
Coentje Teulings van het CPB zei het gewoon. Dat geld wat we uitlenen aan de Grieken komt
niet terug. Laten we het dus maar kwijtschelden. Beter voor de crisis. Dat zeggen ook
het IMF en de ECB. Dijsselbloem reageert daarmee met een 'joh, trek eens aan mijn
vinger. Wat denk je zelf?' En Syp Wynia wil er een voorwaarde aan hangen. Schuld kwijt schelden =
Grexit. Goed idee. Griekenland schuldenvrij. Maar ook een beetje oneerlijk. Kom op, Griekenland is niet de enige met schulden. Huishoudens in Nederland kunnen er ook wat van. Dus als Griekenland alle schulden in één klap mag zien verdampen, vinden wij het niet meer dan terecht dat de Nederlander dat ook mag. Hoppa. Alle creditcards weer op nul. Hypotheek compleet afgelost. Studieschuld gewist. BKR-noteringen in een bak typex. Alle afbetalingen op termijn gecanceld. Roodstand opgeheven. Doorlopende kredietten door de grote Hans Klok verdwijn-0-lizer. Alle schuld weg. Iedereen weer op nul. Joehoe, Coen, reken jij met de telgeiten van het CPB eens uit wat dat met de koopkracht doet. De Nederlandse economie maakt direct een vliegende start. Goed voor het land, goed voor de schatkist, goed voor de ondernemingen. Het is sociaal, het is solidair en het bevordert het kapitalisme. Mooi, daar kunnen alle partijen zich achter scharen. Als die Grieken in één klap van al hun schuld verlost kunnen zijn, dan wij ook. Bovendien zegt Ewald Engelen dat Nederlandse huishoudens ook een soort
Griekenland zijn, dus we moeten wel. Mark, regel dit. Nu. PRAATPAAL: en wat zou u doen met uw geld als uw schulden ineens zouden zijn verdwenen?
Reaguursels
Inloggenkredietten?
Typisch Quid-stukje weer. Te lui om de spellcheck te gebruiken.
eindelijk staat er weer eens iets zinnigs op geenstijl. Want dit is inderdaad DE manier om een schone frisse start te maken. De banken hebben ons lang genoeg in de maling genomen. Maar tot het moment dat de banken omvallen omdat er niks meer binnenkomt en ze met allemaal onverkoopbaar vastgoed zitten wordt er vooralsnog heel veel geld verdient aan de crisis. Geduld is een schone zaak, maar ik weet wel waar dit zinkend schip naar toe gaat.
Schulden kwijt? Dan heb ik nog steeds niets.
1. De woonboerderij van Ruth Jacott kopen
2. Een Joint Strike Fighter in mijn achtertuin zetten
3. Woonwagenkampen platbombarderen
We moeten GVD de straat op.. Iedereen in Europa trekt zijn bek open en in Nederland.. krekelgeluid.. niets. En wij zijn van die koppige Nederlanders, wij zijn een vrijgevochten volkje? No way.. wij zijn makke lammeren die door Rutte en matties naar de slachtbalk....
LAAT JE HOREN! DOE EENS IETS! god damn, ik ben toch niet alleen?
De schuld van Griekenland moet altijd blijven bestaan. Tot in lengte van jaren. Jan Kees zei het dat geld komt terug. Dus niks kwijtschelden, ook het laatste kwartje moet terugkomen. Geef ze gewoon meer tijd om de zaakjes op orde te brengen en dus meer tijd om het terug te betalen. Stel ze onder curatele, zodat ze ook geen prestigeprojecten kunnen uitvoeren. Help ze hervormen. Het is niet de schuld van individuele Griek die nu pijn heeft, maar het is een probleem van het verotte corrupte systeem.
Cool, de brabanthallen waar ik zaterdagavond ben geweest.
-weggejorist-
Doe mij maar een flattax van een procent of 20 à 25.
Ik heb net alles afbetaald, dus kwijtschelden komt voor mij als mosterd na de maaltijd.
-weggejorist-
nou nog met zijn allen
als ie nog niet gemaakt is www.youtube.com/watch?v=KVHjPT-3Nxc
Een gun kopen, want criminelen weten binnen drie dagen dat er dan bij iederéén wel wat te halen valt.
Ah, 't belangrijkste nog vergeten: poef weg huis. En vervolgens (geinig, afgeleide variables): poef, weg vrouw (huis weg, auto weg, bankrekening weg? Vrouw weg). Poef, weg kinderen. Poef, poef, poef. Accept it people, you're locked in and f*cked up.
Quid: dan ook de activa elimineren, uiteraard... Poef, weg auto, poef weg inboedel, poef weg geleende nieuwe opplaktieten van de vrouw.
'Vlok' was 'volk', natuurlijk. Alhoewel ik eigenlijk 'vlok' ook wel wat vindt hebbOn :-)
"Kwijtschelden?" En alle banken failliet. Waardoor de burger dat gewoon weer via de belastingen mag betalen. Wat gewoon niet gaat gebeuren omdat de banken de baas zijn in elke economie. En als zij failliet gaan ook, g'woon omdat 't kan, even alle overheden opblazen. Waardoor de 'plietiesie geen baantje meer hebben --- wat dus niet gaat gebeuren. Ik word zo vukking moe van al die mensen die nog geen 1,5 zin van "inleiding economie" op de moedermavo begrepen hebben en dan allemaal mee ratelen. Stront-ziek word ik ervan. Oh ja, mag ik even zeggen dat iemand die zich 'financieel geograaf' noemt (*proest*), aan de inflatoire moedermavo die tegenwoordig 'uva' heet, die in een linksextremisch blaadje als 'de groene amsterdammer' (bah, da's dubbelop, bah, waar is mijn norit) schrijft, dat zo iemand alleen maar mijn punt bevestigt? Iemand die 'bijzonder hoogleraar' (voor de leken: dat is dus geen *echte* hoogleraar...) 'etnisch ondernemerschap' (WTF? nog geen specialisaties genoeg? ALLES om alle vmbo-ers uit het circuit aan een schnabbelbaantje te helpen...) is, iemand die promoveert (dames, heren, dit was ooit een serieuze academische gebeurtenis - is 't nog, maar niet in nederland... - ) op 'medezeggenschap in beursgenoteerde ondernemingen' (WTF WTF WTF? Is dat ook al een wetenschappelijk onderzoeksgebied? Ja, wel als we zo vrindjes van de moedermavo kunnen parkeren in 'universiteits' (muhahahaha)-baantjes). Ik kijk weer eens naar de muur achter mijn scherm: Princeton, Harvard, Insead. Wat een mooie kleuren, die papiertjes. Ah ja, maar, to make the point: kunnen we vmbo-ers als pietje puk plas engelen gewoon niet negeren? De quality of debat would improve so, so, so, much... (En als u zich nu afvraagt waarom ik nu zo boos reageer? Omdat u, mijn vlok, niet allemaal zo onderlegd in economie als ik, besodemieterd wordt door dit soort peppi-en-kokkis. En u nog denkt, en ik neem u dat vaak niet kwalijk, dat een 'professeur' 't wel zal weten. Omdat u niet weet dat in nederland er inmiddels meer 'professeurs' in elk mogelijk quatschgebied zien dan er straattegels in onze nederlandse straten liggen).
Heb je ook wat voor de brave burgers die netjes schuldenvrij zijn en gespaard hebben? (Behalve inflatie dan.)
Frame | 26-11-12 | 16:04 | + 0
Vrije sector, 1.200-2.000 per maand aan huur kwijt?
Anders kun je beter je bek houden.
gruzelement | 26-11-12 | 16:47 | + 0
Ik wil je niet teleurstellen hoor, maar bij de bank kun je alleen geld lenen als je het in feite niet nodig hebt.
Dat je er dus een deposito van gelijke hoogte als de beoogde lening hebt staan.
NL anno 2012.
Shit, ik heb geen schulden als je alles per saldo bij elkaar optelt en van elkaar aftrekt.
*gauw naar bank rent om een paarhonderdduizend euro te lenen*
Heb mezelf ooit eens flink in de schulden gewerkt. Vervolgens in de sanering. Dikke prima. Bedankt rest van NL!
Prima! Maar dan wil ik als schulden vrije burger graag wel het gemiddeld kwijtgescholden bedrag op mijn gitzwarte rekening. Het mag niet zo zijn dat je beloond wordt om schulden te maken en gestraft als je ze niet hebt.
Beste Medelanders,
Ik heb als huurder nooit de belastingvoordeeltjes en gunstige leenvoorwaarden gehad als huizenbezitters. Ik wil dat geld terug, graag.
Ik weiger al jaren bijna 2 euro per liter te betalen aan brandstof. Ik wil dat kwartje terug, graag.
Ik heb geen schulden, Medeland heeft een schuld aan mij. En die is aanzienlijk. En die schuld eis ik terug met rente.
.... ach, het is gewoon weer een stapje dichter bij de EUSSR, de verenigde staten van Europa waar we lekker doorgaan met op de pof leven tot dat het systeem in elkaar stort....
Als al mijn schulden weggescholden worden, ga ik daarna nog VEEL GROTERE SCHULDEN maken haha! Vette villa die ik niet kan betalen - scheld maar weg die schuld, Porsche Panamera - sorry geen geld! Heerlijk die PvdA peop van Teurlings.
Ik bedoel, Iedere boer zoekt vrouw kijker wist allang dat dat geld niet terug zou komen, en nu komt dé Nederlandse politiek er ook achter? Flikker toch op met je flitspolitie, je OZB en je schreibtischmörder.
@WirMachenMusik | 26-11-12 | 15:20
Klopt, betalingsmoraal stort in, waarom zou je aflossen en betalen, wanneer je politici niet anders voorhouden dat het niet anders kan.
Vooral een giant is to big to fail.
Ik zou hetzelfde blijven doen als mijn DUO-schuld werd kwijtgescholden: Weinig uitgeven en niets aflossen :P
Ik krijg nog 10 dagen salaris van een ex-werkgever, plus vakantiegeld. Dat ga ik binnenkort maar ophalen. Zo is er dan toch een spaarpotje.
@pius | 26-11-12 | 15:30 | + 0 -
Bedankt.
@eerstneukendanpraten | 26-11-12 | 14:15
Fiscus heeft geld nodig om Griekenland te helpen.
@Kaas de Vies | 26-11-12 | 14:38
Wie zegt dat jij meer capaciteiten hebt? Misschien was je wel een mannelijk lijmsnuivend hoertje geweest als je in de favela's van Brazilie was opgegroeid weet jij veel? Had je er dan ook prat op gegaan? het gaat altijd om de kansen die je omgeving je verstrekt.
Denk je nou echt dat de gemiddelde Nederlander in relatie tot andere volkeren zoveel meer capaciteiten heeft? Dat lijkt me een lachertje op zijn minst. het zijn de capaciteiten van enkelen die gezorgd hebben voor de welvaart van de massa en niet andersom.
En ik had het over de gelijkwaardigheid van regels dus waar heb jij het over? - vergeet trouwens de rol van overheden niet in deze crisis. Enfin, het lijkt wel of het halen van je gelijk elke argumentatie valideert maar misschien heb ik het mis.
Laten we het hopen.
Dit is het gevolg van een nog niet als zodanig onderkende verschuiving richting multiculturele normen en waarden: jezelf in de schulden steken (zonder investeringsbedoeling) is zooo normaal, en dat zelfs nog als dat gezien je inkomensverwachting onverantwoord is.
Onder 'normaal' wordt dan verstaan: nauwelijks sociale afkeuring en wordt in materieel opzicht slechts mild bestraft.
Als schulden ineens vrijgescholden worden, zouden alleen idioten zich niet meer tot over de oren in de schulden steken.
Ik ben meer bang voor Spanje, als de Griekse schulden worden kwijtgescholden. Gezien de Catalaanse partijen een meerderheid hebben gevonden om zich af te scheiden. Zo'n economische motor kan Spanje zich niet permitteren te verliezen met hun schuldenbrei.
Wanneer de bevolkingsdichtheid als verdeelsleutel wordt gebruikt, dan zijn Spanje en Portugal het tweede en derde Griekenland.
Die Grieken hebben nog honderden miljarden aan tegoeden op hun Zwitserse bankrekeningen. Laat ze die eerst maar eens aanboren. Naheffing, nooit en te weinig belasting betaald.
Crapitalism.
Iets met zachte heelmeesters en stinkende wonden mompelt, aan pappen en nathouden denkt, en aan de houdbaarheid van de uitdrukking 'we zijn hier met zijn allen verantwoordelijk voor', dat zijn we dus niet. Kijk naar Ijsland en hoe die het bankenvraagstuk hebben opgelost. Nieuwe bank beginnen, daar alle betaalrekeningen en gezonde hytpotheken op zetten, en slechte banken met graaicultuur gecontroleerd failliet blijven gaan.
www.irishtimes.com/newspaper/ireland/2...
Geert heeft gewoon zijn gelijk aan zijn zijde. Naar onze Euries kunnen we fluiten en wij maar bloeden met z'n allen.
Kaas de Vies | 26-11-12 | 14:30 et all
Wat nogal eens vergeten wordt is dat het eigenwoningbezit actief bevorderd is door opvolgende (meest VVD) kabinetten. Dit vond haar basis in de overtuiging dat geld opgesloten in bakstenen, geld is dat niet vrijelijk door de economie stroomt.
Het is aldus wat curieus te zien dat juist in een periode van geldschaarste het besluit wordt genomen het al bijna 60 jaar oude adagium te verlaten en mensen te verplichten geld in bakstenen te laten vast leggen.
Daarbij mag men toch stellen dat juist in Nederland de financiele sector van een opmerkelijke bescherming en voorkeurspositie mag genieten. De overheid staat de hypotheek verstrekkers toe een beduidend hogere rente vergoeding te vragen, die vervolgens door middel van belastingvergoeding schappelijk gemaakt wordt. Malversaties, die in iedere andere bedrijfstak reeds lang tot flessentrekkerij zouden worden bestempeld, worden met de mantel der liefde bedekt: Neen, den burger had zich goed moeten informeren -de definitie van flessentrekkerij terzijde schuivende.
Daarbij werd door de overheid, ook ten tijde van de reeds onderkende huizenbubbel, nog immer 6% overdrachtsbelasting met graagte geint. Sterker er werd -en wordt nog immer- door middel van startersleningen, hypotheekgaranties, etc, het aangaan van leningen door de burgerij gestimuleerd. Tenslotte, wat is er nog over van good-old ondernemingsrisico? Waarom zou slechts de leningnemer het risico van waardedaling dragen? Bij het aangaan van de hypothecaire lening wordt er immers altijd door de hypotheekgever een keuring bedongen? Een keuring waarvoor notabene betaald moet worden door de hypotheeknemer "om de waarde van het goed en het risico van de lening juist in te kunnen schatten"? Zelfs met al deze, in de wereld, unieke voorkeursbehandelingen is het de financiele bedrijfstak in Nederland gelukt zichzelf te gronde te richten, en moest alweer de Nederlandse overheid middels gratisgeld en additionele voorkeursbehandelingen, de financiele industrie redden.
Nederland zal naar het Amerikaanse model toemoeten: de hypotheekverstrekker draagt het risico en ontvangt daarvoor een marktrente, waarbij het risico is ingecalculeerd (reeds het geval in NL). Bij falen van de hypotheekaflossing, geldt vervolgens het goed als zekerstelling ten volledige.
Volgens onderstaande link zijn er in Griekenland 50.000 meer stemgerechtigden dan er in totaal aan inwoners is, haha. Ook de doden hebben daar stemrecht...
In totaal zijn er rond de 10 mln Grieken. Ik vind dat we hun vrouwen moeten wegvoeren naar Nederland. Ik betaal nu de werkster, dat zou dan niet meer hoeven. Voor smerige praatjes moet je maar de comments van anderen lezen ja!
www.keeptalkinggreece.com/2012/08/01/c...
@Kaas de Vies 15.10
Heb het over het imploderen van het systeem van verpakken van hypotheken in de VS en de wereldwijde gevolgen daarvan op het bankensysteem.
Een gevolg daarvan was idd het Fortis/ ABN debacle.
Wie geen schulden heeft moet zich in de schulden steken om die van een ander te betalen. Dat heet "eerlijk delen" in polletiek correct Bargoens.
Einde van de Domheid | 26-11-12 | 14:49
Er is dus helemaal niks aan de hand he einde der domheid
@Old_Spice | 26-11-12 | 14:48
U hebt mijns inziens half gelijk.
Als er een totale ineenstorting van economie en samenleving plaatsvindt, waarbij de bendes plunderend en rovend door het land trekken om de laatste eet- en drinkwaar te veroveren, hebt u gelijk. Goud is dan niets waard, je hebt meer aan een verzameling wapentuig en een goed verdedigbare vesting. En zelfs dán doet zich de vraag voor, hoe lang houd je dat vol?
Als de ontwikkelingen zich "beperken" tot een financiele meltdown met algeheel waardeverlies van fiatgeld, zal het heel plezierig zijn om over fysiek goud of zilver in handzaam (munt) formaat te kunnen beschikken. Dat is in de geschiedenis meermalen voorgekomen. In de Argentijnse monetaire crisis kon je met de lokale valuta vrijwel niets kopen. Een zeer populair betaalmiddel waar nog wél wat voor te koop was, waren schakeltjes van gouden (sieraad) kettingen.
En gezien de steeds omineuzere ontwikkelingen in het wereldwijde financiele stelsel zie ik niet veel (fysiek)edelmetaalbezitters winst nemen. Integendeel.
@Uw Verzekeringsadvis | 26-11-12 | 14:56 | + 0 -
En waarom geloof je dat niet... dat was namelijk al bekend. Je zag ook al van verre aankomen dat Fortis niet kon voldoen aan het aankoopbedragm zeker 3 maanden voordat Fortis haar termijna afliep.
Aansluiting bij Duitsland zie ik ook wel zitten...
Ze hanteren daar een minimum loon van 6,- per uur, dan wordt het ook weer interessant om de mijnen open te gooien. Dan zijn we in één klap van het werkeloosheid probleem verlost. Verder voor iedere stakker een BMW!
Dan is er zelfs genoeg werk voor grieken die ons dan kunnen afbetalen a 6,- per uur.
Dit gaat compleet uit de hand lopen. Ze zitten nu de enorme economische gaten te vullen met praatjes. Tot de klap komt wanneer die niet meer lukt.
Wat denk wat een volk doet dat de armoede om zich heen ziet groeien?
@Old_Spice | 26-11-12 | 14:41
U geeft hier dus een definitie van Grieken.
www.forbes.com/sites/investor/2011/09/...
@roze_bril 14:52: Als schuldeiser heb ik liever een claim op olievelden die nog ontdekt moeten worden dan helemaal niets...
Russ Meyer | 26-11-12 | 14:48 | + 1
Waarom denk jij dat er hyperinflatie aankomt?
Overigens ben ik voor Anschluss bij Duitsland. De NL-soevereiniteit heeft nooit veel betekend en is in een paar decennia afgegleden tot poppenkastniveau (uiteraard mbv EU)
Bovendien is het ook wel aardig om Fransen te pesten -die mogen dan België hebben (Wallonië dan hè, haha).
@Kaas de Vies | 26-11-12 | 14:43
Bos heeft uiteraard nadat bij hem en andere leiden zoals de DNB etc. het door kregen althans keihard op hun boterhammetje kregen pas iets kunnen doen.
Dat jij aan zag komen hoe en hoe hard de hypotheken ellende uit de VS ons zou raken geloof ik, met alle respect, niet.
HEt fascinerende is wel dat Bos en opvolgers regeltjes in zijn gaan voeren met de AFM als hoofdregelverzinner en scherprechter dat ze het voor elkaar hebben gekregen dat heel NL op z n reedt ligt.
We gaan naar de klote maar gelukkig hebben we regels, vraag maar aan de AFM.
eld en schulden zijn er slechts om mensen tot economische slaven te maken.
Slappehap | 26-11-12 | 14:53 | + 0 -
Gelukkig is dat in de neo marxistische paradijzen beter geregeld..... woehhhhhhhhahhhhhhhhha
Old_Spice | 26-11-12 | 14:48 | + 0 -
Goud kun je niet eten = feit
De hele geschiedenis door is goud gewild geweest= feit
Geld was lange tijd een (gouden) munt= feit
Even uitgetonderd Mad MAx achtige maatschappijen dan zal men altijd een objectief en door iedereen aanvaard ruilmiddel willen en dat is ondermeer........ goud
Graaf van Egmont | 26-11-12 | 14:38 |
Pauper ;-) wanneer het geld gratis is, ben je met 10k nergens. En het 1000voudige ook niet trouwens.
Geld en schulden zijn er slechts om mensen tot economische slaven te maken.
Lenen heeft een slechte naam gekregen terwijl verantwoord lenen een goede zaak is. Kapitalisme, progressie, innovatie bestaat bij de gratie van verantwoord lenen en schuld met rente afbetalen.
Het systeem deugt, de mens deugt iets minder. Schud de mens wakker. Pak de graaicultuur aan. Laat het kapitalisme in al haar glorie het werk doen en we eindigen niet berooid en onderworpen aan een socialistisch experiment. Allemaal schuldenvrij en aan de leiband van de EU? Sterkte.
Prachtige verhandeling over de geschiedenis van schulden is te vinden in het boek van David Graeber "Debt: The First 5, 000 Years" youtu.be/zSnReXI4gKk
@Muxje | 26-11-12 | 14:46
Voorlopig is Griekenland nog olieimporteur. Over de te ontginnen velden zijn nog teveel onduidelijkheden om daar beleid op te sturen.
Wie is het bandje overigens in het gifje?
Faithless?
Rebellis | 26-11-12 | 14:33 | + 0 -
Daar heb je wel gelijk in in, maar beter ten halve gekeerd dan geheel gedwaald zullen we maar zeggen.
Als schulden van een land worden kwijtgescholden dan is dat een procesmatig iets. Dat wil dan niet zeggen dat de schulden ook karmisch zijn verdwenen.
Dat is een groot verschil. Griekenland zal natuurlijk aan moeten tonen dat ze een teamspeler zijn en geen dode last.
Crisis is het al, maar er komt een economische ijstijd (hyperinflatie) aan. Of je nu een miljoen in de plus of een paar tientjes rood staat. Niemand weet hoe deze crisis het hoofd te bieden en een volgende kan zich zo aandienen. Computers (algoritmisch handelen/high frequency trading)) bepalen veelal de koersen en niet meer de oude marktkoopman van de Albert Cuyp met zijn grote mond en gezonde dosis bluf en verstand.
customers2.beemway.com/z24/staatsschul...
@Balsaq | 26-11-12 | 14:03
En wat heb je aan dat goud zolang edelmetalen worden uitgedrukt in, juist, geld? Niets. Goud kan je niet eten, en is geen eerste levensbehoefte. Voedsel en water zijn het belangrijkste. En de mogelijkheid om dit te verwerven; wapens. Voedsel, Water en Wapens. Met name Wapens zijn belangrijk aangezien je daar ook andere behoeften mee kan veroveren, namelijk medicijnen and such. Goud is bij het verdwijnen van geld geen drol waard. Tevens is het bubbelgevoelig. De vlucht naar edelmetalen heeft nu al een bubbel gecreëerd. Zij die als eerste 10 jaar geleden in edelmetalen stapte gaan binnenkort hun winst pakken. Dan knapt de bubbel, en ben jij als hoge instapper je investering kwijt.
Waarom moeten de Griekse schulden worden kwijtgescholden? Laat ze die schulden maar gewoon betalen uit toekomstige baten uit oliewinning, dan wel met concessies op nog te ontginnen olie/gasvelden, inclusief garantie op exploratie- en productievergunningen (dus geen zogenaamde milieubezwaren opeens). Lange-termijndenken heet dat: Griekenland nu uit de brand, wij straks een mooie oliereserve, en Europa vermindert afhankelijkheid van Rusland en het m.o. door versneld rond Griekenland te gaan winnen, er schijnt veel te zitten, maar op een of andere manier heeft geen enkele politicus het er over.
Goh, wat een leuk idee, geen hypotheek lasten meer elke maand. Dat wil zeggen, ongeveer 6 keer per jaar op wintersport ? Nog eens drie vakanties per jaar op de kaapverdische eilanden ? Zeg het maar ! Jippieeee !!
LOL@ Dijsselbloem.
Als de Duitsers NL opdracht geven mee te werken aan kwijtschelding, dan is er geen Dijsselbloem die daar iets aan zal kunnen doen.
Hij mag z'n meninkje hebben, net als wij.
@Uw Verzekeringsadvis | 26-11-12 | 14:41 | + 0 -
Dat is dus vrij triest dat hij dan WEL een beslissing neemt. En waarom wist ik het dan wel? Ben ik dan zo geniaal? Zal toch niet!
Lekker lullig voor zij die wel netjes hun schulden hebben afbetaalt. Het kwijtschelden van schulden is alleen goed voor oplichters, mensen die boven hun stand leven en wanbetalers.
@Kaas de Vies | 26-11-12 | 14:24
Hoe kom je er bij dat iedereen er bij betrokken was en het wist, Wouter Bos als min.fin. wist in 2008 van niks.
Hij kwam ook pas laat achter de gevolgen van de US hypo shit.
Overigens ben ik van mening dat veel mensen het niet verdienen om hun schuld kwijt te laten schelden, dit omdat zij het veelal aan zichzelf te danken hebben. Zo zie ik om mij heen nogal wat jonge stellen die een huis willen kopen, kosten noch moeite worden gespaard om de perfecte woning te vinden (wat ik goed kan begrijpen) maar de hypotheek moet het liefst binnen een paar minuten geregeld zijn want ingewikkeld, niet boeiend, we geloven het allemaal wel... etc. Het interesseert de meeste mensen geen reet hoe het financieel wordt afgehandeld, erg raar dat veel mensen zich niet eventjes willen verdiepen in de materie, de hypotheek is minstens zo belangrijk als het huis.
de schulden van de een zijn de activa van een ander, dus dom plan.
Als alle schulden worden kwijtgescholden bestaat er geen geld meer. Money = Debt. Voor diegene die dit nog niet geloven en of begrijpen: www.youtube.com/watch?v=jqvKjsIxT_8
Kwijtschelden van schulden? Die heb ik helegaar niet. Dus waar zit dan mijn voordeel? Ik zou dan graag een duizendje of 10 op mijn rekening gestort zien.
@pius | 26-11-12 | 14:32 | + 0 -
"Niet iedereen is even intelligent"
Daarom vind ik dat ik ook meer mag verdienen, omdat ik meer capaciteiten heb. Maar dat mag dan ook weer niet.
En de mensen die verkeerd advies gaven, die verkeerd financieel geprikkeld werden moet hun straffen ondergaan, niet weglopen voor hun verantwoordelijkheid.
Je doet net alsof een bank gelijk is aan een kapitalistisch systeem. Dat is niet zo.
In een kapitalistisch systeem voegt men waarde toe en daar wordt men voor beloond. Wat de banken nu doen, geen idee maar heeft heel erg weinig met kapitalisme te maken.
Onze maatschappij is helemaal niet beschaafd, en ik heb het er niet over om mensen in de stront te laten zakken, maar dat ze hun eigen verantwoordelijkheid nemen. Iedereen!
Waar was ons vangnet toen de Russische spoorwegobligaties door jouw marxistische vrienden niet meer erkend werden?
Er moet altijd een sociaal vangnet zijn, geen socialistische. Pech moet niet weg, pech is een leermoment.
@Greetje Duisenberg | 26-11-12 | 14:24
-Als- Zodra de Euro niets meer waard is krijgen we die sanering kado van het IMF. We hoeven er niets voor te doen behalve afwachten.
@Kaas de Vies | 26-11-12 | 14:30
dat snap ik ook niet. een roverheid die roept dat mensen moeten gaan sparen en dan het spaargeld gaan belasten voor een rendement dat absoluut niet haalbaar is.
ach ik zal wel een domme techneut zijn.
Mortimerr | 26-11-12 | 14:26 | + 0
Onzin, iedereen weet dat Griekenland een financieel blok aan het been is. Alleen hoe ermee om te gaan (waar hebben we het minste last van) is het issue.
@Kaas de Vies | 26-11-12 | 14:26
mmm nog 3 jaar te gaan dus.
Zatkniss | 26-11-12 | 14:28
Je vergeet voor het gemak dat de sufferds van de overheid dit zelf hebben toegestaan. Als ze een beetje hadden opgelet dan hadden de cijferaars dat wel kunnen zien.
Maar wacht, dat zijn natuurlijk de babyboomers ...
Dit gaat nooit gebeuren om de simpele reden dat hele volksstammen de EU gaan verlaten zou gauw ze schuldenvrij zijn. De schulden houden de belastingslaafjes in het gareel.
Laat die banken als eerste zet maar eens EUR 25000 afschrijven per hypotheek. Schulden afschrijven doen ze in de USA namelijk ook : www.bankrate.com/finance/credit/establ...
Ach, zoals Marc Faber vandaag al in de Telegraaf zegt: de inflatie gaat gierend uit de klauwen lopen. Met die schulden is het dan ook gauw gebeurd. Alleen jammer voor de mensen die wel gespaard hebben
@Kaas de Vies | 26-11-12 | 14:24
De consumenten slikten juist alles voor zoete koek omdat er sprake was van a-symmetrische informatie. Niet iedereen is even intelligent of op de hoogte van alle relevante info in dit leven. Daarom zijn er deskundigenom deze mensen te adviseren - en die deden dat niet of verkeerd. ETC ETC.
En Ooit van importmuren gehoord kaas, ik noem maar een voobeeldje op mondiaal niveau? Je moet iedereen dezelfde kansen geven anders moet je niet zeiken dat anderen achterblijven. Dat geloof in een rechtvaardige beschaafde en superieure wereld waarin de falers dat volstrekt aan zichzelf te danken hebben is even naïef als lachwekkend.
Je snapt gewoon niet zo goed dat onze superieure gelijkwaardige westerse beschaving helemaal niet zo beschaafd is.
En dat is met al die cultuur-rigiden het geval.
@Rebellis | 26-11-12 | 14:30 | + 0 -
Omdat de Duitsers daar erg angstig van worden en ik geef ze ook geen ongelijk.
@Zatkniss | 26-11-12 | 14:30 | + 0 -
Dat ben ik met je eens. Het is te lastig om elk voorbeeld hier te behandelen, maar de gemene deler was en is altijd.
Lenen = goed
Sparen = stout
Zeker fiscaal.
"Studieschuld gewist"
Zou dat even mooi zijn...
ja laten we fijn alles kwijtschelden zodat de eigen economie uit het slop raakt en we vervolgens de staatskas leeg kunnen kieperen in een nieuwe bodemloze EU-put
Waarom niet gewoon even 1000 miljard aan Euro's drukken, de ECB houdt gewoon het mondje dicht en zet de geldpers aan. Voordat de Chinezen en Russen doorhebben dat ze te maken hebben met hyperinflatie zijn wij al een paar jaar verder.
De Russen, Chinezen en Arabieren schrijven e.e.a. dan netjes af of verbergen het ook weer in hun boeken.
Precies zoals de Grieken, Italianen, Spanjaarden, Portugezen en Amerikanen het ook al jaren doen ...
Kaas de Vies | 26-11-12 | 14:26 | + 0 -
Leuk verhaal als je het huis in 2006 heb gekocht. Je verhaal geldt niet voor iedereen
@Uw Verzekeringsadvis | 26-11-12 | 14:09
als het zou helpen zou ik het ervoor over hebben.
Hey een groen grassprietje in de dorre woestijn.
www.bnr.nl/topic/schuldencrisis/642045...
"Dijsselbloem ziet niets in kwijtschelding Griekse schulden". Op de manier zoals Dijsselbloem uit z'n ogen kijkt krijg ik sowieso de indruk dat hij weing ziet
eerstneukendanpraten | 26-11-12 | 14:15 | + 0 -
Bij de spaarhypotheek heeft de hypotheek gever de gehele looptijd de maximale rente aftrek en dat wilt de roverheid niet meer. JE bouwt het spaarkapitaal apart op en lost pas na 30 jaar af, terwijl je normaal meteen de spaartermijnen zou aflossen als de rente niet fiscaal aftrekbaar zou zijn. Op dit punt kan ik de roverheid wel gelijk geven. De spaarhypotheek is een perverse uitvinding van de bank en verzekerings jongens
he! blijk ik helemaal geen schulden te hebben
@Mortimerr | 26-11-12 | 14:26 | + 0 -
Dat is elk faillissement.
@Zatkniss | 26-11-12 | 14:19
Helaas is geld niet meer te vertrouwen, zoveel is duidelijk.
@Zatkniss | 26-11-12 | 14:24 | + 0 -
Dat veranderen van regels is tussen 1992 tot 2008 bijna niet gebeurd, in die tijd hadden mensen een deel van hun hypotheek kunnen aflossen, maar ze kozen voor andere dingen, dat is hun keuze.
Wat wordt er nog op school geleerd vraag je je dan af. 7 goede jaren en 7 slechte jaren vond ik toch wel een eye-opener toen ik 6 jaar was.
Het gelijk van Geert Wilders; hiervoor heeft hij ons in het verleden verschillende keren voor gewaarschuwd.
.
Dat geld zien we nooit meer terug; het is een bodemloze put.
Als in een klap alle schulden worden gewist, heb ik spijt dat ik altijd het braafste jongetje ben geweest. Damn. Had ik maar een tophypotheek, een paar verre vakanties op krediet, dikke vette A8 onder m'n reedt en m'n complete inboedel op termijn betalingen.
@pius | 26-11-12 | 14:20 | + 2 -
Het is erg makkelijk om te zeggen dat er informatie-assymetrie is maar bepaalde zaken werden ook te makkelijk gegeloofd. De banken gedroegen zich verkeerd maar de consumenten slikte alles voor zoete koek.
Het lijkt wel alsof de hele wereld gek geworden is en steeds anderen de schuld willen geven.
Iedereen was er gewoon zelf bij betrokken en nu worden alle risico's en schade afgewenteld op te mensen die al vanaf het begin zeiden dat dit waanzin was.
Is dat dan eerlijk?
Kaas de Vies | 26-11-12 | 14:21 | + 0 -
Je hebt gelijk dat met betrekking tot zeiken achteraf. Echter de roverheid veranderd constant de regels dus langjarige beslissingen nemen op hun beleid is niet meer mogelijk. Ik zou nu ook nooit een huis gekocht hebben wetende dat bijna ieder jaar wel de spelregels worden veranderd. Mensen nemen beslissingen op een raming. Als opeens de roverheid EUR 1000 per maand meer uit je beurs wil trekken dan loopt bijan iedereen spaak.
Ik heb dit al zo vaak geopperd. Vorige week zaterdag nog als commentaar bij Peter Verhaar z'n stukje.
.
Als ze een oplossing willen zullen ze deze richting op moeten denken.
.
Als ze geen oplossing willen, en de poot stijf houden, wordt iedereen meegesleurd in het ravijn.
.
Dus ... wat is wijsheid?
Teulings zei (Gisteren alweer) dat kwijtschelding een mogelijkheid was. Teulings gaat daar niet over, hij beschrijft een principe. Hij zei ook dat 'de mensen' dit best snappen. Ik snap dat dit weer een rondje de Jager/vaseline/rente moet worden maar get a life. Die man mag net zo goed zeggen wat hij denkt als een gemiddelde carrierekansloze maar toch goed gestropdaste PVVer. Toch?
Bovendien, wat goed is voor de economei van Griekenland is goed voor elk land in de EU.
Ik zou direct weer geld lenen, investeren in iets dat iig een procent netto oplevert en wachten op de volgende pardonregeling.
Wat ik zou doen, net als de Grieken.... meteen weer schulden maken tot onhoudbare hoogtes want die worden dan toch weer kwijt gescholden.
Ik heb in navolging van de grieken mezelf bij Schuldsanering gemeld en beloofd dat ze alles mét rente terugkrijgen!......
@Zatkniss | 26-11-12 | 14:17 | + 0 -
Mensen mogen van mij vanalles doen, maar dan moeten ze achteraf niet zeiken, en als ze om advies vragen geef ik ze dat.
@Kaas de Vies | 26-11-12 | 14:02
Welke regels? Regels zijn voor eenieder duidelijk en hetzelfde. Een van de oorzaken van de kredietcrisis was dat de regels voor de ene partij duidelijk waren en voor de andere niet. A-symmetrische informatie heet zoiets en dan neutraal uitgedrukt. Het probleem met deze wereld is juist dat er niet 1 set regels is voor iedereen en dat geld op elk denkbaar niveau.
Zo moeilijk te begrijpen is dat niet.
Boris Poepnagel | 26-11-12 | 14:16 | + 0 -
De teller op nul zetten is niet moeilijk. De vraag is enkel wat gaan we daarna als ruikmiddel gebruiken? Geld is vertrouwen, is dat er niet dan is het slechts gebakken lucht
De boertjes mogen weer ruzieën over de restjes welvaart, terwijl de rijke zakken het zinkende schip al hebben verlaten.
@Kaas de Vies | 26-11-12 | 14:13
spilzucht. en huren is ook geen optie omdat je dan geen geld overhoud om te sparen voor een huis.
Die Kwidt, stiekem zo Bijbels als het maar kan... nl.wikipedia.org/wiki/Jubeljaar
Fop-atheïst...
@Kaas de Vies | 26-11-12 | 13:52
Banken mogen zelf geld scheppen dat ze uitlenen.
Ik mag geen geld scheppen en dat dan op een bankrekening zetten.
De banken hebben het stuk makkelijker dan mij, ze lenen geld uit wat ze uit het niets hebben gemaakt terwijl ik hard moet werken voor centen die ik evt. op een spaarrekening zou willen zetten.
Kaas de Vies | 26-11-12 | 14:13 | + 0 -
Ben jij tegenwoordig benoemd tot het financiele geweten van Nederland?. Toch fijn voor de mensen om te weten dat lenen voor een woning door U geoorloofd wordt geacht. Vakantieverkoper zou in Kaasland een slecht beroep zijn
@Zatkniss | 26-11-12 | 14:08
Dat is ook de hele verwarring die nu weer eens door de één en dan weer eens door de ander wordt gezaaid. ('Verdeel en Heers', Macchiavelli)
En ondertussen wordt de ene tranche na de andere tranche weer toebedeeld aan 'probleemlanden'. Uiteraard zijn die 'probleemlanden' gewoon leeggezogen potjes die weer moeten worden opgevuld nadat ze door schimmige bedrijven met buitenproportionele projecten zijn leeggegraaid.
Voor de rest heeft @pius | 26-11-12 | 14:01 gelijk; als die Teulings zoveel macht pretendeert en lucht in geld kan veranderen, waarom zet hij in NL en in de rest van de EU dan niet ook de teller op 0 (nul)?
Geen gezeik, iedereen rijk!!!
Iemand enig idee waarom de spaarhypotheek zo nodig moest worden vermoord?
Joost Maghetweten | 26-11-12 | 14:11 | + 0 -
In feite is kopen ook een vorm van huren, alleen je betaald niet aan de huisbaas maar aan de bank. Woningeigenaren zijn er weinig, woninghouders des te meer. Je houdt voor de bank.
Voor! Iedereen in de .eu een generaal schuldenpardon! top idee weer van GS.
@Joost Maghetweten | 26-11-12 | 14:11 | + 0 -
Jawel, huren. Of de helft sparen en de helft lenen.
Ik maak een uitzondering voor woningen, mits er goed over nagedacht wordt.
Maar die auto, en die 3de LCD-TV, 2x op vakantie's, hoe verklaar je die?
leven zonder studieschuld zou mijn leven zo'n 60k minder zwaar maken...
Briljant idee eigenlijk.
Als ze nog even een paar uur kunnen wachten met het kwijtschelden van die schulden: ik moet ze dan onmiddellijk nog even gaan maken. Ben nu onderweg naar de autodealer en de Makro!
@Kaas de Vies | 26-11-12 | 13:52
Het probleem is dat ik NU in mijn huis wil wonen en niet over dertig jaar wanneer ik het heb afbetaald. Zonder het geld te lenen had dat niet gekund.
Ik zou in ieder geval vanavond Chinees halen.
En er staan tegelijkertijd honderden miljarden Griekse Euro's op Zwitserse banken geparkeerd. En een land waar een kwart van de beroepsbevoling zwaar overbetaald ambtenaar is kan toch niet meer serieus genomen worden...
T is dat de politiek ons in bepaalde mindset heeft gebracht anders als je er stil bij staat is het toch te zot voor woorden +/- 300 miljard het raam uit, plus wat ze de afgelopen jaren aan subsidies in de zak hebben gestoken.
500 miljoen inwoners in de hele EU, laten daarvan nou eens 100 miljoen echt belasting betalen dan kom ik op ,oeps dacht dat het meer was, maar 3 ruggen pp , valt dik mee eigenlijk.
Natuurlijk is dit stukje stierenpoep, echter Quid heeft hier wel een punt. Waarom mogen de Grieken alles verbrassen en dan niks meer terug betalen? Dan kunnen wij net zo goed ook ophouden met betalen van de schulden. Immers waarom gekke Henk en Ingrid zijn als Koutas en Diane het gewoon kwijtgescholden krijgen. Lijkt me niet helemaal eerlijk
Ik zou gewoon weer meer gaan kopen dan ik kan betalen. Blijkbaar kán en mág het ook gewoon allemaal.
Yeahyy without Payyyy!
Coen geweldig kerel ik ben trots op je !
(Wat zei die de Jager ook alweer ?)
wat zijn dat, schulden ?
D,r is verschil tussen EU melkvee en slachtvee, Quid!
@Ko Reander | 26-11-12 | 14:05
Maar met subsidies kan je per definitie alleen maar dingen doen waar niemand behoefte aan heeft.
@Balsaq | 26-11-12 | 14:03
En waar type je die regels in?
@vetkleppert | 26-11-12 | 14:04
Krijgt ons land weer extra subsidies van de EU. Dat is de reward die die griezels in brussel als een aas voor je mond houden
Ikbeneenzelfbouwer | 26-11-12 | 14:00 | + 0
Niet irreeel, Griekenland zou ons land goede diensten kunnen bewijzen door ouderen (boomers!) en zorgpatienten een mooie Hellenistische levensavond te bezorgen (met veel treur en blijspelen)
Misschien kunnen we voor dat geld wel gratis logeren bij die grieken?????
40 Miljard voor de Spaanse banken heren:
www.powned.tv/nieuws/buitenland/2012/1...
Ja, diezelfde banken die zich in 2011 grote bonussen toebedeelden:
cazadebunkers.wordpress.com/2012/06/12...
Maar, ja als doekje voor het bloeden gaan er duizenden gewone bankmedewerkers eruit, nog meer werkeloosheid in Spanje...
De politici en grootbankiers lachen zich de ballen uit de broek.
@Ko Reander | 26-11-12 | 14:02
Waarom zouden we ons druk maken over dat klimaat dan?
Klinkt allemaal heel sympatiek. Maar het werkt niet. Niet met ons huidige nepgeldsysteem.
Kijk, ik ben 100% schuldenvrij (ja, ik betaal ook netjes de CC balans elke maand).
Feit is echter wel dat 97-99% van al het "geld" dat ik "heb" als schuld gecreëerd is; gewoon, uit het niets, door het op een computer in te typen:
void CreerGeld(double amount) {
saldo += amount;
}
Zo dus.
Daarom schrijf ik "geld" en "heb" ook in aanhalingstekens: het is allemaal nep.
Het enige Geld (zonder aanhalingstekens, met hoofdletter) dat ik heb is 800 gram goud en 5 kilo zilver.
Ik heb ook een voorwaarde.
De toetreding van Griekenland is gefaciliteerd en georganiseerd door Goldman & Sachs. Ik zeg Goldman & Sexit!
Even serieus; als die mogelijkheid zich voordoet zou ik direct stoppen met werken. Van het salaris van mijn partner kunnen wij dan gemakkelijk leven. Als ik stop met werken bespaar ik op een extra auto met alle aanverwante kosten. En, als iedereen dit doet (1 partner werken de andere thuis, kunnen alle Polen naar huis, is iedereen weer aan het werk en halen we die fucking klimaat-doelstellingen want minder kilometers maken.
@pius | 26-11-12 | 14:01 | + 0 -
Niemand heeft ze verplicht schulden aan te gaan. Dit hebben ze zelf gedaan, ze waren hier met het volle verstand bij en nu gaan we opeens de spelregels veranderen?
Ik wil met jou wel een monopoly spelen met steeds veranderende regels.
Heel Nederland riep 3 jaar lang het geld zien we nooit meer terug ! Nu Sinterklaas Jan kees de Jager nog overtuigen dat hij die kadootjes(lees geld) in de verkeerde schoen heeft geflikkerd, en dat hij die schoen niet vol terug krijgt maar hartstikke leeg!
In dat geval krik ik gelijk de huur flink op als ze het toch kunnen betalen.
Schulden zijn het instrument bij uitstek om Volkeren te knechten en in Slavernij te houden. Zo doet het westen dat allang met de minderbedeelden op deze wereld en gebeurt dat nu bij ons.
Gerechtigheid heet zoiets
Syp Wynia praat zoals altijd peop! De vorige keer was hij eendagscolumnist bij BuitenhofTV en toen heeft hij dat vreselijke wegloopgedoogkabinet zitten pousseren!
Dit zijn onze tarieven:
Om te mogen lenen, alle Hollanders gratis op vakantie in Griekenland. Alle mama's gratis stappen Zorba el Greco + volplempen, alle papa's gratis elke avond vijf stuks miss Helvetica maatje 38 tussen 18 en 24.
Om schuld kwijt te schelden: zelfde levenslang.
Ik heb nu al geen schulden! Kut plan dus, of ik moet als nog een gratis hypotheek krijgen.
Dit zijn onze tarieven:
Om te mogen lenen, alle Hollanders gratis op vakantie in Griekenland. Alle mama's gratis stappen Zorba el Greco + volplempen, alle papa's gratis elke avond vijf stuks miss Helvetica maatje 38 18<man<24.
Om schuld kwijt te schelden: zelfde leenslang.
Dr. Faber/ Doom vanmorgen in de Telegraaf, mooi stukkie, bevestigt alles wat de gemmidelde man al dacht :
www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/211090...
Ik vind het een goed idee Johnny en dan beloof ik dat ik daarna nooit meer schulden zal maken, echt waar!
Ik heb nooit schulden omdat ik verschrikkelijk zuinig leef.
En dan iedereen schuldvrij? Ja, als ze ook NOOIT meer geld mogen lenen.
Moeten de mensen die nooit schulden maken de onverantwoordelijke mensen subsidieren?
Dat noemen wij bijbelkenners dus gewoon een Jubeljaar (zie wikipedia).
Wat weer wat anders is dan een jubelteen.
-weggejorist-
Ik las in de berichtgeving bij Elsevier dat de heer Teulings zich na Griekenland ernstig zorgen maakt over de Nederlandse woningmarkt.
Nu, ik stel dezelfde oplossing voor als voor Griekenland. Gewoon alle uitstaande hypotheekschulden kwijtschelden. Prima plan, en zo eenvoudig.
** Snel op Funda naar superluxe villa zoeken gaat **
Ik zou per direct emigreren. Weg uit dit hotel voor parasieten.
@Skinkie | 26-11-12 | 13:54 | + 0 -
Ik denk dat ik eens hoognodig met Counselor Troika moet praten
Kaas de Vies | 26-11-12 | 13:53: ja vertel mij wat, je moet eens een flink bedrag op willen nemen hier in neddrland. Kost je drie uur aan bellen en verifieren bij de bank. Ik spaar dan ook om zo snel mogelijk in noorwegen een huisje te kopen.
In Star Trek hadden ze toch ook geen geld meer?
Winston Churchill zei het ooit al: "Politics is the ability to foretell what is going to happen tomorrow, next week, next month and next year. And to have the ability afterwards to explain why it didn't happen."
Goed voor onze onderhandelingspositie ook. Bedankt Coen en de rest van de 5e colonne! Of dat kun je ze ook niet noemen want de ondermijning van binnenuit gebeurt volstrekt onbeschaamd en open.
wat zou u doen met uw geld als uw schulden ineens zouden zijn verdwenen?
Onmiddelijk mijn huis verkopen en een toegangskaartje Australie kopen. Weg uit dit strafkamp.
@sufkut | 26-11-12 | 13:52 | + 0 -
Sterker nog jouw postieve saldo is 20x uitgeleend. Jouw positieve saldo kan dus nooit uitbetaald worden.
Ik zou hetzelfde doen als ik altijd al doe: Alleen geld uitgeven wanneer dat echt nodig is en al helemaal geen geld uitgeven wat er niet is (lees schulden maken)
En welk goedmakertje heeft Quid in gedachten voor degenen die zich niet in de schulden hebben gestoken en eerst gespaard hebben voordat ze zich iets permiteerden aan te schaffen?
Ik begrijp gewoon die gedachtegang niet.
Als je leent moet je rente betalen en uiteindelijk de hoofdsom voldoen. Lenen is geen plicht, liever heb ik dat mensen niet lenen maar sparen. Maar als je dat zegt word je door iedereen uitgelachen.
ik heb geen schulden, krijg ik dan nu een bonus of werkt dat zo niet?
Ik schuldenvrij, en dan niet meer in Nederland. Lijkt me een fantastisch idee, win win!
Ja dat zullen de Bakito's met hun negatieve saldo wel leuk vinden maar de de Viesjes met hun positieve saldo gaan dit niet accepteren.
Eurofiliac: Lijder aan ideologische afwijking waardoor men de onbedwingbare neiging heeft tegen het meurende kadaver van het staatsrechtelijk monstrum der EU te schurken.
REAGEER OOK