
De kijkcijfers van Pauw & Witteman van gisteren vallen een beetje tegen. Dat komt omdat er op hetzelfde moment op Nederland 2 een briljante docu werd uitgezonden. In 'Zwarte Soldaten' laat maker Joost Seelen zes oud-SS'ers van Nederlandse afkomst aan het woord. En dat leverde tamelijk schokkende beelden op. Verwarde oude mannetjes met rechterarmstijfheid en een Duitslandcomplex. Enge Groningers die geen greintje spijt van de oorlog hebben. Geflipte Amsterdammers die huiveringwekkende verhalen vertellen over het Oostfront. Quotes als:
"Ik dacht dat de SS een wandelclub was, maar in plaats van een wandelstok kreeg ik een geweer in mijn handen". Uiteraard was Hitler zo slecht nog niet en veel hebben de mannen allemaal niet gewusst. Intrigerend juist omdat het zo schuurt. Een snoeiharde wakeupcall dat de nazi's heus nog onder ons zijn ook al hebben ze een looprek, een stoma en een Kukident-verslaving. Dat de beelden boeiend waren blijkt wel uit de rates: 410.000 kijkers voor een docu, dat zie je in Nederland zelden. Zie ook de historische
parallellen op Twitter. Opmerkelijk: de NCRV noemden de foute opa's alleen bij hun voornaam, maar liet in de aftiteling alsnog alle
achternamen voorbij rollen. Daaruit viel op te maken dat twee SS-Nederlanders zich in de tussentijd hebben gevoegd bij hun oude strijdmakkers onder de grond. = Goed zo. Zelf vlug even oude nazi's kijken kan via de
trailer. Volledige uitzending
daar. (p.s. stormfrontboys, Joris wacht op jullie in de comments met een stalinorgel)
Reaguursels
InloggenIk vond het een slechte documentaire. Veel knipwerk, en je hoort de vragen niet, en dat is verdacht. Daarbij veel oorlogspropaganda tussendoor over de concentratiekampen. Terwijl ik toch dacht dat deze mensen aan het Russische front hebben gevochten en pas voor het eerst een concentratie kamp zagen na de oorlog toen ze er zelf in werden gevangen gezet.
En het belangrijkste: Het is me nog steeds niet duidelijk WAAROM deze mensen zo'n hekel aan Joden hebben. Mogen we dat niet weten of zo?
Gewoon een herhaling van wat ons al jaren wordt verteld zonder nieuwe info. En dat laatste had makkelijk gekund als men het ook had GEWILD dat deel van de waarheid te vertellen.
@insemismeer
Ja het viel mij ook al op dat het zeer, zeer karig gespreksmateriaal was wat ze lieten zien.
Volgens mij hebben ze 3x langere verhalen verteld en is alles verknipt en geplakt om een hapklaar docu'tje van te brouwen met wat schokkende uitspraken. Ik vind wel dat er met één kam geschoren mag worden, de kam van verraders de andere kammen heb je gelijk in.
Gelukkig kun je de docu gratis bekijken en wordt het niet eerst met een dvdje door je strot gedouwd.
Steerpike | 03-05-11 | 23:24 U praat behoorlijk peop.
Zowel de Waffen SS als de Algemeine SS hadden niets te maken met de Wehrmacht. De Waffen SS was een paramilitaire organisatie dat volledig autonoom was, zelfs andere uniformen droeg en geen eed aflegde aan Duitsland, maar enkel aan de Fuhrer zelf, en een eigen kader had.
Dat er geen Waffen SS eenheden aktief waren in de kampen is ook onjuist; Div Totenkopf bijvoorbeeld was belast met de bewaking van oa Dauchau. Het was zelfs een strafmaatregel voor SS soldaten om overgeplaats te worden naar de kamp-regimenten.
Dat alle Waffen SS eenheden slechts frontsoldaten waren is ook onjuist; wat te denken van de SS bataljons in Hitlers direkte omgeving, de koks, chauffeurs, lijfwachten, dokters, ordonansen enz?
Zelfs Mengele was een SS'er, al heeft deze laatste wel degelijk aan het front gestaan waar hij zwaar gewond raakte en in de gelegenheid gesteld werd in Auschwitz zijn oude beroep van huisarts te ontplooien.
Dat zij echter tijdens hun opleiding en politieke vorming dermate dogmatisch gehersenspoeld werden, en als gevolg had dat zij de rest van hun leven verbitterd en vol haat leefden, zonder enige mogelijkheid in grijs-nuances te kunnen denken staat buiten kijf.
export-kenteken 03-05-11 | 13:20
Opleiding en politieke vorming hebben veel minder invloed op latere leeftijd,anders dan bij jongens die al vroeg bij de Hitler Jugend gingen.
Echter de ontnuchterende ervaringen op het slagveld,en vooral wanneer men kameraden verliest,hebben veel grotere invloed op de mens,alles of niks ,ieder voor zich,en geloof mij dan heb je schijt aan Hitler of wie dan ook.
Vind de docu interessant,maar zeker verknipt door irrelevante fragmenten die hopen een bepaalde sfeer te creëren.
En veel te kort.
Mijn moeder groeide op in Scheveningen Sperrgebiet tijdens Oorlog,haar vader werkte in de haven,daarom mochten ze blijven wonen daar.
Zoveel prachtige verhalen gehoord tijdens verjaardagen ect.
Bijv. lagen ze s'avonds in bed,hoorden V1's die afgeschoten werden,en wachten dan af of ie t zou halen of niet.(er storten een hoop neer)
Wat een intens slecht gekleurde docu was dat zeg;
Ik denk dat de ncrv binnenkort wel een rectificatie zal gaan doen.
Ik weet zeker dat de NIOD hier ook haar vraagtekens zal hebben mbt te docu.
Er zijn 2 ex waffen SS-ers in beeld geweest(die amper hun verhaal konden doen).
De 1e geinterviewde heeft nog nooit die afdeling gezien.
De 2e was een kant en klare NSB-er.
Vervolgens komt er ook nog een ex-RAD-er aan het woord.
En een "uitzendkracht" die in Nederland is ingezet.
Slecht belichte docu en rammelt aan alle kanten.
Er is een wereld van verschil tussen een SS-er, een Waffen SS-er, Einsatzgruppen,Polizeigruppen, NSB-ers en divisies zoals de Wiking Division.
Het zg. "onderzoek" van de docu-maker is ook plausibel.
Die kerel had gewoon contact moeten opnemen met het NIOD, en ook o.a. Dhr Perry Pierik.
Nee, hij gaat af op een bron via de zoon van een buurvrouw op de camping....*hele diepe zucht*..
Vervolgens flanst hij een docu in elkaar op sesamstraat nivo, met wat shock materiaal.
Om zo iedereen die in de oorlog aanwezig was over 1 kam te scheren met einsatzgruppen en de NSB!
Had dan daar een docu van gemaakt en niet alles in 1 pan gedonderd.
Doe dan fatsoenlijk en degelijk voorbereid je werk, mensen krijgen zo een heel vertekend beeld.
Ik kan er echt niet bij, ik hoop dat mensen zelf op onderzoek uit gaan.
De NCRV en de documaker mogen zich wat mij betreft dan ook echt heel diep schamen voor dit wanprodukt.
Zoals eerder vermeld: "Er zijn legio neutrale boeken geschreven over de Wikingers.
1 absolute aanrader is van Perry Pierik "Van Leningrad tot Berlijn" isbn 90-75323-02-6."
Succes.
Deze docu is een goed voorbeeld van hoe het klootjesvolk zich laat misbruiken door het hogere klootjesvolk om de vuile klusjes op te knappen. Bijna allemaal hebben deze mannen een zeer simpele kijk op het leven en politiek. Niets wetend van het groter geheel. De eerste man was nog enigszins simpel en innemend. Bij hem kon ik niet echt boos worden. Die tweede, die Amsterdammer, was/is gewoon een slecht mens. Agressief en dom. De man die het steeds had over de situatie waar je in terecht komt, kon ik ook nog wel luchten. De laatste kreeg ik een naar gevoel bij. Ook hem vind ik een fout mens. Het is niet zo dat ik elke SS'er meteen afschrijf. Maar sommigen kunnen het maar moeilijk laten om te dromen van een Nazi-overwinning. Daar heb ik weinig sympathie voor.
Toch moet men niet de Waffen-SS gelijkstellen aan de SS.
Over het algemeen was de Waffen_SS het élitecorps van de Wehrmacht, te vergelijken met de US marines.
De Waffen-SS had niets te maken met de beruchte kampen
Divisies zoals de Leibstandarte, en das Reich hebben alleen maar aan het front gestaan, en gelden nog steeds als de beste soldaten uit de geschiedenis.
Mooie, openhartige en oprechte oude mannen. Dit zijn simpele mensen. Zoals de meeste mensen. Waarom hen oordelen? Ze liepen mee, zoals de meeste mensen.
Deze types bestaan nog. Geen hekel aan joden, maar nu aan Marokkanen. Velen van hen lopen achter de PVV aan. Niets bijzonders, is van alle tijden.
Ik heb de documentaire net gezien en ga geen vergelijking maken met. Dat is te makkelijk. Wel wil ik mijn pa (Nederlandse leger toen...) citeren... 1 van de engste geluiden ooit: een Stalin orgel... Woesj-woesj-woesj! Katusha -hel!
Een boeiende en leerzame documentaire.Oude mannen die hun oude denkbeelden in het graf meenemen.Ze zijn open in hun uitspraken. Zwart-wit oordelen over hun denkbeelden is makkelijk maar zaken in de context begrijpen is de echte uitdaging. Wat natuurlijk geen excuus of rechtvaardiging is voor verwerpelijke denkbeelden of misdaden die te maken hebben met het verdedigen van diezelfde denkbeelden.
Goh, buurman in beeld... zo zie je maar weer. Vond de docu beetje heel erg magertjes in verhouding tot de hoeveelheid boeken over Nederlanders bij de Waffen SS. Best wel naïef dat menigeen nog niet weet dat Nederland een van de meest pro Duitse landen in die tijd was. Meeste buitenlanders bij de Waffen SS waren Hollanders, de NSB, de rol van politie en marechaussee. En met kapitein Westerling deden we het nog eens dunnetjes over in voormalig Ned.Indië. Wanneer je maar het hardste schreeuwt dat je slachtoffer bent verdoezel je zo je eigen fouten. Ook grappig: mensen maken zich druk om een oud-SSer terwijl we 700 oorlogsmisdadigers via asielrecht hebben binnengehaald. Ook zo Hollands ha ha
Hölzenbein | 03-05-11 | 14:54
Je moet fascisten nooit een vierkante centimeter platform geven. Dus hier ook niet.
Nee, en al helemaal de linksch fascisten niet, zoals die van de PvdA, GL, SP...
Julie ideologie ligt veel, maar dan ook veel dichterbij de punten van het voormalige NSDAP en het gedachtegoed van Hitler zelf, veel maar dan ook veel dichterbij die van de PVV. Sterker nog; jullie hebben zelfs veel ideeën van de partij overgenomen.
Maar idd jehebt groot gelijk; we mogen jullie soort zeker geen platform geven.
Stakker...
Wat een irritante geluiden bij deze docu zeg. Naargeestige pianoklanken, scherpe tonen. Erg afleidend.
joris mit stalinorgel?
ik met de plaatendraaier, hadden de ruskies ook beter voor deze 6 een mooi plaatje gedraaid.
nl.wikipedia.org/wiki/DP_(machinegewee...)
''glim'nd pakkie, glim'nd helmpie, ik zag het helemaal zitten'' en de russen ook maar dan van kilometers afstand.....
ouderwetse humor op de maandag-avond
Was Prins Bernhard ook niet bij de SS?
nog even en dan krijg ik ook de kriebels van dat gruningse acent
@Kees Maf: En daar hebben we niet eens een "Hol Van De Leeuw voor nodig."
Ik vond het een aardige docu, beetje kort, beetje veel geknipt, beetje van alles net niet behandelen, maar goed.
Smaakt naar meer!
@ubersturm hauptmann | 03-05-11 | 16:43
Het mooie aan GS vind ik dat zelfs een mening als de jouwe hier geventileerd mag worden.
Op deze videobeelden doet Studienrat und Major Max von Gerlach op heldere wijze de verbijsterende waarheid uit de doeken: Waarom hebben de nazi's nu ècht de oorlog verloren? Het is zó simpel: www.youtube.com/watch?v=V3RMjiEVFNs (wel even kijken tot het eind, om niets van dit geheim te missen) ...
Ik snap alleen die Linksche kritiek niet zo, dat deze mannen zoveel jaar na dato soms nog steeds achter hun denkbeelden staan.
Immers, na tientallen miljoenen doden en tientallen jaren waarin iedereen het gewusst hatte, kozen Vogelaar, Rosenmöller en Marijnissen toch ook nog voor het internationaal-socialisme aka communisme ?
Maar ja, om Linksche politiek te kunnen begrijpen hoef je alleen maar in de Dikke van Dale te kijken, onder de H van Hypocrisie...
-weggejorist-
jammer dat de filmmaker jaren werk van de initiator naar de kloten heeft geholpen om er een SBS draai aan te geven...
Der letzte mythos... is een Docu die probeert uit te leggen dat de Russen zeker wel van plan waren ,het Duitste rijk ,binnen te vallen.
www.youtube.com/watch?v=tRq9ZFHrF0o
@Spoorwissel | 03-05-11 | 14:17
Volgens mij hebben ze geen van allen spijt.
M.i. klappen ze ook steeds dicht tijdens het vertellen. Die grijze met snor moet zich op een gegeven ogenblik zelfs inhouden om niet te enthousiast te worden. Ze denken terug aan hun "diensttijd" en totaal niet aan wat ze daar in Rusland uitgevreten hebben.
Joost Seelen verdient een compliment voor deze docu, waarvoor hij, gezien de wijze van interviewen en filmen, bewust of onbewust inspiratie heeft opgedaan uit het onvolprezen boek "De SS'ers", van Armando en Sleutelaar, dat in de jaren '60 al een schandaal en een rechtszaak veroorzaakte nog vóórdat het in de winkel lag ...
"Bij verschijning in 1967 veroorzaakte 'De SS-ers' een stormvan verontwaardiging. Velen vonden het boek, waarin acht voormalig SS'ers vrijuit het woord voeren, verschrikkelijk of zelfs fascistisch: 'een gevaar voor de volksgezondheid' en 'een aanzet tot antisemitisch geweld.' Anderen vonden het juist zeer indrukwekkend: 'een ontluisterend portret van onmensen'; en een 'noodzakelijk onderzoek van de motieven die destijds landgenoten hadden om zich bij de bruine hordes aan te sluiten.De samenstellers, Armando en Hans Sleutelaar, schreven zelfs in hun voorwoord: 'Er is in elk geval één overeenkomst tussen de vrijwilligers die vochten aan de goede kant en die aan de foute kant: zij hoopten dat hun land beter uit de oorlog zou komen dan toen het door die oorlog werd overrompeld. Hoe het de mensen van het verzet in en na de oorlog is vergaan, is algemeen bekend. Over de levens van de onmensen die hun bitterste vijanden waren, weet men niets... geen geschiedschrijver heeft het na de oorlog nodig geoordeeld een SS'er op te roepen als historische getuige" ... en lees verder op www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/de...
Miriam Fianen: Communicatieadviseur -Gemeente Rotterdam-. Dat is dus een ambtenaar, dus iemand die van hardwerkende Henk en Ingrid -belastingeld uitbetaald wordt! Iemand die meent dat een ambtenaar mag zeggen dat de keuze van 22% Rotterdammer stemgerechtigden terzijde gelegd mag worden. De Miriam Fianen die vanuit haar functie boven iedere vorm van partijdigheid verheven dient te zijn en het RTD publiek dient te dienen. Deze dus: www.linkedin.com/profile/view?id=22920..., nl-nl.facebook.com/people/Miriam-Fiane... "Geen regering met steun van de PVV". Even zien hoe politiek bewust zij is als de linksegraaikraan door de PVV dicht gedraaid is. Ook in Rotterdam, zelfs in de Staten van ZH. Daar helpt geen nep circusje tegen.
@hier openen | 03-05-11 | 14:48
Denk niet dat dat hem is maar klinkt ook interessant. Heb net ook een docu over Willem Sassen gevonden: cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/tv/kro/...
Slappehap | 03-05-11 | 14:47
Ik denk dat 99 procent van de jongere binnenzitten hoor.
Ik heb het gisterenavond gezien en ik vond het helemaal niet een briljante documentaire. Zowat de helft van de tijd ging op aan niet echt ter zake doende beelden. Waarschijnlijk bedoeld voor het dramatische effect, maar dat maakte alles nogal rommelig. Ze hadden die lieden eerst moeten laten vertellen wat precies de reden was dat ze tot deze keuze waren gekomen, en wat ze er van verwacht hadden. En dan verder. Dat kwam amper uit de verf. Ik kan mij zo voorstellen dat velen door propaganda aangelokt waren: avontuur, vechten voor de goede zaak, natje en droogje verzekerd en nog betaald worden ook. Nu waren het veelal detailverhalen zoals de man waar een knoopje los zat. Voor straf moest hij toen door de modder kruipen en dergelijke. Tja, dat vind ik dan weinig boeiend om te horen. Hier had veel meer uit gehaald kunnen worden. Terzijde: opvallend dat documentaires bij de NPO nooit langer duren dan 55 minuten. Want dan moet er weer reclame doorheen gejast worden. Het lijkt wel een wet, wat er ook gebeurd: ieder uur verplicht reclame. Enige uitzondering, een film op vrijdagavond. Vanavond weer een documentaire (Omdat hun hart sprak), duurt 50 minuten Daarna gauw reclame.
Je moet fascisten nooit een vierkante centimeter platform geven. Dus hier ook niet.
@WoudAap | 03-05-11 | 11:59
Is dat een docu met zo'n lange Nederlandse ss'r die naar zuid amerika gevlucht was en daar nog woonde ?
Men liet ook propaganda filmpjes zien waar hij in figureerde. Tijdens het interview kwam alles weer naar boven en hij onbewust? weer met plezier terug dacht. Op een gegeven ogenblik stootte zijn zuid-amerikaanse vrouw hem aan waarna hij weer inbond.
De mensen die hiervan schrikken moeten eens achter het bureau vandaan en buiten kijken. Er lopen ook jongere mensen los die net zulke gedachten hebben.
En dat zal ook altijd zo blijven!
(p.s. stormfrontboys, Joris wacht op jullie in de comments met een stalinorgel)
-
@Joris:
Mazzlman! Spul nodig? Doet mij es bellen dan..
www.israeli-weapons.com/israeli_weapon...
*op weekaanbieding attent maken doet*
Spoorwissel | 03-05-11 | 14:17 |
My mind is blown. Ben daar nu ook met kijken. Niet best.
Die tweede man heeft er totaaaaaal geen spijt van. Heel bizar.
Graag gedaan, ben benieuwd wat je er van vindt.
Laat je het een keertje weten hier?
Cheers.
Ik weet zeker dat als de PVV nu officieel toestemming zou krijgen voor z'n "Straat-Commando's" er tienduizenden lieden zich ervoor zullen aanmelden. En die zouden dan ook hun macht gaan misbruiken om onschuldige-moslim NL-ers te terroriseren. Ik geloof dat niemand kan ontkennen dat de PVV probeert eenzelfde klimaat van haat als de NSB destijds te creëren.
@insemismeer 13.17
Pierik besteld , bedankt voor de tip, 2 tientjes bol.com
@export-kenteken | 03-05-11 | 13:20 | + 1 -, Het zwarte overhemd trad in ieder geval wél toe uit overtuiging. Hij haatte Joden immers al voordat de NSB überhaupt bestond. De laatste geïnterviewde geilde op het idee van 'ras' en Germaanse superioriteit. Dat lijken me bij uitstek ideologische redenen. En daarnaast sprak er ook nog een homoseksueel, en een naïeve communistenhater, dat is waar. Maar je kunt nu niet doen alsof de gemiddelde NSB'er een naïeve plattelandsjongen was die voor zijn toetreding tot de NSB helemaal niets had met de rassentheorie of met Jodenhaat.
cultheld | 03-05-11 | 12:55
Wat ik bedoelde te zeggen (tenzij ik het weer niet goed begrepen heb) is dat wat naar voren komt in de docu dat die knapen die toetraden tot de Waffen SS dit niet direct deden uit ideologie, maar eerder om te ontsnappen aan hun miserabele leven. Weliswaar opgezweept door de propaganda van de NSB, maar ik betwijfel, en maak op, dat zij niet hadden kunen vermoeden waaruit hun taken zouden kunnen bestaan.
Dat zij echter tijdens hun opleiding en politieke vorming termate dogmatisch gehersenspoeld werden, en als gevolg had dat zij de rest van hun leven verbitterd en vol haat leefden, zonder enige mogelijkheid in grijs-nuances te kunnen denken staat buiten kijf.
Nee, dan hadden we zeker Russisch gesproken.
Maar dat wil je waarschijnlijk niet horen.
Wiking Division was echt waanzinnig ruige shit.
Kerels die daadwerkelijk rake klappen uitdeelde, zelfs nog in de straten van Berlijn.
Ben echt al velejaren hiermee bezig (zeker al 20 jaar zelfs), uitermate intrigerend.
Ook triest en erg smerig was dat na de oorlog deze ex SS-ers zichzelf konden vrijkopen als soldaten voor het nederlandse leger, zo ook tijdens Indonesië vanaf '46.
Er zijn legio neutrale boeken geschreven over de Wikingers.
1 absolute aanrader is van Perry Pierik "Van Leningrad tot Berlijn" isbn 90-75323-02-6.
En voor degene die denken dat ik nazisympathisant ben ?; Nee, ik heb een gezonde interesse voor WO II en met name voor de Wiking-Division.
Ik heb ook contact gehad met sommige van hun, en ze waren heel blij dat ze enigzins hun verhaal konden vertellen.
Naast dat ben ik ook nog joods dus ja, rustig maar ;) (nee ook geen kapo ambities).
brabandertje | 03-05-11 | 11:08
Over de 20000 moslims die voor de Duitsers vochten Hanschar Divisie) hoor je nooit iets.
13e SS Div Handschar: 18.000 moslims
14e SS WG Div 1.200 moslims
21e SS Div Skanderberg: 6.500 moslims
23e SS Div Kama 4.000 moslims
36e SS WG Div 9.250 moslims
@export-kenteken | 03-05-11 | 12:48 | + 0 -, de uitlatingen van het zwarte overhemd en het laatste heerschap over Joden meegekregen? Deze wandelende lijken zijn het bewijs dat Israël (een staat waarin Joden de meerderheid vormen, in plaats van de minderheid) nooit op moet houden met bestaan; dat lijkt me wel duidelijk. Gelukkig heeft mijn opa voedselbonnen gedrukt voor het verzet, en ontdook hij de arbeidsdienstplicht (door zich te verstoppen), die de moffen oplegden aan de Achterhoekers.
Uiteraard ook gekeken. Wat mij opviel, en waarbij ik eigenlijk nooit zo had stil gestaan was dat die boerenpummels die toetraden eigenlijk totaal geen benul hadden van wat ze te wachten stond. Ze vochten niet voor een ideaal, vlag of leider zoals ons graag voorgehouden wordt, maar werden aangetrokken door de spanning en mooie uniformen. Politieke of raciale drijfveren ontbraken, al werden zij natuurlijk wel gebrain-washed tijdens hun opleiding, hetgeen nu nog merkbaar was bij enkelen.
Goede docu dat een eerlijk en onverfraaid beeld verschaft van de (Nederlandse) vrijwilligers van de Waffen SS.
Om Walter Sobchak te citeren: "Say what you like about the tenets of National Socialism, Dude, but at least it's an ethos."
In brazilie heet n brazilian "hitlersnor"
En dikke Bea zich ondertussen maar zorgen maken of de "Groene Draeck" z'n beurtje op tijd heeft gehad "veur het aanstaand flaneer-saison.."
Als ik die goorlap in dat zwarte overhemd tegenkom (heb de aftiteling nog niet gezien, dus onder voorbehoud dat hij nog niet dood is), geef ik hem het laatste duwtje wel.
politiek-incorrect; niet nadenken, zeggen wat je denkt...
da's ook even wennen.
Bloksnor = Brazilian ?
Haragha | 03-05-11 | 11:35 | + -1 -
Zie: nl.wikipedia.org/wiki/Bombardement_op_.... Strijd ging niet snel genoeg. Klopt wel dat de Duitsers aardig werden tegengehouden. Wat dat betreft kunnen we trots zijn op ons landje!
@vagehond | 03-05-11 | 11:45
Dat gaf ik al aan in mijn reactie @ 10:49. Maar het ging Rusland (Sovjet-Unie) niet om landje pik maar om de ideologie, het communistische ideologie was natuurlijk beter dan democratische ideologie.
Rusland plaatste daarom communistische regeringen in die oostblok landen tegen de afspraak in. Amerika kwam met het Marshallplan en de rest is geschiedenis.
Toen een decennia later steeds meer mensen het licht begonnen te zien en hun afkeur te tonen aan hun communistische regering begon Rusland zich er mee te bemoeien. Hongaarse Opstand, Praagse Lente, Afghaanse Oorlog etc..
Vorige week heb ik ook iets gezien over een soortgelijke docu over foute Nederlanders, de maker daarvan is zelf joods en was behoorlijk geschokt over de denkbeelden die sommige van hen nog steeds hebben. Ik geloof dat het om een film uit 2004 ging, weet iemand de titel?
Was het maar zo zwart en wit.
@Haragha | 03-05-11 | 10:55
Het is je vast opgevallen dat de Soviet Unie na de oorlog Oost Europa bezet heeft gehouden.
De angst voor de expansiedrift van Rusland was dus zeer zeker wel gegrond.
Als je dat weet, snap je ook beter waarom mensen dat blijven aangrijpen om hun daden goed te praten.
Ongeacht of je het er mee eens bent, overigens.
@brabandertje | 03-05-11 | 11:17
Rotterdam werd gebombardeerd uit woede. In Nederland zijn zoveel vliegtuig neergehaald dat het duitse pisventje geen Blitkrieg meer kon uitvoeren in Engeland.
En de Duitsers kwamen wel over de waterlinies maar ze werden tegen gehouden door de stellingen om de grote steden. Den Haag hebben ze nooit kunnen bereiken bijvoorbeeld, hoe ze het ook probeerde.
Als je ziet wat voor bullshit men heden ten dage als zoete koek slikt,denk ik dat er weinig veranderd is in 66 jaar.
goede docu maar had je had er VEEL meer uit kunnen halen. bovendien vond ik hem nog wel kort. waar zaten die jongen welke divisies waar op het oostfron, iets meer achtergrond... dat mocht allemaal wel.. verder zaten een paar echte SSers erbij maar een paar andere vond ik nog best ok overkomen...
@ Fukjoe | 03-05-11 | 10:46
Los van die omroep las ik vooraf al over twee medewerkers van de docu maker, die zich beklaagden over het selectief knippen in het programma en het focussen op de Jodenvervolging, iets waar -behalve die gast met z'n ploertendoder- als WSS'ers niet direct mee te maken hadden [hoewel het wel met de nazi-ideologie te maken heeft]
In de VK deed de documaker hun opmerkingen af met dat hij al heel wat jaren documetaires maakt [en zij dus niet weten waar ze het over hebben, maar natuurlijk wel goed genoeg waren om hem te helpen]
@eerstneukendanpraten | 03-05-11 | 11:17
Appels met Peren vergelijken.
Enne in tegenstelling tot dat pisventje ging Nappie wel zelf naar het Oosten. Eigenlijk wilde dat duitse pisventje alles wat Nappie had maar durfde zelf zijn zwaarbewaakte bunker te verlaten. Nappie ging zelfs helemaal naar Egypte.
Haragha | 03-05-11 | 11:09
Ja, daar had Napoleon begin 19de eeuw ook hele slechte ervaringen mee. Maar ja, toen vroor het daar half oktober al een graadje of 25, kom daar nu maar eens mee aan...
eerstneukendanpraten | 03-05-11 | 11:17 | + 0 -
Die hield nog wat van zijn leger over dankzij Nederlandse pontonniers.
nl.wikipedia.org/wiki/Slag_aan_de_Bere...
Tja, gasten die de boot hebben gemist, geen baan hadden, aandacht zochten en ook eens winnaars wilden zijn. Schrijnend was het.... Goed promotiefilmpje voor het leger: 'U bent dom, mislukt, eenzaam en getergd? Join the army!"
Het is in de tijd van internetmailfacebooktwitterentv bovendien totaal niet voor te stellen hoe weinig je kan weten over nazi's, oorlog en de holocaust.
Ik zeg vaker docu's voor 12 uur 's nachts! ;)
ich heb gelogen maar t stond geweldig opf das papier +1
-weggejorist-
@vander F | 03-05-11 | 11:09
Bescherming van het communisme voor het "Democratische gevaar". Het waren allemaal pro-communistische landen die het communisme de rug wilde toekeren. Tja, als je beter bent dan het "Democratische gevaar" dan pik je dat natuurlijk niet. En dan ga je daar zelf orde op zaken stellen.
Molotov-Ribbentroppact is getekend uit wraak van WOI en eigen belang.
Intrigerende informatie.Volslagen andere tijd,eigenlijk onvoorstelbaar. De armoede, gebrek aan zorg alles in tegenstelling met "onze" hedendaagse luxe.
Hoe -verwerpelijk- misschien ook, de geschetste omstandigheden van die dagen uit de mond van deze mensen neem ik liever serieus dan er met een socialistisch-gristelijk doekje voor het bloeden aan voorbij te gaan.
Oke oke dus wilders moet straks rusland niet aanvalluh ivm kou.
Ik ga de documentaire kijken om ook eens de andere kant van het verhaal te horen.
Want dit doet me weer denken aan anderhalf uur lange
oorlogsverhalen van mijn opa. Over hoe slecht die Duitsers en NSB landverraders waren. En hoe trots hij was om mee gevochten te hebben.
Die pest-pokke-pleuris Duitsers zei hij dan.
@winterpeen | 03-05-11 | 11:11
De nieuwe generatie uiteraard niet:
www.youtube.com/watch?v=2Md5lPyuvsk
(en als u 1:32 te lang vindt: www.youtube.com/watch?v=WQSiiZrtVkg )
winterpeen | 03-05-11 | 11:11
Ik niet, ik drink!
vagehond | 03-05-11 | 11:07 | + 0 -
Feit is wel dat het Nederlandse leger niet was ingericht op moderne oorlogsvoering. Te veel werd vertrouwd op de zwakke Peel-raamstelling en de achterhaalde Hollandse waterlinie. De Duitsers konden simpelweg met parachutisten over de linies heenkomen. Nederlanders gaven nog wel tegenstand, maar vroeg of laat was Nederland toch gevallen. Duitsers wilden de snelheid erin houden en bombardeerde Rotterdam om een overgave te forceren.
Als je de daders maar lang genoeg aan het woord laat, worden het vanzelf slachtoffers. Onwetendheid en armoe blijken, zoals altijd, de triggers te zijn. Gaan we dit nou ook vaststellen als straatterroristen weer een homo wegpesten?
Haragha | 03-05-11 | 11:09
Ja, daar had Napoleon begin 19de eeuw ook hele slechte ervaringen mee. Maar ja, toen vroor het daar half oktober al een graadje of 25, kom daar nu maar eens mee aan...
kapotte_stofzuiger | 03-05-11 | 10:55
Marco Kroon is aan de coke!
Fukjoe | 03-05-11 | 10:56 | + 0 -
Wie niet.
@Schoorsteenveger | 03-05-11 | 10:47 |
ze stemmen SP,die zijn namelijk voor de arbeiders klasse, je zou denken Wilders maar Wilders is teveel vriendjes met Israel dus stemmen ze niet op hem.
vagehond | 03-05-11 | 11:07
Dank voor Uw info.
@Koninging Beatricks als het over het geheel gaat ben ik daar helaas een onderdeel van ja. Kan ik wel zeggen, ik ga hier weg, want dat wil ik niet, maar elders is het helaas niet anders.
@vanderF 10.55, U snapt het
@Zoltarthegreat 10.58 Lijkt me idd ook sterk dat hij dat allemaal heeft kunnen overleven, films nooit gezien, maar fantastische boeken, geeft een wat andere kijk op de Duitse soldaat.
waarom zijn het altijd gemeenteambtenaren als Miriam Fianen die op twitter vergelijkingen tussen Wilders en nazi's maken?
Is het omdat ze genoeg tijd hebben om 20 tweets per werkdag te maken maar uiteindelijk niks zinnigs meer kunnen verzinnen als inhoud?
@KaiserSoza | 03-05-11 | 10:59
En mensen die werden gestraft stuurde ze naar het oostfront. Want hogerhand wist dat oost-front de dood betekende.
@Haragha | 03-05-11 | 10:55 ,
doe niet zo naief, het Communisme is expansief van aard,
'ontwaakt verworpenen der aarde'.
de Sovjet invallen in Tsjechoslowakije, Hongarije en ook Afghanistan waren in jouw ogen slechts pesterijtjes?!
Het was de Sovjet Unie, unie van vele staten, waar men geheel onvrijwillig lid van was en altijd hongerig naar meer staten.
Von Ribbentrop heeft nog een niet aanvalspact gesloten met Stalin, Polen een beetje verdeeld, afijn, dat niet-aanvallen was toch echt wederzijds gedacht.
inktpot | 03-05-11 | 10:57 | + 0 -
Das altijd mooi in Nederland. Rond 5 mei zie je programma's in Nederland over Marokkaanse helden die in Nederland gevochten hebben. Dat het er slechts een handjevol zijn, maakt niet uit en dat het huurlingen waren die met de Fransen meevochten maakt ook niets uit. Over de 20000 moslims die voor de Duitsers vochten (Hanschar Divisie) hoor je nooit iets.
@eerstneukendanpraten | 03-05-11 | 11:03
Oké, je hebt een punt.
@winterpeen | 03-05-11 | 10:50 |
Ohja die moslim SS'ers waar niemand ooit iets van hoord heeft omdat er zoveel moslims in Nederland wonen,
Die Moslim SS'ers behandelden Joden zo gruwlijk dat de Duiters zelf er van moesten walgen.
inktpot | 03-05-11 | 10:59 | + 0 -
Wat is het nu.
Je schrijft onsamenhangend en verwarrend.
@Centauri | 03-05-11 | 10:52
Met het materiaal dat ze ter beschikking stond hebben ze anders de Duitsers best lang tegengehouden.
Bij kornwerderzand kregen de Duitsers zo op hun donder dat ze de Afsluitdijk "der totendamm" noemden.
Rotterdam werd opgegeven uit angst voor burgerslachtoffers, niet omdat ze de Duitsers niet aankonden (met 3.000 man).
Bij Den Haag vielen iets meer dan 500 Nederlanders, tegenover een paar duizend Duitsers.
We hebben zelfs 1600 Duitsers op de boot naar Engeland gezet voor de capitulatie.
Pas toen de Duitsers burgerdoelen gingen bombarderen hebben we ons overgegeven.
Mijn opa werd altijd woedend als iemand beweerde dat het Nederlandse leger waardeloos was.
"Moffen napraten" was het.
Ik heb zitten kijken en wat meij opviel is dat het een beetje domme mensen waren die de bus gemist hadden. Vanuit hun standpunt kan ik een beetje begrip opbrengen dat ze gejoined zijn. Wij achteraf hebben makkelijk praten over dat doe je niet enzo maar als je eenmaal getekend had, dan zei je niet zo snel nee tegen je feldwebel, dan krijg je de kogel.
Het verhaal heeft twee kanten ben ik gisteren achter gekomen.
IN de laatste zin wordt gesuggereerd dat de stalinisten oké waren.
@kapotte_stofzuiger | 03-05-11 | 10:59
Ik kan niet liplezen... en mijn Ruski is ook belaberd.
Fukjoe | 03-05-11 | 11:00 too!
dat kun je goed doen. Ik zal aan U denken als ik in de tuin mijn koffie nuttig.
Che_cuevara | 03-05-11 | 10:55
We vieren en herdenken tegelijk!
@eerstneukendanpraten | 03-05-11 | 10:55
Ach, waarom niet? Ben in een goede bui vandaag anders had ik 'm helemaal abgefackelt.
Centauri | 03-05-11 | 11:00
vervaagt=vervaagd.
natuurlijk vervaag je dan met een d.
@Beëlzebul | 03-05-11 | 10:57
Eigenlijk was de SS een soort D-Reizen avant la lettre.
@kapotte_stofzuiger | 03-05-11 | 10:55,
als je de vergelijking wat kloppender wil maken,
dan had Kroon gevochten als Taliban tegen de Yanks.
Daarmee sleep je geen ridderordes in de wacht.
Nog veel plezier ik ga jullie uitkering weer bij elkaar sprokkelen.
Fukjoe | 03-05-11 | 10:55
Ben verheugd op te mogen merken dat niet alle herinneren vervaagt is ....
Good soldiers never die. They just fade away.
Vergis je trouwens niet in de mannen die aan het oostfront zaten, niet omdat ze ome Adolf een toffe peer vonden, maar omdat ze tegen de communisten wilden vechten...
@winterpeen | 03-05-11 | 10:50 |
Ohja die moslim SS'ers waar niemand ooit iets van hoord heeft omdat er zoveel moslims in Nederland wonen,
Die Moslim SS'ers behandelden Joden zo gruwlijk dat de Duiters zelf er van moesten walgen.
Wat Tobi | 03-05-11 | 10:39 zegt. Het was een interessante documentaire, maar het had een interessantere, betere(!) docu kunnen zijn als er wat meer samenhang in had gezeten.
En ze hadden nog zo beloofd mijn opa's achternaam niet te vermelden in de aftiteling!
@Haragha | 03-05-11 | 10:55
Stalin zegt het zelf:
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons...
@ blikjegrolsch | 03-05-11 | 10:28 |
Op diezelfde manier zijn er heel wat Nederlandse jongens ook naar Indonesië gegaan destijds. Hoorde bij de tijdgeest. Jammer alleen dat veel mensen alles tegen het licht van het hedendaagse informatie tijdperk houden.
@Uw Verzekeringsadvis
Schrijver Sven Hassel heeft alles uit zijn duim gezogen. Heeft zelf nooit aan het oostfront gediend.
Wel vermakelijke boeken overigens.
Joris met een stalinorgel.
Dus is de vraag: wie is de Joris van Joris?
vagehond | 03-05-11 | 10:45
Wat dacht U van die gebaarde jongeren die in hun welvarende vakantie-land- naar het MO trekken om hun grieven te nu uiten ???
@winterpeen | 03-05-11 | 10:50 |
Ohja die moslim SS'ers, ze waren zo barbaars tegen Joden dat zelf Hitler zelf er van moest walgen.
-weggejorist-
kapotte_stofzuiger | 03-05-11 | 10:55
Marco Kroon is aan de coke!
Eerlijk is eerlijk, zonder de Nazi's was Rusland Europa vroeg of laat binnengevallen.
@vagehond | 03-05-11 | 10:45
Waar in de geschiedenis blijkt dat uit? De Sovjet-Unie heeft tussen de Wereldoorlogen door alleen maar interne problemen?
@Verzekeringsadvis,
het Nederlandse leger (proest) was na WOII maar wat blij dat ze Oostfront gangers in de gelederen wist te krijgen met snoeiharde gevechtservaring.
Iémand moest toch uitleggen waar zo'n geweer nou voor dient.
Centauri | 03-05-11 | 10:54
Serieus!
We vinden Marco Kroon ook een held, waarom die bestrijders van het communisme dan weer niet?
Biff Eagleburger | 03-05-11 | 10:52
Lief zijn voor elkaar luidt het devies!
@eerstneukendanpraten | 03-05-11 | 10:53
Je zei "herdenken" maar dat moet vieren zijn.
Dat bedoelde je waarschijnlijk wel.
@kapotte_stofzuiger | 03-05-11 | 10:24 |
Driewerf hulde!
Fukjoe | 03-05-11 | 10:53
Serieus?
Owe wacht .... Nederland had alleen maar verzetstrijders!
Centauri | 03-05-11 | 10:52
Het leger was naadje door afbraak van de toenmalig PvdA.
Che_cuevara | 03-05-11 | 10:50
Zeg ik toch, de dag erop, ies 5 mei!
@Creaguurder | 03-05-11 | 10:42
Jawohl!
*klapp*
dat meer domheid en avontuur de motivatie was.
flame_me | 03-05-11 | 10:49
Ik kan me ook wel voorstellen wat het nederlandsche leger toen der tijd was. Naadje dus ....
Lmao, die tweet. Wat een graftrut.
Uw Verzekeringsadvis | 03-05-11 | 10:47
Alleen de verfilming was klotuh!
kijken is
www.youtube.com/watch?v=xEv1ei2h0BE
Om het verhaal compleet te maken.
@eerstneukendanpraten | 03-05-11 | 10:39
Nee, da dag daarop vieren we dat.
Er waren inderdaad een aantal uitspraken die op zich wel waar zijn, maar tegenwoordig niet politiek correct zijn. Zoals bijvoorbeeld door de inzet van de Duitsers aan het oostfront Europa bespaard bleef van het communisme. (andere vraag is natuurlijk als Duitsland Rusland niet was binnengevallen, zou Rusland dan Europa hebben aangevallen?)
Heb zelf maar een deel gezien van de docu, en bij 1 van die oudjes was duidelijk nog een anti-semitistische houding te bespeuren. De anderen vertelden naar mijn idee hun verhaal op een manier zoals ze er toentertijd in stonden, en niet perse hoe ze er nu over denken al gaf 1 aan geen politieke denkbeelden te hebben en dat meer domheid en avontuur de motivatie was.
@Aansteker21 | 03-05-11 | 10:23
Eh nee, de Russen hebben nooit interesse gehad in het bezetten van west-Europa. Ze hebben het altijd al druk gehad met het in controle houden van hun eigen gelederen.
Dat Rusland bevrijd Oost-Europa tegen afspraken in bezet hielden na WOII was een dikke middelvinger richting Amerika. Wat weer ons geluk was want het Amerikaanse antwoord op deze bezetting was het Marshallplan.
Het viel me op dat de mensenmassa stond te juichen toen Hitler voorbij kwam,ol moest ineens aan koninginnedag denken, raar he.
@eerstneukendanpraten | 03-05-11 | 10:35
Ik weet niet of je het een stormfront kan noemen, maar hier waait het wel behoorlijk.
Ga zeker kijken, hou die kijktip er in.!
Respect voor die gasten, als ze echt aan het oostfront hebben gevochten dan hebben zij in 1 week meer meegemaakt dan een reaguurder in z n hele leven.
Lees eens de boeken van Sven Hassel hierover.
@blinde kip | 03-05-11 | 10:37
Tja, en voor velen was dat ook het laatste wat ze zagen.
michael8161 | 03-05-11 | 10:45
... en wat ze al die jaren gestemd hebben sinds ze de oorlog hebben verloren.
Tobi | 03-05-11 | 10:39
Je kan als omroep zulke mensen door in hun verhalen te knippen altijd voor lul zetten. De NCRV heeft altijd al misinformatie gegeven over de tweede wereldoorlog. Zelfs propaganda films worden verknipt.
Eerlijk is eerlijk, zonder de Nazi's was Rusland Europa vroeg of laat binnengevallen.
Maar of dat nu zoveel erger was dan het alternatief?
Als Hitler echt alleen het communisme had willen bestrijden, dan was hij bij Polen en Oostenrijk gestopt om een front tegen Rusland te maken.
Grote kans dat hij steun vanuit het westen had gekregen.
Dat hij zijn leger verzwakte door ook West Europa binnen te vallen geeft al aan dat het communisme echt niet zijn eerste prioriteit was.
Deze mensen zijn een levende herinnering aan de sentimenten die toen leefden; hekel aan Joden, angst voor een binnenvallend Rusland, bewondering voor Duitsland, minachting voor zwak Nederland.
.
Vertaal dat eens naar het heden:
Hekel aan islam, angst voor immigratie van moslims, bewondering voor Amerika/Israel, minachting voor zwakke Nederlandse politiek..
.
Er zijn zat jonge mensen die zo in een hedendaagse versie van de SS zouden stappen.
We moeten niet denken dat WWII een geisoleerd incident was, er zijn massa's conflicten geweest door de eeuwen heen die onderhuids verdacht veel leken op deze oorlog.
Ik kan me een docu herinneren waar zo'n Nederlandse Oostfront ganger zich enigszins kon rehabilliteren door 'vrijwillig' in Korea tegen de Chinese horden te vechten.
Hij was de enige met praktijk ervaring wat betreft het in de modder liggen en duizenden vijanden op je af zien komen, en ze nog tegenhouden ook, wist persoonlijk het Nederlandse detachement van een wisse dood te redden.
Z'n SS verleden bleef hem echter achtervolgen, hij is uiteindelijk in Zwitserland gaan wonen, rehabilitatie bleek onmogelijk, geen vergeving, wijzende vingertjes.
Ik kan me een docu herinneren waar zo'n Nederlandse Oostfront ganger zich enigszins kon rehabilliteren door 'vrijwillig' in Korea tegen de Chinese horden te vechten.
Hij was de enige met praktijk ervaring wat betreft het in de modder liggen en duizenden vijanden op je af zien komen, en ze nog tegenhouden ook, wist persoonlijk het Nederlandse detachement van een wisse dood te redden.
Z'n SS verleden bleef hem echter achtervolgen, hij is uiteindelijk in Zwitserland gaan wonen, rehabilitatie bleek onmogelijk, geen vergeving, wijzende vingertjes.
Ben nou wel heeeuul errug benieuwd wat deze opa's stemmen.. dat verklaart alles in zijn (ras)zuiverste vorm.. stuur Rutger erop af!!
poli | 03-05-11 | 10:38
Lol, heerlijk droog.
Zolang ze in Afrika mensen levend verbranden door ze een autoband aan te laten trekken die ze in de fik steken valt de praat van die bejaarde (ook al heb ik de docu (nog) niet gezien) wel mee vermoedelijk. Onze planeet heeft rare kostgangers.
@Biff Eagleburger | 03-05-11 | 10:36
Misschien kan je ook even normaal doen?
Sorri Jois. Een munt heeft drie kanten.
Voor én achterkant en die belangrijke zijkant!
Toendertijd was Godt er ook voor U.
Er zijn na de oorlog steeds meer verzetstrijders gekomen.
heb het gezien gister, er waren inderdaad wel wat heftige uitspraken. maar vind het ook goed om de adnere kant van het verhaal te horen,ipv de dingen die je al 100 keer gehoord hebt en alle helden verhalen.
praat het niet goed,maar kan begrijpen dat als je niks hebt en ze bieden je een baan en (voor die tijd) veel geld aan ,sommige mensen toch gaan twijfelen ,en vooral mensen die zich wel konen vinden in de nazi gedachte,dan toch overstag gaan.
Morgen 20.00 uur kunnen wij de gevallenen gedenken mensen! De dag erop gedenken wij de gevallenen aan de kant van de vijand...
Interessant onderwerp voor een docu, en die ondertitels waren niet overbodig
Door het vele knippen in de film werden de getuigenissen soms een stel soundbites, en het gestamel van enkele alte kameraden hielp de coherentie ook niet echt
@blikjegrolsch | 03-05-11 | 10:28
Montyn ooit gelezen van D.A. Kooiman? Aanradert.
Ik zat al gister al te wachten wanneer GS dit als kijktip zou aanduiden.. Dis is linksom en rechtsom heel boeiend om te zien.
Iemand die tweet over domheid = oh ironie
@blikjegrolsch | 03-05-11 | 10:28
Ze zagen nog eens wat van de wereld. En de exotische vrouwen, oh die vrouwen...
*proest*
Creaguurder | 03-05-11 | 10:30
Je hebt gelijk! Herman Brood zong het al, als je wint heb je vrienden! Als de Moffen WOII hadden gewonnen omdat Oppenheimer en von Braun de atoombom een tijdje eerder hadden uitgevonden dan werd er nu heel anders over de collaborateurs gesproken... Maar nu zijn het verraders, moffenhoeren en ga zo maar door!
Indrukwekkende uitzending. Mijn complimenten naar de makers.
Ik zal 'm binnenkort kijken. Maar inderdaad, ze zijn er nog steeds... :-(
@Creaguurder | 03-05-11 | 10:32
Omdat ik niet mee wil gaan in jouw stormfrontbullshit? So be it.
@brabandertje | 03-05-11 | 10:31
En daarom wordt gedoogd dat ze de hele dag Qat kauwen en buiten op straat hangen met matties. Worden ze lekker rustig van en blijft de droom van de multiculturele utopie nog enigszins heel.
WTF!!?? Stormfrontboys? Kijkt de redactie wel eens naar het weerbericht? Al zeker 5 week geen stormfront gezien in 00 31...
Ach, als je een iq op kamertemperatuur hebt en er wordt je een goed loon, een mooi uniform, verre reizen en gratis schietlessen in het vooruitzicht gesteld..
@Creaguurder vindt het volgens mij erg jammer dat hij er toen niet bij was.
Je zit onwillekeurig toch te wachten totdat de opa van Richard de Mos voorbijkomt.
Zijn dit misschien de socialisten die de PVV bedoelt?
Nee ik ga niet naar die stomme kwijlnazi's kijken.
Ben nu wel klaar met die uitgemolken oorlogsgeneratie en hun praatgevecht om het absolute gelijk.
Het zijn net babyboomers: aandacht, omdat het moet.
Kroonprins Willem-Alexander pleitte 15 jaar geleden al eens voor afschaffing (op termijn) van 4 en 5 mei.
Half Nederland over de zeik natuurlijk. Maar mijn *seculier*, wat heeft hij achteraf gelijk gekregen.
Dodenherdenking en Bevrijdingsdag zijn machines geworden. Machines waar geld aan verdiend wordt. Machines die net zolang draaien totdat 'de' geschiedenis geheel naar de morele wenselijkheidsnorm is geplastificeerd.
@Biff Eagleburger | 03-05-11 | 10:25
Daal jij even in alles...
Laat die oudjes toch; over een paar jaar zijn ze uitgestorven.
Maak je eerder druk om de jonge generatie oorlogsmisdadigers die in Nederland rondlopen. Deze hebben in Rwanda, Botswana, Afghanistan en/of Irak meedogenloos huisgehouden en kunnen nu ongestoord met uitkering genieten in Nederland. www.depers.nl/binnenland/220763/Nederl...
@diaree | 03-05-11 | 10:23
Als je zelf hersens zou hebben of wat verstand en afwegingsvermogen en het vermogen voor begrijpend lezen, zeg ik niet wat waar of niet waar is.
Er zijn altijd 2 kanten in het verhaal. En laat ons nou decennialang alleen maar bestookt worden door het 'overwinningsverhaal' der geallieerden.
Niemand krijgt bijvoorbeeld te horen dat vooral ook aan duitse zijde miljoenen burgers enorm hebben geleden en zijn afgeslacht, mensen die er niks mee te maken hadden en ook niks met hitler cs. te maken wilden hebben.
Velen daarvan zijn in de ogen van onze gutmenschen, nog steeds niet welkom op herdenkingen bijvoorbeeld, gewoon vanwege nationaliteit. Duitsers ! Duitsers, ja , want de geschiedenis zegt: Duitsers zijn slecht, Allemaal! toch?...
Oef wat ik heb toch een hekel aan nazie duitsland en al die zieke mensen.
Zozo, laatste 5 artikelen 3 bloksnorren. is het themadag ofzo?
Gewoon bij de waffen SS gaan vanwege de mooie pakjes en dan tot de conclusie komen dat je soldaat wordt aan het Oostfront en er niet meer weg kunt: onbetaalbaar.
-weggejorist-
De zwartesnorretjesparade is wel actief hier de laatste dagen.
Heb de docu gezien. Shocking ja. Maar de reacties van de bejaarde SS-ers verbaasde me niet. Je ging niet bij de Waffen SS omdat je Hitler een eikel vond...
=| Ik durf helemaal niks te zeggen uit angst dat uiteindelijk God gaat winnen...
Wel een goede docu trouwens, ijzingwekkende uitspraken.
Wat is het toppunt van optimisme?
Een NSB-ert die voor z'n pensioen spaart.
Die grap gaat bij deze ook gewoon echt op..
-weggejorist-
@Creaguurder | 03-05-11 | 10:21
Zeg, Herr sturmbanngührder, moet jij je leren laarzen niet poetsen?
De NSB-mentaliteit zit in onze genen. Moet ook wel, het levert immers geld op.
Zonder de Amerikanen spraken we nu Duits en zonder de Duitsers waren we een Russisch blok geworden.
ultieme godwin
@creaguurder
huh? dus ik ben geindoctrineerd? dus het is allemaal niet waar? ooooh
@* | 03-05-11 | 10:14
De huidige generaties papegaaien het verheerlijkte verleden na. Oorlog is vies en bah.
Maar het is makkelijk praten als je niet weet hoe de dood er uitziet.
Uiteindelijk waren er meer foute Nederlanders dan goede Duitsers.
*Zwartboek gaat kijken*
-weggejorist-
Let wel, de winnaar schrijft de geschiedenis, zo gaat dat al eeuwen.
De andere kant hoor je zelden, en daarom komen er nu al 60 jaar lang geïndoctrineerde kinderen van onze scholen af.
Pffeeeuw, pffeeeuw, pffeeeuw.
www.youtube.com/watch?v=rBvC2Wd-Jfw&am...
Klinkt een beetje als formule 1.
@* | 03-05-11 | 10:14
Vind je jezelf zo slecht dan ?
Geweldig weer die Miriam Fianen 'Communicatieadviseur Gemeente Rotterdam'.
Is ze haar baan al kwijt intussen? zal niet lang meer duren neem ik aan.
Jullie hebben een heerlijke timing, eerst het loopgraven oorlog in het vorige topic en nu allemaal terug naar de schoolbanken met de gordijnen dicht om een docu te kijken.
Kom maar op met dat Stalinorgel,een goed stukje muziek is nooit weg!
Stalinorgel? Propjesschieter that is.
Eerlijk gezegd denk ik dat die oudjes wel meevallen ten opzichte van de huidige generaties, kun je nagaan welke ellende we met z'n allen op af blijven rennen.
-weggejorist-
REAGEER OOK