Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Übercool. Zelf een supernova bekijken

superrrrrrnovaaaaaa.jpg Amateurastronomen en sterrendorks opgelet. Vanavond (en ook nog de komende nachten trouwens) even richting het noordwesten turen. Daar kunt u vlakbij de Grote Beer met uw eigen ogen een supernova zien. Dat zijn die waanzinnige mooie plaatjes die regelmatig via de Hubble Telescoop op uw desktop belanden. Voorbeelden hier. Een supernova is een ster die met de kracht van een triljoen atoombommen explodeert waardoor er een soort cataclysmische spacepoep door de interstellaire ruimtetijd wordt geslingerd. Hierdoor komt zoveel licht en energie vrij dat het zelfs op duizelingwekkende afstanden nog te zien is. Dat komt goed uit, want supernova PTF11kly - om precies te zijn: we hebben het over een exploderende witte dwerg ter grootte van ongeveer 1.4 x maal de zon - vond op zo’n 21 miljoen lichtjaar van de aarde plaats. Dat is 21.000.000 x 10 biljoen kilometer (al die nullen passen niet in dit topic maar het is relatief best dichtbij lol). Door een supernova te zien kijk je rechtstreeks naar het verre verre verleden. Een fatsoenlijke verrekijker of een kleine telescoop moet voldoende zijn om uw even Supernova Hunter Bob Evans te wanen. Check deze quote uit "A Short History Of Nearly Everything van Bill Bryson om het werk van deze legendarische pionier op zijn waarde te schatten. Een simpele uitleg om de supernova te spotten staat HIER. Het is nog hartstikke warm buiten dus gewoon even vanuit de tuinstoel omhoog kijken. De vorige supernova zo dicht bij was 25 jaar geleden. U kunt ook gewoon voor de TV blijven hangen natuurlijk.

Reaguursels

Inloggen

Ik heb er 2 gezien...
Ik dacht eerst echt dat ik 2 ufo`s had gezien.
Nu ik dit lees weet ik dus wat het zijn geweest...

Schooier | 05-09-11 | 13:07

super heet!
Het boek van B. Brysson ben ik toevallig aan het lezen.
goede tip!

zwijgenenwijskijken | 04-09-11 | 19:26

UBERcool zelf een supernova maken. :D

Neut | 04-09-11 | 18:56

Ben ik weer eens te laat?

Canis Spurcus | 04-09-11 | 17:02

Ik hoor men over verrekijkers praten met een vergroting van 12 x 80 of 25 x 100 maar hoe verhoudt dat zich met lenzen uit de fotografie? Maw met welke lens zou je een foto van de supernova kunnen maken?

Canis Spurcus | 04-09-11 | 15:53

Men die zegt de supernova zelf gezien te hebben,
hebben of een hele grote telescoop (vergeet verrekijkers)
of hebben zich vergist.

zie in Google Earth: tinyurl.com/supernova-kmz

Hij is nu even groot als die drie sterren die samen een driehoekje maken, alleen staat hij er net ietsje boven in het midden van de lijn van de bovenste 2.

atm0s | 04-09-11 | 11:10

@amoniton | 04-09-11 | 10:29

Of Chriet Titulaer. Die schrijft 'cosmos' al/nog met een 'k'.

Boris Poepnagel | 04-09-11 | 10:46

Niets gezien, zal wel met het weer te maken hebben ( of omdat ik sliep).

aardt | 04-09-11 | 10:32

voor iedereen die de basis van astronomie wil leren is de serie 'Cosmos' van Carl Sagan een aanraden. Het is al wat jaartjes oud, maar door de updates per aflevering en de kennis van vandaag de dag erg informatief en leerzaam om te kijken en voor de dikgewenkbrauwden onder ons, ook niet moeilijk te begrijpen. :) Nederland wordt ook nog geroemd in de serie.

amoniton | 04-09-11 | 10:29

@c.onjo | 04-09-11 | 07:58
Ik klikte op je linkje maar hoorde helemaal niets.
En slaak gerust een zucht van opluchting, ik kan de live-versie namelijk niet vinden.
Al zullen er heel wat PF adepten slecht hebben geslapen....
*jawel, grinnik, omdat het kan*

necrosis | 04-09-11 | 10:19

Ranja Drinker | 04-09-11 | 09:56

Prima.
Maar dat is oud nieuws.

Waarom (en de manier hoe) explodeert een imploderende ster?
Leg me dat nu eens uit in burgermanstaal.

t.e. stikel | 04-09-11 | 10:06

@t.e. stikel | 04-09-11 | 08:59
Sorry maar een witte dwerg heeft niet genoeg massa voor een normale supernova, het kan alleen tot een supernova overgaan als er massa bijkomt, het Chandrasekar limit voorkomt dat de ster nog zwaarder wordt en maakt het dat de ster moet exploderen in een Ia type supernova.
.
Een gewone supernova (type II) ontstaat aan het eind van een ster die vele malen zwaarder is en aan het eind ijzer fuseert uit lichtere atomen, ijzer-fusie draagt niet bij aan de energie opbrengst en verzamelt zich in de kern, zodra de ijzermassa in de kern de Chandrasekar limit passeert (±1.4 zonsmassa) stort die kern ineen tot een neutronen ster of zelfs een zwartgat. De rest eromheen stort zich op de instortende kern en explodeert vervolgens in de rebound.

Ranja Drinker | 04-09-11 | 09:56

Mmmm,doet me denken aan mijn laatste migraine aanval.
Niet bijzonders dus.

Wezijnweerthuis | 04-09-11 | 09:06

Ranja Drinker | 04-09-11 | 08:55

Het gaat erom dat de kernfusie niet de reden is voor de supernova.

t.e. stikel | 04-09-11 | 08:59

Mogge'was echt gaaf om die uit het verleden verteerde nova persoonlijk te mogen bezichtigen vanmorgen,vooral die witte vage waas eromheen van de Sphinx Melkweg,was erg gaaf,de explosie dampen die zichtbaar waren ,maakte het plaatje geheel compleet, saiant detail was de regendamp? Enfin,ik geloof dat de ontdekker zelf een naam mag geven dus deze noem ik officieel "de olland faece boulevard of past novas Nmbr 17375" nu eerst Koffie!!

feboburger | 04-09-11 | 08:57

Dmitri Dmitrievitsj | 04-09-11 | 08:49

Nee, helaas.
Klopt niet.
Koolstoffusie natuurlijk wel, maar fusie gaat uiteindelijk door totdat ijzer is gevormd.

(Pfff, ben ik de enige bèta hier nu?).

Na Fe56 is het afgelopen.
Daarna kunnen alleen zwaardere elementen worden gevormd via supernova explosies zoals hierboven genoemd.

t.e. stikel | 04-09-11 | 08:57

t.e. stikel | 04-09-11 | 08:05
Bij mijn weten werkt het voor een type Ia echt wel zo. Door de toenemende massa (gejat van de andere ster) loopt de temperatuur en de druk in de kern op totdat koolstoffusie plaats vindt, een substantieel deel van de koolstof fuseert in een zeer korte tijd, de energie die daarbij vrijkomt is genoeg om die witte dwerg op te blazen.
.
Je hebt gelijk, de core-collapse vindt niet plaats, zei het ook maar net, het is procenten werk.

Ranja Drinker | 04-09-11 | 08:55

@t.e. stikel | 04-09-11 | 08:28
Volgens het wikilemma over type Ia supernovae wordt door het imploderen uiteindelijk een kritische temperatuur en dichtheid bereikt om carbonfusie te starten. Hierbij komt de energie voor de supernova vrij.

Dmitri Dmitrievitsj | 04-09-11 | 08:49

@ deoudererijperevrouw | 04-09-11 | 01:35
Dat schijnt de jeugd tegenwoordig te doen wanneer ze net verkering hebben.
Dan laten ze samen een wensballon ( wensen natuurlijk een levenslange relatie etc.. )
Ach ze mogen hun namen tegenwoordig niet meer in een boom kerven, dit zal de moderne variant wel zijn .

kipfilét | 04-09-11 | 08:29

Dmitri Dmitrievitsj | 04-09-11 | 08:14

Iig bedankt.

Ik ben wel een redelijke bèta, toch heeft niemand me tot nu toe kunnen uitleggen waarom een imploderende sterrenkern ineens explodeert tot een supernova.

t.e. stikel | 04-09-11 | 08:28

@t.e. stikel | 04-09-11 | 07:59
Het Standaardmodel en algemene relativiteit zijn toch altijd onverenigbaar. De modellen van wat er gebeurt op het niveau van de atoomkernen zijn in overeenstemming met quantummechanica; bij de interpretatie van waarnemingen op aarde moet de relativiteit weer in aanmerking genomen worden. Of zoiets, ik ben natuurlijk ook geen astronoom of natuurkundige.
Was ik maar een echte bèta.

Dmitri Dmitrievitsj | 04-09-11 | 08:14

"de fusiereactie is zo heftig dat de ster vervolgens uit elkaar geblazen wordt"


Zo gaat het dus niet, Ranja Drinker.

t.e. stikel | 04-09-11 | 08:05

Een exploderende witte dwerg, dat is een supernova type Ia. Als bijstandskoning trekt de witte dwerg materie van zijn buurman naar zich toe, dit kan niet onbeperkt en op het moment dat de massa van die witte dwerg de 1.4 zonsmassa's overschrijdt (het Chandrasakar limit) stort hij onder zijn eigen gewicht in elkaar, de toenemende druk en temperatuur maken het dat koolstof en zuurstof fuseren, de fusiereactie is zo heftig dat de ster vervolgens uit elkaar geblazen wordt.

Ranja Drinker | 04-09-11 | 08:02

Dmitri Dmitrievitsj | 04-09-11 | 07:51

Idd.
De omstandigheden zijn dan zo extreem dat "Einstein und Heisenberg verrückt spielen".

Quantummechanica en algemene relativiteit zijn dan onverenigbaar.

t.e. stikel | 04-09-11 | 07:59

necrosis | 04-09-11 | 00:27 | | Reageer+ |
"Even linkje aanklikken voor het geluid van een supernova:" Dat klink niet als een supernova, al zeg ik het zelf. Die hieronder wel...
http://www.vintagesynth.com/novation/supernova.php

c.onjo | 04-09-11 | 07:58

@t.e. stikel | 04-09-11 | 07:33
Dat is een mooi aspect van astronomie: dat de voorgestelde mechanismen zwaar leunen op theorieën over het gedrag van atoomkernen, plasmata e.d. onder omstandigheden die zo extreem zijn dat allerlei overwegingen uit quantummechanica en ook algemene relativiteit een belangrijke rol spelen. Deze theorieën worden dan ondersteund door de waarnemingen, die veelal ook indirect zijn.
Jammer dat ik geen aanleg voor wiskunde heb. Hierdoor is de meeste astronomische literatuur wat ontoegankelijk.

Dmitri Dmitrievitsj | 04-09-11 | 07:51

@Che_cuevara | 04-09-11 | 07:09
Ik kan wel een paar sterren procuderen maar dat vind Joris waarschijnlijk niet goed.
Ik mag veel maar ben niet onschendbaar......

necrosis | 04-09-11 | 07:36

Dmitri Dmitrievitsj | 04-09-11 | 07:25

Dank.
Maar hieruit blijkt nog eens dat zelfs astronomen niet helemaal begrijpen waarom de implosie terugslaat tot een explosie.

"The inner core eventually reaches typically 30 km diameter,[63] and a density comparable to that of an atomic nucleus, and further collapse is abruptly stopped by strong force interactions and by degeneracy pressure of neutrons. The infalling matter, suddenly halted, rebounds, producing a shock wave that propagates outward. Computer simulations indicate that this expanding shock does not directly cause the supernova explosion;[63] rather, it stalls within milliseconds[73] in the outer core as energy is lost through the dissociation of heavy elements, and a process that is not clearly understood[update] is necessary to allow the outer layers of the core to reabsorb around 1044 joules[nb 3] (1 foe) of energy, producing the visible explosion.[74] Current[update] research focuses upon a combination of neutrino reheating, rotational and magnetic effects as the basis for this process."

t.e. stikel | 04-09-11 | 07:33

@t.e. stikel | 04-09-11 | 07:00
Volgens wiki leeft chriet titulaer nog.
Hij is van 1943 dus 68 nu.

En van die sterren weet ik niet zo veel, kom er ook nooit een tegen.

Che_cuevara | 04-09-11 | 07:09

Che_cuevara | 04-09-11 | 06:53
Een neutronenster is geen zwart gat.

Dat weet ik.
Maar als de ster zwaarder is dan x (een bepaalde massa), implodeert de kern van de ster tot een zwart gat. De druk van de neutronen is dan zwakker dan de zwaartekracht aldaar.

En Titulaer, leeft die nog?

t.e. stikel | 04-09-11 | 07:00

@t.e. stikel | 04-09-11 | 06:48
Een neutronenster is geen zwart gat.

Waarom een imploderende ster uiteindelijk toch explodeert?
Misschien omdat door het imploderen de druk zo hoog wordt dat die dan explodeert.
Maar da's maar een theorie, ik weet niet of dat echt zo is.

Moet je eens aan Chriet Titulaer vragen, die weet er alles van

Che_cuevara | 04-09-11 | 06:53

Heb me al langer afgevraagd waarom een imploderende ster uiteindelijk toch explodeert.
Komt het omdat de atoomkernen terugketsen vanaf de resulterende neutronenster (of zwart gat en zo ja, hoe kan dat dan?)naar buiten toe?

Iemand enig idee?

t.e. stikel | 04-09-11 | 06:48

@t.e. stikel | 04-09-11 | 06:24
Mogge Te,
Ja had ik ook al in de smiezen.
Maar de super nova toch nog gezien, er was even wat minder bewolking en kon het net zien.
Nou ja zo iets als een heldere ster.

Che_cuevara | 04-09-11 | 06:37

Che_cuevara | 04-09-11 | 05:42

Mogge Che

Logisch; het daget in het oosten.

t.e. stikel | 04-09-11 | 06:24

@Neut | 04-09-11 | 05:06
Heb je een neut te veel op. :)

Che_cuevara | 04-09-11 | 05:43

Mogge @all,

Er was wel veel licht buiten.

Che_cuevara | 04-09-11 | 05:42

Ik ben een casa nova. :)

Neut | 04-09-11 | 05:06

@deoudererijperevrouw | 04-09-11 | 02:57
Nee, lieverd.
We zitten naast elkaar maar begrijpen elkaar niet, daar ga ik geen linkjes meer aan vuil maken.
Ik wens je desondanks het beste....

necrosis | 04-09-11 | 05:02

@necrosis | 04-09-11 | 02:43 | + 0 -
Oké, gezien en beluisterd. Het is in ieder geval in mineur maar wat de Beach Boys nou zo great maakt is dat zij vanuit die mineur toonaard overgaan naar majeur zodat als het ware de muziek openbreekt. Dus daar moet je nog even aan werken. Verder word ik van die lichtflitsen compleet psychotisch. Deze had jij gecomponeerd?

deoudererijperevrouw | 04-09-11 | 02:57

*out*

necrosis | 04-09-11 | 02:52

@deoudererijperevrouw | 04-09-11 | 02:34
Helaas vergeet Joris ook niets en riskeer ik mijn nek door toch iets te plempen.
Ik heb daarom gewikt & gewogen ....
www.youtube.com/watch?v=bvXaLZZ6M3M

necrosis | 04-09-11 | 02:43

@necrosis | 04-09-11 | 02:31 | + 0 -
Kunnen die muzakjes niet ergens anders beluisterd worden? Op Youtube ofzoiets? Ik heb inderdaad een geheugen als een pot, vergeet niks.

deoudererijperevrouw | 04-09-11 | 02:34

@deoudererijperevrouw | 04-09-11 | 02:24
Naar muzakjes die Joris direct naar de uithoeken van internet verbannen doet.
Overigens: je hebt een goed geheugen!

necrosis | 04-09-11 | 02:31

@Parsons | 04-09-11 | 02:24 | + 0 -
Het is allemaal door De Onnoembare gemaakt. Door wie anders? Alleen: wie heeft Hem gemaakt?

deoudererijperevrouw | 04-09-11 | 02:26

@necrosis | 04-09-11 | 02:16 | + 0 -
Naar wat? Serieus, ik dacht laatst ook: ik moet eens proberen een liedje te componeren. Het liefst ala The Beach Boys maar dat valt nog niet mee.

deoudererijperevrouw | 04-09-11 | 02:24

En dat is allemaal door got gemaakt?

Parsons | 04-09-11 | 02:24

@Reinaert | 04-09-11 | 02:13 | + 0 -
Slaap lekker, tot morgen!

deoudererijperevrouw | 04-09-11 | 02:16

@deoudererijperevrouw | 04-09-11 | 02:13
Ik luister....

necrosis | 04-09-11 | 02:16

Ik trek me discreet terug. Gewoon omdat het kan - en moet.

Have fun, make love not war, en andere mooie prietpraat.

#out

Reinaert | 04-09-11 | 02:13

@necrosis | 04-09-11 | 02:08 | + 0 -
Saai? Ik wil je alleen maar helpen, verdorie.

deoudererijperevrouw | 04-09-11 | 02:13

@deoudererijperevrouw | 04-09-11 | 01:58
Kom maar op met je professionele kritiek, steek ik ondertussen een saaie paraplu op boven je grijze haren .

necrosis | 04-09-11 | 02:08

@Bakito | 04-09-11 | 01:52

Germaniseren doen we niet meer, da's voorbij. Germanismen hebben we sowieso en überhaupt al genoeg in onze taal en we motten natuurlijk wel ergens paal en perk stellen wat dat betreft.

Voor de rest zal het mij overigens jeuken hoe iemand schrijft zolang het maar begrijpelijk en daarnaast niet waarlijk tenenkrommend is. Leven en laten leven, laven en laten laven.

Maar af-en-toe een grapje over taal moet kunnen. Vind ik.

Reinaert | 04-09-11 | 01:59

@necrosis | 04-09-11 | 01:51 | + 0 -
Nou, ik zal je deuntjes eens beoordelen want ik heb er een beetje verstand van. Pianoles weet je nog wel?
Dan zal ik eerlijk zeggen, echt heel eerlijk of het nivo heeft of pure shit is. Goed idee?

deoudererijperevrouw | 04-09-11 | 01:58

@Bakito | 04-09-11 | 01:47
Moet ik mezelf duiden?
Ik dacht het niet, laat je fantasie de vrije loop....
*grinnik ende grijnz*

necrosis | 04-09-11 | 01:56

@deoudererijperevrouw | 04-09-11 | 01:54

Neuh. Nederlander. En taalnazi als het me uitkomt ;-)

Reinaert | 04-09-11 | 01:56

@Reinaert | 04-09-11 | 01:51 | + 0 -
Ach das schreiben. Bent U neerlandicus?

deoudererijperevrouw | 04-09-11 | 01:54

@Reinaert | 04-09-11 | 01:51
Germanisme? Het is toch 'germanisering'?

Bakito | 04-09-11 | 01:52

@deoudererijperevrouw | 04-09-11 | 01:47
Ik ben niet jaloers, ik ben zorgzaam....
Al zijn sommige vrouwen het niet met me eens, veel mensen schijnen een hekel te hebben aan mijn muzakjes en ik vraag me af waarom....
*zich onbegrepen voelt tijdens de stortbuien*

necrosis | 04-09-11 | 01:51

@deoudererijperevrouw | 04-09-11 | 01:47

Het woord "schrijven" als zelfstandig naamwoord is overigens een verwerpelijk Germanisme. Dat u het maar even weet. Maar dat terzijde.

Uiteraard.

Reinaert | 04-09-11 | 01:51

@Reinaert | 04-09-11 | 01:49
Dan niet.

Bakito | 04-09-11 | 01:50

@Bakito | 04-09-11 | 01:46

Een ei verhoudt zich tot een koekenpan als een kippenpoot tot een BBQ.

En zo heb ik er nog wel een paar in voorraad.

Reinaert | 04-09-11 | 01:49

@necrosis | 04-09-11 | 01:46
Wat is jouw reputatie dan, zelfreflectietechnisch...?


Ik ben kennelijk nog niet in staat om jou te duiden, dus brand los.

Bakito | 04-09-11 | 01:47

@necrosis | 04-09-11 | 01:41 | + 0 -
Nee joh, ik wil gewoon iedereen netjes terugschrijven als ik een schrijven krijg. Ben jij zo jaloers? O gut het begint hier te noodweren!

deoudererijperevrouw | 04-09-11 | 01:47

@Reinaert | 04-09-11 | 01:44
Een kalender verhoudt zich tot bewustzijn als een rolstoel voor een stijve hark.

Bakito | 04-09-11 | 01:46

@Bakito | 04-09-11 | 01:41
*serieus gezicht trekt*
Wat is er mis met mijn reputatie, broekie?

necrosis | 04-09-11 | 01:46

Heeft geen nut in dit kutland met een immense lichtvervuiling.

Maserati | 04-09-11 | 01:44

@Reinaert | 04-09-11 | 01:38
*paraplu pakken doet en vinger in dijk steekt*

necrosis | 04-09-11 | 01:44

@Bakito | 04-09-11 | 01:41

Ik zie hier door de bomen het bos niet meer dus mijn tuinmansoog lijdt onder gezichtsveldbeperkingen. Gelukkig heb ik wel gevoelig water, dat dan weer wel, maar na een paar biertjes is het Fingerspitzengefühl ook daar wel weg en zeik je je een slag in de rondte.

Met andere woorden: ik ben/heb een vertroebelde geest.

Reinaert | 04-09-11 | 01:44

@necrosis | 04-09-11 | 01:37
Wat denk je van je eigen reputatie hier?

Bakito | 04-09-11 | 01:41

@Reinaert | 04-09-11 | 01:35
Welnee joh, aan de lengte der dagen, het weer en de toestand van de planten en dieren weet je wel hoe laat het is.


Tuinmansoog zeg maar.

Bakito | 04-09-11 | 01:41

@deoudererijperevrouw | 04-09-11 | 01:35
Heb ik afgedaan?
Ik voel me buitengesloten...
*snik*

necrosis | 04-09-11 | 01:41

@necrosis | 04-09-11 | 01:36

Hier is het - net als de hele dag overigens - nog steeds rustig en absoluut vreedzaam. Niets om me over te beklagen dus, al weet ook ik dat we een portie nattigheid in aantocht lijken te hebben.

Moet kunnen.

Reinaert | 04-09-11 | 01:38

@Bakito | 04-09-11 | 01:31
Ben je daar pas na 3 jaar achter?
*schaterlachen doet*

necrosis | 04-09-11 | 01:37

@Reinaert | 04-09-11 | 01:28
Ik weet niet wat jij een mooie nacht vind maar hier rommelt het, en krijgen we onweer en veel regen.
*bijpassend muzakje gaat zoeken*

necrosis | 04-09-11 | 01:36

@kipfilét | 04-09-11 | 01:29 | + 0 -
Wensballon: is dat net zoiets als een briefje in een fles in de zee?

deoudererijperevrouw | 04-09-11 | 01:35

@Bakito | 04-09-11 | 01:33

Welnee. Voor je 't weet mis je Kerstmis en dat moeten we toch echt niet willen. Kalenders zijn best handig, al mot je ze inderdaad niet overwaarderen, da's weer het andere uiterste natuurlijk.

Reinaert | 04-09-11 | 01:35

@Reinaert | 04-09-11 | 01:28
Kalenderkijken is tijdverspilling.

Bakito | 04-09-11 | 01:33

@necrosis | 04-09-11 | 01:31

Dat de meteorologische zomer inmiddels toch wel een beetje voorbij is wellicht? Nog even en we lopen allemaal weer met de bontgevoerde onderbroek en de handgebreeën sjaal over straat. Van die dingen.

Reinaert | 04-09-11 | 01:33

@necrosis | 04-09-11 | 01:27
Na drie jaar kom jij niet verder dan bananen gooien en zeiken over woorden die al dan niet met d-t gespeld moeten worden.


Ik heb het gevoel dat je me niet serieus neemt.

Bakito | 04-09-11 | 01:31

@Reinaert | 04-09-11 | 01:28
Ik keek zojuist naar de kalender maar kan niets verdachts vinden, wat heb ik gemist?

necrosis | 04-09-11 | 01:31

Ik zat vanavond bij vrienden in de tuin ( bbq ) en dacht een vliegende schotel te zien, begon hun zoontje te lachen: nee joh, dat zijn wensballonnen ;-(
Wel veel sterren gezien, best wel mooi.

kipfilét | 04-09-11 | 01:29

@Bakito | 04-09-11 | 01:26 | + 0 -
Of autistisch.

deoudererijperevrouw | 04-09-11 | 01:29

@Bakito | 04-09-11 | 01:26

't Is anders een verdoemd mooie nacht heur.

Zeker met een schuin oog op de kalender!

Reinaert | 04-09-11 | 01:28

@Bakito | 04-09-11 | 01:26
En wat zegt dat over jouw uiterlijk?
*met bananen gooien doet*

necrosis | 04-09-11 | 01:27

Typisch. Mensen die alleen 's nachts naar buiten gaan om naar de hemel te koekeloeren.


Zeker zo lelijk als de nacht, moet haast wel.

Bakito | 04-09-11 | 01:26

@deoudererijperevrouw | 04-09-11 | 01:21
Niet doen, grijze haartjes zijn lievv.....

necrosis | 04-09-11 | 01:25

@AntiSoof | 04-09-11 | 01:11
Gezien mijn nick:
Ik was er, er ben er en ik zal er altijd zijn!
Wil je nog plaatjes erbij of geloof je mij op mijn woord?
*griffel*

necrosis | 04-09-11 | 01:21

@necrosis | 04-09-11 | 01:18 | + 0 -
Ja, dat hadden we vandaag moeten doen, nu is het te laat. *piekerend over necrosis grijze haren uit hoofd trekt*

deoudererijperevrouw | 04-09-11 | 01:21

@deoudererijperevrouw | 04-09-11 | 01:12
Je moet niet piekeren, daar krijg je grijze haren van (heb ik me laten vertellen)
*ineens zin heeft om met deoudererijperevrouw op het strand te gaan liggen om supernova's te bekijken*

necrosis | 04-09-11 | 01:18

@deoudererijperevrouw | 04-09-11 | 01:12
Ach eensteen was ook maar een simpele ziel. Drom.

AntiSoof | 04-09-11 | 01:17

@AntiSoof| 04-09-11 | 01:11 | + 0 -
Met het occulte moet je oppassen hoor! Dat heeft je zo in de greep en je komt er niet zomaar vanaf.

deoudererijperevrouw | 04-09-11 | 01:17

@deoudererijperevrouw | 04-09-11 | 01:12

Achter die groene weide vol makke lammeren zal wel weer een Augiasstal staan en met een beetje pech ook een slachthuis. Dromen zijn als vanouds bedrog hè.

Neemt niet weg dat dromen een aangename bezigheid is.

Reinaert | 04-09-11 | 01:15

@Reinaert | 04-09-11 | 01:00 | + 0 -
Wat is er dan weer achter die groene weide. Daar kan ik úren over piekeren en dan nog snap ik het niet. Naja, ik denk Einstein ook niet.

deoudererijperevrouw | 04-09-11 | 01:12

@deoudererijperevrouw | 04-09-11 | 01:04
Ga 'dood' terwijl je leeft is niet voor niets één van de geheimen, zo niet één van de grootste, van de occulte wetenschap. Als men gestorven is in de geest, pas dán zou men werkelijk kunnen leven. Lijkt me ook ergens logisch. Men zal eerst moeten sterven aan het oude alvorens het nieuwe te kunnen zien en ervaren. Ach. Als je het ziet, dan zie je het, en anders ben je er nog niet aan toe, of je hebt pech of zo.

AntiSoof | 04-09-11 | 01:11

@FollowThisLeader | 04-09-11 | 01:09

Appeltjesgroene linkse Venusheuvels waarschijnlijk ja.

Maar dat hou je toch.

Reinaert | 04-09-11 | 01:10

*mist ziet*...

da wizard | 04-09-11 | 01:09

@Reinaert | 04-09-11 | 01:00
Appeltjesgroen!

FollowThisLeader | 04-09-11 | 01:09

@deoudererijperevrouw | 04-09-11 | 01:04
Volgens mij was het een andere reaguurder (Reinaert) die het over 'groene weiden' had.
Ik wil nog niet dood.......
*spaar me, please*

necrosis | 04-09-11 | 01:09

Há. Love is in the air!

*** Makke lammeren eventjes krachtvoer geeft ***

Reinaert | 04-09-11 | 01:06

@necrosis | 04-09-11 | 00:59
Kids vind ik persoonlijk niet per definitie leuk of niet leuk. Eerder leuk dan niet leuk. Maar ik zou geen kids op deze aarde zetten als ik niet heel sterk het idee zou hebben dat ik hen in elk geval tijdens hun jeugd, de eerste 18 jaar, een degelijke en complete opvoeding zou kunnen geven. En dat is vanuit mijn perspectief gezien een opvoeding die bestaat uit paps en mams die in peis en vree met elkaar samenleven. Samen sterren kijken, zeg maar. Ja, ook elkaars ster(??????)
En dan moet het toch wel een droomvrouw zijn.

FollowThisLeader | 04-09-11 | 01:05

@necrosis | 04-09-11 | 01:02 | + 0 -
Maar dan moet je eerst dood zijn om die groene weide te bereiken. Wil je dat?

deoudererijperevrouw | 04-09-11 | 01:04

@deoudererijperevrouw | 04-09-11 | 00:59
Ik had stiekem gehoopt dat samen met jou te kunnen ontdekken... erewoord!

necrosis | 04-09-11 | 01:02

@deoudererijperevrouw | 04-09-11 | 00:59

Een vredige groene weide vol met makke lammeren.

Maar dat mogen wij niet weten.

Reinaert | 04-09-11 | 01:00

@FollowThisLeader | 04-09-11 | 00:51
Met een droomvrouw zijn kinderen ineens 'leuk'?
Je zal met betere argumenten moeten komen....

necrosis | 04-09-11 | 00:59

Wat zit er achter de grens van het heelal?

deoudererijperevrouw | 04-09-11 | 00:59

@necrosis | 04-09-11 | 00:50

Plaatjes? Neuh. Ik visualiseer het ook zo wel. Dank.

Maar één ding: voor Jan-Kees laat ik m'n broek dus niet zakken. Nu niet, dan niet en nooit niet. Al belooft 'ie me eeuwige belastingvrijstelling. Niet omdat ik dat niet zou willen maar omdat ik integer ben. Nou ja, soms dan.

Als Jan-Kees volledige openheid van zaken geeft dan ga ik - uit pure opofferingsgezindheid en vaderlandsliefde - wel een keer voor 'm op de knietjes. En dan slik ik z'n fiscale boodschap ook nog.

Maar dat zal wel nooit gebeuren.

Reinaert | 04-09-11 | 00:55

@necrosis | 04-09-11 | 00:50
*had zich bijna vergist*

FollowThisLeader | 04-09-11 | 00:54

@necrosis | 04-09-11 | 00:45
Ik heb een zelfde besluit genomen. Maar met 1 clausule erin, over "droomvrouw". Dan wel.

FollowThisLeader | 04-09-11 | 00:51

@Reinaert | 04-09-11 | 00:43
Ik was nog optimistisch, voor hetzelfde geld mag je je broek laten zakken.
Vergeet geen glijmiddel te kopen, dat wil een regeerder (niet te verwarren met reaguurder) nog wel eens vergeten.
Wil je nog plaatjes van bovenstaande, of geloof je me op mijn woord?

necrosis | 04-09-11 | 00:50

@Reinaert | 04-09-11 | 00:47
De bron is radio 1 (+/- 12 uur vandaag.), dacht ik.

AntiSoof | 04-09-11 | 00:50

@AntiSoof | 04-09-11 | 00:41
WUT? Bij welk programma brabbelde hij dergelijke quatsch in vredesnaam uit?

FollowThisLeader | 04-09-11 | 00:48

@AntiSoof | 04-09-11 | 00:41

Kok's Godwin is me ontgaan (bron?) maar het verbaast me niet. Het is usance bij de PvdA om te beweren dat het licht uit zal gaan wanneer men op iedere andere partij dan de PvdA stemt.

En de smerige vergelijking: ach, waar hebben we het over? Over een Wim Kok, digibeet, zakkenvuller, beroepsproleet, kwartjesraper, wijsheid-in-pacht-hebber. En last but not least: uitgerangeerd politicus.

Reinaert | 04-09-11 | 00:47

@FollowThisLeader | 04-09-11 | 00:37
Praat me geen onzin aan, ik heb reeds jaren geleden besloten dat er geen kleine necro's komen.
Als er kinderen aan mijn kop zeiken zijn het dus andermans kinderen.....
*iets roepen doet over 'ongezien'*

necrosis | 04-09-11 | 00:45

@necrosis | 04-09-11 | 00:41

Tja, voor wat hoort wat hè.

We krijgen een kwartje terug en mogen daarvoor in den vervolge een hele Euro neerleggen. Die arme Grieken moeten tenslotte ook eten en op tijd met pensioen, toch?

Reinaert | 04-09-11 | 00:43

@AntiSoof | 04-09-11 | 00:38
Maar.... dit topic gaat niet over politiek?

FollowThisLeader | 04-09-11 | 00:43

Vorig (04-09-11 | 00:41) comment was aan Reinaard gericht.

AntiSoof | 04-09-11 | 00:43

@AntiSoof | 04-09-11 | 00:38

Dit comment is te "soof". Dat snapt geen hond meer, althans niet op dit tijdstip. Meta-moeilijke comments met dubbele bodems en timeleaps passen niet. Niet meer.

Daarmee niets ten ongunste van het geplempte gezegd hebbend overigens.

Reinaert | 04-09-11 | 00:42

@FollowThisLeader | 04-09-11 | 00:37
Kok maakte vandaag een vreselijk Godwin betreffende nationalistische gevoelens (vaderlandsliefde), want die zou lijden tot de vreselijke destructies zoals 70 jaar terug. Hoe diep kan men zinken?

AntiSoof | 04-09-11 | 00:41

@Reinaert | 04-09-11 | 00:36
Ja natuurlijk, krijgen we het 'kwartje van Kok' terug en mogen we bukken voor 'de Euro van Jan-Kees'....
*riem extra strak aantrekken doet*

necrosis | 04-09-11 | 00:41

In het kader van de tijd, want we kijken naar een beeld van 21 miljoen lichtjaar geleden, moet je toch wel héél dom zijn om je zo aan te stellen als domme blondjes, gehaaide ratten of stinkende hyena's, die anderssoortige alleen maar wil gebruiken ten behoeve van hun eigen elementaire drift. Achterlijk gewoon, zulke mensen. Want je ziet de relativiteit óf niet. En dát is de vraag. Domme mensen zien niets, net zoals alle andere domme mensen en die zijn in de meerderheid. Dus als zo een stelletjes addergebroed het verzint om democratie in te stellen, dan vinden ze hun mede onnozelelen op hun weg. Die stemmen wel op hen. En anders vervalsen hun vriendjes de uitslag wel. Vreselijk, die onrechtvaardigheid. De domme wellustige hebzucht regeert. Want wie dom is krijgt al gauw gelijk van al die medeonnozelaars. Jakkes.

AntiSoof | 04-09-11 | 00:38

@necrosis | 04-09-11 | 00:32
Het gaat om het idee.
Let op: ga je nog wel merken als je voor de zoveelste keer een beschilderde asbak van klei van de kids krijgt voor je verjaardag. Of een zelf gebreid paar sokken dat niet past, noch warm is, van ze krijgt. Voor de 30ste keer.

FollowThisLeader | 04-09-11 | 00:37

@necrosis | 04-09-11 | 00:32

Grappenmaker! Binnenkort krijgen we al die kwartjes terug.

Die van Wim Kok, jeweetwel. Zijn we allemaal meteen rijk!

Gewoon nog éven geduld, tot de PvdA weer aan de macht is.

Reinaert | 04-09-11 | 00:36

@FollowThisLeader | 04-09-11 | 00:28
+ kostende telescopen

FollowThisLeader | 04-09-11 | 00:36

@FollowThisLeader | 04-09-11 | 00:28
Uit jouw woorden begrijp ik dat iets wat je nevernooit te zien krijgt een mooi iets is......
Zo te lezen heb je op PvdA gestempT, niet meer doen!
*extragratis tip*

necrosis | 04-09-11 | 00:32

Ik wil niet heel lullig zijn, maar dergelijke mooie plaatjes krijg je dus never nooit niet te zien. Met wat voor telescoop dan ook. Ook niet 1 die buiten de dampkring hangt. En zeker niet 1 die hier op aarde staat. Wees voorbereid op een zwart/wit/grijs vlekje. Door de lens van ettelijke honderden, zo niet duizenden, euro's, van den amateurs.
Desalniettemin blijft het een mooi iets!!!

FollowThisLeader | 04-09-11 | 00:28

@mindless | 03-09-11 | 23:40
Willen wij dat weten?
Het antwoord is 'nee'!

necrosis | 04-09-11 | 00:12

@dalimens | 03-09-11 | 23:47
Wie of wat is een 'kempi'?

necrosis | 04-09-11 | 00:09

@mindless
Zo afgaand op je plemsel is het vast niet de eerste of de laatste kudtweek die je zal moeten uitzitten.

Rest In Privacy | 04-09-11 | 00:04

@gepost op | 03-09-11 | 22:44

Verkeerde tactiek. Bovendien gaat het toch niet om de verpakking, maar om de inhoud? Of ben ik nu abuis?

En bij de weg: inruilen is verdoemd kostbaar. Niet doen.

Reinaert | 03-09-11 | 23:47

mindless | 03-09-11 | 23:40 |
U krijgt wel een harde van het bashen van Kempi?

dalimens | 03-09-11 | 23:47

@kom hoe heet ie

Ik heb het boek zelf gekocht. Maar degene die het mij cadeau had gedaan voordat ik van dat boek had gehoord, werd direct een vriend(in) voor het leven.

Sheik Yerbouti | 03-09-11 | 23:44

Hoe kan men al een tijdje weten wat men nu pas kan zien? Fucking briliant........

ontlullen | 03-09-11 | 23:43

mindless | 03-09-11 | 23:40 Bashen we jou. Goed?

zeg maar jansen | 03-09-11 | 23:41

Het meest zinloze plaatje ooit dus.. een zonneplaatje van 21 Miljoen jaar oud! En daar gaar hoeveel geld in zitten ook alweer?

GherAhnkAhmon | 03-09-11 | 23:40

-weggejorist-

mindless | 03-09-11 | 23:40

Ik verstond het niet meer dus uitgezet.

NoMinister | 03-09-11 | 23:34

*gaat pogen de door vanderF veroorzaakte jaloezie te verzuipen in ethanol*
/out

gepost op | 03-09-11 | 23:32

@gentle giant | 03-09-11 | 23:29
Uh, ja, het is herfst, wat verwacht je dan..

gepost op | 03-09-11 | 23:32

@gepost op | 03-09-11 | 23:24
www.buienradar.nl/
Morgen praten we verder.

gentle giant | 03-09-11 | 23:29

-weggejorist-

wakkere_nederlander | 03-09-11 | 23:26

wakkere_nederlander | 03-09-11 | 23:23 Net Banksy's 'Exit trough the giftshop' gekeken.

#Ned3

zeg maar jansen | 03-09-11 | 23:24

@gentle giant | 03-09-11 | 23:20
Good luck and have fun!

gepost op | 03-09-11 | 23:24

Dat trekt toch geen gezonde geboren Nederlander dat multiculturele gekerm op #Ned2.
#afzien

wakkere_nederlander | 03-09-11 | 23:23

@Willem VanDer Decken | 03-09-11 | 23:20
Dank. Daar had ik mij nog niet in verdiept.

gepost op | 03-09-11 | 23:23

@zeg maar jansen | 03-09-11 | 23:19
Neuh. Het is traag en ik verveel me momenteel.

gepost op | 03-09-11 | 23:22

wakkere_nederlander | 03-09-11 | 23:20 Ned 2 dood?

zeg maar jansen | 03-09-11 | 23:22

ik moet huilen #ned2

wakkere_nederlander | 03-09-11 | 23:20

@gepost op | 03-09-11 | 23:18, hier in het Zuidwesten zien we geen fuck, en we waarschijnlijk allemaal weer deaud, dus willen we gewoon muziek erbij, we vertrouwen het internet nog.

gentle giant | 03-09-11 | 23:20

@ gepost op | 03-09-11 | 23:07
De zon wordt steeds heter. Op een gegeven moment gaat deze van waterstof fusie over op helium fusie en later weer nog zwaardere elementen waarbij steeds meer warmte wordt uitgestoten. Hierdoor verdampt de atmosfeer en wordt het steeds heter op deze aardkloot. Over 1,2 miljard kunnen alleen nog zogenoemde extremofielen overleven en die dan nog voor 200 miljoen jaar. Dan is het einde oefening.

Willem VanDer Decken | 03-09-11 | 23:20

Half tot zwaar bewolkt, jammer dus. Iemand coördinaten? Zodat ik e.e.a. in Starcalc kan opzoeken en weet waar te kijken als het wel helder is?

Mubbenschonster | 03-09-11 | 23:20

gepost op | 03-09-11 | 23:18 Heb jij ADHD? Zo'n beetje elk derde postje is van jou.

zeg maar jansen | 03-09-11 | 23:19

@gentle giant | 03-09-11 | 23:16
Hangt deze specifiek boven Bethlehem dan?

gepost op | 03-09-11 | 23:18

@zeg maar jansen | 03-09-11 | 23:14
Je zou je elke tig miljoen jaar kunnen laten ontdooien, theoretisch gesproken.

gepost op | 03-09-11 | 23:16

Het is hier helder (noord-oost Groningen)

Nr.14 | 03-09-11 | 23:14

Willem VanDer Decken | 03-09-11 | 23:12 But, who wants to live forever?

~Freddy Mercury~

zeg maar jansen | 03-09-11 | 23:14

@Nr.14 | 03-09-11 | 23:11
Sorry, by all means...

(U is gelovig, misschien?)

gepost op | 03-09-11 | 23:13

@ zeg maar jansen | 03-09-11 | 23:04
Het feit dat er nog nooit een mens 3,5 miljard jaar oud is geworden wil natuurlijk niet zeggen dat jij geen 3,5 miljard jaar oud kunt worden. (biologisch uitermate onwaarschijnlijk maar vooruit) Dus misschien heb je mazzel. Wel flink wat zonnebrand inslaan.

Willem VanDer Decken | 03-09-11 | 23:12

Laat me toch in die waan....

Nr.14 | 03-09-11 | 23:11

@Nr.14 | 03-09-11 | 23:04
Of er kwam net een wolk voor. Dan nog blijft die roze/rode kleur vreemd. Waren er wel gewone witte sterren te zien?

gepost op | 03-09-11 | 23:10

Bryson altijd +1

mygfisbrazilian | 03-09-11 | 23:10

Bewolkt, dus helaas.

Da_Vincentius | 03-09-11 | 23:08

@Nr.14 | 03-09-11 | 23:04
Als het net uitdoofde was het zeer waarschijnlijk niet deze supernova.

gepost op | 03-09-11 | 23:08

Ook wat. Iets gebeurt 21 miljoen lichtjaar geleden en dan komt er eentje met: "tijdstip was 22.04 uur..".


Mooi man.
Nr.14 | 03-09-11 | 22:56

zeg maar jansen | 03-09-11 | 23:07

@Willem VanDer Decken | 03-09-11 | 23:02
Die laatste 2,5 miljard jaar -waarin aards leven verleden tijd is- is nieuw voor mij. Kunt u dat toelichten?

gepost op | 03-09-11 | 23:07

Willem VanDer Decken | 03-09-11 | 23:02 Dus dat kunnen wij niet zien?

Kudt zeg.

zeg maar jansen | 03-09-11 | 23:04

Het moet 'm zijn geweest want het was exact op de lokatie waar men aangaf... De rode kleur kan natuurleuk het effect zijn van onze eigen atmosfeer (denk aan de maan)

Nr.14 | 03-09-11 | 23:04

Een witte dwerg is het mogelijke overblijfsel van een supernova. En die ontploffen niet meer. Rode reuzen, die ontploffen en blazen daarbij de buitenste schillen van materie het heelal in. Is de ster zwaar genoeg dan ontstaat een zwart gat. De zon wordt ook een rode reus. Dan wordt zijn omvang net zo groot als de huidige baan van de aarde. Maar dat is over een miljardje of 3,5. Dan is leven op Aarde al zo'n 2,5 miljard jaar verleden tijd.

Willem VanDer Decken | 03-09-11 | 23:02

@Nr.14 | 03-09-11 | 22:55
U zal wat anders gezien hebben.
1. Supernova's zijn niet roze/rood.
2. Deze supernova wint nog aan kracht.

gepost op | 03-09-11 | 23:01

@La Jolie Blonde | 03-09-11 | 22:53
Mij best, het blijft staren naar een wit puntje op een zwarte achtergrond, het is maar wat je leuk vindt.
Net zoals vanderF de hele Melkweg kunnen aanschouwen in haar volle glorie is weer een hele andere belevenis.

gepost op | 03-09-11 | 22:57

tijdstip was 22.04 uur..

Nr.14 | 03-09-11 | 22:56

Ik lieg niet.. ik zag 'm met het blote oog bij de grote beer.. Ik d8 eerst aan mars vanwege de rode/rose kleur.. Toen was ie weg en concludeerde ik dat het een chinees lampionnetje moest zijn, heel erg in de verte, wat ik zag doven..

Nr.14 | 03-09-11 | 22:55

gepost op | 03-09-11 | 22:32 |
Dat is alleraardigst van je. Maar bij dit complimentje blijft het wat mij betreft bij.
Niet om jou, het ligt aan mij.

La Jolie Blonde | 03-09-11 | 22:53

@Nr.14 | 03-09-11 | 22:49
Uh, die supernova wint aan kracht tot de 9de...

gepost op | 03-09-11 | 22:52

En ik maar denken dat ik in de verte een chinees lampionnetje zag doven... 'ontroerd dat ik dit heb mogen meemaken'

Nr.14 | 03-09-11 | 22:49

Het heet geen Nova meer, maar ik zag zojuist een oude grijze (ietwat seniele) oude man die zei veul te weten aan tafel zitten.
Het was Bolkestein, in een vies bezoedeld colbertjasje, man,man,man.
Wat een treurnis, tekenend voor een ineenstortende economie.

kneuterzak | 03-09-11 | 22:46

Koud flesje Alfa | 03-09-11 | 22:40 | + 0 -
Om dat te zien, heb je geen supernova nodig.

Rammstein | 03-09-11 | 22:44

@Reinaert | 03-09-11 | 22:41
Sommigen van ons moeten wel. Anders blijf je aan het inruilen.

gepost op | 03-09-11 | 22:44

@Tobi | 03-09-11 | 22:31

Hou die kijkerT onder het stof en geniet van de illusie.

Zo'n MILF moet je niet al te close willen bekijken.

Reinaert | 03-09-11 | 22:41

Toch wel leuk hoe steeds duidelijker wordt dat Kadaffi een loer is gedraaid, allemaal te zien in het centrum van die supernova's.

Koud flesje Alfa | 03-09-11 | 22:40

nota bene: er is niets supers aan Nova

wakkere_nederlander | 03-09-11 | 22:38

Sorry ik hou van astronomie maar bij het woord 'nova' haakte ik al af.

wakkere_nederlander | 03-09-11 | 22:37

@La Jolie Blonde | 03-09-11 | 22:08
Waar woon je? Ik heb wel een telescoop maar geen vervoer en wel lichtvervuiling.

gepost op | 03-09-11 | 22:32

Heey, die lekkere milf aan de overkant heeft een nieuwe babydoll
*überkijkert afstoffen doet

Tobi | 03-09-11 | 22:31

@vander F | 03-09-11 | 21:21
En bedankt, nu ben ik jaloers.

gepost op | 03-09-11 | 22:28

Te bewolkt.

NewEnglandPatriots | 03-09-11 | 22:20

Zaturdagavond, nerd-tijd op de internets!

Boris Poepnagel | 03-09-11 | 22:17

@Sheik Yerbouti
Ik heb er al 2 cadeau gedaan (de geillustreerde versie). Dure grap.

Rest In Privacy | 03-09-11 | 22:10

Geen bewolking. Check.
Geen lichtvervuiling. Check.
Geen verrekijker. Check
Shit.

La Jolie Blonde | 03-09-11 | 22:08

Komkommertijd, hiervoor ga ik wel naar www.astroblogs.nl

pleurtop | 03-09-11 | 22:08

Brought to you by The China Space Aviation Agency

VariousVirtues | 03-09-11 | 22:06

Mijn Noord-Westelijk gezichtsveld wordt bevuild door allerhande - overigens schitterende - bomen. Wat te doen? Op een laddertje klimmen of toch maar de kettingzaag ter hand nemen?

*** Nadenkmomentje inlast ***

Reinaert | 03-09-11 | 22:02

@--neus-- | 03-09-11 | 21:05 |
Het is meer een soort van Zwart Gat

Fopspeen | 03-09-11 | 21:59

A short history heb ik inmiddels al voor de vierde keer gelezen.

Ongehoord puik boek: nu nog een verrekijker zien te ritselen.

Sheik Yerbouti | 03-09-11 | 21:58

Nova op 10 miljoen lichtjaren is wel een beeld van de hemel dat me bevalt.

NoMinister | 03-09-11 | 21:52

Doen we.

NoMinister | 03-09-11 | 21:52

Zoek nog steeds de webcam die hierop gericht is. Ga toch niet zelf met een verrekijker in een weiland liggen.

Fonnzie6 | 03-09-11 | 21:51

Nee daar, iets meer naar boven

Tobi | 03-09-11 | 21:46

-weggejorist-

Sunabalk | 03-09-11 | 21:44

..... never mind ....

Rammstein | 03-09-11 | 21:42

Bewolking & lichtvervuiling (ja, líchtvervuiling).
Crap.

Rammstein | 03-09-11 | 21:41

kut zomer/herfst - morgen misschien minder bewolking? lol
Maar zeker +1 voor nerd topic! Grote dank - zouden meer moeten doen.

iwondert | 03-09-11 | 21:40

Plaatjes zijn mooi. Het Universum is dus inderdaad vreemder dan het mogelijk is om voor te stellen.

HonderdEnEen | 03-09-11 | 21:34

.... wow .... thanx

vander F | 03-09-11 | 21:21 | + 0 -
Lucky bastard.

Rammstein | 03-09-11 | 21:31

@Jeff Hawke | 03-09-11 | 21:16

If you're not smart enough for science, try religion..

ZKH EénOog | 03-09-11 | 21:30

Op mijn second home in Frankrijk heb ik ontstellend mooi zicht op de sterren inclusief de hele melkweg. Hier in Nederland zie ik helaas geen ene moer vanwege de bewolking. Het wordt dus kijken in Frankrijk de eerstvolgende keer. Houden jullie hem aan?

Twee Jeetjes | 03-09-11 | 21:30

Komen ze nu mee,
een week geleden zat ik nog een paar nachten in een kraakpropere en stikdonkere woestijn me wederom te verbazen dat die inderdaad melkachtige sliert melkweg zich toch echt uitstrekt van horizon tot horizon, starend, ruggelings op een mat midden in de woestijn, windstil, de stilte overstemd door het suizen van de bloedvaten in m'n oor.

Damn, wat was dat mooi..

vander F | 03-09-11 | 21:21

"U kunt ook gewoon voor de TV blijven hangen natuurlijk. " 1. het is zaterdag 2. het is warm 3. waar staat de TV? 4. En wat is dit dan, een weblog.

dubbert | 03-09-11 | 21:21

Die man in het filmpje heeft een scheve mond en knippert met een oog.

Gefundenes Fressen | 03-09-11 | 21:20

@ZKH EénOog | 03-09-11 | 21:15

We moesten het vuur nog uitvinden. We leefden als het gemiddelde PvdD-lid/stemmer.

brutus68 | 03-09-11 | 21:18

Als ik een supernova wil zien dan kijk ik wel op pokerstars.

deboerenlul | 03-09-11 | 21:17

Ik wacht nog even tot Betelgeuse supernova gaat. Dan schijnt-ie ongeveer net zo helder als de maan.

zum kotzen | 03-09-11 | 21:17

Maar, maar het heelal is toch pas 6000 jaar oud?

Jeff Hawke | 03-09-11 | 21:16

@brutus68 | 03-09-11 | 21:12

"... Wel veel reptielen en dergelijke..."

Je moest toch iets te BBQen hebben?

ZKH EénOog | 03-09-11 | 21:15

We are only stardust .... insignificant in this immense place.

onlydownunder | 03-09-11 | 21:14

En dit allemaal terwijl de wereld volgens Donner en zijn extremistenbende nog maar 2000 jaar bestaat.

smdyasc | 03-09-11 | 21:13

@Dikr | 03-09-11 | 21:08 Niet. Toen was er iets/iemand diep aan het nadenken wat hij tzt binnen een week ff zou doen. Gewoon, omdat het kon.

Treurig varken | 03-09-11 | 21:13

*5 inch newtonian afstoffen doet*

Melk met klonten | 03-09-11 | 21:13

@Dikr | 03-09-11 | 21:08

Ik weet nog goed. Lekker weertje, geen gedoe met gelovige idioten van welke ideologie dan ook, stelende en liegende politici etc, those were the days. Wel veel reptielen en dergelijke, maar die nam je op de koop toe.
Ze vraten hooguit je oma op, i.p.v d'r te beroven...

brutus68 | 03-09-11 | 21:12

ik wil hem dubbel zien *drinken gaat

Hazdorp | 03-09-11 | 21:12

.... een soort cataclysmische spacepoep?
Dus ik moet naar schijt in de ruimte gaan zitten kijken? Nee, dan houd ik het wel bij mijn eigen gelul in de ruimte.

Treurig varken | 03-09-11 | 21:11

die ster weet dus hoe de evolutie werkelijk is gegaan.

aardt | 03-09-11 | 21:10

Bewolkt hier, misschien morgen

cabbit | 03-09-11 | 21:08

@--neus-- | 03-09-11 | 21:05

Voor iemand met jouw nick inderdaad een legitieme vraag...

brutus68 | 03-09-11 | 21:08

En bedenkt u dat u om en nabij de 21 miljoen jaar terug kijkt in de tijd! Toen deze supernova ter plekke plaatsvond was het hier bij wijze van spreken nog een door hagedissen gedomineerd subtropisch zooitje.

Dikr | 03-09-11 | 21:08

er staat een boom voor!

Anitaaa | 03-09-11 | 21:07

@Fopspeen | 03-09-11 | 21:02

Is het een gebleekte?

--neus-- | 03-09-11 | 21:05

Teveel lichtvervuiling hier, gaat hem niet worden. Kijk wel naar een herhaling van NOVA, met Polak, ook een blik naar het verleden.

brutus68 | 03-09-11 | 21:05

rond hoe laat dan..??

krakeling | 03-09-11 | 21:03

Ik kijk wel naar de ster van mijn vriendin...

Fopspeen | 03-09-11 | 21:02

Joepie, een nerdtopic!

Dmitri Dmitrievitsj | 03-09-11 | 21:01

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken