Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

революция! SP'ers tegen afdracht aan partij

spussr.jpgDe SP is de grootste en rijkste partij van Nederland op dit moment. Maar er kraakt iets bij de bolsjewieken. Roest in het IJzeren Gordijn. Problemen op het Politbureau. Geroezemoes in de politieke goelag. Er is in toenemende mate verzet tegen de afdrachtplicht die volksvertegenwoordigers van de SovchozPartij in de partijkas moeten dumpen. Het gelijkheidsprincipe qua loon werkt in theorie als een tiet, maar net als toentertijd in de Sovjet-Unie ontstaat er een probleem vanwege uitzonderingsposities. Bepaalde SP'ers zijn meer gelijk dan anderen. Met een maatwerkregeling kunnen SP'ers namelijk uitzondering krijgen op de afdracht, maar volgens de dissidenten is dit systeem ontzettend onduidelijk, willekeurig en oncontroleerbaar. Goh, onvoorspelbaar. Veerle Slegers, gemeenteraadslid in Tilburg, is één van de SP'ers die verongelijkt 'ik niet extra geld, zij wel' brult in de krant. Wij weten wel waarom. En zo zijn er meer. Intussen worden raadsleden die hun afdracht doneren aan de voedselbank, zoals Simon Polman uit Lelystad, stoeptegelhard afgestraft. Afdracht moet naar de partij, niet naar de armen. Geroyeerd omdat hij niet de partijkas maar de armoedigen spekte. En zo holt de SP zichzelf qua moraal en moreel langzaamaan steeds verder uit. De roep om glasnost en perestrojka binnen de SovjetPartij is het begin van het einde. De zelfopgelegde afdrachtregeling van de SP wordt steeds meer een losgeslagen monster van hypocrisie, corruptie en machtsspelletjes. En net als met de Sovjet-Unie zijn dit soort verkapte Praagse lentes het einde van de communistische revolutie. Acht, het was geinig zolang het duurde. И красному знамени славной Отчизны Мы будем всегда беззаветно верны!

Reaguursels

Inloggen

Iedere socialist is in wezen een kapitalist, maar dan zonder centen.

Franciscus Borchwerf | 20-02-12 | 20:47

-weggejorist-

jaco | 20-02-12 | 20:44

Ik zie het probleem niet zo. Degene die zich aansluiten bij de SP weten wat het systeem aldaar inhoudt. Als er dan voor hen ook het moment is aangebroken dat ze gaan beuren moeten ze niet gaan miepen over de afdracht, ze wisten immers op voorhand dat het onderdeel uitmaakt van de SP. Ik denk ook niet dat deze miepers bij de SP thuis horen. De afdracht is daarmee tevens ook een prima selectie tool om geschikte partijgenoten te verwelkomen.

jaco | 20-02-12 | 20:44

Jah, i.p.v. dat ze met dat extra geld iets sociaals gaan doen..

Neut | 20-02-12 | 17:02

seven | 20-02-12 | 13:21 | + 1 -
en
Bytemaster | 20-02-12 | 14:27 | + 0 -

Daar heeft u allebei een punt. En kan er in meegaan dat half privatiseren een gedrocht is wat voor de bliksem niet werkt.

Over de zorg plaats ik nog steeds mijn vraagtekens. Want is het ethisch gewenst dat we geld willen verdienenen aan zorgbehoevenden? Ik bedoel, moeten anonieme aandeelhouders zeggenschap krijgen in de beleidsvoering van een zorg instelling? Deze hebben immers als oogpunt winst maximalisatie en de levenskwaliteit van de zorgbehoevenden zal (kort door de bocht) voor hen een zorg zijn. (no pun intended)

Ik neem even als voorbeeld mijn reeds overleden opa. Een man die altijd de handen uit de mouwen stak. Eerst als landarbeider en later ook in de spoorbouw. Naar mijn mening eerzame beroepen, maar begrijpelijk niet vet betaald. Nu werd deze man de dupe van de marktwerking in de zorg aangezien alles goedkoper en efficiënter moest, zogenaamde "pyamadagen" bijvoorbeeld. Nu had mijn opa het geluk dat wij een grote familie hebben en dat mijn moeder, ooms en tantes veel zorgtaken op zich namen maar niet iedere zorgbehoevende bevind zich in die luxe positie. Mogen wij dan niet verwachten dat de overheid zich dankbaar opsteld voor al onze geleverde inspanning voor een betere, luxere, efficiëntere, mooiere samenleving? Wat ik nu zie gebeuren is dat de overheid zich inzet voor de privatisering en winstmaximalisatie in deze markt en ik heb niet het idee dat dat ten goede komt van de zorgbehoevenden.

Zie ik dit verkeerd? Kan iemand van jullie mij overtuigen waarom marktwerking in de zorg een goed idee zou zijn. Want ik neem aan dat we allemaal de beste zorg voor onze naasten willen?

(En dan heb ik het nog niet gehad over de schandalige lage lonen (=waardering?) voor de mensen in de zorg. Ik als IT'er heb niets klagen, maar woest word ik soms als ik naar het loonstrookje van de reaguurbuuf kijk en zie hoe zij zich het schompes werkt.)

de reaguurbuur | 20-02-12 | 15:32

@seven | 20-02-12 | 14:04
Da's lef hebben, beginnen over zinsopbouw...

Qua wikipedia: er wordt daar een duidelijk onderscheid gemaakt, net als in de rest van de literatuur. En stellen dat beiden hetzelfde zijn omdat ze dezelfde afkomst hebben is hetzelfde als beweren dat chimpansees mensen zijn.

Ik wil graag een goed gesprek voeren, maar dat zit er niet in, met dat selectief lezen en verdraaien van de historie van jou. ik stop er mee.

rara | 20-02-12 | 15:02


Die privatisering werkt inderdaad prima:
- NS.
- Zorg instellingen.
- inHolland.
de reaguurbuur | 20-02-12 | 13:09
.
Dat het niet werkt komt omdat er niet echt geprivatiseerd wordt. Het staatsbedrijf wordt geprivatiseerd, maar vervolgens mogen er geen concurrenten komen. Dan krijg je zo'n uitwassen als bij de NS, de zorg en kabelmaatschappijen.

Bytemaster | 20-02-12 | 14:27

rara | 20-02-12 | 12:25 |
Het was generaliserend bedoeld.

Varkensjuin | 20-02-12 | 14:19

seven | 20-02-12 | 12:25 |
Wat goed van je, en ook zo scherp (ik ga er van uit dat je me even wil laten zien dat je niet alleen op wikipedia kijkt). Maar ik ben er van overtuigd dat je niet zonder even snel zoeken hier in je eigen woorden kunt uitleggen wat er bedoeld wordt met maoïsme of leninisme/stalinisme. Ik hoop dat je dat niet gaat doen overigens, want dan zou ik het uit fatsoen moeten lezen, en ik ben eigenlijk niet geïnteresseerd in dat soort achterhaalde typeringen waarmee iets negatief te duiden terwijl de vergelijking nergens meer op slaat. Het is net zo onzinnig de SP nog leninistisch/stalinistisch te noemen als de de VVD liberaal te noemen of het CDA christelijk.

Varkensjuin | 20-02-12 | 14:17

@pius | 20-02-12 | 13:00 |
Old news, comrad, old news.

A.Th. | 20-02-12 | 14:15

Er zijn manipulatie PROFESSIONALS (narcisten) die vinden dat ´haat´ net zo gekoesterd moet worden als ´liefde´. Maar voor sommigen moet er wel veel ´haat´ gekoesterd worden om ´liefde´ te laten gelden.

hawie | 20-02-12 | 14:14

rara | 20-02-12 | 13:19 / 1329
LOL, minor detail. Op die rode tomaat idd wit, want anders onzichtbaar, maar de ster wordt elders wel rood afgebeeld. (Waar de tomaat dus wit. Kijk bv bij de kapitalistische SP webshop naar de sterkleur op de cover vh boek vd SP/Roemer www.sp.nl/nav/nieuws/100529_tothierenn....)
13:19
Je linkt dus naar iets waar staat dat socialisme als oorsprong het communisme heeft wat zo ongeveer hetzelfde inhoud? Volgens mij zijn we het eens, de SP is ...
ps Nu met de crisis komen de nimmer afgeschudde veren weer van pas. Leesvoer. www.sp.nl/geld/opinies/1064/Karl_Marx_...
Qua tekstopbouw vergelijkbaar met werken van jehova's / sekten, ook al zulke toegegeven ijverige propagandistische buurtwerkers.

seven | 20-02-12 | 14:04

Erg leerzaam allemaal. De SP doet binnenshuis gewoon wat ze in het groot zou doen in de soosjalistiese maatschappij die zij voorstaan, en de meeste nederlanders vinden dat zelfs wel een goed idee. Je levert gewoon je zuurverdiende centjes in en vadertje staat bepaalt vervolgens waar het aan uitgegeven zal worden

Eerst aan de mensen die steun verdienen natuurlijk: aan gehoorzame volgelingen en verdienstelijke piepeltjes met een achterban, in ruil voor hún steun, want voor wat hoort wat, en ook aan zielige mensen uit uitgebuite landen, dat werk ook goed naar buiten toe.
Verder betaalt uncle Joe, ofpapa Emile met veel bombarie voor aansprekende projecten, voor onderwijs en zorg, en vanzelfspreken voor cultuur, want dat staat goed bij DWDD, en ook het een en ander om nieuwe doelgroepen te gerieven. Nou, en dan heb je nog werving en selectie, ´scholing en onderzoek´, en dan gewoon de rest in de kleine kas, voor wegen en straatlantaarns enzo, en voor publiciteit en overhead.

Ach ja.
Iedereen wil het huis uit als ´ie groot is, en zelf zijn leven bepalen, maar als dan in de grote buitenwereld een club of een partij de teugels in handen neemt dan is kost, inwoning en een zakgeldje opeens weer aantrekkelijk; daar worden dan allerlei mooie verhalen omheen verzonnen die de slaafse werkelijkheid aan het zicht onttrekt. Dan gaat het over solidariteit en eerlijk delen, over bescherming van de zwakkeren, ´de planeet´ en over de rechtvaardige samenleving...

Kennelijk vertrouwt geen mens zich daar zelf allemaal mee, maar omhooggevallen hotemetoten krijgen vol vertrouwen de portemonnee en de sleutels van het huis overgereikt..
Zelfs nu nog, nu iedereen ziet waar dat goed vertrouwen toe geleid heeft. Eigenaardig hoor, die aanhankelijkheid..

J. van Gaal8771 | 20-02-12 | 14:02

Het was te verwachten dat het geld op een keer nader was dan de rok.

meneer Q | 20-02-12 | 13:37

@seven | 20-02-12 | 13:11
De ster is wit, niet rood. Over creatief omgaan met de werkelijkheid gesproken...

rara | 20-02-12 | 13:29

@zeertegendradig | 20-02-12 | 11:53 |
Ik vond de SP ook binnenskamers nou niet zo eng. Er lopen wat merkwaardige mensen rond, maar dat heb je bij iedere partij. Wat mij bij de SP tegenstond was hun anti-Europa houding. Het afwijzen van de Europese grondwet vond ik geen sterk punt van ze.

Rest In Privacy | 20-02-12 | 13:25

@Parel van het Zuiden | 20-02-12 | 13:20
Man, ik ben met meerdere mensen in gesprek, en soms kan ik niet op alles tegelijk antwoorden. Dat spijt me.

Eigenlijk ben ik ook wel een beetje klaar met dit draadje, het is alsof ik weer in de jaren '80 kraakscenediscussies zit. Jij gaat stemmen wat je wil, en dat ga ik ook doen. Leve de democratie!

rara | 20-02-12 | 13:25

Alteidt Glijck

Beetje kortzichtige opmerking. Stelen is volgens mij iets afpakken wat niet van jou is. Maar als je afspreekt met z'n allen dat je een bepaalde som afdraagd, is dit volgen mij geen stelen.

coeniev | 20-02-12 | 13:22

de reaguurbuur | 20-02-12 | 13:09
Je noemt de NS, 100% staatsmonopolist, waarbij de staat enig aandeelhouder is.
Je noemt de zorg, vrijwel volledig in handen vd staat.
Je noemt een hbo, een zwaar gesubsidieerde sector met zeer vel staatsbemoeienis.

Nu de echte geprivatiseerde voorbeelden, KPN, bellen naar NY kan nu voor een cent ipv fl. 3,50. Mobiele telefonie, NL liep hopeloos achter op bijv Finland (kermit?) maar heeft na de privatisering uiteindelijk 4 hoofdaanbieders en een goed netwerk.
Brieven, ttv staatsmonopolie een envelop, nu via hetnet of xs4all een email.

seven | 20-02-12 | 13:21

@de reaguurbuur | 20-02-12 | 13:14
Twee keer ja. En ik voelde me niet aangevallen, maar in een discussie is het gewoon handig als de deelnemers een duidelijk standpunt innemen. Hier kan dat, in Den Haag niet.

rara | 20-02-12 | 13:21

@rara | 20-02-12 | 13:06 |

Corruptie is ook een factor maar daarin onderscheidt Griekenland zich nou niet heel erg van andere landen. Het doet ook niets af aan het gegeven dat Griekenland veel te veel geld via socialistische maatregelen hebben laten wegvloeien. Corruptie is overigens de drogreden bij uitstek voor verdedigers van socialistische en communistische staatsvormen om het falen van die staatsvorm te vergoeilijken. Een handige twist om de aandacht af te leiden van de geruineerde onderliggende economie. Een economie waarin mensen niet meer ondernemen, geen waarde toevoegen, geen initiatief tonen en vooral de hand bij de staat ophouden (al dan niet voor een marginale niet waarde toevoegende tegenprestatie).
.
Overigens zijn er in een socialistische staat geen rijken. Die staten raken vrij snel aan de bedelstaf. Er zijn wel mensen die een luxe leven leiden. Dat zijn meestal de socialisten die aan de wieg stonden van die staat.
.
Er staan overigens nog meer punten in de tegel waar je op reaguurt. Care to respond?
.
*is er nu eigenlijk wel een soort van klaar mee*

Parel van het Zuiden | 20-02-12 | 13:20

@seven | 20-02-12 | 13:13
De scheiding tussen socialisme en communisme is pas ontstaan in de Eerste Wereldoorlog, lang nadat Das kapital uitkwam. Zelfde wikipagina, andere alinea: nl.wikipedia.org/wiki/Communisme#In_de...

Je houdt echt van cherrypicking. Maakt de discussie lastig, en op z'n ergst zinloos.

rara | 20-02-12 | 13:19

@Parel van het Zuiden | 20-02-12 | 13:04

Te eenzijdig.

pius | 20-02-12 | 13:19

rara | 20-02-12 | 13:10 | + 0 -

Nou, nou. Het was niet als een aanval bedoeld, rara. Excuus. Maar het is toch helemaal niet constructief als alle partijen hun hakken in het zand gaan zetten? Bent u het niet me eens dat het socialisme voor én nadelen heeft? Bent u het niet met me eens dat liberalisme voor én nadelen heeft?

de reaguurbuur | 20-02-12 | 13:14

@necrosis | 20-02-12 | 12:39

Daar zijn we het dan in ieder geval over eens.
Maar erger dan al die onbetrouwbare ratten vind ik het feit dat het klein beetje invloed dat we als burgers nog hebben in deze schijndemocratie steeds verder uitgehold wordt.
Stemmen heeft nauwelijks meer zin.

Gootbalkoning | 20-02-12 | 13:14

dan moet je niet bij de sp gaan als je de statuten niet accepteert.

dat afgeven van je centjes toont solidariteit en toont dat je der niet zit voor de centen zoals alle andere hoog bezoldigden in de andere partijen.

GO SP... power to the gewone mensen.

gider | 20-02-12 | 13:14

Wij hebben met elkaar als burgers (nou ja..) afgesproken met elkaar dat publieke politici een bepaalde vergoeding krijgen van ons voor hun werk.
Die vergoeding betalen wij.
Aan de politici.
En de SP eist dat geld op.
Hebben wij met elkaar afgesproken dat de SP een vergoeding krijgt voor het werk van politici?
Neen.
Wat doet de SP dus?
De SP steelt gemeenschapsgeld.
Het is een in mijn ogen) onacceptabele regeling.
Acceptabel zou zijn als elke SP figuur een deel van hun salaris aan de SP vrijwillig zou afstaan.
Ziehier de dwang van extreem links.
Als de SP meer macht krijgt zal ze de staat gaan besturen en dan zal de staat aan je bezit gaan komen.
Extreem links is altijd diefstal.
Gedwongen solidariteit werkt niet. Voorbeeld in het oostblok.
Pas toch op dat we onze vrijheden niet weggeven met kruiwagens tegelijk door de SP groot te maken. Ze willen niet hun 'eigen vermogen' beheren maar dat van jou!
Dat wou ik even zeggen.

Alteidt Glijck | 20-02-12 | 13:13

rara | 20-02-12 | 13:04
Toch maar een wiki plemp dan.
'Socialisme als 'tussenfase'

Volgens Marx moest het communisme twee fasen doormaken, waarbij de eerste fase vaak 'socialistisch' wordt genoemd. Vandaar het door elkaar gebruiken van de termen socialisme en communisme wanneer er naar bepaalde bestaande regeringsvormen of naar de toekomstige maatschappij wordt verwezen.' nl.wikipedia.org/wiki/Communisme#Socia...

seven | 20-02-12 | 13:13

@rara | 20-02-12 | 13:06 Inderdaad, het ware socialisme kan natuurlijk pas werken als de gelegaliseerde roof van de hogere inkomens tot in de puntjes is georganiseerd... Ik denk echter dat het in de moderne tijd in Nederland niet te realiseren valt. Voor en Scandinaviër is het wat lastig om te verkassen aan gezien de belastingen overal in Scandinavië hoog zijn. Maar voor een Nederlander is het een kleine stap om net over de grens in Duitsland of België te gaan wonen en zo in ieder geval een deel van de belastingplicht (op vermogen, schenkingen en successie) te ontwijken.

witwas | 20-02-12 | 13:12

coeniev | 20-02-12 | 13:09 | + 0 -
U vergeet nationaal socialisme

zeefert | 20-02-12 | 13:11

@de reaguurbuur | 20-02-12 | 13:09
Dat doen ze maar in Den Haag. Hier mogen we vrij discussiëren.

rara | 20-02-12 | 13:10

seven | 20-02-12 | 12:48 | + 0 -
Die privatisering werkt inderdaad prima:
- NS.
- Zorg instellingen.
- inHolland.

Maar dames en heren, kunnen we alle ideologiën even niet altijd tot in het extreme trekken maar toepassen waar gewenst en weghalen waar niet gewenst?

de reaguurbuur | 20-02-12 | 13:09

Communisme is een vorm van socialisme, net als libertarisch socialisme en democratisch socialisme. Het is dus niet hetzelfde en het zijn ook geen voorstadia van elkaar.

coeniev | 20-02-12 | 13:09

@seven | 20-02-12 | 13:03
Das Kapital gaat dus niet over communisme, dan moet je bij het revisionisme van stalin en Mao zijn.

*gestaald kader-imitatie doet

rara | 20-02-12 | 13:07

@Parel van het Zuiden | 20-02-12 | 13:04
Drogredenatie. In een socialistische staat betalen de rijken meer belasting dan armen. In Griekenland betaalde niemand belasting, en dat is gewoon corruptie.

rara | 20-02-12 | 13:06

@seven | 20-02-12 | 13:03

ROFL;)

pius | 20-02-12 | 13:04

@seven | 20-02-12 | 12:58
Nu ben je me kwijt. Socialisme is geen communisme. Dat is iets waar alle historici het over eens zijn.

rara | 20-02-12 | 13:04

@rara | 20-02-12 | 12:47 |

De problemen van Griekenland zijn primair veroorzaakt door (te) socialistisch beleid.
.
Uitgavenzijde:
De torenhoge staatschuld is terug te voeren op: te veel, te hoge uitkeringen en te veel, te hoge ambtenarensalarissen. De publieke sector slokt meer als een derde van de beroepsbevolking op.
.
Inkomstenzijde:
Niemand betaalt belasting. Wat dat betreft is de nivellering goed gelukt. Veel erger is dat de particuliere economie uberhaupt te weinig waarde genereert om de publieke sector te dekken. Mede dankzij het feit dat er onvoldoende beroepsbevolking beschikbaar is.
.
Per saldo...
De resultante is inderdaad asociaal. Dat is wel vaker aan de hand met sociale politiek. Het lijkt allemaal sociaal en op de korte termijn is dat het ook. Op de langere termijn zit er echter een prijskaartje aan, een pijnlijk prijskaartje.

Parel van het Zuiden | 20-02-12 | 13:04

pius | 20-02-12 | 13:01
Alleen ware marxisten kennen die nuance.;)
*Das Kapital dichtslaat*

seven | 20-02-12 | 13:03

@seven | 20-02-12 | 12:55
Ik had het over de rijkdom van de reders, niet over de rederijen.

rara | 20-02-12 | 13:01

@seven | 20-02-12 | 12:58

Onzin. Het socialisme is een voorstadium van het communisme. Of andersom;)

pius | 20-02-12 | 13:01

@A.Th. | 20-02-12 | 12:57

Ik las op het topic over de 5 miljoenste tegel een opmerking van jou dat ik nu ook massaal werd afgeslacht, of zoiets?

Staat dat je nog bij en zoja, vanwaar deze communistische tegel?

pius | 20-02-12 | 13:00

@Parel van het Zuiden | 20-02-12 | 12:42
De SP is een socialistische, geen communistische partij. Ik zie dat u het ondertussen ook wel zult beseffen aangezien u met geen enkel onderbouwd argument kunt komen dat de SP communistisch is.

In plaats van SP beleid met griekenland te vergelijken kun je ook naar de scandinavische socialistische democratien kijken.

DionysuZ | 20-02-12 | 13:00

rara | 20-02-12 | 12:49
Wat ik bedoel te zeggen is dat socialisme hetzelfde is als communisme (rara | 20-02-12 | 12:05 ). 2 woorden met maar een betekenis.

seven | 20-02-12 | 12:58

En zo holt de SP zichzelf qua moraal en moreel langzaamaan steeds verder uit. De roep om glasnost en perestrojka binnen de SovjetPartij is het begin van het einde. De zelfopgelegde afdrachtregeling van de SP wordt steeds meer een losgeslagen monster van hypocrisie, corruptie en machtsspelletjes.
Johnny Quid | 20-02-12 | 11:2
En dan nu de vraag..''Heeft Johnny... met twee n's dit allemaal zelf vastgesteld of is de wens hier meer de vader van de gedachte?
Als stemmingmakend stukje doet zo'n
verhaal het natuurlijk goed,maar te veel science-fiction ,in strijd met de realiteit,is ook niet goed.

pielewaaier | 20-02-12 | 12:58

Wat ik dus een gemis vind aan dat filmpje is dat de USSR Enterprise 1703 F met Captain Picardski ontbreekt. Dat miste ik. Wou ik even kwijt. Kan iemand dat er nog even inlassen?

A.Th. | 20-02-12 | 12:57

Goed dat de USSR niet meer bestaat maar ze hadden wel wel het mooiste volkslied.

de euro middenweg | 20-02-12 | 12:57

De SP vergelijken met de bojsewieken is geen enkel probleem hier in Nederland, maar als je de PVV vergelijkt met het derde rijk, dan ga je toch echt te ver!

coeniev | 20-02-12 | 12:57

rara | 20-02-12 | 12:47
De rijken hebben gewoon meer uitwijkopties. Griekenland is net als Panama & Nederland een low tax haven voor (Griekse) scheepvaart/rederijen. Het omvlaggen van schepen die hun geld vooral op zee verdienen ipv in een land kan nou eenmaal zeer eenvoudig. De blasting verhogen voor de Griekse rederijen betekend in realiteit het definitief uitzwaaien van die sector incl de werkgelegenheid die zich dan in Panama vestigt.

seven | 20-02-12 | 12:55

Het SP-argument dat ze baantjesjagers en graaiers niet op het pluche willen hebben, heeft toch wel wat

Islamofiel | 20-02-12 | 12:53

@seven | 20-02-12 | 12:48
Heb ik ergens beweerd dat de SP niet socialistisch zou zijn? Ik heb je hoog zitten, maar nu vraag ik me in gemoede af waarom.

rara | 20-02-12 | 12:49

rara | 20-02-12 | 12:24
Inderdaad, van Mao hebben ze bij de SP toen decennia duidelijk was hoe het socialisme in China onder Mao echt werkte uit marketingoverwegingen afstand genomen. Mijn vraag aan jou, heeft de SP afstand genomen van het socialisme? Kiest ze in diverse zaken voor de markteconomie (privatiseringen bijv.) of toch voor meer staatsinvloed, in handen leggen vd staat?
If it quacks like a duck..

seven | 20-02-12 | 12:48

@Parel van het Zuiden | 20-02-12 | 12:42
Je omschrijving van het huidige Griekenland deed mij sterk denken aan de DDR. Daar was mijn reactie op gebaseerd. Misschien wat onduidelijk, dat geef ik toe.

De problemen van Griekenland zijn zeer onsocialistisch: de rijken betalen geen belasting en de armen betalen de kosten van de crisis. Jij noemt dat SP-beleid, en daar kan ik niet echt zinnig op reageren...

rara | 20-02-12 | 12:47

@rara | 20-02-12 | 12:28 |

Het was een discussie geweest als beide partijen aan argumenten aan het uitwisselen waren. Dat is niet het geval. Ik trek een parallel tussen SP en Griekenland. U komt terug met DDR. Dat ontslaat mij van de plicht uitvoeriger te onderbouwen. Zinloos... Als u echt een rondje wilt sparren zult u zelf ook wat meer uw best moeten doen. De prikkel tot een zinvolle discussie ontbreekt nu een beetje. Ongeveer zoals SP -beleid de prikkel voor bedrijvigheid weggenomen zou hebben...

Parel van het Zuiden | 20-02-12 | 12:42

*gaap*
wekelijks SP-bash topics zodat de rechtse rakkers weer het idee hebben dat ze 'gelijk' hebben en weer rustig kunnen slapen. Goedzo jongens, waar je blij van wordt. Mensen met een half brein trappen niet in propaganda.

Gehaktbalmetketjap | 20-02-12 | 12:40

@Gootbalkoning | 20-02-12 | 12:32
Ik stem al een tijdje PVV, daarvoor éénmalig SP (die zelfs met 25 zetels niet welkom waren bij BakEllende) en daarvoor helemaal niets.
Politici zijn iets te vaak onbetrouwbare ratten gebleken.
Wat dat betreft kan momenteel geen enkele partij op mijn stem rekenen.

necrosis | 20-02-12 | 12:39

@necrosis | 20-02-12 | 12:31

Ik min of plus niet vaak. Nu ook niet;)

pius | 20-02-12 | 12:33

@necrosis | 20-02-12 | 12:27

Je klinkt als een paarse minister uit de jaren '90.

Gootbalkoning | 20-02-12 | 12:32

@pius | 20-02-12 | 12:28
LOL?
En ondertussen -1 uitdelen?
*-1 retour afzender sturen doet*

necrosis | 20-02-12 | 12:31

@Doldwaas | 20-02-12 | 12:25

Goed punt.

pius | 20-02-12 | 12:29

@Parel van het Zuiden | 20-02-12 | 12:23
Je ontloopt de discussie...

rara | 20-02-12 | 12:28

@necrosis | 20-02-12 | 12:27

LOL. Grmmmpf.

pius | 20-02-12 | 12:28

@salemi | 20-02-12 | 12:19
Het aanleggen van wegen moet je overlaten aan het bedrijfsleven, dan ligt er veel sneller extra asfalt tegen aanzienlijk lagere kosten.
Dergelijke projecten in overheidshanden kost al het dubbele van wat een solide bedrijf rekent, terwijl tijdens het aanleggen cq bouwen er niet een miljard aan onverwachte kosten bovenop komt.

necrosis | 20-02-12 | 12:27

@rara | 20-02-12 | 12:24

Een mens ziet alleen wat hij wil zien. Kijk naar mij;)

pius | 20-02-12 | 12:26

@rara | 20-02-12 | 11:55

De Russische Godwin staat al in het artikel zelf.

Gootbalkoning | 20-02-12 | 12:26

De meeste politieke partijen in Nederland hebben een afdrachtregeling. Ook de PVDA, GroenLinks, D66 en de ChristenUnie. Dat juist de SP onder vuur komt te liggen is waarschijnlijk omdat die de meest rigoreuze regeling heeft.

Slechts VVD en CDA hebben geen afdrachtsregeling, omdat zij genoeg geld binnen kunnen halen bij het bedrijfsleven en ondernemers. Die verwachten daar ongetwijfeld wat leuke dingen voor terug. Dan heb ik liever dat de volksvertegenwoordigers samen een flink deel van de partijfinanciering voor hun rekening nemen dan dat het bedrijfsleven de kans krijgt zich politiek in te kopen.

Doldwaas | 20-02-12 | 12:25

@Varkensjuin | 20-02-12 | 12:18
Was ter opfrissing van het geheugen. De oplettende lezertjes hebben de link niet nodig.

rara | 20-02-12 | 12:25

Varkensjuin | 20-02-12 | 12:18
'De vereniging stelt zich ten doel het verwezenlijken van een socialistische maatschappij in Nederland' www.sp.nl/partij/theorie/statuten/

seven | 20-02-12 | 12:25

@salemi | 20-02-12 | 12:19

Juist. Leve de boomklever.

De aanname dat de mens de natuur volledig naar zijn hand kan zetten en belangrijker is dan andere levende wezens op deze planeet is altijd al de oorsprong geweest van vele catastrofes en we ain't seen nothing yet in that sense.

De energie-wetten zijn al te lang overtreden.

Op mondiaal niveau zijn we niet ver af van de finale klap. De natuur is vooral boos op hersenboomklevers die liever zelf god spelen zoals jij.

Armageddon to the rescue baby.

pius | 20-02-12 | 12:25

@seven | 20-02-12 | 12:19
Heb je zelf dat stukje over de Demaoisatie wel gelezen, of hou je van cherry-picking?

rara | 20-02-12 | 12:24

@rara | 20-02-12 | 12:17 |

Er kan vanuit dit draadje inmiddels een complete badkamer betegeld worden met onderbouwing voor dat standpunt. Maar goed, een aanhanger van 'stem tegen' zal wel moeite hebben met vertellen waar hij 'voor' iets is....

Parel van het Zuiden | 20-02-12 | 12:23

@necrosis | 20-02-12 | 12:16
Dus zijn de angsten voor een 'communistisch Nederland onder leiding van de SP' volkomen uit de lucht gegrepen.

rara | 20-02-12 | 12:23

Socialisme gaat bij voorbaat in tegen de natuur van de mens. Om een socialistische samenleving te stichten moet iedereen het accepteren, dat alles gedeeld wordt. Of je nu niet werkt, simpel werk verricht of keihard werkt op hoog niveau. De mens zit nu eenmaal niet zo in elkaar dat dat geaccepteerd wordt. Vervolgens is er dus flinke druk nodig om dit af te dwingen. Daarna ontstaat er onvrede en de boel sodemietert in elkaar.
Socialisme heeft nog nergens ter wereld gewerkt. Kapitalisme heeft landen tot de best leefbare samenlevingen op aarde gebracht, ook al is Kapitalisme ook niet zonder problemen.

Bytemaster | 20-02-12 | 12:21

@seven | 20-02-12 | 12:16
Kom op zeg, moet ik jou wijzen op de verschillen tussen socialisme en communisme?

Dat een partij voortkomt uit een andere partij wil niet zeggen dat de ideologie mee overgenomen wordt. Voorbeeld: SDAP > PvdA.

rara | 20-02-12 | 12:21

Achterkamertjes- en vriendjespolitiek heet dat en dat komt bij elke partij voor. Alleen ontkent elke partij het bestaan ervan.

Andersom dag | 20-02-12 | 12:20

@Sjors W. | 20-02-12 | 11:31
Bidden dat het met de pvda beter gaat? Wat dacht je van het opdoeken van zowel de pvda als de sp? We hebben het inmiddels wel zo'n beetje gehad met die socialistische luchtfietsers.
Zaterdag weer een treffend voorbeeld. Het voornemen is om het vastgelopen verkeer op de ring van Rotterdam te verlichten door een nieuw stukje snelweg aan te leggen. Verkeer loopt beter door en daardoor een mindere belasting voor het milieu, door al die auto's die iedere dag tot stilstand komen. Nee hoor, er is weer een demonstratie opgezet door salonsocialisten, die vinden dat er een weilandje met een boomklevertje of zoiets in gevaar komt. Ga eens gewoon op de hei of de wadden wonen, daar kan je lekker milieutje spelen.

salemi | 20-02-12 | 12:19

rara | 20-02-12 |
Goed gezien. Zeker omdat de meesten die met dit soort onzinnige achterhaalde kwalificaties strooien bij de vraag naar een toelichting niet verder komen dan een linkje naar wikipedia.

Varkensjuin | 20-02-12 | 12:18

Voor de rest is de SP de enige partij die je werkelijk op de vloer ziet en actief is voor mensen in de samenleving.

Jammer dat het financieel-economisch program onbetaalbaar is anders hadden ze mijn stem gekregen deze keer.

pius | 20-02-12 | 12:17

@Parel van het Zuiden | 20-02-12 | 12:14
Aangezien jij aankwam met de stelling dat de SP communistisch is ligt de bewijslast voor die stelling bij jou. Omdraaien van de bewijslast is een Diederik Stapeltactiek, en daar ga ik niet in mee.

rara | 20-02-12 | 12:17

rara | 20-02-12 | 12:05
Oorsprong: CPN > Marxistisch-Leninistisch Centrum Nederland (Monjé stond in deze periode in contact met de Chinese ambassade in Nederland en reisde naar China, waar hij lid werd van Mao's Rode Garde.) > KEN Kommunistiese Eenheidsbeweging Nederland > Kommunistiese Partij Nederland/Marxisties Leninisties (KPN/ML) > De naam KPN/ML werd in oktober 1972 veranderd in Socialistiese Partij (SP)

De SP is voor socialisme, ze heet socialistische partij, ze kreeg nb ttv de koude oorlog geld uit communistische landen, oa China. (Die de SPers zagen als 'usefull idiots' in het westen )

seven | 20-02-12 | 12:16

@rara | 20-02-12 | 12:12
Volgens mij heeft nog geen enkele partij het land kunnen overnemen.
Elke regering was een coalitie, voor zover ik weet.

necrosis | 20-02-12 | 12:16

@rara | 20-02-12 | 12:05 |

Die kan ik wel beantwoorden. Jij bent degene die op dit terrein misleid is. Hoewel 'window dressing' de SP niet vreemd is staan er toch heel wat rabiate communistische beleidslijnen in het partijprogramma. Vreemd dat jij dat niet ziet. Misschien kunnen we de discussie omdraaien. Leg jij mij eens uit waaruit blijkt dat de SP geen communistische partij is?

Parel van het Zuiden | 20-02-12 | 12:14

@seven | 20-02-12 | 12:04
Heb je voor mij ook zo'n truc waarmee ik mijn maandsalaris ergens kan onderbrengen, vervolgens genieten van fictief lager loon en stiekem toch (belastingvrij) kan beschikken over de rest van mijn loon?
Of mag dat niet als je geen politicus bent?

necrosis | 20-02-12 | 12:12

@eye | 20-02-12 | 12:02
De SP krijgt het nooit voor het zeggen, ze kunnen het land niet overnemen. Ze kunnen meedoen in coalities, maar meer dan dat zal het niet worden.

rara | 20-02-12 | 12:12

Waarom zo'n partij de partijkas zo belangrijk vindt. Jezelf de vraag stellen is genoeg weten.

LibertasSimplex | 20-02-12 | 12:11

@zeertegendradig | 20-02-12 | 12:08
D. Ik word gedwongen om op jouw boerderij mee te werken. Als dank ontvang ik een aanvulling op mijn uitkering. Je zou me ook in loondienst kunnen nemen.

rara | 20-02-12 | 12:10

Altijd de zelfde verouderde rechtse praatjes over de SP. Verzin is wat nieuws Quid. Bijvoorbeeld over het geweldige graaien van rechts.

zeitgeistwatch=nopvv | 20-02-12 | 12:09

@Parsons | 20-02-12 | 11:59 en anderen
Volgens mij is dit standaard Keynesiaanse politiek. Historisch voorbeeld waar het goed gewerkt heeft: nl.wikipedia.org/wiki/New_Deal_(VS)

rara | 20-02-12 | 12:09

Rara zegt: "Hogere uitkeringen leiden tot meer consumptie. Meer consumptie leidt tot economische groei. Je kunt dat geld ook steken in hypotheekrenteaftrek, maar dan spek je de hypotheekbanken in plaats van de economie."
rara | 20-02-12 | 11:50 | + -1 -

Haha je maakt een grapje toch Rara? Als jij en ik samen een land vormen en ik werk als boer(en betaal dus alle belasting) en jij krijgt een uitkering. Rarara wat gebeurt er als ik meer belasting moet gaan betalen om jouw hogere uitkering te betalen?

A. Jij krijgt welliswaar meer euro's, maar jij kan hier nog steeds hetzelfde aantal producten mee kopen, omdat ik mijn prijzen ga verhogen.
B. Ik smeer hem naar geenstijl land want ik ga niet zoveel belasting voor jouw betalen.
C. Ik stop ook met werken aangezien de uitkeringen zo heerlijk hoog zijn. Met als gevolg, dat we beiden geen hap meer te eten hebben.

zeertegendradig | 20-02-12 | 12:08

@seven | 20-02-12 | 12:04 En mogen ze als ANBI ongelimiteerd vermogen vormen of komt op een gegeven moment wel de vennootschapsbelasting om de hoek kijken?

witwas | 20-02-12 | 12:07

@Parsons | 20-02-12 | 12:01
Staat dat op dezelfde pagina waar de SP ook duidelijk afstand neemt van het maoisme?

rara | 20-02-12 | 12:06

@Parel van het Zuiden | 20-02-12 | 12:02
Als je denkt dat de SP communistisch is dan weet ik niet wie hier misleid is en in sprookjes gelooft.

rara | 20-02-12 | 12:05

Terecht. Achterlijke Stalin-regel die de Pjotrs en Svetlana's van de neo-communisten het hardst treffen waardoor het tegendeel van het beoogde doel word bereikt.

Siberische praktijken.

pius | 20-02-12 | 12:04

necrosis | 20-02-12 | 11:57
De afdrachtinkomsten zijn voor de SP belastingvrij, de SP is een ANBI. De truc is nog beter, de SP vangt het volledige hoge brutoloon vd SPpolitici op haar rekening waarna zij zelf aan die politici een minimaal inkomen (met lage belastingdruk uitkeert. Politici zijn dus in dienst van&staan op de loonlijst vd SP ipv zoals normaal in dienst bij de staat/provincie/gemeente.
Het verschil houdt de SP volledig taxfree achter.

seven | 20-02-12 | 12:04

@rara | 20-02-12 | 11:46 |

Nou volgens mij trek ik een parallel met Griekenland niet de DDR. Veel van het beleid wat de SP in het verkiezingsprogramma heeft staan en hardop propageert is in Griekenland jarenlang de norm geweest. Overigens hoef ik slechts naar Nederland eind jaren 70 te verwijzen als voorbeeld van de verwoestende consequenties van ongecontroleerd socialisme (in feite communisme) voor een economie.
.
Ik weet dat u de SP hoog heeft zitten dus ik ga ervanuit dat ik u niet kan overtuigen. Dat blijft wat mij betreft toch de zorgelijke constante rond communisme. Het klinkt allemaal zo mooi waardoor deze in zoveel landen al gefaalde maatschappijvisie blijft persisteren. Het maakt niet uit hoeveel casi als bewijslast aangevoerd worden. Het is net een geloof.

Parel van het Zuiden | 20-02-12 | 12:02

SP-gemeenteraadsleden dragen 50 tot 75 procent van hun raadsvergoeding af, leden van provinciale staten 50 procent. Kamerleden, wethouders en gedeputeerden mogen een netto salaris van ongeveer 2.500 euro houden - de rest gaat in de partijkas.

Niet te geloven dit, maar als de SP het voor het zeggen krijgt staat dit elke werkende Nederlander
te wachten. Daar kon Mao nog een puntje aan zuigen.

eye | 20-02-12 | 12:02

Toch vind ik de Russische en Chinese Godwin minder storend...

Tommygunner | 20-02-12 | 12:01

@rara | 20-02-12 | 11:54
Nee hoor, die komen van de website van de SP.

Parsons | 20-02-12 | 12:01

@seven | 20-02-12 | 11:50
Als ik dat als ondernemer doe krijg ik gewapende mannen over de vloer. #fiod

Parsons | 20-02-12 | 11:59

@rara | 20-02-12 | 11:50
Zucht. Nog één keertje dan - hypotheekrente is *niet* belast. Iets dat *niet* is belast kan niet worden toegerekend aan belastinginkomsten voor de overheid. Derhalve is jouw opmerking over "geld steken in hypotheekrente" zinloos, dom en bovenal overbodig.

Parsons | 20-02-12 | 11:59

@rara | 20-02-12 | 11:55
Was die van mij dan een Roomse Godwin?

Joost Maghetweten | 20-02-12 | 11:57

rara | 20-02-12 | 11:50
Die SP logica is brak. Waar komt dat extra geld voor uitkeringen (+overhead) dan vandaan? Inderdaad, uit de knip van de belastingbetalers die, tadaa, daardoor minder kunnen uitgeven waardoor de economie dus krimpt.

seven | 20-02-12 | 11:57

@rara | 20-02-12 | 11:50
Dat is volgens mij een beetje simplistische redenering.
Die hogere uitkeringen moeten wel ergens van betaald worden. Dat betekend hogere belastingen en premies.
Hierdoor kunnen werkenden dan weer minder besteden.

Waar is de groei van de economie dan?

Che_cuevara | 20-02-12 | 11:57

@seven | 20-02-12 | 11:50
Ik sla je zeer hoog aan, vanwege je kennis en zinnige linkjes.
Je gaat me toch niet vertellen dat de afdrachten aan de SP onbelast blijven?
Betaalt SP geen vermogensbelasting of zoiets?
*antwoord met angst en beven tegemoet ziet*

necrosis | 20-02-12 | 11:57

@rara | 20-02-12 | 11:50 Haha, grapjas. Ben je het ironieknopje vergeten? Een hoger minimumloon leidt tot werkeloosheid, dus nog meer uitkeringen. Om die te betalen moeten de belastingen verhoogd worden voor de sloebers die nog wel werken. Zij houden dus minder over om te consumeren. Daarmee is het effect van de hogere consumptie van uitkeringstrekkers wel teniet gedaan. Daarnaast hebben hogere minimumlonnen tot gevolg dat meer productie naar het buitenland verplaatst zal worden, waardoor de belastingopbrengsten voor de overheid nog meer dalen.

witwas | 20-02-12 | 11:55

@Gootbalkoning | 20-02-12 | 11:53
En daar is de Russische Godwin.

rara | 20-02-12 | 11:55

@Parsons | 20-02-12 | 11:52
De Chinese Godwin, heb je het zelf uitgevonden?

rara | 20-02-12 | 11:54

Hardcore communisme heeft een hoog knuffelgehalte, zolang het niet over werkelijke macht beschikt.

Naar Marcus Bakker is nog een vergaderzaal in de TK genoemd. Dat zou niet gebeurd zijn als de man ooit daadwerkelijk iets in de melk te brokkelen had gehad. Communisten met macht zijn een stuk minder schattig.

De SP lepelt nu langzaam de gevestigde partijen leeg, haalt virtuele zetelwinst niet alleen uit de voor de hand liggende hoek (verscheurd en radeloos traditioneel links, PvdA en GL) maar ook van voormalige stemmers op de VVD (door de mand gevallen liberalisme), CDA (zieltogend en intern verdeeld) en PVV (Henk en Ingrid vinden gezellige dikkerd Roemer lief. Wilders is "onfatsoenlijk").

Iedereen schijnt vergeten te zijn waar de SP z'n wortels heeft. In het staalharde Stalinisme, dat ook Bakker en de zijnen voortbracht. Diens uitspraak "Hopelijk zal het snel lukken met dit gespuis korte metten te maken" naar aanleiding van de Hongaarse opstand in 1956 lijkt ook te zijn vergeten en vergeven. Evenals het ausradieren van dissidente elementen in z'n partij. Het stond een posthuum eerbetoon in de Tweede Kamer in ieder geval niet in de weg.

Maar als nu al de tanden van de SP-hardliners ontbloot worden als het gaat om interne kwesties, hoe moet dat gaan als de Stalinistische tijger straks daadwerkelijk het regeringspluche gaat bezetten? Een nieuw ijzeren gordijn, maar nu van Delfzijl tot Vaals?

Gootbalkoning | 20-02-12 | 11:53

Binnen nu en tien jaar wordt waarschijnlijk de partijtop opgepakt wegens verduistering. Blijkt dan dat ze net als alle andere politici toch niet zo principieel waren.

Overigens: Er is bij mijn weten maar één andere organisatie die van zijn (échte) leden vraagt het salaris in te leveren en dat is de katholieke kerk met hun kloosters en missionarissen. En we weten allemaal wat voor een succes dat is gebleken

Joost Maghetweten | 20-02-12 | 11:53

Bij Jan Marijnensen was het altijd; Niet eens => Goelag. Ik weet nog dat ik destijds in een zaal zat met een lading wannabee Sp'ers, na een half uurtje Marijnensen waren ze gelukkig snel genezen. De SP is in de media lief en gematigd doen, maar binnenskamers is het een hele enge partij. Hoe Roemer is weet ik niet, deze man heb ik nog nooit ontmoet. Hij oogt aardig, maar goed of het werkelijk zo is?

Verder wil je echt niet weten wat voor types de SP steunen, daar is de achterban van de PVV met haar brievenbuspisser nog peanuts bij.

zeertegendradig | 20-02-12 | 11:53

In de herhaling dan maar:

(...) Dat wil zeggen dat naast de traditionele marxistische kritiek op het kapitalisme ook de politieke opvattingen van de Chinese staatsman als leidraad gelden. Hij had er toch maar mooi voor gezorgd dat een op de vier wereldburgers géén honger meer had en geen bazen meer boven zich hoefde te dulden - terwijl elders in de wereld onderdrukking en uitbuiting aan de orde van de dag zijn. (...)

In Azië stierven tussen de 61 miljoen en 65 miljoen mensen door dit politiek geweld en politieke keuzes. Mao Zedong is verantwoordelijk voor 75% van de slachtoffers.

Parsons | 20-02-12 | 11:52

Kortom, de SP vangt indirect via de belastingvrije afdrachttruc meer staatssubsidie. Concurrentievervalsing

seven | 20-02-12 | 11:52

@rara | 20-02-12 | 11:41
Dat is fijn voor Roemer, maar zolang die vetzak de baas is bij SP, stem ik op een andere partij.

necrosis | 20-02-12 | 11:52

Tommygunner | 20-02-12 | 11:47 |
En wie haalt al die yoghurt met mueslibrokjes weer van mijn scherm af?

Bezorgdenverjaagster | 20-02-12 | 11:52

De afdrachtregeling van de SP kost de staat ook nog extra geld. De SP politici geven nml vd belasting dat lage inkomen op waardoor de staat minder belasting over het door de staat betaalde inkomen terugontvangt en de politici meer inkomensafhankelijke subsidies/toeslagen ontvangen. Het deel vh inkomen wat direct naar de SP gaat is nml belastingvrij.

seven | 20-02-12 | 11:50

@witwas | 20-02-12 | 11:45
Hogere uitkeringen leiden tot meer consumptie. Meer consumptie leidt tot economische groei. Je kunt dat geld ook steken in hypotheekrenteaftrek, maar dan spek je de hypotheekbanken in plaats van de economie.

rara | 20-02-12 | 11:50

@Parel van het Zuiden | 20-02-12 | 11:44 Helemaal eens, met als enige verschil met Griekenland dat daar een succesvolle economische activiteit (rederijen) belastingvrijstelling geniet, terwijl de SP dergelijke activiteiten de grens over zal jagen vanwege te hoge belastingtarieven.

witwas | 20-02-12 | 11:48

@Zatkniss | 20-02-12 | 11:35
Google translate werkt prima hoor *kuch*
Я малюю мой пазногці фіялетавым і часта хочуць ноччу пры адсутнасці цяжарнасці конь?

Tommygunner | 20-02-12 | 11:47

@Parel van het Zuiden | 20-02-12 | 11:44
De SP is iets anders dan de DDR, waar jouw beeld op gebaseerd is.

rara | 20-02-12 | 11:46

Linksom of rechtsom, ieder gaat uiteindelijk voor zijn eigen belang.

p boos | 20-02-12 | 11:46

Het verbaast me niets dat dit stukje over "het groeiende verzet" binnen de SP afkomstig is uit het PvdA propaganda blaadje de Volkskrant. Als geen ander weten ze daar dat de afdrachtregelening van de SP de allereerste reden is waarom kiezers SP stemmen en niet PvdA. Er is geen ruimte voor salonsocialisten binnen de SP. Aan alle SP leden die daar een probleem mee hebben derhalve het volgende advies: wordt gewoon lid van de PvdA. Daar is socialistisch zijn iets dat slechts met de mond beleden hoeft te worden, natuurlijk niet met de portemonnee.

Marcus Porcius Cato | 20-02-12 | 11:46

@p boos | 20-02-12 | 11:40
Nee, dan sliep ik nu nog. Als ik zonder werk zou zitten trouwens ook.

Tommygunner | 20-02-12 | 11:46

@rara | 20-02-12 | 11:42 Laat je door mij niet tegenhouden. Ik lees graag je mening over de plannen van de SP om minimumloon en uitkeringen te verhogen. En waarvan ze dat willen betalen. Geef ik je alvast een onderhoudend linkje waarom we dat volgens mij absoluut niet moeten doen:
www.meervrijheid.nl/?pagina=979

witwas | 20-02-12 | 11:45

@Cum_Fraude | 20-02-12 | 11:34
In Nederland bestaat wel degelijk armoede, met name onder oudere vrouwen die alleen van AOW moeten rondkomen.
Die kijken ATWT op een tweedehands 4:3 televee!

necrosis | 20-02-12 | 11:45

@witwas | 20-02-12 | 11:30 |

De gevestigde partijen hebben heel erg veel fouten gemaakt. De demografische ontwikkeling was niet van gisteren en de historisch lage rentevoet is vooral een politieke keuze om de pijn uit te stellen naar generaties die nog niet kunnen stemmen. Los van het feit dat de gevestigde partijen ons de Euro hebben binnengeloodst terwijl ze de weeffouten en onbetrouwbare partners bewust hebben genegeerd.
.
Toch neemt dit alles niet weg dat we met SP beleid veel verder van huis waren geweest, in de buurt van Griekenland namelijk. De huidige staat van Griekenland is een rechtstreekse consequentie van beleid zoals de SP dat voorstaat... Geen ondernemersklimaat, luie passieve beroepsbevolking, slecht eenheidsonderwijs, geen waardetoevoegende economische sectoren en vooral heul veul ambtenaren.
.
Met de SP aan de macht vliegen de tomaten initieel misschien in het rond maar het zal van korte duur zijn. Er zal namelijk geen nieuwe tomaat de kassen verlaten.

Parel van het Zuiden | 20-02-12 | 11:44

Hebben we niet-zelfverrijkende politici is het weer niet goed #gezeur

Rest In Privacy | 20-02-12 | 11:42

@witwas | 20-02-12 | 11:40
Sorry voor mijn weerwoord. Ik zal het niet meer doen.

rara | 20-02-12 | 11:42

@Cum_Fraude | 20-02-12 | 11:34
Als het aan de SP ligt gaat het koningshuis in ieder geval niet meer op kosten van de samenleving op wintersport.

p boos | 20-02-12 | 11:42

Als dit detail je al sp-volksvertegenwoordiger dwars zit, hoe kan je dan - in Trotski's naam - staan voor het programma of vijfjarenplan dat je wenst uit te voeren. De liberale koekwaus uithangen kan prima bij Peggold en zijn juristenvrindjes, dunkt me.

*plannen voor Waldsiedlung in de Ossche Bossen reeds klaarliggen heeft*

Bezorgdenverjaagster | 20-02-12 | 11:41

@Bigi Bana Boy | 20-02-12 | 11:36
TOP. Een Mao-truitje met ontblote navel, staat me vast erg goed.

Tommygunner | 20-02-12 | 11:41

@necrosis | 20-02-12 | 11:38
Als Roemer een paar kiezers wegjaagt, maar ondertussen veel extra stemmen weet te winnen dan is de uitkomst positief voor de SP.

rara | 20-02-12 | 11:41

@rara | 20-02-12 | 11:37 Wie zegt dat ik in de gevestigde partijen geloof? Je vroeg om inhoudelijke kritiek op de SP, die heb ik je gegeven. Verder wou ik het daarbij laten.

witwas | 20-02-12 | 11:40

@Tommygunner | 20-02-12 | 11:32
Jij hebt zeker ook nachtdienst?

p boos | 20-02-12 | 11:40

Ik dacht dat de SP was ontstaan dankzij royale donaties van de kameraden uit China.

vetkleppert | 20-02-12 | 11:38

Ieder Kamerlid legt bij de beëdiging in de Tweede Kamer de eed of de belofte af.

"Ik zweer (verklaar) dat ik, om tot lid van de Staten-Generaal te worden benoemd, rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of welk voorwendsel ook, enige gift of gunst heb gegeven of beloofd. Ik zweer (verklaar en beloof), dat ik, om iets in dit ambt te doen of te laten, rechtstreeks noch middellijk enige belofte heb aangenomen of zal aannemen. ..."

De SP-er heeft beloofd zijn inkomen af te staan, hij of zij heeft nooit de intentie gehad zich aan de Nederlandse wet te houden.

Als politieke partij opkomen voor de uitkeringsrechtigden is elektroraal zeer verstandig. Deze groep groeit ieder jaar en de afstand tussen de politiek en de burger is bij deze mensen heel klein. Het zijn trouwe kiezers. Omgekocht als u het mij vraagt.

Maar geachte SP? Wie betaald die uitkeringen? Heeft het wel zin te gaan werken als je daar honderd euro per maand op achteruitgaat?

Kijk, ik ben ook voor om iedereen een mooi leven te geven, maar daar zullen we wel allemaal voor moeten gaan werken. Met de 1 miljoen uitkeringstrekkers in Nederland zien we duidelijk waar de financiële onhoudbare situatie begint. En dan neem ik de Vutters die een bom onder de dekkingsgraden van pensioenen hebben gelegd nog geeneens mee.

Bijstand is nu niet genoeg om van te leven en te veel om van dood te gaan. Het houdt mensen vast in een deprimerende statische toestand waar niemand echt gelukkig van wordt. Gaan werken is duurder dan stoppen met roken voor deze tokkies.

Zou het niet even sociaal zijn als werken echt loont? "Een alleenstaande ouder die vanuit de bijstand vier dagen gaat werken tegen minimumloon, houdt per jaar ruim € 1000 minder over dan wanneer deze nog in de bijstand zou zitten." nl.wikipedia.org/wiki/Armoedeval

Iemand die gaat werken moet daar minimaal 100 euro extra per week aan overhouden anders gebeurt het niet. De SP is heel duidelijk voor een sociale samenleving, maar zelfs Robin Hood moest dat geld toch ergens vandaan halen.

Feynman | 20-02-12 | 11:38

Ik neem dat als je de beslissing hebt genomen om je in te zetten voor de SP dat je op de hoogte bent van het beleid van de partij. En hoe fout het ook is daar dien je je dan aan te houden.

Duracel batterij | 20-02-12 | 11:38

@rara | 20-02-12 | 11:29
Fozzy Bear een stemmentrekkerT?
Toen Marijnissen de grote roerganger was heb ik op ze gestemd, omdat ik hem een sympathieke vent vond.
Agnes Kant was een redelijk alternatief.
Momenteel stem ik niet op SP wegens.... Fozzy Bear!

necrosis | 20-02-12 | 11:38

Uitgelezen kans voor de SP om zich definitief als de grootste PvdA te profilieren. Als men dit vuiltje weet wit te wassen door op een nette manier de afdrachtsregeling te liberaliseren dan kunnen de PvdA en PVV definitief opgedoekt worden. Kom op Emiel! Laat ruimte in je rode boekje om lokale gelden ook lokaal sociaal in te zetten.

Bergverzet | 20-02-12 | 11:38

@witwas | 20-02-12 | 11:30
Je pensioen is minder waard geworden omdat het huidige pensioensysteem verouderd is, en geen van de gevestigde partijen heeft het de afgelopen 30 jaar aangedurfd om daar iets aan te doen. Die toegenomen levensverwachting komt echt niet plotseling uit de lucht vallen, iedereen kon het aan zien komen. De gevestigde partijen hebben er jarenlang voor gekozen om niets te doen.

Je gelooft in partijen die incapabel zijn gebleken. Da's op zich ook sprookjesachtig...

rara | 20-02-12 | 11:37

De SP wordt groter dan de PVV en de VVD, ook na een de langdurige hatorscampagne van GS waar we nu het begin van meemaken. Overigens verkoop ik sinds kort 2e hands Maopakken. Geimporteerd uit China. Helaas alleen in XXXXS want dik zijn is voor kapitalitische varkens en klassevijanden. Als je er drie besteld krijg je er een gratis platte arbeiderspet bij.

Bigi Bana Boy | 20-02-12 | 11:36

Socialisme brengt honger en dood
En voor waar geen brood.
Kapitalisme is het beste (of minst slechtste) systeem.
Ik nodig alle Sp' ers van harte uit om eens mee te gaan naar Belarus. Met passen ga ik weer op familie bezoek en Belavia vliegt tegenwoordig 3x per week op Amsteram.
www.belavia.by
NB: kunnen de google translate Russen, stoppen de mooie Russische taal te verkrachten. Alvast bedankt

Zatkniss | 20-02-12 | 11:35

De uiterste consequentie van het socialisme wordt nog steeds voortreffelijk beschreven in George Orwell's Animal Farm. Pollie heeft een aantal jaren in het Oostblok gewerkt en daar het systeem in zijn glorie dagen van nabij in werking gezien. Ik heb daar maar één woord voor : Brrr. Alleen de Islam is nog erger, bij de bolsjewieken kun je altijd nog je troost zoeken in de alcohol...

Polletje Piekhaar | 20-02-12 | 11:35

Economisch gezien snapt de SP er geen bal van. Dat hebben talloze economen al gezegd. Het oplossen van problemen door meer belasting te heffen, en dan met name de belastingdruk te verhogen op een kleine rijke groep mensen werkt averechts. Enerzijds omdat het heffen van belasting, het rondpompen van geld, geld kost. Anderzijds omdat de belastingdruk al zo hoog is, dat mensen zullen besluiten over de grens te gaan wonen. Of zeer, zeer fanatiek belasting te gaan ontduiken. Dit leidt weer tot het effect dat de overheid meer geld en energie moet steken in belastingontduiken. De tijden van nivelleren zijn voorbij. Het wordt nu toch echt tijd dat sommige bevolkingsgroepen zich realiseren dat je niet arm bent als je geen flatscreen TV kan kopen, of niet op wintersport kan. In Nederland bestaat geen armoede, alleen slecht budgetteren en boven je stand leven.

Cum_Fraude | 20-02-12 | 11:34

Mijns inziens is het 'afdrachtprincipe' van de SP een prima manier om ordinaire baantjesjagers, zie PvdA, VVD, CDA en D'66, te weren. Misschien alleen iets milder maken.

Niemands Knegt | 20-02-12 | 11:34

@de Bree | 20-02-12 | 11:28
Dan lenen we toch van rijke Grieken die hun geld in het buitenland hebben geparkeerd?

necrosis | 20-02-12 | 11:33

Wat een nepperds.. De eerste stapjes van de SP in de richting van regentenpartij PvdA

terreurinmneur | 20-02-12 | 11:32

Altijd zo typisch met een dergelijk topic.
Alle kritische anti-SP comments die overdag zwaar in de min gedrukt worden, staan meestal 's avond dan weer dik in de plus...

Tommygunner | 20-02-12 | 11:32

Ach, wat een prachtige romantiek, dank voor de herinnering. Zij, de ideale sovjet socialisten in een warm badje van solidariteit voorspoed en broederschap. Wij, de dom gehouden massa in onsch egoïstische kapitalisme aan de andere kant van het IJzeren Gordijn, zuchtend onder den laars van joden, Amerikanen en andere verschrikkingen.
Mooie tijd.

Jan Passant mk2 | 20-02-12 | 11:31

Eigenlijk zouden we met zijn allen moeten bidden dat het beter gaat met de PvdA, want als puntje bij paaltje komt is dat beter dan een grote SP.

Sjors W. | 20-02-12 | 11:31

@rara | 20-02-12 | 11:26 Waarom is het aan de gevestigde partijen te wijten dat mijn pensioen minder waard is? Volgens mij komt dat door een combinatie van lage rente en toenemende levensverwachting. Ik zou niet weten wat de regeringen van de afgelopen 30 jaar aan hadden kunnen doen. Wat ik wel weet is dat er met de SP helemaal niets overblijft. Hun economische plannen zijn rampzalig, ze geloven in sprookjes, alleen is het een ander sprookje dan de gristelijke partijen.

witwas | 20-02-12 | 11:30

@necrosis | 20-02-12 | 11:25
Het plebs stemt al jaren niet meer op ideologie, maar op het hoofd van de leider. Dat geldt overal, bij elke partij. Het is dus volkomen logisch dat de SP meegaat in deze trend. Fozzy Bear zit op z'n plek omdat-ie een stemmentrekker is, en dat geldt voor alle lijsttrekkers.

rara | 20-02-12 | 11:29

если Вы платите арахисы, Вы получаете обезьян

zeefert | 20-02-12 | 11:28

Socialisme is erg leuk..... totdat het geld van de ander op is.

de Bree | 20-02-12 | 11:28

Om de SP hangt altijd een beetje zo'n gratis RobinHoodgeld c.q. voedselbankgeurtje...

Tommygunner | 20-02-12 | 11:28

AAp uit de mouw.
Roemers in de kou.
SP.
Socialistische Poen.
Waar zou´k´t anders voor doen.

Ratzing. | 20-02-12 | 11:27

@De Regeering | 20-02-12 | 11:23
Tot de elleboog idd. Jammer dat je zoveel paupers in NL hebt, zo'n partij kan in potentie best groot worden.

Tommygunner | 20-02-12 | 11:27

@witwas | 20-02-12 | 11:24
Je bedoelt te zeggen dat je het niet met ze eens bent. Prima.

Hoe staat het ook alweer met je pensioen, is dat nog wat waard met dank aan de gevestigde partijen?

rara | 20-02-12 | 11:26

(..)Mensen die in de gemeenteraad of provinciale staten zitting nemen en daardoor inkomensverlies lijden, bijvoorbeeld doordat hun bijstandsuitkering wordt gekort of doordat ze hun zorg- of huurtoeslag kwijtraken, (..) Weet je geljk wat voor vlees je bij de SP in de kuip hebt.

Frederik Vijf | 20-02-12 | 11:26

Коммунизм не работает!

Dagobert D. | 20-02-12 | 11:26

Jonny Quid. Is dat een alias van Harry Mens?

klabanus ten Haave | 20-02-12 | 11:26

Wat een prachtige propaganda in dat filmpje. Je zou het bijna wíllen geloven.

de Bree | 20-02-12 | 11:25

Maar als die afdracht regeling niet meer geldt, waar haalt de Sp dan zijn geld vandaan?
Niet dat ik het erg zou vinden als die partij een beetje failliet gaat.

Che_cuevara | 20-02-12 | 11:25

Bij de meeste diktaturen moeten de partijleden geld afstaan aan hun partij.

gerrit5042 | 20-02-12 | 11:25

@rara | 20-02-12 | 11:22
Inhoudelijke kritiek is niet zo moeilijk, zo heb ik moeite met Fozzy Bear.
Van Marijnissen kan je zeggen wat je wil, maar hij is een echte socialist, en geen omhooggevallen HBO'er.

necrosis | 20-02-12 | 11:25

Je gaat een overeenkomst aan met de SP dat je voor ze op de lijst mag staan, in ruil daarvoor draag je een groot deel van je vergoeding af zodat ze kekke tomatensponsjes kunnen produceren. What's the big deal?

Jeoh | 20-02-12 | 11:24

@rara | 20-02-12 | 11:22 Dat ze Nederland economisch over de rand van de afgrond duwen met hun verhoging van uitkeringen en minimumloon is al zo vaak gezegd.

witwas | 20-02-12 | 11:24

een goed tegen geluid ... in de politiek moet je niet zitten voor de centjes .
maarja hier zullen de neoliberalen wel weer een antwoordt op hebben

kingorgasmo | 20-02-12 | 11:23

Goedkoop, hoor. Beetje de SP afvallen.

Bezorgdenverjaagster | 20-02-12 | 11:23

Iemand al een SP-er met een wijnvlek gespot?

Parel van het Zuiden | 20-02-12 | 11:23

Кулак Глыбока ў савецкі час

De Regeering | 20-02-12 | 11:23

Is toch maar tijdelijk. Uiteindelijk gaan ALLE SP-ers voor eigen gewin ten kosten van anderen. Zoals velen voor mij reeds zeiden; Socialisme is verkapte jaloezie...

Tommygunner | 20-02-12 | 11:22

Gelukkig is het moeilijk gebleken om echte inhoudelijke kritiek te hebben op de SP. Het enige punt dat keer op keer terugkomt is inderdaad de afdracht van de vergoedingen.

Vergeleken met de corrupte PvdA of het zwalkende CDA is de SP nog best wel fatsoenlijk.

rara | 20-02-12 | 11:22

Wat moet de SP met al dat geld in de partijkas?
Geld moet rollen!

necrosis | 20-02-12 | 11:20

Quid heeft mooi gedroomd?

niet voor de hond | 20-02-12 | 11:20

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl