Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GeenStijl leert: How to intellectueel zijn

hmmmm.pngZoals Plato al opmerkte toen hij de prehistorische grotkunst bestudeerde, opgemerkt door Aristoteles in zijn dialogen met Socrates, meegenomen door Descartes in zijn bespreking van Isaiah Berlin, geciteerd door Vladimir Nabokov toen hij José Ortega y Gasset besprak met zijn maatje Foucault, geïnspireerd door de kunst van Andy Warhol en zijn boezemvriend Picasso, die het weer had gehoord van Ayn Rand terwijl hij een dessertwijntje dronk met Alexis de Tocqueville, die zich net te goed had gedaan aan de leer van Confucius, geïnspireerd op de boeken van Thomas Hobbes, die het weer had van de notities die Habermas opschreef toen hij Daffy Duck van achteren de les leerde, die net uitgebreid thee had gedronken met Che Guevara die helemaal koekwaus was gegaan op de coke van Ai Wei Wei die hij samen met Dick Advocaat van de rug van Desiderius Erasmus had gesnoven, terwijl Goethe en David Hume in een hoekje zaten te lachen, oftewel aldus samenvattend kort door de bocht maar met nuance, zoals Plato dus zei toen hij in zijn grot zat te kluizenaren: laat simpelweg merken hoe belezen u bent, daal zo nu en dan af naar de krochten der realiteit en stel dat u existentieel doordrenkt van het nuttigheidsdiscours bent, en het klootjesvolk zal uw boeken lezen en uw lezingen beluisteren, want u, mijn waarde, u bent een waarachtige intellectueel. Amen.

Reaguursels

Inloggen

Ze hebben het er maar druk mee.

henriette | 19-03-13 | 16:16

Toch raken ze wel een pijnpunt: het belachelijke idee dat iedere mening evenveel waard is. De grootste fout van de afgelopen 10 jaar.

Ballenman | 19-03-13 | 10:13

Ze verlangen terug naar het postmodernisme. Dat zegt eigenlijk al genoeg.

Zo jong, en nu al zo verloren. Best triest eigenlijk. De volgende verloren generatie in de maak.

postmodernismisdead | 19-03-13 | 09:49

Oh mijn God oh mijn God oh mijn God. Wat een stelletje pretentieuze zelfverheerlijkende elitaire snobs. They wouldn't know real life if it kicked them in the nuts. Jezus, mijn vingers jeuken gewoon.

Flinders | 19-03-13 | 07:56

Kromst | 19-03-13 | 02:14 |
Zij zijn de laatste mensen die Zarathustra zo raak beschrijft, degenen die geluk zoeken, willen oogsten, de sceptici, cynici, de nihilisten, de verdwaasden. Toch zal uit deze hipsters de nieuwe mens voortkomen. Of, anders gezegd, deze hipsters zijn, of wij dat willen of niet, de vertegenwoordigers van de huidige generatie. Ze zijn niet bepaald degenen die zich willen opofferen, maar wel degenen die een nieuwe vorm van opofferringsgezindheid voorbereiden, of ze dat willen of niet. Ze willen ieder voor zich koorddanser zijn.

Schoorsteenveger | 19-03-13 | 02:32

Wozu die Menschen da sind, wozu "der Mensch" da ist, soll uns gar nicht kümmern: aber wozu Du da bist, das frage dich: und wenn Du es nicht erfahren kannst, nun so stecke Dir selber Ziele, hohe und edle Ziele, und gehe an ihnen zu Grunde! Ich weiss keinen besseren Lebenszweck, als am Grossen und Unmöglichen zu Grunde zu gehen: animae magnae prodigus. Friedrich Nietzsche (10, 29[54]), Nachlass: Fragmente Sommer-Herbst 1873

Nooit en ook nooit zullen deze hipsters iets begrijpen.

Kromst | 19-03-13 | 02:14

HoogToontje | 18-03-13 | 20:34 |
Kan me herinneren dat een professor filosofie, een oude, zeer belezen aimabele geestelijke, tegen een medestudente van mij zei: "Ach meisje, als je in je leven ooit één originele gedachte hebt, neem die dan waar en ben er zuinig op". Ze was verbouwereerd en uit het veld geslagen, en ik voelde met haar mee. Nu, na wat extra jaartjes, snap ik wat de professor duidelijk wilde maken. Eén unieke gedachte op een mensenleven is meer uitzondering dan regel. Maar elk moment kan die unieke gedachte oprispen. En een enkeling heeft méér dan die ene originele gedachte.

Schoorsteenveger | 19-03-13 | 01:50

WirMachenMusik | 18-03-13 | 21:59 |
Je moet ze niet te hard vallen. Ze voelen zich nogal snel belangrijk, gewoon omdat de pers, inclusief VN, ze een podium geeft. Daar worstelen ze ook mee, ze voelen zich vreselijk onzeker, zoeken beschutting bij elkaar en bij de lezer. leuk dat ze even extra in de schijnwerper kwamen staan, met een leuke pospostpostmoderne foto als extra, maar ze zullen zich een voor een moeten bewijzen, zoals ieder ander. De pretentie, althans in het artikel, is minimaal en verdraaglijker dan veel wat hier op GS binnenloopt.

Schoorsteenveger | 19-03-13 | 01:06

Ven1V1d1V1c1 | 18-03-13 | 19:01 |
Niks daarvan. Bureaucraten brachten ons de EU, pennenlikkers die niet verder kunnen dromen dan groot, machtig, beheersbaar, controleerbaar. Dat die bureaucraten ons zand in de ogen strooien door te suggereren dat er aan hun Europa een groot plan ten grondslag ligt verandert daar niks aan.
Bureaucraten zijn veel gevaarlijker volk dan intellectuelen of quasi-intellectuelen, want bureaucraten hongeren naar macht zonder zelf iets bij te dragen, ze nemen positie in en verschansen zich zonder zelf in staat te zijn om vorm te geven, te scheppen, te veranderen. Grote gebouwen, ontelbare kamertjes op een rij, verdieping op verdieping gestapeld, vlaggen op een rijtje, formulieren, regels, declaraties, dat is het Europa waarin zij zich behaaglijk voelen.

Schoorsteenveger | 19-03-13 | 00:56

Wat een tenenkrommend stel nutteloze zwetsers. Het soort van wij vroeger op het schoolplein de bril afpakten en er op gingen staan. Nog nooit gewerkt, enkel wat lezen en schrijven en dan denken dat je met hooguit 50K lezers de navel van de wereld bent, volkomen vergetend dat 17 miljoen mensen nog nooit van ze gehoord hebben.

rexmundi666 | 18-03-13 | 22:36

E=mc2

Anijsblokje | 18-03-13 | 22:22

Ieder heugie z'n meugie

oze | 18-03-13 | 22:11

Die jonge zogenaamde intellectuelen (die en passant de ouderdom ook nog eens als een nutteloze periode beschouwen) staan model voor de overvloed aan nutteloze zwetsacademici. En doen ons herinneren aan de schrijnende schaarste aan onbeschadigd gezond verstand. En het daarmee gerealiseerde nut door ingenieurs, boeren, ambachtlieden en andere noeste vaklieden met liefde voor hun praktische stiel.
Te hopen is dat die verhoudingen maar snel in marktwaarde weerspiegeld worden.
Dit was dus Ayn Rand in een nutshell. Ook al leest iets als de dialogen van Aristoteles met Socrates niet zo aangenaam.

WirMachenMusik | 18-03-13 | 21:59

Kijk nou, een handvol zelfbenoemde plushoeren.

taxhond | 18-03-13 | 21:50

@Not Muhammad | 18-03-13 | 19:30
@Ven1V1d1V1c1 | 18-03-13 | 19:01: En het concept vrijheid, democratie, gelijkheid en de rest. Maar laat dat uw mening vooral niet verpesten.
Not Muhammad | 18-03-13 | 19:11 | | Reageer+ | 0
Kwam niet van jou?

Joris, je tool doet raar.

Ven1V1d1V1c1 | 18-03-13 | 21:47

Waarom staat Badr Hari niet in dit rijtje?

Rest In Privacy | 18-03-13 | 21:26

HoogToontje | 18-03-13 | 21:01 |
daar heb je inderdaad wel een punt. Rutger Bregman lijkt me zo'n ventje die de hele dag op zijn eigen foto loopt te fappen.
Z'n verhaaltje over z'n eigen boek op z'n eigen site is echt zum kotsen en staat stijf van de zelfbevlekking.

damnschreeuwer | 18-03-13 | 21:17

@Gruzelement
dikke vette lol enzo.
Maar ook het gebruik van intellectuele termen is een aanfluiting.
Moeilijk praten is moeilijk denken is moeilijkheden creëren .
De vorm van mijn tegel is van geen enkele waarde en knipogen zijn uitsluitend bedoeld als uiting van liefkozing of goedkeuring.

Maar leuk dat je intellectueel kunt doen over het woord problematiek.
En intellectueel ook om taalkundigheid ten toon te stellen, heerlijk om zo alles uit te melken.
Maar wat is nu de problematiek . ;););););););) ?

amin | 18-03-13 | 21:04

@ damnschreeuwer | 18-03-13 | 20:48 |

Als je in gezelschap van Rutger Bregman op de foto gaat, dan verdien je direct een -1.

HoogToontje | 18-03-13 | 21:01

amin | 18-03-13 | 20:41 | + 0
LOL

Nou, gewoon, je metafysische premissen kloppen niet. Dat uit zich al in de vorm van je tegel, bijvoorbeeld in het gebruik van een zogeheten 'knipoog'.

Nee hoor, ik had gewoon zin om het woord 'problematiek' te gebruiken. Een hilarisch woord in al zijn onnodigheid: eigenlijk maakt men een bijvoeglijk naamwoord van het woord 'probleem', om daar vervolgens weer een zelfstandig naamwoord van te maken, 'problematiek'. Klinkt lekker duur. En ik had dus gewoon zin om jou dat woord toe te smijten. Gewoon, omdat het kan. Met je blonde schaamhaar.

gruzelement | 18-03-13 | 20:50

@Koter
Uhhhh ja das kort en bondig., maar uh ja.

amin | 18-03-13 | 20:48

prachtig, die zeikerds hier die ongeïnformeerd over een ivoren toren beginnen enzo... maar als er iemand is die daar net zo tegen ageert dan is het wel Alicja Gescinska.
www.cobra.be/cm/cobra/boek/1.1187854 (leuk filmpje)

damnschreeuwer | 18-03-13 | 20:48

amin | 18-03-13 | 20:41 | + 0
m.a.w. houd je bek en ga eens - echt - werken voor je geld.

koter | 18-03-13 | 20:46

@Gruzelement
Welke problematiek. Die van jonge snotneuzen die denken dat ze de wijsheid hebben. De problematiek van een land vol aggestudeerden in intellectueel verzonnen studie's die niks bijdragen aan de samenleving. De problematiek van nog maar ff langer studeren want ik weet t nog ff niet.
Intellectueel lullen en zakken vullen. Het systeem kapot denken veranderen.
Welke problematiek.

Die van blindelings achter de yanks aanlopen.
Welke problematiek?

Als intellectuelen het probleem kunnen oplossen, waarom is dat na zoveel jaar intellectualiteit dan nog steeds niet gedaan.

Ik zeg u, die nog blond schaamhaar hebben, quasi belezen, studentikose luchtbakkers creëren hun eigen problematiek met hun social media intellectualiteit.

amin | 18-03-13 | 20:41

Intellectueel 'doen' is per definitie idioot.
de grote Anti | 18-03-13 | 20:27 | + 0 -

Precies, dat is ook mijn punt. Als je het toch wil doe het dan wanneer je oud en grijs bent, dan kom je nog enigszins serieus over.

Wanneer iemand niet eens haargroei op zijn gezicht heeft en de wereld wel even komt uitleggen hoe zaken in elkaar zitten wordt je sowieso - heimelijk - uitgelachen.

Om echt iets diep zinnigs te kunnen zeggen heb je intellect en levenservaring nodig.

koter | 18-03-13 | 20:39

koter | 18-03-13 | 20:21 |
Mits hij een vriendin krijgt die genoeg overwicht op hem heeft om zijn kleren voor hem uit te kiezen, torent Baudet toch echt mijlenver boven bovenstaand stel uit.

sjaakdeslinksesul | 18-03-13 | 20:37

@ de grote Anti | 18-03-13 | 20:16

Op zich is het wel een knap kunstje, te pas en te onpas derden citeren. Zou het op de kermis ook goed gedaan hebben naast de vrouw met de baard en de man met drie benen.

Waar we natuurlijk werkelijk wat aan hebben, is degene die al dan niet met hulp van de gedachten van derden iets nieuws verzint.

Dat talent is niet wijdverbreid, en zo goed als non-existent binnen de Hollandse faculteiten sociologie, filosofie en noem al lekker hippe linkse studietjes maar op. Voor zover aanwezig wordt degene met de oorspronkelijke gedachte al snel ingeprent dat de oorspronkelijke (of niet-linkse) gedachte een onvoldoende op het tentamen oplevert.

HoogToontje | 18-03-13 | 20:34

Eigenlijk mis ik Sywert van Lienden een beetje in dit gezelschap. Hij zou zich er uitstekend bij thuisvoelen. Deze omhoogevallen snobistische eikel.
Osdorpertje | 18-03-13 | 19:18 | + 1

Een snobistische eikel is het zeker. Maar ik heb hem nooit intellectueel zien proberen te doen. Hoe je het ook wendt of keert Sybje is een doener, dat moet je hem nageven (geen denker). Als hij zo doorgaat zal het best de toekomstige Mark Rutte kunnen worden (zoals hij zelf waarschijnlijk op hoopt).

koter | 18-03-13 | 20:34

@koter | 18-03-13 | 20:21
Intellectueel 'doen' is per definitie idioot.
Je kunt nog zoveel boeken lezen, het maakt je niet een denker. Je zit werken van denkers te lezen terwijl je zelf geen fuck weet.
En ik ben nog net jonger dan 60, opa..(20 jr te gaan)

de grote Anti | 18-03-13 | 20:27

Ah! Reaguurders zijn dus inferieur. Ik vond het wel een interessante discussie. Wat ik jammer vind is dat meningen, kennelijk, alleen tellen als je ze elegant verwoord in een kwaliteitskrant.
Het volk is dom. U, reaguurder, is dom, populistisch en rechts. Proost!

ratelaar | 18-03-13 | 20:23

Het schoolvoorbeeld van deze 'jonge' sukkels die even intellectueel willen zijn is met stip op een: Thierry Baudet.

Iedereen die intellectueel wil doen en jonger dan 60 is neem ik niet serieus.

koter | 18-03-13 | 20:21

Itzamna .........
Heb www.tsja.nl nog niet geregistreerd, het is u gegund. Maar wees er snel bij, want er zijn meer kapers op de kust. Bokita schijnt ook interesse te hebben, tsja.

rechtvaardigerechter | 18-03-13 | 20:20

Proleten, de zelfbenoemde intellectuelen anno 2013. Geen relevante kennis, helemaal geen ervaring maar wel ruim voldoende eigendunk en arrogantie. Die gaan het nog ver schoppen in linkse kring.

Oberst Fledermaus | 18-03-13 | 20:19

Zag die Kleinepasta in debat met Thierry Baudet, hij was nog geen schim van zijn schaduw. Lult maar wat en denkt dat hij interessant is. Dit zijn dus niet de mensen die ons uit de crisis gaan halen, randverschijnselen.

Nebuchednezzar | 18-03-13 | 20:18

@HoogToontje | 18-03-13 | 20:11
Dat valt mij ook altijd op.. Intellectuelen *kuch* zijn vaak heel goed in het citeren van oude meesters, maar er komt zelden een unieke gedachte uit die hoofdjes.

Dus nee, ik trap er niet in.

de grote Anti | 18-03-13 | 20:16

Jackanders | 18-03-13 | 19:48 |
Het internet filtert aardig en scheidt het kaf van het koren, dat moet gezegd. Maar er wordt ook veel te veel geouwehoerd over niks. Doen wij hier bij GS ook dapper aan mee.

Schoorsteenveger | 18-03-13 | 20:16

amin | 18-03-13 | 20:04 | + 0
Jij hebt geen oog voor de problematiek.

gruzelement | 18-03-13 | 20:13

@ Kaas de Vies | 18-03-13 | 18:03

+1

De jonge Hollandse intellectueel doet niets meer dan het plagieren van echte denkers. Omdat het met bronvermelding is is het echter ok, ole ole.

HoogToontje | 18-03-13 | 20:11

Je kan er veel van vinden, zolang men niet zichzelf eens in beschouwing neemt en zijn eigen intelligentie gebruikt om te kijken waar zijn beoordelingsvermogen nou daadwerkelijk op gebaseerd is, blijven we zitten in een soort van paradigma wat nog altijd gecreëerd wordt
door denkers. In plaats van zich bezig te houden met existentiële vraagstukken of het veroordelen van uitlatingen onder de noemer "zweverig" lijkt het mij geen verkeerde optie om "zelfrelativeringsvermogen" eens een wat hogere waarde toe te schrijven.

Gooseone | 18-03-13 | 20:11

@Parel van het zuiden.
Of je bezoekt het boekenballenbal.;)

amin | 18-03-13 | 20:04

@Parel van het zuiden |19:52|
Dat koop je, heel handig, bij bol.com voor €19,95.
Voor 21:00 besteld, morgen in huis.

amin | 18-03-13 | 20:02

Op het eiland van de vorige dag las ik de slinger van foucault terwijl ik in de naam van de roos de paardenfluisteraar vervloekte die kafka het koffiespook had verjaagd .

amin | 18-03-13 | 19:57

De parels onder de intellectuelen, die vind je toch echt alleen in de comments op GeenStijl.
Dat bewijzen deze politiek-correcte leeghoofdjes toch maar mooi.

me,myself and IK | 18-03-13 | 19:54

Hoe krijg je dat eigenlijk, dat intellectualiteit?

Parel van het Zuiden | 18-03-13 | 19:52

Pfft, tegenwoordig moet je internectueel zijn om er bij te horen hoor.

DaJonkel | 18-03-13 | 19:49

@Schoorsteenveger | 18-03-13 | 19:38
Nou ja, ik heb wel vertrouwen in het feit dat via internet iedereen contact kan hebben.
Komt het niet van één ziener, dan komt het uiteindelijk wel van het 'gewone' volk.

Jackanders | 18-03-13 | 19:48

"Arjen van Veelen: ‘Ik vond dat essayisten hun werk niet goed deden; dat was mijn frustratie.’"

OLO! Wereldverbeteraar. Over een jaar of 20 heeft hij het wel door.

BeunDeHaas | 18-03-13 | 19:45

rechtvaardigerechter | 18-03-13 | 19:35 | + 0
Prima weer weer. Ik laat me soms wat gaan en dan krijg ik een ban.
Zo rolt dat bij GS, om het maar eens popie uit te drukken.

Leuk je weer te zien, met je 'tsja-offensief'. Dingen als Vietnam, die binden. Wij waren d'r bij, de rest lult maar wat vanuit de vinexhut.

Itzamná | 18-03-13 | 19:45

Die middelste op de foto boven het artikel op VN. Hipsterbril, hipsterjasje, hipstershirtje, hipsterbroek... waarschijnlijk iemand die zijn mening er gewoon doordrukt onder het mom van: ik heb op de universiteit gezeten!

BeunDeHaas | 18-03-13 | 19:43

Ik mis ook ene Bep van Mokum.

Mammeloe | 18-03-13 | 19:40

@Jackanders|18:38|
Eens.
Btw. Spruitjes en sucadelapjes van mijn oma zijn lekker...

amin | 18-03-13 | 19:40

Mike Oxlong | 18-03-13 | 19:08 |
Akkoord, Russell oversteeg zichzelf ook. Omdat hij stelde dat je je eerst dient te verplaatsen in de denktrant van zijn tegenstander voordat je je mening geeft.

sjaakdeslinksesul | 18-03-13 | 19:40

@BeunDeHaas | 18-03-13 | 19:36

Kijk. Jij snapt het.

pius | 18-03-13 | 19:40

@Veestbeest | 18-03-13 | 19:25

Nou dat is hem dan gelukt. Want door deze pretentie was met geen mogelijkheid heen te komen.

pius | 18-03-13 | 19:39

@dubbeljoe | 18-03-13 | 19:22

Ja klopt. Het idee was interessant ja.

pius | 18-03-13 | 19:38

Jackanders | 18-03-13 | 19:20 |
Ik vraag het me ook af. Maar je zult het zien, plots is er weer een stem. We zitten nu, zo hoorde ik laatst iemand zeggen, in het postpostpostmoderne denken. Nou, dan weet je wel hoe laat het is. Die doordrenkte dreumessen komen voorlopig ook geen stap verder dan wat obligaat trappen tegen 'het neoliberalisme' dat het kwaad in de wereld lijkt te moeten symboliseren.

Schoorsteenveger | 18-03-13 | 19:38

Hipsteren is vooral een kwestie van de gebaande paden volgen. Glossy-lijstjes kan ook....

Parel van het Zuiden | 18-03-13 | 19:38

'intellectueel' is ook zo'n begrip uit de jaren '50 dat geen betekenis meer heeft. hebben ze bij vn blijkbaar heel veel behoefte aan, aan mensen die een mening weten te vormen door er eerst over na te denken ipv maar gewoon opschrijven wat spontaan in je opkomt.
Wel mooi dat deze 5 die hang naar nostalgie iig herkennen (in tegenstelling tot de redactie van die dode boom, anders hadden ze niet zo'n rare titel geplaatst met wat foto's er bij in jaren '50 grijs).

damnschreeuwer | 18-03-13 | 19:38

@ pius | 18-03-13 | 18:04 | + 35 -
Spijker, kop, raak, topic sluiten. Diepzinniger gaat het niet worden.

BeunDeHaas | 18-03-13 | 19:36

Itzamná | 18-03-13 | 19:13 |
Terug van vakantie, mooi weer gehad? Tsja.

rechtvaardigerechter | 18-03-13 | 19:35

Bij dit soort naïevelingen moet ik altijd denken aan de Eloi en de Morlocks uit HG Wells' Timemachine.
Nadat de Eloi een leven vol dans, zang en poëzie hebben gehad worden ze gewoon opgevreten door de Morlocks.

BASinnic | 18-03-13 | 19:34

"Wij zijn de mensen die moeten proberen om gelukkig te zijn."
Zo lees ik.
"Seht! Ich zeig euch den letzten Menschen."
Verdomd die hypochonder had het goed gezien.

Schoorsteenveger | 18-03-13 | 19:33

Die "Amen" aan het eind is toch een beetje jammer. Dacht ik een topic te vinden dat maar één zin lang was, en dan komt die er weer tussendoor.

Topics van 1 zin, lekker kort.

Nietvoordekat | 18-03-13 | 19:31

@Ven1V1d1V1c1 | 18-03-13 | 19:28 Dat schreef ik niet.

Not Muhammad | 18-03-13 | 19:30

Schoorsteenveger | 18-03-13 | 19:07
Bovenstaande filosofen en historici zijn belezen noch immuun voor de metafysische valkuil.
Ik heb al mijn inzichten wat betreft subsidiariteit ontleent aan Wallace Oates, maar ik vermoed dat bovenstaand clubje hem niet eens kent. Thomas Schelling heeft mij van alles geleerd over conflicten, Mario Rizzo over grensgevallen, Neil Gunningham over regulering en in NL Marc Bovens over het populisme. Denk niet dat een van bovenstaande filosofen hun denkbeelden echt gelezen en/of doorgrond hebben, omdat het om kleine deelgebieden gaat.
Omdat ze hardnekkig vast blijven houden aan één waarheid, één allesomvattende verklaring, één zienswijze, terwijl je toch echt alles op moet knippen in kleine stukken om tot kleine verbeteringen richting de veranderlijke waarheid te komen.
Zo beschouwd is deconstructivisme nog minder schadelijk dan de alomvattende stuurloosheid die bovenstaand clubje debiteert.

sjaakdeslinksesul | 18-03-13 | 19:29

Kaas, Kapteyn, heeft Locke zich van Kant gemaakt?

Mammeloe | 18-03-13 | 19:29

@Not Muhammad | 18-03-13 | 19:11
Mwohahahaha..... De EU bracht ons het concept vrijheid, democratie, gelijkheid en de rest....

Facepalm. Ga eens iets van geschiedenis lezen, zwitsal!

Ven1V1d1V1c1 | 18-03-13 | 19:28

@ZKH EénOog | 18-03-13 | 18:27
Uiteindelijk zeggen ze wat de meeste mensen op die leeftijd zeggen.Ze willen de wereld veranderen maar weten niet hoe,zijn gevoelig voor de status van de likes. Ze willen eigenlijk dus gewoon kudos scoren *hoi kaas*.
En vooral alles wat modern is mooi en vooruitstrevend vinden.
Kortom een cliché.

miko | 18-03-13 | 19:28

@Kaas de Vies | 18-03-13 | 19:16
graag gedaan!

Guy de Lombard | 18-03-13 | 19:26

Een boek dat grote indruk op mij heeft gemaakt is en.wikipedia.org/wiki/Under_the_Dome ..

Behoorlijk rauwe werkelijkheid en nuttige informatie.
Wat er (kan gebeuren) gebeurt in een machts-vacuum.
Ik denk dat de intellectuelen er hun neus voor ophalen.

*he kijk een vlinder*

de grote Anti | 18-03-13 | 19:26

Wat een vreselijke pretentieus groepje. Vinden zichzelf vernieuwend en progressief.

Echter, praten de status quo na. Een collectivistische geest, tegen het kapitalisme (winst? bah!), een linkse politieke kijk op dingen, een subjectivistisch oordeelsvermogen etc. etc.

Je kunt ze op geen originele gedachte of idee betrappen.

Andre1972 | 18-03-13 | 19:25

@pius | 18-03-13 | 19:15
Mulisch heeft de HBS niet afgemaakt. Hij moest dus ook altijd onnodig intellectueel doen in z'n boeken om de gymnasiasten te laten zien dat hij ook best wat in z'n mars had.

Veestbeest | 18-03-13 | 19:25

Not Muhammad | 18-03-13 | 19:17 | + 0
Had hem nog nooit gezien, maar is nu al geweldig.

Spitroast | 18-03-13 | 19:25

De pen is leuk maar het zwaard wil ook wat.

zovoklets | 18-03-13 | 19:24

gruzelement | 18-03-13 | 19:09 | + 5
'desondanks' aan het begin van de laatste zin moet 'derhalve' zijn. Arggh, stop de tijd.

gruzelement | 18-03-13 | 19:24

Een echte intellectueel of filosoof beschouwt zich niet als zodanig, immers, hij of zij zal altijd aan zichzelf twijfelen. De (jeugdige) overmoed van dit stelletje geeft te denken.

brutus68 | 18-03-13 | 19:23

@Itzamná | 18-03-13 | 19:13
Welkom terug, ouwe relnicht.

*zie het nu pas*

En free Bakito dan ook maar.

Jackanders | 18-03-13 | 19:23

pius | 18-03-13 | 19:15

Veel warrige Mulischsymboliek op het einde, maar wel een goed verhaal over de (joodse) zoon van Hitler.

dubbeljoe | 18-03-13 | 19:22

@Schoorsteenveger | 18-03-13 | 19:07
Eens, maar wanneer staat er weer eens een op?
Het lijkt wel of er een rem op zit, die goede denkers met de beste bedoelingen.

Jackanders | 18-03-13 | 19:20

Gewoon gezond verstand, daar komt het uiteindelijk altijd op aan.

dubbeljoe | 18-03-13 | 19:18

Eigenlijk mis ik Sywert van Lienden een beetje in dit gezelschap. Hij zou zich er uitstekend bij thuisvoelen. Deze omhoogevallen snobistische eikel.

Osdorpertje | 18-03-13 | 19:18

@Spitroast | 18-03-13 | 19:13 Onderschat onze eigen Robbert Dijkgraaf niet. Als iemand goed is in begrijpelijk uitleggen is hij het wel. Hier; voor de nostalgie www.youtube.com/watch?v=qDvKsQAafGU

Not Muhammad | 18-03-13 | 19:17

@Guy de Lombard | 18-03-13 | 19:11 | + 0 -
hihihi.

Kaas de Vies | 18-03-13 | 19:16

de fenomenologie... dat is....

skipper65 | 18-03-13 | 19:15

En dan te bedenken dat ze nog een heel leven voor zich hebben waarin ze de wereld lastig blijven vallen met hun dagelijks terugkerende, nietszeggende onzekerheden, hun gemiereneuk op de vierkante millimeter, hun opgeblazen ego's en hun stuitend gebrek aan elke vorm van kennis die er wel toe doet.

Jonkheer Wttewaall | 18-03-13 | 19:15

@Itzamná | 18-03-13 | 19:13

Heb ooit het boek Siegfried gelezen van Mulisch. De laatste dertig pagina's begreep ik zelf niet met een woordenboek er naast.

Was toch even slikken.

pius | 18-03-13 | 19:15

@reinaert:collega-psycholoog????.lang geleden dat iemand deze denkwijze aanhaalde...:-;

skipper65 | 18-03-13 | 19:15

Mag er over die hipsterbril ook een boxershort ?

nan6896 | 18-03-13 | 19:14

Geinig, alsof je Harry Mulisch leest/hoort.

Itzamná | 18-03-13 | 19:13

@Humpf | 18-03-13 | 19:11
Zolang je maar gen hype op het internet word vanwege peurno kijken

miko | 18-03-13 | 19:13

Not Muhammad | 18-03-13 | 19:11 | + 0 -
Ja, Carl Sagan was geweldig. Ik betwijfel of iemand de serie kan voortzetten zoals hij. Maar ik zou Neil de Grasse-Tyson voordragen als de best mogelijke opvolger.

Spitroast | 18-03-13 | 19:13

hee daar is pasta weer, tja iedereen kan schrijven met van ravens....... De nieuwe lichting eurofielen, want je moet wel over de grenzen kijken,pissen,graaien of slim lijken.

nan6896 | 18-03-13 | 19:13

@seven | 18-03-13 | 18:22
Maar wat zijn nu eigenlijk designplanten?
Genetisch verbouwde Sanseveria's? Codiaeum met lichtjes?

miko | 18-03-13 | 19:12

@Kaas de Vies | 18-03-13 | 18:08
Coopertest is 12 minuten.
(maar dat wist je best 48+deVies)
ik ben waarschijnlijk de enige sukkel die reageert.

Guy de Lombard | 18-03-13 | 19:11

@miko | 18-03-13 | 19:08
Zo heb ik pas gelede geleerd dat het raam achter mij de GS site spiegelt. Is heerlijk het kantoor oplopen met een bakje koffie erbij.

Humpf | 18-03-13 | 19:11

@Spitroast | 18-03-13 | 19:01 Mooie serie is Cosmos he?
Jammer dat niemand sindsdien de draad heeft opgepakt.
-
@Ven1V1d1V1c1 | 18-03-13 | 19:01: En het concept vrijheid, democratie, gelijkheid en de rest. Maar laat dat uw mening vooral niet verpesten.

Not Muhammad | 18-03-13 | 19:11

In dit topic wil ik toch even wijzen op het belang van existentiële connotaties als het gaat om de paradigma’s in de huidige nouveau-media burelen. Neem bijvoorbeeld de verwijzing naar Ai Wei wei, een bebaarde, verlopen Chinees, in het artikel, die genoemd wordt als hebbende coke gesnoven van de rug van Erasmus. Hiermee grijpt de schrijver terug op conventionele connotaties van intellectualisme, die met de krakersbeweging eigenlijk al achterhaald geworden zijn en derhalve naar de prullenmand verwezen dienen te worden. Daarbij is ook de verwijzing naar coke dubieus, aangezien dat symbool staat voor de vrijere interpretaties binnen het huidige paradigma. Daaraan moet ook nog toegevoegd worden dat, mits u helemaal tot hier verder gelezen hebt, volgens de huidige inzichten geconcludeerd moet worden dat u rijp bent voor een instelling. Oftewel, ik verwijs hier naar het traditionele wie dit leest is gek idee, waarbij de lezer, al dan niet binnen een lange lap tekst, toegevoegd wordt een steekje los te hebben. Desondanks is noch het lezen van deze meuk, noch het publiceren van deze tegel een buitengewone blijk van scherpzinnigheid; het bovenstaande is slechts een commentaar, daar er over deze materie nog boeken vol geschreven zouden kunnen worden.

gruzelement | 18-03-13 | 19:09

sjaakdeslinksesul | 18-03-13 | 18:58

Onzin. Lees Bertrand eerst maar eens.

En dan nog duurt het even voor dat je lessen mag geven. Zeker wat betreft wijze lessen.
Al dan niet gratis.

Mike Oxlong | 18-03-13 | 19:08

@Eurotokkie | 18-03-13 | 18:26
Als je de hele dag in een cubicle zit te f5'en dan weet je veel van de wereld.

miko | 18-03-13 | 19:08

*gruwelijke hekel aan zweverige types heeft*

Mensen met vragen als 'ik besta dan wel, maar leef ik ook werkelijk ?' gooi ik meestal in de gracht.

de grote Anti | 18-03-13 | 19:08

Jackanders | 18-03-13 | 18:53 |
Goede ambachtslui hebben we inderdaad nodig, maar goede denkers evenzeer. Maar of dat de zelfverklaarde intellectuelen zijn of de hooggewaardeerde hoogleraren waag ik te betwijfelen. Ik bespeur, met name als het om de toekomst van Europa gaat, eerder een vérgaande intellectuele armoede en dito luiheid. We weten niet meer wat te denken, we hebben overal een mening over, stapelen commentaar op commentaar op commentaar, maar we creëren niets oorspronkelijks meer, iets waar nog een eerste mening op gegeven kan worden, iets wat er toe doet. Die schraalheid van ideeën, van visie, van durf ook, kan ons, Europeanen, de kop kosten.
Als we visie hadden op onze toekomst als Europa, dan hadden we ook instrumenten om diegenen die nu uit naam van Europa ons Europa naar de knoppen helpen, in het gareel te krijgen of desnoods terzijde te schuiven. Maar die visie hebben we niet, en daarom trekken we ons als bange wezels terug op onze nationale eilandjes. Die jonge gastjes voelen dat een beetje aan, schrijven er zelfs hele boeken over vol, maar begrijpen doen ze het ook niet, laat staan dat ze volwassen genoeg zijn om werkelijk richting te geven, of ook maar een richting voor te stellen.
Nee, een goed denker is nooit weg.

Schoorsteenveger | 18-03-13 | 19:07

veel praten en veel "moeilijke" woorden gebruiken wordt vaak verward met intellect.

Badderbeest! | 18-03-13 | 19:06

@Stormageddon | 18-03-13 | 18:22
Dan moeten er van de huidige generatie wel een paar optyphen.En de meeste zitten zo vast op hun plaats dat moab ze niet kan verjagen.Zelfs na hun dood gebalsemd blijven zitten.

miko | 18-03-13 | 19:06

Lekker kwallen en intellectueel doen maar als de kraan lekt, de verwarming tikt of als er een lampje vervangen moet worden dan wordt er een "expert" gebeld.

Humpf | 18-03-13 | 19:05

@Willianus Wortelus | 18-03-13 | 19:01

Dan verwar ik uitvinders met wetenschappers misschien;)

pius | 18-03-13 | 19:04

Eurotokkie | 18-03-13 | 18:26 | + 0 -

Inderdaad. En het maakt me niet uit of je autodidact bent, van MBO-laag komt of prof. dr. bent, als je maar wat doet met je kennis en kunde. Ik ben allergisch voor dit soort types die alleen brallen en niets laten zien.

Miss Daad | 18-03-13 | 19:03

Not Muhammad | 18-03-13 | 18:56 | + 1 -
Gebruiker CosmosNL op Youtube.

Spitroast | 18-03-13 | 19:01

Intellectuïsme bracht ons de EU.

Nuf said.

Ven1V1d1V1c1 | 18-03-13 | 19:01

pius | 18-03-13 | 18:46 | *Glimlacht*

Het zal ergens in 2006 zijn geweest dat de octrooi-limiet van € 25.000 voor hoogleraren is afgeschaft. Dat heeft talloze hoogleraren ertoe gezet vennootschappen op te richten met als enige doel hun eigen octrooien ten gelde te maken. Dat heeft velen geen windeieren gelegd. Op zich niets mis mee, met deze vorm van marktwerking.

Je hebt een punt als je stelt dat er ook wetenschappers zijn die blindgestaard op het grote geld ingaan op onoorbare voorstellen. Het zijn soms net mensen.

Willianus Wortelus | 18-03-13 | 19:01

Op publiciteit geilende intellectuelen met brilletje en jack&jones-blazer die anti-populistische uitspraken doen vanuit hun ivoren toren: ik denk dat de term intellectueel populisme is ontstaan. Gadverdamme.

Miss Daad | 18-03-13 | 19:00

En heel belangrijk als je je als intellectueel wilt profileren:
zorg dat het gesprek alleen maar gaat over boeken die jij toevallig gelezen hebt.

Rest In Privacy | 18-03-13 | 19:00

Voorlopig zijn de door "ons" gekozen leiders interlectueel EU bezig, en dat is niet goei. Tsja.

rechtvaardigerechter | 18-03-13 | 19:00

Oh en Bas van Toor natuurlijk.

sjaakdeslinksesul | 18-03-13 | 18:59

Mike Oxlong | 18-03-13 | 18:49 |
Wat Schoorsteenveger zegt. Een wijze les voor niks: maar weinig filosofen overstijgen zichzelf, vanaf Plato beweren ze waarheden die alleen van toepassing zijn op henzelf, hun situatie en hoe zij de wereld het liefst zouden willen inrichten. Nietzsche (een larmoyante hypochonder) en Sloterdijk (succesvol en nijverig, exact wat hij aanvalt en ontleedt) zijn positieve uitzonderingen.

sjaakdeslinksesul | 18-03-13 | 18:58

Gaat dit over porno anders ben ik weg. Wat een lulkoek allemaal.

Moonwarrior | 18-03-13 | 18:57

Had ook kunnen staan: Balkie belt Rutte, die vervolgens met Samsom, Pechtold en Bea gaan lunchen bij een Bildeberg Hotel. Waar zij vervolgens een memo toegemaild krijgen van Rompy en Barrosso. Hiein staat dat Draggi een plan heeft om het klootjes volk van de EU hard in de ster te pakken.

Boze massa | 18-03-13 | 18:57

Het naargeestige van een select groepje intellectuelen, is de opvatting dat 'het volk' de materie nooit zal begrijpen.
Iets wat nogal merkwaardig en arrogant is, temeer daar datzelfde volk de studies en onderzoeken mede mogelijk maakt met belastinggeld. Persoonlijk ben ik een bijzonder groot fan van Carl Sagan en zijn missie de wereld begrijpelijk te maken voor een groot publiek.
Dat deed hij, omdat hij overtuigd was van het nut, de noodzaak en bereidwilligheid van mensen om meer over zichzelf en de wereld om zich heen te leren.

Not Muhammad | 18-03-13 | 18:56

Na een kratje pils wil ik ook nog wel eens de intellectueel uithangen, voor zover ik dan nog verstaanbaar ben.

Humpf | 18-03-13 | 18:55

Zijn ze nou nog bezig met Plato? Iedere echte hipster weet dat je tegenwoordig met Sun Tzu of Lao Tse aan moet komen.

rara | 18-03-13 | 18:55

@Schoorsteenveger | 18-03-13 | 18:49
Mensen met las- en metseldiploma's hebben we nodig.
Dat zogenaamd heersende intellect schopt as we speak heel Europa de afgrond in.

Jackanders | 18-03-13 | 18:53

Mike Oxlong | 18-03-13 | 18:49 |
VaLeeuwen doet méér moeite om indruk te maken op de lezer dan al die zwamkousen bij mekaar.

Schoorsteenveger | 18-03-13 | 18:51

Geenstijl die de -al dan niet zelfbenoemde- intelligentsia van dit land wil gaan duiden...

.. ergens jeukt het toch.

Mike Oxlong | 18-03-13 | 18:49

'Tonio' van A.F.Th. wordt verfilmd.

dubbeljoe | 18-03-13 | 18:49

Leuk keuvelen aan de keukentafel, maar dat is het dan. Weet niet of ik hier echt iets van moet vinden. Ze zijn nog jong en hebben nog niet veel te vertellen, komt misschien nog. Kijken nog op tegen een "hooggewaardeerde hoogleraar" en zo en denken te weten wat platvloers is en wat niet. Hebben dus nog een hele weg te gaan.
Meer kun je er niet over kwijt.

Schoorsteenveger | 18-03-13 | 18:49

Anti-intellectualisme is leuk een aardig, maar deze mensen nemen ten minste te moeite langer over een onderwerp na te denken. Wel jammer dat het nooit exacte vakken of geesteswetenschappen gaat.
Historici en filosofen zijn ook nodig, maar er zijn nog meer boeiende en zwaar onderbelichte vakgebieden. Waarin veel jong talent zich aandient, dat ook nog eens.

Not Muhammad | 18-03-13 | 18:47

@Willianus Wortelus | 18-03-13 | 18:39

Wetenschappers waarde Willianus? Diegenen die de uitkomsten van hun onderzoek aanpassen aan belangen of betaling? Die wetenschappers?

Of bedoel jij die andere;)

pius | 18-03-13 | 18:46

De intellectuele inflatie begon natuurlijk in de jaren zeventig, toen iedere simpele spijkerjas een universitaire graad in sociologie, geschiedenis, anthropologie en literatuurwetenschappen moest kunnen halen.
Daarna kwamen de zelfbenoemde intellectuelen zoals Giph. Niks te vertellen, maar wel een boeketreeks schrijven en vervolgens de lezeressen daarvan volblaffen met minderwaardig zaad. Heel ironisch dat de enige bijdrage van die zelfbenoemde intellectuelen is dat iedereen stukken kritischer wordt als iemand beschouwd wordt als intellectueel.

Veestbeest | 18-03-13 | 18:44

@Spitroast | 18-03-13 | 18:27

Als ie jeukmomentjes krijgt, moet ie zijn luier eens op tijd verschonen.

ZKH EénOog | 18-03-13 | 18:43

Heerlijke kakkers, maar niet heus. Ze denken veel te weten, maar ze weten nauwelijks iets. En passant krijgen we ook nog eens te horen dat deze norse filosofen proberen te overleven van hun schrijfwerkjes.

Als ik nu de stelling opvoer dat ik het beter weet, zo'n mooie zwarte bril en een colbertje aanschaf en bij praatprogramma's langs ga, krijg ik dan ook tweemaal modaal?

Nequebard | 18-03-13 | 18:41

@Ayatollah Oink-Oink | 18-03-13 | 18:36 |

Yeah, man.. de streetwise mothafuckers om de hoek bij de voedselbanks.

Yo!

Bruno Alaska | 18-03-13 | 18:41

die mensen weten toch wel dat zij slechts acteurs zijn in een slechte satire?

cumshaft | 18-03-13 | 18:41

Ik heb een broertje dood aan intellectuelen. Bah. Alfa-gamma-volk. Met hun fop-studies. En hun ideaal wereldbeeld. En hun opdringerig superieur gedrag.

Geef mij maar wetenschappers. Lekker bèta. Lekker normaal.

Willianus Wortelus | 18-03-13 | 18:39

@amin | 18-03-13 | 18:25
Weet je wat nu het leuke is?
Ik zit liever met bier, bitterballen en voetbal in de kroeg, dan dat ik met die luchtbakkers een frans kaasje hap.
Overigens kunnen spruitjes best lekker zijn, als je weet hoe ze te bereiden.
Een tip; bakken ipv koken.

Jackanders | 18-03-13 | 18:39

Namedroppers zijn irritant.

vetkleppert | 18-03-13 | 18:37

Kijken wie straks gaat winnen: die hipster douchebags of de streetwise mothafucker om de hoek.

Ayatollah Oink-Oink | 18-03-13 | 18:36

Gestudeerden waarvan er dertien in een dozijn zijn met een dertien in een dozijn mening geleerd met een dertien in een dozijn opleidinkje geven hun mening in een dertien in een dozijn blaadje. Tegen de tijd dat ze er achter komen dat hun mening alleen gehoord wordt omdat die mainstream is in de media beginnen ze echt zelf na te denken. En dan ben ik misschien een keer geinteresseerd in hun mening.

Veestbeest | 18-03-13 | 18:34

@blikjegrolsch | 18-03-13 | 18:03 | + 1 -
Ik was op 4 dagen te laat met het deponeren van dat merk. Grappig.

Kaas de Vies | 18-03-13 | 18:30

@Kaas de Vies | 18-03-13 | 18:08
De eerste klas van de lagere school waren de vijf gelukkigste jaren uit mijn leven.

Ven1V1d1V1c1 | 18-03-13 | 18:30

".. ik ben wel compleet, existentieel doordrenkt van het nuttigheidsdiscours."
En dat is 22 jaar 'jong'. Mens, ga toch koken.

Pffffff | 18-03-13 | 18:28

@aardappelninja
Nee.

@Kaas de Vies
www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1...

Vanaf 39:38 over zijn politieke 'coming of age' "Nederland als Vervlogen Droom" (boek). Kijk zelf maar, gegarandeerd jeuk momentjes.

Spitroast | 18-03-13 | 18:27

Intellectueel: kan goed onthouden wie wat waar waarover geschreven heeft. Enorm in overschot en maatschappelijk niet bijzonder nuttig.

Een wijs mens: kan goed combineren en puzzelen met zowel aangeleerde als zelf opgedane kennis, en deze omzetten in nuttige uitingen dan wel benodigde vaardigheden. Zeer zeldzaam.

Een handig mens: per ongeluk geboren met meer hersencapaciteit voor vaardigheden dan voor dataopslag, en daarom verdoemd tot paria van de intellectueel in deze maatschappij. Maatschappelijk uitermate nuttig, altijd een tekort, o.a. wegens veelal ondergewaardeerd.

Uberfail: kan niets, eindigt daarom in de politiek. Altijd in overschot.

ZKH EénOog | 18-03-13 | 18:27

Zij belichamen alles wat ik nooit hoop te worden.

Steefzor | 18-03-13 | 18:26

Wat ik deze jongelui vooral zie doen is het invullen van zaken voor anderen. Het nieuwe snobisme. Ze zijn nog jong en moeten nog veel leren qua levenservaring. Over twintig jaar praten we wel eens verder.

brutus68 | 18-03-13 | 18:26

Miss Daad | 18-03-13 | 18:22 | + 0 -
Ja als je van grote hoogte op de werkvloer kijkt weet je niet wat er gaande is.

Eurotokkie | 18-03-13 | 18:26

Intellectueel en intelligent zijn twee verschillen.
De intellectueel doet of hij veel weet maar weet slechts dat wat anderen al voor hem hebben opgeschreven.
De intelligente heeft het vermogen om zelf te denken en zo iets uit te vinden.
Fijn dat ze dat dan opschrijven, daar kan de intellectueel dan weer de show mee stelen op een franse kaas en beaujolais feestje terwijl de intelligenten met bier en bitterballen voetbal kijken in de kroeg.

Intellectuelen ... gebakken lucht en de stank van eigendunk.
Ik ben liever in het huis van oma nadat ze spruitjes heeft gekookt.

amin | 18-03-13 | 18:25

Ja, dank voor dit stukje. Blij dat ik niet de enige ben die zich krom ergerde aan dat geblaas van die neppers.

De Geus | 18-03-13 | 18:25

Zet mij tegen elke intellectueel en ik veeg daar de vloer mee aan. Was al klaar met lezen voor mijn middelbare school. Waste of time, steeds hetzelfde gewauwel. Dat maakt mij pas echt vij. Over alles heb ik eerst zelf nagedacht, geeft je een vrijer perspectief om na te denken over de wereld.

Kaas de Vies | 18-03-13 | 18:25

Zie het VN artikel met Thijs Kleinpaste&fiends en streep mee met de hipster bs-bingo, ik heb er al 5: Hipstamatic, club Trouw, Hipstercafe, polenta en eekhoorntjesbrood!
Wannebee hipsters (aka wipsters blog.youngworks.nl/blog/de-evolutie-va... ) dus, want hoe authentiek (!) zijn hipsters als ze massaal elkaar imiteren, gaat een beetje tegen het hele idee in hè.

seven | 18-03-13 | 18:22

Dit is precies waarom deze academische generatie thuis zit. Beetje doorzweven in alles wat goed is gegaan afgelopen jaren, totaal geen benul van hoe de maatschappij werkt of wat werken uberhaupt inhoudt. Zo jammer dat dit soort jongeren zonder welke ervaring dan ook zoveel podium krijgt.

Miss Daad | 18-03-13 | 18:22

En over 40 jaar staan ze als grijze eminences grises nog steeds in een circle-jerk op het boekenbal, elkaar de loef afstekend bij welk TV-programma zij mogen aanschuiven en hoeveel ze daarvoor krijgen.
Je kunt de carrières van deze jongelingen al bijna in detail uittekenen.

Stormageddon | 18-03-13 | 18:22

@ fatwabuster 18:17

Mijn vrouw heeft ook een titel en die neukt behoorlijk anti-intellectueel...

eerstneukendanpraten | 18-03-13 | 18:21

Fatwabuster | 18-03-13 | 18:17 | + 0 -

Daar hebben ze helemaal geen tijd voor .

Eurotokkie | 18-03-13 | 18:20

van Leeuwen = drs. Flater?

libidoos | 18-03-13 | 18:18

Zouden ze ook intelligent neuqen?

Fatwabuster | 18-03-13 | 18:17

@Spitroast | 18-03-13 | 18:14 | + -1 -
"Ik zag laatst Thijs Kleinpaste op TV en het jeukt wel even als je zijn geboortedatum 1989 naast zijn uitspraken zet"

Wat jeukt er dan precies? En waarom?

Kaas de Vies | 18-03-13 | 18:16

Brrr wat een lang artikel heeft iemand een tl,dr ?

Kets22 | 18-03-13 | 18:16

Larmoyant? Wat een prietpraat. Get a life, get a job, get laid

Krassimir | 18-03-13 | 18:16

Spitroast | 18-03-13 | 18:14 | | Reageer+ |
Draagt u ook zo'n bril?

aardappelninja | 18-03-13 | 18:16

Intellectueel is gewoon een ander woord voor betweter!

VanBukkem | 18-03-13 | 18:16

Maar goed, mensen zijn niet meer creatief, kritisch en schrijven en praten anderen na. Uniek zijn is uit, de rest volgen is in.
Zelf nadenken is eng, daar hebben we de overheid voor. Die regelt alles voor ons, kritisch geluiden moeten sowieso weggehoond worden. Van Wilders tot een Burgerforum. Bedreig ze maar, wellicht win je MartinEU en consorten.
Nee schuilen voor terroristische en fascistiche gelovigen, als ze mijn huisje maar voorbij gaan dat is de norm.

Laffe hazen.

Soms sta ik wel eens knetterkaal als ik naar huis loop tegen het beeld van Erasmus te pissen en vraag mijzelf...waarom.

Kaas de Vies | 18-03-13 | 18:15

zoals John Lennon al zong:

And you think you're so clever and class less and free
But you're still fucking peasants as far as I can see

Jopie2009 | 18-03-13 | 18:15

Het is wel voer voor psychologen, antropologen en/of ethologen, dat stukje in VN. Amsterdamse provincialen in hun natuurlijke habitat, navelstarend en zelfbevlekkend maar zo verdomd bevlogen.
Mooi hoor.

Stormageddon | 18-03-13 | 18:15

Ik hoor meer bij de mensen die iets met die twee kolenschoppen kunnen, heb er nog steeds geen spijt van.
Zelf iets kunnen maken is voor mij méér bevredigend dan er wollig over kunnen lullen.

Jackanders | 18-03-13 | 18:15

Dit is zo triest. De enige reden dat de GS redactie dit artikel onder ogen kreeg is de referentie naar Rut en de enige reden dat ze dit plaatsten is op de rug van het "rechtse zelfmedelijden" waar het artikel over spreekt.

Succes gegarandeerd.

Ik zag laatst Thijs Kleinpaste op TV en het jeukt wel even als je zijn geboortedatum 1989 naast zijn uitspraken zet, maar de "existentieel doordrenkt" quote (ene Simone) is nog niet eens zo onzinnig. Vrij vertaald hetzelfde als toegeven dat je je baan haat maar er ook niet onderuit komt.

Misschien allemaal even naar youtube.com/Geldalsschuld

Spitroast | 18-03-13 | 18:14

Stormageddon | 18-03-13 | 18:10 | + 0 -

Met deze outfit kun je ook bij de VVD aan aanschuiven .

Eurotokkie | 18-03-13 | 18:13

Met deze vijf gaat Nederland gegarandeerd heel snel uit de crisis komen. Man man, wat een stel zweverts...

eerstneukendanpraten | 18-03-13 | 18:13

Die mensen op de foto in het linkje zijn snobs. Geen intellectueel zou zich als intellectueel kijkende op de foto laten zetten en zich hiervoor niet laten lenen. Nederigheid is en teken van intellect. Stelletje poseurs.

Amano | 18-03-13 | 18:11

www.vn.nl/upload/4010296d-124d-48d3-ba...
als intellectueel zou je zeggen dat het moet lukken om intelligent te kijken..

en nee ik ga geen foto van mijzelf plaatsen, sowieso ben ik niet ingenieus

Tim Grimback | 18-03-13 | 18:11

@Kaas de Vies | 18-03-13 | 18:08

Ik was vroegâh altijd veul sneller klaar met zo'n Coopertest.

Mini Cooper-test zeg maar. Burning rubber!

Reinaert | 18-03-13 | 18:11

Moeilijke hipsterbril, gebreid vest of spencer met V-neck en een lidmaatschap van D'66 is vereist. Nou ja, PvdA of GL mag ook nog.

Stormageddon | 18-03-13 | 18:10

@XHannibalX | 18-03-13 | 18:03 | + 0 -
Ja dit deed ik ook eens bij een Coopertest. ee moest zo vaak ver mogelijk rennen in 13 minuten, maar na kreeg 1600 meter kreeg je een 6. Ik liep in 7 minuten 1600 meter en ging daar liggen tukken. Uiteindelijk kreeg ik een 5

Zelfde met tekenen. Er was ooit eens een opdracht en een "artistiek" persoon hield zich niet aan de opdracht maar de leraar vond haar zo artistiek en hitsig dat ze toch een 8 kreeg. Ik heb de rest van het jaar mijn artistieke impressie gegeven van de opdracht. Standaard een boom met een deur en een kabouter ervoor.

Steeds een 5.

Ik zit na 19 jaar nog steeds op de middelbare school.

Kaas de Vies | 18-03-13 | 18:08

De existentiekwestie van een hoofdluis-op-een-kaal-hoofd.

Verdoemme wat wil ik dáár toch graag een fenomenologische boom over opzetten!

Reinaert | 18-03-13 | 18:08

Jonge intellectuelen ontdekken dat ze met hun academische titels en wereldvreemdheid behoren bij de nieuwe kanslozen. Terug naar school en toch maar een vak leren.

Watapatja | 18-03-13 | 18:08

'There is only one thing worse than receiving death threats, and that is nót receiving death threats'. Oh wacht even..

Seingalt | 18-03-13 | 18:07

Die 'Jonge intellectuelen' verwarren hun elitaire snobisme met intellectualisme. Zelden zoveel hipster bs-bingo in een artikel gelezen. /Nwe kleren vd keizer

seven | 18-03-13 | 18:07

Dat wat je schrijft of gelezen hebt doet er in het geheel niet toe.
Aan het begin van de 28ste van Tómas iriarte's natuurfabelen (1782), schrijft hij niet voor niets:
'Het domme rot, had ten alle tijden, aan het goede en het slechte, een zelfde genot'.

Simon de Danser | 18-03-13 | 18:06

Weet je wie zichzelf ook heel erg intellectueel vond?

Parsons | 18-03-13 | 18:05

Het probleem met de meeste intellectuelen is dat ze niet zo slim zijn.

pius | 18-03-13 | 18:04

Aha. Zweefteven met het zelfoverschattingssyndroom van Up.

Daar schieten we lekker mee op. Harde werkers ook!

Interlektjuwelen. Die mogen ze van mij komen stelen (hoi Dijsselbloem)!

Reinaert | 18-03-13 | 18:04

Zoals vroeger het apocriefe verhaal ging dat een titelkeus voor een opstel bij het centraal schriftelijk was: Wat is lef? => Opschrijven: "Dit is lef." en zo inleveren.

XHannibalX | 18-03-13 | 18:03

Prachtig gebouw dat EYE, fan-tas-tisch!

blikjegrolsch | 18-03-13 | 18:03

Haha iedereen weet dat je intellumgent zo schrijft.

ZDEV | 18-03-13 | 18:03

Leer eens nadenken in plaats van lezen wat anderen denken. Daar gaat het mis, kijk maar naar MartinEU.

Kaas de Vies | 18-03-13 | 18:03

Ik snap er helemaal niks van.. Amen

kampertjeee | 18-03-13 | 18:03

En je moet ook een moeilijke hipsterbril hebben

gooi en smijtwerker | 18-03-13 | 18:03

Vrij naar Homer Simpson: Doh!

Dömper | 18-03-13 | 18:02

Ik lees de Donald Duck en de topics op GS, zeer belezen dus.

Watapatja | 18-03-13 | 18:01

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken