Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVE! Debat over Centjes voor Beatrix

alleskankapotookdemonarchie.jpgNa het oeverloos saaie geouwelulhoer van gisteravond dan vandaag eindelijk de mensen die er net iets meer over te vertellen hebben. Al scheelt het niet veel. Het debat over de begroting van Algemene Zaken. De afdeling waarin de monarchie zich lekker warmpjes genesteld heeft. VVD: inkrimpen die royale broek. PvdA: wat de VVD zegt. En ook de rest snapt eindelijk dat onze Nassaus wel ernstig veel (financiële) vrijheden hebben. Mooi, kan de eerste stap richting afschaffing van dat hele circus gezet worden. En nu niet opnieuw gaan brullen dat zoiets niet kan want cultuur, want belangrijk, want ja gewoon daarom. In principe kunnen wij soep met alfabetvermicelli naar binnen slurpen en dan betere argumenten uitpoepen dan al die prinsgezinden bij elkaar. O ja, en voor 'magie' alleen betalen we liever geld voor een Harry Potter DVD dan 39 miljoen per jaar aan stel arrogante staatsruifvreters. Flikkert heden toch op met uwe magische monarchie. Kaasblokjes, oranjebitter en escape-tickets naar Engeland bij de hand, volg het gepruttel live op Hofnarren24!

Reaguursels

Inloggen

Deze familie heeft"wel de lusten maar niet de lasten"hoog in het oranje vaandel.
Uit zichzelf zullen ze de broekriem niet aantrekken.

Bataaf | 12-10-11 | 11:30

Ik ben voor het Koningshuis en alle kosten die er aan verbonden zijn.

1) Niet direct omdat ik Beatrix of Wim-Lex geweldig vind, maar omdat een Koningshuis die broekies in het parlement nog enige vorm van bescheidenheid bijbrengt.

2) Een Koningshuis kun je niet later weer terugkopen, als je van mening verandert.

3) Nederland is een van de weinige landen die zich zo trots met hun 'oranje' in de wereld laat zien. Zonder Oranjes wordt dat wel een erg dun verhaal.

4) De wereld wordt geregeerd door Bildergerconferenties en illuminati, aangezien Rutte en Balkenende daar niet snel lid van zullen worden, doe mij dan maar een Koningshuis.

5) Een Koningshuis is een van de weinige dingen waar de yanks en Duitsers jaloers op zijn.

6) Zonder (royale) geldstroom richting de Oranjes, wordt het ook lastig voor het Koningshuis om hun netwerk en vaardigheden niet in te gaan zetten voor eigen gewin. Als wij niet voor hen zorgen, waarom zouden zij nog voor ons zorgen? Een vorst die zich politiek gaat uitspreken, lijkt me niet wenselijk. Of een vorst die zich laat inhuren door andere landen, als PR stunt. Pijnlijk...

7) Altijd maar dat gezeur over geld.. wat als Willem van Oranje had gezegd mwa.. oorlog tegen Spanje, dat kost me te duur, laat ze het zelf maar oplossen, ik ga voor een strikt ceremonieel verzet tegen de katholieke onderdrukking van protestanten?

Valkenburg | 12-10-11 | 10:03

Traxor | 11-10-11 | 23:30 |
Geen idee of het haalbaar is, maar het is mij inmiddels wel duidelijk dat politieke partijen meer voor hun eigen belang vechten dan voor het landsbelang en een groot onderdeel van het probleem zijn. Het heeft in mijn ogen veel weg van de maffia, maar dan legaal en met goedkeuring van het volk. We vinden die Berlusconi maar een corrupte gek, maar in NL zijn ze geen haar beter die machthebbers.

gozahtje | 11-10-11 | 23:58

Onze overheid is te vergelijken met een volgevreten varken. Het is zo fatsig en log dat het niet meer in beweging te krijgen is, produceert de hele dag schijt en z'n broodheer (de burger) mag de rotzooi keer op keer opruimen!

gozahtje | 11-10-11 | 23:43

@ Graaf van Egmont | 11-10-11 | 16:51

Een gekozen premier en volksvertegenwoordigers maar geen politieke partijen? Ehh... hoe wou je dat gaan doen? Moeten de ambitieuze wannabe-premiers en volksvertegenwoordigers allemaal een individueel verkiezingsprogramma voor/over zichzelf gaan schrijven?

Traxor | 11-10-11 | 23:30

Geachte redacite, laatste tijd niet naar de VPRO gekeken zeker?? Daar werden de kosten voor hunne opvreterts op €130.000.000 geschat!!

Byter | 11-10-11 | 22:41

We gaan echt geen euro per persoon minder belasting betalen als het koningshuis wordt gekort. Suf populistisch geblaat.

Basje1738 | 11-10-11 | 22:27

De kosten van het koningshuis zijn nog veel hoger dan uit de begroting blijkt doordat ze geen belasting hoeven betalen. Dat gigantische belastingvoordeel hoor je ook bij de kosten in de begroting op te nemen.

Pierre Bezuhov | 11-10-11 | 20:38

@Dmitri Dmitrievitsj | 11-10-11 | 19:04
Ik denk dat je weleens kan onderschatten hoeveel mensen in 'katzwijm' vallen voor het aura van het koningshuis. In Zuid-Amerikaanse, Arabische en Aziatische landen zijn ze vaak erg gevoelig voor 'glitter en glamour'. Dat geldt ook voor Rusland.

Bart_Bart | 11-10-11 | 20:34

Ik heb ook een uitkering. Ben ik nu ook koning?

hallelunee | 11-10-11 | 19:34

@Dmitri Dmitrievitsj | 11-10-11 | 19:04 |
Volg deze link, zoek met crtl+f naar de rode letters 'dit onderzoek' en klik daarop. Voilá.

www.leugens.nl/2010/06/03/koningshuis-...

SamKoeman | 11-10-11 | 19:25

Dierenpoes zegt het goed:
'
Er moet een einde komen aan de ongelijkwaardige behandeling van mensen.

coosie | 11-10-11 | 19:06

@Bart_Bart | 11-10-11 | 18:47
Voor logica en common sense: www.geenstijl.nl/mt/archieven/2010/07/...

De berekening / optimistische-grove-schatting-waarbij-de-wens-vooral-vader-van-de-gedachte-zal-zijn van professor economie Harry van Dalen aan de universiteit van Tilburg zou ik wel eens willen zien, maar het is moeilijk na te gaan hoe Nederland het zonder het koningshuis gedaan zou hebben. De meerwaarde van het koningshuis is nl. het verschil tussen die twee. In ieder geval suggereert de uitdrukking "dubbel en dwars" meer zekerheid dan ooit gerechtvaardigd.

Dmitri Dmitrievitsj | 11-10-11 | 19:04

Ik ben benieuwd met wat voor charmeoffensief de Amsbergen komen na deze ongure tijden. Zal Maxima soms in Veenedaal in een teenbroek verschijnen?

Noepje | 11-10-11 | 18:51

Tjonge,wat een woorden en belasting-geld-stromen om de namen Beatrix en Maxima.Als ze van de porno-industrie gebruik-rechten van die namen eisen ,hoest die lui met gemak 39 miljoen op hoor.

Dolphi | 11-10-11 | 18:43

Voorlezen verwordt tot kletterende diarree. Van Gent of zo.

WirMachenMusik | 11-10-11 | 18:42

@Bart_Bart | 11-10-11 | 18:22
Dat van dat dubbel en dwars terugverdienen, weet u dat, of wilt u het gewoon graag geloven? Anders gezegd, hoe zou u het aannemelijk maken voor iemand die het niet zonder meer gelooft?

Dmitri Dmitrievitsj | 11-10-11 | 18:35

De linkse lutsers van 1 Vandaag zijn weer bezig. Manipulerende linkse journalistiek optima forma. Duw de mensen je mening met behulp van linkse politici en opgewarmde linkse lijken door de strot en ter plekke probeert men de geschiedenis te herschrijven terwijl Tjeen Willink op exact dezelfde manier is gekozen maar toen was er geen journalist te bekennen want meneer was links. Het zoveelste voorbeeld van lachwekkende linkse journalistiek en dat bij de TROS. Zo snel mogelijk die Staatsomroep opdoeken.

idopane | 11-10-11 | 18:29

@holy_dutch | 11-10-11 | 18:07
Wist je dat je daar ook Cesc Fabregas voor had kunnen kopen?

Overigens verdient het Koningshuis zich dubbel en dwars terug. En dan heb ik nog niet eens over imago en uitstraling, maar de 'X-factor' bij het sluiten van miljoenencontracten.

Bart_Bart | 11-10-11 | 18:22

Wist je trouwens dat je voor de €39.000.000,00 die het Koninklijk Huis ontvangt een HELE STAD (bijv. Hellevoetsluis) een uitkering kan geven. Ongelooflijk en Bea en Koekiemonster hebben niet eens een sollicitatieplicht.

holy_dutch | 11-10-11 | 18:07

Alle lakeien van het kabinet van van Amsberg verzamelen.

ceeswing | 11-10-11 | 18:07

@ Graaf van Egmont | 11-10-11 | 17:00
bedankt voor het aanbod maar nee dan werk ik liever door.
@ de dronken piraat | 11-10-11 | 17:03
Gekken heb en hou je altijd, als republiek zullen zij zich wel tot de president richten, of iemand anders.

Schepvogel | 11-10-11 | 18:05

King of the Oneliner | 11-10-11 | 17:51
De 17 provinciën bedoelt u. Genoemd naar het aantal statenleden destijds. Door niet te vluchten voor Alva zoals Willem van Oranje wel deed, heb ik mijn hoofd in moeten leveren. Ik weet dus welke heldendaden een Oranje vermag.

Graaf van Egmont | 11-10-11 | 17:59

King of the Oneliner | 11-10-11 | 17:51
Nee, de graaf heeft dat helaas net niet meer meegemaakt, de zeventien provinciën wel daarentegen.

Willem Hollander | 11-10-11 | 17:58

King of the Oneliner | 11-10-11 | 17:51 Utrecht, Flevoland en Noord-Holland gaan fuseren.

Donderen we Brabant en Limburg ook bij elkaar en dan zijn we al een heel eind op streek.

zeg maar jansen | 11-10-11 | 17:54

zovoklets | 11-10-11 | 17:36 | + 0 -
Dank u

propper1000 | 11-10-11 | 17:51

@ Graaf van Egmont U kent uw geschiedenis en extrapoleert dat m.i. zeer terecht naar de moderne tijd toe. Want zo zal het gaan. De vluchtroutes zijn al gepland, hoor, en er wordt gewoon een draaiboek afgewerkt. Topsecret informatie, maar u weet het verhaal dat in de 2e wereldoorlog ook het goud van de ned. bank mee moest naar Engeland, maar dat het schip vlak bij Rotterdam tot zinken kwam. Na de oorlog waren er nog een paar goudstaven zoek, maar de meeste zijn weer opgedregt.
Graaf van Egmont, was dat niet uit de tijd van de 7 provincien?

King of the Oneliner | 11-10-11 | 17:51

Verantwoordelijkheid opbakken. Lekker! Uitje erbij, scheutje kookwijn...

Neon | 11-10-11 | 17:46

King of the Oneliner | 11-10-11 | 17:40
Sure as hell. Maar dat is bij het koningshuis genetisch bepaald lijkt me zo. Iets gemoderniseerd zou het zo kunnen gaan: het leger vecht zich kapot om tijd te verschaffen aan majesteit. Die twittert: slaat den vijand op den kop en is weg om vanuit luxe en weelde het bezette volk op te kloten via de website www.VforVictory.ar en daarna terugkeren om uit te maken wie de verraders zijn geweest.

Graaf van Egmont | 11-10-11 | 17:45

Ah, leuk! Ik ga ook solliciteren!

Me for President!

Neon | 11-10-11 | 17:44

Om te bepalen hoe u staat tegenover het Kon. Huis:
Stel dat het weer oorlog wordt in Europa, en de shit hier uitbreekt, wat zou het koningshuis doen?
(Tipje:onderzeeër, vliegtuig, Argentinië, goud).
En aqls het stof is opgetrokken, en zoveel miljoenen doden verder gewoon weer terugkomen, hè.

King of the Oneliner | 11-10-11 | 17:40

Ik moet toch eens wat vaker kijken. Ik heb bijvoorbeeld geen idéé wie die mevrouw is. Ziet eruit als de eigenares van breiwinkel "Het Bonte Bolletje", maar dat zal ze dan niet zijn...

Neon | 11-10-11 | 17:39

zovoklets | 11-10-11 | 17:34
Geef toe, dat ze altijd naar kutmuziek moet luisteren. Je ziet haar nooit bij een goeie popgroep. En net als bij popconcerten zal de drank ook wel verdund en niet te zuipen zijn. Best een klotejob eigenlijk.

Graaf van Egmont | 11-10-11 | 17:38

Pfffffffff. Woordenneukerij. "Hij is een goede kandidaat". Dat mag je heus wel eens opvatten als "hij zou een goede kandidaat zijn".

Neon | 11-10-11 | 17:37

Nou, ik ga piepers jassen. Mijn lakei verdomd het nog langer.

zovoklets | 11-10-11 | 17:37

propper1000 | 11-10-11 | 17:32 |

Oorzaak en gevolg omdraaien. U bent goed!

zovoklets | 11-10-11 | 17:36

Graaf van Egmont | 11-10-11 | 17:29

En altijd eerste rang bij concerten en voorstellingen en nooit hoeven wachten bij garderobe en gratis drank. Het gaat zoooo vervelen.

zovoklets | 11-10-11 | 17:34

He ja, laten we gaan zeiken over de vraag of iemand het woordje "is" al dan niet terecht gebruikte. Ik zou toch willen dat ik mij op mijn werkdag om dat soort onzin druk mocht maken.

Neon | 11-10-11 | 17:34

zovoklets | 11-10-11 | 17:06 | + -1 -
Maar natuurlijk is me dat wat waard. Zeker gezien de recente parlementaire geschiedenis, waaruit bleek, dat de dempende factor van dit huis op onze haperende democratie een gunstig effect had.

propper1000 | 11-10-11 | 17:32

Zie net de nieuwe poll, afschaffen, behouden of verkopen?
Verkopen! wat een briljante optie, de Duitsers houden toch zo van de oranjes?

Idontgiveafunk | 11-10-11 | 17:30

Glenn_talloch | 11-10-11 | 17:26 |
Westerse Propaganda!
Volgens de Noord-Koreaanse leiding heeft iedereen daar genoeg te eten en leiden wij hedonistische, lege levens, opgejaagd door geld en authorariteiten.

zovoklets | 11-10-11 | 17:29

39 miljoen of te wel €39.000.000,00 per jaar. Daar gaat dan 2% vanaf.... blijft er over €38.200.000,00!!!!! Zouden Bea en Koekiemonster met z'n Mail-Order-Bride er echt wakker van liggen? Denk het niet!?!

Ik krijg €39.000,00 per jaar aan loon en als ik het met €38.200,00 zou moeten doen zou ik er geen minuut minder om slapen. Toch denk ik dat die 2% voor mij, al is het een kleiner bedrag, waardevoller is dan 2% voor het Koninklijk huis.

Waarom hebben we eigenlijk dit debat en al die 100-en ambtenaren die zich met dit debat bezighouden en er stapels papier doorheen jagen? Dhr. Rutte moet gewoon even één mailtje te tikken. "Beste Bea, je krijgt vanaf heden maximaal de Balkenende norm en geen cent meer. Als het je niet bevalt ga je maar werken!"

Neem aan dat het Koninklijk Huis wel een webmail heeft gehad bij een website van 3 ton.

holy_dutch | 11-10-11 | 17:29

zovoklets | 11-10-11 | 17:25
En altijd bevallen met een keizersnede. Je wilt toch niet zien dat majesteit ligt te persen en ondertussen het bed onder schijt?

Graaf van Egmont | 11-10-11 | 17:29

Ik geloof dat er iemand wel heel erg staat te genieten daar achter dat lessenaartje

Neon | 11-10-11 | 17:28

Je kunt die dikkop toch niet op pad sturen om ons land te vertegenwoordigen.
Ook hier: Leve de republiek!

Jan Vlag | 11-10-11 | 17:27

@ zovoklets | 11-10-11 | 17:19
Noord Korea is ook vrij stabiel. Wat is je punt? Mag het volk zelf beslissen of niet?

Je doet je naam eer aan,.... in Noord korea heerst en absolute dictator en het volk verhongert. Dus heeeeel dom geklets waarde vriend.

Glenn_talloch | 11-10-11 | 17:26

de dronken piraat | 11-10-11 | 17:20 |
Zo is het. Als het echt zo kudt was mogen ze er mee stoppen en gaan rentieneren.

Het is gewoon dikke pret en voor een paar fotootjes per jaar honderden miljoenen vangen, medisch specialisten op afroep beschikbaar (ook in het week-end;-), al het speelgoed wat je kan bedenken en slaven die voor knaakvijftig uit 'roepingsgevoel; je stront opruimen. Prachtig.

zovoklets | 11-10-11 | 17:25

En dan dat geluid wat er bij trix uitkomt. Zo kletsen bezopen lui ook na een avond stappen.

grappert | 11-10-11 | 17:24

Zo wie zo al een hele verbetering dat die oranje platluis Verbeet de ka,ka,kamer niet voorzit.
Wat een verademing dat dat zelfingenomen rooie truthoofd afwezig is.
Nu von Amsberg nog.

Ratzing. | 11-10-11 | 17:23

Het leuke is dat we het onderhoud van al die paleizen ook betalen. De Oranjes hebben die gebouwen voor een ceremonieel bedrag aan de staat gegeven, onder voorwaarde dat terug gaan naar hen , om niet, waneer het koningschap wordt opgeheven. Lekker slim he?

de dronken piraat | 11-10-11 | 17:22

Misschien wordt het toch eens tijd dat GeenStijl bij hun vrienden van De Pers langsgaan (want GeenStijl = PowNed en Jojanneke zit natuurlijk nog steeds vuistdiep in Kustaw Bessems en De Pers) voor wat berichtgeving over het koningshuis, wellicht dat men dan wat positiever wordt tegenover het koningshuis: www.depers.nl/binnenland/167299/Beatri...

hasmie | 11-10-11 | 17:22

Discussie over het RoyalBudget stinken altijd naar jaloezie. Er is echter geen alternatief en zeker geen goedkoper alternatief. Met onze pers kan een gekozen president alleen op z'n plek blijven als ie niets doet of zegt, en als ie dat te lang doet moet ie alsnog weg.

Jean Kloot | 11-10-11 | 17:22

Laat het koningshuis met rust.

Van alle slechte alternatieven is dit de minst slechte. Sterket nog persoonlijk vindt ik dit een goede oplossing.

Stel die idioot van een Wilders komt ooit aan de macht dan wil geen land meer met ons praten, maar kunnen zij alles mooi glad gaan strijken zonder gezichtsverlies voor een van de kanten.

Maccius | 11-10-11 | 17:21

Ik snap werkelijk niet dat dit soort mensen zichzelf nog durft aan te kijken in de spiegel, waar is hun SCHAAMTEGEVOEL ?? In letterlijk elke vorm vreten en leven van anderen, hoe idioot kan en wil je zijn ? En dan de bevolking, als Trix eens per jaar de handjes laat wapperen door in een bejaardentehuis 1 kopje koffie te schenken als vrijwilliger [ proest ] dan duikt half Nederland er over heen om het te zien, te fotograferen etc. Stuur haar maar met haar hele aanhang voor een maand naar de Hoorn van Afrika, kunnen ze waarschijnlijk nog echt een keer iets goed doen, hier vreten ze van verveling toch maar uit de neus. Gruwelijk in een woord deze idioterie.

grappert | 11-10-11 | 17:21

Glenn_talloch | 11-10-11 | 17:17 |

Moet hij dan een waxinelichtje gooien of schreeuwen ofzo?

zovoklets | 11-10-11 | 17:21

Is de BullshitBingo al begonnen?

Neon | 11-10-11 | 17:21

En het koningshuis denkt, Blijf zitten waar je zit, houd je adem in en stik niet

de dronken piraat | 11-10-11 | 17:20

Glenn_talloch | 11-10-11 | 17:16 |

Noord Korea is ook vrij stabiel. Wat is je punt? Mag het volk zelf beslissen of niet?

zovoklets | 11-10-11 | 17:19

coosie | 11-10-11 | 17:15
Ik ben bang dat je gelijk hebt. Waar blijven de bedragen van: klpd voor beveiliging. Kon. Marechausse voor idem. Kon. Marine voor huishoudelijk personeel en onderhoud vaartuigen. Klpd voor beheer koetsen en wagenpark, Landmacht voor beheer stallen enz. enz.

Graaf van Egmont | 11-10-11 | 17:19

@Glenn_talloch Dat is niet te vergelijken. Naar de VS is alle rappalje getrokken die hie uitgekakt waren, dus wat verwacht je dan?

de dronken piraat | 11-10-11 | 17:19

@Joost Maghetweten Ze hebben goed geboerd want ze zijn arm gekomen die Oranjes. Ze hebben zich eenvoudig een deel van het belastingeld toegeeigend.
Dus als ze stoppen, hoef je er geen armoe mee te hebben. En als ze zichzelf hebben uitgevonden dan kunnen wij ze gewoon ofheffen.

de dronken piraat | 11-10-11 | 17:17

Ohh ja Quid redelijk ongepast vriend lekker schelden zonder dat je teruggepakt kan worden . Bah niveauloos

Glenn_talloch | 11-10-11 | 17:17

@Joost Maghetweten | 11-10-11 | 17:13
Kotsend op straat, 'je moet me majesteit noemen' brallend.

Jackanders | 11-10-11 | 17:16

@ de dronken piraat | 11-10-11 | 17:03

Als we de boel opheffen hebben we ook geen last meer van met Een gek in auto die landgenoten doodrijd, een waxinelichtjesgooier en een damschreeuwer. Het mooiste feest van het jaar noemt u dat, ga lekker feesten met je buren.

Nee dan lekker een aanslag als in in Dallas en een gek in New York en meer van dat soort gein. Kost iets meer om steeds weer presidenten te kiezen en te installeren en te onderhouden. Voor die €39 mln zitten we voor een koopje in een stabiele staat suffies.
Die parlementaire onzin creeeren we zelf door verkeerde keuzes bij verkiezingen.

Glenn_talloch | 11-10-11 | 17:16

De kamerheren en dames van het koningshuis babbelen een beetje over de baas?
Moet ieder kamerlid geen trouw beloven aan de kroon voordat ie zowieso in een van die 2 opvreters kamers mag zitten?
Puppets on a string dus.
En btw; dat koningshuis kost de staat geen 39 miljoen per jaar maar een veelvoud daarvan.
Weer een fake showtje, helaas.

coosie | 11-10-11 | 17:15

@de dronken piraat | 11-10-11 | 17:00
Zo heeft elke koning zichzelf uitgevonden, wat dacht je dan?

Joost Maghetweten | 11-10-11 | 17:13

Jean Kloot | 11-10-11 | 17:09
Als je zo begint, dan wil ik Wilhelmina terug. Ook niet direct een democrate.

Graaf van Egmont | 11-10-11 | 17:13

hAl | 11-10-11 | 17:08 |

Ik heb nog aandelen van grondrechten op Venus te koop. Niet duur.

zovoklets | 11-10-11 | 17:12

@de dronken piraat | 11-10-11 | 17:03
Tuurlijk, want met de verdwijning van de monarchie verdwijnen ook alle gekken?

Joost Maghetweten | 11-10-11 | 17:12

hAl | 11-10-11 | 17:08
Beroepschauffer, dat is ook zo'n kutbaan. Altijd gevolgd door camera's die ook nog eens geld kosten. En het jaarsalaris is beduidend lager.

Graaf van Egmont | 11-10-11 | 17:11

Wat een baas die Rutte..

Kunai | 11-10-11 | 17:10

@Betwetertje | 11-10-11 | 16:56
Nou, één van de potentieel interessantste loterijen van de komende 20 jaar:
Drie huwbare dochters die na het strikken ervan, misschien wel voor jouw zoon, een leven zonder werk maar met glitter en glamour opleveren.

Joost Maghetweten | 11-10-11 | 17:10

Ik vind dat er meer macht naar de Koning(in) moet. Die politici prestern toch slecht? Geneuzel over mineraalwater, 3 burka's, plaatjes op een koets, politie- of militaire missie etc.etc. terwijl ons geld opgevroten wordt door banken. Pfff, leve de democratie.

Jean Kloot | 11-10-11 | 17:09

Hmmm, nee dan liever een cermonieel president zoals duitsland?
Vaak toch iemand uit een politiek verleden.

Misschien willen Wilders of Cohen zich wel kandidaat stellen als zij klaar zijn met hun politieke ambities.
Iemand al happig op president Wilders of President Cohen?

Voorlopig ben ik best tevreden met ons koningklijk huis. Ze verdienen veel geld maar hebben in feite ook gewoon een kutbaan waarbij elke handeling op de voet gevolgd wordt door camera's en ze niet vrij zijn om te mogen zeggen wat ze echt denken. In feite zijn de leden van het koninklijk huis de minst vrije Nederlanders van allemaal. Daar mag best een paar centen tegen over staan.

hAl | 11-10-11 | 17:08

"continueren"
"normaliseren"
"doorpakken"
"met de kennis van nu" (ja, daar is-ie weer)
"consistente lijn"
"toekomstbestendig"
"generieke financieele taakstelling"

Hallo Tweede Kamer! NEDERLANDS, alsjeblieft!

Traxor | 11-10-11 | 17:07

@Graaf van Egmont | 11-10-11 | 16:56
Laat dan ook meteen de koppeling van de uitkering en het minimum loon los anders moeten we weer arbeiders importeren.

Joost Maghetweten | 11-10-11 | 17:07

propper1000 | 11-10-11 | 16:58 |

Dus het is voor jou niet relevant of het koningshuis intact blijft? Waarom dan niet mensen op vreedzame wijze laten streven naar de hoogste positie in Nederland? Is een leuke stimulans voor de onderlinge concurrentie.

zovoklets | 11-10-11 | 17:06

Ohm | 11-10-11 | 16:51

Ja en ook een miljoenmiljard redenen om dat koninklijk zooitje zo snel mogelijk gewoon aan haar eigen lot over te laten.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 11-10-11 | 17:04

Mooie tekst Heer Quid.
Niets aan toe te voegen.
Nou ja ,Weg met die Duits Argentijnse opvreters.

Ratzing. | 11-10-11 | 17:04

Laat ik dan eveneens zeggen wat velen al voor mij hebben gezegd: Leve de Republiek!

The Dominator | 11-10-11 | 17:03

@Schepvogel Als we de boel opheffen hebben we ook geen last meer van met Een gek in auto die landgenoten doodrijd, een waxinelichtjesgooier en een damschreeuwer. Het mooiste feest van het jaar noemt u dat, ga lekker feesten met je buren.

de dronken piraat | 11-10-11 | 17:03

@bakoenin | 11-10-11 | 16:55 : Exact!

TM | 11-10-11 | 17:01

Schepvogel | 11-10-11 | 16:59
Ik schenk je op 30 april "de dag van de afschaffing der monarchie" Heb je ook weer vrij

Graaf van Egmont | 11-10-11 | 17:00

de oude nar (5) | 11-10-11 | 16:52
Je hebt me overtuigd; weg met het koningshuis: LEVE DE REPUBLIEK!

Fred Janssen | 11-10-11 | 17:00

Nederland was voor 1800 een republiek. Die Oranjes hebben zichzelf gekroond, het volk is nooit iets gevraagd.

de dronken piraat | 11-10-11 | 17:00

Zeker dat ook het blauwe bloed moet bezuinigen als het hele volk het met minder moet doen.
Ik vind wel dat we het koningshuis moeten houden, anders heeft dat hele Oranje geneuzel ook geen zin meer en dan missen wij ook koningendag, een van de mooiste feesten van het jaar. Nederland zou Nederland niet meer zijn zonder de Oranjes.

Schepvogel | 11-10-11 | 16:59

de dronken piraat | 11-10-11 | 16:56
Jij bent echt dronken hè? De idee alleen al: referendum. Wie heeft jou ooit het gevoel gegeven dat de mening van het klootjesvolk ertoe doet?

Graaf van Egmont | 11-10-11 | 16:59

zovoklets | 11-10-11 | 16:42 | + 0 -
Ik begrijp werkelijk niet wat het één met het ander te maken heeft. U?

propper1000 | 11-10-11 | 16:58

We hebben voedselbanken als het koningshuis verdwijnt dan kan dat geld daar naartoe.

de dronken piraat | 11-10-11 | 16:57

Aron-G | 11-10-11 | 16:42 | + 0 -

Què vols dir, em creuen?

propper1000 | 11-10-11 | 16:57

Joost Maghetweten | 11-10-11 | 16:53
Afschaffen dat wachtgeld dan maar. Gewoon een ww uitkering voor een half jaar en dan de bijstand in. Net als Henk en Ingrid

Graaf van Egmont | 11-10-11 | 16:56

Laat de bevolking kiezen of ze dit koningshuis willen. Hoedt een bindend referendum. Dan zijn we van dat gezeur af

de dronken piraat | 11-10-11 | 16:56

En wat leveren de Oranjes voor de Nederlandse burger op?

Betwetertje | 11-10-11 | 16:56

TM | 11-10-11 | 16:49
Nee hoor, de SP is ook al vanaf haar bestaan tegen de Monarchie geweest, alleen de slijmjurken willen regeren, en dus hebben ze hun standpunt aangepast.

bakoenin | 11-10-11 | 16:55

@Graaf van Egmont | 11-10-11 | 16:51
Als we jouw plan zouden opvolgen zou Nederland na een week al failliet zijn alleen al door het betalen van de extra uitkeringen en wachtgeld.

Joost Maghetweten | 11-10-11 | 16:53

Oké! Als we dan het koningshuis afschaffen dan ook gelijk Koninginnedag, de rood, wit blauwe vlag met oranje wimpel, het Wilhelmus, 3e dinsdag in september en het defilé van oud strijders en het Nederlands elftal wordt ook niet langer "Oranje" genoemd.

de oude nar (5) | 11-10-11 | 16:52

Er zijn wel 4 á 5 miljard redenen om alles te laten zoals het is... dus.

Ohm | 11-10-11 | 16:51

Bezuinigen? Aftoppen van boven. Trix en haar hele kliek weg, geen president, gekozen premier en 75 kamerleden, geen 1e kamer, geen provinciaal bestuur, alleen nog maar gemeenteraden. En gooi aub al die politieke partijen eruit.

Graaf van Egmont | 11-10-11 | 16:51

O, gaat het om de magie? Dan Hans Klok als kroonprins, graag, ipv Prins Pils.

Ja nee, geen mening | 11-10-11 | 16:51

@TM | 11-10-11 | 16:44
Eén zwaluw maakt nog geen zomer.

Joost Maghetweten | 11-10-11 | 16:50

@istawa | 11-10-11 | 16:40
Iedereen heeft het nodig want iedereen heeft een huius gekocht gebaseerd op de wetenschap dat het er was, en de prijzen in de huizenmarkt zijn er op gebaseerd. Dus óf voor iedereen afschaffen en een correctie-dip accepteren, of er niets aan doen.

Joost Maghetweten | 11-10-11 | 16:49

Prima, Ik kijk graag naar maxima en voor dat geld ziet ze er tenminste een beetje leuk uit.

gool69 | 11-10-11 | 16:49

@bakoenin | 11-10-11 | 16:45 : Niet meer nee. De partij heeft alleen zo'n beetje 40 jaar in zijn eentje staan te roepen. Ik praat geen peop; het is allemaal gedocumenteerd en allemaal te vinden.

Maar goed; laten we blij zijn dat er meer partijen/mensen zijn die het standpunt tegenwoordig aanhangen!

TM | 11-10-11 | 16:49

@buurvanurk | 11-10-11 | 16:04 :

Van Agt?
Lubbers?
Kok?
Balkenende?
Rutte?

Allemaal gekozen staatshoofden, zij het dat die Trix voor de schijn mooi weer mag spelen.


Overigens : Louis XIV, Katherina de Grote, enz. Allemaal monarchie en allemaal volkomen ongeschikt.

En OOK niet gaan zeiken over een 'President'.

Lang leve de Parlementaire Democratie!

TM | 11-10-11 | 16:47

Handel voor Koninginnedag volgend jaar in Rhenen en Veenendaal: rubberen waxinelichtjes en ingeblikte schreeuwen.

Koos Knak | 11-10-11 | 16:46

dr staat er weer eentje van de pvd(h)akkelaars die niet weet watie wil

hetluis | 11-10-11 | 16:46

TM | 11-10-11 | 16:44
Niet alleen D66 hoor.

bakoenin | 11-10-11 | 16:45

@Creaguurder | 11-10-11 | 16:40
Nee hoor. Wie heeft je dat wijsgemaakt?

Joost Maghetweten | 11-10-11 | 16:44

Ah! Dus ze beginnen nu allemaal te beseffen dat D66 al decennia lang het grootste gelijk van de wereld heeft?

Het werd fucking tijd!

TM | 11-10-11 | 16:44

Capy | 11-10-11 | 16:36
Daar gaan we weer.
Een constitutionele president zoals in Duitsland, Zwitserland of Israel kost per jaar ongeveer 2x de Balkenende norm.
Dus niet een president zoals in Frankrijk of Amerika, nee, een zuiver ceremonieel ventje, wat zo nu en dan eens wat mag murmelen.
En als hij/zij vervelend wordt dan stem je hem/haar weg na 4 jaar, is het een schurk, dan gooi je hem/haar in de bak.
Dat gaat helaas niet met Amsberg boefjes.

bakoenin | 11-10-11 | 16:43

propper1000 | 11-10-11 | 16:33 |

Je mag in Nederland allerlei voorkeuren hebben.
Maar goed, vertel eens. Vertrouw jij je oordeelsvermogen of ben je angstig voor je baan en hypotheek wanneer het royale hof wordt opgeheven? Daar kan ik begrip voor opbrengen, het zijn immers niet de beste tijden een andere baan te vinden.

zovoklets | 11-10-11 | 16:42

Als je je dat videootje (waar de foto een screenshot van is) inderdaad herinnert begrijp ik niet waar je nog over praat. Verwende Argentijnse yuppies doen jetset-feestje met veel champagne op gazon van villa. Da's goedkoop?

Traxor | 11-10-11 | 16:42

Joost Maghetweten | 11-10-11 | 16:40 Ja, vinex was te veel.

En de Balkenende-norm te weinig maar 39 miljoen hoeft dat niet te kosten.

zeg maar jansen | 11-10-11 | 16:42

@propper1000 | 11-10-11 | 16:40 |

En jij ook niet.

Aron-G | 11-10-11 | 16:42

@zeg maar jansen | 11-10-11 | 16:38
Je had het helemaal aan me verkocht tot je over vinex begon.

Joost Maghetweten | 11-10-11 | 16:40

Aron-G | 11-10-11 | 16:37 | + 0 -
Helaas, u beheerst blijkbaar de Catalaanse taal niet. het is u vergeven.

propper1000 | 11-10-11 | 16:40

hypotheek aftrek afschaffen voor mensen die het niet nodig hebben lijkt me ook een zinnig onderwerp

istawa | 11-10-11 | 16:40

Iedereen is gelijk aan elkaar in dit land, en dient gelijk behandeld te worden.

Het Koningshuis MOET dus meteen afgeschaft worden in naam der wet!

Creaguurder | 11-10-11 | 16:40

@Capy | 11-10-11 | 16:36
En vergeet dan niet dat er af en toe tussentijdse verkiezingen moeten komen vanwege één of ander schandaaltje.

Joost Maghetweten | 11-10-11 | 16:40

Capy | 11-10-11 | 16:36 Balkenendenorm. En die woonverblijven hebben we al. Paleis Noordeinde als ambtswoning. Veel meer aan paleizen hebben we dan niet nodig en de landgoederen kunnen we fijn volbouwen met vinex.

zeg maar jansen | 11-10-11 | 16:38

Joost Maghetweten | 11-10-11 | 16:34 | + 0 -
Helemaal gelijk, Joost

propper1000 | 11-10-11 | 16:38

Ik heb ze op 50 miljard en 200 miljoen op rekening courant.Daar komen we dus nooit achter, vroeger kon dat gewoon gezegd worden, het is nu gissen.

bosbaan | 11-10-11 | 16:38

Toch vind ik dat u allen te hard oordeeld over deze mensen.
Want zeg nu zelf.
Ze zijn door God benoemd, en alleen aan God verantwoording verschuldigt.
Bij hun geboorte zijn het al voortreffelijke mensen die heel breed op allerhande terreinen excelleren, en daarom hebben ze ook recht op al hun titels.
Ze zijn aardig, beschaafd, bovenmatig intelligent, zeer kundig op bestuurlijk en wetenschappelijk vlak, uitmuntende militaire leiders, gul, en hebben zelfspot.
Ze hebben het beste met ons voor, werken heel erg hard, en zijn de identiteit van het Nederlandse volk, wat zonder hen geen richting meer zou hebben en totaal zou verloederen en vereenzamen.
Ze zijn ons maatschappelijk bindmiddel, en daarom kunt u ook leven in deze vriendelijke respectvolle samenleving.
Kortom het is niet meer dan logisch dat deze voortreffelijke lieden die niets dan goed doen en barmhartig zijn een uitzonderingspositie hebben , ze zijn zover boven ons verheven.

bakoenin | 11-10-11 | 16:37

zeg maar jansen | 11-10-11 | 16:34 | + 0 -
Duidelijk, jansen, maar 39 milj. blijft een margebedrag, zeker gezien de kosten/baten verhouding van het koningshuis ( zie ook de conclusies rekenkamer, net 3)

propper1000 | 11-10-11 | 16:37

@propper1000 | 11-10-11 | 16:30 |

Propper is daarintegen een naam die je vaak tegen komt bij de elite van de elite.. LutserT

Aron-G | 11-10-11 | 16:37

@ zeg maar jansen,

Mag best minder wat mij betreft, maar wat kost een gekozen staatshoofd + gevolg + iedere 4 jaar een verkiezingscircus?

Capy | 11-10-11 | 16:36

@kapotte_stofzuiger | 11-10-11 | 16:02

In 1588 vraten we nog stront uit de sloot en vonden we dat lekker. In 324 waren we een moeras waarin de sterkste de baas was en de meeste vrouwtjes had. Ik zie meer overeenkomsten van nu met 324 dan met 1588. Dus volgens bovenstaande redenering is een koningshuis volstrekt in lijn met hoe het zou moeten zijn.
*cursus lulkoek heeft gevolgd*

Biff Eagleburger | 11-10-11 | 16:36

Traxor | 11-10-11 | 16:29 | + 0 -
O, ja, maar ik zie een foto achter de link.
Ook blijkt hier niet uit dat ze "duur"zou zijn, dit is meer een aanname

propper1000 | 11-10-11 | 16:35

Allemaal symbool politiek. De burgers zijn het zat dat de top van NL zich steenvast verrijkt ten kosten van de burgers. Ze gaan natuurlijk geen topambtenaren of politici aanpakken, want dat is jezelf in de vingers snijden, dus dan maar Bea en d'r familie aanpakken, dan zijn we misschien voorlopig verlost van die zeikende burgers...

gozahtje | 11-10-11 | 16:34

@propper1000 | 11-10-11 | 16:30
Nou nou, om nu meteen alle jansen's tot kleinburgelijk te bestempelen omdat zegmaarjansen hier toevallig iets zegt dat jou niet aanstaat getuigt nou ook niet bepaald van een groots denkvermogen.

Joost Maghetweten | 11-10-11 | 16:34

propper1000 | 11-10-11 | 16:30 Als ze over die 39 miljoen belasting zouden betalen, en de kosten voor die paleizen en landgoederen zouden dragen dan snap ik dat dat geld kost en dan hoor je me niet over die uitkering.

Maar dat doen ze niet, ze wonen gratis en vliegen idem dito en die 39 miljoen is zakgeld.

zeg maar jansen | 11-10-11 | 16:34

zovoklets | 11-10-11 | 16:29 | + 0 -
Twee opmerkingen:
ik geef de voorkeur aan elkaar te vousvoyeren, en uw stelling getuigt van vooringenomenheid.

propper1000 | 11-10-11 | 16:33

Misschien kan het koningshuis geoffshored naar worden India. Daar zijn nog zat families te vinden voor een prikkie.

Beef Bus | 11-10-11 | 16:31

zeg maar jansen | 11-10-11 | 16:27 | + 0 -
Kijk Jansen, je doet je naam eer aan: de enigzins zure, van bekrompen visie getuigende stelling komt goed overeen met je kleinburgerlijke naam

propper1000 | 11-10-11 | 16:30

@ propper1000 | 11-10-11 | 16:19

Allebei. Jij herinnert je dat videootje niet?

Traxor | 11-10-11 | 16:29

propper1000 | 11-10-11 | 16:23 |

Waarom vertrouw jij jezelf niet om een redelijk staatshoofd te kiezen?

Of ben je daar nog niet aan toe?

zovoklets | 11-10-11 | 16:29

@eerstneukendanpraten | 11-10-11 | 15:57
Ja, daar snap ik dus helemaal niets van. Die boot snap ik wel, maar hoe kan onderhoud voor een boot die drie keer per jaar vaart 150.000 euro kosten. Ik heb ook een boot, en die kost mij zo'n 400-600 euro aan ondehoud per jaar.
Iemand lacht zich daar helemaal krom!

Joost Maghetweten | 11-10-11 | 16:28

-weggejorist-

propper1000 | 11-10-11 | 16:27

Capy | 11-10-11 | 16:25 Eén familie die 39 miljoen taxpoet aan uitkeringen heeft.

En wij maar klagen over die Roma in Utrecht.

zeg maar jansen | 11-10-11 | 16:27

zeg maar jansen | 11-10-11 | 16:25 | + 0 -
excuus, tikfout.
pvda moet zijn pvv

propper1000 | 11-10-11 | 16:27

Mooi stukje Johnny Quid.

grote haas | 11-10-11 | 16:26

Nou ja, voor 39 miljoen zwaaien ze wat, knippen af en toe lintjes door, en een paar keer per jaar mag Bea een verhaaltje voor lezen. En verder bemoeien ze zich (buiten de formatie) niet met de politiek. Best prettig eigenlijk.

Capy | 11-10-11 | 16:25

Kapitein-Ter-Zee | 11-10-11 | 16:21 | + 0 -
Een waarheid als een koe. maar gelijk heeft u.

propper1000 | 11-10-11 | 16:25

propper1000 | 11-10-11 | 16:23 En met die van de VVD.

zeg maar jansen | 11-10-11 | 16:25

Maar ja dat geld wat ze dan niet aan het koningshuis geven gaat naar Griekenland .

Eurotokkie | 11-10-11 | 16:24

Interessant: de mening van Quid spoort behoorlijk met die van de pvda

propper1000 | 11-10-11 | 16:23

@zovoklets | 11-10-11 | 16:20

Big Bana staat op de Gouden Koets, daar is ie heel trots op, dus vandaar....

brutus68 | 11-10-11 | 16:21

@zeg maar jansen | 11-10-11 | 16:19
Zoals 99,99% van alle politieke debatten in dit land.

Slipsnifter | 11-10-11 | 16:21

5 milj., 1 milj en 6 ton dat zijn de bedragen die naar de koningin, de prins en maxima gaan.
Dus hier wordt bovenstaand maar wat raak gekletst.

Kapitein-Ter-Zee | 11-10-11 | 16:21

Bigi Bana Boy | 11-10-11 | 16:10 |

Goh, ik wist niet dat er ook zwarte lakeien waren aan het hof waren. Of ben jij de nar?

zovoklets | 11-10-11 | 16:20

Slipsnifter | 11-10-11 | 16:18 Dit debat is verspilling van de tijd. Glas, plas en alles zoals het was.

zeg maar jansen | 11-10-11 | 16:19

Traxor | 11-10-11 | 16:12 | + 0 -
De foto moet als bewijs dienen voor feestbeest en/of duur?

propper1000 | 11-10-11 | 16:19

gekozen staatshoofd wordt duurder. Gewoon omdat je die niet zomaar kan afschaffen.

nieuwisanders | 11-10-11 | 16:19

Ah... het is een pvda-er die aan het woord is, dat verklaart alweer een hoop.

Slipsnifter | 11-10-11 | 16:18

Ik hoor het alweer... geneuzel op de vierkante mm..

Slipsnifter | 11-10-11 | 16:17

propper1000 | 11-10-11 | 16:02: ik kan altijd genieten van de topics van quid. Van mij mag de azijn zelfs nog wat zuurder.

sufkut | 11-10-11 | 16:17

Bigi Bana Boy | 11-10-11 | 16:10 | + 0 -
Goed idee! vandaag nog. Pek en veren. op een ezel.

propper1000 | 11-10-11 | 16:17

Is er geen slovakia24?

tipo | 11-10-11 | 16:16

@zovoklets | 11-10-11 | 16:12

Nou, in Nijmegen is het anders best goed gekomen met die gekozen burgemeester. Met dank aan D'666 natuurlijk - en haar onverzettelijke democratische leiders.

En in Utrecht heeft men toch echt voor de hel gekozen. Me dunkt.

Reinaert | 11-10-11 | 16:16

De Nassaus hebben dus ook een uitkering uit de staats ruif. Deze week las ik indien de Majesteit 5% zuiniger aan doet, dit overeenkomt met 80 miljoen ?

En dan te bedenken dat een ieder zijn buik maar één keer rond kan eten !

herodus | 11-10-11 | 16:15

De grote gedoger strikes again.

zeg maar jansen | 11-10-11 | 16:14

@brutus68 | 11-10-11 | 16:11

Liever Erica dan Doekle, al heten ze allebei Terpstra.

Reinaert | 11-10-11 | 16:13

Reinaert | 11-10-11 | 16:09 |

Het volk heeft recht om zijn eigen weg naar de hel te kiezen, ja!

Nogmaals, eerst eens een echte gekozen burgemeester proberen. Niet zo'n farce als in Utrecht. Dat koningshuis komt later wel.

zovoklets | 11-10-11 | 16:12

@Reinaert | 11-10-11 | 16:09

Erica Terpstra? Nee, dan wordt het te gezellig in dit land...

brutus68 | 11-10-11 | 16:11

Een plasdebat.

Einde van de Domheid | 11-10-11 | 16:11

De grens over met die Quid.

Bigi Bana Boy | 11-10-11 | 16:10

@buurvanurk | 11-10-11 | 16:04

Zo'n gekozen staatshoofd moet natuurlijk wel een echte staatsman (m/v) zijn.

Kok, Balkenende, Döner, Himmler-Ballin, Terlouw, Erica Terpstra, ter Horst, van Agt, Tjeenk-Willink, Demmink, Koos Spee: dát niveau. Als u begrijpt wat ik bedoel.

Reinaert | 11-10-11 | 16:09

kapotte_stofzuiger | 11-10-11 | 16:02 | + 0 -
Tendentieuze stellingen presenteren als feiten.
Onze Geert kan het beter dan jij, stofzuiger.

propper1000 | 11-10-11 | 16:09

Geneuzel over het koningshuis is een mooie manoeuvre om de aandacht af te leiden van echte problemen.

De politici die nu de mond vol hebben over dat het koningshuis niet democratisch is, zijn dezelfde die de ondemocratische Burgemeesters en Commissarissen van de koningin graag in stand houden.

Ryt | 11-10-11 | 16:09

Occypy Paleis Huis ten Bosch!

James St John Smythe | 11-10-11 | 16:08

Och, na uit de gouden kooi te zijn bevrijdt doet WimLex 250.000,- bruto per jaar bij de KLM en beetje (veel) dividend van de Shell aandeeltjes erbij. Maxima een 500.000,- bij de Deutsche Bank exclusief optiepakket en centjes van thuis Voordat je het weet verdienen ze genoeg per jaar om door de winter te komen. Dus om ze nu direct zielig te verklaren....

zovoklets | 11-10-11 | 16:08

Er zal wel weer een mooie constructie verzonnen worden waardoor het lijkt of ze wat inleveren, maar in de praktijk erop vooruitgaan. Een symbolisch goed voorbeeld zou bijvoorbeeld zijn door niet 20 keer per jaar op vakantie te gaan.

brutus68 | 11-10-11 | 16:07

buurvanurk | 11-10-11 | 16:04 | + 0 -
Laat maar.

propper1000 | 11-10-11 | 16:07

@buurvanurk | 11-10-11 | 16:04

Femke Brrrr Halsema.

Biff Eagleburger | 11-10-11 | 16:07

Laten we om te beginnen alles eens halveren.

jasser | 11-10-11 | 16:06

Inderdaad, ontzettend veel, 39 milj. op een begroting van ruim 300 miljard

propper1000 | 11-10-11 | 16:06

1 argument tegen een gekozen staatshoofd?
Wilders, Roemer, Sap... need I go on?

buurvanurk | 11-10-11 | 16:04

Negenendertig miljoen per jaar?

Ik doe het voor negenentwintig. En dan doe ik het nog democratisch ook!

Vive la Reintjeblique!

Reinaert | 11-10-11 | 16:04

In tijden van neergang moet het koningklijk huis net zozeer het goede voorbeeld geven. Bezuinigen dus.

Basta.

pius | 11-10-11 | 16:03

Nog even ter herinnering van gisteravond:
"19e eeuwse constructie
Nederland is een koninkrijk sinds 20 november 1813, nadat mogendheden van die tijd hadden besloten dat Nederland als koninkrijk beter zou werken tegen het Franse gevaar. Napoleon was net verslagen, vandaar deze panische schrikreactie. Jammer, want in 1588 waren we al een republiek, de eerste echte in de wereldgeschiedenis, toen we onze middelvingertjes opstaken naar Spanje. Historisch gezien hoort Nederland dus een republiek te zijn en is de monarchie een 19e eeuws verzinsel dat ons door buitenstaanders is opgelegd. Beweren dat het koningshuis historisch gezien deel uitmaakt van de Nederlandse cultuur is simpelweg het grootste (en meest boeiende) gedeelte van die historie negeren. Republiek staat voor eigen baas, onafhankelijkheid en heersen over de wereld. Monarchie staat voor uitheemse overheersing, dansen naar de pijpen van de wereldmachten en het lulletje rozenwater van de aarde zijn. Wat u wil. Eerlijk is in ieder geval anders."

kapotte_stofzuiger | 11-10-11 | 16:02

Goed moment trouwens!

deraderendraaien | 11-10-11 | 16:02

sufkut | 11-10-11 | 16:00 | + 0 -
jij dus ook al, sufkut?

propper1000 | 11-10-11 | 16:02

Goh! € 39mln per jaar. Nee, die zouden we inderdaad beter kunnen besteden aan een Raad van Bestuur (waarom überhaupt?) van het COA, en aan het subsidiëren van zo snel mogelijk, zo veel mogelijk schoolverlaters in het HBO, en het bekostigen van debiele salarissen in de (semi-)publieke sector in het algemeen.

Goed punt!

Not.

Sint Pauper | 11-10-11 | 16:02

Ik heb nog geen geneuzel gelezen over "democratische principes", "een president is goedkoper" etc etc.

propper1000 | 11-10-11 | 16:02

Waxinewerpspel uitbrengen, het kan nog voor Sinterklaas. En verder die koninklijke poppenkast afschaffen. Vermogen terugvorderen wegens middeleeuws graaien (niet verjaard).

De Regeering | 11-10-11 | 16:01

En natuurlijk: vive la République! Les aristots à la lanterne!

vraagstaart | 11-10-11 | 16:01

propper1000 | 11-10-11 | 16:00: lekker he! :)

sufkut | 11-10-11 | 16:00

Mooi op tijd. Over precies een maand zijn de Prins Carnaval verkiezingen. Dan kan WimLex solliciteren en van zijn hobby zijn beroep maken.

Alaaf!

vraagstaart | 11-10-11 | 16:00

We kunnen allemaal een zoon of dochter van Bernhard zijn. Denk daar maar eens over na.

Biff Eagleburger | 11-10-11 | 16:00

Quid, weer de azijnfles niet kunnen laten staan?

propper1000 | 11-10-11 | 16:00

En dan die kutdboot die € 150 000,- onderhoud kost per jaar...

eerstneukendanpraten | 11-10-11 | 15:57

als de sgp niet wil, ben je gauw uitgepoept

hetluis | 11-10-11 | 15:57

Kan WimLex niet een keer naar een fatsoenlijke kapper van zijn uitkering?

très cool | 11-10-11 | 15:57

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken