Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

EU gaat uw moestuin bombarderen

leukseedshaha100.gifDe EU is hard bezig om de markt voor zaad (van planten en groenten, smeerkezen) ontzettend fascistisch corporatistisch te maken. Er ligt regelgeving op de plank, op basis van een uitspraak van het Europese Hof uit 2012, om zaden centraal te gaan registreren. Gebruikers van zaden (inclusief de moestuinier en hobbyboer) mogen in de toekomst alleen nog via het centrale orgaan goedgekeurde zaden gebruiken, op straffe van hoge boetes. Voorheen waren kleine boeren en hobbyisten uitgezonderd, maar dat moet gaan veranderen. Och jee u verwacht het niet dat de lobby aangevoerd wordt door de grote boze multinationals (Monsanto etc.) die wel baat hebben bij een zo uniform mogelijke 'markt'. In de economieboeken van de brugklas heet een dergelijke marktsituatie een oligopolie. Doe daar een laagje centrale-bureaucratie bij en u komt al snel uit bij corporatisme. Zo'n beetje het tegenovergestelde van een vrije markt. Weet u wie er ook -godwin hier-. Werk aan de winkel, GroenLinks en onze overige allerbeste vrienden, anders wordt dit net zo'n echec als de CO2-'handel'. Zet al jullie zetels in, red onze moestuinen en hobbykassen! Milieu-organisaties zijn allang begonnen met het sturen van open brieven en nu beginnen de Duitsers ook pissig te worden, toch het moment waarop Nederland ook even op moet gaan letten.

Reaguursels

Inloggen

We gaan er gewoon allemaal aan!

FapnLap | 25-04-13 | 20:03

Omdat al die patent ideeen zo belachelijk klinken, kan ik daar ook een absurd weerwoord op verzinnen. Als het namelijk de bedoeling is om ons het leven moeilijk te maken, dan mag je je daar naar mijn idee ook met hand en tand tegen verzetten. Nu ben ik de laatste die geweld predikt, maar mochten deze ideeen allemaal doorgang vinden dan verwacht ik wel de nodige youtube filmpjes waarbij enige CEO, directeuren en andere schuldigen een onwelkome behandeling zullen krijgen a la Ghadaffi. Dat hebben ze mijns inziens dan ook ruimschoots verdiend. Maarja wij zijn allemaal zulke lieve sukkels, wij laten ons wel lekker naaien toch? En welke politie agent haalt het in zijn bolle harses om naar jouw voordeur te lopen en zeggen dat je je tonnetje water moet inleveren en/of een boete moet betalen? Dit hebben ze in Bolivia geprobeert. Ging niet zonder bloedvergieten kan ik u meedelen. Verder nog een fijne dag toegewenst! :)

Henk 2 the B | 25-04-13 | 15:23

Die EU wet dient denk ik toch minstens twee hoofddoelen, zoals ten eerste het andere zaadproducenten (kleinschalige handelaren en amateurs) van de markt drukken, maar misschien nog belangrijker is de oorlog om genetisch materiaal. Als de grote bedrijven erin slagen alle kleinschalige groenten en ander plantenmateriaal te verbieden, dan zal de diversiteit binnen de plantensoorten afnemen, behalve wellicht als je als bedrijf de techniek in handen hebt de genetische informatie van al deze planten zelf op te slaan. Zo heb je als grootmongool dan twee vliegen in een klap, de markt gemonopoliseerd en ook nog het alleenrecht op de oorsprong van het leven. Anderen die dan willen kruisen en veredelen kunnen dan gewoonweg geen nieuw plantmateriaal meer vinden, want illegaal.
Dit is op zich al verontrustend, maar misschien nog wel verontrustender is de wijze waarop de EU zich door de grootmongooltjes laat inpalmen en wetten gemaakt worden met mensen met het inlevings en voorstellingsvermogen van een baksteen (prototypische ambtenaren dus), die blijkbaar er niet voor terugschrikken de volledige voedselveiligheid (middels diversiteit) op het spel te zetten door het grootste gedeelte van onze voedselgenetica in het eierenmandje van een paar bedrijven te leggen, die bovendien winst maken stellen boven welzijn van de burger.
Trekken we deze werkwijze door naar andere terreinen ontstaat een beeld van kleintjes die geweerd gaan worden middels wetgeving... ik krijg zelf spontaan duizend en een idee, maar zal maar niets meer zeggen om niet allerlei idioten uit de toplaag van de bevolking op ideeen te brengen.

ZSU-23-4 | 24-04-13 | 16:55

Mooie Druif ben je dan!druif
Nogal lullig dat de universiteiten en onderzoekbureau's vooral worden betaald en gesponsord door diezelfde multinationals... Gedegen onderzoek kan je dan echt vergeten.En anders verdwijnen er rapportjes.http://www.nujij.nl/wetenschap/bayer-wil-via-rechter-publicatie-studies-bijengif.22267676.lynkx

Totale monopolie op onze voedselvoorziening is het doel.Met de prijzen die ja,diedus!voorsteld.
Niet dat de meeste mensen dat met hun flex nul uren contractjes lang kunnen blijven ophoesten.
Nou ben ik niet van de complot theorieen maar als het zo op je voorhoofd geniet wordt... Word es wakker.

JustaFreak | 24-04-13 | 11:54

Over een jaar of vijf misschien 10: "Illegalen groente tuin gevonden op woonwagen kamp"
Illegaal tuinieren gaat het helemaal worden.

ZiekVanDieJankers | 24-04-13 | 11:17

Zaadolf Bietler? Moessolini?
*godwins invult*

Djong | 24-04-13 | 10:38

+1 voor Druif. Vrijwel de enige die in dit topic iets zinnigs zegt. o.a. over de bijensterfte. De rest roept maar wat op basis van een enkele suggestieve krantenkop en indymedia achtige websites vol onzinnige complottheorieen.

Roderick van Avezath | 24-04-13 | 10:09

-weggejorist-

Watdoejeeraan | 24-04-13 | 09:55

ein-de-lijk! Bedrijven als Monsanto... bizar... Bedenk ook dat Monsanto in het spitsbergenoriginelezadenbank initiatief zit.. Ik begin toch steeds meer te twijfelen. in plaats van zaad ga ik alu-folie kopen. het is nodig. echt.

point blank | 24-04-13 | 09:53

We're fucked. *Schrijft zich in voor Mars One*

dagutnie | 24-04-13 | 09:46

Laatst verse nasi willen maken , pepers in de supermarkt niet meer te krijgen. twee verpakte pepers E 1,29. Ik naar de Turk op de hoek en zeg beste man ik heb een wereldbestelling voor je . Heb je twee rode pepers voor mij ? Jawel meneer , da's dan E 0,10 . Hier klopt dus iets niet. Het zelfde met gesneden sla in de supermarkt. Het gemak dient den mensch , 100 gram 1,79 X 10 = 17,90 een kilo ! Bijna 40,- ouderwetse guldens per kilo sla ! Begrijp wel dat mensen een moestuin hebben .

ja,diedus! | 24-04-13 | 08:50

En wij maar lachen om die " preppers" in Amerika , maar ondertussen...........

ja,diedus! | 24-04-13 | 08:39

De hoofdtendentie die ik door de vele als ruis verschijnende schermutselingen waarneem doet mij vermoeden dat er veel meer achter zit dan louter winstbejag.
En voor de ontmaskering en vernietiging van die inmiddels stevig verankerde duivelse tendentie hoeven we niet te rekenen op de huidige wetenschappelijke methoden. Ik denk eerder aan iets als de revitalisering van pre-Socratische oermythen als Gesamtkunstwerken.
Dat ik momenteel 'Die Geburt der Tragödie' nog eens lees, zal niet vreemd zijn aan die gedachte. Een vetgemeste Apollo en een gekerkerde Dionysos.
Am amerikanischen Wesen wird die Welt jedenfalls nicht genesen?

WirMachenMusik | 24-04-13 | 02:08

en natuurlijk zegt Den Haag ja hier over . hoe lang gaat deze waanzin nog duren hoe lang gaat het nog duren voordat dit kabinet ontploft wat een complete waanzin is dit geworden de EU die gaat bepalen of zaden goed zijn of niet nog even en er gaat bepaald worden of u twee laags of drie laags wc papier mag gebruiken, dag in dag uit lees je in elke krant blog ect ect iets over wat de EU vind en natuurlijk loopt Rutte en zijn kliek daar achteraan vind niet knikt ja en lacht u en mij weer uit . ik moet eerlijk zijn ik ben deze wangestalte van een vent meer dan zat zum kotzen is het geworden .

rukkieduck | 24-04-13 | 01:54

Het wordt nu duidelijk waar al die miljarden aan EU heffingen aan opgaan.
Zinloos geneuzel over hoe ze nog meer miljarden kunnen innen en verkwanselen.
Ik kweek al jaren kruiden, pepers en tomaten voor de hobby en het is makkelijk als je per ongeluk die 3 takjes onbetaalbare tijm, of een paar tomaatjes voor de salade bent vergeten.
Ik begreep niet waarom die 3 takjes tijm in de supermarkt net zo duur zijn als een hele plant met 50 takjes tijm.
Waarschijnlijk zijn die producenten van die 3 takjes al belast met de zaadtax.
Ik ga maar proberen kloontjes te trekken van mijn kruiden en groente. Heb ik in ieder geval geen last van die zaadtax. En het zaad dat ik in het vrouwtje schiet kunnen ze (voorlopig) toch niet meten en ik zorg ook dat er geen kloontjes van mij in deze zieke EU shit kunnen komen.
Ik ben voorstander dat iedere idioot met zeggenschap in dat Brusselse EU kantoor met die bodemloze put zaadloos gemaakt moet worden. Hebben we in ieder geval geen last van het nageslacht.

effe vissen | 24-04-13 | 01:09

JUIST GEENSTIJL, meeeeerr hierover, pleasse! Biggest topic ever. Het gaat hier om eten. He who controls food, controls the population. En Monsanto is ziek. Psychopatisch ziek. 25 Mei protest tegen Monsanto. Pleas wees niet bang trouwe achterban kwijt te raken, make this big. GO GO GO

don patatos jr. | 23-04-13 | 23:55

@ ZSU-23-4 | 23-04-13 | 23:41
Zodra je komkommer DNA van Monsanto bevat en je hebt daar niet voor betaald, ben je het bokje. Bewijs jij maar eens dat dit toevallig overgewaaide zaden zijn.
Hoewel je gelijk hebt met 'de vervuiler betaalt', is het niet de logica die regeert.

PisFinger | 23-04-13 | 23:52

ZiekVanDieJankers | 23-04-13 | 21:50 |
Bovenstaand was overigens wel bedoeld als bijval op wat u al zei.
Toch vraag ik me af, waarom is er geen sprake van een tegenaanval op dat soort bedrijven?

ZSU-23-4 | 23-04-13 | 23:47

Dat Monsanto (en andere megalomane organisaties zonder geweten) moet veel harder aangepakt worden, veel agressiever.
Jullie mijn land vervuilen met rotzaad, jullie betalen voor het verwijderen.
En de EU moet je niet om toestemming gaan vragen om zaadjes in je eigen tuin te planten of planten zelf te stekken en te verkopen. EU ambtenaren kunnen welgevoeglijk diep in de klei zakken met hun regelobsessie.

ZSU-23-4 | 23-04-13 | 23:44

(Dat gebeurt dus ook als hun zaad met de wind mee of hoe dan ook op je terrein begint te groeien.)
ZiekVanDieJankers | 23-04-13 | 21:50 |
Dat is dus de omgekeerde wereld, de meesten hebben er niet om gevraagd of ze hun gemanipuleerde zooit op hun land willen laten waaien. De vervuiler dient te betalen dan en dat is toch echt Monsanto zelf. Daarbij, iets dat verwaait op het land van een ander is daarmee eigendom van die ander geworden, welliswaar niet de licentie om te produceren, maar verder..

ZSU-23-4 | 23-04-13 | 23:41

@ spanarchist | 23-04-13 | 17:48
Het houdt op bij een monopolie op guillotines. Dan is de lol en de kop eraf.

PisFinger | 23-04-13 | 23:29

@druif | 23-04-13 | 20:03
Ik citeerde maar die rare Amerikaanse economen;)
Voor wat jij noemt is al jaren het kweekrecht. Waarom er nu nieuwe regels ingevoerd moeten worden weet ik niet.

frank87 | 23-04-13 | 23:07

Denk dat we ons drukker moeten gaan maken over monocultuur, gooi er even een rare plantenziekte tegen aan en oogsten mislukken waarbij natuurlijk niemand het heeft gedaan.

Skinkie | 23-04-13 | 22:56

Als je je zou willen voorbereiden op een einde van de vanzelfsprekendheden, zoals voedsel in de supermarkt, beschikbaarheid van medicijnen en zorg. Moet je feitelijk zorgen dat je in de gemeenschap zelf zulke voorzieningen met elkaar kunt delen. Ouderwets weer ambachten verzamelen om te overleven. Een moestuintje voor het noodzakelijke voedsel is dan een must. Daar wordt dus nu ook al een stokje voor gestoken. Volledige afhankelijkheid van een falend systeem met ultieme controle. Onze generatie laat het gebeuren, maar enkele generaties na ons zie ik toch een heel vervelende wereld. En al die milieugekkies het maar over onze kinderen hebben. Orwel en Huxley revisited.

Afgeschminkte Bassie | 23-04-13 | 22:42

De meer dan 500 miljoen burgers van de diverse EU landen die de gehele uitdijende poppenkast in Brussel mogen bekostigen zijn totaal niet meer in beeld. Stemmen in zo'n technocratisch systeem heeft weinig zin, 3,5% van de Europese parlementariërs hebben de Nederlandse nationaliteit, dus waarom dan überhaupt nog stemmen.

Deze Europese Unie is vooral heel erg aantrekkelijk voor NGO's en milieu gekkies die via links/groene partijen hun standpunten willen opleggen aan een ieder op dit continent en grote bedrijven die dealen en wheelen met vooral rechtse partijen.

De Europese Unie spreekt niet meer namens de burger maar voor de burger. En ondertussen maar krampachtig proberen in een goed blaadje te komen bij dezelfde burger (2013: het Europees jaar van de burger, laat me niet lachen) met bijna onbeperkte propaganda middelen. Zo iets simpels als het maandelijkse verhuiscircus naar Straatsburg of het marktconform maken van de salarissen van de Europese ambtenaren kan men niet eens regelen terwijl een goed functionerende, daadwerkelijk democratische en bovenal bescheiden en realistische Europese Unie ontzettend veel zou kunnen betekenen voor de diverse EU-landen. De totale incompetentie regeert.

therealbraindump | 23-04-13 | 22:20

En om die zaden re registreren en reguleren nemen we 60 nieuwe EU-ambtenaren aan. Ze gaan 8000 per maand verdienen. Even paar kantoren verbouwen en wat design erin. Want dit hebben we allemaal nodig volgens de PVDA/VVD/D66. Volgende week komen er 80 ambtenaren bij (11000 per maand) om Europese ruitenwisserregelgeving in te voeren. Het Europese postzegelafmetingteam vraagt om uitbreiding met 100 mensen want ze kunnen de werkdruk niet meer aan. En de EU-lover snapt niet waarom hun vader of moeder niet elke dag onder de douche kan, waarom er geen geld meer is voor onderwijs en pensioenpotten. Tja.

Rest In Privacy | 23-04-13 | 21:57

"Why Does Monsanto Sue Farmers Who Save Seeds?"
-
www.monsanto.com/newsviews/Pages/why-d...
-
Zeggen hetzelf: het is hun zaad ze hebben er patent, dus je kunt ze betalen of ze komen het halen. (Dat gebeurt dus ook als hun zaad met de wind mee of hoe dan ook op je terrein begint te groeien.)

ZiekVanDieJankers | 23-04-13 | 21:50

Heb veel van de links bekeken. Het vernietigen van tuinen etc. had toch meer meer welzijnscommissie's te maken dan met het gebruik van verboden zaden.
Dat een topman van Nestle stelt dat er een prijs aan water gekoppeld moet worden klinkt ook niet meer dan logisch. Ik zie hem niet stellen dat alleen Nestle water mag verkopen.
Dat er waterputten worden opgekocht in Yankenland en mensen daardoor geen water meer hebben, wel, dat zie ik dan als een grote stommiteit.
Verders ben ik dan wel tegen het opkopen van ons drinkwatersysteem door wie dan ook. En dat zaad verhaal, dat is echt te gek voor woorden als dat waar is. Dan wil ik nog wel naar Brussel komen om wat ellende te veroorzaken.

Febofiel | 23-04-13 | 21:38

Zodra je de baas bent over de voorziening in water, voedsel of medicijnen, dan ligt de wereld aan je voeten. Dit is theoretisch ook het logische eindstation van het kapitalisme. In de praktijk echter kan dit doel amper worden verwezenlijkt. De globalisering die er voor nodig is, roept teveel weerstand op en loopt spaak op nationalisme. En kapitalisme zelf zal vroeg of laat ook wel weer een reactie uitlokken. Echter het is zo ontzettend zonde van de tijd en de moeite allemaal. Allerlei demonen worden weer reactiveerd zoals nationalisme en communisme. En dan maar weer opzoek naar een volgende balans.

D.Turpin | 23-04-13 | 20:43

druif | 23-04-13 | 20:22
Als u 'n inhoudelijke reactie wil, kunt u vast ook wel aangeven over welke landen het dan gaat. Miss zelfs 'n bron.
.
En op uw eerdere reactie.. als 'n bedrijf eerlijk bezig was met het voeden van de wereld, waarom dan zoveel rechtszaken TEGEN zoveel boeren?

Pindakees | 23-04-13 | 20:38

Pindakees dat is nog eens een inhoudelijke reactie

druif | 23-04-13 | 20:22

du Roi Soleil | 23-04-13 | 20:18
De USSR en 't Derde Rijk beschermde je iig nog tegen grote bedrijven, dat kun je van de EU niet zeggen.

Pindakees | 23-04-13 | 20:21

Het is gewoon een middel om totale controle over de bevolking te verkrijgen. De EU is erger dan de USSR.

du Roi Soleil | 23-04-13 | 20:18

druif | 23-04-13 | 20:14
Wat ben je toch een druifje.
Een beetje de Tim Kuik van Monsanto.

Pindakees | 23-04-13 | 20:16

ZiekVanDieJankers | 23-04-13 | 20:13
Precies, en een ieder die denkt dat zulke zaken hier niet zullen gebeuren is heel erg naïef bezig. Revolutie, hoe eerder hoe beter.

Plap | 23-04-13 | 20:15

Het is nog de vraag of die bijensterfte veroorzaakt wordt door neonicotiden. Er zijn landen waar dat niet gebruikt wordt en waar een bijensterfte is en er zijn landen waar het wel gebruikt wordt en waar geen bijensterfte is. In ieder geval is het een effectief gewasbeschermingsmiddel. Met een verbod moet weer overgegaan worden op het sproeien met andere chemische middelen, wat die grote bedrijven overigens ook verkopen.

druif | 23-04-13 | 20:14

Plap | 23-04-13 | 19:58 | + 2 -
En dan die boeren die eigen kaas en melk deden verkopen, werd door een niet genoemde niet geleverde rapport als "niet veilig" geconstateerd, en daar kwamen de Fed of hoe je de randdebielen daar ook noemt. staan best veel filmpjes op youtube dat ze worden geholpen door de politie.. leuk..

ZiekVanDieJankers | 23-04-13 | 20:13

Fuck de multinationals. Ik bepaal zelf wel wat ik plant. Daar gaat de EU he-le-maal niets aan veranderen! Net als met download verboden.

ratelaar | 23-04-13 | 20:13

Alex Jones is natuurlijk een medewerker van de overheid, geinstalleerd om de aandacht af te leiden met onzin verhalen. Maar dat snap jij wel, natuurlijk.
@ongelovigehond | 23-04-13 | 19:45
Daarom verdiep ik mij ook in redeneringen die tegenstanders te bieden hebben in de debunked-scene. En hou de beste van de twee na onderzoek door mij overeind. Daar zal ik het mee moeten doen. Ga jij nou maar DWDD UEFA en P&W kijken. En succes met argumentloos niets waardevols aanvullende comments te plempen. Ik heb belangrijkere dingen te doen.

Donar_Thor | 23-04-13 | 20:11

Dit is niet communistisch, links of socialistisch, dit is passief fascistisch beleid, ze weten het telkens zo te spelen dat het volk morrend net niet in opstand komt, met hulp van de MSM, die eveneens onderdeel uitmaken van het corporate kartel. We worden grandioos bedonderd maar we slapen dus ze kunnen gewoon hun gang gaan. Ik heb geen kinderen en ik ben serieus bang eraan te denken, vrees voor de wereld 10 jaar van nu.

Plap | 23-04-13 | 20:08

Genetisch veranderen/modificeren is Russisch roulette. Nog gehoord van gezonde bijenkolonies? Monsanto (o.a. Roundup) is een terroristische groepering welke ook als zodanig bejegend dient te worden. Elke dag plegen deze terroristen aanslagen op alles wat leeft. Pek en veren!

MrHunter | 23-04-13 | 20:08

Friezerik | 23-04-13 | 20:05
Absoluut ;)

Pindakees | 23-04-13 | 20:06

Monsanto en Bayer hadden die ook niet iets te maken met die neonicotiden waarvan de bijen van slag raken?

Friezerik | 23-04-13 | 20:05

DerUnterMensch | 23-04-13 | 20:00
Then agian.. dit wordt ook toegeschreven door rechtsmalloten die roepen dat dit communisme is, of iets met links of socialistisch te maken heeft. Zoals ze dat ook over onze rechtse prutsregering roepen. Maar dat kun je ze niet kwalijk nemen natuurlijk :P

Pindakees | 23-04-13 | 20:03

Frank87, patenten verlopen waarna rassen door iedereen vrij te gebruiken is. Daarom blijven bedrijven nieuwe rassen ontwikkelen die beter zijn dan de vorige serie.

druif | 23-04-13 | 20:03

Frank87, patenten verlopen waarna rassen door iedereen vrij te gebruiken is. Daarom blijven bedrijven nieuwe rassen ontwikkelen die beter zijn dan de vorige serie.

druif | 23-04-13 | 20:03

Even die komma aan het eind backspacen, Pinda.

aardappelninja | 23-04-13 | 20:01

Tja corporatisme is mogelijk in een land (of dictatuur, want het gaat in dit geval over de EU) waar de lobby legaal is. Het is ook waar socialisten naar verwijzen als ze willen bewijzen dat rechts, liberalisme / kapitalisme niet werkt. Deze groep snapt namelijk niet dat corporatisme iets totaal anders is als kapitalisme. Maar goed, als ze wel wat van politiek snapte waren ze natuurlijk ook geen socialisten dus dat kun je ze niet kwalijk nemen. Veder kan de EU me in de hoogste boom klimmen. Wat een idioten.. Dus als ik straks zaden van eigen planten wil herplanten heb ik daar een vergunning voor nodig of zo? Die EU is toch vooral een enge communistische, dictatoriale organisatie.

DerUnterMensch | 23-04-13 | 20:00

Excuus, was aan ZSU-23-4 | 23-04-13 | 19:48 gericht

Plap | 23-04-13 | 20:00

Plap | 23-04-13 | 19:58 |
Je link werkt niet, maar ja dat roep ik hier al de hele avond :P

Pindakees | 23-04-13 | 19:59

Pindakees | 23-04-13 | 19:45
In Amerika aan de orde van de dag reason.com/blog/2012/06/21/tulsa-destr..., en zo circuleren er nog wel meer alarmerende berichten van kleine boeren/thuistuiniers van wie de oogst wordt vernietigd en de zaden in beslag genomen, om uiteelopende redenen. Punt is dat ze er niet voor schuwen je tuin kapot te komen maken als ze dat zo uitkomt.

Plap | 23-04-13 | 19:58

ZSU-23-4 | 23-04-13 | 19:48
Mocht het ooit nodig gaan zijn, meld ik mezelf bij deze aan voor het ondergrondse zaad verzet.

aardappelninja | 23-04-13 | 19:56

ongelovigehond | 23-04-13 | 19:42 |
Men zegt dat er alleen al honderden verschillende tomatenrassen zijn en er zijn mensen die ze kweken voor de leuk en het lekker. Bijvoorbeeld. En nu gaat een of andere multinationale mongool u dat verbieden.
Of ze gaan verbieden zelf visjes te kweken en bloemzaad te hergebruiken of zelf uw meubeltjes te timmeren en ook zelf een visje vangen en eten is weldra niet meer toegestaan of wat dacht u van zelf uw pc samenstellen of zelf energie opwekken. Misschien moet zelf nadenken ook maar verboden worden. En ook niet meer zelf met je eigen pik spelen, want daar zijn staatshoeren voor.

ZSU-23-4 | 23-04-13 | 19:55

@ZiekVanDieJankers | 23-04-13 | 17:30
Ik ben bang dat patenten daar uiteindelijk wel voor zijn: het dwarszitten van anderen. Dat dat de economie verpest is maar bijzaak: Patenten zijn er voor vastgeroeste grote bedrijven die alle innivatiekracht verloren zijn en zo de innovatieve concurrenten buiten de markt houden( zie research.stlouisfed.org/wp/2012/2012-0... )

frank87 | 23-04-13 | 19:54

Dit is zo idioot dat zelfs onze eurofiele Supermathijs er geen positieve draai aan kan geven. Ik heb hem tenminste nog niet gezien?

Ewok | 23-04-13 | 19:53

Het moestuintjesprobleem wordt overigens snel opgelost. Zelf groente en fruit kweken wordt binnen nu en 3 jaar verboten. Iets met hygiëne.

o)+ | 23-04-13 | 19:51

ongelovigehond | 23-04-13 | 19:42 dus. Prutser.

aardappelninja | 23-04-13 | 19:50

aardappelninja | 23-04-13 | 19:47
Waarschijnlijk kent u alleen AH bospenen, AH spruitjes en gemengde sla uit plastic zakjes. Maar er is meer. Echt veel en veel meer. Veel lekkerder ook!

aardappelninja | 23-04-13 | 19:49

@Pindakees | 23-04-13 | 17:28
Dat is waarom het zo gaat: de lobby die goed kan verdienen aan de grote bedrijven spant samen met de ambtenaren die zo veel werk krijgen.

frank87 | 23-04-13 | 19:49

Dus vanaf nu zitten we vast aan die gore plastic Monsanto tomaten die je in de supermarkten moet kopen?
Alle overige lekkere rassen zullen weldra illegaal gaan worden.
En zaadjes uitruilen is juist een slimme manier om ook zeldzame rassen in stand te houden onder de hobbytuiniers.
Maargoed, hoe wil de EU nu af gaan dwingen dat je zelf geen zaadjes hergebruikt? En denken ze echt in iedere tuin en op iedere vensterbank te kunnen gaan controleren? Ze kunnen de grootschalige drugssmokkel niet eens aan en ik durf te wedden dat het zelf mij lukt een automatisch wapen de EU grenzen over te krijgen, dus laat staan wat plantenzaad.
Onbegonnen werk, zal niet te handhaven zijn.

ZSU-23-4 | 23-04-13 | 19:48

Plap | 23-04-13 | 19:40
Het konijnenimago heeft mij ook een tijdje weggehouden, maar hoe beter ik naar ze kijk, hoe meer fan ik ben. Partij voor de Dieren was miss niet zo'n handige naamkeuze, maar ze doen het echt goed. +1.

Pindakees | 23-04-13 | 19:47

ongelovigehond | 23-04-13 | 19:42
Omdat sommige groenten alleen vrij regionaal verbouwd worden. En ik wil zelf kunnen kiezen, niet kopen wat er op het monsanto menu staat. Zo ingewikkeld is het toch niet?

aardappelninja | 23-04-13 | 19:47

@Detrimentalist | 23-04-13 | 17:26
Baas over eigen zaad

frank87 | 23-04-13 | 19:47

Donar_Thor | 23-04-13 | 19:29 | + 4 -

Als die Alex Jones niet zo zelfingenomen was geweest had hij zelfs een complot achter zijn eigen geboorte gezocht...

NiceGuysFinishLast | 23-04-13 | 19:46

Donar_Thor | 23-04-13 | 19:43: Alex Jones is natuurlijk een medewerker van de overheid, geinstalleerd om de aandacht af te leiden met onzin verhalen. Maar dat snap jij wel, natuurlijk.

ongelovigehond | 23-04-13 | 19:45

Houtduif99 | 23-04-13 | 19:39
Kijk, nog iemand met een goed punt. Complimenten voor het aanhalen van de bijensterfte. +1.

Pindakees | 23-04-13 | 19:45

NiceGuysFinishLast | 23-04-13 | 19:16
Fijn dat u het met me eens bent. Het probleem zit 'm idd bij de bestuurspartijen, maar dat zie ik in de verre verte niks met links te maken hebben. Of met sociaal. Of met liberaal. Daar heeft de VVD eigk ook niks mee te maken. Al roepen ze het zelf allemaal graag.
.
Al ben ik toch echt de bescheiden mening toe gedaan, dat het goed is dat iemand niet meteen z'n huis uit wordt getrapt als ie z'n baan kwijt raakt en vind ik dat er bepaalde dingen gewoon publiek domein zijn. (En dus niet semi-publiek, wat 't ergste van beide werelden weet te combineren, zoiets typisch dat uit VVD-PvdA vloeit)

Pindakees | 23-04-13 | 19:44

Hoe kom je erbij dat er straks geen keuze meer is? Beetje belachelijke gedachte...

druif | 23-04-13 | 19:43

@ongelovigehond | 23-04-13 | 19:30
Zo gauw als het van een priester komt lees en luister ik sowieso niet. Het is een schreeuwer en heeft verziekte stem van bull horning. Neemt niet weg dat ik er meer van opsteek dan van jou zalverig stemmetje en evenzo comments. Lutser

Donar_Thor | 23-04-13 | 19:43

Gaat ook met water gebeuren. Verbod op opslaan hemelwater etc.. Recent de film The Truth gezien die over de privatisering van water gaat. Gaat veel poen in om. Wie was er ook alweer de "waterman" van dit land?

Russ Meyer | 23-04-13 | 19:42

Plap | 23-04-13 | 19:35 | + 2 -
Juist. Unilever.
En dus zo'n beetje al het prefabvoer dat te koop is.
Trek je conclusies.

raquelita | 23-04-13 | 19:42

@aardappelninja | 23-04-13 | 19:37: Waarom zouden zakjes hobbyzaad verliesgevend zijn ?

@Poesje in t midden | 23-04-13 | 19:35: hoeveel mensen gaan er moeite doen om het zaad te hergebruiken ? Een nieuw zakje kost bijna niks.

ongelovigehond | 23-04-13 | 19:42

-weggejorist-

Houtduif99 | 23-04-13 | 19:39

ongelovigehond | 23-04-13 | 19:31
En als je die gemodificeerde zaden niet wil? Buiten het feit dat een monsanto nooit verliesgevende margezaden zal produceren.
Baas in eigen tuin gvd.

aardappelninja | 23-04-13 | 19:37

-weggejorist-

Dromateus | 23-04-13 | 19:36

@ongelovigehond | 23-04-13 | 19:31
Oooh ja, daar gaat dit topic toch over. Eenmalig plantuh jonguh, maar geén zaden van hergebruiken = (c)

Poesje in t midden | 23-04-13 | 19:35

druif | 23-04-13 | 19:29
U mist het punt geloof ik. Het gaat niet om het verbouwen, maar om het zaad dat je gebruikt.

aardappelninja | 23-04-13 | 19:33

Ook hier zeg ik, we moeten dit niet meer pikken!
Nieuwe verkiezingen en maak van deze zaken eens strijdpunten.
Anders, wat moeten we? wat kunnen we?

tattooboer | 23-04-13 | 19:33

@Poesje in t midden | 23-04-13 | 19:31: zelfs als Monsanto de enige ter wereld is die nog zaden produceert, dan kun je toch gewoon Monsanto zaden planten in je moestuintje ?

ongelovigehond | 23-04-13 | 19:31

@ongelovigehond | 23-04-13 | 19:23
Druif pleit toch vóór Monsanto?!?

Poesje in t midden | 23-04-13 | 19:31

Donar_Thor | 23-04-13 | 19:29: goed filter is toch simpel ? Alles van hogepriester Alex Jones is de onwrikbare waarheid. Alles van MSM is gelogen.

ongelovigehond | 23-04-13 | 19:30

Waarom zou dat niet mogen? Denk je nu echt dat bedrijven het interesseert als hobbyisten zelf groeten verbouwen. Die gemiste omzet is miniem. Niet alles geloven wat je leest/hoort.

druif | 23-04-13 | 19:29

U bent er allen ook mee bekent dat Monsanto hun eigen personeel geen genetisch gemodificeerd vreten voorschotelt? Daarom veel succes met uw kennis verrijken vanavond met DWDD en P&W kijken. Toegegeven je moet een goede filter hebben om de 30% ruis met de 70% relevante informatie te onderscheiden. Maar deze meneer ziet hier met zijn eigen geteeld eten wel boeiende programma's te kijken.
www.infowars.com/listen
En tussen 20:00 uur en 23:00 uur elke avond opnieuw dit.
whatreallyhappened.com/WRHARTICLES/stu...
Succes met schreeuwen van ALUHOEDJE ben daar namelijk imuun voor.

Donar_Thor | 23-04-13 | 19:29

druif | 23-04-13 | 19:15
En waar gaan al die mensen wonen? In gekapte bossen toevallig? En wat heeft dat te maken met de knollen en blaadjes die ik in mijn tuintje zou willen kweken?

aardappelninja | 23-04-13 | 19:25

@Poesje in t midden | 23-04-13 | 19:21 : nee, dat kan gewoon met voedsel dat nog wel geproduceerd mag worden. Zo moeilijk is het toch niet ?

ongelovigehond | 23-04-13 | 19:23

Als IEDEREEN nou een groentetuin begint en zn zaden recyclet en uitwisselt, het volk kent haar ware macht niet......

Plap | 23-04-13 | 19:23

raquelita | 23-04-13 | 19:06
Dit is slechts een onderdeel van het totale plan, men is tevens bezig de laatste landen zonder internationaal gecontroleerde centrale bank (Iran & Noord-Korea) omver te krijgen. (Sappig offtopic feitje wb NK trouwens upload.wikimedia.org/wikipedia/commons...) Totale wereldheerschappij, by consent or by conquest, patent en monopolie op alles, vergiftiging vd menselijke geest dmv MSM, vegiftiging vh menselijk lichaam dmv genetisch en chemisch verontreinigd voedsel en water, en het onmogelijk maken van de alternatieven, je zou bijna denken dat ze een soort Endlösung voorbereiden. Dit nieuws geëxtrapoleerd naar de aanstaande voedselcrisis is genoeg bewijs voor mij. Sorry maar mijn aluhoedje is inmiddels vergroeid met mijn hoofdhuid. People unite before it's too late!!!

Plap | 23-04-13 | 19:21

"Feit is datt het aantal monden dat gevoed moet worden de komende jaren blijft stijgen, terwijl er al honger is."
@druif | 23-04-13 | 19:15

Dus is u wil monden voeden met voedsel wat niet geproduceerd MAG worden?

Poesje in t midden | 23-04-13 | 19:21

Pindakees

18.59 helemaal eens.

19.04 (I) dat soort bedrijven zijn ook vreselijk. Dat soort bedrijven willen een eigen soort overheid worden. Wil ook veel verbieden. De kern van wat ik bedoelde is dat macht altijd ingedamd moet worden. Uiteindelijk blijft het probleem dat dit soort bedrijven genoeg lobbyisten hebben om hun zin te krijgen.

19.04 (II)weer eens.De VVD reken ik onder de bestuurspartijen. Wat ze roepen klinkt soms liberaal maar hun acties bewijzen het tegendeel.

NiceGuysFinishLast | 23-04-13 | 19:16

Feit is datt het aantal monden dat gevoed moet worden de komende jaren blijft stijgen, terwijl er al honger is. Om meer voedsel te kunnen produceren kunnen er bossen gekapt worden om meer grond vrij te krijgen, of de landbouwtechniek moet verbeterd worden of de gewassen moeten een grotere opbrengst leveren. In dat laatste zijn de grotere bedrijven vaak beter in dan kleinere met het ontwikkelen van betere gewassen. Voor de beschikbaarheid van voedsel voor de toekomst is het belangrijk dat er nieuwe rassen ontwikkeld blijven worden.

druif | 23-04-13 | 19:15

Ja het is hellend vlak, maar het zal mij niet verbazen dat we binnenkort de lucht die we inademen moeten afrekenen omdat een bedrijf de atmosfeer zegt schoon te maken. Voor ons.

Canis Spurcus | 23-04-13 | 19:10

Eerst JP en nu Marc... veel "Alfa" status hoeven we dus niet te verwachten. Bukken,smeren en incasseren maar.

First Contact | 23-04-13 | 19:07

Monsanto, het grote evil.
Koop allemaal zaad nu het nog kan, en je nog de keuze hebt voor niet genetische gemodificeerde planten. Ze werken hier al jaren aan en het doel is om ons allemaal genetische gemanipuleerde zombie-frankenstein-planten door de strot te duwen.
Nee, ik ben geen aluhoedje. Maar Monsanto, dat is de één van de grootste vijanden van niet alleen de mensheid, maar de hele aarde. De gevolgen van het genetisch manipuleren, van de DIY schepping 2.0, zijn niet te overzien. Wetenschappers, in dienst van de zaadmaffia, houden uiteraard vol dat de bijensterfte niks met gentech te maken heeft. En dat uberresistente planten die zich ook buiten velden kunnen voortplanten geen gevolgen hebben voor ecosystemen. En dan onnatuurlijke genen vreten geen invloed heeft op onze eigen gezondheid of die van onze kinderen.
Ik geloof er geen reedt van.

raquelita | 23-04-13 | 19:06

NiceGuysFinishLast | 23-04-13 | 18:57
en daar is bij uitstek de rechtse kliek van de VVD goed in.

Pindakees | 23-04-13 | 19:04

NiceGuysFinishLast | 23-04-13 | 18:57

Andere kant op vriend. Zo een bedrijf als mon santo wil evengoed zo min mogelijk interference met de overheid, dus geen authiriteiten die de boel controleren. Dat zit hen juist in de weg. Enkel het patent willen ze hebben.
Het is niet de grote overheid waar ik bang voor ben. Daar heb ik altijd nog de illusie over dat ik daar iets over te zeggen heb met mijn lullig stukje stempapier.
Het is een overheid (EUSSR) die z'n oren laten hangen naar grote bedrijven, waar ik bang voor ben.

Pindakees | 23-04-13 | 19:04

Wie deze regel verzonnen heeft is iemand die verwekt is uit zaad van een pad met een platgeslagen kop...
In Nederland alles decentraliseren, maar in Europa wordt elke ejaculatie centraal tot op de microliter geregistreerd en opgeslagen! Methodes die wij circa 70 jaar geleden ook lieten gebeuren...

Hyppo Kriet | 23-04-13 | 19:02

ongelovigehond | 23-04-13 | 18:53 | + 0 -

Hoe het allemaal precies gaat uit werken weten we ook niet. Een voorbeeld uit de VS; Daar was ergens een school met schooltuintje, maar de appels uit dat tuintje mochten niet in de schoolkantine komen. Want 'niet uitgebreid getest' dus onveilig, dus VERBOTEN.
Zo ook ergens iemand met groente in z'n voortuin, of iemand die regenwater zelf opving en zuiverde, maar verboden want niet veilig.
.
Die vorm zal het wss ook aannemen (om te beginnen dan). Dingen worden voor onze veiligheid verboden, zoals zovaak met dingen gebeurt. 'voor onze veiligheid'.

Pindakees | 23-04-13 | 18:59

Walgelijk dit. Stapje voor stapje worden wij afhankelijker van vadertje EU... De grote overheid zorgt wel voor ons. Alles wordt straks centraal geregeld voor onze eigen "veiligheid".
Ik heb het alu-hoedje overigens niet op. Het heeft niets te maken met een vooropgezet plan. Dit is alleen zoals grote "staten" en mensen met macht altijd acteren. Vrijheid afpakken voor meer veiligheid. Daar sterft democratie uiteindelijk.
Daarom willen echte liberalen een kleine overheid en moet je de grenzen van overheidsbemoeienis altijd bewaken. Linkse types vinden een grote overheid minder erg, onze "bestuurderspartijen" voorop. Zij geloven niet in zelfredzaamheid en de kracht van het individu.

NiceGuysFinishLast | 23-04-13 | 18:57

@ongelovigehond | 23-04-13 | 18:53 | + 0 -
Ik ga dat moment niet afwachten.

Net als bij het drinkwater uit onze kraan.

Denk je dat privatisering het nog goedkoper maakt in Nederland? ipv 0.0004 cent per liter 0.00035 cent per liter?

Fuck you, risico niet waard.

Kaas de Vies | 23-04-13 | 18:56

dionysos de derde | 23-04-13 | 18:35 |

Er komen nog veel meer regeltjes.
Wen er maar aan want het volk heeft het zo gewild.
Zie laatste verkiezingsuitslag en het aantal ondertekenaars van de petitie van het burgerforum. Met pijn en moeite 57.534.

www.burgerforum-eu.nl/

Ik vermoed dat een groot deel van die 57.534 ondertekenaars de komende jaren gaat emigreren naar een land buiten de EU.
En ze hebben gelijk.

La Vie En Rose | 23-04-13 | 18:56

@irma zonderboezem | 23-04-13 | 18:01
't Poesje wel. Om in te peopen. Baasje vroet daar met z'n handen in om de boontjes en de sla te zaaien.

Poesje in t midden | 23-04-13 | 18:56

@Pindakees | 23-04-13 | 18:35 : ja, maar wat is dan precies het geval ? Dat de zakjes groentezaad in het schap bij de supermarkt straks 1000 euro per stuk zijn, wegens patenten ? Ik ben wel benieuwd wat er straks concreet gaat veranderen.

ongelovigehond | 23-04-13 | 18:53

@ongelovigehond | 23-04-13 | 18:03
Lidl voor een kwartje.

Poesje in t midden | 23-04-13 | 18:52

Plap | 23-04-13 | 18:33
Neem daar alle georchestreerde gebeurtenissen van de afgelopen dagen erbij, dan zie je dat de macht druk bezig is. Wakker worden inderdaad. Dat is helaas voor veel mensen nog erg lastig met een tv in huis.

DijenkletserT | 23-04-13 | 18:50

De halve straat heeft hier ieder jaar bonen van een soort bonenras (gekocht zakje) dat ik 5 jaar geleden voor het eerst geplant heb. Dezelfde halve straat heeft ieder jaar de halve diepvries vol met heerlijke stokslaboontjes. Ik word waarschijnlijk -weggejorist en opgerot- door Monsanto.

Poesje in t midden | 23-04-13 | 18:49

Van vrijemarkteconomie is al heel lang geen sprake meer in Europa. Wij hebben meer regels, subsidiestromen, lobby's, staatsbanken, bankgaranties door staten/eu, geld pompen in falende staten dan China, Rusland en Noord Korea bij elkaar.

omwenteling | 23-04-13 | 18:41

Corporatisme is overigens gewoon fascisme. Aldus ome Musso.

pokkejong | 23-04-13 | 18:39

Dit is al tijden zo in de wereld van de geneesmiddelen.

Het is overigens vrij eenvoudig, de EU is opgericht om de industrielobby krachtiger en effectiever te maken en nog verder buiten bereik van democratie en inspraak te brengen.

pokkejong | 23-04-13 | 18:38

Waar is de tijd dat je voor Gekkie uitgemaakt werd als je een toespeling naar de NWO maakte.

Pimp my Voortuin | 23-04-13 | 18:38

@Pindakees | 23-04-13 | 18:29
Totale onkunde, gebrek aan kennis en kortzichtigheid bij EU ambtenaren. Ze doen maar wat zonder te weten waar ze mee bezig zijn en denken dat het goed is.
Ze houden met name zichzelf aan het werk en veroorzaken veel schade aan onze toekomst.

dionysos de derde | 23-04-13 | 18:35

ongelovigehond | 23-04-13 | 18:31
Zou op zich fijn zijn, maar echt nodig zijn ze niet. In sommige staten in de VS is dit namelijk al gewoon het geval. Dus het moet niet echt een verassing zijn dat Monsanto dat hier ook probeert te flikken. Er staat ook nergens dat het al verboden is, meen ik?

Pindakees | 23-04-13 | 18:35

Daar gaan we weer www.eu-facts.org/en/background/dark_ro...
NWO is upon us. Wanneer dringt het nou s tot het volk door dat zonder weerstand of opstand dit steeds erger wordt? Ik zal mijn groentetuin tot de tanden toe verdedigen. Het wordt straks ILLEGAAL om je eigen zaden te hergebruiken, net zoals het illegaal gaat worden om een regenton in de tuin te hebben staan, zoals in enkele staten in de VS het geval is. Mooie manier om het Europees verbod op genetisch gemodificeerd voedsel te omzeilen. Onze basisrechten worden ons stilletjes afgenomen en geen haan die er naar kraait. Ben ik de enige die woedend is?? Gvd zeg. We kunnen allemaal doodleuk blijven reaguren hier maar daar verandert helemaal niks mee. Petities zullen weggewuifd worden zoals gebruikelijk in Brussel en met het uitsterven van de bij, door toedoen van hetzelfde corporate kartel, gaat de wereld er over 10 jaar heel anders uitzien, ALS WE NU NIKS DOEN!!! WAKKER WORDEN!!!

Plap | 23-04-13 | 18:33

Monsanto en de overheid: media.mercola.com/ImageServer/public/2...
.
Marie-Monique Robin, die al drie andere documentaires op haar naam heeft staan over biodiversiteit en patenten op leven, kwam daarbij steeds de naam Monsanto tegen en ging daarom op onderzoek uit naar het bedrijf zelf.
.
Docu genaamd de wereld volgens Monsanto: youtu.be/fONUvkPPMGY

Stekkepoot | 23-04-13 | 18:32

@dionysos de derde | 23-04-13 | 18:26
De EU begint steeds enger te worden. Het is het slechtste dat Europa is overkomen sinds WOII. De gevolgen van de EU zullen ernstiger zijn dan die van WOII. Die kunnen we namelijk niet meer terugdraaien of te boven komen tenzij we de EU ontzetten. Na WOII kende Europa een enorme opleving van welvaart, emancipatie, vrijheid en democratie. De EU is de omgekeerde weg.

dionysos de derde | 23-04-13 | 18:32

En wie van jullie heeft er nou een moestuintje?
irma zonderboezem | 23-04-13 | 18:01 | + 0 -

Ik wel, en meeste zijn oude soorten zonder P of R erop.

Ceesboogaart | 23-04-13 | 18:31

@Pindakees | 23-04-13 | 18:23: voorlopig heb ik nog niemand kunnen betrappen op een link naar de echte EU teksten. Maar ja, zonder kennis van de feiten is het natuurlijk fijner discussieren.

ongelovigehond | 23-04-13 | 18:31

Uiteindelijk "past" dit beleid in de -zo genoemde- 4e gecreëerde tegenstelling.

Want naast de 3 reeds langer bestaande gecreëerde tegenstellingen:

1. Rijk – arm (kapitalisme),
2. Man – vrouw (patriarchisme),
3. Wit – zwart (racisme),

die de instrumenten vormen voor en een wereldwijde onderdrukking, uitbuiting en uitsluiting tot gevolg hebben, is er recentelijk een 4e gecreëerde tegenstelling bijgekomen. De gecreëerde tegenstelling

4. Mens – natuur

(natuurvernietiging, de grandioze en niets ontziende ecologische catastrofe waarmee we, de mensheid wereldwijd, mee geconfronteerd worden -ecologie in de ruimste zin van de betekenis, waarin de mens een onderdeel van dat ecologisch systeem is-).

Om meer inzicht te geven in de mechanismes die eraan ten grondslag liggen, zijn hier:

www.alledagenhonger.be/homepage/corazo...

een aantal treffende praktijkvoorbeelden gegeven, die ik uit dat artikel ga copy pasten:

• Wat loopt er volgens jullie fout in het huidige landbouwsysteem?

Ineke: Onze generatie is de binding met voeding kwijt. We hebben geen flauw idee: Wat zijn seizoensgroenten? Wat is biologisch? Alles wat we nodig hebben vinden we in de supermarkt, maar hoe komt het daar terecht? Bij dat niet-weten loopt het volgens mij al mis. Maar er is iets aan het keren, hoewel het ook beangstigend is dat de situatie intussen zo ver gevorderd is. We zijn al veel kwijt geraakt.

Corazon: Maar er moet nog veel gebeuren om een kentering te realiseren. Het loopt al mis bij de overheid die niets onderneemt om ervoor te zorgen dat landbouwgrond écht voor landbouw gebruikt kan worden. Gebied dat ingekleurd is als landbouwgebied kan bijvoorbeeld ook gebruikt worden om paarden op te zetten. Zo komt het dat wij hier omsingeld zijn door paarden. Een eigenaar verdient veel meer door zijn grond te verhuren aan iemand die er paarden op zet dan te verpachten aan een boer.

• We hebben gehoord dat het moeilijk is om goed zaad- en plantgoed te vinden, is dat zo?

Ineke: Zaadbedrijven verwerven steeds meer macht. Zij verkopen hybride zaden die maar één keer een goede oogst opleveren. Op die manier moet je elk jaar opnieuw zaad kopen. Vroeger kozen boeren hun sterkste planten uit en bewaarden de zaden voor het jaar erop.

Corazon: Door elk jaar verder te kweken met de zaden van je sterkste planten, raakt het zaad steeds beter aangepast aan je grond. Met hybride zaden is dit niet mogelijk, dus heb je meststoffen en bestrijdingsmiddelen nodig om ervoor te zorgen dat de planten goed gedijen in je grond. En die extra middelen zijn vaak in handen van dezelfde zaadfirma’s, wat natuurlijk dubbele winst betekent.

Ineke: Het is absurd, zaad is iets wat per definitie vrij zou moeten zijn. Maar dat is niet langer zo. Het is voor een boer verboden om zaad aan een andere boer te verkopen. Zelfs je zaad weggeven mag eigenlijk niet.

(Meer omtrent “grondsmaak” zelf, wat gerund wordt door Ineke en Corazon en waaruit bovenstaande copy pasts een deel van het vraaggesprek daaromtrent waren, is hier: www.grondsmaak.be/Grondsmaak te vinden)

Raak Grenzeloos | 23-04-13 | 18:30

Jeah, kan ik eindelijk bakken met geld verdienen met zwarte handel in illegaal zaad.

caspert79 | 23-04-13 | 18:30

dionysos de derde | 23-04-13 | 18:26
Stupiditeit of gevoeligheid voor lobbyisten en voor volle zakken?

Pindakees | 23-04-13 | 18:29


Pindakees | 23-04-13 | 18:21 |
Nou...!

irma zonderboezem | 23-04-13 | 18:29

Fijn, groenten smaken straks allemaal hetzelfde. VMaar erger nog, het voortbestaan van groente staat op het spel met al die genetisch gemanipuleerde zaadjes die plantjes produceren die niet opgewassen zijn tegen klimaatveranderingen.
Wijze mensen reizen al jaren af naar de verste uithoeken van de wereld om zaden te verzamelen die gewas produceren dat bestand is tegen droogte en andere barre omstandigheden. Het oorspronkelijke genetische zuivere materiaal van deze zaadjes zullen we ooit nog heel erg hard nodig hebben wanneer alle EU eenheidszaadjes waardeloos zijn geworden wegens klimaatveranderingen.
In de VS smaakt alle wijn inmiddels ook al allemaal ongeveer hetzelfde met een zogenaamd op eikenhout gerijpt smaakje. Dankzij het monopolie van een grote wijnboer.
Deze actie van de EU is het zoveelste bewijs van hun enorme kortzichtige stupiditeit.

dionysos de derde | 23-04-13 | 18:26

irma zonderboezem | 23-04-13 | 18:19

Kijk irma. deze druif heeft de smaak al te pakken:

het lijkt me allemaal overtrokken, gevoed door milieugroeperingen
druif | 23-04-13 | 18:21 | + 0 -
.
Tuuurlijk, druif. Deze bedrijven hebben het beste met je voor. Net als de banken en Tim Kuik. Allemaal alu-hoedjes die denken dat hun vrijheid wordt ingeperkt.

Pindakees | 23-04-13 | 18:23

irma zonderboezem | 23-04-13 | 18:19
Geen probleem. Heeft u al een zadenvoorraad? Of leverancier.

Pindakees | 23-04-13 | 18:21

het lijkt me allemaal overtrokken, gevoed door milieugroeperingen

druif | 23-04-13 | 18:21


Pindakees | 23-04-13 | 18:12 |
Das waar, en niet iedere brabander weet wat een negert is maar ff ter zake.
Met een jaar of 2 moet mijn zaden handel winstgevend zijn, met uw tips gaat dat vast lukken. Thanks

irma zonderboezem | 23-04-13 | 18:19

Dit is allemaal tijden geleden voorspeld, zie ook vraagstaart | 23-04-13 | 17:25

Ik snap GS (MSM) wel waarom zij dit nieuws brengen. Nu kan hier weer een lollig over gediscussieerd worden. Hier zou veel harder en negatiever over bericht moeten worden. Iets positiefs vergeet men veel sneller dan iets negatiefs. Waar gaat dit over? Dit gaat over "GMO" voedsel. Daar is Monsanto al heel ver mee, en groot! Snappen jullie waarom dit goed voor ons zou zijn? Je bent wat je eet, was het toch? De muizen lusten er in ieder geval geen mais van.

Zet dit naast de "Codex Alimentarius" en je begint de agenda een beetje te snappen.

Welke vrijheden denkt u als mens nog te hebben?

DijenkletserT | 23-04-13 | 18:18

In deze tijd had Hitler de Wannsee conferentie in het openbaar kunnen houden en had hij de dagelijkse praktijk in de vernietigingskampen kunnen laten uitzenden in Grosse Bruder.

Rest In Privacy | 23-04-13 | 18:17

Kaas de Vies | 23-04-13 | 18:14
Klopt. Die is bezig met belasting betalen, reality shows kijken, telegraaf lezen en VVD stemmen.
Zo zie je maar weer hoe goed de bezuinigingen op onderwijs al die jaren zijn geweest.

Pindakees | 23-04-13 | 18:17

irma zonderboezem | 23-04-13 | 18:12 Lach jij maar.

Zo goed als onafhankelijk van wat dan ook hier.

zeg maar jansen | 23-04-13 | 18:15

@Pindakees | 23-04-13 | 18:13 | + 0 -
Bevolking is hier niet mee bezig, snapt het niet, ver van bed show.

Kaas de Vies | 23-04-13 | 18:14

in Brussel is alles te koop

(c)ZWITSUL | 23-04-13 | 18:13

Kaas de Vies | 23-04-13 | 18:11
Schandalig vooral dat wij ze als bevolking in het zadel houden.

Pindakees | 23-04-13 | 18:13

zeg maar jansen | 23-04-13 | 18:10
Het is heerlijk, ik klaag niet.

Elisabeth2 | 23-04-13 | 18:13

Suske doet Wiske | 23-04-13 | 18:11 Tomaten telen. Laten verrotten wat je overhoud. Je houd altijd over en daar dan mee gooien als het revolutie wordt.

zeg maar jansen | 23-04-13 | 18:12

Dit is slechts het begin. Er komt ook nog belasting over zelfgekweekte groente en fruit, dan wel een bijtelling, onder het mom van bescherming van de concurrentiepositie van boeren, groentenverwerkingsindustrie, groenteboeren en iedereen die een "eerlijke" (maar vooral belastbare!) boterham verdient in de groentensector.

Zelfredzaamheid? Eigen broek ophouden? Zelf groenten kweken? Welnee. Dat mag helemaal niet. Dat vindt de EU (en dus wij met z'n allen, want de EU is democratisch nietwaar?) niet goed. Tenzij je natuurlijk belasting betaalt over je eigen groenten en EU-goedgekeurd Monsanto® zaad gebruikt (want dat is gezonder en gekeurd en daar krijg je geen vlektyfuskankeraids van, die je natuurlijk van wilde, illegale groenten wel krijgt.)

Dus het is allemaal voor uw eigen bestwil, mensen. En u heeft er toch ook voor gestemd? Want u stemt immers in meerderheid op partijen die voor de EU zijn. Dus dat is legitimatie genoeg. Vraag maar aan @martinned, die weet dat.

Stormageddon | 23-04-13 | 18:12


zeg maar jansen | 23-04-13 | 18:09 |
:-)

irma zonderboezem | 23-04-13 | 18:12

irma zonderboezem | 23-04-13 | 18:08
Niet elke brabander is 'n neger.
Maar voor je zwarte handel zul je nog ff moeten wachten ben ik bang. Nog een beetje VVD blijven stemmen, iedereen hier belachelijk maken en wegzetten als geitenwollensokken met groene vingers of alu-hoedjes als ze vinden dat mensen de vrijheid moeten hebben op eigen groente. Zijn van die kleine dingentjes die helpen.

Pindakees | 23-04-13 | 18:12

1 oplossing, de fik in de Monsanto velden...

mase | 23-04-13 | 18:11

En dan zou EU en Euro zorgen voor een democratisch Europa?
Cooperatism in plaats van Corporatism
Scheelt maar een paar letters, maar is 'n wereld van verschil !

Ceesboogaart | 23-04-13 | 18:11

Eerst lach je maar al snel krijg je zin om met dingen te gaan gooien !!!

Suske doet Wiske | 23-04-13 | 18:11

Dat soort dingen uberhaupt omarmt worden door onze bestuurders. Een schande.

Kaas de Vies | 23-04-13 | 18:11

Elisabeth2 | 23-04-13 | 18:09 Dat scheelt toch weer in de stroom. Kun je 's avonds ook zien waar je loopt.

zeg maar jansen | 23-04-13 | 18:10

Hier in de Randstad is het sowieso niet aan te raden een moestuintje te hebben. Al dat opgespoten land geeft licht 's nachts.

Elisabeth2 | 23-04-13 | 18:09

Die grüne Polizei gaat de controles doen in de EUSSR.

BroodenSpelen | 23-04-13 | 18:09

irma zonderboezem | 23-04-13 | 18:01 Ik Irma.

zeg maar jansen | 23-04-13 | 18:09

Groen Links? Wat .... groen links?

ojédiaré | 23-04-13 | 18:09

bacteriën

Rest In Privacy | 23-04-13 | 18:09


Pindakees | 23-04-13 | 18:06 |
Jazeker braboneger..:-)

irma zonderboezem | 23-04-13 | 18:08

* gaat patent aanvragen op bacterieën *
Degenen die zich verzetten krijgen killerdrones op bezoek.

Rest In Privacy | 23-04-13 | 18:08

'he pssssssssst .... bloemkooltje kopen ? '

(c)ZWITSUL | 23-04-13 | 18:08

Alle gekke ideeen vanuit Brussel gaan uiteindelijk gewoon door, protest of niet.
Vorig jaar zei onze verkeersminister en nog dat een helmplicht voor fietsers "uitgesloten" was. Nu moet binnenkort de meest veilige fietser (de 50 plusser) een helmpje op.
Zaadhandelaren, verffabrikanten, fietshelmfabrikanten, etc.etc. ze hebben allemaal hun lobby in Brussel. En onze politici hopen allemaal op of een dikbetaald baantje in Brussel of een commissariaat bij een goede Europese multinational.

knight03 | 23-04-13 | 18:07


ongelovigehond | 23-04-13 | 18:03 |
Oh...,, ik vroeg het omdat ik mezelf al rijk zag worden aan de zwarte handel in zaden hier.

irma zonderboezem | 23-04-13 | 18:06

irma zonderboezem | 23-04-13 | 18:01
Ons mam en pap hebben dr eentje, en besturen de vereniging. Goed genoeg?:P

Pindakees | 23-04-13 | 18:06

Als je de basis van de voedselketen heb gepatenteerd, heb je letterlijk iedereen te grazen genomen.

Rest In Privacy | 23-04-13 | 18:05

irma zonderboezem | 23-04-13 | 18:01: vrijwel niemand heeft een moestuintje. En ook straks kun je nog gewoon zakjes zaad kopen bij de Gamma voor 1,95.

ongelovigehond | 23-04-13 | 18:03

En wie van jullie heeft er nou een moestuintje?

irma zonderboezem | 23-04-13 | 18:01

Tip voor een schokkende documentaire over Monsanto:

The world according to Monsanto

Geen complot theorieën, gewoon gedegen onderzoeksjournalistiek. Alles na te checken en goede bronnen.

Staat volledig op youtube: www.youtube.com/watch?v=6VEZYQF9WlE

Overigens mag GeenStijl van mij wel wat meer aandacht besteden en dit soort zieke multinationals.

escaleertuitdehand | 23-04-13 | 18:01

@Fred Janssen | 23-04-13 | 17:57: heb je een bron ?

ongelovigehond | 23-04-13 | 18:01

Bezuinigen op EU is enige optie en als we dan boete krijgen dan trekken we die boete er ook vanaf, is het zo gebeurd.

Ceesboogaart | 23-04-13 | 18:00

Illuminati. Chemtrails.

Blue Light | 23-04-13 | 17:59

Wilde net een kindje gaan maken, moet eerst ff wachten op de EU zaadcontroleur, maar goed dat mijn vriendin dat wist, torenhoge boetes hadden we kunnen krijgen.

Uw Verzekeringsadvis | 23-04-13 | 17:59

@BekiekUtMoar | 23-04-13 | 17:36: ja, die link staat ook in het artikel. Maar wat is nu de exacte EU tekst ?

ongelovigehond | 23-04-13 | 17:58

Allemaal puberaal spermamoppen maken, en ondertussen knalhard in jullie peopgat genaaid worden door jullie helden van het groot-kapitaal.
Alle veredelde zaden mogen als intelectueel eigendom geclaimd worden, inclusief bestaande en inclusief veredeling op klassieke wijze tot stand gebracht. Wat dat betekent is dat alle (lees 100%) van de voedingsmiddelen rap in prijs zullen stijgen, en dat alle vernieuwing tegengehouden wordt totdat eerst betaald is voor gebruikmaking van de stamvorm (plant).

Fred Janssen | 23-04-13 | 17:57

Krijgen ze er wel door. De halve bevolking zit aan de ritalin en de anti-depressiva, dus dat moet geen probleem zijn. De rest verdoet zijn leven in media-land, in het bijzonder het vermaledijde internet, sinds de invoering waarvan de vrijheden in rap tempo zijn afgebouwd. Het volk zat aan de spelcomputer terwijl Rome in brand stond.

Rest In Privacy | 23-04-13 | 17:57

@Lobo | 23-04-13 | 17:54

Psies, en de totalitaire macht over ons geld hebben ze ook al door hun monetaire oplichtersysteem.

neemjemoederindemali | 23-04-13 | 17:56

Totalitaire macht over de voedselvoorziening is totalitaire macht over het volk.

Lobo | 23-04-13 | 17:54

Die alu-hoedjes zijn zo gek nog niet!

hStripe | 23-04-13 | 17:52

Laat de Duitsers maar pissig worden. Mijn hoop is namelijk op hen gevestigd, wat betreft het stekker uit Europese Unies trekken. Als wij hier in Nederland wat vinden, dan ligt daar niemand in Brussel wakker van. Maar als de Duitsers zich écht boos gaan maken dan gebeurt er wat. (Zaadhandel, mijn god waar bemoeien ze zich mee?!)

VanBukkem | 23-04-13 | 17:50

Die gasten van de EU eten teveel Soja denk ik. Dat is slecht voor je ballen.

pius | 23-04-13 | 17:48

Die hele Europese Commissie is 1 grote neo-liberale lobby voor bedrijven als MonSatan, Nestle en ander tuig. Zodat ze nog meer geld uit de burger kunnen kloppen. Dus ondersteun die petitie.

Zzzzooooffff | 23-04-13 | 17:48

zeg maar jansen | 23-04-13 | 17:44
LOL. Niet teveel volkoren brood en fruit eten dan maar.

Elisabeth2 | 23-04-13 | 17:48

En steeds als je denkt dat het niet gekker kan worden, verrassen ze je toch weer opnieuw. Een monopolie op zaden, een monopolie op water, een monopolie op energie.
Waar houdt het op?

spanarchist | 23-04-13 | 17:48

Ik koop mijn zaadjes voor 0,29 Euro per zakje bij de Lidl. Ik neem alvast mijn maatregelen, ik ga vanaf nu mijn eigen zaadjes bewaren. Ze zoeken het maar uit daaro.

Ikbeneenzelfbouwer | 23-04-13 | 17:45

De EU is duidelijk het onkruid in de moestuin.

c.onjo | 23-04-13 | 17:45

Elisabeth2 | 23-04-13 | 17:42 Ja dat zeg ik.

Als het omgezet gaat worden naar het aantal keren dat de daadwerkelijk gaat vind ik het beter dan hoe het nu geregeld is.

Ik heb een hoge WOZ-waarde.

zeg maar jansen | 23-04-13 | 17:44

De Modificeermaffiosi van Monsanto zijn de architecten van het voedselderderijk.

pius | 23-04-13 | 17:43

zeg maar jansen | 23-04-13 | 17:37
Die poepbelasting hebben we toch al? Rioolbelasting.

Elisabeth2 | 23-04-13 | 17:42

Sjors_Carlin | 23-04-13 | 17:37
Of het patent dat ze hebben geclaimd (of proberen) op gewone Indiaase producten. Alsof je de zuurstof patenteert die mensen inademen.

Pindakees | 23-04-13 | 17:42

Nog even en de zelftelers gaan ook een koe en een varken houden voor hun vlees.

Daar hebben ze nog niet aan gedacht hè?

zeg maar jansen | 23-04-13 | 17:41

Met een groeiende wereld populatie meot er een centraal orgaan komen die kan bepalen wat mensen wel of niet groeien? welke zaden wel geschikt zijn voor de natuur? Met zaden die je niet kunt hergebruiken? Een monopolie op voedsel is een monopolie op beschavingen.

Kapt. Kip | 23-04-13 | 17:41

@vraagstaart | 23-04-13 | 17:25

Jullie hebben het goed voor elkaar, bezitten jullie inmiddels de hele wereld al?

neemjemoederindemali | 23-04-13 | 17:40

Fungus Amongus | 23-04-13 | 17:28
Ikke bonen. Nooit meer naar de groentenboer, nooit meer!!

Lepo | 23-04-13 | 17:39

@ole guapa | 23-04-13 | 17:30
LOL!
Zaden uitwisselen? Ik ga telen:
- rare snijbonen
- zwartlof
- pipaprika
- broccoruppolie
Allemaal uitsluitend ingezaaid in overbodige regels en later gespeend van iedere realiteitszin.

Chiant | 23-04-13 | 17:39

Goh, we worden geknecht door IG Farben, Monsanto en dus door de Rothschilds met hun monetaire oplichterstelsel.

Hielpen aluhoedjes daar niet tegen?

neemjemoederindemali | 23-04-13 | 17:39

We hebben een scheeftuinierdersprobleem!

Finn | 23-04-13 | 17:39

Hou zouden het Kereltje, Timmermans en consorten, grote voorvechters van één Europa, tegen dit soort verhalen aankijken? Met tevredenheid? Of met de gebruikelijke niets-aan-de-hand blik?

spanarchist | 23-04-13 | 17:38

Kan ik ook mooi laten controleren of mijn wietzaadjes wel in orde zijn.
*met zweet in de handen een ongecontroleerd pijpje stopt*

Herr Vorragend | 23-04-13 | 17:38

Alex Jones krijgt steeds meer gelijk

XverderNix | 23-04-13 | 17:38

Eurotokkie | 23-04-13 | 17:33 Poeprechten. En als je vaker moet kun je rechten bijkopen.

Nu is dat nog geregeld via de WOZ-waarde. Mensen met een duurder huis poepen ook duurder.

zeg maar jansen | 23-04-13 | 17:37

Kijk de documentaire "Food Inc." maar eens en zie hoe dat gedrocht Monsanto onschuldige mensen kapotmaakt doordat er een Monsanto-genetisch-gemanipuleerd-sojaplantje op het terrein van een natural-soja plantend boertje waait. Het ergste is dat die genetisch gemanipuleerde Monsanto teringzooi maar een klein onderdeeltje is van een hele enge agenda. (zet Uw aluhoedje maar even op) Deze docu blijft gegarandeerd weken in Uw hoofd hangen !

Sjors_Carlin | 23-04-13 | 17:37

spanarchist | 23-04-13 | 17:27

Ooit een docu gezien over Nestle in de USA. Hebben daar waterbronnen opgekocht voor een prikkie. De lokale burgers zitten met lege meren en riviertjes. En Nestle verkoopt gewoon water als zijnde bronwater. Maken miljoenen winst per jaar ten koste van de lokale bevolking die amper nog water in hun tuintje kunnen sproeien.

Barbarous_Relic | 23-04-13 | 17:35

Ik zie dat mijn melding heeft geleid tot een stukje. Geweldig. Je kan die EU niet genoeg aan de schandpaal nagelen. Dictatuur!!!

BekiekUtMoar | 23-04-13 | 17:34

Van Duyvenbode | 23-04-13 | 17:31 Een paar jaar geleden had ik in Berlijn een gesprekje met een jongen die 12 was toen de muur viel.

Probleem. Alles wat ie geleerd had op de basisschool was weg. Alles wat ie van huis mee had gekregen voor z'n toekomst was weg.

De staat zorgde niet meer voor een opleiding, huis en baan.

Vrijheid was toch wel een verrekte hoop werk.

zeg maar jansen | 23-04-13 | 17:33

Nog even en de EU komt met een wet dat je maar 2x per dag naar de WC mag gaan.

Eurotokkie | 23-04-13 | 17:33

Overigens is Monsanto sowieso een bedrijf waar de bedrijfsleiding zou moeten worden opgeknoopt aan de hoogste bomen.
Die ze dan wel of niet al gepatenteerd hebben.

Pindakees | 23-04-13 | 17:33

Overigens is Monsanto sowieso een bedrijf waar de bedrijfsleiding zou moeten worden opgeknoopt aan de hoogste bomen.
Die ze dan wel of niet al gepatenteerd hebben.

Pindakees | 23-04-13 | 17:33

Idd zeer corporatistisch van Monsanto om de enige zaaddonor te willen zijn.

Herr Vorragend | 23-04-13 | 17:33

@ZiekVanDieJankers | 23-04-13 | 17:30 | + 1 -
Dat klopt, het is echt gewoon proberen de totale controle te krijgen zoals dit ook gebeurd is bij de entertainment industrie. Gek zijn die lui en de EUcraten laten zich maar al te graag voor het karretje spannen. De zakken worden lekker gevuld.

En lukt het nu niet, dan proberen ze het over 3 jaar weer, en weer en weer en weer. Zie ACTA. Die bestuurders en politici van de EU zitten er echt niet voor jou.

Kaas de Vies | 23-04-13 | 17:32

Ik zal, analoog aan alle nepprojecten in de Zuid-Europese landen, ook zo'n groot bord in mijn tuin plaatsen met een Europese vlag erop. Foto van maken en mailen aan die riant betaalde ambtenarij in Brussel. Kunnen ze daar weer tevreden de duimen draaien terwijl ze trots achterover leunend mijn pica bekijken. Als ik dan beboet word door een overijverige Kuddelandsche handhaver, kan ik weer een potje breken en juist extra subsidie aanvragen. Zie tenminste ik ook weer wat taxpoet (afgeroomd door torenhoge overhead kosten) terug.

Chiant | 23-04-13 | 17:32

Je moet er niet versteld van staan dat eeuwenlang slavernij heeft kunnen bestaan. Dat kwam omdat de slaven zelf het wel prima vonden. Klinkt gek, maar is waar. Geef de slaven te vreten en een dak boven het hoofd, en ze zullen je er dankbaar voor zijn. Slavernij werkt.

Rest In Privacy | 23-04-13 | 17:31

Gloeilampen verbod alweer vergeten, briljante zet van Philips.......... dat dan weer wel.

Hobbykip | 23-04-13 | 17:30

@Petrus de Rewa | 23-04-13 | 17:26
Die zijn ze vergeten, natuurlijk.

rara | 23-04-13 | 17:30

LOL Nederland en opletten. Dat kunnen we beter aan de Duitsers over laten (ESM).

roze_bril | 23-04-13 | 17:30

In Amerika zitten ze toch ook al patent te leggen op DNA, (EN ze hebben al veel boeren daar aangeklaagd omdat 'hun zaad' op de boer zijn terrein aan het groeien was... zieke gekken, daar is een patent niet voor )

ZiekVanDieJankers | 23-04-13 | 17:30

Ik heb een moestuin en ga lekker illegaal tuinieren. Scheefgroei, zeg maar. Illasla, rararabarber en zo. Mijn erwtjes zijn sowieso al onderdoken.

ole guapa | 23-04-13 | 17:30

Kaas de Vies | 23-04-13 | 17:28 Overhouden voor volgend jaar doen we hier thuis al langer. En het water komt dankzij een puls met elektrische pomp gewoon uit de grond.

zeg maar jansen | 23-04-13 | 17:29

Ze kunnen me de kont kussen daar in Brussel.
Maar helaas zullen de Kuddelandsche handhavers wel weer voortvarend optreden en fikse boetes gaan uitdelen. Terwijl de rest van Europa hier gewoon maling aan heeft, net als met veel andere flauwekulregeltjes. En dan te bedenken dat "gedogen" goedverdoemme een Nederlandse uitvinding is. Om niet trots op te zijn, dat is trouwens.

Chiant | 23-04-13 | 17:29

En nu is het genoeg! | 23-04-13 | 17:26
Lijkt er meer op dat het een natte droom is van grote bedrijven/banken/grootgraaituig. Die de EU waar gaat maken.

Pindakees | 23-04-13 | 17:28

En u mag uw moestuin alleen besproeien met leidingwater van Nestlé.
www.nujij.nl/algemeen/topman-nestle-wa...

Leven de lobby. Waar zijn we nou in godesnaam mee bezig?

Waterwinning wordt opgekocht door grote bedrijven die dit weer kunnen uitwinnen door burgers er grof voor te laten betalen.
Monsanto patenteert zaden en enzymen, binnenkort ook basisbouwstoffen en zorgt ervoor dat we alleen via de lobby deze mogen gebruiken.
Hetzelfde bij creativiteit, wordt ook aan alle kanten ingebonden
En als laatste vrijheid... vrijheid op het internet.

Lobby moet openbaar gebeuren anders is de democratie verloren.

Geen geheime achterkamertjes lobby, gewoon open en bloot. Een ware democratie heeft zo min mogelijk geheimen voor de burger. Denk daar maar eens over na.

Kaas de Vies | 23-04-13 | 17:28

Nochtans is de Dekamarkt hier een stuk verderop bezig met het uitdelen van 'gratis' zaad. Zitten hele leuke bij, flinke courgettes en komkommers.
Zit je erover na te denken een groentetuin in elkaar te bouwen, krijg je dit soort belachelijk nieuws!

Uitstekende reden om toch maar met het tuintje te beginnen.

Fungus Amongus | 23-04-13 | 17:28

Het experiment EU is mislukt. Dat blijkt ook hier maar weer.

Jippie | 23-04-13 | 17:27

Al dat zelftelen gaat ten koste van de economie. Geen BTW om maar eens te beginnen.

Dat kan natuurlijk niet. Stel je voor dat er burgers zijn die met zelfteelt de crisis overleven.

En wat te denken van de moestuinhouder die groenten en fruit met z'n buren ruilt. Een secondaire economie kan zomaar ontstaan.

Paal en perk. Ook in de moestuin.

zeg maar jansen | 23-04-13 | 17:27

En volgens de Nestlé-baas moet water geprivatiseerd. Ook in het belang van het milieu natuurlijk, zodat mensen het niet meer verkwisten.
Welcome to the NWO.

spanarchist | 23-04-13 | 17:27

Shit, krijgen we dat nu hier ook al?
In het land of the 'Free' kennen ze dat al langer.
Zo zien we wéér dat de EU alleen maar opkomt voor grote bedrijven en grootgraai tuig. Niet voor de burger.

Pindakees | 23-04-13 | 17:27

monsanto is een rukclub met nazimethodes...

gatti500 | 23-04-13 | 17:27

Een overheid die alles regelt en reguleert. De natte droom van elke ambtenaar.

En nu is het genoeg! | 23-04-13 | 17:26

Hele slechte zaak. En weer een reden om te emigreren uit Europa.

Barbarous_Relic | 23-04-13 | 17:26

Bizar. En de vergeten groenten, genen- en zadenbank dan?

Petrus de Rewa | 23-04-13 | 17:26

De EUSSR is weer een stapje dichterbij.

James Lastig | 23-04-13 | 17:26

Een groepje grote ondernemingen innig verstrengeld met en beschermd door een overheid met Groot-Europese ambities.

Het wordt nu wel *erg* lastig de Godwins te omzeilen.

Godsammekraken | 23-04-13 | 17:26

Ieder zaadje een EU stempel en een serienummer , dit is goed voor 20.000 banen

Eurotokkie | 23-04-13 | 17:26

Hebben jullie ook wat te kiezen.

yamahaha | 23-04-13 | 17:26

Een link naar een EU site met de tekst van deze regelgeving is teveel gevraagd ?

ongelovigehond | 23-04-13 | 17:26

Eigen zaad eerst!

Detrimentalist | 23-04-13 | 17:26

Voor de eerste ambtenaar die *mijn zaad wil registreren heb ik nog wel een paar practical jokes in petto.

Godsammekraken | 23-04-13 | 17:25

Waar kan ik mijn zaad laten registreren?

rara | 23-04-13 | 17:25

#StaatZaad

yamahaha | 23-04-13 | 17:25

#ZaadStaat

yamahaha | 23-04-13 | 17:25

Wat een zaadtopic.

Lijkt me logisch... | 23-04-13 | 17:25

Één patentrecht voor heel Europa. Daar was het IG Farben om begonnen toen ze WO II in gang zetten, idem bij de aanzet tot de EEG.

Een staatsgreep, en we krijgen nu de contouren te zien van een Europa waar de industrie-reuzen de baas zijn over onze (on-)gezondheid.

Animal Farma.

vraagstaart | 23-04-13 | 17:25

Omspitten is teveel gevraagd hè?

zeg maar jansen | 23-04-13 | 17:24

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl