Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVE! Oude man komt racisme promoten

blackfacezwartepiet.jpgJa, tjonge. GeenStijl. Hey joh. Kap eens. Jullie hebben al twee topics gewijd aan het feit dat Zwarte Piet racisme is. Kijk, 1 en 2. Toch niet nog een? Jawel. Uiteraard wel. Stel dat dit Saudi Arabië zou zijn. Zouden we dan na twee topics moeten stoppen met het aan de kaak stellen van verkrachte vrouwen die gestenigd worden vanwege overspel? Nee. Dit soort prehistorische tradities dient keihard aangepakt te worden. Keer op keer. Op keer. En zeker vandaag, toch wel de Nationale Dag ter Promotie van Racisme. Want het is zover. De officiële intocht van de katholieke white supremacist met een obsessie voor kleine kinderen. Vandaag, in Roermond. Oftewel: Wilderstanië. Kan het nog symbolischer? Nee, precies. Vandaag vieren we weer op zeer feestelijke wijze dat we kinderen nog steeds indoctrineren met 19e eeuwse rassenleer. Twee duimpjes omhoog voor ons. Negers zijn om te lachen. En vooral goed als slaafse onderdanen die de vuile klusjes voor je opknappen. Desnoods optreden als boemannen met hun roe en hun zak. O ja, en voor de goede orde. Mochten er mensen zijn die gebruik maken van hun vrijheid van meningsuiting, dan is de kans groot dat ze net als vorig jaar wederom snikkelhard tegen de stoeptegels worden gewerkt. Want racisme, dat beschermen we uiteraard middels praktijken uit de totalitaire politiestaat. Stel je voor dat onze kinderen zomaar blootgesteld worden aan het feit dat hun ouders op actieve wijze een denigrerend rassenbeeld in stand houden. Moeten we niet willen. De nationale schandvlek die Zwarte Piet heet kunt live volgen via PEPERNOTENRACISME3 op de StaatsTV danwel dit racistische LIVEblog van de Neger Ontkenning Stichting. Als u ons zoekt. Wij zitten in een hoekje. Ons te schamen. Actie!

Reaguursels

Inloggen

Ik vermoed dat meneer Quid blank is. Ik ben dan ook nog nooit een neger tegen gekomen die problemen heeft met zwarte piet.

seasick | 19-11-12 | 00:04

Quid is de excuusneger van GeenStijl. Maar hij heeft gelijk. Het beeld van een zwarte man die werkt en kinderen blij maakt is inderdaad erg stigmatiserend.

X-es | 18-11-12 | 22:14

Wat een luster stukkie weer, waarom komen die huilerts elk jaar weer terug. Alsof we alleen iets te melden hebben over werkloze negerts. Het is toch mooi voor ze dat ze een keer aan het werk zijn

Prietpraat&Co | 18-11-12 | 20:56

Zwarte Piet is inderdaad een racist.
Kijk maar naar die Sinterklaasfilms.
Hij stopt alleen maar blanke kindjes in de zak.

gaffelbaard | 18-11-12 | 19:29

Hé Johnny, je dringt ons eerst op dat we op een racistische wijze tegen Zwarte Piet moeten aankijken en dan beschuldig je ons van racisme.

Waar komen je generaliserende gedachten over negers eigenlijk vandaan? Je blijft het maar herhalen. Probeer je ons stiekem je eigen mening over negers op te dringen door te blijven hameren op een relatie tussen Zwarte Piet en negers?

Blunterman | 18-11-12 | 13:25

Wat een zuur 'joop'-stukje... Op welke site zit ik ook alweer?!

iustus | 18-11-12 | 12:14

Overigens moet ik zeggen dat je het netjes op de kaart hebt gezet, Quid, nu intellectuele zwaargewichten als Doutzen, Kleine viezerik en Arie Boomsma zich mengen in dit debat.

j.wigflip.com/M5LJB2US/roflbot.jpg

omanders | 18-11-12 | 09:36

Fopspeen | 18-11-12 | 00:34 +1
Jij vindt dus dat alle zwarte mensen stelen? Of vind je dat alle mensen die stelen zwart zijn? Hoe dan ook, je vind dat zwarte mensen normaal gesproken "alleen maar verdriet en ellende" brengen.
Samen met diegene(n) die op + hebben gedrukt, zijn jullie dus racisten van het pure soort, en ik vrees dat dit soort gedachten net zo hardnekkig zijn als het volharden in de zwarte piet-religie.

Mouth Of The South | 18-11-12 | 02:59

Ik snap die mensen niet. Een keer per jaar vertellen wij onze kinderen een fabeltje waarbij zwarte mensen je huis binnen komen om blijdschap, snoep en speelgoed te brengen, terwijl iedereen weet dat in werkelijkheid ze juist alleen maar verdriet, ellende en al je waardevolle spullen mee nemen als je je huis binnen komen als je ligt te slapen. Ik zie dit dus meer als positief racisme. Als zwarte medemens zou ik dit aanmoedigen!

Fopspeen | 18-11-12 | 00:34

Het is een wedstrijdje geweest. Aantal columnisten op de GS burelen hebben gewed om wie de meeste reacties loskrijgt met een stukje over een doodgeluld item.

Meer zin kan ik uit de verschillige berichtjes van de GS-scribenten niet peuren.

En? Wie heeft er gewonnen?

IzNoGood | 18-11-12 | 00:33

@Japannert | 17-11-12 | 22:39
Als dat de voorwaarde is, dan maar racist...
Leuke neutrale avatar trouwens, zo leuk speels met die "T". Welk ras doet zo, dat jij dit toepast?

hfakker | 17-11-12 | 23:24

Racisme is het ergste wat er is! Stel, een zwarte meneer die groot is geworden in de sport, die op de reclame sinasappelsap aanprijst, die vermoordt zijn blanke vrouw. Maar zwarte meneren worden al zo vreselijk vaak door blanke meneren in de gevangenis gezet, dat moet wel verdacht zijn! En de politiemeneer die de man heeft opgep

akt heeft wel eens NIGGER geroepen. Wat gebeurt er dan? Vrijspraak!

Want racisme is ergerder dan moord. Toch Doutzen? Hm?

omanders | 17-11-12 | 22:55

Maar Zwarte Piet IS racisme. En de reacties hier tonen maar weer eens dat het beeld van tolerantie dat zolang over Nederland heeft bestaan een mythe is. We zijn een bekrompen, racistisch klootjesvolk.

Traditie is nonsens. Alle tradities zijn verzonnen en kunnen gewijzigd worden. De leugen dat Sinterklaas uit Spanje komt en zwarte knechtjes heeft, zijn allemaal niet zo heel oude tradities. Ze zijn verzonnen, hebben zich ontwikkeld en kunnen en moeten ook weer veranderen.

Zwarte Piet is niet meer van deze tijd, en iedereen die dat weigert in te zien en zijn gezicht zwart schminkt, oorbellen indoet, dikke lippen op zet een domme zwarte speelt is daarmee wel degelijk een racist.

Japannert | 17-11-12 | 22:39

-weggejorist-

rexmundi666 | 17-11-12 | 22:04

Kwit, het is satire, het is de spot drijven met al die linkse huilebalken maar toch leest het niet als satire. Het leest als Joop.nl. Ik kon er in het eerste stukje al niet om lachen. Kwit, laten we eerlijk zijn, soms, als je aan het bekschuimen bent, dan schrijf je best aardig. MAAR BLIJF WEG VAN SATIRE. Dat is niet jouw ding. Je bent net zo lollig als van J ole die een leuk stukje over Wilders schrijft.

rexmundi666 | 17-11-12 | 22:04

Zwarte piet staat gelijk aan islam. Zelfde achterlijkheid. Zelfde indoctrinatie. Zelfde fanatisme. Aanhanges hebben even lange tenen als het kritiek betreft.
Als Quid nog een zo'n stukje schrijft dan is het slechts een kwestie van tijd voordat de eerste zwartepiet terrorismekampen op de Veluwe worden opgericht.. Slungelige zwartgeschminkte Hollanders die zich laten fotograferen met AK47's. Een ieder die het Grote Boek van Sinteklaas durft te beledigen kan op rellen rekenen.

Mouth Of The South | 17-11-12 | 21:07

Ok, fobie 1. van Quid is Wilders en fobie 2. is Zwarte Piet. Nu kappen alsjeblieft.

doskabouter | 17-11-12 | 20:11

Het voordeel van Zwarte Piet is dat je die na 5 december 11 maanden lang niet meer ziet. Dit in tegenstelling tot Asiel-Pieten, die hier doelloos blijven rondhangen.

Hond van de slager | 17-11-12 | 20:09

Dat zwarten zich over dit onbenullige soort dingen drukmaken om te kunnen zeuren over de blanken toont aan dat ze in dit land werkelijk niets te klagen hebben. Overigens: ik zou als blanke ook kunnen klagen dat in films tegenwoordig de slechterik altijd een blanke is. Zie je ooit nog wel eens films waarin de slechterik een neger is (of een jood, trouwens)? Nee hoor, want dan klagen ze gelijk over discriminatie.

Jan Gerritsen9977 | 17-11-12 | 19:53

Klopt Quid in Nederland haten we zwarten. Allemaal!

de betaalautomaat | 17-11-12 | 19:51

Quid, ga naar Joop! Wij vinden negers gewoon ok, maar zeiknegers niet. Het is al erg genoeg dat negerzoenen nu zoenen heten. Is ONZE traditie, als je het stoort, verhuis lekker. Ik heb vandaag een kind lekker extra zwart gesminkt met extra dikke rode lippen. Flikker lekker op met je wijven gezeik!

mozeskriebels2 | 17-11-12 | 19:45

Het enige racistische aan zwarte piet is dat ie dingen komt brengen, in plaats van halen. Op dat punt ben ik het met Quid eens: Je brengt je kinderen een compleet verwrongen wereldbeeld bij.

CoJoNes | 17-11-12 | 19:24

Ha Ha Doutzen is zelf met een zwarte piet getrouwd

heme | 17-11-12 | 19:21

weet je wat IK racistisch vind? dat mensen in zwarte pieten negers zien! wat een wanstaltige visie!!! laat de zwarte pieten toch gewoon een soort mythische figuren zijn... met een warte huidskleur. hen weren uit het sinterklaasfeest is pas discriminatie!

mmiaso | 17-11-12 | 19:03

-weggejorist-

amin | 17-11-12 | 18:32

Zwarte tieten daarentegen, discrimineren niet.

Kromst | 17-11-12 | 18:29

Jezus christus het is een feestje voor kindertjes tot 6 jaar of zo. Bemoei je er niet mee Quid, wat een gelul zeg.

Krak Eling | 17-11-12 | 18:27

@Stormageddon | 17-11-12 | 16:42 | + 1 -
Zou je denken?

Kaas de Vies | 17-11-12 | 18:20

Nou, Zwarte Klaas & sinterpieten doen dan?

aphexz | 17-11-12 | 18:08

Lul toch niet GS. Dit is folklore, geen racisme. Als je een beetje historisch besef had, wist je wel beter. Onnozelen.

postmodernismisdead | 17-11-12 | 17:08

Troll actie of niet, het is slaapverwekkend. Hebben we niet nog niet een oplossing van een raadplaatje te goed? Ga je daar druk over maken in plaats van over Zwarte Piet.

PKE | 17-11-12 | 17:07

Volgens mij is Quid aan het proberen om ons te trollen. Nou ja, ik zal het dan toch nog eens uitleggen; Quid, het zijn geen negers, zwarte mensen, of Afrikanen. Het zijn mensen die in schoorstenen kruipen. Knoop dat nu eens in je oren.

Freebs | 17-11-12 | 17:01

@La Vie En Rose | 17-11-12 | 16:55
seconde later.

La Vie En Rose | 17-11-12 | 16:55

@Stormageddon | 17-11-12 | 16:42
Ik gaf je een plusje en een seconde werd die teniet gedaan door een of ander groot licht in de duisternis.

La Vie En Rose | 17-11-12 | 16:55

@Stormageddon | 17-11-12 | 16:42
Big smile hiero.

La Vie En Rose | 17-11-12 | 16:53

Nou, het is goed te zien dat de reaguurders tegenwoordig zo fijnbesnaard en taalvaardig zijn dat ze de ironie van JQ onmiddellijk oppikken en op waarde weten te schatten.
Heus, als de gemiddelde Nederlander net zoveel taalgevoel, humor en kennis van stijlfiguren had als de gemiddelde reaguurder dan was dit land een stuk prettiger.

Stormageddon | 17-11-12 | 16:42

Zeg Quid je zit inderdaad aardig door te zemelen en ik begin een beetje in de war te geraken van jouw geneuzel, is het nu sarcasme of.........?

swebe | 17-11-12 | 16:29

Ik vind die meisjespieten sexy!

dubbert | 17-11-12 | 16:27

Hier ben ik het helemaal mee eens en dat is niet sarcastisch bedoeld.

ik bin ein berliner8 | 17-11-12 | 16:25

@Buitenspeler, Excuses als: Kinderen hebben er geen last van. Het is al zolang geleden. Het is traditie. Wat alweer, vorig jaar ook al ? Gewoon vingers in de oren stoppen en hard nee schreeuwen.
Moeten we dan alles afschaffen ? Dit zijn zo wat comments die mij opvallen en mijn stelling ondersteunen dat de meerderheid lijdt aan zelfmedelijden.

HonderdEnEen | 17-11-12 | 16:25

@Quid

Plaats een poll.

Parelman | 17-11-12 | 16:22

@Buitenspeler, jeemig leer eens lezen vent. Waar beweer ik zoiets? Het hele Sinterklaasfeest heeft geen ene ruk met racisme te maken.

Udo Hess | 17-11-12 | 16:22

Roermond dat is het Helmond van Brabant dat volgens GS in Limburg ligt

Hans Otjens | 17-11-12 | 16:13

@Udo Hess
Dus Zwarte Piet is niet racistisch omdat kleine kinderen het niet racistisch vinden? Mooi, dan kun we dus in de toekomst kleine kinderen alle racisme zaken laten behandelen, scheelt weer wat werkdruk voor de rechters.

buitenspeler | 17-11-12 | 16:12

Linkse Soep | 17-11-12 | 15:11 |
Traditie als zodanig heeft geen intrinsieke waarde, tradities kunnen vanuit een huidig perspectief als positief worden gezien of als negatief, je kunt aan een traditie ophangen wat je wilt. Sommige tradities beklijven, andere verdwijnen, en van de meeste tradities weten we niet eens meer waar ze oorspronkelijk vandaan komen, of ze één oorsprong hebben of vele, of ze kruisbesuyivingen hebben ondergaan, of ze altijd eenzelfde zin of betekenis hebben gehad. Geen cultuur, geen samenleving zonder tradities. Snij alle wortels door en een samenleving verdort, desintegreert en valt uiteen.
Het is een vooroordeel der linksen dat traditie, identiteit, volksaard, geworteldheid bij definitie de mens een 'valse identiteit' geven, en dat het dus goed en wenselijk is voor ieder mens om zich daarvan te bevrijden en aldus een 'authentieke identiteit' te vinden. De experimenten der communisten hebben de mensheid wat dat betreft in korte tijd heel veel geleerd. Dat proces van cultuurproductie was dead end street.
Natuurlijk, alles verandert, panta rhei, niets blijft zichzelf en elke traditie is een voortdurend proces. Ook als fatsoensrakkers er met hun tengels van afblijven en die processen niet naar hun hand proberen te zetten verandert de wereld.
Of een wereld zonder Zwarte Piet een betere wereld is, dat is de vraag hier. Ik meen van niet. Zwarte Piet 'ausradieren' is naar mijn bescheiden mening jezelf voor de gek houden, je zwarte zieltje schoonwassen.

Schoorsteenveger | 17-11-12 | 16:11

Ik denk dat Quid traag zaad heeft, daarom zelf geen kinderen heeft en om zich zelf beter te voelen daarom het Sinterklaasfeest van andere frustreert.

Gaz21 | 17-11-12 | 16:07

@Buitenspeler, fijn dat je wilt meedenken. Dat zou een oplossing kunnen zijn. Ware het niet dat er geen probleem is. Er hoeft dus ook helemaal niets opgelost te worden. Zwarte Piet is niet racistisch. Het Sinterklaasfeest is niet racistisch. Mensen die het Sinterklaasfeest vieren zijn niet om die reden racistisch. Racisme en het Sinterklaasfeest staan totaal los van elkaar. Racisme is voor debielen, het Sinterklaasfeest voor iedereen.

Udo Hess | 17-11-12 | 16:07

@Udo Hess
Dus als we stoppen met zwarte pieten zwart maken dan is dat volgens de kinderen geen probleem? Dan is het probleem toch opgelost?

buitenspeler | 17-11-12 | 16:00

Kunnen de reaguurders geen poll afdwingen? Zo van, welke columnist kan verdwijnen? Ik schat een 100% voor JQ. Het moet maar eens afgelopen zijn met dat gezeik over onze vrienden de Zwarte Pieten. Ik sluit me aan bij GreenMachine, dit is druppel.

Udo Hess | 17-11-12 | 15:59

Wat Salsaparilla zegt. Zwarte Pieten zijn vooral herkenbaar aan hun kleding. Dat ze daarbij zwart worden geverfd. Geen kind die er over valt.

Ik dacht dat Geenstijl ongenuanceerd, tendentieus en kwetsend is. Kennelijk is het gewoon een linkse politiek-correcte site. Met het afschaffen van het Sinterklaasfeest wordt de teloorgang van Nederland daadwerkelijk ingezet. Na het Sinterklaasfeest kunnen de tulpen ook verboden worden, komen tenslotte oorspronkelijk uit Turkije en dat maakt het vast fout. Klompen worden alleen gedragen door provincialen, dat is ook vast fout. Onze taal, allemachtig zo discriminerend, van de 7 miljard mensen spreekt nog lang geen 1 procent het, dat maakt het vast fout. Alles is fout aan Nederland, kom we schaffen het af. Geenstijl leidt de weg.

Udo Hess | 17-11-12 | 15:56

PopperFlopper | 17-11-12 | 15:36 | + -3 -
En daar hebben we de zeurpiet die een fictieve kindervriend gaat ontleden om aan te tonen hoe racistisch 'we' bezig zijn. Besef je nu zelf niet hoe zinloos je bezig bent? Laat een kinderfeest voor de kinderen blijven en bok op met je theorietjes.
.
Maar anders wil ik wel even met je gedachtengang meegaan hoor. Hou jij je haar eens boven een brandende schoorsteen. Wedden dat je zwart kroeshaar hebt? En druk je lippen maar eens op een haardvuur. Wedden dat ze rood en opgezwollen zijn? En negerts zijn toch altijd zo trots op hun blingbling (dat blijkt tenminste uit de vele videoclips waarin ze zichzelf zo presenteren), maar gouden oorbellen zijn ineens racistisch? Zie je wel, je hebt gewoon ongelijk.

The Green*Machine | 17-11-12 | 15:56

Ik geloof dat Quid gewoon artikel zo sarcastisch heeft geschreven dat iedereen nu denkt dat hij het meent...

michhol | 17-11-12 | 15:54

Net mijn dochtertje van 5 gevraagd om te zeggen waaraan zij zwarte piet herkent:
1. Veer
2. Pet
3. Pepernoten

Geen huidskleur, hulpje van Sint of wat dan ook.

Kap nou eens voor altijd met al dat trieste geleuter over racisme.

salsaparilla | 17-11-12 | 15:47

Niks leukers dan een ouwe vent in een rooie jurk, met schimmel tussen z'n benen.... omringd door jolige types die onder de smeer zitten en die strooien met pepernoten en kadootjes.
Ik heb nog nooit een kind daarover horen klagen.

Het aantal doden dat bij dit oerhollandse feest valt, is ook te verwaarlozen.
Dus ophouden met zeiken graag.

Schietmijmaarlek | 17-11-12 | 15:47

Linkse Soep 15:11

Vrouwenonderdrukking en homofobie proberen te bestempelen als een traditie om je puntje te maken. Zo misplaatst. Zo dom ook.

Topperke | 17-11-12 | 15:37

Linkse Soep | 17-11-12 | 15:11 |
Lachwekkend, je insinuatie dat wie het Sinterklaasfeest wil conserveren meteen ook een voorvechter van algehele culturele onbeweeglijkheid is.

WirMachenMusik | 17-11-12 | 15:36

@vindead Krijgen we het schoorsteenverhaal weer. Vandaar het kroeshaar, rode lippen en gouden oorbellen natuurlijk. Zwarte piet moet gewoon een neger voorstellen die de grote blanke heilige helpt. Niets meer. Niets minder. En dat is best ouderwets op zijn zachtst gezegd. Het is klaar met pietenbaas. Opzouten. Als het echt een schoorsteenverhaal was dan kun je een blanke inzetten met een paar zwarte vegen op z'n gezicht. Veel realistischer.

PopperFlopper | 17-11-12 | 15:36

Ik voel me zo verwant met dat sneue witte paard.
Tal van donkere wilden in kleurrijke pakjes.
Die joelend om je heen staan te dansen.
En jij maar gebukt gaan onder zo'n stinkbejaarde.
Die pieten staan je gewoon uit te lachen.
Racisme ten top! Waarom geen olifant? Een roze!

ZDEV | 17-11-12 | 15:13

Flikker op met je Wildersmanië, die mafketel komt uit Venlo. Dat is net zoiets als Amsterdam vergelijken met Rotterdam mafketel.

* | 17-11-12 | 15:12

Schoorsteenveger | 17-11-12 | 13:36 |
Zo te lezen beschouw jij traditie in zijn meest oorspronkelijke vorm als een groot goed dat te allen tijde behouden moet blijven. Denk je zo ook over tradities als vrouwenonderdrukking of homofobie? Moet allemaal in zijn polyvalente gelaagdheid in stand worden gehouden? Je gaat eraan voorbij dat culturen met hun gebruiken en tradities altijd veranderen. Dat kan leiden tot verval, maar ook tot vernieuwing en verbetering. Ik beschouw het niet als mijn taak om over de hoofden van anderen tradities te ‘zuiveren’, wel neem ik deel aan het dynamische proces van cultuurproductie.

Linkse Soep | 17-11-12 | 15:11

Ik heb het even gecheckt. Maar in Roermond gelukkig gewoon de traditionele mijter, echte zwarte pieten en ook nog eens 'n massa kinderen verkleed als zwarte piet. En dezelfde sinterklaasliedjes die al generatieslang worden gezongen.

WirMachenMusik | 17-11-12 | 15:10

Voor dat ik verder lees moet ik even schijten.

eagleye | 17-11-12 | 14:56

Sinterklaas wordt al in de middeleeuwen gevierd. Beter je huiswerk doen quid.

Willem VanDer Decken | 17-11-12 | 14:53

Stormageddon | 17-11-12 | 14:38 |
Als je er dat in wil zien, dan is van Gaal de Sint en Davids Zwarte Piet. Wie de baas is en wie er wie de beurt geeft is een ander verhaal, wie respect verdient is wéér een ander verhaal.

Schoorsteenveger | 17-11-12 | 14:51

Wat wel wat schijnheilig is, is dat niemand aandacht heeft voor de misstanden van de Kerstman. Niet alleen onderdrukt hij dwergen, hij misbruikt ook nog eens rendieren door ze een zware slee te laten trekken!

Jaypelsteeltje | 17-11-12 | 14:42

@Schoorsteenveger | 17-11-12 | 14:28
Sinterklaas is Van Gaal?

Stormageddon | 17-11-12 | 14:38

De wereld staat in de fik en hier maar mekkeren over een kinderfeestje. Jammer.

wtf443 | 17-11-12 | 14:33

Ik krijg ineens enorme trek in pepernoten

ZonderNaam | 17-11-12 | 14:19

Ga eens deaud, Quid. En wel meteen. Is er nou niks anders om je druk over te maken dan een kinderfeest? Get a life.

JorisWorstNightmare | 17-11-12 | 14:17

Het valt ook allemaal niet mee. Weet je wel wat die oude kinderlokker in z'n witte jurk allemaal te stellen heeft die negerslaven? Daar wordt dan niet bij stilgestaan.
web.archive.org/web/20100927104724/htt...

Stormageddon | 17-11-12 | 14:16

Begrijp ik het nu goed dat er groepen minderheden zijn in Nederland die zich associeren met Zwarte Piet en vervolgens moeite hebben met de verhouding tussen Sinterklaas en Zwarte Piet? Zouden die minderheden zich ook superieur voelen aan blanken wanneer er sprake zou zijn van een Zwarte Klaas en Witte Pieten?

Mag het misschien een onsje minder?

Iemand die minderheden associeert met Zwarte Pieten en vervolgens de hierarchische relatie tussen Sint en Piet benadrukt, heeft wellicht inderdaad wat racistische trekjes. Diezelfde persoon heeft wellicht wat meer steekjes los.

Uit dit soort banaliteiten zou je haast de conclusie trekken dat we ons geen zorgen hoeven te maken over achterstelling van minderheden in Nederland nu we hier blijkbaar aandacht aan moeten besteden.

Jaypelsteeltje | 17-11-12 | 14:12

AH! Gelukkig... De bekende, jaarlijkse, verontwaardigde kutdiscussie, die kant noch wal raakt en maar weer eens aantoont dat er lieden zijn in onze samenleving die veeeeeeel te veel vrije tijd hebben.

Ornoisliefde | 17-11-12 | 14:11

Zwarte Pieten werken wel, dit in tegenstelling tot de wat meer getinte hier asiel zoekenden...

Hendrikaatje | 17-11-12 | 14:09

He Quid,

Je hebt duidelijk (nog) geen kinderen.
Let maar op, je perspectief zal dan veranderen.
Om met de woorden van Wim Kan te spreken:
Als je het spel niet beoefend moet je je ook niet met de spelregels bemoeien. :-)

MyCatIsDoingThis | 17-11-12 | 14:07

@deraderendraaien | 17-11-12 | 13:56
Niemand verkoopt 'kleine' n banketletters, ik stel voor om die ook te verbieden want: discriminazie ten aanzien van mijn nick....

necrosis | 17-11-12 | 14:05

Het is niet echt. Het is maar een toneelstukje hoor, niet zo gepiqueerd doen.

Robert Irving III | 17-11-12 | 14:05

Oh Johnny ... ga eens heeeeeel wat krijgen !

>poep | 17-11-12 | 14:03

@Causa Sui | 17-11-12 | 13:56
Niet zo heel erg lang geleden kende Nederland kolenmijnen.
De mensen die gewerkt hadden, waren roomblank, maar niet toen ze naar huis gingen.
Zouden ze daarom de mijnen gesloten hebben?

necrosis | 17-11-12 | 14:01

necrosis | 17-11-12 | 13:37 | + -1 -
Ik voel me vereerd dat jij in je weekend helemaal uit gaat zitten zoeken hoeveel plempsels ik hier heb achtergelaten. Bovendien is kwantiteit wat anders dan kwaliteit vrind.

The Green*Machine | 17-11-12 | 14:00

Wilderstanië? Is dat een nieuwe provincie Quid?
Kom jij vast uit Mongolië

Max Pepsi | 17-11-12 | 13:58

@deraderendraaien | 17-11-12 | 13:45
Die sturen hem direct weer terug, zonder postzegel that is......

necrosis | 17-11-12 | 13:57

Mag je een kleurling wel zeurpiet noemen, of ben je dan bezig met een vorm van walgelijke Nederlandse projectie en ontken je door de grievende toevoeging Piet de roots uit donker Afrika?

Causa Sui | 17-11-12 | 13:56

@Linkse Soep | 17-11-12 | 13:46
Fijn ik hoop jou dan ook als PVV stemmer te kunnen verwelkomen bij de volgende verkiezingen, om de moslim tradities en gebruiken om vrouwen apart te laten zwemmen ed te verwerpen en te zorgen dat ze uitgebannen worden. Kijk nou gaan we ergens komen!
* Banketletter in huis gaat halen.*

deraderendraaien | 17-11-12 | 13:56

Eensch met Johnny Quid, onder andere om zo snel mogelijk een einde te maken aan het Nederlandse (en blanke) zelfmedelijden.
1+1=2, c'est ca!

HonderdEnEen | 17-11-12 | 13:55

G.A.A.P.

Sisenandus | 17-11-12 | 13:54

het zijn ook altijd mannen, die pieten.
Maar daar hoor je die Opzij-kudde dan weer niet over.

damnschreeuwer | 17-11-12 | 13:54

Johnny Quid ga eens terug onder je steen en blijf daar, azijnpisser.
Ik ben blij met de Nederlandse traditie van Sinterklaas met zijn KNECHT ZWARTE Piet.

eye | 17-11-12 | 13:53

Zolang er geen zwarte rondloopt die daadwerkelijk Piet heet, moeten ze niet zo zeiken.

Causa Sui | 17-11-12 | 13:53

Dima Beeline | 17-11-12 | 13:46 |
Willen wij niet allen slaaf zijn, niet na hoeven denken en de ander de schuld kunnen geven van a onze ellende?

Schoorsteenveger | 17-11-12 | 13:52

zwarte piet blanker wordt hij niet

BOER-uit zwolle | 17-11-12 | 13:51

@TM | 17-11-12 | 13:41
Er was een tijd dat ik me daartoe liet verleiden, nu maar hopen dat meerdere mensen die fase ontgroeien.
Misschien houdt het dan op.

irriducibili79 | 17-11-12 | 13:49

grappig dat iedereen denkt dat quid het meent.
of.......??

watsinneneem | 17-11-12 | 13:48

Je kan je ook afvragen waarom de witte medemens zo graag rondloopt met zwarte schmink. En half de PVV aanhang onder de zonnebank licht te rotten en zich zwart bakt op Gran Canaria.... Zou allemaal verboten moeten worden.

Dima Beeline | 17-11-12 | 13:46

deraderendraaien | 17-11-12 | 13:25 | + 0
Ah, jij hebt ook een vijandbeeld gekoppeld aan je identiteit merk ik. Laat mooi zien hoe dat werkt.
Nationale en lokale gebruiken en tradities lijken me erg waardevol en zorgen voor de broodnodige diversiteit. Dus nee, lekker behouden lijkt me. Maar tradities geworteld in racisme zou ik willen uitbannen. Niet voor anderen, maar voor onszelf.

Linkse Soep | 17-11-12 | 13:46

Quid is gewoon een mogeaul, laat de Nederlandse traditie, ik heb alleen maar hele blije kinderkopjes gezien, en er zaten er zelfs een paar bij uit Afrika.

RechtseRakker007 | 17-11-12 | 13:46

@miko | 17-11-12 | 13:43 : Ab-so-luut! En ook geen zwarte B-akteurs meer natuurlijk, the academy award for best supporting actor alleen nog maar naar blanken!

TM | 17-11-12 | 13:45

Is Verhaar al in de zak gestopt om door Sint uitgeleverd te worden aan de Spanjaarden btw?

deraderendraaien | 17-11-12 | 13:45

@TM | 17-11-12 | 13:27
En wat te denken van die gospelkoortjes? Of alleen negerts in de kerk zingen.
En kunnen we dan ook raymann aanpakken met zijn tante huppelpup? Alsof alle Surinaamse vrouwen een snor hebben.,pff stereotype dat daar weg gezet word.

miko | 17-11-12 | 13:43

Ik ben atheist, dus wat mij betreft schoppen die zwarte pieten de sint het bejaardentehuis in en nemen ze de hele boel over!

TM | 17-11-12 | 13:43

Fantastische folklore. Heerlijk voor de kinderen. Ze leren bovendien ook nog omgaan met mensen met een baard, zwarte mensen enz. Geen beter middel tegen racisme Sinterklaas, de allemansvriend.

squid, it´s time to quit! misantropisch racistisch ventje dat je bent.

nu even niet | 17-11-12 | 13:43

irriducibili79 | 17-11-12 | 13:39 |
Volgens mij is het een cursus cynisme ontwaren.

Schoorsteenveger | 17-11-12 | 13:41

@irriducibili79 | 17-11-12 | 13:39 : Quid's specialisme.

TM | 17-11-12 | 13:41

Ik zou me als actie voerder drukker maken over een kerkelijke voorganger die van kinderen houd dan over zijn donkere helper.

miko | 17-11-12 | 13:41

Schitterend om te zien hoeveel 'serieuze' reakties er nog komen terwijl onze Johnny gewoon even zit te trollen.

TM | 17-11-12 | 13:40

Ik dacht dat Quid zijn stukje cynisch was maar hij meent dit echt serieus?
Dat geloof ik niet.

Verder om van te kotsen. Die stupide typhushoeren zoals Anouk en Kroes die gebrainwasht zijn door zeurende negers die zelf racistisch zijn. Ze zijn zelf racistisch. Echte Tanja Nijmeijers, landverraadsters

Verder had ik als kind nooit de gedachte dat het negers waren. Nu al helemaal niet meer.

343 | 17-11-12 | 13:40

piet is cool !

gatti500 | 17-11-12 | 13:39

Valt dit topic onder het aanzetten tot zinloze discussies?

irriducibili79 | 17-11-12 | 13:39

@Schoorsteenveger | 17-11-12 | 13:36 | +1

1oog | 17-11-12 | 13:39

Kerst, kerstman, kabouters, lilliputters, zielig, kerst, verboten.

Frapantetante | 17-11-12 | 13:38

-weggejorist-

garywhite | 17-11-12 | 13:38

-weggejorist-

garywhite | 17-11-12 | 13:38

@The Green*Machine | 17-11-12 | 13:31
Jouw nick is bekend sinds 31-08-2007, je hebt maar liefst 691 comments achtergelaten.
Ik zal je missen......

necrosis | 17-11-12 | 13:37

Linkse Soep | 17-11-12 | 13:16 |
Racisme in stand houden? je begrijpt niet veel van de wereld, geloof ik, je denkt in grove kaders. Zoiets heet zwart-witdenken. Het Sinterklaasfeest in stand houden is niet meer en niet minder dan het Sinterklaasfeest in stand houden, in al zijn gelaagdheid, in al zijn polyvalentie, dus inclusief de mogelijkheid om er racisme in te zien. Elke traditie, in welke cultuur dan ook, heeft zo zijn scherpe kantjes, dingetjes die vanuit een bepaald perspectief niet zouden deugen. Je kunthet als je taak beschouwen om vanuit een dergelijke verkokerde visie alle traditie te zuiveren, maar dat is een heilloze weg, is bijna hetzelfde als oproepen tot boekverbranding.

Schoorsteenveger | 17-11-12 | 13:36

Ik zag net dat de Pieten met het geld van Sint aan 't strooien waren. Dus de boodschap is duidelijk.
Of we nog wel even flink in de buidel willen tasten om Sinterklaas geschenken te kopen om zodoende de economie te stimuleren omdat de discriminatie schreeuwers wel hun subsidie centjes nog binnen krijgen!

deraderendraaien | 17-11-12 | 13:36

@The Green*Machine | 17-11-12 | 13:31 : 219+ plemps op een flutstukje over Sinterklaas. Hoezo 'slechte stukjesschrijvert"?

TM | 17-11-12 | 13:35

Het wordt steeds duidelijker dat in een land waar men geen boek meer oppakt, mensen ook niet meer weten hoe schrijven werkt. En dan doel ik niet op Quid. Beetje trollen door betoogjes te tikken als devils advocate werd vroeger wel gewaardeerd. Nederland 2012: Zeiken over bevolkingsgroepen die over cartoons vallen en dan zelf boos worden vanwege een blogje. Of opkomen voor mensen die ergens zelf nooit een probleem hebben gemaakt. Dat siert de superieure westerling, nietwaar? Dat de roep naar censuur en zelfcensuur steeds groter wordt, is een zorgelijke ontwikkeling. Laten we alles maar slopen wat "niet meer in onze tijd hoort" en ons onwelgevallig is, zoals beelden in Egypte. Herschrijven we daana nog even wat Wikipedia pagina's en geschiedenisboeken. Gewoon omdat het kan.

---

Je neemt mij veel te serieus, maar ik ben inderdaad een "sad little monkey" en dat probeer ik te verhullen door "populair" te zijn op internet, via geenstijl.nl en World of Warcraft.
Kaas de Vies | 17-11-12 | 12:57

Ermergerd! Sad Panda XD. Y u no popular noob11!!!11

Kromst | 17-11-12 | 13:34

Dankzij mijn importbruidje (sorry Greet) vertoef ik regelmatig in Parbo en omgeving. En laten ze daar dus ook gewoon Sinterklaas vieren, incl. Zwarte Piet. Hoor ik mijn schoonfamilie nooit over klagen......

hoezokennis | 17-11-12 | 13:33

Allemaal meezingen. Allemaal:
Moriaantje zo zwart als roet
Ging eens wandelen zonder hoed
maar de zon scheen op zijn bolletje,
daarom droeg hij een parasolletje.

pitsteen | 17-11-12 | 13:32

Al die bn'ers compenseren hier hun eigen frustratie mee dat ze waarschijnlijk een klotejeugd hebben gehad zonder gezellig sinterklaasavond vieren .
wat een zieligheid om hieraan mee te werken zeg.

watsinneneem | 17-11-12 | 13:32

Kap nou eens met je zure gemier, Johnny Quid. Nog een zo'n klaagcolumn over zwarte piet en ik kom nooit meer op Geenstijl. Dat heb ik al vaker overwogen, gezien het kelderende niveau van GS de laatste tijd, maar dit gezeur over zwarte piet is de de druppel die de emmer kan doen overlopen. Gefeliciteerd Quid, zo jaag je reaguurders weg die al sinds 2005 trouw bezoeker zijn. Jij bent de allerslechtste, meest vervelende scribent die Geenstijl ooit gehad heeft. Gefeliciteerd!

The Green*Machine | 17-11-12 | 13:31

Was uiteraard voor necrosis | 17-11-12 | 13:28

TM | 17-11-12 | 13:31

We kunnen altijd nog solliciteren als Zwarte Piet. Die schoensmeer neem ik dan voor lief...

En nee man, ik ben juist heeeeel stout. Mag ik vast met haar in de zak. The way to Spain is a long long journey...

TM | 17-11-12 | 13:30

ik stel voor dat we elk jaar afwisselen,
Gele pieten, pepernoten met sambal bij
Rode pieten, hoor wie ught daar kinderen
Witte Pieten, strooien met verkiezingsbeloftes
Licht-bruine Pieten, waar zijn de pepernoten gebleven, ik heb het niet gedaan.

Bamzaaiert | 17-11-12 | 13:29

Mijn geduld met het politiek correcte gezwam rond zwarte piet is tot het nulpunt gezakt.

1oog | 17-11-12 | 13:29

Zwarte pieten zijn vrolijk, graag gezien, werken hard, geven in plaats van nemen en zijn een aanwinst. Ik snap perfect dat de zwarten in Nederland daar niet mee geassocieerd willen worden !

Rest In Privacy | 17-11-12 | 13:29

@TM | 17-11-12 | 13:24
Intocht?
Ik wil bij haar op schoot!
Tenslotte ben ik het hele jaar braaf geweest....

necrosis | 17-11-12 | 13:28

Zolang Robbie Williams drie zwarte dames in het achtergrondkoortje heeft staan, zolang heb ik geen problemen met zwarte piet.

TM | 17-11-12 | 13:27

@deraderendraaien | 17-11-12 | 13:25
Heen = Geen.

deraderendraaien | 17-11-12 | 13:26

@Linkse Soep | 17-11-12 | 13:16
"Als je je losmaakt van troebele ideeën over nationale identiteit en traditie rond het Sinterklaasfeest kom je vanzelf tot die conclusie. "
Wat gek! ik kom dan alleen tot de conclusie dat we door mafkuikens zoals jij dan precies in het waanzinnige beeld van de EUSSR passen. Heen nationale gebruiken en tradities meer, want die zijn vies bah! toch?
Gaan we alleen nog aan vlagverering doen in de toekomst? dacht het niet hoor!

deraderendraaien | 17-11-12 | 13:25

@necrosis | 17-11-12 | 13:23 : Ok, dan kijk ik ook weer naar de intocht!

TM | 17-11-12 | 13:24

Niemand die het raar vind dat Sinterklaas wit is hè?

zeg maar jansen | 17-11-12 | 13:24

Over racisme gesproken, waarom is sinterklaas elk jaar een man?
Wordt het niet eens tijd voor een vrouwelijk sint?
*opteert voor Zimra*

necrosis | 17-11-12 | 13:23

Vroeger waren al die zwarte Pieten weer vertrokken, maar nu blijven ze het hele jaar en kan de Nederlander het hele jaar Sinterklaas spelen voor hun...

King of the Oneliner | 17-11-12 | 13:23

Ik zit tv te kijken, die Pietjes kunnen ook echt álles hè?

Vraag die dingen maar eens aan een Pool.

zeg maar jansen | 17-11-12 | 13:22

En waarom zou een zwarte piet niet mogen dan? Hebben jullie iets tegen zwarte mensen of zo?

/AvdD

TM | 17-11-12 | 13:21

@zeg maar jansen | 17-11-12 | 13:12
Dat is een kwestie van interpretatie. Ik doe, wat dat onderwerp betreft, nooit iets tegen mijn zin.

La Vie En Rose | 17-11-12 | 13:21

Ik kreeg vanmorgen een brief van Humpty Dumpty; of jullie 'm met Pasen niet willen beschilderen en hem een Paasei noemen

michelr | 17-11-12 | 13:20

Ik zou GS niet het platform maken voor Johnny's persoonlijke grieven gestoeld op prietpraat

michelr | 17-11-12 | 13:19

@Linkse Soep | 17-11-12 | 13:16 |
bla bla?

verwilderd | 17-11-12 | 13:18

Kijk als al die kinderen nu met hooivorken de Zwarte Pieten stonden op te wachten bij de intochten hadden de racismeroepers wel een puntje gehad....

Parel van het Zuiden | 17-11-12 | 13:17

@deraderendraaien | 17-11-12 | 13:10
huh???? 2 December? 5 December that is!

deraderendraaien | 17-11-12 | 13:16

Schoorsteenveger | 17-11-12 | 13:01 | + 0
zelden zulke onzin gelezen. Racisme in stand houden om mensen bewust te maken van racisme?
Quid heeft 100% gelijk, zwarte piet is een diep racistische typering. We moeten er echt mee afrekenen. Als je je losmaakt van troebele ideeën over nationale identiteit en traditie rond het Sinterklaasfeest kom je vanzelf tot die conclusie. Succes allemaal!

Linkse Soep | 17-11-12 | 13:16

Schoorsteenveger | 17-11-12 | 13:11 Die ja.

zeg maar jansen | 17-11-12 | 13:15

Wtf Johnny exotismeisje op het oog ofzo?

lidlbier | 17-11-12 | 13:15

Wat een gemene mensen die zeggen dat zwarte pieten terug moeten naar Zwarte Pietië. Zwarte Piet is toch lief!
(commentaar van Laura, 9 jaar)

schoneslapert | 17-11-12 | 13:13

toch een "echte" gespot, hij was ook blij en zwaaide vrolijk naar goed "heilig man".

foxmean | 17-11-12 | 13:13

La Vie En Rose | 17-11-12 | 13:10 Het is genoeg of het is dat niet.

'Meer dan genoeg' impliceert dat je het ook nog tegen je zin moet doen.

zeg maar jansen | 17-11-12 | 13:12

zeg maar jansen | 17-11-12 | 13:10 |
Die schimmel tussen de benen van de Sint?

Schoorsteenveger | 17-11-12 | 13:11

Alweer gekut over ons jaarlijkse kinderfeestje..
niet te geloven dat er nog steeds mongols zijn zoals anouk,quid en (wat beter te begrijpen misschien kleine viezerik en fresku, alsof zij vroeger geen schoentjes gezet hebben)! die ons ineens willen opzadelen met een "aangepast" sinterklaasfeest, zoals blauwe gele en rode pieten!
Dat anouk zo nodig in de negers is wil nog niet zeggen dat de rest van Nederland dat dan ook maar moet doen.
Ga lekker je eigen kinderen om de tuin leiden en blijf met je fikken van ons feesie af goed?

verwilderd | 17-11-12 | 13:11

@Bakito | 17-11-12 | 12:58
We zouden op z'n minst een leuk gedigt voor elkaar kunnen maken op 2 December. Moeten we dat in een gedigten topic doen.

deraderendraaien | 17-11-12 | 13:10

@zeg maar jansen | 17-11-12 | 13:04
Voor mij wel. ;-)

La Vie En Rose | 17-11-12 | 13:10

@ Kaas 13:08

Iedere gek heeft zij gebrek. Toch?

eerstneukendanpraten | 17-11-12 | 13:10

En dan is er nog de kwestie van dat witte paard.

zeg maar jansen | 17-11-12 | 13:10

Zwartepiet is inderdaad niet erg representatief. Zwarte pieten komen met grote getalen naar Nederland, spreken de taal perfect en willen ook nog werken. En later gaan ze ook weer weg. Das wel even anders dan de donkere mensen die hier buiten de sinterklaasperiode om komen. Racisme dus!

Ass_u_me | 17-11-12 | 13:09

Is Joris misschien ook zwart? Je weet het niet hè....

eerstneukendanpraten | 17-11-12 | 13:09

@La Vie En Rose | 17-11-12 | 13:06 | + 0 -
Typisch weer een vrouw, altijd de man proberen te veranderen. Accepteer mij hoe ik ben.

Kaas de Vies | 17-11-12 | 13:08

Nog nooit hoopte ik intenser op een compleet WITTE kerst als na het lezen van dit kut-topic.

R.B.Scott | 17-11-12 | 13:08

@janneman1977 | 17-11-12 | 12:58
De verjaardag van v. Rompuy vier ik altijd met Halloween!

deraderendraaien | 17-11-12 | 13:07

zullen er trouwens ook mensen bij stilstaan dat jarenlang uitzenden van intochten en de aanwezigheid van Zwarte Pieten er voor gezorgd hebben dat zwarte mensen in Nederland best geaccepteerd worden. Hier hoor je geen oerwoudgeluiden, in overige landen vrij vaak op de tribunes. in die landen hebben ze dan ook geen Sinterklaas.

Stekeltje | 17-11-12 | 13:07

Racisme kan je enkel herkennen als je rassen herkent.

Om dat te kunnen, moet je mensen eerst onderverdelen in rassen.

En als je mensen onderverdeelt in rassen, dan ben je per definitie... Juist.



Mensen die schmink bestempelen als racisme zijn vieze racisten...

ZKH EénOog | 17-11-12 | 13:06

@Kaas de Vies | 17-11-12 | 12:57
Wat een zelfkennis.
Nu daar nog wat mee doen.
Dan wordt het nog wat met je.

La Vie En Rose | 17-11-12 | 13:06

ZDEV | 17-11-12 | 12:57 Speculeren met speculaas.

In december is dat handel met voorkennis.

zeg maar jansen | 17-11-12 | 13:06

Ronald Waterneus | 17-11-12 | 13:04 |
Inderdaad. U heeft er geen voorstelling van ho dat Sinterklaasfeest elk jaar weer diep in onze ziel kerft en een extra litteken maakt. Maar daar hoor je ons niet over.

Schoorsteenveger | 17-11-12 | 13:06

De babyboomende grachtengordel verveelt zich - dit, in samenhang met een langdurig sherry- en frigiditeitsprobleem, leidt tot ziekelijke anti-zwarte piet-uitingen.

colonnecinco | 17-11-12 | 13:05

@ZDEV | 17-11-12 | 12:57
En waar ik me ook zo ontzettend over kan opwinden is ijsbergsla!! .(adem in... adem uit... adem in...)
De meeste ijsbergen zijn goedverrrrdoemme helemaal niet groen!
En ze slaan bijna nooit iemand!!
Maar ja, lekker makkelijke slachtoffers natuurlijk, ze doen toch weinig terug, zo ontzettend laag en laf.
Verschrikkelijk.

Slipsnifter | 17-11-12 | 13:05

@Bakito | 17-11-12 | 12:58
Nee, want jij speelt vals door meerdere briefjes in de pot te gooien.

necrosis | 17-11-12 | 13:05

La Vie En Rose | 17-11-12 | 13:03 Hoe kan dat nou meer dan genoeg zijn? Het is nooit genoeg.

zeg maar jansen | 17-11-12 | 13:04

en waar is het comité ter erkenning van laat-negentiende-eeuwse Italiaanse schoorsteenvegertjes?

Ronald Waterneus | 17-11-12 | 13:04

Ik hoop voor je dat dit stukje ironisch bedoeld is, Quid. De 3- tot 7-jarigen in het publiek hebben namelijk schijt aan huidskleur, racisme, polletiek en tongue-in cheek stukjesschrijvers. Die willen kadootjes!

Aktivist | 17-11-12 | 13:04

Nee hoor, autochtonen Nederlanders doen niet aan wederzijds aanpassen. #Eff snel zwart sminken doet.*

ikben_ik_jijbentniks | 17-11-12 | 13:03

@eerstneukendanpraten | 17-11-12 | 12:57
Meer dan genoeg ja.
Jij zeer waarschijnlijk niet, gezien je nick

La Vie En Rose | 17-11-12 | 13:03

In de USA heb je hetzelfde gezever maar dan over Santa's lilliputters.

Conan de Rabarber | 17-11-12 | 13:03

@Kaas de Vies 12:59
En in ruil krijgt ze zeker borsten van papier maché..?

Bakito | 17-11-12 | 13:02

@Broeder | 17-11-12 | 12:51
Een IP-ban kan wel langer duren dan twee jaar, levenslang zelf.....

necrosis | 17-11-12 | 13:01

Racism is in the eye of the beholder.
Degenen die racisme menen te ontwaren in het Sinterklaasfeest zien het ook. Ben je racist, heb je racistische trekjes, dan zie je in Zwarte Piet een ander persoon dan wanneer je die trekjes niet hebt en interpreteer je de verhouding tussen Sint en Piet ook anders. Degenen die om het hardst roepen dat het Sinterklaasgfeest niet deugt zouden bij zichzelf te rade moeten gaan en zich af moeten vragen of niet alle oordeel vooroordeel is, en of hun eigen onwrikbare standpunten niet al te zeer zijn opgebouwd uit vooroordeel.
Als je het Sinterklaasfeest op krampachtige wijze gaat aanpassen aan een bepaalde eenzijdige visie op kleur, symboliek, verhaal, traditie, feest, machtsverhoudingen, menselijke interactie, dan poog je de werkelijkheid van alledag met al zijn schakeringen, met al zijn scherpe kantjes ook, eenzijdig aan die visie aan te passen, poog je met geweld één moraal tot de enig geldende te maken. Wat je daarmee in feite wilt is een deel van die werkelijkheid wegpoetsen, ontkennen, wegdenken, onderdrukken en daarmee bereik je in veel gevallen exact het tegengestelde van wat je denkt te doen. Je wilt de wereld mooier, schoner maken maar creëert een taboe en maakt een deel van die wereld onbespreekbaar.
Als het Sinterklaasfeest één van de oppervlakken is waarop latent racisme zich kan afbeelden, laat dat feest dan in 's hemels naam bestaan, opdat wij elk jaar weer ten volle beseffen dat racisme van alle tijden is en ook doorwoekert, vooral doorwoekert, als het door moralisten ondergeschoffeld wordt en weggedacht alsof het niet zou bestaan.
Want als het Sinterklaasfeest dat oppervlak al zou kunnen zijn, dan is het slechts één van de vele oppervlakken, en is het aan ons om telkens weer voor onszelf uit te maken hoe groot dat oppervlak is, en hoe spiegelend.
Ik hoop dit jaar op een witte kerst.

Schoorsteenveger | 17-11-12 | 13:01

@La Vie En Rose | 17-11-12 | 13:00 | + 0 -
We kunnen je wel helpen met gedichten maken hoor, we zijn er creatief genoeg voor.

Kaas de Vies | 17-11-12 | 13:01

Ik herinner me mijn kindertijd nog goed, mid-tachtiger jaren. Zwarte Piet was liev. Ik dacht geen moment aan racisme. Ik had indertijd twee negroïde vriendjes, maar die heb ik geen seconde geassocieerd met een roe of een zak, of dat ze 'minder' zouden zijn dan ik omdat ik roomblank ben en de Sint ook. Wellicht hap ik in dit topicje. Op naar de kerst. Met z'n rendieren, hoewel dat wel een beschermde diersoort is.

E-cards | 17-11-12 | 13:01

@necrosis | 17-11-12 | 12:53
Ja schat, dan heb ik ruimschoots de tijd om surprises te verzinnen en gedichten te maken. ;-)

La Vie En Rose | 17-11-12 | 13:00

Negers moeten trots zijn op zwarte pieten, laatstgenoemden hebben tenminste een baan.

kapotte_stofzuiger | 17-11-12 | 13:00

@Bakito | 17-11-12 | 12:58 | + 0 -
Ik hoop dat irma mij trekt. Wat een surprise zal dat zijn.

Kaas de Vies | 17-11-12 | 12:59

knutsel | 17-11-12 | 12:58 Ebru eerst. Lees dat ding van gisteren nog maar eens.

zeg maar jansen | 17-11-12 | 12:59

Zullen we briefjes met elkaars naam trekken en surprises maken?

Bakito | 17-11-12 | 12:58

Ook Sinterklaas zelf zou verboden moeten worden, want Sinterklaas is discriminatie op basis van geloof
Dat grote kruis op die mijter van Sinterklaas kan echt niet meer, daar kan je lieve moslim kindertjes ,hindoe kindertjes en atheïstische kindertjes toch niet mee converteren
het is een schade!
We moeten Sinterklaas gewoon verbieden en een nieuwe volksfeest/ kinderfeest invoeren, wanneer zou van Rompuy jarig zijn dan kunnen we dit groots vieren

janneman1977 | 17-11-12 | 12:58

Over drie minuten komt de Sint ook hier!

*mega-out*

eerstneukendanpraten | 17-11-12 | 12:58

*wacht op de de dag dat Quid van de redactie wordt geschopt*

knutsel | 17-11-12 | 12:58

Slipsnifter | 17-11-12 | 12:16
Blanke vla. De horror.
En wat vind je van Chipolatapudding! Puur racisme.

ZDEV | 17-11-12 | 12:57

@La Vie En Rose | 17-11-12 | 12:55 | + 0 -
Je neemt mij veel te serieus, maar ik ben inderdaad een "sad little monkey" en dat probeer ik te verhullen door "populair" te zijn op internet, via geenstijl.nl en World of Warcraft.

Kaas de Vies | 17-11-12 | 12:57

@ La vie en rose 12:55

Neuq jij wel genoeg?

eerstneukendanpraten | 17-11-12 | 12:57

bedankt Quid, ik was het bijna vergeten. trouwens nog geen "echte" neger gezien

foxmean | 17-11-12 | 12:57

Ben vroeger ook wel eens naar de Sint en de Pieten geweest. Ben toch voor geen millimeter racistisch.

What´s the problem?

TM | 17-11-12 | 12:56

"... De officiële intocht van de katholieke white supremacist..."

Een Turk is niet wit. Je argument is ongeldig.

ZKH EénOog | 17-11-12 | 12:56

Kaas de Vies | 17-11-12 | 12:54 Ook, maar die zijn voor in de zomer.

zeg maar jansen | 17-11-12 | 12:55

@Kaas de Vies | 17-11-12 | 12:43
Hou toch op man. Zou zomaar eens ironie van Sjonnie kunnen zijn, zo niet prima dat je hem afzeikt.

Zoals gezegd, had je dat epistel van gisteren, (met ongeveer dezelfde strekking als nu in dat gedicht van je,) nu geplempt, was dat grappig geweest.
Dat ben je nu niet.

Laat ik mijn mening voor jou samenvatten:

Soms ben je een triest figuur.

La Vie En Rose | 17-11-12 | 12:55

@zeg maar jansen | 17-11-12 | 12:54 | + 0 -
Sleutelfeesten waar toch de ultieme Babyboomersparty's?

Kaas de Vies | 17-11-12 | 12:54

Maar hoe komen die discriminatie schreeuwers nou eigenlijk bij de vergelijking tussen Piet en een neger?
De motoriek en de intense inspanningen van de ADHD pieten van Sint lijken in de verste verte niet op die van de qat kauwende of wiet blowende donkerhuidse mannen die hun luiheid vertalen in swagg en chillen. Al zijn er ook normale donkere mannen zijn die de juiste balans in het leven hebben gevonden,om in te zien dat vergelijking met Piet ook niet op hen van toepassing is.
Discrimineer ik nu deze groepen donkere mannen?
NEEN! ik duid slechts de verschillen onderling, en het verschil met zwarte Piet.

deraderendraaien | 17-11-12 | 12:54

@mijntweecent | 17-11-12 | 12:52 | + 0 -
Zekers, of wat dacht je van de Paaskaas, die door het hele huis kazen gaat zitten te verstoppen. Dank voor het meedenken.

Kaas de Vies | 17-11-12 | 12:54

metdedag | 17-11-12 | 12:52 In het midden van de vorige eeuw zo ongeveer. Toen is men begonnen met het vieren van het Sinterklaasfeest.

Babyboomersparty, dat is het eigenlijk.

zeg maar jansen | 17-11-12 | 12:54

@La Vie En Rose | 17-11-12 | 12:39
Jij bent wel erg snel met Sinterklaas-inkopen doen:-)

necrosis | 17-11-12 | 12:53

Aan Badr Hari plus rifraf mede-ratten:Jullie zijn zóóó sympathiek...
Vandaar van de Sint een cursus bungee jumpen,
Zónder elastiek.

R.B.Scott | 17-11-12 | 12:53

@25TaLife | 17-11-12 | 12:49
Bono Quid.

Conan de Rabarber | 17-11-12 | 12:53

@ Broeder 12:51

Super-en megadoei!

eerstneukendanpraten | 17-11-12 | 12:52

Broeder | 17-11-12 | 12:51 Dat haal je niet. Joris is sneller dan dat.

zeg maar jansen | 17-11-12 | 12:52

Hé saaimans quid, probeer nu eerst eens een lekker politiek incorrect gs-achtig stukje te schrijven in plaats van dit infantiele gezemel. En rot anders maar op naar de vpro.

andere hans | 17-11-12 | 12:52

Zwarte Piet is niet echt zwart. Het zijn veelal blanke mensen die hun gezicht zwart maaat al eeuwen goed is niks mis mee.

metdedag | 17-11-12 | 12:52

Kaas de Vies | 17-11-12 | 12:49
Maak nog even een naam aan als de kerstman, is lachen!

mijntweecent | 17-11-12 | 12:52

Kwam net nog langs een moskee gelopen, zag dat ze daar ook allemaal al hun schoentje gezet hebben.

Conan de Rabarber | 17-11-12 | 12:52

Wat zou de CO²uitstoot zijn van een gemiddelde stoomboot?

Krijgen we volgend jaar de milieugekkies erbij met gezeur.

zeg maar jansen | 17-11-12 | 12:51

Geenstijl in kennelijke staat van ontbinding. Ik zeg minder dan 2 jaar.

Broeder | 17-11-12 | 12:51

Jezus Quid, ik heb ook een hekel aan die Jandino Asparaat met z'n negeraccent en z'n negergewoontes - de ultieme blackface, uitgevoerd door iemand met een black face. Maar dat kan je gewoon zeggen in dit land. Daar hoef je niet een of andere vreemde vergelijking met een kinderfeesttraditie op los te laten?

SODEP | 17-11-12 | 12:50

@mijntweecent | 17-11-12 | 12:48 | + 0 -
Precies. Eindelijk snap je het.

Kaas de Vies | 17-11-12 | 12:49

Dankzij Quid wordt er iedere keer als er een groene, rose,blauwe,gele of witte piet gespot wordt ergens in afrika een orginele bruine negert vermoord.

Tis maar dat we het weten met zijn allen.

25TaLife | 17-11-12 | 12:49

lafjes anoniem | 17-11-12 | 12:47 Maar niet het suikerfeest hè?

zeg maar jansen | 17-11-12 | 12:48

La Vie En Rose | 17-11-12 | 12:44
Een huismongeaultje om de boel een beetje op te leuken, die we allemaal dan lief en leuk moeten vinden. Zoals Adje bij Paul de Leeuw enzo.

mijntweecent | 17-11-12 | 12:48

Helemaal gelijk Quid. En als we dan toch bezig zijn: laten we dan meteen de libellezomerweken en bijenkorfdwazedagen afschaffen wegens vrouwonvriendelijk. Oh en varkens verbieden en de g-pride en st maarten en ...
.. ach, maak het lijstje zelf maar af.

lafjes anoniem | 17-11-12 | 12:47

"Sinterklaas komt in Roermond, Wilderstanie. Kan het symbolischer". Weer een smerig uitspraakje van deze Kwit. Dus Wilders is voor Kwit een racist.... Dat je hier nog schrijft,Kwit. Kan je niet lekker een paar jaar in dat hoekje blijven zitten?

rien6139 | 17-11-12 | 12:47

@decadent degeneraat | 17-11-12 | 12:42
Inderdaad acht de Gutmensch kennelijk de neger niet in staat voor zichzelf op te komen.

Godsammekraken | 17-11-12 | 12:46

@mijntweecent | 17-11-12 | 12:42 | + 0 -
Je hoeft helemaal niet heel de dag te f5-en. Je kan bijvoorbeeld twitter in de gaten houden of het systeem van 11:11 12:12 13:13 14:14 15:15 volgen. Het is een grap, als dit voor jullie aanleiding is om eens flink te tieren over nep-personage kaas de vies en zijn hulpkazen, ga je gang.

Kaas de Vies | 17-11-12 | 12:45

Laat het Sinterklaas journaal en de Club van Sinterklaas gewoon een verhaal bedenken waarbij de Pieten volgend jaar magische pepernoten eten. Dan schminken we ze vanaf dan in paars, groen en blauw en hebben we het gezeur voor altijd opgelost.

Miss Diction | 17-11-12 | 12:45

@mijntweecent | 17-11-12 | 12:42
Inderdaad ja.

Een fipo van een lullo.

Mooier kan ik het niet maken.

La Vie En Rose | 17-11-12 | 12:44

@ la vie en rose 12:40

Niets is wat het lijkt. Alles is relatief. Links is het nieuwe rechts. Rechts is het nieuwe links. Bakito is Irma. Kaas is Joris. En jij?

eerstneukendanpraten | 17-11-12 | 12:44

@Sint Nicokaas 12:23
Voor jou ongezien de tiephus, seniele slavendrijver.

En met je fikken uit het broekje van de kinderen blijven hè.

Bakito | 17-11-12 | 12:43

@La Vie En Rose | 17-11-12 | 12:39 | + 0 -
Relaxt dat die kudo's van Sint Nicokaas bij mij worden opgeteld.

Kan je me trouwens even uitleggen waarom *plop* offtopic is in het topicloze topic dat vrijdagmiddagborrel heet oftewel vergaarbak van onzin.

Johnny neemt zichzelf te grazen door voor de derde keer hierover te ouwehoeren. Prima, maar dan moet je kunnen begrijpen dat de goed heiligman dit niet onberoerd laat.

Laat ik mijn mening even voor je samenvatten.

Zit niet zo te zeuren.

Kaas de Vies | 17-11-12 | 12:43

He Quid,

deze www.youtube.com/watch?v=91rB6AJLy6c voor je zeikhoer die je bent.

Doe je huilie huile aub ergens anders dan op grote boze internets.

25TaLife | 17-11-12 | 12:43

Ik vraag mij af, wanneer dit gezeur eens ophoudt.

Vigil | 17-11-12 | 12:42

Cuyahoga | 17-11-12 | 12:38 "Prijs de Heer, rook wat meer".

Hilarisch.

zeg maar jansen | 17-11-12 | 12:42

La Vie En Rose | 17-11-12 | 12:39
De digitale wereld moet je inderdaad veel waard zijn wil je zo'n enorm epistel typen, om vervolgens een halve dag te f5-en om ervoor te zorgen dat het epistel wel de fipo is.

mijntweecent | 17-11-12 | 12:42

@Godsammekraken | 17-11-12 | 12:01
En was het maar de gekleurde medemens. Het is meestal de wit-correcte mens, die zich hier druk overmaakt.

In de Antillen schminken ze Sinterklaas gewoon wit.

decadent degeneraat | 17-11-12 | 12:42

@ Kaas de Vies 12:36

Ik wist niet dat jij pastoor was...

eerstneukendanpraten | 17-11-12 | 12:40

@eerstneukendanpraten | 17-11-12 | 12:27
Domme vraag.

La Vie En Rose | 17-11-12 | 12:40

@Sint Nicokaas | 17-11-12 | 12:20

Beste Kaas,
Als je tot vandaag had gewacht, i.p.v. gisteren een volkomen off-topic epistel (dat je al klaar had liggen) te plempen, was je leuk geweest.

Maar Kaas kennende, was dat niet genoeg.
Neuh, hij neemt Sjonnie nog een keer te grazen.

Wat een sukkel ben je dan.

Afijn, het zal wel voldoende kuds opleveren. En daar gaat het Kaas meestal om.

En nee, daar ben ik niet jaloers op.




La Vie En Rose | 17-11-12 | 12:39

Het schijnt dat in de Bijlmer in geen enkele supermarkt de letter 'G' nog in chocoladevorm te krijgen is.
Iemand enig idee waarom?

Oh, wacht..
www.youtube.com/watch?v=Kn5ZAY6Vw1g

Cuyahoga | 17-11-12 | 12:38

En Eric van Muiswinkel (die voor mensenrechten en tegen het WK in Zuid Afrika was) heeft dan weer geen moeite zich als negert te schminken... Just Saying

Miss Diction | 17-11-12 | 12:36

@eerstneukendanpraten | 17-11-12 | 12:33 | + 0 -
Nee, die mogen de kelder niet uit.

Kaas de Vies | 17-11-12 | 12:36

Hoe is het trouwens met Edgar Davids?

das_Freudenmädchen | 17-11-12 | 12:36

@necrosis | 17-11-12 | 12:29
Heb het laten schrijven door die 2 aan de kant gegooide negers van Anouk! die ze het gevoel heeft gegeven dat ze als partner en vader ook al niet deugen.
Over discriminatie gesproken!

deraderendraaien | 17-11-12 | 12:36

@zeg maar jansen | 17-11-12 | 12:33
Abdullah, heb ik net uitgelegd.

Slipsnifter | 17-11-12 | 12:35

*gaap*
Ga toch koken man. Met je quasi scherpe pen en poep- en plasgrapjes. Sjonnie op de barricades met Mooie Arie en Kleine Viezerik. Wat een treurnis.

aardappelninja | 17-11-12 | 12:35

Je kunt in de inschakeling van Zwarte Piet door Sinterklaas ook een vorm van positieve discriminatie zien, haha.

Ratzinger | 17-11-12 | 12:35

Zo. Driemaal is scheepsrecht GS. Waarvan akte en weer doorgaan svp met een volgende draad om op t epakken.

Weest gegroet | 17-11-12 | 12:34

Ik begrijp niet waarom je dit soort columns op geenstijl zet Quid. Vind het een enorm hoog 'Joop'-gehalte hebben .....

smoosh_smoosh | 17-11-12 | 12:34

Ies koeltoer. Jij diskrieminaassie!

Sadomassochristus | 17-11-12 | 12:34

necrosis | 17-11-12 | 12:27 Hoe weet jij dat ie Ab heet? Die Sint?

zeg maar jansen | 17-11-12 | 12:33

@ kaas de vies 12:28

Houd jij kinderen in je badkuip?

eerstneukendanpraten | 17-11-12 | 12:33

Hoe Piet door de mand viel en een mythe ontkracht werd.

Komen Sint en Piet op bezoek. Piet zegt: "Ha buurman".

zeg maar jansen | 17-11-12 | 12:32

8 bezoeken aan gelukzalige gezinnetjes staan gepland, Sint pak uit de kast, Pietenpak van goede makker is opgefrist...
En leuke praatjes en interacties met geel, lichtbruin, donkerbruin, roze, wit, zonnebankbruin...
Da Fucque politiek correcte aandachtshoeren. Altijd on december op zoek naar een Personal Project om je 'uurtje-factuurtje' pijplijn van aandachthoereerderij voor Q1 van t volgende jaar weer veilig te stellen.

Wij hebben niet om u gevraagd als toonzetter van onze moraal, ik iig niet.

Ga lekker SYTYCAandachtshoer doen op Twelve-Five

Maar leave our Piet alone!!!1!

hfakker | 17-11-12 | 12:30

Bart_Bart | 17-11-12 | 12:22 |
Idd, je hebt vrouwenquota, gehandicaptenquota, allochtonenquota en noem zo maar op. Alles om de minderheden ook een kans te geven. Het dwangmatige hierachter geeft als resultaat enkel dat je de blanke gezonde man alleen maar superieur aan hen maakt. Ten slotte, de minderheden hebben die handreiking kennelijk nodig. Want dat ziet de elitaire linkse kerk nu eenmaal graag zo.
Als gezonde blanke man krijg ik dus meer intrinsieke waarde en is het nog dommer en van weinig zelfrespect getuigend als een gehandicapte, allochtoon of vrouw hieraan meewerkt en deze betutteling accepteert.
Zou ik in ieder geval nooit doen :)

guillaume | 17-11-12 | 12:29

Blijf met je poten van Sinterklaas en pieten af!

Gangster of love | 17-11-12 | 12:29

Briljant hoe GS al direct, al het gras voor de voeten van de zielige racisme roepertjes wegmaait.
Dan hebben we dat geouwehoer over zwarte Piet tenminste weer gehad.

Rico Tampeloerus | 17-11-12 | 12:29

Zolang Sinterklaas halal snoepgoed uitdeelt vind ik dat Quid niet zo moet zeuren.

Kaas de Vies | 17-11-12 | 12:29

Johnny voelt zich nog steeds belazerd.

Heeft de eerste twintig jaar stellig in de goedheiligman geloofd en toen bleek het een hoax. De waarheid komt hard.

zeg maar jansen | 17-11-12 | 12:29

@deraderendraaien | 17-11-12 | 12:27
Oei, wat een spelfouten.
Dat wordt de roe voor radertje.....

necrosis | 17-11-12 | 12:29

*verheugt zich al op de traditionele vuurwerkverbod-topics*

de Bree | 17-11-12 | 12:29

Goh, ik dacht toch echt dat ik op GS kwam om andere redenen dan zure columns van Quid te lezen.

R0BB3RT | 17-11-12 | 12:28

@eerstneukendanpraten | 17-11-12 | 12:27 | + 0 -
Nee, ik zit hier.

-=verklap het nou niet, denk toch eens aan de kinderen=-

Kaas de Vies | 17-11-12 | 12:28

NEE NEE NEE EN NOG EENS NEE!!! Kleine kinderen weten totaal niet eens wat racisme is op school zien ze geen verschil tussen zwart of blank vriendje.als ze er maar mee kunnen spelen is het goed Sinterklaas is een traditie die we ten alle tijden dienen te beschermen. Het is hartstikke gezellig al die verschillende culturen door elkaar. En wij met iedereen rekening houden. Met de kerst geen balletjesmeer in de soep op school. kinderen die door geloofsovertuiging geen varkensvlees of koe of wat dan ook mogen eten. Op schoolzwemmen dat meisjes niet gemengd mogen zwemmen van hun ouders? Eerwraak kijkt je dochter naar een jongen en sta je dat niet aan gewoon dochter doodmaken. Vooral niet te zwaar straffen want dat is cultuur weten wij als Hollanders niks van af. Nee wat doen we ieder jaar weer dezelfde discussie om Sinterklaas af te schaffen. Zwart piet groen geel of paars te maken. Als mensen hier aanstoot aan hebben zijn ze in het verkeerde land en hebben ze hier niks te zoeken. Als hier de Turkse buren een feestje hebben.iets dat zelden gebeurt worden de buren netjes op de hoogte gesteld voor eventuele geluids overlast. Dat is dan ook geen enkel probleem rekening houden met elkaar heet dat.

Gangster of love | 17-11-12 | 12:28

@ Sintnicokaas 12:23

Ben jij het, Kaas de Vies?

eerstneukendanpraten | 17-11-12 | 12:27

Fijn toch, elk jaar dat gezeik.
Meisje van 12 tegen haar vader: Diegenen die Sinterklaas en zwarte Piet racistisch vinden, zijn zelf racisten want ze letten op iemands uiterlijk, zo las ik zonet op Twitter. En zo is het.

Op de (zwarte) school waar ik werk spelen al jaren een Antilliaanse en Marokkaanse vader voor zwarte Piet. Yep die schminken we beide pikzwart, met grote rode lippen en gouden oorbellen in. Vinden ze prachtig. In groep acht worden jaarlijks twee kinderen uitgeloot die voor zwarte Piet willen spelen. En Sinterklaas is al jaren een roomblanke zeer actieve vrijwilliger.
En dat houden we zo.

Dus twee middelvingers naar die kinderfeestbedervers.

* Sinterklaascadeautjes kopen gaat *

Fijn weekend.

La Vie En Rose | 17-11-12 | 12:27

Blijkbaar zijn een gekleurde Amerikaanse president, talloze publieke figuren, zangers, sporters etc. etc. niet voldoende om het beeld dat Zwarte Piet van negers neerzet recht te trekken...
The - fuck!

jeanmondo | 17-11-12 | 12:27

@Sint Nicokaas | 17-11-12 | 12:23
Had je qua nick niet beter voor Absint Nicokaas kunnen gaan?

necrosis | 17-11-12 | 12:27

Hoe een even lekker op zeg met dat kudt discriminatie gedram! Negers zijn vroeger als slaaf geknecht ja.
En zijn ze daarmee uitgeroeid ofzo?
En moeten onschuldige kinderen de prijs betalen van een ver en onstuimig verleden?
Laten we de pieten ( negers) weg en vervangen ze voor moslims met een Tukse fez, en je zult zien dat negers zich gediscrimineerd gaan voelen omdat Piet nu opeen niet meer mee mag doen.

deraderendraaien | 17-11-12 | 12:27

Nee kinders, Zwarte Piet & Sint Nicolaas komen er niet meer in, want ies rassies. Vanaf nu geloven we in een dikke kerel met een puntmuts die in Lapland woont en vliegende rendieren heeft...

Gezwelgje | 17-11-12 | 12:24

Oh, meent hij het nog serieus ook? Wat een stakker ben je dan, Quid.

citywok | 17-11-12 | 12:24

Johnny Quid
Was het zo een traumatische ervaring voor je,het Sinterklaasfeest?
man man hoeveel artikelen blijf jij hierover openen?
Kom eens iets met wat ons echt interesseert.

Artwido | 17-11-12 | 12:24

@Bart_Bart | 17-11-12 | 12:22
Pure discriminatie dus.

Slipsnifter | 17-11-12 | 12:23

@ Bakito 12:21

Moet jij niet achter Sinterklaas aan lopen in je Pietenpak?

eerstneukendanpraten | 17-11-12 | 12:23

@Bakito | 17-11-12 | 12:21
Jij bent het afgelopen jaar zo stout geweest, ik denk dat ik voor jou 2 zakken nodig heb.

Sint Nicokaas | 17-11-12 | 12:23

Dolorus heeft dat baantje trouwens alleen maar omdat ze zwart is.

Wij Nederlander geven exotische mensen juist extra kansen, in plaats van minder kansen.

Ze worden zwaar bevooroordeeld.

Bart_Bart | 17-11-12 | 12:22

@Bakito | 17-11-12 | 12:21
They see him trollin'...

TeeJee | 17-11-12 | 12:22

"Ies koeltoer."

landlopertje | 17-11-12 | 12:22

@necrosis 12:18
Grotere moralfags als jij kom je inderdaad niet gauw tegen.

Bakito | 17-11-12 | 12:21

lol. goed quid.

wolfje21 | 17-11-12 | 12:21

@vindead | 17-11-12 | 12:06
En sinterklaas is eigenlijk een orhodoxe marokkaan, zijn gezicht en baard zijn wit vanwege zijn schimmel (besmettelijk)
Zo, ook weer opgelost.
En nu wil ik er nooit meer iets over horen.

Slipsnifter | 17-11-12 | 12:20

Mijn vermoeden is dat achter deze sint-topics een agenda zit.
De conclusie van dit sociologisch experiment moet dan iets zijn van: ziet u wel, de reaguurders zijn karakterloze kuddedieren.

de Bree | 17-11-12 | 12:20

Prachtig feestje toch, dat Sinterklaas.

Om trots op te zijn.

Bart_Bart | 17-11-12 | 12:20

@Conan de Rabarber
Wie gaat (of blijft) er dan ook in zo'n links bolwerk wonen?
Er zijn genoeg plaatsen in nederland waar je dat links gepeupel met die (s)linkse hobby's kunt ontwijken :)

guillaume | 17-11-12 | 12:20

Quid, quit.

Phoib | 17-11-12 | 12:20

Beste Johnny,

Lang heeft de Sint niet hoeven denken
Of hij jou nog iets zal schenken

Een glaasje karnemelk of Absint?
Nee, Johnny je krijgt niets,natte wind

Een gesigneerde bijbel wellicht?
Nee, Johnny je krijgt niets, valse nicht

Doe me toch maar een basketbal
Nee, Johnny je krijgt niets, met je gegal

De zak zal je krijgen.

Met groet,

Sint Nicokaas

Sint Nicokaas | 17-11-12 | 12:20

iemand nog iets gehoord van John Leerdam .. het schijnt dat hij bijklust voor een Spanjaard.

(c)ZWITSUL | 17-11-12 | 12:19

als witgoedmonteur kom je bij de mensen thuis zeg ik maar.

witgoedmonteur | 17-11-12 | 12:19

-weggejorist en opgerot-

erik koning | 17-11-12 | 12:18

@Bakito | 17-11-12 | 12:14
Anderen moreel de maat nemen, is ook bepaald geen deugdelijke eigenschap.

necrosis | 17-11-12 | 12:18

@de Bree | 17-11-12 | 12:16
Je hebt gelijk, dit MAG niet met elkaar vergeleken worden!
Het sinterklaasfeest is natuurlijk vele malen erger.

Slipsnifter | 17-11-12 | 12:17

"Nederland, het is tijd om vaarwel te zeggen tegen Anouk"
Zwarte Piet

Schoorsteenveger | 17-11-12 | 12:17

Geert Wilders komt uit Venlo, niet uit Roermond. Als je zo'n blunder in je column begaat, kan je beter stoppen.

Arhedis-Varkenjaab | 17-11-12 | 12:17

Die Pieten hebben een zwart gezichtje van het werken.
Daar kunnen sommige mensen blijkbaar niks van begrijpen.

das_Freudenmädchen | 17-11-12 | 12:16

@ZDEV | 17-11-12 | 12:14
Vergeet blanke vla niet, ook ik voel me gediscrimineerd!!1!2

Slipsnifter | 17-11-12 | 12:16

@Sint Nicokaas | 17-11-12 | 12:07
mi español está muy bien, asi que aquí con mi regalo!

necrosis | 17-11-12 | 12:16

"verkrachte vrouwen die gestenigd worden vanwege overspel" vergelijken met het sinterklaasfeest.
Wat een aanfluiting en zo maak je jezelf totaal ongeloofwaardig, Quid.

de Bree | 17-11-12 | 12:16

Oma's boterbabbelaars.... huh ?

(c)ZWITSUL | 17-11-12 | 12:15

Weet je welk voedsel ik racistisch vind?
Jodenkoeken.
Moorkoppen.
Grootmoeders appeltaart.
Limburgse vlaai.
Joppiesaus.
Chinese roerbakmie.
Groninger metworst.
Hotdog.
Oostindisch dove kwartels.
Friese koek.
Hamburger.
Maar de meest stuitende is:

Oma's boterbabbelaars.

ZDEV | 17-11-12 | 12:14

@witgoedmonteur | 17-11-12 | 12:12 | + 0

En dan heet je ook nog wit-goed monteur. Racist!

N=1 | 17-11-12 | 12:14

@guillaume | 17-11-12 | 12:12
Breng 'm nou niet op ideeën, het is hier al erg zat.

Conan de Rabarber | 17-11-12 | 12:14

Sinterklaas is geen goede gelegenheid om racisme aan de kaak te stellen.

Zelfs de grootste racisten gaan dan namelijk ontkennen dat ze racistisch zijn. Enfin, iedereen weet wie ik bedoel natuurlijk.

Bakito | 17-11-12 | 12:14

Ik lees drie regels en denk dan... 'de tyfus'. Wat een gelul weer, kwid.

mental K | 17-11-12 | 12:14

@kom hoe heet ie | 17-11-12 | 12:07
Goed punt, kinderen hebben daar (normaal gesproken) geen weet van.
Behalve als ze racistische tokkies of religieus gestoorden als ouders hebben.

necrosis | 17-11-12 | 12:14

Voor mensen die een kinderfeest misbruiken om hun eigen morele superioriteit te benadrukken heb ik slechts minachting.

Victor Van Dort | 17-11-12 | 12:13

' Curaçao ziedend: Racistische agent vernederde betogers tegen Zwarte Piet ' www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/arti...
-
persoonlijk vind ik dat je kinderfeestjesverziekers heel hard mag slaan.

(c)ZWITSUL | 17-11-12 | 12:13

Ik hoop echt dat Quid de boel aan het opnaaien is, en dat hij dit niet echt meent.

MOCHT ie het echt menen adviseer ik hem om naar Argentinie te verhuizen. En neem dan ook gelijk het koningshuis mee zou ik zeggen.

Byter | 17-11-12 | 12:13

Zeurpiet komt ook weer mee dit jaar

N=1 | 17-11-12 | 12:12

Dan ook maar alle wit geschminkte pipo de clowns verbieden.
Moralistische zeverzakken.

Conan de Rabarber | 17-11-12 | 12:12

ja hoor Quid... weer lang doorgezakt met je praatplaat-wilgraag-bende-negens... zwarte piet=racisme...
... precies, ik leer mijn kinderen graag dat je grote groepen negens aangestuurd door wijze blanke mannen wonderen kan laten verrichten. Zonder die aansturing zouden ze nooit in een nacht al die kadootjes rond kunnen brengen.

terug in je hoek, en waag het niet een intocht te gaan lopen verzieken met je groene piet is rascisme t shirt! LUL!

witgoedmonteur | 17-11-12 | 12:12

Zijn er eens een stel zwarten die wel werken en zich inzetten voor de maatschappij is het weer niet goed.

Alfred E. Neuman | 17-11-12 | 12:12

Koninging Beatricks | 17-11-12 | 12:11 Precies. Nooit een zwart ei te zien.

Uitsluiten, dát is pas racisme.

zeg maar jansen | 17-11-12 | 12:12

Ga in Nijmegen wonen, linkse huilbaby Quid...

guillaume | 17-11-12 | 12:12

@Blobber_NL | 17-11-12 | 12:08
Herkenbaar gevoel..

Slipsnifter | 17-11-12 | 12:11

Pasen, dat is pas racistisch met al die gekleurde eieren.

Koninging Beatricks | 17-11-12 | 12:11

Begin steeds meer het gevoel te krijgen dat dit een goed voorbereide en uitgebreide hoax is van GS.

FerdiDeMier | 17-11-12 | 12:11

Ik zie dat je nog niet uitgehuild bent. Geeft niet hoor, jongen.

Swikkelaar | 17-11-12 | 12:11

Wat is er mis met een neger die allemaal klusjes voor je opknapt? Heb er zelf ook een.

mijntweecent | 17-11-12 | 12:10

@Jan Passant mk2 | 17-11-12 | 12:05
Ze zijn zich ook anders gaan gedragen, minder opstandig, vriendelijker.
We zouden elkaar in de toekomst nog wel eens hard nodig kunnen hebben..

Slipsnifter | 17-11-12 | 12:10

Sinterklaas is een kinderfeestje, mensen!
Hou een sop met dat moralistisch gezeik over vermeend racisme.....

necrosis | 17-11-12 | 12:10

Godsammekraken, TeeJee, Parel van het Zuiden, ZDEV, Hetiswat, vindead en kom hoe heet ie krijgen in ieder geval extra kruidnoten. Pepernoten zijn niet te hakken.

Sint Nicokaas | 17-11-12 | 12:10

Reinaert | 17-11-12 | 12:07 Vergeet de kokosmarokkanen niet.

Bij de koffie of de thee.

zeg maar jansen | 17-11-12 | 12:08

Vond topic 1 en 2 ook al irritant. Nummertje 3 houdt deze traditie n stand.

Polipitator | 17-11-12 | 12:08

De enige dagen dat ze werken, en dat valt dan op. Tsja.

rechtvaardigerechter | 17-11-12 | 12:08

Ik denk dat ik maar stop met deze site te bezoeken.

Blobber_NL | 17-11-12 | 12:08

Het Sinterklaasfeest hoort bij onze cultuur.

Wie daar niet tegen kan gaat maar een blokje om. Om een grote zwarte steen bijvoorbeeld.

Of hij/zij plaagt ons een zomermaand lang met z'n/d'r hongergevoel.

Ook een stukje redelijk geaccepteerde cultuur. Dus de onze mag ook.

zeg maar jansen | 17-11-12 | 12:07

Zwarte Piet is compleet in de Nederlandse samenleving geassimileerd.

ad melkert | 17-11-12 | 12:07

Beste Johnny,

Hoe is je spaans?

Met groet,

Sint Nicokaas.

Sint Nicokaas | 17-11-12 | 12:07

Racisme zit blijkbaar vooral tussen jouw oren Quid. Kinderen tot en met pak 'm beet acht jaar hebben daar, als het goed is, nog nooit van gehoord. De link tussen Zwarte Pieten en Afrikanen is er domweg niet. Zeker vergeten dat je ooit zelf een kind was. Dat zijn overigens de meest vervelende volwassenen.

Rest In Privacy | 17-11-12 | 12:07

Ah. Sinterklaas komt.

Even verschillig voor de televee met Jodenkoeken en Negerzoenen.

Reinaert | 17-11-12 | 12:07

Ik ga mijn nest weer in, dit komt niet meer goed vandaag..

Slipsnifter | 17-11-12 | 12:06

Zwarte Piet is gewoon blank, maar hij zit onder het roet van de schoorstenen. En als je onze cultuur niet kunt verdragen dan rot je maar op naar een land waar je de landelijke cultuur wel kunt verdragen.

vindead | 17-11-12 | 12:06

.. dankzij de islam en Marokko ben ik negers gaan zien als best wel in orde. Behalve dan in de dagen rond sinterklaas.

Jan Passant mk2 | 17-11-12 | 12:05

Anouk moet weer aandacht hebben ?

Winston1 | 17-11-12 | 12:05

zucht

Hetiswat | 17-11-12 | 12:05

Komt een waxinelichthouder in 3...2...1...

N=1 | 17-11-12 | 12:04

Ik stel voor "pepernoten" te veranderen in "negerballen".
Want het is anders zo racistisch voor die zielige pepers.

ZDEV | 17-11-12 | 12:03

Rascisme schreeuwen is racisme op zichzelf...

Parel van het Zuiden | 17-11-12 | 12:02

Veel plezier in je hoekje Quid. Blijf daar de rest van het jaar ook maar.

TeeJee | 17-11-12 | 12:02

Kennelijk is Zwarte Piet het ergste waar de gekleurde medemens in Nederland zich druk over kan maken. Vervolgens kunnen we geruststellend concluderen dat racisme hier niet bestaat.

Godsammekraken | 17-11-12 | 12:01

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken