Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ook veel RK-meisjes dood in internaat

biddendmeisjestanna.jpgU dacht na de zedenzaken van de Rooms-Katholieke kerk dat het niet erger kon? Natuurlijk wel. Onderschat nooit de onmenselijke vermogens van geïnstitutionaliseerd geloof in een opperwezen, waarbij meestal kinderen de sjaak zijn. Na de jongetjes van het RK-jongensinternaat in het Limburgse Heel kende in de jaren '50 verdacht veel doden, ook bij de meisjes stierven er in twee jaar tijd een stuk of veertig. In Sint-Anna lagen verstandelijk beperkte meisjes tussen de 6 en de 12 jaar oud. Check de lugubere lijst van overleden kindertjes bij kwaliteitscourant De Pers. De sterfgevallen vonden, net als bij de jongetjes, plaats tussen 1952 en 1954 en hadden waarschijnlijk te maken met verwaarlozing. Blijkbaar ongehinderd door enige vorm van naastenliefde schijnt een bepaalde eigenwijze broeder zich 'ontfermd' te hebben over de zieke kindertjes, waarna de sterfgevallen begonnen. Wat er gebeurd is met de broeder toen het stapeltje kinderlijkjes verdacht hoog begon te worden? Wat in de katholieke kerk altijd gebeurt met schurken en schoften: overplaatsing naar een andere katholieke instelling. Want God is liefde en vergeeft alles, met name verantwoordelijke geestelijken in leidinggevende functies. Of het nu gaat om serieseks met veel te jonge misdienaartjes of moord/ verwaarlozing van verstandelijk beperkte meisje, de hand die boven het hoofd gehouden wordt, is tevens een zegen van de Roomse kerk voor nog meer wangedrag. Er zijn weinig instituten crimineler dan de Rooms Katholieke kerk, maar de massa-sekte wordt nauwelijks juridisch aangepakt. Die geestelijken lachen zich de scheuren in hun pij. Hoe vaak moet dit liedje nog gezongen worden?

Reaguursels

Inloggen

Die bewuste geyle 'broeders' van liefde die dit op hun geweten hebben moesten hoogbejaard als ze nu zijn nog helemaal uitgewoond te worden door tien Bokito-negerts in een klein plaatsje bij hen waar de zon nooit schijnt!

Hagen von Tronje | 19-08-11 | 17:01

Vandaag gaat de leider van het pedofielen-netwerk uitgebreid op bezoek in Spanje. Kosten? 50 miljoen euri's !! Met weg dit zieke pedofielen uitschot! Laat branden die kerken!!

hans6100 | 18-08-11 | 10:06

Hölzenbein,

Jij bent niet helemaal fris m.b.t. het altijd rouwen van ouders aangaande hun kinderen.

Lees het A.D. van gisteren, ouders uit Hardinxveld-Giessendam probeerden hun dochtertje van 8 jaar te verpatsen voor geld en een auto, zodat een of andere imbeciel uit Heusden ze wilde uitwonen met Sexspelletjes. Dacht je heus als zo'n kleine meid zou sterven, de ouders hierom rouwden ?

herodus | 18-08-11 | 09:33

Welke lul vertouwt zijn kind dan ook toe aan een gelovige ?!!

BunnyKiller | 18-08-11 | 08:34

Het is ook juist n.a.v. polio-epidemieën in 1952 (1712 gevallen) en 1956 (2206) dat het Rijks Vaccinatie Programma (RVP) werd opgesteld.
www.nvkp.nl/nederlandse-vereniging-kri.....
... moddergooien....

luisindepels | 17-08-11 | 21:07

Deze was statistisch iets vager.
Maar moeten we niet niet ff een stijlloze klopjacht naar die statistisch wel relevante ziekenboek leider voor jongetjes gaan houden???

hotmint | 17-08-11 | 21:04

Dus... katholieken zijn met euthanasie begonnen, voordat het wettelijk geregeld was. Dan komt het op de politieke agenda en wordt het juridisch geregeld, maar dan vanuit een politiek oogpunt weer tegen euthanasie. En hoofdpaap is ook tegen en vindt een condoom eigenlijk ook al een heel erg dramatisch hulpmiddel om kinderen te voorkomen.

Logisch dat katholieken statistisch gezien vaker zichzelf deaud maken.

MacVulpen | 17-08-11 | 20:49

dlseth_ | 17-08-11 | 09:21
dan ga je kind eens heel snel de afstandsbediening afpakken.

swift1.6 | 17-08-11 | 19:38

St. Anna in Heel is nu nog steeds een zorginstelling. Natuurlijk onafhankelijk van kerkelijk gebeuren ondertussen. Maar andere kant is het nog triest hoe ze (vaak) met de gehandicapten omgaan. Je zult er maar een familielid hebben zitten. Wij hebben hem teruggehaald... beschadigd...

iustus | 17-08-11 | 19:02

pavlov blaast weer eens op zijn toeter en de heule meute barst weer los in geblaf etc etc

JoeDoe | 17-08-11 | 17:43

@Bigbadwolf | 17-08-11 | 15:24
Hier is moord wel bewezen.
www.waldniel-hostert.de/geschichte.htm...
En hoe zou jij het onvrijwillig iemand van het leven beroven dan roeptoeteren?

Hölzenbein | 17-08-11 | 16:03

Ach wat is er tegen inteelt hele dorpen, steden en zelfs landen zijn er groot mee geworden het is net pindakaas
Ze vinden het gewoon lekker hahaha
Van de kerk moesten er meer kindjes gemaakt/geboren worden.
Dus een mooie oplossing: die inteelt mismaakte kinderen verdwijn huizen.
Net als China jongetjes(gezond) houden we meisjes(mismaakt) verdrinken we

LORD SKULL | 17-08-11 | 15:31

@ Hölzenbein | 17-08-11 | 14:24 |
A is moord niet bewezen. Dat roeptoeter jij alleen maar en B jep inteeltprodukten waren de "gesel gods" en alleen maar een schandvlek op menig hooggeplaatst familie wapen.

Bigbadwolf | 17-08-11 | 15:24

Tijd om die criminele organisatie te vervolgen en/of te verbieden.

BroodenSpelen | 17-08-11 | 15:20

Jeetje,het kan allemaal dus nog erger.De paus mag nu wel naar het internationale strafhof,vind ik.

Wezijnweerthuis | 17-08-11 | 15:17

Alle katholieken raus.

Sacha_A | 17-08-11 | 14:42

@LORD SKULL | 17-08-11 | 10:24
Juist, dat is precies wat ik niet snap. Het geeft alleen aan dat het onderzoek gestart is om misbruik van jongens te onderzoeken, ook al wordt gepretendeerd dat dat niet zo is.

Expert Homo | 17-08-11 | 14:37

Moord of geen moord dubieus is het allemaal wel! De kerk beschouw ik al jaar en dag als duivelse instantie waar direct een verbod over uitgeroepen moet worden. Wetenschap wordt tegen gesproken met mooie sprookjes uit de bijbel omdat er zeker vanuit de hoogste kringen in de kerk een bepaalde angst is dat de bijbel inderdaad een boek is gebaseerd op fictie

Uit religieuze overtuigingen wordt immers meer ellende veroorzaakt als dat er goede zaken uit voortvloeien. ik noem kruistochten en inquisitie waarbij vele andersdenkende het leven hebben moeten laten.

In de 2de wereld oorlog was het Vaticaan ook niet bepaald zuivere koek en na de oorlog werd er mede met hulp van de kerk gezorgd dat hele foute Duitsers konden vluchten naar Zuid Amerika, nog te zwijgen over de rol of beter gezegd het ogen dicht knijpen voor alles wat zich in de 2de wereld oorlog afspeelde.

Dan nog al die priesters door de jaren heen gewapend met hun knop in de ene hand en de bijbel in de andere om aan hun sexueel gerief te komen, of het nu om een zwakzinnige of een kind gaat, fysieke dreiging of emotionele dreiging dat maakt niet uit want het woord van een priester is heilig en dus blijft het een geheim tussen priester, slachtoffer en god.

God vergeeft en dat wordt ook verlangt van Gods dienaren en zo is geheimhouding (lees doofpot) verzekerd, zulke praktijken zie je toch ook in sektes! Dus waarom is een kerk dan geen sekte?

Dat de kerk alhoewel afzwakkend in gelovige nog zoveel leden telt en het plein voor het Vaticaan nog altijd vol staat is mij echt een raadsel, zijn mensen nu zo blind en dom of is de tolerantie zo hoog? Waarom geloven mensen zo stellig in "iets" zou het niet beter zijn om eens te geloven in jezelf?

het geloof zou verboden moeten worden en de kerk zou haar rijkdommen moeten inleveren, waarvan ook nog de vraag is hoe dat verkregen is!

Bah bah een heel epistel en het zal wel niks uitmaken maar het hoge woord is er uit en als atheïst zeg ik dan maar een keer AMEN!

praatjepoepofzo | 17-08-11 | 14:31

@Bigbadwolf | 17-08-11 | 14:18
Zelfs na moord op hun kinderen? Ongelofelijk.

Hölzenbein | 17-08-11 | 14:24

Blijkbaar raakten er in de jaren vijftig ook al pdf'jes zoek bij de politie.

Bergverzet | 17-08-11 | 14:22

PSZ-E | 17-08-11 | 14:10 |
"Religie is vrede"

Behalve als er uit naam van die religie mensen worden vermoord en landjepik wordt gedaan

LORD SKULL | 17-08-11 | 14:19

@ Hölzenbein | 17-08-11 | 14:02 |

Ouders altijd rouwen? Kom op de meeste waren blij verlost te zijn van de "gesel gods" aka hun inteelt nakomelingen.

Bigbadwolf | 17-08-11 | 14:18

Religie is vrede

PSZ-E | 17-08-11 | 14:10

@Bigbadwolf | 17-08-11 | 13:50
Wat wil je hiermee rechtpraten? Ik ben zeker dat ouders altijd rouwen om hun kinderen, maakt niet uit hoe oud ze zijn en of ze 'normaal' of 'inteelt' of 'zwakzinnig' zijn.

Hölzenbein | 17-08-11 | 14:02

@Bigbadwolf | 17-08-11 | 13:00
Het ligt natuurlijk aan welke periode. Een andere broeder vertelt:
"Op Sint-Joseph zou het sterftecijfer na de aanstelling van een "minder geschikte" broeder zijn toegenomen. Na de feiten werd hij bovendien overgeplaatst naar ons land.

"Het ging om heel jonge kinderen, vanaf een jaar of zes. Ik heb het dan over jonge, heel zieke kinderen die meestal in bed lagen. Die werden op een bepaald moment verzorgd door een collega-broeder. Een eigenwijze man. Niemand mocht zich met de verpleging bemoeien," zo laat een hoogbejaarde oud-broeder weten aan de Telegraaf. "
www.demorgen.be/dm/nl/990/Buitenland/a...

polt | 17-08-11 | 13:56

@ Hölzenbein | 17-08-11 | 13:29 |
Maar waar waren de ouders,broers en zussen dan van de slachtoffers?
We hoeven elkaar niks wijs te maken maar de inteeltproductie was enorm en alles werd afgevoerd naar St Joep en St Anna.
Hoe kon je de buren uitleggen dat het kind geboren uit broer/zus, pa dochter,opa kleindochter een vacht had,visschubben had, alleen gevoederd kon worden met een riek en god weet wat nog meer.
Die ouders waren helemaal niet rouwig om het verlies van maat waren blij dat ze er vanaf waren.

Bigbadwolf | 17-08-11 | 13:50

@doskabouter | 17-08-11 | 13:37
Volgens mij is het een keer voorgekomen en het is inderdaad walgelijk. Maar daar gaat het even niet om hier.

Hölzenbein | 17-08-11 | 13:48

@Hölzenbein | 17-08-11 | 12:55
Of het betekent dat er vooralsnog geen andere verontrustende signalen afkomstig waren uit het meisjesinternaat, maar wel uit die van het jongensinternaat.
Overigens zou alles draaien om 1 of andere broeder die na de beruchte jaren overgeplaatst werd naar Belgie. Wellicht weten ze in Belgie meer?

polt | 17-08-11 | 13:44

@ Lord Skull

Precies mijn punt. Je moet niet uitzoeken wat er 50 jaar geleden is gebeurd, zodat je capaciteit hebt om uit te zoeken of het nu nog gebeurd. En daar kan je tenminste nog wat aan doen.

Maccius | 17-08-11 | 13:39

@LORD SKULL | 17-08-11 | 12:08
Je genoemde rijtje is niet bepaald compleet, hoogstens een opsomming van de meest voorkomende religies.

Dit lijkt er meer op: nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_religi...

_ranz | 17-08-11 | 13:39

Hölzenbein | 17-08-11 | 12:41

Helemaal mee eens. Helaas gebeurt het vandaag de dag nog steeds. Bijvoorbeeld door Islam-terroristen die kinderen met bomgordels uitrusten om daarna tot gehakt geblazen te worden. Walgelijk vind je niet?

doskabouter | 17-08-11 | 13:37

Verjaren? ik lees steeds verjaren maar denken jullie niet dat het misschien nog steeds ergens gebeurd?
Want er komen ook nu nog steeds van deze tijd rare berichten.
Het vaticaan heeft ook nog steeds Area 51 plekken. :P

LORD SKULL | 17-08-11 | 13:31

@Bigbadwolf | 17-08-11 | 13:00
Het ergste is gewoon het verlies en het leed als het om kinderen gaat. Het is de omgekeerde wereld, kinderen horen niet te overlijden. Volwassenen van boven de 70 (zoals in die tabel) ook niet, maar daar heb ik vrede mee (ben zelf niet meer jong en weet dat het ooit zo laat is). Met kinderen is en blijft voor mij onbegrijpelijk.

Hölzenbein | 17-08-11 | 13:29

@ Hölzenbein | 17-08-11 | 12:49 |
Dank je wel. Zelfs na zestig jaar is het graf van ons broertje nog steeds een van de dingen waar we goed voor zorgen.
Ik wil alleen maar zeggen dat het niet allemaal dood en verderf was op St joep en St.Anna.
Kinderen uit het gezin van mijn tante zijn daar maanden lang verzorg omdat hun moeder in TBC had en in een rusthuis een kuur moest volgen.Ze zijn nog steeds vol lof over de liefde dei ze daar gekregen hebben. Aan elke medaille zitten twee kanten en niemand zal ooit weten wat zich daar afgespeeld heeft. Het kan zelfs een actie van mededogen zijn geweest. Misschien kan de familie van de toenmalige burgervader uit Maastricht wel enig licht werpen op deze zaak. Hij had daar ook twee kinderen zitten.

Bigbadwolf | 17-08-11 | 13:00

@polt | 17-08-11 | 12:50
Ja verschrikkelijk. Ze stoppen het gewoon weer in de doofpot die lutserts. Als ik lees "„Zonder die context heb ik aan het eind van de dag nog 20 instellingen waar de cijfers anders zijn”" dan word ik heel erg boos. Mijn reactie is dan: Dan zoek je het bij die 20 andere instellingen ook maar uit, klootzak! Man man man.

Hölzenbein | 17-08-11 | 12:55

@Hölzenbein | 17-08-11 | 12:34
N.a.v. deze nieuwe info lijkt het me duidelijk dat het OM meer vermoed dan een toevallige epidemie van het 1 of ander in het jongensinternaat:
OM: geen onderzoek meisjesinternaat Heel
www.limburger.nl/article/20110817/ANPN...

polt | 17-08-11 | 12:50

@Bigbadwolf | 17-08-11 | 12:46
Daar vergis je je in. En daar laat ik het even bij.

Hölzenbein | 17-08-11 | 12:49

@ polt | 17-08-11 | 12:43 |
Je vergeet dat allen diegene die in gewone gezinnen leefden vermeld staan in Wiki.
Diegene die in instellingen leefden hadden zo wie zo al geen weerstand en werden dus nooit vermeld in welke statistieken dan ook.

Bigbadwolf | 17-08-11 | 12:49

@Bigbadwolf | 17-08-11 | 12:40
Ook al is het hier anoniem, gecondoleerd met je broertje. Ik weet wat verlies van een kind of kleinkind is, dus weet ik ook wat je meemaakt als je een broertje verliest. Volgens mij gaat het hier om een vroegere tijd dan de polio tijd, maar ik wil ook niet bepalen waaraan die arme zielen overleden zijn. Dat is nou juist wat ze uitzoeken en ik vind als iets opvalt dan moet je dat ook uitzoeken omdat de ervaring ook toont dat heel veel kinderen omgebracht werden door de nazi zwijnen en door anderen. Als het aan polio te wijten was dan zouden ze het toch al gemerkt hebben? Ik weet het ook niet, maar vreemd is het allemaal.

Hölzenbein | 17-08-11 | 12:49

@Bigbadwolf | 17-08-11 | 12:40
"Justitie onderzoekt nu de sterfte onder jonge mannen bij Sint Joseph. Daar stierven in drie jaar maar liefst 34 jongens. Het overgrote deel in 1953, toen de teller op 22 kwam. Twintig meer dan het jaar daarop. Nou was 1953 ook het jaar van een polio-epidemie. Dit kan verklaren waarom dat jaar ook bij Sint Anna het sterftecijfer hoog lag. Zestien meisjes overleden er. Het beeld vertekent echter. Sint Anna was bijna eens zo groot als Sint Joseph. En polio kan niet verklaren waarom de meisjes die overleden bijna allemaal jonger waren dan tien jaar, terwijl de dode jongens juist tussen de tien en de achttien jaar oud waren. "
www.limburger.nl/article/20110817/REGI...

polt | 17-08-11 | 12:48

@ Hölzenbein | 17-08-11 | 12:41
Baby you ain't seen nothing yet.

Bigbadwolf | 17-08-11 | 12:46

Uhmmm ik vindt het heel goed dat OM geen onderzoek gaat doen. Maar ik zal wel gek zijn.

Ze moeten gewoon boefen gaan vasthouden, en niet onderzoek doen naar iets wat al lang verjaard is. Kan zeker omdat het er 2 zijn net zo goed de een of andere bacterie zijn. (hebben ziekenhuizen nog wel eens last van tegenwoordig) En zo niet alles is toch al verjaard. of overleden.

Maccius | 17-08-11 | 12:46

@Bigbadwolf | 17-08-11 | 12:40
Wikipedia meldt (helaas niet verwijzend naar een bron):
"De laatste grote polio-epidemie in Nederland was in 1956. Deze epidemie heeft in dat jaar bij 1784 mensen verlammingen veroorzaakt; 10% van hen moesten beademd worden (in de zogenaamde ijzeren long). 70 Personen (3%) zijn overleden."

polt | 17-08-11 | 12:43

-weggejorist-

vvt349 | 17-08-11 | 12:42

@Bigbadwolf | 17-08-11 | 12:37
"Wat daar verpleegd werd verdiende niet eens de naam leven/schepsel."

Ook dan heeft NIEMAND, maar dan ook NIEMAND het recht het heft in eigen handen te nemen en die kinderen te VERMOORDEN! Want dat gebeurde in de nazitijd door nazi-artsen.

Hölzenbein | 17-08-11 | 12:41

@ Hölzenbein | 17-08-11 | 12:08
Ga een kijken op de omliggende kerkhoven en kijk naar de sterfdatum.
Honderden kinderen zijn toen gestorven aan polio waaronder mijn broertje.

Bigbadwolf | 17-08-11 | 12:40

Excuses in mijn vorige tegel moet "bijna de helft van ALLE overledenen" zijn "MEER dan de helft van ALLE overledenen". Dat maakt het juist nog raadselachtiger.

Hölzenbein | 17-08-11 | 12:38

Hoe weten jullie dit allemaal? Zijn jullie er geweest? Hebben jullie ooit gezien wat daar zat?
Nee?
Tot ver in de jaren tachtig mocht je daar als aankomend arts alleen met speciale toestemming de patiënten bezoeken.
Wat daar verpleegd werd verdiende niet eens de naam leven/schepsel .
Jullie oordelen allemaal vanachter jullie PC maar ik zou wel eens willen zien hoe jullie zouden reageren als je ook maar een procent gezien hadden van wat daar leefde.
SF films verbleken bij de werkelijkheid.

Bigbadwolf | 17-08-11 | 12:37

@polt | 17-08-11 | 12:13
Wat ik lees is dat het om twee internaten gaat. De een heeft 40 vrouwen en de ander 34. Het rare is het internaat met 34 vrouwen heeft net zo veel mannen die overleden zijn namelijk ook 34. Dus depers.nl schrijft een beetje verwarrend volgens mij. Verontrustend vind ik de cijfers in de eerste tabel van depers.nl wel. Laten we de plus 70 even voor wat het is. 14 overledenen ten opzichte van het totaal overledenen vind ik niet verontrustend, zelfs normaal. Blijven 54 mensen over. Tussen de 19 en 69 jaar zijn er 15 mensen overleden. Klinkt ook niet verontrustend. Wat wel verontrustend klinkt zijn de 39 kinderen (dus bijna de helft van ALLE overledenen) die niet ouder werden dan 18 jaar. Of er waren typische kinderziektes die zorgden voor het overlijden van die kinderen of er was iets anders aan de hand.

Hölzenbein | 17-08-11 | 12:34

'Alhoewel ik me dat eerlijk gezegd wel eens afvraag, beschouw ik me zelf niet als antisemiet of anti-Joods.
Desalniettemin intelligent opgemerkt: want feit is dat in de pioniersperiode van het katholieken-bashen (even afgezien van de tachtigjarige oorlog en de naweeën daarvan) joodse scribenten voorop liepen bij het afbreken van het morele gezag van de katholieke kerk.
Misschien is hetin dit verband ook vermeldenswaardig dat ik stam uit een communistisch nest waarbij aan vaderskant twee ooms hun verzetsactiviteiten met hun leven moesten bekopen.

WirMachenMusik | 17-08-11 | 11:59 |'
De vergelijking ging om Joden en Moslims die beiden viriel zouden zijn. RK bashen kan best een Joodse hobby in de zestiger jaren zijn geweest. Veel Westerse intellectuelen zijn nu eenmaal Joods. Maar ik zie de viriliteit van Jodendom en Islam niet. Islam vormt een overweldigende meerderheid, Jodendom omvat hoogstens twintig miljoen mensen. Israel is wel goed bewapend en zou militair de buurlanden net aankunnen. Maar dan houdt de vergelijking wel op. Hoewel zelf niet katholiek betreur ik het RK bashen wel. Het is zelfs dom. De katholieke kerk door de eeuwen heen in al haar verscheidenheid is een van de voornaamste pijlers van de westerse beschaving.

Jezus_Boeddha | 17-08-11 | 12:15

Noord-Holland is uit de zee onstaan dus heeft niets met Limburg te maken God zij dank of is het klaretaalzeewolde zij dank .. nu ben ik de weg kwijt
Elimineer mij aub nu niet

LORD SKULL | 17-08-11 | 12:14

@Hölzenbein | 17-08-11 | 12:08
Maar het wordt zo anders gebracht in de artikelen erover. Het lijkt net alsof 40 vrouwen beneden de 11 jaar in 2 jaar gestorven zijn.
Verder ben ik ook wel benieuwd naar het landelijk gemiddelde in relatieve (niet absolute, want dan weet ik nog niks) zin.
Een onderzoek is natuurlijk altijd gewenst als de cijfers verontrustend overkomen. Maar het is me nog steeds niet duidelijk hoe verontrustend die cijfers eigenlijk zijn.

polt | 17-08-11 | 12:13

@spazwart | 17-08-11 | 12:03
Uit Limburg is Nederland ontstaan, kan je nagaan.

Hölzenbein | 17-08-11 | 12:10

@klaretaalzeewolde | 17-08-11 | 11:59 |
Ook het geloof in mezelf?
En zover ik weet is Satanisme geen religie staat ieder geval niet in het rijtje nl.wikipedia.org/wiki/Religie

LORD SKULL | 17-08-11 | 12:08

@polt | 17-08-11 | 12:01
"Ook viel me op dat een aardig aandeel binnen de sterftegevallen ouder was dan 70 jaar. Niet zo heel raar."

Dat klopt, dat is helemaal niet raar. Alleen zijn de helft van alle overledenen -kinderen onder de 18 jaar- (dus ik tel de mensen tussen 18 jaar en 70 jaar niet eens), en dat is wél raar. En daar gaat het nou juist om.

Hölzenbein | 17-08-11 | 12:08

@Hölzenbein | 17-08-11 | 11:58
Kudo's zeggen weinig, ben ik het mee eens. Mijn grootste fans zijn net zo cool als ik, die doen er niet aan mee. Dus die plusjes moet ik al missen.

Detlev Tarnowitz | 17-08-11 | 12:06

vroeger waren de geestelijken "heiligen" nu zijn de justitiemedewerkers "heiligen" over 60 jaar zullen de daders van nu veroordeeld worden, maar ja, dan zijn die honden allang dood, maar het was een schande dat die justitiemedewerkers van het begin van deze eeuw zo beschermd werden, maar ja, dan is het nu van vandaag alweer vroeger he?

pinkypink | 17-08-11 | 12:04

LORD SKULL .... als je dan toch perse ergens in wilt geloven omdat je kennelijk niet op eigen benen kan/wilt/durf te staan, geloof dan in ....... mij hhahahahahahahhahahahaha

klaretaalzeewolde | 17-08-11 | 12:03

Limburgers zijn altijd een apart volk geweest, ze lijken niet eens op een gemiddelde Nederlander (De Romeinen hebben daar flink liggen neuken)
We hadden het ook vrijwillig aan de Belgen moeten geven, toen ze vlak na WO1 Limburg claimden.
Zouden we ook geen ooit machtige KVP/CDA of Wilders gehad.

spazwart | 17-08-11 | 12:03

Ik kan hier vooralsnog weinig mee. Onbekend is hoeveel mensen er in totaal op die internaten zaten. Onbekend is hoeveel het landelijk gemiddelde is van sterftegevallen in dergelijke instellingen in die periode. Ook viel me op dat een aardig aandeel binnen de sterftegevallen ouder was dan 70 jaar. Niet zo heel raar.

polt | 17-08-11 | 12:01

Jezus_Boeddha | 17-08-11 | 11:37

ELK geloof afschaffen zeg ik toch !

LORD SKULL | 17-08-11 | 11:46
...????
nu wil jij weer in satan geloven.. ik zeg toch: ELK geloof afschaffen

klaretaalzeewolde | 17-08-11 | 11:59

Jezus_Boeddha | 17-08-11 | 11:26 |
Hoor ik hier nu een anti-Joods geluid?
---------------------------------------
Alhoewel ik me dat eerlijk gezegd wel eens afvraag, beschouw ik me zelf niet als antisemiet of anti-Joods.
Desalniettemin intelligent opgemerkt: want feit is dat in de pioniersperiode van het katholieken-bashen (even afgezien van de tachtigjarige oorlog en de naweeën daarvan) joodse scribenten voorop liepen bij het afbreken van het morele gezag van de katholieke kerk.
Misschien is hetin dit verband ook vermeldenswaardig dat ik stam uit een communistisch nest waarbij aan vaderskant twee ooms hun verzetsactiviteiten met hun leven moesten bekopen.

WirMachenMusik | 17-08-11 | 11:59

@Detlev Tarnowitz | 17-08-11 | 11:52
Het ging om een bepaalde tegel van je waar je in de min staat. Wou tevens het kudo-gedoe wat relativeren want ik ben de min-koning. En laat mij dat nou aan mijn reedt roesten.

Hölzenbein | 17-08-11 | 11:58

RK's staan vanaf nu onder de dieren.

Religie brengt te veel schade en dus afschaffen, zoals wij het in het verleden en heden oplossen.

Teveel schade, weg ermee.

Parelmoer | 17-08-11 | 11:57

logisch bewijs voor het tegenwerken van het afschaffen van verjaring, een halsmisdaad welke kan verjaren hoe is het mogelijk dat het kan.
Bah

boost | 17-08-11 | 11:56

@LORD SKULL | 17-08-11 | 11:50
Jij begint zelf met het reduceren van seksuele devianties tot evolutionaire fenomenen. Dus als jij de mens niet als een natuurlijk wezen wil zien, maar als iets dat daar boven staat (proest!!!) waarom schreef jij dan je tegel @11:36?

Detlev Tarnowitz | 17-08-11 | 11:56

@Hölzenbein | 17-08-11 | 11:39
Ik sta in zwaar plus. Dus of u even in een hoekje wilt kruipen.

Detlev Tarnowitz | 17-08-11 | 11:52

Detlev Tarnowitz | 17-08-11 | 11:41 |
"De natuur kent leeftijden, slechts geslachtsrijp of niet."
Dat is bij de dieren en daar staan de meeste boven in jou geval zo ik met deze opmerking toch heel erg twijfelen maar kan ook aan je opvoeding liggen, was je vroeg rijp? Je ouders zullen het wel weten denk ik :)

LORD SKULL | 17-08-11 | 11:50

LORD SKULL | 17-08-11 | 11:46
-
Uuuuh, Satan is gewoon een bijproduct van het gristendom hoor.

Badderbeest! | 17-08-11 | 11:48

@klaretaalzeewolde | 17-08-11 | 11:28 |
"Het wordt tijd dat we ELKE VORM VAN RELIGIE afschaffen."

Ja laten we dat doen gaan we met ze alle in SATAN geloven en eren, weten we meteen wie we schuld moeten geven want de zondeBOK is ie toch al.
En offeren mag ook van hem

LORD SKULL | 17-08-11 | 11:46

@Neut | 17-08-11 | 11:36
De natuur kent leeftijden, slechts geslachtsrijp of niet.

Detlev Tarnowitz | 17-08-11 | 11:41

@Detlev Tarnowitz | 17-08-11 | 11:12
Twee hebben er gemind als ie eerst op plus stond want hij staat nu op min 1. En ik was geen van die twee. Wat nu?

Hölzenbein | 17-08-11 | 11:39

'Het wordt tijd dat we ELKE VORM VAN RELIGIE afschaffen. Daar is in het verleden,nu en zal in de toekomst NIKS ANDERS DAN ELLENDE van komen. Het wordt tijd dat elke gezond denkend mens zich eens af vraagt of hij/zij nog steeds in een 2000 jaar oud stripfiguur kan blijven geloven, of dat het eens tijd wordt om geestelijk op eigen benen te gaan staan.

klaretaalzeewolde | 17-08-11 | 11:28'
Aldus Lenin/Stalin/Mao/Pol Pot. Maar helaas: niet elke religie is precies 2000 jaar oud. Dus welke moet weg en welke blijft?

Jezus_Boeddha | 17-08-11 | 11:37

Homo's zijn een te deduceren product van overpopulatie. Maar bij pedo's? Ik kan me geen natuurlijk voordeel erbij voorstellen dat te behalen valt aan kindjes te emotioneel te ruïneren.

Neut | 17-08-11 | 11:36

Het enge van de RK-kerk is dat ze zo verweven is met maatschappelijke instituties, vooral in Zuid-Nederland. Tot diep in de jaren 70 viel amper te ontkomen aan de invloed van Meneer Pastoor en zijn broeders en zusters. Een neutraal internaat was in die dagen denk ik heel goed zoeken...

LJBrinkhorst | 17-08-11 | 11:33

@Hölzenbein | 17-08-11 | 11:25
Lees even mijn tegel @10:06 Daar staat hoe ik erover denk.

Detlev Tarnowitz | 17-08-11 | 11:29

Het wordt tijd dat we ELKE VORM VAN RELIGIE afschaffen. Daar is in het verleden,nu en zal in de toekomst NIKS ANDERS DAN ELLENDE van komen. Het wordt tijd dat elke gezond denkend mens zich eens af vraagt of hij/zij nog steeds in een 2000 jaar oud stripfiguur kan blijven geloven, of dat het eens tijd wordt om geestelijk op eigen benen te gaan staan.


klaretaalzeewolde | 17-08-11 | 11:28

@doskabouter | 17-08-11 | 11:11
Ach man bepis je toch niet zo. Heb er zelfs pluskudo's voor gekregen en ik herhaal hem nog eens. Dat jij hem niet begrijpt is niet mijn probleem...

"Ik vermoed omdat de katholieke kerk alles achterbaks doet. Is waarschijnlijk ook de reden waarom veel CDA'ers in Limburg op de PVV gestemd hebben. Typisch katholiek gedrag. Stiekum iets doen en in de handen wrijven. Heeft Verhagen er overigens al wat over gezegd? En Wilders zal het wel te druk met zijn islamofobie hebben."

Hölzenbein | 17-08-11 | 11:28

'En wat doet die godwin (het is er geen want we discussieren nog) ter zake? Je ontwijkt mijn vraag. En Jezus_Boeddha was ook al iets opgevallen wat mij ook opgevallen was maar niets van gezegd heb maar daar geef je ook geen antwoord op. Namelijk de zin: "Ik prijs de euthanasiepraktijk van deze instellingen.". Was dat serieus? Want dan ben je echt een enorme sickfuck.
Hölzenbein | 17-08-11 | 11:25 |'
Wees niet boos op hem; hij bedoelde het niet zo.

Jezus_Boeddha | 17-08-11 | 11:27

'Zouden die fanatieke anti-papisten wel weten dat ze de geestelijke erfgenamen zijn van linkse mediabolwerken als Vrij Nederland, Haagse Post en Groene Amsterdammer, die eind zestiger jaren begonnen met het systematisch bashen van katholieken.
En nu het katholicisme als als (expliciete) morele instantie hier geen fluit meer voorstelt, komen ze nog even op het lijk dansen.
En nog eens jongens: het katholicisme is dankzij het linkse afbraakwerk al heel lang uitgeteld: momenteel gaat het om de meer dan ooit viriele religies als jodendom en islam die als aartsvijanden tegenover elkaar staan.
WirMachenMusik | 17-08-11 | 11:20 |'
Hoor ik hier nu een anti-Joods geluid?

Jezus_Boeddha | 17-08-11 | 11:26

@Detlev Tarnowitz | 17-08-11 | 11:12
En wat doet die godwin (het is er geen want we discussieren nog) ter zake? Je ontwijkt mijn vraag. En Jezus_Boeddha was ook al iets opgevallen wat mij ook opgevallen was maar niets van gezegd heb maar daar geef je ook geen antwoord op. Namelijk de zin: "Ik prijs de euthanasiepraktijk van deze instellingen.". Was dat serieus? Want dan ben je echt een enorme sickfuck.

Hölzenbein | 17-08-11 | 11:25

Zouden die fanatieke anti-papisten wel weten dat ze de geestelijke erfgenamen zijn van linkse mediabolwerken als Vrij Nederland, Haagse Post en Groene Amsterdammer, die eind zestiger jaren begonnen met het systematisch bashen van katholieken.
En nu het katholicisme als als (expliciete) morele instantie hier geen fluit meer voorstelt, komen ze nog even op het lijk dansen.
En nog eens jongens: het katholicisme is dankzij het linkse afbraakwerk al heel lang uitgeteld: momenteel gaat het om de meer dan ooit viriele religies als jodendom en islam die als aartsvijanden tegenover elkaar staan.

WirMachenMusik | 17-08-11 | 11:20

'Interessant om te lezen:
nl.wikipedia.org...
Hölzenbein | 17-08-11 | 11:04 |'
Ik zat er niet zo ver naast dus: het komt deels door de seksuele vrijheid die de hippietijd werd gepredikt door onder meer en.wikipedia.org/wiki/Sexual_Freedom_L...
Maar gerommel bestond al in het verre verleden en kerkelijke autoriteiten dekten het toe. Zie het toneelstuk van Shelley: The Cenci
www.bartleby.com/18/4/

Jezus_Boeddha | 17-08-11 | 11:16

De titel is mij veeeels te suggestief. Waarom blijf je niet bij de feiten Quid ? "Ook veel meisjes dood in RK-internaat" zou toch veel beter zijn ? De geloofsovertuiging van de meisjes is helegaar nog niet onerzocht.

Badderbeest! | 17-08-11 | 11:14

@Hölzenbein | 17-08-11 | 11:03
Niemand heeft gemind, eentje heeft geplust, de rest was daar niet moedig genoeg voor maar denkt hetzelfde.

Detlev Tarnowitz | 17-08-11 | 11:12

Hölzenbein | 17-08-11 | 10:40

Dat is allemaal prima, maar jij bent structureel bezig overal (niet ter zake dan toch wel) de PVV of Geert Wilders negatief bij te betrekken. Dat vind ik niet alleen trollen en dat vind ik ziek. Ik ben niet de enige die dat vind. Je bent onverslagen de queen of minkodos van GS. Ben je toch nog ergens goed in.

Have a nice day.

doskabouter | 17-08-11 | 11:11

@Jezus_Boeddha | 17-08-11 | 11:08
Lees mijn tegels anders even.

Detlev Tarnowitz | 17-08-11 | 11:10

'En ben je nou blij? Heb je ook nog een antwoord op vraag 1?
Hölzenbein | 17-08-11 | 11:03'
ik weet het antwoord: omdat ik het zeg!

Jezus_Boeddha | 17-08-11 | 11:10

'Ik weet niet waar jij mijn afkeer leest. Ik prijs de euthanasiepraktijk van deze instellingen.
Detlev Tarnowitz | 17-08-11 | 10:55 | '
Ik neem aan dat je een zeer cynisch grapje maakt.

Jezus_Boeddha | 17-08-11 | 11:08

@Chiant | 17-08-11 | 09:14
Ik zie dat er in 1826 in Noord Holland kennelijk nogal wat mensen aan sterfte zijn overleden....

God Zelf | 17-08-11 | 11:06

@Detlev Tarnowitz | 17-08-11 | 11:00
En ben je nou blij? Heb je ook nog een antwoord op vraag 1?

Hölzenbein | 17-08-11 | 11:03

@Hölzenbein | 17-08-11 | 10:54
Hoppakee, en we hebben een godwin. Niveautje, Hölzie...

Detlev Tarnowitz | 17-08-11 | 11:00

Gelukkig is het nu beter. Alleen schieten de kosten van de gezondheidszorg omhoog.

exkoppijn | 17-08-11 | 10:55

@Jezus_Boeddha | 17-08-11 | 10:51
Ik weet niet waar jij mijn afkeer leest. Ik prijs de euthanasiepraktijk van deze instellingen.

Detlev Tarnowitz | 17-08-11 | 10:55

'Wat ik weet (en dat heb ik van mijn voorouders die echt geen nazi's waren en uit de boeken) is dat heel veel mensen in Limburg nazi-likkers waren. Als ik dan reken dat bijna heel Limburg uit katholieken bestaat dan is de koppeling snel gelegd. De katholieke kerk keert zich altijd af van de zonden van het verleden maar begaan de zonden telkens weer in het heden. Iets om over na te denken als je het nieuws volgt.
Hölzenbein | 17-08-11 | 10:51 |'
Ik ben erg benieuwd naar de misdaden van de katholieke kerk in het heden. Dus wat er op dit moment wordt gedaan, niet wat sommige paters twintig jaar geleden deden aan seksuele handelingen met minderjarigen. Trouwens minder dan twintig jaar geleden werd pedofilie nog op de tv aangeprezen en vergoelijkt door de stichting Martijn. Niemand protesteerde toen omdat seksuele vrije moraal toen heilig was en je alles moest mogen doen wat je maar wilde. Die morele blindheid sloeg dus ook terug op sommige paters.

Jezus_Boeddha | 17-08-11 | 10:55

@Detlev Tarnowitz | 17-08-11 | 10:46
1. hoe weet je dat?
2. het is de manier hoe je het zegt

Ik hoor mensen ook wel eens zeggen 'hopelijk komt er weer eens een nieuwe führer'. Sorry als mij dat in het verkeerde keelgat schiet, dus ook die opmerking van jou.

Hölzenbein | 17-08-11 | 10:54

'Ik zeg wat veel mensen denken. Als jij daar je ogen voor wil sluiten ben je hypocriet en onmenselijk.
Detlev Tarnowitz | 17-08-11 | 10:46'
ik zeg wat nog veel meer mensen denken. Als jij je ogen daarvoor wil sluiten ben je enigzins verblind door je eigen afkeer van de katholieke kerk.

Jezus_Boeddha | 17-08-11 | 10:51

@Jezus_Boeddha | 17-08-11 | 10:44
Wat ik weet (en dat heb ik van mijn voorouders die echt geen nazi's waren en uit de boeken) is dat heel veel mensen in Limburg nazi-likkers waren. Als ik dan reken dat bijna heel Limburg uit katholieken bestaat dan is de koppeling snel gelegd. De katholieke kerk keert zich altijd af van de zonden van het verleden maar begaan de zonden telkens weer in het heden. Iets om over na te denken als je het nieuws volgt.

Hölzenbein | 17-08-11 | 10:51

Natuurlijk zijn het schokkende cijfers, maar van de andere kant moet het wel in perspectief gezet worden. Volgens mij gaat een lichamelijke/geestelijke handicap meer dan eens samen met allerlei lastige ziektes (problemen met stofwisseling, astma, suikerziekte, enz) waar in 1952 nog echt geen goede remedies tegen waren.

Helemaal in combinatie met mogelijke onkunde/onwil van de broeders, kan ik me voorstellen dat dit voor een hoog sterftecijfer zorgt. De geneeskunde van nu is niet te vergelijken met die van 60 jaar geleden.

_ranz | 17-08-11 | 10:50

@Hölzenbein | 17-08-11 | 10:28
Ik zeg wat veel mensen denken. Als jij daar je ogen voor wil sluiten ben je hypocriet en onmenselijk.

Detlev Tarnowitz | 17-08-11 | 10:46

'Het enige dat ik weet (ik kom uit een katholieke omgeving want dat is Limburg), is dat bij heel veel nazi's katholieken zaten. De link is dus niet toevallig. Ik zeg daarmee absoluut niet dat elke katholiek een nazi is (ben niet Wilders, die alles over een kam scheert over moslims). En wat moorden van katholieken in het algemeen aangaat. Bedenk je laatste zin nog maar eens en sla eens een paar geschiedenisboeken open....
Hölzenbein | 17-08-11 | 10:37'
De link tussen nazis en katholicisme is opvallend. je had net zo goed naar Franco kunnen verwijzen die expliciet bon Catholique is gebleven en toch een vreselijke man was. Voor mij blijft de vraag of je al deze wandaden aan de katholieke kerk als grote geloofsgemeenschap moet verwijten of aan het feit dat de top corrupt is / was en machtsbelust. De katholieke kerk heeft zich toch in de afgelopen jaren bewust afgekeerd van de zonden van het verleden!?

Jezus_Boeddha | 17-08-11 | 10:44

Hölzenbein | 17-08-11 | 10:40

That's the way het koekje kruimelt ;).

de betaalautomaat | 17-08-11 | 10:42

'Ben ik met je eens maar met vuurwapens vallen er meer doden dan met zwaard
Hadden die Heilige kruisridders betere wapens gehad, dan lag een groot deel van europa nu ook in noord Afrika :)
LORD SKULL | 17-08-11 | 10:35 '
Ik schreef ook een half millenium. Ik bedoelde het halve millenium teruggerekend van heden. Dus ik rekende de kruistochten niet mee. Die waren trouwens deels politiek. Ook hier is het moeilijk om de katholieke kerk of de gewonde gelovigen van toen de kruistochten aan te wrijven. Franciscus van Assisi was een tegenstander van de kruistochten en hij was wel katholiek.

Jezus_Boeddha | 17-08-11 | 10:41

@doskabouter | 17-08-11 | 10:34
Cool it down jonguh... Als ik iets over de PVV zeg ben ik een trol, als een idioot socialisten met nationaal socialisten over een kam scheert is het goed. Lees mijn tegels of laat het maar doe geen huilie huilie als ik niet jouw mening heb. Al eens van een discussie board gehoord? Daar ben je. Zeg er iets tegen (dat kan hier) maar noem mij geen tikkende tijdbom volidioot.

Hölzenbein | 17-08-11 | 10:40

3*links=rechts | 17-08-11 | 09:06

LOL! Leave Lexie alone! Het komt allemaal te dichtbij voor hem. Door zijn IQ voelt hij zich verwant aan de slachtoffers.

de betaalautomaat | 17-08-11 | 10:38

@Jezus_Boeddha | 17-08-11 | 10:31
Het enige dat ik weet (ik kom uit een katholieke omgeving want dat is Limburg), is dat bij heel veel nazi's katholieken zaten. De link is dus niet toevallig. Ik zeg daarmee absoluut niet dat elke katholiek een nazi is (ben niet Wilders, die alles over een kam scheert over moslims). En wat moorden van katholieken in het algemeen aangaat. Bedenk je laatste zin nog maar eens en sla eens een paar geschiedenisboeken open....

Hölzenbein | 17-08-11 | 10:37

@Hölzenbein
Eng en diep triest, inderdaad... Ook een duidelijke waarschuwing voor de cynische en pragmatische mens van tegenwoordig, dat filosofische en politieke ideëen hebben wel (soms heel zware) gevolgen.

tomasz | 17-08-11 | 10:36

@Jezus_Boeddha | 17-08-11 | 10:31 |
"Niet-religieuze groepen (nazis, communisten, fascisten, radicale nationalisten) hebben in de twintigste eeuw veel meer gemoord dan de katholieke kerk in een half millenium."

Ben ik met je eens maar met vuurwapens vallen er meer doden dan met zwaard
Hadden die Heilige kruisridders betere wapens gehad, dan lag een groot deel van europa nu ook in noord Afrika :)

LORD SKULL | 17-08-11 | 10:35

Hölzenbein | 17-08-11 | 09:21

Jij weet ook werkelijk overal en altijd de PVV erbij te betrekken. Zoek eens hulp gast. Bovendien denk ik dat jij een tikkende tijdbom bent. Iemand die zo geobsedeerd is doet vroeg of laat iets doms. Zal me niets verbazen als de AIVD je al in het snotje heeft.

doskabouter | 17-08-11 | 10:34

@Detlev Tarnowitz | 17-08-11 | 10:26 |

Heel weinig de mensen die ik ken willen hun kind juist thuis hebben, maar vaak is dat niet te doen.
Of alleen voor het weekend.
Maar misschien de ouders van zwaar gelovige die zo denken want voor voorplanting zijn ze niet geschikt.
Want dat wil de kerk toch:
"Gaat heen en vermenigvuldigt u" - Genesis 1:28 en 9:1

LORD SKULL | 17-08-11 | 10:31

Merkwaardig dat men hier christenen en katholieken verwart en al helemaal een katholieke instelling met de hele katholieke kerk en met alle christenen.
Volgens mij kwam dit probleem voort uit autoritaire gezagsverhoudingen en een totaal gebrek aan openheid in het toezicht op die instelling. Natuurlijk hadden de verantwoordelijke geestelijken de zaak niet mogen toedekken. Maar je kunt het moeilijk gebruiken als een argument tegen het gehele christendom.
Niet-religieuze groepen (nazis, communisten, fascisten, radicale nationalisten) hebben in de twintigste eeuw veel meer gemoord dan de katholieke kerk in een half millenium.

Jezus_Boeddha | 17-08-11 | 10:31

@LORD SKULL | 17-08-11 | 10:24
En de ouders, niet te vergeten. Overigens vind ik het wel achterhaald om jongens en meisjes in aparte instellingen te euthanaseren.

Detlev Tarnowitz | 17-08-11 | 10:31

Wedden dat ze hebben lopen experimenteren met het wegsnijden van de ziekte die deze mensen hadden?

j0shua | 17-08-11 | 10:30

@Detlev Tarnowitz | 17-08-11 | 10:26
Ouders van gezonde kinderen hebben dat zelfs eens in de zoveel tijd.

Semolina Pilchard | 17-08-11 | 10:29

@Detlev Tarnowitz | 17-08-11 | 10:26
Je bent een sickfuck.

Hölzenbein | 17-08-11 | 10:28

Ja geef maar toe, hoeveel ouders van gehandicapte schepselen denken nu: was er nog maar zo een instelling waar ik mijn kind heen kan brengen.

Detlev Tarnowitz | 17-08-11 | 10:26

@Detlev Tarnowitz | 17-08-11 | 10:16 |

Wat ik dus al zei het mag alleen als de kerk er zelf beter van word :)
-----------------------------------------------
@Expert Homo | 17-08-11 | 10:14 |
"pedofielen verbruiken alleen jongetjes"
Zeg dat tegen alle meisjes die misbruikt zijn/worden

LORD SKULL | 17-08-11 | 10:24

@LORD SKULL | 17-08-11 | 10:11
Officieel mag het niet, officieus werd er niet moeilijk over gedaan. Is een beter systeem dan nu: het mag wel, maar er wordt moeilijk over gedaan.

Detlev Tarnowitz | 17-08-11 | 10:16

Maar dus dit gaat niet onderzocht worden, daar onderzocht wordt of het om pedofielen ging toentertijd, en pedofielen verbruiken alleen jongetjes.

Oh wacht, we moesten er nog steeds voor open staan dat het om 'zomaar' een onderzoek ging?

Expert Homo | 17-08-11 | 10:14

@Detlev Tarnowitz | 17-08-11 | 10:06

Raar euthanasie mag toch niet van de kerk, of alleen als de kerk er zelf rijker van word?

LORD SKULL | 17-08-11 | 10:11

Welke katholiek aanbad Satan ook alweer?

Semolina Pilchard | 17-08-11 | 10:10

Gods wegen zijn ondoorgrondelijk..

de betaalautomaat | 17-08-11 | 10:08

Zal best ok zijn dat de gore praktijken van destijds aan het licht komen.
Ik spreek alleen wél de wens uit dat het niet opnieuw ruim een halve eeuw(!)hoeft te duren voordat efficiënt wordt opgetreden tegen een bepaalde religie die het rechtvaardigt om ledematen af te hakken en/of homo's "head first" van flatgebouwen te kiepen.

R.B.Scott | 17-08-11 | 10:07

Dat was dus best goed geregeld vroeger. Een informele euthanasiepraktijk. Niet wettelijk, niet openbaar, maar wel goed werkend en naar tevredenheid. Je kunt toch moeilijk zeggen tegen zo'n instelling: mijn kind is gehandicapt, wilt u hem ombrengen. Zeker niet in die tijd. Nee dat gaat stilletjes vanzelf, met alle begrip en rust. Geen haan die er naar kraaide en nu moeten we opeens alles onderzoeken.

Detlev Tarnowitz | 17-08-11 | 10:06

ja vroeger was het een zwijgzame "samenleving" zat op een katholieke jongensschool in een net zo'n katholieke streek, onze "paster" kweekte witte muizen en had er een hele muizenspeeltuin van gemaakt, heel de jongensschool kwam regelmatig op bezoek om dat kermisje te bekijken, sommige jongens bleven dan wat langer, ik was waarschijnlijk niet mooi genoeg in die tijd want ik moest altijd weer terug naar mijn Ma, de goedgekeurde jongens bleven wat langer bij de "paster", later begreep ik waarom, maar ja, je mocht geen kwaad spreken he? van iemand die "Den Heer"diende

pinkypink | 17-08-11 | 10:06

Horagha | 17-08-11 | 10:05 En een flinke duit in het zakje doet ook wonderen.

zeg maar jansen | 17-08-11 | 10:06

Tjonge jonge, wat zijn we weer boos met z'n allen...
Vergeten daarbij gemakshalve het tijdsbeeld, want oh oh wat een onrecht en de schuldigen moeten nu eindelijk (na ZESTIG jaar) hangen...
Vergeten dat het die verschrikkelijke katholieken waren die, als enige, op grote schaal voor opvang van verstandelijk gehandicapten zorg droegen. Dat de combi wereldvreemde/gemankeerde kloosterlingen en debiele 'kinderen' geen gelukkige is mag duidelijk zijn, maar als de 'kerk' zo crimineel was als hier zo vaak gesteld is had zij deze misbruikers zelf wel omgebracht...

Petrus Poortwachter | 17-08-11 | 10:06

@doenormaal! | 17-08-11 | 09:50
Grrristenen hebben een hele mooie ontsnaptechniek genaamd "Biechten".
Je vertelt een andere hoge grrristen wat voor stoute dingen je hebt gedaan, je moet wat mantra's opzeggen en het is je vergeven.
Hoppa en je schuldgevoel is verdwenen.

Horagha | 17-08-11 | 10:05

LORD SKULL | 17-08-11 | 09:59 Het was de Mammon.

Geld was de drijfveer voor kloosters om er internaten op na te houden.

De voorlopers van de sociale werkplaatsen. Grote slaapzalen, eten uit de gaarkeuken van het klooster en werken in inpak of simpele assemblage.

Niet ondenkbaar is het pilletje wat bij het eten moest worden ingenomen en waarvan werd bijgehouden hoe het kind er op reageerde.

Uitbuiting, op alle mogelijke manieren. Geestelijk gehandicapten als handel en bron van inkomsten.

zeg maar jansen | 17-08-11 | 10:02

Ongeloofelijken.

SideburnS | 17-08-11 | 10:02

@ henkojenko | 17-08-11 | 09:57 | + 0 -
Dat vinden u en ik, maar als je ze er naar gaat vragen is het simpel: God.
In naam van God zijn al heel wat oorlogen gepleegd. Welke God dan ook. Allah is namelijk dezelfde God, alleen wat meer zand in de bilnaad.

BeunDeHaas | 17-08-11 | 10:00

@Polletje Piekhaar | 17-08-11 | 09:44
Pilletjes vergeten Polletje?

Hölzenbein | 17-08-11 | 09:59

@Hr. J. Ceasar | 17-08-11 | 09:29 |

Ontzettend slecht verhaal, pedofiele zwemleraren worden niet stiekem overgeplaatst door de zwembaddirecteur.

très cool | 17-08-11 | 09:59

En dat allemaal uit naam van GOD, of zal het dit keer toch weer SATAN zijn die het heeft gedaan?
Ze zoeken altijd een zondebok, maar wel vreemd, in de hele geschiedenis is bij een hoop moorden de kerk betrokken.
En welk geloof of kerk/moskee/tempel maakt niet uit als ze maar iets hebben om zich achter te schuilen

LORD SKULL | 17-08-11 | 09:59

@ doenormaal! | 17-08-11 | 09:50 | + 0 -
Neehoor. Het geloof is simpel. Voor je sterft dien je oprecht spijt te betuigen. Ieder mens is zondig. Dus ook gij.
Zo werkt dat geloof. Het is niet voor niets dat de aanslag pleger op Paap Kwijlus de 2e vergeven werd door de Paap. Wat zou betekenen dat de dader oprecht was, en uiteindelijk naar het paradijs zou gaan, als hij sterft.

BeunDeHaas | 17-08-11 | 09:58

Argyronauta | 17-08-11 | 09:56 |
Kortom we hebben het hier over een criminele organisatie.

henkojenko | 17-08-11 | 09:58

Dikr | 17-08-11 | 09:56 Dat zal nog niet meevallen, de begraafplaatsen zijn alweer geruimd, de betrokkenen zijn ondertussen van ouderdom overleden en de administratie is niet bewaard.


Succes.

zeg maar jansen | 17-08-11 | 09:58

BeunDeHaas | 17-08-11 | 09:49 |
Correctie. God bestaat niet. Monsters wel.

henkojenko | 17-08-11 | 09:57

Mensen, het gaat er hier niet om of zulke misstanden nu wel of niet vaker bij de RK kerk voorkomen dan bij andere instellingen (interessante discussie, daar niet van, maar hier niet relevant), maar om het feit dat de RK kerk zulke misstanden altijd maar weer heeft verdoezeld, in de doofpot heeft gestopt, dus in feite heeft *gesanctioneerd*. Als het een beetje te opvallend werd, werd de desbetreffende persoon alleen maar overgeplaatst. Dát is het waardoor de RK kerk een grote schuld op zich heeft geladen en waarvoor deze terecht wordt aangeklaagd. In elke organisatie kunnen rotte appels voorkomen, maar een organisatie die deze rotte appels de hand boven het hoofd houdt, DIE maakt zich schuldig en dient daarvoor veroordeeld te worden.

Argyronauta | 17-08-11 | 09:56

Alle geloven zijn criminele organisaties! Ze zijn er allemaal op uit om anderen te onderdrukken omdat zij z.g. contact met God hebben. Oorlogen onstaan er door, huistirannen staan er door op, inzamelacties waarvan de poen niet terecht komt bij hetgeen zij voorwenden etc.. Het is gewoon: Maak jij ze bang dan hou ik ze dom en dan gaan wij er samen met hun geld en rijkdommen vandoor.

eagleye | 17-08-11 | 09:56

Ongelofelijk dat pas nu die cijfers een belletje doen rinkelen. Onderste steen boven water s.v.p.

Dikr | 17-08-11 | 09:56

Lijk maar uit met dit soort kontra-katholische praat, Quid, voor je 't weet krijg je een sjemies knutselstukje van een gebelgde mexicaan in je mik geschoven.

baba4oog | 17-08-11 | 09:55

En gemakshalve wordt er van uit gegaan dat het hier wel om seks zal zijn gegaan. En dat zal ook wel gebeurd zijn.

Maar ik denk dat het klooster ook geld kreeg om ze als proefkonijntjes te laten fungeren voor de farmaceutische industrie. En dat je daar de doodsoorzaken moet zoeken.

zeg maar jansen | 17-08-11 | 09:55

@Sliptong | 17-08-11 | 09:49
Als je het maar lang genoeg blijft zeggen, dan geloof je er zelf in.

Horagha | 17-08-11 | 09:55

TBC uitbraak?
zwakke zieltjes (ze zaten daar niet voor niets..)?
Slechte zorg?

kan van alles geweest zijn...

S. Quentin Quale | 17-08-11 | 09:53

@doenormaal! | 17-08-11 | 09:50
Daaraan kun je zien dat ze het zelf niet geloven.

Als ze ons maar kunnen overtuigen dat het wel zo is kunnen zij gewoon hun gang blijven gaan.
Helaas wordt dat steeds moeilijker voor hen.

Che_cuevara | 17-08-11 | 09:53

@Sliptong | 17-08-11 | 09:49
De volgorde moet andersom.

Che_cuevara | 17-08-11 | 09:51

Vreemd dat die geestelijke zulke dingen doen. Ze komen dan volgens hun geloof namelijk in de hel terecht. Wie wil dat nou?

doenormaal! | 17-08-11 | 09:50

Er zijn zelfs politieke partijen, die dit soort -geloof, idioterie, religie- aanhangen en hun politieke punten daarop stoelen.

Creaguurder | 17-08-11 | 09:50

Word een beetje moe van die grristenmosselims, dan vergrijpt de ene kant zich aan kinderen en de andere vermoord ze weer.
Misschien wordt het tijd dat al die grristenmosselims terug naar het midden-oosten gaan waar dat achterlijke woestijngeloof eigenlijk hoort.
Ga maar lekker daar kerken bouwen en rare dingen doen, kunnen de normale mensen weer rustig verder leven.

Horagha | 17-08-11 | 09:50

Wat ik nog erger vind, is dat de daders nooit meer gepakt zullen worden. Als ze nog leven, zijn ze waarschijnlijk in slechte gezondheid of ernstig dement. Tot een veroordeling komt het niet.
Daarnaast is het instituut in het Vaticaan te machtig om aan te pakken. Volgens mij zou een procedure al stranden voor je in de rechtbank zit. Ze handelden uit naam van God, niet uit naam van een kerk.

De beerput is nog niet helemaal open. Misbruik/mishandeling, verwaarlozing met de dood tot gevolg... wat is het volgende? Dit is echt niet alles wat uit naam van God is goedgekeurd.

BeunDeHaas | 17-08-11 | 09:49

@deministerpresident | 17-08-11 | 09:42
Ho ho, het is officieel nu een Joods-Christelijk-Islamitische cultuur geworden.

Sliptong | 17-08-11 | 09:49

henkvaningrid | 17-08-11 | 09:42
Natuurlijk is verkrachting niet de schuld van geinstitutionaliseerd geloof, maar van individuele priesters en nonnen, al zal het celibaat niet echt meehelpen aan een gezonde houding tov seks. Maar het decennialang onder de pet houden van deze misdrijven om 'de goede naam' van de R.K.-kerk niet aan te tasten is natuurlijk wel het directe gevolg van geinstitutionaliseerd geloof..

sjaakdeslinksesul | 17-08-11 | 09:48

Om deze redenen heeft de Islam besloten dat huwelijken en seks met minderjarigen meisjes toegestaan is. Neuqseks met jongetjes = heaumeau = head first van de berg af. Verwerpelijk en ik hoop, die ik dan richt aan het gezonde verstand, dat de RK kerk als criminele pedo-organisatie wordt aangepakt. Geloven: ook dat lossen we samen wel op.

Sliptong | 17-08-11 | 09:47

En natuurlijk is het allemaal de schuld van Wilders, want dat is ook een limburger. Nietwaar Holzenbein?

Polletje Piekhaar | 17-08-11 | 09:44

Heerlijk onze joods-christelijke cultuur, hè Geert.

deministerpresident | 17-08-11 | 09:42

@dlseth_ | 17-08-11 | 09:33

Mee eens: daders van toen werden kennelijk de hand boven het hoofd gehouden, daders van nu gelukkig niet meer.
Maar zoals ik ook zei: ligt dat aan het instituut RK Kerk (laat staan aan het RK geloof), of aan de tijd waarin dit gebeurd is? Waren niet-RK instanties in de jaren 1950-1960 dat ook?
Ik weet het niet. Maar ik vind het wat te gemakkelijk om de 'schuld' te leggen bij het geloof. Uiteindelijk zijn mensen verantwoordelijk voor hun daden.

henkvaningrid | 17-08-11 | 09:42

Stijlloze filmtip: The Magdalene sisters

'Aangrijpend portret van vermeend promiscue meisjes die in het Ierland van de jaren '60 worden weggestopt in een Iers nonnenklooster. Ook de verkrachte Margaret (Duff) treft dat lot. Familiebezoek kan ze wel vergeten. Praten, zelfs fluisteren tijdens het werk mag niet. Vernederingen zijn dagelijkse praktijk. En dat alles zonder hoop op toekomstige vrijheid. Kritische geluiden vanuit het Vaticaan maakten op cineast Mullan geen indruk: 'Het gaat allemaal om fundamentalistische gelovigen die denken dat ze het recht hebben om jonge vrouwen te onderdrukken.'http://www.cinema.nl/films/1872415/the-magdalene-sisters

Trailer www.youtube.com/watch?v=Hga3kqwuBSc

seven | 17-08-11 | 09:40

@mezelf: +t.

Petrus de Rewa | 17-08-11 | 09:40

Brrrrr... En ik maar denken dat de Middeleeuwen ver achter ons lagen.

henkojenko | 17-08-11 | 09:40

@Koud flesje Alfa | 17-08-11 | 09:22
Ik ben benieuwd wat de andere informatie inhoud...

Petrus de Rewa | 17-08-11 | 09:40

@ZDEV | 17-08-11 | 09:27
Nee, mijn zus leeft nog.

Koud flesje Alfa | 17-08-11 | 09:39

Kids met een mentale handicap die overlijden in een instelling. Dit in de begin jaren 50. Waar zaten die leiders een decenium eerder?

1 v.d.15 man | 17-08-11 | 09:38

Hölzenbein | 17-08-11 | 09:32
Verkeerd niet nee. Overbodig en onnodig? Maybe.

Ashtrey | 17-08-11 | 09:37

Koud flesje Alfa | 17-08-11 | 09:30
"Ik heb goed en slecht nieuws voor u." "Nou begin maar met het goede nieuws dan...

sjaakdeslinksesul | 17-08-11 | 09:37

Ja heel zielig hoor die dode kindjes. Maar waar blijft ons dagelijks MARIKO-topic ?

De Literator | 17-08-11 | 09:35

@henkvaningrid | 17-08-11 | 09:26
Ik kan mij niet herinneren dat Robert Mikelsons bescherming genoot van een eeuwenoud genootschap met een historie van kindermisbruik en doofpotten. Ook kan ik het mij niet herinneren dat een van de leidende figuren in het katholieke geloof het opnam voor Mikelsons. Daarnaast zie ik dat de zaak rond Mikelsons urgent werd aangepakt; in tegenstelling tot de RK kinderverkrachtingen waarbij er pas lafjes iets werd gedaan toen de verantwoordelijken een vreedzame natuurlijk dood zijn gestorven in vrijheid...

dlseth_ | 17-08-11 | 09:33

Ironisch, de Rooms Katholiek Kerk die een vorm van euthanasie uitvoert.

Obleaumov | 17-08-11 | 09:33

@Chiant | 17-08-11 | 09:30
Trollen? Dat noemt men gewoon de waarheid spreken hoor. Ik heb geen letter verkeerd gezegd in die tegel.

Hölzenbein | 17-08-11 | 09:32

Hr. J. Ceasar | 17-08-11 | 09:29 | + 0 -
Goed punt

mokum4all | 17-08-11 | 09:32

Volgens oud voorzitter waren de instellingen in de jaren vijftig een vergaarbak van "uitzonderingen van de maatschappij" dus zwakzinnigen en gedragsgestoorden en priester díe een misstap hadden begaan, tja dacht men laten we dat maar in de DOOFPOT doen......

Teazer | 17-08-11 | 09:31

@dlseth_ | 17-08-11 | 09:21
Positief punt is inderdaad dat de katholieken deze praktijken inmiddels hebben gestaakt, terwijl de minder verlichte geloven hier nog vrolijk mee doorgaan.

Koud flesje Alfa | 17-08-11 | 09:31

Heer Ceasar, een waar woord spreekt u. Ave.

henkvaningrid | 17-08-11 | 09:31

Die smerige kutholieken vormen een staat binnen de staat.Geen enkele verantwoording tegenover wie dan ook.
Stiekeme laffe types, bang voor het leven en wat het te bieden heeft vevallen ze in een ziekelijke vorm van aanwezigheid.Iedere vorm van natuurlijke levenslust onderdrukkend als bedreiging om vervolgens de hand aan alles wat kleiner en banger is te slaan.
Het is de terreur van de angst waarmee ze groot en vermogend zijn geworden.Over en uit, opheffen,afschaffen.De vrije markt van het denken.

Ratzing. | 17-08-11 | 09:31

henkvaningrid | 17-08-11 | 09:27 |
Bart ipv Henk ?

irma zonderboezem | 17-08-11 | 09:30

@sjaakdeslinksesul | 17-08-11 | 09:25
Babyboomend Limburg vertellen dat ze een zusje danwel broertje hadden, waar ze nooit van gehoord hebben (of die ze uit hun kop hebben gezet), die is verkracht en vermoord in een tehuis. Dat zal ze leren, die babyboomers.

Koud flesje Alfa | 17-08-11 | 09:30

@Hölzenbein | 17-08-11 | 09:21
Je hebt goedverdoemme net de ogen open en begint meteen weer te trollen. En dan durf je mij te beschuldigen van dom lullen...

Chiant | 17-08-11 | 09:30

Nogal kortzichtig om alles door te verwijzen naar "geïnstitutionaliseerd geloof". In de basis is dit niet het probleem, het probleem is dat in die jaren mensen hun plaats vonden binnen deze instituties die helemaal niet spoorde en in celibaat kinderen zijn gaan misbruiken, verwaarlozen of misschien wel erger.

Ipv het "geïnstitutionaliseerd geloof" de schuld te geven moeten we bedenken dat vandaag de dag deze mensen ook bestaan, maar in plaats dat we hiervan leren en voorkomen dat we ze kinder crèches of peuterspeelzalen laten beginnen, lagere school- of zwemleraar laten worden geven we het geloof de schuld. Lekker makkelijk hoeven we niks meer te doen want we gaan al niet meer naar de kerk het is allemaal hun schuld. Daar kan ik kwaad om worden, pluis dit uit en leer ervan, dit zijn dingen die nu niet meer mogen gebeuren.

Ps. ook in dit geval dienen de daders en de beschermers (wie het ook zijn) hard gestraft te worden.

Hr. J. Ceasar | 17-08-11 | 09:29

Jezus...

ZDEV | 17-08-11 | 09:27

@mezelf 09:26: 'absoluut' i.p.v. 'absuluut', 'ligt' i.p.v. 'licht'...

henkvaningrid | 17-08-11 | 09:27

Hölzenbein | 17-08-11 | 09:21

Maar wat heeft Geert zijn liefde voor de Islam nu weer te maken met een kindermoordende broeder?

irma zonderboezem | 17-08-11 | 09:26

En we gaan weer door met het religiebashen.
Nogal makkelijk van GS om de schuld van deze wantoestanden (daarover geen enkel misvertand: dat waren het absuluut!) bij het (RK-)geloof te leggen. Immers: hoeveel niet-(RK-)kerkelijke internaten waren er in de eerste helft van de jaren 1950? (Vrijwel) geen. Als er misstanden waren in internaten, waren het per definitie misstanden in RK-internaten, want andere waren er eenvoudigweg niet.
Nu zijn het seculiere kinderdagverblijven waar volwassenen zich vergrijpen aan onschuldige kinderen (casus: 't Hofnarretje te A'dam). GS-bewijsvoering: secularisme leidt tot kindermisbruik.
(Ja, de zaak in Heel en St-Anna komen pas heel laat aan het licht, en die in A'dam relatief snel, maar licht dat aan het RK-instituut vs. het seculiere instituut of aan de tijdgeest?)
Kortom: iets minder in je eigen straatje redeneren, GS!

henkvaningrid | 17-08-11 | 09:26

Feit is wel dat al die mensen nu ook dood zouden zijn dus waarom alle ophef?

sjaakdeslinksesul | 17-08-11 | 09:25

Er zijn veel katholieke families geweest waar, na veel gezonde kinderen, het jongste kind verstandelijk gehandicapt bleek. Meneer pastoor kwam de ouders thuis vertellen dat dit kind naar een internaat moest zodat de moeder des huizes haar aandacht aan de rest van de kinderschaar kon geven. Dat was geen vrijblijvend advies, je moest sterk in je schoenen staan om er voor te kiezen zelf het kind op te voeden.

mokum4all | 17-08-11 | 09:25

@Prof.Drs.Ing.B | 17-08-11 | 09:15
Dat het nu pas argwaan wekt is wel begrijpelijk.
In die tijd was de kerk zowat oppermachtig.

Che_cuevara | 17-08-11 | 09:25

@Koud flesje Alfa | 17-08-11 | 09:22
Zal wel een katholiek zijn. Moet eerst zondag wat bidden en handjes wrijven voordat hij/zij er iets zinvols van kan zeggen. Tegen die tijd is inderdaad alles vergeten en gaat de doofpot weer dicht.

Hölzenbein | 17-08-11 | 09:24

Schandalig!
Net als de illigale oorlogen in Afganistan, Irak, Libie.
Fijne uitspraak:
Laten we de kerk een beetje in het midden houden.
Liever niet!

wijwetenwelbeter | 17-08-11 | 09:24

"Het Openbaar Ministerie (OM) in Roermond ziet nog geen aanleiding voor onderzoek naar de hogere sterftecijfers begin jaren '50 bij het rooms-katholieke meisjesinternaat St. Anna in Heel (Limburg). Dat het aantal sterfgevallen daar tussen 1952 en 1954 hoger lag dan anders, is onvoldoende reden voor een onderzoek, zei een woordvoerder van het OM in Roermond woensdag. „Je moet dat bezien in samenhang met andere informatie.”" - Aldus de Telegraaf. De doofpot gaat gewoon weer dicht, doorlopen mensen, niets aan de hand.

Koud flesje Alfa | 17-08-11 | 09:22

@Petrus de Rewa | 17-08-11 | 09:05
Ik vermoed omdat de katholieke kerk alles achterbaks doet. Is waarschijnlijk ook de reden waarom veel CDA'ers in Limburg op de PVV gestemd hebben. Typisch katholiek gedrag. Stiekum iets doen en in de handen wrijven. Heeft Verhagen er overigens al wat over gezegd? En Wilders zal het wel te druk met zijn islamofobie hebben.

Hölzenbein | 17-08-11 | 09:21

Ik geef graag katholieke priesters de schuld, maar ik denk dat het in dit geval veel breder is: De zorg van gehandicapten was toendertijd heel slecht.
Ik denk dat er veel meer gehandicapten zo slecht verzorgd werden dat ze vroeg dood gingen.

Quacka | 17-08-11 | 09:21

Fred Janssen | 17-08-11 | 09:19
Hemel? Grapje zeker?

Ashtrey | 17-08-11 | 09:21

@Koud flesje Alfa | 17-08-11 | 09:04
Hoezo 'in die tijd'?

Als voormalig inwoner van de bible belt kan ik je vertellen dat er nog steeds iedere zomer een caravaan Zeeuwen naar de Veluwe komt om de producten van hun incestueuze huwelijken te dumpen. En omgekeerd gaat de Veluwe naar Zeeland toe voor hetzelfde. Want, out of sight is out of mind...

En het is moeilijk te roeptoeteren dat god perfect is en dat de mensheid geschapen is in gods evenbeeld, als op de achtergrond je eigen kind met het syndroom van Down de afstandbediening in z'n hol schuift..

dlseth_ | 17-08-11 | 09:21

je wordt zo ziek van elke geloofsvorm (voedingsbodem=angst voor de dood), dat je bidt voor een wereld zonder geloof
O_o Owww

Slurfje | 17-08-11 | 09:21

5. Gij zult niet doden
9.Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste
Conclusie: zowel de broeder/pater die dit op zijn geweten heeft en allen die er van af wisten en geen preventerende maatregelen hebben genomen zullen geen toegang tot de hemel vinden.
De Bijbel is duidelijk.

Fred Janssen | 17-08-11 | 09:19

Verschrikkelijk zeg.

Rikketiktik | 17-08-11 | 09:18

Ik blijf het eng volk vinden, die gelovio's. In hun hoofd weten ze alles te rechtvaardigen. Is ook niet zo moeilijk als je slechts verantwoording hebt af te leggen aan iemand die niet bestaat.

Fred667 | 17-08-11 | 09:17

Teringlijers, allemaal!
Ik vind het een buitengewoon smerig verhaal; Zwakbegaafde kindertjes laten/doen doodgaan. De R.K beerput begint steeds meer te meuren.

drastic | 17-08-11 | 09:17

Vergeet niet dat het toen een heel andere tijd was. Katholieke gezinnen waren groot en gehandicapte kinderen gingen snel het huis uit. Die werden inderdaad in internaten gestopt waar niemand zich meer over hen bekommerde. Nu lijkt dat onvoorstelbaar, toen heel normaal. Niet zo gek dat een paar gestoorde paters/nonnen "ongestoord" hun gang kon gaan. Heeft meer met de tijdsgeest te maken, dan met het geloof.

brabandertje | 17-08-11 | 09:16

De ziekelijke broeder is vervolgens naar #Belgie overgeplaatst.
Ai, dodental kan dus nog oplopen.

Binx | 17-08-11 | 09:16

Denk persoonlijk dat het verdacht veel met buitensporig veel (al dan niet binnen de familiekring) geneuk in de laatste periode van de babyboom te maken heeft. Daar krijg je kinderen van die (lichamelijk en geestelijk) niet helemaal volledig functioneren en gaan vaak sneller deaud. Haalt niet weg dat het frappant is dat het nu pas argwaan op wekt. Maar aan de andere kant begrijpelijk, onderzoek bij de (r)overheid gaat net zo snel als je koffie laten brengen door een schildpad; het duurt een eeuwigheid en als het er eenmaal is is vaak meer dan de helft kwijt of er halverwege afgelazerd.

Prof.Drs.Ing.B | 17-08-11 | 09:15

@Petrus de Rewa | 17-08-11 | 09:12

Denk mijn gedachtegang maar eens goed door en alle stukjes van de puzzel passen ineens.

yamahaha | 17-08-11 | 09:15

Laat me raden, geestelijke heeft sexueel contact met de jongens en de meisjes, en ruimt vervolgens de enige getuige uit de weg. Dit is een katholieke versie van Dutroux in de kerk, en de katholieke kerk stopt het in de doofpot.

En dan als advocaat van de duivel zeg ik dat dit vast niet de enige keer is dat dit gebeurd is.

IJStengel | 17-08-11 | 09:13

Vreeschlijk. Vergeten. Verloren. Voorgoed. Verlaten.

Ashtrey | 17-08-11 | 09:13

@Koud flesje Alfa | 17-08-11 | 09:07

Schaamtecultuur in Limburg vierde hoogtij in die tijd...

yamahaha | 17-08-11 | 09:13

Wordt het niet eens tijd om alle geïnstitutionaliseerde kerken gewoon af te schaffen?

tenenkrommend | 17-08-11 | 09:12

@yamahaha | 17-08-11 | 09:05
Toen was ik nog aan het typen...

Petrus de Rewa | 17-08-11 | 09:12

Tot dat ze die sekte een keer verbieden.

Da was ik nie... | 17-08-11 | 09:12

Als je kritisch naar de cijfers kijkt, dan is met name de groep tussen 11 en 18 jaar oververtegenwoordigd. Ernstig geestelijk gehandicapte kinderen haalden in de jaren '50 meestal hun tienerjaren niet, laten we niet vergeten dat we het hier over de periode na WOII hebben. De groep boven de 60 heeft de grootste kans om te overlijden. Maar die piek van tienerdoden is echt opvallend.

Petrus de Rewa | 17-08-11 | 09:11

Merlot | 17-08-11 | 09:00
En wat doe jij dan nu? Toch ook het wegrelativeren van crimineel gedrag door de RK-kerk met een beroep op het wie-niet-voor-ons-is-is-tegen-ons principe?

sjaakdeslinksesul | 17-08-11 | 09:11

@Koud flesje Alfa | 17-08-11 | 09:04

Misschien wel maar ik denk ook dat in die tijd een boel gezinnen niet wisten hoe ze met 'verstandelijk beperkte' mensen moesten omgaan. Geen enkele moeder brengt vrijwillig haar al dan niet gehandicapte kind weg.

Tosk | 17-08-11 | 09:10

@Psyco
idd, die komen ook met tientallen moorden weg....

Satria | 17-08-11 | 09:09

namen, rugnummers, brandstapels...

superjan | 17-08-11 | 09:09

@yamahaha | 17-08-11 | 09:03
Het zou me inderdaad niet verbazen als ouders weet hebben gehad. Als dat aangetoond kan worden gaat er pas een strontkelder open.

Koud flesje Alfa | 17-08-11 | 09:07

@Petrus de Rewa | 17-08-11 | 09:05

Zie mijn comment van 09:03 ...

yamahaha | 17-08-11 | 09:06

Lex Trumbauer | 17-08-11 | 08:59

Je hebt berichten over verdachte doden in joodse of mosliminternaten?
Praten of je bek houden, achterlijke boer.

3*links=rechts | 17-08-11 | 09:06

Ziek, zieker, katholieke kerk. En Unicef, waarom staat er een advertentie van die lui als 38.000 mensen een tientje geven hebben ze net het salaris van de directeur betaald.

Bokito ergo sum | 17-08-11 | 09:06

Bizar, waarom komt dit nu pas boven water? Waarom heeft niemand ooit eerder aan de bel getrokken?

Petrus de Rewa | 17-08-11 | 09:05

@Koud flesje Alfa | 17-08-11 | 09:04

Zie mijn comment van 09:03 ...

yamahaha | 17-08-11 | 09:05

Ik zou zeggen, maak van alle huidige kerken een moskee!!!

thesherminator | 17-08-11 | 09:05

De bijschrift bij de pica is brutaal en smakeloos geenstijl. Maar goed ik snap waarom.

Hölzenbein | 17-08-11 | 09:05

@Tosk | 17-08-11 | 09:01
In die tijd werden kinderen niet naar zo'n instelling gebracht omdat men er zelf niet voor kon zorgen. Men schaamde zich voor een geestelijk gehandicapt kind en deze werden zo snel mogelijk weggesloten en vergeten. Complete families weten niet eens dat er een familielid in die jaren in die tehuizen heeft gezeten.

Koud flesje Alfa | 17-08-11 | 09:04

Iemand er al eens aan gedacht dat de kinderen daar op internaat gezet werden *omdat* ze vroeg het hoekje om zouden gaan?

yamahaha | 17-08-11 | 09:03

Wanneer ik dit lees moet ik meteen denken aan onze criminele medelanders, welke ook zo makkelijk met alles weg komen.. Het probleem zit diep geworteld...

Psyco_ | 17-08-11 | 09:02

Meneer pastoor adviseerde ouders niet voor niets om zoveel mogelijk te fuki-fuki.

Surferdude | 17-08-11 | 09:02

Misschien hebben ze in hun realiteit die kinderen zelfs wel geholpen. Hoezo ontspoord zooitje ?

netniet | 17-08-11 | 09:02

Werkelijk kerkelijk ziekelijk dit. Je zult in die tijd je kind maar hebben toevertrouwd aan een dergelijke instelling. Dit omdat je zelf niet voor het kind kon zorgen. Dan heb je eerst hartzeer over dit feit en vervolgens kun je je nog meer schuldig voelen wanneer dergelijke monsters, want dat zijn het, je kind zo verwaarlozen cq. misbruiken dat het overlijdt. Ik vind dit vreselijk!

Tosk | 17-08-11 | 09:01

Afschaffen dat achterlijke geloof,ze maken trouwens een partij pleurisherrie met die k,k,k, klokken van ze.
Ongevraagd en buiten de wet.Leugenaars oplichters.
Criminele organisatie.

Ratzing. | 17-08-11 | 09:01

De nazaten van de reeds verteerde daders zullen de toorn van het volk voelen! Daarom hadden broeders en zusters geen nazaten, nu is het plaatje compleet. Het is uiteraard bij de beesten af, maar ik vraag me af wat ze er nu nog mee kunnen doen.

Koud flesje Alfa | 17-08-11 | 09:00

De Cultuurrelativisten hebben het maar goed, met al dat enge katholieke moordnieuws en zelfs een verijdelde katholieke terreuraanslag.
Maar ja, die duizenden islamterreurdoden per jaar... die slachtingen in Somalie, Sudan, Nigeria ... relativeer die maar eens weg.

Maar enfin: cultuurrelativisten, hamasaanbidders, met-taliban-praters en andere linkse idealisten, veel plezier ermee (zo lang het duurt)
.

Merlot | 17-08-11 | 09:00

Echt te smerig voor woorden.

yamahaha | 17-08-11 | 09:00

O, we gaan door met katholieken bashen. Omdat we te laf zijn andere religies aan te pakken.

Lex Trumbauer | 17-08-11 | 08:59

tijd voor Inquisitie

Sick Boy Sjakie | 17-08-11 | 08:59

Gatverredamme. Nu komen de lijken uit de kerkkast.

FlesjeFanta | 17-08-11 | 08:58

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken