
Nieuw! Een gewetenscampagne van Partos, de branche-vereniging voor particuliere internationale samenwerking.
Persbericht!
Hashtagjekrijgtwatjegeeft is een oproep aan mensen om dit kabinet te overtuigen niet te bezuinigen op ontwikkelingshulp. Inclusief
emo-video en open brief van prominenten in nepkrant
Metro. Bomvol argumenten als solidariteit is tof, naastenliefde is jeej en investeren in ontwikkelingslanden levert echt iets op, meestal. Volgens het persbericht is Oxfam Novib -tussen 2007 en 2010
509 miljoen euro subsidie- de aanjager van de campagne. Aha! Deze campagne is dus niet zozeer gericht op geld investeren in ontwikkelingslanden, maar meer op lijfsbehoud van de hulporganisaties. Die zien hun geldstroom gevaar lopen. En zij investeren nu liever in een red-ons-campagne dan in fondsenwerving die niet afhankelijk is van overheidsgeld. Het geld moet uit de lege schatkist komen, zodat iedere belastingbetaler gedwongen solidair is. En wie niet mee danst, is een misantroop. Denkfout! Waarom niet dezelfde campagne, maar dan gericht op donateurswerving in plaats van subsidiebehoud? Je krijgt wat je geeft, uit eigen keuze. Afhankelijk zijn van vrijwillige donatie in plaats van gedwongen donatie via de blauwe envelop. Solidair met ontwikkelingslanden, maar ook solidair met de schatkist. Hulporganisaties moeten gaan bikkelen om op eigen benen te staan, zonder de subsidie-navelstreng. Net als de rest. Op alles moeten we immers bezuinigen vanwege extreme roodstand. Het geld is op, dus eigen land eerst. Met jullie pauperprotesten. Jup, Het is voor de kabinetshaters erg makkelijk om solidair te zijn als het alleen gratis overheidsgeld kost, maar toon eens wat de waarde is van jullie woorden door eerst met eigen fatsoensgeld te rinkelen. En oh ja, FYI, Hadassah de Boer is geen prominent.
Reaguursels
InloggenEn de Directeur van Oxam Novib ik schat hem toch gauw op 3 ton per jaar ?? met auto van de zaak natuurlijk
geen stuiver meer naar deze bedelaars
witwas | 05-03-12 | 10:31 |
Geert zou hier een geweldig punt kunnen maken: pleiten voor een verhoging van het budget OSW. Maar dan wel op jouw manier: stoppen met het uitdelen van "gratis" geld, maar stimuleren dat mensen als individu geld gaan geven. Deze giften dan als aftrekpost op je IB, en hoppa, links Nederland schiet zichzelf in de voet.
Staat me nog ergens vooor. Eigen volk eerst. Ik denk dat het nu wel van toepassing is. Als we straks weer centjes overhouden, komen jullie maar langs.
www.stichtingmilieunet.nl/andersbekeke...
Interessant zijn de verschillen in beloning voor de directeur in België en NL.
Blijkbaar geven de Nederlanders meer en kunnen de directieleden dus ook hun zakken met nog meer geld vullen.
Je Krijgt
Wat Je Geeft
.
Directeuren met zeer hoge salarissen.
.
www.gemiddeld-inkomen.nl/inkomens-goed...
necrosis | 05-03-12 | 10:20 | + 56 -
Waarom wil je niet meer meebetalen aan de riante salarissen van de directieleden?
.
Oxfam novib 132.985 salaris directeur incl.
De huidige directie bestaat uit:
* Farah Karimi, algemeen directeur
* Theo Bouma, directeur internationale afdeling
* Adrie Papma, zakelijk directeur
* Tom van der Lee, directeur lobby & campagnes
www.oxfamnovib.nl/Directie.html
www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnieuws/binne...
Salarisoverzicht directie goede doelen over 2009
Sorry, maar mijn huishoudboekje klopt al jaren niet meer. Als er meer uit gaat dan er binnen komt krijg ik problemen met de bank en word ik uit mijn koopwoninkje gezet. Ik moet op dit moment van ca. 6,- per dag eten. Ik heb mijn lidmaatschap van Natuurmonumenten opgezegd, verder nog alle (3) abonnementen en andere lidmaatschappen opgezegd en de thermostaat lager gezet.
De moraal van dit verhaal: als ik niet bezuinig heb ik niet meer te eten. Ik kan wel geld blijven uitgeven dat ik niet heb, maar daar word ik niet wijzer van.
De overheid zou geen geld moeten uitgeven dat er niet is. Ik draag Batuurmonumenten een warm hart toe, maar toch zeg ik het lidmaatschap op uit lijfsbehoud. Jammer voor Natuurmonumenten!
Zo ook de ontwikkelingshulp. In Haïti is voor miljoenen ingezameld. De mensen zitten daar nog steeds op straat apatisch te wachten tot er iets gebeurt (lees: weer iemand met een zak met geld langs komt). Heeft al dat geld nou geholpen? Nee! Ven zo gaat het met bijna al die liefdadigheidsprojecten.
Het is een internationale goededoelenindustrie geworden met meermalen de Balkenendenorn aan salaris voor de bestuurders en iPads als kerstcadeautje voor de medewerkers.
Ik bepaal zelf wel of ik geld aan ontwikkelingshulp wil gevenals ik dat zou willen, dat hoeft niet via de belasting! Stoppen met die bodemloze put!
Sorry, maar mijn huishoudboekje klopt al jaren niet meer. Als er meer uit gaat dan er binnen komt krijg ik problemen met de bank en word ik uit mijn koopwoninkje gezet. Ik moet op dit moment van ca. 6,- per dag eten. Ik heb mijn lidmaatschap van Natuurmonumenten opgezegd, verder nog alle (3) abonnementen en andere lidmaatschappen opgezegd en de thermostaat lager gezet.
De moraal van dit verhaal: als ik niet bezuinig heb ik niet meer te eten. Ik kan wel geld blijven uitgeven dat ik niet heb, maar daar word ik niet wijzer van.
De overheid zou geen geld moeten uitgeven dat er niet is. Ik draag Batuurmonumenten een warm hart toe, maar toch zeg ik het lidmaatschap op uit lijfsbehoud. Jammer voor Natuurmonumenten!
Zo ook de ontwikkelingshulp. In Haïti is voor miljoenen ingezameld. De mensen zitten daar nog steeds op straat apatisch te wachten tot er iets gebeurt (lees: weer iemand met een zak met geld langs komt). Heeft al dat geld nou geholpen? Nee! Ven zo gaat het met bijna al die liefdadigheidsprojecten.
Het is een internationale goededoelenindustrie geworden met meermalen de Balkenendenorn aan salaris voor de bestuurders en iPads als kerstcadeautje voor de medewerkers.
Ik bepaal zelf wel of ik geld aan ontwikkelingshulp wil gevenals ik dat zou willen, dat hoeft niet via de belasting! Stoppen met die bodemloze put!
Het is nog erger dan velen denken, namens ons worden ook door de EU vele tientallen miljarden euro's over de balk gesmeten.
In schurkenstaten als Kosovo, Albanie en de Palestijnse gebieden worden miljarden besteed.
Kan iemand uitleggen wat socialisten en christenen in Nederland en de Scandinavische landen beweegt om de eigen bevolking miljarden te ontnemen en die aan schurken en nietsnutten elders uit te delen?
Net op BNR een topper van deze industrie alvast z'n huil verhaal doen over het schaven van ontwikkelingsgeld. Meneer had wel enig idee waar we in Nederland de kaasschaaf kunnen hanteren, dus het eigen volk uitpersen om te blijven schenken aan Afrika, wat een gotspe.
@ modderfokker23 | 05-03-12 | 14:27
allerdomste post ooit gelezen...
Ontwikkelingshulp in de vorm van geld geven en zie maar wat je er mee doet leidt tot niets. Ja, tot afhankelijkheid van geld. Mensen die zielig in een hoekje gaan zitten wachten op een volgende donatie. Beter besteed je geld aan de opleiding van de lokale bevolking, zorg voor werk, op kleine schaal, zonder tussenpersonen die geld wegsluizen.
modderfokker23 | 05-03-12 | 14:27 |
Chinezen beschouwen afrikanen als mindere mensen. Waar er ook steun weg valt in afrika zijn de chinezen er als de kippen bij om de gehele omgeving voorzichtig afhankelijk te maken van hun business. En dus onmenselijke werkomstandigheden en misselijkmakende winstmarges. Uitbuiting 2012. Slaap lekker.
witwas | 05-03-12 | 13:43
Vreemd eigenlijk, dat ze de prive geschonken gelden niet optellen bij wat de regering doet, waar slaat dan die 0.7% op.
Die 0.7% schijnt zo een 6 miljard te kosten, maar feitelijk gaat er dan 6+5 miljard over de balk, te weten 1.3%.
Neem een voorbeeld aan China, die doen niet aan liefdadigheid en toch komt er een hoop van de grond in een aantal neger landen.
De tyfus. Finnetje investeert slechts in goede doelen binnen besloten kring. De rest interesseert me werkelijk geen reedt. Een hufter ja, maar gelukkig geen hypocriete.
@Schoorsteenveger | 05-03-12 | 12:05 Puur uit naastenliefde geven Nederlanders ook al zo'n 5 miljard aan goede doelen. Ook daarmee zijn we koploper in Europa. De overheid kan dus wel wat minder doen.
Niet zo zuur GS.
Ontwikkelingshulp moet opbrengen!
Ja, ontwikkelingshulp is degoutant.
Ontwikkelingshulp werkt niet. Dat is al jaren bekend. Hierbij een paar linkjes: vorige.nrc.nl/achtergrond/article21797...
www.eenvandaag.nl/binnenland/35393/_on...
www.groenerekenkamer.nl/node/965
Daarnaast: Nooit hebben wij ontwikkelingshulp gekregen en toch zijn wij er in geslaagd ons te ontwikkelen. Waar een wil is, is een weg.
Ik hoop dat men door heeft dat Afrika echt helpen absoluut niet aan de orde is bij deze organisaties.
Ze gaan echt geen kip die gouden eieren legt slachten.
@Dostranamus | 05-03-12 | 12:17
Het meedoen aan de postcodeloterij is vrijwillig, het betalen van belasting niet.
Argumentje van tafel geveegd...
@Romanov | 05-03-12 | 10:38
Sjezus... als jij het CDA al een extreem rechtse haatpartij vindt.
Zieligheid is handel.
Kijk naar stichting Poen.
De hulporganisaties moeten ook de hand in eigen boezem steken, stuk voor stuk zijn ze de laatste jaren negatief in het nieuws geweest, was het geen directeur met 4x de balkenendenorm dan was het wel Plan wat de boel bij elkaar loog.
En de ontvangers van al dat geld zijn ook al niet blij:
articles.timesofindia.indiatimes.com/2...
Wat ik me afvraag.
Hoeveel van de reaguurders die zich hier zo negatief uitlaten over ontwikkelingdhulp doneren bakken met geld aan deze clubs via de postcodeloterij?
En zondagavond verplicht met het vrouwtje naar èèn tegen honderd kijken.
Als je dat doet onmiddelijk excuses aanbieden en niet meer zeuren.
Ontwikkelingssamenwerking in de huidige vorm is een beetje zijn tijd voorbij. Er zijn dankzij internet voldoende mogelijkheden voor NGO's en andere armoede- en onrecht clubjes om direct fondsen te werven. Er is daarnaast ook nog zoiets als marktwerking, dus de goede clubs zijn prima in staat om zelf rond te komen.
Muxje | 05-03-12 | 12:01 |
Het is gewoon het ontlopen van keuzes. Tuurlijk ben ik voor ontwikkelingshulp, dat is iedereen, mits er iets goeds tot stand komt in die landen wat zonder ons geld niet tot stand gekomen zou zijn. Ze komen niet verder in hun advertentie dan: jarenlang deden we het slecht, maar tegenwoordig hebben we innovatieve partnerschappen (lees: medewerking van het bedrijfsleven) ontwikkelt!
Met andermans poen je eigen straatje schoonvegen.
@Muxje | 05-03-12 | 12:01 Helemaal mee eens. Wie weet en nou iets over bijv. het aanzien in de wereld van, zeg, Belgie of Spanje. Oh ja, ze betalen minder dan wij, nl. 0.5% OH (en wij 0.7%). Om nou te zeggen dat het aanzien van Belgie 50% minder is dan van NL, nou nee. Dus inderdaad 'aanzien' is gewoon geloel.
DoeEsNormaalMan | 05-03-12 | 11:58 |
Het is een erg dubbele boodschap. Er wordt gesuggereerd dat we er zelf beter van worden als we naastenliefde betrachten en solidariteit tonen.
Maar, als we er echt beter van zouden worden, zouden we het zonder die campagne gewoon doen en blijven doen, en als het echte naastenliefde of echte solidariteit zou betreffen zou het niet uitmaken of we er beter van werden. Toch?
Of wordt hier eigenbelang doelbewust aan naastenliefde en solidariteit gekoppeld, en worden daarmee onze naastenliefde en onze solidariteit ontmaskerd?
@armageddonna 11:14:Deels mee eens. Ik heb meer sympathie voor de kleine clubjes die met een karig budget hulp bieden en dat ook zèlf doen; in plaats van aan elkaar uitbesteden zoals de grote clubs dat vaak doen (nadat de management fee van het budget is afgetrokken, uiteraard). Maar het probleem van die kleine clubjes is een gebrek aan effectiviteit op macroniveau. Daarom ben ik het met die professionele hulpmaffia ook deels eens: hulp is meer dan alleen plaatselijke initiatiefjes, en behoeft coordinatie en een plan dat de hulp alleen overstijgt: er komt ook diplomatie en politiek om de hoek kijken. Daarom zal ontwikkelingshulp altijd deels door de staat gerund moeten worden.
Maar goed, er wordt nu gehuild: het is nodig, het is goed, morele plicht, etc. Ja ja ja... allemaal leuk en aardig, maar laten we het eens over de *resultaten* hebben. Landen waar ontwikkelingshulp wordt geboden hebben zich nauwelijks ontwikkeld. Integendeel: vaak is het BNP van die landen lager dan 40 jaar geleden, toen er met hulp gestart is. En de NGOs hebben nog niets geleerd, gezien de recente treurnis op Haiti waarover ook op GS een artikel verscheen.
Ik ben van mening dat ontwikkelingshulp goed is, en ben bereid om daar wat voor neer te leggen. Maar niet voor de huidige aanpak, die weinig anders lijkt te bewerkstelligen dan het in stand houden van de ellende. Hoe het wel moet weet ik niet, ik ben ook geen expert. Maar mijn geld gaat alleen nog maar naar microkredieten (via o.a. Kiva), om ondernemende mensen dan maar individueel te steunen.
@sjaakdeslinksesul 11:47: Leuk, dat goede imago ja. Wordt ook vaak door politici aangehaald: onze vrijgevigheid geeft ons een belangrijke plaats in allerlei internationale discussies. Het zal best... maar voor wie is ons aanzien op het wereldtoneel eigenlijk belangrijk? Voor burgers en bedrijven? Of toch vooral voor die politici zelf, die het wel prettig vinden dat er naar ze wordt geluisterd als ze aan het woord zijn? Ik denk het laatste. En ik zou daar wat mee kunnen als die politici capabele mensen waren die in belanghebbende discussies een duit in het zakje mogen doen. Maar ik heb grote twijfels aan zowel het belang van die discussies als de competentie van de betrokkenen.
Dolf Jansen moet met gemak een paar broodmagere Ethiopiërs op kunnen trommelen. Voor wat extra sfeer.
Jekrijgtwatjegeeft, hoe ironisch. Laten we nu net een miljard of 9 nodig hebben. Dus #ontwikkelingslandendiegeldhebbenontvangen: ken ik effe vangen? We hebben het echt, echt heel hard nodig! We beloven het net zo uit te geven zoals jullie ons geld hebben uitgegeven!
Dit initiatief tekent toch wel het morele failliet van ontwikkelingsorganisaties.
In een poging om óók Henk en Ingrid te mobiliseren - de eigen achterban heeft aan een 'moreel appel' genoeg - stellen ze dat Nederland via een beter imago en opdrachten voor het bedrijfsleven zoveel aan ontwikkelingshulp verdient. Ze zijn alleen de vluchtelingenstromen vergeten te vermelden, daar zullen ze best over nagedacht hebben, maar ze vonden het net iets te populistisch om ook dat te melden.
De vraag in hun advertentie dient te wezen: wat hebben de allerarmsten eigenlijk aan onze hulp gehad? Volgens mij niet zo gek veel, maar zelf blijven ze het antwoord daarop volledig schuldig. De initiatiefnemers krijgen wel iets terug voor de giften: mooie banen en een schoon geweten.
Hoe kun je de mensen die die ontwikkelingshulp moeten ophoesten zo onderschatten? Snap je er dan echt helemaal niets van?
#ikbenokdushoefiknietnatedenken
de Crisis Karavaan van Linda Polman lezen en je geeft nooit meer een cent. Dat zouden die voorstanders van ontwikkelingshulp ook moeten doen.
Ach, die lui zijn uitsluitend bang voor hun eigen lucratieve baantjes.
Het is zo simpel. Waarom geld wegdragen naar de zandbakken als het hier nog keihard nodig is? Als je ziet hoe veel langen in Europa met hun verworpenen omgaat, dan is ook hier nog veel werk aan de winkel. Die zieligheidsorganisaties die heel goed snappen / allerlei strategieen hebben en ontwikkelen om zoveel mogelijk subsidie en overheidsverwevenis te behouden en uit te breiden, daar moet flink in geknipt worden.
Het bruggeltje met asielbeleid is snel gemaakt. Mijn mening: wij moeten in de westerse wereld laten zien wat we bereikt hebben met democratie en vrijheid, dat stimuleert daar juist wat van je leven / je land te maken! Tuurlijk zijn echte asielzoekers, echt schrijnende gevallen, welkom, maar wat mij betreft valt daar max. 10% van het huidige asielzoekersinstroom in die catagorie.
Hiermee hou je juist de Afrikaansche bevolking arm, schaf de idiote import-heffingen af en stimuleer hiermee vrij verkeer van goederen, maar dat willen de Gutmenschen niet, die willen eerst uw geld (onder bedreiging van geweld), en dan (na een flink deel in eigen zak te hebben gestoken) het uitdelen aan smerige dictaturen en dan zeggen "kijk mij toch eens sociaal bezig zijn"
Inmiddels heb ik al een zeecontainer volgekotst.
P.lul.de Vries, ga zelf dan maar een substantieel deel van je riant inkomen daar aan besteden als jij denkt dat het effecttief is. En ga G.V.D niet voor mij bepalen dat ik verplicht moet betalen aan die onzin.
kaplaarzenverkoper | 05-03-12 | 11:17
Ja, daar komt het dus wel op neer. Het is boud geformuleerd, maar de waarheid als een koe.
Ik kan de woorden 'sterke schouders, zwakke schouders' niet meer horen, en ik heb ook schoon genoeg van dat eenrichtingsverkeer qua solidariteit. Laten al die uitvreters eerst maar eens solidair worden met de Nederlanders die al generaties lang hun aartsluie vakantieleven financieren.
Dat theehuisgeklets over 'uitbuiters' en 'wij hebben het land opgebouwd' en 'wij hebben Nederland bevrijd" en 'Hollanders zijn koloniale uitbuiters, laat hun maar eens betalen" zijn allemaal smoesjes om hun profiteursgedrag te rechtvaardigen.
@John Muts | 05-03-12 | 11:14 |
Hahahahaha, die kende ik nog niet, die gaat hier even op het prikbord! Wat een types zeg. Laat ze lekker in Iran persoonlijk de straat op gaan.
Het is een enorm blanke lijst en je kunt niet beweren dat de negers in dit land op zijn. Dat kan 3 dingen betekenen:
1. Ze zijn vergeten een neger te vragen
2. Ze wilden geen neger vragen
3. Alle negers die gevraagd hebben wilden zelf niet
In alle 3 gevallen kan de racisme-kaart getrokken worden. Het is een racistisch initiatief.
Blijkt Doutzen ook gewoon een ordinaire slettebak met een voorliefde voor zwarte sabels.Wat een verrassing.. NOT.
Laten we een voorbeeld nemen aan VS en Japan. Wij geven 0,8% van ons BNP aan ontwikkelingshulp, zij 0,18%.
Dit is tegeltjes wijsheid.
Achterhaald dus:
.
jekrijgtwatjegeeft.nu/wp-content/theme...
Echte zieligheid ondersteunen prima, niet zoals het nu gaat, warlords sponseren en ex-kolonies niet verantwoordelijk voor eigen inkomsten omdat alle tekoreten door nederland worden aangezuiverd.
Dus alleen directe hulp aan de mensen die het nodig hebben, voedselhulp en directe hulp om een eigen bestaan op te bouwen.
Als we het zo insteken zullen we alle miljarden besparen die we willen en worden de mensen die het echt nodig hebben ook nog geholpen, dit is pas een win win.
Oh ja en als dan de profiteur-bn ers (snoepreisjes 1e klas om zieligen te bekijken) 10% van hun inkomen rechtstreeks doneren en hun eigen reisjes gaan betalen dan heb ik respect voor ze, niet met zo's open brief!
'Het geld is op, dus eigen land eerst" way to go Quid, je ziet het goed!!
optiefen met die clubjes. laat ze nu maar eens gaan werken voor dit land.
dat geldt natuurlijk ook voor al de uitvreters die we al jarenlang in nederland hebben gekruffeld met ik weet niet hoeveel uitkeringen achter een deur. pa, ma, zus, broer en misschien nogwel neef? je weet het niet. hoersoepsiedie erbij, en je hebt een inkomen waar jan met de pet alleen maar van kan dromen. dit kudtvolk heeft het voorelkaar. ik zeg opdonderen met dit uitveetvolk!
Baron von Fapowitz | 05-03-12 | 11:11 |
Ik denk het ook. Er zit een schuld- en schaamtefilter op die campagne.
@Stormageddon | 05-03-12 | 11:14
Doutzen is nooit ingerangeerd geweest. Ze is een model. Dat is niets.
Edd&Eddy | 05-03-12 | 11:09 | + 0 -
Maar voor dat geld heb je wél iemand met rijke ervaring in asielfraude én die lid is geweest van de Moejahidien.
www.trouw.nl/tr/nl/4324/nieuws/archief...
Volgens mij staat er geen enkele prominent tussen. Ze staan er allemaal wel heel prominent onder maar dat is anders. De overeenkomst tussen die lui is wel opvallend: Allemaal uitgerangeerd. (Ja, ook Doutzen. Getrouwd en een kind.)
is al lang bekend dat kleinere organisaties (vaak gestart door gewoon goede mensen die WEL en Echt wat willen bijdragen) vaak positiefs teweegbrengen (dan wel op kleine schaal) dan die grote geldslurpende organisaties. Kleinere organisaties worden ook steeds meer gesteund door elkaar zodat wiel niet steeds opnieuw hoeft worden uitgevonden). Opzouten met die grote belastingzuigende organisaties waarvan de directeur in z'n Benz zich een geweldige goedzak voelt. Veel Nederlanders zijn op zich vrijgevende, meevoelende en behulpzame mensen.. toppunt van regelnichterij, verplichten goed te doen.
@vetkleppert | 05-03-12 | 11:12
Ach jammer. Dank je desalniettemin voor de reactie
@Baron von Fapowitz | 05-03-12 | 11:04
Het is een beetje als met hoeren, die vertellen ook niet precies wat ze doen en met wie.
@Schoorsteenveger | 05-03-12 | 11:08
Ik vrees dat de bedoeling is dat de schuldigen blanken laten zien zich bewust te zijn van hun schuld en de Gerda's Havertongen van deze wereld daar niet mee geassocieerd mogen worden.
Edd&Eddy | 05-03-12 | 11:09 |
115.000 is natuurlijk geen schamel salaris, vind ik wel passen bij iemand die zich voordoet als weldoener! Directeuren van hulporganisaties die tonnen per jaar verdienen zijn gewoon schijnheilige oplichters, als je het echt doet om te helpen is 115.000 euro zat geld, we moeten immers eerlijker delen, dan zou de directeur het goede voorbeeld moeten geven!
Het gepiep van deze industrie is natuurlijk om het baantjes carrousel gaande te houden. Het CDA heeft daar een enorme vinger in de pap.
Laat het afhangen van donatie, Nederland heeft veel te veel in deze bodemloze put gestort.
@John Muts | 05-03-12 | 11:05 |
Even ter verdediging van Oxfam Novib: Het opperhoofd Farah Karimi zit daar aan de Mauritskade in Den Haag wel keihard te bikkelen voor een schamele 115.000 eurootjes.
En als het koud wordt in dat monumentale gebouw dat ze actief aan het redden zijn trekken ze gewoon een extra trui aan, niks geen thermostaat omhoog.
www.leefbewust.com/themas/graaien.html...
Vroomshoopmafia | 05-03-12 | 11:05 | + 1 -
Onbeperkt staatsgeld vangen, niet of nauwelijks verantwoording hoeven af te leggen: de natte droom van elke ambtenaar en reken maar dat deze zieke clubjes tot de nok met ex-ambtenaren gevuld zijn. Wat de bank is voor een minister is een NGO voor een middelmatige beleidsambtenaar: de verstrekker van droombaantjes, die je dus met fluwelen handschoentjes moet aanpakken.
@Marcus Porcius Cato | 05-03-12 | 11:05
... natuurlijk italie en Spanje niet vergeten! Hebben ook een bankrekeningnummer geopend voor onze belastingpoet.
Baron von Fapowitz | 05-03-12 | 11:03 |
Om maar eens iemand te noemen.
Maar o jee, met een gat in de WW-begroting voel ik de bui al hangen. Als zelfstandig ondernemer werd ik indertijd al uitgekleed om al die zogenaamde zwak/ziek/misselijke mensen te financieren zodat ze hun huis in het buitenland konden bouwen en elke zomer maandenlang konden verblijven (vanwege die pijn in hun rug, of zo).
Wat gaan ze nu verzinnen qua extra toeslag voor ondernemers? Wij hebben immers geen vertegenwoordigers in de kamer, geen FNV of CAO. Als er geld nodig is, wordt er maar al te vaak stilletjes een wet doorgedrukt zodat je bovenop je belastingaanslag een extra factuur vindt voor de aartsluie uitvreters in Nederland.
De enige remedie is Durex.
Deel maar kapotjes uit in die armoelanden.
Of er nog niet genoeg ontwikkelingshulp gaat... naar Griekenland. En direct natuurlijk naar patient 2, Portugal.
Wat klopt er niet?
Als niet-gouvernementele organisatie toch 71% van al het geld van regeringen ontvangen.....
Ze zouden op zichzelf moeten bezuinigen, dat lijkt me duidelijk! Maar dat wordt nooit geopperd, want je gaat als politicus je pensioen natuurlijk niet in gevaar brengen, na die paar jaar in de kamer moet je natuurlijk wel lekker kunnen graaien, daarom wordt je politicus!
Oxfam Novib, hadden die niet dat gigantische pand in de duurste buurt van Den Haag? En voor iets van 7 miljoen euro vastgoed in eigen bezit? Ja, die moeten we inderdaad meer spekken.
@vetkleppert | 05-03-12 | 11:00
Vanwege discretie, al dan niet afgedwongen? Kan je dan meer in detail treden zonder direct man en paard te benoemen? Nogmaals, dat soort verhalen interesseert me.
Ik mis bij die lijst van prominenten nog mensen als:
Maarten Merhaennik
Kees Kutindepolder
Dave Dwarsklippel
Toon Buckum
Karin Koekwous
En waar zijn 'de negert omdat het moet' en de excuusmarokkaan?
Zou het gebeuren dat we weer een normaal land worden? Geen speeltuin meer zijn met lollige linkse projectjes van bakfietsmoeders in overpriced deeltijdbaan? En van verwende ego-tutjes die "wel willen werken, maar dan iets leuks, iets in de muziek of mode. Niet fulltime, nee, iets leuks zodat ze voldoende vrije tijd hebben voor zelfontplooiing."
Deze zogenaamde prominente Nederlanders hebben zelf geld zat. Is op deze manier wel lekker lullen zo.
@Schoorsteenveger | 05-03-12 | 10:59
Ja inderdaad, waar is Gerda Havertong?
@witwas | 05-03-12 | 10:52
"In de tijd van de VOC hebben wij ons natuurlijk niet helemaal gehouden aan thans geldende internationale wetten met betrekking tot slavernij en 'mijn en dijn'."
Je bedoeld toch niet dat we ons nu al aan wetten ven 3020 of zo moeten gaan houden?
@Baron von Fapowitz 10:51
Weet je dat zeker joh? Ha.
Oh wacht.
volgens mij zijn wij (inwoners NL.BV) allemaal achterlijk. Onze munten worden doelloos over de grens gespoten (Griekenland, ontwikkelingslanden, oorlogje hier, oorlogje daar...) en nu het geld op is (wat raarrrrrrrrr) moeten wij, de belastingbetalers, krom gaan liggen om de fuck ups van de politiek weer in de zwarte cijfers te krijgen. En wat doen we: bukken, enkels pakken, you get the picture.
Jammer dat er niet 1 partij/organisatie is die de nederlanders kan mobiliseren om tot actie over te gaan om die onzin een halt toe te roepen --doet nummer Bert van Marwijk opzoeken--.
@ZDEV | 05-03-12 | 10:22 |
Ontwikkelingshulp moet vrijwillig zijn.
Dus niet verplicht via de belastingen.
.
___________
.
Precies, en dan blijkt vanzelf wel door hoeveel mensen dit gedragen wordt.
Dan kan men stemmen met de beurs.
Als je in de ontwikkelingsindustrie zit, wil je niet dat je dik betaalde baantje op de tocht komt te staan. Dan probeer je met een emo-oproep, een al tientallen jaren falende bedrijfstak toch op de been te houden.
@necrosis | 05-03-12 | 10:59 |
Dus ze onderhandelen op dit moment niet over de toekomst van het land?
@Baron von Fapowitz | 05-03-12 | 10:56
Dat kan helaas niet.
Ik bezuinigen? jij bezuinigen !!!
@Tobi | 05-03-12 | 10:51 |
Je moet voor de gein eens langs gaan bij Oxfam Novib, in één van hun pandjes aan de Mauritskade in den Haag of de Spuistraat in Amsterdam. Zie je meteen waar die ontwikkelingshulp blijft hangen. Bij de betere Haagse en Amsterdamse restaurateurs.
@witwas
De VOC was maar zeer beperkt bij slavenhandel betrokken. Je haalt de WIC en de VOC door elkaar. De WIC is nooit een grote winstgevende organisatie geweest en is zelfs een aantal maal falliet gegaan. Nederland is niet rijk geworden van slavenhandel, dat is een sprookje. De republiek is zelfs niet rijk geworden van de VOC: Het grootste geld kwam door graanhandel op de Oostzee, iets dat men destijds niet voor niets de "moedernegotie" noemde. Amsterdam was als het ware de opvolger van de Hanze.
@Romanov | 05-03-12 | 10:56
Die staan niet aan het roer, het is een gedoogpartner die feitelijk in de oppositie zit.
Baron von Fapowitz | 05-03-12 | 10:49 |
Ja, en ik zag Marc Klein Essink ook in die lijst staan. Dacht dat-ie al dood was. Je moet toch wel erg weinig enthousiasme onder de ontelbaar vele BN'ers zijn tegengekomen wil je helemaal moeten eindigen bij Marc Klein Essink. Kijk, dat zo'n Doekle Terpstra staat te trappelen van ongeduld om mee te moeten doen, dat snap ik, dat Doldf jansen op kilometers afstand ruikt dat hij geroepen wordt snap ik ook, maar Marc Klein Essink, mijn God.
Had wel wat meer kleur in die lijst verwacht overigens, of mocht dat niet?
Ontwikkelingshulp= Miljonairs kweken in corrupte landen.
De mensen binnen die hulporganisaties zijn gewoon hartstikke bang hun luizenbaantje te verliezen.
@necrosis | 05-03-12 | 10:52 |
Die andere partij die nu in het Catshuis zit. Je weet wel? Die partij die websites maakt waar je mensen uit bepaalde bevolkingsgroepen kan aangeven.
@vetkleppert | 05-03-12 | 10:52
Zou je daar eens wat meer over kunnen uitweiden? Ik ben geinteresseerd in zulke verhalen maar vind het wel erg sumier.
Kort samengevat: Partos is wel solidair met arme Afrikanen (en zichzelf) en NIET solidair met de Nederlandse belastingbetaler.
Wederom goed stuk Quid!
Mijn de familiegeneratie voor mij waren ook "War Children". Uit huis gedreven door de Duitsers,in interneringskampen gezeten, op transport naar Peenemünde,kortom alle ellende meegemaakt als oorlogskinderen die er is.
Bij terugkeer in Nederland vonden ze hun huis gebombardeerd.
Toch zijn ze allemaal zonder uitzondering,hulp of soepsidie opgegroeid tot volwaardige belastingbetalende burgers.
Toen ik dit tegen de bedelaars van War Child vertelde waren ze giftig??? Van mij geen cent.
Ontwikkelingshulp: van keer tot keer leren we hoe het niet moet.
Ontwikkelingshulp is leergeld. Maar de les dat het beter is om niets te doen, zal nooit worden getrokken.
Lang geleden, toen ik nog een Klepje was, moest ik iets doen aan zo'n emopornoproject. Ik bood aan het gratis te doen, omdat ik me er gewoon niet prettig bij voelde eraan te verdienen. Iedereen keek me aan alsof ik knettergek was en men legde mij voorzichtig uit dat ze er allemaal goed van leefden.
@Van Dikhout | 05-03-12 | 10:46 In de tijd van de VOC hebben wij ons natuurlijk niet helemaal gehouden aan thans geldende internationale wetten met betrekking tot slavernij en 'mijn en dijn'. Dat heeft ons een mooie kick-start gegeven vanuit de middeleeuwen.
@Romanov | 05-03-12 | 10:38
Extreemrechtse haatpartij aan het roer?
Wie, VVD of CDA?
@ kapotte_stofzuiger | 05-03-12 | 10:37... hmm... ik las eerst "buitenlandse migranten terugsturen". Tijd voor een nieuwe bril of een nieuwe partij? ;)
Hand in eigen boezem voor die Oxfam Novib lui en het omhooggevallen 'ik ben bekend dus ik heb gelijk' soapgeteisem
En mejuffrouw Herfskens alles goed met u ?
Herfskens hoeft niets terug te betalen .
(van die 190.000 euro)
Jammer overigens, dat de auteurs van GS stukkies niet reageren. Blijft toch een beetje oude media, wat dat betreft
Het lijkt wel of niemand hier het eens is met Hanneke Groenteman en Marc Klein Essink!? Dat zijn toch klinkende namen.
@Johnny Quid
Doutzen Kroes is ook geen prominent. Ze is een model, een mevrouw wiens enige kwaliteit is dat ze mooi is. Het is zeer tekenend voor deplorabele staat van onze cultuur dat modellen (eigenlijk alle lieden uit de entertainmentindustrie, om compleet te blijven) tegenwoordig als prominenten worden beschouwd.
De vraag wordt steeds actueler, wie gaat ons straks ontwikkelingshulp geven?
Bert Koenders is met afstand de ergste persoon op de hele wereld.
@Che_cuevara | 05-03-12 | 10:43 Met anonieme schenkingen wordt je geen BN-er. Wel met te pas en te onpas in de belangstelling proberen te komen met kinderachtige aandachttrekkerij.
Pleur gewoon alle verzamelde hypotheekvoordeel van huizenkopers naar een corrupte Bokassa die doet er lollige dingen mee bij de oppositie.
Ook leuk, dat Haïti-geld wat nooit bij de slachtoffers is aangekomen.
Kan je nog wel een leuk kantoor van inrichten .
Gezellig ´n plee.v.d.AA pot installeren en vort met de geit.
Wanneer voor het laatst kreeg Nederland ook alweer Ontwikkelingsgulp? Het Marhallplan dat werkte tussen 1948 en 1952? Dacht het niet. Dat omvangrijke hulpplan van mijnheer Marshall was alleen maar een kraaltje aan het IJzeren Gordijn. terug naar de vraag: wanneer kreeg Nederland ook alweer Ontwikkelingsgulp? Nooit en toch op eigen kracht zover gekomen. Niet eens 'zilveren' melkdoppen nodig gehad. Dat is maar goed ook, want die dingen zijn die niet te vreten. Althans, dat zeggen ze in Afrika.
Gewoon de tax poet niet meer naar div. landen sturen het komt toch meestal niet goed terecht en wat in nederland blijft gaat op aan de hoge salarisen van de bestuurders.De meeste ontwikkelinks hulp komt niet bij de mensen terecht die het nodig hebben ,maar blijft hangen bij de corrupte amdtenaren van die landen spreek uit ervaring heb in div. afrikaanse landen gewerkt.
Je krijgt wat je geeft:
www.sofiaecho.com/shimg/zx500y290_5006...
aardappelninja | 05-03-12 | 10:41 |
Het volledig onderhouden van die arme jongen komt er natuurlijk wel weer erg dicht bij.
@afdankert | 05-03-12 | 10:32
Ik denk dat die BN-ers die nu zo hard roepen zelf niet al te veel aan die organisaties geven.
Dit is voor hun alleen maar egotrippen.
@zeg maar jansen | 05-03-12 | 10:39 Sorry voor de herhalio dan maar. Onvoorstelbaar dat miljoenen Nederlanders nog in die doorzichtige jankverhalen trappen.
Nog voordat er ook maar in de verste verte iets van een besluit is genomen waarbij de hoogte van de ontwikkelingshulp in het geding is, laat staan het afschaffen ervan, meent men al te moeten piepen. Dit getuigd niet van erg veel zelfvertrouwen aan de zijde van die goededoelen industrie.
Zou dat wellicht ook te maken kunnen hebben met de volstrekt ondoorzichtige doelmatigheid van ontwikkelingshulp en de schijnbare verkwisting van ontwikkelingsgelden?
ZDEV | 05-03-12 | 10:25 |
Dat doe je indirect toch wel dankzij onze ambassades in landen die we (nog) voorzien van ontwikkelingsgeld. Het merendeel van hun mensen is geld aan het uitdelen of opmaken. Gelukkig is een van de eerste goede dingen die Rosenthal gedaan heeft het stopzetten van hulp aan een belangrijk deel van de door ons gesponsorde ontwikkelingslanden en in sommige gevallen zelfs het sluiten van de daar aanwezige ambassade (Lusaka, Zambia bijvoorbeeld).
Zo zal ik nooit vergeten hoe een paar jaar geleden in een Afrikaanse hoofdstad diverse ambassademedewerkers - na het door ons genuttigde en welovergoten diner - een rondje door het restaurant maakten om andere gasten te vragen of ze hun rekening zouden mogen hebben. Want. Er zal gedeclareerd moeten worden. Van ons geld! Wat een ordinair, volgevroten, alcoholisch tokkievolk wij toch in de diplomatieke dienst dulden...
*ziedend bast van de perenboom afknagen, doet*
vetkleppert | 05-03-12 | 10:40 Het geeft een poosje herrie maar dan heb je ook wat.
Alle BN-ers verplicht Dead Aid laten lezon!
Dat zal ze leron. Ghe.
Giel heeft wel geld, je hoeft alleen maar zijn bankpas zien te krijgen, opgelost!
Zou iemand Doutzen hebben uitgelegd dat het bed delen met een neger niet de ontwikkelingshulp is die OXFAM bedoeld?
vetkleppert | 05-03-12 | 10:40 |
Doutzen zal er tussen twee catwalks door echt wel diep over nagedacht hebben. Dat moet je dan niet meteen van tafel willen vegen.
Elke hulporganisatie zou als eerste doel in haar statuten moeten hebben dat ze zichzelf zo snel mogelijk willen opheffen. Dan is het leed immers geleden en het probleem opgelost.
@zeg maar jansen | 05-03-12 | 10:36
De zogenaamde postnatale abortus dus.
Maar ik kan me voorstellen dat BNers vinden dat we containers vol geld moeten blijven verschepen naar beerputlanden. Het helpt wel geen reedt, maar zij kunnen er zo fijn een paar weken zonnen in een vijfsterren hotel en dan effe snel een emotionele reportage te maken. Negerkindje met buikje en vliegjes en actie.
Waargebeurd verhaal: "zoom effe in, want ik ga zo huilen"
Bij ontwikkelingshulp moet ik altijd denken aan mevrouw Eveline Herfkens (ook PvdA), die dat werk met graagte verrichtte voor de UN. Zij maar schokken uit onze pot, om later bij de UN te kunnen komen. Maar alleen eerste klas vliegen natuurlijk, anders blijft ze liever thuis. Ook graag een heel groot huis in New York. Cynische zakkenvulster is een te groot woord, maar laat wel zien waar het bij OH om draait.
witwas | 05-03-12 | 10:36 Het belang van de goede doelen organisaties is al een keer aan bod geweest.
De directie die ruim boven modaal verdient en derhalve het doel wel in stand moet houden.
Geen paupertoestanden in Afrika is geen salaris voor de directie van het goede doel.
Het is dus zaak dat de Afrikaantjes honger en dorst blijven houden.
kapotte_stofzuiger | 05-03-12 | 10:37
Zo is het toevallig ook nog eens een keer.
Nog maar een keer dan.
www.youtube.com/watch?v=pXWIUg30Cpk&am...
Maar goed, nu gaat de poep dus echt de ventilator raken. Het geld is op (eigen land eerst!) en we hebben een extreemrechtse haatpartij aan het roer.
50.000 PvdA'ers en CDA'ers in de ontwikkelingshulp,allemaal eigenbelang en lobbyisten preken voor eigen portemonnee.De helft van hun inkomen inleveren.
"De eerste les die we uit zestig jaar ontwikkelingshulp moeten trekken, is dan ook
dat we bescheiden moeten zijn. Bescheidenheid past allereerst vanwege de relatieve
betekenis van hulp. Ontwikkeling is maar in zeer beperkte mate afhankelijk
van ontwikkelingshulp. Dat geldt in financiële zin: buitenlandse investeringen en
geld dat migranten naar huis terugzenden, zijn voor de meeste ontwikkelingslanden
grotere geldstromen dan hulp."
www.wrr.nl/content.jsp?objectid=5213 [de PDF opent u maar fijn zelf]
BN-ers en hulporganisaties hebben natuurlijk een groot gezamenlijk belang: eigen belang!!
vetkleppert | 05-03-12 | 10:35 Je kunt ze daar in Afrika ook gewoon allemaal een machinegeweer geven.
Dan lossen ze het zelf op.
De enige nuttige ontwikkelingshulp is anticonceptie.
En die 27.000 logees weer naar huis sturen.
De proviandkast is leeg. Alles is op. Ga maar weer.
geld van een ander uitgeven is de lekkerste liefdadigheid die er is. ontwikkelingssamenwerking dient maar één doel: de regenten dikke baantjes bezorgen.
@hooliganica hollandi | 05-03-12 | 10:22
Peter R is al genoeg reden om niks meer te geven.
Het Catshuis verkameren en verhuren is zeker geen optie?
En daarna Paleis Soestdijk, staat ook leeg. Kunnen een hoop startende jongeren is die het huis uit gedreven worden omdat hun salarissen van de uitkeringen van hun oude arme moedertjes zal worden ingehouden.
Wie zei er ook weer:
"we moeten ons niet afvragen waarom rijke landen zo rijk zijn, maar waarom arme landen zo arm zijn".
Als je geen ontwikkelingshulp meer geeft of alleen in de vorm van opleiding, moeten ze wel zelf aan de slag.
Waarom zou je je druk makem als het toch op een gouden schaaltje gebracht wordt.?
Het hele westen heeft de afgelopen 60 jaar ruim 2000 miljard dollar aan ontwikkelingshulp overgemaakt aan Afrika. Iedere negert zou nu dus feitelijk moeten rondrijden in dikke SUV's! Als je 10 jaar lang er geld in propt en het werkt daarna nog niet dan moet je er mee stoppen. Dus eigenlijk hadden wij er in de jaren 60 al mee moeten stoppen.
Wat een duizelingwekkend bedrag! Mooi argument tegen die vervelende wervers op straat (hoewel die ingehuurd zijn en het ze toch aan de reet zal roesten).
Staat dat er nou echt Quid? "Het geld is op, dus eigen land eerst." Lekkere start van de week.
En we betalen al tussen de 7 tot 11 miljard euries per jaar om de immigratiecultuur op peil te houden.
Ontwikkelingshulp is duur en maakt de ontvangers lui en afhankelijk.
Beste nobele Grootverdieners bij de BelastingVerbranding, verkoop zelf eens al uw bezittingen, schenk het aan een "goed" doel en ga een put graven in afrika.
Ik vind het natuurlijk uitstekend als je al BNer je (eigen) geld wilt besteden aan corrupte regime's en hulporganisaties met een enorme strijkstok. Maar doe dat dan wel ALLEEN van je eigen geld ja?!
Noodhulp in de regio, meer niet. Politiek asiel alleen verlenen na gedegen onderzoek en met strikte limiet. Gelukszoekers linea recta retour. Het is welletjes met dat hele $$%%# ontwikkelingshulpcircus. Ongezien de tiefus voor ze.
Bedelaars zijn het. Je kunt niet een leuke winkelstraat door of je wordt om de tien meter lastig gevallen door:
Oxfam Novib, War child, de Hartstichting, Trouw, NRC next, Wereldnatuurfonds, Volkskrant, trekzak-Roemeen, Roma zonder muziekapparaat maar met koffiebekertje en meer van die zogenaamd goede doelen en andere colporteurs.
Als op dat soort activiteiten eens flink successierecht zou worden geheven zijn we er al.
Met 'geven' heeft ontwikkelingshulp natuurlijk helemaal niets te maken. Lekker overlaten aan bedrijfsleven en particulieren, desnoods met een multiplier voor de belastingaftrek, net als bij cultuur.
Niet alleen heb ik last gekregen van misantropie. Ook van een diep wantrouwen. No money out any more. Voorgoed.
@eerstneukendanpraten | 05-03-12 | 10:27
ik 49,5. Dus dan valt het eigenlijk nog mee, wees blij! *grinnik*
Bij elk artikel moet ik nu steeds denken "wat is het verband met huilie huilie Rutger Castricum?". Waarom geen poll over Rutger? Bijvoorbeeld is; "ja meneer, mijn poepert voelt een beetje vochtig" Rutger een held? Over dat dikke wijf van de plus waren jullie toch ook de stoere volhouders.
www.spitsnieuws.nl/archives/column/201...
Want we weten toch allemaal dat negertjes zichzelf niet kunnen redden zonder dat wij ze helpen? Dat doen we al bijna een eeuw. En kijk eens wat het geholpen heeft. Qua ontwikkeling en samenwerking. Je moet er toch niet aan denken dat wij ons niet over ze ontfermd hadden.
Je krijgt wat je geeft? Dat is een onwaarheid.
Bovendien, ik hoef niets en je krijgt dus ook niets.
Rien ne va plus?
Ik betaal al 42% belasting goddomme...
Ontwikkelingshulp werkt niet (zegt zelfs de WRR), als je dan zonodig de gutmensch wilt uithangen, ga dan bejaarden wassen o.i.d.
Je kan geen geld uitgeven dat je niet hebt. Daar is het hele gezeik mee begonnen. Als we een begrotingsoverschot hebben komen ze maar terug.
Ik roep al jaren te verkondigen dat dit naar nul moet, maar niemand schijnt naar mij te luisteren...
Ik ben een beetje murv van ontwikkelingshulp, overigens zou je na al die nadelige omstandigheden zoals oorlog, ziektes en hongersnood verwachten dat de bevolking niet zou groeien... het tegendeel is waar.
H-E-L-E-M-A-A-L eens.
Geven is goed, krijgen ook, maar dan wel van en aan mensen die er nuttige, constructieve & structurele hulp mee gaan brengen. In een geef-krijg-betrekking waarbij de gever kan checken wat er mee gebeurt. En bij 'foei' kan stoppen en bij 'braaf, aai' meer kan geven.
Checks n balances, allemaal!!1!
Ontwikkelingshulp gaat naar de hulpverleners die zich luxe kantoren, luxe salarissen, luxe reisjes en luxe hotels toekennen.
Als er dan nog wat van overblijft gaat het naar de 'slachtoffers' die er pardoes afhankelijk van worden en zo zitten we gevangen in een vicieuze cirkel waarbij alleen maar meer geld nodig is.
Ontwikkelingshulp werkt averechts. De enigen die er wel bij varen zijn de hulpverleningsorganisaties. De zielepietenindustrie.
Dat iemand zo naïef is om daar aan mee te betalen: zelf weten, sukkel.
Maar dwing me niet om via de belastingen aan dit schandalige systeem mee te werken.
Ze zijn vergeten te roeptoeteren dat Hitler ook geen ontwikkelingshulp gaf, dus dat dit kabinet nazistisch is.
De subsidie slurpers zijn bang dat er in de WW niks meer te halen valt! Dus alles op rood inzetten dus!
www.telegraaf.nl/binnenland/11647524/_...
Ontwikkelingshulp moet vrijwillig zijn.
Dus niet verplicht via de belastingen.
Daar hebben we Peter RRR de Vries weer!
vanavond in de wereld draait door ?
Oxfam-Novib krijgt geen cent van mij!
Mensen die daar zo graag hulp willen bieden kunnen hun vakantie naar zo'n gebied boeken en de handjes uit de mouwen steken in plaats van hun schuldgevoel af te kopen. Die bodemloze put kennen we inmiddels wel...
REAGEER OOK