Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GeenStijl crisiswatch: u gaat er aan onderdoor

autsj.gifDe crisis, daar heeft u al een tijdje niets meer over gehoord. Komt doordat de meest pessimistische azijnzeikers inmiddels collectief aan een depressie danwel epische burn-out zijn begonnen. Iedere dag het einde van de wereld en de dood van de economie voorspellen: het is een psychisch veeleisende business. Maar niet alleen zij, gans Nederland is aan de happy-pills, grote bakken chocolade-ijs en een overmatige hoeveelheid Love Actually begonnen. We gaan er namelijk aan onderdoor, allemaal. Iedereen is bang om zijn baan te verliezen en baanonzekerheid leidt tot acute vertroebeling van de gemoedsrust. Slapen kunt u niet meer zonder Comedy Central, koffie neemt u slechts nog met drie suikerklontjes en daglicht kunt u niet meer verdragen. Steeds meer huisartsen in Nederland krijgen depressief werkvolk over de doktersvloer, dat aantal is in 2011 ten opzichte van 2010 met 8% gestegen. Het gaat dan vooral om mannen (m/v) die niet zeker zijn over hun baan en/of wiens huis onder water staat. De vrolijkheid van Nederland daalt parallel aan de daling van de huizenprijs, zo blijkt. Wat gaan we hier tegen doen, GeenStijl? Helemaal niets. Combineer jarenlange vertrutting en betutteling met een klein beetje crisis en dit is dus wat we krijgen: een depressief wijfend zeikland. Advies aan de huisartsen: gewoon zonder pardon alsook linea reacta de straat op schoppen die mode-jankers. Hup, aan het werk, maakt niet uit wat je doet. Dit zijn geen mensen met een aanleg voor depressie, dit zijn verlopen babyboomers die alleen even hoeven te wennen aan het idee dat de crisis dat gigantische gouden landingskussen onder hun kont weggerecessied heeft. Stop het huilen, begin bij jezelf!

Reaguursels

Inloggen

@Cojones
'Na de Bijbel is Ayn Rands ruim elfhonderd pagina’s tellende Atlas Shrugged (1957) het meest gelezen boek in de Verenigde Staten. Ze vormen een markant tweespan: waar de Bijbel naastenliefde predikt, is egoïsme de hoogste deugd in Atlas Shrugged.' Floor Rusman

Einde van de Domheid | 12-01-13 | 13:35

Einde van de Domheid | 11-01-13 | 22:04 |

Boehoe! Ik hoorde je moeder net, je moet naar bed. Truste.

Andre1972 | 11-01-13 | 22:54

Kromst | 11-01-13 | 22:02 |

Je bent trots op je vrouw en dat is mooi. Echter, de prestaties van iemand kunnen niet afstralen op een ander. Ga maar proberen te solliciteren met haar titel. Zo werkt het gelukkig niet.

Andre1972 | 11-01-13 | 22:35

Ow, dit is een privé blogje... ik ga weer!

Sjompie | 11-01-13 | 22:35

Mis ik iets?

Sjompie | 11-01-13 | 22:34

Kromst | 11-01-13 | 22:02 |

Die vergeef ik je.

Andre1972 | 11-01-13 | 22:27

Als je zo praat kan ik dat waarderen zonder insinuaties of morele en intellectuele superioriteit.

Jij zegt: "Om van A naar B te komen moet er iets zijn dat momentum genereert. Arbeid. Energie. Vanuit zichzelf zal het geen gestalte krijgen."
Ik begrijp dan niet precies wat jij denkt dat er moet gebeuren?

Tegenwoordig is iedereen zo geïndoctrineerd met het idee dat de overheid de economie moet regelen dat het daar aan kan liggen. Anyways, de staat hoeft niets te regelen. Als totale samenleving zijn we beter af zonder bemoeienis vd overheid met de economie. En dat is niet alleen Ayn Rand, haar economische theorieën zijn slechts een uitloper van haar filosofie en was ook niet haar sterkste kant want haar argumenten zijn hierbij minder scherp tov de metafysica, epistemologie of ethiek. Grote economen als Adam Smith, Ludwig von Mises, Friedrich von Hayek Henry Hazlitt en Milton Friedman om er maar een paar te noemen hebben dit allang aangetoond.
Daartegenover staat met name de Keynesiaanse gedachte (Marx in schaapskleren qua ideeen, maar dat was niet zijn motief, moet je al aan het denken zetten of hij zijn theorieën wel goed heeft doordacht).
Maar goed, je moet je afvragen wie, wat voor motieven heeft om overheidsingrijpen te verdedigen en wie en waarom laissez faire. Niemand met macht heeft wat te winnen met laissez faire. De macht onder zo'n systeem heb je alleen als je een uitstekende producent bent, oftewel de earned en als gehele samenleving gaat men daarmee vooruit. Monopolies worden gecreëerd door overheden.

Het is aangetoond dat het minimumloon werkloosheid vergroot. Dit is een regeling. Indien men laissez faire toepast dan wordt enkel de regel afgeschaft en hoeft deze dus niet meer worden uitgevoerd en gehandhaafd door de bureaucratie. Dat betekent dus dat er alleen een streep door de regel moet worden gehaald. C'est ça.
Vervolgens doet de vrije markt de rest. Als je mensen hun gang laat gaan dan zijn ze heel erg creatief in geld verdienen. Dan heb ik het niet over crony capitalists die rijk zijn geworden van de kredietcrisis of de mythe vd robber barons.

Laisser faire betekent zoiets als; handen af, op zn beloop laten gaan etc.

Andre1972 | 11-01-13 | 22:25

andre1972
Wellicht denk je dat je uniek bent, je noemt wat namen van denkers en economen. Maar je bent gewoon een egoist. Kenmerk van een egoist is dat die op een gegeven moment exclusief in zichzelf gaat geloven. Het barst van mensen zoals jij. Ze veroorzaakten de kredietcrisis en Ayn Rand is hun ideologe.

Einde van de Domheid | 11-01-13 | 22:04

Aha, ik snap het!
Einde van de Domheid
Dat is zeker een flinke titel voor je vrouw.
Andre1972 | 11-01-13 | 21:55

Je begint mensen/dingen/discussies door elkaar te halen. In ons land werkt het als volgt: eerst ING, dan MSc (Drs) en dan Dr. Voor zover ik weet is Einde van de Domheid geen bestaande titel. Zou wel een leuke zijn. Hoop dat je die ooit behaalt.

Kromst | 11-01-13 | 22:02

Andre1972 | 11-01-13 | 21:31
Even inhoudelijk dan maar. We leven nu in situatie A. Objectivisme voorstaat situatie B. Om van A naar B te komen moet er iets zijn dat momentum genereert. Arbeid. Energie. Roept u maar. Vanuit zichzelf zal het geen gestalte krijgen. Vandaar er iets moet zijn dat van A een B maakt. Aangezien het niet vanzelf gaat moet iets of iemand dat doen. Iemand moet een B gaan maken van A. Als van samenleving A een B kan worden gemaakt, dan is B een gemaakte samenleving en was De Idee samenleving B een maakbare samenleving. Als het dan ook nog goed uitpakt dan is daar toch niets mis mee? Waarom vallen over een woordje als maakbaar? Trouwens, Laisser Faire betekent toch: Ik het mijne en jij het jouwe? waarom zoveel weerstand als ik het jouwe niet voorsta?

Kromst | 11-01-13 | 21:57

Aha, ik snap het!

Einde van de Domheid

Dat is zeker een flinke titel voor je vrouw.

Andre1972 | 11-01-13 | 21:55

Andre1972 | 11-01-13 | 21:31 |
En je suggereert het....
Ga in de politiek man.
Je loopt Geert zo voorbij.

Einde van de Domheid | 11-01-13 | 21:53

Nee, Edison heeft niet in zijn eentje de gloeilamp uitgevonden. Daar zijn veel mensen mee bezig geweest en uiteindelijk heeft Edison het commercieel toepasbaar gemaakt en wordt hij daarom gezien en bestempeld als de uitvinder.
Maakt dat iets uit voor mijn punt dat ik maakte?

Dit is nou een hele vervelende manier van discussiëren. Proberen met dit geneuzel op de vierkante mm je gelijk te halen terwijl het totaal niet relevant is in het geheel.

Nee, jij kan mij niet begrijpen. Een belangrijke waarde voor mij is zelfrespect. Dat ontbreekt eraan. Hoe jij verder je leven leeft heb ik totaal geen boodschap aan zolang je het maar niet op zak van iemand anders doet die daartoe wordt gedwongen.

Ik kom graag een keertje eten als je zo lekker kan koken.
Groetjes aan je vrouw met haar flinke titel die van eten houdt (nu kan ik een flauwe grap maken maar dat doe ik niet).

Andre1972 | 11-01-13 | 21:31

Andre1972 | 11-01-13 | 19:52
Lol, fase 2 van de Randbot is in werking getreden: Discussie afsluiten met nare dingen roepen. En effe FYI: Edison was niet de uitvinder van de gloeilamp. Nee, ook niet als Ayn Rand dat zegt. Bovendien hoef je me de ideeen van Rand niet uit te leggen. Ik heb het gelezen. Ik ben geen Einstein en geen van alles je me toedicht. Gewoon iemand met een boekenkast en verder weinig behoeften. Ik heb een mooie intelligente mooie vrouw met een goede baan en flinke titel die me eventueel in alles kan voorzien qua spullen, maar dat boeit me geen zak. haar ook niet overigens. Ik vind koken leuk en zij vindt eten lekker. Zo simpel kan geluk zijn. Je kan natuurlijk ook je hele bestaan kut vinden en al je geluk ophangen aan een systeem die nooit komen zal. Daarin verschil je weinig van de Moslims die dromen van het Uberkalifaat en ben je geheel vrij in. Vrijheid van godsdienst nietwaar?

Je hebt overigens op een klein puntje wel gelijk; ik snap je niet. Loop je vast wel vaker tegenaan.

Met vriendelijke groet.

Kromst | 11-01-13 | 21:04

Einde van de Domheid | 11-01-13 | 20:19 |

Volg je mij de hele dag? Wat leuk jongen.
Niks beters te doen?

Andre1972 | 11-01-13 | 20:48

Andre1972 | 11-01-13 | 19:52 | + 0 -
Andre, ik volg de hele dag je emo-betoog en moet zeggen dat ik je toon hoogstvervelend vind. Dat mag, maar je hebt daardoor niet meer gelijk.
Waarom dat badinerende, waarom vervelende scheldwoorden.
Niemand doet dat bij jou toch?
Tenslotte nog een kleine opmerking; namelijk, de gloeilamp is door Humphrey Davy uitgevonden.

Einde van de Domheid | 11-01-13 | 20:19

Kromst | 11-01-13 | 18:56 |

Cherrypicking? Ik begin gewoon met je 1e opmerking. Heb geen zin om gelijk al je onzinstellingen te pareren. Heb namelijk het gevoel dat het bij jou niet om een serieuze discussie over de realiteit gaat want die staat voor jou al vast. Maar goed, ik ben ervan overtuigd dat je die andere ook niet kan onderbouwen aangezien je zo hard faalt bij deze 1e. Maar getroost je de moeite om die andere "toe te lichten", hierna ga ik niet meer op je in want ik heb geen zin om meer tijd in jou te steken.

Ayn Rand staat een laisser faire economie/maatschappij voor zonder dwang. Individuele rechten zijn de basis en niemand kan gedwongen worden om tegen zijn zin iets voor een ander te moeten doen. De staat heeft als functie, politie (voor conflicten van fysiek geweld en fraude), leger (bedreiging vd nationale veiligheid van een andere mogendheid) en een juridisch systeem om geschillen, waaronder fraude, op te lossen.

Jij zegt dat een samenleving zoals Rand die voorstelt nog nooit haalbaar is geweest en daarom een utopie is. Dat is logisch niet juist en getuigt van een losermentaliteit. Als Thomas Edison bij de meer dan 1.000 experimenten die hij had moeten doen al was gestopt bij de 5e dan was de gloeilamp in ieder geval niet door hem uitgevonden.
Er is nog nooit een 100% laisser faire maatschappij/economie geweest. Dat betekent niet dat het niet haalbaar is en daarom is het logisch niet juist. De geschiedenis wijst iig uit dat waar meer economische vrijheid heerst(e) er grotere welvaart en individuele vrijheid het gevolg is/was.

Zo'n laisser faire maatschappij (= de vrije hand laten) betekent dus dat er juist geen dwang en nagenoeg geen regels zijn. Hoe je dan op het idee komt dat er dwang moet worden toegepast is mij een raadsel.
Het uitvoeren van Laisser faire betekent regels afschaffen.
De staat "maakt" dus niets, de vrije markt regelt zichzelf. Maakbaarheid is de tegenstelling van laisser faire, begrijp je Einstein?

En dan nog je laatste opmerkingen. Je hebt het over materialistisch. Leuk, maar hoe je daar op komt is mij wederom een raadsel. Komt het misschien omdat je met veel afgunst kijkt naar mensen die die spullen wel hebben en jij niet? Jij staat toch minimaal op gelijke hoogte met Ayn Rand met haar "ideetjes", misschien eigenlijk wel hoger toch flinke jongen maar je hebt niets...(ah gossie)

En wat je ook niet begrijpt, is het verschil tussen respect hebben voor iemands prestaties en waardering voor zijn werk. Ik vind Marx zijn werk waardeloos maar kan hem om zijn prestaties wel respecteren.
Maar als moocher begrijp jij dat niet.

Toedeloe!

Andre1972 | 11-01-13 | 19:52

Andre1972 | 11-01-13 | 18:12
Je slaat gemakshalve de tweede post maar even over en grijpt terug op 1 ding waarvan je denkt dat ik die niet onderbouwen kan. Dat heet overigens cherrypicking. Evengoed, jij je zin. De samenleving die Rand voorstaat is nooit haalbaar geweest. Vandaar Utopie. Werkt prima in filosofische zin, maar is in de praktijk onhaalbaar, evenals het wereldje uit Politeia. Niet zonder dwang in ieder geval en dan val je al gauw weer terug in de maakbaarheidsproblematiek. Volgens Randroids moet alles anders en dan wordt het beter. Vooral het denken van de medemens moet op de schop. Daar ben ik het chronisch mee oneens. Bovendien moet ik altijd lachen om die mafkezen die en masse Rand aanhangen en dan tegen "collectivisten" zijn. Iets met pot en ketel.

En dat unearned opeisen van iets ben ik niet mee bezig. Dat materialistische idealistische wereldje doe ik niet aan mee. Interesseert me geen zak. Zegt meer iets over jouw wereldbeeld en wat jij van belang vindt dan het mijne. Dat je Marx waardeert vind ik dan wel weer lekker postmodern van je! Dik plusje daarvoor.

Kromst | 11-01-13 | 18:56

Kromst | 11-01-13 | 17:04 |

Ik ben bang dat je het echt niet snapt.
Ik zeg: "Als jij denkt dat Ayn Rand een maakbare samenleving voor ogen had dan heb je; of niks van haar gelezen, of het niet begrepen."

Daarin geef ik aan dat jouw stelling niet klopt. Ik stelde niets. Als je een stelling deponeert moet je hem onderbouwen heb ik geleerd. Het is dan in 1e instantie niet aan mij om die te weerleggen als je geen argument hebt genoemd. Blijkbaar versta jij dat onder argumenteren, ik niet.

Maar goed, jij zegt dus dat Ayn Rand een maakbare samenleving voorstaat.
Leg mij dan eens uit waaruit dat zou blijken?

Je praat in ieder geval als een flinke en vooral erg slimme jongen als je het denigrerend over haar "ideetjes" hebt. Ook al ben ik een fervent tegenstander van Marx, zijn ideeën op dezelfde manier afdoen zal ik mij niet aan wagen. Heeft toch met een soort respect voor iemands prestaties te maken, hoe fout achteraf dan ook.
Ik denk dat daar ook de crux zit bij jou. Jij bent iemand die graag de "unearned" wil opeisen. Daarom begrijp je ook niets van haar filosofie.

Andre1972 | 11-01-13 | 18:12

Wat een slappe ouwehoer die VanLeeuwen zeg... wat een flinkerd... bah!

Een Soort Iets | 11-01-13 | 17:12

... dan heb je; of niks van haar gelezen, of het niet begrepen.
Andre1972 | 11-01-13 | 16:33

Dat bedoel ik dus; Het "als je niet vindt wat Rand vindt dan snap je het niet"-argument. Ik heb Rand gewoon in de kast staan. Leuke ideetjes, zij het niet echt origineel. En ze heeft ook wel een beetje gelijk. Zelf nadenken is inderdaad het middel tot kennis, maar tot waarheid.. nee. Wisten ze in de oudheid ook al. Kritisch zijn is ook een Randvoorwaarde. Kritiekloos het filosofietje van Rand naboeren staat daar haaks op. Zelf haak ik af bij Rand op het moment dat er gesproken wordt over goed, kwaad en moraal. Dat zwart-wit gedoe past het best bij die zwart-wit tijd van toen. Ook het sociaal-Darwinisme -het economische model van Rand- erg geaccepteerd in die tijd, is zwaar achterhaald. Niet in Amerika overigens waar men nog steeds in het AmericanDreamFabeltje trapt. Haar visie is een elitaire top-down visie geschreven in een tijd die de onze niet is. Tegenwoordig noemen we zoiets salontafelgelul. Leuk voor discussie op een verjaardag en een zege voor de boze misantroop, doch meer niet.

Kromst | 11-01-13 | 17:04

Ff voor de duidelijkheid. Zit hier niet Ayn Rand te verdedigen. Wel haar ideeën.

Ik zit met smacht juist te wachten op iemand met goede argumenten waarom of waarin zij ongelijk had. Helaas komt men niet verder dan ad hominem aanvallen (ook hier). Tijdens haar leven gaf zij zelf hetzelfde aan.

Andre1972 | 11-01-13 | 16:36

Kromst | 11-01-13 | 16:07 |

Als jij denkt dat Ayn Rand een maakbare samenleving voor ogen had dan heb je; of niks van haar gelezen, of het niet begrepen.

Haar filosofie is exact het tegenovergestelde.

Andre1972 | 11-01-13 | 16:33

Nederlanders zijn inderdaad een beetje verweekt, maar dat zijn we dan wel allemaal. Afgezien van wat oud-soldaten, anarchistische hippies en illegalen is er vrijwel niemand die weet wat het is om langer dan een week zonder centrale verwarming te zitten. Dat geldt ook voor de Geenstijl redactie. Neem nou zo'n Pritt Stift, dat is nou echt een typisch product van een verweekte samenleving. Wilde zo rond zijn 25ste graag schrijver worden, maar dat lukte niet helemaal. Een echte mannensamenleving geeft zo'n jongen dan een trap tegen zijn kloten, waarna hij een echt vak moet gaan uitoefenen. Maar die trap heeft Pritt Stift nooit gekregen, integendeel, die kreeg een podium waarop hij de rest van zijn leven de eeuwig verongelijkte eeuwige student kan uithangen. Geenstijl is een vangnetje waarmee die jongen z'n gefnuikte schrijversambities richting iets acceptabels kan kanaliseren. Een verweekte samenleving heeft dat soort vangnetjes. Dat geeft niet, is heel menselijk allemaal, maar het is een beetje een gotspe om de mensen die in een wat minder roze wereld leven voor zwakkeling uit te maken. Kijk eens in de spiegel, redactie. Die vetkwabbetjes op buik en nek zitten er niet omdat jullie zulke overlevers zijn. Jullie zijn niet de chroniqeurs van de verweekte samenleving. Jullie ZIJN de verweekte samenleving.

un_chien_andalou | 11-01-13 | 16:14

@Einde van de Domheid | 11-01-13 | 14:46
Zodra je de naam Ayn Rand ergens intikt krijg je meteen het Randroidcollectief achter je aan. Die lui zitten de hele dag haar naam te goegelen en reageren overal furieus op. Ayn Rand was boven alles gewoon een apart wijf. Kettingrokend romanschrijfstertje met rare ideeen. Ze moest huilen toen ze voor het eerst in Amerika aankwam en de skyline aanschouwde. Tears of Splendor, LOL. Dat mensen dat bouwden terwijl ze hun leven moesten wagen voor een hongerloontje onder Russische omstandigheden en velen te pletter vielen zag ze door de traantjes niet. Zo mooi. Zo ideaal zelfs dat ze haar schriftalent aanwendde om er een utopistisch ideologietje omheen te fabrieken. Leuke boekjes, dat wel en food for thought, maar realistisch, dat niet. Samenlevingen zijn nu eenmaal niet maakbaar. Dat zou elke objectivist moeten beseffen, als ze een beetje objectief naar de realiteit zouden kijken.

Kromst | 11-01-13 | 16:07

@Andre1972 | 11-01-13 | 15:10 |
'Wie Rand tegensprak, werd ten overstaan van de groep aan een heus verhoor onderworpen en geroyeerd wanneer hij niet inbond. Zo’n royement voltrok zich op de ouderwetse sovjetwijze: de anderen moesten een document tekenen waarin stond dat ze nooit meer contact zouden hebben met de verschoppeling'.
Daar is het, Saddam, Stalin en Paus.

Einde van de Domheid | 11-01-13 | 16:00

Andre1972 | 11-01-13 | 15:10 | | Reageer+ |
0
Ik weet niet wie je bent en wat je vind, maar ik heb (om maar weer even ontopic te gaan) zelden een verdrietiger mensje dan Ayn Rand gezien. Heldin van de teaparty!

Einde van de Domheid | 11-01-13 | 15:55

Andre1972 | 11-01-13 | 14:05 | + -1
Dennett is vaak nodeloos breedsprakig, ben ik eens. Enfin, laten we de man naar z'n hoogtepunten beoordelen.

Er zijn er maar weinig die zo helder kunnen schrijven als ik.

Qed.

Ratzinger | 11-01-13 | 15:24

Je hoeft geen lening te hebben of een onverkoopbaar koophuis om mistroostig te worden van werkloos zijn in een crisis met stijdende prijzen en volop bezuinigingen lijkt me. Een klein beetje empathie kan zo nu en dan geen kwaad hoor.

phantom2 | 11-01-13 | 15:16

Einde van de Domheid | 11-01-13 | 14:41 |

Je diskwalificeert jezelf nu totaal.
Succes ermee!

Andre1972 | 11-01-13 | 15:10

Moishe Pipik | 11-01-13 | 13:48 |
Alleen de het evangelie van het egoisme zijn we gekomen waar we zijn. Vandaar dat ik Rand aan die kant schaar en niet aan de zijde van de applepromotiefilmhelden.
www.youtube.com/watch?v=dX9GTUMh490
Verder gaat het niet over haar uiterlijk maar op latere leeftijd maakt ze bij mij de indruk behoorlijk twisted te zijn. Eng.

Einde van de Domheid | 11-01-13 | 14:46

@ Pakzooi | 11-01-13 | 12:29 | + 1

Nee hoor, ik kom nog vaak zat daarvoor in Nederland.
En nee, ik ben ook niet anti Nederlands nu ik er niet meer woon.
En ja, ik vind het heerlijk om geen belasting te hoeven te betalen, of me druk te maken over weer een idote regel van een idioot kabinet.

Hartelijke groet!

Spokoynoy Nochi | 11-01-13 | 14:42

Andre1972 | 11-01-13 | 13:57 |
Ze lijkt eigenlijk best wel op Saddam Hoessein of Stalin, of de paus met haar excommunicatievergaderingen. Behoorlijk labiel en sexueel gestoord.

Einde van de Domheid | 11-01-13 | 14:41

Krimpende economie, stijgende lasten. De overheid wil ons graag laten geloven dat alles maakbaar is, inclusief onszelf. Eigen verantwoordelijkheid en zo. Dus werkloos en arm. Eigen schuld. En als er geen werk is in het noorden dan verhuis je toch gewoon naar Limburg? Kan je daar elke zomer lekker met behoud van uitkering asperges lopen steken, want dan ben je nuttig voor de samenleving. Doe je dat niet dan ben je lui. Ook het rare concept van sociale zekerheid moet nu eindelijk maar eens worden afgeschaft, want duur. En solidariteit is zo 1984. Moeten we niet willen met z'n allen.

Kromst | 11-01-13 | 14:19

@roze_bril | 11-01-13 | 12:51

Klopt. Maar 'De Huizenprijs' is grotendeels niet de prijs van dat gebouwtje, maar vooral het stuk aarde waar het op staat. Speculatie. M.a.w. hoe waardevol is een stukje grond momenteel in Nederland?
Blijkbaar ziet de wereld niet veel toekomst in Nederland.
Boris Poepnagel | 11-01-13 | 12:55 | + 2 -

___________
Aangezien onze "wijzen konte-kruipende leiders" zo slim zijn dat ze een deel van ons land onder water willen zetten zodat de Belgen een grote haven kunnen maken.. Onze economie word de grond in gegraaid en genaaid, en aan de einde van de rit verhuizen de hufters met een goude hand druk.
*Bitter*

ZiekVanDieJankers | 11-01-13 | 14:06

Ratzinger | 11-01-13 | 13:57 |

Ken hem niet maar lees deze quote van hem: "The model of decision making I am proposing has the following feature: when we are faced with an important decision, a consideration-generator whose output is to some degree undetermined produces a series of considerations, some of which may of course be immediately rejected as irrelevant by the agent (consciously or unconsciously). Those considerations that are selected by the agent as having a more than negligible bearing on the decision then figure in a reasoning process, and if the agent is in the main reasonable, those considerations ultimately serve as predictors and explicators of the agent's final decision."

Erg veel tekst, weinig inhoud eerlijk gezegd.

Andre1972 | 11-01-13 | 14:05

Moishe Pipik | 11-01-13 | 13:48 | + 0
Eens ja. Van wie moesten de banken ook al weer geld lenen aan paupers?

Ratzinger | 11-01-13 | 13:59

Einde van de Domheid | 11-01-13 | 13:45 |

Jij lijkt me totaal in de war.

Andre1972 | 11-01-13 | 13:57

Andre1972 | 11-01-13 | 13:38 | + 0
Ken je Dennett? Erg aardig om te lezen, pretty down to earth.

Niet zo'n bezopen hemelbestormer als een Kant, Hegel, Nietzsche etc.

Ratzinger | 11-01-13 | 13:57

Ratzinger | 11-01-13 | 13:23
Ze heeft een kop als een trekhaak, klopt. Er valt ook wel wat aan te merken op haar boeken, maar het is belachelijk om haar ideologie als basis van de kredietcrisis te zien.

Moishe Pipik | 11-01-13 | 13:48

Deze hierboven is voor:
Moishe Pipik | 11-01-13 | 13:15 |

Einde van de Domheid | 11-01-13 | 13:46

Ayn Rand lijkt me een lief gefrustreerd meisje dat het fascistoide communisme beu was en zich niet kon voorstellen dat prime movers zouden worden overgenomen door prime handers. Dat de alfaman zou dansen naar de pijpen van SMS-inkomsten, kijkcijfers en politieke polls, dat verlies winstgevend zou worden heeft Ayn waarschijnlijk nooit voorzien. Second handers (Goldman Sachs, de Mol/Berlusconi) hebben de macht overgenomen en laten die alleen nog los als ze dood gaan. Dan nog heeft men die macht juridisch voor generaties vastgezet.

Einde van de Domheid | 11-01-13 | 13:45

Als je in de jaren voor de crisis op een verjaardag zat hoorde je niets anders dan dat ze weer een huis verkocht hadden en ff een tonnetje winst gemaakt hadden en een lol dat ze hadden, niemand die toen tegen mij zei van "je mag ff meedelen", nu de rollen omgedraaid zijn moeten we deze kaffers helpen.
Laten ze het nu ook zelf uitzoeken, en het eind is nog lang niet in zicht ondanks dat allerlei experts op TV verkondigen dat we op de bodem zitten, die zelfde experts die de crisis niet zagen aankomen en, doe je helm maar op want er gaat de komende jaren vanaf nu nog eens meer dan 20% af.

baanaru | 11-01-13 | 13:41

Ratzinger | 11-01-13 | 13:26 |

Ja bizar.

Maar aan zo'n titel zit wel een filosofische basis. Veel filosofen, van Descartes tot Kant en alles wat zich tegenwoordig filosoof noemt (Rob Wijnberg? of is dat een stripfiguur?) meent dat de werkelijkheid niet bestaat en dat alles zich in je hoofd afspeelt(ontzettend gechargeerd maar voldoende voor mijn punt hier). Daar komt natuurlijk ook al dat wishful thinking in de politiek vandaan.

Een bezigheid als Europees Denken is in die visie dan ook heel legitiem. Op deze manier zie je telkens hoe die filosofie tot extreem absurde situaties leidt als je het afzet tegen de realiteit.

Andre1972 | 11-01-13 | 13:38

Als je net als ik je hartje openstelt voor Jezus is er allemaal nix aan de handa. Dat al die mensen zo depressief zijn, komt omdat ze niets meer hebben om naar uit te kijken.

Ik wel, ik ga over een poosje naar de hemel. Kan ik lekker kijken naar brandende atheïsten en ander gajes.

Dat zijn ook weer van die gelukjes. Manmanman, het houdt gewoon niet op!

Ratzinger | 11-01-13 | 13:35

Inderdaad ophouden met zeiken, kijk wie hun hoofd ruimschoots boven water weten te houden in deze gecreëerde crisis en spiegel hun succes formule. Psychopathische Banksters & politici als rolmodel, graai je schathemeltjerijk naar een een vroeg pensioen met platina handdruk. Tjakkkaaaaaa!!!!!

Bertus Brulbroek | 11-01-13 | 13:31

Moishe Pipik | 11-01-13 | 13:15 |

Klopt helemaal maar dit soort mensen luisteren niet naar argumenten hoor.

Andre1972 | 11-01-13 | 13:28

De overheid en Ger Hucker en zijn bende (gesteund door notabene Vereniging Eigen huis!) vinden het nodig dat de huizenmarkt 'vlot' wordt getrokken. Daartoe bemoeilijken ze het verkrijgen van een hypotheek, zorgen ze dat mensen makkelijker ontslagen moeten kunnen worden, dat mensen gedwongen mogen worden te verhuizen voor een baan en dan moet daarmee 'de huizenmarkt vlot worden getrokken'?
Ben ik nou gek of hoe zit dat?
Alle maatregelen ontmoedigen nieuwkomers een hypotheek aan te gaan. Iedereen mét een koophuis blijft lekker zitten waar ie zit en verroert zich niet.
Zorg nou eerst maar eens dat we die Grieken afstoten en die centen gewoon in onze eigen economie kunnen stoppen. Zorg nu eerst maar dat de man in de straat weer vertrouwen in de dag van morgen krijgt. Dan trekt binnen no-time die hele grauwsluier van onze samenleving af!

Wijze Uil | 11-01-13 | 13:27

BSE rundfunk | 11-01-13 | 12:33
5 euro voor een wat?

Cuyahoga | 11-01-13 | 13:27

Andre1972 | 11-01-13 | 13:22 | + 0

"Hij is voormalig hoogleraar Europees Denken aan de London School of Economics."

Ik hoor het mezelf al zeggen, ik ben hoogleraar Europees Denken, moehahaha.

Hoe krijgt een mens het verzonnen?

Ratzinger | 11-01-13 | 13:26

Kets 22|11-01-13|13:02|
En pas als de belastinginkomsten opdrogen komt er verandering.

lidlbier | 11-01-13 | 13:25

Moishe Pipik | 11-01-13 | 13:15 | + 2
Dat heb jij goed gezien, Pik.
Ze is wel erg lelijk trouwens, die Ayn Rand, maar misschien vind jij dat niet erg.

Ratzinger | 11-01-13 | 13:23

*omzet niet de winst. (maar die winst is nog niet om over the klagen als je nagaat de lonen en bonussen ze aan zichzelf geven.

ZiekVanDieJankers | 11-01-13 | 13:22

@Ratzinger | 11-01-13 | 13:16 |

Haha, ja. Maar je moet hem ook credits durven geven, daar is geen speld tussen te krijgen.

Andre1972 | 11-01-13 | 13:22

@FrankVeer een half jaartje terug of zo hadden ze het er al over op de radio.. Terwijl ze al iets van 35 miljard per jaar winst hadden.. honden.

ZiekVanDieJankers | 11-01-13 | 13:17

Het vervelendste van de crisis: dat GS om te bezuinigen melkmuiltjes als Van leeuwen ('88) dit soort non-stukjes laat typen en ze nog publiceert ook.

John Muts | 11-01-13 | 13:16

Andre1972 | 11-01-13 | 13:14 | + 0
Ik keek erg op van z'n ontdekking dat we vroeg of laat allemaal hartstikke dood gaan, haha.

Ratzinger | 11-01-13 | 13:16

Einde van de Domheid | 11-01-13 | 12:56
Je weet niet waar je het over hebt en praat secundaire literatuur na. Ayn Rand maakte juist duidelijk verschil tussen zij die waarde creëren en Wall Street types. Waar zij zich juist tegen afzette. Lees het originele werk, zou ik zeggen.

www.vn.nl/boeken/schrijver/ayn-rand-en...

Moishe Pipik | 11-01-13 | 13:15

Het argument is dat huizenbezitters met zonnepanelen nu niet betalen voor het gebruik van stroom via het net. ze gebruiken het stroomnet echter wel: voor het afvoeren van stroom overschotten als de zon schijnt en voor het afnemen van elektriciteit bij geen zonneschijn.

Laten we hopen dat het de Nederlandse regering niet op gedachten brengt. Die zijn immers verzot op belastingheffing!

ZiekVanDieJankers | 11-01-13 | 12:42

Daar ben ik ook heel bang voor. Kan nooit lang meer duren. Zo gauw de burger iets gevonden heeft waarmee hij kan besparen of extra kosten kan omzeilen, steekt de overheid er een stokje voor.

FrankVeer | 11-01-13 | 13:14

Ratzinger | 11-01-13 | 13:11 |

Exact, dat is het beste hoe je ermee om kan gaan. Weglachen.

Jammer alleen dat zo'n depressieve gek dan wordt uitgenodigd bij programma's als Buitenhof.

Andre1972 | 11-01-13 | 13:14

Andre1972 | 11-01-13 | 13:02 | + 0
Ik moet anders altijd wel erg lachen om John Gray. Zijn boekje 'Strohonden' vond ik wel humoristisch. Opgewekte vogel, die man. Dat mag ik wel.

Ratzinger | 11-01-13 | 13:11

das_Freudenmädchen | 11-01-13 | 12:15 |
Komt omdat de vrouwen meest aan de uitgeefkant zitten en mannen aan de verdienkant. De eerste zorg van de vrouw is dan ook een man te vinden die het allemaal mogelijk maakt zodat zij zich vooral bezig kan houden met kleren en vakantie. Maar is nu eenmaal een feministische verworvenheid, niets aan te doen.

ZSU-23-4 | 11-01-13 | 13:10

@van Leeuwen: Goede conclusie. Gaarne tips.
www.volkskrant.nl...
Parelman | 11-01-13 | 12:14

Leuk die tips die elkaar tegenspreken. De een zegt "financiële buffer opbouw", de ander zeg "consumeren, want de spaarrente is laag".

FrankVeer | 11-01-13 | 13:09

En dan geeft-ie je paracetamol, haha.

Ratzinger | 11-01-13 | 13:08

roze_bril | 11-01-13 | 13:05 |

Sterk argument ook weer. Eerst op de persoon spelen. Ah, een volgeling alsof mij dat zou moeten diskwalificeren. sterk.

Maar dan ff inhoudelijk. Noem eens een dogma op van Ayn Rand.

Andre1972 | 11-01-13 | 13:07

Kaas de Vies | 11-01-13 | 13:03 | + 0
Aha, zo zit het. Ik zeg altijd maar dat het goed is om af en toe wat te vragen, dan steek je soms wat op.

Ook dat kan dan weer een klein gelukje zijn. Zo vind ik het heerlijk om bijvoorbeeld te lezen over depressieve mensen, die bij de huisarts komen uithuilen. Zie de wachtkamer vol jankende lutsers al voor me, gehgeh.
'M'n huis staat onder water, dokter, help!"

Ratzinger | 11-01-13 | 13:07

@Andre1972 | 11-01-13 | 13:02

Ah een volgeling. Ayn Rand aanhangen en dan iemand de maat nemen met dogma`s.

roze_bril | 11-01-13 | 13:05

@Ratzinger | 11-01-13 | 12:59 | + 0 -
Nee en dan ga ik dus in discussie met de eigenaar van die zakelijke rekening en dan krijg je dus ook van dat soort onbegrijpelijke teksten terug. Ik snap daar niets van en begin weer terug te e-mailen en dat gaat dan dagen lang door. Moedeloos word je er van.

Kaas de Vies | 11-01-13 | 13:03

Persoonlijk denk ik dat er zoveel mensen depressief worden van de constante leugens van politici en (centrale) bankiers. 5 jaar ligt de economie (de banken) nu al aan het belastingsinfuus en uiteraard worden de banken daar iets beter van maar het volk bloed leeg.

Kets22 | 11-01-13 | 13:02

Einde van de Domheid | 11-01-13 | 12:56 |

Zo, goed hoor. Ik begrijp in ieder geval dat je helemaal niets van en de kredietcrisis begrijpt of iets hebt gelezen van Ayn Rand.

Gewoon lekker doorgaan in je dogmas jongen. Succes ermee.

Als ik jou was zou ik nog een boekje lezen van de agressief verknipte Naomi Klein of de totaal verknipte John Gray.

Maar 1 ding weet ik wel zeker. Het kost jou ontzettend veel energie om de wereld om je heen maar steeds te blijven rationaliseren naar je politieke ideeën.
Politiek interesseert mij geen reet maar ik wil wel graag weten hoe de realiteit in elkaar zit.

Andre1972 | 11-01-13 | 13:02

Mensen hebben geen oog meer voor de kleine gelukjes in hun leven.
Een voorbeeld.
Het is nu 13:00 uur, heb nog steeds m'n kamerjas aan, eet een banaan en schrijf dat hier op.

Wat zou je meer willen? Een Ferrari?

Ratzinger | 11-01-13 | 13:02

Kaas de Vies | 11-01-13 | 12:56 | + 0
Ik denk dat ik die lerares wel begrijp. Je drukt je soms vrij onbeholpen uit.

Wat betekent bijvoorbeeld "Ik krijg nog hartikke veel geld van mijn zakelijke rekening maar die zuinige zeikerd keert weer niets uit."

Is toch geen touw aan vast te knopen, man.

Ratzinger | 11-01-13 | 12:59

@Piet van Schwaffelen | 11-01-13 | 12:58 | + 0 -
Ik jank juridisch zo veel mogelijk terug als de overheid weer eens bij mij komt janken. Je trekt toch vaak aan het korste eind, het is een dure hobby.

Kaas de Vies | 11-01-13 | 12:59

Nederland is een totaal verwijfd zeikland geworden. Jankers, gestimuleerd door talloze overheden en instanties, die vinden dat ze tot hun dood door die overheden en instanties 'verzorgd' moeten worden. Overheden en instanties die de weinige niet-jankers en niet-zeikers steeds meer afpersen om deze 'zielige' groep ter wille te zijn. En de grootste zeikers en jankers zitten ook bij die overheden en instanties dus dan weet je hoe laat het is in dit land.

Piet van Schwaffelen | 11-01-13 | 12:58

Van Leeuwen........... ga dan eens werken én voel hoe het is om een gezin te onderhouden terwijl je wordt tegengewerkt door den staat.....

wel/niet | 11-01-13 | 12:58

zij=zei (gaat zich ongeloveloos schamen......)
Weet je wie zich ook zo druk maakt om grammatica?

de reaguurbuur | 11-01-13 | 12:56

@Ratzinger | 11-01-13 | 12:54 | + 0 -
Ik denk nu terug aan mijn lerares op de bassisschool, die zat ook altijd op mijn schoot in mijn oor te fluisteren dat ik niet steeds van tegenwoordige tijd naar verleden moest schakelen in mijn opstellen.

Maar goed later bleek na langdurig testen dat ik vrij gestoord ben en hield ze er over op.

Ik krijg nog hartikke veel geld van mijn zakelijke rekening maar die zuinige zeikerd keert weer niets uit.

Kaas de Vies | 11-01-13 | 12:56

Andre1972 | 11-01-13 | 12:49 | | Reageer+ |
De kredietcrisis is veroorzaakt door mensen die verdienden aan verlies van anderen en door mensen die niet in weelde willen leven maar in tig keer weelde (met reserves). Het soort mensen waarvan Ayn Rand de ideologe is.

Einde van de Domheid | 11-01-13 | 12:56

Boris Poepnagel | 11-01-13 | 12:48 | + 0
"Nee, waar het om draait dat we MET ZIJN ALLEN grote fouten gemaakt hebben."

Count me out, Poepnagel.

Ratzinger | 11-01-13 | 12:55

@roze_bril | 11-01-13 | 12:51

Klopt. Maar 'De Huizenprijs' is grotendeels niet de prijs van dat gebouwtje, maar vooral het stuk aarde waar het op staat. Speculatie. M.a.w. hoe waardevol is een stukje grond momenteel in Nederland?
Blijkbaar ziet de wereld niet veel toekomst in Nederland.

Boris Poepnagel | 11-01-13 | 12:55

@Van Leeuwen: U stelt dat de huidige nihilistische tijdsgeest en decadente maatschappij voor eenieder een bevredigend doel móet zijn om voor te werken?

Weet je wie ook zij dat arbeid tot vrijheid zou leiden?

de reaguurbuur | 11-01-13 | 12:55

Jij krijgt je aandeel ook nog wel VanLeeuwen. En dan niet zeuren he?!

grote haas | 11-01-13 | 12:54

@Boris Poepnagel | 11-01-13 | 12:39 |

Ik weet niet exact wat je bedoelt maar er zijn wel rationele investeringsstrategieen. Moet je de Intelligent Investor van Benjamin Graham (leermeester van Buffet) maar eens lezen of de boeken van Peter Lynch. De strategie is value investing. Moet je wel langetermijn denken uiteraard, maar dat is ook rationeel.

Andre1972 | 11-01-13 | 12:54

Kaas de Vies | 11-01-13 | 12:46 | + 0
Geh, ik ga straks even kijken hoeveel geld ik nu weer op m'n zakelijke rekening heb staan.
Moet ik voor inloggen en zo, man, doodmoe word ik ervan.

Wat? Zo depri als een deur!

Ratzinger | 11-01-13 | 12:54

Een gemiddeld gezin betaalt in zijn bestaan 1,1 miljoen euro aan belastingen.
Een huis met een koopprijs van 250.000 euro kost uiteindelijk 500.000 euro inclusief rente. En dat geld wordt aan je uitgeleend door een instelling die het zelf niet bezit.
Gek he, dat mensen minder vrolijk zijn. Ze voelen dat ze genaaid worden, zonder de feitenkennis, want daar zijn de meesten veel te dom voor.
Als je je hele leven voor Jan Lul loopt te werken mag je godverdomme best pissig zijn op het moment dat dat doordringt.

das_Freudenmädchen | 11-01-13 | 12:53

@Boris Poepnagel | 11-01-13 | 12:48

Je vergeet nog huizen te noemen. In de perceptie van veel mensen konden de huizenprijzen alleen nog maar stijgen terwijl een huis ook aan slijtage onderhevig is. Een huis kan inmiddels ook gezien worden als een verbruiksgoed.

roze_bril | 11-01-13 | 12:51

Kaas de Vies | 11-01-13 | 12:38 |

Je hebt gelijk, dat is een onhoudbare situatie.

Het irrationele eraan is dat we denken dat een altruïstisch model werkt. Ondanks legio voorbeelden blijft dit een hardnekkig misverstand en dus irrationeel.

De kredietcrisis is veroorzaakt door overheidsingrijpen. Overheidsingrijpen omdat men denkt dat we een samenleving kunnen maken naar een ideaal waarbij iedereen een bestaanszekerheid heeft. Maar zekerheden bestaan niet in het leven. Wat nu wel zeker is, is dat overheidsingrijpen leidt tot minder economische groei en minder individuele vrijheid.

Maar ja, dat intellectuele faillissement he...?

Moet je hier eens naar luisteren als je geïnteresseerd bent.
www.aynrand.org/site/PageServer?pagena...

Andre1972 | 11-01-13 | 12:49

@ normanius | 11-01-13 | 12:47 |
voorspelling = advies

normanius | 11-01-13 | 12:49

@BSE rundfunk | 11-01-13 | 12:39

Het merendeel van de lieden dat as we speak op de sofa belanden, heeft niet het geld voorhanden om te investeren in waardevaste goederen. Gadgets, waaronder TV, stereo, tablets, etc. zijn niet waardevast. Het zijn verbruiksgoederen.
Nee, waar het om draait dat we MET ZIJN ALLEN grote fouten gemaakt hebben. In de jaren '60 hadden we een vergrijzing en een daarmee gepaard gaande stevige claim op pensioen- en zorggeld kunnen voorzien en ook een solide systeem kunnen ontwerpen dat een continuë integriteit garandeert. M.a.w. het losmaken van dergelijke tegoeden bij de overheid t.b.v. privatisering heeft hééél veel schade toegebracht! Zélfs bij de burgerT, die wel dacht dat alles snor zat en er geen rekening mee hield dat internationale, handelsprincipes ineens voor waardedaling zouden kunnen gaan zorgen. Nederland sliep, en Nederland slaapt nog steeds, terwijl de bus lekker het ravijn in rijdt. We are doomed.

Boris Poepnagel | 11-01-13 | 12:48

@ MaryJuanna | 11-01-13 | 12:10 |
Dat zeg je nu. Ik hoor je wel weer als zeer binnenkort mijn "hoe de pensioenfondsen u bestelen" artikel inclusief de berekeningen (leesbaar voor volidioten) in de dagbladen verschijnt.
.
Mijn voorspelling: koop aandelen antidepressiva farmaceut

normanius | 11-01-13 | 12:47

Telfort in plaats van KPN.
Shag in plaats van sigaretten.
Senseo in plaats van koffie.
Prodent in plaats van Colgate.
Broodgehakt in plaats van biefstuk.
Crisis what crisis? zong Supertramp.

Terpen-tijn | 11-01-13 | 12:47

@Ratzinger | 11-01-13 | 12:45 | + 0 -
Ben nogal strijdlustig persoon, dat komt omdat ik geen reet te doen heb.

Alhoewel, ik denk dat ik vandaag 1 e-mail ga schrijven, maar dan direct naar de vrijdagmiddagborrel.

Kaas de Vies | 11-01-13 | 12:46

Altijd maar weer die babyboomers die het gedaan hebben. GS redacteuren haten hun ouders, allemaal!

doskabouter | 11-01-13 | 12:46

Kaas de Vies | 11-01-13 | 12:43 | + 0
Wat jij geschreven hebt, heb jij geschreven.

Meer is er niet aan de hand. 't Is hier geen wedstrijd of zo, kom op man.

Laten we terugkeren naar die verdomde huisartsen!

Ratzinger | 11-01-13 | 12:45

@Ratzinger | 11-01-13 | 12:39 | + 0 -
Wat is je punt? Dat ik tegenwoordige en verleden tijd gebruik?

Dat is voor die muppets nu te laat. Overheid faciliteert nog steeds om extreem te lensen omdat dit fiscaal aantrekkelijker is. Wat nu minder aan de orde is dat banken willen uitlenen, niet omdat ze niet willen maar omdat ze niet kunnen.

Wellicht was het duidelijker geweest als ik alles in het verleden had geschreven, het was in ieder geval beter geweest stijltechnisch.

Maar dat je hier als een havik op inspringt en mij hierdoor wil afserveren is het andere uiterste, Nietwaar?

Ik blijf en bleef bij mijn standpunt.

Kaas de Vies | 11-01-13 | 12:43

@Kaas de vies Oh en weet je wat "lachen is" ze janken over de natuur, groene stroom etcetera. Maar ze houden wel goedkopere zonnen panelen tegen in de eu (chinees gemaakt maar dan toch). En een paar maanden terug hadden ze het al over belasting voor zonnen panelen..

België is ze al voor:

Wij maken ons hier zorgen of er nu wel of niet subsidie komt op zonnepanelen voor 2013. Maar de Belgen pakken het gewoon heel anders aan:

Vanaf 2013 wordt daar 200 euro extra netvergoeding gevraagd voor huizenbezitters die zonnepanelen op hun dak hebben staan. Dat zijn distributiebeheerders Eandis en Infrax overeengekomen. Het plan heeft al de steun van de Vlaamse minister van Energie.

Het argument is dat huizenbezitters met zonnepanelen nu niet betalen voor het gebruik van stroom via het net. ze gebruiken het stroomnet echter wel: voor het afvoeren van stroom overschotten als de zon schijnt en voor het afnemen van elektriciteit bij geen zonneschijn.

Laten we hopen dat het de Nederlandse regering niet op gedachten brengt. Die zijn immers verzot op belastingheffing!

ZiekVanDieJankers | 11-01-13 | 12:42

Bij de weg, Kaas, ik kan moeilijk in iemand ander's realiteit gaan leven. Ik heb het al moeilijk genoeg met m'n multiple personality disorder - hou die zooi maar eens bij elkaar, ik geef het je te doen.

*Snik*

Ratzinger | 11-01-13 | 12:41

@BSE rundfunk | 11-01-13 | 12:21
Alle kleine beetjes helpen, nietwaar?

Parelman | 11-01-13 | 12:40

Altijd grappig, stukjestikkers die anderen de les gaan lezen over echt werken.

CumGranoSalis | 11-01-13 | 12:40

@Andre1972 | 11-01-13 | 12:34

Nou, probeer een beurshandelaar maar eens succesvol te maken door hem op rationele gronden een voorspelling te laten doen. Lukt niet. Weet je waarom?
Omdat de gehele aandelenbranche draait op psychologie; afgunst, afgunst en nog eens afgunst. Een mechanisme dat leidt tot een schijnratio, een schijnsysteem waarvan politici en economen zeggen dat ze het zo goed snappen.

Boris Poepnagel | 11-01-13 | 12:39

@tweekeerdehelft | 11-01-13 | 12:08

Kan mij het schelen dat een pak melk 2 cent duurder wordt. De huizen dalen al jaren met tienduizenden euro`s. Man, deflatie is een zegen.

roze_bril | 11-01-13 | 12:39

@Boris Poepnagel | 11-01-13 | 12:33
Geef ze eens ongelijk om het geld op te maken.
De euro is het metaal niet waard waarmee het geslagen is, en inflatie gaat hand over hand toenemen.
Bekijk de prijsstijgingen maar.
Dus wordt geïnvesteerd in artikelen die waardevaster zijn, en aan de andere kant houdt iederen dat soort artikelen ook weer vast.
Daarnaast moet je nog maar afwachten of je je geld houdt. Elke dag kan weer een nieuwe maatregel verzonnen worden die tot gevolg heeft dat jouw geld weer minder waard is, of, in het ergste geval, verdwenen is.

BSE rundfunk | 11-01-13 | 12:39

Kaas de Vies | 11-01-13 | 12:35 | + 0

Ik zeg, zoek de verleden tijd in je laatste zin. Daar had 'faciliteerde' en 'sprongen' moeten staan, Kaas.

"Ik vind het te makkelijk om te zeggen dat "domme" mensen de sjaak zijn. Het valt niet te ontkennen dat sommigen zich rijker rekende dan ze waren. Maar de overheid faciliteert dit gewoon, de fiscus stimuleert iedereen extreem te lenen en de banken springen hier al te graag op in."

Nee, nu niet over voetballen beginnen...

Ratzinger | 11-01-13 | 12:39

@Andre1972 | 11-01-13 | 12:34 | + 0 -
Mensen willen ook de realiteit niet onder ogen zien dat er een ontzettende demografische inflatie is geweest en nu met het uitreden van de babyboomers een demografische deflatie zal komen.

Kaas de Vies | 11-01-13 | 12:38

Ik ben binnenkort ook slachtoffer maar naar de schrink? Over mijn lijk...

eerstneukendanpraten | 11-01-13 | 12:37

@Ratzinger | 11-01-13 | 12:31 | + 0 -
Ik schrijf in de tegenwoordige en verleden tijd, ik reageer op iemand die afgeeft op de domme mensen die iets in het verleden hebben gedaan maar nu nog voorduurt. De materie behelst een langere tijdsperiode, van moment van afsluiten tot nu nog hypotheekrente kunnen aftrekken.

Ik huil niet, je hebt gewoon ongelijk, contextueel, grammaticaal als inhoudelijk, en ik zie nu dat je in je eigen realiteit leeft.

Kaas de Vies | 11-01-13 | 12:35

Waar ik ook moe van word, is mensen die zeggen: er is geen crisis, WANT er zitten nog mensen op terrasjes, of mensen kopen nog tv's, of er is 70 miljoen aan vuurwerk gekocht. Dan vraag ik me af. Ben je nou echt zo dom, of is redeneren gewoon niet je sterkste punt?

John McClane | 11-01-13 | 12:35

De oorzaken van de depressie van deze mensen is dezelfde als de oorzaak van de crisis. Intellectueel faillissement.

De wereld wordt tegenwoordig geregeerd door irrationaliteit (luister naar je gevoel!). Hebben we gedaan en kijk nu eens waar we zijn. Je wordt depressief, het gevoel is totaal verlamd. Het is vrij logisch.

Andre1972 | 11-01-13 | 12:34

Kijk, dat we allemaal schaamteloos in onze bleke bipsjes zijn genaaid, dat is zeker.
Maar dat er nu hele hordes weekdieren op de sofa belanden, is toch écht óók wel een beetje de schuld van de betreffenden!; het idee alleen al dat er jaarlijks klakkeloos een vakantie geboekt wordt à la hoppekee 2500 Euri, waarbij eveneens nog eens opgeteld de veel te dure decembermaand en de ongeremde gadgethonger van de gemiddelde huispapa. Tja, overbodig om dan die Zalando-gastropode nog nader te noemen...

Nee, de afgelopen jaren is het bij het gemiddelde gezin vooral geweest om het geld zo snel mogelijk op te maken. En dan gaat de tijd op een gegeven moment dringen, en wendt men zich weer tot de vakbond, want wisten die nu niet nog één of ander regelinkje waardoor dat pensioengat van dik 8 jaar zou kunnen worden gedicht?

Boris Poepnagel | 11-01-13 | 12:33

@Cuyahoga | 11-01-13 | 12:28
Tja, iemand die 5 euro uitgeeft aan een DVD heeft het eigenlijk nog veel te goed, het zou eigenlijk helemaal niet mogen dat mensen nog 5 euro te besteden hebben voor een luxe artikel.
Nee, dat zou natuurlijk een privilege moeten worden, juist voor die mensen die geld genoeg hebben voor een mercedes of een eigen jacht. Want die hebben het al zo slecht.

BSE rundfunk | 11-01-13 | 12:33

Kaas de Vies | 11-01-13 | 12:27 | + 1
Luister popje, je schreef dat comment in de tegenwoordige tijd. Alsof dat nu nog aan de orde is.

That's all.

Moet je gewoon niet doen. Niet janken nu hè!

Ratzinger | 11-01-13 | 12:31

@Spokoynoy Nochi | 11-01-13 | 12:09

Weer zo één die geen kans ongemoeit laat om even te laten weten dat hij of zij in het land van melk en honing woont. Moet je ook niet op de plaatselijk blog reaguren? Als ik een goed leven had in het buitenland, zou ik ook geen nederlandse kranten of blogs meer lezen/verzoeken, laat staan ergens op reageren. Toch een beetje heimwee naar dit Klote land?

Pakzooi | 11-01-13 | 12:29

"... Komt doordat de meest pessimistische azijnzeikers inmiddels collectief aan een depressie danwel epische burn-out zijn begonnen..."

Kan natuurlijk ook zijn, dat de tijd van waarschuwen voorbij is, en dat die azijnzeikers nu volop aan bevoorraden van hun schuilkelders bezig zijn, om de klap die het slachtvee straks te wachten staat stilletjes ondergronds aan te kijken.

Het tij is namelijk op een democratische wijze niet meer te keren. Succes met het oplossen ervan!

ZKH EénOog | 11-01-13 | 12:29

Die huisartsen moeten veel meer Patton-style gaan werken...

"Tijdens een bezoek aan een veldhospitaal in augustus 1943, sloeg en beledigde hij de soldaten Paul G. Bennet en Charles H. Kuhl, van wie hij vond dat ze zich als lafaards gedroegen. De soldaten in kwestie hadden last van shell-shock."

Ratzinger | 11-01-13 | 12:29

@ZiekVanDieJankers | 11-01-13 | 12:27 | + 0 -
Ja en dat geld wat ze nu exta ophalen keren ze nu uit als winst of bonus en reserveren dit niet voor toekomstig onderhoud.

Ik moest lachen en tegelijkertijd huilen toen ik een brief kreeg van de gemeente dat de heffingen dit jaar omhoog gaan wegens ACHTERSTALLIG onderhoud van de rioleringen. Waar heb ik dan al die jaren voor betaald?

Kaas de Vies | 11-01-13 | 12:29

"... Komt doordat de meest pessimistische azijnzeikers inmiddels collectief aan een depressie danwel epische burn-out zijn begonnen..."

Kan natuurlijk ook zijn, dat de tijd van waarschuwen voorbij is, en dat die azijnzeikers nu volop aan bevoorraden van hun schuilkelders bezig zijn, om de klap die het slachtvee straks te wachten staat stilletjes ondergronds aan te kijken.

Het tij is namelijk op een democratische wijze niet meer te keren. Succes met het oplossen ervan!

ZKH EénOog | 11-01-13 | 12:29

Crisis?
Waar is het crisis? Ga maar eens op zaterdag bij de Bijenkorf of bij de Mediamarkt kijken of het crisis is.
De meeste mensen zouden de crisis nog niet herkennen als ze de letters C,R,I,S,I en S op hun Wordfeudapparaat, wat de hele dag loopt te tingelen, krijgen.

Cuyahoga | 11-01-13 | 12:28

Uit het eerste linkje ( 8% gestegen ) blijkt helemaal niets.
Tendentieus, ongefundeerd en nodeloos aangehaald.

meneer der meneren | 11-01-13 | 12:28

rara | 11-01-13 | 12:26 | + 0
Niet oranje, niet opblaasbaar.

Einde van de Domheid | 11-01-13 | 12:28

Hahaha. Nou moe. Ik krijg ineens trek in een lekker stukje cheesecake. Mmmm lekkorrrr.

AshleyJ"Ash"Williams | 11-01-13 | 12:28

Dat krijg je als je jarenlang mensen gewoon zonder tegen prestatie geld in het handje duwt, als je dan weer de handen uit de mouwen moet steken om te werken zou ik er ook doodziek van zijn! Mensen rennen nu snel naar de dokter voor het label 'overspannen' te krijgen, dan kunnen ze weer verder vangen. Sociaal vangnet I'm lovin'it.
PS: ik gun het wel mensen die het écht nodig hebben.

ElMatadero | 11-01-13 | 12:28

@Ratzinger | 11-01-13 | 12:24 | + 0 -
Dat is NU zo. Nu pas wordt het moelijker gemaakt, maar in de jaren 90 en begin 2000 werd je doodgegooid met leningen. Aandelenlease, zegt dat je iets? En de fiscus stimuleert hoge hypotheken met de renteaftrek.

Banken lenen wel graag uit, want dan hebben ze je in de tang. Toen ik nog een klein kaasje was en ik mijn studentenrekening opende kreeg ik ongevraagd een creditcard. "Know your customer", ja hoor die kennen ze, jonge student keihard zuipen geen inkomen... tuurlijk geven ze die een creditcard.

In welke realiteit leef jij?

Kaas de Vies | 11-01-13 | 12:27

En ze worden alleen brutaler met hun gegraai, voorbeeldje: op het moment betaal ik op 2 manieren voor stroom. (Een keer voor het stroom zelf, en een keer voor de stroomleidingen. Omdat het een zuster bedrijf is.) En omdat ze zich al opgegeild hadden op een strenge winter die niet kwam. Betalen we dit jaar meer voor "onderhoud" want ze willen toch wel graag je centjes hebben.

ZiekVanDieJankers | 11-01-13 | 12:27

Dat komt omdat bij de meeste mannen de ene bal in een bureaula van de bank ligt, en de andere bal ligt op het nachtkastje van je vrouw.

kruimelzuiger | 11-01-13 | 12:24

@AshleyJ"Ash"Williams | 11-01-13 | 12:21 | + 0 -
Jij hebt makkelijk praten, je wiegt een beetje met je heupen in Pol en je hebt direct een leuke rijke man aan de haak.

Kaas de Vies | 11-01-13 | 12:24

Crisis? Het gaat hard.stik.ke. goed!
Ik ga zo met een chauffeur naar mijn nieuwe werk, beetje zitten, luisteren en af en toe wat stemmen. Designbloes en zijden stropdas liggen al klaar.
Heb alleen mijn opinie een beetje bij moeten stellen...... Weinig voor veel toch?

Einde van de Domheid | 11-01-13 | 12:24

Kaas de Vies | 11-01-13 | 12:13 | + 1
Denk dat jijzelf een beetje een muppet bent. Banken lenen helemaal niet graag uit en de fiscus heeft het lenen dit jaar juist veel moeilijker gemaakt door invoering van de aflossingsverplichting.

Rente op andere schulden is al helemaal niet meer aftrekbaar.

Kom op Kaas, dat soort dingen weet je toch wel of wat.

Ratzinger | 11-01-13 | 12:24

tweekeerdehelft | 11-01-13 | 12:10
Ze hebben alles al in bezit. Bijna niets is niet van de banken

deministerpresident | 11-01-13 | 12:23

Als je nog thuis woont dan begrijp je waarschijnlijk niet dat je huis kwijtraken nogal wat met je doet...

Tommygunner | 11-01-13 | 12:22

@toetanchamon | 11-01-13 | 12:18
Of een teken dat ook hier kwaliteit boven kwantiteit gaat.

Steilloos ten Onder | 11-01-13 | 12:21

@Parelman | 11-01-13 | 12:14
Nou, geweldige adviezen van figuren die er vanzelfsprekend van uit gaan dat u nu eenmaal de klos bent, en dat de crisis iets volstrekt natuurlijks is uiteraard.
Nee hoor, we hebben helemaal geen psychopaten die de boel naar de verdommenis helpen, het is allemaal volstrekt natuurlijk wat er gebeurt.
Eigen verantwoordelijkheid dus. Oeps, geld weg? baan kwijt? ach u bent niet de enige.
Wat zegt u? huis kwijt, pensioen kwijt en nu op straat? Nou, dan gaat u toch even bij het Leger des Heils langs?!
Tja, want het is nu eenmaal zo... tja...

BSE rundfunk | 11-01-13 | 12:21

Ik ben het roerend (in mijn bak sjokoelade ijs) eens met Kaas. Maar in plaats van hier erover te gaan zitten mokken neem ik nog een grote hap ijs en knik instemmend mee met al die zeurkousen hier. Crisis is een gevoel: die van mij smaakt naar sjokoela en cookie dough en brownie fudge. HA!

AshleyJ"Ash"Williams | 11-01-13 | 12:21

Zodra het geld op is steel ik het gewoon terug van de rijke tata's.

De Harde Waarheid | 11-01-13 | 12:18

Crisis? Er zijn nog net zoveel topic's als vroeger, als er hier minder topic komen ivm bezuinigingen dan is het pas crisis/

toetanchamon | 11-01-13 | 12:18

"Steeds meer huisartsen in Nederland krijgen depressief werkvolk over de doktersvloer, dat aantal is in 2011 ten opzichte van 2010 met 8% gestegen."

Hier staat eigenlijk dat het aantal huisartsen met 8% is gestegen.

Da's helemaal niet waar, gehgeh.

Ratzinger | 11-01-13 | 12:18

'vrolijkheid van Nederland daalt'.
Misschien omdat de dagelijkse babbel over -religie- criminaliteit een blog financieel haalbaar maakt en een over vernieuwing niet?

Einde van de Domheid | 11-01-13 | 12:18

@ Kaas de Vies | 11-01-13 | 12:13 | + 1 -
je hebt gelijk. ik had mijn mening even te snel klaar. ik wordt er alleen een beetje moe van soms. zo lastig is het niet. zoals kapotte_stofzuiger | 11-01-13 | 12:09 | + 0 - al zij, ik ben ook niet zo slim.

spijs plettinum | 11-01-13 | 12:18

Of zoals Clint het zou zeggen: problems are like assholes everybody has one.

Robbie van Zon | 11-01-13 | 12:16

Voor al die twijfelende burn-outheauxmeaux: er is nog plek zat in de zorg. Maar ik vraag me af of al die kantoorzitters dat werk wel aankunnen..

Miss Daad | 11-01-13 | 12:15

@Kaas de Vies | 11-01-13 | 12:11
Honger is een goede drijfveer voor revolutie. Het is een kwestie van geduld...

rara | 11-01-13 | 12:15

Vrouwen hoor ik vooral over verkansie en nieuwe schoenen.
Never over crisis.

das_Freudenmädchen | 11-01-13 | 12:15

Geen last van depressies, eet dan ook tonnen chocolade-ijs.

Worstjes | 11-01-13 | 12:14

@spijs plettinum | 11-01-13 | 12:08 | + -3 -
Ik vind het te makkelijk om te zeggen dat "domme" mensen de sjaak zijn. Het valt niet te ontkennen dat sommigen zich rijker rekende dan ze waren. Maar de overheid faciliteert dit gewoon, de fiscus stimuleert iedereen extreem te lenen en de banken springen hier al te graag op in.

Sommige mensen zijn ook echt "muppets" op financieel gebied maar ze waren ook echt aan de haaien overgeleverd.

Kaas de Vies | 11-01-13 | 12:13

Ach jee, de bruinhemdige lulleficering slaat weer eens toe.

BSE rundfunk | 11-01-13 | 12:13

"Stop het huilen, begin bij jezelf!"

Ik wil dolgraag alles zelf regelen, maar dat mag niet van de regering. Ik moet verplicht aan allerlei dingen meebetalen terwijl het extreem kut geregeld is.

Het "contrat social" is uitgehold en deels eenzijdig opgezegd.
Hopelijk beseft het volk dit eens een keer.

Kaas de Vies | 11-01-13 | 12:11

De banken hebben het liefst dat iedereen rood staat , verdienen hun het meest..

tweekeerdehelft | 11-01-13 | 12:10

Mensen klagen over crisis maar ik zie wel dagelijks de terrasjes hier in Eindhoven vol zitten en de koopzondagen lopen nog steeds storm.. Daarnaast zie ik bijna iedereen met een Iphone lopen. Crisis? Nederlanders zeiken al snel te veel

MaryJuanna | 11-01-13 | 12:10

Ik word vrolijk van (dronken) Russen die Russendingen doen.

Canis Spurcus | 11-01-13 | 12:10

Mijn grootste frustratie is dat er niets aan gedaan wordt en dat ik geen invloed kan uitoefenen op de mensen die aan de knoppen draaien.

Het gaat van slecht, naar slechter, naar slechtst. De crisis duurt voort door de incompetentie van onze bestuurders, zonnenkoning gedrag en algemene arrogantie van de publieke sector en met name de bestuurders.

Jan, Piet, Kees en Achmed betalen en voelen de klappen van de crisis. De rekening wordt zoals altijd weer door geschoven naar het werkende klootjesvolk. En dat is een grote schande.

Ik zou er ook depressief van worden.

Kaas de Vies | 11-01-13 | 12:10

Ik ben eigenlijk best wel tevreden, ik waardeer nu meer wat ik wel heb.

Dat het kut gaat met de economie neem ik maar even voor lief.

Steilloos ten Onder | 11-01-13 | 12:10

* extra grote doos Ben & Jerry's half baked bestellen doet *

Jeuj. Unilever.

AshleyJ"Ash"Williams | 11-01-13 | 12:10

Ik slaap prima!
Maar ik heb Nederland dan ook al jaren geleden verlaten.

Spokoynoy Nochi | 11-01-13 | 12:09

Beter dat ze langs de huisarts gaan dan dat ze aan een touw gaan hangen.

SamKoeman | 11-01-13 | 12:09

Je moet ook gewoon geen baan hebben, kost je bakken met tijd terwijl je net zo goed je tijd kunt verdoen met het lezen van kutstukjes op GS, haha.

Ratzinger | 11-01-13 | 12:09

Mannen... wieR huis onder water staat.

bardamu75 | 11-01-13 | 12:09

@spijs plettinum | 11-01-13 | 12:08
Toch twijfel ik aan uw slimheid.

kapotte_stofzuiger | 11-01-13 | 12:09

De banken zijn fout met ons geld omgesprongen, de staat geeft ons geld verkeerd uit en WIJ hebben crisis.

Pastor Sippenhaft | 11-01-13 | 12:09

Als de prijzen mogen stijgen zonder reden , mag de ellende dat ook.

tweekeerdehelft | 11-01-13 | 12:08

"Slapen kunt u niet meer zonder Comedy Central, koffie neemt u slechts nog met drie suikerklontjes en daglicht kunt u niet meer verdragen."

Oh shit, they know!

Zeiqstraal | 11-01-13 | 12:08

nee hoor, gewoon een beetje gespaard de afgelopen 10 jaar en gewoon afbetaald op mijn huis. ontsla me maar, dat trek ik wel even hoor. fluitend. de domme mensen zijn en starters zijn de sjaak. voor die laatsten is het jammer.

spijs plettinum | 11-01-13 | 12:08

Zijn er vacatures bij Geenstijl?

kapotte_stofzuiger | 11-01-13 | 12:07

Als ik er nou nog even "babyboomers" in zet gaat het misschien toch nog ergens over, dacht VanLeeuwen.

crisiswhatcrisis | 11-01-13 | 12:06

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken