
Hadden we al wel eens hier gezegd dat de OV-chipkaart
faalt? Honderdduizend miljoen euro in dat project gestoken en nog steeds driewerf baggerzooi. Trans Link Systems is het meest incapabele bedrijf van Nederland. Met stip. Hindenburg, Titanic, Challenger, Trans Link Systems, in die volgorde. De problemen en onmogelijkheden van de OV-chipkaart zijn namelijk nog steeds
talrijk. Geld dat zomaar verdwijnt van de kaart, onterecht afgeschreven geld dat nauwelijks terug te krijgen is en een drassig moeras vol Kafkaëske bureaucratie als je dit soort problemen meldt. Koop je een persoonlijke OV-chipkaart om handig NS en streekvervoerabo's te combineren, krijg je voor beiden alsnog een apart papier kaartje. En loop je dus met een lege OV-chipkaart rond. Super handig man. In de provincie rebelleren de vervoersmaatschappijen al tegen de kaart. Limburg komt met een speciaal
papieren kaartje voor mensen die af en toe met de bus gaan. Dan hoeven die niet eerst een chipkaart te bestellen, een oplaadpunt te zoeken en vervolgens nog hun chipkaart op te laden als ze een keer naar het dorp verderop willen reizen. Veel makkelijker. In Zeeland idem: een
papieren kaartje voor de incidentele busgebruiker. Het ontwikkelen, uitrollen en invoeren van de OV-chipkaart is het grootste fiasco wat de Nederlandse ambtenarij, overheid en bedrijfsleven ooit hebben voortgebracht. Wilt u nooit, nooit, nooit vergeten dat deze manke gotspe van een strontdure blunderkaart de
erfenis is van Tineke '
Hibbeldribbel' Huizinga (CU)? En dat de
directie van Trans Links Systems het elke dag verdient om een OV-chipkaart paal rectaal naar binnen gewerkt te krijgen? Dank u wel.
Reaguursels
InloggenWat nergens vermeld wordt is dat de meeste provincies met de invoering van de OV-chipkaart ook de tarieven gigantisch verhoogd hebben doordat de goedkopere kaartsoorten zijn verdwenen. Vooral in Brabant en Limburg is er sprake van draconische verhogingen.
Verder is de prijs van de kaart met 7,50 gewoon diefstal, zo'n kaart met een stokoude Mifare-chip kost inkoop nog geen 0,50.
Er zal snel iets moet gebeuren anders wordt het einde oefening voor de OV-chipkaart.
Geenstijl, open aub een petitie tegen de ov chipkaart..
Hier in Brabant kon je tot paar weken geleden voor 3 euro de hele dag door Brabant binnen de daluren reizen. Ik ben zelf student met een week ov en gebruikte deze in het weekend.
Kwam er vorige week tot mijn grote schrik achter dat ik nu 12 euro betaal om even op bezoek te gaan bij mijn moeder in het weekend.. Voor die 13km, 3 euro per rit. Want tsja, die kudt oplaaddingen in de bus die flarden geld gekost hebben, mogen we niet gebruiken van de chauffs... Ik maak mijn studie hier af en ben weg uit dit verloren land!
Alkmaar voert het Eurokaartje weer in:
www.alkmaar.nl/?id=49989
HTM vervoerscontrole: mag ik uw flopkaart even zien? Jawel, nadat de man de pas tegen de lezer heeft gehouden en de volgende behandeld heeft kan hij daarna precies vertellen hoeveel er op mijn pas staat. So much for privacy. Leugenaars!
Rotterdam krijgt ook toeristenkaartjes. Vijf maal het normale tarief. Die buitenlanders snappen het toch niet! De buschauffeur kon het verder ook niet uitleggen. En helemaal NERGENS uitleg voor een toerist hoe het werkt/zou moeten werken. FAAL!
Heerlijk dit soort artikeltjes. Loop al enkele maanden met gal in mijn bek rond wanneer ik dat onding moet gebruiken. Heb met mijn papieren OV-kaart nooit problemen gehad, en zit nu ineens met een studentenreisproduct dat het of-wel-of-niet doet. Snap sowieso niet waarom studenten zo'n kreng moeten gebruiken, de toegevoegde waarde van in- en uitchecken als elke rit toch gratis gaat mij de pet te boven.
Pfff wie gaat er dan ook met het OV... als student misschien maar dan heb je toch zo´n freebies kaart die van onze belastingcenten wordt betaald?
Tipje voor de ns; ga de kaartjesautomaten nog maar niet verwijderen in 2013
Deze OV chip heeft mij doen besluiten om nooit meer OV te gebruiken tenzij ik er echt niet anders meer omheen kan, maar zal dan ook nooit een persoonlijke OV chip aanschaffen, maar zal waarschijnlijk ook nooit meer met OV naar grote steden gaan waar het vervoer met auto wordt ontmoedigd (dat hebben ze dan al bereikt) dat straks ook de commercie de dupe wordt moeten ze dan maar op de koop nemen. de beste oplossing zou zijn d benzine ed. 25 cent/liter duurder en dit geld gebruiken voor OV dat dan weer in staatshanden komt en geheel gratis wordt, ik heb dan zelf de keuze of ik de auto pak of OV, en problemen met OV chip en trans link ook gelijk opgelost.
En voor al die doomdenkers die denken dat het niet zo is kijk maar eens wat er op zaterdag in d trein zit als het kruidvat of blokker weer een actie hadden met goedkope treinkaartjes, zouden politici ook eens moeten doen.
Met de bus, uitstappen en achter komen dat je met de zelfde bus nog stukje verder kan (niet overstappen).. weigert de pas in te checken omdat je net bent uitgecheckt?????????? wat een klant onvriendelijk kudt systeem bah
Het reizen is duurder geworden en je kunt met de bus geen kant op als je je ov-kaart een keertje vergeet. Raar he dat ik die dan niet meer gebruik. En voor de trein bestaat er gelukkig nog gewoon de betaalautomaat waar ik met mijn pinpas kan reizen.
Woon niet in nederland en ben bij mijn laatste bezoek zo dom geweest een ov kaart te kopen. Heb 37,50 euro betaald (7,50 voor de aanschaf van de kaart en 30 euro om mee te reizen). Vervolgens met de trein van schiphol naar amersfoort en met de bus naar soest. Keurig in en uitgecheckt. Een paar dagen later met de bus van soest naar amersfoort en van amersfoort naar schiph.... Oh kaart heeft niet voldoende krediet voor de reis. Als "toerist" kan ik geen persoonlijke kaart hebben dus dan maar in de rij om extra geld bij te laden. Heb trouwens het idee dat reizen niet goedkoper is geworden want er staat me iets van bij dat ik met een strippenkaart van een paar euro van soest naar amersfoort op en neer kon en nog strippen overhield en ook dat een retourtje schiphol amersfoort iets van 16 euro was. Dus waarom die 30 euro niet genoeg was begrijp ik ook niet helemaal.
Ik heb er al 5 uur onschuldig voor in de cel van het hoofdbureau van politie in Rotterdam gezeten...
members.casema.nl/hattum/public/InDeCe...
De OV-chip kaart is een extra opsporingsmiddel voor de overheid om te weten waar de burger uithangt / uithing via openbaar vervoer.
Dat je er mee reizen kunt is mooi meegenomen als het tegen de afgesproken prijs is.
Denk ff na met z'n allen: was de fraude in het ov met de good old strippenkaart zo hoog dat het een investering van honderden miljoenen extra rechtvaardigde? Natuurlijk niet. Dat kan dus ook de reden van invoering niet zijn.
Ja de boel faalt,translink tuigh en minder reizigers en zo. Hebben enkele vervoerders wat op gevonden. Het uit 1881 stammende papieren kaartje. www.telegraaf.nl/overgeld/consument/10...
bintang | 11-11-11 | 11:31
correct
IPV allerlei alternatieven te zoeken, moeten gewoon de problemen worden opgelost. De problemen is maar een klein percentage van het totaal aantal gebruikers. In een paar jaar is iedereen hartstikke blij met de nieuwe situatie.
Vooruitgang is een beetje spannend voor sommigen.
Wedstrijdkrokodil | 11-11-11 | 11:10
Onzin. Via de website van de ov-chipkaart kun je een (fiscaal goedgekeurd) overzicht afdrukken. Veel betrouwbaarder dan kaartjes die je ook uit de prullenbakken op de stations kon vissen.
einzelgänger | 11-11-11 | 09:23 |
Nee hoor, ik vind 'm ook erg handig. En voor alle reaguurders die nooit met het ov reizen, zet ik de plusjes wel even op een rij:
- je betaalt wat je gebruikt; je betaalt dus niet meer te veel wanneer je plannen wijzigen, of wanneer je met iemand mee kunt terug kunt rijden.
- de ov-chipkaart doet 't altijd; geen probleem met een strippenkaart die net op is.
- nooit meer wachten voor de NS-kaartjesautomaat dan wel NS-loketten. Ik kan dus 5 minuten later van huis.
- als ik reiskosten wil declareren, kan ik een makkelijk overzichtje uitprinten, waarbij ik precies de te declareren ritten kan kiezen.
OK, privacy is een item, maar dat geldt voor de mobiele telefoon nog sterker. Dus als ik ga inbreken, moorden, of verkrachten, reis ik altijd op een anonieme kaart en zet ik mijn telefoon uit.
-weggejorist-
gozahtje | 11-11-11 | 09:22
Ik ga voor mijn werk 3x per week naar hartje Rotterdam. Je denkt toch niet dat ik dat met de auto doe? Alleen een parkeer plaats vinden kost me al 40 minuten.
Waarom kan ik de OV kaart van de NS niet in de bus gebruiken? Waarom is het retourtje verdwenen? Waarom kan ik niet een RET kaartje in een Qbuzz bus of Arriva gebruiken, of omgekeerd? Sinds de invoering van de OV kaart zijn er stukken minder zwartrijders gesignaleerd en vangen de OV bedrijven extra veel geld ivm het verdwijnen van het retourtje. Volgend jaar zullen de prijzen vast wel drastisch dalen... (NOT!!!)
Inferi0r | 11-11-11 | 11:04
Minder zwartrijders? Dat kun je helemaal niet weten. Minder aso's wel. De OVchip heeft een geheel nieuwe groep zwartrijders toegevoegd. Namelijk de forensen die reiskosten declareren. Omdat het OCvhip systeem niet in staat is een bonnetje te produceren moeten de werkgevers er maar op vertrouwen dat deze kosten inderdaad gemaakt zijn. Maar het is nu wel heel interessant geworden om zwart te rijden van en naar je werk. Weinig controles en al je ritten worden vergoed. Aan het eind van de maand heb je dan toch een leuk extra loon. Mij maak je niet wijs dat er minder zwartrijders zijn. Het betreft echter nu niet alleen de tokkies maar ook de braaf uitziende werkers.
@deraderendraaien
de ironie van de nick ontgaat jou blijkbaar....
Meehuilen met rest zonder nadenken...
Toch ben ik er blij mee, die oudjes die eeuwig geld staan te tellen in de bus. Of ze checken snel in, of ze komen niet meer. Beiden is goed. En sowieso veel minder zwartrijders en dat merk in je in de metro.
DerUnterMensch | 11-11-11 | 10:25
Dat is nu juist de pest. Het smoesje is altijd, concurrentie zal de prijs doen dalen. De zorgkosten blijven maar stijgen, de treinkaartjes worden maar duurder,etc etc. Om maar te zwijgen van alle protectionisme tegenover buitenlandse bedrijven en (illegale) prijsafspraken tussen concullega's.
Zorg en OV moeten en kunnen gewoon gratis zijn, alleen moeten er dan andere keuzes gemaakt worden.
@ plaspop | 11-11-11 | 10:17
Mooi gesproken, die Johnny is gewoon een vieze VVDer.
Johnny Quid, wil je alsjeblieft op het aan elkaar schrijven van Nederlandse woorden letten? Nederlands is een plaktaal (dus niet plak taal); Engels is een kniptaal...
papier kaartje = papieren kaartje
super handig = superhandig
een OV-chipkaart paal = een OV-chipkaartpaal of OV-chipkaart-paal
Dank... het leest dan een stuk prettiger. Interessante inhoud overigens.
Ik heb net m'n 5de betaalpas aangevraagd bij de ING. ALLE betaalpassen zijn kapot gegaan OF doordat de chip er letterlijk uitviel (afgelopen weekend opgeslokt door de automaat) OF doordat de chip niet werkt (de 4e had ik net een week toen de chip al weigerde). En dat terwijl ik de chip nog nooit heb gebruikt.
Volgens mij trek je een beerput open als je de houdbaarheid van betaalpassen onderzoekt.
@necrosis | 11-11-11 | 09:35
Dank voor de waarschuwing, maar ik was mij hier al van bewust. Sinds ik bij het aantreden bij dat OV magneetkaartproject in 1985 een stropdas kreeg met het projectlogo erop. Met daarbij de waarschuwing dat ik die beter niet kon dragen als ik met het OV reisde.
gelukkig werk ik veel in het midden oosten waar het taxi-instaptarief 60 cent is en je 8 cent per km betaald.
Londen Oyster voordeel 4: neem de metro naar een buitenwijk en dan de bus voor £ 1,30 terug naar het centrum (meestal London bridge), zelfde route als de dure toeristenbussen en een fractie van de prijs. Reis al jaren van london city airport (Oost Londen) met de DLR trein & metro voor 7 2,30 naar West london in 90 min incl 2 x n overstap. Bijkomend voordeel: bij elke gelegenheid/event n nieuwe kaart voor de collector-item spaarder. Doe maar eens opletten hoe simpel men in 2012 honderduizenden dan wel miljoenen mensen extra vervoerd tijden de olympische spelen.
necrosis | 11-11-11 | 10:01
Boeie. Het systeem werkt gewoon goed.
Het stinkt in de bus. Mijd ik dus als de builenpest.
Wat betekent hibbel? Is dat een nieuw Nederlands woord?
Je zult maar als buitenlander hier op vakantie zijn en ergens met bus en trein naartoe willen. Ben je een week bezig met uitzoeken hoe dat moet.
Ik werk zelf in de high-tech wereld en kijk met grote verwondering naar de gigantische rommel die ze ervan weten te hebben maken. Dit terwijl het eigenlijk helemaal niet moeilijk is. Alle systemen waren er al in het buitenland. Hier hebben ze het niet in handen van pragmatici (technici) gegeven maar aan mensen in een pak, wat die missen is een portie gezond verstand.
@ drenkeling69 | 11-11-11 | 09:58
Er werd in eerste instantie verwezen naar het huidige kabinet om daarna te te verwijzen naar vorige kabinetten. En dat gaat dan toch niet helemaal op. Niet dat ik overigens voor het privatiseren van alles ben hoor. Alles wat te duur is voor bedrijven (wegen spoor) of waar een automatische monopolie op bestaat moet je niet privatiseren. Bij de treinen zijn de sporen te duur voor private ondernemingen wil je het betaalbaar houden en de vervoerders hebben altijd een monopolie op op een traject. Als klant kun je dus niet kiezen tussen vervoerders en gaat het hele idee achter marktwerking ook niet op.
Vroegeh, heel vroegeh vroeg de conducteur gewoon waar je naar toe wilde. Je kreeg een kaartje en je betaalde.
Ik wil dat weer.
-weggejorist-
I.p.v. 5.- voor een bacillenrijk ritje te betalen kan men - in de stad - beter een tuc-tuc o.i.d. bestellen. Precies even duur nl.
@ Johnny Quid:
Besluit OV chipding is al in 2005 genomen. Huizinga is pas in 2007 benoemd, ze erfde het hele stinkende ding van Melanie Schultz van Haegen (Ja, die gaat er nu ook weer over..) en zat vast aan lopende contracten.
Dat ze dat vervolgens nogal moeilijk uit kon leggen aan de kamer en de pers kun je haar wel verwijten.
Maar om een tussenpaus de schuld te geven van de bende die die regenteske VVD troela zelf veroorzaakt heeft is nogal min. Bovendien blijkt zo maar weer eens dat de hele geenstijl redactie vuistdiep in de dikke VVD reet zit..
@zeg maar jansen | 11-11-11 | 10:09
Zelfs de papieren kaartjes daar, weet je niet wat je moet betalen, dan koop je het goedkoopste kaartje en op de plaats van bestemming betaal je de rest via Fare-Adjustment, maar je kan natuurlijk ook terecht bij de een van de medewerkers van de trein/metro maatschappij die een oogje op de poortjes houdt.
.
Ja poortjes, en daar werken ze wel.
@ fail | 11-11-11 | 09:48 |
Gebruikersgemak. De vergelijking en dan zal ik ook nog de aanschaf van de kaart achterwegen laten want dat je je eenmalig.
OV-kaart: ik laad hem op, ik check in en stap in de trein. Bij het overstappen naar een andere vervoerder meot ik niet vergeten weer uit en opnieuw bij het juiste paaltje in te checken. Vervolgens op de eindbestemming weer het zelfde. Vergeet ik tussen vervoerders uit en in te checken dan betaal in de volle pont plus ik reis zwart met de kans op een boute. Vergeet ik bij de laatste halte uit te checken dan betaal ik ook de volle pond. Op de terug weg het zelfde verhaal.
Kaartje: Ik koop een retourkaartje, ik betaal direct wat het kost ik stap in ga naar mijn locatie en kom op het einde van de dag weer terug.
Ik ben erg blij dat je 'bij de tijd wilt blijven'. Maar kom niet aanzetten met gebruikersgemak want die is gewoon feitelijk achteruit gegaan.
Het voordeel van de kaart is dat hij overal geldig is dus laten we mijn voorbeeld nog uitbreiden. We lopen alle huidige stappen weer door maar moeten daarna de bus hebben. OV-chip reiziger checkt in en gaat zitten, de andere reiziger pakt zijn strippenkaart laat die afstempelen en gaat zitten. Bij de halte aangekomen moet de chip-gebruiker niet vergeten uit te checken en stapt uit, de strippenkaart reiziger stapt gewoon uit. Heeft de OV-chipkaart reiziger toch maar mooi het voordeel maar een kaart nodig te hebben waar de papieren reiger er twee moet hebben.
zeg maar jansen | 11-11-11 | 10:03 Dat weet ik niet, is directe lijn
prinses uit oman | 11-11-11 | 10:08 En een maximaal dagtarief.
Parsons | 11-11-11 | 10:00
www.republiekallochtonie.nl/opmerkelij...
Ranja Drinker | 11-11-11 | 10:06 Londen. Hetzelfde.
Als ik daar ben koop ik een weekkaart. Met chip.
En het mooiste is dat die niks extra's kost. Je betaalt niet voor de kaart zelf zoals hier.
Kampfhund | 11-11-11 | 10:05
Jawel dat staat er nog wel want ik had nog iets van 6 euro op de kaart staan waarmee ik die rit makkelijk had kunnen betalen.
Maar het ding is dat ik dat voorlopig niet ga doen maar wel 20 piek kwijt ben die ik eigenlijk beter ergens anders kan besteden.
Oyster kaart is handig en simpel: kaart kost £ 5,- Je kan per £ 5,- opladen en krijg altijd n betaalbewijs (op papier) uit de automaat. Wil je hem (als toerist) niet meer gebruiken lever je hem in bij het loket en krijg je de waarde van de kaart £ 5 en tot £ 5wat je hebt opgeladen contant terug. staat er meer dan £ 10 als waarde op, krijg je dat terug ij Victoria station. Voordeel 2: het registreerd alleen de zone waar je incheckt dus reis je van zone 1 naar 3: 3 x £ 1,30. reis je van zone 3 via 1 naar zone 3: 1 x £ 1,30.
Voordeel 3: 1 instap tarief in ALLE bussen in GROOT london van £ 1,30. geen uitcheck gedoe. Door deze simpele regels gebruken miljoen londenaren deze.....
Kampfhund | 11-11-11 | 10:05 Maar nou komt het. De volgende keer kun je al niet meer met de trein mee.
Er staat nu geen 20 euro meer op je kaart.
Ik kijk dan altijd vol bewondering naar Japan, daar hebben ze ook OV-chipkaarten, maar ook maand- en jaar-abonnementen als chipkaart. En ze werken, zelfs een analfabete buitenlander kan daar een chipkaart uit de muur trekken, maar als dat te moeilijk is, ze hebben nooit afscheid genomen van het papieren kaartje.
En het hilarische was dat het daadwerkelijk benodigde bedrag gewoon op de kaart stond...
Krijg nog 100 euries van dit kudt bedrijf.. Graag meer topics en slopen dit bedrijf. Ik wil mijn geld terug tips ? Ben al in beroep gegaan etc etc..
Ja, ik moest gister godverdomme met de ov-chip de trein in, en de NS wil dat je minimaal 20 piek op je kaart hebt. Dus heb ik 20 piek opgeladen voor een ritje van 3,80 en de rest van dat geld kan TLS lekker rente van trekken want dat wordt voorlopig niet gebruikt.
Stelletje tillers.
Dit topic heeft een hoog ook-dat- nog-gehalte.
Bokito ergo sum | 11-11-11 | 10:00 En mag je dan nog overstappen op een andere lijn? Of is het elke bus weer opnieuw twee euro betalen?
Er klopt echt geen kont van die kaart! Net binnen een uur ben ik 10 euro kwijt geraakt voor twee korte ritjes in de stad! Ik wil de strippenkaart terug! En ik overweeg serieus om een auto aan te schaffen! Kudt OV!
Wat zijn eigenlijk de voordelen, waarom moest het oude systeem ook weer op de schop?
@necrosis | 11-11-11 | 09:57
Sturen kan ik ook zelf. Maar toch zijn er momenten waarop het domweg handiger (en veiliger) is wanneer een ander dat voor je doet. Maar dat hoef ik jou vast niet uit te leggen!
@Earl Hickey | 11-11-11 | 09:55
Hoeveel EU subsidie (lees: Nederland) zat er op dat kaartje?
@drenkeling69 | 11-11-11 | 09:44
Oh, twitpic.com/3294d9
Hier rij je nog gewoon met kaartje, is zelfs goedkoper geworden, was 2.40 nu 2 euro
DerUnterMensch | 11-11-11
Paarse kabinetten zijn jou vreemd? Liberalisering van de zorg, openbaar vervoer etc? Wel een beetje opletten graag.
@irma zonderboezem | 11-11-11 | 09:54
Er bestaan geen CO2 neutrale auto's!
En niks geen taxi, sturen kan ik zelf.
Je raakt toch een tikkeltje bezorgd over hoe ze het land besturen als ze er al dertig jaar over doen om een vervoersbewijs te introduceren. Zucht. Maar goed ze hebben het afgelopen jaar natuurlijk wel druk gehad met het plannen van die missie naar Libie dus dat jaar mag je er van aftrekken.
Was laatst in Barcelona: voor 82ct op een papieren ticket kun je 70 minuten vrij reizen en overstappen in trein, metro en bus. Hoe moeilijk kan het zijn?
@PlummerNL | 11-11-11 | 09:48
Ja dat is ook weer zo, al kun je je mobiel natuurlijk ook gewoon thuis laten.
Doe ik vaker, is ook nog eens heerlijk rustgevend.
@nixi buisje | 11-11-11 | 09:50
Je was me voor.
@ drenkeling69 | 11-11-11 | 09:44
De laatste rechtse/liberale MP voor Rutte was Pieter Cort van der Linden 1913-1918. Het is wel waar dat er altijd een flinke aanwezigheid van de rechtse liberale is geweest maar gedomineerd hebben ze al heel lang niet meer. Ik snap dat de socialisten hun falen graag daarop wilden afwenden maar kijken we naar de landen om ons heen dan blijkt dat de landen met veel meer socialisme veelal de grootste probleemlanden zijn (uitzonderingen nagelaten). De feiten wijzen dus ergens anders op.
twitter.com/?photo_id=1#!/KoenFranken...
Nuff said.
necrosis | 11-11-11 | 09:42
Toch wel een milieu vriendelijke, CO2 neutrale met roet en poetfilters uitgeruste taxi?
Een zo gewenste geïndividualiseerde samenleving heeft zijn prijs, tog?
eerstneukendanpraten | 11-11-11 | 09:16
En zo is het maar net. Goedkoper en ook nog eens sneller dan OV (zelfs in de file!)
@ Waldkorn | 11-11-11 | 09:42 |
Er zijn wel meer steden waar het niet goed geregeld is.
Als buitenlander een treinkaartje op Schiphol kopen is ook al zo´n succes. Waar je zou verwachten dat papiergeld en credit cards internationaal geaccepteerd worden, blijken de automaten daar alleen kleingeld of chipknips, een in het buitenland volstrekt onbekend fenomeen, te accepteren. En de rijen bij de balie zijn eindeloos, 15 minuten wachttijd lijkt wel de standaard te zijn.
Ik heb inmiddels ook maar afgeleerd om nog met de OV-chipkaart te reizen als het papieren kaartje 35% goedkoper is. WTF-reactie van de klantenservice:
twitter.com/KoenFranken/status/1349151...
@JoranVanderdood | 11-11-11 | 09:45 | + 0 -
Omdat daar voor net zo hard over gezeikt zou worden.
news.bbc.co.uk/1/hi/programmes/click_o...
www.consumeractiongroup.co.uk/forum/sh...
Er valt altijd wel wat te zeiken. Bottomline voor mij is dat het gebruiksgemak oplevert en uiteindelijk veel lekkerder werkt dan papieren kaartjes. In Londen net zo goed als in NL.
@irriducibili79 Ach, sinds we allemaal een mobieltje hebben voegt die OV kaart zowieso weinig toe in dit kader :)
@JoranVanderdood | 11-11-11 | 09:45
Politici hebben familie en vrienden met eigen bedrijven.
Die wil je toch niet brodeloos maken?
Nog zoiets: In alle bussen zijn oplaadapparaten geïnstalleerd. Die gele bakken. Je mag ze alleen niet gebruiken van de meeste chauffeurs. Want: Die bus kan niet op pinnende mensen gaan wachten. Tegen de tijd dat ze hun kaart hebben opgeladen is die bus al een paar haltes verderop en betaalt deze reiziger dus minder dan mensen die wél met voldoende saldo instappen. Ergo, al die automaten, een godsvermogen, hangen daar voor niets.
@ gozahtje | 11-11-11 | 09:33
Het patroon van heel veel nadelen.
Van 15 onderwerpen zijn er maar 4 niet nadelig waarvan er 3 gewoon algemene koppen zijn (waar best nog wat negatiefs onder kan staan) en slechts 1 positieve kop.
@PlummerNL | 11-11-11 | 09:40
Ik ben best soms een beetje Paranoia maar dit gaat mij zelfs te ver.
Wel mooi dat je zover doordenkt, dat kan ik wel waarderen.
@ziende blind | 11-11-11 | 09:42
Maar dan heb je ook niets......
Kunnen we niet een licentie nemen op de Londense Oystercard? Die wordt al 8 jaar zonder noemenswaardige problemen gebruikt. Waarom moet Nederland altijd het wiel opnieuw uitvinden voor een hoop geld terwijl iets in het buitenland allang bestaat? Het Not Invented Here syndroom kost ons klauwen met geld.
Che_cuevara | 11-11-11 | 09:41
We hebben al minstends 20 jaar een neoliberale regering, take your pick.
Che_cuevara | 11-11-11 | 09:40 |
Yep :-)
@ deraderendraaien | 11-11-11 | 09:35
Al u uw keuken laat verbouwen, gaat de aannemer dan aan de slag met een stelpost die driemaal zo hoog ligt als de oorspronkelijke offerte? Bij mij ook niet. Bij de overheid echter wel ;-)
@idv01 | 11-11-11 | 09:36
Er zijn wel meer steden met chipkaarten die je als toerist eerst zelf moet kopen. Bijv. de Octopus in Hong Kong.
@irma zonderboezem | 11-11-11 | 09:39
Je kan me heel lief aankijken of gaan stampvoeten.
Meezingen doe ik in de auto!
OV for president.
overigens zijn de kosten inmiddels 3,5 miljard.
Je moet ook 2 kaartjes op elkaar in je portemonee bewaren, dan raakt de kaartlezer in de war en kan ie niks afschrijven als je toevallig langs zo'n kaartlezer loopt.
@drenkeling69 | 11-11-11 | 09:39
Die flop is niet van deze regering.
@irma zonderboezem | 11-11-11 | 09:39
Met een muziekje van Scott Fitzgerald en Yvonne Keeley snap ik dat geen agent je wil aan houden.
@irriducibili79 Zou die contante transactie nu echt anoniem zijn ? Camera en zo... Nog meer open deuren ? Volgens mij zet je jezelf zo juist extra in de kijker...
En dit gaat alleen nog maar over een OV kaartje...
Ramp met de Hindenburg (1937) was ná de Titanic...
De zoveelste flop van neoliberaal regerend Nederland.
Heeft Hibbeldribbel haar vliegtickets al terugbetaald? Is dit ooit gecheckt.
Heerlijk op de fiets gaan mensen. Muziekje erbij van Scott Fitzgerald en Yvonne Keeley. Liefst meezingen, dan is er geen agent die je durft aan te houden als je zonder verlichting fietst..... En anders moet je maar zwartrijden!
Je kunt ook een e-ticket kopen, zo handig.
@irriducibili79 | 11-11-11 | 09:33
Yup. Dat vermoeden heb ik ook. "Omdat het moet, maar liever niet."
rara | 11-11-11 | 09:06
Ik heb die gedachte bij heel veel zaken die niet logisch zijn, er wordt zoveel geld gejat van de samenleving, dat zal hier ook wel het geval zijn.
Iemand al eens aan de buitenlandse toeristen/zakenmensen gedacht?
Dat gaat echt een giller worden met de Emigratiebeurs in februari. Kan nu alleen voor 8 euro een anonieme kopen, niet met z'n allen op 1 kaart, maar de klantenservice schreef mij heel blij dat de kaart wel 5 jaar geldig was. Pff...... Dan maar met een taxi vanaf Schiphol!
@Magnum Force | 11-11-11 | 09:30
Pas maar op voor chagrijnige reizigers, zo'n OV chipkaart paal in den aarsch schijnt niet lekker te zitten.
@goedverstaander | 11-11-11 | 09:28
Dat bedoel ik!
En maar doorgaan om faal op faal te stapelen,zoals die noord-zuidlijn.
necrosis | 11-11-11 | 09:31 | + 0 -
Reizen doe ik normaal ook per auto, mij zie je zelden in het OV. Soms is het echter wel handig om het OV te gebruiken, bijvoorbeeld in binnensteden waar parkeren een probleem is en 5 euro per uur kost.
De eerste reis van Utrecht naar Delft was gratis. Wist ik veel dat je de NS saldoreizen eerst moest laden. Dat ze bij het inchecken direct maar 20 van je rekening slopen hadden ze ook niet gezegd. Kutkaart.
@Reinaert | 11-11-11 | 09:26
Ze zullen wel vanwege regelgeving verplicht zijn om deze mogelijkheid aan te bieden maar er weer eens alles aan doen om te voorkomen dat het in de realiteit gebeurd.
Vraag me dan ook af hoe vaak zo'n contante transactie voor komt.
Denk vooral voor toeristen en buitenlandse werknemers zijn.
Het is gewoon in en in triest die bemoeizucht van onze overheid.
DerUnterMensch | 11-11-11 | 09:28
Het is nog redelijk vroeg en de koffie werkt nog niet al te goed in, dus vertel, welk patroon zie ik over het hoofd?
Wat een gezeik om weinig. Dat ding werkt voor de meeste mensen gewoon goed.
Geen enkel project met zoveel stakeholder loopt in een keer perfect. Er zullen vast nog verbeteringen nodig zijn, maar om daarom te blijven steken in heimwee naar papieren kaartjes.
Dan ben je gewoon een oude zeiker geworden.
@ necrosis
Ik deed een OV-chipkaart VS strippenkaart niet een strippenkaart / OV-schipkaart VS auto.
De auto is natuurlijk nog beter al wordt je daarmee ook financieel uitgeknepen. Auto's extreem duur, belastingen en verzekeringen extreem duur, benzine extreem duur en ze doen ook nog enorm hun best om als je eens te hard rijd je extreem hoge boetes te geven. Daarnaast is het extreem duur als je de papieren zou kwijtraken die je kwijt kunt raken omdat je ze altijd mee moet nemen omdat je anders weer een boete riskeert die extreem duur is.
@Geenstijlfiguur | 11-11-11 | 09:25
En Zalm .. Kok.. Rosenmuller en Bos niet te vergeten!
weliswaar voor andere zaken verantwoordelijk ,maar toch!
@jimbrowski | 11-11-11 | 09:27
Koop een auto en declareer de kilometers, klaar!
En met dezelfde zelfoverschatting wilden sommigen politici het rekeningrijden introduceren. Ik durf niet eens te denken aan wat voor een problemen daar zullen optreden als het toch ooit nog ingevoerd wordt.
Vooralsnog zeg ik het openbaar vervoer vaarwel. Op mijn bureau ligt een half gestempelde strippenkaart als aandenken. Maar ik ga niet met deze nieuwe voorwaarden akkoord. Ik heb een auto, een goede fiets en een regenjas. Ik kom er ook zo wel.
Reeds in 1985 was ik betrokken bij een ICT project om de toenmalige strippenkaart te vervangen. Toen nog door een magneetkaart, omdat de chipkaart technologie in die tijd nog te exotisch was.
Ook in die tijd was het al evident dat de reiziger (= klant) de enige partij was die GEEN belang had bij vervanging van de strippenkaart.
De overheid was een groot voorstander, omdat men het toedelingsmechanisme (verdelen van soepsidie over de OV bedrijven) zou kunnen verfijnen, namelijk op basis van werkelijk gepresteerde en betaalde reizigerskilometers in plaats van op periodieke enquetes.
De OV bedrijven waren verdeeld in hun mening, beetje voor en beetje tegen, maar nooit echt enthousiast.
Ergens rond 1990 is dit project toen kaltgestellt.
Het is voor de ingewijde leuk om te zien dat de reeds in 1985 voorziene problemen daadwerkelijk aan het daglicht treden. En laat mij u allen geruststellen, die problemen gaan echt niet worden opgelost. Nu niet en nooit. In de kosten-baten analyse weegt een sjagrijnige reiziger minder zwaar dan de aanpassingskosten aan een dergelijk omvangrijk systeem.
Overheid en ICT. Het was niets, het is niets, en het gaat nooit wat worden.
@ Iets ter discussie stellen of de schuld ergens bij leggen zijn twee verschillende dingen.
Che_cuevara | 11-11-11 | 09:25
Helemaal mee eensch. Je verantwoordelijkheid nemen is er ook zo eentje.
Het is toch ook het Onrendabele(n) Vervoer?
Af en toe moet ik wel met de trein, dus heb ik ook zo'n anonieme kaart.
Ik blijf er maar tegoed op pompen en het blijft maar om vage redenen verdwijnen.
Het zijn maar tientjes, maar ik snap er werkelijk geen fuck van waar het blijft.
Om het na te kijken moet ik naar Groningen reizen, waar ik geen tijd voor heb, dus ik laat het maar zo.
Ik kom net terug uit Egypte, waar je voor 5,00 per taxi naar de andere kant van de stad wordt gebracht in een schone auto, maar dat land noemen we achtergesteld?
@ deraderendraaien | 11-11-11 | 09:25 |
Die woorden zijn niet van mij, maar van het illustere trio, zoals u ongetwijfeld zult weten.
Voortgaan op de zwakke en foute ingeslagen weg en met het vingertje wijzen naar lui die deze fail in eerste instantie hebben opgezet is niet erg sterk.
Kijk voor de grap eens op de Wiki, onder de algemene beschrijving. De rest ziet er zo uit:
-Voordelen
-Nadelen
-Extra handelingen
-Reizen naar het buitenland
-Verminderde transparantie
-Verminderde flexibiliteit
-Privacybezwaren
-Extra kosten algemeen
-Extra kosten van reizen
-Privacy en veiligheid
-Persoonsgegevens op de OV-chipkaart
-De ov-sector en privacy
-Fraudebestendigheid
-Klachten van reizigers
-Commissie Meijdam
Ben ik de enige die een patroon zie?
@einzelgänger | 11-11-11 | 09:23
Ik denk het wel, en gezien jou nick ook niet vreemd.
haha!
@goedverstaander | 11-11-11 | 09:19
Dat was BakEllende IV.....
Laatst heb ik overwogen om een OV chipkaart aan te vragen. I.v.m. declaraties heb ik een transactieoverzicht nodig. Dit kan ALLEEN met een chipkaart op naam, met een anonieme kaart is dit onmogelijk. Je MOET je dus registreren om je eigen reisinformatie en -kosten te kunnen inzien. En daar bedank ik dus voor.
@irriducibili79 | 11-11-11 | 09:22
Humor om te lachen: daar moet ik dus eerst een half uur voor reizen, dichterbij is het domweg niet mogelijk mijn OV-geval met echt geld op te pimpen.
Maar goed, wel handig om te weten dat het kán.
@goedverstaander | 11-11-11 | 09:24
Iets ter discussie stellen of de schuld ergens bij leggen zijn twee verschillende dingen.
Als we verantwoordelijken gaan affikken, kunnen we dan het hele lijstje noemen? Kunnen Peijs en Netelenbos ook meteen op de brandstapel.
@goedverstaander | 11-11-11 | 09:19
Volgens mij is dat al begonnen bij het vorige kabinet.
Dus hoezo, "een kabinet om je vingers bij af te likken"
@ Reinaert | 11-11-11 | 09:20 |
De invoering van de euro ook niet. Wordt nu ook ter discussie gesteld. Lood/ijzer, etc.
@DerUnterMensch | 11-11-11 | 09:17
Bij de strippenkaart moest je altijd één strip extra stempelen (instaptarief?)
Daardoor waren korte ritten in verhouding duurder dan lange ritten.
*rijbewijs kusje geven doet*
@Frietje_Oorlog | 11-11-11 | 09:19
First things first, eerst de Gulden.
@irriducibili79 | 11-11-11 | 09:19
Met cash opladen? Da's nieuw voor mij. Want ik heb (als incidenteel OV-gebruiker) namelijk wel zo'n ding. Lekker stukkie voorlichting dus weer!
Maar goed, het leed is nu al geschied want ik heb m'n pas al middels m'n pin opgeladen dus 'men' weet ondertussen toch al wie ik ben en wanneer ik reis.
Ben ik nou de enige die het wel handig vindt?
Het OV is voor ambtenaren, studenten en allochtonen, het zal me dus een worst zijn dat het faalt.
@Reinaert | 11-11-11 | 09:17
Hier kun je zoeken op welke plaatsen je contant kan opladen.
is.gd/zk1PW5
Sinds de OV-chipkaart reis ik dus gewoon helemaal niet meer met het OV. Ja toch, niet dan?
Ik reis zelf af en toe met de chipkaart met de trein. Dat is niet zo'n probleem.
Maar nu wilde ik voor mijn kind ook een kaart, dus kaart besteld in de veronderstelling dat ik die in mijn account kan koppelen, gaat dus niet.
Als ik nu echter met mijn kind in de trein wil, moet ik opletten en een railrunner kaartje kopen, want als ik hem incheck, betaal ik voor hem gewoon 60% van vol-tarief. NS kent namelijk geen mogelijkheid om railrunner toe te kennen aan de chipkaart.
Lekker handig allemaal. Ook het aanvragen en dat je na het aanvragen je kaart moet activeren EN bij NS apart reizen op saldo moet aanvragen.
Het kan allemaal zo mooi, maar nu maken ze er een mooie ingewikkelde bende van.
@goedverstaander | 11-11-11 | 09:19
De OV-fail ligt niet bij dit kabinet, dus die beschuldiging is onterecht.
@Reinaert | 11-11-11 | 09:17
Nee hoor, zoals rara al zegt kun je hem gewoon met contanten kopen en opladen.
Wel heel beperkt en weinig bekend bij het grote publiek...
Misschien kan Greet een onderzoekje starten om de strippenkaart weer in te voeren.
Misschien kunnen ze zo'n papieren kaartje dan verdelen in laten we zeggen vijftien vakjes, waarvan de chauffeur er voor de reis enkele afstempelt. En bij succes dit systeem landelijk invoeren. Het is maar een idee...
Een kabinet om je vingers bij af te likken. Wederom.
Een en al faal de OV chipkaart.
Mijn vriendin ging laatst een persoonlijke OV-chipkaart aanvragen voor een client (licht verstandelijk beperkt persoon). Die had hij nodig voor zijn werk. Eerst online proberen, dat werkte niet, gebeld en doorverwezen naar een winkel. In de winkel wisten ze nergens vanaf en toen van het kastje naar de muur gestuurd. Uiteindelijk kon het tóch online aangevraagd worden.... 1 maand verder.
Erg publieksvriendelijk zo'n kaart en fijn dat eigen medewerkers van TransLink goed op de hoogte zijn van de regels en procedures.
@irriducibili79 | 11-11-11 | 09:14
Een anonieme kaart die je vervolgens met je pinpas moet opladen. So much voor anonimiteit: die vlieger gaat dus ook al niet op.
Je vergeet nog wat nadelen. Waarom mag ik mijn kaart niet uitlenen aan een ander net als dat ging met de strippenkaart? Waarom kan ik een ander niet laten meereizen op mijn kaart net als bij de strippenkaart en kan ik eigenlijk het geld dat op de kaart staat terug krijgen in echt geld? Dat kon inderdaad niet bij de strippenkaart maar die kon ik dan wel aan iemand anders verkopen / geven wat met deze kaart dus niet kan.
@irriducibili79 | 11-11-11 | 09:14
Vergeet niet om zo'n anonieme kaart contant te betalen...
En daarom ga ik al jaren niet meer met het openbaar vervoer...
*leasebak rules*
Overheid en ICT.....
*diepe zucht*
Vlak de Noord-Zuidlijn niet uit...
@PlummerNL | 11-11-11 | 09:10
Je kunt ook een anonieme kaart kopen.
Lang leve me auto.
Nu alleen nog zorgen voor eigen onderwijs voor mijn kinderen en eigen gezondheidszorg, want dat is straks ook allemaal weg of onbetaalbaar in NL.
een misdaad tegen de menselijkheid
@gentle giant | 11-11-11 | 09:11
Yup. En Trans Link Systems moet zijn Tran Slinks Ystems.
Auto +1
`HindenbUrg`*kucht*
Papieren kaartjes zijn er sowieso nog wel, gewoon bij de chauffeur te koop.
Je moet alleen niet naar de prijs kijken want dan realiseer je je dat móg harder genaaid wordt dan ooit tevoren. Een ritje met het onrendabelenvervoer dat mij voorheen 2,40 kostte wanneer ik de kaartjes in de bus kocht kost me nu opeens 5,00. Van de ene dag op de andere een verdubbeling dus. Gewoon omdat het kan.
Zo hou je de incidentele reiziger dus wel uit het OV!
Die kaart is ook niet bedoeld voor reizigers. Sukkels! Big Brother wil gewoon weten waar je bent, koste wat het kost...
Ik heb geen OV kaart, maar als ik eens met de bus zou moeten wil ik gewoon 1 kaartje kunnen kopen en niet dat hele gedoe voor die ene keer dat je eens met de bus gaat.
Gelukkig is er (zover ik weet) nog niemand dood gegaan door de Trans Link faal.
De enige vraag war ik mee zit: welke politici hebben er financieel voordeel bij om toch door te gaan met dit drama?
Je kunt mij niet wijsmaken dat er andere redenen zijn waarom de politiek door wil gaan met dit mislukte project.
In de bus naar Eindhoven airport, en op Eindhoven airport, staan sinds kort automaten waar reizigers kaartjes kunnen kopen (alleen geldig op het traject Eindhoven CS - Eindhoven airport). In de tijd van de strippenkaart heb ik deze nooit gezien. Toen ging alles blijkbaar probleemloos..
En zo is het!
REAGEER OOK