Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Fopcomponist miljonair dankzij TekstTV (NPO)

fuckfuckbuma.jpgDus u dacht dat alleen VARA-presentatoren en Mart Smeets zes nullen op hun bankrekening hebben dankzij de publieke omroep? FOUT! Er zijn binnen de NPO nog tal van andere manieren om snel en makkelijk rijk te worden. Zoals bijvoorbeeld de muzak componeren die 's nachts onder Tekst TV (Teletekst maar dan zonder de Teletekst-knop) wordt gezet. Jazeker, dat intrieste gepingel ('rustgevende natuur muziek' volgens de makers) is door iemand verzonnen, en die iemand ontleent ook rechten aan zijn composities. In 2009 heeft hem dat bijvoorbeeld meer dan 2 miljoen euro opgeleverd. Met dank aan de maffiosi van de Buma (u weet wel, van de YouTube belasting). En wie is de gelukkige artiest dan wel die dankzij deze indommel-tv miljonair is? Nou, Martin Kingshaw noemt 'ie zichzelf maar dat is een schuilnaam. Eigenlijk heet meneer Paul Gulmans. Directeur van M&I Publishing, een bedrijf dat gelieerd was aan SoundAware. Maker van de software die Buma gebruikt om deuntjes op tv te herkennen en de rechthebbenden uit te kunnen keren. Iedereen klaagt over dit systeem, maar Kingshaw Gulmans is er eigenlijk best tevreden over. En dan nu de grap: het mag. De oplichters van Buma hebben er even naar gekeken maar onder een valse naam miljoenen binnenharken dankzij je zelfontworpen software is gewoon volgens de Buma regels. Niks aan de hand dus mensen, gewoon doorlopen. Zo werkt het nu eenmaal.

Reaguursels

Inloggen

Respect voor de man, binnen de wet op een smerig achterbakse wijze 2 miljoen binnenharken, driewerf hulde!

captainobvious | 16-02-11 | 19:15

@ Sendis 16:07
Wie is Ben/ Dean Saunders? Rest van je betoog is begrijpelijk Nederlands;
Maar fyi: Het gaat niet om de inhoud. Dit topic gaat over de Cash (Welke klootMONGOOL heeft een regeltje bedacht dattie KASSA elke keer weer rinkelt als een GULMANS-bandje wordt opgezet op Ned1/2/3)

FredFlinstone | 16-02-11 | 18:55

Meer dan 2mln/jaar .. hadden ze ook live bands voor aan het werk kunnen zetten volgens mij.

dugo | 16-02-11 | 18:12

Er zitten best juweeltjes tussen. Prachtstukjes, waarbij expressionistische, maar ook zeker impressionistische verklankingen en contemporaine harmonieën een ware osmose ondergaan dankzij de soms subtiel aanwezige, op seriële ritmen gebaseerde, contrapuntische melodielijnen, die vanuit een Debussyaans-Ravelaanse diffusie, maar soms ook Stravinskiaans kleurenpalet, op het muzikale doek zijn gezet. Vanuit de huidige Ben/Dean Saunders noncultuur is deze schoonheid welhaast door het aangedane gehoor van het leeuwendeel der bevolking niet meer op te vangen, en dat is jammer.

Sendis | 16-02-11 | 16:07

en welke lutsers doen de betalingen daar voor?

Vitayalin | 16-02-11 | 15:54

Hier passen alleen maar heel erg veel keiharde godverdegodvers bij.

Fijnstoffer | 16-02-11 | 14:52

Dit is GODVERDOMME toch ordinaire DIEFSTAL van Belastinggeld (Kijk/Luistergeld).
Hebben deze graaiers geen sociaal besef..
Dan maak je toch gewoon een deal gebasseerd op REDELIJKHEID en BILLIJKHEID>>
Je Casht toch niet elke GODSGANSE nacht als dat irritante PINGELTJE speelt.
Man ow man wat een VERSTAND (van BUMA; regelbedenkers)en wat een geldGIEREN (die Gulmans, dat is)!!!

FredFlinstone | 16-02-11 | 13:59

prinses of oman | 16-02-11 |

Vergeet Powergold en Pristine niet.
Ook van die cashkrakers di zij gebruiken.

Heeft meneer H. de Gr. toch zijn zin. Bekend te zijn.
Lig alleen in een deuk dat het zo is.

Hoe zou P. daarop reageren ? Geweldig.

beware_reageert | 16-02-11 | 12:57

musaerts, als je de volgende keer wat overschrijft uit de Volkskrant maak er dan een begrijpelijk stukje van. Doe in ieder geval aan bronvermelding dam kunnen de reaguurders nog ff nalezen hoe het echt zit.

pieris | 16-02-11 | 12:37

In duitsland heet het trouwensGEMA soort enge kuur
over GRIJS gesproken

@yourservice | 16-02-11 | 12:34

@Che_cuevara... Zoals gezegd... Wedde? Geef hem maar een piano, of desnoods een computer met die software. hij kan er niets mee.

Seauwhee | 16-02-11 | 12:27

Krijgt die beste man nou ook wat van de Sena of zijn ze dat vergeten of zo?

pajans | 16-02-11 | 12:27

Music & Images??? Dat is ook het bedrijf dat ook alle radiostations voorziet van het pakket Dalet: dat genereerd automatisch playlisten (dus Buma/Stemra lijsten) die de radiostations naar de buma moeten sturen, dus op voorhand weten zij al weten (niet)rechthebbende nummers er nog te claimen zijn (via hun duits "zuster"bedrijf) :-)

prinses of oman | 16-02-11 | 12:16

Ik ga vanavond meteen Teletekst kijken. Bier en chips erbij. Dat moet wel heel bijzondere muziek zijn.

Generaal P. | 16-02-11 | 12:11

En bij teletekst vallen dat soort factuurtjes niet op natuurlijk.

Wat een geluts. Daar zet je toch rechtenvrije muzak achter. Kneuzen en zakkenvullers, maar dat kan ook niet anders als alle geld gratis is.

NoMinister | 16-02-11 | 12:10

@Reinaert | 16-02-11 | 10:16
Er zijn Tera-bytes aan rechtenvrije muzak te krijgen via internet, want ouder dan 70 jaar, en ik denk dat dat beter klinkt dan deze geldverspillende zut

sko | 16-02-11 | 12:09

Dus de NOS betaald dus ook miljoenen voor al dat gepingel...

ONZE BELASTINGCENTEN

Njaaa | 16-02-11 | 12:07

Mee eens dr. O.P. Lichter
Waarom?
Stel je nu eens voor dat alle reaguurders lid zijn van Geenstijl en Zij Zelf beslissen of een lid wel of niet Achtergrond muziek mag luisteren ongelimiteerd en draaIende als zijnde (JUKEBOX) oftewel spelen spoelen maar NIET downloaden ....
En dan Dat mag... het lidmaatschap blijft persoonlijk en ook al gooi je een 1010101010 bits of bytes de lucht in het boeit niet ....
Het kost namelijk streaming bandbreedte LUCHT dus......

@yourservice | 16-02-11 | 12:02

Lijkt me werkelijk fantastisch als je van BUMA alweer een storting van een paar ton op je rekening krijgt voor je amateuristische muzikale gefreubel. Dan heb je toch elke keer weer een soort van Lotto-win gevoel. En dan rol je ongetwijfeld keer op keer over de grond van het lachen.

Bolle Wim | 16-02-11 | 11:54

15.000 kijkers/luisteraars per dag dat is toch 365x AHOY uiteverkocht.

dr. O.P. Lichter | 16-02-11 | 11:48

"snel zanglessen neemt om ook mee te kunnen graaien uit deze goedgevulde ruif."

Bolle Wim | 16-02-11 | 11:47

Grijz bebied gheh, laat me niet lachen gewoon weer ouderwets ZWARTKIJKEN!

@yourservice | 16-02-11 | 11:45

Raar dat de rechten voor de componist zijn als ie zn werk in dienstbetrekking van de omroep doet, dan is de omroep toch eigenaar van de rechten..?

Simon Says | 16-02-11 | 11:42

Je hebt je website betaald ,je hebt je youtube betaald ,je hebt je pc betaald en
je hebt BELASTING betaald dat zijn je rechten;DUS... gebruik je domijnnaam als host zet er je playlist er op en betaal gewoon 330 eury niet zeiken gewoon betalen en delen... doet youtube toch ook/

@yourservice | 16-02-11 | 11:42

Het is natuurlijk uiterst dubieus dat je de hele tijd de muziek van dezelfde componist draait, helemaal als blijkt dat die persoon ook nog op een ander vlak aan je organisatie verbonden is!

gozahtje | 16-02-11 | 11:41

je kunt toch gewoon je youtube playlist er op zetten?
Ik zie het probleem niet...
Als ik zoiets erop zet = dat persoonlijk maar verschuild het zit achter links...
en dan mag het wel!
moet je natuurlijk wel ff lid zijn toch?

@yourservice | 16-02-11 | 11:34

@Joost Maghetweten | 16-02-11 | 11:25
Ga ik ff terug zoeken in de archieven.
Daar zat er ergens nog een goeie tussen geloof ik

Che_cuevara | 16-02-11 | 11:34

En Paul is vast niet de enige

macflipper | 16-02-11 | 11:34

pseudoniem?
ik dacht dat de belastingdienst dat een valse naam noemt.
Even incasseren?

0nt0pic | 16-02-11 | 11:33

Op dagelijkse basis wordt men aangespoord om te graaien en te naaien, er komt iedere dag wel iemand mee weg zonder gevolgen ervoor te hoeven dragen!!

gozahtje | 16-02-11 | 11:31

Hoe zit het eigenlijk met het auteursrecht op reaguursels? Vergoeding van 40 cent per woord is in de journalistieke wereld wel het minimum. www.denieuwereporter.nl/2009/06/zeg-wa...
Alleen op GS al 18k reaguursels met zeg ex quotes gemiddeld 25 woorden..
18.000 * 25 * 0,40 = 180.000,--

seven | 16-02-11 | 11:30

@@yourservice | 16-02-11 | 11:13
Doe is vertalen

Che_cuevara | 16-02-11 | 11:28

@Che_cuevara | 16-02-11 | 11:24
Yes! Subsidie! laten we meteen een advertentie plaatsen voor een adviseur!

Joost Maghetweten | 16-02-11 | 11:25

@@yourservice | 16-02-11 | 11:13
Wauw, jij bent echt.... apart.

Joost Maghetweten | 16-02-11 | 11:25

@Joost Maghetweten | 16-02-11 | 11:22
Goed idee.

*Meteen subsidie aanvragen doet*

Che_cuevara | 16-02-11 | 11:24

@zeg maar jansen | 16-02-11 | 11:11
En voor alle twee krijg je betaald

Che_cuevara | 16-02-11 | 11:24

@Seauwhee | 16-02-11 | 11:08
Hoeft niet, er is zat software om muziek te componeren.
Of je daar een symfonie mee kan componeren is een tweede.

Che_cuevara | 16-02-11 | 11:23

@Che_cuevara | 16-02-11 | 11:16
Nou, laten we er een reaguurders-collectief van maken. Een soort sociale werkplaats voor reaguurders zeg maar!

Joost Maghetweten | 16-02-11 | 11:22

@@yourservice | 16-02-11 | 11:06
Dit is toch geen service?

Che_cuevara | 16-02-11 | 11:20

artiesten (arttoetsen) naam, dat mag toch?

Zuitschuip | 16-02-11 | 11:17

@Joost Maghetweten | 16-02-11 | 11:07
Hier zat ik ook al aan te denken maar je bent me voor.
Microsoft moest het tenslotte ook doen.
En die zijn volgens mij toch wat machtiger dan Buma

Che_cuevara | 16-02-11 | 11:16

Handige jongens bij de publieke omroep. Naast een meer dan riant salaris, prepensioen op je 55e, etc., ook nog eens 'regelen' dat miljoenen belastinggeld via de malafide Buma Stemra jaarlijks naar je toe worden gesluisd. Mensen, allemaal aan het werk want de rekeningen aan Buma Stemra moeten wel betaald worden hoor.

Milton Friedman | 16-02-11 | 11:16

CoffeePatch | 16-02-11 | 10:31

Het lijkt op het idee van de kantoorklok (mancave.conrad.nl/langer-pauze-maak-de...) die tussen 11:00 en 12:00 wat sneller loopt en tussen 12:00 en 13:00 evenzoveel langzamer dat 'ie daarna weer precies in de pas is. Heb je toch wat extra pauze als je tussen twaalf en enen gaat eten.

Zo zie je maar dat je met software heel wat gemene dingen kan uithalen die pas eventueel na tijden worden opgemerkt.

mancave.conrad.nl/langer-pauze-maak-de...

nllismaj | 16-02-11 | 11:15

koerbagh | 16-02-11 | 11:08
Zou ik ook doen, hij zat dicht bij het vuur en had dus inzicht in de potentiele winsten van het bumaverdeelsysteem. Verder had tekst-tv beter moeten weten, nu rolt er 2miljoen uit de bumapot naar een herhaalpingeltje terwijl een stukje klassiek gratis is.

seven | 16-02-11 | 11:14

@ Reinaerts
ZoZo roeptoetermuziekant vroeg opgestaan ook of met de verkeerde been d`r uit.?
zo te zien ben je goed ziek van jouw bumarechten...
Ze hebben namelijk geen garantiefonds voor valsspelers...
Dus steek je hand maar in je eigen doedelzak en denk ik heb ut .,
je kunt namelijk altijd nog kunstenear worden

@yourservice | 16-02-11 | 11:13

Belangenverstrengeling a gogo.

De Stramme Kabouter | 16-02-11 | 11:13

Als 'muzikant, lichte muziek' kun je dus wel binnenlopen. Als 'zanger' in hetzelfde genre blijf je in de kaartenbak van de UWV's zitten.

zeg maar jansen | 16-02-11 | 11:11

@seven | 16-02-11 | 11:06

Dat geldt in het octrooirecht net zo: je kunt in een patent dan wel als uitvinder genoemd worden, jouw baas kan gewoon keurig de rechthebbende zijn, al was het maar omdat jij jouw uitvinding in de tijd van diezelfde baas gedaan hebt.

Feitelijk gaat het dan om werkzaamheden die in opdracht verricht zijn, en meestal ook door 'de baas' voorgefinancierd zijn. Niet vreemd dat die laatste dan als rechthebbende opduikt.

Reinaert | 16-02-11 | 11:11

@@yourservice | 16-02-11 | 11:06
Neem een bak koffie, ga even douchen, de hond uitlaten en probeer het dan nog eens.

koerbagh | 16-02-11 | 11:09

@zeg maar jansen | 16-02-11 | 11:01: Voor de iPod!? Allabeneur. Wie bedenkt dit soort idioterie? De BumaStemra anno 2011 is als een bond tegen het kopiëren van bladmuziek. Niet te handhaven, bovendien een doodsteek voor de creativiteit.

De Kampsjeng | 16-02-11 | 11:09

@seven | 16-02-11 | 10:57
Als je weet dat jouw software bij de Buma gaat tellen hoeveel jouw muziek gedraaid gaat worden, dan kun je die muziek helemaal gratis aan tekst-tv geven. Daar zit de winst niet, als je ook weet dat tekst-tv 7 dagen per week op 3 zenders minimaal 2 uur per zender wordt uitgezonden. Dan geef je tekst-tv zelfs geld toe als je ze het cd'tje geeft.

koerbagh | 16-02-11 | 11:08

Wedden dat die meneer Gulmans geen noot kan lezen... Laat staan schrijven. Simpelweg een ander kudtmuziek laten maken en daar je naam bij zetten; that's the trick.

Seauwhee | 16-02-11 | 11:08

@@yourservice | 16-02-11 | 11:06

Volgens mij ben jij rijp voor een koude douche. En niet zo'n korte ook!

Mijn God, wat een droefenis op de vroege morgen. O tempora, o mores!

Reinaert | 16-02-11 | 11:07

@Reinaert | 16-02-11 | 11:04
Zie je, dat moet toch te bestrijden zijn, al was het maar bij de EU. Ze hebben dus een monopolie, en dus moeten ze concurrentie toestaan.
Als we hier nu even een paar slimme jongens een scriptje in elkaar laten flansen, dan moet dat zo zijn gepiept! Toch?

Joost Maghetweten | 16-02-11 | 11:07

"De Volkskrant deed 27 januari ook al een boekje open over Buma/Stemra. Toen liet de krant zien dat directeuren van grote commerciële radiostations 538 en Sky Radio als rechthebbende ingeschreven staan voor composities die ze niet zelf geschreven hebben. Het zou voornamelijk gaan om radiojingles en andere vormen van toegepaste muziek."

seven | 16-02-11 | 11:06

Kijk luister die hebbehebbehebbe muziek was toch ook een mooie loepsoep zouwden die uiteindelijk wel afdragen?
Tuurlijk nie Opta zooi die bijte mekaar niet raampitboels dah zijn ut

@yourservice | 16-02-11 | 11:06

@seven | 16-02-11 | 11:03
Een link naar de VK en de VPRO in één tegel. Jij durft!

Joost Maghetweten | 16-02-11 | 11:05

@Joost Maghetweten | 16-02-11 | 11:03

Voorzover mij bekend behartigt de BUMA volledig automagisch jouw belangen.

Of je dat nou leuk vindt of niet dus.

Reinaert | 16-02-11 | 11:04

Volkskrant: Machtsmisbruik grote uitgevers bij Buma 'Auteursrechtenorganisatie maakt misbruik van financiële blackbox situatie'
"Grote uitgevers hebben onevenredig veel macht bij auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra. Dat meldt de Volkskrant vandaag in een uitgebreid artikel. De krant doet een boekje open over machtsspelletjes van uitgevers en de lakse manier waarop Buma/Stemra daar mee omgaat. (..)Het gebrek aan transparantie is al jaren een heet hangijzer in de muziekindustrie. In de wandelgangen klagen rechthebbenden vaak dat ze te weinig uitgekeerd krijgen. Ook zou de organisatie geen inzicht geven in de geldstromen met betrekking tot het salaris van het bestuur. Het wantrouwen is terecht(..)Zo hebben vrijwel alle bestuursleden een belang in of een verleden bij muziekuitgeverijen. Componisten zelf zijn slecht vertegenwoordigd. " 3voor12.vpro.nl/artikelen/artikel/4447...

seven | 16-02-11 | 11:03

@Reinaert | 16-02-11 | 11:00
Maar ze kunnen toch contractueel de publiciteit als betaling aanvaarden?

Hoe zit dat trouwens: Ik kan toch als muzikant besluiten dat ik niet wil dat zij mijn belangen behartigen? Dat ik zelf iemand inhuur, of het overlaat aan mijn platenmaatschappij?

Joost Maghetweten | 16-02-11 | 11:03

Uhm nee als je hem via een exteerne link laat draaiden alleen harder en zachter aan off uit kan zetten Niks aan de hand...

Linke soep?/
Nee grijs gebied volgens mij

@yourservice | 16-02-11 | 11:03

De Kampsjeng | 16-02-11 | 10:59 Als je personeel op het werk een iPod gebruikt moet je al betalen. www.dutchcowboys.nl/apple/16461

zeg maar jansen | 16-02-11 | 11:01

-edit | 16-02-11 | 10:49
Exact! Ook al is het melodietje m.b.v. een toevalsgenerator via zelfgemaakte software in mekaar geplempt. Muziek blijft muziek en componist blijft componist. Dus mag hij ff vangen... ik zie dus het probleem niet.

Aktivist | 16-02-11 | 11:00

@Joost Maghetweten | 16-02-11 | 10:59

Nee, niet van de kosten af, want ook dan komt BUMA langs met de nota. Ze heffen namelijk ook voor beginnende bands en componisten. Goed hè?

Reinaert | 16-02-11 | 11:00

@yourservice | 16-02-11 | 10:55: Wat nou als je in de (digitale) winkel de radio aanzet? Ook dokken?

De Kampsjeng | 16-02-11 | 10:59

@Suriboy | 16-02-11 | 10:44
Dat is inderdaad een goed idee! Beginnende bands en componisten mogen hun muziek uploaden en dan kan het , na screening, worden uitgezonden. Mooi platform, en meteen van de kosten af.

Joost Maghetweten | 16-02-11 | 10:59

koerbagh | 16-02-11 | 10:53
Volgens mij heeft hij die muziek aan tekst-tv verkocht voor nop. Die zaten echt te slapen, want die mogen de heffing indirect via de nos uiteindelijk weer dokken.

seven | 16-02-11 | 10:57

eseylisning of candelite by moonchine and honkytonky

@yourservice | 16-02-11 | 10:57

Vorige week nog factuur op t werk gekregen van Buma en Sena, 250 eurotjes om een jaar naar de radio te luisteren...

Basta! (Vlaams TV programma) heeft de Belgische versie van Buma helemaal gek gemaakt, hilarische tv.

Eigenlijk zou iedereen gewoon moeten weigeren te betalen aangezien het geld niet komt waar het zou moeten... kijken wat ze dan gaan doen....

Capy | 16-02-11 | 10:56

@-edit | 16-02-11 | 10:52

Dat dacht ik ook al wel maar mijn kennis van dat soort zaken is onvoldoende.

Mijn dank voor het bijschijnen.

Reinaert | 16-02-11 | 10:55

ACHTERGRONDMUZIEK OP HET INTERNET

Omschrijving: muziek ter verfraaiing van een website, die op zichzelf de distributie of uitzending van muziek niet tot doel heeft. Muziek speelt een ondersteunende, niet-prominente rol. De muziekwerken/fragmenten mogen uitsluitend in streaming format aangeboden worden.

Tarief 2010

GEBRUIKERSCATEGORIE

GEBRUIK VAN:

Tarief per jaar

BEDRIJFSMATIG - iedere bij een KvK ingeschreven entiteit (bedrijven, organisaties, stichtingen, VOF's, etc.)

Complete werken en/of eventueel fragmenten

€ 330*

*Geldt ook voor filmpjes met muziek! U dient wel rekening te houden met de vastleggingkosten van de Stemra

@yourservice | 16-02-11 | 10:55

Komt dat even goed uit, kan ik gelijk cashen voor mijn compostitie 'ingesprekstoon'

De Kampsjeng | 16-02-11 | 10:55

@Superior Bastard | 16-02-11 | 10:51

Yup. Mijn excuses daarvoor, maar ik vond het wel zo netjes om nog even vast te stellen dat er eigenlijk niets meer te bespreken was omdat we het toch al roerend met elkaar eens waren (en nog steeds zijn).

Die dingen gebeuren hè. Fatsoensmomentjes. Het mag niet, het kan niet, maar toch...

Reinaert | 16-02-11 | 10:54

@seven | 16-02-11 | 10:36
Ja, maar 7 nachten per week op 3 zenders gemiddeld 3 uur lang, met een kijkcijfer 0,1. Tel uit je winst. Dat haal je dan als componist van de Boer zoekt vrouw tune nooit meer in.

koerbagh | 16-02-11 | 10:53

-edit | 16-02-11 | 10:45
Wellicht werd er al gecorrigeerd qua luisteraars idd. Geen idee wat tekst-tv qua kijkcijfers doet, maar uren achter elkaar kan oplopen. Enfin, hetzelfde eentonige nummer urenlang in herhaalmodus is natuurlijk ook iets om voor te corrigeren. Dat ziet buma nu ook in.
"Wel paste Buma/Stemra naar aanleiding van de zaak de bedragen aan die het uitkeert voor elke seconde dat muziek op Tekst-tv wordt uitgezonden. " www.volkskrant.nl/vk/nl/3380/muziek/ar...

seven | 16-02-11 | 10:53

@Reinaert | 16-02-11 | 10:47
Seven verwart auteursrechten met de rechten van de uitvoerenden. De laatsten krijgen per uitvoering betaald, de eersten per uitvoering en per uitzending.

-edit | 16-02-11 | 10:52

Reinaert | 16-02-11 | 10:34
Oftewel reaguurdersmuzak.

Superior Bastard | 16-02-11 | 10:51

@Joost Maghetweten | 16-02-11 | 10:35
Dat zal ongetwijfeld. Aan de staatsroversbende ontkomt niemand. Dat zijn de echte oplichters.

koerbagh | 16-02-11 | 10:50

Klopt willen overal geld voor, zit met een achtergrondmuziekje dat ik wil gebruiken voor m`n site kost me 330 eury.
Maar mag wel ongelimiteerd er iets op zetten = mij uitgelegd.
Ik heb in ieder geval wel netjes mail ontvangen en ben goed te woord gestaan toen ik belde met de buma..
Heb overigens wel toestemming van de auteur zelf,
das wel zo cool en bespaard je een hoop narigheid achteraf.

@yourservice | 16-02-11 | 10:50

Slim, zeker zo kort mogelijke riedeltjes maken zodat ze zo vaak mogelijk worden uitgezonden. En dan op 2 (3?) zenders tegelijk, elke nacht, jaren aan een stuk.

Wie hier eigenlijk de sjaak zou moeten zijn is de PO omdat ze hier intrappen. Zet er lekker stilte onder, of klassieke muziek (rechtenvrij!), of desnoods hele lange nummers, zodat je er niet zo veel hebt.

Twee miljoen voor die achtergrondmuziek slaat echt als een lul op een drumstel.

Specy | 16-02-11 | 10:50

@seven 10:38
Maakt niet uit wie de muziek componeert (want daar hebben we het over). De auteursrechten dienen als het afgespeeld wordt toch afgedragen te worden. En dat voor 75 jaar na overlijden van de auteur (componist).

-edit | 16-02-11 | 10:49

@seven | 16-02-11 | 10:43

Dan zou ik als muzikant niet toestaan dat mijn muzak midden in de nacht gebruikt wordt, wanneer er kennelijk onvoldoende publiek voor mijn kunstjes te vinden is.

Zoals ik als muzikant ook niet voor lege zalen zou optreden.

Wie uitzendt betaalt, of er nou iemand luistert of niet.

Reinaert | 16-02-11 | 10:47

@seven
Ik zou niet weten waarom dat 'hoort'. Je maakt het er nodeloos ingewikkeld door. Verruit de meeste muziek wordt alleen vaak gedraaid wanneer het populair is. Deze man vindt een gaatje in het systeem. Om daar nou een totaal ander meetsysteem voor in te regelen, is als schieten met een kanon op een mug. Los daarvan zal een nieuw systeem nieuwe gaten hebben.

Daarbij komt dat het al jaren dag in dag uit urenlang wordt gedraaid, zodat het totaal aantal luisteraars op termijn waarschijnlijk de nummer 1 uit de top 40 ruimschoots overschrijdt.

-edit | 16-02-11 | 10:45

CoffeePatch | 16-02-11 | 10:40
Die Gulmans is vast vriendje van de directie of zit zelf bij buma. (Of stopt wat vd winst toe)

seven | 16-02-11 | 10:45

Buma gaat nu faillisement aanvragen? Lijkt me lachen, ten onder aan eigen regelzucht.

Vloberto | 16-02-11 | 10:45

Maar hoe komt het dat Tekst Tv alleen muzak van deze idioot afdraait? Dat snap ik ff niet. Heeft deze man ook de leiding van Tekst TV? In godsnaam er is toch genoeg gratis opkomend talent die echt muziek maken en vrijgeven.
.
Godwin: Wilders heeft toch gelijk om te zeggen de PO af te schaffen.

Suriboy | 16-02-11 | 10:44

Reinaert | 16-02-11 | 10:39
Muziekrechten werken toch anders, het werk is al gedaan en daarvoor is betaald. (Levering muzak aan tekst-tv) Intellectuele rechten zijn extratje voor muziek die wordt uitgezonden en naar rato van aantal luisteraars is dan fair.

seven | 16-02-11 | 10:43

Tis gewoon Kant +Klaar KUT.
De hele z.g vrije markt volgens het Friedman-model is op fatsoenlijke burgers zoals U en ik losgelaten nadat de regellaars zich zelf achter de schermen hadden ingedekt.
Jaren geleden had de VPRO een aardig nachtprogramma, -Muziek terwijl u slaapt-
Blij dat er nog mensen wakker zijn.
TEN AANVAL !

Ratzing. | 16-02-11 | 10:42

Waarom moet er muziek onder die Tekst TV?
Een mooie bezuiniging. Weg ermee!

borderliner | 16-02-11 | 10:42

Uit het linkje naar de Volkskrant:
"Al sinds 2004, toen Buma/Stemra de software van Sound­Aware begon te gebruiken, krijgen veel componisten volgens eigen zeggen substantieel minder geld uitgekeerd. Klachten daarover worden door Buma/Stemra genegeerd, zeggen zij. Het voorval met Gulmans zou volgens hen aantonen dat het systeem gevoelig is voor malversaties."

CoffeePatch | 16-02-11 | 10:40

koerbagh | 16-02-11 | 10:31
Mee ,eens knap gedaan.
Maar het moest niet kunnen,of moet iedere arbeider nu thuis blijven truckjes verzinnen om de boel legaal optelichten?
Het is en blijft belasting geld.

1%biker | 16-02-11 | 10:39

@seven | 16-02-11 | 10:36

Onzin. Da's net zoiets als een straatveger niet uitbetalen wanneer er toch geen mensen op straat zijn. Alsof 'ie op dat moment z'n werk niet gewoon doet, toch?

De straatveger veegt, of er nou volk op straat is of niet. En wordt daarvoor betaald.

Iesj siempel. Heeft ook niks met beleving te maken.

Reinaert | 16-02-11 | 10:39

Dat de nos de muziek niet laat maken door het eigen dure muziekcentrum, en maar subsidiegeld laten weglekken naar dit soort cowboys.

seven | 16-02-11 | 10:38

Dit is een samenzwering tussen Buma Stemra en de publieke omroep. Echte muzikanten zien geen cent van die Buma Stemra, maar muzakmakers bij de publieke omroep harken miljoenen per jaar binnen, of beter gezegd, stelen miljoenen per jaar van de belastingbetaler via die malafide Buma Stemra.

Milton Friedman | 16-02-11 | 10:38

-edit | 16-02-11 | 10:31
Dat is dan een fout van buma, er hoort voor een eerlijke verdelingen gekeken te worden naar het aantal kijkers/luisteraars. Eventueel nog een extra correctie erover qua toegevoegde ervaring.

seven | 16-02-11 | 10:36

@koerbagh | 16-02-11 | 10:31
Nou ja, laten we wel wezen: Het is bekend hoeveel hij er mee heeft verdiend, dus hij zal er ook wel netjes belasting over hebben betaald. Toch?

Joost Maghetweten | 16-02-11 | 10:35

@koerbagh | 16-02-11 | 10:31

Wij zijn het helemaal eens hoor, het gaat mij alleen om de nuance. Hij heeft in elk geval de grenzen opgezocht, da's waar. Maar daar zie ik niets onoirbaars in.

En daar zijn we het dus ook wel over eens. Geneuzel in de ruimte dus ;-)

Reinaert | 16-02-11 | 10:34

"In het Muziekcentrum zitten onder meer het Metropole Orkest, het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor. " nos.nl/artikel/202705-kabinet-wil-deel...
"De minister van OCW Marja van Bijsterveldt heeft laten weten dat het kabinet het MCO wil laten voortbestaan. Er zijn meerdere redenen aangegeven: de hoge kwaliteit van de MCO-ensembles, het enorme aantal (inter)nationale protesten en de blijvende behoefte vanuit de omroepen aan live muziek.
Het kabinet stelt vooralsnog 12-14 miljoen euro ter beschikking vanuit het mediabudget. Dit is minder dan de helft van het huidige budget en dus onvoldoende om het MCO in volle omvang in stand te houden. Daarom zal in de komende tijd in een overleg tussen de minister, de omroepen en het MCO verder worden gesproken over de toekomst van het MCO." www.mco.nl/mco_page/actie
Pak deze niche, subsidieslapers, easy money.

seven | 16-02-11 | 10:33

@seven
Volgens mij maakt het in dit geval niet uit hoeveel mensen er kijken, maar hoevaak het muzakje wordt afgespeeld.

-edit | 16-02-11 | 10:31

Je maakt software om vast te stellen welke muziek en hoe vaak deze wordt afgespeeld. Keurig nette software alleen bij eigen muziek loopt de teller wat sneller.

CoffeePatch | 16-02-11 | 10:31

@Reinaert | 16-02-11 | 10:22
Laat ik zeggen dat Paul de regels heel goed in zijn privé-voordeel heeft gebruikt. Dat is slim. Maar het riekt naar beurshandelen met voorkennis, of een wethouder die zijn eigen bouwbedrijf de aanbesteding van het gemeentehuis gunt.
Het ligt op het randje van "fout" en oplichting. Het is briljant gedaan, zeker.

koerbagh | 16-02-11 | 10:31

Heerlijk muziekje... meteen even via een newsgroup binnengehaald!

Wim-Lex | 16-02-11 | 10:28

De software heeft dus geen kijkcijfercorrectie. Fail.

seven | 16-02-11 | 10:28

Tsja... Als jouw muziek vaker wordt gedraaid dan de nummer 1 in de top 40, dan vang je dus meer geld. Mijnheer Gulmans is daarmee gewoon iemand die iets slimmer gebruik maakt van de regels dan de rest. Heb ik wel waardering voor.

-edit | 16-02-11 | 10:27

@rannie | 16-02-11 | 10:25

Gelukkig maar. Zou het Ali B. geweest zijn dan was dit een comment-kiloknaller.

Reinaert | 16-02-11 | 10:27

En het is wééééér een blanke.

rannie | 16-02-11 | 10:25

@rara | 16-02-11 | 10:22
Het ging mij er even om dat je schreef dat het gratis zou zijn. Dat is dus niet helemaal waar. Maar het kost allicht wat minder dan onafgebroken die klanktapijtpoep van Paul.

koerbagh | 16-02-11 | 10:25

Iets zegt mij dat de buma en de muzakmaker annex softwaredealer goede bekenden van elkaar zijn. Normaal keert de buma nooit geld uit.
"Het Financieele Dagblad berekende dat eind vorig jaar het totaal aan nog te verdelen gelden van alle achttien auteursrechtorganisaties ruim 400 miljoen euro bedroeg. " www.parool.nl/parool/nl/23/MUZIEK/arti...
En als ze wel uirkeren, dan niet aan een artiest, maar aan een andere verdeelstichting. Toevallig in hetzelfde pand en met dezelfde directie. Ergo dubbele overhead waar ze zelf van feesten.

seven | 16-02-11 | 10:24

Did you mean Paul Gulas, Paul Gulyas, Paul Gitmans, paul goumans?

Ja, wie mot ik nou toevoegen? Ik wil ook wel wat van die poet.

Sheik Yerbouti | 16-02-11 | 10:23

@koerbagh | 16-02-11 | 10:20

Oplichting? Nee hoor, dat woord mag je niet eens gebruiken volgens mij.

Gewoon een slimme ondernemer, VOC-mentaliteit, handelsgeest, the works.

Reinaert | 16-02-11 | 10:22

@koerbagh | 16-02-11 | 10:16
Dat is dan het leuke van Radio 1: er wordt ontzettend veel geluld. De kosten liggen dus veel lager. Verder bespaar je doordat er een einde komt aan de fraude. Want ga er maar van uit dat de muzak van die vent zo geschreven is dat elk nummertje de software vijf keer triggert zodat hij vijfvoudig wordt uitbetaald.

De muzak die ze nu gebruiken is afschuwelijk. Ik hoor liever echte artiesten, en daar mag dan ook voor betaald worden.

rara | 16-02-11 | 10:22

Hoe dan ook: He klinkt als de perfecte oplichting. Ik vind het wel knap van Paul Gulmans. Eerst de software leveren voor het bijhouden van de muziek op TV en dan de niche pakken waarop de meeste uren onafgebroken muziek wordt uitgezonden. Ik vind het eigenlijk briljant. Het enige dat een beetje wringt bij me is dat het gemeenschapsgeld is, maar verder vind ik het eigenlijk wel heel slim. Ik denk dat ik hem wel mag, die Paul. Ondanks dat hij van die kut-tingeltangel muzak maakt.

koerbagh | 16-02-11 | 10:20

Hulde voor deze mijnheer. Handelsgeest, altijd +1.

Superior Bastard | 16-02-11 | 10:18

Iemand die toevallig ook zelf de muziekdetectiesoftware voor de buma maakt? Dat is de kat op het spek binden, die software slaat natuurlijk keert direct bij zijn muzak de jackpot uit. De slager die zijn vlees keurt. Gezien het aantal luisteraars/kijkers van tekst-tv had er nooit zo'n bedrag uit moeten rollen.

Verder zeer gemiste kans voor het Muziekcentrum van de Omroep dat ze deze geldstroom zich laten ontglippen, en dat in tijden van bezuinigingen

seven | 16-02-11 | 10:18

Het grappige is dat indie artiesten geen zak krijgen uitgekeerd van deze maffia. Had ooit 500 euro van ze tegoed (verifieerbaar: muziek werd gebruikt op een evenement en ik ken de organisator, die braaf die 500 euro had gedokt). Nooit gekregen. "Helaas vielen de administratiekosten dit jaar hoger uit dan die 500 euro", aldus de hufters van de BUMA.

Mark van Dam | 16-02-11 | 10:17

@cobeer | 16-02-11 | 10:12

Mwah. Eerlijk gezegd toch niet echt de muziek waar ik de nacht mee door kan komen.

Ik snap best dat je onder TekstTV suffe deuntjes plakt, dat past tenslotte ook het best, de muziek / muzak mag niet afleiden en zeker niet al te opdringerig zijn. 't Is gewoon een soort winkelcentrum-muzak-psychologie maar dan op de televee.

Reinaert | 16-02-11 | 10:16

@rara | 16-02-11 | 10:05
Reken maar van niet. Ook voor de muziek van radio 1 moet extra worden betaald via Buma als het wordt doorgeprikt op TV.

koerbagh | 16-02-11 | 10:16

Even een klein beetje offtopic, is het bekend hoeveel er nu daadwerkelijk bij de artiesten terechtkomt? Ik ben benieuwd naar de inkomstenstroom bij die kudtklotebedrijven als buma/stemra, sena, videma!
Lijkt me dat die bedrijven van de overheid zijn, dus die informatie ook openbaar is? (een gokje)

haatbaard | 16-02-11 | 10:15

En heel toevallig is zijn muziek 100% origineel volgens 'bepaalde software'. Ik denk dat ik met andere muziekliefhebbers vast wel wat stukjes kan herkennen.

blinde kip | 16-02-11 | 10:13

Ik hoor liever electrostatische ruis dan dat supermarktgepingel.

Egerius | 16-02-11 | 10:13

Omdat het kán.

Zo simpel is het, ik wou dat ik het had uitgevonden.

zeg maar jansen | 16-02-11 | 10:12

@Gezellig! | 16-02-11 | 10:09
ongeveer 1,5

Che_cuevara | 16-02-11 | 10:12

@Reinaert:

"En laten we eerlijk zijn: de Godsgansche nacht een band als Sepultura onder de teletekst-pagina's is nou ook niet waar je op zit te wachten. Gevoelsmatig dan hè."

Slayer mag ook.

cobeer | 16-02-11 | 10:12

Godverdegodver. Allemaal wel netjes de belasting blijven betalen voor de publieke omroep hoor. Die meneer Gulmans heeft hard gewerkt aan die muzak, en de belastingbetaler heeft die muzak ook eerlijk bij hem besteld. Buma Stemra, zegt dat, dus belastingbetalers: Netjes de rekening betalen aan de publieke omroep en meneer Gulmans. En gauw weer aan het werk!

Milton Friedman | 16-02-11 | 10:12

@rara | 16-02-11 | 10:08
Ha, dan snap ik hem wel

Che_cuevara | 16-02-11 | 10:11

De man heeft de software voor BUMA gemaakt die muziek 'scant' waarop het verdeelsysteem gebaseerd is. En dan laat hij des nachts zijn eigen trutmuziekjes op tv draaien dus heeft hij recht op heeeel veel centjes.

cobeer | 16-02-11 | 10:11

Gelukkig maar dat "wij met zijn allen" dat zo hebben afgesproken...

RL | 16-02-11 | 10:10

En we hebben maar te bukken. Godverdomme. Kutklote instanties! Ik werk bij een vrijwillige radio en ziekenomroep en betaal me helemaal scheel aan dit soort klotebedrijven. Zij verdienen MILJOENEN, wat zeg ik, MILJARDEN aan dit soort grappen. En maar zeiken. Bah!
/rantmodus uit

haatbaard | 16-02-11 | 10:10

Wat zijn de kijkcijfers eigenlijk, van dat Tekst TV.

Gezellig! | 16-02-11 | 10:09

@Fonx | 16-02-11 | 10:08
Berlusconiaans? Dan kunnen ze hun naam beter wijzigen in Bunga.

rara | 16-02-11 | 10:09

Tja, juridisch gezien is zelfs muzak muziek. Dus dan mag er betaald worden, en dat is natuurlijk op zich ook gewoon eerlijk ook nog eens. Dat iemand er vervolgens op een genadeloze manier mee binnenloopt is dan misschien niet leuk (want het is natuurlijk gewoon kudtmuziek) maar dat is dan niet anders.

En laten we eerlijk zijn: de Godsgansche nacht een band als Sepultura onder de teletekst-pagina's is nou ook niet waar je op zit te wachten. Gevoelsmatig dan hè.

Je zit trouwens helemaal niet op die suffe teletekstmeuk te wachten maar da's dan weer een heel ander verhaal.

Reinaert | 16-02-11 | 10:09

@Che_cuevara | 16-02-11 | 10:06
Ik bedoel: vroeger werd het geluid van Radio 1 gebruikt als achtergrondgeluid bij de TextTV-uitzendingen. Dat geluid hoeft niet apart ingekocht te worden voor miljoenen per jaar.

rara | 16-02-11 | 10:08

Al gelezen in de VK vanochtend. Vooral triest dat veel componisten lang moeten wachten op HUN geld en als ze er wat van zeggen, ze geen gehoor krijgen van BUMA. BUMA is inderdaad een berlusconiaanse poldermaffia.

Fonx | 16-02-11 | 10:08

@Joost Maghetweten | 16-02-11 | 10:06

oplichting imo , hoe is in godsnaam goed te praten dat hij 2Miljoen krijgt ,.

iter | 16-02-11 | 10:07

@rara | 16-02-11 | 10:05
Gratis?
En het kijk- en luistergeld dan, dat was toch vroeger?

Che_cuevara | 16-02-11 | 10:06

-weggejorist en opgerot-

JohnyKlit | 16-02-11 | 10:06

Sorry Mutsaerts, het leest als een aanklacht. Maar ik snap het niet. Doet hij nou iets fout of niet? Ben ik de enige die de grap niet snapt?

Joost Maghetweten | 16-02-11 | 10:06

Lalalala neuriënd naar NPO wandelt om de zak met geld op te halen.

Che_cuevara | 16-02-11 | 10:05

Vroeger had je gewoon Radio 1 als achtergrondgeluid. Dat was gratis.

rara | 16-02-11 | 10:05

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken