
Day after the night before in
Moerdijk. Hierboven een close up van een slootje (opklik = groot) naast het uitgebrande Chemie-Pack. Hoewel groenten uit de Bieschbosch streng verboden zijn, TV-crews vandaag hoestend items draaien en half Zuid-Holland een jeukende hoofdhuid heeft, wijzen metingen uit dat er geen - wij herhalen:
GEEN - verontrustende concentraties giftige stoffen (benzeen, tolueen, ethylbenzeen en koolwaterstoffen) in de lucht zijn verspreid. Volstrekt overbodige mededeling van die witte RIVM-pakken. Het wetenschappelijke tijdschrift Science laat vandaag namelijk weten dat het
zelfreinigend vermogen van onze atmosfeer nog prima in orde is. Vergeet die
half miljoen kilo toxic dirt die zorgt voor kanker, misvormde baby's en verschrompelde eierstokken. Twee regenbuitjes er over en je merkt er niks meer van. Hieronder volgen nog wat lokatiefoto's. Schrik niet. Lost *kuch* allemaal vanzelf op...
07/01 UPDATE: Lijstje met
stoffen (pdf)
Reaguursels
InloggenATM moerdijk zou de rotzooi enkel opslaan. maar ze blijken de stoffen nu al te verbranden. dit moet de doofpot duidelijk in. ook de website van chemiepack www.chemiepack.nl ligt uit de lucht. dit zaakje stinkt. is niet zo erg maar woon er 5km vandaan
Niets aan de hand mensen; slaap maar lekker verder.
www.zaplog.nl/zaplog/article/chemie_pa...
-weggejorist-
hoe staat het eigenlijk met die olievlek van de deepwater horizon?
Er is duidelijk te zien dat er geen gevaar is voor de volksgezondheid! Evident, toch?
Poe hee, een uitgebrande auto.
Wat verwacht je ook anders met zo'n bedrijfsfilmpje?
www.omroepbrabant.nl/Function/MediaPla...
Houd ramen en deuren gesloten, hou kinderen en huisdieren binnen, eet niks uit de tuin!!! Want er zijn namelijk helemaal GEEN giftige stoffen vrij gekomen..
yeah right!
Is dit het plasje waar Richard de Mos graag zijn pootje gaat baden?
Mad Max 6
Wel degelijk gif in rook en roet
Van onze verslaggevers
MOERDIJK/ROTTERDAM - In de dikke zwarte rookwolken die vrijkwamen tijdens de megabrand bij het verpakkingsbedrijf voor chemicaliën Chemie-Pack in Moerdijk, zat een 'hele cocktail' aan gevaarlijke stoffen. Ook in het op flinke schaal neergeslagen roet zitten mogelijk gevaarlijke bestanddelen.
Dat stellen experts op het gebied van (petrochemische) industriebranden.
Kijk eens aan! De afschuwelijke waarheid begint al boven tafel te komen...
www.telegraaf.nl/binnenland/8671778/__...
.
Wie pakt de leugenaars en downplayers in hun kladden?
De bovenste pica zou elk willekeurig slootje op het industrieterrein Moerdijk kunnen zijn. Voor of na die brand.
Frankasd | 07-01-11 | 02:12
Chemie-Pak/de Overheid, me dunkt?
www.moerdijk.nl/102822/Voorlopige_uits...
veel PVV stemmerts, de brand kwam vast van links...
Want iemand moet toch de schuld krijgen
Volgens mij is de vraag vooral of er metaalverbindingen tussen zaten. Dus kwiknogwat of chroomnogwat.
Dit is gewoon de terroristische aanslag waarop we al zo lang wachten in NL. Zeker weten.
Dit is niet mijn FIKKIE VRIEND!
Welke prutser van een fotograaf heeft dit zo bewerkt?
insensitive clod | 06-01-11 | 22:46
Want vuurwerk en chemisch afval zijn vergelijkbaar.
@insensitive clod | 06-01-11 | 22:46
Precies!
Degene die het domste negatieve argument kan verzinnen is een grote geest.
1 januari, we knallen een paar honderd kiloton aan vuurwerk de lucht in. Leuk en gezelli. 5 Januari, moerdijk doet er een schepje boven op, en dat moet ineens een ramp zijn.
Jankerts.
Chemici (degenen die daar nu aan de touwtjes trekken) zijn alleen maar op geld uit. Ze hebben de meest eenvoudige universitaire studie gedaan die er is (scheikunde), en vervolgens willen ze alleen maar geld beuren. Niets meer, niets minder.
'Een beetje rommel' die in de atmosfeer verspreid wordt, kan ze helemaal niks schelen, zolang ze maandelijks wat leuks beuren.
Maar eh... we wouden toch rechts?
"De NS heeft Chemie Pack geadviseerd om de inwoners van Doordrecht Zuid allemaal een half gevuld flesje met hoestdrank aan te bieden als compensatie voor eventuele overlast."
Laatste foto +1:P
"There is absolutely no cause for alarm"
Beste Brusselmans; koolwaterstoffen zijn verreweg de meest voorkomende stoffen die er zijn.
Suiker is er ook een.
Net alsof je een artikel schrijft over gevaarlijke haaien en dan opschrijft dat iedere vis levensbedreigend is.
adri6254 | 06-01-11 | 21:46
er staat ook NOG banger. De overheid kan er zeker wat van. Dat is de nieuwe manier van politiek. Vertellen hoe slecht het gaat in nl en hoe onveilig nl is. Vervolgens vertellen ze je dat ze dat voor je oplossen en dan ga je op ze stemmen.
we kunnen ons beter druk maken om die non-vitamin groente welke ons dagelijks wordt aangeboden.
info.kopp-verlag.de/hintergruende/euro...
Hunter S. Thompson | 06-01-11 | 21:24
Niet GS maakt mij ( "het volk") bang, maar wel een overheid die mij verbied op een winderig perron een shaggie te roken of op een mooie zomerse dag buiten een biertje te drinken (uitgezondert duurbetaald terras) en nu roept "niks an de hand". Dit maakt mij bang!!!
Gigapica's graag!
-weggejorist-
@ prakkie | 06-01-11 | 20:59
Personeel van zulke bedrijven hebben meestal contracten getekend dat ze niks over het bedrijf in de media mogen zeggen.. Zelfs bouw personeel moet vaak zulke contracten tekenen.
Jongens, Waar is het PERSONEEL van dat bedrijf gebleven? Zijn die mensen van de aardbodem verdwenen of zo? Het bedrijf had uiteraard een INKOOPafdeling en die lui weten donders goed wat ze de afgelopen maand INGEKOCHT hebben! WAAR ZIJN ZE?
Op TV zie je enkel die jankende directeur die zogenaamd van niets weet en huilie doet, terwijl ondertussen de verzekering zijn bankrekening volplempt, maar het PERSONEEL moeten jullie hebben, want zij weten alles!
seven | 06-01-11 | 17:12
seven | 06-01-11 | 17:21
Ook weer iets gelezen, door elkaar gehusseld en er je eigen verhaal en zelf verzonnen percentages van gemaakt. Waar haal je de kolder toch immer weer vandaan.
Hé, doe eens gigapica's uploaden.
Bolle Wim | 06-01-11 | 20:16
LOL zie je het gedonder begint nu al.
Was wel vreemd in Arnhem; de hele dag regen maar toch ook de hele dag een dikke mist (of smog?). Westerwind?
Bingo... foute boel!
.
t2.gstatic.com/images?q=tbn:UVFucSdJp_...
Ik kan me vandaag niet zo goed meer concentreren zou het misschien ?
Geen benzeen, tolueen, ethylbenzeen en koolwaterstoffen in de lucht. Well duh, die shit is allemaal zeer brandbaar.
Normmethoden voor luchtbemonstering gaan altijd uit van minstens een half uur tot vele uren bemonstering, waarna de adsorptiebuisjes moeten worden geëxtraheerd of thermisch gedesorbeerd en een GC (MS, FID, ECD, ...) waarna analyse volgt.
Het soort metingen bij brand wordt met buisjes gedaan die momentaan een gehalte van een bepaald type verbindingen geven. Dat houdt in dat het vrij ongevoelige metingen zijn. Verder is het aantal typen verbindingen dat je met dit soort buisjes kunt meten zeer beperkt. Maar ja..., als je buisjes hebt voor HCN, SO2, HCl, ...., dan kun je niet het gehalte aan onverbrande aromatische koolwaterstoffen meten, laat staan aan dioxine... makkelijkste conclusie: geen schadelijke stoffen vrijgekomen! Case closed, no panic.. (maar niet heus)
* Wachten doet op X men moerdijk *
Wat een vette pics.
@ De Nieuweling | 06-01-11 | 17:55
Precies zoals je het zegt. En waarom moeten ze dan het hele internet leeg halen van alle info van het bedrijf voor de brand... Probeer nu maar eens via google te zoeken wat voor producten het bedrijf maakte... volgens google noemt iedereen het Chemische stoffen!!!!!
Aah, Drukwerk. Wat lang geleden. Eigenlijk heb ik er niet zo heel veel and toe te voegen, omdat vele reaguurders mij al voor waren, maar toch zou ik graag zelf metingen doen als ik de apparatuur/expertise had. Op de overheid ken je nie an.
@ iSoma | 06-01-11 | 19:38
tuurlijk kan dat niet... Dit is volgens mij ook de eerste keer sinds Tsjernobyl dat onze overheid zegt dat we niks uit onze tuin mogen eten.... Proficiat aan de overheid.. zo houd u ons wel rustig hoor :S
Vooral het advies gisteren om toch zeker de deuren gesloten te houden was een zeer noodzakelijk en gepast advies ! En als er dan toch nooit gevaar voor de volksgezondheid is, hadden we gisteren gewoon alle lege batterijen, afgewerkte olie, verfresten en radio-actief afval op die brandende hoop moeten gooien......... want zelfs dan is er vast niets aan de hand maar ben je wel van die zooi af. Maarre........... waag het niet om je kerstboom in brand te steken want dat is een milieudelict................. je blijft lachen in NL.
Ze proberen uit alle macht paniek te voorkomen. Officieel beleid. Vervolgens laten ze stukje bij beetje weten hoe ernstig het wel niet gesteld is met de regio. Gehalveerde huizenprijzen lijkt me wel voor de hand te liggen. En dat vinden de regenten natuurlijk niet fijn.
Volgens mijn scheikunde docent is t dus onmogelijk dat na deze brand er geen schadelijke stoffen in de lucht zijn(zure regen en shit). soiezo een grote hou-de-bevolking-rustig hoax.
Naja we horen het wel van Wikileaks.
Ik zeg, weggaan uit die regio, ga naar familie of zo.
500 ton van die rommel volledig afgebrand. Maar, niets aan de hand.
-
Wie trapt nog in die onzin?
Quote RTL 19.30 Nieuws "Er zijn metingen uitgevoerd en er zijn geen gevaarlijke stoffen vrijgekomen"
Aromatische koolwaterstoffen
In de bodem rond tankstations en garages kunnen bestanddelen van benzine voorkomen. Dat zijn aromatische koolwaterstoffen, zoals benzeen, tolueen en xyleen. Alle aromatische koolwaterstoffen hechten moeilijk aan bodemdeeltjes, aangezien ze matig tot makkelijk verdampen. Eenmaal in de lucht kunnen mensen ze inademen. Aromatische koolwaterstoffen kunt u niet via voeding binnenkrijgen, omdat ze niet door planten of dieren worden opgenomen.
.
Verband tussen benzeen en leukemie
Van de verzameling aromatische koolwaterstoffen is benzeen het schadelijkst voor de gezondheid. De lever breekt het meeste benzeen af; afbraakproducten verlaten daarna via de urine het lichaam. Maar bij hogere concentraties kan benzeen ervoor zorgen dat het aantal witte bloedcellen in het bloed afneemt. Bij blootstelling aan hoge concentraties gedurende lange tijd kunnen ernstige bloedziekten ontstaan, zoals leukemie.
BENZEEN
In het productieproces wordt aardgascondensaat (een verzamelnaam voor vloeibare koolwaterstoffen) afgescheiden en opgeslagen. Eén van de bestanddelen van aardgascondensaat is benzeen. Deze stof is zeer schadelijk voor mensen en voor de omgeving. Het vrijkomen van en het blootstellen aan benzeen moet dan ook zoveel mogelijk voorkomen worden.
Wat is benzeen?
Voor alle organismen is benzeen een uiterst schadelijke stof. Wanneer het in het lichaam komt -bijvoorbeeld door inademing, inslikken of door opname via de huid- is het kankerverwekkend. Wat zijn de effecten van contact met benzeen?
Benzeen kan inwerken op het centrale zenuwstelsel, de lever en de nieren. Daarnaast heeft een narcotisch effect dat kan leiden tot bewusteloosheid en zelfs de dood.
Wat zijn de risicos van benzeen?
irriterend voor de luchtwegen
kankerverwekkend
zeer schadelijk voor het milieu (bodem en oppervlaktewater)
brand- en explosiegevaarlijk
Polycyclische aromatische waterstoffen
Polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK's) zijn stoffen die ontstaan als organische materialen en fossiele brandstoffen niet volledig worden verbrand. Er zijn honderden verschillende PAK's, met verschillende eigenschappen. Planten kunnen sommige PAKs opnemen uit de bodem; via voedingsgewassen kunnen ze dus in ons lichaam belanden. Andere PAKs worden niet opgenomen door planten, en komen het lichaam alleen binnen als gronddeeltjes worden opgegeten - bijvoorbeeld door kinderen die spelen op vervuilde grond.
Kankerverwekkend
Sommige PAKs zijn zeer kankerverwekkend. Bij benzo-a-pyreen is het risico op kanker het grootst: bij langdurige blootstelling aan een relatief lage concentratie kan al kanker optreden.
Wat is science nog wanneer alles om geld draait?
Over x jaar worden de gewassen gewoon ergens gedumpt in Pakistan of ergens in Afrika zoals ze ook met de melkproducten na Tsjernobyl deden.
Veel dieren zullen misschien verminkt worden en de stoffen zullen zich in de voeselkringloop op hopen. Somige stofen zullen gebonden worden aan het slib. Dus uitbaggeren maar en de boel als chemisch afval behandelen. Kassa! En dan ergens natuurlijk illegaal wegwerken. Verontreinigde bodems en hu schoonmaak door BV's daarvan werd al in jaren 80 gezegd dat dat de nieuwe schandalen van de 21ste eeuw zouden worden.
Of vervliegen. Dat kan ook.
Bij dit soort gebeurtenissen plukken de media doorgaans de eerste de beste mongool voor de camera om zijn zegje te doen. Iedereen spreekt elkaar tegen, niks is duidelijk en iedereen roept om kalmte. Feitelijk weet je dus niks.
Behalve dat er honderdduizenden liters zwaar giftig spul ofwel verbrand zijn, in het water belanden of neerdalen over midden en oost Nederland.
benzeen, tolueen, ethylbenzeen ZIJN koolwaterstoffen lutsers! Als het slechts om deze drie stoffen gaat maak ik me niet zo'n zorgen, omdat deze uit louter C (koolstof) en H (waterstof) atomen bestaan (vandaar: koolwaterstoffen) en bij verbranding alleen CO, CO2 en water opleveren. Ik maak me meer zorgen als er stoffen als acrylonitril, diisocyanaten en dichloormethaan liggen opgeslagen. Dit zijn stoffen die o.a. in de plasticindustrie worden gebruikt.
Ik ga eens even snuffelen in die digitale hoop audio visuele prikkelingen om mijn avondmenu bij elkaar te sprokkelen. * out *
Dan heeft Brusselmans niet gekeken naar de tros een vandaag want daar zijn de deskundige verslaggever weer alom aanwezig om de onnozele op andere gedachten te brengen onder leiding van de immer innemende linkse krullenbol die scheit heeft aan feiten en de ecologische bangmakerij is in volle snelheid los gebarsten. Gisteren hadden ze ook al zo'n deskundige die in alle ernst beweerde dat de brand wel tot volgende week zou duren. Die zien we dus ook nooit meer tèrrùgggg, terwijl hij voor zijn tv debuut zich zo mooi had laten knippen met de meest moderne look voorradig. Net geen tijd genoeg om een artie brilletje te kopen hetgeen het geheel ongetwijfeld mooi had afgekleed. Jammer net iets te enthousiast.
En zoals het een goede Nederlandse overheid het betaamt, we noemen even Volendam, zullen de regels voor brandveiligheid, die al niet mals te noemen zijn, wederom aan een stortvloed van commissies onderworpen worden met als gevolg een pakket maatregelen waar je U tegen zegt. Kunnen alle voorgaande publicaties en trainingen weer de prullenbak in. Zo houden we elkaar lekker bezig.
Er is NIKS aan de hand, net als dat Finnen liev zijn .... dus gewoon doorlopen.
@Parsons De fik ermee in! Laat ze maar een tijdje in die wolk hangen.. #1vandaag
@Parsons
Jan , Piet, Joris en Korneel?
Mannen met baarden hebben een hele andere mening. #1vandaag
Het crisisteam heeft zojuist bekend gemaakt dat ook bij de volgende ramp geen giftige stoffen zullen vrijkomen.
In Hoogvliet eten we dat als ontbijt!!!!!
Mensen in Zuid-Holland krabben sowieso de hele dag. En niet alleen aan hun hoofdhuid. * bidden doet dat Tata steel IJmuiden niet explodeert *
@De Nieuweling
Ja. Daar vraag je zo wat.
Soy yo | 06-01-11 | 18:02
Oké, duidelijk.
Tanja12121 | 06-01-11 | 18:01
Ja ik kan vanalles bedenken..
Maar waarom zeggen ze het dan niet gewoon? Waarom zeggen ze niet gewoon: oke jongens, probleem, er is troep gemeten.
Waarom kan dat niet gewoon? Hoezo moeten we gaan gissen naar de waarheid?
Vragen vragen vragen
De Nieuweling | 06-01-11 | 17:57
Nee niet helemaal same thoughts. De overheid heeft gewoon andere belangen dan de getroffen burger, daarom zeggen ze het niet (ALS er wat te zeggen valt). Neemt niet weg dat die getroffen burger wel het recht heeft om er alles aan te doen om die onderste steen wel boven te krijgen om te weten waar hij aan toe is. Dit ondersteun ik, als burger. Neemt alleen ook niet weg dat dit niet gaat lukken vanwege de machtsverhouding overheid-burger. Dus de burger is sowieso fucked.
@ De Nieuweling
Ze zeggen het niet omdat het troep is. Zonder alufoliehoedje kun je zelf verzinnen hoe smerig de troep moet zijn die is vrij gekomen.
Het crisisteam maakt net bekend dat ook bij de volgende grote brand er geen schadelijke stoffen zullen vrijkomen!
Soy yo | 06-01-11 | 17:55
Same thoughts.
Weet iemand ergens een gifje van die grote vuurbal?
Tanja12121 | 06-01-11 | 17:52
Nou, ík hoef het niet per se te weten, maar als ik in die omgeving zou wonen zou ik het wél willen weten! Misschien is het waar dat er niks ernstigs is gemeten maar als er wel iets is gemeten vind ik het belachelijk als de overheid er niks over zegt.. Ik vraag me gewoon af waarom ze het dan niet zeggen...
Tanja12121 | 06-01-11 | 17:44
Nee en nee. Maar ik heb het ook niet over dat iets opgelost zou moeten worden. Ik heb het over het boven water halen van de feiten zodat iemand zelf zijn conclusies kan trekken op basis van juiste informatie, in plaats van dat we, zoals je zelf al zegt, lekker met z'n allen mogen raden wat er aan de hand is. Ik woon zelf niet in het betreffende gebied, maar als dat wel zo zou zijn dan zou ik graag de onderste steen boven willen hebben. Jij niet? Los van het feit of dat dan handig is allemaal.
tsjah.
die zwarte rookwolken duiden op een slechte verbranding waar mogelijk koolwaterstoffen in overgebleven zouden kunnen zijn.
maar omdat die carcinogene stoffen niet alleen licht ontvlambaar maar ook nog een sterk brand bevorderend en reactief(oxiderend) zijn zal het grootste deel wel omgevormd zijn in CO2 of CO. dat zwarte is in het minst erge geval onverbrand koolstof. en dan meet je inderdaad geen carcinogene stoffen als benzeen of tolueen meer.
@De Nieuweling
Van mij mag je het weten maar ik denk niet dat iemand het gaat vertellen. Niet nu. Misschien over tien jaar of zo als iemand de informatie lekt.
De volgende keer moet de overheid het hele gebied maar even ontruimen en 3 maanden tot gesloten gebied verklaren. dan zijn de beroepszeikers ook weer tevreden.
Er is geen direct gevaar voor de volksgezondheid.
Maar over 20 jaar krijgt iedereen die die troep heeft ingeademd gegarandeerd kanker.
Dus er is echt geen direct gevaar :-)
Tot de samenstelling van het roet bekend is, is het advies om in gebieden waar roet visueel waarneembaar is:
geen groente uit eigen tuin te consumeren,
kleine kinderen liever even niet buiten te laten spelen,
vee binnen te houden,
goed voeten vegen om roet niet naar binnen te lopen
*voeten vegen doet en roept*
Ja het is fijn dat crisis.nl het weer doet! crisis01.crisis.nl/nl/content/berichtg...
Haarkopje | 06-01-11 | 17:49
Hahaha lol!
Tanja12121 | 06-01-11 | 17:47
Maar waarom mogen we dat niet weten? Of zou het al te laat zijn?
*Niet in de buurt woont dus zich geen zorgen maakt*
De Nieuweling | 06-01-11 | 17:47:
Bij mij komt de lucht tussen mijn tenen vandaan.
Om precies te zijn mijn grote tenen.
@kweetoknie | 06-01-11 | 17:41
Dus: jij neemt een stelling in, en op basis van jouw stelling noem je mij een domme lutser. Vervolgens trek je je woorden terug, en twijfelt aan mijn opleidingsniveau omdat ik niet inzie dat ik je niet serieus moet nemen.
Dat is behoorlijk psychotisch.
Hoe dichter bij Dort hoe verrotter het wordt.
Tanja12121 | 06-01-11 | 17:42
Die geur zal wel tussen de oren zitten ja... Ik rook niks namelijk.
@De Nieuweling
Het is simpel. Het is troep, je krijgt er kanker van en de naam is waarschijnlijk onuitspreekbaar.
Tanja12121 | 06-01-11 | 17:42
Ik heb er zelf ook last van, placebogif.
Geen gevaar, maar Dordrecht stond op vrijwel op het punt inwoners te evacueren.
Dat is ook de reden dat ze geen gevaar voor volksgezondheid roepen maar wel naar binnen en ramen en deuren sluiten. Als iedereen tegelijk het dichtsbevolkte gebied van NL uitvlucht staan de bestuurders zelf ook in die megafile.
@Elisabeth2
LOL
Tanja12121 | 06-01-11 | 17:40
Ik zou het wel fijn vinden om te weten wat er op mijn hoofd valt..
Als blijkt dat het ernstig is, zou ik wegwezen..
Maar deden ze dat ook niet bij Tsjernobyl? Eerst geen alarm slaan, en de volgende dag stonden er opeens allemaal bussen om de zooi te evacueren.. Niemand wist tot 15:00 ergens wat van, en toen opeens was er paniek..
Ik zeg niet dat het nu weer zo is/zal zijn, maar wie weet komt er morgen wel bericht naar buiten dat er wel wat gemeten is maar dat ze nu niks laten weten omdat er dan totale paniek uitbreekt en alles vastloopt...
Ik fietste deze week achter de stadsbus.
Kost me een jaar van mn leven.
Tanja12121 | 06-01-11 | 17:42
Dat had ik vandaag nou ook, rare lucht om me heen. Had me verslapen en geen tijd om te douchen. Heb de hele dag iedereen lopen vertellen dat ze Moerdijklucht roken. It wasn't me....
@Soy Yo
Lost willen verhuizen iets op aan het gif dat men al binnen heeft gekregen? Lost weten welk gif het was iets op als je op je vingers kan natellen dat het gif is en goed veel ook?
Soort medisch experiment met mensen net zo als tsjernobiel
seven | 06-01-11 | 17:36
Het is niet zo moeilijk om de gedachtengang van de overheid te begrijpen. Daarom zijn op milieu-gebied en risico mijden in dit soort gevallen de vergunningverleners als ook de controleurs geliëerd aan diezelfde overheid. Vandaar dat het niet vreemd is dat Nederland een gedoogland is geworden met alle gevolgen van dien. Je haalt een risicobedrijf naar je gemeente voor de werkgelegenheid en gaat dan vervolgens niet meer moeilijk doen. Pas als vergunningverlener en controleur 2 van elkaar onafhankelijke instanties zijn, kan het nog wat worden.
@De Nieuweling
Op diverse fora meldde mensen uit heel Nederland rare luchten. Ik vraag me af of er zoiets bestaat als psychosomatische neusafwijkingen als gevolg van het zien van een ramp op de tv.
Tanja12121 | 06-01-11 | 17:38
Handig? Nee, dat niet. Maar dit is geen antwoord op mijn vraag.
@De Nieuweling | 06-01-11 | 17:36 :
Als men bij mij in huis een rare lucht ruikt moet ik meestal een paar deuren open zetten. Vooral van bloemkool ga ik flink stinken.
rara | 06-01-11 | 17:02
Misschien dat het aan jouw opleiding ligt, maar ik schrijf nergens dat jij dat geschreven hebt!
Was meer een stelling!
Het enige wat ik weet, is dat ik niet ben blijven zitten. Ondanks dat men riep dat er niks schadelijks gemeten kon worden.
@Haarkopje
Lijkt er meer op dat die mensen die ineens geloven dat instanties waarheden moeten vertellen wat ze dat ramp op ramp niet doen denken dat de werkelijkheid maakbaar is.
De werkelijkheid na een ramp is dat men roept niets aan de hand gewoon doorlopen en dat we er gezellig met elkaar naar mogen raden. Dat gaat echt niet ineens veranderen en het veranderd ook niets aan die werkelijkheid zelf.
Ik blijf het vreemd vinden, als er op een bouwerij iemand een baksteen aan het slijpen is zonder afzuiging en de arbeidsinspectie komt langs is het: "WAAAAAH! kwartstof overschrijding mac-waarde magniet magniet alstublieft 5000 euro boete"
Maar als er ergens 200.000 liter chemisch afval verbrand is het: "niets aan de hand mensen, kan geen kwaad gewoon inhaleren"
Als ik de overheid dat hoor zeggen moet ik toch altijd aan dit nummer denken... www.youtube.com/watch?v=_zUFjleKNiw
@Soy Yo
Dat lijkt jou handig om al die bewoners van die regio tot verhuizen aan te zetten?
Laatste pica, vertrouwd is niet hetzelfde als veilig of verstandig :-).
Maar zoals de over elkaar heen buitelende "deskundigen" aldoor bleren er is GEEN gevaar voor de volksgezondheid, de mensen in Limburg worden niet ziek en dat mijn waarde is OOK bevolking!
@Soy yo | 06-01-11 | 17:36:
Tanja is links die geloven nog in een gemaakte werkelijkheid.
Haarkopje | 06-01-11 | 17:34
hier in 0033 niet meer. Schijnt het gevolg van een europese richtlijn te zijn.
ChemiePack viel onder BRZO
"Het Brzo 1999 en het Rrzo 1999, stellen eisen aan de meest risicovolle bedrijven in Nederland ten aanzien van de preventie en de beheersing van de gevaren van zware ongevallen waarbij gevaarlijke stoffen betrokken zijn. Daarnaast wordt in het Brzo 1999 de wijze waarop de overheid daarop moet toezien geregeld. Provincies en gemeenten spelen hier als coördinerend bevoegd gezag Wet milieubeheer (bg Wm) een centrale rol." www.brzo99.nl/aspx/get.aspx?xdl=/views...
Klinkt leuk, maar kennelijk allemaal ambtelijke/papieren schijn. Voldeed aan regels, geen gevaar volksgezondheid, vergunning in orde. Iedereen wast handen in onschuld.
Lol @ brzo academie
Tanja12121 | 06-01-11 | 17:32
Nee je hebt gelijk, sommigen zaaien zo ook al paniek:
'Gisteravond rook iemand hier een rare lucht in huis.. Ik heb maar snel alle deuren en ramen gesloten!'
Woont in regio Arnhem...
Tanja12121 | 06-01-11 | 17:32
Als jij in dat gebied zou wonen, wil jij dan niet weten wat er precies aan de hand is? Zodat je bijvoorbeeld kunt verhuizen als je dat nodig lijkt? Of steek je dan liever je kop in het -zwaar vervuilde- zand en wacht af tot je jeuk krijgt? Het is toch niet gek dat er mensen zijn die graag de waarheid willen weten.
Fallout 4?
elderto | 06-01-11 | 17:32
kwestie van wassen of in mijn geval laat ik me dan even pijpen
Haarkopje | 06-01-11 | 17:28
Dom comment. Of wilde je leuk zijn.
eerstneukendanpraten | 06-01-11 | 17:25
De overheid moet er voor de burgers zijn, niet voor de industrie. Dat is mijn punt. GL is er voor een utopische toekomst waar ook ik niks mee heb.
@Graaf van Egmont | 06-01-11 | 17:31:
Groeien die niet gewoon aan bomen dan?
Geen vuiltje aan de lucht
Tjeempje; mijn voorhuid jeukt nu ook al
Voor paniek hebben we in dit land berichtgeving nodig die de paniek ondersteunt?
Veel mensen in de omgeving van Moerdijk waren toch al ernstig ziek, die hebben namelijk Feyenoord.
Ouders van een collega wonen in dat gebied. Hebben gisteravond ramen dichtgehouden, maar hoe lang hou je dat vol? Je moet toch de deur uit voor werk e.d. Ik voel echt met die mensen mee, lijkt me verontrustend om in zo'n gebied te wonen en pas na een paar jaar de gevolgen te merken.
Zie ook The_IceMan76 | 06-01-11 | 16:35
De Nieuweling | 06-01-11 | 17:30
Sjongejonge wat ben jij een domme idioot zeg, pff.
Correctie: Dan kunnen we eindelijk paniek zaaien!
Haarkopje | 06-01-11 | 17:28
Stadsmens zeker? Bij mij staan de porij, boerenkool en spruitjes nog lekker te golven in de wind
Tanja12121 | 06-01-11 | 17:27
Dan kunnen eindelijk we paniek zaaien!
Ondanks omstandigheden geweldige foto's!!
@Bakito
Stuur GU een doosje www.google.nl/imgres?imgurl=http://img... en alles komt goed.
Anne Drank | 06-01-11 | 17:06
Toch moet er meer transparantie komen over dit soort rampen, kanker krijg je toch wel ergens van, maar het is wel zo democratisch als je je eigen kanker kan uitkiezen.
Haarkopje | 06-01-11 | 17:28
Boerenkool..
Goed op te vermelden dat Chemie pack als BEVI plant (gevaarlijkste bedrijven in NL) aan de zwaarste overheidsregels moest voldoen. Zie je meteen dat zelfs die zware overheidsbemoeienis en inspecties helemaal geen ramp voorkomt. Sterker, bedrijf voldeed bij laatste inspectie aan alle regeltjes. Vertrouwen op de overheid is zo naïef.
Lewis Lewinsky | 06-01-11
Mij een fatsoensrakker noemen is logisch...
Heel bizar advies dat mensen geen groenten uit eigen tuin moeten eten.
Alsof er in deze tijd van het jaar nog wat eetbaars in de tuin wil groeien.
Graaf van Egmont | 06-01-11 | 17:26
Wederom amen. U bent lekker op dreef vandaag en bijkomend voordeel is dat ik weinig meer hoef te typen. Dank!
Stel dat ze ons wel eerlijk vertellen dat er in de grond en lucht zit nu. Wat lost dat op?
FreshClash | 06-01-11 | 17:22
Of je gaat verhuizen. Heb je al de helft van het gevaar bezworen
Anne Drank | 06-01-11 | 17:25
IJmuiden Annie, in IJmuiden moet ze zijn.
@Barry Pooter | 06-01-11 | 17:11
Ik denk niet dat het duidelijk was nee, al denk ik dat t m wel duidelijk zal zijn dat hij niet meer aanwezig is..
*zwaait ook eens naar Bakito*
widtvoet ® | 06-01-11 | 17:18
Goed om die tweets te lezen. Want daar waar de overheid voor de bevolking altijd lessen wil trekken voor de toekomst is het voor de bevolking beter lessen te trekken uit de overheid in het verleden. #gvd wat een filosoof
Detlev Tarnowitz | 06-01-11 | 17:23
Mee eens, maar dat GL half Nederland wil laten volbouwen met die oerlelijke windmolens is mij weer een stap te ver...
Hoe kom ik als niet roker aan longkanker ? Is wonen onder de rook van Schiphol genoeg of moet ik dan toch iets gaan bij lutsen ?
Elisabeth2 | 06-01-11 | 17:24
Ja dat was me wel een fikkie zeg.
Het kan aan mij liggen, maar ik vind dat er een raar luchtje hangt buiten.
@FreshClash | 06-01-11 | 17:22
Je bent een moraalridder, fatsoensrakker!
Met logica heb je niet echt veel op, is het niet?
-weggejorist en opgerot-
Bakito | 06-01-11 | 16:55
Ik ben Joris de Grote niet, maar ik vond het eigenlijk wel meevallen. Maar misschien had hij zijn reputatie als oppertrol niet mee...
*naar Bakito zwaait*
Big Ern | 06-01-11 | 17:18
Hoi lievvie! Alles kits hier. Gisteravond wel de wind in de gaten gehouden ivm napalm uit Moerdijk
Ik bedoel, @17:20, dat Bakito @16:55 wel een punt had.
Graaf van Egmont | 06-01-11 | 17:20
Je hebt gelijk, dat is inderdaad OOK een abberatie, zoals jij al memoreerde...
*Zucht*
Lewis Lewinsky | 06-01-11
De dubbele moraal: wel moedwillig je gezondheid op het spel zetten door te roken. Maar moord en brand schreeuwen over een hoogspanningsmast. Als je je gezondheid zo belangrijk vindt, dan stop je ook met roken.
rara | 06-01-11 | 17:16
Valt best mee, B is anti alles.
@FreshClash | 06-01-11 | 17:19
Dat was ik niet, dat was Wijnand!
FreshClash | 06-01-11 | 17:15
Alles telt op. ;)
Nu krijgt hij naast mogelijk (kans bij rokers 50%) longkanker, ook nog leukemie.
Cuyahoga | 06-01-11 | 17:19
ja of ze kunnen ruiken dat ze ook hier uit de lucht zullen vallen
Fijnstoffer | 06-01-11 | 17:09
Tja veiligheid vooraf was niet goed, onderzoek na de ramp waarschijnlijk ook niet. Dat wil ik wel geloven. Uiteindelijk is dit niet vanwege het belang van de overheid, maar van de industrie (als dat niet hetzelfde is). Ga dan liever de industrie stalken. Maar nee, dan ben je een geitenwollen Samsom. Schelden op de overheid is stoer rechts, schelden op de industrie is stom links.
@FreshClash | 06-01-11 | 17:17
Haha! Maar serieus, de overheid liegt!
eerstneukendanpraten | 06-01-11 | 17:17
Ik heb het over kinderen met afwijkingen. Als jij twee hoofden geen afwijking noemt, raad ik je aan om het stukje even zelf aan te passen.
en trouwens.. die foto's zijn wel ff lekker zo gefotofucked dat et er net iets dramatischer uitziet 8-)
rara | 06-01-11
Je gaat je gang maar. Als je maar niet de Makro in de hens steekt.
Ik heb net met verbazing naar buiten zitten kijken.
Hele zwermen vogels waren helemaal de kluts kwijt. Het leek wel of ze de grote slag uit Braveheart én die van Lord of the Rings tegelijk aan het naspelen waren.
Echt bizar, die beestjes weten helemaal niet meer welke kant ze op moeten. Ik denk dat hun inwendige radar naar de klote is.
@Graaf van Egmont 17:01
Vandaar dat ik een initiatief als dat van twitter.com/#!/Moerdijk2011 van harte steun. Bouw een kasus mensen en verenigt u! Wachten met het ook juridisch bouwen aan een zaak tot die gluiperige kankers hun vernietigende werking dalijk doen in uw lichaam is precies wat "men" wil.
@Graaf van Egtmont
Geweldig !! ja en nee
Ik ben al zovaak bijna dood geweest niks ergs aan kan ik meedelen.
@Anne Drank | 06-01-11 | 17:15
Leukemie is het zusje van Goeie Mie, en die was ook niet echt goed. nl.wikipedia.org/wiki/Maria_Swanenburg...
Elisabeth2 | 06-01-11 | 17:14
Hey tijger!
Long tome no plemp!
Alles in de haak bij jullie tweetjes?
Jammer dat het geen westenwind was gisteren.
@FreshClash | 06-01-11 | 17:15
Steek es op en lees je comment nog eens rustig door. #jeschrijftonzin
Lewis Lewinsky | 06-01-11
Hier moet je ramen en deuren al sluiten bij een kerstboomverbranding. Bij de volgende melding spring ik in de auto...
FreshClash | 06-01-11 | 17:15
iemand die zware shag rookt verwacht te sterven aan longkanker
niet aan een derde oor op zn buik
Frenz | 06-01-11 | 17:15
als je in Moerdijk woonde zou je mij niet zo lollig behandelen. Moest toch wel even lachen, dat dan weer wel
Graaf van Egmont | 06-01-11 | 17:01
+1. Maar je bent het kind dat met twee hoofden werd geboren vergeten...
Kan me iets herinneren van 1986.. Toen zeiden ze ook dat het niet schadelijk was...
*Kuch* Tjernobyl *Kuch*
@Bolle Wim | 06-01-11 | 16:41
Dank u, dank u, Mag ik dan "Graaf van Egmont" met zijn voorspelling als nieuwe Nostradamus aankaarten :D
@Jackanders | 06-01-11 | 17:16
Minder dieprode en felgroene kleuren, dat is.
@FreshClash | 06-01-11 | 17:15
Ik rook halfzware shag. Mag ik wel klagen, of moet ik dan eerst overstappen op Marlboro Light?
-weggejorist en opgerot-
Bakito | 06-01-11 | 16:55
Hmm, jammer.
Minder kleur in de draden.
Anne Drank | 06-01-11 | 17:12
Je hebt een leuke verhouding met kanker schijnt. Misschien één van je naasten bijna de pijp uit en probeer je nu je angst voor die ziekte te overschreeuwen?
*altijd psychologie van de koude grond bedrijft*
bedoel 17:01
Als leukemie echt zo erg zou zijn hadden ze het zeker wel nietzoleukemie genoemd.
Graaf van Egmont | 06-01-11 | 17:06
mooi verwoord!!
seven | 06-01-11 | 17:12
Snap je het nog niet? Iemand die stelselmatig zware shag rookt moet niet gaan zeiken over een hoogspanningsmast. Met je lorentzkracht...
@Graaf van Egmont | 06-01-11 | 17:08
www.matthijs.org/files/images/aluhoedj...
Graaf van Egmont | 06-01-11 | 17:01
Geniaal!
@FreshClash | 06-01-11 | 17:12
Zie Soy yo | 06-01-11 | 17:12
Geenstijl begint een beetje SBS6 te imiteren met onzinnig nieuws waar geen hond buiten moerdijk op zit te wachten en toch net doen of het hele land in rep en roer is.
FreshClash | 06-01-11 | 17:04
Mensen die onder een hoogspanningsnetwerk wonen krijgen vaker leukemie. De lorentzkracht trekt vervuiling van bv zware metalen in de lucht aan en daardoor loopt de concentratie onder zo'n leiding op.
Wat nou claims, eerst kanker dan claims !!!
Graaf van Egmont | 06-01-11 | 17:06
Amen.
Alleen het idee al dat mensen daadwerkelijk denken dat afgesloten deuren en ramen hen zou behoeden voor giftige gassen is schrikbarend lachwekkend. Als wordt opgeroepen om deuren en ramen af te sluiten dan weet je zéker dat je daar zo snel mogelijk weg moet zien te komen.
Vreemd dat er nu in ene keer niks aan de hand is terwijl als je een scheet laat ze al bitchen over luchtvervuiling. Ze vertellen wat ze uitkomt maar dat kan ook aan mij liggen hoor..
Lewis Lewinsky | 06-01-11 |
De overheid liegt misschien. Daarom is enige aandacht voor de situarie op z'n plaats. Maar we hebben allemaal geleerd van de 'zure regen-hoax' en de klimaathoax. Dit valt ook wel mee.
seven | 06-01-11 | 17:06
Hulde voor jouw constante inbreng van kennis. Weet je toevallig ook hoe snel je überhaupt een zinvolle meting kunt doen? Ik denk je gewoon niet zo snel kunt reageren op zo'n ramp als men wenst.
LOL@The_IceMan76 | 06-01-11 | 17:10
Fijnstoffer | 06-01-11 | 17:09
Je hebt gelijk. Natuurlijk wordt zoiets afgewezen. Stel dat het uit de klauwen loopt heb je zomaar 3000 schadeclaims aan je broek. En wie gaat dat betalen?
Bakito | 06-01-11 | 17:06
't Zal een grapje zijn maar toch, je weet dat Femke uit de kamer is he? Just checkin'...
@Graaf van Egmont | 06-01-11 | 17:08
Hulde voor jou, Graaf! Comment van de draad!
@ Lewis Lewinsky | 06-01-11 | 16:58
Precies, ik snap ook niet dat ze het op zo'n grote schaal aan het ontkennen zijn en dat ze zoveel info van het internet afhalen... ik wist niet dat op de onderkant van de overheid "made in China" staat.. (trouwens nog een mooi idee wat we met die lege ruimte kunnen gaan doen; parkeergarage "Tankmen")
@ Detlev Tarnowitz | 06-01-11 | 17:00
Dan moeten ze dat eens eerlijk zeggen en een onafhankelijk onderzoek starten. De gezondheid van de mensen in de omgeving van Moerdijk, Gouda etc. de komende 15 jaar vergelijken met die van mensen uit de niet getroffen gebieden. Maar ik hoorde dat de een of andere hotemetoot dat nu al afwijst.
@ Detlev Tarnowitz | 06-01-11 | 17:04
Niet zon best stopwoordje.
Lewis Lewinsky | 06-01-11 | 17:05
Dacht ik ook
Krassimir | 06-01-11 | 16:53
Heb hem thuis op zolder liggen! Man, man, wat een muziek, zo worden ze niet meer gemaakt... Nu uiteraard de hele meuk op CD, moederdevrouw wil geen platenspeler meer in de kamer, vind ze te oubollig...
@FreshClash | 06-01-11 | 17:04
De overheid liegt, FreshClash. Natuurlijk is er schade door gifstoffen.
Detlev Tarnowitz | 06-01-11 | 17:00
Wat iedereen weet die er verstand van heeft dat bij dit soort branden het spul uit kapotte exploderende of lekkende vaten en silo's niet geheel verbrandt, maar gewoon voor een flink deel onverbrand mee de lucht in explodeert en verdampt of vernevelt. Die geur en irritatie komt niet omdat de brand schoon was, dan waren die wolken ook niet zo vies, maar wit/transparant.
Detlev Tarnowitz | 06-01-11 | 17:00
Helemaal mee eens geen paniek en kanker krijg je toch wel ergens van.
Foto's gezien van de 'meetmannen'. Proberen in-het-veld met een of ander lullig handmetertje de concentratie van de vervuiling te meten. Alsof je met een paar meters al die honderden verschillende stoffen ueberhaupt kunt meten. Wat je niet meet, dat is er niet. Conclusie : geen gevaar voor de volksgezondheid. Hier komt nog een hoop rottigheid van.
@seven | 06-01-11 | 16:57
Zodra Femke MP is, moet daar als eerste een einde aan worden gemaakt.
verhaard | 06-01-11 | 16:55
Binnenblijven en de ramen en deuren dicht doen heeft natuurlijk geen zin. Wel is het gemakkelijk voor de hulpdiensten en de identificatieteams dat dode mensen gemakkelijk getraceerd , geborgen en geidentificeerd kunnen worden als ze in hun eigen stoel de pijp uit zijn gegaan. Het heeft dus niks met beveiliging te maken, maar alles met gemak voor de overheid ná de ramp.
@Anne Drank | 06-01-11 | 17:04
Ik heb het al jaren. Een keer in de maand laat ik het wegsnijden, voordat ik er last van krijg. Vervolgens bak ik dat op met wat uitjes en een scheutje tabasco. Heerlijk!
-weggejorist-
Anne Drank | 06-01-11 | 17:04
www.ikstrijdmee.nl/?utm_source=google&...
Donatie?
Dacht: topikje moeilijk om dhr Wilders/Islam te betrekken. Bakito weer'ns onderschat.
Heerlijk met dit kabinet van klimaatsceptisi, ken bertus gewoon bij het olie verversen van mn terker alles in in het riool donderen.
@Graaf van Egmont | 06-01-11 | 17:01
Realistisch scenario dat is!
Nogal logisch dat de overheid geen schadelijke stoffen meet. Ze meten enkel en alleen op snelheid, en zolang die mutagene stoffen niet te hard door de lucht vliegen, ziet men geen enkele aanleiding om zich druk te maken.
Lewis Lewinsky | 06-01-11
*uchekuche*
.
Zo had ik een collega die heul, heul veul rookte. Maar hij was bang voor de straling van een hoogspanningsmast. Die liep 150 meter van het kantoor...
.
Maar ja... in de huidige Jeugd Journaal cultuur is alles eng, gevaarluk en zieluggg.
Kanker krijg je toch nu weet je tenminste waarvan ? Mooi toch !
Het is de onzekerheid die het moeilijk maakt verder is kanker je vriend.
Fijnstoffer | 06-01-11 | 17:02
Tis gewoon een stopwoordje van me.
Graaf van Egmont | 06-01-11 | 17:01
Wauw, jij hebt echt een heel vreemd gevoel voor chronologie..
Zo'n sentimenteel emo-filtertje over de foto's maakt het zo vreselijk kitscherig.
Detlev Tarnowitz | 06-01-11 | 17:00
er was behoorlijk wat mis met de brandveiligheid
iets met boetes en voorschriften die niet werden nagekomen
overheid had steviger in moeten grijpen (maximale boetes van n paar duizend euro opleggen aan n groot bedrijf? hihihi)
@ Detlev Tarnowitz | 06-01-11 | 16:52
Fijnstoffer | 06-01-11 | 17:00
@kweetoknie | 06-01-11 | 16:57
Je doet alsof ik gezegd zou hebben dat het goed is om te blijven zitten. Waar heb ik dat gezegd?
En: dat je niet begrijpt wat ik schrijf is je vergeven. Dat zal wel aan je opleiding liggen. Heb je daar ook zo knap leren schelden?
Ik ga niet meedoen met de verkiezing voor de paranormaal an het jaar, maar hier mijn scenario voor de toekomst:
2021 Iedereen is de brand vergeten, maar er worden wel wat bovengemiddeld kinderen met afwijkingen geboren. Ook het aantal mensen dat kanker krijgt stijgt boven de gemiddelde waarden.
Een grijzewollensokken miljeu activist herrinnert zich de brand;
Hij kaart dit aan bij de overheid. Stilte
2012 grijzewollensok blijft aandringen bij de overheid. Ontkenning alom
2013 Nog meer kinderen worden geboren met afwijkingen. Bij vaders en moeders worden afwijkende bloedwaardes en genetische veranderingen geconstateerd.
Overheid blijft ontkennen en gooit er 3 onderzoeken van "onafhankelijke" bureau's tegenaan die natuurlijk geen verband vaststellen.
2014 De eerste mensen beginnen vroegtijdig te overlijden. De pleuris breekt uit onder de bevolking. De roep om een echt onafhankelijk onderzoek wordt luider.
2015 de overheid stemt toe in een onafhankelijk onderzoek mits de betrokkenen dit zelf betalen. Hierna komt vast te staan dat er wel degelijk verband bestaat en dat de overheid in 2011 bewust heeft gelogen over de gemeten waarden en op de hoogte was van het gevaar voor de bevolking.
2016 Er komt een parlementaire enquete naar de brand in Moerdijk. Er volge een reeks van openbare verhoren, die gekenmerkt worden door geheugenverlies en naar elkaar wijzen. Eindrapport levert de conclusie op dat er niet bewust is gelogen over de gemeten waarden, maar dat dit het gevolg was van slechte communicatie tussen de diensten, welke communicatie dus ernstig verbetert dient te worden. Dit om lessen te trekken voor de toekomst. Hiervoor wordt dan weer een commissie benoemd.
2030 de nabestaanden van de overleden slachtoffers procederen nog steeds tegen Chemiepak en van de bewuste commissie is nimmer weer wat vernomen.
Die fik was nauwelijks begonnen, of de paniekroepers gingen los. Zonder iets te weten. Vertel mij dan maar hoe de overheid het beter had kunnen doen. En zo'n zin als deze:
"gemiddeld ruim een half miljoen kilo (vloei-)stoffen opgeslagen op het fabrieksterrein, die giftig zijn en kanker, mutilatie en vruchtbaarheidsproblemen kunnen veroorzaken. "
Dat zegt mij niks over gevaren na verbranding. Ik snap wel dat er een risico is, en dat het spannend is om te roepen dat we genaaid worden, maar het is niet gebaseerd op kennis.
@ sjaakdeslinksesul | 06-01-11 | 16:47
Godwins waren handig om iemand te demoniseren; maar het effect gaat weg (vanwege meer te onpas dan te pas). Alleen stomme politici doen het nog.
Detlev Tarnowitz doet aan debiliseren met zijn tokkificatie-database. Werkt ook niet meer.
Die laatste :D
Ziet er niet lekker uit. Maar de grootste ramp moet nog komen voor Moerdijk. Pieter van Vollenhove over de vloer. Doe mij nog maar een brandje zou ik zeggen.
Ik vind het wel mooi eigenlijk.
@FreshClash | 06-01-11 | 16:52
Ik word niet bang van paniekzaaiers, maar van de overheid die liegt.
*zware van nelle opsteken en freshclash streng aankijken doet*
Bakito | 06-01-11 | 16:55
Enig idee waar die accu's van een prius van worden gemaakt? (idem zeldzame metalen voor zonnepanelen en windturbines? idd.
rara | 06-01-11 | 16:47
En dus is het maar beter om lekker te blijven zitten en gewoon doorgaan waar je mee bezig bent, en ach de gevolgen zullen vast wel meevallen....
Domme lutser
Wat maakt het uit waar je kanker van krijgt.
@rara | 06-01-11 | 16:47: Wees niet bang. De commissie Doofpot, o.l.v. ZKH Mr. Pieter van Vollenhoven gaat dit tot op de bodem uitzoeken.
rara | 06-01-11 | 16:50
dat klopt doel wordt bereikt, maar ik geloof er niks van dat het ongevaarlijk zou zijn en was allang vertrokken als de wind deze kant op had gestaan
*vraagt zich ook af hoe doeltreffend ramen en deuren gesloten houden is*
kanswaardig | 06-01-11 | 16:51
gaat om de concentratie van die stoffen
LOL@rara | 06-01-11 | 16:54
In Meppel bevindt zich 'dé opleiding op het gebied van natuurlijke gezondheid van mens en dier.' www.succesidee.nl/
Misschien kan GS bij een van de hoogleraren daar wat informatie inwinnen over de gevolgen van deze ramp.
-weggejorist en opgerot-
@FreshClash | 06-01-11 | 16:52
Het Moerdijk Webcare team is gearriveerd. Welkom.
@eerstneukendanpraten | 06-01-11 | 16:48
wow!!!! koude rillingen van genot, alleen al bij het zien van de hoes....
-weggejorist-
Van gids- naar gipsland (© Crachàt)
Groenten uit eigen tuin was niet aan te raden.. Kan je dus beter bij de buren uit de tuin jatten!!
Er waait een frisse nieuwe rechtse wind, dus niet klagen .....
Fijnstoffer | 06-01-11 | 16:43
Ik kom wel eens op GS.
Ohh...! Wat zijn die mensen allemaal bang om iets in te ademen... verschrikkelijk he?
.
Flikker toch op met dat gejank. De meest verstokte zware shag rokers, zijn doorgaans te grootste zeikers. En dan heb je ook nog die verontwaardigde kuchers. Het soort mensen dat demonstratief gaat lopen kuchen als er iemand met een sigaret in de buurt is.
.
Mensen ga gewoon door met leven en laat je niet bang maken door alle paniekzaaiers.
SjakieV | 06-01-11 | 16:18
Geenstijl vergelijken met Fox News... hmmm.
CMR = Carcinogene, mutagene en reproductietoxische stoffen . (valt oa onder cpr 15-1 egels) (spitsnieuws.nl/archives/images/0144_00... pdf)
Info Risicokaart bevestigt het. Zie pdf @ www.box.net/shared/5vp6oosi71
Chemie Pack bv Reden QRA BRZO Beschrijving maatgevend scenario toxische verbrandingsproducten Relevante installaties Opslaghal 1 t/m 2, Bulkopslag brandb en giftige vloeistoffen bulkopslag,giftig/zeergiftig/lichtontvlambaar/oxiderend,1134ton,cpr (*** )15-2, 1,binnen 1 - Hoog Beschermingsniveau C5.23H9.53O0.89N0.15S.021CL0.0066 Gemiddelde molecuul formule Toegestane bevolkingsdichtheid (bij bedrijf) 0 (*** cpr www.infomil.nl/publish/pages/73425/cpr... pdf = oa CMR = Carcinogene, mutagene en reproductietoxische stoffen 1134 ton !
1,134 miljoen kilo dus zelfs aanwezig volgens risicokaart.
@verhaard | 06-01-11 | 16:48
In dit licht gezien was en is het overheidsoptreden uiterst effectief en doeltreffend.
Niks aan de hand mensen. Een sigaret roken in een discotheek, dat is pas schadelijk!
@Lewis Lewinsky | 06-01-11 | 16:41
Is toch niets bijzonders? Ik heb ook wel eens last van een oververhit onderstel.
Graaf van Egmont | 06-01-11 | 16:32
Kan ook zijn dat er een Homer Simpson in NBC pak staat te meten en de meter het apparaat uitslaat.
'W'hat's that Simpson?'
'D'OH... Nothing Sir'
*Zet masker af, lacht tanden bloot en geeft een big thmbs up*
rara | 06-01-11 | 16:47
dan had je pas echt milieuvervuiling gehad idd, al die auto's in de file....
gelukkig voorkwam de overheid dit door doeltreffend op te treden!
*kuch*
@Graaf van Egmont | 06-01-11 | 16:43: Dat kan. Maar dan loopt het plan wel een enorm risico. Er hoeft maar 1 meetpino naar de pers te stappen, en de volkswoede/paniek is compleet.
mrska | 06-01-11 | 16:34
Net als deze platenhoes, maar dit is vast van voor jouw tijd...
www.google.nl/imgres?imgurl=http://sil...
Fijnstoffer | 06-01-11 | 16:43
Kwestie van copy-paste, kun je in ieder topic kwijt. Zo heb ik alvast een database met 835 godwins aangelegd.
@De Kampsjeng | 06-01-11 | 16:40
Geen belangenverstrengeling. De overheid is bang voor domme mensen die totaal in paniek kunnen raken. Stel je voor dat gisteren iedereen die onder de rook van Moerdijk zat met de auto was gevlucht. Dat was totale chaos geworden, vastgelopen verkeer en mensen in paniek.
rara | 06-01-11 | 16:39
Nog van de trap gevallen vandaag toevallig? In Parijs?
Die laatste is waar het om gaat!
De Kampsjeng | 06-01-11 | 16:40
dat is geen verstrengeling met de belangen van Chemie-Pak, maar overheidsbeleid. Jullie meten, komen met de gemeten waarden naar mij burgemeester en ik bepaal met het crisisteam wat we naar buiten brengen als meetresultaten. Daar zouden dus best een tiental regeltjes tussenuit kunnen vallen
@Detlev Tarnowitz | 06-01-11 | 16:39
Waar zij die tokkies van jou dan? Je schijnt ze goed te kennen.
Rammstein | 06-01-11 | 16:39
... gek, vrouwen zijn wel altijd dol op katten. Maar als een man een zachte zwarte donsdeken op buik, borst, schouders en rug bezit, gaat zijn aaibaarheidsgehalte opeens naar beneden.
Het advies is om niet onnodig naar buiten te gaan.
Maar na het werk gaan kan wel gewoon.
Kijk, dat vind ik dan weer onnodig naar buiten gaan ;-)
Van eigen vlijt ziet men de Schoorsteen roooken...
@ zeg maar jansen | 06-01-11 | 16:38
Ok nou dan moet u beter om u heen kijken :p
Onder andere boerenkool kan nu nog uitstekend verbouwd worden.
De Kampsjeng | 06-01-11 | 16:40 Iedereen kan toch op z'n vingertjes natellen dat zoiets niet goed voor je is? Wat de overheid ook zegt, deze rommel is niet goed voor je.
Ondertussen in Amsterdam: *Metro op station Bijlmer ontruimd wegens rook*.
www.at5.nl/artikelen/55282/metro-op-st...
Het gras is anders nog best mooi groen heur?
The_IceMan76 | 06-01-11 | 16:35
Aha! Een klokkenluider in da house?
Ga vooral verder mijn beste! Je hebt mijn aandacht.
Detlev Tarnowitz | 06-01-11 | 16:39
Dan is het maar goed dat we Detlev nog hebben met zijn - door zijn hoge opleiding -grenzenloze vertrouwen in zijn overheid
Moeilijke kwestie. Enerzijds geloof ik er geen flikker van dat al die chemicaliën geen kwaad kunnen. Anderzijds doemt dan de vraag op, in hoeverre de RIVM belang heeft om het volk voor te liegen. Dat zou, bijna overmijdelijk, een belangenverstrengeling van RIVM met Chemie-Pack veronderstellen.
Spitsnieuws heeft een pdf over
"gemiddeld ruim een half miljoen kilo (vloei-)stoffen opgeslagen op het fabrieksterrein, die giftig zijn en kanker, mutilatie en vruchtbaarheidsproblemen kunnen veroorzaken. "
www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland...
sjaakdeslinksesul | 06-01-11 | 16:38
Eeeeeeew !!
*aus*
Er is niks erger voor een bestuurder dan een bezorgde burger die dreigt opstandig te worden. Dus altijd stilhouden wat je wel weet. Kom er maar in moerdijkleaks
LOL de wantrouwige tokkies storten zich als een stelletje hongerige varkens op snippers informatie. Ja mensen, het is een feit: hoe lager opgeleid, hoe minder vertrouwen in de overheid. Is ook logisch: als je er niks van snapt raak je sneller in paniek.
@The_IceMan76 | 06-01-11 | 16:35
Aangezien de meeste gevaarlijke stoffen die daar lagen carcinogeen en teratogeen zijn heeft het inderdaad pas zin om over pakweg een jaar of drie onderzoek te gaan doen. Voor zover ik weet zijn er ook geen medicijnen om de effecten van bijvoorbeeld tolueen tegen te gaan, dus is er eigenlijk niets dat we nu kunnen doen om de bevolking te beschermen. Triest, maar waar.
Rammstein | 06-01-11 | 16:36
Ja, en op mijn rug.
Deze blijft ook leuk:
www.nrc.nl/nieuws/2011/01/06/deze-foto...
tembacostyle | 06-01-11 | 16:37 Nee, toevallig niet.
rotterdam ligt tegenwoordig dus onder de rook van Moerdijk ;)
zeg maar jansen | 06-01-11 | 16:35
U komt uit de stad?
sjaakdeslinksesul | 06-01-11 | 16:33
Je hebt nog wel haar op je hoofd ?
Alsof er momenteel wat eetbaars op het land staat. Het is januari.
Nee hoor is niks aan de hand; site van chemiepack ligt eruit, google weet ineens niks meer over het bedrijf, alle die je vind pagina's via andere zoekmachines zijn allemaal "404 bad request - removed - banned of gewoon helemaal leeg".
Pas na een paar uur goed zoeken kwam ik erachter dat ze insecticiden en pesticiden verpakken!!!! maar dat is niet gevaarlijk hoor mensen.
quote van crisis.nl: "Op basis van de informatie op dit moment is er nog geen sprake van het opstarten van een gezondheidsonderzoek" (ze wachten eerst tot ze baby's met 3 armen zien....)
Graaf van Egmont | 06-01-11 | 16:32
LOL! Zie het helemaal voor me.
"Nee Kees, wéér niks. Gèlukkig maar"
nomnomnom
2,3,4 zijn heel erg mooi. Kunst!
Triest man, ik ging daar vaak zwemmen toen niemand zich nog druk maakte over lozingen van chemische afval (ceveso), en volgens mij heb ik er niets aan over gehouden...***piep**** Maar de verdere vernaggeling van de toch al niet zo pittoreske westbrabantse natuur in de eerste foto doet gewoon pijn aan mijn ogen.
Ratzing. | 06-01-11 | 16:29
Jean Monnet? Ik wist niet dattie ook schilderde.
benzeen, tolueen, ethylbenzeen en koolwaterstoffen, nee die zijn niet aangetroffen, welke wel dat zullen we nooit weten, misschien als het te laat is
Misschien kunnen er volkstuintjes worden gebouwd in de omgeving van het bedrijf. De grond is zo gezond als wat. Geloven ze het zelf nog. Ik zou daar niet meer willen wonen, en als ik er toch woonde dan dit ik een onafhankelijk onderzoek!
Straks maar even wat vaten vuile thinner in de sloot laten lopen. Als onze regenten nu allemaal roepen dat het niet gevaarlijk is geloof ik dat direct. Heb ik me al die jaren uitgesloofd om er voorzichtig mee om te gaan en het peperduur af te leveren bij het chemisch depot... Blijk je het gewoon goedkoop in de sloot te kunnen lozen. Ok dan. Hou ik gelukkig weer wat meer centjes over om die gestegen lasten bij te kunnen benen.
Zouden die gasten van brandweer en RIVM die apperatuur wel aanzetten als ze gaan meten. Dit is de zoveelste keer dat er niks gemeten wordt. Hoe vreemd
@vandezijlijn....
hé ie begriept het
schoorsteen moet immers blijven roken, ook in moerdijk
Het ergste wat kan gebeuren is dat je ooit kinderen krijgt met 2 hoofden. Dat gebler de hele dag dan. bah.
je kan zeggen wat je wil.... maar de schoorsteen rookt nog!
Moerdijk. Het nieuwe Tsjernobyl..?
random straatinterview met mannetje/vrouwtje over 30 jaar: kom je uit tsjernobyl? hiroshima?
antwoord: nee joh, moerdijk
Mooi hoor, doet 'n beetje aan Monnet denken.
"k hou wel van 'n kunstje op z'n tijd.
A.chterwiel | 06-01-11 | 16:24
foxtrot charly bravo | 06-01-11 | 16:28
Echt. Tè flauw.
Niets aan de hand mensen, gewoon doorhoesten ..
Tabaksrook bevat benzeen, nitrosaminen, formaldehyde en waterstofcyanide.
De rook van een ontplofte chemische fabriek daarentegen is zo fris als de adem van een pasgeboren baby in de lente.
Volgens onze overheid dan.
*alleen paranoia kan ons redden*
Ik snap ook niet dat alle media en bestuurderen spreken over een ramp. Er is geen dode of gewonde gevallen, er is niks verontreinigd, dus eigenlijk niet meer dan een groot uitgevallen containerbrand in een winkelcentrum. Doorlopen dus....
Damm heb ik net gister mijn goudvis een mooi leven in die sloot gegeven......
Nou dat was dus ook van korte duur....
Chemie-Pack - Am Epic Heck
geen groente uit eigen tuin? blij gisteren de aardbeien binnen te hebben gehaald
Beste puinhoop...
Als ik per ongeluk een beetje olie mors wordt de grond er om heen 10 jaar op mijn kosten gesaneerd.
en nu zal het allemaal vanzelf opgelost gaan worden?
volgens mij hebben we hier straks een nieuw lekkerkerk
Gerard zijn auto is ook afgebrand, zonde
Vanaf vandaag flikker ik chemisch afval ook weer gewoon in de kliko, maakt tenslotte niets uit heb ik geleerd.
Olievlekken, vulkaanas, gif.
Verdwijnt altijd op wonderlijke manieren.
Nieuwe pics van de volgende Fallout versie?
Ene laatste foto, ene brandweerman "Daar stond me gister toch een lekker wijf"
pff hier gaat het niet goed, check mn buurman!!
www.spitsnieuws.nl/archives/raar/2011/...
Hu Jintao | 06-01-11 | 16:21
Is dit de nieuwe Sjoerd?
Duidelijk. Mohammed al Sahaf is de nieuwe woordvoerder bij het RIVM.
Maar goed dat het dus regent vandaag! Kan me nog de giframp in Sandoz herinneren, toen gingen alle palingen van Basel tot Lobith kassiewijle door het vervuilde bluswater...
Er is voorshands niets om u ongerust over te maken. U kunt rustig gaan slapen.
Ohja, bovenste pic is en slootje in moerdijk!
Ik zie niets bijzonders op die foto's.
Wat dacht de regering ervan om de milieupolitie te dumpen,die jaagt iedereen op kosten en voor wat.
En maar blijven zeiken over rokers.
-weggejorist en opgerot-
Mooie foto's! Lijkt wel Tjernobyl
Niet zeuren. Als je in de randstad woont adem je dagelijkse deze rommel in een veelvoud in.
9/11 is er niks bij! Juchlt
-weggejorist-
Je kan ook overdrijven!
Die laatste foto zegt wel genoeg.
*kuch*
Es bestand in keinerlei weise eine Gefahr für die bevölkerung. Welnee joh...
haha vertrouwde omgang
Ziet er uit alsof er een kernbom is ontploft!
Amerikaanse taferelen in Nederland.
Overdrijven is ook een vak lutsers!
Die laatste is vooral mooi
die laatste is wel leuk
Hehe die laatste foto maakt het wel compleet:)
REAGEER OOK