Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nederlandse overheid luistert 22k telefoons af

iizwatchingyouz.jpgSchrikcijfers die eng zijn: "In Nederland worden ruim 22 duizend telefoons afgeluisterd. Dat is 1 per 1.000, gemiddeld zo'n 50 per gemeente. Nederlandse opsporingsambtenaren luisteren daarmee veel meer telefoons af dan hun collega's in omringende landen." Waddafak! De Nederlandse regering behandelt haar burgers als een vriendin die haar partner niet vertrouwt. Alles wordt getapt. Alles wordt afgeluisterd. Elk woord wordt gecheckt, opgeslagen en ge-geotagt. Meer dan de ons omringende landen worden telefoons getapt, inclusief de telefoons van familie en vrienden van eventuele verdachten. Terwijl de meeste informatie tegenwoordig dus gewoon via de internetz gaat en er nauwelijks bewijslast komt uit die megalomane hoeveelheid afgeluisterde telefoons. En de verantwoordelijken doen al jaren hun best om zo vaag mogelijk over de statistieken te zijn. Wat is dit voor sovjettische Koude Oorlog-mentaliteit? Wordt onze privacy even stoeptegelhard in de taas gegrepen door onze eigen politiemacht. What's next, afluisterapparatuur in het openbaar vervoer? Oh, wacht. Bots van Israëlische makelarij die de sociale media afspeuren op basis van codewoorden en een arrestatie unit richting uw huis kunnen sturen? Oh, wacht. De controle over onze meest privacy-gevoelige data in handen geven van een Amerikaanse commerciële partij? Oh, wacht. Uw privacy is inmiddels het Thaise kindhoertje van de Nederlandse overheid. Nauwelijks wat waard, vaak geschonden en eigenlijk zou dit gewoon strafbaar moeten zijn. En dan wel gewoon over een landelijke database van burgergegevens lullen, met alle risico's van dien. Koppelingetje hier, koppelingetje daar, en nog voordat u aan het woord 'bomaanslag' gedacht heeft, wordt uw voordeur al ingeramd door zwarte overheidsbivakmutsen. De grootste stalker in dit land is onze eigen overheid.

Reaguursels

Inloggen

Dat het niet letterlijk is hoeft niemand me uit te leggen, maar "Thaise kindhoertje" vind ik echt achterlijk taalgebruik. Tussen de berichten van die walgelijke Mikelsons.

ofitzer | 25-05-12 | 14:21

NEDERLAND is de reïncarnatie van.... de voormalige DDR!!

ONS | 24-05-12 | 09:09

On the roll geen stijl? worden we eindelijk wakker?

pfffft! | 23-05-12 | 20:06

vrijheid-van-spreken | 23-05-12 | 16:16 | + 0 -
Bent u weleens bij een juwelier in Rusland geweest dan. In de meeste andere landen kom je echt niet zo makkelijk bij de juwelier naar binnen als hier in Nederland.

denk.toch.eens.na | 23-05-12 | 17:27

kaskoeskielewan | 23-05-12 | 12:34 | + 0 -
Ik weet wel een paar plekken in europa waar het onveiliger is: Griekenland, Italie, Spanje, hele oostblok, Engeland. Je kan de misdaadcijfers er zo op nakijken.

denk.toch.eens.na | 23-05-12 | 17:23

En omdat iedereen wel eens neukt krijgt iedereen spoedig een camera boven z'n bed.
Waarom zouden de autoriteiten toch geen statistieken van internet bevragingen willen geven.

Replaceable | 23-05-12 | 16:29

denk.toch.eens.na | 23-05-12 | 12:11 |
Nou Juwelier zijn behoord in Nederland tot de meest gevaarlijke beroepen ter wereld, dus ja zo veilig kan het niet zijn hier.

vrijheid-van-spreken | 23-05-12 | 16:16

Valt me nog mee, het barst van de crimminelen hier dus nogmaals, het valt mee. Kan het ook verkeerd zien en dat crimminelen weinig afgeluisterd worden, dan is het wel veel.

behangtafel | 23-05-12 | 14:50

Leuk weetje: Je hoeft niet daadwerkelijk te bellen om afgeluisterd te worden.

whatsnext | 23-05-12 | 14:45

Of in Nederland zijn deze gegevens wel openbaar en in andere landen wordt gewoon niet bekend gemaakt hoeveel er wordt getapt + in NL mag de politie niet zoveel als in andere landen en wordt al snel naar de telefoontap gegrepen

nick_delft | 23-05-12 | 14:06

Maar zijn die aantallen nu per jaar, per maand, week of per dag??? maakt nogal een verschil lijkt me

noya | 23-05-12 | 13:52

@ Dat zijn de slimmere dealers inderdaad. Verbazingwekkend hoeveel domme dealers er zijn.
An die ARBEIT | 23-05-12 | 11:19 |

jij kent ze?

Tinus_Trotyl | 23-05-12 | 13:45

Zit me nu af te vragen of ik nu het Horst Wessellied of de Internationale door het mobieltje moet laten schallen om aan te geven bij welke afluisterstroming ik een bruine arm (of een portie gevangenisstraf en onmogelijkmaken van mijn verdere leven, zie Wikipedia onder 'Willem Oltmans') kan halen.

blaster | 23-05-12 | 13:44

Nederland.
-
De Stasi had er slechts van kunnen dromen.

azoturie | 23-05-12 | 13:29

Ze zeggen....... sssst niet doorvertellen hoor..... dat dit topic ook afgeluisterd wordt... jaha, echt waar!

Grote stamper | 23-05-12 | 13:26

Daar zitten al die agenten dus, stelletje thuiswerkerts... 'ik ga ze thuis wel even beluisteren hoor, kijk ik gelijk die in beslag genomen porno wel even'.

Grote stamper | 23-05-12 | 13:23

Het gaat om 22000 telefoons, niet om 22000 telefoongesprekken. Verder is Nederland wereldkampioen telefoontappen, zelfs in Rusland wordt er per hoofd van de bevolking niet zo veel afgeluisterd als in onze mooie democratie.

Je mag er om lachen, maar ik vind het om te huilen.
rara | 23-05-12 | 11:33 | + 4 -

Dit is onzin. Het klopt feitelijk ook niet. En dat stoort me al een tijdje. In italie loopt er al een aantal jaren een onderzoek naar het (illegaal) afluisteren. Daardoor ben ik redelijk op de hoogte van hoe het in een ander land zit.

In italie: zijn de officiele cijfers voor LEGAAL afluisteren als volgt:
132.384 telefoons werden afgeluisterd, en dat betrof 39.667 personen.

mister niet scherp | 23-05-12 | 13:13

En desondanks nog steeds uiterst lage, zelfs dalende, oplossingspercentages.

Alexander de Kleine | 23-05-12 | 13:06

Dus als ik roep van ``jezus,god en allah nog aan toe,en de grote manitou`` dan ben ik er bij?

jadoei | 23-05-12 | 12:53

mullvad.net gaat goede zaken doen, dunkt me. (en werkt ook als een trein op alle platformen!). /spam

de reaguurbuur | 23-05-12 | 12:47

ik bel tegenwoordig alleen nog achterstevoren.

milky bar | 23-05-12 | 12:46

De nl overheid is simpelweg een vals kreng, bevolkt door zogenaamd neutrale ambtenaren, die het vaak maar wat lekker vinden om nee te zeggen of u te stalken.
Er wordt vaak neergekeken op duitsers, maar eerlijk gezegd ben ik bang dat het met nederlanders op dit moment erger is gesteld.

das_Freudenmädchen | 23-05-12 | 12:42

James Lastig | 23-05-12 | 12:07
Heeft u trouwens ook ergens een bronvermelding? Ik vrees dat u het onderstaande linkje gebruikt. Dat cijfer zegt dat 2% van alle opgeloste zaken een misdrijf was (en 98% dus een overtreding), niet dat 2% van alle misdrijven wordt opgelost. Dat er meer overtredingen dan misdrijven worden opgelost is ook logisch, aangezien de verkeersovertredingen hier ook onder vallen en erg makkelijk te achterhalen zijn.

www.cbs.nl/nl-nl/menu/themas/veilighei...

Fret Kroked | 23-05-12 | 12:37

denk.toch.eens.na | 23-05-12 | 12:30

Nou, voor echte onveiligheid moet je volgens mij dan toch wel een eindje weg, hoor. Ik denk niet dat het hier beter is dan in de omliggende landen. Nou ja, behalve Noorwegen dan (maar dat was niet vanwege de criminaliteit).

kaskoeskielewan | 23-05-12 | 12:34

In het openbaar vervoer worden er dagelijks veeeeeeeel meer mensen afgeluisterd..... gewild of ongewild....

Limburg vrij!! | 23-05-12 | 12:33

kaskoeskielewan | 23-05-12 | 12:26 | + 0 -
Nee, er is wel criminaliteit en die moet ook afnemen, maar in vergelijking met de rest van de wereld is dit land een paradijs. Er zijn genoeg landen waar je niet normaal over straat kan en dat kan hier zeker wel.

denk.toch.eens.na | 23-05-12 | 12:30

TNO is ook eng. Die maakt gewoon camera's waarin iedere 'afwijkende gedraging' van voorbijgangers wordt vastgelegd en opgeslagen. Ziet het systeem een patroon van meerdere afwijkende gedragingen, dan geeft het alarm. Een jaar geleden hadden ze een database gevormd met al 200 afwijkende gedragingen. En counting. Het blijft al een tijd doodstil rondom deze achterlijke technologie. Privacyschending anno 2012 is heel simpel: Gewoon heel hard terrorisme roepen en alle schending is ineens geoorloofd. Je gaat je wel afvragen wat er nog overblijft van de essentie van een rechtstaat: het beschermen van de burger tegen de eigen overheid. youtu.be/wJ7H_AxZQ8E

Shifra | 23-05-12 | 12:27

denk.toch.eens.na | 23-05-12 | 12:11

leeft u in een bunker?

kaskoeskielewan | 23-05-12 | 12:26

Tsja. Wat wel humor is, de wetgever heeft een systeem bedacht om toch nog grip op de afluistergeilheid van de overheid te houden. Jawel, een wetsartikel. Als je afgeluisterd bent en er is verder geen vervolging ingesteld, moet je binnen een jaar een brief ontvangen waarin staat dat je afgeluisterd bent en wanneer dat is gebeurd. Zodat je naar de rechter kunt. Echt. En de wetgever dacht dat dit best zou werken.

Shifra | 23-05-12 | 12:21

Ja luister eens. Ze moeten toch wel kunnen onderzoeken WAAR ze al die taxpoet kunnen wegroven? Maak van Nederland één groot spionnen-netwerk waar iedereen iedereen afluistert. Zijn we nog ergens goed in.

kaskoeskielewan | 23-05-12 | 12:21

Ojéé, heb ik laatst een geile dame van een sexlijn gebeld, blijkt dat Markje en Jan Keesje hebben meegeluisterd.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 23-05-12 | 12:18

gezien het aantal geplaatste GSM masten is het bepalen van iemands locatie via hun GSM inmiddels nauwkeuriger dan GPS.. wordt ook erg veel gebruik van gemaakt.

(c)ZWITSUL | 23-05-12 | 12:16

dit is al zo'n 10 jaar zo maarja

Hans Gruber | 23-05-12 | 12:14

James Lastig | 23-05-12 | 12:07
Uw cijfer zegt niet zoveel. Het aandeel van afluisteren in opgeloste zaken kan vrij groot zijn. Heeft u daar ook een cijfertje van?

Fret Kroked | 23-05-12 | 12:14

vrijheid-van-spreken | 23-05-12 | 11:50 | + 1 -
Een land dat bol staat van de criminaliteit?? We leven in een van de veiligste landen ter wereld.

denk.toch.eens.na | 23-05-12 | 12:11

Fret Kroked | 23-05-12 | 12:00
Een whopping 2.4% van alle misdrijven wordt opgelost. Nergens ter wereld (op misschien Somalië na) is dat cijfer lager. Is dat voldoende antwoord op uw vraag of er meer criminelen worden opgepakt?

James Lastig | 23-05-12 | 12:07

Is net zoals met de camera's. Information overload. Kunnen ze helegaar niets mee. Maar het kan dus doen ze het.

openluchtgevangenis | 23-05-12 | 12:06

Terwijl de overduidelijk in het openbaar opererende criminelen met alle macht en mankracht worden ontzien en geknuffeld.

Cor Rupteling | 23-05-12 | 12:04

Ik wil er eigenlijk niet over praten...

God Zelf | 23-05-12 | 12:02

Sinds ik bel bespreek ik mijn criminele activiteiten niet meer per foon.

kibambam | 23-05-12 | 12:01

Als met deze methodes duidelijk meer criminelen kunnen worden gepakt, zie ik het probleem niet. En als de overheid over de schreef gaat, hebben wij gelukkig een normaal rechtssysteem.

Doet onze overheid een keer wat, is het weer niet goed. Quid, je bent een zeikwijf.

Fret Kroked | 23-05-12 | 12:00

De grootste stalker in elk land, is de overheid. Dat is niks nieuws. Verder heb ik m'n twijfels of NL echt veel meer afluistert dan omringende landen. Misschien weten die omringende landen het beter te verbloemen.

B0rat | 23-05-12 | 11:58

@brutus68 | 23-05-12 | 11:17
-
Weet je wat nog schokkender is? De cijfers van de AIVD zitten hier niet tussen. Het aantal telefoontaps wat de AIVD legt kan met gemak een factor 10 tot 50 hoger liggen, zoals vorig jaar dacht ik al is gebleken.
-
Blijkbaar is er een soort van nood om iedereen 'in check' te houden. Beangstigend.

The Dominator | 23-05-12 | 11:57

Teltap dubbelplus goed, misdunk en misdenk corrigeer. Onpersonen saboteren nedsoc ideaal door miswoord over telfoon, is dubbelplus ongoed, opsporen essentieel.

Ealino | 23-05-12 | 11:55

@Midiguru | 23-05-12 | 11:27
Leren lezen doe je op school, hier moet je het al zelfstandig kunnen.

Joost Maghetweten | 23-05-12 | 11:54

@Parsons | 23-05-12 | 11:11
Natuurlijk hebben we niets te verbergen; darvoor is het te laat! ze hebben alles al gevonden, genotuleerd en geregistreerd.

Joost Maghetweten | 23-05-12 | 11:53

Met een land dat bol staat met criminaliteit vallen de de cijfers eigenlijk nog tegen en dan hebben we het alleen nog over criminelen die afgeluisterd worden en niet eens over diegene met een openlijk politiek overtuiging.

vrijheid-van-spreken | 23-05-12 | 11:50

Maar, hoeveel kost het de belastingbetaler?

Jel-El | 23-05-12 | 11:45

@soepmetballenjongen
112 kun je niet afluisteren, die zitten gecodeerd op P2000 (als het werkt, tenminste).

Je reactie neigt wel naar een goede vraag. Wanneer moeten we ingrijpen, wanneer niets doen? Ergens is een balans, maar niemand is het er ooit 100% mee eens.

gtrNL | 23-05-12 | 11:38

Ik woon aan een drukke straat in de stad, veel bellende mensen lopen onder m'n raam langs. Ik luister per jaar veel meer dan 20.000 gesprekken af.

Wordt inderdaad vrij weinig gezegd, veel gelul.

Nagemaakte Gek | 23-05-12 | 11:37

Als ze maar wel de telefoons afluisteren - en opnemen - van de politici die voor het ESM gestemd hebben dan kunnen we die binnenkort voor het gerecht slepen.

zooishettoch | 23-05-12 | 11:36

En 80% van de mobiele telefoons zijn zonder enige moeite af te luisteren.

Als je hoort hoe mensen in zo'n ding schreeuwen. Drie straten ver nog te horen.

zeg maar jansen | 23-05-12 | 11:35

@stipjes | 23-05-12 | 11:31
Als je een revolutie plant via BB dan ben je niet geschikt om een revolutie, laat staan een land te leiden.

rara | 23-05-12 | 11:35

Ik vind het eigenlijk niet zo erg. Maar ik hoop wel dat de taps voornamelijk plaatsvinden bij SP / Groen linksch / IKV / Indymedia, Green peace, PvdA, Moskee gangers, of ander staatsondermijnend tuig. Niet bij nette geenstijl reaguurders a.u.b.

Marcus Porcius Cato | 23-05-12 | 11:35

De verplichte vingerafdrukken en navelstreng-DNA ('voor onderzoek') vind ik persoonlijk nog erger.

Brakke Obama | 23-05-12 | 11:34

Tsja en hoeveel Nederlanders luisteren mee met 112 via die ontvangers ook wel meer dan 22 duizend.

Ze zullen vast wel een reden voor hebben.
Als er straks weer een tristantje of een volkertje, of een astratje, dan zullen de reacties wel weer zijn hadden ze niet beter kunnen ingrijpen?

soepmetballenjongen | 23-05-12 | 11:33

@Midiguru | 23-05-12 | 11:27
Het gaat om 22000 telefoons, niet om 22000 telefoongesprekken. Verder is Nederland wereldkampioen telefoontappen, zelfs in Rusland wordt er per hoofd van de bevolking niet zo veel afgeluisterd als in onze mooie democratie.

Je mag er om lachen, maar ik vind het om te huilen.

rara | 23-05-12 | 11:33

Treurige is dat we ook het laagste oplossingspercentage hebben.

Bokito ergo sum | 23-05-12 | 11:32

Precies de reden waarom ik FB, Skype,LInkedin,MSN verwijderd heb. Whatsapp alleen voor nutteloze informatie. De trigger voor mij was toen er in Rotterdam iemand werd opgepakt die via Blackberry ping had opgeroepen tot rellen. BB staat juist bekend om een gecodeerd netwerk. Als dat zelfs al afgeluisterd kan worden dan is de rest natuurlijk helemaal een makkie.

stipjes | 23-05-12 | 11:31

Het gaat wel erg lekker... Geld weg, privacie weg, land weg.. vrijheid weg, (welke vrijheid?)

Crematorium-de-Asbak | 23-05-12 | 11:31

Ach ja, George Orwell had misschien alleen het jaartal fout... #KasekopfenStasi

vondalen | 23-05-12 | 11:30

Als dit opsporingsmiddel net zo goed wordt ingezet als de kentekencontroles dan moeten de gewone burgers zich zorgen maken over het afluisteren. Niet de criminelen.

rara | 23-05-12 | 11:30

Ik ben benieuwd of ze mij ook aftappen... Ik moet niks van de overheid hebben en ventileer dat nogal eens op de interwebs. Ik ben daarentegen wel weer heel braaf...

synchronicity | 23-05-12 | 11:29

@Parsons | 23-05-12 | 11:11
Ze hebben alleen maar het beste met ons voor!

Pasta-saus | 23-05-12 | 11:28

Nederlanders zijn allemaal criminelen! en degene die het niet zijn, die maakt de staat wel crimineel!

Crematorium-de-Asbak | 23-05-12 | 11:27

16 miljoen inwoners, 22.000 gesprekken. De massaliteit van deze inbreuk doet me duizelen.. *proest*

Midiguru | 23-05-12 | 11:27

Natuurlijk luistert de overheid zijn burgers af. Criminelen zijn geen bedreiging, die betalen toch nauwelijks belasting en zijn er altijd en desnoods stop je ze in een cel.
Burgers, daar is de overheid bang voor. Zoals de waard is, zo vertrouwt hij zijn gasten.

Zeker sinds de zwarte dinsdagavond van gisteren, waar de maskers afvielen.

Jan Passant mk2 | 23-05-12 | 11:26

Ik neem overigens aan dat dit aantal wederom alleen de niet-geheime taps (dus excl. AIVD) bevat?

Lyrthion | 23-05-12 | 11:26

Sad, but very true!

whatsnext | 23-05-12 | 11:26

Valt eigenlijk wel mee met het aantal.
aangezien gemiddeld afgeluisterd persoon 4a5 telefoons heeft

RuVle | 23-05-12 | 11:25

Beetje crimineel heeft toch een telefoon met encryptie zou je denken...

SatchRules | 23-05-12 | 11:25

Had je dit 6 jaar terug moeten schrijven, dan overdreef je, zou het zo'n vaart niet lopen, had de overheid echt wel het beste met ons voor en paste je wel op dat je aluhoedje niet per ongeluk afviel?
 
Kunnen we al die gasten die dat toen liepen te verkondigen nu opknopen?

Lyrthion | 23-05-12 | 11:24

Voor alle klagers:
Jullie vergeten dat het soms ook wel zinvol is om telefoons af te luisteren.
Zo was bij de moord op Pim het arrestatieteam pijlsnel ter plekke ná de....
Oh, wacht...

Cuyahoga | 23-05-12 | 11:23

An die ARBEIT | 23-05-12 | 11:19
En ook die hebben niets te vrezen. Herinnert u zich het nieuws van enkele weken geleden nog? Dealers die gewoon met hun gezicht op TV vertellen hoe het werkt en hoeveel ze die dag hebben verdiend. En de politie staat honderd meter verderop schaapachtig te lachen en doet helemaal niets.

James Lastig | 23-05-12 | 11:23

De "grote jongens" in het criminele circuit hebben iedere week een nieuwe gsm met prepaid sim. Niet te traceren dus. Alleen de kleine vissen zijn vaak niet zo slim...

kraaghaar | 23-05-12 | 11:23

En de echte criminelen kijken wel uit om met een elektronische peilzender in hun broek te lopen. Geef ze eens ongelijk.

Biff Eagleburger | 23-05-12 | 11:19

@James Lastig | 23-05-12 | 11:18
Dat zijn de slimmere dealers inderdaad. Verbazingwekkend hoeveel domme dealers er zijn.

An die ARBEIT | 23-05-12 | 11:19

Pure gemakzucht.
De regels die ons zouden moeten beschermen zijn zo vaag en ondoorzichtig dat de Nederlandse overheid hiermee gewoon wegkomt.

hooliganica hollandi | 23-05-12 | 11:18

An die ARBEIT | 23-05-12 | 11:15
Die bellen met een mobieltje met prepaid kaartje en die wisselen elke week van nummer. Daar kan / wil de NL bromsnorrenbrigade niets tegen doen.

James Lastig | 23-05-12 | 11:18

Met de huidige gevangenisstraffen snap ik eigenlijk niet waarop ze zo hun best eigenlijk doen, of zijn ze aan voorbereidingen aan het teffen voor de totale EU-dictatuur?

Frederik Vijf | 23-05-12 | 11:18

Pasta-saus | 23-05-12 | 11:10
Babyboomers en gepensioneerden. Tuig van de richel, terecht dat die worden afgeluisterd.

wo ist der bahnhof | 23-05-12 | 11:17

Zelfs in het voormalige Oostblok had de burger meer vrijheid dan wij hier tegenwoordig in Nederland.

brutus68 | 23-05-12 | 11:17

Klaagt u maar even ... en dan weer voorover buigen alstublieft.

James Lastig | 23-05-12 | 11:17

Dit wisten we al lang.

très cool | 23-05-12 | 11:16

@Pasta-saus | 23-05-12 | 11:10
Dealers...

An die ARBEIT | 23-05-12 | 11:15

Er zit ineens een rare kraak op mijn mobiel...

Mr Dixit | 23-05-12 | 11:13

Ja, maar als je niks te verbergen hebt...

Toch?

LOL!

Parsons | 23-05-12 | 11:11

Om Marianne Thieme nog maar eens te citeren: "Wie zegt er dat de Nederlandse overheid niet naar de burger luisteren wil?" Nou?

vraagstaart | 23-05-12 | 11:11

Wie belt er nu nog?

Pasta-saus | 23-05-12 | 11:10

REAGEER OOK