Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Zuipleeftijd naar 18 vanwege 15-jarige comazuipers

oie_9929346rqjhu9N.gifDaar is hij weer. De roep om het verhogen van de alcoholleeftijd van 16 naar 18 voor licht alcoholische dranken. De ChristenUnie, PvdA, CDA, SGP, PvdD, SP en GroenLinks dienen daartoe morgen een wetsvoorstel in. De gemiddelde leeftijd van een comazuiper is namelijk gezakt van 15,6 naar 15,3 jaar. Stukje politieke logica ten koste van een bevolkingsgroep die toch geen stemrecht heeft. De alcoholgrens verhogen van 16 naar 18 omdat teveel pubers tussen de 12 en de 16 kneiterhard gaan op drank. Juist, dus het verbod op alcohol vanaf 16 jaar werkt ook al voor geen enkele meter en daar moet de groep 16 tot 18 voor boeten. Bovendien, alsof alcohol boven de 18 ineens miraculeus wel goed is voor de mensen en iedereen vanaf die leeftijd wel weet hoe je gezond, verstandig en veilig met alcohol om moet gaan. Nooit op een dorpsbraderie geweest, zeker, die politici. Afijn, de CU, CDA, SGP, PvdA, SP en de PvdD blijken nog steeds niet te snappen wat de reactie is van tieners op een algeheel zuipverbod. Maar goed, als het doel van het verhogen van de zuipleeftijd is dat comazuipers over een jaar gemiddeld niet 15,3 maar 17,3 jaar oud zijn, dan kunnen ze hun geluk niet op straks. Want zodra die jongelui booze te pakken hebben tijdens de drooglegging voor minderjarigen, gaan ze natuurlijk kapot. Wanneer volgt trouwens het verbod op reclame maken over, het bespreken van en het linken naar alcohol op internet om de tere kinderzieltjes te beschermen? Gooien wij nog even snel deze link online. Niet klikken als je jonger bent dan 18, aub. Kan dodelijk zijn. Net als dit wetsvoorstel.

Reaguursels

Inloggen

Ik vind dat ze vette hap moeten verbieden. Ben benieuwd hoe KFC de Jager dan loopt te piepen.

wolfjemidas | 09-07-12 | 21:19

Vind het maar onzin, die politiek voorziet zichzelf gewoon van werk door overal over huilie huilie over te doen... ga eens echte problemen aanpakken en laat het opvoeden aan de mensen over!

henkiehenkie | 09-07-12 | 21:11

Zie het l op straat gebeuren...

Pssst, hee meissie, breezer kopen ?

Ing. eslapen | 09-07-12 | 19:20

Hier in Noorwegen hebben ze die 18 jaar grens, je moet die 15 en 16 jarigen een zien in het weekend, met hun illegaal gestookte alcohol(96 %) in cola flessen, er is hier een hele strenge alcohol wetgeving maar ik heb nog nooit zoveel dronkaards gezien als hier....

nedernoor | 09-07-12 | 19:17

Dit wordt net zo'n succes als de wietpas!

Zoiets | 09-07-12 | 17:17

Die 17jarigen zullen nu ze niet meer de kroeg in mogen wel weer bij paps en mams op de bank 'ik hou van holland' gaan kijken op zaterdagavond.

henkdekanarie | 09-07-12 | 17:07

Ik ben voor een verhoging naar 21 jaar, dan pas zijn je hersenen volgroeid en is het inderdaad veel minder schadelijk! Ook veel 15 jarige komen aan alcohol doordat vriendjes die 16 zijn het kunnen halen maar wanneer die vriendjes 18 moeten zijn valt er al een groot deel daarvan af! Wanneer ze 21 moeten zijn, is er maar een kans klein dat ze het binnen de vriendenkring nog kunnen verkrijgen. Ook is een bijkomend voordeel dat de kans op verslaving word verkleint als het pas op latere leeftijd regelmatig gebruikt gaat worden omdat het voorste deel van de hersenen tussen de 18 en 21 volgroeid, wat belangrijk is in het "remmen" van je gedrag en het grenzen stellen opleggen aan jezelf wat van nature rond 16jarige leeftijd nog door de ouders geregeld word. Laat het de taak van ouders worden hoeveel hun kinderen drinken en niet de taak van de puber! Wel moet gekeken worden hoe te voorkomen dat er onderling gehandeld gaat worden.

Annooijfjuuder | 09-07-12 | 16:51

da wizard | 09-07-12 | 15:01 | + 0
Kerel. In elk land heb je alcoholbeleid. Dit heeft niks te maken met onnodige betutteling of maakbaarheid, maar met een maatschappelijk probleem waar de overheid normaliter ingrijpt als de samenleving niet zelf de problemen kan oplossen. Of het de juiste oplossing is daar kun je over discussiëren, maar dit zijn wel wezenlijke maatschappelijke problemen waar overigens een prijskaartje aan hangt (de problemen) waarvoor wij uiteindelijk moeten betalen.

M-Bozz | 09-07-12 | 16:13

Leeftijd zou moeten worden verhoogd naar 21.
Alcohol is gif voor een ontwikkelend brein!

Crak-ho | 09-07-12 | 15:11

Achterlijke cultuur dat Nederland.
Vroeger was je vrij, nu verteld de regering wat je moet doen...

da wizard | 09-07-12 | 15:01

@armageddonna | 09-07-12 | 12:42
En als ik goed tussen de regels doorlees moet hij blijkbaar zijn VMBO nog afmaken. Ik voorzie problemen.

lekkurlinx | 09-07-12 | 14:21

Erg doordacht ook om dezelfde leeftijdsgrens in te stellen voor de eerste keer alcohol gebruiken en de eerste keer alleen in een auto rijden. Niet dat het wat uitmaakt, want gedronken op jonge leeftijd wordt er toch wel.

De overheid zou er dan ook verstandiger aan doen om de ouders via (mede) aansprakelijk te maken voor het gedrag van hun kinderen, oftwel comazuipen betekent zelf opdraaien voor de kosten van de ambulance, leegpompen maag, etc. Niet opvoeden? Zahlen bitte!

de Meelman | 09-07-12 | 14:05

Lijkt me een leuk scoortopic voor Sywert. Mijn voorstel: maak er dan maar 17 van. En tevens maar een alcoholverbod voor 70plussers en politic, want die zijn zo te zien elke dag in een benevelde staat.

ad melkert | 09-07-12 | 13:53

seven | 09-07-12 | 13:03 | + 0 -
Ik weet niet of u het door heeft, maar de massa van kinderen tussen 14-16 drinkt nu al gewoon. De comazuipers zijn de uitzondering, maar iedereen drinkt.
Dat probleem moet eerst worden opgelost voordat de leeftijd omhoog gaat.

denk.toch.eens.na | 09-07-12 | 13:41

Oftewel, het alcoholverbod voor onder de 16 is niet succesvol te handhaven dus stellen we een verbod voor onder de 18 in?
WAAR.IS.DE.LOGICA????
Of zijn de heren en dames politici zo dom om te denken dat dan de comazuipgrens wel ergens rond de 17 jaar zal gaan uitkomen, met zo'n verbod onder de 18?
*zucht*

CynicalBastard | 09-07-12 | 13:34

@Ashtrey | 09-07-12 | 11:31
Dat hebben ze in de USA ook geprobeerd. En de Mafia/Cosa Nostra zou het zeer op prijs stellen als ze dat weer zouden doen. Totale drooglegging kan alleen in een land als Iran, maar dan moet je de drinkers wel meteen ophangen. Wat ze dus ook doen.

Polletje Piekhaar | 09-07-12 | 13:14

denk.toch.eens.na | 09-07-12 | 12:43
Jawel, hierdoor zullen naar verwachting de meeste kinderen, de massa, tussen 16-18 jr minder snel & minder vaak & minder veel gaan drinken. Dat er daarnaast nu nog 15jarige comazuipers zijn staat daar los van, drinken is nml door deze wet niet onmogelijk, aar de drempel iswel hoger, dat helpt voor de 99%. Ook kan je je indenken dat een 14/15 jarige eerder een 16e jarige leeftijdsgenoot kan overhalen voor hem te kopen/bestellen dan een 18 jarige, want dat zijn toch vaak verschillende leeftijds & sociale vriendengroepen.

seven | 09-07-12 | 13:03

Waarom wordt alcohol altijd als boosdoener aangewezen in dit verhaal. Volgens mij moet de discussie gaan over een steeds grotere wordende groep incompetente ouders die maar raak neuken zonder daar de consequenties van te willen dragen.

carramba | 09-07-12 | 12:46

WirMachenMusik | 09-07-12 | 12:41 | + 0 -
Hoezo een sharia samenleving? Dat heeft er toch totaal niets mee te maken.
U bent geobsedeerd en misschien wel de grootste fan van de sharia.

denk.toch.eens.na | 09-07-12 | 12:46

seven | 09-07-12 | 12:30 | + 0 -
Nee natuurlijk moet je de groep beschermen, maar dat doe je niet met nieuwe regels maar door het naleven van de huidige regels. Voor de grote groep zal er door deze nieuwe wet niets veranderen.

denk.toch.eens.na | 09-07-12 | 12:43

@necrosis | 09-07-12 | 11:20
Korsakov wordt veroorzaakt door een tekort aan Vit B. Treed vaak op bij alcoholisten omdat die slecht eten en omdat Vit B gebruikt wordt door de lever in het omzetten van alcohol.

Als zodanig is Korsakov dus niet het rechtstreeks gevolg van alcohol. Alcohol is trouwens op zichzelf niet neurotoxisch, de afbraakstoffen wel.

openluchtgevangenis | 09-07-12 | 12:42

@alexR
Als ik jou was toch een beetje oppassen met alcohol. Zoveel celletjes zijn er blijkbaar niet meer over.

armageddonna | 09-07-12 | 12:42

Het zoveelste schijnbaar onschuldig stapje dichter richting sharia-samenleving.
Zoek maar eens op toepassing van 'latitude of acceptance' als gedragswijzingsstrategie.

WirMachenMusik | 09-07-12 | 12:41

ten eerst alcohol is simple te krijgen
ook onder de 16 nu al
zelf toen ik nog geen 16 was kocht me broer het voor mij feestjes
en er zijn genoeg mensen buiten de winkel die alchol voor je kopen als je wat extra geld geeft
wtf het is makkelijk zaken doen
zlf doe ik het ook in de pauze bij mij op school met sigaretten koop voor 15 en 14 jarige ik extra money binnen
Dit Gaat Toch Nooit Werken.

alexR | 09-07-12 | 12:39

Hoera, opnieuw gaan we in NL voor het schitterende maar o zo resultaatoze 'gevolg opruimen' in plaats van 'oorzaak aanpakken'.
Bijna standaard in de NL politieke faal, PvdA en andere linkse wereldvreemden inclusief gristelijke regelgeile regelneven voorop. Zijn we te laf om de oorzaak aan te pakken, pakken we gewoon de gevolgen aan. Zal ze leren, dat drinkend tuig. Las toevallig hier ook iets over de drankzucht onder jongeren in super-zwaar-grefo-hel-en-verdoemenis gristendorpen als Urk en de Veluwe. Maar dat voorkomen we zeker als we de leeftijd naar 18 brengen.... Wereldvreemden. Maar ja, wat kan je verwachten als de ene helft gelooft in de sprookjes van Marx en de Maakbare Wereld en de andere helft in de Sprookjes van Jezus en de Twaalf Geitjes..
Dan loop van vanaf je geboorte al niet meer in de werkelijkheid en blijf je de samenleving ermee vernielen tot letterlijk je laatste ademtocht. Wat op zich dan zelfs nog een leugen en onwerkelijkheid is.

blaster | 09-07-12 | 12:32

denk.toch.eens.na | 09-07-12 | 12:21
Dat is de mening vd alcoholindus / lobby & soms de media waar ze op adverteren inderdaad. Toch is dat misleidende redenering. Er zullen altijd jugdige comazuipers blijven, net zoals er ook hard&softdrugsgebruikers blijven. 100% voorkomen, daar gaat het niet om, waar het omgaat is om de grote groep die zich wel wat aan nomen gelegen laat. Wachten tot alle misstanden 100% verdwenen zijn voor je een maatregel aanscherpt is dus onzin. Ook gemiddelde is een tricky term. Als beleid voor 99% goed uitvalt, moet dan wachten tot je de laatste 1% zich aan de norm houdt?

seven | 09-07-12 | 12:30

Eindelijk eens iets waarbij de gemiddelde leeftijd daalt, goed tegen de vergrijzing.
En verder zijn vooral alcoholisten tegen zo'n maatregel.

KarelMarks | 09-07-12 | 12:21

Ff wat info.
'Alcohol is extra ongezond tijdens de groei
De hersenen ontwikkelen zich tot gemiddeld het 24e jaar. Alcohol verstoort die ontwikkeling' www.alcoholinfo.nl/index.cfm?act=esite...

'Veel ouders kiezen ervoor om kinderen thuis aan alcohol te laten wennen. Af en toe een slokje proeven of een glas tijdens de feestdagen, verjaardagen of in het weekend. Een veel gehoorde opmerking van ouders is ‘beter thuis waar ik er controle op heb, dan buiten de deur'. Toch kunt u dit beter uitstellen tot tenminste16 jaar. Voor die tijd geeft u met het thuis ‘leren drinken' het signaal af dat u alcoholgebruik op deze leeftijd goed vindt. Voor kinderen werkt een duidelijke regel beter. Geen alcohol tot 16 jaar, thuis niet èn buitenshuis niet.' www.alcoholinfo.nl/index.cfm?act=esite... (16 is nu zelfs achterhaald, gebaseerd op de oude wettelijke normen, ligt eraan wat realistisch haalbaar is, hoe stevig staat een kind in een groep vrienden in z'n schoenen etc)

Mooie brein-animatie en invloed van diverse / 8 soorten drugs (ja alcohol valt ook onder de drugs) www.jellinek.nl/brain/index.html flash

seven | 09-07-12 | 12:21

seven | 09-07-12 | 11:59 | + 0 -
Allemaal helemaal waar, maar dit is niet de oplossing. Het bewijs dat dit alcohol misbruik vergroot is overal aanwezig. De meeste comazuipers zijn namelijk onder de 16 en de meeste kinderen in de goot ook. Als kinderen in de kroegzuipen is er altijd een sociale rem, maar als ze met elkaar in het park zuipen gaan ze tot het gaatje. Natuurlijk is er een probleem, maar begin eerst met het handhaven van de huidige regels en bedenk dan pas nieuwe. De huidige regels verbieden sterke drank verkoop aan kinderen onder de 16 al, maar toch lopen ze er allemaal mee.

denk.toch.eens.na | 09-07-12 | 12:21

1sokkie | 09-07-12 | 11:56 | + 0
Ik snap je punt ook wel, maar de vergelijking is wat scheef. En zo simpel werkt het niet. Ik denk dat de overheid het de jeugd best moeilijk kan maken om voor hun 18e aan alcohol te komen. Oké, het zal altijd mogelijk zijn, maar ze moeten er met deze regel wel veel meer moeite voor doen. Daarnaast geef je ook gewoon een signaal af: wij denken dat het niet goed is. Dat heeft vast ook wel enige preventieve werking.

Reinaert | 09-07-12 | 12:10 | + 0
Ik vind je vergelijking met de maakbare samenleving niet helemaal opgaan. Dit gaat om preventie van problemen die de samenleving raken (volksgezondheidkwestie) en waar wij uiteindelijk ook voor moeten betalen. Dit gaat niet om een of ander mooi ideaal dat ons wordt opgelegd. Blijkbaar schieten we als samenleving tekort in een goede opvoeding en controle van onze kinderen m.b.t. alcohol-consumptie.

Maar of dit nou een effectieve oplossing is dat valt nog te bezien.

M-Bozz | 09-07-12 | 12:21

@lekkurlinx | 09-07-12 | 12:04

De maatschappij, dat zijn wij *zélf* en daar hebben we echt geen betuttelende overheid voor nodig die vervolgens toch niet in staat blijkt haar eigen beleid uit te voeren.

So much for a maakbare samenleving. Ik ben even naar de -Gamma- Praxis.

Reinaert | 09-07-12 | 12:10

@Reinaert | 09-07-12 | 11:58
Áls de maatschappij al maakbaar is dan is het op deze manier. En geen enkele andere.

lekkurlinx | 09-07-12 | 12:04

Begin jaren '80, middelbare school. Carnavalsfeest voor iedereen (van 12 tot 20 jaar voor de duidelijkheid) in een joekel van een zaal. Zelfs docenten die bier tapten voor brugklassers die de muntjes gewoon bij de juffrouw aan de balie kochten voor 75 (gulden)cent per stuk.

Met betutteling krijg je alleen maar illegale handel of drankjes als Breezer.

Jos Tiebent | 09-07-12 | 12:03

Zucht, weer een stap dichter bij de sharia.(:

wwwbattle | 09-07-12 | 12:01

@armageddonna | 09-07-12 | 11:53
Gristenen van welke denominatie dan ook zullen alcohol nooit verbieden. Het hoort bij de leer. Jezus deelde brood en wijn met de woorden: "Dit is mijn lichaam [...] en dit is mijn bloed [...]" volgens het geschrift dat door velen hier het 'sprookjesboek' genoemd wordt.

lekkurlinx | 09-07-12 | 12:00

@Benedikt | 09-07-12 | 11:57

Een signaal afgeven kan ook door dat mee te nemen in opvoeding en onderwijs, daar heb je geen - nauwelijks te handhaven - wet voor nodig lijkt me.

Reinaert | 09-07-12 | 12:00

De hersens van kinderen groeien nog (zelfs nog tot 25) die hersenen storen in hun ontwikkeling heeft sneller dan velen beseffen levenslange gevolgen. Verstandige ouders verbieden, met goede uitleg, het gebruik van alcohol iig tot ze meerderjarig zijn, het idee dat ze daarna juist extra los gaan is niet juist. Ook al overtreden ze die regel ws af&toe, ze nemen de waarschuwing ook daarna juist serieus. Juist kids die van en/of met met ouders mee mochten drinkn ontwikkelen onbewust het idee dat alcohol geen kwaad kan.
Vanuit de staat verbieden zou niet nodig moeten zijn, maar als het goed is en men kids toch al zou beschermen tegen alcohol (zoals met ook doet tegen heroine& cocaine, schadelijkheid vergeleken cognitivelibertyuk.files.wordpress.com... oeps ) wordt van deze leeftijdsgrens toch geen normaal opgevoed kind de dupe van.
Je stuurt een puberkind ook pas de weg op met een auto als hij de gevolgen echt goed kan overzien.

seven | 09-07-12 | 11:59

Wat is iedereen hier aan het mekkeren dat de pubers juist meer gaan drinken als de leeftijdsgrens om hoog gaat.. gewoon keihard optreden tegen die gasten, cafés en supermarkten! Zwaar laten betalen en sowieso alle kosten, die de veroorzaakte overlast met zich mee bracht, volledig verhalen!

Dat alcohol gebruik onder de 18 neurologisch gezien helemaal geen goed idee is kan iedereen met een beetje algemene ontwikkeling je vertellen!

Als je onder je 18e niet eens een feestje kan bouwen zonder alcohol is er iets goed mis met je en mag je jezelf grondig afvragen hoe je je toekomst ziet en wat jou bijdage aan de maatschappij gaat worden!

Student007 | 09-07-12 | 11:58

@lekkurlinx | 09-07-12 | 11:54

Heel verstandige ouders dus. Net als die van mij en daar ben ik ze tot op de dag van vandaag dankbaar voor. Ik mocht álles - maar dan wel in goed overleg. Dát is opvoeden lijkt me. Verbieden en sanctioneren werkt alleen maar contraproductief, dat moeten we gewoon niet willen.

Reinaert | 09-07-12 | 11:58

nu maar wachten op de eerste 18 jarige coma zuiper en de grens doortrekken naar 21 jaar

anarchrist | 09-07-12 | 11:57

Genoeg documentaires over de ontwikkeling van puberhersenen en de destructieve rol van alcohol op deze nog niet doorontwikkelde hersenen. De wet zal er niet voor zorgen dat pubers geen drank meer drinken, maar een signaal afgeven kan geen kwaad.

Benedikt | 09-07-12 | 11:57

M-Bozz | 09-07-12 | 11:23
Dat zeg ik ook niet. Ik stel alleen dat het verbieden van X, het gebruik van X niet doet afnemen.

Als je morgen slagroomtaarten verbiedt, heb je overmorgen een levendige zwarte handel in -precies- slagroomtaarten.

1sokkie | 09-07-12 | 11:56

Alcohol helemaal vrijgeven. Om de Eerste Hulp betaalbaar te houden wel een comaheffing invoeren.

Detlev Tarnowitz | 09-07-12 | 11:54

@Reinaert | 09-07-12 | 11:40
Één van de redenen dat mijn ouders al begonnen met me vertrouwd te maken met alcohol gebruik was omdat het wettelijk toegestaan was (en is) om vanaf je zestiende een biertje/wijntje te drinken in de kroeg. En ze vermoedden dat ze me niet konden tegenhouden om dat te doen. Vrienden etc. Verbieden zou moeilijk zijn omdat ze enerzijds weliswaar verantwoordelijk waren zolang ik minderjarig was terwijl ik anderzijds wettelijk ook weer in mijn recht stond om dat te doen. Dat is de tegenstelling in dit geheel. Door al voor mijn zestiende te beginnen met me er op voor te bereiden hoopten ze dat ik er verantwoord mee om kon gaan.
Een beetje aangeschoten af en toe was daarna (na mijn zestiende) niet zo heel erg. Dat waren ze zelf ook wel eens tijdens een feestje, dus dat verweten ze me niet. Stomdronken was iets anders. Maar dat ben ik in ieder geval in die tijd inderdaad nooit geworden.

lekkurlinx | 09-07-12 | 11:54

Voor de zwaar christelijke, jehova's, moslims, of door andere redenen anti-alcohol strijders hier: Totaal verbieden lukt niet, is nog nooit gelukt. Zelfs als er (zoals tijdens de oorlog) niets meer te krijgen valt lukt het nog wel om drank te krijgen dan wel te stoken. Ik durf mijn kinderen in een tentje op comazuipend Vlieland te zetten en weet zeker dat ze zich zullen gedragen. Dit is niet omdat ik ze verboden heb te drinken maar puur omdat ze goed zijn opgevoed.

armageddonna | 09-07-12 | 11:53

Oh en het verbod is niet het probleem in dit geval. De handhaving en opvoeding faalt hier...

Doc Damage | 09-07-12 | 11:49

Er zou een verbod op verboden moeten komen. Zo lang een ander er geen last van heeft is wat mij betreft alles geoorloofd. Blowen, zuipen, neuqen, zolang een andere er maar geen last van heeft. Dat zou het uitgangspunt moeten zijn. Nu worden er zaken verboden zodat juist iedereen er last van heeft. Ik noem een wietpas, een rookverbod en terrasverwarmer verbod...

Doc Damage | 09-07-12 | 11:47

@armageddonna | 09-07-12 | 11:41

Het zijn eigenlijk ook open deurtjes die ik vervolgens dan ook met het grootste gemak in weet te trappen, want laten we eerlijk zijn: opvoeden is gewoon een kwestie van toegepast gezond verstand en vrijwel iedereen kan het, op die enkele uitzondering na dus, en dat zijn nu net de mensen die verantwoordelijk zijn voor de incidenten waarop de betuttelaars hun reguleerzucht baseren.

Met het overgrote deel van de jeugd is helemaal niets mis, toch moet die 99% lijden onder de éne procent onbenullen. Want zo rolt NeDDRland. Helaasch.

Reinaert | 09-07-12 | 11:47

Aan de ene kant is het betutteling, maar aan de andere kant hoef ik mij niet meer te ergeren aan 16 jarige kleuters die gepast in muntjes van 10 en 20 gaan betalen bij de slijterij. Hoera!

Eduard-Khil | 09-07-12 | 11:46

Verbod op verboden die verbieden!!

nosverraadu | 09-07-12 | 11:43

@armageddonna | 09-07-12 | 11:36
Klopt! En dat is ook m'n punt. Weet niet of het ooit onderzocht is, maar ik vermoed dat de meeste 'comazuiperts' uit kringen komen waar het 'zuipen' heel normaal bevonden wordt. Lekker iedere avond een roesje om maar niet aan de sleur van alledag te denken.

harry poster | 09-07-12 | 11:43

@Dmitri Dmitrievitsj | 09-07-12 | 10:56
Yeah right. Joël Voordewind, Christen Unie! die de shari'a wil invoeren. If you can't beat them, join them?

lekkurlinx | 09-07-12 | 11:41

@ Reinaert
Ik loop elke keer hetzelfde te zitten zeggen maar dan net wat later (ben trager, ja, ook van begrip).

armageddonna | 09-07-12 | 11:41

@lekkurlinx | 09-07-12 | 11:29

Ik ben op m'n zeventiende een keer licht aangeschoten thuis gekomen, schoolfeestje, meisjes, drank, hormonen, indruk maken, je kent het wel. Verschrikkelijk op m'n sodemieter gehad en daarna 'mocht' ik direct naar bed. De volgende ochtend werd me gevraagd of ik me goed voelde, toen ik dat beaamde grijnsde m'n ouweheer en verder is er nooit meer over gesproken. De boodschap is echter altijd wel blijven hangen, en dat is nou precies waar het om gaat.

Reinaert | 09-07-12 | 11:40

Ashtrey | 09-07-12 | 11:38
 
Beetje tegenstrijdig, wel... als er één reden is om aan de drank te gaan, dan is het wel de Sharia..

Lyrthion | 09-07-12 | 11:40

Helemaal mee eens, ook ik ben voor een totaalverbod op alcohol. Ter compensatie legaal hasj en wiet roken vanaf je 12de.

Pi Mol | 09-07-12 | 11:39

Ik moet wel eerlijk zeggen dat vrouwen knapper worden naarmate IK meer drink!

necrosis | 09-07-12 | 11:38

@Lyrthion 11:34
Ach, zodra de Sharia hier de boerka's uitdeelt is alcohol sowieso uit den boze. En dat gaat gebeuren hoor, heb ik hier zelf gelezon.

Ashtrey | 09-07-12 | 11:38

Het is niet toevallig dat ik met dit (De ChristenUnie, PvdA, CDA, SGP, PvdD, SP en GroenLinks) zooitje geen reedt te maken heb.
Na de bevalling is het de moeder van de neue boreling aan te raden om het zog van een Belgisch biertje Mort Subite te voorzien, zodat de mensaapjes het al voor de paplepel met den moedertepel inzuigen.

Ratzing. | 09-07-12 | 11:36

Hoezo heet dit trouwens nog geen frisozuipen?

Lyrthion | 09-07-12 | 11:36

@ harry poster
Je zegt dat het aantal comazuipers blijft groeien, zou dit kunnen komen omdat het erg verboden is (en dus spannend)? Kunnen we hier spreken van een averechtse werking? Ook is er steeds minder sprake van opvoeding omdat er zo nodig veel verdiend moet worden (is ook nodig, tering wat is alles duur)dus op, die kids maar naar de naschoolse opvang maar gelukkig wel 2 x op vakantie. Ik denk dat er toch meer aandacht moet gaan naar een juiste opvoeding ipv alles maar verbieden.

armageddonna | 09-07-12 | 11:36

Pleiten ze trouwens ook voor een alcoholverbod voor 65+'ers? Die babyboomers kunnen het gevecht met de fles ook steeds moeilijker aan heb ik begrepen.

harry poster | 09-07-12 | 11:35

@harry poster | 09-07-12 | 11:30
Comazuipen is opgeklopte hysterie.
Vroeger ging je gewoon even liggen en daarna zoop je weer verder. Toen had je nog geen bakfietsmoederbrigade.

vetkleppert | 09-07-12 | 11:35

Ik krijg dorst.

aardappelninja | 09-07-12 | 11:34

Ashtrey | 09-07-12 | 11:31

Ja, dat werkt heel goed, zoiets..

Lyrthion | 09-07-12 | 11:34

Bemoeien. Bedillen.Betuttelen.Bemoederen.
-
En wéér mag een hele grote meerderheid lijden onder de puberale fratsen en nukken van een hele kleine minderheid.
-
Comazuipen is namelijk niet het probleem van degene die zich bewusteloos zuipt,(immers: puber en derhalve zo dóm dat wij er weer een batterij hulpambtenaren op mogen loslaten) maar 'van ons allemaal' - de eeuwige Haagse interpretatie en 'oplossing'
-
En het 'hulptrajekt' dat deze jeugdige zelfvernietigerts steevast krijgen aangeboden, betalen wij ook nog eens ' met zijn allen' ,in plaats van dat wij de direct toerekenbare EN de maatschappelijke schade verhalen op de ouders.
-
Comazuipen is geen problem van ons allemaal.
-
Comazuipen valt NIET onder ' volksgezondheid' en derhalve niet binnen het takenpakket van overheden.
-
Wie zich in coma zuipt, moet zélf het gelag betalen.

azoturie | 09-07-12 | 11:34

Wetten hebben alleen maar effect als ze te handhaven zijn. En dat is hier hopeloos niet het geval. Tenzij we voor elke puber drie alcoholagenten de straat op sturen. Wel goed voor de werkgelegenheid. Dat dan weer wel.

lekkurlinx | 09-07-12 | 11:33

@Frederik Vijf | 09-07-12 | 11:22

Ik zie het voornamelijk als een opvoedkundig probleem en verwijt dan ook met name ouders een gebrek aan aandacht voor hun 'geliefde' kroost. Maar dat is één van de zegeningen van onze moderne tijd: beide ouders moeten (!) werken om de maandelijkse lasten te kunnen dragen en hebben vervolgens nog maar weinig tijd om zich om de opvoeding van hun kroost te bekommeren.

En zo is het cirkeltje weer rond. Alcohol is het probleem niet, de maatschappij is het probleem. Wanneer je vervolgens roept dat alcohol een maatschappelijk probleem is dan verval je dus al weer in het duiden van symptomen en ga je aan de oorzaken voorbij.

Reinaert | 09-07-12 | 11:33

Gezien de stijging van de levensverwachting moet dit niet meer richting de 23?

dugo | 09-07-12 | 11:33

Ach ik heb mijn eerste slokje bier op mijn achtste genuttigd. Wat was dat goor.
Maar ik heb het desondanks mooi wel geschopt tot reaguurder.

ZDEV | 09-07-12 | 11:33

Cheers voor de link GS, was de tampons al weer vergeten, gavalletje korsa...

joyriders | 09-07-12 | 11:32

Kinderen moeten elk weekend verplicht aanzitten bij de BBQ. Daar zien ze de bachanalen aan zich voorbij trekken. Tattoo's, kale koppen en drank. Natuurlijk heel veel dronken buurmannen en vrouwen. En stoere verhalen. Het valt mij nog mee eerlijk gezegt.

Normpje | 09-07-12 | 11:31

Gewoon een totale drooglegging invoeren.
Puur vergif die alcohol, en dat moeten we niet willen met z'n allen.

Ashtrey | 09-07-12 | 11:31

Waar mijn bek van open blijft vallen is dat het aantal comazuipers blijft groeien. Het is nu inmiddels al wat jaartjes een hot item in het nieuws, dus je zou verwachten dat ouders hier ook hun opvoeding op aanpassen?

Of is het juist leuk om je kind dronken te zien en dan tegen iedereen te zeggen dat jij ook jong bent geweest?

harry poster | 09-07-12 | 11:30

@Reinaert | 09-07-12 | 11:15
Eens. En met name het leeftijdsaspect. In mijn geval: vanaf mijn 12e(!) één klein glaasje wijn op zondag bij het eten en bij speciale gelegenheden. Tot aan mijn zestiende werd dit klein beetje bij klein beetje opgevoerd. Toen ik zestien was kon ik op redelijk veilige manier met bier en wijn omgaan. Voor de rest hetzelfde als bij jouw: tot aan mijn zestiende altijd onder toezicht van mijn ouders. Misbruik buitenshuis werd aangepakt. Of zou dat worden want dat deed ik niet. Niet uit braafheid, maar omdat mijn ouders goed hadden uitgelegd waar we mee bezig waren.

lekkurlinx | 09-07-12 | 11:29

Met de kennis van nu is alles ondertussen schadelijk. Ik vind het wel meevallen hoor. Problemen met misbruik van alcohol onder jongeren zie je toch vaak in de probleemgezinnen en natuurlijk onder jongeren van te strenge ouders, die willen uitproberen en nooit mochten experimenteren/proeven onder toeziend oog van ouder. Wat niet mag is veeeeel spannender voor een puber. en een druppel alcohol is al behoorlijk schadelijk? kom kom, zo'n vaart loopt het ook weer niet hoor, je drijft over Asmodean.

armageddonna | 09-07-12 | 11:29

Rumbonen in de supermarkt liggen gewoon tussen de chocolaatjes en er is geen leeftijdscontrole op.

Dit was een tip van m'n eigen zoon van toen ie in de pubertijd was.

zeg maar jansen | 09-07-12 | 11:29

Kijken we even naar Noorwegen en Zweden waar het alcohol beleid héél erg streng is, en wat zien we? Heel veel alcoholisten en jongeren die zelf alcohol stoken net zoals hier wiet gekweekt wordt. Met een alcohol percentage van om en nabij de 50/60% worden zij héél erg dronken en vriezen in de winter dood omdat ze te dronken zijn om op te staan.

eagleye | 09-07-12 | 11:27

Verhogen van 16 naar 18, terwijl het probleem ***GEMIDDELD*** is gezakt van 15,6 naar 15,3? Iets van klok en klepel. Maar gelukkig is het snel 12912.

Jos Tiebent | 09-07-12 | 11:27

En waarom zou het niet werken ? Gewoon eens Nee durven zeggen tegen de pubers, kan heel best werken. In alle Scandinavische landen werkt dit verbod al heel lang en heel goed. bier en zwak alcoholisch vanaf je 18e en sterk vanaf je 21e. Niemand die er over klaagt, wel kijken ze uit naar hun 18e verjaardag. En juist omdat ze dan in eerste instantie los mogen op zwak alcoholisch, is die grens van 21 om sterk te kunnen kopen opeens veel minder interessant..

KlopKlop | 09-07-12 | 11:26

@armageddonna | 09-07-12 | 11:19

Exact. Verbieden is kansloos, zeker wanneer het pubers betreft, die interpreteren dat onmiddelijk als een aanmoediging om het dan vooral tóch te doen. Opgroeien en volwassen worden is een kwestie van ontdekken en daarbij moet je niet gehinderd worden, dat geldt niet alleen voor alcohol maar ook voor drugs, seks, omgaan met geld, enzovoorts. Dat er vervolgens contrôle is: prima! Als puber ken je je eigen grenzen niet dus die moet je ontdekken en dan is het goed wanneer er zo af-en-toe iemand aan de (nood)rem trekt.

Simpelweg verbieden is uit den boze. Puberende jeugd wordt nu eenmaal aangestuurd door gierende hormonen en die laten zich niet middels regeltjes beheersen.

Reinaert | 09-07-12 | 11:26

Zijn dat niet dezelfde partijen die alweer staan te popelen om iedereen een kastje in zijn auto te bezorgen? Alleen vvd en pvv zijn tegen.

das_Freudenmädchen | 09-07-12 | 11:24

@vetkleppert | 09-07-12 | 11:21
Dan verbieden we water per direct!

necrosis | 09-07-12 | 11:23

Als je moeder om de dag thuiskomt met 2 kratten bier achterop de fiets, omdat pa alleen maar drinkt en te lui is om naar de winkel te gaan, dan zeg ik geef de kinderen jenever voor ontbijt. Zijn we er gauw vanaf.

Ouders van nu geven massaal het slechte voorbeeld. Doe daar wat aan.

Normpje | 09-07-12 | 11:23

1sokkie | 09-07-12 | 11:14 | + -2
Zijn we allemaal massaal aan de heroïne, cocaïne, cannabis en XTC dan?

M-Bozz | 09-07-12 | 11:23

necrosis | 09-07-12 | 11:20 |
Overmatige alcohol is slecht voor elk mens. Met gematigd drinken als volwassene is (vrijwel) niets mis. Voor kinderen is elke druppel behoorlijk schadelijk voor de ontwikkeling.

Asmodean | 09-07-12 | 11:22

@Reinaert | 09-07-12 | 11:15 |: Ik geef je ten dele zeker gelijk, denk dat we er niet compleet anders instaan. Tegelijkertijd denk ik dat het ophogen van de leeftijdsgrens het effect zal hebben dat een groep die minder makkelijk - en geen normale opvoeding hebben - kan vervalen in overmatig gebruik. Drankmisbruik is - in tegenstelling tot drugsmisbruik hier - een vrij groot probleem, met oa keel & slokdarmkanker tot gevolg. Een kennis van mij die bij zo'n kankerpoli werkt had bijvoorbeeld extreem veel klanten uit West-Friesland. Een van de streken waar alcoholmisbruik een sociaal geaccepteerd fenomeen is. Ik moet ook zeggen dat een x aantal vrienden uit die streken toch echt wel een alcoholprobleem hebben.

Frederik Vijf | 09-07-12 | 11:22

@necrosis | 09-07-12 | 11:20
Water is ook dodelijk als je er genoeg van drinkt.

vetkleppert | 09-07-12 | 11:21

Je kan beter vanaf je 14e of 15e ook eens een glaasje wijn of bier van je ouders krijgen. Misschien zelfs een te veel om eens in een veilige omgeving te ontdekken wat dat doet met je vaardigheden.
Maar nee. Verbieden is veel geyler. En altijd effectief. Vooral bij pubers.

vetkleppert | 09-07-12 | 11:20

@Asmodean | 09-07-12 | 11:13
Alcohol is schadelijk voor ELK mens.
Wel eens gehoord van Korsakov?

necrosis | 09-07-12 | 11:20

@ Reinaert
Klinkt als verstandige ouders, gewoon een stukje opvoeding. OOK wat betreft het drinken van alcohol. Simpelweg verbieden is zinloos, begeleiden werkt beter. Daar ben je ouder voor. Dit geldt voor alcohol, school maar ook sex etc. Opvoeden is meer dan verbieden en de rest overlaten aan de overheid.

armageddonna | 09-07-12 | 11:19

Pubers en verbieden... er springt spontaan een wenkbrauw omhoog

armageddonna | 09-07-12 | 11:16

Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe.
A. Einstein

lichtpunt | 09-07-12 | 11:16

@Frederik Vijf | 09-07-12 | 11:09

Verstandig omgaan met alcohol kan je leren, en dat heeft helemaal niets met leeftijd te maken maar alles met opvoeding. Ik heb vanaf mijn zestiende alcohol mogen gebruiken maar dan alleen thuis en alleen onder toezicht van mijn ouders, niet op straat, niet in de kroeg, niet stiekem met vriendjes. Gewoon thuis of anders niet - overbodig te vermelden dat misbruik zwaar bestraft werd, zulke ouders had ik dan ook wel weer. Vanaf mijn achttiende mocht ook ik inderdaad 'los' maar op dat moment kende ik de risico's en beperkingen van alcohol dan ook al.

Het is een kwestie van 'leren omgaan met', niet van verbieden.

Reinaert | 09-07-12 | 11:15

Probeer eens een feestje zonder drank voor je 14-jarige dochter te organiseren. Ze lachen je in je gezicht uit. En gelijk hebben ze.

spellingsnazi | 09-07-12 | 11:15

Wat een uit-ste-kend idee!
Iedereen weet dat het gebruik van middelen direct stopt zodra ze bij wet verboden zijn. Kijk maar naar de succesverhalen Heroine, Cocaine, Cannabis en XTC. Dat niemand hier eerder aan gedacht heeft.

(note to self: vote CU)

1sokkie | 09-07-12 | 11:14

Ik ben een beetje in dubio betreffende dit voorstel. Om de comazuipers tegen te gaan is dit natuurlijk kansloos. Wel is het een feit dat alcohol gewoon erg schadelijk is voor kinderhersenen. Beetje betutteling natuurlijk, maar bij kinderen ligt dat wat mij betreft toch heel anders dan bij volwassenen.

Asmodean | 09-07-12 | 11:13


Artwido | 09-07-12 | 10:50 | + 3 -
Bejaarde man. Nog even en ja gaat ons vertellen hoe gewelddadig de jeugd wel niet is geworden. Heb alleen genoeg misdaad cijfers en filmpjes van massaal geweld tegen politie in de jaren 60-70 gezien om te weten dat de jeugd veel braver is geworden. Met het drankverhaal net zo.

tada | 09-07-12 | 11:11

Want verbieden lost iets op, dat bewijzen alle andere wetten.

gozahtje | 09-07-12 | 11:10

@Reinaert | 09-07-12 | 10:57 |: True, true maar geef toe vanaf je 18e kan je los. Ik heb liever dat, dan kasplantjes door overmatig alcoholmisbruik of arbeidsongeschikte kindertjes die alleen maar pallets kunnen sorteren.

Frederik Vijf | 09-07-12 | 11:09

Die grens van 16 is niks mis mee, maar er is nu geen hond die zich er iets van aantrekt.
Het plein bij mij in de buurt werd op een gegeven moment geterroriseerd door kinderen van 13 tot en met 15 die de paar hersencellen die ze nog hadden met bier en breezers probeerden weg te drinken.

De ouders van het addergebroed kunnen er niks aan doen, want hun kinderen hebben ADHD en licht autisme, dus die zijn niet verantwoordelijk.
De politie lacht je uit als je belt om te informeren naar de mogelijkheden om dit alcoholmisbruik tegen te gaan, ze hebben wel wat beters te doen en of we het eerst met een goed gesprek willen proberen.

Dus de grens gewoon op 16 houden en de ouders keihard aanpakken lijkt mij de beste oplossing. Aangezien het te laat is voor verplichte sterilisatie of het inleveren van hun ouder-vergunning (oh, wacht, dat bestaat helaas nog niet), gewoon flink laten betalen, dat is het enige argument wat aankomt bij dit soort volk.

Cuyahoga | 09-07-12 | 11:07

gaan we de wietpas faal nog eens dunnetjes overdoen?

BozeHenk | 09-07-12 | 11:03

Zonde. Als je een keer goed dronken bent geweest voordat je aan je rijlessen mag beginnen, weet je tenminste waarom rijden onder invloed geen goed idee is.

Four Eyes | 09-07-12 | 11:01

Was het niet op Geenstijl waar ik het woord "rubberentegelgeneratie" tegen kwam? Daar moest ik zomaar weer aan denken toen ik dit artikel las...

Alexander de Kleine | 09-07-12 | 11:01

Dat gezondheidsfundamentalisme gaat nog eens heel groot worden. Dat is ook wel belangrijk om alle slaven hard te kunnen blijven uitknijpen. Renderen moeten we, voor Europa.
Plezier is voor de elite.

vetkleppert | 09-07-12 | 11:00

necrosis | 09-07-12 | 10:46 | + 1 -

Maar daar hield Mohammed zich toch ook niet aan...

eerstneukendanpraten | 09-07-12 | 11:00

Bijkomend voordeel. De ouders van jeugdige comazuipers kunnen nu wel aansprakelijk worden gesteld voor medische kosten, schat ik zo in.

de Bree | 09-07-12 | 10:59

@Artwido | 09-07-12 | 10:52
Kasttalib!

Dmitri Dmitrievitsj | 09-07-12 | 10:57

@Frederik Vijf | 09-07-12 | 10:53

Ik zit niet te wachten op betweterige politici die het land naar de kleaudten helpen middels regeltjes, regeltjes, regeltjes, regeltjes en regeltjes. Jeugd voed je op door diezelfde jeugd zelfstandig denken en handelen bij te brengen, niet door alles wat los en vast zit maar te verbieden. Of zit jij te wachten op een generatie *kasplantjes* die niet zelfstandig kan denken? Ik niet.

De Godwin hangt in de lucht maar ik kan me nog beheersen.

Reinaert | 09-07-12 | 10:57

Ik ben toch eerder geneigd een reactie over dit onderwerp te vragen aan betrokken neurologen met verstand van zaken dan aan lallende reaguurders op GS.
Goede maatregel dus.

de Bree | 09-07-12 | 10:57

@vetkleppert | 09-07-12 | 10:54
Precies, het is geleidelijke invoer van de shari'a, ze noemen het alleen anders. Je reinste islamisering.

Dmitri Dmitrievitsj | 09-07-12 | 10:56

Artwido | 09-07-12 | 10:50 | + 0 -
Nee, vroeger gebeurde dat niet, toen deed iedereen normaal en ging na een biertje of 3 weer naar huis.
In de jaren 70, toen sommige sectoren bakken zwart geld uitbetaalden, ging het er erger aan toe. Natuurlijk beweert elke generatie de "wildste" jeugd gehad te hebben, maar wat je nu ziet komt alleen in de publiciteit wegens moderne communicatie en gezondheidszorg.
nl.wikipedia.org/wiki/Drinkgelag

Meneer Meeuw | 09-07-12 | 10:55

Straks ook breezers bij de straatdealertjes?

stom schaap | 09-07-12 | 10:55

Zeg dan gewoon eerlijk dat we op weg zijn naar een halalle samenleving.

vetkleppert | 09-07-12 | 10:54

Prima, ik zit ook neit te wachten op vervelende 15,16,17-jarige figuren die dronken het land naar de klote helpen.

Frederik Vijf | 09-07-12 | 10:53

Tis bezopen!

Bubbels Jackson | 09-07-12 | 10:53

Coffeeshopeigenaren doen een vreugdedansje na het horen van dit nieuws.

Beau_Speedjood | 09-07-12 | 10:53

Naast de cokedealert, en inmiddels in het zuiden des lands de wiet & hasjdealert straks dus ook de alcoholdealert...

CornholioNL | 09-07-12 | 10:53

@Artwido | 09-07-12 | 10:50

Dan moet je die *ouders* aanpakken en heropvoeden. Problemen los je op door de oorzaak aan te pakken, niet door de symptomen te bestrijden.

Helaas is NeDDRland wereldleider op het gebied van symptoombestrijding.

Gebakken lucht. Wederom.

Reinaert | 09-07-12 | 10:53

@vip33 | 09-07-12 | 10:51 | + 0 -
Hoezeo ik ben tcoh ook goed terecht gekomen?

Kaas de Vies | 09-07-12 | 10:53

Wat een gejank trouwens... Omdat je niet mag drinken mag je gelijk niets meer. Zo ver zijn we al. Zonder drank geen plezier kunnen hebben.Hoe afgestompt wil je het hebben.

Artwido | 09-07-12 | 10:52

Alcohol maakt vooral jonge - in ontwikkeling zijnde - hersentjes kapot. Goed plan dus. Uit onderzoek blijkt dat ronduit verbieden het beste werkt.

vip33 | 09-07-12 | 10:51

Blijkbaar is het de bedoeling dat de Maffia nog meer greep op het land krijgt.

*Nick verandering A. Capone reserveren doet.

BedrijfsTijgerT | 09-07-12 | 10:51

Gewoon terecht. Huidige generatie kan gewoon niet normaal drinken. Ze kunnen zich alleen nog maar klem zuipen.
Aangezien ouders ook geen belangstelling meer hebben in hun kinderen moet het helaas weer via overheids ingrijpen een halt toe geroepen worden.
Heeft nu niets met betutteling te maken maar met dikke falen van ouders.

Artwido | 09-07-12 | 10:50

*aandelen firma Zuipkeet&Co van de hand doen gaat*

normanius | 09-07-12 | 10:50

De drooglegging in de maak. al zou je de leeftijd naar 30 verhogen, ze blijven door zuipen. Wel één voordeel voor onze logge overheid. Meer "$$$$$"

Mr_Pikibelly | 09-07-12 | 10:49

@eerstneukendanpraten | 09-07-12 | 10:42
Wel minimaal 18 hè.....

necrosis | 09-07-12 | 10:46

Gooi de jeugd nog maar wat langer in de van Rijkswege voorgeschreven Pampers, daar worden ze écht een stuk volwassener van, toch? En niet vergeten ze vol te stouwen met Ritalin en andere opvoedkundige maatregelen, overheid!

Man, man, man, hoe moet het verder met dit land? Een jeugd die niks meer mag, ouderen die zich alleen nog maar kapodt mogen werken en alles wat daar tussen zit moet gewoon zijn of haar bek houden. Kapodtgereguleerd van de wieg tot het graf.

Reinaert | 09-07-12 | 10:46

De leeftijd moet omlaag. Als je maar jong bier kan en mag drinken in de kroeg, dan ga je niet in een zuipkeet aan de sterke drank.

allemaaltegendemuur | 09-07-12 | 10:45

Alcohopas is echt een fantastisch idee! elke cafe mag maar 200 clubleden hebben en niet in de buurt van een school staan.

Kets22 | 09-07-12 | 10:45

@eerstneukendanpraten | 09-07-12 | 10:42
Aangeschoten meisjes kreunen wel het meest maar of ze nog zien hebben in neuqen is aan andere vraag.
Een aangeschoten konijn denkt ook niet meteen aan neuqen :-)

Che_cuevara | 09-07-12 | 10:44

@eerstneukendanpraten | 09-07-12 | 10:42
Niet mee eens. Bewust neuken is het lekkerst. En dan is het tenminste ook een gemeend compliment.

vetkleppert | 09-07-12 | 10:43

Godsammekraken | 09-07-12 | 10:41 | + 0 -

In de USA hebben ze ook slechte ervaringen met grootscheepse drooglegging...

eerstneukendanpraten | 09-07-12 | 10:43

Goed werk, en nu een alcoholpas invoerend xD

2low4zero | 09-07-12 | 10:43

De fatsoenscoalitie?

Meneer Meeuw | 09-07-12 | 10:42

Aangeschoten meisjes neuqen het lekkerst!

eerstneukendanpraten | 09-07-12 | 10:42

Omdat restrictiever drugsbeleid de afgelopen weken zo goed heeft uitgepakt? of de afgelopen decennia?

Godsammekraken | 09-07-12 | 10:41

@vraagstaart | 09-07-12 | 10:40
Er moet nog maar één verbod komen.
Verbod op leven. Alles in een klap opgelost.

Che_cuevara | 09-07-12 | 10:41

Verbieden, betuttelen, verkleuteren. Een alcohol-verbod voor iedereen onder de 96 ligt in het verschiet. En een algemeen rookverbod. Een zonder-helm-fietsenverbod. Een verbod op winden laten in de eigen woning (GL: methaan is slecht voor het milieu). Een verbod op felgekleurde T-shirts, want horizonvervuiling. Enzovoort, enzovoort.

vraagstaart | 09-07-12 | 10:40

Dwingen en drammen. Betuttelen. Maakbaarheid. Het hele land ligt al vol rubberen tegels. Maar nu moet een gecapittonneerde isoleercel worden, waar zelfs een suïcidaal zich niet kan bezeren.
Ter bescherming van mensen met een iq onder de 80 drijft men de rest tot waanzin.
Ik zeg: gun idioten hun Darwin award.

vetkleppert | 09-07-12 | 10:39

Men zegt toch niet voor niks "de jeugd heeft de toekomst"

Op deze manier jagen ze hun toekomstige kiezers al vast weg.
Wat dat betreft, goed nieuws dus

Che_cuevara | 09-07-12 | 10:39

God ja, wat was dat een mooie tijd. Ik weet nog dat ik op mijn 16e verjaardag om 0:01 uur de eerste alcohol nuttigde. Shandy en een kersenbonbon natuurlijk, maar goed, alcohol is alcohol. Sneu voor de jongeren van nu dat ze zoiets pas op hun 18e gaan meemaken.

Bono | 09-07-12 | 10:38

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken