Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Christenen, die zijn er ook nog!

lekkerejezus.jpg Het gaat wel de hele tijd over die moslims enzo, maar christenen, die zijn er dus ook nog. Christenen, net zulke humorpikken als moslims, zijn onder te verdelen in twee groepen: de katholieken en de protestanten. Katholieken zijn stom want die eten hosties en misbruiken op grote schaal kindertjes. Protestanten zijn nog stommer want die hebben de NCRV bedacht en frauderen dat het een lieve lust is omdat naastenliefde toch vooral via de eigen portemonnee gaat. Voorbeeldje: in de Gereformeerd Vrijgemaakte Kerk (dat is: drie keer per zondag twee uur kerkdienst, hoedjes, hel & verdoemenis en oningeënt pepermunt sabbelen) te Zeewolde (haha, Flevoland!) tilde de diaken van afdeling financieel kerkbeheer alle dolende schapen van 't kindeke Jezus voor de lieve som van 360.000 euro. Voor eigen gewin uiteraard, dat u niet dacht dat hij dat aan arme negertjes gaf. Geld was opgehaald met de bekende collectezakken en bestemd voor het kerkgebouw (hypotheek, aftrekbaar, nu nog wel) en lidmaatschapsbetalingen aan de firma Landelijke Kerk (een soort B.V. van naastenliefde). Hele verhaal kunt u lezen in het Nederlands Dagblad (christelijk betrokken) maar daarvoor moet u dus wel 1,50 euro betalen. Vinden wij grappig: een christelijk verhaal met het christelijke thema witteboordencriminaliteit in een christelijke kerk waarvoor je dus aan een christelijke krant, heel christelijk betrokken, na eerst even flink in de collectezak te grabbelen naastenliefde in klinkende munt moet lappen. Zo heb die gast aan dat kruis het niet gewild! Als wij christenen waren zouden we zeggen: hier trekken we de streep in het zand, ho ho ho! Maargoed, dat zijn wij niet, christenen. Ons zijn heidens. Als wij doodgaan komen we in de hel terecht: een eeuwigdurende musical geschreven door Maria Goos met Yvon Jaspers in de hoofdrol, geheel in het Limburgs gezongen. Zonder pauze.

Reaguursels

Inloggen

@ RedBill | 09-11-11 | 09:42
Wat Vinken zegt.
Denk haal er een neurochirurg bij om wat meer gewicht in de schaal te leggen is het nog niet goed :(

Geheimrat Schultz | 10-11-11 | 07:19

@Geheimrat Schultz | 09-11-11 | 09:37 |
En wat is jouw mening?

RedBill | 09-11-11 | 09:42

@Libertanimal: Het is in ieder geval nog door één reaguurder gelezen.

RedBill | 09-11-11 | 09:38

"Ik beschouw alle godsdiensten als achterlijk.
Er zijn natuurlijk verschillende graden van achterlijkheid, maar het zijn tenslotte allemaal dwalingen, producten van een verkeerd gebruik van de hersenfunctie".
Also sprach de vorige week overleden Pierre Vinken, mijnwerkerszoon,neurochirurg, medeoprichter van het tijdschrift Tirade, medeoprichter van het Republikeins Genootschap, uitgever van Reed Elsevier, sympathisant van Theo van Gogh,Pim Fortuyn en Geert Wilders etc. etc.
Volgens publicist en vriend Max Pam kon Pierre Vinken irrationele constructies moeilijk verdragen, of het nu religie of het koningshuis was.
Waarvan akte.

Geheimrat Schultz | 09-11-11 | 09:37

Vooruit, nog eentje dan die me net te binnen schoot:
@Allemaal,
Stel er is zoiets als een absolute moraal, waarom zou je dan religieus moeten zijn voordat je deze na kan leven?

Rest In Privacy | 08-11-11 | 22:21

Zo, al deze moeite gedaan met de verwachting dat niemand dat meer lezen zal. De kans dat ik hier terug zal komen is niet bijster groot, iets met weer nieuwe onderwerpen en zo.

Rest In Privacy | 08-11-11 | 22:15

@Allemaal | 08-11-11 | 14:55 |
*zucht*
1. 50%? Da's knap. Snel berekend. Kan je die som ook hier plempen?
2. Voor de duidelijkheid: ja, Pol Pot, Stalin, Mao en al dat communistisch tuig was atheïstisch. Maar dat was niet de aanleiding van hun wandaden. Het was naar mijn mening een gevolg van wat wél de aanleiding was van hun wandaden: de communistische ideologie die die lui aanhielden. De staat als god. En daar past natuurlijk geen andere god naast. Soort van theocratie, maar dan nét iets anders.

Rest In Privacy | 08-11-11 | 22:14

@relatief | 08-11-11 | 21:22
"(maar iets zegt me dat dat niet het geval is)"
Hier hield ik op met lezen.

Rest In Privacy | 08-11-11 | 22:08

@Allemaal | 08-11-11 | 14:49
"De reden dat er uberhaupt regels zijn te jatten uit de menselijkheid, is dat er een consistente moraal geldig is. Waarom zou je wat jatten als het toch volstrekte willekeur zou zijn. Zoals ik in mijn plemp van 14:42 heb aangegeven, is een consistente moraal alleen mogelijk met religie. Zonder religie is er ook prima een moraal mogelijk. Alleen is deze nogal snel absurd, wat een teken aan de wand is."
Kan je mij even vertellen:
1. Wat zou die consistente moraal dan moeten zijn? (Kom niet aan met de 'gouden regel', dat is aantoonbaar GEEN vrucht van een of meerdere religies; eerder het tegenovergestelde.)
2. Waar ik zeg dat moraal 'volstrekte willekeur' is?
3. Dat heb je @14:42 wel aangegeven, maar zonder degelijke onderbouwing. En zomaar iets roepen geldt natuurlijk niet. Goed of fout _zijn_ namelijk ook meningen. Wat de één goed vindt hoeft de ander niet goed te vinden en andersom. Met of zonder religie, dat is compleet irrelevant hierin. Bovendien, consequenties zijn van totaal geen relevantie binnen deze discussie.
Daarbij sleep je opeens 'consistentie' erbij, daar is nooit sprake van geweest. Moraliteit hoeft namelijk helemaal niet consistent te zijn. En dat is het ook niet, want hoe anders was het 50 jaar geleden, of 100, of 2000?
4. Dat jij iets als absurd ervaart wil nog niet zeggen dat het dat is, en als het dat wel is, wil het nog niet zeggen dat het niet waar is. Ergo, drogreden.

Rest In Privacy | 08-11-11 | 22:08

Libertanimal | 08-11-11 | 10:31 | + -3 -

"Draai het eens om: religie jat z'n regels uit menselijkheid. En voegt er nog een aantal toe, zodat je je lekker schuldig kan voelen omdat je zin hebt in sex. Doei."

Op een punt heb je gelijk, het eerste. Religie zou pure menselijkheid moeten zijn. Als het je interesseert (maar iets zegt me dat dat niet het geval is) zou je eens een boek van Edward Schillebeeckx moeten lezen. Zijn motto lijkt wel "de zaak van god is de zaak van mensen". Want al falen de reiligies vaak (ook al doen ze ook vaak heel goede dingen),. het geluk van mensen staat toch voorop.

relatief | 08-11-11 | 21:22

Udo Hess | 08-11-11 | 15:21 | + 1 -

Heeft hij wel eens betere stukjes geschreven? Dat zou je inderdaad verwachten, maar ik ken ze niet.

relatief | 08-11-11 | 20:58

BertBrussen heb jij nooit geleerd van school dat je niet alles in 1 hokje moet plaatsen en geen onjuiste vooroordelen moet hebben. Daarbij kan het overal gebeuren.

Anoniem_0_0 | 08-11-11 | 20:31

lol, blijkbaar niet eens de moeite genomen om te kijken wat Gereformeerd Vrijgemaakt precies is.

Just Posting | 08-11-11 | 19:12

Detail, wat betreft topicinhoud: GKV heeft nooit meer dan twee diensten à 1 uur per zondag. En hoedjes heeft niemand op. Dat is de Gerformeerde Gemeente, Brussen. Ken uw achterlijke geloofsgemeenschappen.

Verder heeft Dick van Aarsbergen de eerste tien jaar zijns levens als kind in de betreffende GKV gekerkt. Toen nog 200 kerkgangers, nu zitten ze daar met 2000. Copuleren kun je leren.nl

Dick van Aarsbergen | 08-11-11 | 18:48

Ik heb een paar jaar in NL gewoond en ik kan jullie verzekeren dat de god vrezende christen in west-, noord- en oost Nederland woont.
In Limburg heb je katholieken maar die zijn gewoon makkelijk. Niet zo serieus met geloof.
Nee, de echte christelijke tandenknarsers zitten in het westen. Zelfs de mensen die claimen niet gelovig te zijn gedragen zich daar nog steeds als stijf-christenen. Maar dat hebben ze zelf niet zo door...

Lompe Loel | 08-11-11 | 18:47

Goed en fout bestaan niet, behalve als afspraak tussen mensen.
@rara | 08-11-11 | 15:51
-
WOII is dus prima te rechtvaardigen zeg je eigenlijk. Kwestie van afspraken maken toch? En bestaat er dan ook zoiets als foute afspraken? Of moet je dan afspraken maken over afspraken maken? En kunnen die dan goed of fout zijn? Ergo: Je standpunt vervalt tot absurditeiten en eindeloze regressie. Volgens mij ben ik niet degene die hier z'n denkwerk moet gaan doen.

Allemaal | 08-11-11 | 17:24

't Is al meer genoemd, maar dhr. Brussen heeft:
a. zijn huiswerk bijzonder slecht gedaan.
b. een voorbeeld dat bij Atheïsten minstens zo vaak voorkomt onder een vergrootglas gelegd, met geen ander doel dan een populistisch berichtje te kunnen schrijven.
c. kennelijk geconstateerd dat het te lang geleden was dat ondergetekende gereageerd had en weer een gristenbash in de strijd gegooid. ;-)

RedBill | 08-11-11 | 17:03

Iedereen heeft zo zijn eigen idolen. Zorro is ook best tof !

hawie | 08-11-11 | 16:47

@Allemaal | 08-11-11 | 14:42
Goed en fout bestaan niet, behalve als afspraak tussen mensen. Denk daar maar eens over na.

rara | 08-11-11 | 15:51

En de NCRV is stommer dan kindermisbruik? Bert je hebt wel eens betere stukjes geschreven.
Vraag is wel, hoe is dit in vredesnaam mogelijk, de vrijgemaakten zijn niet bepaald rijk. Dus dat geld zou toch wel gemist moeten worden.

Udo Hess | 08-11-11 | 15:21

Tja... wat moet ik er van zeggen. Van Atheisten is zo'n stuk ook te schrijven en veel langer. Verschil is dat dit niet IN OPDRACHT van een geloof plaats vind. Bert Brussen kan zich beter met belangrijkere zaken bezig houden. In Iran wordt een dezer dagen een christen geexecuteerd. Alleen maar omdat hij christen is...

Ouddorp | 08-11-11 | 15:17

Dus omdat een heiden in Amsterdam +- 80 kinderen misbruikt, zijn alle heidenen slecht? Of toch weer niet. Deze man is een steeldief, hij is hypocriet, maar dat wil niet zeggen dat alle christenen zo zijn? Ze stelen in ieder geval niet allemaal 360.000 euro van de kerk. Maar heidenen stelen helemaal niet omdat ze toch niet in de hel geloven? Of stelen ze juist wel omdat ze niet in de hel geloven? Zegt Bert nu echt dat christenen ho ho ho zeggen, maar dat heidenen het allemaal wel best vinden?

De gereformeerd vrijgemaakten gaan hooguit twee keer, maar meestal meer 1 keer per week naar de kerk. Ze dragen geen hoedjes, en alle kinderen worden ingeënt net als de rest van Nederland.

Udo Hess | 08-11-11 | 15:17

In de Gereformeerd Vrijgemaakte Kerk worden geen hoedjes gedragen.

Ouddorp | 08-11-11 | 15:16

@Antitheïst | 08-11-11 | 12:22
Atheisten mogen geen leiding geven in politiek opzicht. Dus alleen maar posters plakken. Want meer dan 50% van de atheistische leiders heeft een bloedbad aangericht onder de eigen bevolking.
Kijk, het verschil tussen jouw en mijn argument is dat IK empirische gegevens vermeld.

Allemaal | 08-11-11 | 14:55

Draai het eens om: religie jat z'n regels uit menselijkheid. En voegt er nog een aantal toe, zodat je je lekker schuldig kan voelen omdat je zin hebt in sex. Doei.
Libertanimal | 08-11-11 | 10:31
-
De reden dat er uberhaupt regels zijn te jatten uit de menselijkheid, is dat er een consistente moraal geldig is. Waarom zou je wat jatten als het toch volstrekte willekeur zou zijn. Zoals ik in mijn plemp van 14:42 heb aangegeven, is een consistente moraal alleen mogelijk met religie. Zonder religie is er ook prima een moraal mogelijk. Alleen is deze nogal snel absurd, wat een teken aan de wand is.

Allemaal | 08-11-11 | 14:49

Stom stuk. Flauw.
Brussen begrijpt dus het verschil niet tussen mensen die in opdracht van hun geloof rotstreken uithalen, en zij die dat doen ondanks hun geloof.

J. van Gaal8771 | 08-11-11 | 14:48

Atomen zijn nooit goed of fout. Maar jouw claim op moraliteit is belachelijk; moraal is het principe achter de normen (afspraken) die wij met elkaar gemaakt hebben. Daar heb je geen boeddha of thor voor nodig.
rara | 08-11-11 | 10:20
-
Jij hebt het over een stelsel van afspraken. Ik heb het over het labelen van 'goed' en 'fout'. En ik beweer dat je een religieuze set met afspraken leent wanneer je iets labelt als 'goed' of 'fout'. Ik doe dus niet, zoals jij doet voorkomen, een claim op moraliteit. Je hoeft niet religieus te zijn om samen afspraken te kunnen maken. Alleen is het zonder religie niet mogelijk om binnen die afspraken de concepten zoals 'goed' of 'fout' te gebruiken. Ja, je kan het wel doen, maar het heeft dan niet meer gewicht dan een mening of een smaak en kan over bijv. twee weken compleet anders zijn. Je kan dus maar zo terecht komen in een wereld waar vluchten dapper is en waar stelen goed is. Ik heb te weinig geloof om een wereldbeeld met dergelijke absurde consequenties voor waar aan te nemen.

Allemaal | 08-11-11 | 14:42

Dhr. Peesvlees | 08-11-11 | 12:01 | + -6 -

Een keer afgewezen door een leuk GKv-meisje zeker?! ;)

M-Bozz | 08-11-11 | 14:40

Je zou kunnen zeggen: christenen stellen hoger dan wettelijk noodzakelijke eisen aan zichzelf. Ze steken hun nek uit; leggen de lat hoger.

Als ze het niet redden worden ze hier bespot, maar de keren dat het wel goed gaat klinkt er een oorverdovend stilzwijgen.

ofwel:

Als ze zich aan hun eigen regels houden zijn het enge fundamentalisten, zo niet zijn ze hypocriet. In die zin kunnen ze alleen maar verliezen.

Ik heb meer respect voor een groep die zijn nek uitsteekt en af en toe faalt, dan een groep die dat niet doet, maar slechts de anderen belachelijk maakt.

relatief | 08-11-11 | 13:48

@Conservatieve zeiker ja het is tenenkrommend hoe slecht Bert Brussen zijn huiswerk gedaan heeft. Hij had bij mij kunnen informeren en dan had ik netjes antwoord gegeven. Het siert de GKV dat ze dit nieuws niet binnen de kerkmuren hebben gelaten, maar gewoon zoals het hoort, aangifte hebben gedaan bij de politie. Er heerst blijkbaar geen doofpotcultuur bij de GKV. Bovendien staat in de bijbel dat men de overheid moet dienen. Het zou dus zelfs onbijbels zijn om geen aangifte te doen en het binnenskamers te houden. @Rooms katholieken: leer hier van en trek het boetekleed aan wanneer het moet. Verberg niet de misdaden, want God ziet alles en dien de overheid.

Jordert | 08-11-11 | 13:47

Eerst de verboden cartoorn van Nekschot. Nu een topic kristenbash.
Die kon je aan voelen komen.

jekalemoeder.nl | 08-11-11 | 13:35

Het zijn net mensen die gristenen...

Ik ben zelf lid van een vrijgemaakte kerk (bedankt voor de complimenten Dhr. Peesvlees | 08-11-11 | 12:01), maar gisteren heb ik mijn dochter haar derde inentingen laten geven. Ik ken geen principieel oningeënte vrijgemaakte en hoedjes zie ik niet of nauwelijks in 'onze kerken'. Bert Brussen is wellicht in de war met Gereformeerde Gemeenten en ander zwaar volk.

Conservatieve zeiker | 08-11-11 | 13:34

@Bytemaster net alsof de gehele organisatie (in dit geval de kerk) dan ineens slecht is. Het gaat om een eenmansactie. Wat een generalisatie van heb ik jou daar. En natuurlijk is het wel extra pijnlijk dat her gebeurt in een organisatie die goede en rechtvaardige zaken nastreeft, maar daardoor is niet gelijk iedereen slecht. En uit jouw reactie lijkt het dat je impliciet toegeeft dat in de atheïstische wereld die deugden niet worden nagestreefd? @Peesvlees heb je daar ook bewijzen voor? Volgens Antitheïst uw metgezel moet namelijk alles gestaafd worden met bewijzen. Want meneer Antitheïst vindt het vast niet fijn dat u een paar loze kreten roept zonder met bewijzen te komen. Dat moeten we niet willen met zijn allen. @Ratzing u was vroeger kerkelijk dus. Vanwaar uw ernstige frustratie?

Jordert | 08-11-11 | 13:24

Bert Brussen humor: hé een witte raaf, alle raven zijn wit! Allemaal lachen om witte raven hahahihihoehoe, iedereen lachen, lachen zeg ik!
LACHEN, NU!!!

hfakker | 08-11-11 | 13:10

In de atheïstische wereld gebeuren ook dingen die niet deugen.
.
Greetje Duisenberg | 08-11-11 | 11:26 |
.
Natuurlijk alleen is het een stuk hypocrieter wanneer een organisatie dat doet die goedheid, barmhartigheid, naastlenliefde, etc, predikt.

Bytemaster | 08-11-11 | 12:54

Je zou mij een fan van de vaak uitstekende stukken van Brussen kunnen noemen, maar dit hele verhaal ophangen aan een zakkenvuller binnen de protestantse kerk is wel errrruggg zwak ...
Wanneer we voor de gein even ons verstand gebruiken weten we dat graaiers en boeven in alle rangen en standen voorkomen.
Niet hoopt dat we hier op dit nivo verder gaan .

daytripper | 08-11-11 | 12:52

DaVinciZonderCode | 08-11-11 | 12:16 |

Ja, maar daarvoor gaan nog een aantal andere pijnigingen plaats vinden.

Hadden de Romeinen niet iets met hun speren gedaan en in diverse lichaamsdelen geprikt?

Mag voor mij ook een lichaamsholte zijn ;-)

acac | 08-11-11 | 12:51

Religie is angst!

necrosis | 08-11-11 | 10:26
.
Nee hoor, religie maakte een einde aan mijn jarenlange angst.
.

IWAB | 08-11-11 | 12:40

Mensen die geloven (het woord zegt het al; iets aannemen zonder enige vorm van bewijs) zijn per definitie niet geschikt voor het maken van zinnige beslissingen van welke aard dan ook. Openbare, publieke of politieke functies moeten dus uit den boze zijn.

Antitheïst | 08-11-11 | 12:22

beetje laat, maarre:
necrosis | 08-11-11 | 10:30

Kleine correctie, metalhead; Je bedoelt denk ik History of the World van Mel Brooks

DaVinciZonderCode | 08-11-11 | 12:21

acac | 08-11-11 | 12:09
Zou haar overigens ook ongezien aan m'n kruis nagelen.

DaVinciZonderCode | 08-11-11 | 12:16

U was me voor.
Botergeyl als relisymboliek op erotische wijze misbruikt wordt.

DaVinciZonderCode | 08-11-11 | 12:14

Iemand een link naar de pica?

acac | 08-11-11 | 12:09

De GKV, waarschijnlijk het meest achterbakse en hypocriete clubje geloofswaanzinnigen binnen de gristelijke gelederen van dit moment. Die lui zijn echt voor geen Griekse eurocent te vertrouwen.

Dhr. Peesvlees | 08-11-11 | 12:01

Beste tekst meneer BertBrussen.
Van de week mijn Dope bewijs ingeleverd dus officieel geen gristen meer.
Wat za´k verder zeuren over die zuurkousen, die lossen zichzelf wel in en op.
Maar goed ´n flinke trap na doet de lucht wel vlotter klaren.Gristenen ± 0 .

Ratzing. | 08-11-11 | 11:59

@Mamba | 08-11-11 | 11:29

Maar dat is jouw verlichte, liberale norm. Wijsheid ten top. Maar dat wordt niet noodzakelijkerwijs gedeeld door mensen die in één absolute waarheid uit een boek geloven...

applaus voor de paus | 08-11-11 | 11:53

Ik kan me zo irriteren aan die Gristen Gekkies die in allerlei fora gaan ageren tegen de koopzondag. Vaak reageren ze groepsgewijs (zelfde soort teksten, gepost in korte tijd na een bijeenkomst)

En daar dan bijzeggen dat het niet om gristenlijke leer gaat. Of zich zelfs uitgeven voor atheïsten (maar onherroepelijk door de mand vallen met hun taalgebruik).

Zo plegen zelfs gristenen taqiyah! Bah.

applaus voor de paus | 08-11-11 | 11:44

"Alle gristenen terug naar hun eigen land!"

kibambam | 08-11-11 | 11:41

@niet voor de hond | 08-11-11 | 10:26
Of je hebt een abonnement via een universiteit, werkgever of gewoon een bibliotheekkaart van de KB voor een tientje. Voor de gewone burger is het erg duur...

Petrus de Rewa | 08-11-11 | 11:40

@yokiamy
Ok, dan is het iemand anders.

Julia | 08-11-11 | 11:29

Gristen of Moslim, allemaal prima wat mij betreft. Zolang ik er maar niks mee te maken hoef te hebben en zolang het mij geen geld kost.

Mamba | 08-11-11 | 11:29

Pic... zielig voor dat meisje.

meneer Q | 08-11-11 | 11:28

Wacht even... er is een kerk getild door 1 lid. Dit is uitgekomen, er zijn stappen ondernomen en het nieuwsblad wat zijn achtergrond in deze stroming heeft, heeft er een groot artikel over geschreven...

Nu de PvdA/VVD versie... Nederland is getild door 1 bestuurder, dit is uitgekomen, in de doofpot gestopt, diegene krijgt stilletjes een gouden handdruk mee en de partijblaadjes zwijgen in alle toonaarden.

Volgens mij doen christenen het dan toch beter.

Ohja, nog eentje: GeenStijl. GeenStijl maakt soms ook fouten (zoals ieder ander mens, hoewel het redactieego hier niet aan wil), dit wordt compleet ontkend, of als het echt erg is snel even goedgepraat, niemand wil ook maar aan het idee dat er iemand schuldig is aan de fout en met oogkleppen op gaat men verder.

Doe mij die christenen maar, en dan bedoel ik niet het laffe CDA, maar de mensen die voor hun uitgangspunten staan. Toegeven, fout aanpakken, schuld belijden en vrij weer verder, zonder dat je over je schouder hoeft te kijken.
Kunnen jullie nog een voorbeeld aan nemen Bert.

Tisnietanders | 08-11-11 | 11:28

@Julia, het Noorden

yokiamy | 08-11-11 | 11:27

In de atheïstische wereld gebeuren ook dingen die niet deugen.
.
Mystiek bestaat nou eenmaal beste mensen, en dat zijn heus niet allemaal hallucinaties opgewekt door een epileptische aanval.

Greetje Duisenberg | 08-11-11 | 11:26

Dat komt vast doordat die valse moslims deze fijne man op het verkeerde idee gebracht hebben.

zooishettoch | 08-11-11 | 11:26

En weer een incident, waarbij een grotere groep het weer moet ontgelden. Makkelijk weer..

Hypocrisie komt bij alle groeperingen voor, dat zullen oprechte christenen ook nooit ontkennen. Het is een cliché: het zijn ook mensen, maar ze zullen ook nooit anders beweren, zeker de vrijgemaakten niet! (FYI: vrijgemaakt heeft tegenwoordig niks meer te maken met lange diensten en hoedjes; wél met twee keer naar de kerk en pepermunt sabbelen i.d.d.)

M-Bozz | 08-11-11 | 11:23

@yokiamy
Ok,en in welk gedeelte van het land was dat? Dan weet ik of we t over dezelfde hebben;)

Julia | 08-11-11 | 11:16

Hypotheek aftrekbaar voor een kerk? Denk het niet want een kerk ontvangt geen loon (naar werken). We hoeven nu echt geen medelijden te hebben met een kerk, want een kerk betaalt HELEMAAL geen belastingen. Never, nooit. Ook giften aan een kerk zijn voor de gever aftrekbaar voor de IB. Waar kerk staat mag je ook moskee lezen. Verstaan jullie nu hoe de gristenen en moslims de zaak aardig voor elkaar hebben? Voor een biljartclub krijg je dit echt niet voor elkaar, terwijl biljarten toch net zo'n hobby is als bidden of psalmen zingen.

lijn5 | 08-11-11 | 11:14

ecologiste | 08-11-11 | 10:44

Mariaaanbidders zijn Mariaaanbidders.

LJBrinkhorst | 08-11-11 | 11:13

Twee Jeetjes | 08-11-11 | 11:07 Niet eens. Nou ja, randje van.

zeg maar jansen | 08-11-11 | 11:08

zeg maar jansen | 08-11-11 | 10:54

Ik schrik ervan, in de baibel belt?

Twee Jeetjes | 08-11-11 | 11:07

@Julia, het ND en deze kerk heb ik afgezworen, mede doordat zij denken de allerbeste te zijn, maar ondertussen zo schijnheilig zijn als ik weet niet wat.
.
Ik weet niet of we het over dezelfde praktijken hebben, maar helaas weet ik er alles van, heb zelfs nog catechese gehad van deze man.

yokiamy | 08-11-11 | 11:06

@yokiamy
Deze praktijken hebben in het ND gestaan... dus.. maar jij hebt ook in die kerk gezeten? of ken je mensen die daar in zitten?

Julia | 08-11-11 | 10:59

Wat een gehandicapt artikel. Ik ga er niet meer tegenin ook. Zoveel humorloze bull shit van Bertje Brussen is tenenkrommend.

Jordert | 08-11-11 | 10:58

liever limburgs dan fins.

nieuwisanders | 08-11-11 | 10:54

Twee Jeetjes | 08-11-11 | 10:47 De gemeente waar ik woon bestaat uit enkele dorpen. Er zijn in totaal 18 geloofsgemeenschappen en maar vier lagere scholen.

Zie je het probleem?

zeg maar jansen | 08-11-11 | 10:54

Twee Jeetjes | 08-11-11 | 10:47
Et voilà et merci.

ecologiste | 08-11-11 | 10:51

"Als wij doodgaan komen we in de hel terecht: een eeuwigdurende musical geschreven door Maria Goos met Yvon Jaspers in de hoofdrol, geheel in het Limburgs gezongen. Zonder pauze"
LOL

ecologiste | 08-11-11 | 10:49

@rara | 08-11-11 | 10:41
Introspectie dus. Iets wat in het christendom een groot taboe is.

Bakito | 08-11-11 | 10:48

Er zijn vijf soorten christenen! De katholieken zijn er een van, de protestanten zijn slechts een latere afsplitsing van de katholieken. Je hebt nog vier andere, de Grieks orthodoxe (zie eiland Athos in Griekenland met 22 meteora kloosters), de Oosters orthodoxen (zie de huidige Russische kerk), de Koptische christenen (zie Egypte) en de eerste christenen in Syrië en verdere Midden Oosten. De Koptische christenen hebben als enigen in hun gebeden nog de taal van de farao's, daarmee kon Champollion in 1822 het hiëroglyfenschrift ontcijferen
.
Er zijn in totaal vijf patriarchen die het chistendom leiden, de paus is er slechts een van. Die praten al meer dan 1000 jaar niet met elkaar vanwege het schisma. Op de begrafenis van paus Karol Wojtyla zag je ze voor het eerst, die vier met die oranje mantels.

Twee Jeetjes | 08-11-11 | 10:47

@Julia
Kun je toelichten op welke praktijken je doelt?
Eens kijken of ik dat kan overtreffen met mijn ervaringen ;)

yokiamy | 08-11-11 | 10:47

@P. Pantoffel | 08-11-11 | 10:31
Stukje onverwerkt jeugdtrauma bij de GS-redactie.

niet voor de hond | 08-11-11 | 10:47

Ik zie het probleem niet zo: het geld is nu toch vrijgemaakt?

Mr. C. Delicti | 08-11-11 | 10:46

rara | 08-11-11 | 10:41
+1

ecologiste | 08-11-11 | 10:45

BertBrussen:FOUT!
Protestanten zijn namelijk ook katholieken!
Een veel gemaakte fout.
Je bedoelt rooms-katholieken en protestanten.
Laten we nou eens feitelijk correct worden in dit veel te slordige handelsland NL.
nl.wikipedia.org/wiki/Katholicisme

ecologiste | 08-11-11 | 10:44

@kapotte_stofzuiger | 08-11-11 | 10:32
Dat soort dingen levert altijd ellende op. Moraal is voornamelijk praktisch.

Het is prettig om een irritante buurman te vermoorden, tenzij je zelf die buurman bent. Dan is het gewoon slimmer om moord af te schaffen.

Het is prettig om de mooie buurvrouw te naaien, tenzij het jouw buurman is die op dat idee komt.

De beste omschrijving van alle moraal-gebaseerde systemen is dus de Gulden Regel, zoals die al door Pittakos van Mytilene, Thales van Milete, Boeddha en Confucius werd gehanteerd: wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

rara | 08-11-11 | 10:41

zeg maar jansen | 08-11-11 | 10:39

Lijkt me lastig steeds over je schouder te moeten kijken.

luchtledig | 08-11-11 | 10:41

@zeg maar jansen | 08-11-11 | 10:31
De bijbel is géén satire?

necrosis | 08-11-11 | 10:40

necrosis | 08-11-11 | 10:36 Nee. Absoluut niet. Maar het kan geen kwaad de ideologie te kennen om ze te kunnen herkennen.

Houdt je vrienden dichtbij maar houdt je vijanden dichterbij.

zeg maar jansen | 08-11-11 | 10:39

@blikjegrolsch
Ik wacht nog

Julia | 08-11-11 | 10:39

Eigenlijk schandalig dat die steelchristenen gelijk ons nette niet-christenen niet in de hemel komen.

knight03 | 08-11-11 | 10:38

zeg maar jansen | 08-11-11 | 10:30 |
Nee, Kleintje Pils.

blikjegrolsch | 08-11-11 | 10:37

Mailbox vol Islam haat maar effe laten relativeren GS?

poli | 08-11-11 | 10:36

@zeg maar jansen | 08-11-11 | 10:31
Gij zijt geleuvig?

necrosis | 08-11-11 | 10:36

Leer mij die griffo's kennen, als die handjes niet gevouwen zijn dan zitten ze in je zakken

Bokito ergo sum | 08-11-11 | 10:36

@zeg maar jansen | 08-11-11 | 10:14
hij heeft mijn + voor jou ook meteen weer gecompenseerd met een -
Rot-Grefo

yokiamy | 08-11-11 | 10:35

@ P. Pantoffel | 08-11-11 | 10:31
Gewoon omdat het kan.

Fendergear | 08-11-11 | 10:35

@kapotte_stofzuiger | 08-11-11 | 10:32
"van de mens".
(?)

Rest In Privacy | 08-11-11 | 10:34

@zeg maar jansen | 08-11-11 | 10:14
aan de minnetjes te zien op mijn reactie heb je gelijk!

yokiamy | 08-11-11 | 10:34

Laat de christenen aleen!

Normpje | 08-11-11 | 10:33

De jehohohova's.

Bakito | 08-11-11 | 10:33

@Libertanimal | 08-11-11 | 10:31
Wat is menselijk?

kapotte_stofzuiger | 08-11-11 | 10:32

@rara | 08-11-11 | 10:20
Waar zijn die afspraken dan op gebaseerd? Wat is de norm?
Het is best prettig om die irritante buurman de nek om te draaien of die lekkere buurvrouw te dwingen tot seks, terwijl het gewoon mag.

kapotte_stofzuiger | 08-11-11 | 10:32

Geloof is controle, macht en dat trekt gewoon bepaalde types aan.

vip33 | 08-11-11 | 10:31

@Allemaal | 08-11-11 | 10:15
"Het is maar een arbitraire configuratie van atomen, dus dat is niet te labelen als 'goed' en 'fout'. Benoem je het toch als zodanig, erken dan ruiterlijk dat je je moraal leent van religie."
 
Draai het eens om: religie jat z'n regels uit menselijkheid. En voegt er nog een aantal toe, zodat je je lekker schuldig kan voelen omdat je zin hebt in sex. Doei.

Rest In Privacy | 08-11-11 | 10:31

necrosis | 08-11-11 | 10:30 Oh kleingelovige. Twee volgens de bijbel. Drie is satire.

zeg maar jansen | 08-11-11 | 10:31

Ik snap niet waarom er nu gelijk weer christenen gebasht moeten worden. Het niveau hierboven is tenenkrommend.
In de maatschappij komen overal rotte appels voor. Onder atheïsten, christenen, moslims, etc. We zijn allemaal mensen en maken dus allemaal fouten. Deze kerk heeft aangifte gedaan bij de politie en de penningmeester gaat (terecht) vervolgd worden door justitie. De lasten zullen vervolgens gedragen worden door de kerkgangers en/of verhaald worden op de verdachte. Dat is zoals ik het uit het interview haal.
Volgens mij wordt hier dus perfect gehandeld door deze kerk (dus niet door de penningmeester) en veel andere instellingen kunnen hier een voorbeeld aan nemen.

P. Pantoffel | 08-11-11 | 10:31

De fraude wordt in ieder geval niet met de mantel der liefde bedekt maar gewoon aangegeven bij de politie. Zoals het hoort.

niet voor de hond | 08-11-11 | 10:30

@blikjegrolsch | 08-11-11 | 10:27
Dat verkleinwoordgebruik is typisch gristelijk. Aangeboren behoefte om alles klein te houden.

Voorbeeld: normale mensen kunnen van het pad afraken, gristenen raken van het padje af.

rara | 08-11-11 | 10:30

@zeg maar jansen | 08-11-11 | 10:28
Het waren 3 kleitabletten, nooit "life of Brian" gezien?

necrosis | 08-11-11 | 10:30

Vergeven is essentieel in het Christelijk geloof, Bert. Jezus houdt ook van jou.

Fred Janssen | 08-11-11 | 10:30

blikjegrolsch | 08-11-11 | 10:27 En jouw nick moet dus eigenlijk gewoon Blikgrolsch zijn?

zeg maar jansen | 08-11-11 | 10:30

mindovermatter | 08-11-11 | 10:23 De tien geboden. Ooit gegriffeld in twee kleitabletten en ter aarde stukgesmeten toen Mozes erachter kwam dat er ondertussen een gouden kalf aanbeden werd.

Maar ja, dat heeft een moslim ook al gekaapt.

zeg maar jansen | 08-11-11 | 10:28

Julia | 08-11-11 | 10:25
Het vernederen van boodschappers door gebruik van verkleinwoordjes bij eigennamen doet ernstige afbreuk aan je argumentatie, voor zover aanwezig, en maakt je een huilende verliezer die, zeker in de comments van GS, ongenadig op de flikker zal krijgen. Niet doen dus. Staat ook heel erg schoolpleinniveau.

blikjegrolsch | 08-11-11 | 10:27

@Julia | 08-11-11 | 10:25
U zuigt graag pepermunt?

vetkleppert | 08-11-11 | 10:26

@Petrus de Rewa | 08-11-11 | 10:20
Weer wat geleerd. Thx. Overigens betaal je dan natuurlijk ook, alleen indirect.

niet voor de hond | 08-11-11 | 10:26

Religie is angst!

necrosis | 08-11-11 | 10:26

@mindovermatter | 08-11-11 | 10:23
Overleg en oorlog.

rara | 08-11-11 | 10:25

Goh, een stukje over mijn exkerk. Vind dit verhaal eigenlijk wel meevallen. Fraude? ik ken nog wel verhalen die wat meer schokkend zijn. En Bertje mag wel wat beter zijn onderzoek doen. Hoedjes? Hel&verdoemenis? 3x naar de kerk? Ik weet niet naar welke kerk Bertje is geweest maar zeker niet naar de GKV. Dat van de pepermuntjes is wel waar,maar pepermuntjes zijn eigenlijk best wel lekker;)

Julia | 08-11-11 | 10:25

@Reinaert | 08-11-11 | 10:18
Ah, we hebben dus te maken met een minderbroeder.

rara | 08-11-11 | 10:25

Ik geloof helemaal niet, maar waar ga ik straks naartoe?

necrosis | 08-11-11 | 10:23

rara | 08-11-11 | 10:20 |
En waar zijn die normen (afspraken)uit voortgevloeid?

mindovermatter | 08-11-11 | 10:23

Ik vraag me af wat hij met die 360.000 euro gedaan heeft. In een kleine gemeenschap valt het natuurlijk gelijk op als je ineens in een Porsche naar de kerk komt.
Of zou hij hebben gedacht: "Hoeren, neuken en nooit meer werken?"..... Vragen, vragen!?

irma zonderboezem | 08-11-11 | 10:22

De Paus is in een hoekje gekropen want hij heeft Britt misbruikt en die meid van de plus links laten liggen voor zijn Popi Jopi show.

Vrijdagavond allemaal sms'en

Wie Neukt de Paap sms
666 aan

irriducibili79 | 08-11-11 | 10:22

StijlVoorover | 08-11-11 | 10:07
Het vagevuur is dan zeker de zaterdagavondprogrammering van RTL4.

Aktivist | 08-11-11 | 10:21

Gelukkig dragen ze het over aan justitie.
Zou niet gek kijken als de boekhouder er vanaf zou kunnen komen met het geld teruggeven en een schuldbelijdenisje.
Alhoewel een kindermisbruiker (kind was zijn kind) wel strafrechterlijk vervolgd werd, maar na een schuldbelijdenis gewoon weer terug mocht komen in de gemeente. Vrijgemaakten zijn erg wereldvreemd als het op vergeving aan komt.

riotstarter | 08-11-11 | 10:21

@Allemaal | 08-11-11 | 10:15
Atomen zijn nooit goed of fout. Maar jouw claim op moraliteit is belachelijk; moraal is het principe achter de normen (afspraken) die wij met elkaar gemaakt hebben. Daar heb je geen boeddha of thor voor nodig.

rara | 08-11-11 | 10:20

@niet voor de hond | 08-11-11 | 10:11
Nee, een abonnement op nexuslexis.

Petrus de Rewa | 08-11-11 | 10:20

Meerdere malen hier gepost. Zit op mijn föhn dus even moeilijk. George Carlin-religion.

Spijker.Kruis.Raak.

Ashtrey | 08-11-11 | 10:20

@rara | 08-11-11 | 10:14

Dat bedoel ik. Zonder zonde geen vergiffenis en geen genadig God.

Maar nog erger, zonder zonde is dat algehele primitieve prehistorische offer concept (heel raar concept ook) van Jezus' kruismartelweg voor onze zonde overbodig geweest. En dat moeten we niet willen, om het maar weer eens op zijn Balks te zeggen.

ZKH EénOog | 08-11-11 | 10:20

@Juustem | 08-11-11 | 10:16
En ze zijn gewoon van de inentingen.

Allemaal | 08-11-11 | 10:20

Bow to Leper Messiah

Fendergear | 08-11-11 | 10:19

@rara | 08-11-11 | 10:16

Waarschijnlijk hebben we met een analfabeet te maken. Anders melde hij/zij/het zich wel in de panelen teneinde actief aan de discussie deel te nemen.

Een plusminuschristen dusch. Je moet er maar begrip voor hebben.

Reinaert | 08-11-11 | 10:18

rara | 08-11-11 | 10:16 Er staat ook dat ge niet zult stelen.

Enfin.

zeg maar jansen | 08-11-11 | 10:17

Gkv is niet van de hoedjes Bert, maar stiekemerds zijn het wel!

Juustem | 08-11-11 | 10:16

@zeg maar jansen | 08-11-11 | 10:14
Kan geen gristen zijn. Plussen/minnen is oordelen. Er staat geschreven: oordeelt niet, opdat gij niet beoordeeld wordt.

rara | 08-11-11 | 10:16

rara | 08-11-11 | 10:14 Er moet ook wat te biechten en te vergeven zijn. Het is als met de zieligheidsindustrie. Werk hebben is één ding, werk houden is de kunst.

zeg maar jansen | 08-11-11 | 10:16

Toch heeft het gristendom ons tenminste godverdomme nog een paar mooie krachttermen opgeleverd. En dat is al meer dan je van de meeste andere godsdiensten kan zeggen.

vetkleppert | 08-11-11 | 10:15

Als je van het niet-religieuze type bent die beweert dat er niets meer is dan massa/energie en ruimte, dan moet je ook niet piepen dat je dit soort zaken verkeerd vindt. Het is maar een arbitraire configuratie van atomen, dus dat is niet te labelen als 'goed' en 'fout'. Benoem je het toch als zodanig, erken dan ruiterlijk dat je je moraal leent van religie.

Allemaal | 08-11-11 | 10:15

@ZKH EénOog | 08-11-11 | 10:12
Zondigen is verplicht voor religieuzen. Als ze niet zondigen dan kan God hun niet vergeven, en is Zijn bestaan zinloos geworden door toedoen van de gelovigen.

rara | 08-11-11 | 10:14

Er is één christen die minnen uitdeelt. De diaken heeft dus ook internet.

zeg maar jansen | 08-11-11 | 10:14

*Deicide weer downloaden doet*

necrosis | 08-11-11 | 10:13

Kindermisbruik in de kerk, het begint al met naaktrecreatie in de doopvont.

zeg maar jansen | 08-11-11 | 10:13

Persoonlijk vind ik kindertjes verkrachten toch stommer dan fraude.

zuurkool | 08-11-11 | 10:12

Maar Bert toch... Die diaken heeft het toch perfect begrepen?

We móeten toch zondigen? Want anders is Jezus voor niets gestorven.

ZKH EénOog | 08-11-11 | 10:12

Acid_Nightmare | 08-11-11 | 10:10

Maar het is kabelinternet van UPC, dus je schiet er nog geen flikker mee op...

Biersmurf | 08-11-11 | 10:12

Ik zou me dood vervelen in de hemel. Alle interessante mensen gaan naar de hel.

vetkleppert | 08-11-11 | 10:12

Acid_Nightmare | 08-11-11 | 10:10 En de weg naar de hel is ook niet onaangenaam. Kroegen, goktenten en naakte wijven.

zeg maar jansen | 08-11-11 | 10:11

Kennelijk heeft GS een betaald abonnement op het Nederlands Dagblad. Tegen alle principes in.

niet voor de hond | 08-11-11 | 10:11

Zie het verschil niet zo tussen een heidense fraudeur en een gristelijke fraudeur, behalve dat er een grappig antireligieuze topic over geschreven kan worden.

mindovermatter | 08-11-11 | 10:11

In de hel is het warm en hebben ze teminste kabelinternet dus mijn keus is snel gemaakt.

Acid_Nightmare | 08-11-11 | 10:10

En een kerst-stal is verleden tijd van kerst-stelen.

Dan weet u dat maar vast.

zeg maar jansen | 08-11-11 | 10:10

Die cocksen/artikel 31 zijn de ergste weet ik uit ervaring, mensen met oogkleppen op!
.
Ach, al gaat de leugen nog zo snel...

yokiamy | 08-11-11 | 10:09

Geen pauze? :(

Lobo | 08-11-11 | 10:09

geloven mag; geen probleem. maar leef er dan ook naar. foute mensen.

leve-amsterdam | 08-11-11 | 10:08

Tsk. Wat een sufferd. 360.000 euro, daar kan je nog geen fatsoenlijke Bentley voor kopen. Jat dan wat meer en koop een eiland in Griekenland. Oh, wacht even...

Den Meester | 08-11-11 | 10:07

@Herr Knäckebröd | 08-11-11 | 10:05

LOL. "Weet wat je eet": de eerstvolgende keer dat je een kleffe hosti voorgehouden krijgt weet je dus hoe het zit!

Reinaert | 08-11-11 | 10:07

Jeetje is dat de hel? De heule dag Boer zoekt vrouw? *zich bekeren gaat*

Rest In Privacy | 08-11-11 | 10:07

Ze misbruiken die kinderen toch niet op de zelfde schaal als waar ze die hosties mee uitdelen he!
Bah bah.

Herr Knäckebröd | 08-11-11 | 10:05

't Zijn net mensen hè, die Christenen!

Maar steelchristenen komen niet in de hemel, dus dat zit wel goed. Die worden voor straf gereïncarneerd in een openluchtgevangenis die Nederland heet en mogen een heel leven lang boete doen. God weet er van. En God wint. Altijd.

Reinaert | 08-11-11 | 10:05

Als- ie zijn zonden bekent in de kerk (en daar zal hij toe gedwongen worden) dan zal de gemeenschap hem vergeven. Hij is tenslotte geen slecht mens, hij is slechts misleid door Den Duyvel.

Over cognitieve dissonantie gesproken...

rara | 08-11-11 | 10:04

Weg er mee!!

Glas Koning | 08-11-11 | 10:04

Christenen zijn net moslims, allemaal!

kapotte_stofzuiger | 08-11-11 | 10:02

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken