Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

OPROEP: Meld uw afschuwelijke zorgfraude!

jeje100zon.jpegZorgelijk nieuws. Ieder jaar declareren ziekenhuizen drie tot vier miljard euro teveel bij zorgverzekeraars. Tenminste, als we de Televaag moeten geloven. Zo'n tien procent van alle declaraties is niet in orde, zo blijkt uit een rondgang van de Telegraaf langs 'een groot aantal ingewijden uit de ziekenhuis- en zorgverzekeringswereld.' Ok. Zal wel kloppen dan, of niet. Wel. Wat voorbeelden om dit onthutsende verhaal dichterbij te brengen. U komt wegens een simpel te verhelpen loopneus bij de huisarts, uw zorgverzekeraar krijgt een rekening krijgt voor acute neusgat-cholera. U moet naar het ziekenhuis omdat uw pink gekneusd is, het ziekenhuis declareert een transplantatie van uw brein in een robotlichaam. U kent het wel. Lekker voor die 'bedrijven' die handelen in uw gezondheid en die wij 'ziekenhuizen' noemen, een paar miljoen extragratis 'winst' (uw geld) erbij om als dividend uit te keren aan de investeerders en aandeelhouders. Het nieuws komt vlak na de winstcijfers van de grote zorgverzekeraars in Nederland. Die hebben dus ondanks deze miljardenfraude zelf ook nog ruim een miljard winst gemaakt. Ha. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de vierhonderdduizend miljard zorgfraude waar we nog niets van weten. Uw eigen gruwelijke ervaringen met zorgfraude (niets is te gek, te lange verhalen bestaan niet) kunt u hierrr kwijt. Hadden we nu maar een politicus met daadwerkelijke macht die roept dat ze de ziekenhuisbobo's linea recta de petoet in moeten.

Reaguursels

Inloggen

Badderbeest! | 13-05-13 | 21:28 | + 3
Je berekening is gedetailleerd, maar niet helemaal correct. Gemiddeld bruto jaarsalaris van een ambulancechauffeur is 42.000 euro, voor ene ambulanceverpleegkundige 38.000, dan kom je inderdaad wel op 80k, maar dat is hun bruto salaris, niet de werkgeverskosten, die betalen nog werknemersverzekeringen, belastingen, pensioenpremies en aansprakelijkheidsverzekering, kan je rekenen op 60-70k werkgeverskosten per jaar per persoon.
.
Voor de centralist kom je gemiddeld op 42k werkgeverslasten per jaar. Ook de commandant is wat uit de lucht gegrepen kwa salaris. Hoofd centrale bij de beldienst zit ongeveer op 50k per jaar, en daar staat nog een officiële chef boven, maar die is niet 24 uur per dag aanwezig. Voor de ambulance-centrale heb je ook nog een hoofd centrale en een directeur oid. Wat die kosten heb ik geen idee van, kan ik geen salarisindicaties voor vinden.
.
De telefooncentrale is overigens niet bij de ambulance-0centrale in, maar dat is gewoon de 112 meldcamer centrale. Ik weet niet of die ook doorberekent aan de ambulance-centrales, of dat die weer publiek gefinancierd is en dus niet eens in de berekeing thuishoort.
.
Ik mis in de berekening ook de gemiddelde kosten per rit voor medisch materiaal, zoals infuus aanleggen, AED, kosten voor mediche-monitoren in de ambulance en het onderhoud e.d. En daar kan ik ook geen inschatting van maken.

Qippie | 14-05-13 | 09:01

Ons geld vloeit harder weg dan de dijkdoorbraak in 1953

Mask | 14-05-13 | 02:53

euhhh 179 euro voor een zalfje wat ik reeds op recept had . . . .en twee minuten specialist, langer duurde het consult niet.

dutchxxs | 14-05-13 | 01:31

Logic | 13-05-13 | 18:34 | + 0
-
uit de interwebs; www.fleetmotive.nl/_downloads/Fleetmot...
-
De ambulances kosten elk rond de 120 duizend euro, rijden
jaarlijks tussen de vijftig- en zestigduizend kilometer en worden gemiddeld elke vijf jaar vervangen.
-
Zeg dat we de ambulance in die 5 jaar volledig afschrijven. Dan kost 1 kilometer (€ 120.000,- delen door (5 x 55.000) = € 0,44 voor de ambulance zelf.
-
Ga uit van een verbruik (diesel) van 1:10 en een kostprijs van € 1,40 per liter dan kost 1 kilometer € 0,14
-
Dan hebben we nog de wegenbelasting (geen idee of ambulances dat betalen) Dan hebben we het over € 14.660,- wegenbelasting in 5 jaar delen door 5 x 55.000 km = € 0,05 per kilometer.
-
De verzekering zal hoog zijn (ambulances maken relatief veel ongelukken) maken we even een stelpost van á € 250,- per maand hetgeen neerkomt op (5x12x250) gedeeld door (5x55.000) = € 0,06 per kilometer.
-
Onderhoud kost laten we zeggen 5% van de nieuwwaarde per jaar maakt € 0,01 per kilometer
-
De kilometerprijs komt daarmede op € 0,70 per kilometer. maal 3 kilometer maakt € 2,10 voor jouw ritje.
-
MAAR er zijn ook vaste kosten die per rit gaan en niet zozeer per kilometer;
-
Stel een ambulance maakt gemiddeld 15 ritjes van gemiddeld 10 km per dag (= 55.000 km per jaar)
-
We hebben een ambulancepost nodig. deze herbergt 3 ambulances. De post kost ongeveer (afschrijving, onderhoud, verwarming etc.) ongeveer € 180.000,- per jaar = € 60.000,- per ambulance = € 11,- per ritje
-
Dan hebben we de noodzaak om de ambulance te bemannen. Op een ambulance zitten twee personen maar dan 24 uur per dag. dat zijn 2 x 3 = 6 fulltime banen plus ORT = 6 maal 40.000,- per jaar = € 240.000,- delen door 15 delen door 365 = € 44,- per ritje.
-
Verder hebben we nog een centralist nodig 24 uur per dag = 3 x 35.000 = €105.000,- maar deze bedient de drie ambulances = € 6,- per ritje
-
En natuurlijk is op de post nog wel een soort van commandant beschikbaar. 3 FTE á € 50.000,- voor 3 ambulances = €150.000/365/15/3 = € 9,- per ritje.
-
En ga er van uit dat de ambulance na elke rit even moet worden schoongemaakt zodat de volgende patient niet in de kots/bloed/pis van de vorige ligt. Dit schatten we even in op € 20,- aan materiaal (nieuw kleedje, andere handschoentjes en dergelijke sterieligheidjes (arbeid niet omdat het ambulancepersoneel al in de ritprijs is inbegrepen)
-
De ritprijs komt dus op ommenabij € 90,- per ritje.
-
De werkelijke kostprijs van jouw ritje zou dus € 92,10 moeten zijn. Waar de overige €355,40 aan zijn gespendeerd is mij niet duidelijk. Behalve dan dat dit moet zijn opgegaan aan het "management" bij het ambulancebedrijf (RAVU bijvoorbeeld) zie bijgaande organisatiestructuur. www.ravu.nl/home/organisatie/organisat... voor mij niet te becijferen maar als je 385% overhead hebt (NA AFTREK VAN DE DIRECT NOODZAKELIJKE OVERHEAD) als bedrijf ben je niet goed bezig.

Badderbeest! | 13-05-13 | 21:28

Heb het al vaker gezegd: als je vroeger naar de dokter ging voor een gat in je kop werd er mischien een kleine hechting gedeclareerd.
.
Nu moet men met 'pakketjes' zorg werken. Arts bekijkt in wel 'pakketje' een 'gat in je kop' voorkomt, en dat pakketje moet je dan betalen. Dat daar naast de ouderwetse hechting ook nog zaken bijzitten die je niet nodig hebt (bijv. rontgenfoto, urineonderzoek, bloedafname) maakt niet uit, maar dat betaal je wel.
.
En verzekeraar maar mekkeren dat de zorg komende jaren nog veel duurder wordt. Nee, men maakt het kunstmatig duurder. Het enige dat 'duurder' wordt is hun verwerpelijke kutsalaris en bonussen over de lijken van mensen...

davimore | 13-05-13 | 20:36

@Van Dikhout | 13-05-13 | 18:36
Tamam, ben de. ;)

La Vie En Rose | 13-05-13 | 20:23

 
SCHOKKEND / BREAKING / EXPLOSIEF: 
 
Afgelopen maand ontdekt dat ik blijkbaar een abonnement heb bij mijn huisarts en tandarts. Beiden mogen 200 euro per jaar in rekening brengen bij mijn verzekeraar. Dat geldt niet alleen voor Rebellis - die zijn huisart nooit ziet en de tandarts braaf twee keer per jaar - maar voor alle klanten die de tandenverzorger of luxe EHBO-er in de Rolodex heeft staan. Dit zijn vaste administratiekosten ...
 

Rebellis | 13-05-13 | 20:23

@Kaas de Vies | 13-05-13 | 17:59
Ook. En verder speelt ook nog mee het aantal plemps, de inhoud en het feit of mensen een hekel aan je hebben of niet.
Zie heel vaak plemps van reaguurders die direct een minnetje krijgen, ongeacht wat ze schrijven.

La Vie En Rose | 13-05-13 | 20:22

De VVD oplossing, zoals gewoonlijk:
Meer privatiseren, meer winstkansen voor "de ondernemer" creëren, achterhaalde wetten maken om de schijn te wekken dat misstanden worden aangepakt en vooral veel blijven lachen en blijven geloven dat het eigen faalbeleid een succes is.
De kosten van al dat faalbeleid afwentelen op de middenklasse want daar heeft de VVD toch niets mee.
Politici worden niet meer uitgezocht op deskundigheid maar op hun verkooptalenten. Autoverkopers die een mooi verhaal hebben bij de rotte occasions. Opstelten die de wietpas als een succesverhaal blijft bestempelen. Schippers die als verkoopverhaal heeft dat we op de goede weg zijn, terwijl we dolend in het donker aan alle kanten geld kwijtraken door fraude.
De enige zekerheid die we hebben met dit kabinet is dat het over 3 jaar nog slechter zal gaan.

domheid regeert | 13-05-13 | 18:47

@Logic
Dit bedrag is zo hoog vanwege de beschikbaarheid die ziekenhuizen moeten organiseren voor deze dienst. Er moet altijd een ambulance en gekwalificeerde hulpverleners klaarstaan, meestal nog IC personeel ook, kost een fortuin om zo'n apparaat draaiende te houden. Deelsommetje op het aantal ritjes, en hopsakee.

Atlas Shruggs 10 | 13-05-13 | 18:47

@La Vie En Rose | 13-05-13 | 17:12 |
.
Mutluyum.

Van Dikhout | 13-05-13 | 18:36

1,5 maanden geleden 3 km met de ambulance: €447,50 !!
Dader is doorgereden na aanrijding.
Kwam ik achter omdat ik ineens m'n eigen risico à €339 kan gaan betalen.
watergeus | 13-05-13 | 15:09 | + 21 -
.
Wie legt ons ooit uit hoe ze aan zo'n walgelijk bedrag komen?
Kreeg je NASA platina Nano folie over heen of zo?
Goudinjecties voor je gewrichten?

Logic | 13-05-13 | 18:34

En dan nog niet te spreken over ondeugdelijke tandheelkundige reparaties. Garantie? Nee joh. Volgende x weer de volle mep. Ook al is je vulling er na een week uit.

Russ Meyer | 13-05-13 | 18:29

De zorg wordt weer betaalbaar voor de ingezetenen en betalende in dit land! Oostbloklanden,Marokko,Ziekenhuizen en er is nog meer terug te halen. ACTIE dus.

L.M. | 13-05-13 | 18:25

@Badderbeest! | 13-05-13 | 16:42

www.nieuws.nl/546238

2500 x 80 = 200 000 euro's

Maar ja ze hebben er ook heel lang en hard voor moeten leren , HAHAHAHAHAHA ,als je niet al ziek bent word je het hiervan wel

iam&u2=jawehgodallah | 13-05-13 | 18:13

Iemand hier wel eens een kijkje genomen bij een ziekenhuis binnen? Door de introductie van de DOT laten ze juist een miljard aan declaraties liggen. Ze hebben geen invloed op hoeveel ze mogen declareren in dat systeem, alles is afhankelijk van een complexe registratie. Dus 1 labtestje vergeten aan te vinken? De operatie van 5000 euro is nog maar E 50 waard en dat zie je pas als het al gefactureerd is. Er is een hele support industrie om aan die misstand een eind te maken, maar degenen die zich echt kromlachen om deze situatie zijn de zorgverzekeraars. Bij de Televaag verwijzen ze naar de oude DBC methode, die bestaat niet meer. Mosterd een jaar na de maaltijd nieuws.

Atlas Shruggs 10 | 13-05-13 | 18:12

@La Vie En Rose | 13-05-13 | 17:14 | + -1 -
Flauw zo vind ik het niet leuk meer. Ik dacht dat ik elke kudo eerlijk had verdiend door hard werken en zwoegen...

Kaas de Vies | 13-05-13 | 17:59

Iemand hier wel eens een kijkje genomen bij een zorgverzekeraar binnen ? Als er ergens geld over de balk gesmeten wordt, is het daar wel. Nog erger dan gemeentes en andere overheden.

PSZ-E | 13-05-13 | 17:54

@Badderbeest! | 13-05-13 | 16:46 :
Wat jij hier aankaart is inderdaad een groot schandaal, die huisarts wordt zo in feite slapend rijk, want eenmaal ingeschreven heb je daar toch geen administratief werk meer aan.
Ik kwam er per toeval ook achter, toen ik op Mijn.... zorg eens een keertje de facturen ging uitpluizen, bleek er dus automatisch een bedrag naar mijn huisarts te gaan elke maand, ik ben blij dat jij het hier aangekaart hebt, en inderdaad jouw berekening klopt, hier valt zeker wel te besparen op niet geleverde diensten.

King of the Oneliner | 13-05-13 | 17:48

@Kaas de Vies | 13-05-13 | 16:41
Yep, Niet alleen met de jouwe. Niet op grote schaal maar het gebeurt.

* kudomachine mompelen doet *

Gaat er dan een lampje bij je branden?

La Vie En Rose | 13-05-13 | 17:14

@Van Dikhout | 13-05-13 | 16:21
1e alinea: Jawel, weet ik. Mooie plek, mooi huis, zon strand en zee. Heerlijk. Ben niet jaloers maar zou zo met je willen ruilen. Meen ik!

2e alinea: gelezen.
3e alinea. Was het eens met je stelling ;)

Kwam wellicht wat snibbig over. Solly. ;)

La Vie En Rose | 13-05-13 | 17:12

'Hadden we nu maar een politicus met daadwerkelijke macht die roept dat ze de ziekenhuisbobo's linea recta de petoet in moeten.' Die hadden we, maar die is neergeknald door een hippie.

dubbert | 13-05-13 | 17:07

@VanBukkem | 13-05-13 | 15:15
Minkuddo's. Altijd leuk. Maar jongens, ik heb toch gelijk? Dat geld zijn we toch al kwijt. Dus dan heb ik liever dat dat geld uitgegeven wordt door het ziekenhuis (pleisters/verpleegsters/schone lakens) dan dat het blijft plakken bij die verzekeringsjongens (leaseauto's/bonussen/binnenhuisarchitecten).

VanBukkem | 13-05-13 | 16:58

T blijft verbazen; men vraagt artsen 'mee te denken' aan hoe de zorg goedkoper kan en dan komen ze met; de patiënt moet de second opinion zelf betalen.
Jaaa, dat zet pas zoden aan de dijk...

Causa Sui | 13-05-13 | 16:58

Bananenmonarchie Nederland, gefaciliteerd door de gevestigde partijen, want creëerden het systeem en onderhouden het, voor hun graaiende leden op sleutelposities, en hun allochtoon stemvee.

me,myself and IK | 13-05-13 | 16:49

Privatisering en marktwerking van en in de zorg zou toch de oplossing voor alle problemen zijn? Althans volgens schippers en de vvd.

dipswitch | 13-05-13 | 16:48

Nouja, ik weet niet waar de Telegraaf zijn info vandaan haalt, maar wij hebben met de zwangerschappen en kinderen wat ziekenhuis akkefietjes gehad en dan krijg je altijd een dossier met alle handelingen te controleren en ondertekenen bij ontslag uit het ziekenhuis. Daarvan krijg je één versie voor eigen administratie, één versie voor je huisarts, zodat die weet wat je medische historie is, en één versie voor je zorgverzekeraar als ze vragen hebben over de declaraties. Iig, bij het Martiniziekenhuis in Groningen werkt dat zo.

Qippie | 13-05-13 | 16:47

Even een youtube-filmpje van "private" zorg in de VS.
*
Three years ago, Dr. Keith Smith, co-founder and managing partner of the Surgery Center of Oklahoma, took an initiative that would only be considered radical in the health care industry: He posted online a list of prices for 112 common surgical procedures.
*
www.youtube.com/watch?v=0uPdkhMVdMQ
*
reason.com/archives/2012/11/15/the-oba...

Sjaakafhaak123 | 13-05-13 | 16:47

Badderbeest! | 13-05-13 | 16:42 | + 0 -
-
excuus een gemiddeld gezin met 2,3 kinderen sponsort met € 344,- per jaar.
-
Via het zorgstelsel vinden we het allemaal normaal en betalen we lekker door. (de meeste mensen weten geneens dat dit betaald wordt via de zorgverzekeraar)
-
Men kan zich alleen maar afvragen wat de gezinnetjes zouden doen als ze ieder jaar een factuur van de huisarts ontvingen á € 344,- voor niet geleverde diensten. Ik denk dat wel allen massaal ons huisartsabonnement zouden opzeggen en voortaan lineareacta naar de eerste hulp in het ziekenhuis zouden gaan (=gratis, wil zeggen zonder abonnement)

Badderbeest! | 13-05-13 | 16:46

simpel, wel legaal maar tegen het frauduleuze aan;
-
Iedere Nederlander (vanaf de geboorte tot aan de dood) staat ingeschreven bij een huisarts. De huisarts ontvang hiervoor € 80,- per ingeschrevene per jaar. Een gezin sponsort de huisarts dus met € 360,- per jaar, ieder jaar ook als ze niet langsgaan. Alle nederlanders samen flikkeren 1,36 miljard over deze balk.
-
mijn vraag; Waarom mogen huisartsen geld vragen en ontvangen voor het ingeschreven hebben staan van een patient (en dan ook nog € 80,- per jaar) En een autogarage niet ? of een tandarts ? of een bouwbedrijf ? Of een architect ? Of een supermarkt ? Of een tankstation ? of een ziekenhuis ? leveren die dan ook geen basisservice die geld kost ook als je niet langskomt ?
-
Afschaffen, per drect en de derving NIET compenseren = structureel 1,35 miljard (per jaar) besparen op de zorg.

Badderbeest! | 13-05-13 | 16:42

@La Vie En Rose | 13-05-13 | 16:09 | + 0 -
Je gaat mij nu vertellen dat er een kans is dat er gefraudeerd wordt met mijn kudo's?

Kaas de Vies | 13-05-13 | 16:41

King of the Oneliner | 13-05-13 | 16:22
missie van de overheid geslaagd zou ik zo zeggen....

ITEACHYOU | 13-05-13 | 16:39

@ Willie de Koning | 13-05-13 | 16:15 |
Als je nou iets meldt, zorg dan wel dat het klopt, Zwits.
Medisch tuchtcolleges (meervoud) bestaan wel degelijk uit beroepsbeoefenaren én juristen.

Kapitein Sjaak Mus | 13-05-13 | 16:33

Ik moest eens naar de tandarts voor het trekken van twee kiezen, gaat hij eerst 5 minuten kijken, declareert mij daarvoor natuurlijk de volle mep en stuurt me vervolgens naar het ziekenhuis, alwaar na een verdoving van 15 minuten en een röntgenfoto het echte trekwerk bestond in totaal 2 x 5 minuten.
op tafels lagen tijdschriften over jachten en luxe auto's.
Later begreep ik waarom, toen ik de rekening kon betalen van 785 Euro voor in feite een paar minuutjes werk.
Ik had nog geprotesteerd dat ik helemaal geen foto nodig had, en ook geen recept voor pijnstillers of penicilline, maar natuurlijk luistert men niet naar jou, ik wist dat die foto's zeer prijzig waren, namelijk 240 Euro, te belachelijk voor woorden.
De volgende pijnlijke kies heb ikzelf gewoon getrokken m.b.v. een tangetje, en ik ben trouwens ook een goede thuiskapper geworden (vroeger was de chirurgijn tevens de kapper).

King of the Oneliner | 13-05-13 | 16:22

@La Vie En Rose | 13-05-13 | 16:04 |
'Yep, maar we hebben het nu over Nederland.'
.
Lieve schat, we hebben het vrijwel altijd over Nederland. Ik ben Nederlander, weet je nog? Alleen op een ander plekkie. Niet meer en niet minder. Alleen met een 24/7-blikje over de grens. Dat dan weer wel.
.
NOTA BENE:
'Uw eigen gruwelijke ervaringen met zorgfraude (niets is te gek, te lange verhalen bestaan niet) kunt u hierrr kwijt.' (VanLeeuwen)
.
Het gesjoemel in vakantielanden kost de Nederlanders poen. Dus mijn 'eigen gruwelijke ervaring' (reaguursel) is niet zo 'wereldvreemd' als je aangeeft.

Van Dikhout | 13-05-13 | 16:21

-weggejorist-

Willie de Koning | 13-05-13 | 16:19

Mijn vrouw werd in 2010 en 2011 iedere 5 weken geopereerd. Normaal was dit 2 ligdagen . Vooraf 1 week in hetzelfde ziekenhuis en daarna bij koorts ook verschillende malen 1 week. Maar meer keren gewoon 2 dagen . Wat bleek alle keren werd er gewoon 7 ligdagen gedeclareerd door ziekenhuis . Arts had operaties aangenomen en zal er niet veel aan over gehouden hebben , maar ziekenhuis.........

geoh | 13-05-13 | 16:17

OM kom er maar in

Kikkerzz | 13-05-13 | 16:16

1 miljard winst + 4 miljard fraude gedeeld door 16 miljoen inwoners is € 312,- per persoon per jaar.

louis6227 | 13-05-13 | 16:15

-weggejorist-

Willie de Koning | 13-05-13 | 16:15

@Graaf van Egmont | 13-05-13 | 16:02
Volkomen mee eensch!

La Vie En Rose | 13-05-13 | 16:09

@Kaas de Vies | 13-05-13 | 16:00
Welnee.
Daar wordt ook mee gesjoemeld als je de juiste smartphone/i-phone hebt, zo heb ik vernomen.

En nee, ik reaguur nooit met mijn i-phone.

La Vie En Rose | 13-05-13 | 16:09

Weekers' geschenk uit de hemel, kan die weer even afkoelen buiten de spotlights. Onze bewindslieden orchestreren tegenwoordig het frauderen zelf, kunnen ze elkaar uit de schijnwerpers houden. Wordt nog een aardige competitie. Wie behaalt de meeste frauden. In dit land ben je een goede politicus als je doorgaat, nadat je verantwoordelijk bent voor fraude via je departement.

trippert | 13-05-13 | 16:08

Waar kan ik aandelen kopen van die tent?

zovoklets | 13-05-13 | 16:08

Maak het dagelijks van dichtbij mee. Er zit geen frauduleuze opzet achter. Het probleem is de complexe financieringsstructuur waar niemand nog wijs uit wordt. Een simpele typfout van een secretaresse of een vinkje teveel aangevinkt kan een lawine van foute declaraties veroorzaken. Alles wordt automatisch bepaald en afgeleid. Er zijn letterlijk miljoenen combinaties voor die niet allemaal gecheckt kunnen worden. Daarnaast zijn er talloze deelsystemen die ook nog een allemaal voorzien moeten zijn van de meest recente afspraken en regels. Het is een kluwen geworden waar niemand nog doorheen kan kijken en op kan ingrijpen als het fout gaat.

Bytemaster | 13-05-13 | 16:06

@Kaas de Vies | 13-05-13 | 16:02

Dat gebeurt zelfs in linkse kringen. En als de Moraal in de weg zit dan word hij gebogen. Want alles is toegestaan behalve de ethiek van de aanrichters ter discussie stellen.

Dat is de enige werkelijke nogo in dit bestaan.

pius | 13-05-13 | 16:05

Wakker geworden zonder voorhuid langs de specialist met een nieuwe schemerlamp op z'n bureau. Kan net zo makkelijk. Ongetwijfeld origineel waar gebeurd.

LibertasSimplex | 13-05-13 | 16:05

@kapotte_stofzuiger | 13-05-13 | 15:17
Uhm juist ja, ik geef aan dat er vast ergens een website is waar je gewoon een lijst kunt inzien wat er allemaal aan jou is besteed. (ik kwam er achter dat ik een netto ontvanger ben). En dus maak ik reklame?

Dlareg | 13-05-13 | 16:04

Mijn Ouwe heer (1938) zie gister: "we leven in een communistische dictatuur".
Alleen was daar de gezondheidszorg graties ...

Mammeloe | 13-05-13 | 16:04

Het is met dat eigen risico een groot ondoorzichtig zooitje geworden. Men verwachtte dat de kosten omlaag zouden gaan, maar dat is niet zo. Met andere woorden, men moet dat onzinnige eigen risico afschaffen en dan de premie maar iets verhogen voor een ieder. Wie van jullie heeft onlangs de afrekening gekregen over 2012 of zelfs nog eerder inzake het eigen risico? Is dit transparant? Als ze marktwerking willen, dan moet ik wel weten welk ziekenhuis wat vraagt. Zit je zo ie zo boven de 350,- qua behandeling, dan maakt het dus niks uit of je nu naar een "duur" of goedkoop ziekenhuis gaat. Alle beroepsgroepen in NL worden gek gemaakt met verplichte permanente educatie en transparantie maar in de zorg moet je maar aannemen dat het klopt. Ga toch weg, ik wil helemaal niet hoeven te controleren of het wel klopt. Trouwens, ook al wil je het, je kan het niet. Ik weet niet welke behandelingen ik heb ondergaan als ik onder narcose 3,5 uur geopereerd ben.

ITEACHYOU | 13-05-13 | 16:04

Ja. Leuke theorie. Eén probleempje: over vorig jaar mochten ziekenhuizen nog geen winst uitkeren. Onzinverhaal dus.

Greed=Good | 13-05-13 | 16:04

@Van Dikhout | 13-05-13 | 15:44
Yep, maar we hebben het nu over Nederland. En in Turkije bestaat geen verplichte ziektekostenverzekering. Althans een paar jaar geleden nog niet.

Je stelling klopt overigens. Maar verschilt per land.

La Vie En Rose | 13-05-13 | 16:04

@Willie de Koning | 13-05-13 | 15:55 | + 1 -
Fraude komt overal voor. Laten we daar duidelijk over zijn. Dat is niet nieuws en is bijna niet te voorkomen.

Maar je kan het wel moeilijker maken, maar wat mij nog het meeste steekt is dat de man, die dit aankaarte op straat wordt gezet.

2 internisten dus niet aan de bak. 1 omdat ze een frauderende rare psychopaat is en 1 omdat hij dit niet accepteerde.

Wat een land.

Kaas de Vies | 13-05-13 | 16:02

Terug naar het ziekenfonds voor iedereen. Bijverzekeren op eigen kosten voor iets extra's. Specialisten in loondienst, managers en coordinatoren er uit. Terug naar de geneesheer-directeur, de hoofdverpleegster en de nachtzuster.
Oh ja, en niet ieder ziekenhuis zijn eigen peperdure apparatuur. Doe maar samen in de regio.

Graaf van Egmont | 13-05-13 | 16:02

@Jackanders | 13-05-13 | 15:25
Zolang een bloq als dit al vol zit met wetsgetrouwe burgers gaat dat er niet van komen.

miko | 13-05-13 | 16:02

... en we staan erbij en we kijken er naar.

dlseth_ | 13-05-13 | 16:02

1 miljard winst, hoera volgend jaar 6 euro minder premie per maand!!!

zeefert | 13-05-13 | 16:01

@GebuktIsGenomen | 13-05-13 | 15:59 | + 0 -
Het kudo-systeem van geenstijl is vrij eerlijk.

Kaas de Vies | 13-05-13 | 16:00

Wie wát flikt weet ik niet precies.
Wel dat het invoeren van het nieuwe zorgstelstel door Hoogervorst (VVD) in 2006, omdat de kosten de pan uitrezen, en die een daling van de zorgkosten teweeg zou moeten brengen, geleid heeft tot deze exorbitante stijging:

www.gezondheidszorgbalans.nl/algemeen/...

Link met dank aan @BenBinnen.

Het is nu 2013. Niemand greep in daar waar het hoort.
Integendeel. De winst bij Zorgverzekeraars rijst de pan uit,en de premies en het eigen risico gaan jaarlijks omhoog.

Ow ja, en het kompt allemaal door de vergrijzing. Dat ook...

La Vie En Rose | 13-05-13 | 16:00

Fraude is zo 2013... t lijkt erop of iedereen er mee bezig is... gebeuren er nog wel eerlijke dingen?!

GebuktIsGenomen | 13-05-13 | 15:59

Dus nadat we worden leeggezogen vanuit Bulgarije en Marokko rotten ook nog eens van binnenuit, waar ziekenhuizen (leverancier) en zorgverzekeraar (financier) miljarden winsten opslurpen. En hoezee drie keer raden wie dat weer heeft moeten bekostigen! U.

trippert | 13-05-13 | 15:58

@miko | 13-05-13 | 15:44
Volledig eens. Het was goed. Ooit. Tot het allemaal eerlijke moest, gelijker, nivellerender, je het mensen niet aan kon doen om een onderscheid te laten bestaan in de zorg op basis van inkomen. Net zoiets als het stoppen met u zeggen tegen de meester op school.

Parsons | 13-05-13 | 15:58

Specialisten die je, als ze je eenmaal te pakken hebben, elk jaar terug laten komen voor controle. Vlug verdiend.

Elisabeth2 | 13-05-13 | 15:56

@Van Dikhout | 13-05-13 | 15:53 | + 0 -
Van mijn onderbuik blijven ze af!!!

Kaas de Vies | 13-05-13 | 15:55

-weggejorist-

Willie de Koning | 13-05-13 | 15:55

@Kaas de Vies | 13-05-13 | 15:48 |
In mijn onschuld zal ik wel het lulletje van de klas zijn, want voordat ik hier kwam wonen wist ik dat niet.
.
Maar dan weet je het volgende natuurlijk ook! Eén privé-kliniek in Alanya (nee, geen naam) is 'gespecialiseerd' in buikoperaties. Beetje buikpijn? Blindedarm eruit. De meeste hostessen weten het inmiddels en verwijzen gelukkig naar andere klinieken. Maar wie als toerist de eerste de beste arts raadpleegt kan de Sjaak eh... de Ali zijn.

Van Dikhout | 13-05-13 | 15:53

Ik heb ooit een keer een dubbele rekening van de tandarts gehad. Die declareerd eerst bij de zorgverzekeraar en die stuurt dan een rekening voor het bedrag dat ik zelf moet betalen. Het gekke is dat de zorgverzekeraar niet opgemerkt had dat het om een al eerder betaalde rekening ging. De eerste had ik netjes voldaan en een paar maanden later kreeg ik de tweede precies dezelfde rekening. Ze deden dat destijds af als een ''vergissing'' en boden excusses aan. Ik hoor om me heen dat het wel vaker gebeurd bij dezelfde tandarts.

Roscoo1963 | 13-05-13 | 15:53

Ons lokale ziekenhuis heeft op de echo-afdeling bij de receptie 2 telefoons staan. Eentje is voor patienten die via het "normale" circuit bellen (dwz geen eigen bijdrage) en meld een wachttijd van 4 weken.
De andere telefoon er naast is van het bedrijfje dat er ook zit en gebruik maakt van dezelfde apparatuur.
Herbij is de eigen bijdrage 25% van de kosten maar kan je wel binnen 2 dagen geholpen worden.
Als je daar dan een opmerking over maakt dat het vreemd is dat die 4 weken wachttijd opeens verdwijnt als je extra betaald krijg je een pissige reactie terug.

sinar2 | 13-05-13 | 15:49

@Sunabalk | 13-05-13 | 15:32
Er wordt niets bezuinigd, we betalen steeds meer!
Of was je nog niet wakker?

necrosis | 13-05-13 | 15:48

@Van Dikhout | 13-05-13 | 15:44 | + 0 -
Echt waar joh? Dit weet hopelijk iedereen toch al 40 jaar?

Kaas de Vies | 13-05-13 | 15:48

vrije markt meets beroepsgeheim staat garant voor bakken met geld ... duh

iam&u2=jawehgodallah | 13-05-13 | 15:48

Stelletje laffe anaalridders!

kampertjeee | 13-05-13 | 15:47

@Tim Grimback | 13-05-13 | 15:36
Nou?

Parsons | 13-05-13 | 15:46

Galblaasoperatie in het voormalige CAN Hastanesi, thans Anadolu Hastanesi in Alanya (privé-kliniek): €10.000.
.
'Wat? Heeft u geen reisverzekering omdat u hier woont? Voor u wordt het dan €5000. U heeft het nu niet? Dan mag u in tien termijnen betalen. Goedemiddag'
.
Stelling: in vakantielanden tillen de ziekenhuizen de zorg- en reisverzekeringen flink; in dit geval voor het dubbele van de werkelijke prijs. Variabele prijzen worden ze ook wel genoemd..
.

Van Dikhout | 13-05-13 | 15:44

@Parsons | 13-05-13 | 15:15
Nee, met al het falen van dien.Als het niet kapodt is moet je het niet proberen te maken,.

miko | 13-05-13 | 15:44

Op zich wel weer grappig: zorgverleners klagen steen en been over de verzekeraars, maar uiteindelijk zijn ze het zelf die de boel flessen....

Grasshopper66 | 13-05-13 | 15:43

Dit is nog maar het topje van de ijsberg want ook heel veel wel uitgevoerde operaties waren nooit nodig geweest. Dit komt door de verplichte winkelnering in dit land. Je bent verplicht bij een door en door corrupt kartel te 'kopen' via torenhoge verplichte premies, heffingen, belastingen, enzovoort. Als mensen zelf konden kiezen, net als bij de bakker of slager, dan konden we met 1/3 van de kosten veel gezonder zijn/worden.

Piet van Schwaffelen | 13-05-13 | 15:43

Daarom is het ook erg belangrijk dat Diederik Samsom zijn woorden zorgvuldig kiest, en niet roept: ´hulpverlening aan illegalen is niet crimineel.´ maar ´het verlenen van hulp aan illegalen is niet crimineel.´

hawie | 13-05-13 | 15:42

@Welles! Nietes!
Zorg jij dan voor voldoende vrije tijd om MP te worden?
Ik reken op je!

necrosis | 13-05-13 | 15:42

Zat bij voorgaand topic nogal laat in het draadje en omdat het hier (weer) van toepassing is nog maar een herhaling...

Wordt het niet eens tijd voor een partij die zich distantieert van de huidige links/recht, progressief/conservatief tegenstellingen en zich baseert op economische principes aangevuld met wat boerenverstand. Een partij die als basis een eerlijk Nederland nastreeft en wat doet aan de corruptie en wantoestanden.

antilinks | 13-05-13 | 15:40

@kamikaza87 | 13-05-13 | 15:13
Welke markt? Ga jij ambulance-tarieven vergelijken op je smartphone als je ligt dood te bloeden op straat?

Stormageddon | 13-05-13 | 15:39

@Tim Grimback | 13-05-13 | 15:36 | + 0 -
De medisch specialisten. Velen zagen dit al aankomen, maar het werd weer doorgedrukt want een of andere IT-lobby kon hier heerlijk van smikkelen.

Kaas de Vies | 13-05-13 | 15:39

@Parsons | 13-05-13 | 15:07
Ja achteraf, maar wie hadden er, wederom, vooraf gelijk?

Tim Grimback | 13-05-13 | 15:36

Fraude? Middels een verplichte van staatswege gedwongen winkelnering bij een oligopolie, die winst mag maken in een markt die geen markt is?
Je verwacht het niet.

Stormageddon | 13-05-13 | 15:35

Wij willen met zijn allen marktwerking, we krijgen met zijn alleen marktwerking, ziekenhuizen handelen naar marktwerking, verzekeraars drijven handel als marktwerking

en nu is het opeens niet meer goed die marktwerking, snap er werkelijk helemaal niets meer van

Tim Grimback | 13-05-13 | 15:34

Ik denk dat Wilders morgen toch weer een motie van wantrouwen tegen deze coalitie moet dumpen om die schoften uit dat door hun opgezette systeem van graaien te krijgen. Maar ja.. hoe heldhaftig zal de rest van de
kamer zijn.

PvdA of VVD trek die stekker eruit! Zodat er hersteld kan gaan worden!
Dit zullen pas HERVORMINGEN zijn waar Nederland behoefte aan heeft!

Welles! Nietes! | 13-05-13 | 15:33

Het is ook bespottelijk dat de zorgkosten elk jaar zo omhoog gaan terwijl er aan alle kanten bezuinigd wordt. Nederland is verworden tot een corrupt graaien wat je graaien kan apenland. Bah!

Sunabalk | 13-05-13 | 15:32

Het zakkenvullen houdt ook gewoon niet op. Ik kan mij hier zo woedend over maken maar doe het niet meer. Ik stem maar gewoon pvv. Boeit me niet meer als dat een weggegooide stem is. beter dan helemaal niet stemmen.

Shadow112 | 13-05-13 | 15:32

Nederland is kapot MURW alshetware, Wat betekent dat woord eigenlijk? Welnu; pappig, rijp, slap, week, afgedraaid, afgemat, afgedraaid, afgepeigerd, afgesloofd, bekaf, doodop, dweperig, futloos, gedwee, gehoorzaam, geradbraakt, kapot, koest, mak, meegaand, onderdanig, onderworpen, op, pompaf, slap, totallos, uitgeteld em uitgevloerd. En zo staan we er voor lieve mense!

streknek | 13-05-13 | 15:31

@eerstneukendanpraten | 13-05-13 | 15:24
Oh yes, ik ga het begrip mishandeling een total nieuwe dimensie geven.
Bukt u maar even.....
*gnehehehe*

necrosis | 13-05-13 | 15:30

Effect ervan is dat wij minimaal €300,- eigen risico moeten betalen.
Effe aftikken mensen.
Lullige is dat nog de helft van de kosten bij bijv de tandarts niét word vergoed door de zorgverzekering.
Daar betaal je dan ook weer €134,- pm voor.

cobie | 13-05-13 | 15:30

Ik denk dat er ook wel eens naar de deals gekeken mag worden met die schooiers van artsen bezoekers.

Be de Laer | 13-05-13 | 15:30

@eerstneukendanpraten | 13-05-13 | 15:23
Ik heb me het apelazerus gezocht naar een comment van mijn hand om 15:10.
Het bestaat niet, je lult uit je nekharen!

necrosis | 13-05-13 | 15:28

Dit overdeclareren a 4 miljard per jaar, elk jaar is GEEN fraude, diefstal oid. Tenminste, niet in NL. Hier in NL heet het ''in de fout gaan''.
Als het in het buitenland was gebeurd, ja, dan is het WEL fraude, diefstal en corruptie.
.
Voor politici zal het een schok zijn maar voor de burger niet echt. In NL betalen we 3 keer zoveel zorgpremie als in bijvoorbeeld Belgie en/of Duitsland terwijl de zorg niet beter is. Bevolkingsopbouw en leefwijze zijn ook nagenoeg gelijk.
.
''In de fout gaan'' dus en derhalve geen gevolgen voor de ''daders'' want het was geen opzet.... Dus zijn de ''daders'' geen daders maar bestuurders, hakken, spaanders. En dus hoeft het geld ook niet teruggevorderd te worden.
.
Kortom, het is aangepakt en opgelost op deze manier...

DeSjaak1000 | 13-05-13 | 15:27

Wanneer burgerlijke ongehoorzaamheid volksziekte nr 1 wordt, gaat het misschien nog een keer goed komen.
Eerder niet.

Jackanders | 13-05-13 | 15:25

@necrosis | 13-05-13 | 15:24
Mee eens,er een zou scheiding moeten komen tussen welzijn en welvaart.

First Contact | 13-05-13 | 15:25

Goed idee he, marktwerking en bedrijfsmatig werken in de zorg ? Het is nog niet ingevoerd of men plundert de kassen al. En wie mag het betalen ? De patient die niet alleen door zijn zorgverlener maar ook door de verzekeraar wordt genaaid omdat die veel te veel premie rekent (en dus miljoenenwinsten draaien).

Snel terugdraaien. Financiering zorginstellingen moet weer volledig centraal. Ziekenfondsen weer optuigen zonder winstdoel en zonder eigen reserves.

Zoals in alle branches waar controle en toezicht afwezig zijn : zodra er geld te verdienen valt loopt het snel uit de hand.

FIjn he, dat neoliberalisme ?

paul de vries9779 | 13-05-13 | 15:25

Privatisering van de zorg? Van de winst, zal je bedoelen.

tisseenschande | 13-05-13 | 15:24

Tja, leuk deze hetze die de zorgverzekeraars in het leven proberen te roepen. Beetje kinderlijk gaan wijzen om de aandacht af te leiden van eigen falen. Beetje jammer als je dan iemand in de reaguurders panelen hebt, die de administratie van een Ziekenhuis weleens van binnen heeft gezien.

Laat ik u eens meenemen, wat een zorgverzekeraar allemaal een foute declaratie noemt in dit voorbeeld. Als u met een loopneus of gekneusde pink een ziekenhuis binnenkomt is de kans groot dat u volledig wordt geholpen door een arts in opleiding. U heeft immers niets te zoeken in een ziekenhuis.

Op de rekening waren ziekenhuizen dan gewoon de op de rekening de arts in opleiding te vermelden. Wel zo duidelijk voor de patiënt. De zorg verzekeraar kan natuurlijk deze behandelend arts niet terugvinden in het BIG register. Het ziekenhuis moet nu de nota opnieuw opstellen met in het vakje arts de naam van de arts die verantwoordelijk is voor de arts in opleiding. Vaak een onbekende naam voor een patiënt.

Een andere saga is ontstaan met de duizenden Diagnose Behandel Code`s. De DBC`s. De patiënt zou na het eerste bezoek een diagnose krijgen, alleen die diagnose gaat op de nota en de verzekeraar betaald voor die diagnose een vast bedrag. Helaas is het menselijk lichaam complexer, worden diagnoses nog wel eens gedurende de behandeling bijgesteld en zijn verzekeraars van mening dat ziekenhuizen bij twijfel tussen twee code`s te vaak naar boven afronden.

Sommige DBC`s zijn inmiddels niet meer winstgevend, de reden dat sommige ziekenhuizen ambulance`s met gebroken heupen en andere implantaat eisende patiënten door laten rijden naar het volgende ziekenhuis. Je moet wel een dergelijk beleid voeren, anders ben je het enige ziekenhuis dat die oma`s wel met open armen ontvangt totdat je kennismaakt met een interim manager of curator.

Net zoals de *kuch* Bulgaarse toeslagenfraude, die later een strikt Nederlands onderonsje in 2005 bleek te zijn waar iedereen had moeten weten dat de systeemfraude volledig te verwachten was zien we in dit stelsel ook niet zo zeer de slechte intenties van de gebruiker, maar meer de brakheid van het systeem.

Het huidige idee om marktwerking los te laten in een medische wereld die we nog niet helemaal begrijpen, mensen niet kunnen kiezen geen diensten af te nemen bij arts of verzekeraar, waar iedere behandeling een beetje anders is en de patiënt al helemaal, is het nogal naïef dat je denkt alles in duidelijke hokjes te duwen. Het enige kwantificeerbare is hoeveel premie je wanneer moet betalen, de rest staat open voor discussie en die komt dus nu los.

Zorgverzekeraars proberen massaal claims te weigeren en dat deden ze al voordat het ziekenfonds geprivatiseerd werd.

Feynman | 13-05-13 | 15:24

@ mezelf 15:23

En de cijferblindheid slaat weer toe.

*op pak rammel van necrosis wacht*

eerstneukendanpraten | 13-05-13 | 15:24

Ik kreeg laatst van mijn huisharts een doorverwijzing naar een specialist die ruim 100 km bij mij uit de buurt werkt, m'n huisarts zei mij wel 3 keer dat ik de specialist de groeten van hem moest doen, op mijn vraag waarom kreeg ik het antwoord :

"Het was een studie genootje van me", sorry dokter maar daar werk ik niet aan mee. second opinion gevraagt bij een andere huisarts en ik kom 15 km verderop ook gewoon behandeld worden door een specialist.

Is er al een onderzoek gedaan hoeveel artsen in Nederland VVD stemmen?

toetanchamon | 13-05-13 | 15:24

Er zou een verbod moeten komen op het maken van winst door zorgverzekeraars, maar dat is mijn mening.
Zorg is een primaire behoefte!
*schande roepen doet*

necrosis | 13-05-13 | 15:24

@ necrosis 15:10

Was dat niet die gast die middels een vinger in de keel zijn waardering voor andere politici toonde aan de buitenwacht?

eerstneukendanpraten | 13-05-13 | 15:23

2013 is nu al een kutjaar.

First Contact | 13-05-13 | 15:23

Weet iemand nog wie Hans Hogervorst is?
*pek ende veeren tevoorschijn halen doet*

necrosis | 13-05-13 | 15:20

Mijn tandarts had een dagopname, die werd afgerond op 3 dagen verblijf, daar kwam ze toevallig achter omdat de rekening bij haar op de mat viel, per ongeluk.

3*links=rechts | 13-05-13 | 15:20

En de zorgkosten rezen de pan uit ?
Nu blijken het dus de grootgraaiers te zijn die ons zorgstelsel zo kostbaar maken.
Acuut al die bezuinigingen in de zorg terugdraaien dus en het geld bij de grootgraaiers terughalen.

deon | 13-05-13 | 15:19

Klopt, zo'n politicus hebben we nodig.

dubbeljoe | 13-05-13 | 15:19

Als je het als zorg presteert om de kosten in 10 jaar tijd te verdubbelen moet je wel heel naief zijn om te denken dat de boel niet belazerd wordt, dit staat nog los van onnodige onderzoeken. een kennis van me die huisarts is vertelde pas geleden iets bizar. bij twijfel over een patient maakt hij een hartfilmpje, als de persoon dan naar het ziekenhuis moet, wordt er een hartfilmpje gemaakt in de ambulance en een andere bekende van me die cardioloog is maakt ook nog eens een hartfilmpje. en allemaal declareren natuurlijk.
We worden met zijn allen genaaid waar we bij staan en doen niks, ik betaal jaarlijks voor ons gezin een kleine € 8.000,00 ziektekosten. Daar kan ik verdorie een half jaar lang een Thaise verpleegster voor in huren.

Stekeltje | 13-05-13 | 15:19

1 miljard winst en 4 miljard fraude is 5 miljard teveel betaald in dit geval..
Dat brengt een aardige reductie op de premie..
Zorg hoort beschikbaar te zijn en daar mag niet aan verdient worden (wel onkosten betaald)

de SENSEI | 13-05-13 | 15:18

Wat kost me het vervangen van een versleten f-5 vinger in de regio Amsterdam? Het liefst zonder strijkstokforfait.

Simon de Danser | 13-05-13 | 15:18

Verzekeraars weten het al heel lang dat het er zo aan toe ging. Het geld stroomde toch binnen dus maakte ze het niks uit tot men begon over de bonussen en winsten van verzekeraars.

blinde kip | 13-05-13 | 15:17

@Dlareg | 13-05-13 | 15:16
Ga eens fijn elders reclame maken.

kapotte_stofzuiger | 13-05-13 | 15:17

Inplaats dat dit probleem goed wordt aangepakt, en bestraft. Komt men nu met het "scharreleiprobleem".
Weer een rookgordijn.....
De consument is de dupe hiervan (!) word gezegd.
De consument is al jaren de dupe van de incompetente overheid. Laat het OM zich met belangrijker zaken bezighouden i.p.v. aan een paar pluimveehoudertjes.

Beneveld | 13-05-13 | 15:17

Simpel iedereen met Cz kan zijn zorgkosten bij mijn CZ inzien. Ik maak mij sterk dat dit bij de anderen ook zo is.

Dlareg | 13-05-13 | 15:16

Och... Dat iemand die zorgverzekeraars besteelt, daar kan ik mee leven. Minder premie gaan we van z'n levensdagen niet betalen. Endus die gefraudeerde miljarden is gewoon geld wat bij de zorgmafia weggesluisd wordt en zo huppakee naar de ziekenhuizen gaat. Waar het hoort.

VanBukkem | 13-05-13 | 15:15

@miko | 13-05-13 | 15:13
Geen marktwerking dus.

Parsons | 13-05-13 | 15:15

Volgens mij is Volkert van der G. destijds ingehuurd door een stel zorgmanagers.

kapotte_stofzuiger | 13-05-13 | 15:15

@Parsons | 13-05-13 | 15:11
Het feit dat ze marktwerking instelde terwijl dit niet mogelijk is zonder de juiste voorwaarden heeft geleid tot dit soort zaken. Net zoals in de energie voorziening en meer van dit soort zaken.
Het is een typische Nederlandse half was oplossing.

miko | 13-05-13 | 15:13

Leuk he die marktwerking. Wat was er ook weer mis met het ziektefonds?

kamikaza87 | 13-05-13 | 15:13

Zorgfraude? Ik zou zeggen, alles dat ooit in de politiek heeft bewogen en nu ergens een hoge functie in de zorg toegeschoven heeft gekregen onder de loep nemen.

Rikketiktik | 13-05-13 | 15:12

@Parsons | 13-05-13 | 15:11
Echte marktwerking en u kunt op elke straathoek volwaardige hartchirurgie voor 10 euro krijgen.

kapotte_stofzuiger | 13-05-13 | 15:12

@miko | 13-05-13 | 15:08
Heeft niets met marktwerking te maken, er is helemaal geen sprake van marktwerking. Dat is juist het hele probleem. Het huidige systeem is zuiver corporatisme; gedwongen winkelnering met overheidsbemoeienis.

Parsons | 13-05-13 | 15:11

Voorbeeld uit de praktijk: huisarts verwijst standaard door naar lokaal ziekenhuis met 8 weken wachtlijst, terwijl in streekziekenhuis in provinciestad verderop een wachtlijst van 2 weken is, maar het lokale ziekenhuis weigert pertinent de patient door te verwijzen.

kapotte_stofzuiger | 13-05-13 | 15:11

Werden dit soort oplichters cq dieven maar in de bak gesmeten, dan was er wellicht nog hoop. Terug naar de tijden van het ziekenfonds kan niet meer, maar het huidige stelsel is te verrot voor woorden.

brutus68 | 13-05-13 | 15:11

Voorspelling: de ziekenhuizen schuiven de schuld af op de patienten want de rekening is via de patient gegaan. Die had beter moeten controleren.

rara | 13-05-13 | 15:10

-weggejorist-

Willie de Koning | 13-05-13 | 15:10

Zorgmaffia.

kapotte_stofzuiger | 13-05-13 | 15:09

Toch niet slecht dat hele kleine beetje marktwerking in ons collectieve zorgwalhalla.

Godsammekraken | 13-05-13 | 15:09

1,5 maanden geleden 3 km met de ambulance: €447,50 !!
Dader is doorgereden na aanrijding.
Kwam ik achter omdat ik ineens m'n eigen risico à €339 kan gaan betalen.

watergeus | 13-05-13 | 15:09

-weggejorist-

sgpert | 13-05-13 | 15:08

Maar het is ZOOOO goed geweest die schaal vergroting, de marktwerking en vooral de managers en specialisten die nu een zaak in een zaak hebben.
Wat bedoelt uw mevrouw? U paar extra tieten niet vergoed door de verzekering? Schrijven we toch wat anders op de bon.

miko | 13-05-13 | 15:08

-weggejorist-

sgpert | 13-05-13 | 15:07

En wéér heeft die geblondeerde gek gelijk.

Parsons | 13-05-13 | 15:07

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken