Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Raarrr. Pratende vrouw ontdekt

roflbot-CrYF.jpgHoi allemaal. In dit eerste hoorcollege gaan we het hebben over de sociolinguïstiek. De sociolinguïstiek bestudeert het verband tussen taal en een sociale groep. Een spreker behoort tot verschillende sociale groepen. Binnen de sociolinguïstiek zijn sociale klasse, sociale netwerken en subculturen, leeftijd en geslacht de voornaamste. Het doel van de sociolinguïstiek is een inzicht te krijgen in taalkundige en sociale factoren die de variatie in taalgebruik binnen een taalgemeenschap bepalen. Sociolinguïstische studies worden ook gevoerd om een inzicht te krijgen in processen van taalverandering. Sociale netwerken, subculturen en etnische groepen beïnvloeden taalvariatie en zijn dus een studieobject van de sociolinguïstiek. Leden van een groep passen hun taalgedrag, al dan niet bewust, aan elkaar aan. De kernleden doen dat het meest. Dit fenomeen kreeg de naam norm enforcement mechanism. In netwerken van tieners en adolescenten (bvb. schoolvrienden) is dit mechanisme heel sterk aanwezig. PRAKTIJKVOORBEELD. Dat was het voor vandaag. Morgen overhoring.

Reaguursels

Inloggen

Op zoek naar "SCHERP" (met Gillie Sneaky)

Maatie | 15-03-11 | 12:21

Geen mirror jongens? Ben 1 dag niet online en moet alle topics inhalen. *traantje wegpinkt, omdat ik nu niet alles kan zien*

Spaarnwouderpoort | 15-03-11 | 10:52


This video is no longer available due to a copyright claim by Bosch Film.

Chartreuse | 15-03-11 | 10:51

Staat de video nog ergens want YouTube is er niet meer

fiat850 | 15-03-11 | 08:17

Taal veranderdt?

dorpspompoen | 15-03-11 | 01:53

-weggejorist-

NATNEK! | 15-03-11 | 00:40

Een prive-video op youtube, ik bespeur tegenstrijdigheid maar waar..?

McNulty | 15-03-11 | 00:32


Sinds wanneer moet ik inloggen om een linkje van GS te bekijken????

RusMor | 14-03-11 | 23:36

ABN bestaat niet meer, e.e.a. is verworden tot Gooisch sociolect.

Sendis | 14-03-11 | 22:53

Dood filmpje is ook een filmpje.

jadoei | 14-03-11 | 22:49

Iemand een spiegel? Youtube zegt is privé.

Maatie | 14-03-11 | 22:27

Geen mirror??

Captain Pervert | 14-03-11 | 22:22

@Domtoren

Dat vind ik zulk geneuzel. Alsof het Nederlands an
sich wat te betekenen heeft op deze wereldbol.
Mooie taal op zich met de vele uitdrukkingen
en gezegdes. Maar als bepaalde figuren zich willen
onderscheiden met hun hun jasje, taartje en koelkast
in plaats van een colbert, gebak of ijskast.

Zij doen hun best maar, het zal mij een worst wezen.
(It will be me a sausage!)

strikdewepstroper01 | 14-03-11 | 22:22

Filmpje deaud. Ofwel; Privé... Mirrort @ dumpert?

Pasta-saus | 14-03-11 | 22:14

En weg is het filmpje!

Pieter°XX | 14-03-11 | 22:08

@Zware Majesteit

Er is niets mis met op z'n tijd dialect of accent spreken als je bijvoorbeeld onder vrienden bent.
In de kroeg bijvoorbeeld.
Als je maar kunt switchen naar ABN als het nodig is.

Thuis spreek ik soms ook een woordje dialect. In het
zakelijke laat ik dat uiteraard achterwege.

strikdewepstroper01 | 14-03-11 | 21:53

een drol die kan lullen, nou nou, topikje heur.

Montgomery Burns | 14-03-11 | 21:45

Wtf!!!???!!! Mijn god. Maar ja, waar je mee omgaat wordt je mee besmet.

Sliptong | 14-03-11 | 21:34

hee sociolinguïstiek hebben we in Nederland ook is het

Pantalon of broek
Jasje of colbert
Taartjes of gebak
koelkast of ijskast
skieen of wintersport

Hieraan herken je bij de gebruiker de afkomst meteen

Domtoren | 14-03-11 | 21:33

De zegeningen van de multiculti- en maakbare PvdA maatschappij!

funkyd | 14-03-11 | 21:23

-weggejorist-

Tommato | 14-03-11 | 21:18

waar je mee omgaat wordtdtdtdt je mee besmet

houjebekmaarlul | 14-03-11 | 21:11

ro8in | 14-03-11 | 18:25
Empathie. Jeweetwel. Die emotie waar vooral vrouwen, linkse mensen en succesvolle zakenlui last van hebben.

dzjebe | 14-03-11 | 21:08

@ Lesbiman | 14-03-11 | 20:53
Ik heb de uitzending(en) niet gezien. Maar jij had het over een stotteraar; daarmee doelde je dan waarschijnlijk op Wennemars? En mbt dialect: Friesinger?

Mits anderen graag achter de microfoon zouden willen schuiven, wie zou jij dan voordragen?

Pa Cartwright | 14-03-11 | 21:07

@Pa Cartwright | 14-03-11 | 20:40
Voor tv zijn bepaalde talenten nodig (tenminste dat zou je denken); kennis, beetje leuk overkomen, populariteit en fatsoenlijk kunnen praten. Er zijn best oud-schaatsers die over alle vier die kwaliteiten beschikken. Gevalletje schoenmaker blijf van andermans leest af. Als je stottert hoor je niet vast op tv, net als dat mensen met parkinson geen horlogemaker moeten worden. Ook al weet hij alles van horloges. Ze mogen het best proberen. Maar een werkgever zou dat niet moeten willen.

Lesbiman | 14-03-11 | 20:53

@Korreltje Zout | 14-03-11 | 20:36
Zelfs B.A. Baracus was nog grammaticaal correct in zijn catchphrases.

Lesbiman | 14-03-11 | 20:44

@ Lesbiman | 14-03-11 | 20:26
Ja? Typisch?
Sporters die járenlang in de wereldtop geschaatst hebben verslag laten doen, vind jij dus typisch?

En dan zaniken over een accent, pathetisch ventje bij jij zeg.

Pa Cartwright | 14-03-11 | 20:40

Over goede voorbeelden gesproken, toen ene J. van der Sloot zijn misdaden verklapte, riep elke VMBOer maandenlang het woord 'conjo', want dat was stoer. Zo gaan die dingen.

Korreltje Zout | 14-03-11 | 20:36

Keep the ABN alive! Klinkt veel aangenamer dan al dat ''Gimme ma monehh bro'' & ''Whaddap y'all?''

Pork & Beans | 14-03-11 | 20:32

@deraderendraaien | 14-03-11 | 20:30
zin-zijn

deraderendraaien | 14-03-11 | 20:32

Dit zijn geen wiggers hoor, dit zin mocned-jes.
Maar daarom niet minder erg dat spraakgebrek.

deraderendraaien | 14-03-11 | 20:30

@ idlbier | 14-03-11 | 20:19
Een plee in een trein; wat kan dat nou helemaal kosten.

Daarentegen zou ik zo een pvv-er ook niet zo 1-2-3 treintjes laten bestellen; van die aparte compartimenten, da's ook niet meer van deze tijd toch?

Pa Cartwright | 14-03-11 | 20:28

@Pa Cartwright | 14-03-11 | 20:24
Dat maakt de keuze niet minder typisch.

Lesbiman | 14-03-11 | 20:26

@ Lesbiman | 14-03-11 | 20:20
Zijn niet de enige verslaggevers, big mouth.

Pa Cartwright | 14-03-11 | 20:24

@Zelf | 14-03-11 | 20:14
Net als die twee oelewappers bij het schaatsen tegenwoordig. Wie bedenkt het om een notoire stotteraar en een Duitstalig mokkel een programma aan elkaar te laten praten?
Als zelfs de NOS net doet alsof taal er niet doet, wat moet je dan verwachten van de tokkies in het hinterland?

Lesbiman | 14-03-11 | 20:20

@pa cartwright |14-03-11| 20:08
had u de treinen ook zonder plee besteld om mooie cijfers te maken?

lidlbier | 14-03-11 | 20:19

Cruyff nu bij dwdd, als iemand de Nederlandse taal verpauperd dan is Johan Cruyff het wel.

Lesbiman | 14-03-11 | 20:14

@ doenormaal! | 14-03-11 | 20:09
En hoe luidt jouw accent dan?

Pa Cartwright | 14-03-11 | 20:14

Nog geen 15 jaar geleden was de Gooise R nog erg hip... Vond ik toen al vreemd dat iedereen -inclusief de mensen die niet uit het Gooi kwamen- ineens gingen praten alsof dat wel zo was. En nu wil iedereen blijkbaar graag geassocieerd worden met ongeletterd tuig uit de getto's.
Zie je wel, weer zo'n voorbeeld dat vroeger echt alles wel beter was...
Nou snap ik er toch al niets van dat mensen zichzelf beperken met een lelijk accent of een manier waaruit duidelijk valt af te leiden uit welke regio je komt.
Ik kom uit Brabant maar niemand die het aan me hoort.
Als je uit Den-Haag, Rotterdam, Limburg, Brabant, het Oosten van het land of Friesland komt en je laat dat duidelijk aan iedereen horen dan laat je daarmee niet alleen aan iedereen zien dat je niet alleen niet wereldwijs bent maar laat zien dat je sowieso niet wijs bent...

doenormaal! | 14-03-11 | 20:09

@ lidlbier | 14-03-11 | 20:07
Geen van beide. En dat blijft ook zo.

Pa Cartwright | 14-03-11 | 20:08

@ pa : u is geen treinreizegert/patat etert?

lidlbier | 14-03-11 | 20:07

@ lidlbier | 14-03-11 | 19:56
Ja? En toen?

Pa Cartwright | 14-03-11 | 20:05

@ Siebrandt | 14-03-11 | 19:14

Je meent het???? Waar, waar?

potsenmakkert | 14-03-11 | 20:00

ik hoop dat lokale patatboer nooit manager in dienst neemt "patat met zonder mayo"

lidlbier | 14-03-11 | 20:00

off topic
net iets gehoord over een ns manager die 130 treinen zonder plee heeft besteld, achteraf inbouwen kost 90 miljoen dus niet haalbaar volgens minister.
hallo brievenbus pvv'er pis die manager zijn brievenbus eens vol en leg wat op zijn moterkap...

lidlbier | 14-03-11 | 19:56

Hahaha, wat klinkt dit verschrikkelijk. Ik zie je oemorgen oewel... Te-ring, ik ken negerts uit hartje Zuid-Oost die normaler praten dus dit is een typisch gevalletje compensatiegedrag.

jeanmondo | 14-03-11 | 19:45

"iedereen kan je neersteken" op 12.55. In wat voor maatschappij leven we tegenwoordig!??

doenormaal! | 14-03-11 | 19:42

@ Brutus:
Tu quoque, Brute?

@ Korreltje Zout:
De doctorandussen die een dissertatie schrijven ter verkrijging van de Doctorsgraad schrijven tegenwoordig steevast "het is gebeurt" en meer van dergelijke grammaticale blunders. Ik deel derhalve uw droeve vaststelingen. Ergo, schande dat degenen die ons onderwijs en ons Nederlands naar de ratsmodee hebben geholpen (d.w.z. de adepten van de linkse kerk), nu roepen dat taal altijd in beweging is.

Mr. E. Baron Topping | 14-03-11 | 19:34

Als geboren Brabander (073) heb ik tijdens mijn studie in Utrecht mijn zachte G ingeruild voor de noordelijke harde G. Was binnen de introductieweek al een feit. Sindsdien heb ik twee "standen" waar ik vrij tussen kan schakelen. Het dialect uit 073 is nu ook weer niet iets om trots op te zijn, want je lult naadloos mee met die beroemde Maaskantenaren. Dat bewaar ik dus maar voor binnen de muren van mijn ouderlijk huis. Daarbuiten spreek ik accentloos ABN. En ja, dat is conformistisch en welbewust omdat het veel beter is gebleken voor mijn carrière.

Zware Majesteit | 14-03-11 | 19:32

Tien jaar voor doodslag, wat voor nonsens spelden ze die kids nu weer op de mouw?

sjaakdeslinksesul | 14-03-11 | 19:30

Een wigger hoer, nah en? lopen er zoveel van rond, zeker on 020

Haagse-Geertje | 14-03-11 | 19:29

Mieters!

sjaakdeslinksesul | 14-03-11 | 19:26

Leuke rechter ook ... Waar ken ik hem ook al weer van?

De zorgverzekeraar N | 14-03-11 | 19:26

Zulke filmpjes zijn Funest voor mijn werk... Geweld, altijd -1

Crematorium-de-Asbak | 14-03-11 | 19:20

@Korreltje Zout | 14-03-11 | 19:03

Ieder volk krijgt wat het verdiend....

brutus68 | 14-03-11 | 19:17

haha die rechter in dat filmpie is de gewraakte rechter van geertje

dutchy90 | 14-03-11 | 19:16

@hierna Thomas von der Dunk...
waarisdelol | 14-03-11 | 19:11 | + 0 -

alstublieftnietzeg. dan kap ik met geenstijl

magiknuweer? | 14-03-11 | 19:14

GS heeft een nieuws design. Nice!

Siebrandt | 14-03-11 | 19:14

t is niet alleen Nederland, binnen 15 jaar praat iedereen in Engeland als Sean Paul

Lesbiman | 14-03-11 | 19:13

"Forget 'bout it" is ook zo'n voorbeeld.
Vroeger hadden wij ook een "taaltje". Mix van Nederlands, Engels en comedy central (dexter, cow & chicken en Dragonball Z).
Tja, je bent jong en wilt wat...

Raad_maar_raak! | 14-03-11 | 19:12

Korreltje Zout | 14-03-11 | 19:03
Eensch. Het klassieke verheffingsideaal heeft reeds lang geleden plaats gemaakt voor een soort van geestelijk onderdrukkingsmodel.
'Onze' naoorlogse docterandussen in de Weetnietkunde (hoi PvdA!) menen nog steeds dat emancipatie via nivellering wel voldoende is voor een prettige samenleving.
Geld als enig opstapje naar een betere maatschappij. Zo dom, zo kortzichtig.

Krachtmeester | 14-03-11 | 19:12

hierna Thomas von der Dunk...

waarisdelol | 14-03-11 | 19:11

Ik heb stagiaires gehad van VMBO-4 (theoretische leergang) die in *elke* Nederlandse zin elementaire taal- en schrijffouten maakten ('die meisje'). Die lopen nu fijn met een diploma rond maar zijn (terecht) kansloos voor de meeste banen. Als taalbeheersing zo'n lage prioriteit heeft dan is het geen wonder dat ghettotaal zo hard oprukt.

Korreltje Zout | 14-03-11 | 19:09

nooit geweten, vocale dyslexie of is er een andere term voor behalve taalgebrek?

magiknuweer? | 14-03-11 | 19:04

Als Nederland een echt kennisland was geweest, dan zouden goed taalgebruik, welbespraaktheid en slimheid ook door dombo's als deugden worden beschouwd (zoals vroeger). Nederland is veel teveel gefixeerd op de onderklasse. Zie tv: de tokkies, Terror Jaap, dames in de dop, oh oh cherso, new kids. Dat zijn tegenwoordig de rolmodellen. Vroeger zakte je voor je MAVO als je niet correct Nederlands kon schrijven. Nu wordt alles omlaag bijgesteld om de allochtone medemens 'een kans te geven'.

Korreltje Zout | 14-03-11 | 19:03

Over 20 jaar is dit het vocabukkakelair van Nederlandse jonguhruh:
'Punt NL, punt NL!'
'Punt NL?'
'Punt NL, punt NL, punt NL!!!'
'Muhahaha, punt NL!'

Krachtmeester | 14-03-11 | 19:03

Wordt zij trouwens niet gespeeld door die kale meneer van Little Britain? Yeah but no but yeah

Lesbiman | 14-03-11 | 19:00

@ Dikr | 14-03-11 | 18:48
"Me was kickin' it wit me homies in da hood. Boiiiiii. Aaiiiight". Zolang we niet praten zoals die mongolen in het filmpje vind ik het wel meevallen. Af en toe een nieuw woordje of nieuwe uitdrukking kan weinig kwaad, maar slang (smatje, pipa, doekoe) is achterlijk.

Korreltje Zout | 14-03-11 | 18:58

(Idiocracy)
mothersfinest | 14-03-11 | 18:34 | + 0 -
Zeer interessante film.
Helaas totaal genegeerd door te velen.

Cadaver | 14-03-11 | 18:56

Linkse meuk op kosten van de belastingbetaler.

Sterph!

Parsons | 14-03-11 | 18:55

@Dikr
Soms werp ik dan ook een semi-jaloers oog naar de fransen en duitsers..*werpt oog*
Bij hun lijkt het allemaal niet zo snel te verbasteren.
Zwarte meneren die perfect frans spreken.Je kunt er vaak nog grammaticaal worst van maken.

de grote Anti | 14-03-11 | 18:55

Gelukkig worden deze mensen ook niet serieus genomen bij een sollicitatiegesprek, gekke Surinamer/Mocro-accentje dat ze bezigen.

Jezweetzelluf | 14-03-11 | 18:54

Maar goed. Het belangrijkste : "Hij hield wel van teefe"..

gunmeat | 14-03-11 | 18:53

Ik wil een vrouw alleen maar horen als ze de universele taal spreekt.
*rondvliegend servies ontwijkt*

Krachtmeester | 14-03-11 | 18:52

@Dikr | 14-03-11 | 18:48
Bij de aan mij gerichte vraag "Alles goed?" antwoord ik dan ook steevast "Nee, twee fout."
Tot vervelens toe.

Jackanders | 14-03-11 | 18:51

Integratie komt van twee kanten hoe je het ook wend of keert en hoe vreselijk wigger dit ook klinkt, veertig jaar geleden zouden de meeste Nederlanders ook gruwen van ons taalgebruik. "Alles goed?" bijvoorbeeld, is inmiddels al volkomen ingeburgerd terwijl het eigenlijk een van oorsprong allochtone manier van "Hoe is het?" zeggen is.
Daarnaast kan je je afvragen hoeveel we niet hebben overgenomen van 30 jaar bombardement aan Amerikaanse subcultuur in de media. Alles chill, jeweetog.

Dikr | 14-03-11 | 18:48

Nee,da's lekker... blijkt dat zandnegert-dialect nog besmettelijk óók..!

R.B.Scott | 14-03-11 | 18:46

Wedden dat dit *zonder uitzondering* two-digit IQ-bezitters zijn.

Korreltje Zout | 14-03-11 | 18:44

@gentle giant | 14-03-11 | 18:19
Hoezo? Komt geen lul aan te pas.

koerbagh | 14-03-11 | 18:43

Zeeschuimer | 14-03-11 | 18:33
Werbers

Lesbiman | 14-03-11 | 18:37

Bron ahum... Shownieuws.....
En wel nu....

lilluke halve hoan | 14-03-11 | 18:37

Update:
Mabel Wisse Smit gered door die chopper in Libie??????

lilluke halve hoan | 14-03-11 | 18:36

Nou, die kan zo uitgezet worden.

subsidistan | 14-03-11 | 18:34

Vandaar dat de schoolresultaten ondermaatser blijven dalen, ze veranderen in negerts.
(Idiocracy)

mothersfinest | 14-03-11 | 18:34

@de grote Anti
Awesome!

Lesbiman | 14-03-11 | 18:33

@Barbatruuk! | 14-03-11 | 18:18
Winnen klinkt wel minder hip. Ik verwacht dat de kernleden deze term minder snel gaan gebruiken. Maar hoe noem je deze wannabe Marokkanen dan? Woslims? Warabieren? Warokkanen?

Zeeschuimer | 14-03-11 | 18:33

dzjebe | 14-03-11 | 18:22 |klopt ik heet dan ook Steve en geen Steven.

Steve1234 | 14-03-11 | 18:29

Dat norm enforcement mechanism werkt het sterkst op de minder slimme mens. Maar ook nordic-walkende babyboomers, rode broeken dragende artsen en corps- meiden met matchende stopwoordjes en sjaaltjes ontkomen er niet aan! Widukinn moet altijd hard lachen om al die originele individuen!

Widukinn | 14-03-11 | 18:26

@dzjebe | 14-03-11 | 18:20

Dat denk ik dus ook, maar wat ik mij dan afvraag is, als je dus normaal ABN kan praten waarom dan toch zo een allochtonen accent opzetten? Ik snap het allemaal niet meer...

ro8in | 14-03-11 | 18:25

Blijf het altijd een raar fenomeen vinden om blanke mensen te horen praten zoals die 'bling bling' negers van de straat.

Fulgrim | 14-03-11 | 18:24

@Steve1234 | 14-03-11 | 18:10
Inderdaad,de linguïstiek is ver te zoeken tegenwoordig..
Kijk naar de reacties van sommige figuren wanneer ze bijvoorbeeld visueel geprikkeld worden.Er schiet een woord of grunt te binnen en er wordt steevast gereageerd met 'koning! ,eindbaas! ,of iets van die strekking.

Onderling begrijpen zij elkaar schijnbaar.Eng bijna,misschien bestaat telepathie dus toch.
Nu denken de kudtkoters weer 'waar de neuq heeft die Anti het toch over?

Voor een pittig gesprek op youtube moet ik bijvoorbeeld toch echt bij de engelse medemens terecht,sadly enough.Onze taal hobbelt maar achteruit.

de grote Anti | 14-03-11 | 18:23

Steve1234 | 14-03-11 | 18:20
Jij praat ook maar één taal? Slecht Nederlands?

dzjebe | 14-03-11 | 18:22

Sociale stratificatie - al dan niet linguïstisch - is trouwens al een stokoud wetenschappelijk fenomeen annex methode. Niets nieuws onder de zon dus, maar kennelijk kan en mag het wiel telkenmale opnieuw uitgevonden worden. 't Houdt allerhande volk van de straat zullen we maar zeggen.

Max Weber wist het al, en die is ondertussen toch al ruim negentig jaar aan gene zijde aan 't onderzoeken.

nl.wikipedia.org/wiki/Max_Weber_%28soc...

Reinaert | 14-03-11 | 18:21

ro8in | 14-03-11 | 18:18
Niks. Want thuis praat ze anders. Waarschijnlijk gewoon keurig ABN.

dzjebe | 14-03-11 | 18:20

Als of je omgeving je dwingt om in de zelfde lingo te gaan mee praten.
Heilig is diegene die zijn eigen stem behoud en zich niet laat leiden door de stem en de toon van de massa.

Steve1234 | 14-03-11 | 18:20

Cunnilinguïstiek, da´s pas lullen.

gentle giant | 14-03-11 | 18:19

Ok, en nu even serieus. Ik heb dit fenomeen ook al vaak in het echt mogen mee maken en ik moet zeggen het blijft toch heel raar om te zien. Wat zouden haar ouders er van vinden?

ro8in | 14-03-11 | 18:18

Wel een uitstervend ras die Wiggers, de Winnen zijn aan de winnende hand.Ik zeg het je serieus.

Barbatruuk! | 14-03-11 | 18:18

-weggejorist-

gentle giant | 14-03-11 | 18:16

LOL @Lesbiman | 14-03-11 | 18:09 |
Zwitsal inleveren mag zo u mij vraagt!

Proud2Bstupid | 14-03-11 | 18:16

Ach, alsof Gronings zo lekker in het gehoor ligt.

vander F | 14-03-11 | 18:15

De conclusie lijkt me gerechtvaardigd dat het meiske niet naar het Barlaeus gaat.

koerbagh | 14-03-11 | 18:15

@Steve1234 | 14-03-11 | 18:10

Helemaal mee eens.
Wie niet horen wil moet maar voelen.
Zeker wanneer we in een maatschappij leven waar de verpakking de inhoud is: het gaat er immers niet om wat je zegt maar hoe je het zegt.
En een ander zal wel even oordelen hoe je het gezegd hebt.
*mompelt iets over elitaire decadentie*

BSE rundfunk | 14-03-11 | 18:14

Eh noh die sma praat tranga spang, je weet to

ro8in | 14-03-11 | 18:14

Na soci~ volgt altijd het nutteloos verdampen van geld.

vetkleppert | 14-03-11 | 18:12

Dus gaat het er niet om wat je zegt maar hoe je het zegt.
Het maakt toch niet uit of ze je verstaan als ze het maar begrijpen. En als dat niet lukt dan steek je ze gewoon van wie niet horen wil moet maar voelen.

Steve1234 | 14-03-11 | 18:10

-weggejorist-

dzjebe | 14-03-11 | 18:10

Norm Enforcement Mechanism...
oftewel: maffioso terreur.

BSE rundfunk | 14-03-11 | 18:09

Geenstijl loopt ondertussen zelf een beetje het grootste sociolinguistieke norm enforcement mechanism te zitten te staan te liggen te wezen.

Lesbiman | 14-03-11 | 18:09

sociolinguïstiek? oeverloos gelul als je het mij vraagt

Morientezz | 14-03-11 | 18:08

Ik ben meer van het gebrabbel.

geenstijlsteengeil | 14-03-11 | 18:06

"Leden van een groep passen hun taalgedrag, al dan niet bewust, aan elkaar aan".

Mhhhh, lijken wel reaguurders

Murrrphy | 14-03-11 | 18:06

Soosjolingwistiek. Altijd al een heet onderwerp geweest in soosjolingwistiese kringen. Kost trouwens ook een paar centen en is niet vies van soepsidie, die soosjolingwistiese toestand! Maar goed, de academische waarde is dan ook niet te onderschatten. Dat scheelt.

Gonny van Oudenallen, kom d'r maar in, ouwe soosjoolingwistoloog-par-excellence!

Reinaert | 14-03-11 | 18:05

Heb ik weer eens iets 'gemist'? En waarom praten deze mensen zo vreemd..*zucht*

de grote Anti | 14-03-11 | 18:05

Pratende vrouwen?
Het moet niet gekker worden!
*alvast achter bank duikt voor boegeroep*

necrosis | 14-03-11 | 18:05

Mijn monitor is kapoedt. Ik hoor negerTs. Hoe zien ze er uit?

Multiflauwekulti | 14-03-11 | 18:04

Lekker boeiend!

circusbeer | 14-03-11 | 18:04

Daar had je vroeger een term voor: Wiggers.

Trouwens, Muts, is het nu echt nodig om al die zinnen te kopiëren-plakken? Is het te veel gevraagd om een eigen stukje te tikken?

Zeeschuimer | 14-03-11 | 18:03

Zo praten ze intussen ook gewoon op het gymnasium hoor.

Jizzmaster Zero | 14-03-11 | 18:02

het nieuwe ABN

KabbelendKontwater | 14-03-11 | 17:59

Voorbeeldje 'extegreren'.

buurvanurk | 14-03-11 | 17:58

Zeau, kudt man, dat soort geloel kan me geen reedt schelen.

vetkleppert | 14-03-11 | 17:57

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken