Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

3VOOR12-columnist juicht om culturele kaalslag

jimihendrixvlamgitaar.jpgEindelijk een muzikant schuine streep notenkenner schuine streep woordjesmeneer die het snapt. Columnist Tim Hofman (*hoi*) viert een klein feestje omdat de culturele kaalslag er aan zit te komen. Maakt even grammaticaal gehakt van de hele subsidiepopscene en schreeuwt om minder geld. Lees! "Kijk naar ons. Wij, ‘muzikanten’. Wij, ‘kunstenaars’. Afhankelijk zijn we. Afhankelijk van subsidies. Niet allemaal, wel een hoop. Gesubsidieerde tenten, gesubsidieerde projecten, werkgevers, festivals en nog net geen gesubsidieerde instrumenten. We zuipen verdomme het liefst ook gesubsidieerd bier, net als het StudentenKorps." Wij hadden het niet beter kunnen zeggen. Cultuur maken omdat je niet anders kan en niet omdat vadertje overheid er geld voor geeft. Is goed voor de Nederlandse cultuur, onafhankelijk zijn. "Wij worden weer net zo als vroeger: oprecht en puur. Kunst met een grote K. Dat gaan wij maken. De K van Kut, van Klote, van Ketamine. De K van de Kaas die van ons brood gegeten gaat worden. 2011. Het wordt helemaal ons jaar. Subsidieloos en wel. Op naar het filteren." Toch leuk, om zoiets terug te lezen op het goed met subsidie gespekte 3VOOR12 van de VPRO. Niet piepen, niet huilen, maar cultuur gaan maken. Wie talent heeft, komt er toch wel. Het kan ons dan ook niet snel genoeg 1 juli zijn.

Reaguursels

Inloggen

-weggejorist-

101737 | 06-01-11 | 15:07

@fastpulseboy | 06-01-11 | 01:36
Bedankt voor het delen van uw heldere inzichten, o grote verlichte geest.

Prof. D.A.H. Vintik | 06-01-11 | 02:48

Jongens jongens, wat een hoop dom gebral hier (paar uitzonderingen daargelaten)
Als je goeie dingen niet meer subsidieert, hou je dus alleen nog frans bauer en marco borsato over. Dom gezanik voor domme pvv stemmers.... Komt (jaaaaaaaa) omdat het gros van de NL-ers natuurlijk ook gewoon dom is.
Jongens zet nog maar fijn een jan smit plaatje op en denk verder zo weinig mogelijk na. Sukkels.

fastpulseboy | 06-01-11 | 01:36

De culturele kaalslag kan mij niet snel genoeg beginnen.
Het 'Nieuwe' Delamar theater in Amsterdam weer slopen, met name zodat Freek de Jonge daar niet meer op kan treden (hij gaat daar zijn lullige 'kunstje' vanaf 24 mei weer vertonen, dus nog even geduld graag, neuroten)...
Commerciëele shit versus Beschaving, weet je nog?
Joop van den Ende (ik heb de man in kwestie, in Baarn, bij de AH buiten daar, bij een stroopwafelkraampje, een keer 5 minuten zien twijfelen of hij bij een kraampje nou 1, of 2 stroopwafels, of een heel pakje stroopwafels zou gaan kopen) desnoods 100 miljoen aftroggelen om van het DELAMAR een bejaardentehuis te maken... Linksch of Niet Linksch, Van mij mag het.

Jaap Cuperus | 06-01-11 | 00:18

Muzikanten of kunstenaars... hoe interessant we ook staan te praten over ons product.. Eigenlijk zijn we allemaal gewoon entertainers.

machete74 | 05-01-11 | 23:06

En zo is het maar net. Echt talent komt vanzelf bovendrijven, de rest is het niet waard om je druk over te maken, laat staan geld aan te spenderen.

patat - generatie | 05-01-11 | 18:05

Niet zo spotten met Jimi jongens. Da's niet hip.

Teuderik | 05-01-11 | 18:01

Op zich mag er best bezuinigd worden op cultuur subsidies maar dan moet je niet ook nog niet eens extra belasting gaan heffen (lees: BTW verhogen) terwijl andere bedrijfstakken (bioscopen, sportevenementen, kermis, circus, dierentuinen en pretparken) gewoon op het lage tarief blijven.

Bodde | 05-01-11 | 17:23

Eigenlijk een beetje verborgen werkeloosheid dus, dat cultuurgedoe...

Wilhelmus Nepzooi | 05-01-11 | 16:38

Staat ook een mooi artikel over in hp de tijd van deze week onder de noemer 'bezuinigen op kunst: dit had veel eerder moeten gebeuren'

Pannie | 05-01-11 | 16:01

-weggejorist-

Hu Jintao | 05-01-11 | 15:49

He tis maar zeer de vraag of we met dat ongesubsidieerde tuig beter af zijn. Geen subsidie: www.youtube.com/watch?v=VmlYiT0jZHE (overvallen zijn COOL) , Geen subsidie www.youtube.com/watch?v=qskFHg3X21I (Zwaaien met wapens is COOLER) , geen subsidie www.youtube.com/watch?v=LXoPi75wEb8 (Kinderarbeid) , geen subsidie www.youtube.com/watch?v=4wAiMRLkvIM (onverstaanbaar Nederlands in een zandbak). Zonder subsidie is er gaan autochtone NLer meer te vinden. Neen mensen dit moeten we niet willen.

rannie | 05-01-11 | 15:19

@mozaard | 05-01-11 | 14:58
Tim, ben jij het?

Prof. D.A.H. Vintik | 05-01-11 | 15:17

Ik ben gelukkig ontzien door die mozaard. Pfft.

zeg maar jansen | 05-01-11 | 15:16

da wizard | 05-01-11 | 13:43
Orkesten met hun hoge lonen?
*proest* ik weet niet wat je voor de kost doet, maar ik denk niet dat de gemiddelde hoger opgeleide reaguurder zijn bed uit zou komen voor het salaris van het gemiddelde orkestlid. Of er in ieder geval niet de hoeveelheid studie/repetitie/uitvoerings uren voor zou maken.
Verdiep je eerst eens ergens in voordat je gaat roeptoeteren!

nogeentjedan | 05-01-11 | 15:15

Wie is Tim Hofman?
Een gesubsidieerde columnschrijver met een snotneus. Iemand die nooit een nacht kou lijdt in een kraakpand en dat ook nooit meer zal doen. Iemand die ontkent dat U2 nog steeds aan de top blijft ondanks hun Dubline overseing penthouse studio.
Zoals Taliban, PVV en SGP efectief EEN zijn is Hofman aonder het nog te weten EEN met de babyboomer en de Amerikaan die zorgvuldig de markt dirigeert.

Einde van de Domheid | 05-01-11 | 15:11

@ mozaard | 05-01-11 | 14:58 "en die gruizige rock die je wilt, die hoor je nergens meer op gesubsidieerde podia??"

Neen, ik hoor daar voornamelijk kant-en-klare vrolijke kinderrock, een uitzondering daargelaten.

Rockmuzikanten die een team stylisten hebben, dat soort werk.

DomineeZwemzaad | 05-01-11 | 15:10

Woah mozaard, cool your jets buddy, denk om je geestelijk welzijn! ;-)

RobbieG | 05-01-11 | 15:08

@XelaGBS | 05-01-11 | 13:17
oh ik las eerst crowdsurfing, ik dacht al :"Wat raar."

Zuitschuip | 05-01-11 | 15:04

Mozesgriebels, ik had die bijdrage van Daniel in de eerste rond gemist; gelukkig maar, want nu in de herhaling loopt het me koud en dun tegelijk door de broekspijpen. Radiohead is geweldig, daar niet van, maar wat Dan er van bakt, gaat er bij mij niet in.

RobbieG | 05-01-11 | 15:03

@XelaGBS: idd, zie het succes van Sellaband (NOT)

@Jan en alleman: kaf van koren scheiden houdt in polarisatie: grotere verschillen tussen arm en rijk, en goed en slecht. Is er geen plaats meer voor middelmaat?

@Superior Bastard: Hofman had geen platform/lezers gehad zonder subsidieslurpende VPRO

@eerstneukendanpraten: idd, minder dan 1% op de hele rijksbegroting tog?

@Merlot: kale kip kun je bijna niet plukken, toch is dat wel gebeurd in afgelopen nota's. Know yr history.

@Kobus Kloothamer: Subsidie krijg je niet zomaar als kunstemaker.. moet je idd wel wat voor doen. Werken heet dat.

@Uninvited guest: Hoeveel krijgt Freek dan volgens jou van het rijk/jouw centen? :)

@necrosis: en die bandjes hebben een dure studio kunnen betalen? Ofwel: alleen rijkeluis zoontjes hebben recht op een dure studio? Talent geldt niet meer?

@Merlot: de goeden niet te na... overal heb je inferioriteit, maar die ontvangen dan veelal ook geen subsidie.

@Che_cuevara: Van Gogh was zeker die man die van zijn centen is gaan rentenieren in Frankrijk.

@Weest gegroet: rijke stinkerds waren dat vroeger, subsidieslorpers van het eerste uur!

@Superior Bastard: mag er ook een fractie van jouw belastingcentje naar iets gaan waar jij niet iets mee hebt? (Ooit in een ziekenhuis gelegen of bij de politie moeten aankloppen? Ook maar afschaffen dan?)

@Merlot: kon je de uitknop van je tv niet vinden en werd je gedwongen Freek te kijken? Ocharme...

@Wim-Lex: kunst moet "mooi" zijn?? Is dat de nieuwe subsidiedrempel?

@Pimvandewerken: gefeli met je ondernemerskracht voor ‘How To Throw A Christmas Party’. Bedenk dat subsidie deel uitmaakt van het economisch systeem: velen hebben hierdoor indirect werk (van copyshop tot studio).

@Cirkelred: idd, een voorstelling moet worden geregisseerd, een lied gecomponeerd, een doek geschilderd. Werken heet dat voor de kunstenaar.

@DomineeZwemzaad: en die gruizige rock die je wilt, die hoor je nergens meer op gesubsidieerde podia??

@Prof. D.A.H. Vintik: Is Daniel Mostert nu rijk man dan? Hij heeft een papiertje.. :(

@De Kampsjeng: je vergeet dat die kunstenaar en podium nodig heeft (en ja, die slorpt in NL subsidie)

@Hölzenbein: het ontgaat zelfs de GS-redactie... Die lezen niet tot het eind.

@dawizard: wat verdient een hoboïst dan bij het Concertgebouworkest? Je wil juist de paradepaard omverwerpen?

@allen: kunst is niet voor iedereen, net zo min als voetbal dat is. RETPECS*!

mozaard | 05-01-11 | 14:58

Met de K van Kultuur!

Snorro | 05-01-11 | 14:52

@zeg maar jansen | 05-01-11 | 14:36
*ukelele aanschaffen doet*

Art Vandelay Ultor | 05-01-11 | 14:40

@Hunter S. Thompson | 05-01-11 | 14:27 Zijn we het dus met elkaar eens. Mooi zo. Koffie!

De Kampsjeng | 05-01-11 | 14:39

Art Vandelay Ultor | 05-01-11 | 14:34 Begin klein. In je badkamer of zo. Dan kun je daarna promoveren naar 'tussen de schuifdeuren' bij je eigen familie. Als dat ook niks wordt mag je je inschrijven als 'zanger, lichte muziek' bij het CWI.

zeg maar jansen | 05-01-11 | 14:36

Kappers, schoenmakers, fietsenmakers, boeken, supermarktartikelen (eten en drinken) café, kaartjes van bioscopen, circus, voetbal en musea (en in de bouwsector tijdelijk) zit allemaal op 6 % BTW. Beeldende kunst op 19% en podiumkunsten over een half jaar op 19%. Dus wie krijgt nou subsidie van wie?

overdrijfnietzo | 05-01-11 | 14:36

@zeg maar jansen | 05-01-11 | 14:33
Dus omdat ik BA ben kan ik al geen zanger lichte muziek meer worden?

Dat riekt naar discriminatie.

Art Vandelay Ultor | 05-01-11 | 14:34

Art Vandelay Ultor | 05-01-11 | 14:27 Jij studeert toch? Dan kun je dat niet worden. Je moet een afgebroken VMBO hebben met een aanvullende afgebroken ROC.
En een bontkraagje, dat is nog het makkelijkste.

zeg maar jansen | 05-01-11 | 14:33

zeg maar jansen | 05-01-11 | 14:23
Lol!

Superior Bastard | 05-01-11 | 14:27

@De Kampsjeng
Ik zeg ook niet dat commercie een vies woord is, helemaal niet zelfs. Wel vind ik dat je niet alleen moet luisteren wat het volk (de markt) wil een koopt. Dan wordt het een grote bende in de wereld. Het volk is over het algemeen niet heel slim.
Ook is er een stuk eigenbelang. Ik zit niet te wachten op ik hou van holland en sterren dansen op het ijs. Ik vind het fijn dat er ook andere zaken op de televee zijn.
Je wil ook niet een systeem als Amerika waar musici en orkesten bijna volledig afhankelijk zijn van giften. Dit betekend in veel gevallen dat bv een virtuoos violist er een baan bij heeft en nooit zijn of haar top bereikt.
Ik zal het simpeler maken voor veel GS mensen. Zonder subsidie had hier niemand kunnen lachen om Hans Teeuwen. Of dacht dat die 10e per kaartje voor zijn eerste shows kostendekkend waren? Neen dus had hij wat anders moeten gaan doen.
Ik ben er wel voor dat we eens veel beter gaan kijken hoe we met subsidie omgaan, wie wel en wie niet. Vooral afvragen hoe lang iemand het moet krijgen. Uiteindelijk moeten mensen wel op eigen benen kunnen staan.

Hunter S. Thompson | 05-01-11 | 14:27

@zeg maar jansen | 05-01-11 | 14:19
Ik heb altijd al zanger lichte muziek willen worden.

Art Vandelay Ultor | 05-01-11 | 14:27

Superior Bastard | 05-01-11 | 14:21 Op sterven na dood zijn we trouwens allemaal. Nu ik er over nadenk.
Op sterven na dood is springlevend.

zeg maar jansen | 05-01-11 | 14:26

Superior Bastard | 05-01-11 | 14:21 En dus stoppen we de subsidie voor kunstenaars. Die dan naar het CWI moeten, en deel uit gaan maken van de werkelozenindustie.
Kijk naar het grotere plaatje.

zeg maar jansen | 05-01-11 | 14:23

Mijn God, wat een niveau weer. Een overduidelijk opzettelijk onzinstuk serieus nemen. Vandaar het serieus nemen van de pvv alhier. Slaap verder gsertjes. Ik vrees dat jullie nooit meer wakker worden. Tim zal niet verrast zijn, maar toch even lachen denk ik.

Mislich | 05-01-11 | 14:21

zeg maar jansen | 05-01-11 | 14:19
De re-integratiebusiness is op sterven na dood.

Superior Bastard | 05-01-11 | 14:21

Art Vandelay Ultor | 05-01-11 | 14:17 Ah, mooi.

zeg maar jansen | 05-01-11 | 14:21

Art Vandelay Ultor | 05-01-11 | 14:15 Ja. Als jij voor loonslavernij ongeschikt bent doen ze ook geen moeite. Dan laten ze je af en toe op komen draven, sturen ze je door naar hun ex-collega die voor zichzelf is begonnen in de re-integratiebussines en zo maak je dan deel uit van het systeem wat de werkelozenindustrie op gang houdt.
Jij bent met je ongeschiktheid uitermate geschikt voor hun bestaansrecht.

zeg maar jansen | 05-01-11 | 14:19

@zeg maar jansen | 05-01-11 | 14:13
Nummer 5 kan mijn goedkeuring wel wegdragen.

Nou, dat zijn er al twee.

Art Vandelay Ultor | 05-01-11 | 14:17

"kunst" zoals de kanslozen het maken, hoef je van mij niet te subsideren. Maar echte, internationaal gewaardeerde kunst, ja dat moet je koesteren. Wie bepaalt wat kunst is en wat niet? maak daar maar een mooie ambtenarensoos van. Wat wel subsidie verdient zijn concerten, festivals en andere grote publiekstrekkers. Volksvermaak mag best wat kosten. Vermaak je je er niet mee? Zoek dan naar iets wat je wel leuk vindt! Games mogen van mij ook op het 6% tarief. Dat is ook kunst, net als films.

wtfgebeurdhierdan | 05-01-11 | 14:16

Che_cuevara | 05-01-11 | 14:13 Komt op hetzelfde neer, bij het CWI werken vaak mensen die 'sociale academie' als vooropleiding hebben. Dat is net zoiets als kunstacademie. Daar wordt je ook niks.

zeg maar jansen | 05-01-11 | 14:16

Als kunstenaar die alles zonder subsidie doet ben ik het hier VOLKOMEN mee eens. Het is NIET nodig. Als er geen vraag is naar je meuk, maak het dan niet! Naar mijn werk is, vooralsnog, ook nog geen vraag (ben net bezig), maar ik financier alles zelf. Ik WERK er gewoon naast. Ik stel me niet afhankelijk op richting een overheid die ik verafschuw.

artbrut | 05-01-11 | 14:16

@zeg maar jansen | 05-01-11 | 14:13
Morgen ochtend op 2 of 1 denk ik

Che_cuevara | 05-01-11 | 14:16

@zeg maar jansen | 05-01-11 | 14:14
Zou het bij het CWI stiekem zo werken, denk je?

Art Vandelay Ultor | 05-01-11 | 14:15

Art Vandelay Ultor | 05-01-11 | 14:12
[ ] Geschikt
[x] Ongeschikt
Rotfl.

zeg maar jansen | 05-01-11 | 14:14

@zeg maar jansen | 05-01-11 | 14:11
Bakito zal wel een afspraak hebben met het CWI

Che_cuevara | 05-01-11 | 14:13

Art Vandelay Ultor | 05-01-11 | 14:11 Momenteel sta je zelf op 3. Ik bedoel maar.

zeg maar jansen | 05-01-11 | 14:13

@Che_cuevara 14.11
Mooi!

Karel Kruizenruiker | 05-01-11 | 14:13

@mozaard | 05-01-11 | 14:08
'Niet geschikt voor loonslaverij'

Die ga ik dus ook gebruiken. *lalala geld*

Art Vandelay Ultor | 05-01-11 | 14:12

@Hölzenbein | 05-01-11 | 13:42
Je draait een paar zaken om maar goed, ik begrijp wat je wilt zeggen.

Conan de Rabarber | 05-01-11 | 14:11

@Karel Kruizenruiker | 05-01-11 | 14:07
Wij maakten vroeger zelf toneelstukjes op school.
Sterker, de hele school was een theater

Che_cuevara | 05-01-11 | 14:11

@Superior Bastard | 05-01-11 | 14:09
Jij niet alleen heb ik gemerkt.

Maar wellicht hebben ze naar mijn advies van gister geluisterd en staat de volgende top10 vol met ware sterren.

Art Vandelay Ultor | 05-01-11 | 14:11

Dit is eigenlijk wel een topic voor Bakito. Of zou ie alweer in de kroeg zitten? Te 'netwerken' in het culturele circuit.

zeg maar jansen | 05-01-11 | 14:11

Che_cuevara | 05-01-11 | 14:10
Heel veel.... en die vreten ook nog eens heel veel..... dus tel uit de winst Wolter, Dries en Frans

Hammer | 05-01-11 | 14:11

@Prof. D.A.H. Vintik | 05-01-11 | 14:08
Dat weiger ik te accepteren.

@Hammer | 05-01-11 | 14:08
Ja, precies. Het is een rare wereld.

Art Vandelay Ultor | 05-01-11 | 14:10

Precies, laten we die subsidies toch noemen wat het zijn. Uitkeringen zijn het!!!!!

GoedenMorgenDezeMorg | 05-01-11 | 14:10

@Hammer | 05-01-11 | 14:08
Simpel, omdat er nog zoveel tokkies zijn

Che_cuevara | 05-01-11 | 14:10

zeg maar jansen | 05-01-11 | 14:08
Yep, het is in de hogere kringen niet anders dan in het gewone laag bij de grondse leven. Is het goed of hebben ze honger genoeg, wordt het gevreten

Hammer | 05-01-11 | 14:09

Art Vandelay Ultor | 05-01-11 | 14:02
Op dat punt ben ik gevoelig.. ;)

Superior Bastard | 05-01-11 | 14:09

Is Daniel Mostert nu dan ineens 'rijk' met een platencontract?

"Wie talent heeft redt het wel": Mozart stierf toch ook in armoe? Zulke armoe moet je anno 2011 toch niet meer willen in een welvaartsstaat?

Als je geen subsidie geeft, dan heb je er een uitkeringstrekker bij omdat vele kunstenaars niet geschikt zijn voor 'loonslaverij' en kunnen niet anders dan (goede/slechte) kunst maken.

mozaard | 05-01-11 | 14:08

@zeg maar jansen | 05-01-11 | 14:02
Dat heb ik dan gemist
*Excuses maakt*

Che_cuevara | 05-01-11 | 14:08

Art Vandelay Ultor | 05-01-11 | 14:06
Die is wel goed in zich te marketen.... ofzo....... tjesus hoe lul ik me hieruit zeg

Hammer | 05-01-11 | 14:08

@Art Vandelay Ultor | 05-01-11 | 14:06
Die is dus al goed genoeg, ken je nagaan.

Prof. D.A.H. Vintik | 05-01-11 | 14:08

Hammer | 05-01-11 | 14:05 Dat is met alles zo. Maak je goede spullen, en dat is ook een kunst, dan heb je daar een goed belegde boterham van.
Niet alleen muziek, ook gewoon gebruiksartikelen. Kwaliteit laat zich betalen.

zeg maar jansen | 05-01-11 | 14:08

Stelletje cultuurbarbaren !!
Denk ook eens aan de kindervoorstellingen, kindervoorstellingen die met het nodige soepsidiegeld gemaakt worden om kinderen al op jonge leeftijd met theater en cultuur in aanraking te laten komen.

Karel Kruizenruiker | 05-01-11 | 14:07

@Hunter S. Thompson | 05-01-11 | 13:59: Commercie is op zich geen vies woord. Het speelt in op wat de markt nu eenmaal graag hoort, ziet en koopt. Behoorlijk democratisch. Waarom dat mechanisme niet toepassen op de subsidies? Kun jij, als beginnend artiest een doelgroep -ongeacht de omvang hiervan- aan je binden? Is er een bevolkingsdeel dat graag naar hè luistert? Dan moet je subsidie kunnen krijgen.
Maar niet meer zoals dat nu gaat. Dat elke idioot met een doosje kleurpotloden, of een ontstemde vingerfluit, kan rekenen op een fikse toelage?
Nu gun ik ook die mensen hun kans om zichzelf te bekwamen. Maar niet in tijden van noodzakelijke bezuiniging.

De Kampsjeng | 05-01-11 | 14:07

@Hammer | 05-01-11 | 14:05
Hoe verklaar je Wolter Kroes dan?

Art Vandelay Ultor | 05-01-11 | 14:06

Het is echt niet moeilijk om met muziek maken poen te verdienen, als je maar goed genoeg bent

Hammer | 05-01-11 | 14:05

@Superior Bastard | 05-01-11 | 14:01
Ik weet dat je het daarover had ;)

Art Vandelay Ultor | 05-01-11 | 14:02

Che_cuevara | 05-01-11 | 13:56 Beter kijken. En de inhoud van de tegels lezen. Ik heb er genoeg over geschreven over hoe het komt.

zeg maar jansen | 05-01-11 | 14:02

Art Vandelay Ultor | 05-01-11 | 13:57
Ik had het meer over de creativiteit van parsons en teun. Als ze ergens geen last van hebben is het wel creativiteit. Parsons is een rechtsrabiate one trick pony en teun, nou ja, teun is een commentspuwende zeikstraal die af en toe met een druppeltje het nepvliegje in de pot raakt.

Superior Bastard | 05-01-11 | 14:01

@De Kampsjeng
Jij geeft nu juist de enig reden dat subsidie soms wel goed is. Je moet er toch niet aan denken dat er alleen muziek van esmee denters en wet ik veel wat voor kuttop40artiesten bestaat? Dat volk moeten ze opvoeden. En ja, beelden van een Jimi of Beatles zijn duur. Commerciele tv gaat dat niet uitzenden.

Hunter S. Thompson | 05-01-11 | 13:59

@mothersfinest | 05-01-11 | 13:44
Kunst uit het hart, ok!
Kunst uit mijn portemonee, nee!
Wat het bedrijfsleven betaald maakt me niet uit, al schrijven ze dat waarschijnlijk weer af van de belasting.
Het gaat mij erom dat een aantal mensen een flink bedrag krijgen voor een "groots" kunstwerk wat tonnen kost.
En niemand die het mooi/ leuk vindt.....
Herstel; mensen die het niet mooi vinden, zijn geen kunstkenners, of zoiets.

necrosis | 05-01-11 | 13:58

@Superior Bastard | 05-01-11 | 13:55
Mijn creativiteit is inderdaad oprecht en groots, maar er zit tegenwoordig nog een klein beetje soepsidie achter ;)

Art Vandelay Ultor | 05-01-11 | 13:57

@zeg maar jansen | 05-01-11 | 13:49
Heb jij die ook dan.
eerste tegel op 4-01 om 00:00 uur laatste om 22:37 en alles wat daartussen zit.
Eerste tegel op 5-01 om 00:07
Slaap jij nog wel eens

Che_cuevara | 05-01-11 | 13:56

@zeg maar jansen | 05-01-11 | 13:53
Ai, dat is akelig solide logica. Dat moet wel kloppen, inderdaad.

Art Vandelay Ultor | 05-01-11 | 13:56

Art Vandelay Ultor | 05-01-11 | 13:46
Dat waag ik oprecht te betwijfelen.

Superior Bastard | 05-01-11 | 13:55

Art Vandelay Ultor | 05-01-11 | 13:50 Van die jaarcijfertjes die we hier hadden, daar mis ik de herkomst van de meeste klicks. Volgens mij staan er akelig vaak ministeries in de IP-lijsten.
De raamambtenaar is een windowsgebruiker. En heet niet voor niets raam-ambtenaar.

zeg maar jansen | 05-01-11 | 13:53

@ Hanz71.
Toen jij geboren werd, was Hay echt wel Rock'n'Roll, tot de commercie hem greep.
Maar dit is de ziekte van (bijna) alle muzikanten. (Hetfieldsyndroom zou een mooie naam zijn)
Kan ook niet anders met al dat geld.
Een ander optie.... vraag maar aan Shannon Hoon.
Optie voor hen die niet voor de commercie buigen, of geen goede financial assistant hebben is vaak best wel lullig. (DefP, of Bobby Farrel)

mothersfinest | 05-01-11 | 13:52

@zeg maar jansen | 05-01-11 | 13:49
Daar komen die reaguurders dan toch niet zomaar voor uit, dat ze ambtenaar of uitkeringstrekker zijn. Ook wel begrijpelijk ook.

Art Vandelay Ultor | 05-01-11 | 13:50

Superior Bastard | 05-01-11 | 13:49 Ontwikkelingssamenwerking, dat is een subsidie waar alle andere subsidievormen bij verbleken.

zeg maar jansen | 05-01-11 | 13:50

@Hunter S. Thompson | 05-01-11 | 13:44
Die krijgt geen subsidie meer, die is dood

Che_cuevara | 05-01-11 | 13:49

zeg maar jansen | 05-01-11 | 13:42
Afrika zouden we inderdaad gewoon eens een jaar of 20 aan zijn lot over moeten laten.

Superior Bastard | 05-01-11 | 13:49

Art Vandelay Ultor | 05-01-11 | 13:46 De meeste tegels hier worden mede mogelijk gemaakt door het behoud van uitkering.
De meeste klicks die bij GS en co geld in het laatje brengen worden gedaan met behoud van ambtenarensalaris en uitkering.
Dank aan de overheid dus.

zeg maar jansen | 05-01-11 | 13:49

@necrosis | 05-01-11 | 13:44
Vrees niet, necro. Mijn studiefinanciering is al op en ook die OV-kaart is geen lang leven meer beschoren.

Art Vandelay Ultor | 05-01-11 | 13:47

-weggejorist-

markoss | 05-01-11 | 13:46

Neem als voorbeeld Esmee Denters. Die zingt een liedje voor de webcam. Plempt het op YouTube. En niet veel later kent heel Amerika haar. Heeft de belastingbetaler geen rooie rotvent gekost. Zo kan het dus ook.

De Kampsjeng | 05-01-11 | 13:46

Parsons en Teun hebben hun grootse daden in 2010 ook zonder enige vorm van soepsidie bewerkstelligt. Ze zijn het levende bewijs van oprechte creativiteit.

Ik niet, helaasch.

Art Vandelay Ultor | 05-01-11 | 13:46

Jullie kunnen nu wel lopen te zeiken over cultuur, maar als je voor een cabaret voorstelling opeens Joop v/d Ende achtige prijzen moet betalen, weet ik niet of dat wel zo'n goed idee is... dus handen af van cultuur en door gaan met die soepsidie!

Karel Kruizenruiker | 05-01-11 | 13:45

kunst maken voor de sociale zekerheid. hahaha!

Patrick Zweedsey | 05-01-11 | 13:45

allemaal leuk en leuk en aardig maar wat heeft den Jimi daar mee te maken?

Hunter S. Thompson | 05-01-11 | 13:44

@ superjan. ????LMFAO heb vorig jaar een feestje gebouwd voor Hermes (RSC), kosten 1,5, miljoen!!!
Was volledig gesubsidieerd door het bedrijfsleven.
(Was wel een gruwelijk goed feest!!! mag van mij wel vaker)
+1 voor Tim. Kunst moet uit het hart.

mothersfinest | 05-01-11 | 13:44

@Art Vandelay Ultor | 05-01-11 | 13:37
Boeoeooehhhh!

necrosis | 05-01-11 | 13:44

Ik moet zeggen, een goed gevulde pens maakt creatiever dan een knorrende maag. Mijn beste tegels tik ik na de maaltijd, niet ervoor. Zo heb ik net lekker geluncht, en zie het resultaat.

Detlev Tarnowitz | 05-01-11 | 13:43

Pak die kudtorkesten maar aan met hun hoge lonen...

da wizard | 05-01-11 | 13:43

Superior Bastard | 05-01-11 | 13:36 Weet je waar ze mee op moeten houden? Met geld naar Afrika sturen. Toen ik als kleutertje naar de kleuterschool ging werd ik al getroffen door het 'vrijwillige' gesjouw met oud papier, het verzamelen van melkflessendopjes en meer van dat soort goede bedoelingen. Allemaal voor de arme negertjes in Afrika.
Zo'n 40 jaar later bestaan er nog steeds inzamelingen voor arme negertjes in Afrika.
En dan krijgen ze daar in Afrika computers, hier afgedankt maar door de missie liefdevol ingezameld en verscheept naar, noem een republiekje, Nigeria.
En als dank krijg ik nou mailtjes die verzonden worden met slechts één doel: Mijn geld.

Alsof ik nog niet genoeg gedaan heb.

Dat soort subsidies, die als eerste stoppen en de aankomend kunstenaar van vaderlandse bodem nog even op gang helpen financieel, daar zou ik geen bezwaar tegen hebben.

zeg maar jansen | 05-01-11 | 13:42

Conan de Rabarber | 05-01-11 | 13:37
Als je voor een dubbeltje op de eerste rij wilt zitten krijg je ook niks. Misschien maken ze betere muziek als ze een fatsoenlijke betaling krijgen, niet een kratje bier en 20 euro, dan zou ik ook maar kutmuziek laten horen.

Hölzenbein | 05-01-11 | 13:42

Che_cuevara | 05-01-11 | 13:29
Maar dan toch in ieder geval Corps.

Jimmydepimmy | 05-01-11 | 13:42

Al eens gehoord van satire? Prachtig stuk van Hofman.

Hölzenbein | 05-01-11 | 13:40

De Beatles zijn ook ongesubsidieerd begonnen in The Cavern en kijk eens wat die bereikt hebben

Che_cuevara | 05-01-11 | 13:39

@dapperebobo | 05-01-11 | 13:37
Dan had Tim maar moeten afsluiten met [IR].

Prof. D.A.H. Vintik | 05-01-11 | 13:39

@Superior Bastard | 05-01-11 | 13:36
Ik betaal geweaun geen belasting. Dat zijn één van de voordeeltjes voor de eeuwige student.

Art Vandelay Ultor | 05-01-11 | 13:37

K is ook van kudtbandjes die voor een appel en een ei de markt kapot maken met hun kudtmuzak.

Conan de Rabarber | 05-01-11 | 13:37

Iemand die iets geconcentreerder dat stukje leest, begrijpt direct dat de schrijver niet bedoelt dat de subsidie moet worden opgeheven, maar dat de voorstanders van het opheffen van die subsidie niet moeten zwetsen dat juist zonder geld en zonder subsidie de echte creatieven wel boven komen drijven.

dapperebobo | 05-01-11 | 13:37

Hear Hear! Kunst wordt gemaakt/geschreven/gedaan en ontworpen, omdat de kunstenaar het als een noodzaak ervaart. Kunst is een emotionele uitspatting, gedaan vanuit de vurige overtuiging dat het de maatschappij verrijkt of vermaakt.
Niet bij de gratie van een gesubsidieerde kans, dat heeft de culturele ambitie van een visstick.

De Kampsjeng | 05-01-11 | 13:36

Het corps is niet gesponsord sukkel

superjan | 05-01-11 | 13:36

zeg maar jansen | 05-01-11 | 13:31
Ach, altijd dat gezeik "van mijn belastingcenten". Ik denk altijd maar dat van het geld dat ik stort, een weeshuis gebouwd, een medicijn tegen kanker ontwikkeld en een kraker uit een woning getimmerd wordt. Scheelt een hoop stress.

Superior Bastard | 05-01-11 | 13:36

Als je echt talent hebt, heb je aan een stukje karton en een viltstift als subsidie genoeg: starcasm.net/archives/79890/homeless-r...
(zie ook de huidige #1 in dumpert)

Prof. D.A.H. Vintik | 05-01-11 | 13:36

ook grappig: voorbeelden noemen over bloedende artiesten en vervolgens die volgevreten Barry Hay noemen. Woeehaaa

hanz71 | 05-01-11 | 13:35

@zeg maar jansen | 05-01-11 | 13:31
Prioriteiten stellen is één ding. Ronduit weigeren omdat 'je verstand' je zogenaamd mededeelt dat de ene wet fouter is dan de ander, is een tweede.

Art Vandelay Ultor | 05-01-11 | 13:35

Mensen van 19 weten uiteraard altijd precies hoe de wereld in elkaar zit. Daaag Tim.

Bigi Bana Boy | 05-01-11 | 13:35

Superior Bastard | 05-01-11 | 13:32 Ongesubsidieerd weblogje, dan moet je af en toe wel spammen.

zeg maar jansen | 05-01-11 | 13:34

Eensch! Weg met het brave '3FM-is-de-bom-we-zijn-zo-gezellig-met-zn-allen' popgrut.

Geef me gruizige Rock vanuit de tenen!

DomineeZwemzaad | 05-01-11 | 13:33

Armoede maakt creatief, geld krijgen zonder daadwerkelijke tegenprestatie leidt tot luiheid en gebrek aan inspiratie

Cirkelred | 05-01-11 | 13:33

het is ook hoe de wind waait he, GS. Het is nog net niet hetzelfde mannetje dat zo braaf geen recensie schreef omdat meneer de niet gesubsidieerde artiest dat niet wilde, maar in buurt komt het wel. Maar ja, zoek de meningen die je uitkomt en publiceer die. En wat maakt u nu precies anders dan bv. de VARA, met zijn zogenaamde linkse pubicatiekanalen?

hanz71 | 05-01-11 | 13:32

@Che_cuevara | 05-01-11 | 13:28
Zie necrosis 13:30

necrosis | 05-01-11 | 13:32

pimvandewerken | 05-01-11 | 13:29
'Muziek, spamhoeren, culturele kaalslag en kerst'

Superior Bastard | 05-01-11 | 13:32

ik ken deze muzikant ook al niet.... weggejorist!

stadionweg | 05-01-11 | 13:31

Superior Bastard | 05-01-11 | 13:26 Helaas, ze doen er heel veel verkeerde dingen mee. En dat wordt nog erger, zo wil een marionettenspeler uit het zuiden des lands dat de door hem aangestuurde pouchenellenregering de politie opdracht geeft of burka's te gaan jagen.
Persoonlijk zag ik liever dat ze straatroof en inbraak als prioriteit zouden hebben. Maar goed, dat is wat ik graag zie.

zeg maar jansen | 05-01-11 | 13:31

@Prof. D.A.H. Vintik | 05-01-11 | 13:26
Ssssst, stil nou, ik hoop op reacties van subsidie-zwitsals die mij, noch mijn muzakjes kennen....
*meer grijns*

necrosis | 05-01-11 | 13:30

@Kaas de Vies | 05-01-11 | 13:26
Een korps van studenten, en jij financiert het (en ik ook)

Che_cuevara | 05-01-11 | 13:29

@ ben nuchter | 05-01-11 | 13:23
Dus omdat jij het niet kunt, moet niemand het mogen?

Jan en Alleman | 05-01-11 | 13:29

@Prof. D.A.H. Vintik | 05-01-11 | 13:26
Ik ook

Che_cuevara | 05-01-11 | 13:28

Kunst is prima. Kunstenaar zijn ook: als iemand jou gemaakte creaties mooi genoeg vindt om daar voor te betalen: best! En als je genoeg mooie dingetjes maakt dat daar een markt voor is; hardstikke mooi! Gefeliciteerd met uw zelf belegde boterham!
Maar voor gesubsudieerde kunst is gewoon geen animo en hoeft derhalve dus ook niet gemaakt te worden.

Wim-Lex | 05-01-11 | 13:28

@eerstneukendanpraten | 05-01-11 | 13:21
Die druk loopt langzaam op naar 20 bar

Che_cuevara | 05-01-11 | 13:27

uninvited guest | 05-01-11 | 13:24
Freek's laatste show vol stichtelijke humor voor de linkse kerk werd weggevaagd door Boer zoekt Contactlens (of zoiets).
Toedeloe voor die ouwe prekert.
Te ver gegaan, en daarom afgedaan.

Merlot | 05-01-11 | 13:27

@ uninvited guest 13: 24
freek heeft nooit een cent susidie gehad en is op eigen talent miljonair
geworden. als je mee wilt lullen, weet dan waar je het over hebt
en probeer niet popi mee te doen.

ben nuchter | 05-01-11 | 13:27

Wat is het StudentenKorps? En wie subsidieert dit?

Kaas de Vies | 05-01-11 | 13:26

eerstneukendanpraten | 05-01-11 | 13:21
Zanik toch steeds niet zo over die belasting man. Je moet gewoon denken dat jouw specifieke belastingcentjes op een plek terechtkomen die jouw goedkeuring wél kan wegdragen. Al betwijfel ik of die wel bestaat.

Superior Bastard | 05-01-11 | 13:26

lol@necrosis | 05-01-11 | 13:25
Ik geloof je!

Prof. D.A.H. Vintik | 05-01-11 | 13:26

Da Vinci, Rembrandt, Mozart, Rietveld etc werkten ook gewoon voor hun brood obv uurtje factuurtje. Is toch aardige Kunst uit voortgekomen.

Weest gegroet | 05-01-11 | 13:26

@uninvited guest | 05-01-11 | 13:24
Freek moet eerst z'n bril nog zoeken

Che_cuevara | 05-01-11 | 13:26

Kijk naar Toulouse Lautrec, van Gogh en anderen. Geen cent te makken maar de kunst die zij maakten was wel degelijk met een grote K.
Tim heeft het helemaal begrepen.
Echte kunst hoeft geen subsidie

Che_cuevara | 05-01-11 | 13:25

Overigens: die term "rechts revanchisme" vind ik van wonderschone Freudiaanse kwaliteit.
Revanche neem je namelijk pas NADAT je een kunstje geflikt is.
Ze weten dus kennelijk héél goed dat ze de Nederlandse samenleving al heel lang kunstjes aan het flikken zijn.

Geen kunstenaars, maar kunstjesflikkers zijn het.
.

Merlot | 05-01-11 | 13:25

Nog nooit van de beste man gehoord, maar de huldo's van vandaag komen zijn kant op.

SODEP | 05-01-11 | 13:25

Tim Hofman heeft helemaal gelijk, ik ken zat bandjes die met hun eigen geld een CDemo/ CD opnemen en vervolgens gaan optreden voor vergoeding benzinekosten, wat te eten en een kratje bier!
Als reaguurders me niet geloven wil ik best wat muzaklinkjes posten.....
*grijnst*

necrosis | 05-01-11 | 13:25

Freek, doe es meelezen!

uninvited guest | 05-01-11 | 13:24

@ jan en alleman 13:19
fatsoenlijke kunst is net zo iets als christelijke porno.
ga toch kantklossen of macrameeen. lutser

ben nuchter | 05-01-11 | 13:23

Duidelijk een Kut Kunstenaar zonder enige intelligentie, of weet waar hij het over heeft. StudentenKorps... whoehaaa!

radertje79 | 05-01-11 | 13:23

Je eigen broek ophouden dames en heren kunstenmakers, muzikanten en lolbroeken, dat moeten wij ook! Niks soepsidies.. werken voor je geld.
Punt!

Kobus Kloothamer | 05-01-11 | 13:23

Ik wordt ziek van die cultuurderts.
Ze hebben vele bezuinigingsrondes nauwelijks in hoeven te leveren.
Terwijl er bijvoorbeeld in (ouderen)zorg, onderwijs, openbare voorzieningen en rechtsbijstand voor burgers genadeloos gehakt werd.
Arrogante klootzakken, wie denken ze wel niet dat ze zijn.

Merlot | 05-01-11 | 13:21

tim wie?

ben nuchter | 05-01-11 | 13:21

Ik zeg toch altijd: IES KOELTOER. Dat mag wel wat kosten toch?
*nogmaals belastingdruk uitrekent*

eerstneukendanpraten | 05-01-11 | 13:21

Tim Hofman heeft van kunst tot kitsch gelijk.

Superior Bastard | 05-01-11 | 13:19

En die Halina Reijn maar zeuren op die kunstsubsidies. Goede zaak om het kaf van het koren te scheiden om ze weer fatsoenlijke kunst te laten maken.

Jan en Alleman | 05-01-11 | 13:19

Psies, gewoon d.m.v. crowdfunding... zie dat Voordekunst gebeuren, werkt super.

XelaGBS | 05-01-11 | 13:17

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland