
Via een haastige mevrouw met een klein kudtautootje en een opvallend rode tas: de eerste
uitgelekte plannen rondom de formatie van het kabinet VVD/PvdA. Drie keer raden: de zorg wordt VEEL duurder. Meer info
hierrr in PDF. Tot zo ver dus die ingelaste radiostilte. Het wachten is op meer partij-politiek gelek morgen vroeg in uw favoriete ochtendbladen.
UPDATE: Na vlugge bestudering documenten: Eigen bijdrage gaat op de schop. Niet zo vreemd want zorgkosten vliegen pan uit. Zonder deze maatregelen zou zorg helemaal onbetaalbaar worden. Nog meer dan nu al het geval is zeg maar...
Reaguursels
Inloggen@Sjompie | 10-10-12 | 23:15
Fuck op met je dure behandelingen. Juist huisartsen bezoek moet je mogelijk maken, dat levert veel meer op. 1 persoon met een ernstige kwaal, die niet meer kan werken of 10 personen met een slaapprobleem, waardoor ze minder werken.
Wie zijn makkelijker te helpen en genereren na behandeling het meeste geld voor de maatschappij?
Ik zou zeggen, gooi alle speciale dingen maar uit de basisverzekering. Dat kan ook in een uitgebreid pakket voor mensen, die het risico niet durven te nemen of kunnen betalen.
Klagen en klagen maar jullie hebben er allemaal voor gestemd. Ik niet ! Ik ben diegene die na de verkiezingen met een kater blijft zitten. Wat ik heb gestemd doet even niet ter zake maar dit wilde ik zeer zeker niet.
Samsom komt mooi uit de bus zo, de winst van de ziekenfondsen kan hij mooi gebruiken voor ontwikkelingshulp.Echt wat een kudtvolk.
De PvdA is nù al de seksslaaf van de VVD geworden.
Gur,gut,gut wat zijn we toch in de watten gelegd.Vreet je niet rond,zuip je niet lens,neuk je niet tig keer doodziek,snuif je niet scheel,rook je niet een psychose en ga zo maar door,dat kost allemaal geld OOK voor diegene die wel hun hersens gebruiken.
Smalhout | 10-10-12 | 17:17
Die Aliens hebben geen verzekering, betalen niet mee maar gaan met een griepje gewoon naar de eerste hulp van het ziekenhuis. Waar nu overigens wel wat aan gedaan wordt.
Eigen bijdrage naar 5.000 euro. Of pas behandelingen vanaf 2.500 euro gaan vergoeden. Dan kunnen de premies dik naar beneden en ben je er wel altijd verzekerd van dat je bij ernstige kwalen met dure behandelingen wel geholpen wordt. Anders wordt het onbetaalbaar!
Ik heb hier zitten lezen, nooit geweten dat er zoveel mensen rond lopen die hersenen hebben ter grote van garnaaltje
Bijdrage voor overbodig huisartsenbezoek!
Hoe bepaal je in godsnaam of het overbodig was.
En als na een jaar blijkt dat er over een diagnose heen is gekeken. Krijg je dan je geld weer terug.
Wat een waanzin.
Weg met de zorg.
Tja het is kiezen tussen afrika of het eigen volk.
rukkieduck | 10-10-12 | 20:25
Kras op je tong?
Mooi!
Eindelijk zullen mensen weten wat hun flatscreen met dito touchscreen-dingessen nu eigenlijk écht kost!
fucking mongolen die gestemd hebben!
It a rigged game bitchezzzz!
@deja | 10-10-12 | 19:19
wat wel grappig is zijn die therapeutische middelen.Waar moet ik dan aan denken?
@Conan de Rabarber | 10-10-12 | 18:51
Ja, in deze tijd hadden de heren krakertszz waarschijnlijk levenslang gehad.
Ik ga gewoon gratis en voor niets GS advies geven,
-1 aub zorg dat je alle zorg "managers' in kaart hebt, makkie, excel sheetje, imemrs zoveel zijn het er niet.
-2 kijkt wat ze verdienen.
-3 hoe vaak ze van baan veranderen.
-4 wat ze dan als bonus opstrijken
-5 en dat heel lang bij gaan houden, dat wordt leuk namelijk.
-6 immers in de zorg machine gaat miljarden om, dus een paar miljoen mist niemand, toch?
-7 GS, maak eens aub, please, een overzicht van de winsten van de zorgverzekeringsmaatschappijen, zoalss Achmea, en/of de moederberijfen.
-8 elk jaar is de mantra, we worden ouder en meer zorg nodig, en dan hup alles gaat met 20% de lucht in.
-9 ook al worden sommige dingen duurer, het kan nooit ALLES zijn, dus waar blijven de miljarden?
-weggejorist-
-weggejorist-
-weggejorist-
-weggejorist-
-weggejorist-
-weggejorist-
-weggejorist-
-weggejorist-
-weggejorist-
-weggejorist-
-weggejorist-
-weggejorist-
-weggejorist-
-weggejorist-
-weggejorist-
-weggejorist-
-weggejorist-
-weggejorist-
Had iemand het hier anders verwacht? Naief?
Te veel ziek;
enkeltje Duitsland
gratis douchen;
kop met elf gaatjes.
oplossing!!! Toch???
Bezuinig eens op die verrekte pgb!
Waarom kan je je als Nederlander eigenlijk niet Duitsland verzekeren bij een Krankenkasse? We hebben toch een EU? Met vrij verkeer van personen, goederen en diensten? Verzekeren is een dienst? Toch?
Dan zou ik me dus in de BRD moeten kunnen verzekeren, ook voor behandelingen in Nederland. Of is de EU daar nu juist net niet voor bedoeld? Zo nee, waarom niet?
Is er een Eurofiel die me dat kan uitleggen? Waarom mag ik als Nederlander wel meebetalen aan Griekse uitkeringen en ambtenaren-salarissen (zonder daar wat voor terug te krijgen), maar mag ik geen Griekse verzekering afsluiten voor ziektekosten in Nederland maar word ik wel verplicht om een ziektekostenverzekering te hebben? Wat voor markt is dat? Hoe kun je dat überhaupt een vrije markt noemen als je niet vrij mag kiezen in de EU?
@ deja | 10-10-12 | 19:19 |
Interessant die graphic. De kosten zijn twee keer zo duur geworden in de laatste 10 jaar. Grofweg is het BNP nu ook twee zo groot. Dus ik snap niet waarom we nu extra problemen hebben.
@deja | 10-10-12 | 19:19
In die fijne grafiek zie je ook dat van Jan 1,5x modaal 23,5% van zijn bruto inkomen naar de collectieve zorg gaat.
Dan vind ik dat als je werkende wel voorrang en korting mag krijgen.
Zorg wordt duurder. Daar is niets aan te doen. De behandelmogelijkheden nemen toe en die zullen ook toegepast worden. Iedereen met kanker wil die nieuwste behandeling als dat zijn leven met een paar maanden verlengt.
Zorg zal nooit helemaal rendabel zijn. Om daar een begin mee te maken zouden alle 65-plussers en langdurig werklozen van zorg moeten worden uitgesloten. Niemand wil dat, en dan nog zou het op den duur niet werken.
Ziektes waarvan de behandeling zo duur is dat een normaal mens het niet uit zijn zak kan betalen kunnen iedereen overkomen. Een verzekering is het geschikst om die risico's te verdelen. Het werkt het best als zo veel mogelijk mensen - idealiter iedereen - verzekerd is. Verplicht dus.
Een vrije markt van ziektekostenverzekeraars zal de patiënt niet helpen. Verzekeraars hebben er geen belang bij om zo gunstig mogelijk voor de patiënt te zijn. Een bakker wil zo goed mogelijk brood aanbieden voor een zo laag mogelijke prijs, omdat de klant anders naar de concurrent gaat. Een zorgverzekeraar wil zo min mogelijk uitkeren - liefst helemaal niet. Als de patiënt het nodig heeft kan hij niet overstappen.
Zomaar wat gedachten.
Tja zo'n radiostilte heeft natuurlijk een rede, onder de dekmantel van onwetenheid is een hoop te bekokstoven.
Hier een mooie infographic over de zorgkosten in Nederland. www.gezondheidszorgbalans.nl/algemeen/... Zo kun je zien dat de ziekenhuizen ruim 25% van alle zorgkosten voor hun rekening nemen, huisartsen 3 en de geneesmiddelen 7,2%. Het meest interessante vind ik de uitgaven als % van BNP en het % van huishoudinkomen dat mensen zelf betalen. Het % van BNP is in Nederland het op één na (VS) hoogste en % van huishoudinkomen het laagste. Een gevolg hiervan is dat wanneer je eenmaal eigen risico heb betaald er geen rem meer op je "zorgconsumptie" zit. Je voelt er zelf niks meer van. Daar wil het nieuwe kabinet iets aan doen. Daarnaast denk ik dat de gezondheidszorg in Nederland behoort tot de beste ter wereld, hebben we een uniek systeem met huisartsen en kan er in Nederland ontzettend veel. Er is een grote kans dat een aandoening die vroeger dodelijk was nu te behandelen en te overleven is. En dat is winst.
Nog een mooie aanvulling op dit stuk:
www.nrc.nl/nieuws/2012/10/10/inkomen-v...
Heerlijk al die sukkels die op pvda hebben gestemd krijgen nu een schop onder hun kont van meneer sAMSON SOCIAAL HEET DIT IN PVDA KRINGEN
Het is een fenomeen dat de gezondheidszorg altijd en overal een van de grotere problemen is. Dat zegt toch wel wat over de mensheid. Blijkbaar wil niemand de benodigde rekensommen maken. Toch kan het niet zo moeilijk zijn. Er even vanuit gaande dat iedereen recht heeft op dezelfde basiszorg, kun je vaststellen hoeveel geld je collectief kunt en wilt besteden. Zeg een bepaald percentage van het BNP. Vervolgens moet je dat geld op een of andere manier verzamelen. Dat kan via publieke en private verzekeringen, maar ook gewoon direkt door belasting te heffen. Tot slot moet er een manier zijn om het geld zo efficient mogelijk te gebruiken. Dit laatste is het moeilijkst. Maar zodra het te besteden bedrag vastligt, dan is het maken van keuzes wel gemakkelijker.
-
Ik denk dat ik wel kan raden naar de redenen waarom de rekensom nooit gemaakt wordt. De markt van de zorg is een van de mooiere markten op deze aardkloot. Voor zieke mensen is het te betalen bedrag bijna nooit een reden om maar af te zien van de koop. Kunnen ze het zelf niet betalen, dan springt de familie wel bij. In geen enkele andere markt kun je iemand anders zo gemakkelijk een poot uitdraaien. Het enige verschil met andere landen is dat dit niet direkt maar indirekt gebeurt. In Nederland zijn niet de zieke individuen de sigaar, maar het collectief.
@Fapdrab | 10-10-12 | 18:20
U heeft gelijk, hoewel ik de loonkosten, althans het vergoedingensysteem van medici toch zeker ter discussie wil stellen. Ik wens iedere medicus na minimaal 10 jaar studeren een zeer riant salaris. Maar het hoeft niet exorbitant.
Met uw betoog over het snijden in de AWBZ ben ik het volledig eens! Daar doelde ik ook hoofdzakelijk op met mijn tweede alinea: taakstellend opleggen met inflatiecorrectie en vergrijzingsindex.
Die gladakker van een Samson in dat debat met Rutte maar ontkennen meneer Samson nou doet u het weer het is zelf net zo,n grote leugenaar
met dank aan de PvdA. Over of binnen vier jaar zijn ze meer dan alleen de strategische stemmers kwijt. Die gaan dan allemaal uithuilen bij Emilio Roemert die ze vervolgens dan ook weer belazert. Politici? Onbetrouwbaarder kan niet.
Sorry middenstanders en kleine ondernemers, maar ons loon gaat de komende jaren direct en indirect naar de overheid. Doe uw winkel of bedrijfje dus maar snel van de hand. Voor u valt er straks geen droog brood meer te verdienen in dit land. Het beste kunt u een baan in de zorg zoeken.
Die ene keer in de paar jaar dat ik een huisarts zie krijg ik te horen dat ik daar te vaak kom. Schandalig. Ik ben namelijk een blanke man met werk van middelbare leeftijd. Maar, ik heb me voorgenomen om voortaan vaker te gaan en ik verwacht dat zowel mijn huisarts als verzekering nog zwaarder gaan janken. Maar de tering ermee. Denk vooral niet zoals de virtuele held Miko hier. Dat is juist dom zegt kansberekening. U zou hetzelfde moeten denken en doen.
@miko | 10-10-12 | 18:46
Ach ja dat waren tijden, toen waren de waxinelichthouders nog van beton.
@Eurotokkie | 10-10-12 | 18:35
De meeste normale mensen merken dat ze een lekke band hebben.Die repareren ze zelf of anders een kwikfit daar hoef je niet mee naar een garage. Zo kunnen we nog wel even doorgaan.
@Conan de Rabarber | 10-10-12 | 18:32
Zowat, nee zeventig, net voor het eerste project X voor de kroning uitbrak.
Geweldig, de reacties van al die schlemielen op de andere fora die PvdA hebben gestemd.
Wat een ongelooflijke sukkels.
Ach ja een schlemiel blijft een schlemiel.
@miko | 10-10-12 | 18:33
Cijfermatig gelijk, jazeker maar vooral een observatie. Al zal het in Rockanje of Zonnedael misschien een ander beeld geven.
@miko | 10-10-12 | 18:33
Ik heb gelijk. Daar heb ik geen cijfers voor nodig. Maar ik sta altijd open voor cijfers van gene zijde.
#telui
miko | 10-10-12 | 18:29 | + 0 -
Er zijn mensen die rijden jaren door op een lekke band , uiteindelijk moet de hele ophanging worden vervangen, misschien handig als ze tussendoor even naar de garage waren gegaan.
@Conan de Rabarber | 10-10-12 | 18:29
Heiden beste barbaar. Heiden.
@pius | 10-10-12 | 18:25
Zet er anders maar eens wat cijfers tegenover Pius dan denk ik dat hij geen ongelijk heeft. Maar Hollanders zijn samen met de vikingvolken ook wel grote zeikerts. Om de haverklap ziek zwak en misselijk als het over werken gaat.
@miko | 10-10-12 | 18:28
Meh, in de jaren vijftig zeker.
Tijd voor een Project X feestje op het Binnenhof.
Daar eens rellen met de gehele bevolking.. mischien dat dat tuigh op het pluche het dan eens gaat begrijpen!! Kolerelijers!
Ooit een huisarts gehad in Delfshaven ( 010) , die man werd knetter van voornamelijk moslima' s die zo'n beetje krijsend zijn praktijk binnenkwamen omdat ze hun teen hadden gestoten bij het stofzuigen oid. Een week later stond ze er weer want : verkouden, oh jee. 3 dagen later had ze hoofdpijn. Keer daarop een kind wat niks mankeerde maar waar hij naar MOEST kijken. En ga zo maar door.
Die man is nu vertrokken, don't blame him.
@ Conan de Rabarber | 10-10-12 | 18:22 |
Weet je wel hoe zwaar het is om consequent werkloos te zijn ??
Ik ben het ook eens een maand of drie geweest en werd op een gegeven moment ook ziek...
van mijzelf.
Gewoon VDD stemmen mensen, wordt alles goedkoper.
@Eurotokkie | 10-10-12 | 18:25
Waar, maar omdat je een lekke band hebt je hele auto na te laten kijken en een grote beurt te geven is ook overdreven.
@pius | 10-10-12 | 18:25
Jij bent ook niet echt katholiek of wel?
@Conan de Rabarber | 10-10-12 | 18:22
Dat is dan vooral als ze in Nederland komen.In mijn buitenlandse vestigingen heb ik nog geen 2% ziekte verzuim.Dat is in Nederland wel anders.
Ik zou verder niet weten hoe een praktijk er van binnen uit zie. De laatste keer dat ik daar was liep je nog naar binnen en hoefde je alleen je naam te zeggen en was Juul nog koningin.
Zwakkeling!! :)
@Conan de Rabarber | 10-10-12 | 18:22
Wahahahahaha. Je bent echt niet goed bij je gierput jij. Wat een gotspe.
Maar je bent wel leuk. Toegegeven;)
miko | 10-10-12 | 18:15 | + 0 -
Met een defecte zuiger kun je ook blijven rondrijden uiteindelijk moet je het hele motorblok vervangen , voorkomen is beter dan genezen.
@Chiant | 10-10-12 | 18:11
Inderdaad, en buitenlandse artsen toestaan hier voor goedkopere tarieven te werken.
*colombiaanse arts belt*
Eigenlijk zijn wij Hollanders best een oersterk en gezond volk.
Die enkele keer dat ik bij de huisarts ben ik vaak de enigste autochtoon en ziet de wachtkamer zwart van de ziek zwak en misselijke hoofddoekjes en andersoortig sluiervolk.
Uitgelekt? What's new?
canardo | 10-10-12 | 18:14 | + 0 -
De zorgverzekeraars gaan steeds meer in de stoel van de arts zitten en ik denk dat we deze kant op gaan dat zorgverzekeraars gaan beslissen naar welke ziekenhuis je gaat en welke behandeling je moet ondergaan , natuurlijk allemaal in het belang van de patiënt zoals ze niet zo mooi kunnen vertellen .
@canardo | 10-10-12 | 18:14
Plausibel verhaal. Grotendeels eens dus;)
Foto is genomen bij de ah/het station in vught?
blinde kip | 10-10-12 | 18:04
Niet vóór. Ik heb het tégen al die jankers die menen dat ze het slecht hebben en gelijk piepen wanneer er weer iets een beetje duurder wordt. Voor wie zich aangesproken voelt wil ik met alle plezier wel even persoon-specifiek uitleggen waarom dit individu een stront verwende zeikerd is.
@ Chiant
Dat zijn de kosten niet, loonkosten van medici is minder dan 10% van de totale uitgaven van de zorg, snijden daarin zal niet veel opleveren. Uiteraard moeten excessen aangepakt worden maar het is te makkelijk om te zeggen dat dat voldoende zal besparen. Er zijn voldoende artsen per bed in nederland: www.artsennet.nl/Nieuws/Nieuws-uit-de-...
managementkosten zijn ook populair om in te snijden maar ook dat is toch nog klein bier. Zorgkosten gaan omhoog en zoals ik eerder riep AWBZ moet het meeste in gesneden worden. Mensen die een rollator hebben rijden niet meer op de fiets, dus lijkt me prima om te ruilen bijvoorbeeld. Momenteel vinden mensen dat ze zoveel 'recht' hebben op gratis geld. Mensen in een verzorginstehuis kunnen prima huur betalen voor de woonruimte (let wel, de woonruimte niet de zorg). Een 'gezonde' aow-er doet dat ook immers. Er moet duidelijk gekeken worden wat we nou willen vergoeden en of dat echt nodig is. Iedereen haalt de broekriem aan, ook de zieken.
Ah, terug naar het Ziekenfonds. Met een premie die 7 keer duurder is. Klasse.
@Overdatum.nl | 10-10-12 | 17:53
gewoon wat afkortingen je kunt zelf wat invullen.Maar iedereen heeft wel wat
irritatie onder linker wenkbrauw
harde pijn linker pols
etc etc.
@Bakito | 10-10-12 | 18:09
Goede zorg levert geld op. Zorg waarin het geld verdienen bovenaan staat kost geld.
#feit
Reinaert | 10-10-12 | 18:12 | + 0 -
Haha. Bo Diddley +1
Mevr. met haar opvallende rode tas en dat kleine kudtautootje moet wel blij zijn dat het vandaag uitmuntend mooi weer was om haar kleine kudtauto over het strand naar de openbare weg te rijden.
@Eurotokkie | 10-10-12 | 17:52
Nee hoor de meeste klachten verdwijnen gewoon. Daarom zijn kwakzalvers nog zo populair.Hun 'genezings' percentage is bijna net zo hoog als dat van een huisarts. Verder is het van de zotte dat er nog vaak dokters briefjes worden gevraagd.
@kapotte_stofzuiger | 10-10-12 | 17:51
Vertel mij wat, ouders die perse pillen willen als een kinderen verhoging of diarree hebben. Er is een beweging dat mensen ten alle tiden gebruik willen maken van hun zorg zelfs als ze het niet nodig hebben.Want oh je je zou eens 25 jaar betalen en er niks van gebruiken. Dat kan de Hollandse koopmansgeest niet hebben.En dan de meeste van de importvolkeren die een dokters post maar amper binnen kunnen lopen ook al hebben ze een keer een verrekte spier of wat hoofdpijn. En pillen of zalf, maakt niet uit, je moet en zal met een recept de deur uitlopen.
Gewoon marktwerking stoppen dan word alles weer betaalbaar.
#feit
pius | 10-10-12 | 18:00
Mee eens, maar marktwerking an sich is het probleem niet, dat is gewoon wat het is. Alleen wat we in de zorg hebben is geen marktwerking, met alle regulering, toezichtsorganen en een handjevol verzekeraars die alles lopen te bepalen. Het is so wie so onzin om marktwerking te gaan lopen propageren in een sector waarbij de aanbieder bepaalt wat de klant (dat is die persoon die op apegapen ligt en alleen maar beter wil worden) nodig heeft. De "klant" heeft niet zoveel te kiezen, de zorgprofessional en de zorgverzekeraar maken de keuze voor hem. De "zorgconsument" kan alleen maar betalen. En dus wordt het duurder.
@Bakito | 10-10-12 | 18:00
Ik ken m'n beperkingen, gebreken en tekortkomingen. Bij elkaar opgeteld laten zie het best omschrijven als een Bourgondische levensstijl. Al realiseer ik me wel héél goed dat overdaad als altijd schaadt.
Ik compenseer mijn wandaden onder meer doordat ik een fiets als primair vervoermiddel gebruik, doordat ik met enige regelmaat door het bos struin en ook voor het overige goed voor mezelf zorg. Never judge the book by its cover.
Aart Z. | 10-10-12 | 18:05 | + 0 -
Ze weten nu dat de marktwerking niet werkt , het vrijgeven van de tandartskosten is ook een voorbeeld hiervan, deze draaien ze dan in 2013 terug maar dit mogen ze ook met de zorgverzekering doen .
Allemaal klein bier.
Wat nu eens echt aangepakt moet worden is de kunstmatig gecreëerde schaarste van medici door de numerus fixus van de studie af te halen en de maatschappen de nek om te draaien.
Vanuit de beweging direct door met het aanpakken van farmaceutische monopolisten en de oeverloze verkwisting van medicijnen en hulpmiddelen.
Mijn advies aan het kabinet in wording: leg het taakstellend op door dezelfde of betere prestaties te eisen en af te dwingen tegen een jaarlijks budget van 50 miljard Euro. Dat ieder jaar wordt gecompenseerd met een inflatiecorrectie en een vergrijzingsindex. Na de boeggolf van babyboomers, dus over een jaar of 20, uiteraard corrigeren met een negatieve vergrijzingsindex. Let maar eens op hoe snel er doelmatig gewerkt gaat worden. Dat principe heeft in het verleden ook prima op andere beleidsterreinen gewerkt, waar de publieke verontwaardiging over bezuinigingen minder was of zelfs nagenoeg uitbleef. Wel oppassen voor doorschieten, want de zorg moet geen sluitpost van de begroting worden.
Huisartsenpost word je tenminste nog geholpen menig huisartsenpraktijk is onbereikbaar en als je een afspraak voor vandaag wilt dan krijg je nog net niet te horen of je gek bent.
@pius 18:00
Precies. Door zorg in handen van private sector te geven, creëer je rechts gegraai zoals in de onroerend goedsector. #faal
Mij lijkt het verstandig om als oudere al je zuurverdiende spaargeld zo snel mogelijk aan je kinderen of het dierenasiel over te maken. Wat je niet hebt, kunnen ze niet plukken.
Dat verwacht je niet hè vvd en pvda aan het roer en de zorg gaat duurder worden
tja die rechtse hobby's zijn ook niet gratis maar ongelukkigerwijs wel voor niks..
Bezuinigen is meer betalen ?
Stuur de aanstellers maar langs de euthanist dan zijn ze plotseling een stuk beter.
@Mike Oxlong | 10-10-12 | 17:58
En voor wie spreek jij?
eagleye | 10-10-12 | 18:01 | + 0 -
De goeden lijden onder de kwaden.
Uitscheiden met uitdelen van rollators en scootmobielen aan aanstellers die gewoon kunnen lopen en dat zijn er veel.
Gewoon marktwerking stoppen dan word alles weer betaalbaar.
#feit
Geachte heeren in den haag,
Hoe vaak moet ik het nog zeggen de nederlandse ziekenhuis- en curatieve zorg is relatief goedkoop en van goede kwaliteit www.artsennet.nl/Nieuws/Nieuws-uit-de-...
Wat vooral de kosten opdrijft is de AWBZ. Hier moet dus vooral in gesneden worden niet in de curatieve zorg. Juist doordat de nederlandse huisartsen zo bereikbaar zijn hebben we relatief weinig kosten aan dure ingrepen. In de VS willen ze nu meer huisartsen hebben om zo de (duurdere) ziekenhuisingrepen terug te dringen. Wat mij betreft komt er een zakenkabinet die verder kijkt dan het pluche.
Nu heb ik zelf een zeldzame aandoening (auto immuunziekte), en kan ik, als ik wil mij laten afkeuren. Niet dat ik dat doe, want werken op een wetenschappelijk laboratorium is toch wel een leuke bezigheid.
Maar als het zo door gaat kan ik niet eens mijn medicijnen betalen en zonder die medicijnen moet ik mij wel laten afkeuren.
Weg eigen huis, ik kom met een restschuld te zitten ( die de belasting betaler mag betalen voor me ) Studie schuld die ik niet kan aflossen ( ook die mag de belasting betaler voor mij betalen ) En zo kan ik nog wel even door gaan, en ik ben echt niet de enige... op den deur gaat dit ze veel meer geld kosten.
Het gaat de goede kant op met Nederland.
Maar gelukkig kunnen we altijd nog met z'n allen protesteren of ik verhuis lekker naar het oostblok.
Reinaert | 10-10-12 | 17:51
In mijn briljante en baanbrekende tegel spreek van "paupers". Als sterk staaltje van de wondere natuur hoef jij je natuurlijk niet aangesproken te voelen.
Foxus. | 10-10-12 | 17:53 | + 0 -
Wel nee , alles naar de overheid en lekker onder de balkenende norm gaan zitten.
Dat mensen aan de top van de zorg 450.000 per jaar verdien kun je toch niet verkopen .
Vrouw in klein kudtautootje? Was die man in die natte regenjas een dagje vrij?
Niet zeiken. We hebben het goed. Veel te goed.
@The_Challenger | 10-10-12 | 17:31 |
Als ie dat dan maar wel van zijn eigen zuur verdiende centjes heeft betaald.
canardo | 10-10-12 | 17:54
Dit was een reactie op:
Petrus de Rewa | 10-10-12 | 17:33
@rickie57 | 10-10-12 | 17:53
150.000 is niets vergeleken met de 3,5 miljoen niet betalende (groot)gebruikers.
Ik! Lag je in je bed met griep, kwam dokter Bok langs met een heel lekker dropdrankje tegen het hoesten. Moeders was ook gewoon thuis, heel prettig en veilig allemaal als kind. Was toen doodnormaal. Sleutelkinderen en vandalisme had nog nooit iemand van gehoord. Maar ja, heel oubollig en burgerlijk allemaal, dus moest kapot.
@ Petrus de Rewa | 10-10-12 | 17:37 |
Een kennis van me had eens acute nierfalen.
Hij was zo geel als een kaas, en bij de EHBO hadden ze nog het lef om hem weg te sturen met een aspirine (oid) en het "goede" advies : Gaat u morgen maar even bij uw huisarts langs..
Dan word het eens hoog tijd dat die 150.000 niet betalende gebruikers van onze zorginstellingen niet meer geholpen worden. Hard, maar eerlijk.
Gewoon de zorg privatiseren a.u.b. en verzekeren niet verplicht stellen, ik bepaal verdomme zelf wel wat ik wel en niet wil verzekeren, en de morele gedachte hierachter is, moeten gezonde mensen voor ongezonde mensen blijven betalen? Of gaan ze nu zelf eens voelen wat ongezond leven betekend (En dan heb ik het natuurlijk niet over mensen die vanaf hun geboorte al iets hebben, maar de mensen die het er zelf na maken).
geen pdf alert?
@miko | 10-10-12 | 17:47
Al die moderne ziektes iolw hpip wpeam en ga zo maar door.
Al die moderne ziektes iolw hpip wpeam.
iolw hpip wpeam?
@Harrie Nak | 10-10-12 | 17:49
Met 4x netto meer heb ik dat er graag voor over..... sterker nog, dan maak ik die 2000 euro eigen risico op 1 januari direct over... totaal van geen enkel belang dan of ik daar gebruik van maak of niet, puur uit solidariteit
miko | 10-10-12 | 17:47 | + 0 -
Nee mensen die veel te lang doorlopen met klachten daar betaal je veel meer voor , als je dit kunt voorkomen bij een bezoek aan de huisarts, prima toch.
@miko | 10-10-12 | 17:47
De eerste hulp posten zitten in het weekend vol met kinderen die een beetje verhoging hebben of een snee in de arm. Derhalve mijn sociale en eerlijke oplossing: iedereen betaalt zorgpremie, ook 18-minners (al dan niet via de ouders). Voor 2006 betaalde je als 15-jarige ook zelf het ziekenfonds als je een bijbaantje had.
@Bakito | 10-10-12 | 17:46
Speciaal voor jou trek ik as we speak nog een biertje open en zet een shaggie in de hens. Weet je hoe vaak Reintje in 2012 al bij de dokter - of welke zorgaanbieder dan ook - geweest is? Juist. Nog niet.
De laatste keer dat ik bij een dokter ben geweest is op het moment dat ik hulp zocht bij het stoppen met roken. Die hulp bleek een farçe maar er werden uiteraard wel rekeningen voor geschreven, dat moge duidelijk zijn.
@Mazzeltov | 10-10-12 | 17:47
Ja... en we hebben allemaal gezien wat die peilingen waard zijn.... helemaal niks!!
Niet zo klagen mensen. Hier in Zwitserland betaal ik zo'n EUR 250 / maand + eigen risico van EUR 2000 + 10% van elke opeenvolgende rekening aan zorgkosten. Tuurlijk, ik verdien netto 4x meer dan ik in NL deed voor hetzelfde werk, maar dan nog is het totaal niet in verhouding tot wat ik in Nederland kwijt zou zijn. Dat is nou eenmaal het logische gevolg van vergrijzing + Nederlands stemgedrag + bodemloze EU put + multi-culti vrienden die om elke scheet de dokter bezoeken.
En dan natuurlijk de grootste watten die na een partijtje squash zich melden met een ,boehoehoe, zere enkel.
Krijg je ervan met al die 'gezonde' dertigers die zich om de haverklap even laten doorlichten want het kan. Al die wijven die om de twee maanden hun, tieten laten scannen, voor het geval dat. Naar de dokter lopen en met Paracetamol en vitamine pillen als medicijn naar buiten lopen. Al die moderne ziektes iolw hpip wpeam en ga zo maar door.
veertigers die niet begrijpen dat je pijntjes en lichte klachten krijgt. Kinderen die allemaal in het ziekenhuis gebracht moeten worden.
Dit gaat prijsschieten worden voor de SP en PVV, zijn de peilingen straks voor die 2 partijen rond de 40 zetels.
@Fatwabuster | 10-10-12 | 17:38
Het is niet de zorgaanbieder (arts, ziekenhuis, kliniek) die te duur is - al kan daar ook wel gesneden worden - maar het is met name de gigantische bureaucratie die extreem kostbaar is. Dáár is geld te halen, maar wat doen onze 'beleidsmakers'? Die brengen er juist nog meer geld naar toe.
Hopelijk gaan er door deze terechte financiële prikkel
miljoenen paupers gezonder leven. Minder vlees en alcohol, meer beweging en biologische produkten.
Goede ontwikkeling dus, deze bezuinigingen.
UPDATE:
Ik hoop dat mensen het verschil weten tussen het eigen risico en eigen bijdrage .
Ouderen zorg niet kunnen betalen... vreemd, ben altijd van gedachte geweest dat ouderen wat opgespaard zouden hebben.
Toch raar dat de zorg tot 2006 blijkbaar nog prima te betalen was via ziekenfonds en particuliere verzekeringen...
Er is vrij verkeer van goederen en diensten in de EU (immers: dat was toch één van de zegeningen, zo werd ons voorgehouden?)
-
je kunt je natuurlijk altijd nog gewoon bij een Duitse, Letse of Ierse maatschappij verzekeren...
In Hongarije betaal ik twintig euro voor een consult en komt de dokter midden in de nacht als ik dat blief. In Nederland heb ik geen keuzevrijheid, al zou ik willen betalen, extra service krijgt men niet.
Iedereen die gestemd heeft... jullie worden bedankt!
Petrus de Rewa | 10-10-12 | 17:37 | + 0 -
Duitsland moet je voor elk doktersbezoek 10 euro betalen , ingrepen onder de 4000 euro moet je eerst zelf betalen .
je krijgt het later wel terug maar ja je moet het wel eerst ophoesten.
@Reinaert | 10-10-12 | 17:33
Exact, er wordt een ondoorzichtig moloch in stand gehouden... waarvan geen mens meer wijs uit wordt, laat staan de politiek.... en de beleidsmakers op het ministerie.
Ongetwijfeld zullen allerlei belangenclubjes in de zorgindustrie hier debet aan zijn en uiteraard zal er daarbij veel geld verdwijnen en dus niet worden aangewend waar voor het bedoeld is.... het betalen van de zorg
De geachte reaguurders zouden ter lering ende vermaak eens de huisartsenprotocollen van Nederland met die van Duitsland of andere landen moeten vergelijken. Wat betreft gezondheidszorg leven we hier echt in een derdewereldland. Als je echt iets mankeert, dan is er wel apparatuur, maar voor gewone dingen kun je beter in het buitenland ziek worden. Of naar de dokter gaan.
Ik hoef geen "opgelegde en verplichte ik moet en u zult wee u gebeente als u niet anders krijgt u een boete wegens en weet ik gvd nog meer in strot geduwde" zorg. Tsja.
@Piet_Snot | 10-10-12 | 17:33
www.youtube.com/watch?v=vFo428N7xec
Zegg | 10-10-12 | 17:31 | + 0 -
En alsof dit niet genoeg is gaan ze tussendoor nog experimenteren met de tandartskosten ,
1 bezoek aan de tandarts en je bent 300 euro lichter.
@Fatwabuster | 10-10-12 | 17:25
Correct, en het is naar dezerzijds mening dus bij uitstek een taak voor de overheid om maar eens goed op die rem te trappen. Potjes met geld bestaan in de zorg niet, zouden ook niet moeten bestaan: zorg is nu eenmaal een typisch voorbeeld van open eind-financiering, de zorgbehoefte van de bevolking dan stijgen maar ook dalen, dat laat zich niet exact voorspellen.
Neemt echter niet weg dat je met al die middelen wel sober en doelmatig om moet gaan. En da's nou precies wat al jaren *niet* gebeurt in dit land.
En daarom dus : naar België
70 euro .. per JAAR
En 200% betere zorg dan in NL
@drs.Nee | 10-10-12 | 17:29
Vijf keer duurder, tien keer minder uitbetaald en honderd keer minder service dan vijftig jaar geleden. Wie weet nog dat ooit de huisarts gewoon langskwam als je als kind een griepje onder de leden had?
Smalhout | 10-10-12 | 17:29
Op vakantie onder de hunebedden. Hij heeft een grote 6-persoons steen voor zichzelf daar geboekt
Ik wordt er schijtziek van, telkens die verhogingen. Maar doordat ik ziet wordt gaat die premie weer omhoog, waardoor ik er nog meer schijtziek van wordt. Daardoor gaat de premie nog meer omhoog, en ik nog nog meer schijtziek wordt. Net zolang ik me helemaal leeg gescheten heb en kapot neerval. (lol) Lang leve de US of the Netherlands.
Heerlijk zo'n samenleving waarin iedereen elkaar zo hard mogelijk probeert te naaien..
@Pffffff | 10-10-12 | 17:28 | + 0 -
Dat een arts zo denkt, komt dus omdat de maatschappij dus al te ver de verkeerde kant op is afgegleden. Er moet paal en perk gesteld worden.
@Kaas de Vies | 10-10-12 | 17:18
Bovendien, opvoeden ter plekke werkt niet preventief en kost altijd tijd van de arts, dus geld. Een boete hoef je in de meeste gevallen maar één keer op te leggen, want dan denken mensen wel een keer extra na voor ze weer gaan.
"Via een haastige mevrouw met een klein kudtautootje en een opvallend rode tas"
Is de hoestende man in een regenjas soms overleden?
Waar ist Hölzie?!
Zorgverzekering nu is 5x duurder dan in 2005.
www.2013zorgverzekering.nl/931/zorgver...
*Drank en tabak halen. De schatkist moet gespekt.*
Jan Kees: drie tientjes van mij, ze komen eraan. (Don't spend it all at once!)
Haarkopje | 10-10-12 | 17:22 | + -1 -
Ja en mensen die langs de A2 wonen en nog eens roken moeten 3x zoveel betalen .
Dat het van iemand met een rode tas/sjaal/jas afkomt is niet zo moeilijk te raden. Tijdens het godzijdank verlaten Paasakkoord kwam er niets naar buiten, en daar zat de PVDA niet bij.
Advies aan Rutte... Blaas die onderhandelingen op, die soosies zijn niet te vertrouwen.
@Kaas de Vies | 10-10-12 | 17:18
Ik denk dat in veel gevallen de arts van dienst liever kiest voor rust in de tent met het oog op andere patiënten en eigen welzijn dan het opvoeden van agressieve lui die hulp eisen. Dat is natuurlijk niet in alle gevallen zo maar er zijn wel meer scenario's denkbaar waar de arts besluit om hulp te verlenen, niet in de laatste plaats de zorgplicht waar een patiënt hem aan kan houden. Daarnaast, wat zou het alternatief zijn: gewapende bewaking ofzo? Da's niet onze stijl en ik hoop dat dit ook nooit wordt.
potsenmakkert | 10-10-12 | 17:23 | + 0 -
Dat zeg ik , er is helemaal geen marktwerking.
wat een hila-pica kudt yaris gebakje.
OT: kan het nóg gekker? Wordt de zorgd nog duurder? Eigen risico naar 2000 per jaar? Gaan we ook 21% BTW betalen over zorgpremie? Vragen, vragen...
@Eurotokkie | 10-10-12 | 17:23 | + 0 -
Dan moet ik gaan betalen voor scootmobielende sp'ers die alles bij elkaar klagen en wekelijks uitverkoop houden bij de apotheek.
Zo, wat een technocratengezwets in die PDF.
heeft iemand een nederlandse versie in ABN van die pdf? Hier snapt JLdB geen reet (pardon) van!
@Reinaert | 10-10-12 | 17:18
Zolang de burgers alle verhogingen in de maag gesplist krijgen is er geen enkele behoefte bij zorgaanbieders en beleidsmakers om iets te veranderen in het huidige beleid.... De idiote management lagen, de afvalbergen aan hulpmiddelen en niet gebruikte medicijnen, het onnodige papierwerk etc etc... zal gewoon blijven als er niet iemand op de rem trapt en eens zegt: dit is het potje met geld en daar moet u het mee doen.... !!
www.washingtonpost.com/blogs/fact-chec...
Deze Amerikaan heeft een vooruitziende blik..?
ONACCEPTABEL. Waar houd het op? Word het ook een keer goedkoper?
Altijd mensen die roepen ja ik betaal wel verzekering maar ik maak er nooit gebruik van ik wil minder betalen blablabla
Helaas snappen zulke mensen het concept van een verzekering niet en blijft het bij dom gelul.
Maar zoals altijd met zaken tussen burger en overheid, we betalen weer eens veel te veel voor veel te weinig.
Goh. En ik maar duimen, dat mijn lasten eens een keertje zouden dalen.
Domme ik...
Het zorgstelsel gaat op de schop, KPMG mag niet adviseren wegens rol Wouter Bos in formatie. Lijkt me toch vrij normaal toch ouwe Corporate Governance adepten?
@Haarkopje | 10-10-12 | 17:22
Want die betalen nog niet genoeg accijns? Rokers leveren de schatkist meer op dan biologische tofuvreters.
#feit
@Eurotokkie | 10-10-12 | 17:20 |
Welke marktwerking? Mag u een eigen huisartsenpost op zetten zonder dat u hiervoor een diploma hebt? Mag u tandarts worden zonder de juiste papieren? Ik zeg niet dat dit wel zou moeten kunnen, maar zolang de overheid allerlei zware regels oplegt aan geneeskundige instituten, is er geen sprake van marktwerking.
Smalhout | 10-10-12 | 17:21 | + 0 -
Dit noemen ze sociaal al is er nog weinig sociaal aan .
Hoogste tijd om de premie voor rokers minimaal te verdubbelen.
Grappig, de eerste lijn zorg (de huisarts) verwijst mensen door naar de specialist. Als ook een bezoekje naar de eerste hulp. Aangezien dit nu duurder wordt en zelf betaald moet worden zal de onderkant van de maatschappij niet of te laat hulp vragen waardoor het aantal sterfgevallen en onbehandelbare patiënten exponentieel toeneemt. Dus uiteindelijk minder mensen die een groep doen op sociale zekerheden danwel pension voorzieningen. Geniaal bedacht en als het dan toch ingevoerd moet worden, wie beter dan de PvdA.....
Het is eigenlijk net zoiets als het foldertje op mijn werk.......
"Ziek worden overkomt je, ziek melden doe je in overleg"
Yep ik werk in den zorg...
Waarom moet ik ign premie betalen voor mensen die bewust ongezond leven.
Maak er zelf niet eens gebruik van.
Prima, zolang de prijs van de zorgverzekering ook naar beneden gaat vind ik het geen probleem meer zelf te betalen. Wat mij betreft word die zorgverzekering alleen nog maar voor behandelingen tegen 'zware ziektes' zoals kanker, ongelukken met grote lichamelijke gevolgen etc. Dat zorgt er voor dat ik tenminste niet meer hoef bij te betalen voor types die met elk pijntje bij de huisarts zitten.
Meer winst moet er gemaakt worden , dit is beter voor de marktwerking , toch.
@Muxje | 10-10-12 | 17:18
Aspirine zit in het basispakket? Ik heb al die katers zelf betaald?
Da fuq!
Ik zie het probleem niet zo, als het zoveel teveel gaat kosten dan kan de staat toch gewoon wat bijlenen? Boeien als die dan te kort komt, dan halen we die geldje gewoon weer uit het ESM, daar is het voor!
Er is dus helemaal niets aan de hand met de zorg, rustig doorlopen mensen!
Advies aan de zieken, zwakken en misselijken :
Pleeg een misdaad, dan bent u verzekerd van goede zorg !
@Zegg 17:12: Iedereen een basisverzekering, en die gewoon door het rijk laten regelen, daar heb je geen verzekeraars voor nodig. En in dat basispakket mag best een stevig eigen risico zitten, of misschien nog wel beter een eigen bijdrage per behandeling of recept. Verzekeringen zijn nu vrij duur omdat werkelijk alles vezekerd is, tot en met de laatste pil. Dat doosje aspirine betaal je zelf maar.
Als we die overbodige ambtenaren nou eens wegbezuinigen dan kunnen we de zorg gemakkelijk betalen.
Wie die pdf leest begrijpt gelijk dat Nederland wordt geregeerd door ambtenaren, niet door politici.
@Pffffff | 10-10-12 | 17:17 | + 0 -
Dan moeten deze mensen door de post hierop aangesproken worden en opgevoed worden, maar dat mag niet, en omdat dat niet mag, is het nu niet meer mogelijk.
Zorg hoeft helemaal niet onbetaalbaar te worden als er maar eens minder met geld gesmeten zou worden en alle overbodige managementlagen in de zorgindustrie weggesneden zouden worden. Er worden honderden miljoenen verdaan met overbodige bureaucratie en onnodige administratieve handelingen, maak dáár eerst maar eens een eind aan.
En breng het de burgerij ook bij om niet om ieder pijntje, kuchje of hoestje naar de dokter te rennen: er lopen in dit land mensen rond die als ze niet toevallig nét van de dokter komen er wel naar onderweg zijn. Hypochonderverbod. Jetzt.
En last but not least zouden vele voorzieningen ook gewoon hergebruikt kunnen worden in plaats van weggeflikkerd. De rollator-afvalberg in dit land is nog nooit zo groot geweest als in deze tijd van 'crisis'. Doe er wat aan, beleidsmakers! Zó moeilijk is het allemaal niet want een eenvoudige boerenlul kan het op de achterkant van een bierviltje voor je uittekenen zoals je ziet.
Niet lullen maar poetsen. Zo simpel is het allemaal!
@porcodio | 10-10-12 | 17:15
"1000 euro eigen risico of een gratis uitvaart *)"
De komende jaren gaan verzekeraars met dergelijke slogans komen.
*) Koffie, cake en borrel niet inbegrepen.
@niet voor de hond | 10-10-12 | 17:12
Het gaat niet om huisartsenbezoek maar bezoek aan de huisartsenpost. Dat is dus de post die je in het weekend of de avonduren bezoekt als je eigen huisarts vrij is of ligt te pitten. En reken maar dat die duurder is. Dit lijkt me helemaal geen slecht plan en verdient de voorkeur boven een hogere eigen bijdrage.
Hoe zou dat nou toch komen?
Overgewicht, slechte of geen opvoeding, energiedrankjes, tokkies, blowen/harddrugs en Aliens die voor elk wissewasje een arts of ziekenhuis bezoeken. etc, etc.
Idee om onnodig bezoek aan huisartsenpost te laten betalen is een prima idee. Ben er wel eens een paar keer geweest en je ziet mensen rustig binnenwandelen omdat hun pillen op zijn. Beetje meer kostenbewustzijn is op zijn plaats.
@Stormageddon | 10-10-12 | 17:12
Het is wachten op de dag dat bejaarden financieel worden aangemoedigd om euthenasiesap te slikken.
Kun je wel over klagen maar bepaalde minderheden doen dat al iets te vaak. Voor elke snee in de vingers of hoofdpijntje staan ze bij de huisartsenpost. En dan vindt men het gek dat het allemaal zoveel geld kost.
Gevolgen bezuinigingen in de zorg meeteen zichtbaar!
www.usmagazine.com/celebrity-news/news...
gut, wat onverwacht..
@niet voor de hond | 10-10-12 | 17:12 | + 0 -
Ze moeten iets aan de kosten doen niet aan de inkomsten.
Maar dat is de rode draad bij het nieuwe bezuinigen van de overheid. Lasten verzwaren.
Ik stel voor dat BerBus Klootsloper eens orde op zaken gaat stellen daar in Den Haag.
Weg uit dit land, als je ziek wordt ben je zwaar de lul.
Gelukkig worden onze leningen aan Griekenland voor de volle 100% terugbetaald, toch JK?
'We zijn er eigenlijk nét te laat bij'.
Huisarts zou onder het eigen risico moeten gaan vallen.
"Winst zorgverzekeraars erg hoog"
nos.nl/artikel/422442-winst-zorgverzek...
Gewoon doodgaan is op termijn ook veel goedkoper.
Logisch. De begroting moet op orde en zorg is verreweg de grootste kostenpost.
Echter: onnodig huisartsenbezoek laten betalen is een slecht plan. Want de enige die dat kan bepalen is de huisarts en die wil je niet opzadelen met dergelijke discussies.
In de bejaardenhuizen vraagt iedere grijsaard een gratis scootmobiel aan... gewoon voor de heb... Zelf betalen is een veel betere optie..
Zo dus nu ga ik dus echt voor niks 130/140 euro per maand betalen.
@Claude Jacque | 10-10-12 | 17:08 Als we nou toch beginnen: 'tot zover' moet zijn 'tot zover'.
Ons collectieve stelsel aangejaagd met aardgas en in overdrive gezet met de Europese fopgeld strategie. Nu de totale ineenstorting nabij. Je mag in je handjes knijpen als het bij de zorg blijft.
doen we ff over :
VVD: meer gezinshereniging minder betaalbare zorg
De zorg is al 7000 euro de man, alleen merk je het niet omdat het overgrote deel betaald wordt via belastingen of door de werkgever. Een beetje meer balans is niet verkeerd.
Aandelen luiers snel kopen gaat..
VVD: meer gezigshereniging minder betaalbare zorg
Verrassing: de zorg is nu al onbetaalbaar, maar dat blijkt pas als over een paar jaar het aantal bejaarden echt toeneemt. De duurder wordende zorg is niet het gevolg van een asociale politici maar van een onhoudbaar systeem dat er van uit gaat dat geld gratis is en dat onbeperkte zorg geen probleem is.
PvdA en VVD zorgt dat de zorg onbetaalbaar wordt.
PvdA: uw gezondheid zal ons een zorg zijn...
met een kleine kudtautootje = klein kudtautootje
REAGEER OOK