Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Megaupload: Bram v/d Kolk spreekt

bramvanderkolk.jpg Interessant vraaggesprekje in de Nieuw-Zeelandse krant Sunday Star Times: aan het woord is Bram van der Kolk, mede-eigenaar van Megaupload die net als Kim Dotcom wegens het stelen van 500 miljoen dollar aan content op verzoek van de Amerikaanse overheid met veel machtsvertoon ("special tactics group and armed offenders officers were used") uit zijn huis werd getrokken en achter de tralies verdween. Van der Kolk is inmiddels op borgtocht vrij en gaat met zijn zoontje op de foto om zijn kant van het verhaal te vertellen. Een paar citaten: "I'm still in love with New Zealand despite everything that has happened." (..) "I really hope New Zealand will keep its dignity and can show that it is a sovereign state that has its own justice system." (..) "I couldn't believe it. I still can't believe it ... it doesn't matter who the opponent is, if it's the FBI or the American president himself, I'm still very confident we have a very strong case." (..) "I certainly can't imagine doing this for other countries. There seems to be some sort of favourable preference that has gone here." (..) "There is a huge amount of [New Zealand] resources and manpower in this." (..) "We were a little out of the ordinary in prison and it's quite a harsh environment so [Corrections staff] tried to look after us." (..) "I'm tough enough to deal with this situation, but the only thing that is really difficult is being separated from your family." (..) "I'm a humble programmer with a wife and two-year-old son". Onderdeel van de borgtocht is dat Van der Kolk (inkomsten: 2 miljoen dollar) geen internet mag gebruiken. Zijn moeder kon hij alleen bereiken via een oldskool telefoonlijn. Zijn vader is hem inmiddels komen bezoeken in NZ. De les die we hieruit leren? Als je auteursrechten schendt komt de Amerikaanse regering je keihard in je reet neuken. Ook al woon je in een dikke villa heel ver weg in een zichzelf soeverein noemend land met eigen wetten & regels. De harige vuist van de US-copyrightmaffia reikt heeeeeel ver.

Reaguursels

Inloggen

Iemand die steelt moet gestraft worden.
Janjelle Frikadelle | 14-02-12 | 11:40 |

Als je een brood jat, dan jat je de werkelijke kosten van dat brood.
Als je een kopie maakt van een film oid, wat jat je dan?

Dit is de cruciale vraag, waarom mag een uitgever voor een extra cd volledige kosten rekenen terwijl zijn marginale kosten nihil zijn.

Ik heb zelf geen oplossing, maar het huidige model is kunstmatig en nergens op gebaseerd.

uwgandalf | 15-02-12 | 09:39

Iemand die steelt moet gestraft worden.

Janjelle Frikadelle | 14-02-12 | 11:40

quote: De harige vuist van de US-copyrightmaffia reikt heeeeeel ver.
Juist,Buba heeft blijkbaar ook wat Duits bloed.

Beëlzebul | 14-02-12 | 09:29

Buba werkt bij de FBI,Weer wat geleerd.

Beëlzebul | 14-02-12 | 09:26

Hij heeft niet alle artikeletjes van het uitleveringsverdrag gelzen. De FBI gaat zich echnie voor joker laten zetten.

Twee Jeetjes | 13-02-12 | 19:17

@Dagobert D. | 13-02-12
Nou inderdaad. Dan moeten CEO's en medewerkers van alle ISP's dus ook maar naar de bak want ook zei verdienen geld met andermans producten. Zonder die producen van die andere die die andere op internet aanbieden zou er tenslotte geen internet zijn. Om eens iets te noemen.

Uiteraard moeten ook alen platenbazen naar de bak want hoewel ook deze personen verdienen aan andermans producten.

De mensen van GeenStijl moeten ook naar de bak want die verdienen ook weer indirect aan onze reaguursels (andermans producten).

Allemaal onzin natuurlijk. Al deze voorbeelden leveren diensten dan wel producten die worden gebruikt voor andere producten en ze verdienen aan hun eigen producten of diensten net zoals ze dan doen bij megaupload maar ze verdienen niet direct aan het andere product.

De blaten bazen en artiesten hadden ook zo'n diensten kunnen opzetten maar ze waren zo druk bezig hun geld te bewaken dat ze niet in de gaten hadden dat dit gratis beschikbaar stellen van media de 'nieuwe' manier van geld verdienen is. Hun systeem is verouders, alles wat te digitaal te kopiëren is daar kun je simpelweg niet meer op de ouderwetse manier (alleen maar door de muziek enz zelf te verkopen) geld mee verdienen. Het zou dan ook helemaal niet legaal moeten zijn om dit soort zaken te delen (zolang je niet direct geld gaat vragen voor een nummer van iemand).

Artiesten kunnen nog altijd genoeg muziek verkopen via rechten voor het gebruik van hun muziek in de media, optredens, CD's (die ook nog worden verkocht aan fans) en (hadden ze daar tenminste op ingezet) inkomsten uit dit soort gratis diensten.

DerUnterMensch | 13-02-12 | 17:19

Eigenlijk ook wel grappig hoe de overheid (in dit geval niet de Nederlandse) overdreven hoog inzet op deze groep, Alsof het hier om terroristen gaat. Uiteraard gestuwd vanuit bijna maffiose organisaties. (maffiose omdat ze het voor elkaar krijgen de politie en politiek op deze manier tegen de democratie in voor hun karretje weten te spannen)

Het gaat hier dus over een systeembeheerder of software ontwikkeld van / voor een site dien dan volgens sommige illegaal is. Deze man wordt vervolgens met zo veel machtsvertoon ("special tactics group and armed offenders officers were used") uit het huis gehaald. Denk daar eens over na! Dat ze altijd voorzichtig zijn oké maar dit slaat alles. Waren aan aanduidingen dat hij wapens bij zich droeg. Staat hij erom bekend schietgevaarkijk te zijn? Heeft hij al meerdere mensen neergeschoten? Of waren ze misschien bang dat hij een monitor naar het arrestatieteam zou gooien?

Het laat niet alleen zien hoe overdreven er wordt ingezet op deze praktijk. En dus duidelijk gestuurd vanuit die maffiose organisaties. Ook laat het juist zien wat het moet verbloemen. Het moet een schrikbeeld geven. Dat moet het geven om zo mensen af te schrikken omdat dat het enige is dat ze kunnen proberen. Het is een 'oorlog' die al lang verloren is maar door die oorlog zitten er nu wel een hoop beperkingen op onze hardware. Even een video door lussen (naar een recorder bv) via HDMI zit er niet meer in.

Men moet organisaties als de MPAA juist eens aanpakken voor verraad en het ondermijnen van de democratie want wat deze organisaties klaarspelen via lobby's heeft in de verste verte niets meer te maken met democratie en maakt dat deze organisaties inderdaad niets meer zijn als maffiose organisaties.

DerUnterMensch | 13-02-12 | 17:08

Miljoenen verdienen met andermans producten, tja, dan hoor je gewoon in de bak. Dat noemen we ook wel gewoon stelen.

Dagobert D. | 13-02-12 | 16:05

=Als je auteursrechten schendt komt de Amerikaanse regering je keihard in je reet neuken=
Ja, maar in al dat verontwaardigde geschreeuw is iets uit het zicht geraakt dat m.i. toch wel essentieel is: het RECHT van een kunstenaar/componist/uitvinder om te voorkomen dat een ander met zijn idee aan de haal gaat of er op parasiteert. Men schampert vaak op muziekartiesten dat ze opportunisten zijn en 'met concerten al geld genoeg vergaren', maar dat is natuurlijk onzin. Creatief zijn, iets bedenken, maken, men vindt dat ineens een soort misdaad. Je zult maar artiest zijn. 'Ik wordt uitgekotst als egoïstische klootzak, ik zal mijn composities of illustraties voortaan maar gratis weggeven.'

Vanbleautenbil | 13-02-12 | 14:57

Wel een beetje eng dat de amerikaanse geheime dienst je in nieuw zeeland kan oppakken... Waar ben je nog veilig? Ik heb echt een stronthekel aan dat soort arrogantie. busting beyond the border? Kill it with fire.

shamehair | 13-02-12 | 14:57

Ik vind het eigenlijk wel terecht dat dhr. van de Kolk een aantal jaartjes moet zitten. En even voor jouw Brusselmans, ook in een "soeverein land, met eigen wetten" zoals in Nieuw Zeeland, bestaat zoiets als copyright. Dacht je dat ze dat in Nieuw Zeeland niet hadden ? Toch wel raar hoor, als je een juwelier overvalt dan staat Brusselmans op zijn achterste benen, maar aan dit soort criminelen mag de politie niet komen ? Hypocrisie is kennelijk niet het monopolie van Groen Linksch, ook Geenstijl kan er wat van. Je toegenegen,

Marcus Porcius Cato | 13-02-12 | 14:32

Een keer trek je de conclusie vrijheid is een illusie. Vrijheid is een droom een pakketje schroot en een dun laagje room.

Vrij vertaald edoch.

pius | 13-02-12 | 14:32

De harige vuist van de US-copyrightmaffia reikt heeeeeel ver. Rutte houdt zich ook erg koest en dan weet je genoeg.

niks mis mee | 13-02-12 | 14:29

Het medelijden met deze pipo's gaat toch een beetje ver hoor. Ja, USA heeft veel machtsvertoon in een souverein land en ja, ze denken boven iedereen te staan, maar kom op. Als je voor Megaupload werkt en miljoenen verdient, kun je toch wel eens een bezoekje van de politie verwachten. En dan zoeken ze de onnozelste dingen (witwassen, stelen van elektriciteit of weet ik wat allemaal) om je vast te steken. Het excuus dat meneer enkel een "platform" of een "stukje software" gecreëerd heeft, slaat echt nergens op. Hij had ook bij een echte, legale, witte firma kunnen werken (en een beetje minder € verdienen). Dit zijn beroepsrisico's als je voor criminelen werkt.

pandalicious | 13-02-12 | 14:22

@zovoklets | 13-02-12 | 14:15 Ja dat wil ook wel eens weten? Het is een relatief kleine (voor de US) industrie van misschien 50 miljard, en dan zoveel voor elkaar kunnen boksen in het parlement. In ieder geval een zeer goede lobby. De elektronica hardware revenue is factoren groter (tel alle Sony's, samsungs etc maar eens bij elkaar) en toch kregen zij het niet voor elkaar de hollywoodwetten tegen te houden. Snap jij dat?

lijn5 | 13-02-12 | 14:20

De werkelijke reden van de raid op megaupload is dat het bedrijf bezig was een legaal verdienmodel op te zetten dat het mogelijk zou maken voor artiesten om zonder tussenkomst van de muziekindustrie rechtstreeks voor downloads betaald te worden.

Als je de middle man probeert te verwijderen, en die middle man is toevallig zeer machtig en invloedrijk in de amerikaanse politiek, wat gebeurt er dan? Juist, wat nu is gebeurd.

Gootbalkoning | 13-02-12 | 14:17

lijn5 | 13-02-12 | 14:07 |

India heeft internationaal geen/weinig macht.
Philips heeft ook bij de EU gedaan gekregen dat de gloeilamp wordt verboden?

Wat moet er volgens jou achter zitten dan?

zovoklets | 13-02-12 | 14:15

Razendsnel | 13-02-12 | 14:07
Bonnie St. Claire heeft geen collectables.

James St John Smythe | 13-02-12 | 14:15

James St John Smythe | 13-02-12 | 14:00
Het verschil tussen een collectors item voor je collectie, en geen hoesje voor geen collectie merk je hopelijk wel.

Razendsnel | 13-02-12 | 14:07

@@zovoklets | 13-02-12 | 13:55 Nog een toevoeging: Bollywood is veel groter dan de Amerikaanse filmindustrie (alles bij elkaar). Zou je denken dat India speciale wetten gaat maken om downloaden in Nieuw Zeeland tegen te gaan van Indiase films. Dacht het niet. Dus er is wel wat anders aan de hand in de US of A.

lijn5 | 13-02-12 | 14:07

'content' piracy, ouderwetse stijl schepen kapen, waarom leert het 'gezag' nou eens dat je ons nooit gaat stoppen? Always one step ahead.

Dhr. P. Piraat | 13-02-12 | 14:02

@zovoklets | 13-02-12 | 13:55 | Dat begrijp ik ook wel, maar hoe groot is Hollywood nou eigenlijk? Iemand zegt 100k en en ander 1M. Wat is het nou? Hoeveel werken in de audo og vliegtuigindustrie? Gaan de US of A ook speciale wetten maken?

lijn5 | 13-02-12 | 14:02

Ga maar eens Googlen op Megabox, dat is namelijk de werkelijke reden voor deze absurde arrestaties.

caspert79 | 13-02-12 | 14:01

Razendsnel | 13-02-12 | 13:54
Als ik de Nachtwacht wil zien ga ik naar het Rijksmuseum. Foto's van de Nachtwacht interesseren mij geen ruk. Het verschil tussen gekochte en gejatte muziek hoor ik niet.

James St John Smythe | 13-02-12 | 14:00

Ja hoor, Bram van der Kolk is een op en top gentleman en weet nergens van en doet gewoon zaken. Goh, dat zeggen die vele Nederlandse wapenhandelaren ook.

borderliner | 13-02-12 | 13:58

hotnot | 13-02-12 | 13:54 |

In Angola of Zuid-Afrika was je als donwloadboer niet eens opgepakt maar door een 'straatgeweldberovingsincidentje' vermoord.

zovoklets | 13-02-12 | 13:56

Kudt Amerikanen.Ik ga gewoon door met daunloden.

kweetitwel | 13-02-12 | 13:56

lijn5 | 13-02-12 | 13:38 |

Al dat intellectueel-eigendom aan films/muziek/ software genereert buitenlandse deviezen én bezorgt miljoenen Amerikanen direct en indirect werkgelegenheid.
Dat systeem wil je verdedigen, me dunkt.

zovoklets | 13-02-12 | 13:55

Nieuw Zeeland is een ziek land. Vorig jaar september was ik er, en ontving een schofterige behandeling door immigratieambtenaren. De laatste keren dat ik een ontvangst kreeg die een beetje vergelijkbaar is, was in de oude DDR en Tsjecho/Slowakije tijd. Het land word vergiftigd door de groene maffia. Zoek maar eens op Poison1080,
nl.wikipedia.org/wiki/Natriumfluoracet...
Je kan als internet downloadboer beter in Angola of Zuid Afrika gaan zitten, ze snappen daar nog niet helemaal hoe internet werkt, en hebben de pest aan de VS.

hotnot | 13-02-12 | 13:54

James St John Smythe | 13-02-12 | 13:51
Hoezo? Het is exact hetzelfde hoor, want film en muziek is ook tastbaar. Je kan films bekijken in de bioscoop. Je kan muziek beluisteren tijdens concerten. Je kan schilderijen bezoeken in musea.

Razendsnel | 13-02-12 | 13:54

Razendsnel | 13-02-12 | 13:43
James St John Smythe | 13-02-12 | 13:51

James St John Smythe | 13-02-12 | 13:52

Een uniek 'tastbaar' schilderij vergelijken met een film of een muziekbestand slaat natuurlijk als een tang op een varken.

James St John Smythe | 13-02-12 | 13:51

maar gelukkig heeft ie geen KPN mailadres!
manmanmanmanman

polishLuke | 13-02-12 | 13:50

necrosis | 13-02-12 | 13:33
Blair Witch Project, één van de meest legendarische films ooit met een budget van $22.000,- De opbrengst was 10.000x hoger dan het budget.

Razendsnel | 13-02-12 | 13:45

Einde van de Domheid | 13-02-12 | 13:23
Mwoah, racist... Het was meer met een knipoog bedoeld. Zoals dat Duitsers niet echt moffen zijn.

Maar oké, onze Jap heeft ervoor betaald. Mooi. Ik heb er nog nooit voor betaald. Ik heb wel heel lang een foto van de Mona Lisa op mijn computer gehad, van 90mb. En ook dat is niet strafbaar. De Mona Lisa is populairder dan ooit en het Louvre maakt nog steeds winst, ondanks dat dit intellectuele eigendom gewoon bij Google afbeeldingen te vinden is.

Goddank zie ik niemand bij het Louvre die Blackwater inzet om al die afbeeldingen offline te krijgen. Dat zou ook heel zonde zijn. Het internet is een geweldige bron om cultuur en kennis te delen, en juist reclame te maken voor producten. De Mona Lisa zou mijns inziens minder bekend zijn zonder het vrijelijk delen van de afbeeldingen.

Amerika kan snel meer inkomsten krijgen. Bijvoorbeeld door middel van merchandise. Ze richten zich nu op 260 miljoen Amerikanen (incl. Canada). Probeer eens een shirt van een willekeurige serie te bestellen, en je ziet dat je alleen maar in dollars kan betalen en de verzendkosten hartstikke hoog zijn. Produceer en verkoop ook eens in Europa, dat heb je direct een publiek van 731 miljoen inwoners erbij. Zomaar een tip.

Razendsnel | 13-02-12 | 13:43

Ach ach, kijk kijk. Daar heb je de Amerika-kritikasters ineens weer. En ondertussen wel als eerste proberen Hollywood-films, HBO-tv-series en muziek, software en games en weet ik voor wat Amerikaanse producten illegaal te downloaden. Stelletje hypocriete lutsers.

milky bar | 13-02-12 | 13:40

@zovoklets | 13-02-12 | 13:25 Mooi, bij Philips werken er 100000 bij een omzet van 20 G, dus bij Hollywood wordt pak hem beet 100 G per jaar verdiend. Niet echt zoveel dat je er speciale wetten voor moet maken, vind ik. Dus wat is hier nou echt aan de hand? Warom is het een uitverkoren industrie?

lijn5 | 13-02-12 | 13:38

Razendsnel | 13-02-12 | 13:30 Zo rolt Amerika. Angstige mensen die hun vingers aan een trekker hebben zijn gevaarlijk.

Stroopdoos | 13-02-12 | 13:38

@Einde van de Domheid | 13-02-12 | 13:23
Een downloader heeft de film ook niet in huis maar een dvd waar die film op staat.

Che_cuevara | 13-02-12 | 13:36

Che_cuevara | 13-02-12 | 13:32 | + 0 -
De videotheken sluiten.
Films zijn tegen een huurdag over te nemen.

Einde van de Domheid | 13-02-12 | 13:34

@Einde van de Domheid | 13-02-12 | 13:26
Ik ken zat extreme horrorfilms (voornamelijk Italiaans) die met een zeer klein budget werd gemaakt en er toch goed uitzagen.
En wat te denken van Evil Dead?

necrosis | 13-02-12 | 13:33

@Teun van het Tuinpad | 13-02-12 | 12:46
Ik denk dat de videotheek weer een gouden toekomst tegemoet kan zien.

Che_cuevara | 13-02-12 | 13:32

Stroopdoos | 13-02-12 | 13:20
Goh, ik vermoedde al dat het in Amerika zou zijn, maar Alaska had ik nooit verwacht. Ik dacht altijd dat dit toch hele andere mensen zouden zijn dan die Amerikaanse Amerikanen.

Ik deel je mening wat betreft het bezoeken van de US. Ook mij zal je er niet meer vinden. Mijn camera is daar afgenomen nadat ik een foto heb gemaakt van een zegel van een overheidsinstelling. Ik moest alles verwijderen (incl. vakantiefoto's), en kreeg direct een dreigement naar mijn kop dat ik gearresteerd zou worden. Nog nooit ben ik zo bot behandeld als daar, en ik zal dat land dan ook nooit meer bezoeken.

Razendsnel | 13-02-12 | 13:30

Einde van de Domheid | 13-02-12 | 13:26 | + 0 -
Een film uit 1982?
Kom op zeg!

Einde van de Domheid | 13-02-12 | 13:28

@neemjemoederindemali | 13-02-12 | 13:25
Is dat zo?
Kan ik me niet herinneren.....

necrosis | 13-02-12 | 13:27

necrosis | 13-02-12 | 12:58 | + 2 -
Daar heb je een punt.
Sneller in EU releasen!
Hou verder op met je budgetfilmpleidooi.
10m is overigens ook een budgetmovie heur!

Einde van de Domheid | 13-02-12 | 13:26

Die klootzakken die gebrande dvd's verkopen op de rommelmarkt moeten ze ook oppakken!

djs | 13-02-12 | 13:25

@necrosis | 13-02-12 | 13:22

Ik had nog een pervers filmpje van je te goed.

neemjemoederindemali | 13-02-12 | 13:25

lijn5 | 13-02-12 | 13:19

Er werken direct al 400.000 Amerikanen in de motion picture industrie, zonder afgeleide werkgelegenheid of muziekindustrie of software. Allemaal download-intellectueel-eigendom dingetjes.

zovoklets | 13-02-12 | 13:25

Razendsnel | 13-02-12 | 13:02 | + 1 -
Ik neem aan dat je een Japanse toerist bedoeld?
Ee schilderij wordt gekocht door een museum, een bezoeker van dat museum betaald entree. De eerbiedwaardige Japanner heeft de Mona Lisa niet in huis maar een foto ervan. Een film is bedoeld om in de bioscoop of via thuisverhuur te zien.
Try again, miserable racist!

Einde van de Domheid | 13-02-12 | 13:23

@neemjemoederindemali | 13-02-12 | 13:20
Ik hou niet van SM, is niet mijn ding!
Ongeacht uit welk land het komt.

necrosis | 13-02-12 | 13:22

Razendsnel | 13-02-12 | 13:19 Anchorage

Stroopdoos | 13-02-12 | 13:20

@necrosis | 13-02-12 | 13:13

Histoire d'O zou je toch een moeten kijken.

neemjemoederindemali | 13-02-12 | 13:20

@ZDEV: Hij heeft een platform ontwikkeld waarmee grote bestanden uitgewisseld kunnen worden. Met dezelfde logica zou je dan ook de directie van Berkley University op kunnen pakken voor het ontwikkelen van een FTP daemon.

stom schaap | 13-02-12 | 13:19

Stroopdoos | 13-02-12 | 13:08
Waar?

Razendsnel | 13-02-12 | 13:19

@necrosis | 13-02-12 | 13:06 Mij hoor je ook niet klagen, maar de vraag blijft hoe groot hollywood nu wel is? 200 miljard per jaar? Gaan de US of A ook zo hun best doen als het over een amerikaans otootje gaat, of is hollywood net iets belangrijker? En waarom? Wat zit erachter dat er speciale wetgeving komt, helemaal speciaal voor Hollywood?

lijn5 | 13-02-12 | 13:19

necrosis | 13-02-12 | 13:13 |

Dat vinden de Amerikanen niet erg ;-)

zovoklets | 13-02-12 | 13:14

ondrschat amerika niet. zij waren een wereldmacht en voor veel mensen zijn ze dat nog. China is langzaam aan het opstomen om het een en ander over te nemen en dat wordt neit geaccepteerd door e amerikanen. Het begint allemal wel een beetje op een kat in het nauw.

Economisch zijn ze niet meer de sterkste hebben veel schulden dus proberen ze op een andere manier toch de macht in handen te houden.

En de chinezen produceren en investeren rustig verder terwijl amerika beizg is met geld verslindende operaties

dolffie | 13-02-12 | 13:14

@zovoklets | 13-02-12 | 13:09
Films uit Frankrijk?
Ik boycot alles wat uit dat land komt!

necrosis | 13-02-12 | 13:13

Als je een te grote bek hebt (interne mails van megaupload) komen ze achter je aan. En in een dikke villa wonen helpt ook niet.

geensteelo | 13-02-12 | 13:13

Aan de andere kant zeiken Amerikanen niet zo hevig als NL'ers en hebben ze een positievere houding. Dat dan weer wel.

Stroopdoos | 13-02-12 | 13:12

dr kildare | 13-02-12 | 13:05 |

Och, dat deden 'wij' vroeger voor specerijen of scheepvaartroute's. Zo is er altijd wat.

zovoklets | 13-02-12 | 13:11

*flashback krijgt uit de tijd van "communisten" in Hollywood. Is dit dezelfde club toevallig?

Rikketiktik | 13-02-12 | 13:09

Je hoeft geen Amerikaane axiefilms te kijken. Kijk gewoon films uit India of Frankrijk.

zovoklets | 13-02-12 | 13:09

Afgelopen zomer 3 dagen gezeten in jail. Daar wil je niet zijn en al helemaal niet wanneer je er helemaal niks te zoeken hebt want onschuldig. Dat wisten ze van tevoren maar nee, wacht jij maar tot maandagmiddag. Ondertussen jatten ze je persoonlijke spullen. Of ik er nu nog in kom is nog maar de vraag. Zeker niet zonder eerst de Ambassade in Den Haag te bezoeken, zoveel is zeker.

Stroopdoos | 13-02-12 | 13:08

Dit mannetje heeft niet onbezoldigd even een geinig filmpje op het web gezet.

Hij heeft als onderdeel van een criminele organisatie op grote schaal en structureel content -waar hij overduidelijk geen rechten voor had- gedistribueerd en daar grof geld mee verdiend.

Juridisch kan dat niet en moreel kan het ook niet. Foei.

ZDEV | 13-02-12 | 13:06

@lijn5 | 13-02-12 | 13:04
Wij geven straks 130 Miljard aan de Grieken, hoor je ons klagen?

necrosis | 13-02-12 | 13:06

@Marcokoers4000 | 13-02-12 | 12:45

Ik zie niet helemaal wat de Australische wetgeving hiermee te maken heeft....

Parel van het Zuiden | 13-02-12 | 13:05

wide=wife. zo'n allochtoon, ja. een steuntrekker. welke vrouw zou niet voor veel geld op een stelende kaaskop gaan rijden.

Phd.Steuntrekker | 13-02-12 | 13:05

eerstneukendanpraten | 13-02-12 | 12:59
Die eenzaamheid kan jij wel oplossen, denk ik zo.
Praten doet ze tenslotte al genoeg.
:)

Teun van het Tuinpad | 13-02-12 | 13:05

Kom aan de Amerikanen hun olie of hun entertainment industrie en de drones vliegen ineens hoog boven je hoofdstad.

dr kildare | 13-02-12 | 13:05

iedereen die betaalde om bij megaupload te downloaden mag zo ie zo naar Cuba verscheept worden..

Empekai | 13-02-12 | 13:05

Nederland levert ook eigen onderdanen uit aan die yanks, te maf voor woorden.

neemjemoederindemali | 13-02-12 | 13:05

"im a humble programmer with a kid and wide"..

weet je wie zichzelf ook humble noemde?

Phd.Steuntrekker | 13-02-12 | 13:04

@Haarkopje | 13-02-12 | 12:31
Je bent al net zo naïef als Tim Kuik, zolang er in de markt geen veranderingen plaatsvinden zal er altijd content uitgewisseld worden

T. Grimbek | 13-02-12 | 13:04

@Avant | 13-02-12 | 12:23 Ja maar hoe groot, in miljarden dollar, is die audio en video (hollywood) content industrie dan wel niet. Audio kan niet veel groter zijn dan 40 miljard denk ik. Daar ga je toch geen ruzie over zoeken.

lijn5 | 13-02-12 | 13:04

zovoklets | 13-02-12 | 12:59
Hard roepen dat Megaupload geen enkele blaam treft is zeker mis geschoten.

Stroopdoos | 13-02-12 | 13:04

ITEACHYOU | 13-02-12 | 12:55
Ja, dus?
Als iets voor jou te duur is, mag je het gewoon kopiëren?

James St John Smythe | 13-02-12 | 13:03

Einde van de Domheid | 13-02-12 | 12:52
Da Vinci heeft een schilderij van 10m gemaakt en dan gaat zo'n kutjap in het Louvre er even een foto van maken. Waarom zou dat niet mogen?

Razendsnel | 13-02-12 | 13:02

@deropofderonder | 13-02-12 | 12:56
BakEllende ging hem voor, tot aan de elleboog.....

necrosis | 13-02-12 | 13:01

Stroopdoos | 13-02-12 | 12:55 |

Hé, die megauploaders wilden met de grootste jongens van het plein spelen. Ze hadden ook in de marge een paar ton per jaar kunnen pakken met een uurtje werken per dag.

zovoklets | 13-02-12 | 12:59

@ Teun 12:26

Dan moet hij wel ver van huis, wat zal Eva dan eenzaam zijn. En woeste neuqsex heeft ze al een tijdje niet meer gehad sinds ze zo vroeg op moet...

eerstneukendanpraten | 13-02-12 | 12:59

@Einde van de Domheid | 13-02-12 | 12:52
Veel films en series, welke in de VS gemaakt worden, zijn hier pas (veel) later te zien.
Men is nieuwsgierig, wil niet wachten en gaat dus downloaden.
En waarom zou je een film maken voor 10M, ik heb onwijs goede & heftige films gezien die 'low budget' waren.
Probeer 'Made in Brittain' eens.

necrosis | 13-02-12 | 12:58

excessive action ignites excessive reaction...

Kben helaas niet interessant genoeg, maarrrr 'kom me maar halen!!!'

Hempieman | 13-02-12 | 12:56

@Willianus Wortelus | 13-02-12 | 12:22
Dat heet Atlanticisme, NL is hierin koploper in Europa. Met name het CDA vreet graag pap van de VS. Maximime voorop.

deropofderonder | 13-02-12 | 12:56

Voor wie twijfelt over de competenties van de Amerikanen, tsjek de gevangenis wereld en de cijfers wbt aantallen gevangenen. 3 strikes en je zit levenslang voor een zakje wiet. Vrij land hoor.

Stroopdoos | 13-02-12 | 12:55

James St John Smythe | 13-02-12 | 12:51
niemand die jou dwingt om te downloaden

ITEACHYOU | 13-02-12 | 12:55

"but the only thing that is really difficult is being separated from your family."

Wat moet hij met mijn familie?

Razendsnel | 13-02-12 | 12:55

@Haarkopje | 13-02-12 | 12:31
Zelden zo uit de grond van mijn hart geroepen: Ga es deaud!

AndroidLouWebber | 13-02-12 | 12:55

Jongens, serieus, legt het me nog eens uit.
Ik maak een film voor 10m en dan staat hij op een torent.
Waarom zou dat moeten mogen?

Einde van de Domheid | 13-02-12 | 12:52

USA heeft een financiële democratie. Alle vrijheid is gebaseerd op de consumptie. Andere vrijheden zijn er eigenlijk niet. Een preutse politiestaat geregeerd door de grote spelers. Nee, vrijheid is hier al veel beter vertegenwoordigd en daarvoor verdient NL een +1 zolang ze zich niet laten opslokken door de EU dat dan weer wel.

Stroopdoos | 13-02-12 | 12:52

tja, al met al zijn die kut yanken waarschijnlijk erger dan die uit iran...

klaretaalzeewolde | 13-02-12 | 12:52

potsenmakkert | 13-02-12 | 12:43 |

Dus jij zou als Nieuwzeelandse politicus een paar steeldievende-miljonair-buitenlanders beschermen wanneer de Yanks dreigen de schapenwol o.i.d. te boycotten?

Dan kom je echt niet door de volgende kiesronde hoor.

zovoklets | 13-02-12 | 12:51

ITEACHYOU | 13-02-12 | 12:44
Niemand dwingt jou om die cd's te kopen.

James St John Smythe | 13-02-12 | 12:51

Die laatste zin moet waarschijnlijk zijn: "De harige vuist van de US-copyrightmaffia reikt heeeeeel diep."

ole guapa | 13-02-12 | 12:50

Weet je wie ook kinderen gebruikte voor zelfverheerlijking ?

Gier | 13-02-12 | 12:50

Dit is de prijs die je betaald om vrienden te mogen zijn met USA. Alles mag, zolang het maar gaat zoals de USA dat wilt. De USA stapt elk land binnen en doet wat ze willen.... Tijd dat Rusland en China eens tegen dat zere been gaan schoppen...

Drs. D. | 13-02-12 | 12:46

Straks kunnen we nergens geen graties films meer kijkon.
Zonder te downloaden.
Tubeplus.me is ook al deaud.
Hellup!

Teun van het Tuinpad | 13-02-12 | 12:46

aurevoir | 13-02-12 | 12:42
Hoe verdienen zij hun geld dan?

ITEACHYOU | 13-02-12 | 12:46

dapperebobo | 13-02-12 | 12:36
Het punt is dat de Amerikaanse wet niet de wet is in Australie, maar toch wordt hij zomaar uit zijn huis gehaald om terecht te staan in Amerika wat gewoon een land is met een vreselijke rechtsstaat. Plus Amerika doet net alsof het internet van Amerika is wat simpelweg niet zo is. oftewel kudt land.

Marcokoers4000 | 13-02-12 | 12:45

Met zo'n geile donder als vrouw had ik die 2 miljoen per jaar niet eens hoeven hebben. Oh wacht...

Dwaaas | 13-02-12 | 12:45

Waarom is hij een crimineel, maar de platenmaatschappijen die jarenlang teveel geld hebben gevraagd voor die kutcd's niet? Alles om de branche te beschermen, want stel je voor........

ITEACHYOU | 13-02-12 | 12:44

@ Slutty Nurse | 13-02-12 | 12:40

Okey dat heeft die nerd dan nog wel weet goed gedaan moet ik zeggen.

Ronman2k | 13-02-12 | 12:44

@ zovoklets | 13-02-12 | 12:32 |
En helaas heeft een groot deel van de politiek momenteel net zo'n idioot standpunt als jij.

potsenmakkert | 13-02-12 | 12:43

@Kaas de Vies | 13-02-12 | 12:23
Kan allemaal zo zijn, maar ik heb ergens de indruk dat die knakkers achter megaupload niet heel erg zuiver op de graad zijn.

Maar goed - ik weet er te weinig van om te oordelen in dezen.

Parsons | 13-02-12 | 12:43

Het verschil zit natuurlijk wel in het verhaal dat de eigenaren van megaupload zeer veel geld verdienden met een gedeeltelijke criminele activiteiten. Dus niet het zgn Robin Hood verhaal die ons gratis en voor niets leuke content geven. En zijn natuurlijk meer van dit organisaties die naast hun core activiteit ook andere zaken funden zoals skim labs etc, drugssmokkel, (geld) vervalsing. Mensen, het is pure mafia of het wordt door de mafia overgenomen. Maar verder is een hartstikke lieve en simpele programmeur hoor.

aurevoir | 13-02-12 | 12:42

Haarkopje | 13-02-12 | 12:31

Hoe kan je nou pedofielen en uploaders in 1 zin noemen? Alsof daar geen wereld van verschil tussen zit. Dus jij vindt beiden even erg?

ITEACHYOU | 13-02-12 | 12:41

Aan de ogen van z'n zoontje te zien, heeft hij een leuk Filipijns hoertje aan de haak geslagen?

Ronman2k | 13-02-12 | 12:39

Het is een ernstige misvatting dat alles op internet gratis voor iedereen beschikbaar moet zijn en anders 'rechtens' afdwingbaar. Gratis informatie/entertainment bestaat sowieso niet, want linksom of rechtsom betaal je er altijd voor. Wel jammer dat er zo'n overkill aan macht gebruikt wordt om dat duidelijk te maken. Voornaamste vraag is natuurlijk: heeft Van der Kolk zich daadwerkelijk schuldig gemaakt aan jatten. Zo ja, dan heb ik geen medelijden met hem.

LJBrinkhorst | 13-02-12 | 12:37

@Haarkopje | 13-02-12 | 12:31
Pedo's en Whitney downloaders op een hoop gooien gaat mij iets te ver. Dikke -1.

weedo | 13-02-12 | 12:36

Ik begrijp het toch niet helemaal. Die meneer doet iets wat illegaal is en tegen de wet en verdient daar heel veel geld mee en iedereen ziet hem als een slachtoffer van de wet. Dat hij in Nieuw-Zeeland wordt opgepakt door de FBI kan natuurlijk niet, maar het is gewoon een crimineel. Of zie ik het verkeerd?

dapperebobo | 13-02-12 | 12:36

Zijn er al idioten die de schuld geven aan het terrorisme?

rara | 13-02-12 | 12:35

Hoeveel zou hij aan Whitney hebben verdiend?

James St John Smythe | 13-02-12 | 12:35

Amerika begint steeds meer op een democratische dictatuur te lijken. Ik vind het best, op een dag is iedereen ze zat.

weedo | 13-02-12 | 12:34

En dan staan we nog raar te kijken als er aanslagen worden gepleegd in de V.S. Beetje dubbel allemaal.

Da Mul | 13-02-12 | 12:32

Kan hij een soort tranentrekkende Little House on the Pairiesfeer creëren, maar dit kon je natuurlijk wel verwachten van die Yanks. Er zijn zat alternatieven om bestanden te delen zonder een geregistreerde website...

Tommygunner | 13-02-12 | 12:32

Nederlandse en Duitse steeldief millionairs opofferen om als Nieuwzeeland Amerikaanse sancties te voorkomen? Ik zou ze ingepakt, met een strik erom, op het vliegtuig richting USA hebben gezet. En de tickets niet eens declareren.

zovoklets | 13-02-12 | 12:32

VS is al sinds de WOII bezig hun greep op alles te vergroten. Consumptiekoningen consumeren en daar aankomen is erger voor een Amerikaan dan een kleuterneuker op meth.

Stroopdoos | 13-02-12 | 12:32

Wat een geweldig land is Amerika toch,
geweldige rechtsstaat, een democratisch systeem met wel keuze uit 2 partijeen!! en god wat een intelligente bevolking!

Marcokoers4000 | 13-02-12 | 12:31

'copy right'?

hfakker | 13-02-12 | 12:31

Goed dat dit soort criminelen overal kunnen worden gepakt. De tijd dat pedofielen en copyright criminelen het internet straffeloos voor hun zieke praktijken kunnen gebruiken is eindelijk voorbij.

Haarkopje | 13-02-12 | 12:31

Van de NL diplomaten hoeft hij geen steun te verwachten. Die zullen net als Rosenthal graaf opzitten en pootjes geven voor de US baasjes..

BroodenSpelen | 13-02-12 | 12:30

Bram kan de hulp van andere Bram wel gebruiken.
Denk ik.

Teun van het Tuinpad | 13-02-12 | 12:26

Walgelijk, grensoverschrijdend, eigen rechter speulend en naar land....

Indates | 13-02-12 | 12:26

een wereldwijd verbod op lobbyisten en de helft van alle wereld problemen zijn binnen een week opgelost.

john-m | 13-02-12 | 12:26

Dat achterhoedegevecht wordt wel heul gemeen gespeeld.

Getson | 13-02-12 | 12:25

En we hebben hier ook een stel politici die blind achter de V.S. aanhuppelen. Nu zijn het nog drugsdealers, straks de eigenaars van internetproviders die geen torrentsites op slot willen gooien en daarna de consument die een mp3tje wil gaan luisteren. Of die hem daarna ook koopt, maakt dan niks meer uit.

blinde kip | 13-02-12 | 12:25

De entertainment industrie is één van de laatste grote pijlers van de US, dus logisch dat ze het kaas niet van het brood laten eten door nieuwe initiatieven van Megaupload, die ineens het geld rechtstreeks naar de artiest brengt, ipv naar Time Warner, Universal etc.

Biff Eagleburger | 13-02-12 | 12:25

blijft-vreemd:
Over het oppakken van Een Osama Bin Laden doet men jaren;
Echter een (redelijk)onschuldige Upload-pleger doen ze maar enkele uren

FredFlinstone | 13-02-12 | 12:24

Saudi Arabië, US... same shit. Bij de één komen ze je halen in het buitenland bij commentaar op de profeet, bij de ander wanneer je Withney's laatste album download.

XelaGBS | 13-02-12 | 12:24

Waarom zou het gros van de wereld nu toch zo'n hekel hebben aan die Yanks

Che_cuevara | 13-02-12 | 12:24

Dit kunnen we dus ook in Nederland verwachten. Misschien toch naar het Oostblok verhuizen dan? Een fijn buitenverblijf aan de Zwarte Zee, wellicht.

dosis | 13-02-12 | 12:23

Amerikaanse politiek is door en door corrupt: media bedrijven storten grof geld in de verkiezingskassen van Obama en andere witte boorden criminelen. Voor al die dollars willen ze wél iets terug uiteraard...
Helaas springen zowel de Nederlandse als de NZ "leiders" meteen in de houding wanneer arrogante Amerikaanse politici met hun vingers knippen.

Avant | 13-02-12 | 12:23

Niet te hopen dat hij een abbo heeft bij T-Mobile, anders kan hij dat ook niet meer gebruiken.

Terpetijnzeikert | 13-02-12 | 12:23

@Parsons | 13-02-12 | 12:20 | + 0 -
Ik dacht dat ze een parkeerbon niet hadden betaald. In dit soort zaken met de USA maakt het niets uit, met veel machtsvertoon en bluf + chantage pakken ze je. Niemand houdt dit vol.

Kaas de Vies | 13-02-12 | 12:23

En als je de pech hebt in Nederland te wonen dan brengt Maxime Verhagen je persoonlijk naar Guantanamo.

James Lastig | 13-02-12 | 12:23

Overal waar yanken opduiken begint iedereen spontaan te trillen en komt er niets anders meer uit de monden dan "Yes Sir", "Ofcourse Sir" etc. Ook hier in Nederland beven we als een rietje voor onze WOII verlossers.

Willianus Wortelus | 13-02-12 | 12:22

Die arme eerlijke internetondernemer zomaar in 't gevang. Schande!

Luie Kut Student | 13-02-12 | 12:22

Ik dacht dat de officiële reden was dat ze er van worden verdacht geld wit te wassen?

Parsons | 13-02-12 | 12:20

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland