Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Arriva lekt klantgegevens naar scholier

fialkaart.jpg De OV-chipkaart. Zijn wij geen groot fan van, we hebben eergisteren reeds uitgelegd waarom. Boycotten die hopeloze grafkaart. En wat is er nu beter dan een flinke privacy-faal om je punt nog eens wat kracht bij te zetten? Niets eigenlijk. Er is niets beter dan een flinke privacy-faal om je punt nog wat kracht bij te zetten. Maarja, privacy-faals, die zijn er nou bijna nooit als het om de OV-faalkaart gaat. Of wacht, toch wel. Moet u eens raden wat er in de stijlloze mailbox verscheen. Het begint met privacy, en eindigt op streepje faal. Gefeliciteerd en inderdaad: een privacy-faal. In de mail klaagt een 17-jarige puber (zegt hij over zichzelf) over zijn ervaringen bij Arriva. Die schreven namelijk zomaar ineens keiharde euro's van z'n OV-chipfaal af, en dat was hartstikke onterecht. De puber deed een verzoek om restitutie en kreeg plots een COMPLETE LIJST (pdf) retour, waarin hij samen met 56 andere restitutie-verzoekers prijkte. Lekker dan. Voorletters, achternamen en e-mailadressen, zomaar in je inbox. Goed bezig ook, mevrouw Stel de back-office medewerker, geweldige herstelmail, hulde. Voor het overige alles wat onze puber zegt: 'ik ben verrast door hoe secuur Arriva omgaat met klantgegevens. Dit betekent dus dat zodra je als reiziger je gegevens invult op de website van Arriva, daar zo zorgvuldig mee omgegaan wordt dat een scholier die gegevens 'per ongeluk' in zijn mail krijgt.' Goede reis!

Reaguursels

Inloggen

Toch he, de 17-jarige student weet tenminste wat interpuncties zijn. De beantwoording van Arriva laat zien dat de back-office dame daar toch wat meer moeite mee heeft.

Dhr. W. Anhoop | 19-01-13 | 20:24

*godsammekraken lid maakt van streng gereformeerd mailing*

hader | 19-01-13 | 16:49

De klachten uit oktober zijn waarschijnlijk nog niet behandeld omdat mevrouw stel toen lekker lag te zonnen op de Galapagoseilanden:
jokestel.waarbenjij.nu/

gtothew | 19-01-13 | 14:20

*godsammekraken op een mailinglist voor homo-erotische speeltjes zet*

Nietvoordekat | 19-01-13 | 13:22

56 mailadressen. Big fucking deal.
Godsammekraken | 19-01-13 | 09:34

Nou dan zeg ik; publiceer je echte e-mail adres dan ook maar eens hier als je dat meent. Moet je eens kijken wat er gebeurt.

hader | 19-01-13 | 12:42

@Waskraan | 19-01-13 | 11:50 |

Of u leest gewoon net iets beter. "Neiging tot complexe (ICT) oplossingen" zegt niets over dat ICT geen oplossingen kan bieden. Het is een stellingname over de complexiteit van oplossingen. ICT moet je overigens ook eenvoudig houden voor effectiviteit. Uw email voorbeeld is zo'n simpele ICT -oplossing. @nietvoorkat legt het principe hierbij goed uit dus laat ik het hier bij...

Parel van het Zuiden | 19-01-13 | 12:40

Daarom vind ik het ook zo jammer dat het EPD nog steeds op zich laat wachten. Het duurt me al veel te lang tot door dit soort digibeten al mijn medische gegevens bij willekeurige mensen in de mailbox komen.

#34 | 19-01-13 | 12:35

Dat restitutie gelul had je niet met een strippenkaart of een kaartje. Toen was 1 handeling ook genoeg om met het OV te kunnen...

Doc Damage | 19-01-13 | 12:34

Er moet dus honderden keren per dag gerestitueerd worden, als ik dit goed begrijp. Goed systeem!

Uriël Fack | 19-01-13 | 12:32

WOW, wat een faal!!!11! Maargoed dat het gastje en Geenstijl deze enorme fout aan de kaak stellen! [/sarcasme uit]

Ben de Lid | 19-01-13 | 12:30

Waar gewerkt wordt vallen spaanders. Goed nieuws dus: er wordt gewerkt bij Arriva. Ziet er keurig uit dat pdf'je. Gewoon het verkeerde mailtje verwijderen en je huiswerk maken, kutpuber.
VanLeeuwen zit ondertussen te hopen dat mejuffrouw Stel vanavond zelfmoord pleegt door dit nodeloos kwetsende topic?

w.g. uw buurvrouw | 19-01-13 | 12:27

Dus op één na is alle correspondentie "klacht"....

hfakker | 19-01-13 | 12:20

@Parel van het Zuiden
Heel erg waar. Simpel beginnen, je kunt het later nog zo ingewikkeld maken als je zelf wilt. Andersom, iets dat ongelofelijk complex is versimpelen, is een veelvoud lastiger. En duurder.

Geldt voor ongeveer alles.

Nietvoordekat | 19-01-13 | 12:03

@Parel van het Zuiden. Ik vind, persoonlijk, het via email afhandelen van een restitutie een stuk makkelijker dan het bijvoorbeeld per post te doen. Of persoonlijk langs moeten komen op een kantoortje. Maar jij deelt die mening blijkbaar niet ?

En een niet kloppend voorbeeld geven, dat zet je punt natuurlijk niet echt kracht bij. Blijkbaar was de simpele oplossing ook niet zo goed. Als je een punt wil maken, moet je natuurlijk wel een goed voorbeeld geven.

Waskraan | 19-01-13 | 11:50

@Waskraan | 19-01-13 | 11:15 |

Dat van die Tiger versus T34 klopt ook niet helemaal. De simplistische opzet van de T34 zorgde er vooral voor dat Russen er heel erg veel konden bouwen en zodoende de door Tigers toegebrachte verliezen makkelijk konden aanvullen en de Tigers op het slagveld konden overlopen door nummeriek overwicht. De Tiger was in gevecht wel degelijk effectief en verantwoordelijk voor veel Russisch schroot en bloed op dat slagveld.
.
Toch raakt hij een "waarheid" aan met zijn tegel. We hebben tegenwoordig een neiging tot complexe (ICT) oplossingen waar eenvoud veel effectiever zou zijn...

Parel van het Zuiden | 19-01-13 | 11:27

@Oldtimer50A
"Langzaam gaat het OV vooruit"
Ja, vooral als er een paar blaadjes of sneeuwvlokjes vallen. ALS ze dan al vooruit gaan.

Nietvoordekat | 19-01-13 | 11:15

Ach langzaam gaat het OV vooruit. We hoeven nu toch al niet meer in open wagons en op houten banken zonder rugleuning te zitten. Er zit zelfs al glas in de ramen ! Dat is toch veel comfortabeler als je stil staat. Wellicht dat ze in de toekomst het op tijd rijden nog eens gaan uitvinden. Wordt het misschien toch nog wat !

Oldtimer50A | 19-01-13 | 11:11

Die Swiebert, die was toch maar even sneller als ik. Misschien moet Swiebert iets met de OV kaart gaan doen.

Knar01 | 19-01-13 | 11:07

het verhaal van het verdwijnende geld van de chipkaart kan ik beamen. Is me al meerdere keren overkomen (bedragen tussen de 50 cent en 8 euro) terwijl ik maar heel weinig gebruik maakte van het ding.
Ik zeg maakte, want ondertussen heb ik de ov chipkaart en het openbaar vervoer principieel geboycot.

jemagookniksmeer | 19-01-13 | 11:06

@Not Muhammad | 19-01-13 | 10:27
Was ook niet zo zeer een vraag. Een snelle zoekactie levert op dat het contract getekend was in 1998 en dat de kaart in gebruik was in 2003. Tellen we er een paar jaar bovenop (aannemende dat de ontwikkelaar al iets kon presenteren) dan is de Oystercard in 7 jaar uit de grond gestampt.
Dus de vergelijking met de ov-chipkaart gaat wat mank qua succes/falen.

blinde kip | 19-01-13 | 11:04

Slaan we niet een beetje door met al die OV topics, GS? Je kunt namelijk ook elke dag een riooldeksel lichten en verontwaardigd naar de aldaar drijvende stront kijken. Of het nog nieuwswaarde heeft blijft de vraag...

Parel van het Zuiden | 19-01-13 | 11:02

hahaha @emailadressen

selxi | 19-01-13 | 10:54

Ik kon een bepaald reisproduct niet op de kaart van mijn dochter laden. Dat lukte pas nadat Arriva de kaart "had toegevoegd" incl. nummer. Privacy?!

Litsehimmel | 19-01-13 | 10:47

Luister maar eens naar Tiziano Ferro in het openbaar vervoer dan heb je nergens meer last van.

irriducibili79 | 19-01-13 | 10:46

Iemand maakt een fout en tracht dat te herstellen. Wellicht dat ze wat geleerd heeft voor de volgende keer.

Een Excel-sheet met 56 namen sturen is dom, maar geen grootschalig structurele schending van de privacy. Daarom is het uiterst flauw om nu net deze ene dame aan de schandpaal te nagelen.

Jonkheer Wttewaall | 19-01-13 | 10:46

Ok, ik ben schaatsen en kom over 8 uur weer terug als jullie een stuk over de nieuwe Mega Upload heben. Kijken naar iets nieuws is leuker dan zeuren over oude koeien.

Mesmer | 19-01-13 | 10:43

Ik heb nog een goede tip wat betreft wat persoonsgegevens die zomaar op straat liggen enzo. Hoop dat jullie er iets mee kunnen. Allemaal adressen en telefoonnummers van miljoenen mensen, liggen zomaar voor iedereen te grabbel. Moet je hier maar eens gaan kijken. www.detelefoongids.nl . Geenstijl , doe er wat aan.

fender05 | 19-01-13 | 10:41

Overigens best leuk dat er een klacht ligt van 12/10/2012 en nog niet is afgehandeld. Met een hele lange doorlooptijd. Misschien dat Arriva een bezoekje moet krijgen van Tom Staal qua OV-chip-faal en hun beleid rond klachten?

BeunDeHaas | 19-01-13 | 10:39

Logisch verklaarbaar.
Als die mensen echt iets konden zouden ze niet in de OV-sector zijn gaan werken.

ZDEV | 19-01-13 | 10:29

@Not Muhammad | 19-01-13 | 10:22 | + 0 -
Als de comments van alle andere mensen leest zie je dat het een traag proces is, net als in de rij staan bij de kassa.

Kaas de Vies | 19-01-13 | 10:28

@blindekip: Al sla je me dood. Weten doe ik het niet en aan vermoedens heb ik niets.

Not Muhammad | 19-01-13 | 10:27

Volgens mij zit het probleem in het Concessieperceel Achterhoek.

bennutzat | 19-01-13 | 10:22

@Not Muhammad | 19-01-13 | 10:07
Was die ook al 20 (!) jaar in ontwikkeling zoals de chipkaart? Denk het niet.

blinde kip | 19-01-13 | 10:22

@King of the Oneliner | 19-01-13 | 10:21 | + 0 -
Met alle respect King of the Onliner, cheques worden niet in de ruimte geaccepteerd als ze met potlood beschreven zijn. Sta je dan...

Kaas de Vies | 19-01-13 | 10:22

@kaasdevries: die automaten en balies zijn te ingewikkeld?

Not Muhammad | 19-01-13 | 10:22

Arriva: 'Het is maar reizen'

Boris Poepnagel | 19-01-13 | 10:22

KISS: Keep It Simple, Stupid.
D.w.z. soms werkt een doeltreffende, simpele en goedkope oplossing beter, ook al zijn er natuurlijk hoogwaardige technische oplossingen mogelijk.
Het voordeel van simpelheid is: goedkoop, betrouwbaar ook in onvoorziene situaties, ongevoelig voor storingen en makkelijk te repareren en minder kennis nodig om het te bedienen, oftewel foolproof en failproof.
Voorbeelden: de T34 tank uit WW II van de Sovjet-Unie tegen de Tigertank van de nazi's. De Tigertank was in theorie beter en luxer, maar liep door smalle rupsbanden en gewicht vast in de Russische modder. Bovendien duur en langzaam te fabriceren.
Onder voorbeeld: Russen gebruikten een simpel potlood aan een touwtje om notities te maken op hun ruimtereizen, de NASA spendeerde meer dan een miljoen om de Papermate te ontwikkelen, een pen die in zwaartekrachtloze omstandigheden kan functioneren.
De strippenkaart, of zelfs contant betalen contra de hele machinerie en high-tec van de OV-chipkaart.
De HSL-lijn, voor een tijdwinst van 20 minuten wordt een miljardenproject uitgevoerd, bovendien : als het mis gaat, gaat het ook goed mis met die snelheden, en het zal mis gaan.
De Nederlandse woningmarkt: door allerlei constructies, inclusief hypotheekrente-aftrek, huursubsidie enz. gesjoemel met grondprijzen enz. is wonen hier onbetaalbaar.
In een ander land, zet je een huisje op een stuk grond en klaar ben je nog voor geen 20.000 Euro.
Het probleem is dat je complexe systemen niet kan aansturen, simpelweg door allerlei interacties.

King of the Oneliner | 19-01-13 | 10:21

@Not Muhammad | 19-01-13 | 10:18 | + 0 -
... nog steeds MAKKELIJK een papieren...

Kaas de Vies | 19-01-13 | 10:19

@mijnheer de vries; dat kan ik in Nederland ook.

Not Muhammad | 19-01-13 | 10:18

@Not Muhammad | 19-01-13 | 10:07 | + 1 -
En kan je als toerist nog steeds makkelijk een papieren kaartje kopen.

Hulde inderdaad.

Kaas de Vies | 19-01-13 | 10:15

17 jaar en al zoveel verstand om dit niet aan arriva zelf voor te leggen, hulde hiervoor die gaat het nog ver schoppen +1

arriva is nummer 3 in de rij van kansloze vervoerders met een abominabel service, de klant zoveel mogelijk tegenwerken is het motto

Tim Grimback | 19-01-13 | 10:07

Whoops, foutje bij Arriva. Beetje pietluttig.
Geenstijl is wat dit betreft zéér kinderachtig bezig. Hulde voor de ov chipkaart, in Engeland hebben we de oyster card. Verliep eerst ook niet vlekkeloos, toch nu hebben we een uitmuntend systeem.

Not Muhammad | 19-01-13 | 10:07

Een gewoon kaartje is niet goed genoeg, nee, het moet wel van deze tijd zijn, dus wordt het een plastic pasje. En een hele batterij automaten. automatisering. Efficiëntie. Sinds ze alles zijn gaan automatiseren is het bepaald niet beter gegaan met de economie. Toeval?
Pen en papier, nog zoiets. Is ook niet goed genoeg. Dat moet een i-pad worden, zeg maar een complexe chipkaart. Sinds ze aan die computer rootzooi zijn begonnen is de economie ENORM vooruitgegaan. Of mis ik iets? Kijk, ik zit nou zelf ook achter zo'n ding, maar als ik echt serieuze dingen moet gaan doen zet ik hem uit. Efficiëntie, snelheid is doel in zichzelf geworden, zonder af te vragen waarheen of waarvoor. Met de HSL naar het werkkamp.

Van Duyvenbode | 19-01-13 | 10:07

Ik had een mailtje teruggestuurd: "Ik weet het goed gemaakt, jullie maken voor overmorgen het geld dat jullie van mij gestolen hebben over op mijn rekening of anders stuur ik dit bestand naar Geenstijl."

Heb zelf ook ervaring met de snelheid van deze criminelen.

ClockworkDarkly | 19-01-13 | 10:02

@Mesmer | 19-01-13 | 09:54
Op het station is geen optie meer?

irriducibili79 | 19-01-13 | 09:58

PureYak | 19-01-13 | 09:49

Hé, brother in arms. Voor mij ook papier kaartjes. De NS wil dit ontmoedigen dat is wel duidelijk, en op een rottige manier.
Voor je je kaartje hebt moet je eerst 10 menu's doorwerken.
Ik denk dat ik mijn kaartjes bij de kassa ga kopen, en als ze dan zeggen dat daarvoor automaten zijn, zeg ik dat ik te stom ben voor die dingen. Heeft u mijn IQ al gezien? Nee? Nou ja, ik kan nog net m'n eigen achterwerk vinden.

Van Duyvenbode | 19-01-13 | 09:54

@ irriducibili79 | 19-01-13 | 09:43 | In de treinen van Arriva kun je zonder boete geen kaartje kopen. NS systeem.

Mesmer | 19-01-13 | 09:54

Maar wie wordt er nu gaylord genoemd?

eerstneukendanpraten | 19-01-13 | 09:54

Pfff. Lekker boeiend. In een telefoonboek staat meer persoonlijke info. Medewerker voegt per ongeluk een verkeerd bestand bij. Het gaat hier ook niet echt over medische gegevens ofzo. Natte scheet in een glas water. Wat een privacy-faal. Nou nou.

Schreeuwmeeuw | 19-01-13 | 09:53

Ik kijk er niet van op dat de persoonsgegevens gepubliceerd zijn. Het heet toch niet voor niets Openbaar Vervoer?

rara | 19-01-13 | 09:51

Ik koop nog kaartjes van papier. Helaas heeft NS sinds de invoering van de chip, de automaten met opzet stinkend traag gemaakt om daarmee losse kaartverkoop te ontmoedigen. Wat is het toch een sneu bedrijf, dar wil je toch niet werken.

PureYak | 19-01-13 | 09:49

Maar je hebt toch niets te verbergen?

Kaas de Vies | 19-01-13 | 09:48

@mezelf, vooral kijkend naar het tenenkrommende taalgebruik.

UL-H | 19-01-13 | 09:48

"Haha, jullie dachten toch zeker niet dat we hier gevoelige informatie zouden laten staan, stelletje prutsers. Nu ik toch uw aandacht heb, Joris is een gaylord. En trouwens, wist u dat Sywert al op deze regel was toen u nog bovenaan was."

Taalgebruik typisch van een 17 jarige (vooral kijkend naar , maar ik vermoed dat hier meer achter zit dan dat deze knul zegt.

UL-H | 19-01-13 | 09:47

Typisch gevalletje 'oeps'!
Daar krijgt Joke nog wat mee te stellen.

[email protected] Joris is een Gaylord. Hahaha!

Pastor Sippenhaft | 19-01-13 | 09:46

Tsja, waar mensen werken...

Caturman | 19-01-13 | 09:46

-weggejorist-

Del Curvo | 19-01-13 | 09:45

Zou leuk zijn als GeenStijl iedereen mailt namens Arriva en daarin vermeldt dat ze kunnen fluiten naar hun centen.

Oeloeboeloe | 19-01-13 | 09:43

@Mesmer | 19-01-13 | 09:40
Ik, maar in de trein kun je ook nog kaartjes kopen. Hoe dat met de metro en de tram zit weet ik niet, de randstad daar hou ik me namelijk graag buiten.

irriducibili79 | 19-01-13 | 09:43

@ irriducibili79 | 19-01-13 | 09:35 | Wie zegt dat het hier over een busritje gaat?

Mesmer | 19-01-13 | 09:40

Ik val jullie altijd lastig in het openbaar vervoer, klaag daar maar eens over.

irriducibili79 | 19-01-13 | 09:40

@Godsammekraken | 19-01-13 | 09:34
En interpunctiefouten. Schandalig.

blinde kip | 19-01-13 | 09:39

@Vogelbeest
Vergeet niet de stinkende paupers naast je, en het feit dat je nul bagageruimte hebt.

De uitvinder van het openbaar vervoer mag wat mij betreft berecht worden wegens misdaden tegen de menselijkheid.

Nietvoordekat | 19-01-13 | 09:39

Openbaar vervoer is iets wat gaat van een plaats waar je niet bent naar een plaats waar je niet heen wilt op een tijd die je niet uitkomt.

Vogelbeest | 19-01-13 | 09:36

Je kunt nog altijd gewoon kaartjes kopen in de bus hoor.

irriducibili79 | 19-01-13 | 09:35

56 mailadressen. Big fucking deal.

Godsammekraken | 19-01-13 | 09:34

Chipcard = big brother

Einde van de Domheid | 19-01-13 | 09:33

Vandaag je naam en adres, morgen je bankgegevens en gezondheidssituatie.

blinde kip | 19-01-13 | 09:32

Daarom geef ik ook altijd een valse naam op en ga ik met een nepsnor op de foto.

Nietvoordekat | 19-01-13 | 09:32

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken