem je de veeeel goedkopere Thalys!
.

Zulke giga investeringen zullen er ook voor zorgen dat het verschil in prijs voor een kaartje voor de Fyra en een gewone trein zo groot zal zijn dat alleen declarerende ambtenaren met de Fyra zouden reizen. Als het je eigen geld is geef je niet 2 a 3 keer zoveel uit voor 30 minuutjes (in het beste geval) tijdwinst op 3 uur reizen.

Kansloos, zinloos! Kansloos project. Absoluut kansloos.

DeSjaak1000 | 07-06-13 | 16:03

rara | 07-06-13 | 15:25 |
Als jij zegt dat de casco's perfecte motoren niet waard zijn dan heb ik op dit moment geen enkele andere bron om je niet te geloven. Het is dus niet dat het doordringt, er is geen informatie. (Anders dan een afwaaiend plaatje..)

Einde van de Domheid | 07-06-13 | 15:58

Gewoon laten rijden, twintig km per uur kunnen ze veilig aan hoor, zelfs als er sneeuw ligt.

Causa Sui | 07-06-13 | 15:56

Goh! Dat verwacht je toch niet van onze intelligente bestuurders *kuch*
Die weten toch waar het over gaat?? *proest*

dani7902 | 07-06-13 | 15:55

Nou dat wordt dan weer extra hervormen.

oplichter | 07-06-13 | 15:49

In het contract tussen de NS en de Italianen is er toch wel een ontbindingsclausule opgenomen die zegt dat het niet uitmaakt of de NS het contract uitdient of opzegt: in beide gevallen gewoon de volle mep (+ boete wegens opzeggen) blijven overmaken..... Zou mij niet verbazen!!!

DeSjaak1000 | 07-06-13 | 15:45

DeSjaak1000 | 07-06-13 | 15:36 | + 0 -
Stel trein a rijdt 160 km/u en trein b rijdt 250 km/u. Beide treinen moeten een afstand van 500 km afleggen en stoppen onderweg allebei 3 keer 5 minuten. Trein a doet er 202.5 minuten over en trein b doet er 135 minuten over. Met trein b zit je dus ruim een uur eerder op het terras in Parijs. Best wel een groot verschil toch.

De Troet | 07-06-13 | 15:44

Als het echt een Aldi-Trein was, reed dat ding op tijd en zonder problemen.
Maar het is een Italiaans product....
Net zo betrouwbaar als Bunga-bunga-Berlusconi.

necrosis | 07-06-13 | 15:43

Je kunt die italianen ook aan hun lange haar naar nederland slepen, 24uur p/d aan de fyra laten sleutelen, totdat ie goed is.
Maarja dat is ondernemen.....

Aart Z. | 07-06-13 | 15:42

Fatwabuster | 07-06-13 | 15:24

Haha... niet zo boos reageren, he?

Wel grappig dat je Italie als lichtend voorbeeld noemt.
Het land van de Faal-Fyra's. Daar weten we nu alles van.

Overigens: de service van de NS valt me reuze mee. Ik reis regelmatig met de intercities. Als je op tijd je nest uitkomt kun je er lekker relaxed zitten met gratis wifi. Man man man... helemaal top! :-)

Amsterdamsko | 07-06-13 | 15:42

Pracht besluit van onze pluche rakkers
en gvd,nu ook nog ff de stekker uit deze kutregering
wij blijven betalen

wachtendopeenrukwind | 07-06-13 | 15:40

Ook leuk: resultaten uit het verleden mogen geen rol spelen in de aanbesteding, bij gebleken ongeschiktheid geven we u toch de voorkeur.

witwas | 07-06-13 | 15:38

Kan iemand uitleggen WAAROM er eigenlijk een nieuwe Hoge Snelheid Trein moest komen? Is de Thalys niet snel genoeg? Hoeveel tijdwinst kun je boeken op een traject van nog geen 500km met 2 a 3 stops?

DeSjaak1000 | 07-06-13 | 15:36

Haha .... Fu*k toch die aanbestedingen ... zeker omdat het van Brussel moest ... je zie maar weer : goedkoop is duurkoop ... wat een stelletje amateurs

FapMaster | 07-06-13 | 15:31

@Fatwabuster | 07-06-13 | 15:24
OV vervoert je doorgaans van een plek waar je niet bent naar een plek waar je niet wil zijn, op een tijdstip wat je niet uitkomt.
*rijbewijs van ruim 20 jaar oud kusje geven doet*

necrosis | 07-06-13 | 15:30

Ik reaguur niet eens meer...

Helemaal lam geslagen door... laat maar...

eus | 07-06-13 | 15:30

"U krijgt bewijs. GeenStijl, 21 november 2011...."

Daar zijn jullie op de HQ altijd wel geil op, he?

harry poster | 07-06-13 | 15:30

Het voordeel van dit debacle: al die anti-autofanaten zijn op een hele grote achterstand gezet.
Moet je je eens voorstellen wat er met NL gebeurt als slechts een kwart van alle automobilisten gehoor geeft aan die fanaten en de auto laat staan en het ov pakt.
Dan komt heel NL simpelweg tot stilstand. Leve de auto!!

Amsterdamsko | 07-06-13 | 15:29

Ok mensen we zijn al te dom om een trein te laten rijden in dit land. En we voelen ons superieur aan de chinezen laat me toch niet lachen. Chinezen, Turken, Russen ze vieren allemaal feest en wij worden een armoedeland. Word nou toch wakker mensen en stem tegen de EU.

zooishettoch | 07-06-13 | 15:28

Soort zoekt soort.

niks mis mee | 07-06-13 | 15:28

@Fatwabuster | 07-06-13 | 15:24
Het OV in Sofia, Bulgarije: Elke 5 minuten komt er een bus of tram van elke lijn. Je bent binnen de stad (en die is zeer groot) sowieso binnen 20 min op de plek van bestemming met het OV. Kosten: 50 cent.
Het kan inderdaad wel, alleen niet in Nederland. Ons land is stuk.

Den Heerscher | 07-06-13 | 15:26

@Einde van de Domheid | 07-06-13 | 15:22
Het treinsysteem voldoet zelfs niet aan de eisen als ze de motor opvoeren, dat is het punt dat maar niet tot je door wil dringen. Een trein is meer dan een motor met zetels.

rara | 07-06-13 | 15:25

@Amsterdamsko | 07-06-13 | 15:07

We willen? Lazer op met je 'we willen'.... NS is rete duur met zijn kaartjes, gooit er jaarlijks procenten bij terwijl de service steeds minder wordt!
.
Rij eens in het buitenland (Italië, België, Duitsland etc) met de trein.... veel goedkoper, schoner, normaal publiek en ze rijden ook nog eens op tijd!
.
Dat willen we!! (tenminste als je met de trein wilt rijden)

Fatwabuster | 07-06-13 | 15:24

Houd Bieber in de ruimte:
www.change.org/petitions/sir-richard-...

Maar wat heeft dat met de Fyra te maken? Nou ja, Bieber, Fyra. Allebei faal. Bruggetje gelegd. Hoeft dit niet weggejorist te worden.

Kim Philby | 07-06-13 | 15:23

Wel een geinige kwoot van het archiefartikeltje over de reden van de aanschaf: "De afdeling commercie eiste een speciaal voor Nederland ontworpen trein. Dit zou goed zijn voor het imago van Nederland en de NS."

Hum, ja, inderdaad, wat heeft dit ons imago goed gedaan zeg. Betaal me er graag blauw aan.

Realisties | 07-06-13 | 15:22

rara | 07-06-13 | 15:19 |
nieuwe motoren zijn toch goedkoper dan een heel nieuw treinsysteem?

Einde van de Domheid | 07-06-13 | 15:22

Wat nu, de 600KM/H magneettrein crowdfunden?

Einde van de Domheid | 07-06-13 | 15:20

@Einde van de Domheid | 07-06-13 | 15:14
Vering, koeling, zuigerstang, remmen en frame van een Puch zijn niet gemaakt voor hoge snelheden. Je Puch is binnen de kortste keren uit elkaar gerammeld bij hoge snelheden. Ongeveer wat er nu met de Fyra aan de hand is, dus.

rara | 07-06-13 | 15:19

Kobus Kloothamer | 07-06-13 | 15:15 | + 0
Vergeten we het speciale spoor á 7 miljard niet dat nu ligt te roesten?

FrankieHapsberger | 07-06-13 | 15:19

Maar de top heeft hun bonus al binnen...

Mister Crabs | 07-06-13 | 15:18

CynicalBastard | 07-06-13 | 15:12 |
Het is een Italiaanse bouwer en ik heb onlangs een repo op NatGeo gezien over een deel van de productie ervan in Italie. It does not come any better!

Einde van de Domheid | 07-06-13 | 15:16

Die naam:
Finmeccanica
Ik herken daar op z'n minst Fin en Mecca in.
En dan heeft dat er nog niet eens wat mee te maken omdat het Italianen zijn.

Trouwens, dat bedrijf, AnsaldoBreda is dat toeval of hebben zij ook roots in Breda liggen?

Mastermattie | 07-06-13 | 15:16

Nou de JSF nog!

nogeenreactie | 07-06-13 | 15:16

Allemaal mooi maar wij betalen het gelag....! Die honderden miljoenen kunnen we gewoon als verliespost afschrijven dus. NEXT.

Kobus Kloothamer | 07-06-13 | 15:15

De Italianen hebben ons de goedkoopste trein verkocht omdat ze wisten dat ze zouden gaan verdienen op het onderhoud. en met een trein die dagelijks onderhoud vereist en waar de onderdelen van afvallen tijdens rijden het je de kip met de gouden eieren in handen.

Osdorpertje | 07-06-13 | 15:15

Laten we eerlijk zijn: als zelfs een paar sneeuwvlokjes of vallende bladeren ons OV-systeem al doen ontregelen, wat kunnen die Italianen daar nog aan veranderen?
Had de NS een deugdelijke trein gekocht, had alsnog iemand anders de schuld gekregen van vertragingen, treinen die niet rijden, etc.
Nog los van de prijs die autorijdend Nederland moet ophoesten voor het Onrendabelen Vervoer!

necrosis | 07-06-13 | 15:14

rara | 07-06-13 | 15:11 |
Ik heb dat wel eens geprobeerd maar de cilinder is korter.
Nou lijkt me dat ook niet echt rakettechnologie!

Einde van de Domheid | 07-06-13 | 15:14

ALDI ?? niets mis mee dom plaatje

olinda+ | 07-06-13 | 15:13

Italianen.
Ieder kind weet toch dat die heel goed zijn in knoflook in hele dunne plakjes snijden, kalfsentrecôte bakken, paardehoofden in je bed leggen, strakke pakken die je klabanus afknellen, en georganiseerde misdaad.
Maar treinen bouwen?
Kom op zeg, daar ga je toch niet voor naar Italïe.
Maak maar eens naam en functie bekend van alle faalhazen die zich door de Italianen hebben laten fêteren om dit debacle erdoor te krijgen.

Cuyahoga | 07-06-13 | 15:13

Bij de bouw van het huidige AH-kantoor trof ik toevallig de aannemer (of uitvoerder) de eindbaas dus. Hij zei: 'Als een ambtenaar in de aanbesteding zegt dat zijn vrouw een auto nodig heeft dan krijgt zijn vrouw een auto'.
@Den Heerscher

Einde van de Domheid | 07-06-13 | 15:13

Einde van de Domheid | 07-06-13 | 15:10 Bugatti is Frans. (Zelfs een beetje Duits, want Elzas) - alleen de naam stamt uit Italie.
en.wikipedia.org/wiki/Bugatti

CynicalBastard | 07-06-13 | 15:12

@Einde van de Domheid | 07-06-13 | 15:05
Is het nou echt zo moeilijk om die treinstellen op te lappen en ze te laten rijden?

De treinen opknappen is hetzelfde als een Puch Maxi voorzien van een 125cc cilinder en er dan mee de snelweg op willen. In theorie kan het...

rara | 07-06-13 | 15:11

En ik zeg: Bugatti! Faema en Berio!

Einde van de Domheid | 07-06-13 | 15:10

Ik mag hopen dat er nog heerschappen gaan boeten voor deze grootste faal ooit. Wat een kapitaalvernietiging.

James St John Smythe | 07-06-13 | 15:09

"Italiaanse Ingenieur", een alliteratie zowel als een contradictio in terminis.

CynicalBastard | 07-06-13 | 15:08

Wat verwacht de overheid, dat we de betalingen met winst terugkrijgen?
Einde van de Domheid | 07-06-13 | 15:05 |
Volgens onze regering krijgen we alles 'met rente' terug hoor!

Fiasco | 07-06-13 | 15:08

Uiteraard was er sprake van omkoping. Er is geen enkele aanbestedingsprocedure waarbij dat niet het geval is. Zodra ergens publiek geld te halen valt, zijn er wel individuen die het komen halen en zijn er wel "bestuurders" en overige "ambtsvervullers" die er geen moeite mee hebben om iets meer weg te geven dan nodig is in ruil voor een nieuwe keuken / auto / boot / volle bankrekening.
Wat treinen betreft: Het maakt geen donder uit wat voor stuk roest je laat rijden, de NS faalt sowieso wel.

Den Heerscher | 07-06-13 | 15:08

Willens en wetens deelnemen aan zwendel. En ons geld kapot gooien bij de maffiosi.... Welke jongens en op welke bankrekeningen zijn de miljoenen overgemaakt?

Megalomaantje | 07-06-13 | 15:08

Gelet op de Nederlandse controleur die tot voor kort nog steeds twitterde dat alles perfect was aan die treinen mag worden verwacht dat e.e.a. de Nederlandse burger vele honderden miljoenen gaat kosten.

langsdekant | 07-06-13 | 15:08

En wat krijgen we nou ter vervanging voor die Fyra, of gaan we eerst met stront lopen smijten?
.
Zoveel jaar veder en nog geen trein,kunnen we niet wat tweedehands ICE's treinen bij onze oosterburen kopen en overspuiten?

BlackCurry | 07-06-13 | 15:07

Laten we ook zelf in de spiegel kijken. We willen zelf voor de laagste prijs van A naar B reizen. Het zou zomaar kunnen dat de NS daarom koos voor de goedkoopste aanschaf van de hogesnelheidstrein.
Iedereen die nu klaagt zegt eigenlijk bereid te zijn om meer te betalen voor een hogesnelheidstreinkaartje, als de kwaliteit maar okay is. Jaja.... dat is achteraf gepraat.
Als de NS vanaf het begin gekozen had voor goede maar (veel) duurdere treinen en daarna bekend werd dat er goedkopere alternatieven voorhanden waren, dan waren de rapen gaar geweest. Vooral indien de goedkopere treinen geleid zouden hebben tot lagere treinprijzen.
Leer mij de NL-consument kennen....
Kom op mensen: durf jezelf ook die spiegel voor te houden. If you pay peanuts you get monkeys!!

Amsterdamsko | 07-06-13 | 15:07

En weer heelveul zuurverdiende belastingcentjes verdampt...
* stil in hoekje janken doet *

Frietje_Oorlog | 07-06-13 | 15:07

@Not Muhammad | 07-06-13 | 15:04
Alonso is een onsportieve Spanjaard, of bedoel je iemand anders?

necrosis | 07-06-13 | 15:07

Maar België is ook wel heel ver van de Haagse kaasstolp. Hoe kunnen ze nu weten dat daar ooit iemand omgekocht is?

frank87 | 07-06-13 | 15:07

Het wordt tijd om naar Belgie te verhuizen. Dan kan ik Hollandermoppen maken, want die belgen zijn zo dom nog niet...

EllaRouvoet | 07-06-13 | 15:07

ok ok, jullie waren eerst....

Einde van de Domheid | 07-06-13 | 15:06

Als we enkele jaren terug een paar honderd miljoen in een willekeurige trein hadden geflikkerd en dat naar welk ontwikkelingsland dan ook hadden gestuurd zouden we precies hetzelfde resultaat hebben. En dat doen we toch ook ni... Ow wacht.

Dit land is knettergek. Ik ben weg hier.

deprivéspeler | 07-06-13 | 15:06

Beter ten hele gedwaald dan ten halve gekeerd?
Is het nou echt zo moeilijk om die treinstellen op te lappen en ze te laten rijden?
Wat verwacht de overheid, dat we de betalingen met winst terugkrijgen? Iedere concurrent heeft jaren nodig om een andere trein te leveren. Hoe slecht kunnen ze zijn.
En voor de kwaliteit van de Italiaans industrie, Lamborghini, Maserati, Ferrari, moet ik nog even doorgaan?
Tenslotte: 'Geen dank voor het gebruiken van de vergelijking Multipla.'

Einde van de Domheid | 07-06-13 | 15:05

Mooi. Opzouten met die faal-ferrari.

Frank Grasmaaier | 07-06-13 | 15:05

Alonso laat de boel klappen en een totaal objectieve Italiaanse rechter gaat ze in het gelijk stellen.
Bedankt Italië, bedankt Europees aanbestedingsbeleid.
Morgen gaat de verwachtte pensioenleeftijd omhoog naar 92, maar voor de rest lachen we er gewoon om. Parlementair theekrasje eroverheen en op naar de volgende hobby.

Not Muhammad | 07-06-13 | 15:04

Arrivederci Kuttrein en onze belastingcenten!

Fiasco | 07-06-13 | 15:04

Als in deze affaire geen koppen gaan rollen dan heeft de corruptie zich diep in de gehele huidige bestuurslaag ingevreten. De verantwoordelijken lopen dus grote kans dat ze er mee weg komen.

rara | 07-06-13 | 15:03

It takes one to know one. Daarom hebben de Belgen dit soort zaken gewoon eerder door.

AMR | 07-06-13 | 15:03

Hieperdepiep en daar gaat de Fyra.
En een honderdje of 6 MILJOEN das dan wel weer een beetje jammer, maar ja je kan ook niet alles hebben.
Zo'n project zal in één keer slagen daar moet je toch ook niet aan denken.

in de hinterklappe | 07-06-13 | 15:01

Wat een meestertrol die gozer die de Fiat Multipla heeft ontworpen. Daar is onze Bakito een kleintje bij.

Mark Smith | 07-06-13 | 15:01

zo , en wat gaat het de belastingbetaler weer kosten ?

nan6896 | 07-06-13 | 15:00

Siemens Velaro D, ja dat kost meer maar dan heb je ook wat kut NS.

Ommie de HaatMoker | 07-06-13 | 14:59

Mooi op tijd..... stelletje prutsers!!
.
Waar kunnen we die 320 miljoen storten... of wordt het gewoon automatisch geïncasseerd?

Fatwabuster | 07-06-13 | 14:58

Italianen en corruptie? Italianen en klote producten? Je verwacht het niet......

KarelMarks | 07-06-13 | 14:58

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl